Voor piloot zijn de eisen veel zwaarder en is de opleiding ook veel moeilijker + duurder.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:54 schreef kree het volgende:
Moet zeggen dat het salaris me wel onwijs tegenvalt hoor voor zoiets...
Bedoel vergelijk het haast met een piloot ofzo want je bent toch verantwoordelijk voor 200 man.,? *als het al niet meer is
Kwestie van naar huis willen denk ik.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:04 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom verlaat een machinist soms een trein zonder aflossing, waardoor er 10 minuten vertraging ontstaat?
Daarom ik heb MBO4 enzo en heb nl wel eens hiernaar gekeken. Maar het salaris is zo veel lager als wat ik elders kan verdienen gewoon als monteur. Dus het is geen aanval op jou meer op de organisatie want het is wmb zwaar onderbetaald wel.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Voor piloot zijn de eisen veel zwaarder en is de opleiding ook veel moeilijker + duurder.
Machinist is een functie op MBO-niveau, en voor zoiets is het loon eigenlijk niet meer of minder dan gemiddeld.
Hoewel meer natuurlijk altijd welkom is
Daarnaast denk ik dat je het met 200 nog erg voorzichtig inschat. Een lange dubbeldekker in de spits daar past volgens mij gerust 1000 man in.
Ja het is soms wel lastig. De diensten voor de week (maandag t/m zondag) worden altijd pas de donderdag vantevoren bekend gemaakt. Zit je in een vast rooster dan kan je daarop terugvallen en weet je -wijzigingen onder voorbehoud- ruim vantevoren wat je krijgt. Als je, zoals ikzelf, vervanger bent dan is het dus echt iedere week weer een verrassing.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:09 schreef Lothiriel het volgende:
Heb nog enkele kleine vraagjes nu het toch kan!
- Is het niet moeilijk om je werk te combineren met een gezin/sociaal leven? Vooral als je bijvoorbeeld ineens 's nachts moet werken? En omdat je ook met onregelmatige uren zit.
Ik ben zeer tevreden. Onder druk vanwege vertragingen voel ik me nooit. Behalve dan een beetje voor de reizigers die hopen hun aansluiting niet te missen. Maar je krijgt vanuit het management nooit iets te horen over vertragingen.quote:- Voel je je gerespecteerd door de NS als werkgever, en word je nooit onder druk gezet bij vertragingen om deze toch goed te proberen maken?
Dat beslist de bijsturing (de controlekamer dus). Zij kunnen besluiten om een trein helemaal op te heffen, of over een deel van het traject op te heffen. Zo schuiven sprinters soms een paar stopstations voorbij omdat de vertraging te groot is en ze daarmee ook achteropliggende treinen negatief beinvloeden.quote:- Soms worden treinen afgeschaft op het laatste deel van de reis als ze te veel vertraging hebben opgelopen. Is dat een beslissing van de machinist of wordt dat in de zogenaamde "controlekamer' beslist?
R'dam - Breda. Dordrecht wordt overgeslagenquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:29 schreef Mickytjuh het volgende:
Welk stukje is dan hal tussen den haag en Eindhoven? Is dat van Breda naar Dordrecht?
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Terugdenkende aan het ongeval bij het westerpark van april 2012.
Heb je ooit angst dat de techniek je in de steek laat?
en dit is echt al sinds mensenheugenis een hobbeldebobbelstukquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.
Berucht vind ik bijvoorbeeld Geldermalsen, waar je met intercities met 130 km/u doorheen komt knallen en waar heel veel wissels liggen van en naar de perrons en het aangrenzende emplacement. Die wissels en het spoor op dat stuk in het algemeen liggen er vrij slecht bij wat je merkt omdat je altijd heel hard heen en weer geschud word in je stoel. En dan zal het je maar gebeuren dat 1 van die wissels het niet meer trekt op zo'n moment en je trein de verkeerde kant opstuurt...
Ter illustratie, als je normaal door zo'n wissel moet rijden dan is dat met een maximum snelheid van 40 km/u...
Je hebt een vaste standplaats waar je diensten altijd beginnen en eindigen. Incidenteel kan het voorkomen dat een bepaalde dienst van een andere standplaats (wel van eentje niet te ver uit de buurt) naar jouw standplaats komt omdat ze personeelstekort hebben. Maar dan krijg je gewoon reistijd inbegrepen bij je dienst. Of desnoods vervoer per taxi.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:15 schreef Remqo het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld als je in Amsterdam woont, dat je dienst ook daar in de buurt begint of eindigt?
Of eindigt je dienst wel eens in Maastricht terwijl je de volgende ochtend in Groningen op moet stappen?
Hoe wordt zoiets ingepland?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
Nee, dat doet de bijsturing.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:20 schreef hjansen82 het volgende:
Mag je als machinist bepalen om stations over te slaan in geval van vertraging?
Vast wel, doel je op een specifiek thema mbt Prorail?quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:37 schreef kree het volgende:
Hebben jullie als machinisten wel eens met elkaar discussie over prorail?
mja, het was wel degelijk een zeer ernstig incident, omdat het wissel een defect niet aangaf en de beruchte plek zeer druk is qua treinen. Het is meer geluk dan wijsheid dat er daar niet een tegentrein op de ontspoorde trein is gebotst.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.
quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:40 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe wordt bepaald welk materieel er op welke lijn ingezet wordt? (zowel regulier als incidenteel)
Heb op de Hoekse lijn bijvoorbeeld wel eens in zowel Mat '64 als DDAR gezeten terwijl het daar standaard de SGMm was toen.Dat heeft te maken met de verwachte passagiersstromingen en de inzetbaarheid van het materieel zelf. Als er toevallig een paar extra SGM aan de kant staan omdat er wat defecten zijn dan kan er incidenteel ander materieel op de lijn verschijnen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook wordt er trouwens gekeken naar waar materieel aan het eind van de dag moet zijn. Iedere trein heeft een onderhoudsschema en 1 keer in de zoveel tijd moet het naar de gespecialiseerde servicelocatie voor dat materieel. SGM wordt bijvoorbeeld onderhouden in Leiderdorp (bij Den Haag), de VIRM in Onnen (bij Groningen) en de DDAR in Maastricht. Wel handig als aan het eind van de werkdag de betreffende trein alvast in de buurt is van een van die locaties.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
niet specifiek omdat ik alle details niet ken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Vast wel, doel je op een specifiek thema mbt Prorail?
Alle treinen in actieve reizigersdienst binnen de grenzen van Nederland, waar een NS logo opstaat en wat geen HSL materieel isquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:40 schreef Max-Westerman het volgende:
Mag/kun je ieder soort trein besturen?
Rekening mee houden voorafgaande de ritquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:50 schreef capuchon_jongen het volgende:
Gebeurd het soms dat je moet poepen/pissen tijdens een treinrit? En hoe los je dat op? snel tijdens het stil staan in een station ?
Ik heb wel eens wat fragmenten gezien ja, lijkt me inderdaad heel erg mooi om dat soort ritten te mogen maken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:51 schreef TLC het volgende:
Kijk je op tv weleens naar het programma Rail Away en zo ja, ben je dan weleens jaloers op je collega's in t buitenland die bv mogen rijden door hoge besneeuwde Alpentoppen ?
Kan iedere machinist de materieelcursus voor de HSL volgen of worden machinisten daarop geselecteerd?quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Via dat traject zit ook een klein stukje HSL inbegrepen waar ik niet overheen mag.
Daarnaast heb ik de materieelcursus voor dat type loc nooit mogen volgen, dus dan mag ik die trein ook niet rijden, zelfs als ie een heel traject over normaal spoor zou rijden dus niet.
Ik denk dat de voornaamste problemen zijn dat de zaken die wij als mensen 'op de vloer' aan de mensen van prorail terugkoppelen niet altijd even serieus worden genomen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:52 schreef kree het volgende:
[..]
niet specifiek omdat ik alle details niet ken.
Maar het komt nog wel eens in het nieuws natuurlijk en mij lijkt het een groot probleem dat je dus de NS hebt en prorail die eigenlijk het hele spoorwegnet beheerd.
Dus min of meer de vraag, lopen jullie daar wel eens mee in de problemen?
Daar ga ik wel vanuit.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:54 schreef hjansen82 het volgende:
Mag je als machinist die nu op huidig materieel rijdt straks ook op de Intercity NG?
Geen idee, waarschijnlijk omdat sprinter hipper klinktquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:56 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom heet een stoptrein nu een sprinter, terwijl een rit dus langzamer is als een intercity?
Als je twee kopsporen (dat zijn sporen die eindigen dmv een stootblok) hebt en op het ene spoor staat een trein dicht tegen het stootblok (of juk zoals wij dat noemen) dan is het wel gerechtvaardigd om je eigen trein op het tweede spoor minstens zo dicht tegen je eigen juk te zetten jaquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:58 schreef hjansen82 het volgende:
Is het tussen machinisten onderling een wedstrijd om zo dicht mogelijk tegen een stootblok te parkeren?
Volgens mij mag iedere machinist die daarop wil rijden daar de cursus voor volgen. Grote voorwaarde daarbij is wel dat je op een standplaats zit die de HSL ritten in hun dienstenpakket hebben.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:59 schreef twi het volgende:
[..]
Kan iedere machinist de materieelcursus voor de HSL volgen of worden machinisten daarop geselecteerd?
Een lange trein is niet moeilijker dan een korte trein. Het is inderdaad een kwestie van ervaring. Vantevoren al goed kijken waar je de trein precies neer moet zetten (dit wordt aangegeven dmv bordjes die corresponderen met de lengte van je trein) en daar vervolgens op anticiperen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:01 schreef Lothiriel het volgende:
Is het moeilijk om een erg lange trein precies op de juiste plaats tot stilstand te laten komen bij het perron? Of is dit louter een kwestie van ervaring/oefenen?
Zijn de condities in de winter heel anders dan in de zomer? Daarmee bedoel ik is de remweg op het spoor ook veel langer in geval van sneeuw/ijs, zoals op de weg? En maakt dat alles niet gevaarlijker?
Op de diverse NS standplaatsen hebben wij gewoon zelf rangeerdiensten.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:01 schreef hjansen82 het volgende:
Voor het rangeren. Heb je speciale rangeerders of doen de machinisten dat zelf?
De diensten waarin je een mix hebt van beide vind ik het leukst. Als ik echt moet kiezen dan ga ik voor de IC, want op sommige sprinterseries sta je meer stil dan dat je aan het rijden bent.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat is de leuker IC rijden of een sprintertje?
Ik werk alleen met ATB-EG, kan je vraag dus niet beantwoorden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:15 schreef hjansen82 het volgende:
Wat is eenvoudiger te hanteren ETCS of ATB (NG)?
quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:21 schreef hjansen82 het volgende:
Verder ben ik nog benieuwd naar het volgende. Wat zijn de leukste trajecten om te rijden?
quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ieder stukje heeft zo zijn eigen charmes. Mooi vind ik altijd de lijnen rond Hilversum, de Oostvaardersplassen, Arnhem - Nijmegen en een (voormalige) favoriet de lijnen rond Kerkrade.
Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:38 schreef Fokker89 het volgende:
Heb je ook voorkeur voor een bepaald treintype om te besturen?
Dankje, dacht alles gelezen te hebbenquote:Op zaterdag 10 november 2018 21:39 schreef O_o_ het volgende:
[..]
Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.
Graag gedaan, FOK!kers moeten elkaar de helpende hand toesteken .quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:40 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Dankje, dacht alles gelezen te hebben
Thanks voor het eerlijke antwoordquote:Op zaterdag 10 november 2018 21:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik denk dat de voornaamste problemen zijn dat de zaken die wij als mensen 'op de vloer' aan de mensen van prorail terugkoppelen niet altijd even serieus worden genomen.
Een jaar terug bijvoorbeeld heb ik een stuk slecht spoor gerapporteerd aan een verkeersleider van prorail. Er zat een knikje in het spoor en wel een dusdanige dat ik er niet meer met 140 overheen wilde rijden. De terugkoppeling van hem was toen dat ze er iemand naar zouden laten kijken.
Van een andere collega hoorde ik een paar weken later dat ook hij contact had gehad met prorail over hetzelfde knikje. Hij kreeg toen te horen dat er iemand het spoor had geinspecteerd, en die had bevonden dat het knikje nog 'binnen de acceptabele marge' zat. Met andere woorden het toch zeer hinderlijke knikje zit er nu, een jaar later, nog altijd...
Jazeker. Bijvoorbeeld Leeuwarden Achter de Hoven, Heerenveen IJsstadion (waar al in geen jaren een reguliere trein is gestopt) en vanaf ergens in december Heerlen De Kissel dat zeker voor een jaar dicht gaat. Of het nooit aangelegde Lelystad Zuid waar ruwbouw van is.quote:
En Zwolle Stadshagen, onze trots .quote:Op zaterdag 10 november 2018 22:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Jazeker. Bijvoorbeeld Leeuwarden Achter de Hoven, Heerenveen IJsstadion (waar al in geen jaren een reguliere trein is gestopt) en vanaf ergens in december Heerlen De Kissel dat zeker voor een jaar dicht gaat
Ik heb wel es een paar stukjes in Duitsland gereden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:27 schreef hjansen82 het volgende:
Heb je ook wel eens in het buitenland een rit gemaakt?
Tot z'n 80e!quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:29 schreef O_o_ het volgende:
Stel je voor je zoon zou als hobby treinsurfen hebben, hoelang krijgt 'ie huisarrest van je?
En maakt graffiti treinen niet mooier?
Hoe gaat die keuring, wat is de inhoud?quote:
Dank Vind het leuk om te zien hoeveel interesse er is en hoeveel vragen er gesteld worden!quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:52 schreef Vallon het volgende:
Topic... en interessant en kudo's, ook dat je een grote verantwoordelijkheid hebt op de bok om (soms) 1000+ mensen van A naar B te sjorren. Al een stuk wijzer en respect !!!
Ik heb geen EHBO en mij wordt ook niet gevraagd dat te hebben. Voor conducteurs is het echter wel verplicht.quote:Moet je je EHBO hebben en/of heb je bepaalde "vakkennis hoe om te gaan met crisissituaties ?
Wordt dat na je aanstelling nog verder IRL geoefend, bijgehouden of mogelijk getest ?
Ik denk even aan overspannen, flauwgevallen reizigers of (brrr)) "kapingen". Hoeft geen details maar ben benieuwd of dat onderwerptechnisch in jouw "oefen/vakpakket" zit.
Je ogen mogen geloof ik maximaal min zes hebben qua sterkte dus dat zit wel goed. Zelf heb ik lenzen. Tijdens de medische keuring wordt je oogsterkte getest en bij mij is het dusdanig slecht dat ik zelfs wettelijk verplicht ben mijn lenzen te dragen tijdens het rijden (ik zou ook echt niet zonder kunnen).quote:Hoe goed moeten je ogen zijn, m.a.w. hoe ver moet je kijken ? Mag je een leesbril hebben ?
Er zit geen radio in de cabine, en je mag ook je eigen geluidsdrager niet aanzetten.quote:Mag je onderweg muziek of naar de (amusements) radio luisteren ?
De medische keuring herhaalt zich iedere drie jaar en de psychologische keuring iedere vijf jaar.quote:Hoe vaak wordt je medisch (en mogelijk psychologisch) "gekeurd" ?
Daar wordt over het algemeen niet moeilijk over gedaan nee. Ze hebben liever dat ik me tijdig afmeld als ik denk niet fit genoeg te zijn voor een rit dan dat ik onnodig risico neem. Ook met afleidende thuiszorgen is het beter je af te melden.quote:Mag je je eventueel wat "makkelijker" ziek melden ?
Kan mij voorstellen dat het geen goed plan is wanneer jij met barstende koppijn ons voort moet trekken of mogelijk (aandacht afleidende) thuiszorgen hebt.
Het is wel de primaire taak van het bedrijf, dus doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Er zijn wel andere taken die je naast het gewone machinistenwerk op je kan nemen. Zo worden cursussen en instructies (bijvoorbeeld materieelcursussen) door veel gewone collega's gegeven die het leuk vinden om een ander wat te leren. Je kan ook mentor machinist worden dan begeleid je nieuwe machinisten met hun eerste stapjes in de spoorwereld. Je zou ook nog roosteraar, dienstindeler of een combifunctie conducteur kunnen nemen. Voor een enkeling is het mogelijk om door te groeien naar een managementfunctie.quote:Wat zijn je carričre mogelijkheden of is de bok zeg maar het eindstation ?
Per auto (zo kom ik trouwens hoe dan ook naar het werk )quote:Hoe kom jij van/naar je werk.... FF er vanuit gaande dat jij de eerste/laatste rit doet/hebt ?
Het opleidingstraject duurt 1 of 2 jaar. Zodra jij geslaagd bent voor je theorie-examens en je praktijkrit mag je solo rijden. De eerste paar keer solo is erg spannend, je hebt dan geen mentor meer om op terug te vallen en moet alle klusjes opeens alleen opknappen. Maar als het goed is ben je op alles voorbereid en er zijn eigenlijk weinig dingen die je nog kunnen verrassen. De enkele keer dat je misschien toch nog met een situatie zit waar je in je eentje niet uit komt kan je altijd nog een hulplijn bellen.quote:Hoe lang moet je oefenen cq. in stage meerijden voordat je solo mag ?
Hoe spannend is/was dat voor jou ?
Inspectierondjes doen wij eigenlijk niet. Dat is meer de taak van de storingsmonteur die iedere trein om de paar dagen een controlebeurt geeft.quote:In hoeverre moet je je materieel in technisch opzicht qua werking beheersen ?
Doe je ook een inspectierondje om de trein of is dat meer voor de conducteur of TD ?
Ik denk dat het komt omdat de prioriteiten van ieder bedrijf anders zijn.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:56 schreef kree het volgende:
[..]
Thanks voor het eerlijke antwoord
Maar dat is toch wel een probleem, bedoel nu is het rapporteren nog, straks een ongeluk ofzo....
Waarom werkt die communicatie dan zo slecht terwijl het twee bedrijven zijn die juist heel goed samen moeten werken?
Te veel managers etc en lagen ertussen kan ik nu al raden eigenlijk haha
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.quote:Op zaterdag 10 november 2018 22:34 schreef trein2000 het volgende:
Ik heb ooit meegemaakt dat de machinist de trein ipv naast het perron op de overweg tussen de perrons had gezet. Konden we er uit springen.
twee vragen:
- hoe kan dat in vredesnaam.
- Wat zijn de gevolgen voor de betreffende prutser
Ik heb de betreffende machinist natuurlijk gelijk aangesproken. Ik kreeg van hem te horen dat ie er problemen mee kreeg. Vandaar.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.
Het foutje wat jij beschrijft is eigenlijk verrassend snel gemaakt. Stel je rijd een lange rit met een trein met 4 bakken. Je stopt onderweg bij 20 stations, elke keer bij het bordje vier. Na die rit heb je nog een rit met weer 4 bakken, 10 stations en elke keer stop jij weer bij het bordje vier. Hierna krijg je een rit met een trein met 6 bakken. Bij het eerste station stop jij weer bij het bordje vier, net zoals bij de vorige 30 stations....
Dit is mij ook een keer overkomen, eigenlijk voor ik er erg in had had ik de deuren al geopend en kreeg ik een oproep van de conducteur dat er nog een bak buiten het station stond. Oeps.
Meestal zitten hier geen gevolgen aan, het is natuurlijk niet de bedoeling maar een dergelijke (denk)fout is verrassend snel gemaakt. Pas als het je echt vaak overkomt krijg je er wat van te horen.
Oh, is dat wat het bordje betekent? Ik zag ze op Utrecht Centraal en vroeg me al af wat het verband was met de trein enzo).quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.
De psychologische keuring is behoorlijk omvangrijk. Je krijgt eerst een hele reeks testen op de computer. Hier worden onder meer je concentratievermogen, je reactiesnelheid en je vermogen om je op een monotone taak te focussen getest. Ook heb je een test die je stressbestendigheid meet. Maar liefst 80% van de kandidaten die deze test maken valt hierop af, niet omdat ie nou heel moeilijk is maar omdat men het verkeerd inschat.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:22 schreef static het volgende:
[..]
Hoe gaat die keuring, wat is de inhoud?
De NS is vooral heel erg veel kwijt geraakt in de afgelopen 20 jaar. Vroeger was alles NS, door het hele land. Alle reizigerstreinen op alle trajecten, al het goederenvervoer, treinen voor het onderhoud van de infrastructuur etc. Je werkpakketten waren dus een stuk uitgebreider, het werk was eigenlijk een stuk interessanter dan wat het nu is. Dat is althans wat ik hoor van collega's die er al werkten voor midden de jaren 90. Zelf ken ik die verschillen dus niet.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:34 schreef naatje_1 het volgende:
Was je blij met de privatisering van NS of had je liever gezien dat het een staatsbedrijf was gebleven? En merk je daar effecten van?
Onder normale omstandigheden is het prima te doen. Als het glad is of je remweg om wat voor reden dan ook wordt verlengd kan het wat lastiger zijn.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:49 schreef naatje_1 het volgende:
Je hebt nu tegenwoordig van die indicaties waar de deuren zitten op sommige stations, is het niet enorm lastig om je daar aan te houden? Neem aan dat je nl wel wat speling wilt hebben bij het remmen...
dank voor de antwoorden, heb je wel eens overwogen om te wisselen van vervoerder? Dus gaan werken bij Arriva oid?quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De NS is vooral heel erg veel kwijt geraakt in de afgelopen 20 jaar. Vroeger was alles NS, door het hele land. Alle reizigerstreinen op alle trajecten, al het goederenvervoer, treinen voor het onderhoud van de infrastructuur etc. Je werkpakketten waren dus een stuk uitgebreider, het werk was eigenlijk een stuk interessanter dan wat het nu is. Dat is althans wat ik hoor van collega's die er al werkten voor midden de jaren 90. Zelf ken ik die verschillen dus niet.
Ik zou zeggen doe het, dan had je deze mededeling niet te hoeven doen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:37 schreef ZetaOS het volgende:
Waarom zou ik wat aan een machinist willen vragen? Goede vraag, niks waarschijnlijk. Ik vraag liever wat aan iemand met een mooie prestatie of zakelijk het erg goed doet.
Top en bedankt voor je antwoorden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb wel es een paar stukjes in Duitsland gereden.
Zeker niet, Arriva en de andere 'concurrenten' hebben een veel slechtere CAO. Hun personeel krijgt slechter betaald en daarnaast zijn de lijnen sterk opgedeeld. Iemand die werkt bij Arriva Groningen rijdt alleen op de lijnen in die regio, die zal je niet tegenkomen op een Arriva lijn in Gelderland of Limburg. Minder variatie en minder geld.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:55 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
dank voor de antwoorden, heb je wel eens overwogen om te wisselen van vervoerder? Dus gaan werken bij Arriva oid?
Wat kortzichtigquote:Op zaterdag 10 november 2018 23:37 schreef ZetaOS het volgende:
Waarom zou ik wat aan een machinist willen vragen? Goede vraag, niks waarschijnlijk. Ik vraag liever wat aan iemand met een mooie prestatie of zakelijk het erg goed doet.
Nope, in de meeste treinen zit climate control en dat werkt volautomatisch. Te koud of te warm ? Check even een andere bak, vaak zit daar onderling verschil in.quote:Op zondag 11 november 2018 00:02 schreef sjampoeh het volgende:
Regel jij ook de airco/verwarming in de trein ?
Eensgelijks super tof om alle antwoorden te lezen, veel leuke vragen en antwoorden gelezen. en bedankt voor de tijd die je erin steektquote:Op zondag 11 november 2018 00:08 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik beantwoord morgenmiddag weer meer vragen, moet eerst weer even een vroege dienst wegdraaien straks. In ieder geval erg leuk om al het enthousiasme te lezen!
ah geinig om te weten.quote:Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nope, in de meeste treinen zit climate control en dat werkt volautomatisch. Te koud of te warm ? Check even een andere bak, vaak zit daar onderling verschil in.
Reizigersquote:Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef Remqo het volgende:
Wat zijn de belangrijkste oorzaken dat een trein vertraging oploopt?
deze domme vragen kan je ook gewoon googelenquote:Op zondag 11 november 2018 11:13 schreef summer2bird het volgende:
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
In Friesland nog wel. Maar die zijn niet van de NS.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:01 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Dankje voor je antwoord op m'n beide vragen Wist niet dat er geen enkele dieseltrein meer reed.
lees anders eerst even het topicquote:Op zondag 11 november 2018 11:13 schreef summer2bird het volgende:
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.quote:Op zondag 11 november 2018 12:05 schreef manny het volgende:
Zitten die roosters altijd zo in elkaar dat je einde van de werkdag weer bent op het station dat je vertrokken bent of zijn er ook andere mogelijkheden (en hoe werkt dat dan ?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |