Waarom is het krom dat iemand die minimumloon verdient geen 220k (incl kk) bij de bank kan lenen?quote:Op zondag 10 maart 2019 22:37 schreef Mickytjuh het volgende:
Nee. Of je moet het op twee salarissen kopen.
Het is super krom want de huur die je mag betalen is duurder dan de hypotheek die je niet mag hebben.
Helaas is 2 salarissen niet mogelijk, omdat ik niet genoeg verdien en een aantal dagen werk.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:37 schreef Mickytjuh het volgende:
Het is super krom want de huur die je mag betalen is duurder dan de hypotheek die je niet mag hebben.
Nee het is krom dat je wel de huur mag betalen die duurder is dan je maandlasten van die lening die je niet mag hebben omdat je te weinig verdiend.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waarom is het krom dat iemand die minimumloon verdient geen 220k (incl kk) bij de bank kan lenen?
Precies dat ja.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:41 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Nee het is krom dat je wel de huur mag betalen die duurder is dan je maandlasten van die lening die je niet mag hebben omdat je te weinig verdiend.
Misschien nog iets met een starterslening.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:41 schreef CrashO het volgende:
130.000 klinkt erg hoog met 25k per jaar. Weet je zeker dat dat klopt?
Alles is meegenomen.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:40 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Helaas is 2 salarissen niet mogelijk, omdat ik niet genoeg verdien en een aantal dagen werk.
Dat klopt, de huurprijs voor een huis is gemiddeld al zo'n 1100 euro.
Er was 1 site die aangaf voor 130K een hypotheek te kunnen nemen.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:41 schreef CrashO het volgende:
130.000 klinkt al erg hoog met 25k per jaar. Weet je zeker dat dat klopt?
180 gaat hem helemaal niet worden. Dan zal je het op naam van beide moeten zetten.
Waarom is dat krom?quote:Op zondag 10 maart 2019 22:41 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Nee het is krom dat je wel de huur mag betalen die duurder is dan je maandlasten van die lening die je niet mag hebben omdat je te weinig verdiend.
Weet je. Laat maar.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:43 schreef Santello het volgende:
[..]
Waarom is dat krom?
Je leent 220k. Je dient 220k terug te betalen. Dat lijkt me nogal wat anders dan schuldenvrij een duurder huis huren. Als je het niet meer kan betalen is er toch net iets minder aan de hand dan als je dat niet meer kan terwijl je een schuld van 220k moet terugbetalen.
Doe eens; ik ben wel benieuwdquote:Op zondag 10 maart 2019 22:44 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Weet je. Laat maar.
Ik heb helemaal geen zin deze super logische zaak uit te leggen.
Huur van 1100 met 25k bruto inkomen? Ik denk dat erg weinig verhuurders dat accepteren.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:41 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Niemand dwingt je om voor 1100 euro per maand te gaan huren, hoor. Net zoals niemand een bank dwingt om een lening te verstrekken aan iemand die hem met aangrenzende waarschijnlijkheid niet gaat kunnen terugbetalen.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:44 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Weet je. Laat maar.
Hoezo niet? Leer mij.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:44 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Weet je. Laat maar.
Iets verder kijkenquote:Op zondag 10 maart 2019 22:35 schreef anitapatat het volgende:
Het hoogste wat wij tegenkwamen is 130.000 euro.
We hebben in verschillende dorpen en steden gekeken maar daarvoor zien we geen fatsoenlijk rijtjeshuis, logisch misschien.
quote:Op zondag 10 maart 2019 22:44 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Weet je. Laat maar.
Den Helder is dan wel goedkoop!quote:Op zondag 10 maart 2019 22:46 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Iets verder kijken
https://www.funda.nl/koop(...)898-crocusstraat-56/
https://www.funda.nl/koop(...)24-huygensstraat-45/
220k hypotheek is zo'n 1.000 euro maandlasten.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:44 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Weet je. Laat maar.
Nou het is niet echt een probleem, maar voor ons is het verstandiger als het op zijn naam komt te staan.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:51 schreef Vliegbaard het volgende:
Wat is exact het probleem om de hypotheek op beider naam te zetten? Zelfs zonder vast contract kun je bij een aantal banken gewoon lenen.
Klinkt heel verstandig om de huidige markt een woning met een tophypotheek kopen die 6+ maanden te koop staat en zelfs al in prijs is gezaktquote:Op zondag 10 maart 2019 22:46 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Iets verder kijken
https://www.funda.nl/koop(...)898-crocusstraat-56/
https://www.funda.nl/koop(...)24-huygensstraat-45/
Dan wordt het verkopen. Met de huidige markt zal hij heus geen schulden oplopen alleen een gedeelte dat hij jou uit moet kopen. Maar zonder jou kan hij de hypotheek toch niet ophoesten dus dat is niet eens van toepassing.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:52 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Nou het is niet echt een probleem, maar voor ons is het verstandiger als het op zijn naam komt te staan.
ALS we OOIT uit elkaar gaan wil ik niet dat hij een schuld krijgt omdat hij dan het huis niet meer kan betalen.
Ik heb een hypotheek van 340k en betaal bruto 950 euro, <60% ltv.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:53 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik heb een hypotheek van 265.000 en betaal 900 euro bruto in de maand.
Dit is inclusief aflossing...quote:Op zondag 10 maart 2019 22:56 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb een hypotheek van 340k en betaal bruto 950 euro, <60% ltv.
Maar de werkelijke kosten zijn veel hoger, als ik aflossing, onderhoud etc mee bereken.
Maar dan bouw jij geen vermogen op.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:52 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Nou het is niet echt een probleem, maar voor ons is het verstandiger als het op zijn naam komt te staan.
ALS we OOIT uit elkaar gaan wil ik niet dat hij een schuld krijgt omdat hij dan het huis niet meer kan betalen.
Ik heb al 40% afgelostquote:
Geen idee.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:56 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Is er geen mogelijkheid dat ze bij jou naar je salaris van de afgelopen 3 jaar kijken. Ook kun je op twee namen altijd meer krijgen. Zelfs toen wij ons eerste huis kochten en ik nog studeerde en geen inkomen had scheelde dat.
Maar het is gewoon ontzettend lastig. Heb je wel een goed start kapitaal?
Je salaris kan zeker meegenomen worden, moet je alleen niet vertellen dat je met je huidige baan stopt en zelf de overweging maken of jullie de maandelijkse kosten op kunnen brengen.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:00 schreef anitapatat het volgende:
Mijn salaris kan denk ik niet worden meegenomen in het totaalplaatje, want als we verhuizen dan stop ik met mijn baan waar ik nu werk en ga ik als ZZP'er verder.
Jawel alleen niks zeggen over dat je gaat stoppen.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:00 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Geen idee.
Voor 2 namen kunnen we inderdaad meer krijgen.
Mijn vriend heeft zo'n 30K spaargeld, maar we maken dat natuurlijk niet op.
Banken willen juist dat we veel spaargeld inleggen zodat hun al een zekerheidje hebben.
Mijn salaris kan denk ik niet worden meegenomen in het totaalplaatje, want als we verhuizen dan stop ik met mijn baan waar ik nu werk en ga ik als ZZP'er verder.
10k ben je kwijt aan k.k. ¤5000 voor een minimale inrichting en je zit “nog maar” op ¤145.000 wat voor die regio echt heel weinig is.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:04 schreef Sport_Life het volgende:
30k plus 130k,dat schiet toch al op?
Dan stukje aflosvrij erbij, zou het redelijk behapbaar moeten zijn.
Maar zet de "dure" woningen uit je hoofd.
Welk feitquote:Op zondag 10 maart 2019 22:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
De huur van 1100 euro lijkt me ook vrij lastig te bekostigen. Los van het feit dat vaak 3 a 4x huur bedrag verdient moet worden.
Inrichting kan van marktplaats en neem aan dat ze nu ook een bed ed hebben?quote:Op zondag 10 maart 2019 23:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
10k ben je kwijt aan k.k. ¤5000 voor een minimale inrichting en je zit “nog maar” op ¤145.000 wat voor die regio echt heel weinig is.
Aflosssingsvrij krijg je weer geen HRA op dus maandlasten zullen hoger uitvallen waarmee de algehele hypotheek weer lager uit zal vallen vanwege de maximale maandlasten.
Zo hebben wij het ook gedaan maar wil je een leuk bankje kopen, de muren sausen paar meubeltjes kopen of een vloertje leggen kan zo oplopen tot een aardig bedrag. Daarnaast zal er in die prijsklasse niet heel veel te vinden zijn wat instapklaar opgeleverd wordt.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:15 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Inrichting kan van marktplaats en neem aan dat ze nu ook een bed ed hebben?
Onze eerste inrichting kwam zo'n beetje volledig van familie, voor ons prima destijds. In de loop der jaren ga je van alles bij elkaar sprokkelen, alleen de Piet Klerkx vindt dat je gelijk alles nieuw moet kopen..![]()
Heb je niet een ouder die garant kan staan (evt met overwaarde) ?quote:Op zondag 10 maart 2019 23:25 schreef anitapatat het volgende:
We hebben hier gekeken:
https://www.hypotheker.nl(...)en-mijn-maandlasten/
Daarin kunnen we zien wat onze maandlasten worden.
Met een huis van 190K zijn we netto 610 euro aan maandlasten kwijt.
Dit kan mijn vriend makkelijk betalen, dus waarom word er dan op andere site's aangegeven dat we een huis van 190K niet kunnen betalen terwijl we wel maandelijkse lasten van 610 euro kunnen betalen?
Hij woont nu nog bij zijn moeder en betaald 520 euro aan kostgeld etc
En zoals andere forumleden al aangaven het huren kost bijna het dubbele.
Even snel gerekend zal het nettosalaris ¤1750 zijn. Haal daar ¤610 aflossing af, minimale verzekeringen wat onderhoud en een levensverzekering en dan zijn de maandlasten al snel ¤750. Komt daar gwl bij en al het andere grut aan belastingen.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:25 schreef anitapatat het volgende:
We hebben hier gekeken:
Dit kan mijn vriend makkelijk betalen, dus waarom word er dan op andere site's aangegeven dat we een huis van 190K niet kunnen betalen terwijl we wel maandelijkse lasten van 610 euro kunnen betalen?
Mijn ouders staan nu garant voor mijn 1 kamer appartement omdat ik het anders zelf ook niet had kunnen betalen.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:29 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Heb je niet een ouder die garant kan staan?
Of het verstandig is zul je zelf in moeten schatten, maar het geeft je wat meer mogelijkheden.
Hebben wij 10jr geleden ook gedaan omdat mijn vriendin in de proeftijd zat en haar inkomen telde dus niet mee. (Maar wel vaste aanstelling na de proeftijd ..)
Het gaat er niet om of je de berekende maandlast kunt betalen, maar of de bank het risico aanvaardbaar vindt.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:25 schreef anitapatat het volgende:
waarom word er dan op andere site's aangegeven dat we een huis van 190K niet kunnen betalen terwijl we wel maandelijkse lasten van 610 euro kunnen betalen?
Maar ik werk ook nog dus ik kan dan ook meebetalen.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Even snel gerekend zal het nettosalaris ¤1750 zijn. Haal daar ¤610 aflossing af, minimale verzekeringen wat onderhoud en een levensverzekering en dan zijn de maandlasten al snel ¤750. Komt daar gwl bij en al het andere grut aan belastingen.
Heel snippel gezegd betaal je al snel ¤900 per maand voor je huisje en dan heb je nog geen zak brood gekocht.
Volgens mij kun je ook overwaarde ervoor gebruiken.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:31 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Mijn ouders staan nu garant voor mijn 1 kamer appartement omdat ik het anders zelf ook niet had kunnen betalen.
Zijn vader zal dat denk ik niet kunnen omdat hij zijn huis ook nog moet afbetalen.
Hopelijk snel voor TS.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:37 schreef Basp1 het volgende:
Bijna 8* je bruto jaarsalaris als hypotheek willen hebben, wanneer gaat deze bubbel weer knappen.
Ja goed maar dan laat je dat toch meeberekenen. Maar een rekensom laat snel zien dat je bestedingsruimte niet heel groot zal zijn en dat de bank daar geen risico op wenst te nemen.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:33 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Maar ik werk ook nog dus ik kan dan ook meebetalen.
Jij weet hoe de huizenmarkt er over 5/10 jaar uit ziet?quote:Op zondag 10 maart 2019 22:55 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dan wordt het verkopen. Met de huidige markt zal hij heus geen schulden oplopen alleen een gedeelte dat hij jou uit moet kopen. Maar zonder jou kan hij de hypotheek toch niet ophoesten dus dat is niet eens van toepassing.
Je gaat samenwonen, dan koop je toch sanen het huis. Daar heb je samenlevings contracten voor.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:52 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet krom. Een eigen huis heeft nou eenmaal meer kosten. Bovendien heb je bij een hypotheek te maken met iemand die uiteindelijk z'n centen terug wil zien. Particuliere verhuurders doen trouwens hetzelfde door 4x de huurprijs als inkomen te eisen. Met 25000 bruto kun je ook bijna niets huren.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:41 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Het is niet krom. Een hypotheek afsluiten is nu enorm aantrekkelijk door de lage rentestand, maar dat deze de gehele looptijd laag blijft is geen feit. Hierdoor lijkt een hypotheek goedkoop, maar dat is gebaseerd op de huidige situatie; een momentopname dus.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:42 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Precies dat ja.
Daar waren we ook al achter inderdaad.
Met zijn loon is het vrijwel onmogelijk te kopen. Tenzij je subsidie kunt krijgen en een speciale starterswoning kunt vinden.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:00 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Geen idee.
Banken willen juist dat we veel spaargeld inleggen zodat hun al een zekerheidje hebben.
Ook als de rente niet stijgt zal TS over dertig jaar die 200k moeten ophoesten.quote:Op maandag 11 maart 2019 10:04 schreef Justinn het volgende:
Stél dat de hypotheekregels een stuk soepeler waren en TS haar partner op dat salaris 200k leent zonder de rente vast te zetten en de rente stijgt daarna naar 5,00%, dan kan hij onmogelijk z'n hypotheek betalen.
Dat waar, maar niet het enige; zelfs als TS de rente nu voor de gehele looptijd (30 jaar) vast zou zetten is het geen optie.quote:Op maandag 11 maart 2019 10:04 schreef Justinn het volgende:
[..]
Het is niet krom. Een hypotheek afsluiten is nu enorm aantrekkelijk door de lage rentestand, maar dat deze de gehele looptijd laag blijft is geen feit. Hierdoor lijkt een hypotheek goedkoop, maar dat is gebaseerd op de huidige situatie; een momentopname dus.
HRA eraf nog dus? Lekker hoor.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:53 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik heb een hypotheek van 265.000 en betaal 900 euro bruto in de maand.
200/30/12= 555 euro per maand.quote:Op maandag 11 maart 2019 10:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ook als de rente niet stijgt zal TS over dertig jaar die 200k moeten ophoesten.
Dat alleen is al 500 euro in de maand.
Toch frappant dat nog maar een decennium geleden, de hypotheken tot in de bomen groeiden. Vast of niet contract, aflossingsvrij, beide inkomens meetellen en 120% hypotheek werd klakkeloos verstrekt.quote:Op maandag 11 maart 2019 10:04 schreef Justinn het volgende:
maar als hypotheekverstrekker wil je dit soort situaties voor zijn.
Als jullie samen het huis kopen en de hypotheek staat op beider naam, zijn jullie hoofdelijk aansprakelijk. Er is dus geen sprake van dat "hij" alleen met die schuld achterblijft.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:52 schreef anitapatat het volgende:
Anti cyclisch beleid, de pijn van recessies is te hoog, ik snap dat wel.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Toch frappant dat nog maar een decennium geleden, de hypotheken tot in de bomen groeiden. Vast of niet contract, aflossingsvrij, beide inkomens meetellen en 120% hypotheek werd klakkeloos verstrekt.
Volgens mij zijn de huidige strenge regels eerder aan de overheid te danken (die de HRA van de begroting zag afkalven) dan van banken en andere hypotheekverstrekkers.
Of ik ben te dom om het te snappen, of de overheid is zo dom (geweest).quote:Op maandag 11 maart 2019 11:27 schreef ludovico het volgende:
Anti cyclisch beleid, de pijn van recessies is te hoog, ik snap dat wel.
1750 euro netto kom je zelfs alleen maar aan wanneer je het vakantiegeld meetelt. Net 1700 netto is het maandinkomen zonder vakantiegeld, als er geen pensioenafdracht is.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Even snel gerekend zal het nettosalaris ¤1750 zijn. Haal daar ¤610 aflossing af, minimale verzekeringen wat onderhoud en een levensverzekering en dan zijn de maandlasten al snel ¤750. Komt daar gwl bij en al het andere grut aan belastingen.
Heel snippel gezegd betaal je al snel ¤900 per maand voor je huisje en dan heb je nog geen zak brood gekocht.
Haar inkomen mee laten tellen zou pas echt link zijn, want ze gaat haar baan opzeggen om (lekker onzeker) ZZPer te worden.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:48 schreef Schanu het volgende:
Allereerst, ga eens vrijblijvend op gesprek bij een bank, dan blijkt er vaak meer mogelijk dan wanneer je je gegevens invult op een site die voor jou berekent hoe hoog de hypotheek zou mogen zijn.
Second, waarom niet het huis op jullie beide namen laten zetten als dat zoveel meer mogelijkheden biedt qua hypotheek? Als de reden enkel is dat je niet weet of jullie voor altijd samen blijven, is dat niet het risico dat alle samenwonende stellen hebben? Zou NHG geen optie zijn om de daarmee gepaard gaande risico's in ieder geval te minimaliseren?
De keuze maken om een hypotheek te nemen op 1 salaris, omdat het jullie kennelijk niet uitkomt om jouw salaris bij de berekening op te nemen, maar vervolgens gefrustreerd raken dat daardoor de mogelijkheden beperkt blijven vind ik wat gemakkelijk. Volgens mij zijn er wel oplossingen, maar dan zal je zelf wat water bij de wijn moeten doen. De regels zijn er nu eenmaal niet voor niets en die zullen niet opeens voor jullie als individu ongedaan gemaakt worden.
De bank gaat haar toch nooit op de hypotheek inschrijven zonder (vast) inkomen ?quote:Op maandag 11 maart 2019 11:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Als jullie samen het huis kopen en de hypotheek staat op beider naam, zijn jullie hoofdelijk aansprakelijk. Er is dus geen sprake van dat "hij" alleen met die schuld achterblijft.
Overigens lees ik dat "hij" ook nog bij moeders pappot zit? Wordt het niet eens tijd dat ie én zichzelf leert bedruipen én eerst zelfstandig en alleen gaat wonen?
NHG doet vooraf ook een risico-calculatie. Als de bank al 'ja' zou zeggen, dan brandtquote:Op maandag 11 maart 2019 11:48 schreef Schanu het volgende:
Zou NHG geen optie zijn om de daarmee gepaard gaande risico's in ieder geval te minimaliseren?
Want de bank plukt liever èèn dan twee kale kippen? Neem je de lening (ik neem aan dat je dat bedoeld) met z'n tienen, de bank vind het heerlijk.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:57 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
De bank gaat haar toch nooit op de hypotheek inschrijven zonder vast inkomen (vast contract)?
Dus zal ze ook niet hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Ik beredeneer andersom : haar inkomen telt niet mee, dus heeft inschrijven voor de hypotheek ook weinig zin. Is alleen maar risico dat zij straks de pisang is als 't mis gaat.quote:Op maandag 11 maart 2019 12:00 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Want de bank plukt liever èèn dan twee kale kippen? Neem je de lening (ik neem aan dat je dat bedoeld) met z'n tienen, de bank vind het heerlijk.
Je moet iets, huren is ook niet meer te betalen.. ze hebben pech dat ze niet 4 jaar eerder op een huis uit waren.quote:Op maandag 11 maart 2019 08:44 schreef Sport_Life het volgende:
Lol @ mensen die 2008/2009 zijn vergeten.
Vooral weer 8x inkomen gaan lenen, kan ik straks (weer! ) goedkoop een tweede huis erbij kopen voor verhuur![]()
En in dit geval (haar inkomen telt niet mee, maar ze kopen wel samen) zou hij zelfs nog minder hypotheek kunnen krijgen met zijn vrij lage inkomen. Bij hogere inkomens doet dat er niet toe, in hun geval welquote:Op maandag 11 maart 2019 12:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik beredeneer andersom : haar inkomen telt niet mee, dus heeft inschrijven voor de hypotheek ook weinig zin. Is alleen maar risico dat zij straks de pisang is als 't mis gaat.
Het inkomen was toen vast NOG lager.quote:Op maandag 11 maart 2019 12:06 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Je moet iets, huren is ook niet meer te betalen.. ze hebben pech dat ze niet 4 jaar eerder op een huis uit waren.
Mijn woning zou in Oegstgeest minimaal 3,5 ton duurder zijnquote:Op maandag 11 maart 2019 12:25 schreef Kreator het volgende:
Tja. Hoe gehecht ben je aan zuidholland als je persé wil kopen? De markt is in zijn geheel overspannen en in noord- en zuidholland al helemaal extreem.
2019, zuidholland (randstad?), twee personen, laag inkomen...quote:Op zondag 10 maart 2019 22:35 schreef anitapatat het volgende:
We hebben in verschillende dorpen en steden gekeken maar daarvoor zien we geen fatsoenlijk rijtjeshuis, logisch misschien.
Kloptquote:Op maandag 11 maart 2019 12:30 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
2019, zuidholland (randstad?), twee personen, laag inkomen...
kijk eens naar een appartement.
Flauw gezegd, een rijtjeshuis in de randstad is niet meer voor 'jouw soort volk'.
(ook niet meer voor mij hoor)
Jawel maar die stijging van de afgelopen jaren verdien of spaar je niet zo makkelijk hoor.quote:Op maandag 11 maart 2019 12:10 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het inkomen was toen vast NOG lager.
Conclusie : met een huis in leiden bouw je meer vermogen op.quote:Op maandag 11 maart 2019 12:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt
https://www.funda.nl/koop/drachten/huis-40003692-de-zwaden-19
vs
https://www.funda.nl/koop/leiden/huis-40178578-hoge-morsweg-12
Dus staar je niet blind op de regio, in Drachten is ook werk genoeg en kan je met een 50% lagere hypotheek toe.
Waarom denken mensen altijd dat een appartement perse goedkoper is dan een huisje?quote:Op maandag 11 maart 2019 12:30 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Flauw gezegd, een rijtjeshuis in de randstad is niet meer voor 'jouw soort volk'.
Conclusie: met een dure woning bouw je meer vermogen op maar dat moet je dan wel kunnen betalen.quote:Op maandag 11 maart 2019 12:48 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Conclusie : met een huis in leiden bouw je meer vermogen op.
Nu is het een beetje laat natuurlijk, was 5 jaar eerder geweest en je betaalde in leiden 130k en in drachten was die woning economisch Total loss.
Bij de volgende crisis raak je dat huis in drachten nooit meer kwijt.
Bij een appartement moet je er dan wel rekening mee houden dat je niet alleen naar de aankoopprijs moet kijken, maar ook naar de VVE bijdrage. Leuk als je een appartment koopt voor 125.000 met lage hypotheeklasten, maar als je vervolgens 250 in de maand kwijt bent aan VVE dan kun je het nog niet betalen.quote:Op maandag 11 maart 2019 12:30 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Niet perse, maar:quote:Op maandag 11 maart 2019 12:53 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Waarom denken mensen altijd dat een appartement perse goedkoper is dan een huisje?
Of niet: volgens mij loopt de relatie meer risico dan de koop van een woning incl. hypotheek.quote:Op maandag 11 maart 2019 12:06 schreef AQuila360 het volgende:
ze hebben pech dat ze niet 4 jaar eerder op een huis uit waren.
Da's natuurlijk ook zo wat….quote:
Zie reactie van mij en DrMartenquote:Op maandag 11 maart 2019 12:57 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Niet perse, maar:
• vaak wat kleiner en daardoor al goedkoper
• de grondwaarde deel je door het appartementen
• minder gewild omdat veel mensen graag een tuin willen.
Maar ik geef toe. Een heel eenvoudig rijtjeshuis is goedkoper als een luxe appartent.
En als je dan ziet dat een rijtjeshuis in zuid-holland niet betaalbaar kan het geen kwaad om wat verder te kijken.
Ja, erg vervelend, geen files naar je werk, lage woonlasten, ruimte, geen vliegtuigen laag over je dak, je zal er maar last van hebbenquote:
Huren kost niet het dubbele en huurwoningen die wel het dubbele kosten zullen niet aan jullie verhuurd worden.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:25 schreef anitapatat het volgende:
We hebben hier gekeken:
Zoiets. Soms kan je je "sociale" huurwoning ook kopen, met beperkende voorwaarden en idem prijs.quote:Op maandag 11 maart 2019 12:55 schreef DrMarten het volgende:
Met dit inkomen zou ik mooi voor een sociale huurwoning gaan en hopen dat je meer inkomstenbgaat krijgen met meer zekerheid en danpas gaan kopen.
Ja VVE-bijdrage, groot deel is reservering onderhoud..quote:Op maandag 11 maart 2019 12:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zie reactie van mij en DrMartenVVE / servicekosten / lastig na-isoleren / verwarming soms niet zelf te kiezen / etc.
Waarom gaan randstedelingen dan niet en masse naar Friesland…..(ik kom er "met enige regelmaat" en ben blij met 130km/uur de afsluitdijk terug te kunnen nemen).quote:Op maandag 11 maart 2019 13:00 schreef MaGNeT het volgende:
Ja, erg vervelend, geen files naar je werk, lage woonlasten, ruimte, geen vliegtuigen laag over je dak, je zal er maar last van hebben
Uiteraard, maar dan staat het wel op je eigen rekening en bepaal je zelf wat je doet, hoe je het doet en wanneer je het doetquote:Op maandag 11 maart 2019 13:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja VVE-bijdrage, groot deel is reservering onderhoud..
Heeft een rijtjeshuis dan geen onderhoud nodig?
En na-isoleren en verwarming ben je zelf bij natuurlijk.
Ligt er aan wat je koopt.
Aan je rijtjeshuis kan je het onderhoud zelf doen. Bij een VvE ben je gebonden aan én verplicht en uitbesteed onderhoud. Iets met hoge kosten voor…..quote:Op maandag 11 maart 2019 13:02 schreef Speekselklier het volgende:
Heeft een rijtjeshuis dan geen onderhoud nodig?
En na-isoleren en verwarming ben je zelf bij natuurlijk.
Ligt er aan wat je koopt.
Het grote verschil is wel dat ze een annuïtaire hypotheek zullen moeten nemen, dat maakt de kans op een ondewaterstand veel kleiner, plus dat ze aan de onderkant van de markt zitten, en die daalt het minst als de boel instort.quote:Op maandag 11 maart 2019 08:44 schreef Sport_Life het volgende:
Lol @ mensen die 2008/2009 zijn vergeten.
Vooral weer 8x inkomen gaan lenen, kan ik straks (weer! ) goedkoop een tweede huis erbij kopen voor verhuur![]()
Klopt.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het grote verschil is wel dat ze een annuïtaire hypotheek zullen moeten nemen, dat maakt de kans op een ondewaterstand veel kleiner, plus dat ze aan de onderkant van de markt zitten, en die daalt het minst als de boel instort.
Maar 8x bruto jaarloon is idd bizar, gaan ze ook nooit krijgen.
Onzin, wij doen heel veel zelf, schilderwerk en zo.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:05 schreef blomke het volgende:
Bij een VvE ben je gebonden aan én verplicht en uitbesteed onderhoud
Nou fijn hoor. Hoe ging het schilderwerk?quote:Op maandag 11 maart 2019 13:10 schreef Speekselklier het volgende:
Onzin, wij doen heel veel zelf, schilderwerk en zo.
Het dak hebben we laatst wel LATEN doen.
Voordeel is dat we dat dan ook met 6 man kunnen delen.
Maar dan heb je het over een kleine VVE.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:10 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Onzin, wij doen heel veel zelf, schilderwerk en zo.
Het dak hebben we laatst wel LATEN doen.
Voordeel is dat we dat dan ook met 6 man kunnen delen.
Bij zo'n goedkoop huis zulke hoge gemeentelijke lasten en waterschap?quote:Op maandag 11 maart 2019 11:42 schreef blomke het volgende:
Eigen woning kosten zijn niet alleen rente en aflossing, maar ook EWF bijtelling, onderhoud en gem. belastingen, waterschap en riool etc. Reken voor de gem. bel. en voor waterschap maar voor z'n tweeën ¤1500,-
Daar kom ik met 2 woningen nog niet aanquote:Op maandag 11 maart 2019 13:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij zo'n goedkoop huis zulke hoge gemeentelijke lasten en waterschap?
Daar komen wij nog niet eens aan.
En terecht ook. Ik hoop dat we in elk geval nog iets hebben geleerd van de vorige crisis. Ik vind 5x al behoorlijk extreem. (ik heb zelf voor 3x gekozen, waardoor ik makkelijk kan leven). Dat zou in het geval van TS ongeveer 75000 euro zijn. Daar koop je nu nog geen broodtrommel voor.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:06 schreef Leandra het volgende:
Files? Ik pak de fietsquote:Op maandag 11 maart 2019 13:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, erg vervelend, geen files naar je werk, lage woonlasten, ruimte, geen vliegtuigen laag over je dak, je zal er maar last van hebben
Mijn ouders zijn in de 70's vanuit de randstad naar Friesland verhuisd, het is een kwestie van de knop omzetten. Ik ben binnen 2 uurtjes bij familie in Hoofddorp, Nieuw-Vennep of Schoonhoven.
In mijn geval een kleine VVE inderdaad.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar dan heb je het over een kleine VVE.
In een flat wordt dat lastiger
[ afbeelding ]
Tenzij je geen hoogtevrees hebt![]()
Wij zitten er ruim boven.quote:
Voor 300 euro per jaar? (50x6) Dat lijkt me sterk.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:16 schreef Speekselklier het volgende:
De financiele afhandeling (jaarrekeningen, verzekeringen enz enz) hebben we uitbesteed kost iets van 50 euro per jaar.
Ze maken daar ook onderhoudsplannen voor en zitten rond de tafel met onderhoudsbedrijven.
Als er betalingsachterstanden zijn dan gaan ze er achter aan. Wel zo prettig.
quote:Op maandag 11 maart 2019 13:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar dan heb je het over een kleine VVE.
In een flat wordt dat lastiger
[ afbeelding ]
Tenzij je geen hoogtevrees hebt![]()
Ik weet het even niet uit mijn hoofd. Kan iets meer zijn. Maar zeker geen 500 per jaar.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:19 schreef Kreator het volgende:
[..]
Voor 300 euro per jaar? (50x6) Dat lijkt me sterk.
Zoalng de overheid het echte probleem niet oplost gaat dat nog lang duren ben ik bang.quote:Op zondag 10 maart 2019 23:37 schreef Basp1 het volgende:
Bijna 8* je bruto jaarsalaris als hypotheek willen hebben, wanneer gaat deze bubbel weer knappen.
In het geval van TS is "Die dure huurwoning nemen" helemaal geen optie.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:15 schreef Kreator het volgende:
[..]
En terecht ook. Ik hoop dat we in elk geval nog iets hebben geleerd van de vorige crisis. Ik vind 5x al behoorlijk extreem. (ik heb zelf voor 3x gekozen, waardoor ik makkelijk kan leven). Dat zou in het geval van TS ongeveer 75000 euro zijn. Daar koop je nu nog geen broodtrommel voor.
Ik snap die 'maar als we een dure huurwoning nemen mag het ineens wel' opmerkingen ook niet. Mensen denk volgens mij echt dat een koopwoning onderhouden gratis is.
Het is verder geen recht ofzo. Je hebt het geld of je hebt het niet. Ik vond de sociale huur-opmerking helemaal niet verkeerd met dat inkomen. Kun je mooi sparen voor een huis in de tussentijd.
Welk probleem?quote:Op maandag 11 maart 2019 13:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zoalng de overheid het echte probleem niet oplost gaat dat nog lang duren ben ik bang.
Toenik mijn huos kocht nam ik een hypotheek van 4,5x brutoloon, maar wel met de gedachte dat mijn loon de eertkomende 15 jaar alleen maar toe zou nemen (lang leve de loonschalen bij de overheid) nu 3 jaar verder zou het 3,8x brutosalaris zijn.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:15 schreef Kreator het volgende:
[..]
En terecht ook. Ik hoop dat we in elk geval nog iets hebben geleerd van de vorige crisis. Ik vind 5x al behoorlijk extreem. (ik heb zelf voor 3x gekozen, waardoor ik makkelijk kan leven). Dat zou in het geval van TS ongeveer 75000 euro zijn. Daar koop je nu nog geen broodtrommel voor.
Ik snap die 'maar als we een dure huurwoning nemen mag het ineens wel' opmerkingen ook niet. Mensen denk volgens mij echt dat een koopwoning onderhouden gratis is.
Het is verder geen recht ofzo. Je hebt het geld of je hebt het niet. Ik vond de sociale huur-opmerking helemaal niet verkeerd met dat inkomen. Kun je mooi sparen voor een huis in de tussentijd.
Dat is waarquote:Op maandag 11 maart 2019 13:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het grote verschil is wel dat ze een annuïtaire hypotheek zullen moeten nemen, dat maakt de kans op een ondewaterstand veel kleiner, plus dat ze aan de onderkant van de markt zitten, en die daalt het minst als de boel instort.
Ik heb ook van m'n 20e tot m'n 32e gehuurd, voor ik wat kocht. Daarvoor heb ik er eigenlijk ook nooit serieus over nagedacht, vond het wel prima.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:26 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Toenik mijn huos kocht nam ik een hypotheek van 4,5x brutoloon, maar wel met de gedachte dat mijn loon de eertkomende 15 jaar alleen maar toe zou nemen (lang leve de loonschalen bij de overheid) nu 3 jaar verder zou het 3,8x brutosalaris zijn.
Ik had nog meer kunnen lenen, maar ik snap niet hoe dat verantwoord was geweest op dat moment. Ik wilde ook gewoon de duo kunnen blijven betalen etc.
Dus met 25k een huis kopen, ik zou het absoluut niet doen als niet de verwachting is dat het inkomen substantieel toe zal nemen op korte termijn. Dan eerst maar sociale huur in.
Het is ook niet dat ze qua leeftijf al zo oud zijn dat ze niet even kunnen wachten. Ik was notabene 36 toen ik mijn huis kocht.
Hoezo maken jullie dat 'natuurlijk' niet op? Waarom verwachten dat de bank jullie wel een hoge hypotheek wil geven, zonder zelf bereid te zijn een groot deel van die 30K er in te steken? Niet dat 30K veel uitmaakt in dit geval, een deel van het geld zullen jullie iig moeten gebruiken voor de eerste verhuiskosten en zelfs met 30K extra hebben jullie nog niet voldoende, maar als je zelf niet een aanzienlijk deel wilt bijleggen, waarom zou de bank jullie dan voor (bijna) 100% een hypotheek moeten geven?quote:Op zondag 10 maart 2019 23:00 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Geen idee.
Een woningtekort wat we al hebben sinds WO1.quote:
Dat gaat niet veranderen dus moet je er omheen werkenquote:Op maandag 11 maart 2019 13:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een woningtekort wat we al hebben sinds WO1.
Ik had geen vast contract, laag inkomen, geen geld en een studieschuld.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb ook van m'n 20e tot m'n 32e gehuurd, voor ik wat kocht. Daarvoor heb ik er eigenlijk ook nooit serieus over nagedacht, vond het wel prima.
Per jaar ¤500 aan onderhoud is toch niet heel gek?quote:Op maandag 11 maart 2019 13:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het ging om gemeentelijke- en waterschapslasten.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:37 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Per jaar ¤500 aan onderhoud is toch niet heel gek?
Héél weinig, jaquote:Op maandag 11 maart 2019 13:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het ging om gemeentelijke- en waterschapslasten.
Ik vind 500 onderhoud per jaar een beetje weinig.
quote:Op maandag 11 maart 2019 13:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vooruit ik zie het zelf ook staan.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:42 schreef blomke het volgende:
Eigen woning kosten zijn niet alleen rente en aflossing, maar ook EWF bijtelling, onderhoud en gem. belastingen, waterschap en riool etc. Reken voor de gem. bel. en voor waterschap maar voor z'n tweeën ¤1500,-
Eens in de 20 jaar een nieuwe keuken a ¤ 10.000 is al 500 per jaar, idem voor een badkamer, en dan is er nog geen kozijn geschilderd.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:42 schreef baskick het volgende:
TS zien we niet meer terug?[..]
Héél weinig, jaDe werkelijke kosten zitten waarschijnlijk dichter bij 500 per maand dan bij 500 per jaar.
Als je meerekent dat je elke 25 jaar een nieuwe badkamer en keuken wil, elke 5 jaar de buitenboel laat schilderen, elke 10 jaar een ketel vervangt en hier en daar wat klusjes laat doen, dan moet je dat rustig x3 of x4 doen idd.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:39 schreef Leandra het volgende:
Meningen verschillen.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:15 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ja klopt. Te snel gelezen.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die laatste zin is toch echt één zin met 2 kkostenposten en 1 bedrag.
Dit ja. In elk geval op lange termijn ga je het daar niet mee redden.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
En mocht jij morgen werkeloos thuis zitten en nog maar 70% van je huidige salaris ontvangen. Kun je die ¤450 dan ook betalen?quote:Op maandag 11 maart 2019 13:46 schreef DjMark het volgende:
[..]
Meningen verschillen.
Ik vind het belachelijk hoe weinig ik nu mag lenen.
Ik heb in 2006 een (voor de huidige maatstaven) belachelijke hypotheek genomen. 170k met toen 28k bruto jaar salaris. (ik had wel 30k spaargeld voor inrichting/buffer)
Nooit spijt van gehad. Natuurlijk die eerste jaren niet super ruim geleefd, ik ga bijvoorbeeld zo goed als nooit op vakantie.
Maar ik ben nog nooit in betalingsproblemen gekomen...Ook in die eerste jaren na aankoop geen noemenswaardige loonsverhogingen gehad.
Inmiddels is mijn salaris wel een stuk hoger. Maar ik mag amper meer lenen.
Ik betaal ongeveer 550 aan mijn hypotheek nu, en doe daar vrijwillig iedere maand 450 aan extr inleg/aflossing bij. (geen voorlopige teruggaaf)
Ik bewijs dus al jaren lang dat ik 1000 netto lasten gewoon zou kunnen dragen. (hypotheek van ca 260k)
Toch mag ik van de overheid niet meer dan 205k lenen voor een nieuwe hypotheek....ik vind het onzin.
Ik snap best dat mensen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Maar ik hoe het nu gaat is wel erg overdreven...
Als je maandsalaris en woningwaarde koppelt zoals men dat bij een hypotheek doet zal dat wel aardig kloppen.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:48 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja klopt. Te snel gelezen.
Maar goed, voor onderhoud kun je rustig een maandsalaris per jaar weg leggen
25k per jaar is nog net iets meer dan 1900 euro bruto per maand en ik denk dat 130k aan hypotheek nog royaal is. Meestal pakken ze ongeveer 4,5 keer je jaarinkomen.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:35 schreef anitapatat het volgende:
Mijn vriend en ik zijn van plan een huis te kopen.
Ik heb geen vaste baan maar werk wel.
Mijn vriend heeft een vaste baan en verdiend ongeveer 25000 bruto per jaar.
Het huis komt op zijn naam te staan.
Nu komt het, we hebben op verschillende site's gekeken voor hoeveel hij een hypotheek kan nemen.
Het hoogste wat wij tegenkwamen is 130.000 euro.
Voor een hypotheek van 2 ton heb je een inkomen van ongeveer 45k nodig dus nee dat kan niet met 25k .quote:Echter, is het bruto inkomen zo laag dat er voor een 'normaal' huis van 180 a 2 ton geen mogelijkheid is? dit moet toch kunnen lijkt me.
De rente staat nu extreem laag en is niet bepaald de norm. Wat gebeurd er als je de rentevasteperiode vastzet op 10 jaar en na 10 jaar is de hypotheekrente gestegen naar 4 of 5 % ?quote:Op zondag 10 maart 2019 23:25 schreef anitapatat het volgende:
We hebben hier gekeken:
Zeker niet.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En mocht jij morgen werkeloos thuis zitten en nog maar 70% van je huidige salaris ontvangen. Kun je die ¤450 dan ook betalen?
Voor jou niet, een bank zal daar anders tegenaan kijken. En zolang jij netjes alles blijft betalen is er niks aan de hand. Maar als jij maximaal leent en je raakt werkeloos waardoor je de aflossing niet meer kunt betalen wordt het voor de bank wel een groter risico.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:55 schreef DjMark het volgende:
[..]
Zeker niet.
Maar daar gaat het ook niet om.
De hypotheek wordt bepaald op basis van een momentopname, en neemt geen toekomstige situaties mee.
Als ik vandaag een hypotheek neem, en morgen stop met werken boeit dat niks meer (zolang ik blijf betalen)
In die momentopname zit (tegenwoordig) dus wel degelijk een marge om tijdelijk terugval in inkomsten op te kunnen vangen zonder meteen je huis te koop te moeten zetten.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:55 schreef DjMark het volgende:
[..]
Zeker niet.
Maar daar gaat het ook niet om.
De hypotheek wordt bepaald op basis van een momentopname, en neemt geen toekomstige situaties mee.
Als ik vandaag een hypotheek neem, en morgen stop met werken boeit dat niks meer (zolang ik blijf betalen)
Deze regels (max hypotheek) komen helemaal niet van de bank. Die komen van de overheid.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Voor jou niet, een bank zal daar anders tegenaan kijken. En zolang jij netjes alles blijft betalen is er niks aan de hand. Maar als jij maximaal leent en je raakt werkeloos waardoor je de aflossing niet meer kunt betalen wordt het voor de bank wel een groter risico.
En waar heeft de bank zijn leningen gehaald tijdens de crisis?quote:Op maandag 11 maart 2019 14:00 schreef DjMark het volgende:
[..]
Deze regels (max hypotheek) komen helemaal niet van de bank. Die komen van de overheid.
De bank heeft een vorstelijk onderpand (het huis)
Wij betalen 1100 euro (waterschappen en gem. belastingen) voor een flat van 142kquote:Op maandag 11 maart 2019 13:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zal straks even kijken hoeveel het waterschap hier is, maar de gemeentelijke belastingen zitten onder de ¤ 1.000 voor een meerpersoonshuishouden in een huis met een WOZ van 393K.quote:Op maandag 11 maart 2019 14:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Wij betalen 1100 euro (waterschappen en gem. belastingen) voor een flat van 142k
Als dat na een aantal jaren gebeurt is er al een gedeelte van de hypotheek afgelost (is nu verplicht als je hra wilt)quote:Op maandag 11 maart 2019 14:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En waar heeft de bank zijn leningen gehaald tijdens de crisis?
En dat onderpand is nu vorstelijk. Maar mocht de markt instorten en jij je veel te dure hypotheek niet meer kan betalen (bv. Omdat je werkeloos raakt) dan krijgt de bank zijn geld mogelijk niet terug.
Die situatie moeten we niet opnieuw willen denk ik.
Dat is flink.quote:Op maandag 11 maart 2019 14:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Wij betalen 1100 euro (waterschappen en gem. belastingen) voor een flat van 142k
alleen scheelt heel wat. De meeste kosten (vervuilingseenheden en reinigingsheffing) zijn niet woz gerelateerd maar bewoners. Verder heb je dan 1 of 3 eenheden, waarbij twee bewoners 3 eenheden is. Maar 18 bewoners ook 3.quote:Op maandag 11 maart 2019 14:25 schreef DjMark het volgende:
[..]
Dat is flink.
Ik betaal 680(gem bel + waterschap) voor een flat van 154k(woz). Maar ik ben wel alleen.
Ik begrijp je punt heel goed. Maar ik denk dat jij het niet goed snapt. Die marges zijn niet voor niets ingebouwd. Je hebt gelijk dat het een maatregel is van de overheid (die de banken in de crisis overheind moesten houden). Dat de overheid dat niet nog eens wil doen kunnen we allemaal mee inkomen denk ik. Op het moment dat het goed draait met de economie is er geen probleem. Maar als huizen onder water komen staan en je werkeloos raakt wordt het toch even een ander verhaal. Of ben je dat alweer vergeten?quote:Op maandag 11 maart 2019 14:24 schreef DjMark het volgende:
[..]
Als dat na een aantal jaren gebeurt is er al een gedeelte van de hypotheek afgelost (is nu verplicht als je hra wilt)
Dus de banken lopen echt niet zoveel risico. Maar zoals ik al zei deze bedragen komen helemaal niet van de banken.
Maar je begrijpt mijn punt niet, ik zeg niet dat het max hypotheekbedrag helemaal vrij zou moeten zijn. Ik zeg dat het nu veel te ver doorgeslagen is qua veiligheid...
Hier hebben we wel het onderscheid, wij betalen afvalstoffenheffing voor een tweepersoonshuishouden en voor het waterschap wel 3 vervuilingseenhedenquote:Op maandag 11 maart 2019 14:29 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
alleen scheelt heel wat. De meeste kosten (vervuilingseenheden en reinigingsheffing) zijn niet woz gerelateerd maar bewoners. Verder heb je dan 1 of 3 eenheden, waarbij twee bewoners 3 eenheden is. Maar 18 bewoners ook 3.
(met dank aan de christelijke partijen die vinden dat twee persoonshuis huishoudens niet bestaan)
Ik weet niet alles uit mijn hoofd. Ik weet alleen dat maar een klein deel van de rekening een relatie heeft met de waarde van het huis en het meerdendeel met het aantal personen.quote:Op maandag 11 maart 2019 14:47 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hier hebben we wel het onderscheid, wij betalen afvalstoffenheffing voor een tweepersoonshuishouden en voor het waterschap wel 3 vervuilingseenheden
Het is ook doorgeslagen qua beperking vanuit de overheid bedoel ik. Jarenlang kon het niet op qua hypotheken, belastingvoordelen en LTV's. In de crisisjaren kwam de overheid er pas achter welke enorme risico's en bedragen er vast zaten aan de hypotheken (NHG en HRA). Daarna zijn pas maatregelen getroffen om dat risico in te dammen.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:46 schreef DjMark het volgende:
Ik snap best dat mensen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Maar ik hoe het nu gaat is wel erg overdreven...
Ik zou niet weten hoe. Schilderwerk kost een ¤100,- aan verf en kwasten, enig reparatiewerk aan goten, kozijnen en deuren misschien een ¤200,- maar dan kom ik nog niet aan die ¤500,- per jaar die her en der wordt gesuggereerd.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:48 schreef Vliegbaard het volgende:
Maar goed, voor onderhoud kun je rustig een maandsalaris per jaar weg leggen
Meer- of één persoonhuishouden?quote:Op maandag 11 maart 2019 14:18 schreef Metro2005 het volgende:
De schilder kost voor de buitenkant kozijnen van ons hele huis toch echt wel factor 10 van die 500, en waarschijnlijk wel factor 15 ook.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou niet weten hoe. Schilderwerk kost een ¤100,- aan verf en kwasten, enig reparatiewerk aan goten, kozijnen en deuren misschien een ¤200,- maar dan kom ik nog niet aan die ¤500,- per jaar die her en der wordt gesuggereerd.
Ga eens sparen voor een nieuwe badkamer en keuken. Deze zul je toch ook wel eens willen vervangen of niet? Wij hebben net bijvoorbeeld de dakgoten laten bekleden voor ¤800. en zo kan ik nog allerlei kleine zaken opnoemen. Kom ik al gauw op een slordige ¤2000 per jaar hoor,quote:Op maandag 11 maart 2019 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou niet weten hoe. Schilderwerk kost een ¤100,- aan verf en kwasten, enig reparatiewerk aan goten, kozijnen en deuren misschien een ¤200,- maar dan kom ik nog niet aan die ¤500,- per jaar die her en der wordt gesuggereerd.
Waarom? Ooit eens een Poggenpohl op MP gekocht voor ¤1000,- nou, die gaat decennia lang mee.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:34 schreef Vliegbaard het volgende:
Ga eens sparen voor een nieuwe badkamer en keuken. Deze zul je toch ook wel eens willen vervangen of niet?
Badkamer is wel een fijn voorbeeld van waar je enorm op kunt besparen als je het zelf kunt, meestal is de verhouding arbeidsloon/materiaal ongeveer 50/50.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ga eens sparen voor een nieuwe badkamer en keuken. Deze zul je toch ook wel eens willen vervangen of niet? Wij hebben net bijvoorbeeld de dakgoten laten bekleden voor ¤800. en zo kan ik nog allerlei kleine zaken opnoemen. Kom ik al gauw op een slordige ¤2000 per jaar hoor,
Als ik voor beide ¤10.000 weg leg en daar een periode van 15 jaar voor uit trek denk ik dat ik nog niet heel erg duur uit ben. Als ik daar de rest nog bij moet gaan rekenen kom ik toch op een redelijk maandsalaris per jaar uit. Een salaris waarvan ik hoopte dat mijn vriendin dat bruto per maand zou verdienenquote:Op maandag 11 maart 2019 15:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Badkamer is wel een fijn voorbeeld van waar je enorm op kunt besparen als je het zelf kunt, meestal is de verhouding arbeidsloon/materiaal ongeveer 50/50.
Bij een keuken ligt dat heel anders, tenzij je een hele goedkope keuken hebt
Goede lak en goede kwasten kosten iets meer dan ¤100. Maar als je het zelf doet scheelt het wel in de kosten ja. Maar hwt gaat idd meer om de grote dingen. Badkamer, keuken, wc, nieuwe vloerbedekking, tuin opnieuw bestraten, lampen vervangen noem maar op. Dat gaat aardig in de papieren lopen.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook nog ziets ja, de tuin. In ons huurhuis belde we de woonstichting voor een nieuwe schutting. 4 weken later stond er een vlamnieuwe voor ¤8 extra per maand.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:41 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Goede lak en goede kwasten kosten iets meer dan ¤100. Maar als je het zelf doet scheelt het wel in de kosten ja. Maar hwt gaat idd meer om de grote dingen. Badkamer, keuken, wc, nieuwe vloerbedekking, tuin opnieuw bestraten, lampen vervangen noem maar op. Dat gaat aardig in de papieren lopen.
