VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:08 |
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil". Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt. Dit deel kunnen we vragen stellen aan een zeeman dus wil je graag weten hoe het is om zo lang weg te zijn, of echte zeemensen ooit zeeziek worden of hoe shore leave ervaren wordt vraag het hier. Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:08 |
| |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:10 |
We hebben wel eens ongewenst water binnen gehad. Maar meestal kwam dat doordat weer/waterdichte (ja er is een verschil) deuren of luiken niet op de juiste manier afgesloten zijn. Niet zozeer doordat we echt lek waren en daardoor water maakten. Wel eens lek geweest na een aanvaring Kregen een tikje van een ander schip toen wij langszij de kade lagen. Gat zat overigens boven de waterlijn in een lege ballast tank. [ Bericht 6% gewijzigd door VraagWatJeWil op 03-04-2019 20:21:22 ] | |
Bosbeetle | woensdag 3 april 2019 @ 20:27 |
deeltje 2 | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:28 |
| |
The_answer_is_within_you | woensdag 3 april 2019 @ 20:33 |
Is het niet moeilijk om je vrouw trouw te blijven? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:34 |
Nee. Als dat moeilijk is, klopt er iets niet in je relatie. Je moet gewoon genoeg vertrouwen in elkaar hebben. | |
Rozevla | woensdag 3 april 2019 @ 20:39 |
Heb jullie nog bepaald bijgeloof ? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:42 |
niet fluiten aan boord geen rode kool op maandag doop door Neptunus Zo zijn er nog veel meer hoor, maar dit is het eerste wat in me op komt. En zo zijn er ook nog wel tal van spreuken/uitspraken hoor zoals: een kut trekt harder dan 10 sleepboten aan een bulker koop een boot werk je dood | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 20:46 |
Is het nog steeds zo dat bij het aanmeren de vrouwen voor je voeten vallen? | |
Vonkenboer | woensdag 3 april 2019 @ 20:47 |
Wat is de leeftijd van de schepen waarmee je op zee gaat ? | |
flipsen | woensdag 3 april 2019 @ 20:48 |
Wtf?? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:48 |
Nee. Dankzij ISPS / 9-11 zijn havens nogal gesloten terreinen geworden.. Overigens word je dankzij ISPS vaak ook als een (halve) crimineel behandelt als zeevarende. vroeger kregen we softdrink blikjes aan boord met de opdruk: for Mariners and prisoners only. Dat is tegenwoordig gelukkig veranderd naar 'For Maritime and Airline Use only'. komt omdat deze blikjes van een dikker metaal zijn en daardoor dus steviger zijn. En in het geval van gevangenissen & vliegtuigen niet zo snel als wapen ingezet kunnen worden. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:49 |
Tussen de 0 en 20 jaar. Een aantal schepen van ons vaart nog steeds rond, inmiddels 40+ jaar oud. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:49 |
Dat is de goden verzoeken om storm. Dat is hetzelfde als jezelf scheren op zee. | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 20:49 |
En zuipen jullie ook als zeelui of is dat ook iets van vroeger? Oh en hoe oud was je toen je hoofd kaal ging? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:51 |
Dat is iets van vroeger. Tegenwoordig is het vaak jakkeren in de havens.. Hoe sneller ze je buiten kunnen krijgen hoe beter voor de terminal. Wat beter is voor 't schip wordt niet snel naar gekeken 25 ofzo? | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 20:53 |
Jammer zeg. Je hebt gouden tijden gemist als ik de fotoboeken van mijn pa bekijk. Nou. Dat waren mijn vragen. Fijne avond! | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:54 |
Tja tijden veranderen jij ook | |
Thinkk-Pinkk | woensdag 3 april 2019 @ 21:02 |
Terugkomend op kerst enzo he. Wordt er dan nog wat gedaan aan aankleding. En met oud en nieuw lekker knallen? En met je partner komt het soms voor dat je langere tijd geen contact met je partner hebt omdat er geen bereik is? Of werkt dat hopeloos dure maritieme netwerk altijd? | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 21:02 |
