abonnement Unibet Coolblue
pi_209159702
Mannen vinden dat ze het zwaarder hebben dan vrouwen in Nederland: 'Slechtst mogelijke tijd om witte man te zijn'

Mannen vinden vaker dat hun positie in de samenleving onder druk staat dan de positie van vrouwen. Vooral jonge mannen zijn pessimistisch over hun plek in de maatschappij, blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder leden van het Opiniepanel.

Van de mannen uit het Opiniepanel die bevraagd zijn, zeggen er 4 op de 10 dat de positie van de man momenteel onder druk staat. Opvallend is dat minder mannen vinden dat de vrouw het op dit moment moeilijk heeft. De positie van hun vrouwelijke landgenoten staat volgens een derde (33 procent) onder druk.

Ongelijkheid is groot
De uitkomsten van het onderzoek zijn opmerkelijk te noemen, aangezien de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen nog altijd groot is. Dat geldt vooral als het gaat om inkomen voor hetzelfde werk.

Mede daarom stond Nederland vorig jaar nog op de 28ste plaats in de Global Gender Gap Index, ver onder andere westerse landen. De mannen die deelnamen aan het onderzoek voelen zich dan ook niet economisch achtergesteld, maar ze voelen de druk op hun plek in de samenleving vooral in immateriėle zaken.

'De schuld van alles'
Zo hebben ze sterk de indruk dat politici, media en actiegroepen de 'witte man' wegzetten als veroorzaker van de ongelijkheid. "Als heteroseksuele witte man van middelbare leeftijd zit ik in het hokje van 'de schuld van alles'", reageert iemand.

"Seksisme, racisme, liefhebber van slavernij en Zwarte Piet, homofoob, tegen milieumaatregelen en natuur", somt hij op. "Ik ben geen van dit alles, maar kom er volgens geldende media niet meer onderuit."

Verharde discussies
Andere mannen zijn specifieker in hun uitleg. Zo voelt een deel van hen dat de betekenis van het man- of vrouw-zijn verandert en de discussie daarover verhardt. "Wat man of vrouw zijn nu precies nog betekent, wordt met de maand onduidelijker. Daarin een standpunt innemen kan je ongeacht je gender of seksuele geaardheid duur komen te staan", zegt een ondervraagde.

Ook de #MeToo-beweging heeft invloed gehad op de positie van mannen, stelt een deel. De verhouding tussen mannen en vrouwen is daardoor op scherp gezet. Te scherp, vinden sommigen: "#MeToo heeft mannen verkrampt gemaakt. Even was het goed voor de balans, maar het slaat al een tijd door."

Jongere generatie
Wat verder opvalt is dat vaker jonge dan oudere mannen vinden dat hun geslacht het zwaar heeft. Bijna de helft (46 procent) van de jonge mannen (18 tot 35 jaar) denkt er zo over, tegenover 37 procent van de ondervraagde mannen tussen de 35 en 65 jaar. Onder 65-plussers is dat aantal nog lager: 30 procent.

Een mogelijke verklaring voor deze verschillen is dat jongere mannen de genderdiscussie vaker van dichtbij meemaken, geven ze aan: "In gesprekken met mensen, vooral met vrouwen, van mijn leeftijd gaat het er soms hard aan toe." En een ander heeft het idee dat het hem moeilijker wordt gemaakt om verbinding te maken met kennissen die tot een minderheid behoren. "Want 'ik snap het niet', want 'ik ben een witte man en hetero'."

'Een streepje achter'
Sommige jonge mannen, vaak nog starters op de arbeidsmarkt en op zoek naar een (vaste) baan, merken dat andere groepen worden voorgetrokken. "Het is de slechtst mogelijke tijd om witte man te zijn", zegt iemand. "Alle andere groepen worden voorgetrokken uit een soort overcompensatie. Ik wil bij de overheid werken, maar daar heb ik nu helemaal een streepje achter."

De druk op mannen wordt niet alleen maar negatief uitgelegd door ondervraagden. Een deel van de jonge mannen heeft begrip voor de veranderende tijden. Een van hen zegt dat hij toejuicht dat 'er iets wordt gedaan aan jarenlange ongelijkheid': "Mannen hebben het moeilijker dan ooit, maar dat is niet per se slecht. Het is alleen even schakelen, merk ik ook aan vrienden en mannen in mijn familie."

Weinig begrip van vrouwen
Vrouwen in het onderzoek zijn ervan overtuigd dat hun positie nog altijd meer onder druk staat dan die van mannen. De helft (49 procent) zegt dat vrouwen het zwaar hebben in Nederland, tegenover een kwart (23 procent) die stelt dat mannen in de verdrukking zitten. In hun toelichting blijken weinig vrouwen begrip te hebben voor het beklag van mannen over hun plek in de samenleving.

"Voor mannen is het wennen dat ze de harde waarheid horen, maar wees dan ook mans genoeg om dat toe te geven en er wat mee te doen", reageert iemand. Een ander vult aan: "Hun vrouwen en dochters worden nog steeds lastig gevallen op straat en krijgen nog steeds minder betaald. Door niemand minder dan mannen."

Bron:
https://eenvandaag.avrotr(...)m-witte-man-te-zijn/
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_209159721
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het bewustzijn is emergent en we weten er nog geen fuck vanaf. Of het een trucje van het organisme is, of het organisme overstijgt weten we helemaal niet. Puur speculeren.
Het gebruik van 'of' in deze stelt in staat vrijelijk te speculeren. Wel mee eens dat 'trucje' een (onbewijsbare) intentie insinueert, maar je mag het ook lezen als een (onbedoelde evolutionaire) consequentie met een functie, al ben ik niet van de school die uitgaat van de hypothese dat evolutie louter plaatsvindt dankzij mutatie-foutjes.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209159750
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:20 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het gebruik van 'of' in deze stelt in staat vrijelijk te speculeren op basis van een aanname. Wel mee eens dat 'trucje' een (onbewijsbare) intentie insinueert, maar je mag het ook lezen als een (onbedoelde evolutionaire) consequentie met een functie.
Dus we zijn allebei lekker aan het speculeren? Nouja goed, ik kon me verder wel aardig in je analyse vinden en denk ook dat je niet je volledige biologische patroon kunt overschrijven met je bewustzijn. Daar zijn ook volop aanwijzingen voor laatste decennia.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_209159775
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 00:10 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Vind ik flauw ;). Om ook flauw te doen: het privilege om in ieder geval niet aan een boom opgeknoopt te worden of voor je leven te vrezen omdat je nou eenmaal zwart bent?

Je begrijpt toch ook wel dat waar ik over praat betrekking heeft op BREDERE systemische voordelen die bepaalde groepen (witte mannen) in de samenleving historisch gezien hebben ten opzichte van anderen?
Als je niks van de geschiedenis weet moet je niet over historisch beginnen. Er is in deze samenleving nooit iemand opgeknoopt of heeft voor zijn leven moeten vrezen omdat die zwart is. Pure bullshit, je hebt het helemaal niet over de samenleving. Je bent hersenloos een buitenlands verhaal over een heel andere samenleving aan het herkauwen alsof je iets weet en alsof die relevant is.

quote:
In het geval van jouw witte voorvader uit Brabant is het dus zo dat hij onderdeel was van een bredere sociaaleconomische klasse die te maken had met moeilijke arbeidsomstandigheden. Dat kan. De erkenning van historische privileges betekent niet dat individuen die tot de bevoorrechte groep behoren, geen moeilijkheden kunnen ervaren of geen tegenslagen hebben gekend natuurlijk. Dat zegt niemand.

Het gaat erom dat je je bewust bent van de bredere machtsstructuren en systemen die bepaalde groepen structureel hebben bevoordeeld, terwijl anderen werden benadeeld.

Ja, Hollanders boven niet Hollanders bijvoorbeeld. Laaggeletterde hogeropgeleiden tov lageropgeleiden. Sephardische joden boven Azkhenazische joden. Protestanten boven katholieken, moslims boven atheisten. Maar dat wil je helemaal niet weten, je wil alleen maar simplistisch een achterlijk Amerikaans verhaal op Nederland projecteren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 mei 2023 @ 12:24:44 #5
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209159813
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:19 schreef Icegiant het volgende:

[..]
witte mannen
Als je het over personen hebt, heb je het over 'blanke'
Racist.

Voor de rest merk ik in je post dat de geschiedenis van NL gewoon totaal niet belangrijk vind als het niet in relatie is met de zwarte bevolking. Alleen maar wijzen wijzen wijzen naar die zo verachte blanke man. Alleen zwart is wat je boeit.

Zo iemand als jij, tjah, daar kan je niet mee discussiėren. Ik vraag me af of je dat zelf wel door hebt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 mei 2023 @ 12:27:15 #6
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209159867
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ten eerste: enigszins lachwekkend als ik sommigen zie posten dat die mannen die tegen dingen aan lopen zich niet aan moeten stellen en lopen te janken. Waag dat eens tegen vrouwen te zeggen. Of people of color. Beter om dat tegen niemand te zeggen, want iedereen ervaart dingen anders.
Dit zijn vaak degenen die discriminatie en racisme tegen blanke mannen heel acceptabel vinden. Maar tegelijkertijd nog altijd de leugen willen volhouden dat vrouwen en mensen van kleur het zo zwaar hebben in Nederland.

Dit soort mensen zijn dus ook niet structureel tegen discriminatie, deze mensen zijn slechts tegen sommige vormen van discriminatie, waar men andere vormen eigenlijk heel acceptabel acht en zelfs toejuicht.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209160121
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Als je niks van de geschiedenis weet moet je niet over historisch beginnen. Er is in deze samenleving nooit iemand opgeknoopt of heeft voor zijn leven moeten vrezen omdat die zwart is. Pure bullshit, je hebt het helemaal niet over de samenleving. Je bent hersenloos een buitenlands verhaal over een heel andere samenleving aan het herkauwen alsof je iets weet en alsof die relevant is.
[..]
Ja, Hollanders boven niet Hollanders bijvoorbeeld. Laaggeletterde hogeropgeleiden tov lageropgeleiden. Sephardische joden boven Azkhenazische joden. Protestanten boven katholieken, moslims boven atheisten. Maar dat wil je helemaal niet weten, je wil alleen maar simplistisch een achterlijk Amerikaans verhaal op Nederland projecteren.
Je hebt gelijk dat er in de hedendaagse Nederlandse samenleving geen sprake is van openlijke lynchpartijen of levensbedreigende situaties puur gebaseerd op iemands huidskleur. Hoewel ongelijke kansen er wel voor zorgen dat je wordt beperkt in je ontwikkeling en dus in het leven.

Wat betreft de Nederlandse betrokkenheid bij slavernij, begrijp ik nooit zo goed waarom mensen dat los zien van onze samenleving. Het is een feit dat er veel Nederlandse eigenaren waren van plantages in bijvoorbeeld Suriname, EN dat tot slaafgemaakte personen soms naar Nederland werden gebracht om in Nederlandse huishoudens te werken.

Het is belangrijk om deze aspecten van de geschiedenis te erkennen en te begrijpen, inclusief de harde straffen die werden uitgedeeld en de schade die is toegebracht aan samenlevingen als gevolg van Nederlands handelen. Het erkennen van dit soort geschiedenis is van belang om een completer en eerlijker beeld te krijgen van de Nederlandse geschiedenis en de impact ervan op verschillende gemeenschappen.

Hier ook wat leesvoer voor je:

Anton de Kom - Wij slaven van Suriname over de geschiedenis van drie eeuwen Nederlandse koloniale geschiedenis. Ik zou het boek echt lezen. 😊

En wat interessante artikelen:

https://decorrespondent.n(...)95-0269-3891cf19c964

https://lab.nos.nl/projects/slavernij/index.html

https://www.nationaalarch(...)s-van-slavernij-1863

https://deniekasan.wordpr(...)-slaven-en-eigenaren

Slaven die wegliepen en gepakt werden konden rekening op 30 tot 40 zweepslagen op het piket van justitie of enkele maanden dwangarbeid met of zonder kettingboei. Het kwam ook voor dat een slaaf die herhaaldelijk wegliep een been afgezet werd, een oor of neus afgesneden of de achillespees doorgesneden werd.

De maximale straf die slaven werd opgelegd was de doodstraf. Dit kon door ophanging zijn, levend verbranding of marteling tot de dood er vrij zeker op volgde. Soms wilde men nog wel eens het hoofd afzetten en het op een spies zetten om andere slaven af te schrikken.


Maar wij hebben geen geschiedenis van slavernij. We zijn zooo anders dan de Amerikanen. En het heeft ook helemaal geen doorwerking in onze samenleving, die slavernijgeschiedenis.
pi_209160291
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:38 schreef Icegiant het volgende:
Het is een feit dat er veel Nederlandse eigenaren waren
Veel is een subjectieve duiding, dus hoe kun je denken dat je hier een feit poneert?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209160338
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:38 schreef Icegiant het volgende:


Wat betreft de Nederlandse betrokkenheid bij slavernij, begrijp ik nooit zo goed waarom mensen dat los zien van onze samenleving. Het is een feit dat er veel Nederlandse eigenaren waren van plantages in bijvoorbeeld Suriname, EN dat tot slaafgemaakte personen soms naar Nederland werden gebracht om in Nederlandse huishoudens te werken.

Het is een feit dat er nederlandse eigenaren waren, maar die veel slaat natuurlijk nergens op, bij veel impliceer je dat een flink percentage van de families in Nederland ooit slaven heeft gehad wat natuurlijk klinklare onzin is. :')
  maandag 15 mei 2023 @ 12:50:28 #10
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209160388
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:38 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Je hebt gelijk dat er in de hedendaagse Nederlandse samenleving geen sprake is van openlijke lynchpartijen of levensbedreigende situaties puur gebaseerd op iemands huidskleur. Hoewel ongelijke kansen er wel voor zorgen dat je wordt beperkt in je ontwikkeling en dus in het leven.

Wat betreft de Nederlandse betrokkenheid bij slavernij, begrijp ik nooit zo goed waarom mensen dat los zien van onze samenleving. Het is een feit dat er veel Nederlandse eigenaren waren van plantages in bijvoorbeeld Suriname, EN dat tot slaafgemaakte personen soms naar Nederland werden gebracht om in Nederlandse huishoudens te werken.

Het is belangrijk om deze aspecten van de geschiedenis te erkennen en te begrijpen, inclusief de harde straffen die werden uitgedeeld en de schade die is toegebracht aan samenlevingen als gevolg van Nederlands handelen. Het erkennen van dit soort geschiedenis is van belang om een completer en eerlijker beeld te krijgen van de Nederlandse geschiedenis en de impact ervan op verschillende gemeenschappen.