Je kunt er natuurlijk een lening voor afsluiten, maar die moet ook afgelost worden.
Fijn dat jouw doe-het-zelf vaardigheden ineens de standaard zijn.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom? Ooit eens een Poggenpohl op MP gekocht voor ¤1000,- nou, die gaat decennia lang mee.
Oh ja lampen vervangen; die LED lampen kosten een vermogen en gaan maar 10 jaar mee….quote:Op maandag 11 maart 2019 15:41 schreef DrMarten het volgende:
lampen vervangen noem maar op. Dat gaat aardig in de papieren lopen.
Je kunt er natuurlijk een lening voor afsluiten, maar die moet ook afgelost worden.
Ik heb met opzet een huisvgekocht met een goeie badkamer en wc en schilderwerk was jaar ervoor professioneel gedaan.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:46 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ook nog ziets ja, de tuin. In ons huurhuis belde we de woonstichting voor een nieuwe schutting. 4 weken later stond er een vlamnieuwe voor ¤8 extra per maand.
Afgelopen zomer de tuin opnieuw ingericht. Alleen aan hout en schuttingen waren we ¤700 kwijt en dan heb ik alles zelf gedaan.
Nogmaals, als ik alles op tel kom ik aan een heel aardig bedrag en dan doe ik het meeste nog zelf.
Voor mijn perceptie wel ja.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:47 schreef Leandra het volgende:
Fijn dat jouw doe-het-zelf vaardigheden ineens de standaard zijn.
Ik neem aan dat de meesten geen tweedehands keuken kopen voor ¤1000 en die 20 jaar laten zitten. Dus dat zou ik inderdaad niet als standaard nemenquote:Op maandag 11 maart 2019 15:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn nieuwe keuken gaat zeker 20K kosten (ex apparatuur), en het sanitair en de kranen en afvoeren van de badkamer 8.600, zit het er nog niet in, komen de tegels nog bij.
Nou ben ik ook niet zo naïef dat ik denk dat mijn bedragen wel de standaard zijn, want ik weet dat ze daar (ruim) boven zitten, maar het zou wel fijn zijn als jij ook niet zou doen alsof die minimale bedragen die jij noemt wel de standaard zijn, en dat iedereen het zelf kan doen en dus geen arbeidskosten heeft.
Nou mooi toch! Houd je van de straat.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:49 schreef DrMarten het volgende:
Vorig jaar alleen de keuken gedaan, maar schuur is nog een project en de zolder en en en.....
Hetzelfde hier. Maar met 2 kinderen die nergens naar kijken kan het rap gaan. Toen wij er kwamen wonen was de badkamer hagelnieuw. Na 5 jaar intensief gebruik is de whirlpool wel aan vervanging toe. De vorige bewoners hadden ook de schutting recentelijk gedaan maar met minimaal budget. Gevolg: goedkoop = duurkoop.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:49 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik heb met opzet een huisvgekocht met een goeie badkamer en wc en schilderwerk was jaar ervoor professioneel gedaan.
Vorig jaar alleen de keuken gedaan, maar schuur is nog een project en de zolder en en en.....
Je weet toch ook dat je die tweedehands keuken van MP hebt kunnen plukken omdat een ander hem nieuw gekocht heeft hè?quote:
Plus kost allemaal (als je fatsoenlijke materialen gebruikt) wel wat meer dan ¤500 gemiddeld per jaar. Als je een eigen huis goed wilt onderhouden en niet een tweedehands basiskeuken en badkamer eens in de 20 jaar vervangt, dan kom je toch wel ruim boven dat bedrag. Als je niet alles zelf doet, dan kom je er zelfs nog eens zeer ruim boven.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou mooi toch! Houd je van de straat.
Meerpersoons huishoudenquote:
Dibs op de tegeltjes... oh wacht, fysiek lukt het niet om ze er zelf af te slopen..quote:Op maandag 11 maart 2019 15:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je weet toch ook dat je die tweedehands keuken van MP hebt kunnen plukken omdat een ander hem nieuw gekocht heeft hè?
Daar waar tweedehands voor auto's van particulieren bijna de standaard is, geldt dat voor keukens niet.
Mocht je er behoefte aan hebben is er dit najaar nog een origineel 1971 plaatstalen pergamon bad (175*70) en douchebak (90*90) gratis af te halen, eventueel bijpassende donkergroene wandtegeltjes (20*10) zelf van de muur slopen.
Verschilt ook wel heel erg per schilder. Wij waren bij ons vorige huis (eensgezinswoning) 300 euro kwijt voor het schilderen van de voorkant van het huis terwijl een andere schilder voor precies hetzelfde klusje rustig 900 euro vroeg.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
De schilder kost voor de buitenkant kozijnen van ons hele huis toch echt wel factor 10 van die 500, en waarschijnlijk wel factor 15 ook.
Vooruit, bij factor 15 zal hij de garage ook wel meegenomen hebben.
Amenquote:Op maandag 11 maart 2019 15:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Plus kost allemaal (als je fatsoenlijke materialen gebruikt) wel wat meer dan ¤500 gemiddeld per jaar. Als je een eigen huis goed wilt onderhouden en niet een tweedehands basiskeuken en badkamer eens in de 20 jaar vervangt, dan kom je toch wel boven ruim boven dat bedrag. Als je niet alles zelf doet, dan kom je er zelfs nog eens zeer ruim boven.
De huurprijs direct vergelijken met de hypotheeklasten om te kijken wat betaalbaarder is, is gewoon erg kortzichtig en totaal onrealistisch. Als je met moeite de hypotheeklasten kunt dragen en daarom zeer weinig aan onderhoud en onverwachte kosten kan uitgeven, dan gaat dat op termijn ook problemen geven.
Aan de andere kant is het wat mij betreft wel de enige verbouwing aan ons huis, ongeacht of we er nog 10, 20 of 30 jaar wonen, vandaar ook weer een plaatstalen bad en douchevloer, de huidige gaat al 48 jaar mee, dus de nieuwe moet de 30 jaar wel kunnen halen (zoveel jaar garantie zit er ook opquote:Op maandag 11 maart 2019 15:59 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dibs op de tegeltjes... oh wacht, fysiek lukt het niet om ze er zelf af te slopen..
En zulke absurde bedragen noem je niet hoor, maar ook de helft daarvan is nog steeds een fors bedrag per maand/jaar
Dat dus.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Plus kost allemaal (als je fatsoenlijke materialen gebruikt) wel wat meer dan ¤500 gemiddeld per jaar. Als je een eigen huis goed wilt onderhouden en niet een tweedehands basiskeuken en badkamer eens in de 20 jaar vervangt, dan kom je toch wel boven ruim boven dat bedrag. Als je niet alles zelf doet, dan kom je er zelfs nog eens zeer ruim boven.
quote:Op maandag 11 maart 2019 15:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn nieuwe keuken gaat zeker 20K kosten.
Zijn we het daar over eens. Naast de hypotheek, kom je i.d.d. onderhoud, gem. belastingen en dergelijke tegen en meestal meer dan je denkt (behalve het onderhoud aan mijn huis dan….)..quote:Op maandag 11 maart 2019 15:55 schreef MrBadGuy het volgende:
De huurprijs direct vergelijken met de hypotheeklasten om te kijken wat betaalbaarder is, is gewoon erg kortzichtig en totaal onrealistisch.
Büh, büh…dan ben ik nu al beter voorzien met grijze badkamertegeltjes en idem kunststof bad. Gaat nog jaren mee.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:55 schreef Leandra het volgende:
Mocht je er behoefte aan hebben is er dit najaar nog een origineel 1971 plaatstalen pergamon bad (175*70) en douchebak (90*90) gratis af te halen, eventueel bijpassende donkergroene wandtegeltjes (20*10) zelf van de muur slopen.
Voor 2 modale salarissen heb je wel een bovengemiddeld huis. Met 1 modaal salaris ga je het tegenwoordig niet echt redden nee.Maar in 1987 hadden we geen 2 auto''s voor de deur. Geen internetaansluiting, geen flatscreen, geen mobielabonnement waar je je scheel aan betaalde enz. enz.quote:Op maandag 11 maart 2019 16:42 schreef Ixnay het volgende:
Een net en ruim huis kunnen kopen van 1 modaal salaris is was helemaal niet zo gek in 1987.
Tegenwoordig zijn 2 boven modale salarissen nog niet eens genoeg.
Dat hebben we volgens mij niet. Misschien dat jij doelt op de ellenlange wachtlijsten voor sociale huurwoningen, maar die wachtlijsten zijn vooral in de grotere steden en dat zegt niet per se iets over de gehele woningmarkt. Verder zie ik in de koopmarkt geen tekort, zeker niet als je naar andere landen kijkt want dan gaat het hier niet eens zo slecht.quote:Op maandag 11 maart 2019 13:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een woningtekort wat we al hebben sinds WO1.
Plus dat ze vooral veroorzaakt worden door scheefwoners.quote:Op maandag 11 maart 2019 17:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat hebben we volgens mij niet. Misschien dat jij doelt op de ellenlange wachtlijsten voor sociale huurwoningen, maar die wachtlijsten zijn vooral in de grotere steden en dat zegt niet per se iets over de gehele woningmarkt. Verder zie ik in de koopmarkt geen tekort, zeker niet als je naar andere landen kijkt want dan gaat het hier niet eens zo slecht.
Wat ik probeer te zeggen, welk probleem?
Ja, dat weet ik, daarom neem ik het ook niet als standaard en heb ik eerder 10K genoemd voor een keuken, en daar kun je best een aardige Ikea keuken voor laten plaatsen, incl apparatuur.quote:Op maandag 11 maart 2019 16:08 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Maar nu is 20k ex apparatuur wel weer 't andere uiterste.
(wij waren 15k kwijt incl apparatuur excl kosten aannemer - vrij gemiddeld dus )
Omdat de aanslag waterschapsbelastingen hier pas in mei komt even de bedragen van vorig jaar:quote:Op maandag 11 maart 2019 11:42 schreef blomke het volgende:
Reken voor de gem. bel. en voor waterschap maar voor z'n tweeën ¤1500,-
zo hee, mijn waterschap is het dubbele met een veel goedkoper huis.quote:Op maandag 11 maart 2019 19:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat de aanslag waterschapsbelastingen hier pas in mei komt even de bedragen van vorig jaar:
Meerpersoonshuishouden, WOZ 356K
Gemeentelijke belastingen: ¤ 906,20
Waterschaps belastingen: ¤ 285,21
Totaal 2018 ¤ 1.191,40
Gemeentelijke belastingen zijn dit jaar ¤ 935,49
Dus als de Waterschapsbelastingen op ¤ 300 uitkomen dan wordt dat in totaal ¤ 1235
WOZ dit jaar 393K, nog steeds een meerpersoonshuishouden.
Een bedrag van ¤ 1.500 lijkt me dus behoorlijk fors voor een woonruimte waarvan de WOZ de helft is.
Verhuizen jongen!quote:Op maandag 11 maart 2019 20:01 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
zo hee, mijn waterschap is het dubbele met een veel goedkoper huis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jij ziet geen tekort. Waar denk je dan dat die prijzen vandaan komen en er zovelen zijn die tussen wal en schip vallen.quote:Op maandag 11 maart 2019 17:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat hebben we volgens mij niet. Misschien dat jij doelt op de ellenlange wachtlijsten voor sociale huurwoningen, maar die wachtlijsten zijn vooral in de grotere steden en dat zegt niet per se iets over de gehele woningmarkt. Verder zie ik in de koopmarkt geen tekort, zeker niet als je naar andere landen kijkt want dan gaat het hier niet eens zo slecht.
Wat ik probeer te zeggen, welk probleem?
Ik zag het net, maar ik zie op de site van GBLT dat voor Vallei en Veluwe dit jaar iets hogere tarieven gelden, mijn gok van ¤ 300 voor dit jaar was redelijk goed, want op basis van de tarieven die ze voor 2019 op hun site hebben staan wordt het ¤ 298,28quote:Op maandag 11 maart 2019 20:25 schreef Victoriaatje het volgende:
Dat rekensommetje heeft echt heel weinig zin als je niet weet in welke gemeente je komt te wonen... Die tarieven verschillen enorm.
De huizenprijzen stegen toen zo hard door dezelfde (hoofd)redenen van afgelopen vijf jaar. We hebben meer te besteden dus geven we het ook uit. Afgelopen vijf jaar komt het doordat de rente zo laag staat en er dus enorm hoge hypotheken kunnen afsluiten. Paar decennia geleden omdat varianten als spaar- en aflossingsvrije hypotheken op de markt kwamen en in tegenstelling tot jaren daarvoor ineens met twee salarissen hypotheken afgesloten konden worden. Dus dat gingen we toen doen, kopen kopen kopen.quote:Op maandag 11 maart 2019 20:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jij ziet geen tekort. Waar denk je dan dat die prijzen vandaan komen en er zovelen zijn die tussen wal en schip vallen.
Juist in andere landen is het op dit vlak veel beter geregeld.
Overigens scheefhuurders bestaan niet.
Ja ze stijgen mee met wat mensen max kunnen uitgeven ergo er is een tekort anders zou er niet bijna een lineair verband met de leennormen zijn.quote:Op maandag 11 maart 2019 20:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De huizenprijzen stegen toen zo hard door dezelfde (hoofd)redenen van afgelopen vijf jaar. We hebben meer te besteden dus geven we het ook uit. Afgelopen vijf jaar komt het doordat de rente zo laag staat en er dus enorm hoge hypotheken kunnen afsluiten. Paar decennia geleden omdat varianten als spaar- en aflossingsvrije hypotheken op de markt kwamen en in tegenstelling tot jaren daarvoor ineens met twee salarissen hypotheken afgesloten konden worden. Dus dat gingen we toen doen, kopen kopen kopen.
Dus niet eens zozeer te maken met het aantal woningen. Onbegrijpelijk dat je het gemist hebt
En zo zie je, de prijzen stagneren en dalen tegenwoordig weer. En dat komt niet omdat er ineens meer woningen op de markt zijn.
En niet te vergeten met een pot verf van ¤ 100 (inclusief kwasten) zijn hele huis aan de buitenkant weer strak in de lak zet. Bam jonguh!quote:Op maandag 11 maart 2019 22:08 schreef Linkse_krijger het volgende:
Blomke die voor 1000 euro een keuken, badkamer, aanbouw en dakkapel heeft en voor 100 euro extra ook nog 200m2 gazon + 100m2 terras
In Rotterdam IJsselmonde heb je zat woningen tussen de 110 en de 150k. Misschien kun je je geen rijtjeshuis veroorloven maar wel een ruim appartement. Uiteindelijk gaat het erom dat je een fatsoenlijke woning hebt toch?quote:Op zondag 10 maart 2019 22:50 schreef anitapatat het volgende:
[..]
Den Helder is dan wel goedkoop!
Ook mooie huizen trouwens.
Wij wonen in Zuid Holland en hebben al gekeken in Hendrik Ido Ambacht, Zwijndrecht, Dordrecht, Papendrecht
Maar zelfs als je alles zelf doet, ben je nog wel een paar duizend euro voor een complete badkamer kwijt. Tenzij je de goedkoopste douchecabine uit de bouwmarkt folder haalt en een B-merk toilet.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Badkamer is wel een fijn voorbeeld van waar je enorm op kunt besparen als je het zelf kunt, meestal is de verhouding arbeidsloon/materiaal ongeveer 50/50.
Je kunt meer besparen door het te laten zoals het is en alleen onderhoud te plegen. Met goedgekozen accessoires kun je heel veel doen qua styling, en die kun je wèl meenemen naar je volgende woning.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
In de huizen van 135~180k kun je moeilijk een badkamer en keuken verwachten die meer dan 20 jaar mee gaat.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 04:59 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je kunt meer besparen door het te laten zoals het is en alleen onderhoud te plegen. Met goedgekozen accessoires kun je heel veel doen qua styling, en die kun je wèl meenemen naar je volgende woning.
Waar slaat dat nou weer opquote:Op dinsdag 12 maart 2019 06:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In de huizen van 135~180k kun je moeilijk een badkamer en keuken verwachten die meer dan 20 jaar mee gaat.
Dat kon toen prima i.d.d. Helaas door alle subsidies en hypotheekconstructies zij de prijzen absurd opgedreven, zowel in de koop- al in de huursector.quote:Op maandag 11 maart 2019 16:42 schreef Ixnay het volgende:
Een net en ruim huis kunnen kopen van 1 modaal salaris is was helemaal niet zo gek in 1987.
Dat dus. Ga voor kwaliteit, dan kan je je hele kookleven met 'n keuken doen. Onze buren zijn voormalige huisartsen en hebben hun keuken in de jaren '60 laten plaatsen toen ze hun praktijk startten. Doen ze nu nog mee.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 07:52 schreef cunial het volgende:
Waar slaat dat nou weer opals ik mijn keuken netjes bijhoud gaat deze wel langer mee dan 20jaar, alleen op een gegeven moment wil je(misschien) toch iets anders. Deze staat er nu 8jaar in(11k) en ziet er nog als nieuw uit.
3 potten Sikkens. En i.d.d. als ik dat uitbesteedt kost het een veelvoud en loop ik me op te vreten over de slechte kwaliteit.quote:Op maandag 11 maart 2019 23:08 schreef Queller het volgende:
En niet te vergeten met een pot verf van ¤ 100 (inclusief kwasten) zijn hele huis aan de buitenkant weer strak in de lak zet. Bam jonguh!
Dat was dan iig geen goedkope keuken.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Ga voor kwaliteit, dan kan je je hele kookleven met 'n keuken doen. Onze buren zijn voormalige huisartsen en hebben hun keuken in de jaren '60 laten plaatsen toen ze hun praktijk startten. Doen ze nu nog mee.
Dat kon toen door de subsidies... premie koopwoningen, kwam je ook alleen maar voor in aanmerking als je salaris niet te hoog was.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat kon toen prima i.d.d. Helaas door alle subsidies en hypotheekconstructies zij de prijzen absurd opgedreven, zowel in de koop- al in de huursector.
Plus lage prijs!quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:59 schreef Leandra het volgende:
Kwaliteit en onderhoud is een prima combinatie, daar red je het heel lang mee.
Oh ja, mijn oom heeft die ook nog, uit 1980quote:Op dinsdag 12 maart 2019 09:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Bij ons pap en mam staat een massief eiken keuken al zeker 30 jaar en eigenlijk is er nog steeds niks mis met die keuken behalve dat hij ouderwets is. Dus daarom zijn ze toch maar aan het kijken voor een andere.
Denk niet dat mijn keuken dat gaat redden
Op de lange duur is een badkamer van 20K idd niet duurder dan een van 10K en 20 jaar later een van 15K.quote:
Ik besef mij net dat het al zeker 35 jaar moet zijn want ze wonen er al langer in dan ik oud benquote:Op dinsdag 12 maart 2019 09:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh ja, mijn oom heeft die ook nog, uit 1980
TS heeft het over een inkomen van ongeveer 30% onder modaal.quote:Op maandag 11 maart 2019 16:42 schreef Ixnay het volgende:
Tegenwoordig zijn 2 boven modale salarissen nog niet eens genoeg.
Iemand die amper een hypotheek af kan sluiten voor ¤135k zal geld over hebben voor een goede kwaliteitskeuken?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Ga voor kwaliteit, dan kan je je hele kookleven met 'n keuken doen. Onze buren zijn voormalige huisartsen en hebben hun keuken in de jaren '60 laten plaatsen toen ze hun praktijk startten. Doen ze nu nog mee.
Zoals ik al meldde: Poggenpohl is your friend:quote:Op dinsdag 12 maart 2019 10:37 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Iemand die amper een hypotheek af kan sluiten voor ¤135k zal geld over hebben voor een goede kwaliteitskeuken?
Wat een hondslelijke keuken. Verder mis ik nogal wat onderdelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 10:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoals ik al meldde: Poggenpohl is your friend:
https://www.marktplaats.n(...)0c1b&previousPage=lr
Teringjantje wat een bedragenquote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:52 schreef Renesite het volgende:
Met ene WOZ die ik heb gehad in 2017, van mijn oude huis:
WOZ 103000 euro betaalde ik 595 euro aan gembel en 312 aan waterschap.
2017 he. We vergeten ff de stijgingen die ik nog niet gemerkt heb ivm een nieuw huis. Ik moet nog op een nota van 2 jaar wachten.quote:
Is ruim onder de max van sociale huur, die ligt op 38Kquote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:54 schreef Cue_ het volgende:
25.000 per jaar. Is toch nog onder de max van de sociale huur aan?
Lijkt me stug dat je dan veel meer dan 100.000 aan een huis zou moeten willen besteden. Zeker op 1 inkomen.
precies, heel ruim zelfs. (¤38.050 is grens 1)quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:54 schreef Cue_ het volgende:
25.000 per jaar. Is toch nog onder de max van de sociale huur aan?
Lijkt me stug dat je dan veel meer dan 100.000 aan een huis zou moeten willen besteden. Zeker op 1 inkomen.
Nou zijn de gemeentelijke belastingen bij ons vrijwel gelijk gebleven (vorig jaar geloof ik zelfs lager dan 2017), maar ik zal even kijken wat de cijfers van 2017 waren:quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:55 schreef Renesite het volgende:
[..]
2017 he. We vergeten ff de stijgingen die ik nog niet gemerkt heb ivm een nieuw huis. Ik moet nog op een nota van 2 jaar wachten.
Als je niet lang genoeg ingeschreven staat en in de vrije sector moet hurenquote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:00 schreef dop het volgende:
[..]
precies, heel ruim zelfs. (¤38.050 is grens 1)
Ik denk dat het probleem vooral de wens voor een eengezinswoning is.
Die is niet heel reëel met z'n inkomen, Huur nog koop.
In de Rijnmond kun je met dat inkomen genoeg sociale huur vinden die onder de ¤700 zit. Waar de genoemde ¤1100 vandaan komt is mij een raadsel.
Ja leuk, maar met een bruto jaarinkomen van ¤ 25.000 ga je geen huurwoning van ¤ 1.100 per maand krijgen, geen verhuurder die dat risico gaat nemen, en als er een verhuurder is die het wel doet dan heet hij waarschijnlijk Boris en heb je een probleem als je een halve dag te laat bent met huur betalen (handje contantje uiteraard).quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:48 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Als je niet lang genoeg ingeschreven staat en in de vrije sector moet huren
Dan vervang je hem als het nodig is, niet direct. Zeker niet als je nu geen geld hebt en later misschien wel. Die hele idioterie van een huis kopen en het gelijk helemaal verbouwen is nergens voor nodig. Over vijf jaar kunnen ze al ergens anders wonen, doodzonde van de investeringen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 06:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In de huizen van 135~180k kun je moeilijk een badkamer en keuken verwachten die meer dan 20 jaar mee gaat.
Goed gekozen accessoires zorgen nog niet dat de keuken van ellende uit elkaar valt na verloop van tijd.
Dus als je het huis van die huisarts koopt, hoef je voorlopig niks te vervangen. En die keuken neemt niemand mee naar een volgende woning.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand, het gesprek ging over welk bedrag je per jaar moet reserveren voor onderhoud bij een eigen huisquote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dan vervang je hem als het nodig is, niet direct. Zeker niet als je nu geen geld hebt en later misschien wel. Die hele idioterie van een huis kopen en het gelijk helemaal verbouwen is nergens voor nodig. Over vijf jaar kunnen ze al ergens anders wonen, doodzonde van de investeringen.
Hoe dan ook is ¤ 500 per jaar te weinig.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:09 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand, het gesprek ging over welk bedrag je per jaar moet reserveren voor onderhoud bij een eigen huis
Ik denk ook dat dit ging over de huizen die er te huur waren en niet over wat ze konden huren.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja leuk, maar met een bruto jaarinkomen van ¤ 25.000 ga je geen huurwoning van ¤ 1.100 per maand krijgen, geen verhuurder die dat risico gaat nemen, en als er een verhuurder is die het wel doet dan heet hij waarschijnlijk Boris en heb je een probleem als je een halve dag te laat bent met huur betalen (handje contantje uiteraard).
Ja, er zijn ook huizen van ¤ 4.500 per maand te huur, fantastisch.... laten we die ook meenemen in de overweging.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:14 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dit ging over de huizen die er te huur waren en niet over wat ze konden huren.
Staat al langer dan 6 maanden te huur, verhuurder wacht op die ene expat met zijn gezin die ook niet helemaal achterlijk is.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, er zijn ook huizen van ¤ 4.500 per maand te huur, fantastisch.... laten we die ook meenemen in de overweging.
In de Rijnmond hoef je echt geen jaren op een wachtlijst om kans te maken op sociale huur. Het helpt wel mee in het aanbod en kansen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:48 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Als je niet lang genoeg ingeschreven staat en in de vrije sector moet huren
Dat is ook weer afhankelijk voor het type huis. Als je nieuwbouw hebt kan je de eerste paar jaar makkelijk 500 pj sparen en heb je een prima potje als er na een jaar of 5 of langer wat dingen moeten gebeuren.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe dan ook is ¤ 500 per jaar te weinig.
Nieuwbouw met een inkomen van 25k bruto? Waar dan?quote:Op woensdag 13 maart 2019 08:25 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat is ook weer afhankelijk voor het type huis. Als je nieuwbouw hebt kan je de eerste paar jaar makkelijk 500 pj sparen en heb je een prima potje als er na een jaar of 5 of langer wat dingen moeten gebeuren.
hoe lang woont je vriendin daar al en is er in die regio een tekort aan woningen?quote:Op woensdag 13 maart 2019 07:20 schreef Cue_ het volgende:
Hier in het oosten is sociale huur adhv loting, dus dat is meer mazzel of pech hebben.
Daar wordt niet gekeken naar of het huis passend is volgens mij.
Vriendin van me woont in haar eentje in een gezinswoning.
Tis maar net waar je zelf op reageert.
Nou, ik zou 'm niet vervangen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:08 schreef Lunatiek het volgende:
Dus als je het huis van die huisarts koopt, hoef je voorlopig niks te vervangen.
Een jaartje of 2 nu denk ik? En geen idee.quote:Op woensdag 13 maart 2019 08:28 schreef Basp1 het volgende:
hoe lang woont je vriendin daar al en is er in die regio een tekort aan woningen?
In mijn dorp in brabant moet je voor een eenpersoons woning 7 jaar en voor een gezinswoning 10 jaar ingeschreven zijn.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:44 schreef dop het volgende:
[..]
In de Rijnmond hoef je echt geen jaren op een wachtlijst om kans te maken op sociale huur. Het helpt wel mee in het aanbod en kansen.
Als je snel tevreden bent heb je binnen een jaar een woning. Wil je meer keuze moet je jaartje langer zoeken.
Als je wens echter een eengezinswoning is dan kom je met z'n tweeën natuurlijk van een koude kermis thuis. Dan gaat ieder huishouden met kinderen voor.
TS heeft ook inkomen, dus ze zullen wel boven die grens voor huurtoeslag komen.quote:Op donderdag 14 maart 2019 00:20 schreef Zwolsboy het volgende:
Alsof het dood normaal is dat alle ouders flinke bergen geld hebben voor aankoop woning.
Ook onrealistisch trouwens, en drijft prijzen nog verder op.
TS komt gewoon in aanmerking voor sociale huur met huurtoeslag want dat loopt tot zon ca 30k pj (samen) ga een jaartje of 10 huren en spaar 300 a 500 pm en koop tegen die tijd een woning, niet blind staan van de kuddes die nu kopen ze doen het maar om 1 ding, die lage rente voor de rest boeit het hun niets.
ze is zzp'erquote:Op donderdag 14 maart 2019 03:06 schreef Cue_ het volgende:
Maar we hebben geen idee wat ts verdiend...
Er is een markt van tijdelijke verhuur waar men zo moeilijk niet doet.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja leuk, maar met een bruto jaarinkomen van ¤ 25.000 ga je geen huurwoning van ¤ 1.100 per maand krijgen, geen verhuurder die dat risico gaat nemen, en als er een verhuurder is die het wel doet dan heet hij waarschijnlijk Boris en heb je een probleem als je een halve dag te laat bent met huur betalen (handje contantje uiteraard).
En vervolgens werden "direct vervangen van keuken en badkamer" genoemd, want iedereen behalve jijzelf heeft een keuken van waaibomenhout en een badkamer met plonsplee.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:09 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand, het gesprek ging over welk bedrag je per jaar moet reserveren voor onderhoud bij een eigen huis
In verschillende gemeentes krijg je geen woonvergunning als je reageert op een woning met te veel kamers, omdat een alleenstaande wel in een twee/drie kamerwoning kan en een gezin met drie kinderen niet. Om te voorkomen dat de gezinnen geen passende woonruimte kunnen vinden, krijg je als alleenstaande zo'n woning niet, tenzij er te weinig woningen voor alleenstaanden zijn en genoeg eengezinswoningen. Ligt dus helemaal aan de gemeente en het actuele woningaanbod.quote:Op woensdag 13 maart 2019 08:34 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Een jaartje of 2 nu denk ik? En geen idee.
Zelf x jaar geleden ook geen last van gehad toen ik iets zocht. Maar zoals gezegd, ik heb geen flauw benul over tekort/overschot aan woningen hier.
Meer dat ik nooit wat gelezen heb over onderscheid maken van de mensen die reageren.
50% van de gemeenten ongeveerquote:Op donderdag 14 maart 2019 04:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
In verschillende gemeentes krijg je geen woonvergunning als je reageert op een woning met te veel kamers, omdat een alleenstaande wel in een twee/drie kamerwoning kan en een gezin met drie kinderen niet. Om te voorkomen dat de gezinnen geen passende woonruimte kunnen vinden, krijg je als alleenstaande zo'n woning niet, tenzij er te weinig woningen voor alleenstaanden zijn en genoeg eengezinswoningen. Ligt dus helemaal aan de gemeente en het actuele woningaanbod.
likje verf aan de binnenkant bedoel je?quote:Op donderdag 14 maart 2019 04:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er wordt aan voorbijgegaan dat een huurder ook onderhoudskosten heeft.
Haha. Dat is mijn huur. Wel gewoon zonder huurmakelaar, dus geen 4 keer inkomen e.d.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:56 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb een hypotheek van 340k en betaal bruto 950 euro, <60% ltv.
Maar de werkelijke kosten zijn veel hoger, als ik aflossing, onderhoud etc mee bereken.
Sociale huurwoning krijg je amper. Sta al jaren ingeschreven en heb onlangs een eerste keer kunnen bezichtigen, stond derde. 1 en 2 hadden afgewezen, wij wilden heel graag maar toen we belden heeft iemand met urgentie voorrang gekregen.quote:Op donderdag 14 maart 2019 00:20 schreef Zwolsboy het volgende:
Alsof het dood normaal is dat alle ouders flinke bergen geld hebben voor aankoop woning.
Ook onrealistisch trouwens, en drijft prijzen nog verder op.
TS komt gewoon in aanmerking voor sociale huur met huurtoeslag want dat loopt tot zon ca 30k pj (samen) ga een jaartje of 10 huren en spaar 300 a 500 pm en koop tegen die tijd een woning, niet blind staan van de kuddes die nu kopen ze doen het maar om 1 ding, die lage rente voor de rest boeit het hun niets.
Denk dat ik meer aan de binnenkant van de woning spendeer, dan aan groot onderhoud aan de buitenzijde.quote:Op donderdag 14 maart 2019 06:44 schreef dop het volgende:
likje verf aan de binnenkant bedoel je?
Kost natuurlijk ook geld maar niet in verhouding tot de kosten van het onderhoud van een eigen woning.
Of zoals die Marshall woningen na de oorlog, bedoeld voor 10-20 jaar... ze staan er nog.quote:Op donderdag 14 maart 2019 09:17 schreef Zwolsboy het volgende:
Waarom bouwen ze niet stevig erbij
Dus flink meer sociale huur en woningen tot 200.000 ? Gewoon zoals in de 60s 70s woningen geschikt voor max 50 jaar.
Mij ook een raadsel. Grond genoeg, maar een bouwprocedure doorlopen, kost al gauw jaren, zo niet 10 - 20 jaar, althans in de gemeente waar ik woon. Is ook één van de meeste vergrijsde gemeente van NH. Jongeren trekken weg naar Heerhugowaard, Alkmaar en Purmerend.quote:Op donderdag 14 maart 2019 09:17 schreef Zwolsboy het volgende:
Waarom bouwen ze niet stevig erbij
Dus flink meer sociale huur en woningen tot 200.000 ? Gewoon zoals in de 60s 70s woningen geschikt voor max 50 jaar.
dan moet er alsnog veel bijgebouwd worden maar dannin de middensector zodat er woningen komen voor die scheefwoners.quote:Op donderdag 14 maart 2019 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of zoals die Marshall woningen na de oorlog, bedoeld voor 10-20 jaar... ze staan er nog.
Het tekort zit niet in de sociale huur, er wonen teveel mensen in een sociale huurwoning die daar niet horen.
Dus die moet je uit het sociale huurbestand halen, en dan compenseren met nieuwe sociale huur.
Je zou wel goedkoper kunnen gaan bouwen met houtskeletbouw, we hebben hier toch geen tornado's en andere ellende die daar niet goed mee samengaan.
Huurtoeslag is gewoon een gedrocht. Het is een fiscaal voordeel voor mensen die alleen wonen... Met harde grenzen bij huizen die opeens wat meer waard zijn, dan krijg je opeens niks meer.quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:06 schreef DrMarten het volgende:
[..]
dan moet er alsnog veel bijgebouwd worden maar dannin de middensector zodat er woningen komen voor die scheefwoners.
Waar moeten die mensen heen?quote:Op donderdag 14 maart 2019 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of zoals die Marshall woningen na de oorlog, bedoeld voor 10-20 jaar... ze staan er nog.
Het tekort zit niet in de sociale huur, er wonen teveel mensen in een sociale huurwoning die daar niet horen.
Dus die moet je uit het sociale huurbestand halen, en dan compenseren met nieuwe sociale huur.
Je zou wel goedkoper kunnen gaan bouwen met houtskeletbouw, we hebben hier toch geen tornado's en andere ellende die daar niet goed mee samengaan.
En wie moet dat bouwen dan? Er wordt per definitie geen winst gemaakt op sociale huurwoningen.quote:Op donderdag 14 maart 2019 09:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Mij ook een raadsel. Grond genoeg, maar een bouwprocedure doorlopen, kost al gauw jaren, zo niet 10 - 20 jaar, althans in de gemeente waar ik woon. Is ook één van de meeste vergrijsde gemeente van NH. Jongeren trekken weg naar Heerhugowaard, Alkmaar en Purmerend.
Euh... juist niet... werkende mensen die alleen wonen en iets meer dan het minimumloon verdienen laten we zeggen 22 a 24k per jaar krijgen helemaal geen huurtoeslag.quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Huurtoeslag is gewoon een gedrocht. Het is een fiscaal voordeel voor mensen die alleen wonen... Met harde grenzen bij huizen die opeens wat meer waard zijn, dan krijg je opeens niks meer.
Dat ligt toch aan de staat van het huurhuis. Ik ben best veel kwijt geweest aan het leefbaar maken hier. Overal kieren, tocht, schimmel, losse plinten, brokken verf, vier (!!!) lagen behang over elkaar heen geplakt. Daaronder brokkelende muren vol gaten dus ook moeten fixen allemaal. Ah, en van die viesgele kozijnen en deuren.quote:Op donderdag 14 maart 2019 06:44 schreef dop het volgende:
[..]
likje verf aan de binnenkant bedoel je?
Kost natuurlijk ook geld maar niet in verhouding tot de kosten van het onderhoud van een eigen woning.
Lekker sociaal van je dat je bijstand koppelt aan "weigert te werken".quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:53 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Euh... juist niet... werkende mensen die alleen wonen en iets meer dan het minimumloon verdienen laten we zeggen 22 a 24k per jaar krijgen helemaal geen huurtoeslag.
Een koppel dat weigert te werken en bijstand heeft krijgt juist heel veel... die hebben netto veel en veel meer inkomen.
Keiharde huurtoeslag grens is volgens mij zon 22.000 voor alleenstaanden en 30.000 voor koppels.
Daar mogen ze best wat aan veranderen, wanneer je werkt met minimumloon of iets erboven juist extra huurtoeslag mogelijk maken zodat het verschil groter gaat worden.
Huur
Vul maar eens in 22.750 alleenstaand in toeslag 0.
Vul je 20.000 als koppel bijstand honderden euros per maand.
Ik vroeg me ook al af waar ze bleefquote:Op donderdag 14 maart 2019 10:49 schreef RobjeGeus het volgende:
Laatste bezoek
3 dagen, 10 uur geleden.
Zo belangrijk is het niet voor haar.
Ja onder de grens ben je als werkende armer. Verschil is wel dat als je omhoog kunt werken en dus meer gaat verdienen. Die bijstand figuren blijven altijd in hetzelfde leventje hangen en komen niet vooruit.quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:53 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Euh... juist niet... werkende mensen die alleen wonen en iets meer dan het minimumloon verdienen laten we zeggen 22 a 24k per jaar krijgen helemaal geen huurtoeslag.
Een koppel dat weigert te werken en bijstand heeft krijgt juist heel veel... die hebben netto veel en veel meer inkomen.
Keiharde huurtoeslag grens is volgens mij zon 22.000 voor alleenstaanden en 30.000 voor koppels.
Daar mogen ze best wat aan veranderen, wanneer je werkt met minimumloon of iets erboven juist extra huurtoeslag mogelijk maken zodat het verschil groter gaat worden.
Huur bijv 675,-
Vul maar eens in 22.750 alleenstaand in toeslag 0.
Vul je 20.000 als koppel bijstand honderden euros per maand.
Bijstand is een vangnet voor als je langdurig werkloos bent, in deze groeiende economie is het niet echt meer een reden om werkloos te zijn.quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lekker sociaal van je dat je bijstand koppelt aan "weigert te werken".
En ik kwam nergens voor in aanmerking, geen wia/wao/wajong toen ik tijdens mijn studie landurig ziek werd, dus dat werd gewoon bijstand. En met al die herkeuringen zijn er ook talloze mensen vanuit de wao in de bijstand beland. Zomaar wat voorbeelden.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:01 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Bijstand is een vangnet voor als je langdurig werkloos bent, in deze groeiende economie is het niet echt meer een reden om werkloos te zijn.
Wao/wia/wajong daar zitten mensen in die een arbeidsbeperking hebben.
Als je geen wajong krijgt dan heb je gewoon arbeids vermogen, met hulp van de gemeente kan je prima ergens werken, daarom zijn de regels veranderd jaren terug al ging dat wel erg zwart op wit bij het uwv.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:05 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
En ik kwam nergens voor in aanmerking, geen wia/wao/wajong toen ik tijdens mijn studie landurig ziek werd, dus dat werd gewoon bijstand. En met al die herkeuringen zijn er ook talloze mensen vanuit de wao in de bijstand beland. Zomaar wat voorbeelden.
Het zou je sieren om eens wat nuances aan te brengen
Ja, moet je wel in loondienst zijn geweest toen je ziek werd, al even afgezien van het feit dat de slachting door de 2004 WAO-keuringen gewoon heel veel mensen die arbeidsongeschikt zijn naar de bijstand hebben getrapt.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:01 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Bijstand is een vangnet voor als je langdurig werkloos bent, in deze groeiende economie is het niet echt meer een reden om werkloos te zijn.
Wao/wia/wajong daar zitten mensen in die een arbeidsbeperking hebben.
Denk je dat de huidige bijstanders hun bijstand opnieuw krijgen bij nieuwe aanvraag huidige regels? Er zijn mensen die niks mankeren en al 20+ jaar bijstand hebben omdat ze tevreden zijn en voor die paar tientjes meer niet gaan werken of
Zelfs achteruit gaan , daar was bijstand nooit voor bedoeld...
Ik had geen arbeidsvermogen, jarenlang niet. Net als vele anderen die in de bijstand zijn beland. Maar goed, jij weet het wel beter natuurlijkquote:Op donderdag 14 maart 2019 12:09 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Als je geen wajong krijgt dan heb je gewoon arbeids vermogen, met hulp van de gemeente kan je prima ergens werken, daarom zijn de regels veranderd jaren terug al ging dat wel erg zwart op wit bij het uwv.
Wajong is de enige uitkering als je voor je 18e? Levensjaar een zware beperking krijgt waardoor je nooit meer zal kunnen werken.
De huidige jongeren die nu wajong krijgen zijn niet eens in staat om op fok! Een bericht te typen.
Waarom krijg je dan geen wajong?quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:14 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik had geen arbeidsvermogen, jarenlang niet. Net als vele anderen die in de bijstand zijn beland. Maar goed, jij weet het wel beter natuurlijk
Oh man, wat ben jij toch eigenwijs. Tijdens mij studie was ik (uiteraard) al boven de 18. Geen werkverleden, dus dat werd de bijstandquote:Op donderdag 14 maart 2019 12:16 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Waarom krijg je dan geen wajong?
Die krijg je als je geen arbeidsvermogen hebt...
Wajong staat los van arbeidsverleden...quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:19 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh man, wat ben jij toch eigenwijs. Tijdens mij studie was ik (uiteraard) al boven de 18. Geen werkverleden, dus dat werd de bijstand
Jij gaat even bepalen dat iemand prima kan werken, maar gewoon geen zin heeft. Het is echt stuitend wat je hier allemaal beweertquote:Op donderdag 14 maart 2019 12:09 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Over WAO die lui die herkeurd zijn kunnen prima werken, voorheen stel je kreeg hernia dan hoefde je niet meer te werken... nooit meer tot de herkeuring kwam die kijkt naar wat je wel kan ipv niet kan. En dan kwamen ze bijv met een passende baan en hadden ze er geen zin in tja dan bijstand... jammer.
Leer lezen, mafkeesquote:Op donderdag 14 maart 2019 12:21 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Wajong staat los van arbeidsverleden...
Dat klopt natuurlijk, maar bij een huurhuis heb je verder geen onverwachte uitgaven.quote:Op zondag 10 maart 2019 22:37 schreef Mickytjuh het volgende:
Dat zeg ik niet, maar gezien je prima kan typen/fokken heb ik mijn vraagtekens, ik ken iemand die ernstigen vorm van spasme heeft in de benen en lichte vorm in de armen en kan niet typen, maar werkt gewoon in een productie bedrijf doosjes sorteren. Hij werkt 24 uur pw en heeft even veel als iemand met een bijstands uitkering dat vind ik niet eerlijk, want hij werkt ervoor terwijl hij een wajong aanvulling heeft tot 70% van het wml... en geen werkplicht toch doet die het.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:21 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Jij gaat even bepalen dat iemand prima kan werken, maar gewoon geen zin heeft. Het is echt stuitend wat je hier allemaal beweert
Ja, jij bent de expert....jij bent arts en kunt van iedereen bepalen of hij kan werken.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:31 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar gezien je prima kan typen/fokken heb ik mijn vraagtekens, ik ken iemand die ernstigen vorm van spasme heeft in de benen en lichte vorm in de armen en kan niet typen, maar werkt gewoon in een productie bedrijf doosjes sorteren. Hij werkt 24 uur pw en heeft even veel als iemand met een bijstands uitkering dat vind ik niet eerlijk, want hij werkt ervoor terwijl hij een wajong aanvulling heeft tot 70% van het wml... en geen werkplicht toch doet die het.
Maargoed met een bijstand wajong wia ofzo is het kopen van een woning moeilijk tot onmogelijk.
Waarom en hoe zijn er dan miljoenen gebouwd? Door betaalde bouwvakkers en aannemers.quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:47 schreef xzaz het volgende:
En wie moet dat bouwen dan? Er wordt per definitie geen winst gemaakt op sociale huurwoningen.
Ik zeg mijn mening met oogpunt dat mensen die een simpelere baan hebben bijv stratenmaker soms minder inkomen hebben of mensen die met een wsw indicatie werken. Dat mag van mij anders. Beloon deze mensen wat meer.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:37 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja, jij bent de expert....jij bent arts en kunt van iedereen bepalen of hij kan werken.
Hou alsjeblieft op met dat denigrerende gepraat over mensen die een bijstandsuitkering hebben.
Mag ik ook wat van wat jij aan het roken bent? Heb je enig idee hoeveel een half miljard is? Denk je dat de grondwaarde ¤400.000 per m2 is?quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:43 schreef Zwolsboy het volgende:
Trouwens ooit gelezen dat een rijtje woningen 100m2 2/3 slaapkamers 125 m2 kavel van 10 stuks rond een miljoen kost met een waarde vrije verkoop een half miljard.
Bedoel dus niet de stukprijs he... maar alle 10 woningen in 1x vrije verkoop, op 400 tot 500.000 per woning, tja Amsterdam en omgeving.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:47 schreef pickup52 het volgende:
[..]
Mag ik ook wat van wat jij aan het roken bent? Heb je enig idee hoeveel een half miljard is? Denk je dat de grondwaarde ¤400.000 per m2 is?
Ah, je bent ook al arts, TOP! Het UWV zoekt nog keuringsartsen, als ik jou was zou ik direct solliciteren, het betaalt waarschijnlijk stukken beter dan je nu verdient.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:31 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar gezien je prima kan typen/fokken heb ik mijn vraagtekens, ik ken iemand die ernstigen vorm van spasme heeft in de benen en lichte vorm in de armen en kan niet typen, maar werkt gewoon in een productie bedrijf doosjes sorteren. Hij werkt 24 uur pw en heeft even veel als iemand met een bijstands uitkering dat vind ik niet eerlijk, want hij werkt ervoor terwijl hij een wajong aanvulling heeft tot 70% van het wml... en geen werkplicht toch doet die het.
Maargoed met een bijstand wajong wia ofzo is het kopen van een woning moeilijk tot onmogelijk.
10×500.000= 5.000.000 een factor 100 minder dan je half miljard.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:52 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Bedoel dus niet de stukprijs he... maar alle 10 woningen in 1x vrije verkoop, op 400 tot 500.000 per woning, tja Amsterdam en omgeving.
Dat is zeker waar.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:22 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk, maar bij een huurhuis heb je verder geen onverwachte uitgaven.
Nee mijn mening, net als jou mening dat je vind dat de huidige huizenprijzen van woningen acceptabel vind waardoor mensen zoals ts geen woning kan kopen.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, je bent ook al arts, TOP! Het UWV zoekt nog keuringsartsen, als ik jou was zou ik direct solliciteren, het betaalt waarschijnlijk stukken beter dan je nu verdient.
Klopt, maar wel verwachte huurstijgingen. Beetje off topic, maar een hypotheekafschrift van >10 jaar geleden (2007) leerde mij dat onze bruto hypotheeklasten in die periode zijn gehalveerd. Nou, daar betaal ik graag die potten Sikkens verf wel van! En met plezier de ladder op.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:22 schreef JeMoeder het volgende:
Dat klopt natuurlijk, maar bij een huurhuis heb je verder geen onverwachte uitgaven.
TS kijkt naar te dure woningen, daarom kan TS geen woning kopen.quote:Op donderdag 14 maart 2019 13:02 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nee mijn mening, net als jou mening dat je vind dat de huidige huizenprijzen van woningen acceptabel vind waardoor mensen zoals ts geen woning kan kopen.
Als men meer naar houtskeletbouw zou gaan voor sociale huur dan zou dat ook meer ruimte bieden.quote:Op donderdag 14 maart 2019 13:06 schreef blomke het volgende:
Hier zijn vakantiehuizen gebouwd (luxe) instapklaar met keuken, badkamer en sauna plus Ikea meubels, voor ¤100.000,- het stuk incl. BTW. De grond erbij en je kan uitrekenen….
Huh maar 180.000 is geen duur huis hoor... een simpel rijtjeshuis met 2 of miss 3 slaapkamers? Voofmalige premie A woningen in jou regio kosten al flink meer dan dat waarom? Zoiets moet ts toch kunnen kopen?quote:Op donderdag 14 maart 2019 13:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
TS kijkt naar te dure woningen, daarom kan TS geen woning kopen.
Ik vind het ook echt kut dat ik geen vrijstaande villa op een lap van 500m² kan gaan bouwen hier in de stad, maar dat is simpelweg boven budget.
Ik bedoel deze vakantiewoningen: https://duinparkegmond.nl/vakantiehuizen/quote:Op donderdag 14 maart 2019 13:10 schreef Leandra het volgende:
De documentaire "Alles voor Kees" was daarbij wel een leuk voorbeeld; die ouders keken naar vakantiewoningen voor Kees, want vrijstaand en betaalbaar, en toen er en sociale huur project opgezet zou worden voor mensen met zijn problematiek schoot die man van de woningstichting helemaal in een stuip toen de moeder van Kees het over vrijstaande woningen had.
"Mijn vrouw wil ook wel een vrijstaande woning, maar die kan ik niet bouwen voor het budget".
Nou ja, dat is dus een beetje het probleem hè (afgezien van de beperkte kavelgrootte voor sociale huur), je kunt het wel binnen budget bouwen, maar dan bouw je een veredelde recreatiewoning, en geen woning zoals we dat gewend zijn, met beton en baksteen.
Omdat de gemeente samen met woningcorporaties sociale huurwoningen worden gebouwd. Het is financieel nooit verstandig om sociale huurwoningen door te exploiteren maar in de overgrote meerderheid om deze te verkopen (uitponden). Het verschil moet jaarlijks worden opgegeven en de woningcorporaties worden daar voor gesubsidieerd.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom en hoe zijn er dan miljoenen gebouwd? Door betaalde bouwvakkers en aannemers.
Ben jij van deze tijd? WBV-en betalen verhuurdersbelasting en die huizen zijn gebouwd met geleend geld. Plus dit verhaal:quote:Op donderdag 14 maart 2019 13:18 schreef xzaz het volgende:
Het verschil moet jaarlijks worden opgegeven en de woningcorporaties worden daar voor gesubsidieerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |