abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 april 2019 @ 13:06:12 #101
2651 svann
night-hawk
pi_186048191
Was weer een interessant topic.
Bedankt, VWJW.

Wel eens aan de marine gedacht?
Wat meer thuis, maar waarschijnlijk ook magerder betaald.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  vrijdag 5 april 2019 @ 13:59:28 #102
485058 Paalsteek
Dekzwabber
pi_186048984
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:00 schreef Moonah het volgende:
Tnx, vond het super om je antwoorden en verhalen te lezen! :*
^O^

Maar effe een kloon aangemaakt.
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
  vrijdag 5 april 2019 @ 13:59:57 #103
485058 Paalsteek
Dekzwabber
pi_186048990
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2019 22:22 schreef Rozevla het volgende:
Woensdag blauwe hap ?
Niet per se op woensdag.. Maar wel elke week ja.. En op vrijdag vis, zaterdag pannenkoeken/snert, zondag biefstuk/friet.
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
  vrijdag 5 april 2019 @ 14:00:44 #104
485058 Paalsteek
Dekzwabber
pi_186048999
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 april 2019 13:06 schreef svann het volgende:
Was weer een interessant topic.
Bedankt, VWJW.
^O^

quote:
Wel eens aan de marine gedacht?
Wat meer thuis, maar waarschijnlijk ook magerder betaald.
Meer thuis misschien, maar wel veel minder vrij. Van wat ik zo hoor van vrienden bij de marine, die varen misschien ook 5-6 maanden per jaar en zitten daarnaast nog eens 3-4 maanden in Den Helder te boenen. Ik ben dan gewoon vrij :7
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:49:38 #105
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_186070369
Wordt de paalsteek nog steeds gebruikt, of is dat ouderwets?
En andere ouderwetse zaken, zoals morsecode, semafoor of een sextant, allemaal ingehaald door de moderne techniek neem ik aan? :)
pi_186070518
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:49 schreef dividivi het volgende:
Wordt de paalsteek nog steeds gebruikt, of is dat ouderwets?
zeker wel!
quote:
En andere ouderwetse zaken, zoals morsecode, semafoor of een sextant, allemaal ingehaald door de moderne techniek neem ik aan? :)
Morse nog steeds hoor, alleen meer voor navigatie merken enzo. Het is niet echt zo dat we nog volledige berichten in morse sturen.

Semafoor is braaf bij Dommel :7

Sextant is ook nog steeds aan boord, maar is een beetje een kunst aan t worden. Al is het volgens mij ondertussen niet meer verplicht om er een te hebben en het opleiden van t personeel erin ook geen verplichting meer.

Veel ouderwetse dingen zijn nog steeds van toepassing.

[ Bericht 1% gewijzigd door Paalsteek op 06-04-2019 19:03:31 ]
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
pi_186097103
_O_
  maandag 8 april 2019 @ 19:06:34 #108
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_186106348
Is het financieel niet aantrekkelijker om in een ander land te wonen? Al dan niet op op papier, zodat je nog wat meer centen in je zak houdt? Het overgrote deel van het jaar zit je toch op zee, en met 2x modaal tikt je jaarlijkse belastingaanslag lekker aan.
  maandag 8 april 2019 @ 19:10:42 #109
485058 Paalsteek
Dekzwabber
pi_186106408
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 19:06 schreef Kamelenteen het volgende:
Is het financieel niet aantrekkelijker om in een ander land te wonen? Al dan niet op op papier, zodat je nog wat meer centen in je zak houdt? Het overgrote deel van het jaar zit je toch op zee, en met 2x modaal tikt je jaarlijkse belastingaanslag lekker aan.
Heeft alleen zin als je ook onder buitenlandse vlag gaat varen. Je geeft dan ook je sociale zekerheid op.

Ik vaar onder de Nederlandse vlag (met een reden).
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
  vrijdag 19 april 2019 @ 09:17:13 #110
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_186305892
Heb je het dan niet altijd koud op zee?
pi_186309852
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 09:17 schreef dagobertE6 het volgende:
Heb je het dan niet altijd koud op zee?
Nee, hoezo?
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
  dinsdag 23 april 2019 @ 11:28:06 #112
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_186377512
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 13:53 schreef Paalsteek het volgende:

[..]

Nee, hoezo?
ik heb het ALTIJD koud bij een klein briesje, zelfs nu op kantoor in dit weer.

Ik kan dus nooit zeeman worden.
pi_186387068
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 11:28 schreef dagobertE6 het volgende:

[..]

ik heb het ALTIJD koud bij een klein briesje, zelfs nu op kantoor in dit weer.

Ik kan dus nooit zeeman worden.
Actief werk zoeken, in plaats van passief achter een bureau te zitten..
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
  woensdag 24 april 2019 @ 08:12:45 #114
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_186392363
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 21:23 schreef Paalsteek het volgende:

[..]

Actief werk zoeken, in plaats van passief achter een bureau te zitten..
Ik kom van de buitendienst en daar vroor ik mijn ballen af :')
pi_186393169
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2019 08:12 schreef dagobertE6 het volgende:

[..]

Ik kom van de buitendienst en daar vroor ik mijn ballen af :')
Ruggengraat kweken :7
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
  woensdag 24 april 2019 @ 15:45:02 #116
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186398675
Mijn pa heeft in de jaren 50 de Noordelijke route gevaren en heeft een tijdlang vastgezeten in het ijs in de omgeving van mageroya (Noorwegen) Is iets dergelijks ook wel eens met je gebeurd?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_186399902
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 15:45 schreef klappernootopreis het volgende:
Mijn pa heeft in de jaren 50 de Noordelijke route gevaren en heeft een tijdlang vastgezeten in het ijs in de omgeving van mageroya (Noorwegen) Is iets dergelijks ook wel eens met je gebeurd?
Echt vast vast in het ijs niet, maar ik heb wel in het ijs gevaren ja :)
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
pi_186411585
Een navigatie vraag, de invloed van stroming en wind, berekenen jullie dat of schat je dat gewoon in en stuurt dan bij tot het wel weer de goede koers lijkt te zijn?

Gaat alles op GPS of heb je ook een kompas en sextant bij de hand?
pi_186411787
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 08:07 schreef nanuk het volgende:
Een navigatie vraag, de invloed van stroming en wind, berekenen jullie dat of schat je dat gewoon in en stuurt dan bij tot het wel weer de goede koers lijkt te zijn?
Dat hangt er vanaf van hoe en waar je vaart:

Stuur je met een stuurautomaat, dan berekent deze (afhankelijk van de ingestelde manier van sturen: heading/course(over ground)/track) hoeveel er op gestuurd moet worden.

Stuur je op de hand, dan zal je zelf deze correctie moeten toepassen.

Op een oceaan maakt het niet zoveel uit, maar zit je op een rivier/kanaal dan maakt het wel uit. Maar dan stuur je eigenlijk op (na advies van een loods) tot je grondkoers wordt wat je wil. Deze kan je oa aflezen uit je GPS.

quote:
Gaat alles op GPS of heb je ook een kompas en sextant bij de hand?
Veel gaat op basis van de GPS, maar dit is geen kompas vervanger. Daarnaast heb je minimaal een gyroscopisch kompas en een magnetisch kompas. En een sextant is ook nog steeds aan boord, al is dat bij mijn weten niet verplicht meer en is opleiding er in ook niet verplicht meer. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Immers, als alles uitvalt zijn de zon en sterren/planeten/maan het enige wat je nog hebt. Als is astro navigatie wel een beetje een kunst aan het worden.
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
pi_186411902
Doe je op een rivier niet alles op zicht dan? Boeien en kilometerborden zat bedoel ik, heb je dan ook nog een gps nodig?
pi_186412084
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 08:44 schreef nanuk het volgende:
Doe je op een rivier niet alles op zicht dan? Boeien en kilometerborden zat bedoel ik, heb je dan ook nog een gps nodig?
Kilometerborden? We zijn geen plezier/binnenvaart he :P

quote:
Voorschrift 5. Uitkijk
Elk schip dient te allen tijde goede uitkijk te houden door te kijken en te luisteren alsook door gebruik te maken van alle beschikbare middelen die in de heersende omstandigheden en toestanden passend zijn ten einde een volledige beoordeling van de situatie en van het gevaar voor aanvaring te kunnen maken.
https://wetten.overheid.nl/BWBV0001014/2016-01-01

Dus ja, ook daar gebruik je GPS. Want soms is het zicht niet altijd alles :)
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
  vrijdag 26 april 2019 @ 09:58:36 #122
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186433003
Ik vond onlangs het oude monsterboekje van mij pa op zolder terug in een kist. Heb je er zelf nog een?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_186433148
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:58 schreef klappernootopreis het volgende:
Ik vond onlangs het oude monsterboekje van mij pa op zolder terug in een kist. Heb je er zelf nog een?
Monsterboekjes zijn ng steeds verplicht. Ik ben dit jaar in mijn 2e begonnen.
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
pi_188029772
Wat een leuk topic! Ik kon het niet terugvinden, maar ik ben heel benieuwd welke opleiding je hebt gevolgd om deze functie te kunnen gaan doen.
pi_188029938
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 21:15 schreef Scriptascripta het volgende:
Wat een leuk topic! Ik kon het niet terugvinden, maar ik ben heel benieuwd welke opleiding je hebt gevolgd om deze functie te kunnen gaan doen.
Ik heb de 'zeevaartschool' gedaan ;) De opleiding heet officieel HBO maritiem officier, waarna je Bachelor of Maritime Operations wordt.

Tegenwoordig moet je (weer) kiezen tussen stuurman of werktuigkundige. Ik ben tot beide opgeleid. Je kan de opleiding ook op MBO niveau volgen, dat heeft voor 75% van de rederijen geen gevolgen voor de functie die je kan bekleden. De MBO niveau's maken wel uit voor je vaarbevoegdheid. Niveau 4 geeft recht op dezelfde als HBO.

Mocht je echter een walfunctie willen bekleden, dan heb je meer aan een HBO papiertje (en eigenlijk ook meer aan het werktuigkundige papiertje dan alleen het stuurmans papiertje, precies de reden dat ik dus voor de optie 'beide' heb gekozen).
Dat wil overigens niet zeggen dat je met een MBO diploma niks kan in dit werkgebied. In tegendeel, er zijn talloze mogelijkheden.
Sailing, sailing, jumping off the railing. Drinking, drinking, till the ship is sinking. Gambling, stealing, lots of sex appealing. Come, let us sing the sailor song!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')