abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 10 november 2018 @ 20:09:34 #102
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183068369
Heb nog enkele kleine vraagjes nu het toch kan!

- Is het niet moeilijk om je werk te combineren met een gezin/sociaal leven? Vooral als je bijvoorbeeld ineens 's nachts moet werken? En omdat je ook met onregelmatige uren zit.

- Voel je je gerespecteerd door de NS als werkgever, en word je nooit onder druk gezet bij vertragingen om deze toch goed te proberen maken?

- Soms worden treinen afgeschaft op het laatste deel van de reis als ze te veel vertraging hebben opgelopen. Is dat een beslissing van de machinist of wordt dat in de zogenaamde "controlekamer' beslist?
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183068379
Terugdenkende aan het ongeval bij het westerpark van april 2012.
Heb je ooit angst dat de techniek je in de steek laat?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_183068399
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:54 schreef kree het volgende:
Moet zeggen dat het salaris me wel onwijs tegenvalt hoor voor zoiets...
Bedoel vergelijk het haast met een piloot ofzo want je bent toch verantwoordelijk voor 200 man.,? *als het al niet meer is
Voor piloot zijn de eisen veel zwaarder en is de opleiding ook veel moeilijker + duurder.
Machinist is een functie op MBO-niveau, en voor zoiets is het loon eigenlijk niet meer of minder dan gemiddeld.
Hoewel meer natuurlijk altijd welkom is :+

Daarnaast denk ik dat je het met 200 nog erg voorzichtig inschat. Een lange dubbeldekker in de spits daar past volgens mij gerust 1000 man in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  † In Memoriam † zaterdag 10 november 2018 @ 20:15:18 #105
88815 The_Emotion
98.3
pi_183068526
Hoe zit het bijvoorbeeld als je in Amsterdam woont, dat je dienst ook daar in de buurt begint of eindigt?
Of eindigt je dienst wel eens in Maastricht terwijl je de volgende ochtend in Groningen op moet stappen?
Hoe wordt zoiets ingepland?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_183068530
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:04 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom verlaat een machinist soms een trein zonder aflossing, waardoor er 10 minuten vertraging ontstaat?
Kwestie van naar huis willen denk ik.
Tien minuten vertraging alleen omdat de aflos er niet stond lijkt me trouwens vrij stug, dan was er waarschijnlijk iets anders aan de hand waardoor hij vertraagd was.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183068642
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Voor piloot zijn de eisen veel zwaarder en is de opleiding ook veel moeilijker + duurder.
Machinist is een functie op MBO-niveau, en voor zoiets is het loon eigenlijk niet meer of minder dan gemiddeld.
Hoewel meer natuurlijk altijd welkom is :+

Daarnaast denk ik dat je het met 200 nog erg voorzichtig inschat. Een lange dubbeldekker in de spits daar past volgens mij gerust 1000 man in.
Daarom ik heb MBO4 enzo en heb nl wel eens hiernaar gekeken. Maar het salaris is zo veel lager als wat ik elders kan verdienen gewoon als monteur. Dus het is geen aanval op jou meer op de organisatie want het is wmb zwaar onderbetaald wel.

Bedoel je hebt het leven van 1000 man in je handen letterlijk en figuurlijk voor 13 euro per uur ongeveer?

Wmb mag er wel iets meer financiėle waardering voor zijn. Want als jij een fout maakt dan loopt het voor veel mensen slecht af denk ik.

[ Bericht 10% gewijzigd door kree op 10-11-2018 20:28:21 ]
Do what you love, love what you do!
pi_183068663
Mag je als machinist bepalen om stations over te slaan in geval van vertraging?
Check it out
pi_183068822
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:09 schreef Lothiriel het volgende:
Heb nog enkele kleine vraagjes nu het toch kan!

- Is het niet moeilijk om je werk te combineren met een gezin/sociaal leven? Vooral als je bijvoorbeeld ineens 's nachts moet werken? En omdat je ook met onregelmatige uren zit.
Ja het is soms wel lastig. De diensten voor de week (maandag t/m zondag) worden altijd pas de donderdag vantevoren bekend gemaakt. Zit je in een vast rooster dan kan je daarop terugvallen en weet je -wijzigingen onder voorbehoud- ruim vantevoren wat je krijgt. Als je, zoals ikzelf, vervanger bent dan is het dus echt iedere week weer een verrassing.
Maar het is niet compleet asociaal hoor, bij ons houden de gasten op kantoor rekening met je voorkeuren. Zelf draai ik liever geen harde nachten en dus krijg ik ze vrijwel nooit. Er zijn ook een paar jongens die juist graag de nachtdiensten van anderen overnemen, die worden dan juist weer met extra veel nachten gematst.
En een bijkomend voordeel van geen vast rooster is dat je vrije dagen (2 - 3 per week) makkelijk verschoven kunnen worden naar een andere dag waarop je iets wil plannen.

quote:
- Voel je je gerespecteerd door de NS als werkgever, en word je nooit onder druk gezet bij vertragingen om deze toch goed te proberen maken?
Ik ben zeer tevreden. Onder druk vanwege vertragingen voel ik me nooit. Behalve dan een beetje voor de reizigers die hopen hun aansluiting niet te missen. Maar je krijgt vanuit het management nooit iets te horen over vertragingen.

quote:
- Soms worden treinen afgeschaft op het laatste deel van de reis als ze te veel vertraging hebben opgelopen. Is dat een beslissing van de machinist of wordt dat in de zogenaamde "controlekamer' beslist?
Dat beslist de bijsturing (de controlekamer dus). Zij kunnen besluiten om een trein helemaal op te heffen, of over een deel van het traject op te heffen. Zo schuiven sprinters soms een paar stopstations voorbij omdat de vertraging te groot is en ze daarmee ook achteropliggende treinen negatief beinvloeden.
De machinist of conducteur zal vertraging nooit als argument gebruiken om eigenhandig een trein op te heffen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zaterdag 10 november 2018 @ 20:29:28 #110
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_183068860
Welk stukje is dan hsl tussen den haag en Eindhoven? Is dat van Breda naar Dordrecht?
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_183068896
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:29 schreef Mickytjuh het volgende:
Welk stukje is dan hal tussen den haag en Eindhoven? Is dat van Breda naar Dordrecht?
R'dam - Breda. Dordrecht wordt overgeslagen
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_183068936
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Terugdenkende aan het ongeval bij het westerpark van april 2012.
Heb je ooit angst dat de techniek je in de steek laat?
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.

Berucht vind ik bijvoorbeeld Geldermalsen, waar je met intercities met 130 km/u doorheen komt knallen en waar heel veel wissels liggen van en naar de perrons en het aangrenzende emplacement. Die wissels en het spoor op dat stuk in het algemeen liggen er vrij slecht bij wat je merkt omdat je altijd heel hard heen en weer geschud word in je stoel. En dan zal het je maar gebeuren dat 1 van die wissels het niet meer trekt op zo'n moment en je trein de verkeerde kant opstuurt...

Ter illustratie, als je normaal door zo'n wissel moet rijden dan is dat met een maximum snelheid van 40 km/u...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zaterdag 10 november 2018 @ 20:34:44 #113
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_183068984
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.

Berucht vind ik bijvoorbeeld Geldermalsen, waar je met intercities met 130 km/u doorheen komt knallen en waar heel veel wissels liggen van en naar de perrons en het aangrenzende emplacement. Die wissels en het spoor op dat stuk in het algemeen liggen er vrij slecht bij wat je merkt omdat je altijd heel hard heen en weer geschud word in je stoel. En dan zal het je maar gebeuren dat 1 van die wissels het niet meer trekt op zo'n moment en je trein de verkeerde kant opstuurt...

Ter illustratie, als je normaal door zo'n wissel moet rijden dan is dat met een maximum snelheid van 40 km/u...
en dit is echt al sinds mensenheugenis een hobbeldebobbelstuk
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_183069021
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:15 schreef Remqo het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld als je in Amsterdam woont, dat je dienst ook daar in de buurt begint of eindigt?
Of eindigt je dienst wel eens in Maastricht terwijl je de volgende ochtend in Groningen op moet stappen?
Hoe wordt zoiets ingepland?
Je hebt een vaste standplaats waar je diensten altijd beginnen en eindigen. Incidenteel kan het voorkomen dat een bepaalde dienst van een andere standplaats (wel van eentje niet te ver uit de buurt) naar jouw standplaats komt omdat ze personeelstekort hebben. Maar dan krijg je gewoon reistijd inbegrepen bij je dienst. Of desnoods vervoer per taxi.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069050
Hebben jullie als machinisten wel eens met elkaar discussie over prorail?
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 10 november 2018 @ 20:40:52 #116
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_183069098
Hoe wordt bepaald welk materieel er op welke lijn ingezet wordt? (zowel regulier als incidenteel)

Heb op de Hoekse lijn bijvoorbeeld wel eens in zowel Mat '64 als DDAR gezeten terwijl het daar standaard de SGMm was toen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_183069102
Mag/kun je ieder soort trein besturen?
pi_183069211
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:20 schreef hjansen82 het volgende:
Mag je als machinist bepalen om stations over te slaan in geval van vertraging?
Nee, dat doet de bijsturing.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069243
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:37 schreef kree het volgende:
Hebben jullie als machinisten wel eens met elkaar discussie over prorail?
Vast wel, doel je op een specifiek thema mbt Prorail?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 10 november 2018 @ 20:46:33 #120
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183069249
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.
mja, het was wel degelijk een zeer ernstig incident, omdat het wissel een defect niet aangaf en de beruchte plek zeer druk is qua treinen. Het is meer geluk dan wijsheid dat er daar niet een tegentrein op de ontspoorde trein is gebotst.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_183069345
Gebeurd het soms dat je moet poepen/pissen tijdens een treinrit? En hoe los je dat op? snel tijdens het stil staan in een station ?
pi_183069375
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:40 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe wordt bepaald welk materieel er op welke lijn ingezet wordt? (zowel regulier als incidenteel)

Heb op de Hoekse lijn bijvoorbeeld wel eens in zowel Mat '64 als DDAR gezeten terwijl het daar standaard de SGMm was toen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat heeft te maken met de verwachte passagiersstromingen en de inzetbaarheid van het materieel zelf. Als er toevallig een paar extra SGM aan de kant staan omdat er wat defecten zijn dan kan er incidenteel ander materieel op de lijn verschijnen.

Ook wordt er trouwens gekeken naar waar materieel aan het eind van de dag moet zijn. Iedere trein heeft een onderhoudsschema en 1 keer in de zoveel tijd moet het naar de gespecialiseerde servicelocatie voor dat materieel. SGM wordt bijvoorbeeld onderhouden in Leiderdorp (bij Den Haag), de VIRM in Onnen (bij Groningen) en de DDAR in Maastricht. Wel handig als aan het eind van de werkdag de betreffende trein alvast in de buurt is van een van die locaties.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069376
Kijk je op tv weleens naar het programma Rail Away en zo ja, ben je dan weleens jaloers op je collega's in t buitenland die bv mogen rijden door hoge besneeuwde Alpentoppen ? :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_183069398
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Vast wel, doel je op een specifiek thema mbt Prorail?
niet specifiek omdat ik alle details niet ken.
Maar het komt nog wel eens in het nieuws natuurlijk en mij lijkt het een groot probleem dat je dus de NS hebt en prorail die eigenlijk het hele spoorwegnet beheerd.

Dus min of meer de vraag, lopen jullie daar wel eens mee in de problemen?
Do what you love, love what you do!
pi_183069423
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:40 schreef Max-Westerman het volgende:
Mag/kun je ieder soort trein besturen?
Alle treinen in actieve reizigersdienst binnen de grenzen van Nederland, waar een NS logo opstaat en wat geen HSL materieel is :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069425
Mag je als machinist die nu op huidig materieel rijdt straks ook op de Intercity NG?
Check it out
pi_183069471
Waarom heet een stoptrein nu een sprinter, terwijl een rit dus langzamer is als een intercity?
Check it out
pi_183069486
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:50 schreef capuchon_jongen het volgende:
Gebeurd het soms dat je moet poepen/pissen tijdens een treinrit? En hoe los je dat op? snel tijdens het stil staan in een station ?
Rekening mee houden voorafgaande de rit :+
En mocht het écht hoge nood zijn, dan kan ik de trein natuurlijk altijd even stilzetten. Voordeeltje van dat ik degene ben die bepaald...
Maar tis mij nog nooit overkomen in ieder geval.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069519
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:51 schreef TLC het volgende:
Kijk je op tv weleens naar het programma Rail Away en zo ja, ben je dan weleens jaloers op je collega's in t buitenland die bv mogen rijden door hoge besneeuwde Alpentoppen ? :P
Ik heb wel eens wat fragmenten gezien ja, lijkt me inderdaad heel erg mooi om dat soort ritten te mogen maken.
Jaloers is een groot woord, ik heb niks met sneeuw :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069520
Is het tussen machinisten onderling een wedstrijd om zo dicht mogelijk tegen een stootblok te parkeren?
Check it out
  zaterdag 10 november 2018 @ 20:59:48 #131
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_183069533
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Via dat traject zit ook een klein stukje HSL inbegrepen waar ik niet overheen mag.
Daarnaast heb ik de materieelcursus voor dat type loc nooit mogen volgen, dus dan mag ik die trein ook niet rijden, zelfs als ie een heel traject over normaal spoor zou rijden dus niet.
Kan iedere machinist de materieelcursus voor de HSL volgen of worden machinisten daarop geselecteerd?
  zaterdag 10 november 2018 @ 21:01:01 #132
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183069565
Is het moeilijk om een erg lange trein precies op de juiste plaats tot stilstand te laten komen bij het perron? Of is dit louter een kwestie van ervaring/oefenen?

Zijn de condities in de winter heel anders dan in de zomer? Daarmee bedoel ik is de remweg op het spoor ook veel langer in geval van sneeuw/ijs, zoals op de weg? En maakt dat alles niet gevaarlijker?
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183069575
Voor het rangeren. Heb je speciale rangeerders of doen de machinisten dat zelf?
Check it out
pi_183069594
Wordt er vaak na afloop van de rit tegen de chef gegrapt, dat het ging als een trein?
Check it out
pi_183069631
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:52 schreef kree het volgende:

[..]

niet specifiek omdat ik alle details niet ken.
Maar het komt nog wel eens in het nieuws natuurlijk en mij lijkt het een groot probleem dat je dus de NS hebt en prorail die eigenlijk het hele spoorwegnet beheerd.

Dus min of meer de vraag, lopen jullie daar wel eens mee in de problemen?
Ik denk dat de voornaamste problemen zijn dat de zaken die wij als mensen 'op de vloer' aan de mensen van prorail terugkoppelen niet altijd even serieus worden genomen.

Een jaar terug bijvoorbeeld heb ik een stuk slecht spoor gerapporteerd aan een verkeersleider van prorail. Er zat een knikje in het spoor en wel een dusdanige dat ik er niet meer met 140 overheen wilde rijden. De terugkoppeling van hem was toen dat ze er iemand naar zouden laten kijken.

Van een andere collega hoorde ik een paar weken later dat ook hij contact had gehad met prorail over hetzelfde knikje. Hij kreeg toen te horen dat er iemand het spoor had geinspecteerd, en die had bevonden dat het knikje nog 'binnen de acceptabele marge' zat. Met andere woorden het toch zeer hinderlijke knikje zit er nu, een jaar later, nog altijd...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069674
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:54 schreef hjansen82 het volgende:
Mag je als machinist die nu op huidig materieel rijdt straks ook op de Intercity NG?
Daar ga ik wel vanuit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 10 november 2018 @ 21:07:00 #137
408813 crew  trein2000
pi_183069702
Wat is de leuker IC rijden of een sprintertje?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183069720
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:56 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom heet een stoptrein nu een sprinter, terwijl een rit dus langzamer is als een intercity?
Geen idee, waarschijnlijk omdat sprinter hipper klinkt :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069776
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:58 schreef hjansen82 het volgende:
Is het tussen machinisten onderling een wedstrijd om zo dicht mogelijk tegen een stootblok te parkeren?
Als je twee kopsporen (dat zijn sporen die eindigen dmv een stootblok) hebt en op het ene spoor staat een trein dicht tegen het stootblok (of juk zoals wij dat noemen) dan is het wel gerechtvaardigd om je eigen trein op het tweede spoor minstens zo dicht tegen je eigen juk te zetten ja :+
Maar een wedstrijd is het niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069816
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:59 schreef twi het volgende:

[..]

Kan iedere machinist de materieelcursus voor de HSL volgen of worden machinisten daarop geselecteerd?
Volgens mij mag iedere machinist die daarop wil rijden daar de cursus voor volgen. Grote voorwaarde daarbij is wel dat je op een standplaats zit die de HSL ritten in hun dienstenpakket hebben.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069923
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:01 schreef Lothiriel het volgende:
Is het moeilijk om een erg lange trein precies op de juiste plaats tot stilstand te laten komen bij het perron? Of is dit louter een kwestie van ervaring/oefenen?

Zijn de condities in de winter heel anders dan in de zomer? Daarmee bedoel ik is de remweg op het spoor ook veel langer in geval van sneeuw/ijs, zoals op de weg? En maakt dat alles niet gevaarlijker?
Een lange trein is niet moeilijker dan een korte trein. Het is inderdaad een kwestie van ervaring. Vantevoren al goed kijken waar je de trein precies neer moet zetten (dit wordt aangegeven dmv bordjes die corresponderen met de lengte van je trein) en daar vervolgens op anticiperen.
Tis eigenlijk net als met autorijden, je hoeft er op een gegeven moment niet meer over na te denken wanneer en hoe hard je moet gaan remmen, het gaat gewoon automatisch want je weet hoe de diverse materieeltypes reageren op de rem.

De winter en de zomer verschillen eigenlijk niet zoveel van elkaar. De herfst des te meer, blaadjes op het spoor en lichte regenval kunnen je remweg met tientallen meters verlengen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183069929
Wat is eenvoudiger te hanteren ETCS of ATB (NG)?
Check it out
pi_183069974
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:01 schreef hjansen82 het volgende:
Voor het rangeren. Heb je speciale rangeerders of doen de machinisten dat zelf?
Op de diverse NS standplaatsen hebben wij gewoon zelf rangeerdiensten.
Op grotere locaties heb je geloof ik nog wel speciale rangeerders rondlopen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183070035
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat is de leuker IC rijden of een sprintertje?
De diensten waarin je een mix hebt van beide vind ik het leukst. Als ik echt moet kiezen dan ga ik voor de IC, want op sommige sprinterseries sta je meer stil dan dat je aan het rijden bent.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183070061
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:15 schreef hjansen82 het volgende:
Wat is eenvoudiger te hanteren ETCS of ATB (NG)?
Ik werk alleen met ATB-EG, kan je vraag dus niet beantwoorden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183070076
Verder ben ik nog benieuwd naar het volgende. Wat zijn de leukste trajecten om te rijden?
Check it out
pi_183070109
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:21 schreef hjansen82 het volgende:
Verder ben ik nog benieuwd naar het volgende. Wat zijn de leukste trajecten om te rijden?
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ieder stukje heeft zo zijn eigen charmes. Mooi vind ik altijd de lijnen rond Hilversum, de Oostvaardersplassen, Arnhem - Nijmegen en een (voormalige) favoriet de lijnen rond Kerkrade.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183070165
Heb je ook wel eens in het buitenland een rit gemaakt?
Check it out
pi_183070213
Stel je voor je zoon zou als hobby treinsurfen hebben, hoelang krijgt 'ie huisarrest van je?

En maakt graffiti treinen niet mooier?
pi_183070349
Heb je ook voorkeur voor een bepaald treintype om te besturen?
pi_183070366
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:38 schreef Fokker89 het volgende:
Heb je ook voorkeur voor een bepaald treintype om te besturen?
Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.
pi_183070384
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:39 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.
Dankje, dacht alles gelezen te hebben :')
pi_183070399
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:40 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Dankje, dacht alles gelezen te hebben :')
Graag gedaan, FOK!kers moeten elkaar de helpende hand toesteken :).
  zaterdag 10 november 2018 @ 21:52:01 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183070590
Topic... en interessant en kudo's, ook dat je een grote verantwoordelijkheid hebt op de bok om (soms) 1000+ mensen van A naar B te sjorren. Al een stuk wijzer en respect !!!

Moet je je EHBO hebben en/of heb je bepaalde "vakkennis hoe om te gaan met crisissituaties ?
Wordt dat na je aanstelling nog verder IRL geoefend, bijgehouden of mogelijk getest ?
Ik denk even aan overspannen, flauwgevallen reizigers of (brrr)) "kapingen". Hoeft geen details maar ben benieuwd of dat onderwerptechnisch in jouw "oefen/vakpakket" zit.

Hoe goed moeten je ogen zijn, m.a.w. hoe ver moet je kijken ? Mag je een leesbril hebben ?

Mag je onderweg muziek of naar de (amusements) radio luisteren ?

Hoe vaak wordt je medisch (en mogelijk psychologisch) "gekeurd" ?

Mag je je eventueel wat "makkelijker" ziek melden ?
Kan mij voorstellen dat het geen goed plan is wanneer jij met barstende koppijn ons voort moet trekken of mogelijk (aandacht afleidende) thuiszorgen hebt.

Wat zijn je carričre mogelijkheden of is de bok zeg maar het eindstation ?

Hoe kom jij van/naar je werk.... FF er vanuit gaande dat jij de eerste/laatste rit doet/hebt ?

Hoe lang moet je oefenen cq. in stage meerijden voordat je solo mag ?
Hoe spannend is/was dat voor jou ?

In hoeverre moet je je materieel in technisch opzicht qua werking beheersen ?
Doe je ook een inspectierondje om de trein of is dat meer voor de conducteur of TD ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183070651
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik denk dat de voornaamste problemen zijn dat de zaken die wij als mensen 'op de vloer' aan de mensen van prorail terugkoppelen niet altijd even serieus worden genomen.

Een jaar terug bijvoorbeeld heb ik een stuk slecht spoor gerapporteerd aan een verkeersleider van prorail. Er zat een knikje in het spoor en wel een dusdanige dat ik er niet meer met 140 overheen wilde rijden. De terugkoppeling van hem was toen dat ze er iemand naar zouden laten kijken.

Van een andere collega hoorde ik een paar weken later dat ook hij contact had gehad met prorail over hetzelfde knikje. Hij kreeg toen te horen dat er iemand het spoor had geinspecteerd, en die had bevonden dat het knikje nog 'binnen de acceptabele marge' zat. Met andere woorden het toch zeer hinderlijke knikje zit er nu, een jaar later, nog altijd...
Thanks voor het eerlijke antwoord :)

Maar dat is toch wel een probleem, bedoel nu is het rapporteren nog, straks een ongeluk ofzo....
Waarom werkt die communicatie dan zo slecht terwijl het twee bedrijven zijn die juist heel goed samen moeten werken?

Te veel managers etc en lagen ertussen kan ik nu al raden eigenlijk haha
Do what you love, love what you do!
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 10 november 2018 @ 22:34:49 #156
408813 crew  trein2000
pi_183071244
Ik heb ooit meegemaakt dat de machinist de trein ipv naast het perron op de overweg tussen de perrons had gezet. Konden we er uit springen.
twee vragen:
- hoe kan dat in vredesnaam.
- Wat zijn de gevolgen voor de betreffende prutser
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183071328
Ken je deze website?

http://www.omroephumor.nl/


Waarbij ik dit denk ik het mooiste verhaal vind: http://www.omroephumor.nl/v-buslijn.html _O_ _O-
Somebody that I used to know
pi_183071424
Heeft Nederland spookstations?
Check it out
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 10 november 2018 @ 22:50:32 #159
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183071514
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:44 schreef hjansen82 het volgende:
Heeft Nederland spookstations?
Jazeker. Bijvoorbeeld Leeuwarden Achter de Hoven, Heerenveen IJsstadion (waar al in geen jaren een reguliere trein is gestopt) en vanaf ergens in december Heerlen De Kissel dat zeker voor een jaar dicht gaat. Of het nooit aangelegde Lelystad Zuid waar ruwbouw van is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_183071524
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Jazeker. Bijvoorbeeld Leeuwarden Achter de Hoven, Heerenveen IJsstadion (waar al in geen jaren een reguliere trein is gestopt) en vanaf ergens in december Heerlen De Kissel dat zeker voor een jaar dicht gaat
En Zwolle Stadshagen, onze trots :).
Check it out
pi_183071703
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:27 schreef hjansen82 het volgende:
Heb je ook wel eens in het buitenland een rit gemaakt?
Ik heb wel es een paar stukjes in Duitsland gereden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183071749
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:29 schreef O_o_ het volgende:
Stel je voor je zoon zou als hobby treinsurfen hebben, hoelang krijgt 'ie huisarrest van je?

En maakt graffiti treinen niet mooier?
Tot z'n 80e!

Graffiti vind ik niks. En als er nou nog es een écht kunstwerk voorbij zou komen... Maar meestal zie je alleen maar van die 'tags' op de voorkant van treinen, of dat ineens de hele zijkant onder zit zonder dat je eruit kan halen wat het moet voorstellen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zaterdag 10 november 2018 @ 23:22:26 #163
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_183072036
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:41 schreef VraagWatJeWil het volgende:
psychologisch gekeurd
Hoe gaat die keuring, wat is de inhoud?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_183072091
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:52 schreef Vallon het volgende:
Topic... en interessant en kudo's, ook dat je een grote verantwoordelijkheid hebt op de bok om (soms) 1000+ mensen van A naar B te sjorren. Al een stuk wijzer en respect !!!
Dank :) Vind het leuk om te zien hoeveel interesse er is en hoeveel vragen er gesteld worden!

quote:
Moet je je EHBO hebben en/of heb je bepaalde "vakkennis hoe om te gaan met crisissituaties ?
Wordt dat na je aanstelling nog verder IRL geoefend, bijgehouden of mogelijk getest ?
Ik denk even aan overspannen, flauwgevallen reizigers of (brrr)) "kapingen". Hoeft geen details maar ben benieuwd of dat onderwerptechnisch in jouw "oefen/vakpakket" zit.
Ik heb geen EHBO en mij wordt ook niet gevraagd dat te hebben. Voor conducteurs is het echter wel verplicht.
Qua het op peil houden van kennis, al dan niet in crisissituaties, heb je ieder jaar de zogenaamde herinstructie. Dat is een tweedaagse cursus in het opleidingscentrum in Amersfoort, waarin je opnieuw gaat oefenen in de treinsimulator, een opfrismoment materieel krijgt en een extra instructie met ieder jaar een wisselend thema. Dit jaar was het thema het evacueren van reizigers in tunnels.

quote:
Hoe goed moeten je ogen zijn, m.a.w. hoe ver moet je kijken ? Mag je een leesbril hebben ?
Je ogen mogen geloof ik maximaal min zes hebben qua sterkte dus dat zit wel goed. Zelf heb ik lenzen. Tijdens de medische keuring wordt je oogsterkte getest en bij mij is het dusdanig slecht dat ik zelfs wettelijk verplicht ben mijn lenzen te dragen tijdens het rijden (ik zou ook echt niet zonder kunnen).

quote:
Mag je onderweg muziek of naar de (amusements) radio luisteren ?
Er zit geen radio in de cabine, en je mag ook je eigen geluidsdrager niet aanzetten.

quote:
Hoe vaak wordt je medisch (en mogelijk psychologisch) "gekeurd" ?
De medische keuring herhaalt zich iedere drie jaar en de psychologische keuring iedere vijf jaar.

quote:
Mag je je eventueel wat "makkelijker" ziek melden ?
Kan mij voorstellen dat het geen goed plan is wanneer jij met barstende koppijn ons voort moet trekken of mogelijk (aandacht afleidende) thuiszorgen hebt.
Daar wordt over het algemeen niet moeilijk over gedaan nee. Ze hebben liever dat ik me tijdig afmeld als ik denk niet fit genoeg te zijn voor een rit dan dat ik onnodig risico neem. Ook met afleidende thuiszorgen is het beter je af te melden.

quote:
Wat zijn je carričre mogelijkheden of is de bok zeg maar het eindstation ?
Het is wel de primaire taak van het bedrijf, dus doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Er zijn wel andere taken die je naast het gewone machinistenwerk op je kan nemen. Zo worden cursussen en instructies (bijvoorbeeld materieelcursussen) door veel gewone collega's gegeven die het leuk vinden om een ander wat te leren. Je kan ook mentor machinist worden dan begeleid je nieuwe machinisten met hun eerste stapjes in de spoorwereld. Je zou ook nog roosteraar, dienstindeler of een combifunctie conducteur kunnen nemen. Voor een enkeling is het mogelijk om door te groeien naar een managementfunctie.

quote:
Hoe kom jij van/naar je werk.... FF er vanuit gaande dat jij de eerste/laatste rit doet/hebt ?
Per auto (zo kom ik trouwens hoe dan ook naar het werk :+ )

quote:
Hoe lang moet je oefenen cq. in stage meerijden voordat je solo mag ?
Hoe spannend is/was dat voor jou ?
Het opleidingstraject duurt 1 of 2 jaar. Zodra jij geslaagd bent voor je theorie-examens en je praktijkrit mag je solo rijden. De eerste paar keer solo is erg spannend, je hebt dan geen mentor meer om op terug te vallen en moet alle klusjes opeens alleen opknappen. Maar als het goed is ben je op alles voorbereid en er zijn eigenlijk weinig dingen die je nog kunnen verrassen. De enkele keer dat je misschien toch nog met een situatie zit waar je in je eentje niet uit komt kan je altijd nog een hulplijn bellen.

quote:
In hoeverre moet je je materieel in technisch opzicht qua werking beheersen ?
Doe je ook een inspectierondje om de trein of is dat meer voor de conducteur of TD ?
Inspectierondjes doen wij eigenlijk niet. Dat is meer de taak van de storingsmonteur die iedere trein om de paar dagen een controlebeurt geeft.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072137
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:56 schreef kree het volgende:

[..]

Thanks voor het eerlijke antwoord :)

Maar dat is toch wel een probleem, bedoel nu is het rapporteren nog, straks een ongeluk ofzo....
Waarom werkt die communicatie dan zo slecht terwijl het twee bedrijven zijn die juist heel goed samen moeten werken?

Te veel managers etc en lagen ertussen kan ik nu al raden eigenlijk haha
Ik denk dat het komt omdat de prioriteiten van ieder bedrijf anders zijn.
Hoe dit was voor de splitsing van prorail en NS weet ik trouwens niet, want toen werkte ik nog niet bij het spoor.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 23:34:23 #166
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_183072195
Was je blij met de privatisering van NS of had je liever gezien dat het een staatsbedrijf was gebleven? En merk je daar effecten van?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_183072238
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:34 schreef trein2000 het volgende:
Ik heb ooit meegemaakt dat de machinist de trein ipv naast het perron op de overweg tussen de perrons had gezet. Konden we er uit springen.
twee vragen:
- hoe kan dat in vredesnaam.
- Wat zijn de gevolgen voor de betreffende prutser
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.

Het foutje wat jij beschrijft is eigenlijk verrassend snel gemaakt. Stel je rijd een lange rit met een trein met 4 bakken. Je stopt onderweg bij 20 stations, elke keer bij het bordje vier. Na die rit heb je nog een rit met weer 4 bakken, 10 stations en elke keer stop jij weer bij het bordje vier. Hierna krijg je een rit met een trein met 6 bakken. Bij het eerste station stop jij weer bij het bordje vier, net zoals bij de vorige 30 stations....

Dit is mij ook een keer overkomen, eigenlijk voor ik er erg in had had ik de deuren al geopend en kreeg ik een oproep van de conducteur dat er nog een bak buiten het station stond. Oeps.
Meestal zitten hier geen gevolgen aan, het is natuurlijk niet de bedoeling maar een dergelijke (denk)fout is verrassend snel gemaakt. Pas als het je echt vaak overkomt krijg je er wat van te horen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072255
Waarom zou ik wat aan een machinist willen vragen? Goede vraag, niks waarschijnlijk. Ik vraag liever wat aan iemand met een mooie prestatie of zakelijk het erg goed doet.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2018 23:44:47 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 10 november 2018 @ 23:37:41 #169
408813 crew  trein2000
pi_183072266
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.

Het foutje wat jij beschrijft is eigenlijk verrassend snel gemaakt. Stel je rijd een lange rit met een trein met 4 bakken. Je stopt onderweg bij 20 stations, elke keer bij het bordje vier. Na die rit heb je nog een rit met weer 4 bakken, 10 stations en elke keer stop jij weer bij het bordje vier. Hierna krijg je een rit met een trein met 6 bakken. Bij het eerste station stop jij weer bij het bordje vier, net zoals bij de vorige 30 stations....

Dit is mij ook een keer overkomen, eigenlijk voor ik er erg in had had ik de deuren al geopend en kreeg ik een oproep van de conducteur dat er nog een bak buiten het station stond. Oeps.
Meestal zitten hier geen gevolgen aan, het is natuurlijk niet de bedoeling maar een dergelijke (denk)fout is verrassend snel gemaakt. Pas als het je echt vaak overkomt krijg je er wat van te horen.
Ik heb de betreffende machinist natuurlijk gelijk aangesproken. Ik kreeg van hem te horen dat ie er problemen mee kreeg. Vandaar.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183072327
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.

Oh, is dat wat het bordje betekent? :o Ik zag ze op Utrecht Centraal en vroeg me al af wat het verband was met de trein enzo).
Somebody that I used to know
pi_183072388
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:22 schreef static het volgende:

[..]

Hoe gaat die keuring, wat is de inhoud?
De psychologische keuring is behoorlijk omvangrijk. Je krijgt eerst een hele reeks testen op de computer. Hier worden onder meer je concentratievermogen, je reactiesnelheid en je vermogen om je op een monotone taak te focussen getest. Ook heb je een test die je stressbestendigheid meet. Maar liefst 80% van de kandidaten die deze test maken valt hierop af, niet omdat ie nou heel moeilijk is maar omdat men het verkeerd inschat.

Je hebt een paneel voor je met allemaal knoppen erop. Iedere knop staat voor een kleur, rood, groen, geel etc. Op een computerscherm krijg je telkens een van die kleuren te zien en zodra jij de kleur ziet moet je zo snel mogelijk op de bijbehorende knop drukken. Simpel? De test gaat steeds sneller en sneller, op een gegeven moment gaat het zo snel dat je het niet meer bij kan houden en dat is waar veel mensen verliezen. De gedachte achter de test is namelijk niet dat je maar argeloos die kleuren bij probeert te houden, maar dat je bewust verliest van het spelletje. Alle knoppen loslaten en na een paar seconden gaan de kleuren weer steeds langzamer, aan jou dan de schone taak het spelletje weer op te pakken zodra het tempo weer acceptabel is en de juiste toetsen weer in te drukken.

Daarnaast heb je nog een uitgebreide persoonlijkheidstest en een gesprek met een psycholoog.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 23:49:40 #172
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_183072445
Je hebt nu tegenwoordig van die indicaties waar de deuren zitten op sommige stations, is het niet enorm lastig om je daar aan te houden? Neem aan dat je nl wel wat speling wilt hebben bij het remmen...
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_183072479
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:34 schreef naatje_1 het volgende:
Was je blij met de privatisering van NS of had je liever gezien dat het een staatsbedrijf was gebleven? En merk je daar effecten van?
De NS is vooral heel erg veel kwijt geraakt in de afgelopen 20 jaar. Vroeger was alles NS, door het hele land. Alle reizigerstreinen op alle trajecten, al het goederenvervoer, treinen voor het onderhoud van de infrastructuur etc. Je werkpakketten waren dus een stuk uitgebreider, het werk was eigenlijk een stuk interessanter dan wat het nu is. Dat is althans wat ik hoor van collega's die er al werkten voor midden de jaren 90. Zelf ken ik die verschillen dus niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072503
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:49 schreef naatje_1 het volgende:
Je hebt nu tegenwoordig van die indicaties waar de deuren zitten op sommige stations, is het niet enorm lastig om je daar aan te houden? Neem aan dat je nl wel wat speling wilt hebben bij het remmen...
Onder normale omstandigheden is het prima te doen. Als het glad is of je remweg om wat voor reden dan ook wordt verlengd kan het wat lastiger zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 23:55:52 #175
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_183072532
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De NS is vooral heel erg veel kwijt geraakt in de afgelopen 20 jaar. Vroeger was alles NS, door het hele land. Alle reizigerstreinen op alle trajecten, al het goederenvervoer, treinen voor het onderhoud van de infrastructuur etc. Je werkpakketten waren dus een stuk uitgebreider, het werk was eigenlijk een stuk interessanter dan wat het nu is. Dat is althans wat ik hoor van collega's die er al werkten voor midden de jaren 90. Zelf ken ik die verschillen dus niet.
dank voor de antwoorden, heb je wel eens overwogen om te wisselen van vervoerder? Dus gaan werken bij Arriva oid?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_183072562
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:37 schreef ZetaOS het volgende:
Waarom zou ik wat aan een machinist willen vragen? Goede vraag, niks waarschijnlijk. Ik vraag liever wat aan iemand met een mooie prestatie of zakelijk het erg goed doet.
Ik zou zeggen doe het, dan had je deze mededeling niet te hoeven doen.
Check it out
pi_183072587
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb wel es een paar stukjes in Duitsland gereden.
Top en bedankt voor je antwoorden.
Check it out
  zondag 11 november 2018 @ 00:01:16 #178
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183072595
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:55 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

dank voor de antwoorden, heb je wel eens overwogen om te wisselen van vervoerder? Dus gaan werken bij Arriva oid?
Zeker niet, Arriva en de andere 'concurrenten' hebben een veel slechtere CAO. Hun personeel krijgt slechter betaald en daarnaast zijn de lijnen sterk opgedeeld. Iemand die werkt bij Arriva Groningen rijdt alleen op de lijnen in die regio, die zal je niet tegenkomen op een Arriva lijn in Gelderland of Limburg. Minder variatie en minder geld.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072617
Regel jij ook de airco/verwarming in de trein ?
pi_183072640
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:37 schreef ZetaOS het volgende:
Waarom zou ik wat aan een machinist willen vragen? Goede vraag, niks waarschijnlijk. Ik vraag liever wat aan iemand met een mooie prestatie of zakelijk het erg goed doet.
Wat kortzichtig
  † In Memoriam † zondag 11 november 2018 @ 00:06:08 #181
88815 The_Emotion
98.3
pi_183072658
Wat zijn de belangrijkste oorzaken dat een trein vertraging oploopt?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_183072660
Heb je ooit een moment gehad dat je angstig was tijdens het besturen van de trein?
Dont call it a dream. Call it a plan!
  zondag 11 november 2018 @ 00:06:37 #183
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183072661
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 00:02 schreef sjampoeh het volgende:
Regel jij ook de airco/verwarming in de trein ?
Nope, in de meeste treinen zit climate control en dat werkt volautomatisch. Te koud of te warm ? Check even een andere bak, vaak zit daar onderling verschil in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 00:08:11 #184
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183072675
Ik beantwoord morgenmiddag weer meer vragen, moet eerst weer even een vroege dienst wegdraaien straks. In ieder geval erg leuk om al het enthousiasme te lezen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zondag 11 november 2018 @ 00:09:00 #185
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_183072683
wel eens geneukt op je werkplek?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Moderator zondag 11 november 2018 @ 00:10:32 #186
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183072696
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 00:08 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik beantwoord morgenmiddag weer meer vragen, moet eerst weer even een vroege dienst wegdraaien straks. In ieder geval erg leuk om al het enthousiasme te lezen!
Eensgelijks super tof om alle antwoorden te lezen, veel leuke vragen en antwoorden gelezen. :) en bedankt voor de tijd die je erin steekt *O*
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183072743
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nope, in de meeste treinen zit climate control en dat werkt volautomatisch. Te koud of te warm ? Check even een andere bak, vaak zit daar onderling verschil in.
ah geinig om te weten.
zoals deze warme herfst, is het soms best warm in de trein (verwarming aan ?) Of in de hitte geen airco. Vreselijk.
Wist niet dat het per 'bak' verschilde.
^O^
Respect voor deze baan _O_
pi_183072952
Als je een trein kunt besturen ben je er altijd een meester in. :P
Check it out
  zondag 11 november 2018 @ 00:39:02 #189
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_183072979
Raak je wel eens het spoor bijster :? :+
pi_183073699
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 00:04 schreef sjampoeh het volgende:

[..]

Wat kortzichtig
Misschien, of gewoon kritisch op de keuze.
pi_183073702
Gebeurt het weleens dat een collega iemand aanrijdt maar hij geen zin heeft om te stoppen en de hulpdiensten te alarmeren omdat ie dan later thuis is, en ie de trein dus zonder iets te zeggen aan de volgende machinist overgeeft? Controleer je daarom de voorkant van de trein voor je instapt?
pi_183073846
:')
pi_183073871
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef Remqo het volgende:
Wat zijn de belangrijkste oorzaken dat een trein vertraging oploopt?
Reizigers
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 11 november 2018 @ 08:43:45 #194
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_183074362
Leuk topic! Ik reis dagelijks met de trein. Alles wat ik te vragen zou hebben is al gevraagd en beantwoord, dus alleen even een post om mijn waardering uit te spreken!
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_183075558
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
Twiddel
pi_183075566
Oh en heb je wel eens per ongeluk een perron gemist?
Twiddel
pi_183075574
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 03:36 schreef Geerd het volgende:

[..]

Reizigers
Echt?
  zondag 11 november 2018 @ 11:25:15 #198
286575 Roces18
Chef de party
pi_183075723
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 11:13 schreef summer2bird het volgende:
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
deze domme vragen kan je ook gewoon googelen
gewoon machinistenopleiding bij de ns
:') 8)7
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183076040
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:01 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Dankje voor je antwoord op m'n beide vragen :) Wist niet dat er geen enkele dieseltrein meer reed.
In Friesland nog wel. Maar die zijn niet van de NS.
pi_183076141
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 11:13 schreef summer2bird het volgende:
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
lees anders eerst even het topic
  zondag 11 november 2018 @ 12:05:56 #201
80382 manny
30 is best veel
pi_183076164
Zitten die roosters altijd zo in elkaar dat je einde van de werkdag weer bent op het station dat je vertrokken bent of zijn er ook andere mogelijkheden (en hoe werkt dat dan ?)
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183076218
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 12:05 schreef manny het volgende:
Zitten die roosters altijd zo in elkaar dat je einde van de werkdag weer bent op het station dat je vertrokken bent of zijn er ook andere mogelijkheden (en hoe werkt dat dan ?)
Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')