Hier ook wat leesvoer voor je:

Anton de Kom - Wij slaven van Suriname over de geschiedenis van drie eeuwen Nederlandse koloniale geschiedenis. Ik zou het boek echt lezen. 😊

En wat interessante artikelen:

https://decorrespondent.n(...)95-0269-3891cf19c964

https://lab.nos.nl/projects/slavernij/index.html

https://www.nationaalarch(...)s-van-slavernij-1863

https://deniekasan.wordpr(...)-slaven-en-eigenaren

Slaven die wegliepen en gepakt werden konden rekening op 30 tot 40 zweepslagen op het piket van justitie of enkele maanden dwangarbeid met of zonder kettingboei. Het kwam ook voor dat een slaaf die herhaaldelijk wegliep een been afgezet werd, een oor of neus afgesneden of de achillespees doorgesneden werd.

De maximale straf die slaven werd opgelegd was de doodstraf. Dit kon door ophanging zijn, levend verbranding of marteling tot de dood er vrij zeker op volgde. Soms wilde men nog wel eens het hoofd afzetten en het op een spies zetten om andere slaven af te schrikken.


Maar wij hebben geen geschiedenis van slavernij. We zijn zooo anders dan de Amerikanen. En het heeft ook helemaal geen doorwerking in onze samenleving, die slavernijgeschiedenis.
Welke mensen proberen deze geschiedenis te ontkennen? Volgens mij niemand? En inderdaad, wat betreffende het laatste heb je gelijk. Het slavernijverleden heeft inmiddels geen doorwerking meer in de Nederland samenleving. Het argument dat iemand nu moeite heeft om diens over-over-over-over-over-over-over-overgrootmoeder een slaaf was is je reinste onzin.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209160525
quote:
14s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:27 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit zijn vaak degenen die discriminatie en racisme tegen blanke mannen heel acceptabel vinden. Maar tegelijkertijd nog altijd de leugen willen volhouden dat vrouwen en mensen van kleur het zo zwaar hebben in Nederland.

Dit soort mensen zijn dus ook niet structureel tegen discriminatie, deze mensen zijn slechts tegen sommige vormen van discriminatie, waar men andere vormen eigenlijk heel acceptabel acht en zelfs toejuicht.
Het bespreken van ongelijkheden en het werken aan het oplossen daarvan betekent niet dat andere vormen van discriminatie worden gebagatelliseerd volgens mij.
  maandag 15 mei 2023 @ 13:07:24 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209160663
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is wel meer dan 'evolutionaire biologie'. Afgezien van de achterlijkheid om op basis van vaststaande identitaire eigenschappen mensen van alles toe te dichten, in dit geval geslacht, ben ik erg benieuwd waar zaken als menselijke psychologie en menselijke beleving van seksualiteit, romantiek en verbondenheid - zaken waarin de mens wegens diens intelligentie en cognitieve mogelijkheden het dierenrijk VERRE overstijgt, hoe graag je ook dat simplistische 'de dieren doen het ook' riedeltje erbij wil betrekken - een plaats hebben in je verder primitieve kijk op diezelfde mens.
Letterlijk zeg ik dat de mens hier bovenuit kan ontstijgen. Het fenomeen dat beschaving genoemd wordt. In voorkomend geval het instituut huwelijk, dat ook een beschavingsvorm is.
Ik merk enkel op dat deze moraal losgelaten wordt.
quote:
Dat je alleen al denkt te kunnen spreken over moeders die eigenlijk hun eigen vrucht beschouwen als 'sub-optimaal' wanneer het 'mannetje' niet tot de top 10 van meest 'succesvollen' (nog zo'n holle term, niet alleen qua operationalisering maar tevens vanwege de niet universeel geldende invulling van dat concept) behoort en er minimaal 18 jaar 'aan vastzit', geeft vooral aan hoe wereld- en mensvreemd je bent (en wat voor absurde kijk je op ouderschap in het algemeen hebt) Dat krijg je wanneer je de mens inderdaad enkel beziet als aangekleed beest; een beetje die makkelijke cop-out om van alles te legimiteren en te bagatelliseren: we zijn 'gewoon' dieren. Ontelbare jaren (evolutionaire) groei van de menselijke psyche, intelligentie en emotie, de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn - zaken die continu worden weggemoffeld door die paar sociaal-darwinisten die we sinds 1945 nog hebben - worden dan altijd makkelijk overboord gezet. En dan kom je tot verderfelijke uitspraken en ideeėn die we je hier mogen zien verspreiden.
Een vrouw zal dus bij sterke, sterke voorkeur kiezen voor een man die niet sub-optimaal is. Iets wat we ook voortdurend waarnemen.
quote:
Waar dat soort retoriek toe leidt hebben we nog niet zo lang geleden mogen aanschouwen: sterilisering, euthanisering en uitroeiing van leven dat 'sub-optimaal' is.
Nu draaf we weer door. Als ik zeg dat in de natuur (die voor zover niet onderdruk door 'beschaving') er een sterke tendens is voor vrouwen om nauwgezet een sterk mannetje te selecteren voor nageslacht begin jij over uitroeing.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_209160676
quote:
14s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Welke mensen proberen deze geschiedenis te ontkennen? Volgens mij niemand? En inderdaad, wat betreffende het laatste heb je gelijk. Het slavernijverleden heeft inmiddels geen doorwerking meer in de Nederland samenleving. Het argument dat iemand nu moeite heeft om diens over-over-over-over-over-over-over-overgrootmoeder een slaaf was is je reinste onzin.
Hmm. Er wordt nu onderzoek gedaan naar de doorwerking van de slavernij in Nederland. Ik bedenk mij, zei Rutte het laatst ook niet in zijn speech bij de excuses? Volgens mij zijn steeds meer mensen zich bewust van dat het doorwerkt.

Het lijkt mij ook logisch?

Economisch gezien hebben de eeuwenlange uitbuiting en ontmenselijking van mensen natuurlijk bijgedragen aan de ongelijkheid die nog steeds bestaat tussen verschillende etnische groepen. Sociaal en cultureel gezien heeft het slavernijverleden geleid tot raciale vooroordelen, stereotypen en discriminatie tegen zwarte mensen. Kijk alleen hier op het forum al naar opmerkingen en je weet genoeg. 😆 En dat werkt weer door in ongelijke kansen, las hier laatst iemand die toch wel moeite had om zijn stripboek aan een kind van niet NL afkomst te geven/uit te lenen. Moet je nagaan hoe dat werkt in kansen in onderwijs, op het werk, etc.
  maandag 15 mei 2023 @ 13:11:50 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209160734
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 13:08 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Hmm. Er wordt nu onderzoek gedaan naar de doorwerking van de slavernij in Nederland. Ik bedenk mij, zei Rutte het laatst ook niet in zijn speech bij de excuses? Volgens mij zijn steeds meer mensen zich bewust van dat het doorwerkt.

Het lijkt mij ook logisch?

Economisch gezien hebben de eeuwenlange uitbuiting en ontmenselijking van mensen natuurlijk bijgedragen aan de ongelijkheid die nog steeds bestaat tussen verschillende etnische groepen. Sociaal en cultureel gezien heeft het slavernijverleden geleid tot raciale vooroordelen, stereotypen en discriminatie tegen zwarte mensen. Kijk alleen hier op het forum al naar opmerkingen en je weet genoeg. 😆 En dat werkt weer door in ongelijke kansen, las hier laatst iemand die toch wel moeite had om zijn stripboek aan een kind van niet NL afkomst te geven/uit te lenen. Moet je nagaan hoe dat werkt in kansen in onderwijs, op het werk, etc.
Maak aub een slavernijtopic aan om deze discussie te voeren. Dit gaat over mannen en vrouwen, niet over een recent bedachte mythe van slavenhouders in nederlnad.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_209161139
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:38 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Je hebt gelijk dat er in de hedendaagse Nederlandse samenleving geen sprake is van openlijke lynchpartijen of levensbedreigende situaties puur gebaseerd op iemands huidskleur.
En in de samenleving van vroeger ook niet. Een zwarte kon hier altijd veilig over de prairie naar de bergen rijden als hij de bisons maar in de gaten hield, wel genoeg water meenemen voor de lange reis in de brandende zon. .

quote:
Hoewel ongelijke kansen er wel voor zorgen dat je wordt beperkt in je ontwikkeling en dus in het leven.
Nee hoor, hoe kom je daarbij?

quote:
Wat betreft de Nederlandse betrokkenheid bij slavernij, begrijp ik nooit zo goed waarom mensen dat los zien van onze samenleving. Het is een feit dat er veel Nederlandse eigenaren waren van plantages in bijvoorbeeld Suriname,
Objectief gezien waren het er helemaal niet veel, en het was niet onze samenleving. Het is een morele kwestie, het is onzin om de ernst daarvan te benadrukken door een onjuiste kwantificering.

quote:
EN dat tot slaafgemaakte personen soms naar Nederland werden gebracht om in Nederlandse huishoudens te werken.
Niet waar.

quote:
Het is belangrijk om deze aspecten van de geschiedenis te erkennen en te begrijpen, inclusief de harde straffen die werden uitgedeeld en de schade die is toegebracht aan samenlevingen als gevolg van Nederlands handelen. Het erkennen van dit soort geschiedenis is van belang om een completer en eerlijker beeld te krijgen van de Nederlandse geschiedenis en de impact ervan op verschillende gemeenschappen.
Een vals beeld is geen eerlijker beeld. Ik weet niet of Nederlanders wel schade aan allerlei samenlevingen hebben gedaan. Ik kan wel een paar voorbeelden bedenken waar dat wel het geval was, maar doorgaans waren het mensen uit de samenleving zelf die schade deden en de totslaafmakers waren. Suriname was helemaal niets behalve oerwoud met een paar honderd Indianen tot de Nederlanders kwamen. Die samenleving is een Nederlands product.

quote:
Nederland was voor lange tijd de grootse handelaar ter wereld. Meer dan 2 eeuwen, en is vanuit het perspectief van de slavenhandel verwaarloosbaar klein.

quote:
Slaven die wegliepen en gepakt werden konden rekening op 30 tot 40 zweepslagen op het piket van justitie of enkele maanden dwangarbeid met of zonder kettingboei. Het kwam ook voor dat een slaaf die herhaaldelijk wegliep een been afgezet werd, een oor of neus afgesneden of de achillespees doorgesneden werd.[/quote]O jee, nu zal ik mijn standpunt als voorstander van de herinvoering van de slavernij moeten heroverwegen. Zoals ik al zei was het een morele kwestie en waren de Nederlanders uitzonderlijk hypocriet, maar dat is omdat ze moreler waren dan de wereld was.

[quote]De maximale straf die slaven werd opgelegd was de doodstraf. Dit kon door ophanging zijn, levend verbranding of marteling tot de dood er vrij zeker op volgde. Soms wilde men nog wel eens het hoofd afzetten en het op een spies zetten om andere slaven af te schrikken.
De Spaanse Inquisitie is er niks bij? Dat is het probleem met dat Afrikaanse narratief overnemen, die weigeren de wereld in terman van vooruitgang te bekijken omdat die hen overkomen is en ze die niet zelf hebben bewerkstelligd.

quote:
Maar wij hebben geen geschiedenis van slavernij. We zijn zooo anders dan de Amerikanen. En het heeft ook helemaal geen doorwerking in onze samenleving, die slavernijgeschiedenis.
Ik zie die doorwerking niet. Dat is een stelling die maar tot waarheid wordt gebombardeerd zonder dat die ooit onderbouwd hoeft te worden. Ik denk dat het een groot voordeel was tov de Verenigde Staten van Amerika dat er hier geen slaven waren en de immigratiegolf pas in modernere tijden kwam, voor een frisse start. Maar het belangrijkste nadeel van de VS was waarschijnlijk dat het Angelsaksen waren met hun klassedenken, bekrompen preutse geloof, scheve tanden en mircropenissen. Dat de Nederlanders weer pennywise en poundfoolish waren en Nieuw Amsterdam lieten glippen is heel slecht voor de VS geweest.

Maar we kunnen het qua doorwerking wel mooi zien. We hebben immers migratie-achtergrondiėrs uit Suriname en de Antillen die een Nederlands slavernijverleden delen, en we hebben hier ook de nazaten van de veel grotere Ashanti slavendrijvers, en de veel grotere Barbarijse en de Ottomaanse slavernij. Als de slavernij in negatieve zin doorwerkt, waarom doen de Surinamers het dan beter dan de Ghanezen, Marokkanen en Turken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209161468
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 09:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
'Je runt een huishouden'?

Dat klinkt nu ook niet echt als een gepassioneerde relatie..
Over mijn relatie gesproken: juist doordat ik een langdurige, gelukkige relatie met een man heb begrijp ik veel van de klachten over man-vrouwverhoudingen niet. Ik zie hem niet als iemand die schuldig is aan eeuwenlange onderdrukking van de vrouw en hij ziet mij niet als aanklager. Je beklag doen over maatschappelijke mechanismen is één ding, maar naar de ander wijzen en die als exponent van een identiteitsloze, schuldige massa zien is iets anders. Die bestaat namelijk niet.

Dit topic is voor mij meer een inkijkje in het hoofd van de verworpenen der aarde dan een weergave van reėle interacties tussen mannen en vrouwen.

We're the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our Great War's a spiritual war... our Great Depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 15 mei 2023 @ 13:55:53 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209161484
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 13:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Over mijn relatie gesproken: juist doordat ik een langdurige, gelukkige relatie met een man heb begrijp ik veel van de klachten over man-vrouwverhoudingen niet. Ik zie hem niet als iemand die schuldig is aan eeuwenlange onderdrukking van de vrouw en hij ziet mij niet als aanklager. Je beklag doen over maatschappelijke mechanismen is één ding, maar naar de ander wijzen en die als exponent van een identiteitsloze, schuldige massa zien is iets anders.

Dit topic is voor mij meer een inkijkje in het hoofd van de verworpenen der aarde dan een weergave van reėle interacties tussen mannen en vrouwen.

We're the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our Great War's a spiritual war... our Great Depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.
Dat geloof ik zeker hoor. Het ging me meer om de manier waarop je deze relatie omschreef als 'ik run een huishouden met'. Alsof dat de kern van een relatie is...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_209161689
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 13:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat geloof ik zeker hoor. Het ging me meer om de manier waarop je deze relatie omschreef als 'ik run een huishouden met'. Alsof dat de kern van een relatie is...
Je zoekt er te veel achter, maar ik wil je best geruststellen: de persoon die ik het hoogst heb zitten van alle mensen die ik ooit heb gekend, is een man. Ik respecteer hem, hou van hem, begeer hem en bewonder hem. En alleen daarom al zou ik nooit over alle anderen die iets essentieels met hem gemeen hebben - zijn geslacht - kunnen zeggen dat ze hun plek moeten kennen.

Zo begrijp ik omgekeerd niet hoe mannen die een liefdevolle relatie met een vrouw hebben uit hun virtuele pen kunnen krijgen wat ik hier zoal lees. (Wat me vooral doet denken dat ze niet zo'n liefdevolle relatie hebben. En dat vind ik treurig.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209161712
Boze incels zijn boos.
Purr.
  maandag 15 mei 2023 @ 14:07:04 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209161739
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je zoekt er te veel achter, maar ik wil je best geruststellen: de persoon die ik het hoogst heb zitten van alle mensen die ik ooit heb gekend, is een man. Ik respecteer hem, hou van hem, begeer hem en bewonder hem. En alleen daarom al zou ik nooit over alle anderen die iets essentieels met hem gemeen hebben - zijn geslacht - kunnen zeggen dat ze hun plek moeten kennen.
Ik zoek er niks achter hoor, ik geloof wat je zegt, wat dat betreft ben je al jarenlang consistent.
quote:
Zo begrijp ik omgekeerd niet hoe mannen die een liefdevolle relatie met een vrouw hebben uit hun virtuele pen kunnen krijgen wat ik hier zoal lees. (Wat me vooral doet denken dat ze niet zo'n liefdevolle relatie hebben. En dat vind ik treurig.)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 15 mei 2023 @ 14:11:43 #21
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_209161853
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:06 schreef Purrito het volgende:
Boze incels zijn boos.
Dit topic gaat wel wat verder dan mannen die bitchen over vrouwen die niet met ze naar bed willen. Ik snap dat het makkelijker is om dat te denken/zeggen natuurlijk, want iedereen weg zetten als incels is makkelijk; hoef je niet de discussie aan te gaan.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_209162034
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:04 schreef Claudia_x het volgende:
Zo begrijp ik omgekeerd niet hoe mannen die een liefdevolle relatie met een vrouw hebben uit hun virtuele pen kunnen krijgen wat ik hier zoal lees. (Wat me vooral doet denken dat ze niet zo'n liefdevolle relatie hebben. En dat vind ik treurig.)
Het is prima mogelijk om (aan beide zijdes) basale en gedeelde eigenschappen te herkennen (zonder daar een oordeel over te vellen) en jezelf tegelijkertijd volledig over te geven aan de liefde voor je partner, die enerzijds dankzij die eigenschappen bestaat, en anderzijds dankzij het elkaar gevonden te hebben in de meer individuele eigenschappen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209162220
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je zoekt er te veel achter, maar ik wil je best geruststellen: de persoon die ik het hoogst heb zitten van alle mensen die ik ooit heb gekend, is een man. Ik respecteer hem, hou van hem, begeer hem en bewonder hem. En alleen daarom al zou ik nooit over alle anderen die iets essentieels met hem gemeen hebben - zijn geslacht - kunnen zeggen dat ze hun plek moeten kennen.

Zo begrijp ik omgekeerd niet hoe mannen die een liefdevolle relatie met een vrouw hebben uit hun virtuele pen kunnen krijgen wat ik hier zoal lees. (Wat me vooral doet denken dat ze niet zo'n liefdevolle relatie hebben. En dat vind ik treurig.)
Leuk dat je de behoefte voelt om dat te delen. Ik begrijp dat je een sterke band hebt met je partner en dat je hem hoog hebt zitten, dat lijkt mij normaal hoor.

Het is wel goed om te beseffen dat het bespreken van bredere maatschappelijke structuren en ongelijkheden niet betekent dat individuele relaties worden genegeerd of zo 😊. Het gaat er gewoonweg om dat we bewust zijn van de bredere sociale context en de systematische voordelen en privileges die sommige groepen genieten. Dat doet niks af aan jouw partner verder.
pi_209162523
quote:
7s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:11 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Dit topic gaat wel wat verder dan mannen die bitchen over vrouwen die niet met ze naar bed willen. Ik snap dat het makkelijker is om dat te denken/zeggen natuurlijk, want iedereen weg zetten als incels is makkelijk; hoef je niet de discussie aan te gaan.
Nou als ik kijk naar de blanke mannen in mijn leven hebben die geen last gehad van seksueel misbruik/aanranding, maken ze sneller promotie en worden ze sneller serieus genomen. Vrouwen hebben daar meer last van.

Geen enkele man wordt beschuldigd van #metoo als hij beleefd met een vrouw flirt. Dan moet je gewoon creepy zijn.

Het enige nadeel wat ik merk is dat vrouwen sneller gezag over een kind krijgen. Dat is een probleem en daar moet de maatschappij wat mee.

Maar an sich heb je het als blanke man gewoon makkelijker.
Purr.
  maandag 15 mei 2023 @ 15:09:26 #25
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_209162576
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:02 schreef Purrito het volgende:

[..]
Nou als ik kijk naar de blanke mannen in mijn leven hebben die geen last gehad van seksueel misbruik/aanranding, maken ze sneller promotie en worden ze sneller serieus genomen. Vrouwen hebben daar meer last van.

Geen enkele man wordt beschuldigd van #metoo als hij beleefd met een vrouw flirt. Dan moet je gewoon creepy zijn.

Het enige nadeel wat ik merk is dat vrouwen sneller gezag over een kind krijgen. Dat is een probleem en daar moet de maatschappij wat mee.

Maar an sich heb je het als blanke man gewoon makkelijker.
Wereld is alleen groter dan enkel de blanke mannen in jouw leven. En als je zelf een man bent loop je natuurlijk sneller tegen dingen aan die makkelijker gaan voor vrouwen. En andersom ook als je zelf een vrouw bent. Iedereen heeft wel iets. Het hoeft helemaal geen competitie te zijn. We zijn qua gelijkheid al stukken verder dan dat we soms denken denk ik.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  maandag 15 mei 2023 @ 15:12:33 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209162614
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:02 schreef Purrito het volgende:

[..]
Nou als ik kijk naar de blanke mannen in mijn leven hebben die geen last gehad van seksueel misbruik/aanranding, maken ze sneller promotie en worden ze sneller serieus genomen. Vrouwen hebben daar meer last van.

Geen enkele man wordt beschuldigd van #metoo als hij beleefd met een vrouw flirt. Dan moet je gewoon creepy zijn.

Het enige nadeel wat ik merk is dat vrouwen sneller gezag over een kind krijgen. Dat is een probleem en daar moet de maatschappij wat mee.

Maar an sich heb je het als blanke man gewoon makkelijker.
Ik denk dat het leven voor de succesvolle mannen gemakkelijker en leuker is, maar zoals ik al eerder heb gezegd, voor mannen is het veel minder genivelleerd dan voor vrouwen. Iedere vrouw kan wel een man krijgen en (mocht ze dat willen) lekker thuis gaan zitten met de kinderen. Dat vind iedereen prima. Dat geldt niet voor iedere man.
Ook vergelijken vrouwen als het om functies gaat zich vaak met de top van het bedrijfsleven. Maar dat is maar een miniem percentage. Hele hordes mannen kruipt door riolen of loopgraven, doet zwaar, vies en gevaarlijk werk voor maar weinig geld.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_209162690
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:03 schreef matigeuser het volgende: [..] Ik vrees dat er stiekem best veel mannen zijn die houden van 'chicks met dicks'. En ik vrees ook dat dit stiekem een van de drijfveren is voor mannen om 'vrouw' te worden. Ik bedoel, je kunt het ook gewoon accepteren. Dat je lijf anders is dan dat je zou willen. Ik durf te stellen dat hier vaak toch een seksuele drijfveer achter zit. Overigens ben ik het helemaal met jouw omschrijvingen eens.
Ik begreep dat er vaak autogynefielen tussen zitten. Ook heb je tegenwoordig incels die zich opeens identificeren als lesbische vrouw en dan seks gaan eisen van echte lesbische vrouwen. De laatste jaren zijn mijn ogen open gegaan wat betreft de transgender beweging en ik durf de stelling wel aan dat 99% bestaat uit geesteszieken, gestoorden en aandachtshoeren en er slechts een zeer zeer zeer kleine groep is die echt aan genderdysforie lijdt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209162707
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:38 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Leuk dat je de behoefte voelt om dat te delen. Ik begrijp dat je een sterke band hebt met je partner en dat je hem hoog hebt zitten, dat lijkt mij normaal hoor.

Het is wel goed om te beseffen dat het bespreken van bredere maatschappelijke structuren en ongelijkheden niet betekent dat individuele relaties worden genegeerd of zo 😊. Het gaat er gewoonweg om dat we bewust zijn van de bredere sociale context en de systematische voordelen en privileges die sommige groepen genieten. Dat doet niks af aan jouw partner verder.
Toen ik werk van de existentialisten las (Sartre en Heidegger bijvoorbeeld) viel me op dat ze het steevast over 'de anderen' hadden. Hoewel dat appelleerde aan een zeker ressentiment dat mij niet vreemd is, vond ik het eveneens onbevredigend. Ja, de anderen zijn De Hel, maar hoe kan het gelijktijdig zijn dat die ene ander een bron van betekenisgeving kan zijn?

Als ik door een supermarkt loop, kan ik andere mensen verschrikkelijk haten. Ze maken dat het te druk is en houden geen rekening met hun omgeving. Maar als een van die mensen een vraag aan me stelt of een verontschuldigend gebaar maakt, zie ik geen identiteitsloze massa maar een ander als ik die zich ook maar staande probeert te houden in de AH.

Ik vind mezelf een leuker mens als ik De Ander en niet De Anderen probeer te zien. En ik vermoed dat die houding bovendien constructiever is.

Disclaimer: dit voorbeeld is fictief, want ik moet er niet aan denken om naar een supermarkt te gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209162827
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat het leven voor de succesvolle mannen gemakkelijker en leuker is (...)
Bij dit soort uitspraken zie ik mannen met Happy Socks voor me. Daar stond afgelopen week een treffende ingezonden brief over in de Volkskrant, vooral de alinea beginnend met 'Dan maakt duizeling plaats voor medelijden'. Nee, laat mij maar een vrouw zijn.

Wanneer ik ’s ochtends nietsvermoedend in de trein van Utrecht naar Den Haag stap, word ik overweldigd door de hoeveelheid blauw die op me afkomt. Op links zie ik navy herringbone, en op rechts flitst midnight blue voorbij. De blauwe oase werkt als een koortsige fata morgana op mijn brein: overal verschijnen pantalons, hemden, gilets en blazers. Blauw is zonder meer favoriet onder deze generatie overheidsfunctionarissen, constateer ik.

Het conducteursfluitje blaast. Wanneer iedereen van rechtopstaande naar zittende houding wisselt, begrijp ik ineens hoe wit in essentie een combinatie is van alle spectrale kleuren. Langzaam opkruipend onthullen de omsingelende broekspijpen, als een opgetrokken ­gordijn, een veelheid aan kleuren en ­patronen die met duizelingwekkende snelheid op mij afkomt. Rood, geel, groen en paars passeren allemaal de ­revue terwijl ik wit zie. Plotseling weet ik wat me overkomt: ik zie Happy Socks. ­Alleen maar Happy Socks.

Dan maakt duizeling plaats voor ­medelijden. Hoe komt het dat al deze mannen op deze ochtend hun meest kleurrijke paar kousen uit de la hebben getrokken? Willen zij met hun Happy Socks kenbaar maken dat er meer schuilt achter de traditionele huls die hun lichaam versiert? Is het een protestdaad om zich vrij te vechten van de ­onderdrukking van het blauwe Suit ­Supply-pak? Bieden statementsokken dan écht dat laatste greintje soelaas in de anderszins zo uniforme blauw-paarse menigte?

Deze gedachten volgen elkaar als ­relaas in mijn hoofd op. Ik kijk weer ­omhoog en word getroost door de totale staat van onwetendheid waarin deze mannen zelf verkeren. Onbekommerd en tevreden doezelen zij in om van wat laatste minuten slaap te genieten. De Happy Socks lijken hun werk goed te doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 15 mei 2023 @ 15:40:53 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209162971
quote:
10s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij dit soort uitspraken zie ik mannen met Happy Socks voor me. Daar stond afgelopen week een treffende ingezonden brief over in de Volkskrant, vooral de alinea beginnend met 'Dan maakt duizeling plaats voor medelijden'. Nee, laat mij maar een vrouw zijn.

Wanneer ik ’s ochtends nietsvermoedend in de trein van Utrecht naar Den Haag stap, word ik overweldigd door de hoeveelheid blauw die op me afkomt. Op links zie ik navy herringbone, en op rechts flitst midnight blue voorbij. De blauwe oase werkt als een koortsige fata morgana op mijn brein: overal verschijnen pantalons, hemden, gilets en blazers. Blauw is zonder meer favoriet onder deze generatie overheidsfunctionarissen, constateer ik.

Het conducteursfluitje blaast. Wanneer iedereen van rechtopstaande naar zittende houding wisselt, begrijp ik ineens hoe wit in essentie een combinatie is van alle spectrale kleuren. Langzaam opkruipend onthullen de omsingelende broekspijpen, als een opgetrokken ­gordijn, een veelheid aan kleuren en ­patronen die met duizelingwekkende snelheid op mij afkomt. Rood, geel, groen en paars passeren allemaal de ­revue terwijl ik wit zie. Plotseling weet ik wat me overkomt: ik zie Happy Socks. ­Alleen maar Happy Socks.

Dan maakt duizeling plaats voor ­medelijden. Hoe komt het dat al deze mannen op deze ochtend hun meest kleurrijke paar kousen uit de la hebben getrokken? Willen zij met hun Happy Socks kenbaar maken dat er meer schuilt achter de traditionele huls die hun lichaam versiert? Is het een protestdaad om zich vrij te vechten van de ­onderdrukking van het blauwe Suit ­Supply-pak? Bieden statementsokken dan écht dat laatste greintje soelaas in de anderszins zo uniforme blauw-paarse menigte?

Deze gedachten volgen elkaar als ­relaas in mijn hoofd op. Ik kijk weer ­omhoog en word getroost door de totale staat van onwetendheid waarin deze mannen zelf verkeren. Onbekommerd en tevreden doezelen zij in om van wat laatste minuten slaap te genieten. De Happy Socks lijken hun werk goed te doen.

Echte succesvolle mannen hoeven natuurlijk geen Happy Socks te dragen. Het zou ook wat kort door de bocht zijn om succes enkel te definiėren aan carričre, al is er natuurlijk wel een relatie. Maar al die ambtelijke middle-managers zijn natuurlijk niet de meest benijdenswaardigste mannen. Die zitten ook in een keurslijf.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_209162984
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:40 schreef LXIV het volgende:

[..]
Echte succesvolle mannen hoeven natuurlijk geen Happy Socks te dragen. Het zou ook wat kort door de bocht zijn om succes enkel te definiėren aan carričre, al is er natuurlijk wel een relatie. Maar al die ambtelijke middle-managers zijn natuurlijk niet de meest benijdenswaardigste mannen. Die zitten ook in een keurslijf.
Laat me raden: je hebt een theorie over wat succes wél is?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 15 mei 2023 @ 15:44:20 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209163017
Ik ben ook zo blij dat ik niet op Linked-in hele sociaal-geaccepteerde verhalen hoef te typen en daar actief moet zijn om mijn baan te behouden of nog wat op te krikken. Of op donderdag verplicht ben om te borrelen en daar dan te lachen om de flauwe grappen van mijn chef. Of vrijwililgerswerk moet doen enkel om dat dit goed staat op mijn CV. Of die aantrekkelijke medewerkster van 24 niet mag versieren omdat dit vast geen sociale goedkeurig vereist.

Veel mannen geven hun vrijheid en autonomie wel op voor de illusie van een 'carriere', terwijl dat eigenlijk niet veel meer dan een keurslijf is om ze in toom te houden. En dan in het weekeinde met hun vrienden gaan 'surviven' of zonder T-shirt aan gaan barbecuen op echt hout in de Vinex-wijk zeker..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 15 mei 2023 @ 15:45:14 #33
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209163029
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:02 schreef Purrito het volgende:

[..]

Geen enkele man wordt beschuldigd van #metoo als hij beleefd met een vrouw flirt. Dan moet je gewoon creepy zijn.

Dit is gewoon niet waar. Net zoals dat er op de wereld mannen zijn met kwade bedoelingen, zijn er ook vrouwen met kwade bedoelingen. Niet elke vrouw is per definitie een heilige. Er zijn ook lijpos, vrouwen die bewust om andere reden iemand iets willen aandoen, etc.

Dat is verder niks bijzonders, maar wel iets om in het achterhoofd te houden en dus niet per definitie elke vrouw die iets roept, zonder verder goed onderzoek, meteen als slachtoffer te zien en de man als dader.
Krekker is de bom!
  maandag 15 mei 2023 @ 15:45:35 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209163032
quote:
6s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Laat me raden: je hebt een theorie over wat succes wél is?
Dat is denk ik voor iedereen anders. Voor mij is het een mate van vrijheid en autonomie hebben (daar hoort wat financiele onafhankelijkheid ook bij) en liefde ontvangen. Status an sich doet mij niet zoveel, daar werk ik ook niet echt aan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_209163086
Dit topic is echt vermoeiend, desondanks dat er vooral mannen in posten.

Misschien ben ik wel niet gemaakt voor dit soort generalisatiebullshit.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  maandag 15 mei 2023 @ 16:48:16 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209163852
quote:
7s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:50 schreef eudaemonia het volgende:
Dit topic is echt vermoeiend
Eerder hilarisch.
Net van werk en trek nu mijn eerste flesje open. Fok! verveelt nooit.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_209164157
quote:
7s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:50 schreef eudaemonia het volgende:
Dit topic is echt vermoeiend, desondanks dat er vooral mannen in posten.

Misschien ben ik wel niet gemaakt voor dit soort generalisatiebullshit.
Vind dit altijd de leukste topics.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Beste debater 2022 maandag 15 mei 2023 @ 18:39:48 #38
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209165318
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:38 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Je hebt gelijk dat er in de hedendaagse Nederlandse samenleving geen sprake is van openlijke lynchpartijen of levensbedreigende situaties puur gebaseerd op iemands huidskleur. Hoewel ongelijke kansen er wel voor zorgen dat je wordt beperkt in je ontwikkeling en dus in het leven.

Wat betreft de Nederlandse betrokkenheid bij slavernij, begrijp ik nooit zo goed waarom mensen dat los zien van onze samenleving. Het is een feit dat er veel Nederlandse eigenaren waren van plantages in bijvoorbeeld Suriname, EN dat tot slaafgemaakte personen soms naar Nederland werden gebracht om in Nederlandse huishoudens te werken.

Het is belangrijk om deze aspecten van de geschiedenis te erkennen en te begrijpen, inclusief de harde straffen die werden uitgedeeld en de schade die is toegebracht aan samenlevingen als gevolg van Nederlands handelen. Het erkennen van dit soort geschiedenis is van belang om een completer en eerlijker beeld te krijgen van de Nederlandse geschiedenis en de impact ervan op verschillende gemeenschappen.

Hier ook wat leesvoer voor je:

Anton de Kom - Wij slaven van Suriname over de geschiedenis van drie eeuwen Nederlandse koloniale geschiedenis. Ik zou het boek echt lezen. 😊

En wat interessante artikelen:

https://decorrespondent.n(...)95-0269-3891cf19c964

https://lab.nos.nl/projects/slavernij/index.html

https://www.nationaalarch(...)s-van-slavernij-1863

https://deniekasan.wordpr(...)-slaven-en-eigenaren

Slaven die wegliepen en gepakt werden konden rekening op 30 tot 40 zweepslagen op het piket van justitie of enkele maanden dwangarbeid met of zonder kettingboei. Het kwam ook voor dat een slaaf die herhaaldelijk wegliep een been afgezet werd, een oor of neus afgesneden of de achillespees doorgesneden werd.

De maximale straf die slaven werd opgelegd was de doodstraf. Dit kon door ophanging zijn, levend verbranding of marteling tot de dood er vrij zeker op volgde. Soms wilde men nog wel eens het hoofd afzetten en het op een spies zetten om andere slaven af te schrikken.


Maar wij hebben geen geschiedenis van slavernij. We zijn zooo anders dan de Amerikanen. En het heeft ook helemaal geen doorwerking in onze samenleving, die slavernijgeschiedenis.
Nog beter: er is in Nederland ook helemaal geen geschiedenis van openlijke lynchpartijen van mensen op basis van ras.

Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.

En ik verzeker je: werkelijk in niets lijkt Nederland (nu niet, nooit niet) op de situatie die je schetst.

Ten eerste: Nederland heeft voor de jaren '60 van vorige eeuw nooit een raciaal diverse samenstelling van de bevolking gekend, en al helemaal niet wanneer men dit met de V.S. vergelijkt. Dat betekent allereerst dat er ook helemaal geen geschiedenis van systematische raciale oppressie geweest kan zijn aangezien dit land nu eenmaal eeuwenlang nauwelijks niet-blanke inwoners heeft gehad. Dat betekent daarnaast dat er hier ook helemaal geen enkele voedingsbodem was voor het creėeren van raciale frictie.

Dat betekent ook dat er doorheen de Nederlandse geschiedenis geen enkele breedgedragen stromingen, bewegingen of partijen zijn geweest die zich baseerde op ras. Wat heet: de enige keer dat zo'n partij de macht had (en dat nog nominaal) was omdat de Duitse bezetter de NSB aan Nederland opdrong. Een partij, overigens, die daarvoor al nooit meer zetels heeft weten te vergaren dan welgeteld vier stuks, en qua ledenaantal voor de bezetting bleef steken op 33.342 (Maart 1940).

In Nederland hebben we verder geen inheemse slavernij van andersgekleurden gehad, en ergo ook geen emancipatiebeweging, geen vernietigende burgeroorlog tussen voor- en tegenstanders van slavernij, geen Reconstructie, geen Ku Klux Klan, geen Black Codes, geen Jim Crow, geen Red Shirts, geen Separate But Equal, geen lynchpartijen, geen Dixiecrats, geen White Citizen's Council.

En daar waar in de V.S. zwarten pas in 1964 volwaardig burger werden voor de Federale Wet, was de Nederlandse grondwet al lang en breed voorzien van de clausule dat uitsluiting op basis van ras verboden was. Hetgeen ook verklaart dat met de komst van grote groepen niet-blanken naar Nederland er hier geen volksopstanden waren, plotslinge toename en populariteit van racistische partijen en bovenal: geen wettelijk systeem dat racisme faciliteerde. Geen gescheiden ruimten, geen segregatie, geen uitsluiting.

Je vergelijkt appelen met peren en kakelt het Gloria Wekker-narratief braaf na. Hetzij uit soort wens een soort moderne vrijheidsstrijder te zijn, hetzij om een soort erfzonde in te lossen.

Hoe graag je ook wil dat Nederland eigenlijk in alles een soort Mississippi aan de Noordzee was (en zelfs is), de simpele historische feiten spreken voor zich. Je bent vooral extra aan het polariseren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209165390
Wat een slappe lul, wij zijn nou eenmaal de übermensch, geniet ervan.





[ Bericht 15% gewijzigd door poenhunter op 15-05-2023 18:57:48 ]
  maandag 15 mei 2023 @ 18:46:47 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209165400
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken
Met andere woorden: Er is niet 1 fokker die 1 feitje zou kunnen noemen over de VS waar jij niet van op de hoogte van zal zijn. Want dat zeg je wanneer je meer weet dan alle andere fokkers samen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Beste debater 2022 maandag 15 mei 2023 @ 18:47:50 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209165415
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:38 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Leuk dat je de behoefte voelt om dat te delen. Ik begrijp dat je een sterke band hebt met je partner en dat je hem hoog hebt zitten, dat lijkt mij normaal hoor.

Het is wel goed om te beseffen dat het bespreken van bredere maatschappelijke structuren en ongelijkheden niet betekent dat individuele relaties worden genegeerd of zo 😊. Het gaat er gewoonweg om dat we bewust zijn van de bredere sociale context en de systematische voordelen en privileges die sommige groepen genieten. Dat doet niks af aan jouw partner verder.
Privileges, systematische voordelen :')

Affijn... en dan zijn we 'bewust'. En dan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 maandag 15 mei 2023 @ 18:48:47 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209165428
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Met andere woorden: Er is niet 1 fokker die 1 feitje zou kunnen noemen over de VS waar jij niet van op de hoogte van zal zijn. Want dat zeg je wanneer je meer weet dan alle andere fokkers samen!
Losse feiten opzoeken en opboeren is wat anders dan ergens een studie naar verrichten.

Zie de bijdragen van Icegiant.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 mei 2023 @ 18:49:31 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209165445
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Losse feiten opzoeken en opboeren is wat anders dan ergens een studie naar verrichten.

Zie de bijdragen van Icegiant.
Maar misschien zit er tussen die 10.000-den fokkers nog wel iemand die er een studie naar verricht heeft. Of misschien wel 10!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Beste debater 2022 maandag 15 mei 2023 @ 18:50:37 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209165463
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar misschien zit er tussen die 10.000-den fokkers nog wel iemand die er een studie naar verricht heeft. Of misschien wel 10!
Lijkt me geweldig. Die kan mijn argumentatie alhier onderbouwen, en er wellicht aan toevoegen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 mei 2023 @ 18:51:24 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209165468
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Lijkt me geweldig. Die kan mijn argumentatie alhier onderbouwen, en er wellicht aan toevoegen.
Je hebt geen ongelijk inhoudelijk wat je verweer tegen iceGiant betreft hoor. Maar je uitspraak over jouw kennis van de VS is nogal aanmatigend.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Beste debater 2022 maandag 15 mei 2023 @ 18:52:25 #46
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209165484
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:57 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Het bespreken van ongelijkheden en het werken aan het oplossen daarvan betekent niet dat andere vormen van discriminatie worden gebagatelliseerd volgens mij.
Noem eens wat oplossingen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 maandag 15 mei 2023 @ 18:54:32 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209165506
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je hebt geen ongelijk inhoudelijk wat je verweer tegen iceGiant betreft hoor. Maar je uitspraak over jouw kennis van de VS is nogal aanmatigend.
Noem het mijn apenrotsmomentje.

Oega Boega.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209170000
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Noem het mijn apenrotsmomentje.

Oega Boega.
Ik kan mij herinneren dat wij weleens ruzie hebben gehad maar je bent uitstekend aan het debatteren de laatste tijd moet ik zeggen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_209170055
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:44 schreef LXIV het volgende:
Ik ben ook zo blij dat ik niet op Linked-in hele sociaal-geaccepteerde verhalen hoef te typen en daar actief moet zijn om mijn baan te behouden of nog wat op te krikken. Of op donderdag verplicht ben om te borrelen en daar dan te lachen om de flauwe grappen van mijn chef. Of vrijwililgerswerk moet doen enkel om dat dit goed staat op mijn CV. Of die aantrekkelijke medewerkster van 24 niet mag versieren omdat dit vast geen sociale goedkeurig vereist.

Veel mannen geven hun vrijheid en autonomie wel op voor de illusie van een 'carriere', terwijl dat eigenlijk niet veel meer dan een keurslijf is om ze in toom te houden. En dan in het weekeinde met hun vrienden gaan 'surviven' of zonder T-shirt aan gaan barbecuen op echt hout in de Vinex-wijk zeker..
Deel 1 met je eens. Het stukje barbecuen op echt hout in een Vinex-wijk lijkt me eigenlijk best leuk.

Overigens zijn mensen in een relatie gemiddeld gezien wel het gelukkigst.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_209170146
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Feministen be like:

1. Tsja, mannen kunnen nu eenmaal niet plannen;
2. Omdat mannen crimineel zijn;
3. Omdat mannen gewelddadig zijn;
4. Omdat mannen niet goed opletten op school;
5. Omdat mannen hun zorgtaken verwaarlozen;
6. Maar de meeste slachtoffers van femicide zijn vrouw!;
7. Wederom, mannen verwaarlozen hun zorgtaak;
8. De meeste daders van gewelddelicten zijn man;
9. De meeste criminelen zijn man.

Vaak wordt er niet eens inhoudelijk ingegaan op al deze argumenten en vliegen de persoonlijke aanvallen of stropoppen ('mannen willen alleen maar seks met knappe vrouwen!!!') je om de oren.

Maar goed, het is ergens ook wel waar dat een groot deel van de ellende die mannen meemaken, zoals oorlogen, ook voor een groot deel door andere mannen wordt veroorzaakt. Behalve wellicht een keer een slechte Engelse koningin ofzo.

Daarom ben ik er dus zo voor om onderscheid te maken tussen mannen in plaats van alle nieuwssites vol te gooien met kansloze termen als 'witte man'. Dat is pas echt kansloos.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')