abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 mei 2023 @ 10:52:59 #276
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209158413
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:35 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is niets anders dan evolutionaire biologie en ook niks nieuws wat ik schrijf. Ik zeg echter niet dat het voor de mens onvermijdelijk is om volgens deze evolutionaire biologie te leven, we doen al eeuwen wat anders, namelijk met het monogame huwelijk, waarbij de vrouwen eerlijk over de mannen verdeeld worden en er hooguit stiekem en af en toe wat promiscuïteit plaatsvindt, Dus wat dat betreft kan de mens de natuur gerust overstijgen. In de dierenwereld gaat het natuurlijk altijd wel volgens de regels van de natuur.

We zitten nu in een situatie waarin deze traditionele situatie snel afgebroken wordt en we hebben een steeds vrijere seksmarkt gekregen, zonder al te veel moraal. Dan zie je inderdaad dat vooral de vrouwen de voorkeur geven aan de meest succesvolle en aantrekkelijke mannen en dat er als gevolg daarvan een deel van de mannen dus niks krijgt. Als je al eens op Tinder of iets soortgelijks gezeten hebt zul je dat zelf ervaren hebben.

Een van de gevolgen van een deel van de mannen uitsluiten van liefde en seks is trouwens maatschappelijke instabiliteit. Die mannetjes raken enorm gefrustreerd en zijn tot van alles in staat, ook geweld. Ook dat zien we dus gebeuren, vooral in samenlevingen waar status en succes als heel belangrijk gezien worden, bijvoorbeeld de USA. Dat is dan de zogenaamde 'incelcultuur'
Het is wel meer dan 'evolutionaire biologie'. Afgezien van de achterlijkheid om op basis van vaststaande identitaire eigenschappen mensen van alles toe te dichten, in dit geval geslacht, ben ik erg benieuwd waar zaken als menselijke psychologie en menselijke beleving van seksualiteit, romantiek en verbondenheid - zaken waarin de mens wegens diens intelligentie en cognitieve mogelijkheden het dierenrijk VERRE overstijgt, hoe graag je ook dat simplistische 'de dieren doen het ook' riedeltje erbij wil betrekken - een plaats hebben in je verder primitieve kijk op diezelfde mens.

Dat je alleen al denkt te kunnen spreken over moeders die eigenlijk hun eigen vrucht beschouwen als 'sub-optimaal' wanneer het 'mannetje' niet tot de top 10 van meest 'succesvollen' (nog zo'n holle term, niet alleen qua operationalisering maar tevens vanwege de niet universeel geldende invulling van dat concept) behoort en er minimaal 18 jaar 'aan vastzit', geeft vooral aan hoe wereld- en mensvreemd je bent (en wat voor absurde kijk je op ouderschap in het algemeen hebt) Dat krijg je wanneer je de mens inderdaad enkel beziet als aangekleed beest; een beetje die makkelijke cop-out om van alles te legimiteren en te bagatelliseren: we zijn 'gewoon' dieren. Ontelbare jaren (evolutionaire) groei van de menselijke psyche, intelligentie en emotie, de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn - zaken die continu worden weggemoffeld door die paar sociaal-darwinisten die we sinds 1945 nog hebben - worden dan altijd makkelijk overboord gezet. En dan kom je tot verderfelijke uitspraken en ideeën die we je hier mogen zien verspreiden.

Waar dat soort retoriek toe leidt hebben we nog niet zo lang geleden mogen aanschouwen: sterilisering, euthanisering en uitroeiing van leven dat 'sub-optimaal' is.

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 15-05-2023 10:59:23 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209158417
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je gewauwel, waarbij er eerder sprake is van een soort conservatieve sociaal-darwinistsche vleesmarkt met 'investeringen' en 'sub-nageslachten' dan iets van een weldoordacht en steekhoudend argument verdient niet meer dan dat. Niet onverwacht verder, gezien je bruine randjes in het verleden en je affectie voor 'cultuurislam'.

Blijft sowieso fascinerend, lieden die weten wat 'de man' en 'de vrouw' allemaal willen en doen om een pseudowetenschappelijk wereldbeeld overeind te houden.
Ach een stukje biologie af en toe is niets mis mee maar het moet niet doorslaan allemaal nee.

Denk dat de conclusie van het topic vooral is dat:

1. We moeten kappen met woke taalgebruik als 'witte man' omdat het een parodie op de realiteit is en er onderscheid moet worden gemaakt tussen de 1 procent en de 99 procent. Is een enorm polariserende term.
2. We mogen concluderen dat historische argumenten over het patriarchaat flauwekul zijn omdat opnieuw 99 procent van de mannen duizenden jaren een enorm kutleven hebben gehad en daar pas de laatste 60 jaar een beetje verandering in komt. Zelfde geldt overigens voor vrouwen maar die werden niet massaal afgeslacht in oorlogen.
3. Dat er biologische factoren zijn die ervoor hebben gezorgd dat dingen zijn zoals ze zijn. Meer mannen in topfuncties? Ja klopt, maar verklaarbaar want vrouwen willen die topfuncties vaak helemaal niet en zijn van nature zorgdragender. Mannen doen meer fysiek werk? Ja klopt, want mannen zijn fysiek sterker.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn en we hadden in Nederland best een aardige balans gevonden tot woke zijn intrede deed.
pi_209158463
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:35 schreef LXIV het volgende:
Dus wat dat betreft kan de mens de natuur gerust overstijgen.
Nee, dat kan ie niet. Geen fractie van ons gedrag kan niet-natuurlijk (of biologisch als je wil) zijn, gezien geen fractie van ons zijn niet-biologisch is. Alles wat we doen en zijn is een expressie van de genen (en niet alleen onze eigen, maar ook die van bacteriën die in ons aanwezig zijn), sociale constructies bouwen en honoreren incluis. Wel denk ik dat bepaalde gedragingen en instincten fundamenteler (dwz: prevalenter en meer leidend zijn in ons gedrag) zijn dan andere, en het een in de ene context meer naar voren kan komen dan het andere. Angst voor uitsluiting (of erger) is bv groter dan de wens om het beste mannetje te kiezen (ergo het succes van de kerkelijke inrichting), en het instinct om het beste mannetje te kiezen is anderzijds weer sterker dan uit mededogen, teneinde het bewaken van sociale cohesie, het mindere mannetje te kiezen, waar ze wel weer bereid is om het mindere mannetje te kiezen om meer veiligheid voor het kroost te verzekeren, dan het kroost zou ontvangen van het mannetje druk is met het batsen van de hele groep.

[ Bericht 2% gewijzigd door Akathisia op 15-05-2023 12:09:18 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 15 mei 2023 @ 11:00:19 #279
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209158497
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:57 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Nee, dat kan ie niet. Geen fractie van ons gedrag kan niet-natuurlijk (of biologisch als je wil) zijn, gezien geen fractie van ons zijn niet-biologisch is. Alles wat we doen en zijn is een expressie van de genen, sociale constructies bouwen en honoreren incluis. Wel denk ik dat bepaalde gedragingen en instincten fundamenteler (dwz: prevalenter en meer leidend zijn in ons gedrag) zijn dan andere, en het een in de ene context meer naar voren kan komen dan het andere. Angst voor uitsluiting (of erger) is bv groter dan de wens om het beste mannetje te kiezen (ergo het succes van de kerkelijke inrichting), en het instinct om het beste mannetje te kiezen is anderzijds weer sterker dan uit mededogen, teneinde het bewaken van sociale cohesie, het mindere mannetje te kiezen.
Spreek jij wel eens vrouwen? Ik bedoel echte?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209158542
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 09:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Als jij denkt dat jezelf als vent in een jurk hijsen en jezelf met vrouwelijke hormonen ombouwen tot een androgyn gedrocht jouw kansen op de seksuele markt positief beïnvloed heb je een vreemd beeld van de seksuele markt.

Blijvend impotent, verminkt en alleen voor een klein percentage fetisjisten nog seksueel aantrekkelijk.
Ik vrees dat er stiekem best veel mannen zijn die houden van 'chicks met dicks'.

En ik vrees ook dat dit stiekem een van de drijfveren is voor mannen om 'vrouw' te worden.

Ik bedoel, je kunt het ook gewoon accepteren. Dat je lijf anders is dan dat je zou willen. Ik durf te stellen dat hier vaak toch een seksuele drijfveer achter zit.

Overigens ben ik het helemaal met jouw omschrijvingen eens.
pi_209158551
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Spreek jij wel eens vrouwen? Ik bedoel echte?
Ja, maar mijn eerste vraag is altijd of ze ovuleren, en ik loop direct weg wanneer ze aangeven van niet.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 15 mei 2023 @ 11:07:46 #282
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209158605
quote:
14s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:03 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, maar mijn eerste vraag is altijd of ze ovuleren, en ik loop direct weg wanneer ze aangeven van niet.
Ik denk dat als dat je eerste vraag aan een vrouw is, zij degene is die direct wegloopt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209158614
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
een beetje die makkelijke cop-out om van alles te legimiteren en te bagatelliseren: we zijn 'gewoon' dieren. Ontelbare jaren (evolutionaire) groei van de menselijke psyche, intelligentie en emotie, de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn
Waarom zouden we minder dier zijn geworden door het doormaken van ontelbare jaren evolutie?
pi_209158637
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik denk dat als dat je eerste vraag aan een vrouw is, zij degene is die direct wegloopt.
Daarmee erken je helaas dat je geen idee hebt van waar je allemaal wel niet mee weg kan komen als een genetisch-optimaal product.
pi_209158639
Ten eerste: enigszins lachwekkend als ik sommigen zie posten dat die mannen die tegen dingen aan lopen zich niet aan moeten stellen en lopen te janken. Waag dat eens tegen vrouwen te zeggen. Of people of color. Beter om dat tegen niemand te zeggen, want iedereen ervaart dingen anders.

Dat generaliseren werkt enkel polariserend en daar hebben we helemaal niks aan. Ik denk dat iedereen ergens wel gelijk heeft.

Ja, vrouwen hebben uitdagingen die mannen minder hebben. Ja, mannen hebben uitdagingen die vrouwen dan weer niet hebben. Ja, er zijn mannen die neer kijken op vrouwen, maar lang niet allemaal. Ja, je hebt vrouwen die doorslaan in feministisch gedrag, maar lang niet allemaal. Ja, er zijn blanken die discrimineren (bewust of onbewust), maar lang niet allemaal. Ja, je hebt people of color die veel te veel doorslaan in het willen van gelijkheid omdat ze stiekem geen gelijkheid willen, maar juist meer power willen hebben. Maar ook dat geldt niet voor iedere POC.

Er wordt altijd geroepen dat mensen ware gelijkheid willen zien, maar ik denk dat we al dichterbij dat punt zijn dan dat we denken. En er vooral niet in door moeten slaan. Een baan moet bv gaan naar de beste persoon voor de functie. Niet standaard naar een poc omdat je als bedrijf wil laten zien dat je geen racist bent en deugt. Niet standaard naar een vrouw omdat je niet beschuldigd wil worden door feministen. Niet standaard naar een blanke man, omdat die zo zielig zijn.

Wel mee eens dat we als wereld af en toe nogal doorslaan in het opkomen voor minderheden. Goed dat we er op blijven letten, en er zijn zeker stappen te maken, maar dat geldt net zo goed voor de blanke man; die ook gewoon te maken hebben met uitdagingen. Maar die doen er blijkbaar minder toe, die moeten vooral niet zeuren. We moeten eens stoppen met het houden van een competitie. Proberen dichterbij elkaar te komen, maar dat werkt niet als we als samenleving blijven generaliseren en polariseren :)
  maandag 15 mei 2023 @ 11:22:53 #286
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209158796
quote:
80s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:09 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Daarmee erken je helaas dat je geen idee hebt van waar je allemaal wel niet mee weg kan komen als een genetisch-optimaal product.
En, al gelukt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 mei 2023 @ 11:26:28 #287
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209158857
quote:
10s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:08 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom zouden we minder dier zijn geworden door het doormaken van ontelbare jaren evolutie?
Dat we op hetzelfde niveau staan en fuctioneren is hetgeen dat ik bestrijd. Het gegeven dat je vandaag in een toilet defeceert i.p.v. op je bureaustoel is daar al blijk van.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209158976
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat we op hetzelfde niveau staan en fuctioneren is hetgeen dat ik bestrijd. Het gegeven dat je vandaag in een toilet defeceert i.p.v. op je bureaustoel is daar al blijk van.
Honden hebben we ook zo getraind dat ze je huis niet onderschijten.

Maar de zwart wit evolutionaire visie van lxvi is natuurlijk bizar omdat hij ook de bonobos als voorbeeld genomen zou kunnen hebben waarbij er door de groep flink aan polygamie gedaan wordt. :+
pi_209158982
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 08:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
De meeste daklozen zijn man.
De meeste mensen in gevangenissen zijn man.
De meeste dodelijke slachtoffers in oorlogen zijn man.
De meeste mensen met zware beroepen zijn man.
De mensen die de meeste uren werken zijn man.
De meeste slachtoffers van moord zijn man.
De meeste mensen die na scheiding contact met hun kind verliezen zijn man.
De meeste slachtoffers van geweld zijn man.
De meeste slachtoffers van criminaliteit zijn man.

De lijst kan nog veel langer. Er is geen zinnig argument te geven waarom het leven voor mannen niet zwaarder is dan voor vrouwen.
En waar gaat zowat de rest van de topic over?
Over hoe veeschrikkelijk het is dat sommige mannen geen schare bloedmooie vrouwen kan neuken.
pi_209159078
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Je kan best een boompje opzetten over dat we dankzij de prefrontale cortex beter in staat zijn tot regulatie dan andere dieren, maar dat is geen negatie van de aanwezigheid van datgene wat gereguleerd dient te worden, noch van de afhankelijkheid van waartussen we, met enige mate van bewustzijn (imo worden we goeddeels geleid door onderliggende processen), onophoudelijk schipperen. Het is m.a.w. niet alsof we dankzij dit kunnen (volledig) losgekomen zijn van de instincten; het stelt ons hoogstens in staat er meer afstand tot te nemen, en behoeften (langer) uit te stellen, dan wel te negeren. En hierin zit de crux; het kiezen van een partner, met alle bewustzijn en intelligentie die we bezitten, komt onvermijdelijk voort uit een instinct dat aan het bewuste (en de individuele identiteit) voorafgaat. We kiezen niet wat we aantrekkelijk vinden - we kiezen niet eens dát we überhaupt iets aantrekkelijk vinden. Schopenhauer had wat dat betreft gelijk: de mens kan (tot op zekere hoogte) doen wat hij wil, maar hij kan niet willen wat hij wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 15-05-2023 12:07:30 ]
pi_209159403
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Toch zegt hij best wat interessante dingen denk ik. Het is allemaal wat theoretisch maar inderdaad heeft alles invloed op elkaar. En was inderdaad vroeger de kerkelijke structuur sterker dan de biologische instincten.

Jouw toevoeging over bewustzijn vond ik dan wel weer sterk maar dan nog voeren die instincten nog steeds wel vaak de boventoon. Kijk maar eens naar de tinderwereld.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2023 12:05:46 ]
pi_209159414
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:41 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Je kan best een boompje opzetten over dat we dankzij de prefrontale cortex beter in staat zijn tot regulatie dan andere dieren, maar dat is geen negatie van de aanwezigheid van datgene wat gereguleerd dient te worden, noch van de afhankelijkheid van waartussen we, met enige mate van bewustzijn (imo worden we goeddeels geleid door onderliggende processen), onophoudelijk schipperen. Het is m.a.w. niet alsof we dankzij dit kunnen (volledig) losgekomen zijn van de instincten; het stelt ons hoogstens in staat er meer afstand tot te nemen, en behoeften (langer) uit te stellen, dan wel te negeren. En hierin zit de crux; het kiezen van een partner, met alle bewustzijn en intelligentie die we bezitten, komt onvermijdelijk voort uit een instinct dat aan het bewuste (en de individuele identiteit) vooraf gaat. We kiezen niet wat we aantrekkelijk vinden - we kiezen niet eens dát we überhaupt iets aantrekkelijk vinden. Schopenhauer had wat dat betreft gelijk: de mens kan (tot op zekere hoogte) doen wat hij wil, maar hij kan niet willen wat hij wil.
Word jij niet moe van jezelf?
pi_209159476
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:35 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Over hoe veeschrikkelijk het is dat sommige mannen geen schare bloedmooie vrouwen kan neuken.
Daar gaat het niet of nauwelijks over maar leuke stropop om op te schieten weer.
pi_209159509
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:41 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Je kan best een boompje opzetten over dat we dankzij de prefrontale cortex beter in staat zijn tot regulatie dan andere dieren, maar dat is geen negatie van de aanwezigheid van datgene wat gereguleerd dient te worden, noch van de afhankelijkheid van waartussen we, met enige mate van bewustzijn (imo worden we goeddeels geleid door onderliggende processen), onophoudelijk schipperen. Het is m.a.w. niet alsof we dankzij dit kunnen (volledig) losgekomen zijn van de instincten; het stelt ons hoogstens in staat er meer afstand tot te nemen, en behoeften (langer) uit te stellen, dan wel te negeren. En hierin zit de crux; het kiezen van een partner, met alle bewustzijn en intelligentie die we bezitten, komt onvermijdelijk voort uit een instinct dat aan het bewuste (en de individuele identiteit) voorafgaat. We kiezen niet wat we aantrekkelijk vinden - we kiezen niet eens dát we überhaupt iets aantrekkelijk vinden. Schopenhauer had wat dat betreft gelijk: de mens kan (tot op zekere hoogte) doen wat hij wil, maar hij kan niet willen wat hij wil.
Best interessant stukje filosofie allemaal maar of het ook volledig wetenschappelijk onderbouwd kan worden betwijfel ik. Onderzoek naar bewustzijn staat echt nog in de kinderschoenen en een uitspraak als 'instinct overstijgt het bewustzijn' moet je onderbouwen.
pi_209159516
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:35 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ik kan me voorstellen dat dat frustrerend is.

Ik kan degenen die nog nooit een bloedmooie vrouw geneukt heeft enigszins gerust stellen, de beste seks heb je niet met de bloedmooie vrouwen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209159528
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik kan me voorstellen dat dat frustrerend is.

Ik kan degenen die nog nooit een bloedmooie vrouw geneukt heeft enigszins gerust stellen, de beste seks heb je niet met de bloedmooie vrouwen.
Dit kan ik eveneens bevestigen.
pi_209159593
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Best interessant stukje filosofie allemaal maar of het ook volledig wetenschappelijk onderbouwd kan worden betwijfel ik. Onderzoek naar bewustzijn staat echt nog in de kinderschoenen en een uitspraak als 'instinct overstijgt het bewustzijn' moet je onderbouwen.
Wat mij betreft is óf het bewustzijn fundamenteel óf het fysieke, en in het tweede geval is het bewustzijn niet veel meer dan een trucje van het organisme om zichzelf iets beter tot de complexe (sociale) wereld te kunnen verhouden. Als Etto het heeft over het niet defaceren op een bureau, dan ik zie daar eerder een 'biologische' motivatie in: de instinctieve walging voor poep bijvoorbeeld, dan dat het louter een of andere 'ondierlijke' ingeving van een 'hoger bewustzijn' betreft.
pi_209159618
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:14 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Wat mij betreft is óf het bewustzijn fundamenteel óf het fysieke, en in het tweede geval is het bewustzijn niet veel meer dan een trucje van het organisme om zichzelf aan te kunnen sturen - zich tot de complexe (sociale) wereld te kunnen verhouden. Als Etto het heeft over het niet defaceren op een bureau, dan ik zie daar eerder een 'biologische' motivatie in: de instinstieve walging voor poep, dan een of andere 'ondierlijke' ingeving van een 'hoger bewustzijn'.
Het bewustzijn is emergent en we weten er nog geen fuck vanaf. Of het een trucje van het organisme is, of het organisme overstijgt weten we helemaal niet. Puur speculeren.
  Moderator maandag 15 mei 2023 @ 12:17:16 #299
441859 crew  Lenny77
pi_209159647
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ach een stukje biologie af en toe is niets mis mee maar het moet niet doorslaan allemaal nee.

Denk dat de conclusie van het topic vooral is dat:

1. We moeten kappen met woke taalgebruik als 'witte man' omdat het een parodie op de realiteit is en er onderscheid moet worden gemaakt tussen de 1 procent en de 99 procent. Is een enorm polariserende term.
2. We mogen concluderen dat historische argumenten over het patriarchaat flauwekul zijn omdat opnieuw 99 procent van de mannen duizenden jaren een enorm kutleven hebben gehad en daar pas de laatste 60 jaar een beetje verandering in komt. Zelfde geldt overigens voor vrouwen maar die werden niet massaal afgeslacht in oorlogen.
3. Dat er biologische factoren zijn die ervoor hebben gezorgd dat dingen zijn zoals ze zijn. Meer mannen in topfuncties? Ja klopt, maar verklaarbaar want vrouwen willen die topfuncties vaak helemaal niet en zijn van nature zorgdragender. Mannen doen meer fysiek werk? Ja klopt, want mannen zijn fysiek sterker.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn en we hadden in Nederland best een aardige balans gevonden tot woke zijn intrede deed.
Nee, wij concluderen niets.
Dat is JOUW conclusie.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_209159679
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Is helemaal niets flauws aan.
Was snoeihard ploeteren hier op t land en in de nieuwe polders. Lees je daar eens over in. En ook bijvoorbeeld over de Jordaan, Twente in de textielperiode, het leven in de veengebieden of de scheepsbouw in het westen. Doen alsof het hier voor blanken altijd een feestje was is echt bizar.
Tevens werkelijk te gek voor woorden dat je doet alsof iedere zwarte hier aan een boom werd opgehangen.

Lees je eens in man voordat je al die esajaspropaganda begint te geloven.
Halve zolen hier.
Zeker wel. Het is belangrijk om de geschiedenis van Nederland in al zijn complexiteit te begrijpen. Niemand (ik niet in ieder geval) beweert dat het leven voor alle witte mannen in Nederland altijd gemakkelijk was. Uitleg heb ik al gegeven. Maar nogmaals: je begrijpt dat waar ik over praat betrekking heeft op BREDERE systemische voordelen die bepaalde groepen (witte mannen) in de samenleving historisch gezien hebben ten opzichte van anderen?

Het erkennen van bepaalde machtsstructuren waar witte mannen voordelen uit halen en bijvoorbeeld van de geschiedenis van slavernij en de gevolgen ervan, betekent niet dat ik beweer dat elke zwarte persoon werd opgehangen aan een boom of dat elke witte mannen een geweldig leven heeft. Ik wilde juist laten inzien hoe flauw ik dat voorbeeld vind.

Het gaat erom dat je je bewust bent van de bredere machtsstructuren en systemen die bepaalde groepen structureel hebben bevoordeeld, terwijl anderen werden benadeeld!

En bijv. om het systematische onrecht en de discriminatie te erkennen die zwarte mensen hebben ervaren, zoals het feit dat Nederland betrokken was bij de trans-Atlantische slavenhandel en de uitbuiting van mensen in koloniën. Lees bijvoorbeeld Wij slaven van Suriname van Anton de Kom om te zien wat mensen is aangedaan. Die geschiedenis is ook onze geschiedenis.

Jezelf wat meer informeren en daardoor het begrijpen van deze geschiedenis helpt jou om meer empathie en begrip te hebben voor de ervaringen van zwarte mensen en om te willen streven naar een meer inclusieve samenleving.

Maar goed jouw gebrek aan kennis is een gevolg van de lessen over geschiedenis op middelbare scholen die vaak niet uitgebreid genoeg zijn als het gaat om de geschiedenis van slavernij. Het valt me op dat altijd dat argument ‘maar mijn overgrootopa die met zijn voeten in de stront stond dan’.

Het is wel essentieel dat het onderwijs over slavernij wordt verbeterd merk ik, zodat mensrn een vollediger begrip krijgen van dit aspect van de geschiedenis, inclusief de impact ervan op zwarte mensen, landen en de samenleving als geheel.

En dan kom je ook weer op het punt dat de witte man nou eenmaal een betere plek heeft in deze maatschappij door wat ik allemaal al heb opgenoemd. Gelukkig verandert dat beetje bij beetje 😉
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')