Wat doe je als je op zee erg ziek wordt? En de persoon die het schip ook kan besturen ook erg ziek is (gewoon een erge ziekte die je mee hebt genomen vanuit een exotisch land en pas merkt nadat je midden op de oceaan bent). Wat zijn dan de protocollen? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 21:07 |
Kerstversiering, kerstdiner (speenvarken) en oud en nieuw diner (meestal ook een speenvarken) Het werk gaat gewoon door.. Ik heb om 23.45 op oudjaarsavond het anker er uit staan trekken bij het Suez kanaal.. Maar ben ook eens vrolijk door aan 't laden geweest op die nacht.. We kunnen sowieso mailen (via de scheepsmail) en we hebben internet via de satelliet. dat werkt 90% van de tijd op de Atlantic. Op de Pacific zit je zomaar 2 weken zonder, maar kan je dus wel mailen, is een ander satelliet netwerk. Maar die begrijpt het ondertussen als ze eens een dag niks hoort. Meestal weten we het wel van te voren als we in een blinde vlek varen waar geen internetbereik is. De snelheid van het internet is genoeg om te whatsappen wanneer er meerdere gebruikers online zijn en (video)bellen via WhatsApp indien je de enige gebruiker bent. FB/lekker surfen kan je al gauw vergeten (zuipt ook MB's.. vooral FB, toch jammer van je datalimietje). | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 21:08 |
Iets soortgelijks meegemaakt, maar we konden wel doorvaren, iedereen was gelukkig beter bij aankomst. Was een behoorlijk hardnekkig griepje. In het extreemste geval loop je een noodhaven aan en ga je in quarantaine bij aankomst. (Besmettelijke) Ziektes aan boord moet je altijd melden bij de autoriteiten voor aankomst. Waarna je in quarantaine gaat en bezoek krijgt van een arts. | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 21:10 |
Worden relaties getoleerd op de werkvloer? Bedoel dus tussen mensen die met elkaar varen. Kan me voorstellen dat het anders is dan bij een groot bedrijf met honderden mensen bijvoorbeeld dan op een boot | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 21:12 |
Hangt een beetje van de dynamiek aan boord af.. Maar doorgaans 'mag het niet'.. Tegenhouden kan je 't toch niet.. Dus zodra 't publiek wordt ga je niet meer met elkaar varen. Wel houden ze er bij ons dan rekening mee dat je tezamen thuis bent. | |
Thinkk-Pinkk | woensdag 3 april 2019 @ 21:25 |
Mja die mb's gaan er hard doorheen. Ik heb tegenwoordig 20gb en ben veel weg maar het vliegt er doorheen Als je uiteindelijk wat ouder bent en de maanden op zee niet meer zo te doen zijn. Is er dan ook een regeling dat je een baan aan wal krijgt? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 21:27 |
Tja ik heb 500mb/week Mijn werkgever kennende zullen ze wel alles op alles zetten om hierin een oplossing te vinden. Maar dat zal dan al vrij snel een kantoorbaan wezen | |
Thinkk-Pinkk | woensdag 3 april 2019 @ 21:30 |
500 mb per week dat is idd wat karig. Maar het is al een hele vooruitgang met zeg 10 jaar geleden. Kantoorbaan is wel een hele omslag zeg | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 21:32 |
Het is beter dan niks en best voldoende om alleen een beetje te appen hoor.. Teveel contact met het thuisfront is ook niet goed. Yup, ik begin er niet aan.. Maar daar zit je al snel aan hoor.. Superintendent werk is ook veel kantoorwerk. | |
Moonah | woensdag 3 april 2019 @ 22:07 |
Ik heb nog een telegram uit 1972 die mijn vader me heeft gestuurd toen ik vier jaar werd. | |
Moonah | woensdag 3 april 2019 @ 22:08 |
| |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 22:09 |
Gaaf | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 22:15 |
In welk land lijkt de bevolking qua cultuur/omgang het meest op Nederland? Zie jij tekortkomingen in het ISPS systeem, of werkt het goed in de praktijk? De uitvoer hiervan lijkt mij te kunnen verschillen per land. (het ene land is wat 'georganiseerder' dan het andere) | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 22:16 |
Wat leuk! De hedendaagse techniek lijkt mij enorm veel voordelen te bieden voor contact met het thuisfront. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 22:19 |
Poeh.. Toch wel in Scandinavische landen en België. Kom je verder weg dan veranderd het vrij snel. De tekortkomingen die ik zie zijn voornamelijk voor de zeevarenden. In de VS kan je zonder TWIC kaart de terminal al niet meer op (je moet binnen 3 meter van het schip blijven, dus je mag nog wel je diepgangen bekijken). Dus moet je vaak een taxi boeken die je 200 dollar of meer aanrekent om 100 meter van schip naar de poort te rijden. Maar dit heb je bv. in Antwerpen op de grote containerterminals ook. Dan moet je een busje bestellen. Dit is dan gratis, maar het is wel een extra hindernis. Zo zijn er ook terminals waarbij je niet eens de wal op mag vanwege ISPS regelgeving, of waar je geen proviand mag laten komen omdat dat een ISPS breach is. Dat de regelgeving er is, zal wel een goed ding zijn. Maar op sommige vlakken wordt aardig doorgeslagen. En inderdaad een 'westers' land is soms wat beter geregeld dan een niet westers land. Al heb je ook in het 'westen' landen als 'Afrika'. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 22:19 |
Absoluut! Maar zoals gezegd, teveel contact met het thuisfront is ook niet goed. Dat heeft me heel in den beginne een relatie gekost. En om me heen zie ik het ook hoor, jonge gasten die alles weten van de kat van de hond van de achterbuurman van de neef van hun bovenbuurman. Maar wat er aan boord speelt: ho maar. | |
flipsen | woensdag 3 april 2019 @ 22:42 |
Ben je tegen zo ongeveer alles een inenting gehad? Nooit bang voor "tropische" ziektes? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 22:43 |
Gele koorts, verscheidene smaken hepatitis, DTP en buiktyfus en voor cholera krijg ik een 'not indicated' stempeltje. Nee, dan kan ik net zo goed op m'n zolderkamer blijven zitten.. In geval van.. slikken we malariapillen, maar daar word je niet vrolijk van. | |
Thinkk-Pinkk | woensdag 3 april 2019 @ 22:47 |
Oh dat is wel supergaaf | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 22:48 |
Heb ooit een bedrijf geassisteerd met het behalen van een ISPS certificaat en mijzelf toen verbaasd over alle mogelijke en vergaande restricties die daaruit kunnen voortvloeien. Ik vermoedde al dat de impact het grootste zou zijn voor de zeevarenden, die moeten maar afwachten wat er allemaal 'geregeld' is aan de wal. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 22:49 |
Klopt. En vaak ben je door de doorslaande / verkeerd geïnterpreteerde ISPS regelgeving dus een gevangene op het schip. | |
maily | woensdag 3 april 2019 @ 22:52 |
Krijg je weleens rare verzoekjes? Zo van; als je daar en daar bent met je boot, kun je dan een "vulzelfmaarin"-vis voor me vangen? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 22:55 |
Ik krijg wel eens de vraag of ik lokale producten mee kan nemen ja. Indien redelijk doe ik dat wel. Zo van een Fok!er het verzoek gekregen om een bepaalde likeur op te snorren. Om vervolgens never nooit meer naar het land van oorsprong van die likeur te gaan Los daarvan mogen we ondertussen geen sterke drank meer hebben aan boord. Dus dat was sowieso een dingetje geweest Verder neem ik altijd ansichtkaarten, koelkastmagneten en vingerhoedjes mee Of andere leuke souvenirs. | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 22:57 |
Je vertelde al over het mooiste noorderlicht wat je tijdens je reizen tegenkomt, hoe zit het met andere indrukwekkende dingen die je kan zien onderweg zoals walvissen, dolfijnen of kijk je daar niet meer van op?(lijkt mij zo gaaf om een walvis te zien!) We horen veel over 'de plastic soep',de zeeën en oceanen raken steeds meer vervuild met plastics, merk jij hier ook iets van? | |
roos94 | woensdag 3 april 2019 @ 22:58 |
Bouw je met je collega"s onderling een goeie band op? Worden het echt vrienden? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 23:00 |
walvissen/dolfijnen zie ik dagelijks meerdere keren daar kijk ik niet zo meer van op, al blijft het wel enorm mooi om te zien hoor. Laatst een hele school orka's op jacht gezien Noord West van Noorwegen. Bij het panama kanaal springende manta's. Weinig, behalve dat de scheepvaart er vaak voor aangekeken wordt. terwijl het land toch echt de grootste veroorzaker is. Wij mogen al jaaren geen plastic meer overboord gooien (vroeger gebeurde het ja). Daarbij word je tegenwoordig al bijna gekielhaald voor een emmertje aardappelschillen, wat gewoon biologisch afbreekbaar is. Ondertussen gaat er dan ook bijna geen afval meer overboord. In sommige gebieden nog net food waste. Dus echt 100% voedselafval. De verpakkingen e.d. houden we aan boord, die worden of verbrand in een verbrandingsoven of in de eerstvolgende haven afgegeven. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 23:01 |
Met de een wat meer dan met de ander. Maar er zitten een paar hele goede vrienden tussen. Ook al zie ik die eens op de twee jaar ofzo. En dat zijn dan ook m'n enige echte vrienden.. Wel wat 'vrienden' aan de wal zeg maar, maar dat zijn dan meer de categorie die wat van je nodig hebben. | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 23:16 |
Ik zou 'kwijlend' bij jullie aan boord rond lopen 🤩 Dat is wel heel erg netjes! Ik vermoed dat dit ook heeft te maken met het feit dat je voor een Nederlands bedrijf werkt? | |
roos94 | donderdag 4 april 2019 @ 00:45 |
Ben je wel eens piraten oid tegen gekomen | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 08:03 |
IMO wetgeving ondertussen.. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 08:03 |
Ja | |
Thinkk-Pinkk | donderdag 4 april 2019 @ 08:31 |
Gaat dat er echt zo lomp aan toe met van die brandslangen enzo? Weleens bang geweest dat ze aan boord zouden geraken? Of zijn ze weleens aan boord gekomen? | |
gebrokenglas | donderdag 4 april 2019 @ 08:35 |
Mag iedereen trouwens altijd overal op het schip komen? Of is bijvoorbeeld de brug altijd een nono als je geen master of stuurman bent? Of dat je als niet-engineer nooit in de machinekamer mag komen? Vindt men het goed dat je overal maar een beetje rondloopt? Je ziet op YouTube namelijk wel van die tour schip videos, tot aan de machinekamer aan toe. [ Bericht 5% gewijzigd door gebrokenglas op 04-04-2019 08:50:23 ] | |
valentijn101 | donderdag 4 april 2019 @ 08:50 |
Ik kan het topic. Niet meer vinden maar een tijdje terug was er een topic over iemand die graag eens mee zou varen als passagier op een vrachtschip. Hebben jullie wel eens van dat soort passagiers aan boord? En zo ja? Hoe is dat voor jullie? Edit: tadaa, gevonden door medefokker TRV / met een (container)schip naar New York. Edit: oeps, deze post van van 2013, was niet degene die ik zocht maar had wel dezelfde strekking. [ Bericht 23% gewijzigd door valentijn101 op 04-04-2019 09:37:06 ] | |
Metalfrost | donderdag 4 april 2019 @ 09:02 |
Is er een maximale lichaamslengte aanwezig in het zeemansberoep? | |
Haushofer | donderdag 4 april 2019 @ 10:02 |
Ik ben wel es een weekje mee geweest met m'n vader, bijzonder om em in die kapiteinsrol te zien. Thuis had ie minder autoriteit Beetje met de machinist 's avonds de wal op, kroegen in | |
Rozevla | donderdag 4 april 2019 @ 10:30 |
Staat er altijd een vast persoon in het kraaiennest die moet schreeuwen of er land in zicht is of wisselen die diensten ? | |
spectrumanalyser | donderdag 4 april 2019 @ 10:37 |
laatst heb ik bij eb een stuk gelopen op een zandbank in de waddenzee. noem het wadlopen. het viel op dat er vooraf toestemming nodig was van de kustwacht. na afloop werden we afgemeld bij de kustwacht. heb je voor elk klein dingetje contact met de kustwacht nodig? | |
Molo | donderdag 4 april 2019 @ 10:42 |
Wel als ze gaan wadlopen denk ik | |
#ANONIEM | donderdag 4 april 2019 @ 10:46 |
Hoe is het drugsgebruik in die wereld. Ik hoor er veel over, maar ik ken niemand die er werkt. Veel gebruik op zee? Of alleen in de havens? En wel eens mensen verloren op zee? | |
Liftdeur | donderdag 4 april 2019 @ 10:55 |
Oja joh? Ik heb veel vrienden die varen en tijdens hun verlof wel regelmatig aan de drugs zitten. Die zijn vaak blij dat ze weer aan boord kunnen zodat hun systeem en lichaam weer een beetje kunnen herstellen van al die troep. | |
vosss | donderdag 4 april 2019 @ 12:27 |
Als je op zee bent, heb je dan ook weekend of af en toe een dagje vrij, of is het gewoon 7 dagen per week werken weken of maanden aan een stuk? En hoe lang is doorgaans een werkdag in uren? | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:28 |
Wij hadden beveiliging. Maar ja dat gaat echt zo 'lomp' met brandslangen, zandzakken, staalplaten en prikkeldraad.. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:29 |
Ja je mag altijd overal komen, behalve in privé ruimtes.. Sommigen vinden het niet fijn als je voor hun voeten loopt.. Maarja, dat is hetzelfde als op iedere andere werkplek.. En 'gewoon rondlopen' tja.. je zit op je werk he | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:30 |
Nee. Alleen qua overlevingspak ff opletten dat er wel een maatje dinosaurus, dan wel maatje hobbit aanwezig is.. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:31 |
Ik weet welk topic je bedoelt. Is van @Dr_Flash: TRV / Naar 'Murica op een containerboot Maar wij hebben niet van 'dat' soort passagiers mee. Omdat we daar de ruimte niet voor hebben. Als er passagiers meevaren is het meestal familie van bemanning, iemand van kantoor of een service engineer. [ Bericht 7% gewijzigd door VraagWatJeWil op 04-04-2019 14:45:07 ] | |
roos94 | donderdag 4 april 2019 @ 14:32 |
Zijn er wel eens mensen overleden aan boord en wat doen jullie dan ermee? | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:33 |
Ik ben aan boord ook heel anders/veel autoritairder dan thuis hoor.. Zodra ik de gangway op ga, gaat er een knop om. Er is niet voor niks een hiërarchie | |
Molo | donderdag 4 april 2019 @ 14:33 |
https://www.bbquality.nl/recipe/sloppy-joe-macs-recept/ | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:35 |
Dat is jouw taak toch? Maar nee, er staat tegenwoordig bijna nooit meer iemand in een kraaiennest. We houden uitkijk vanuit de brug en met de radar zie je targets toch veel eerder dan met het blote oog. Al blijft het oog heilig, want een radar heeft een best heel grote foutgevoeligheid. In principe sta je maximaal 4 tot 6u op de brug en sowieso tijdens de donkere uren met een extra uitkijk erbij. Maar ook wanneer de omstandigheden daarom vragen. Bijvoorbeeld bij slecht zicht of wanneer er ijsbergen zijn. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:36 |
Nee, maar zoals @Molo zegt is het wel logisch dat je voor wadlopen je aan en af meldt bij de kustwacht. Daarbij moet je je melden bij bepaalde meldpunten die in de zeekaarten aangegeven staan. Dan meld je je niet zozeer bij de kustwacht, maar bij een verkeerscentrale. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:38 |
Nee. Tegenwoordig kan je zomaar een inspectie krijgen waarbij urine/slijm/borsthaar afgenomen wordt om bemanning te testen. Dit kan gebeuren op last van een charteraar ofzo. Bij tankers is het heel gewoon voor de 'vetting' inspectie. Ik heb het zelf (gelukkig) nog nooit meegemaakt. En dat hoop ik ook zo te houden. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:38 |
Wat mensen in hun verlof doen moeten ze zelf weten.. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:39 |
De economie draait 7 dagen per week 24u per dag . Dus van een 'dag vrij' is niet echt sprake. Het komt wel eens voor dat je in een haven ligt dat er een dag niet gewerkt wordt. Dan kan je wel eens wat minder werken/een dag overslaan als je lekker bij bent met onderhoud enzo. Zodat je de wal op kan. Maar het komt steeds minder voor. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:42 |
(Gelukkig) niet bij mij aan boord. De overledene gaat dan in een bodybag (die heb je standaard aan boord in de medicijnkast) en komt in de vriescel te liggen. Er wordt dan een 'preliminary certificate of death' opgetekend door de kapitein (of de eerste stuurman, indien het de kapitein betreft) met twee getuigen. Daarnaast worden alle bezittingen van de overledene opgetekend en ingepakt onder het toeziend oog van twee getuigen. Dan afhankelijk van waar je je bevindt loop je een noodhaven aan of vervolg je je reis naar je haven van bestemming alwaar het lichaam + bezittingen gerepatrieerd wordt. Uiteraard heb je in dit soort situaties nauw contact met je rederij. | |
#ANONIEM | donderdag 4 april 2019 @ 14:45 |
Was dat vroeger anders? Ik zie wel eens op tv van die krabben vangers die zo 40-45 uur wakker zijn achter elkaar. Lijkt me niet te doen zonder drugs. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 14:48 |
Niet in de tijd dat ik vaar. Hoe dat 50 jaar geleden was, weet ik niet. Vissers zijn een apart slag volk | |
Blues | donderdag 4 april 2019 @ 15:21 |
Leuke VWJW Ik volg het met interesse, maar alle vragen die ik had/heb zijn al beantwoord | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 15:22 |
tnx en haha | |
roos94 | donderdag 4 april 2019 @ 15:33 |
Hoe ziet je kamer/slaapplek eruit? Deel je die ook met anderen en is het groot? | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 15:41 |
Dat heet een hut In de lagere rangen heb je een hut met een bureau een eenpersoons kooi, een klein zitje en een eigen natte cel. Vaak ook met een eigen koelkast. Ongeveer zo ruim als een gemiddelde studentenkamer. In hogere rangen heb je een aparte slaaphut met tweepersoons kooi, eigen natte cel en een volwaardige salon met een ruime zit, ruim bureau en eigen koelkast. maar dan met een aparte slaaphut er naast Foto's komen van google. Nee, als dat het geval is maak ik rechtsomkeert. Is het enige beetje privacy wat je hebt. | |
roos94 | donderdag 4 april 2019 @ 15:43 |
Wat is een natte cel? De douche? | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 15:44 |
Badkamer Douche/wc | |
roos94 | donderdag 4 april 2019 @ 15:47 |
Dank voor het antwoorden | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 15:47 |
Dank voor het vragen Aan eenieder trouwens bedankt voor de leuke vragen! Vanavond wordt het stokje alweer doorgegeven aan de volgende. Hoop dat @Bosbeetle het topic open laat. Mochten er dan nog vragen zijn zal ik ze wel via hem dan wel een kloon beantwoorden. | |
Bosbeetle | donderdag 4 april 2019 @ 15:55 |
zeker | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 16:12 |
| |
gebrokenglas | donderdag 4 april 2019 @ 16:24 |
Vond deze ook heel interessant en leerzaam. Dan is een 9-5 kantoorbaan maar veilig en saai. Bedankt voor je toelichtingen. | |
Thinkk-Pinkk | donderdag 4 april 2019 @ 16:27 |
Ik vind het allemaal super interessant. Heb zelf veel affiniteit met varen en de zee. Bedankt dat je tijd wilde maken om ons een kijkje te geven in het leven van een zeeman. | |
maily | donderdag 4 april 2019 @ 16:56 |
Een van de leukste VWJW-s tot nu toe. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 17:01 |
Ik bedenk me net dat ik het tweede deel van je vraag niet beantwoord heb. Maar op dit moment ziet mijn dag er op zee als volgt uit: 04.00 - 08.00 (Navigatie) wacht op de brug 08.30 - 12.00 Administratie/Onderhoud/Stabiliteits en lading berekeningen/aansturen van m'n mensen 15.30 - 16.00 Kijken wat er die dag uitgevoerd is/kleine klusjes 16.00 - 20.00 (Navigatie) wacht op de brug En dan vaak tussendoor nog een paar uurtjes 'extra' indien nodig. De ene keer wat noodzakelijker dan de andere keer. In de haven is het een beetje on call. Met twee stuurlui is 't sowieso: 06.00 - 12.00 Ladingwacht 18.00 - 24.00 Ladingwacht + wanneer nodig, bijvoorbeeld voor aankomst/vertrek, draft survey of complicaties tijdens laden/lossen. Met een derde stuurman erbij dan dubbel je de wacht een beetje met de derde en tweede (meestal van 08.00 tot 17.00 en dan ben je er bij wanneer nodig. Dus al met al minimaal 12u per dag bezig. Als poep de ventilator raakt kan het wel eens zijn dat je een paar dagen achter elkaar 21u maakt. Dit compenseer je dan wel weer zo snel mogelijk, maar dat lukt ook niet altijd. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 17:01 |
| |
Najieto | donderdag 4 april 2019 @ 18:32 |
Wat bedoel je met een noodhaven? Is dat een haven welke niet je uiteindelijke bestemming is en je anders had overgeslagen? | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 18:33 |
Dat is een haven welke je in geval van nood aanloopt Als je van haven A naar B gaat. Dan zijn havens X, Y, of Z noodhavens. Deze liggen langs de route/zijn dichterbij je huidige positie dan de eindbestemming dan wel terug te keren naar de vertrekhaven. | |
Irritatie100 | donderdag 4 april 2019 @ 18:35 |
En die havens X, Y, Z zijn van te voren vastgesteld? Je kan toch ook gewoon naar de dichtstbijzijnde haven gaan zou ik zeggen | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 18:37 |
Dat neem je wel mee met je reisvoorbereiding. Je kan lang niet altijd met je schip zomaar elke haven binnen lopen. Als je 10 meter steekt, 240 meter lang bent en 40 meter breed en het de geul is maar 8 meter diep en 25 meter breed dan houdt het op Maar inderdaad het is meestal wel gewoon de dichtstbijzijnde haven. | |
VraagWatJeWil | donderdag 4 april 2019 @ 18:40 |
Over 20 minuten wordt de account overgedragen Ga hieronder gerust verder met het stellen van vragen, ik zal zorgen dat ze beantwoord worden. | |
Najieto | donderdag 4 april 2019 @ 18:44 |
Duidelijk | |
Moonah | donderdag 4 april 2019 @ 20:00 |
Tnx, vond het super om je antwoorden en verhalen te lezen! | |
Rozevla | donderdag 4 april 2019 @ 22:22 |
Woensdag blauwe hap ? | |
svann | vrijdag 5 april 2019 @ 13:06 |
Was weer een interessant topic. Bedankt, VWJW. Wel eens aan de marine gedacht? Wat meer thuis, maar waarschijnlijk ook magerder betaald. | |
Paalsteek | vrijdag 5 april 2019 @ 13:59 |
Maar effe een kloon aangemaakt. | |
Paalsteek | vrijdag 5 april 2019 @ 13:59 |
Niet per se op woensdag.. Maar wel elke week ja.. En op vrijdag vis, zaterdag pannenkoeken/snert, zondag biefstuk/friet. | |
Paalsteek | vrijdag 5 april 2019 @ 14:00 |
Meer thuis misschien, maar wel veel minder vrij. Van wat ik zo hoor van vrienden bij de marine, die varen misschien ook 5-6 maanden per jaar en zitten daarnaast nog eens 3-4 maanden in Den Helder te boenen. Ik ben dan gewoon vrij | |
dividivi | zaterdag 6 april 2019 @ 18:49 |
Wordt de paalsteek nog steeds gebruikt, of is dat ouderwets? En andere ouderwetse zaken, zoals morsecode, semafoor of een sextant, allemaal ingehaald door de moderne techniek neem ik aan? | |
Paalsteek | zaterdag 6 april 2019 @ 18:57 |
zeker wel! Morse nog steeds hoor, alleen meer voor navigatie merken enzo. Het is niet echt zo dat we nog volledige berichten in morse sturen. Semafoor is braaf bij Dommel Sextant is ook nog steeds aan boord, maar is een beetje een kunst aan t worden. Al is het volgens mij ondertussen niet meer verplicht om er een te hebben en het opleiden van t personeel erin ook geen verplichting meer. Veel ouderwetse dingen zijn nog steeds van toepassing. [ Bericht 1% gewijzigd door Paalsteek op 06-04-2019 19:03:31 ] | |
nanuk | maandag 8 april 2019 @ 08:59 |
Kamelenteen | maandag 8 april 2019 @ 19:06 |
Is het financieel niet aantrekkelijker om in een ander land te wonen? Al dan niet op op papier, zodat je nog wat meer centen in je zak houdt? Het overgrote deel van het jaar zit je toch op zee, en met 2x modaal tikt je jaarlijkse belastingaanslag lekker aan. | |
Paalsteek | maandag 8 april 2019 @ 19:10 |
Heeft alleen zin als je ook onder buitenlandse vlag gaat varen. Je geeft dan ook je sociale zekerheid op. Ik vaar onder de Nederlandse vlag (met een reden). | |
dagobertE6 | vrijdag 19 april 2019 @ 09:17 |
Heb je het dan niet altijd koud op zee? | |
Paalsteek | vrijdag 19 april 2019 @ 13:53 |
Nee, hoezo? | |
dagobertE6 | dinsdag 23 april 2019 @ 11:28 |
ik heb het ALTIJD koud bij een klein briesje, zelfs nu op kantoor in dit weer. Ik kan dus nooit zeeman worden. | |
Paalsteek | dinsdag 23 april 2019 @ 21:23 |
Actief werk zoeken, in plaats van passief achter een bureau te zitten.. | |
dagobertE6 | woensdag 24 april 2019 @ 08:12 |
Ik kom van de buitendienst en daar vroor ik mijn ballen af | |
Paalsteek | woensdag 24 april 2019 @ 09:41 |
Ruggengraat kweken | |
klappernootopreis | woensdag 24 april 2019 @ 15:45 |
Mijn pa heeft in de jaren 50 de Noordelijke route gevaren en heeft een tijdlang vastgezeten in het ijs in de omgeving van mageroya (Noorwegen) Is iets dergelijks ook wel eens met je gebeurd? | |
Paalsteek | woensdag 24 april 2019 @ 16:46 |
Echt vast vast in het ijs niet, maar ik heb wel in het ijs gevaren ja | |
nanuk | donderdag 25 april 2019 @ 08:07 |
Een navigatie vraag, de invloed van stroming en wind, berekenen jullie dat of schat je dat gewoon in en stuurt dan bij tot het wel weer de goede koers lijkt te zijn? Gaat alles op GPS of heb je ook een kompas en sextant bij de hand? | |
Paalsteek | donderdag 25 april 2019 @ 08:34 |
Dat hangt er vanaf van hoe en waar je vaart: Stuur je met een stuurautomaat, dan berekent deze (afhankelijk van de ingestelde manier van sturen: heading/course(over ground)/track) hoeveel er op gestuurd moet worden. Stuur je op de hand, dan zal je zelf deze correctie moeten toepassen. Op een oceaan maakt het niet zoveel uit, maar zit je op een rivier/kanaal dan maakt het wel uit. Maar dan stuur je eigenlijk op (na advies van een loods) tot je grondkoers wordt wat je wil. Deze kan je oa aflezen uit je GPS. Veel gaat op basis van de GPS, maar dit is geen kompas vervanger. Daarnaast heb je minimaal een gyroscopisch kompas en een magnetisch kompas. En een sextant is ook nog steeds aan boord, al is dat bij mijn weten niet verplicht meer en is opleiding er in ook niet verplicht meer. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Immers, als alles uitvalt zijn de zon en sterren/planeten/maan het enige wat je nog hebt. Als is astro navigatie wel een beetje een kunst aan het worden. | |
nanuk | donderdag 25 april 2019 @ 08:44 |
Doe je op een rivier niet alles op zicht dan? Boeien en kilometerborden zat bedoel ik, heb je dan ook nog een gps nodig? | |
Paalsteek | donderdag 25 april 2019 @ 09:00 |
Kilometerborden? We zijn geen plezier/binnenvaart he https://wetten.overheid.nl/BWBV0001014/2016-01-01 Dus ja, ook daar gebruik je GPS. Want soms is het zicht niet altijd alles | |
klappernootopreis | vrijdag 26 april 2019 @ 09:58 |
Ik vond onlangs het oude monsterboekje van mij pa op zolder terug in een kist. Heb je er zelf nog een? | |
Paalsteek | vrijdag 26 april 2019 @ 10:12 |
Monsterboekjes zijn ng steeds verplicht. Ik ben dit jaar in mijn 2e begonnen. | |
Scriptascripta | zaterdag 20 juli 2019 @ 21:15 |
Wat een leuk topic! Ik kon het niet terugvinden, maar ik ben heel benieuwd welke opleiding je hebt gevolgd om deze functie te kunnen gaan doen. | |
Paalsteek | zaterdag 20 juli 2019 @ 21:24 |
Ik heb de 'zeevaartschool' gedaan De opleiding heet officieel HBO maritiem officier, waarna je Bachelor of Maritime Operations wordt. Tegenwoordig moet je (weer) kiezen tussen stuurman of werktuigkundige. Ik ben tot beide opgeleid. Je kan de opleiding ook op MBO niveau volgen, dat heeft voor 75% van de rederijen geen gevolgen voor de functie die je kan bekleden. De MBO niveau's maken wel uit voor je vaarbevoegdheid. Niveau 4 geeft recht op dezelfde als HBO. Mocht je echter een walfunctie willen bekleden, dan heb je meer aan een HBO papiertje (en eigenlijk ook meer aan het werktuigkundige papiertje dan alleen het stuurmans papiertje, precies de reden dat ik dus voor de optie 'beide' heb gekozen). Dat wil overigens niet zeggen dat je met een MBO diploma niks kan in dit werkgebied. In tegendeel, er zijn talloze mogelijkheden. |