abonnement Unibet Coolblue
pi_184381355
FOK! Frontpage
The Independent
quote:
The Independent: DNA pioneer James Watson has final honours stripped amid racism row
Eminent geneticist James Watson has had the last of his honorary titles stripped from him after doubling down on controversial statements about race and intelligence.

The Nobel Prize-winning scientist, who with Francis Crick and Rosalind Franklin discovered the double-helix structure of DNA, has been embroiled in controversy for more than a decade.

In 2007 he lost his job at Cold Spring Harbour Laboratory for making racist remarks, but retained three honorary titles there including chancellor emeritus.

However, following a new documentary in which he said these views had not changed, and told interviewers genes were responsible for a difference in average IQ between black and white people, they decided to take further action.

Describing the remarks as “reprehensible” and “unsupported by science”, the lab said they effectively undermined an apology issued by the scientist following the original controversy.

James Watson profile: A human riddle wrapped in a DNA double helix
According to top geneticists, even the most sophisticated DNA assessments are unable to find solid evidence of racial differences in intelligence.

Dr Watson told an interviewer in 2007 he was “inherently gloomy about the prospect of Africa” because “all our social policies are based on the fact that their intelligence is the same as ours – where all the testing says not really”.

He also said that while he would like everyone to be equal, “people who have to deal with black employees find this is not true".

The new comments were made in a documentary in the American Masters series on PBS, in which the creators said from the outset they would seek to address the controversy.

The geneticist’s son Rufus told AP that while his statements make him seem like a “bigot”, that was not the case.

“They just represent his rather narrow interpretation of genetic destiny,” he said. “My dad had made the lab his life, and yet now the lab considers him a liability.”

Dr Watson had been involved with Cold Spring Harbour since the 1960s, serving as its director, president and chancellor.

He originally rose to fame after he and Crick revealed the double-helix model of DNA, based in part on an X-ray diffraction image captured by Franklin.

The momentous discovery made the two men world famous, and both went on to have successful careers in science.

However, Dr Watson has been dogged with accusations of racism, sexism and homophobia.

While his controversial opinions – including those concerning a link between dark skin and libido and selective abortion based on a hypothetical “gay gene” – have often been in the context of genetics, many experts have denounced them as highly unscientific.
quote:
Many experts have denounced them as highly unscientific.
Best grappig, wanneer je een van de ontdekkers van DNA de les probeert te lezen over wat wel en niet wetenschappelijk is.

Best treurig, dat je je in het westen in toenemende mate moet conformeren aan de politiek-correcte consensusmening. Anders wacht je zwartmakerij, chantage, uitsluiting, derving van inkomsten, bedreiging in broodwinning, bezoekjes van de politie, rechtszaken en als dat niet helpt, bedreigingen, intimidatie, geweld en uiteindelijk de kogel.

Wat is jullie mening?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_184381617
Als het niet past volgens de maatstaven van de “main stream” wetenschap, word je verbannen.

Net als die vent die een hele andere theorie had ontwikkeld over het ontstaan van het zonnestelsel en het univsersum.

Werd compleet belachelijk gemaakt.

Toch wist hij exact te voorspellen wat de temperaturen zijn op venus, verrrr voor de eerste satelliet ook maar in de buurt kwam voor metingen.

Wist dat maanstenen magnetisch zouden zijn, zie boven.

Wist dat het water in de ringen van saturnus op het water van de aarde zou lijken.. en ook dat blijk deadon juist te zijn, wat onmogelijk behoort te zijn.

Zo zijn er wel meer.
pi_184381629
Eredoctoraten slaan sowieso helemaal nergens op.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_184381671
De bewering donkere huidskleur = lager IQ klopt in feite al niet, aangezien IQ testen subjectief zijn aan de interpretatie van de uitkomsten ervan.

Daarnaast kan een gedeelte in het DNA helemaal niets zeggen over intelligentie, aangezien sociaal maatschappelijke factoren een grote(re) invloed uitoefenen op het tot uiting komen van diverse in het DNA vastgelegde eigenschappen. Het is dan ook logisch dat “donkere mensen”, opgegroeid in een bepaalde (minder ontwikkelde) maatschappelijke bubbel, slechter, of beter gezegd “anders” presteren bij dergelijke testen.

Ik vind het maar rare uitspraken. En zeker niet wetenschappelijk.
pi_184381776
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:40 schreef danos het volgende:
Eredoctoraten slaan sowieso helemaal nergens op.
Inderdaad, vooral een beetje reclame voor een instituut. En dan is zo'n 90-jarige die een beetje de weg kwijt is niet echt lekkere reclame voor je instituut. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184381803
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:40 schreef danos het volgende:
Eredoctoraten slaan sowieso helemaal nergens op.
Dat ben ik met je eens, al is het niet echt on-topic.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_184383108
Best grappig dat er hier velen een mening van een wetenschapper met een wetenschappelijke discussie verwarren.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_184383133
quote:
10s.gif Op zondag 13 januari 2019 18:46 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Best grappig dat er hier velen een mening van een wetenschapper met een wetenschappelijke discussie verwarren.
8)7

Goed punt wel :P
pi_184383140
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:27 schreef Oostwoud het volgende:
Wat is jullie mening?
Deze man heeft een nogal kort door de bocht mening. Zijn status als wetenschapper doet daar niets aan af.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2019 18:50:15 ]
pi_184383169
quote:
10s.gif Op zondag 13 januari 2019 18:46 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Best grappig dat er hier velen een mening van een wetenschapper met een wetenschappelijke discussie verwarren.
Het is een beetje als Collins met zijn "Language of God" inderdaad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184383350
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:41 schreef -mosrednA het volgende:
De bewering donkere huidskleur = lager IQ klopt in feite al niet, aangezien IQ testen subjectief zijn aan de interpretatie van de uitkomsten ervan.

Daarnaast kan een gedeelte in het DNA helemaal niets zeggen over intelligentie, aangezien sociaal maatschappelijke factoren een grote(re) invloed uitoefenen op het tot uiting komen van diverse in het DNA vastgelegde eigenschappen. Het is dan ook logisch dat “donkere mensen”, opgegroeid in een bepaalde (minder ontwikkelde) maatschappelijke bubbel, slechter, of beter gezegd “anders” presteren bij dergelijke testen.

Ik vind het maar rare uitspraken. En zeker niet wetenschappelijk.
En waarom zijn ze opgegroeid in een minder ontwikkelde maatschappelijke bubbel? Ik vind het maar bizar om te denken dat DNA een invloed heeft op ALLES, behalve het vermogen van het brein. Het gaat tegen alle mogelijke logica in.
pi_184383614
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 18:57 schreef Confetti het volgende:

[..]

En waarom zijn ze opgegroeid in een minder ontwikkelde maatschappelijke bubbel?
Moeilijk een eenzijdig antwoord op te geven, maar dat is in ieder geval niet te wijten aan het kind zelf. Die is daar immers ineens, in die maatschappelijke bubbel, zonder daar invloed op te hebben gehad.

Die vraag is in mijn ogen dus ook niet stom ofzo, maar wel onzinnig in deze situatie. Het antwoord ligt namelijk telkens bij de vorige generatie en zo verder. Dus als je het antwoord dan al weet, wat hebben de karaktereigenschappen in het DNA van het kind dan voor invloed gehad op de vorige generatie, die bepaald heeft in welke sociaal maatschappelijke bubbel het kind opgroeid?


quote:
Ik vind het maar bizar om te denken dat DNA een invloed heeft op ALLES, behalve het vermogen van het brein. Het gaat tegen alle mogelijke logica in.
Daar geloof ik ook niet in hoor. Ik betwijfel alleen of in zo’n complexiteit aan variabelen een causaal verband kunt leggen tussen DNA - huidskleur - IQ.

Lijkt me een vrij lastig verhaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2019 19:11:44 ]
pi_184383650
IQ is misschien niet de meest feilloze manier om intelligentie te meten, maar als je kijkt naar IQ gemiddelden per land en dat vergelijkt met de economische welvaart van dat land, dan zie je toch wel een correlatie, tenzij sprake is van iets uitzonderlijks als rijkdom uit olie.

Maar geloven dat intelligentie grotendeels genetisch bepaald is, is het grote taboe onderwerp van vandaag de dag. Ik zou het ook nooit durven roepen bij de borrel op het werk zeg maar...
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  Beste debater 2022 zondag 13 januari 2019 @ 19:16:36 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184383710
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:27 schreef Oostwoud het volgende:
FOK! Frontpage
The Independent

[..]

[..]

Best grappig, wanneer je een van de ontdekkers van DNA de les probeert te lezen over wat wel en niet wetenschappelijk is.

Best treurig, dat je je in het westen in toenemende mate moet conformeren aan de politiek-correcte consensusmening. Anders wacht je zwartmakerij, chantage, uitsluiting, derving van inkomsten, bedreiging in broodwinning, bezoekjes van de politie, rechtszaken en als dat niet helpt, bedreigingen, intimidatie, geweld en uiteindelijk de kogel.

Wat is jullie mening?
Mijn mening is dat deze prof precies roept wat jij wil horen en dat dat de enige reden is waarom je dit topic uberhaupt hebt geopend. Koddig onderschrift ook. Ongetwijfeld kan die pseudo-science over ras en IQ dienen als 'realistische' onderbouwing om je plannen voor etnische zuivering door te zetten.

Typisch ook weer dat gejank erna. Het is niet zo dat er een regenboogvlaggende hippie kritiek heeft geuit op Watson's ras en IQ ideeën, maar zo ongeveer de gehele academische wereld. Maar ongetwijfeld zijn dat allemaal cultuur-marxistische Frankfurters.

[ Bericht 6% gewijzigd door EttovanBelgie op 13-01-2019 19:33:36 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184383711
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:12 schreef IPA35 het volgende:
IQ is misschien niet de meest feilloze manier om intelligentie te meten, maar als je kijkt naar IQ gemiddelden per land en dat vergelijkt met de economische welvaart van dat land, dan zie je toch wel een correlatie, tenzij sprake is van iets uitzonderlijks als rijkdom uit olie.

Maar geloven dat intelligentie grotendeels genetisch bepaald is, is het grote taboe onderwerp van vandaag de dag. Ik zou het ook nooit durven roepen bij de borrel op het werk zeg maar...
Oh nee hoor, daar is weinig taboe aan. Wat wellicht wel een beetje taboe is, is zonder serieuze wetenschappelijke onderbouwing claimen dat Afrika een zootje is omdat negers genetisch inferieur zijn.

Alleen het effect van scholing op IQ maakt vergelijking tussen landen niet zo zinvol.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184383721
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:12 schreef IPA35 het volgende:
IQ is misschien niet de meest feilloze manier om intelligentie te meten, maar als je kijkt naar IQ gemiddelden per land en dat vergelijkt met de economische welvaart van dat land, dan zie je toch wel een correlatie, tenzij sprake is van iets uitzonderlijks als rijkdom uit olie.

Maar geloven dat intelligentie grotendeels genetisch bepaald is, is het grote taboe onderwerp van vandaag de dag. Ik zou het ook nooit durven roepen bij de borrel op het werk zeg maar...
Maar bovenstaande meent dit dus ook nog eens te kunnen koppelen aan ras of huidskleur.
pi_184384025
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:12 schreef IPA35 het volgende:
IQ is misschien niet de meest feilloze manier om intelligentie te meten, maar als je kijkt naar IQ gemiddelden per land en dat vergelijkt met de economische welvaart van dat land, dan zie je toch wel een correlatie, tenzij sprake is van iets uitzonderlijks als rijkdom uit olie.

Maar geloven dat intelligentie grotendeels genetisch bepaald is, is het grote taboe onderwerp van vandaag de dag. Ik zou het ook nooit durven roepen bij de borrel op het werk zeg maar...
Meer welvaart leidt juist tot het stijgen van de IQ score omdat er meer geld beschikbaar is een welvarend land voor onderwijs. IQ tests zijn gebonden aan boekenkennis uit het onderwijs. Het tegengestelde, een hogere IQ score leidt tot meer welvaart is minder plausibel. Er is een boek dat uitlegt hoe het komt dat sommige groepen mensen primitief bleven leven terwijl andere groepen zich verder ontwikkelen. Ik kan je verklappen dat dat niks met intelligentieverschil van deze groepen te maken heeft, maar of het profitabel voor een groep was zich in een bepaald klimaat/landschap verder te ontwikkelen.

Edit: Guns, germs and steel van James Diamond was dat boek.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ambystoma_mexicanum op 13-01-2019 19:36:01 ]
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_184386185
Wat is het probleem? Meneer in kwestie is wetenschapper en heeft daarmee in feite een voorbeeldfunctie voor de wetenschap. Als je dan vervolgens pseudowetenschappelijke nonsens gaat promoten heeft dat vanzelfsprekend consequenties.
Incelfrikandel
  zondag 13 januari 2019 @ 21:07:14 #19
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_184386253
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:29 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Meer welvaart leidt juist tot het stijgen van de IQ score omdat er meer geld beschikbaar is een welvarend land voor onderwijs. IQ tests zijn gebonden aan boekenkennis uit het onderwijs. Het tegengestelde, een hogere IQ score leidt tot meer welvaart is minder plausibel. Er is een boek dat uitlegt hoe het komt dat sommige groepen mensen primitief bleven leven terwijl andere groepen zich verder ontwikkelen. Ik kan je verklappen dat dat niks met intelligentieverschil van deze groepen te maken heeft, maar of het profitabel voor een groep was zich in een bepaald klimaat/landschap verder te ontwikkelen.

Edit: Guns, germs and steel van James Diamond was dat boek.
Jared Diamond, dat was niet zozeer zijn punt. Het gaat er in dat boek met name om wat culturen beschikbaar hebben om zich te ontwikkelen. Zo hadden Europeanen koeien, kippen, schapen, paarden en varkens, terwijl Azteken bijvoorbeeld enkel honden hadden, daarnaast zijn de beschikbare gewassen en wat deze gewassen aan calorieën per km2 opbrengen natuurlijk van belang. Het percentage van de bevolking dat zich niet met voedselproductie bezighoudt zorgt voor progressie. Kortom culturen met betere gewassen en gedomesticeerde dieren zijn verder ontwikkeld.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 13 januari 2019 @ 21:12:38 #20
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184386407
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:41 schreef -mosrednA het volgende:

Daarnaast kan een gedeelte in het DNA helemaal niets zeggen over intelligentie, aangezien sociaal maatschappelijke factoren een grote(re) invloed uitoefenen op het tot uiting komen van diverse in het DNA vastgelegde eigenschappen.
Zeg jij nu dat nurture een grotere invloed heeft dan nature? Succes met het bewiizen. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184386457
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zeg jij nu dat nurture een grotere invloed heeft dan nature? Succes met het bewiizen. :)
Dat wist ik niet zeker, vandaar (re).

Ik meende eens gelezen te hebben van wel, maar dit spitste zich toe tot een paar specifieke menselijke eigenschappen. Daarom vind ik het wel relevant om er grote(re) van te maken.
pi_184386570
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:07 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Jared Diamond, dat was niet zozeer zijn punt. Het gaat er in dat boek met name om wat culturen beschikbaar hebben om zich te ontwikkelen. Zo hadden Europeanen koeien, kippen, schapen, paarden en varkens, terwijl Azteken bijvoorbeeld enkel honden hadden, daarnaast zijn de beschikbare gewassen en wat deze gewassen aan calorieën per km2 opbrengen natuurlijk van belang. Het percentage van de bevolking dat zich niet met voedselproductie bezighoudt zorgt voor progressie. Kortom culturen met betere gewassen en gedomesticeerde dieren zijn verder ontwikkeld.
We zijn in Europa langer geleden dieren gaan domesticeren en gewassen gaan kweken. Dit kwam dan weer overgewaaid uit andere culturen, bijvoorbeeld het Romeinse rijk en daarvoor weer Mesopotamië.

Het is zeker niet zo dat er in Amerika louter ongeschikte gewassen en dieren zijn.
pi_184386655
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:20 schreef luxerobots het volgende:

[..]

We zijn in Europa langer geleden dieren gaan domesticeren en gewassen gaan kweken. Dit kwam dan weer overgewaaid uit andere culturen, bijvoorbeeld het Romeinse rijk en daarvoor weer Mesopotamië.

Het is zeker niet zo dat er in Amerika louter ongeschikte gewassen en dieren zijn.
Dat schreef Diamond dan ook niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 13 januari 2019 @ 21:27:52 #24
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184386727
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:14 schreef -mosrednA het volgende:

Dat wist ik niet zeker, vandaar (re).

Ik meende eens gelezen te hebben van wel, maar dit spitste zich toe tot een paar specifieke menselijke eigenschappen. Daarom vind ik het wel relevant om er grote(re) van te maken.
De discussie loopt al wat decennia. :)

Beide hebben natuurlijk invloed, maar waar eerder werd beweerd dat je met nurture alles kon veranderen, is men daar toch wel van teruggekomen.

Het is meetbaar dat het gemiddelde IQ in Afrika lager is dan in Europa, maar hoe groot de invloeden van nature en nurture zijn...?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184386821
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De discussie loopt al wat decennia. :)

Beide hebben natuurlijk invloed, maar waar eerder werd beweerd dat je met nurture alles kon veranderen, is men daar toch wel van teruggekomen.

Het is meetbaar dat het gemiddelde IQ in Afrika lager is dan in Europa, maar hoe groot de invloeden van nature en nurture zijn...?
Het is maar de vraag hoe meetbaar dat in de praktijk is. Sommige landen hebben redelijk goede steekproeven, maar voor veel landen is dat soort data er niet of nauwelijks.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 13 januari 2019 @ 21:47:22 #26
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184387125
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is maar de vraag hoe meetbaar dat in de praktijk is. Sommige landen hebben redelijk goede steekproeven, maar voor veel landen is dat soort data er niet of nauwelijks.
Dat was de kritiek op het meest bekende gepubliceerde onderzoek naar verschil in IQ tussen verschillende landen. Er waren gegevens ingevuld voor enkele (Afrikaanse) landen die niet goed onderbouwd waren.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:29 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Meer welvaart leidt juist tot het stijgen van de IQ score omdat er meer geld beschikbaar is een welvarend land voor onderwijs. IQ tests zijn gebonden aan boekenkennis uit het onderwijs. Het tegengestelde, een hogere IQ score leidt tot meer welvaart is minder plausibel. Er is een boek dat uitlegt hoe het komt dat sommige groepen mensen primitief bleven leven terwijl andere groepen zich verder ontwikkelen. Ik kan je verklappen dat dat niks met intelligentieverschil van deze groepen te maken heeft, maar of het profitabel voor een groep was zich in een bepaald klimaat/landschap verder te ontwikkelen.

Edit: Guns, germs and steel van James Diamond was dat boek.
Heb je dat boek ook daadwerkelijk zelf gelezen, of praat je mensen na?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184387275
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dat was de kritiek op het meest bekende gepubliceerde onderzoek naar verschil in IQ tussen verschillende landen. Er waren gegevens ingevuld voor enkele (Afrikaanse) landen die niet goed onderbouwd waren.
Het boek van Lynn inderdaad. Dat heeft in bepaalde kringen ironisch genoeg bijna de status van een nieuwe bijbel gekregen.

Interpolatie was echter bij lange na niet het enige probleem van dat boek.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 13 januari 2019 @ 22:02:01 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184387410
Ik vind dat wetenschap vrij moet zijn van taboes en dat iedere wetenschapper de vrijheid heeft om zijn denkbeelden te verkondigen zonder repercussies. Over dit specifieke onderwerp: vergeet niet dat het echt jarenlang zelfs als triviaal werd beschouwd dat er intelligentieverschillen waren tussen de verschillende rassen (ethniciteiten tegenwoordig) en dat de aboriginals en Afrikanen als het minst intelligent werden beschouwd. Dat dit niet meer vanzelfsprekend is, is pas iets van de laatste 40 jaar en er is geen schokkende wetenschappelijke ontdekking gedaan die het tegendeel bewezen heeft.

Laat politiek-correct wensdenken aub uit de wetenschap.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 13 januari 2019 @ 22:04:10 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184387458
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:29 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Meer welvaart leidt juist tot het stijgen van de IQ score omdat er meer geld beschikbaar is een welvarend land voor onderwijs. IQ tests zijn gebonden aan boekenkennis uit het onderwijs. Het tegengestelde, een hogere IQ score leidt tot meer welvaart is minder plausibel. Er is een boek dat uitlegt hoe het komt dat sommige groepen mensen primitief bleven leven terwijl andere groepen zich verder ontwikkelen. Ik kan je verklappen dat dat niks met intelligentieverschil van deze groepen te maken heeft, maar of het profitabel voor een groep was zich in een bepaald klimaat/landschap verder te ontwikkelen.

Edit: Guns, germs and steel van James Diamond was dat boek.
Dat boek werd met lof onthaald omdat het een verklaring gaf voor de enorme verschillen in ontwikkeling tussen de rassen. Niet omdat het nu zo wetenschappelijk solide in elkaar zat.
Blanke Afrikaners hebben in het zuidelijkste puntje van Afrika wél een geavanceerde maatschappij weten te ontwikkelen. Australiërs ook.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  † In Memoriam † zondag 13 januari 2019 @ 22:05:48 #30
230491 Zith
pls tip
pi_184387493
De man was onderdeel van het team die DNA ontdekte, een ontdekking van wereldformaat. Maar newsflash, de huidige wetenschappers weten veel meer dan hem.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_184387576
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:02 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat wetenschap vrij moet zijn van taboes en dat iedere wetenschapper de vrijheid heeft om zijn denkbeelden te verkondigen zonder repercussies. Over dit specifieke onderwerp: vergeet niet dat het echt jarenlang zelfs als triviaal werd beschouwd dat er intelligentieverschillen waren tussen de verschillende rassen (ethniciteiten tegenwoordig) en dat de aboriginals en Afrikanen als het minst intelligent werden beschouwd. Dat dit niet meer vanzelfsprekend is, is pas iets van de laatste 40 jaar en er is geen schokkende wetenschappelijke ontdekking gedaan die het tegendeel bewezen heeft.

Laat politiek-correct wensdenken aub uit de wetenschap.
Er werd ook eeuwenlang vanuit gegaan dat de mens door een god geschapen was in de westerse wetenschap, totdat die wetenschap met nieuwe inzichten kwam.
Als het om zaken als intelligentie, IQ en ontwikkelingsbiologie gaat is er juist heel veel relevant onderzoek met bijbehorende ontwikkelen gedaan de afgelopen decennia.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 13 januari 2019 @ 22:10:14 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184387584
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er werd ook eeuwenlang vanuit gegaan dat de mens door een god geschapen was in de westerse wetenschap, totdat die wetenschap met nieuwe inzichten kwam.
Als het om zaken als intelligentie, IQ en ontwikkelingsbiologie gaat is er juist heel veel relevant onderzoek met bijbehorende ontwikkelen gedaan de afgelopen decennia.
Dan nog heeft een ieder het goed recht om aan zijn denkbeelden vast te houden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184387599
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan nog heeft een ieder het goed recht om aan zijn denkbeelden vast te houden.
Dat mag, net zoals het een instituut dan vrij staat om een eredoctoraat in te trekken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 13 januari 2019 @ 22:12:28 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184387629
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat mag, net zoals het een instituut dan vrij staat om een eredoctoraat in te trekken.
Dat vind ik niet. Het is niet zo dat ze dat objectief doen. Als een wetenschapper een nieuwe theorie over een bepaald elementair deeltje niet erkent wordt zijn doctoraat ook niet ingetrokken.
Het is zuiver gepoliticeerd. En dat hoort wetenschap niet te zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184387657
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat vind ik niet. Het is niet zo dat ze dat objectief doen. Als een wetenschapper een nieuwe theorie over een bepaald elementair deeltje niet erkent wordt zijn doctoraat ook niet ingetrokken.
Het is zuiver gepoliticeerd. En dat hoort wetenschap niet te zijn.
Een eredoctoraat is heel wat anders dan een doctoraat.
Het gaat hier ook niet om een wetenschapper die een onderzoek publiceert, maar een gepensioneerde die zijn mening ventileert.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 13 januari 2019 @ 22:20:33 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184387800
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een eredoctoraat is heel wat anders dan een doctoraat.
Het gaat hier ook niet om een wetenschapper die een onderzoek publiceert, maar een gepensioneerde die zijn mening ventileert.
Als het een mening was geweest over de correcte omloopbaan van de maan Io was er niets ingetrokken. Het is ook een waarschuwing. Ook jongere wetenschappers zullen wel uitkijken met het publiceren van een onderzoek over intelligentie en ras. Dat is einde carriére. Nog los van de kwaliteit van het onderzoek.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184387919
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als het een mening was geweest over de correcte omloopbaan van de maan Io was er niets ingetrokken. Het is ook een waarschuwing. Ook jongere wetenschappers zullen wel uitkijken met het publiceren van een onderzoek over intelligentie en ras. Dat is einde carriére. Nog los van de kwaliteit van het onderzoek.
Als je roept dat Joden genetisch inferieur zijn ligt dat ook gevoeliger dan dat je claimt dat warme lucht daalt in plaats van opstijgt.
Met publiceren van onderzoek heeft dat verder weinig van doen. Iets roepen is wat anders dan onderzoek doen. Er wordt echt volop onderzoek gedaan naar nature en nurture van cognitieve eigenschappen, maak je geen zorgen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184387991
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

Heb je dat boek ook daadwerkelijk zelf gelezen, of praat je mensen na?
We weten allebei dat jij het laatste denkt.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat boek werd met lof onthaald omdat het een verklaring gaf voor de enorme verschillen in ontwikkeling tussen de rassen. Niet omdat het nu zo wetenschappelijk solide in elkaar zat.
Blanke Afrikaners hebben in het zuidelijkste puntje van Afrika wél een geavanceerde maatschappij weten te ontwikkelen. Australiërs ook.
Dat komt omdat er honderden jaren ontwikkeling vooraf aan ging in een gunstig klimaat voordat kolonisten met deze technieken te werk gingen in lastigere landen/gebieden. Zaten ze op hetzelfde niveau als de oorspronkelijke bewoners op het punt dat ze Zuid-Afrika of Australie betraden, dan kwamen ze er niet beter vanaf dan de oorspronkelijke bewoners.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  zondag 13 januari 2019 @ 22:31:24 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184388008
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:30 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

We weten allebei dat jij het laatste denkt.

[..]

Dat komt omdat er honderden jaren ontwikkeling vooraf aan ging in een gunstig klimaat voordat kolonisten met deze technieken te werk gingen in lastigere landen/gebieden. Zaten ze op hetzelfde niveau als de oorspronkelijke bewoners op het punt dat ze Zuid-Afrika of Australie betraden, dan kwamen ze er niet beter vanaf dan de oorspronkelijke bewoners.
Die eerste kolonisten hadden heel weinig hoor! En deden 400 jaar later de eerste harttransplantatie. In Afrika!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184388065
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die eerste kolonisten hadden heel weinig hoor! En deden 400 jaar later de eerste harttransplantatie. In Afrika!
Typerend weer dit soort comments. :')
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_184388130
quote:
selective abortion based on a hypothetical “gay gene”
Dit vind ik ook wel bijzonder.
pi_184388149
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als je roept dat Joden genetisch inferieur zijn ligt dat ook gevoeliger dan dat je claimt dat warme lucht daalt in plaats van opstijgt.
Dat jij dit aanhaalt geeft natuurlijk veel aan. Door de misdaden van de nazi's, maar ook door de eigen Amerikaanse segregatie, liggen dat soort dingen heel gevoelig.

Terwijl dingen als uiterlijk, karakter en intelligentie natuurlijk voor een groot deel erfelijk zijn. Dat zulk soort dingen ook samenhangen met je genetische afkomst, is dus gewoon logisch. Maar wel taboe.
  zondag 13 januari 2019 @ 22:42:41 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184388225
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit geeft natuurlijk wel veel aan. Door de misdaden van de nazi's, maar ook door de eigen Amerikaanse segregatie, liggen dat soort dingen heel gevoelig.

Terwijl dingen als uiterlijk, karakter en intelligentie natuurlijk voor een groot deel erfelijk zijn. Dat zulk soort dingen ook samenhangen met je genetische afkomst, is dus gewoon logisch. Maar wel taboe.
En onzin.

Genetisch zijn rassen vrijwel identiek aan elkaar. Het verschil tussen individuen in een ras is oneindig veel groter dan het verschil tussen rassen zelf.

Dat geldt dus ook voor intellectueel potentiaal.
Huilen dan.
  Beste debater 2022 zondag 13 januari 2019 @ 22:43:19 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184388234
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat jij dit aanhaalt geeft natuurlijk veel aan. Door de misdaden van de nazi's, maar ook door de eigen Amerikaanse segregatie, liggen dat soort dingen heel gevoelig.

Terwijl dingen als uiterlijk, karakter en intelligentie natuurlijk voor een groot deel erfelijk zijn. Dat zulk soort dingen ook samenhangen met je genetische afkomst, is dus gewoon logisch. Maar wel taboe.
Waar denk je dat die misdaden door zijn veroorzaakt?

Door pseudo-wetenschappelijke babbelarij over inferieure en superieure wezens.

Eerst werd er nog met de Bijbel gesmeten om de verkettering van hele volksstammen te rechtvaardigen: zonen van Ham, dat soort spul. Met de komst van de wetenschap hebben de schedelmeters het terrein echter verschoven: ook zij pretenderen daar nu hun giftige ideologie in terug te vinden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 13 januari 2019 @ 22:44:29 #45
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184388258
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:05 schreef Zith het volgende:
De man was onderdeel van het team die DNA ontdekte, een ontdekking van wereldformaat. Maar newsflash, de huidige wetenschappers weten veel meer dan hem.
Onderdeel zijn van een team dat een belangrijke doorbraak realiseert of zelf iets buitengewoons presteren is geen garantie dat je daarna niet alsnog onzin uitkraamt hoor.
Huilen dan.
pi_184388302
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat jij dit aanhaalt geeft natuurlijk veel aan. Door de misdaden van de nazi's, maar ook door de eigen Amerikaanse segregatie, liggen dat soort dingen heel gevoelig.

Terwijl dingen als uiterlijk, karakter en intelligentie natuurlijk voor een groot deel erfelijk zijn. Dat zulk soort dingen ook samenhangen met je genetische afkomst, is dus gewoon logisch. Maar wel taboe.
Nee, niet taboe, maar daarom liet je het tweede stukje van mijn post waarschijnlijk weg. Roepen dat negers inferieur zijn is heel iets anders dan onderzoek doen naar erfelijke aspecten van bijvoorbeeld cognitieve vaardigheden, denk bijvoorbeeld aan dit soort publicaties:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4006996/
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Beste debater 2022 zondag 13 januari 2019 @ 22:47:03 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184388317
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat vind ik niet. Het is niet zo dat ze dat objectief doen. Als een wetenschapper een nieuwe theorie over een bepaald elementair deeltje niet erkent wordt zijn doctoraat ook niet ingetrokken.
Het is zuiver gepoliticeerd. En dat hoort wetenschap niet te zijn.
... en als we even kijken naar het gros van de onderschrijvers van dit 'realistisch racialisme' zien we eveneens een hevige politieke agenda opduiken.

Maar goed, als jij het prettig vindt om te geloven dat je tot een superieur ras behoort puur vanwege je geboorte, knock yourself out.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184388687
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

En onzin.

Genetisch zijn rassen vrijwel identiek aan elkaar. Het verschil tussen individuen in een ras is oneindig veel groter dan het verschil tussen rassen zelf.

Dat geldt dus ook voor intellectueel potentiaal.
Ik heb het woord ras niet eens gebruikt. Mooie stropop, zo mijn standpunt veranderen.

Maar goed, ik denk ook dat er maar een klein verschil zit in verschillende etniciteiten. En inderdaad ik verschil meer van mijn Nederlandse buren, dan het 'blanke ras' van het 'donkere ras' verschilt.

Wat betreft die IQ-cijfers, die kunnen natuurlijk ook flink opgekrikt worden met beter onderwijs en betere opvoeding.

Wel is het zo dat bepaalde mensen van een bepaalde afkomst meer aanleg voor bepaalde dingen hebben. In de sport is dat heel duidelijk, mensen met een West-Afrikaanse achtergrond zijn het best op de korte sprint, terwijl Kenianen heersen op de marathon. Het zijn kleine verschillen, die bij topsport net het verschil maken.

Zulk soort verschillen zul je met brein gemiddeld gezien ook wel hebben. Dat je op Nederlandse universiteiten een grote oververtegenwoordiging van Aziaten hebt, maar Afrikanen sterk ondervertegenwoordigd zijn. Is wat dat betreft al een duidelijke hint.
pi_184388767
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:00 schreef luxerobots het volgende:


Wel is het zo dat bepaalde mensen van een bepaalde afkomst meer aanleg voor bepaalde dingen hebben. In de sport is dat heel duidelijk, mensen met een West-Afrikaanse achtergrond zijn het best op de korte sprint, terwijl Kenianen heersen op de marathon. Het zijn kleine verschillen, die bij topsport net het verschil maken.
Nederlanders hebben dan weer genetische aanleg voor langebaanschaatsen, terwijl Koreanen shorttrackgenen hebben zeker?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184388920
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nederlanders hebben dan weer genetische aanleg voor langebaanschaatsen, terwijl Koreanen shorttrackgenen hebben zeker?
Schaatsen is wereldwijd gezien ook geen grote sport, in veel landen ligt geen ijs.

Hardlopen is wat dat betreft eerlijker.
  zondag 13 januari 2019 @ 23:18:24 #51
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184389040
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:00 schreef luxerobots het volgende:

Dat je op Nederlandse universiteiten een grote oververtegenwoordiging van Aziaten hebt, maar Afrikanen sterk ondervertegenwoordigd zijn. Is wat dat betreft al een duidelijke hint.
Je bedoelt een duidelijke hint richting de welvaart/opleidingsniveau gecombineerd met het beleid van die Aziatische landen. Ik heb een tijd op de TU/e rondgelopen en al die Chinezen die daar aan het promoveren waren, deden dat grotendeels gefinancierd door de Chinese overheid. Veel (om niet te zeggen: alle) (uitwisselings)studenten werden na een selectieprocedure in China naar Europa gestuurd.

Dan krijg je snel de indruk dat al die Chinezen belachelijk slim zijn, maar ze sturen de slimste van de slimste hierheen. Wanneer de Afrikaanse landen 't zelfde zouden doen had je precies eenzelfde beeld gekregen, ware het niet dat de basis van het opleidingsniveau daar gewoon ontzettend laag is. Maar dat heeft echt niks met de intellectuele potentie van die mensen te maken.
Huilen dan.
pi_184389060
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Schaatsen is wereldwijd gezien ook geen grote sport, in veel landen ligt geen ijs.

Hardlopen is wat dat betreft eerlijker.
Het wat slechts een voorbeeld ter illustratie van je denkfout. Jij concludeert op basis van prestaties van sporters naar nationaliteiten dat dit het gevolg is van een genetische component. Dat is een volstrekte non-sequitur natuurlijk.

Succes in specifieke sportieve activiteiten is nou juist heel duidelijk een gevolg van cultuur. De populariteit van een sport in een land, de sportieve infrastructuur en ga zo maar door zijn allen heel bepalend. Het is ook niet alsof men in Brazilië betere voetbalgenen heeft dan in de VS bijvoorbeeld. Of dat negers meer basketbal- dan ijshockeygenen hebben of iets dergelijks.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184389139
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Je bedoelt een duidelijke hint richting de welvaart/opleidingsniveau gecombineerd met het beleid van die Aziatische landen. Ik heb een tijd op de TU/e rondgelopen en al die Chinezen die daar aan het promoveren waren, deden dat grotendeels gefinancierd door de Chinese overheid. Veel (om niet te zeggen: alle) (uitwisselings)studenten werden na een selectieprocedure in China naar Europa gestuurd.

Dan krijg je snel de indruk dat al die Chinezen belachelijk slim zijn, maar ze sturen de slimste van de slimste hierheen. Wanneer de Afrikaanse landen 't zelfde zouden doen had je precies eenzelfde beeld gekregen, ware het niet dat de basis van het opleidingsniveau daar gewoon ontzettend laag is. Maar dat heeft echt niks met de intellectuele potentie van die mensen te maken.
Feitelijk is dit ook van hetzelfde laken een pak. Kijken naar "het eindresultaat" en dan concluderen dat het aan een genetisch verschil zou liggen is natuurlijk een drogreden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184389213
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Inderdaad, vooral een beetje reclame voor een instituut. En dan is zo'n 90-jarige die een beetje de weg kwijt is niet echt lekkere reclame voor je instituut. :P
Hoe kom je erbij dat de beste man 'de weg kwijt is ' ?
pi_184389279
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Je bedoelt een duidelijke hint richting de welvaart/opleidingsniveau gecombineerd met het beleid van die Aziatische landen. Ik heb een tijd op de TU/e rondgelopen en al die Chinezen die daar aan het promoveren waren, deden dat grotendeels gefinancierd door de Chinese overheid. Veel (om niet te zeggen: alle) (uitwisselings)studenten werden na een selectieprocedure in China naar Europa gestuurd.

Dan krijg je snel de indruk dat al die Chinezen belachelijk slim zijn, maar ze sturen de slimste van de slimste hierheen. Wanneer de Afrikaanse landen 't zelfde zouden doen had je precies eenzelfde beeld gekregen, ware het niet dat de basis van het opleidingsniveau daar gewoon ontzettend laag is. Maar dat heeft echt niks met de intellectuele potentie van die mensen te maken.
Zelfs in de klassen waar Nederlands gesproken wordt zie je een oververtegenwoordiging van Aziaten.

Het Nederlandse onderwijs is er goed in om iedereen kansen te geven, vooral als je het vergelijkt met het buitenland. Maar als mensen met Afrikaanse roots, Surinamers zijn een grote groep bijvoorbeeld, ondervertegenwoordigd zijn. Kun je niet wijzen naar de Chinese overheid.

Overigens hoe komt het dat de Chinese overheid zoveel investeert in studenten wiskunde? Puur toeval? Of is het een voordeel dat men genetisch heeft, en dat de overheid dat nog eens extra stimuleert?

quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het wat slechts een voorbeeld ter illustratie van je denkfout. Jij concludeert op basis van prestaties van sporters naar nationaliteiten dat dit het gevolg is van een genetische component. Dat is een volstrekte non-sequitur natuurlijk.

Succes in specifieke sportieve activiteiten is nou juist heel duidelijk een gevolg van cultuur. De populariteit van een sport in een land, de sportieve infrastructuur en ga zo maar door zijn allen heel bepalend. Het is ook niet alsof men in Brazilië betere voetbalgenen heeft dan in de VS bijvoorbeeld. Of dat negers meer basketbal- dan ijshockeygenen hebben of iets dergelijks.
Succes in sport is deels cultureel. Sport is aangeleerd, natuurlijk.

Maar om succes te hebben, heb je aanleg nodig. Mensen van West-Afrikaanse oorsprong hebben snellere spiervezels, dat is gewoon wetenschappelijk bewezen.

Dat Brazilië zo veel goede voetballers oplevert komt omdat het volkssport nummer één is, maar ook doordat Brazilië een gigantisch land is met meer dan tweehonderd miljoen inwoners.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 13-01-2019 23:36:45 ]
  zondag 13 januari 2019 @ 23:36:52 #56
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184389361
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zelfs in de klassen waar Nederlands gesproken wordt zie je een oververtegenwoordiging van Aziaten.

Het Nederlandse onderwijs is er goed in om iedereen kansen te geven, vooral als je het vergelijkt met het buitenland. Maar als mensen met Afrikaanse roots, Surinamers zijn een grote groep bijvoorbeeld, ondervertegenwoordigd zijn. Kun je niet wijzen naar de Chinese overheid.
Sociaal milieu / thuissituatie etc. is van bewezen invloed op het uiteindelijke 'succes'. En vergeet ook de maatschappelijke vooroordelen niet.

Kinderen die opgroeien in een woonwagenkamp zal je ook niet zo snel op de universiteit zien rondlopen, maar dat heeft niks met genen te maken.
quote:
Overigens hoe komt het dat de Chinese overheid zoveel investeert in studenten wiskunde? Puur toeval? Of is het een voordeel dat men genetisch heeft, en dat de overheid dat nog eens extra stimuleert?
Beleid. China wil een (zo groot mogelijke) wereldmacht worden, en kennis is macht.
Huilen dan.
pi_184389421
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, niet taboe, maar daarom liet je het tweede stukje van mijn post waarschijnlijk weg. Roepen dat negers inferieur zijn is heel iets anders dan onderzoek doen naar erfelijke aspecten van bijvoorbeeld cognitieve vaardigheden, denk bijvoorbeeld aan dit soort publicaties:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4006996/
Overigens heb ik de woorden 'negers' en 'inferieur' helemaal niet gebruikt.

Voor iemand die zichzelf zo slim vindt, is het behoorlijk smerig hoe je anderen racistische standpunten in de schoenen schuift.
pi_184389503
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:31 schreef luxerobots het volgende:
Succes in sport is deels cultureel. Sport is aangeleerd, natuurlijk.

Maar om succes te hebben, heb je aanleg nodig. Mensen van West-Afrikaanse oorsprong hebben snellere spiervezels, dat is gewoon wetenschappelijk bewezen.
Je lijkt het nog steeds niet helemaal te snappen. Jij haalt specifieke sporten aan. Vereisen die hele specifieke fysieke eigenschappen of heeft het hoofdzakelijk te maken met welke sporten toevallig populair zijn bijvoorbeeld?

quote:
Dat Brazilië zo veel goede voetballers oplevert komt omdat het volkssport nummer één is, maar ook doordat Brazilië een gigantisch land is met meer dan tweehonderd miljoen inwoners.
Vandaar dat ik het afzet tegen de VS, een land met meer dan anderhalf keer zoveel inwoners. Genetische verschillen? Natuurlijk niet, gewoon culturele verschillen.

Wat je hier steeds probeert te doen is het equivalent van stellen dat mensen in Utrecht vaker op de VVD stemmen dan mensen in Groningen en daarom meer VVD genen zouden hebben.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  † In Memoriam † zondag 13 januari 2019 @ 23:47:26 #59
230491 Zith
pls tip
pi_184389516
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Onderdeel zijn van een team dat een belangrijke doorbraak realiseert of zelf iets buitengewoons presteren is geen garantie dat je daarna niet alsnog onzin uitkraamt hoor.
Lees je iets anders in mijn post?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_184389565
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Overigens heb ik de woorden 'negers' en 'inferieur' helemaal niet gebruikt.

Voor iemand die zichzelf zo slim vindt, is het behoorlijk smerig hoe je anderen racistische standpunten in de schoenen schuift.
Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen. Als jij zegt dat Afrikanen minder intelligent zijn vanwege genetische oorzaken, dan zeg je gewoon dat negers inferieur zijn hoor.
Het hele idee dat negers inherent minder intelligent zouden zijn dan blanken is de basisrechtvaardiging van bijvoorbeeld de slavernij geweest.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 13 januari 2019 @ 23:52:07 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184389585
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:47 schreef Zith het volgende:

[..]

Lees je iets anders in mijn post?
In eerste instantie wel maar bij nader inzien interpreteerde ik hem verkeerd.
Huilen dan.
  zondag 13 januari 2019 @ 23:54:56 #62
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184389616
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:50 schreef Monolith het volgende:

[..]

Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen. Als jij zegt dat Afrikanen minder intelligent zijn vanwege genetische oorzaken, dan zeg je gewoon dat negers inferieur zijn hoor.
Het hele idee dat negers inherent minder intelligent zouden zijn dan blanken is de basisrechtvaardiging van bijvoorbeeld de slavernij geweest.
Wanneer je zoiets oprecht denkt of gelooft dan is het logisch dat je jezelf niet racistisch vindt en je aangevallen voelt wanneer men je wel zo noemt.

Dat is ook wat er zo gevaarlijk is aan bijvoorbeeld Baudet die met pseudowetenschappelijke onzin loopt te zwaaien: mensen gaan dat geloven.
Huilen dan.
pi_184389617
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je lijkt het nog steeds niet helemaal te snappen. Jij haalt specifieke sporten aan. Vereisen die hele specifieke fysieke eigenschappen of heeft het hoofdzakelijk te maken met welke sporten toevallig populair zijn bijvoorbeeld?
Beiden. Maar waarom snap jij niet dat genen een rol spelen?

Genen worden erfelijk doorgegeven. In Kenia en Ethopië is de bouw van mensen en zijn de spierweefsels positiever om een marathon mee te winnen. In andere landen zullen ze weer andere genetische voordeeltjes hebben. Sommige genetische voordeeltjes hebben ook vrij weinig met afkomst te maken, die ontstaan spontaan of zijn enorm zeldzaam.

quote:
Vandaar dat ik het afzet tegen de VS, een land met meer dan anderhalf keer zoveel inwoners. Genetische verschillen? Natuurlijk niet, gewoon culturele verschillen.
Ja, cultuur speelt een rol, maar genen ook. Maar dat laatste doet jou op hol slaan en anderen racistische standpunten in de schoenen schuiven.

Overigens is voetbal ook geen goed voorbeeld. Het is een teamsport waarbij verschillende genen juist goed gecombineerd kunnen worden. Er is onder andere plaats voor lange keepers met snelle reflexen, korte handige spelverdelers, snelle spitsen en sterke verdedigers.

quote:
Wat je hier steeds probeert te doen is het equivalent van stellen dat mensen in Utrecht vaker op de VVD stemmen dan mensen in Groningen en daarom meer VVD genen zouden hebben.
Onzin, Groningen en Utrecht ligt wel zo dicht bij elkaar, dan moet je duidelijk kunnen aantonen waarop die mensen verschillen. Daarbij is op iets stemmen wel even wat anders dan het harde presteren wat topsporters doen (wat ook heel precies gemeten wordt).
pi_184389733
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:50 schreef Monolith het volgende:

[..]

Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen. Als jij zegt dat Afrikanen minder intelligent zijn vanwege genetische oorzaken, dan zeg je gewoon dat negers inferieur zijn hoor.
Het hele idee dat negers inherent minder intelligent zouden zijn dan blanken is de basisrechtvaardiging van bijvoorbeeld de slavernij geweest.
Ik denk niet dat Afrikanen minder intelligent zijn.

De verschillende Afrikaanse volkeren verschillen namelijk veel van elkaar, dan moet je dus duidelijk hebben welke Afrikaan je bedoelt. Daarbij moet je duidelijk hebben wat je met intelligentie bedoelt. En dan moet je ook nog maar eens los zien te krijgen wat cultureel is en wat genetisch.
pi_184389740
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:54 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wanneer je zoiets oprecht denkt of gelooft dan is het logisch dat je jezelf niet racistisch vindt en je aangevallen voelt wanneer men je wel zo noemt.

Dat is ook wat er zo gevaarlijk is aan bijvoorbeeld Baudet die met pseudowetenschappelijke onzin loopt te zwaaien: mensen gaan dat geloven.
De mensen die verschillen ontkennen zijn het pseudowetenschappelijkst van allemaal.
  maandag 14 januari 2019 @ 00:07:57 #66
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184389762
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De mensen die verschillen ontkennen zijn het pseudowetenschappelijkst van allemaal.
Even m'n eerste post hier recyclen:

quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

En onzin.

Genetisch zijn rassen vrijwel identiek aan elkaar. Het verschil tussen individuen in een ras is oneindig veel groter dan het verschil tussen rassen zelf.

Dat geldt dus ook voor intellectueel potentiaal.
Huilen dan.
pi_184389814
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:29 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Meer welvaart leidt juist tot het stijgen van de IQ score omdat er meer geld beschikbaar is een welvarend land voor onderwijs. IQ tests zijn gebonden aan boekenkennis uit het onderwijs. Het tegengestelde, een hogere IQ score leidt tot meer welvaart is minder plausibel. Er is een boek dat uitlegt hoe het komt dat sommige groepen mensen primitief bleven leven terwijl andere groepen zich verder ontwikkelen. Ik kan je verklappen dat dat niks met intelligentieverschil van deze groepen te maken heeft, maar of het profitabel voor een groep was zich in een bepaald klimaat/landschap verder te ontwikkelen.

Edit: Guns, germs and steel van James Diamond was dat boek.
Goed boek ja. Taaie materie en bijzonder gedetailleerd.
pi_184389872
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Even m'n eerste post hier recyclen:

[..]

Ja, als je mensen op alle eigenschappen met elkaar vergelijkt, zijn de verschillen klein, en verschil ik meer van mijn Nederlandse buurman, dan de 'rassen' onderling dat doen.

Zoom je in. Dan zie je wel kleine verschillen, voordeeltjes, die vooral bij bepaalde etniciteiten zitten. Bij het medicijnonderzoek zien we hier veel voorbeelden van, of bij verschillende sporten.

Maar goed, dan wordt je in de schoenen geschoven dat je 'negers inferieur' vindt.
  maandag 14 januari 2019 @ 00:25:03 #69
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184389940
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, als je mensen op alle eigenschappen met elkaar vergelijkt, zijn de verschillen klein, en verschil ik meer van mijn Nederlandse buurman, dan de 'rassen' onderling dat doen.

Zoom je in. Dan zie je wel kleine verschillen, voordeeltjes, die vooral bij bepaalde etniciteiten zitten. Bij het medicijnonderzoek zien we hier veel voorbeelden van, of bij verschillende sporten.

Maar goed, dan wordt je in de schoenen geschoven dat je 'negers inferieur' vindt.
Als die verschillen zo klein zijn (en dat zijn ze), dan zijn die eventuele voordeeltjes dat gemiddeld ook. Wat is dan het punt dat je wil maken?
Huilen dan.
pi_184390077
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Als die verschillen zo klein zijn (en dat zijn ze), dan zijn die eventuele voordeeltjes dat gemiddeld ook. Wat is dan het punt dat je wil maken?
Ik vind vooral dat het taboe er wel af mag.

Je wordt te snel in de racismehoek geduwd, ook als je alleen geïnteresseerd bent in wetenschap.

Zo'n Ollongren ook die zegt waarde te hechten aan dit taboe... en dat is dan nog wel minister van binnenlandse zaken.
  maandag 14 januari 2019 @ 01:05:36 #71
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184390308
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind vooral dat het taboe er wel af mag.

Je wordt te snel in de racismehoek geduwd, ook als je alleen geïnteresseerd bent in wetenschap.

Zo'n Ollongren ook die zegt waarde te hechten aan dit taboe... en dat is dan nog wel minister van binnenlandse zaken.
Waarom zou dat taboe eraf moeten, wat bereiken we daarmee? Niet dat ik denk dat er een taboe is, want er zijn gewoon geen significante verschillen in genetica tussen verschillende rassen. Een taboe op onzin brengen zijnde wetenschap lijkt me een prima zaak.

Als die genetische verschillen er al zijn, dan zijn ze zo klein dat je op basis daarvan totaal niks kan zinnigs kan zeggen of concluderen. Doe je dat wel, dan doe je de feiten geweld aan en sla je een heel gevaarlijk pad in zoals al eerder aangehaald is. Iets met inferieure en superieure rassen zogenaamd gestoeld op de wetenschap maar in werkelijkheid gebaseerd op politiek gemotiveerde nonsens.

En weet je het bij de feiten te houden, dan valt er weinig over te praten. Dus waarom zou je het er dan over hebben? Conclusie: er is geen taboe, het is gewoon niet van belang.
Huilen dan.
pi_184390555
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:00 schreef luxerobots het volgende:

Wat betreft die IQ-cijfers, die kunnen natuurlijk ook flink opgekrikt worden met beter onderwijs en betere opvoeding.
Voorop staat dat het individu zich door het voor handen zijn van de juiste bouwstenen (uitgebalanceerde voeding) in die mate heeft kunnen ontwikkelen dat het brein in staat is dit betere onderwijs cq opvoeding aan te kunnen.
pi_184391539
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 01:05 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Waarom zou dat taboe eraf moeten, wat bereiken we daarmee? Niet dat ik denk dat er een taboe is, want er zijn gewoon geen significante verschillen in genetica tussen verschillende rassen.
Dat is natuurlijk niet waar, he. Er is sowieso een gemiddeld verschil in aanleg voor huidskleur, haarkleur, kleur van de ogen. Zo zijn er wel meer genetische verschillen te benoemen.

Nou is het wel zo dat ras een behoorlijk onnauwkeurige groepering is. Het is veel beter en specifieker om over afkomst of ethniciteit te praten, en dat is best wel belangrijk, zeker nu we genetica meer en meer in de medicijnen gaan toepassen
pi_184391593
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 01:05 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Als die genetische verschillen er al zijn, dan zijn ze zo klein dat je op basis daarvan totaal niks kan zinnigs kan zeggen of concluderen.

Hoe weet je dit? Volgens mij kan je dit helemaal niet zeggen.

IQ in Afrika is een stuk lager dan Westerse landen. Dat kan aan een hoop factoren liggen, voeding, scholing, cultuur, misschien zijn de tests niet adequaat. Maar zeggen dat bewezen is dat genen (bijna) geen rol spelen, dan ga je te ver. Volgens mij weten we het niet precies, alhoewel ik denk dat we het binnen 5-10 jaar wel weten.


PS of bedoel je hiermee dat wat we zien op groepsniveau niet moeten doortrekken op individueel niveau? Daar ben ik het zeker mee eens.

quote:
Doe je dat wel, dan doe je de feiten geweld aan en sla je een heel gevaarlijk pad in zoals al eerder aangehaald is. Iets met inferieure en superieure rassen zogenaamd gestoeld op de wetenschap maar in werkelijkheid gebaseerd op politiek gemotiveerde nonsens.

En weet je het bij de feiten te houden, dan valt er weinig over te praten. Dus waarom zou je het er dan over hebben? Conclusie: er is geen taboe, het is gewoon niet


[ Bericht 4% gewijzigd door Broomer op 14-01-2019 06:41:29 ]
pi_184391695
Volgens bepaalde wetenschappers is er een verband.



Maarja.

Dat soort figuren nemen Charles Darwin en zijn evolutietheorie heel serieus, terwijl Charles Darwin met zijn directe nicht trouwde en kinderen maakte waarvan een groot percentage afstierf door complicaties :') :') :')
  maandag 14 januari 2019 @ 07:24:04 #76
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_184391828
Ik denk niet dat intelligentie goed gemeten kan worden, dus iq testen hecht ik niet zoveel waarde aan. Voor een genetische aanleg voor lagere intelligentie moet er een invloed zijn van de omgeving waardoor intelligentie geen groot voordeel geeft. Dat zie ik niet zo snel. Zelfs in een primitieve omgeving denk ik dat de intelligentere mensen meer succesvol zullen zijn. Er is misschien competitie tussen intelligentie en fysieke kracht, maar die twee sluiten elkaar niet uit. Het is geen D&D waar je een bepaald aantal stat pointes kunt verdelen..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 14 januari 2019 @ 07:53:27 #77
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_184392047
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:20 schreef luxerobots het volgende:

[..]

We zijn in Europa langer geleden dieren gaan domesticeren en gewassen gaan kweken. Dit kwam dan weer overgewaaid uit andere culturen, bijvoorbeeld het Romeinse rijk en daarvoor weer Mesopotamië.

Het is zeker niet zo dat er in Amerika louter ongeschikte gewassen en dieren zijn.
Het gaat dan ook om geschikter.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_184392137
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 07:24 schreef nixxx het volgende:
Ik denk niet dat intelligentie goed gemeten kan worden, dus iq testen hecht ik niet zoveel waarde aan. Voor een genetische aanleg voor lagere intelligentie moet er een invloed zijn van de omgeving waardoor intelligentie geen groot voordeel geeft. Dat zie ik niet zo snel. Zelfs in een primitieve omgeving denk ik dat de intelligentere mensen meer succesvol zullen zijn. Er is misschien competitie tussen intelligentie en fysieke kracht, maar die twee sluiten elkaar niet uit. Het is geen D&D waar je een bepaald aantal stat pointes kunt verdelen..
nee? Waarom zie je dan vaak dat mensen met een talenknobbel slecht zijn in wiskunde en vice versa? Alpha en beta studies etc.
There are only 151 Pokémon.
  maandag 14 januari 2019 @ 08:13:52 #79
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184392170
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2019 06:58 schreef Salvad0R het volgende:
... terwijl Charles Darwin met zijn directe nicht trouwde en kinderen maakte waarvan een groot percentage afstierf door complicaties :') :') :')
Dat heeft dan weer helemaal niets met zijn werk als wetenschapper te maken. :)

Overigens zijn IQ testen ook geent op (westere) school systemen. Logisch dat je minder goed scoort als je geen vergelijkbare opvoeding/ opleiding hebt gehad.

Dat deze hele IQ discussie nog niet dood is...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_184392196
quote:
14s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:13 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat heeft dan weer helemaal niets met zijn werk als wetenschapper te maken. :)

Overigens zijn IQ testen ook geent op (westere) school systemen. Logisch dat je minder goed scoort als je geen vergelijkbare opvoeding/ opleiding hebt gehad.

Dat deze hele IQ discussie nog niet dood is...
Dat heeft er niets mee te maken, maar met je eigen nicht trouwen en dan doen alsof je een autoriteit bent op het gebied van erfelijkheid en genetica is nogal... hypocriet. Was toch iets met de Westinghouse familie en de Darwins, en inteelt, en geld binnen de familie houden....

De IQ discussie is nog niet dood omdat, ondanks dat individuele kwaliteiten individuele toepassingen vereisen, sommige mensen te dom zijn om géén destructieve toevoeging/invloed te hebben op hun medemens. Dit is mede de reden waarom het (Amerikaanse) leger geen mensen toelaat met een IQ onder de 80. Dit is omdat die mensen gegarandeerd hun medemens in gevaar brengen met hun achterlijkheid.
  maandag 14 januari 2019 @ 08:23:48 #81
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184392226
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:18 schreef Salvad0R het volgende:
Dat heeft er niets mee te maken, maar met je eigen nicht trouwen en dan doen alsof je een autoriteit bent op het gebied van erfelijkheid en genetica is nogal... hypocriet. Was toch iets met de Westinghouse familie en de Darwins, en inteelt, en geld binnen de familie houden....
Volgens mij was 'genetica' nog niet zo ver ten tijde van Darwin. Wel over erfelijkheid en daar heeft hij zelf ook vraagtekens bij gezet.
quote:
De IQ discussie is nog niet dood omdat, ondanks dat individuele kwaliteiten individuele toepassingen vereisen, sommige mensen te dom zijn om géén destructieve toevoeging/invloed te hebben op hun medemens. Dit is mede de reden waarom het (Amerikaanse) leger geen mensen toelaat met een IQ onder de 80. Dit is omdat die mensen gegarandeerd hun medemens in gevaar brengen met hun achterlijkheid.
Jouw voorbeeld is toch geen punt in de deze discussie? :) Ik bedoel meer de genetische/ erfelijke IQ discussie. Praktische toepassingen zijn op zich niet verkeerd, dubieuze en sturende 'conclusies' zijn dat wel. :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_184392257
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:23 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Volgens mij was 'genetica' nog niet zo ver ten tijde van Darwin. Wel over erfelijkheid en daar heeft hij zelf ook vraagtekens bij gezet.

[..]

Jouw voorbeeld is toch geen punt in de deze discussie? :) Ik bedoel meer de genetische/ erfelijke IQ discussie. Praktische toepassingen zijn op zich niet verkeerd, dubieuze en sturende 'conclusies' zijn dat wel. :D
Ben ik het mee eens... Het is natuurlijk onzinnig om een waardeoordeel over een individu af te laten hangen van de hoogte van diegene zijn/haar IQ, maar het is een gegeven dat de hoogte van het IQ in een individu een goede indicatie geeft over "succes" later in het leven van diegene.

Er wordt ook gesteld dat zo'n IQ test is gestoeld op Westerse standaarden van educatie, maar zijn IQ testen niet vooral visueel ingesteld op logica, ipv grammaticale correctheid en woordenschat?
Is de logica die gebruikt wordt in IQ testen dan "westers"? Want ik denk dat die logica universeel kan zijn.
pi_184392287
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:18 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Dat heeft er niets mee te maken, maar met je eigen nicht trouwen en dan doen alsof je een autoriteit bent op het gebied van erfelijkheid en genetica is nogal... hypocriet. Was toch iets met de Westinghouse familie en de Darwins, en inteelt, en geld binnen de familie houden....
Erfelijkheidsleer is een belangrijk mechanisme voor evolutie maar evolutie is niet hetzelfde als genetica. Als je over inteelt praat heb je het over het werk van Mendel, niet van Darwin.
pi_184392294
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:30 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Erfelijkheidsleer is een belangrijk mechanisme voor evolutie maar evolutie is niet hetzelfde als genetica. Als je over inteelt praat heb je het over het werk van Mendel, niet van Darwin.
Right-o. Ben ook een redelijke leek op dit gebied. Thanks.
  maandag 14 januari 2019 @ 08:51:51 #85
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_184392451
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:27 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens... Het is natuurlijk onzinnig om een waardeoordeel over een individu af te laten hangen van de hoogte van diegene zijn/haar IQ, maar het is een gegeven dat de hoogte van het IQ in een individu een goede indicatie geeft over "succes" later in het leven van diegene.

Er wordt ook gesteld dat zo'n IQ test is gestoeld op Westerse standaarden van educatie, maar zijn IQ testen niet vooral visueel ingesteld op logica, ipv grammaticale correctheid en woordenschat?
Is de logica die gebruikt wordt in IQ testen dan "westers"? Want ik denk dat die logica universeel kan zijn.
Wiskunde bijvoorbeeld is universeel. De stelling van Pythogoras is niet anders in China of Afrika. Ook biologie en geneeskunst niet.

Ik denk dat IQ of intelligentie zowel in je genen als in je opvoeding zit. De VS zijn een goed voorbeeld; bijna alle immigranten kwamen er vroeger straatarm en laag opgeleid aan. De Afrikaanse slaven waren natuurlijk een categorie apart, aangezien deze onder dwang kwamen en minder kansen kregen, zeker in het zuiden. Maar er is in ieder geval sinds de jaren 70 een maatschappelijke druk om minderheden te stimuleren beter te gaan presteren. Ook positieve discriminatie is er gangbaar. Het resultaat is dat inmiddels dat blanken (waaronder joden!) en met name aziaten negatief worden gediscrimineerd qua toelating op universiteiten maar dat helaas geen groot effect blijkt te hebben; procentueel blijven Afro-amerikanen toch achter wat de overheid ook probeert.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  Redactie Frontpage maandag 14 januari 2019 @ 08:54:20 #86
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_184392472
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:27 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Best grappig, wanneer je een van de ontdekkers van DNA de les probeert te lezen over wat wel en niet wetenschappelijk is.

Het 'ontdekken' van DNA en 'wetenschap' zijn twee verschillende zaken. Je kan iets ontdekken maar dan alsnog alle wetenschappelijke conventies negeren of omzeilen om een bepaald punt te maken. Zo is ene Diederik Stapel ook van zijn voetstuk gevallen.

Wanneer je dit verschil niet begrijpt dan kan ik me je mening voorstellen, je slaat echter de plank volledig mis omdat je het blijkbaar eens bent met meneer de eugeneticus.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 10:06:32 #87
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184393324
Hij heeft mijn bier ook al een keer omgestoten :N in 2006 was dat toen hij nog wel op cold spring harbor zat :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 10:13:55 #88
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184393441
De man is trouwens 90 neemt niets weg van de uitspraken die hij doet maar toch zou hij wel eens iets minder scherp kunnen zijn dan hij vroeger was.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184393467
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
De man is trouwens 90 neemt niets weg van de uitspraken die hij doet maar toch zou hij wel eens iets minder scherp kunnen zijn dan hij vroeger was.
Maar waarom pakken ze hem zijn eretitels af?
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 10:19:02 #90
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184393510
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:16 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar waarom pakken ze hem zijn eretitels af?
Omdat een instituut als Cold Spring Harbor niet gekoppeld wil zijn aan iemand die racistische uitspraken doet. Ze hebben het al lastig genoeg om hun eugenetische professoren en hun bezigheden in de juiste context te plaatsen dat ze iemand die daar weer deze draai aan kan geven niet echt hadig voor ze is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eugenics_Record_Office
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184393533
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Omdat een instituut als Cold Spring Harbor niet gekoppeld wil zijn aan iemand die racistische uitspraken doet. Ze hebben het al lastig genoeg om hun eugenitische professoren en hun bezigheden in de juiste context te plaatsen dat ze iemand die daar weer deze draai aan kan geven niet echt hadig voor ze is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eugenics_Record_Office
Dus als iemand onderzoek doet naar etnische verschillen, dan moet hij/zij die staken?

Lekker wetenschappelijk.
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 10:24:53 #92
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184393582
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus als iemand onderzoek doet naar etnische verschillen, dan moet hij/zij die staken?

Lekker wetenschappelijk.
Nee hoor, trouwens doet meneer Watson daar ook geen onderzoek naar. Een van de laatste dingen waar hij zich voor ingezet heeft is geld binnenhalen voor onderzoek naar autisme maar in het veld deed hij niet zo heel veel meer.

En onderzoek doen naar etnische verschillen met als doelstelling de mens beter te maken is inderdaad ethisch gezien niet goed, en dat kan beter ook niet gedaan worden :Y Wetenschap staat niet los van ethiek. Je kunt ook onderzoek doen naar het perfecte biochemische wapen en die nog beter maken maar dat zou ik ook niet toejuichen, en iemand kan zijn kunnen beter inzetten voor andere zaken.

En inderdaad zeker wetenschappelijk, een wetenschapper die ethiek buiten beschouwing laat zou ik niet "lekker wetenschappelijk" vinden.

Nou zeg ik niet dat meneer Watson gelijk onethisch bezig is hij doet op zijn zachtst gezegd nogal ononderbouwde uitspraken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184393750
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee hoor, trouwens doet meneer Watson daar ook geen onderzoek naar. Een van de laatste dingen waar hij zich voor ingezet heeft is geld binnenhalen voor onderzoek naar autisme maar in het veld deed hij niet zo heel veel meer.

En onderzoek doen naar etnische verschillen met als doelstelling de mens beter te maken is inderdaad ethisch gezien niet goed, en dat kan beter ook niet gedaan worden :Y Wetenschap staat niet los van ethiek. Je kunt ook onderzoek doen naar het perfecte biochemische wapen en die nog beter maken maar dat zou ik ook niet toejuichen, en iemand kan zijn kunnen beter inzetten voor andere zaken.

En inderdaad zeker wetenschappelijk, een wetenschapper die ethiek buiten beschouwing laat zou ik niet "lekker wetenschappelijk" vinden.

Nou zeg ik niet dat meneer Watson gelijk onethisch bezig is hij doet op zijn zachtst gezegd nogal ononderbouwde uitspraken.
Ik zeg nergens dat je ethiek compleet buiten beschouwing moet laten. Je moet alleen ervoor zorgen dat je niet zodanig ethisch bezig gaat, dat je heel het idee van wetenschap naar de vernieling helpt.

In de medische wetenschap zijn bijvoorbeeld bepaalde etnische verschillen behoorlijk relevant. Of wat dacht je van de fysieke man/vrouw verschillen? toch vrij lullig als je prostaat onderzoek bij een vrouw gaat doen, niet?
  maandag 14 januari 2019 @ 10:47:43 #94
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_184393895
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:06 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

nee? Waarom zie je dan vaak dat mensen met een talenknobbel slecht zijn in wiskunde en vice versa? Alpha en beta studies etc.
Dat zijn verschillende uitingen van intelligentie. Ik bedoelde meer of er in een primitieve omgeving een evolutionair voordeel is voor bijv fysieke kracht of snelheid en of dat ten koste zou gaan van intelligentie. En dat ik dus denk van niet.

Stel er zijn veel krachtige roofdieren waar je je als primitieve mens tegen moet verdedigen. Je zou dan bijv zo kunnen evolueren dat je qua kracht een match bent. Maar ik denk dat de mensheid de kant van intelligentie opgegaan is. Niet zo sterk als een leeuw worden, maar speren en bogen maken om leeuwen te doden. Niet zo goed kunnen klimmen als apen om fruit te pakken te krijgen, maar ladders/touwen gebruiken en zelf gewassen verbouwen.

Ik denk dus niet dat de primitievere omstandigheden in bijv Afrika zouden zorgen voor minder intelligentie. Misschien juist wel tegenovergesteld, maar misschien niet het soort intelligentie dat met iq testen gemeten wordt.
En natuurlijk het gebrekkige onderwijs en mogelijk slechtere voeding tijdens opgroeien heeft denk ik veel meer invloed dan enig (hypothetisch) genetisch verschil.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 10:48:28 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184393906
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat je ethiek compleet buiten beschouwing moet laten. Je moet alleen ervoor zorgen dat je niet zodanig ethisch bezig gaat, dat je heel het idee van wetenschap naar de vernieling helpt.

In de medische wetenschap zijn bijvoorbeeld bepaalde etnische verschillen behoorlijk relevant. Of wat dacht je van de fysieke man/vrouw verschillen? toch vrij lullig als je prostaat onderzoek bij een vrouw gaat doen, niet?
Wie zegt dan dat je daar geen onderzoek naar moet doen, men zegt dat iemand die ongefundeerd zegt dat blanke mensen puur op genetische basis een hoger IQ hebben dan andere mensen misschien niet persee een eredoctoraat titel moet hebben op hun instituut.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 14 januari 2019 @ 10:54:00 #96
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184393972
Wat ontzettend sneu om zo'n oude man nog even te vernederen. Je moet altijd maar hopen dat je tot het einde lucide blijft, want er zijn altijd genoeg klootzakken die je aan het kruis willen nagelen, om wat voor reden dan ook.
  maandag 14 januari 2019 @ 10:55:07 #97
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184393983
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

men zegt dat iemand die ongefundeerd zegt dat blanke mensen puur op genetische basis een hoger IQ hebben dan andere mensen
Dat zegt hij gelukkig ook helemaal niet, dus dat scheelt.
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 10:55:20 #98
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184393986
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:54 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wat ontzettend sneu om zo'n oude man nog even te vernederen. Je moet altijd maar hopen dat je tot het einde lucide blijft, want er zijn altijd genoeg klootzakken die je aan het kruis willen nagelen, om wat voor reden dan ook.
Hij stond trouwens al vrij lang bekend om een nogal ongenuanceerde visie ook tenopzichte van vrouwen daar had hij ook weinig goeds mee op, en dat speelt ook al wel langer dan de laatste jaren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 10:56:38 #99
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184394002
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:55 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat zegt hij gelukkig ook helemaal niet, dus dat scheelt.
quote:
According to top geneticists, even the most sophisticated DNA assessments are unable to find solid evidence of racial differences in intelligence.

Dr Watson told an interviewer in 2007 he was “inherently gloomy about the prospect of Africa” because “all our social policies are based on the fact that their intelligence is the same as ours – where all the testing says not really”.
dat zegt hij wel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184394178
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

En onzin.

Genetisch zijn rassen vrijwel identiek aan elkaar. Het verschil tussen individuen in een ras is oneindig veel groter dan het verschil tussen rassen zelf.

Dat geldt dus ook voor intellectueel potentiaal.
Ik weet niet of de International Society of Hypertension in Blacks het daarmee eens is.

genoeg papers te vinden over verschillen tussen rassen, wat betreft hoge bloeddruk (en diabetes, kanker..).
- "mortality due to hypertension and its consequences is 4 to 5 times more likely in African Americans than in whites."
- " the increased stroke risk associated with lisinopril was experienced among African American but not non-African American patients."
- "Racial differences in patients' potassium concentrations during spironolactone therapy for heart failure."

wat me opviel:
- some researchers have voiced fears that such studies could support views that biological differences underlie the social definitions of race. The association of these differences to the social construct of race could potentially usher in a new era of racial discrimination.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 11:18:35 #101
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184394293
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 11:10 schreef crystal_meth het volgende:
wat me opviel:
- some researchers have voiced fears that such studies could support views that biological differences underlie the social definitions of race. The association of these differences to the social construct of race could potentially usher in a new era of racial discrimination.
En daar zit inderdaad het gevaar, ook al heeft een afrikaan misschien meer kans om te overlijden door hypertensie, betekent het nog niet dat elke afrikaan hypertensie heeft. En op gebieden van intelligentie wordt het nog veel schimmiger. Statistiek is een lastig vakgebied, zo zijn nederlanders gemiddeld langer dan amerikanen maar er zijn veel meer lange amerikanen dan dat er nederlanders zijn. Dus daarom moet je voorzichtig met dit soort zaken omgaan... en genuanceerd zijn. Vooral als het richting politieke statements (zoals watson doet) gaat.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 14 januari 2019 @ 11:27:20 #102
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184394402
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

[..]

dat zegt hij wel.
Nee, dat zegt hij niet. Hij zegt nergens dat blanken een hoger IQ hebben dan de rest, hij zegt dat Afrikanen een lager IQ hebben dan de rest. Dat is iets heel anders.
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 12:13:47 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_184395175
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:19 schreef Monolith het volgende:
Of dat negers meer basketbal- dan ijshockeygenen hebben of iets dergelijks
deze man gold jaren als een van de grootste ijshockeytalenten van Nederland

geen halfbloedje ofzo, geboren in Colombia, geadopteerd door een Nederlands gezin
er zit hoogstwaarschijnlijk geen schaatser in zijn complete genenpoel

groeit gewoon toevallig op met een generatie in Nijmegen waar heftig in de jeugd geinvesteerd werd en omdat je van Nijmegen op de fiets naar Duitsland kunt waar alles beter geregeld is op dit gebied met als resultaat een heleboel (Bruijsten en Bruijsten, Nagtzaam, Houkes, noem ze maar op) hele goede ijshockeyers

ander voorbeeld is Daniel Sprong die het tot de NHL (Anaheim inmiddels) geschopt heeft, niet omdat Nederlanders nu zulke extreme ijshockeygenen hebben maar omdat zijn pa superveel geld heeft en naar Canada is verhuisd toen bleek dat de jongen rond zijn zevende ofzo rondjes om iedereen tot een jaar of 12 heen kon schaatsen

nu ben ik geen wetenschapper ofzo maar ik gok dat als je een blanke jongon (met een beetje sportieve aanleg) rond zijn 5de naar Ethiopie verhuisd voor een jaar of twintig en hem daar laat eten als een Ethiopier, denken als een Ethiopier en sporten als een Ethiopier dat hij bij terugkomst iedere marathon wint

ik denk dat het weinig met de genen te maken heeft en alles met de cultuur en de opleiding (en de opvoeding)

[ Bericht 2% gewijzigd door sp3c op 14-01-2019 12:20:25 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 14 januari 2019 @ 12:17:31 #104
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184395276
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 11:27 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Nee, dat zegt hij niet. Hij zegt nergens dat blanken een hoger IQ hebben dan de rest, hij zegt dat Afrikanen een lager IQ hebben dan de rest. Dat is iets heel anders.
Ja, echt heel iets anders inderdaad.
Huilen dan.
pi_184395369
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2019 06:58 schreef Salvad0R het volgende:
Volgens bepaalde wetenschappers is er een verband.

[ afbeelding ]

Maarja.

Dat soort figuren nemen Charles Darwin en zijn evolutietheorie heel serieus, terwijl Charles Darwin met zijn directe nicht trouwde en kinderen maakte waarvan een groot percentage afstierf door complicaties :') :') :')
Opvallend dat Europa als gemiddeld wordt gezien.
ROBODEMONS..................|:(
  maandag 14 januari 2019 @ 12:20:48 #106
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184395371
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 11:10 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik weet niet of de International Society of Hypertension in Blacks het daarmee eens is.

genoeg papers te vinden over verschillen tussen rassen, wat betreft hoge bloeddruk (en diabetes, kanker..).
- "mortality due to hypertension and its consequences is 4 to 5 times more likely in African Americans than in whites."
- " the increased stroke risk associated with lisinopril was experienced among African American but not non-African American patients."
- "Racial differences in patients' potassium concentrations during spironolactone therapy for heart failure."
Ja, en hoe precies zou dit tegenspreken wat ik in de reactie waar je op reageert stel?
quote:
wat me opviel:
- some researchers have voiced fears that such studies could support views that biological differences underlie the social definitions of race. The association of these differences to the social construct of race could potentially usher in a new era of racial discrimination.
Huilen dan.
pi_184395938
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Beiden. Maar waarom snap jij niet dat genen een rol spelen?

Genen worden erfelijk doorgegeven. In Kenia en Ethopië is de bouw van mensen en zijn de spierweefsels positiever om een marathon mee te winnen. In andere landen zullen ze weer andere genetische voordeeltjes hebben. Sommige genetische voordeeltjes hebben ook vrij weinig met afkomst te maken, die ontstaan spontaan of zijn enorm zeldzaam.
Waarom denk jij dat ik denk dat genen geen rol spelen? Natuurlijk spelen genen een rol bij sportieve prestaties. Het probleem is dat jij de fenotypische uitkomst op landniveau gebruikt om te concluderen dat dit door genetische verschillen komt. Ik heb je nou al meermaals gewezen op waarom dat een ongeldige gevolgtrekking, maar het lijkt niet echt te landen.

quote:
[..]

Ja, cultuur speelt een rol, maar genen ook. Maar dat laatste doet jou op hol slaan en anderen racistische standpunten in de schoenen schuiven.
Nee, dat doet mij helemaal niet op hol slaan. Ik zal wel weer even een basislesje evolutionaire biologie geven. In de basis kent iedereen het riedeltje wel. Erfelijk materiaal + omgevingsfactoren = fenotypische uitingen. Er wordt binnen de evolutionaire biologie veel onderzoek gedaan naar de mate waarin genetica en omgeving bepaalde fenotypische uitingen beïnvloeden. "Goed in sport X" is allereerst al een behoorlijk afgeleide fenotypische uitingen. Een directere uiting zouden bepaalde fysieke kenmerken kunnen zijn die daarbij helpen. Dan zou je kunnen kijken of die er zijn. Je praat echter nog steeds over fenotypische uitingen. De sprong naar genotypen kun je vanuit daar vanuit een wetenschappelijk oogpunt niet maken. Je kunt het natuurlijk wel gaan onderzoeken. Zijn er genotypen die vaker leiden tot bepaalde fenotypen die nuttig zijn bij sporten? Het kan best, maar dat op basis van nationaliteit en aantal atleten dat meestrijd om de medailles in een bepaalde sport te doen is vanuit een wetenschappelijk perspectief te stompzinnig voor woorden. Nationale grenzen zijn zelden harde genetische afbakeningen.

Wat je hier doet is onderbuikprojectie, met serieuze wetenschappelijk onderzoek heeft het weinig van doen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 14 januari 2019 @ 13:10:19 #108
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184396207
Het blijft een mens met als zijn al of niet vooringenomen en aangeleerde overtuigingen.
Dat je vanwege zijn persoonlijkheid in de hedendaagse context dan eerder uitgereikte erepenningen gaat intrekken, is wat kleinzielig. Een beetje dat ooit behaalde diploma's of gedane prestaties ineens worden gemarginaliseerd.

Los daarvan denk ik ook dat je DNA wel degelijk (mee)bepaalt in hoeverre iemand potentie heeft om (je) intelligentie te ontwikkelen. Bepaalde DNA familielijnen zullen in bepaald opzichten achterlijke of slimmer zijn dan anderen. Of dat specifiek dan bloei komt wordt dan weer bepaald door de omstandigheden die dat al of niet triggeren. Voorts is genetica niet gericht op individuen maar op kansen in groepen.

Gemiddeld zal iedereen met (nodige moeite) best kunnen (af)studeren, het verschil is dan dat de één dat cum-laude doet in kort tijdsbestek van hooguit jaren en de ander hooguit marginaal gedurende een heel leven. Je kan zogezegd, best kennis hebben op PhD niveau wat niet wil zeggen dat je die kennis dan (zelf, ook) voor(ui)tbrengt.

Wat intelligentie is, is vooral langs welke maatstaf je dat legt. Een bosjesman vaardig in water vinden in de woestijn, is daar in beginsel beslist "intelligenter" dan een fysicus die weet dat water bestaat uit H2O. Afhankelijk wat voorhanden is kan die fysicus, het water mogelijk fabriceren. Het valt maar te bezien wat slimmer is.....

Mja veel kortzichtigen lezen bij neerwaartse verschillen gelijk racisme want ieder mens is gelijk en heeft daarmee recht op dezelfde potentiële capaciteiten.
Het zou zinniger zijn dat we onderlinge verschillen accepteren en onze maatstaven leggen bij wat iemand daarmee in vermogen weet bij te dragen.

Ik vind het best raar dat zeg een Newton, Einstein of Hawkins zo gelauwerd worden... complimenten dat zij met hun navenante potenties bijdragen maar niet een "beter" mens dan een bankwerker of boer die varkens houdt.
Het wordt past triest wanneer iemand vanwege bv. afkomst uiterlijk, ras, geloof etc.etc., de eigen potenties niet maximaal mag/kan/gaat verwezenlijken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184396430
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:27 schreef Oostwoud het volgende:
FOK! Frontpage
The Independent

[..]


[..]

Best grappig, wanneer je een van de ontdekkers van DNA de les probeert te lezen over wat wel en niet wetenschappelijk is.

Best treurig, dat je je in het westen in toenemende mate moet conformeren aan de politiek-correcte consensusmening. Anders wacht je zwartmakerij, chantage, uitsluiting, derving van inkomsten, bedreiging in broodwinning, bezoekjes van de politie, rechtszaken en als dat niet helpt, bedreigingen, intimidatie, geweld en uiteindelijk de kogel.

Wat is jullie mening?
Dat Politieke Correctheid een bom legt onder onze maatschappij en zeker ook de wetenschap. Dit is weer zo’n voorbeeld waar wetenschap opzij wordt geschoven voor lange teentjes. Bizar gewoon.
  maandag 14 januari 2019 @ 13:31:27 #110
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184396554
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat Politieke Correctheid een bom legt onder onze maatschappij en zeker ook de wetenschap. Dit is weer zo’n voorbeeld waar wetenschap opzij wordt geschoven voor lange teentjes. Bizar gewoon.
Op welke wetenschap die opzijgeschoven wordt doel je nu precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Huilen dan.
  maandag 14 januari 2019 @ 13:36:15 #111
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184396613
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:50 schreef Monolith het volgende:
Het hele idee dat negers inherent minder intelligent zouden zijn dan blanken is de basisrechtvaardiging van bijvoorbeeld de slavernij geweest.
Ik denk dat dit (nofi, ik weet wat je bedoeld) de bekende plank misslaat.

De uitspraak impliceert dat er toen een afweging was.... die er zeker destijds, nooit is geweest.
Slavernij (ook onderling) was gezegende handel en in die tijdsgeest, een overtuig(en)de lotsbestemming zonder enige discussie.

Dat indenken en bijbehorend inschikkelijk gedrag vertonen zie je (ook bij ons) nu nog terug in allerlei kastenstelsels. Had je daar maar niet (geboren) moeten zijn.
Wanneer je dat gedrag vervolgens categorisch gaat "selecteren", krijg je vanzelf de "bestendigheid" van misfits.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 14 januari 2019 @ 13:40:52 #112
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184396670
quote:
15s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:10 schreef Vallon het volgende:
Het blijft een mens met als zijn al of niet vooringenomen en aangeleerde overtuigingen.
Dat je vanwege zijn persoonlijkheid in de hedendaagse context dan eerder uitgereikte erepenningen gaat intrekken, is wat kleinzielig. Een beetje dat ooit behaalde diploma's of gedane prestaties ineens worden gemarginaliseerd.
Het gaat hier om een eredoctoraat. Wanneer iemand dan allemaal rare en onzinnige uitspraken gaat doen dan lijkt het me logisch dat je je instituut niet meer wil associëren met zo'n persoon.
quote:
Mja veel kortzichtigen lezen bij neerwaartse verschillen gelijk racisme want ieder mens is gelijk en heeft daarmee recht op dezelfde potentiële capaciteiten.
Het zou zinniger zijn dat we onderlinge verschillen accepteren en onze maatstaven leggen bij wat iemand daarmee in vermogen weet bij te dragen.
Dat er verschillen tussen individuen zijn accepteren lijkt me prima, maar op basis van genetische lariekoek stellen dat groepen (etniciteit/haarkleur/ras) een verschillend intellectueel potentiaal hebben slaat natuurlijk nergens op.
Huilen dan.
pi_184396744
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat Politieke Correctheid een bom legt onder onze maatschappij en zeker ook de wetenschap. Dit is weer zo’n voorbeeld waar wetenschap opzij wordt geschoven voor lange teentjes. Bizar gewoon.
Inderdaad, al zijn werk met betrekking tot DNA is nu ongeldig verklaard.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_184396808
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja, en hoe precies zou dit tegenspreken wat ik in de reactie waar je op reageert stel?

[..]

Ok, blijkbaar op de verkeerde post gereageerd. Maar zeggen dat verschillen tussen individuen oneindig veel groter zijn dan de verschillen tussen groepen is een dooddoener, met dat argument kan je ook discriminatie, loonverschillen tussen mannen en vrouwen, etc. afdoen als onbelangrijk.

Het zijn net disciplines als sociologie en pyschologie die vaak weinig aandacht hebben voor individuele verschillen. Medische artikels vermelden percentages van de bevolking, prevalentie, maar wanneer het cognitive biases betreft is het haast altijd "we overschatten...", "mensen hebben de neiging...".
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_184396878
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:31 schreef Isdatzo het volgende:

Op welke wetenschap die opzijgeschoven wordt doel je nu precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wetenschap bestaat bij het mogen hebben van tegengestelde meningen.
  maandag 14 januari 2019 @ 14:03:06 #116
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184396910
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:54 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ok, blijkbaar op de verkeerde post gereageerd. Maar zeggen dat verschillen tussen individuen oneindig veel groter zijn dan de verschillen tussen groepen is een dooddoener, met dat argument kan je ook discriminatie, loonverschillen tussen mannen en vrouwen, etc. afdoen als onbelangrijk.
Ware het niet dat, om op jouw voorbeeld verder te borduren, de loonverschillen tussen mannen en vrouwen ook daadwerkelijk gemeten zijn. Dat is namelijk ook makkelijk te meten en zegt verder niks over de oorzaak van die loonverschillen.

Niemand was erover gestruikeld wanneer meneer Watson had gezegd dat Afrikanen gemiddeld genomen veel slechter presteren op een IQ-test dan Europeanen. Wanneer je echter gaat zeggen dat dit is omdat ze een lagere intelligentie hebben dan zegt je wel iets over de oorzaak.
Huilen dan.
  maandag 14 januari 2019 @ 14:06:11 #117
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184396956
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wetenschap bestaat bij het mogen hebben van tegengestelde meningen.
Nee. Wetenschap bestaat bij het vormen van hypotheses op basis van observaties of abstracte conceptuele ideeën die vervolgens getest, en waar nodig verworpen of bijgesteld worden.

Dat wetenschappers een mening hebben is prima, maar je moet dat niet verwarren met wetenschap.
Huilen dan.
pi_184396969
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wetenschap bestaat bij het mogen hebben van tegengestelde meningen.
Hij mag ook best een mening hebben.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_184397038
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wie zegt dan dat je daar geen onderzoek naar moet doen, men zegt dat iemand die ongefundeerd zegt dat blanke mensen puur op genetische basis een hoger IQ hebben dan andere mensen misschien niet persee een eredoctoraat titel moet hebben op hun instituut.
Dus hij is enkel zijn titel kwijt vanwege de manier hoe hij tot die conclusies is gekomen? als hij tot de conclusies was gekomen uit wetenschappelijk onderzoek, dan had hij die titels gehouden?
pi_184397238
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus hij is enkel zijn titel kwijt vanwege de manier hoe hij tot die conclusies is gekomen? als hij tot de conclusies was gekomen uit wetenschappelijk onderzoek, dan had hij die titels gehouden?
Als hij dat op het niveau van genetica kan bewijzen denk ik dat hij er nog wel een paar titels bij had gekregen ook.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 14:24:32 #121
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397253
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus hij is enkel zijn titel kwijt vanwege de manier hoe hij tot die conclusies is gekomen? als hij tot de conclusies was gekomen uit wetenschappelijk onderzoek, dan had hij die titels gehouden?
Een eredoctoraat is geen titel maar eerder een positie... hij is gewoon nog een doctor, dat verdwijnt niet zomaar. Hij is alleen geen eredoctor meer bij cold spring harbor.

(zie het als zoiets als ereburgemeester een soort van beroep zonder taken :P )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184397309
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Een eredoctoraat is geen titel maar eerder een positie... hij is gewoon nog een doctor, dat verdwijnt niet zomaar. Hij is alleen geen eredoctor meer bij cold spring harbor.

(zie het als zoiets als ereburgemeester een soort van beroep zonder taken :P )
Geen antwoord op mijn vraag. Als hij tot de desbetreffende conclusies was gekomen uit wetenschappelijk onderzoek, had hij dan zijn positie gehouden? kortom: is het echt de manier waarop hij tot de conclusie kwam, die hem de das omdeed? of was sowieso de conclusie non done?
pi_184397329
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nee. Wetenschap bestaat bij het vormen van hypotheses op basis van observaties of abstracte conceptuele ideeën die vervolgens getest, en waar nodig verworpen of bijgesteld worden.

Dat wetenschappers een mening hebben is prima, maar je moet dat niet verwarren met wetenschap.
Hij heeft observaties gedaan. Dat wil niet zeggen dat hij gelijk heeft, maar het probleem is hier ook niet de vraag of hij gelijk heeft, het probleem is dat men vindt dat hij die observaties niet mag doen.
pi_184397340
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:06 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hij mag ook best een mening hebben.
Alleen niet deze mening.

Uh-huh.
pi_184397348
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Geen antwoord op mijn vraag. Als hij tot de desbetreffende conclusies was gekomen uit wetenschappelijk onderzoek, had hij dan zijn positie gehouden? kortom: is het echt de manier waarop hij tot de conclusie kwam, die hem de das omdeed? of was sowieso de conclusie non done?
Gewoon: dat laatste.
  maandag 14 januari 2019 @ 14:32:51 #126
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184397363
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:40 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Het gaat hier om een eredoctoraat. Wanneer iemand dan allemaal rare en onzinnige uitspraken gaat doen dan lijkt het me logisch dat je je instituut niet meer wil associëren met zo'n persoon.
Waarmee het instituut dus zegt dat ze het achteraf mis hadden ?
Beter is het toelichten in context dan doen aan geschiedsvervalsing.
Intrekken van een eerder valide gegeven compliment, is vooral je eigen (schone) blazoen oppoetsen.
Beetje als dat sommigen het standbeeld van Michiel de Ruijter (aartsmisdadiger) overal willen gaan verbieden.

quote:
[..]Dat er verschillen tussen individuen zijn accepteren lijkt me prima, maar op basis van genetische lariekoek stellen dat groepen (etniciteit/haarkleur/ras) een verschillend intellectueel potentiaal hebben slaat natuurlijk nergens op.
De potentie blijft idd ongewijzigd, het vermogen omdat tot uiting weten te brengen lijkt mij genetisch (beter: evolutionair) bepaald.

Het is mij tamelijk zeker dat je in basis, genetisch gezien het "vermogen" (lees: noodzaak) moet hebben om je potenties te kunnen of willen ontwikkelen. Iemand zonder gevoel voor muziek zal imho nooit een Mozart worden. Je kan een schaap wel dom leren bijten maar het zal nooit een slimme wolf worden die planmatig (op)jaagt.

Het interessante van genetica is dat die voor de mens, onderling, nagenoeg identiek is. De ontwikkelingsomstandigheden bepalen welk genetische verschillen specifiek een preferente rol kunnen gaan spelen. Iedere volwassene kan blauwe ogen hebben, de kans dat een getint persoon die heeft is statisch gezien echter kleiner dan van een wit mens.

Hetzelfde zal je imo (kunnen?) aantreffen bij vermogen om je intellectuele capaciteiten te ontwikkelen. Wat verder geen kwaliteitsoordeel is omdat dit mettertijd evolueert.
Wanneer je de komende 500 jaar, Europeanen geen "rekenen" leert en zeg Afrikanen diepgaand wiskunde bijbrengt, zal de Europeaan over 20 generaties gezien, analytisch gezien als "dommer" worden gekwalificeerd. De potentie blijft aanwezig, het vermogen dit te ontwikkelen is mede je DNA.

Mensen en genetica zijn een gevoelig policor onderwerp. Wanneer je ditzelfde zegt over honden of paarden, klinkt het een stuk vriendelijker, de ene hond en het andere paard beschikken over "specifieke" vermogens die je voor de fok al redelijk zeker kunt voorspellen.
Waarom zou dit anders zijn of zo werken bij mensen ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 14:34:34 #127
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397384
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Geen antwoord op mijn vraag. Als hij tot de desbetreffende conclusies was gekomen uit wetenschappelijk onderzoek, had hij dan zijn positie gehouden? kortom: is het echt de manier waarop hij tot de conclusie kwam, die hem de das omdeed? of was sowieso de conclusie non done?
Als hij op een genuanceerde manier, zonder er politieke implicaties aan te hangen dit correct onderbouwd in een studie had geschreven was er inderdaad minder aan de hand geweest. Nu zegt hij in het in een interview met een politieke context zonder directe onderbouwing, zelf nadat er al meerdere malen wetenschappelijk is onderbouwd dat zijn conclusies geen hout snijden, en hij al een geschiedenis heeft van dit soort uitspraken, dan begrijp ik dat een instituut niet meer met hem geassocieerd wil worden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184397393
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Alleen niet deze mening.

Uh-huh.
Hij mag deze mening ook gewoon hebben, maar je bent als universiteit niet verplicht om eredoctoraten te behouden als mensen een beetje gaan wauwelen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 14 januari 2019 @ 14:38:00 #129
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184397437
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hij heeft observaties gedaan. Dat wil niet zeggen dat hij gelijk heeft, maar het probleem is hier ook niet de vraag of hij gelijk heeft, het probleem is dat men vindt dat hij die observaties niet mag doen.
Je verwart observaties met conclusies.
Huilen dan.
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 14:38:09 #130
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397441
quote:
18s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:32 schreef Vallon het volgende:

[..]

Waarmee het instituut dus zegt dat ze het achteraf mis hadden ?
Beter is het toelichten in context dan doen aan geschiedsvervalsing.
Intrekken van een eerder valide gegeven compliment, is vooral je eigen (schone) blazoen oppoetsen.
Beetje als dat sommigen het standbeeld van Michiel de Ruijter (aartsmisdadiger) overal willen gaan verbieden.

ja dat is cold spring harbor ook echt aan het doen daarom houden ze hun eugenitisch archief ook gewoon aan en geven ze daar zelfs lezingen en uitleg over :N

Ik woonde er zelfs in een huis met de naam van een professor die groot was in de eugenetica en die naam hebben ze niet veranderd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184397448
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als hij op een genuanceerde manier, zonder er politieke implicaties aan te hangen dit correct onderbouwd in een studie had geschreven was er inderdaad minder aan de hand geweest. Nu zegt hij in het in een interview met een politieke context zonder directe onderbouwing, zelf nadat er al meerdere malen wetenschappelijk is onderbouwd dat zijn conclusies geen hout snijden, en hij al een geschiedenis heeft van dit soort uitspraken, dan begrijp ik dat een instituut niet meer met hem geassocieerd wil worden.
Minder..

Kortom: dan was er waarschijnlijk ook gedoe geweest. Het is dus vooral de conclusie het het hem doet. Zeer triest. Aangezien wetenschap niet dingen niet moet gaan onderzoeken, omdat het 'gevoelig' zou liggen.
  maandag 14 januari 2019 @ 14:39:57 #132
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184397466
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:35 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hij mag deze mening ook gewoon hebben, maar je bent als universiteit niet verplicht om eredoctoraten te behouden als mensen een beetje gaan wauwelen.
Het is dus de waan van de dag ....... nergens staat dat het niet mag dus doe je het ?
Ik zou het zuiverder vinden dat ze het verleden respecteren en hooguit dat in context afkeuren.

Een soort ED per jaar, desnoods een periode, wat sws een goed plan is om te voorkomen dat mensen zich oneindig aan gelauwerde titels (blijven) meten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 14:40:48 #133
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397479
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Minder..

Kortom: dan was er waarschijnlijk ook gedoe geweest. Het is dus vooral de conclusie het het hem doet. Zeer triest. Aangezien wetenschap niet dingen niet moet gaan onderzoeken, omdat het 'gevoelig' zou liggen.
Het gaat ook om de gronden waarop hè. Als je wilt aantonen hoe mensen zo snel mogelijk om te brengen ten einde mensen snel om te brengen. Dan is het volledig terecht om dat niet te onderzoeken... en er is ook niets triets aan als de wetenschap dat niet onderzoekt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184397505
quote:
11s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het is dus de waan van de dag ....... nergens staat dat het niet mag dus doe je het ?
Ik zou het zuiverder vinden dat ze het verleden respecteren en hooguit dat in context afkeuren.

Dus als we dit nu even wat extremer doortrekken, als iemand met een eredoctoraat begint te verkondigen dat de Holocaust volgens zijn mening nooit heeft plaatsgevonden, mag je als universiteit dan geen afstand van die persoon nemen door dat eredoctoraat in te trekken?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 januari 2019 @ 14:43:38 #135
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_184397533
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het gaat ook om de gronden waarop hè. Als je wilt aantonen hoe je een mensen zo snel mogelijk om te brengen ten einde mensen snel om te brengen. Dan is het volledig terecht om dat niet te onderzoeken... en er is ook niets triets aan als de wetenschap dat niet onderzoekt.
En zelfs daar is niks mis mee, zo lang er maar gewoon een goede basis voor is. Wetenschap moet open en vrij zijn, niet beperkt. Dan krijg je taferelen als dat 'de aarde is plat/het middelpunt'.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 14:45:53 #136
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397575
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:43 schreef Nattekat het volgende:

[..]

En zelfs daar is niks mis mee, zo lang er maar gewoon een goede basis voor is. Wetenschap moet open en vrij zijn, niet beperkt. Dan krijg je taferelen als dat 'de aarde is plat/het middelpunt'.
Daarom moeten dit soort uitspraken goed ingebed zijn in onderzoek en genuanceerd zijn en niet er in een interview als een feit gepresenteerd worden. Zodat de bronnen citeerbaar zijn en geverifieerd kunnen worden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184397584
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het gaat ook om de gronden waarop hè. Als je wilt aantonen hoe mensen zo snel mogelijk om te brengen ten einde mensen snel om te brengen. Dan is het volledig terecht om dat niet te onderzoeken... en er is ook niets triets aan als de wetenschap dat niet onderzoekt.
Iets onderzoeken uit intellectuele interesse is verboden?
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 14:47:04 #138
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397600
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Iets onderzoeken uit intellectuele interesse is verboden?
Nee maar iets onderzoeken is niet vrij van ethische implicaties in inbedding in morele maatstaven. Daarvoor maken wetenschappers samen richtlijnen en daarbij betrekken ze ook het vak ethiek.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184397620
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:35 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hij mag deze mening ook gewoon hebben, maar je bent als universiteit niet verplicht om eredoctoraten te behouden als mensen een beetje gaan wauwelen.
Een normale wetenschappelijke reactie is het falcifiseren van de bewering in plaats van straffen.

Wat denk je: als hij had gezegd dat Aziaten wat meer aanleg lijken te hebben voor een hoger iq, zou er dan iemand over gevallen zijn? No way!

Wetenschap is in rap tempo aan het politiseren. Vb: planbureau voor de leefomgeving die eerst stelt dat vleesconsumptie door de mens halveren leidt tot een CO2 reductie van 25-30 procent. Nu bijgesteld tot 2-3%!!!!!

Waar denk je dat die eerdere conclusie vandaan kwam? Rekenfoutje? Welnee. Gewoon een Diederik Stapeltje. Pas toen ze met onomstotelijk wetenschappelijk bewijs van het tegendeep om de oren kregen zijn ze gaan draaien.

Het is gewoon een feit dat je prima mag zeggen dat negers (ok, die term mag ook niet meer van een deel van de zeirpieten) meer aanleg hebben voor bepaalde takken van sport, maar o wee als je zegt dat ze misschien iets minder aanleg hebben om te leren.

Als je niet ziet dat dat verkeerd is en zeker binnen een universiteit, dan heb je al het PC virus in vergevorderd stadium.
  maandag 14 januari 2019 @ 14:49:33 #140
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184397640
quote:
5s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:42 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dus als we dit nu even wat extremer doortrekken, als iemand met een eredoctoraat begint te verkondigen dat de Holocaust volgens zijn mening nooit heeft plaatsgevonden, mag je als universiteit dan geen afstand van die persoon nemen door dat eredoctoraat in te trekken?
Nee, juist niet zodat je het in context kunt duiden.

Wanneer iemand iets presteert en op een ander vlak een apert haakse overtuiging heeft, heb ik daar geen probleem mee. "Geloof" vooral niet verwarren met Wetenschap, laat staan definities.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 14:49:47 #141
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397643
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:48 schreef VEM2012 het volgende:
Een normale wetenschappelijke reactie is het falcifiseren van de bewering in plaats van straffen.
heb je de OP gelezen:

quote:
According to top geneticists, even the most sophisticated DNA assessments are unable to find solid evidence of racial differences in intelligence.
Daarna heeft meneer watson gezegd dat hij toch achter volledig zijn standpunt stond, en daarom hebben ze hem zijn eredoctoraat afgenomen...

kortom er is tegen hem gezegd nou nou nou volgens de huidige stand van zaken klopt het niet wat je zegt. Toen is hij volledig achter zijn standpunt blijven staan daarmee de wetenschap in dicrediet brengend en de plek waar hij een eredoctoraat heeft, die hebben ze hem afgenomen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 14 januari 2019 @ 14:50:21 #142
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184397657
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Een normale wetenschappelijke reactie is het falcifiseren van de bewering
En dat is ook precies wat er gebeurd is.
Huilen dan.
pi_184397662
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee maar iets onderzoeken is niet vrij van ethische implicaties in inbedding in morele maatstaven. Daarvoor maken wetenschappers samen richtlijnen en daarbij betrekken ze ook het vak ethiek.

Ik vind dat wetenschap vrij moet zijn. Natuurlijk moet je dit niet in het belachelijke trekken, en denken aan Josef Mengele achtige praktijken. Maar wetenschap moet niet dingen niet gaan onderzoeken, omdat er misschien mensen kunnen zijn die er aanstoot aan nemen. Facts don't care about your feelings enzo.
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 14:51:48 #144
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397672
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik vind dat wetenschap vrij moet zijn. Natuurlijk moet je dit niet in het belachelijke trekken, en denken aan Josef Mengele achtige praktijken. Maar wetenschap moet niet dingen niet gaan onderzoeken, omdat er misschien mensen kunnen zijn die er aanstoot aan nemen. Facts don't care about your feelings enzo.
precies wat er gebeurd nogmaal watson doet en deed hier geen onderzoek naar ! :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184397699
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

precies wat er gebeurd nogmaal watson doet en deed hier geen onderzoek naar ! :D
We hadden de discussie toch al wat verbreed. Ik vroeg je uit interesse of deze ophef er niet was geweest, als hij wel tot de desbetreffende conclusies kwam uit gedegen onderzoek. Toen gaf je inderdaad toe dat het goed mogelijk was dat er dan ook gewoon gedoe was gekomen. Weliswaar minder, maar toch...
  maandag 14 januari 2019 @ 14:56:31 #146
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184397738
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

heb je de OP gelezen:

[..]

Daarna heeft meneer watson gezegd dat hij toch achter volledig zijn standpunt stond, en daarom hebben ze hem zijn eredoctoraat afgenomen...

kortom er is tegen hem gezegd nou nou nou volgens de huidige stand van zaken klopt het niet wat je zegt. Toen is hij volledig achter zijn standpunt blijven staan daarmee de wetenschap in dicrediet brengend en de plek waar hij een eredoctoraat heeft, die hebben ze hem afgenomen.
Oeps.... ik - ook :o - niet goed gelezen. Dan kan ik de intrekactie idd alleen maar toejuichen ^O^ .
Wanneer je geponeerde stellingen niet aangetoond kunnen en je dan toch categorisch zonder aanvullend bewijs argumentatie dat vol blijft houden, is de uitgang zijn voorlopige afgang.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184397845
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Een normale wetenschappelijke reactie is het falcifiseren van de bewering in plaats van straffen.
Het is niet direct een wetenschappelijke reactie om willekeurige, niet-onderbouwde uitspraken te gaan falsificeren. Als falsificatie het doel was zou Watson zelf moeten aangeven met welke parameters zijn theorie te falsificeren zou zijn. Buiten dat is het al een tijdje duidelijk dat zijn standpunt nu niet direct wetenschappelijk stand houdt.

quote:
Wat denk je: als hij had gezegd dat Aziaten wat meer aanleg lijken te hebben voor een hoger iq, zou er dan iemand over gevallen zijn? No way!
Leuke retorische vraag.

quote:
Wetenschap is in rap tempo aan het politiseren. Vb: planbureau voor de leefomgeving die eerst stelt dat vleesconsumptie door de mens halveren leidt tot een CO2 reductie van 25-30 procent. Nu bijgesteld tot 2-3%!!!!!
Wetenschap is altijd politiek geweest.

quote:
Waar denk je dat die eerdere conclusie vandaan kwam? Rekenfoutje? Welnee. Gewoon een Diederik Stapeltje. Pas toen ze met onomstotelijk wetenschappelijk bewijs van het tegendeep om de oren kregen zijn ze gaan draaien.
Nope, ze houden gewoon vast aan dezelfde cijfers. Er is een winst van ongeveer 25 tot 40% bij een halvering van de vleesconsumptie. Dat is echter niet van alle broeikasgassen in totaal, maar alleen van die van de landbouw. Die zijn ongeveer 9% van het totaal, dus als dat aandeel met 25 tot 40% daalt is het een winst in het totaal aantal broeikasgassen van 2 tot 4%.

quote:
Het is gewoon een feit dat je prima mag zeggen dat negers (ok, die term mag ook niet meer van een deel van de zeirpieten) meer aanleg hebben voor bepaalde takken van sport, maar o wee als je zegt dat ze misschien iets minder aanleg hebben om te leren.
Beide zijn onbewezen, en verder is het niet zo gek dat mensen eerder aanslaan op 'negers zijn genetisch inferieur' dan op 'negers kunnen heel hard rennen'.

quote:
Als je niet ziet dat dat verkeerd is en zeker binnen een universiteit, dan heb je al het PC virus in vergevorderd stadium.
Hij is al lang en breed gepensioneerd, dus het speelt niet binnen een universiteit.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_184397857
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

heb je de OP gelezen:

[..]

Daarna heeft meneer watson gezegd dat hij toch achter volledig zijn standpunt stond, en daarom hebben ze hem zijn eredoctoraat afgenomen...

kortom er is tegen hem gezegd nou nou nou volgens de huidige stand van zaken klopt het niet wat je zegt. Toen is hij volledig achter zijn standpunt blijven staan daarmee de wetenschap in dicrediet brengend en de plek waar hij een eredoctoraat heeft, die hebben ze hem afgenomen.
Daar staat dat ze het noch bewezen, noch gefalcificeerd kregen.

Nou, dan blijft hij bij zijn conclusies. Is dat echt heel raar?
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 januari 2019 @ 15:04:36 #149
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_184397861
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:45 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daarom moeten dit soort uitspraken goed ingebed zijn in onderzoek en genuanceerd zijn en niet er in een interview als een feit gepresenteerd worden. Zodat de bronnen citeerbaar zijn en geverifieerd kunnen worden.
In dit geval weet ik niet of het zo is, maar zelfs als de conclusie nergens op slaat op basis van het onderzoek (bijvoorbeeld als de verschillen tussen werelddelen niet worden meegenomen) moet er nog steeds ruimte zijn voor discussie over het onderwerp.

Het is nou eenmaal een feit dat het in Afrika veel moeizamer gaat dan de rest van de wereld en daar onderzoek naar doen moet gewoon kunnen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je gelyncht wordt vanwege politieke incorrectheid in dat onderzoek.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 15:06:56 #150
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184397897
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]

In dit geval weet ik niet of het zo is, maar zelfs als de conclusie nergens op slaat op basis van het onderzoek (bijvoorbeeld als de verschillen tussen werelddelen niet worden meegenomen) moet er nog steeds ruimte zijn voor discussie over het onderwerp.

Het is nou eenmaal een feit dat het in Afrika veel moeizamer gaat dan de rest van de wereld en daar onderzoek naar doen moet gewoon kunnen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je gelyncht wordt vanwege politieke incorrectheid in dat onderzoek.
Ja en daarbij helpen Watsons die zeggen afrikanen zijn nu eenmaal minder intelligent ook niet...

Trouwens ik heb verder niet zoveel tegen Watson hij heeft geweldig werk gedaan, hij kwam aardig over al heb ik niet veel meer dan hallo ofzo tegen hem gezegd... dat hij mijn bier omgooide vond ik minder leuk maar hij ook :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')