abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zaterdag 10 november 2018 @ 21:39:28 #151
478415 O_o_
Ostentatief.
pi_183070366
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:38 schreef Fokker89 het volgende:
Heb je ook voorkeur voor een bepaald treintype om te besturen?
Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.
En daar wil ik het graag bij laten.
pi_183070384
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:39 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.
Dankje, dacht alles gelezen te hebben :')
  zaterdag 10 november 2018 @ 21:41:23 #153
478415 O_o_
Ostentatief.
pi_183070399
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:40 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Dankje, dacht alles gelezen te hebben :')
Graag gedaan, FOK!kers moeten elkaar de helpende hand toesteken :).
En daar wil ik het graag bij laten.
  zaterdag 10 november 2018 @ 21:52:01 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183070590
registreer om deze reclame te verbergen
Topic... en interessant en kudo's, ook dat je een grote verantwoordelijkheid hebt op de bok om (soms) 1000+ mensen van A naar B te sjorren. Al een stuk wijzer en respect !!!

Moet je je EHBO hebben en/of heb je bepaalde "vakkennis hoe om te gaan met crisissituaties ?
Wordt dat na je aanstelling nog verder IRL geoefend, bijgehouden of mogelijk getest ?
Ik denk even aan overspannen, flauwgevallen reizigers of (brrr)) "kapingen". Hoeft geen details maar ben benieuwd of dat onderwerptechnisch in jouw "oefen/vakpakket" zit.

Hoe goed moeten je ogen zijn, m.a.w. hoe ver moet je kijken ? Mag je een leesbril hebben ?

Mag je onderweg muziek of naar de (amusements) radio luisteren ?

Hoe vaak wordt je medisch (en mogelijk psychologisch) "gekeurd" ?

Mag je je eventueel wat "makkelijker" ziek melden ?
Kan mij voorstellen dat het geen goed plan is wanneer jij met barstende koppijn ons voort moet trekken of mogelijk (aandacht afleidende) thuiszorgen hebt.

Wat zijn je carrière mogelijkheden of is de bok zeg maar het eindstation ?

Hoe kom jij van/naar je werk.... FF er vanuit gaande dat jij de eerste/laatste rit doet/hebt ?

Hoe lang moet je oefenen cq. in stage meerijden voordat je solo mag ?
Hoe spannend is/was dat voor jou ?

In hoeverre moet je je materieel in technisch opzicht qua werking beheersen ?
Doe je ook een inspectierondje om de trein of is dat meer voor de conducteur of TD ?
Hegel: "De waarheid is subjectief"
pi_183070651
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik denk dat de voornaamste problemen zijn dat de zaken die wij als mensen 'op de vloer' aan de mensen van prorail terugkoppelen niet altijd even serieus worden genomen.

Een jaar terug bijvoorbeeld heb ik een stuk slecht spoor gerapporteerd aan een verkeersleider van prorail. Er zat een knikje in het spoor en wel een dusdanige dat ik er niet meer met 140 overheen wilde rijden. De terugkoppeling van hem was toen dat ze er iemand naar zouden laten kijken.

Van een andere collega hoorde ik een paar weken later dat ook hij contact had gehad met prorail over hetzelfde knikje. Hij kreeg toen te horen dat er iemand het spoor had geinspecteerd, en die had bevonden dat het knikje nog 'binnen de acceptabele marge' zat. Met andere woorden het toch zeer hinderlijke knikje zit er nu, een jaar later, nog altijd...
Thanks voor het eerlijke antwoord :)

Maar dat is toch wel een probleem, bedoel nu is het rapporteren nog, straks een ongeluk ofzo....
Waarom werkt die communicatie dan zo slecht terwijl het twee bedrijven zijn die juist heel goed samen moeten werken?

Te veel managers etc en lagen ertussen kan ik nu al raden eigenlijk haha
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 10 november 2018 @ 22:34:49 #156
408813 crew  trein2000
pi_183071244
Ik heb ooit meegemaakt dat de machinist de trein ipv naast het perron op de overweg tussen de perrons had gezet. Konden we er uit springen.
twee vragen:
- hoe kan dat in vredesnaam.
- Wat zijn de gevolgen voor de betreffende prutser
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183071328
registreer om deze reclame te verbergen
Ken je deze website?

http://www.omroephumor.nl/


Waarbij ik dit denk ik het mooiste verhaal vind: http://www.omroephumor.nl/v-buslijn.html _O_ _O-
Somebody that I used to know
pi_183071424
Heeft Nederland spookstations?
Check it out
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 10 november 2018 @ 22:50:32 #159
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183071514
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:44 schreef hjansen82 het volgende:
Heeft Nederland spookstations?
Jazeker. Bijvoorbeeld Leeuwarden Achter de Hoven, Heerenveen IJsstadion (waar al in geen jaren een reguliere trein is gestopt) en vanaf ergens in december Heerlen De Kissel dat zeker voor een jaar dicht gaat. Of het nooit aangelegde Lelystad Zuid waar ruwbouw van is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_183071524
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Jazeker. Bijvoorbeeld Leeuwarden Achter de Hoven, Heerenveen IJsstadion (waar al in geen jaren een reguliere trein is gestopt) en vanaf ergens in december Heerlen De Kissel dat zeker voor een jaar dicht gaat
En Zwolle Stadshagen, onze trots :).
Check it out
pi_183071703
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:27 schreef hjansen82 het volgende:
Heb je ook wel eens in het buitenland een rit gemaakt?
Ik heb wel es een paar stukjes in Duitsland gereden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183071749
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:29 schreef O_o_ het volgende:
Stel je voor je zoon zou als hobby treinsurfen hebben, hoelang krijgt 'ie huisarrest van je?

En maakt graffiti treinen niet mooier?
Tot z'n 80e!

Graffiti vind ik niks. En als er nou nog es een écht kunstwerk voorbij zou komen... Maar meestal zie je alleen maar van die 'tags' op de voorkant van treinen, of dat ineens de hele zijkant onder zit zonder dat je eruit kan halen wat het moet voorstellen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / Peetvader zaterdag 10 november 2018 @ 23:22:26 #163
15080 crew  static
03.09.2006 - 11:35
pi_183072036
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:41 schreef VraagWatJeWil het volgende:
psychologisch gekeurd
Hoe gaat die keuring, wat is de inhoud?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.
pi_183072091
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:52 schreef Vallon het volgende:
Topic... en interessant en kudo's, ook dat je een grote verantwoordelijkheid hebt op de bok om (soms) 1000+ mensen van A naar B te sjorren. Al een stuk wijzer en respect !!!
Dank :) Vind het leuk om te zien hoeveel interesse er is en hoeveel vragen er gesteld worden!

quote:
Moet je je EHBO hebben en/of heb je bepaalde "vakkennis hoe om te gaan met crisissituaties ?
Wordt dat na je aanstelling nog verder IRL geoefend, bijgehouden of mogelijk getest ?
Ik denk even aan overspannen, flauwgevallen reizigers of (brrr)) "kapingen". Hoeft geen details maar ben benieuwd of dat onderwerptechnisch in jouw "oefen/vakpakket" zit.
Ik heb geen EHBO en mij wordt ook niet gevraagd dat te hebben. Voor conducteurs is het echter wel verplicht.
Qua het op peil houden van kennis, al dan niet in crisissituaties, heb je ieder jaar de zogenaamde herinstructie. Dat is een tweedaagse cursus in het opleidingscentrum in Amersfoort, waarin je opnieuw gaat oefenen in de treinsimulator, een opfrismoment materieel krijgt en een extra instructie met ieder jaar een wisselend thema. Dit jaar was het thema het evacueren van reizigers in tunnels.

quote:
Hoe goed moeten je ogen zijn, m.a.w. hoe ver moet je kijken ? Mag je een leesbril hebben ?
Je ogen mogen geloof ik maximaal min zes hebben qua sterkte dus dat zit wel goed. Zelf heb ik lenzen. Tijdens de medische keuring wordt je oogsterkte getest en bij mij is het dusdanig slecht dat ik zelfs wettelijk verplicht ben mijn lenzen te dragen tijdens het rijden (ik zou ook echt niet zonder kunnen).

quote:
Mag je onderweg muziek of naar de (amusements) radio luisteren ?
Er zit geen radio in de cabine, en je mag ook je eigen geluidsdrager niet aanzetten.

quote:
Hoe vaak wordt je medisch (en mogelijk psychologisch) "gekeurd" ?
De medische keuring herhaalt zich iedere drie jaar en de psychologische keuring iedere vijf jaar.

quote:
Mag je je eventueel wat "makkelijker" ziek melden ?
Kan mij voorstellen dat het geen goed plan is wanneer jij met barstende koppijn ons voort moet trekken of mogelijk (aandacht afleidende) thuiszorgen hebt.
Daar wordt over het algemeen niet moeilijk over gedaan nee. Ze hebben liever dat ik me tijdig afmeld als ik denk niet fit genoeg te zijn voor een rit dan dat ik onnodig risico neem. Ook met afleidende thuiszorgen is het beter je af te melden.

quote:
Wat zijn je carrière mogelijkheden of is de bok zeg maar het eindstation ?
Het is wel de primaire taak van het bedrijf, dus doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Er zijn wel andere taken die je naast het gewone machinistenwerk op je kan nemen. Zo worden cursussen en instructies (bijvoorbeeld materieelcursussen) door veel gewone collega's gegeven die het leuk vinden om een ander wat te leren. Je kan ook mentor machinist worden dan begeleid je nieuwe machinisten met hun eerste stapjes in de spoorwereld. Je zou ook nog roosteraar, dienstindeler of een combifunctie conducteur kunnen nemen. Voor een enkeling is het mogelijk om door te groeien naar een managementfunctie.

quote:
Hoe kom jij van/naar je werk.... FF er vanuit gaande dat jij de eerste/laatste rit doet/hebt ?
Per auto (zo kom ik trouwens hoe dan ook naar het werk :+ )

quote:
Hoe lang moet je oefenen cq. in stage meerijden voordat je solo mag ?
Hoe spannend is/was dat voor jou ?
Het opleidingstraject duurt 1 of 2 jaar. Zodra jij geslaagd bent voor je theorie-examens en je praktijkrit mag je solo rijden. De eerste paar keer solo is erg spannend, je hebt dan geen mentor meer om op terug te vallen en moet alle klusjes opeens alleen opknappen. Maar als het goed is ben je op alles voorbereid en er zijn eigenlijk weinig dingen die je nog kunnen verrassen. De enkele keer dat je misschien toch nog met een situatie zit waar je in je eentje niet uit komt kan je altijd nog een hulplijn bellen.

quote:
In hoeverre moet je je materieel in technisch opzicht qua werking beheersen ?
Doe je ook een inspectierondje om de trein of is dat meer voor de conducteur of TD ?
Inspectierondjes doen wij eigenlijk niet. Dat is meer de taak van de storingsmonteur die iedere trein om de paar dagen een controlebeurt geeft.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072137
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:56 schreef kree het volgende:

[..]

Thanks voor het eerlijke antwoord :)

Maar dat is toch wel een probleem, bedoel nu is het rapporteren nog, straks een ongeluk ofzo....
Waarom werkt die communicatie dan zo slecht terwijl het twee bedrijven zijn die juist heel goed samen moeten werken?

Te veel managers etc en lagen ertussen kan ik nu al raden eigenlijk haha
Ik denk dat het komt omdat de prioriteiten van ieder bedrijf anders zijn.
Hoe dit was voor de splitsing van prorail en NS weet ik trouwens niet, want toen werkte ik nog niet bij het spoor.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072195
Was je blij met de privatisering van NS of had je liever gezien dat het een staatsbedrijf was gebleven? En merk je daar effecten van?
Hier schreef koffiekoekje het volgende: naatje_1 is per definitie geloofwaardiger :)
Hier schreef yvonne het volgende: Ik post wederom in een naatje_1 kwaliteitstopic *O*
pi_183072238
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:34 schreef trein2000 het volgende:
Ik heb ooit meegemaakt dat de machinist de trein ipv naast het perron op de overweg tussen de perrons had gezet. Konden we er uit springen.
twee vragen:
- hoe kan dat in vredesnaam.
- Wat zijn de gevolgen voor de betreffende prutser
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.

Het foutje wat jij beschrijft is eigenlijk verrassend snel gemaakt. Stel je rijd een lange rit met een trein met 4 bakken. Je stopt onderweg bij 20 stations, elke keer bij het bordje vier. Na die rit heb je nog een rit met weer 4 bakken, 10 stations en elke keer stop jij weer bij het bordje vier. Hierna krijg je een rit met een trein met 6 bakken. Bij het eerste station stop jij weer bij het bordje vier, net zoals bij de vorige 30 stations....

Dit is mij ook een keer overkomen, eigenlijk voor ik er erg in had had ik de deuren al geopend en kreeg ik een oproep van de conducteur dat er nog een bak buiten het station stond. Oeps.
Meestal zitten hier geen gevolgen aan, het is natuurlijk niet de bedoeling maar een dergelijke (denk)fout is verrassend snel gemaakt. Pas als het je echt vaak overkomt krijg je er wat van te horen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zaterdag 10 november 2018 @ 23:37:12 #168
345369 ZetaOS
You mad.. brah?
pi_183072255
Waarom zou ik wat aan een machinist willen vragen? Goede vraag, niks waarschijnlijk. Ik vraag liever wat aan iemand met een mooie prestatie of zakelijk het erg goed doet.

[ Bericht 10% gewijzigd door ZetaOS op 10-11-2018 23:44:47 ]
You mad.. brah?
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 10 november 2018 @ 23:37:41 #169
408813 crew  trein2000
pi_183072266
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.

Het foutje wat jij beschrijft is eigenlijk verrassend snel gemaakt. Stel je rijd een lange rit met een trein met 4 bakken. Je stopt onderweg bij 20 stations, elke keer bij het bordje vier. Na die rit heb je nog een rit met weer 4 bakken, 10 stations en elke keer stop jij weer bij het bordje vier. Hierna krijg je een rit met een trein met 6 bakken. Bij het eerste station stop jij weer bij het bordje vier, net zoals bij de vorige 30 stations....

Dit is mij ook een keer overkomen, eigenlijk voor ik er erg in had had ik de deuren al geopend en kreeg ik een oproep van de conducteur dat er nog een bak buiten het station stond. Oeps.
Meestal zitten hier geen gevolgen aan, het is natuurlijk niet de bedoeling maar een dergelijke (denk)fout is verrassend snel gemaakt. Pas als het je echt vaak overkomt krijg je er wat van te horen.
Ik heb de betreffende machinist natuurlijk gelijk aangesproken. Ik kreeg van hem te horen dat ie er problemen mee kreeg. Vandaar.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183072327
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.

Oh, is dat wat het bordje betekent? :o Ik zag ze op Utrecht Centraal en vroeg me al af wat het verband was met de trein enzo).
Somebody that I used to know
pi_183072388
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:22 schreef static het volgende:

[..]

Hoe gaat die keuring, wat is de inhoud?
De psychologische keuring is behoorlijk omvangrijk. Je krijgt eerst een hele reeks testen op de computer. Hier worden onder meer je concentratievermogen, je reactiesnelheid en je vermogen om je op een monotone taak te focussen getest. Ook heb je een test die je stressbestendigheid meet. Maar liefst 80% van de kandidaten die deze test maken valt hierop af, niet omdat ie nou heel moeilijk is maar omdat men het verkeerd inschat.

Je hebt een paneel voor je met allemaal knoppen erop. Iedere knop staat voor een kleur, rood, groen, geel etc. Op een computerscherm krijg je telkens een van die kleuren te zien en zodra jij de kleur ziet moet je zo snel mogelijk op de bijbehorende knop drukken. Simpel? De test gaat steeds sneller en sneller, op een gegeven moment gaat het zo snel dat je het niet meer bij kan houden en dat is waar veel mensen verliezen. De gedachte achter de test is namelijk niet dat je maar argeloos die kleuren bij probeert te houden, maar dat je bewust verliest van het spelletje. Alle knoppen loslaten en na een paar seconden gaan de kleuren weer steeds langzamer, aan jou dan de schone taak het spelletje weer op te pakken zodra het tempo weer acceptabel is en de juiste toetsen weer in te drukken.

Daarnaast heb je nog een uitgebreide persoonlijkheidstest en een gesprek met een psycholoog.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072445
Je hebt nu tegenwoordig van die indicaties waar de deuren zitten op sommige stations, is het niet enorm lastig om je daar aan te houden? Neem aan dat je nl wel wat speling wilt hebben bij het remmen...
Hier schreef koffiekoekje het volgende: naatje_1 is per definitie geloofwaardiger :)
Hier schreef yvonne het volgende: Ik post wederom in een naatje_1 kwaliteitstopic *O*
pi_183072479
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:34 schreef naatje_1 het volgende:
Was je blij met de privatisering van NS of had je liever gezien dat het een staatsbedrijf was gebleven? En merk je daar effecten van?
De NS is vooral heel erg veel kwijt geraakt in de afgelopen 20 jaar. Vroeger was alles NS, door het hele land. Alle reizigerstreinen op alle trajecten, al het goederenvervoer, treinen voor het onderhoud van de infrastructuur etc. Je werkpakketten waren dus een stuk uitgebreider, het werk was eigenlijk een stuk interessanter dan wat het nu is. Dat is althans wat ik hoor van collega's die er al werkten voor midden de jaren 90. Zelf ken ik die verschillen dus niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072503
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:49 schreef naatje_1 het volgende:
Je hebt nu tegenwoordig van die indicaties waar de deuren zitten op sommige stations, is het niet enorm lastig om je daar aan te houden? Neem aan dat je nl wel wat speling wilt hebben bij het remmen...
Onder normale omstandigheden is het prima te doen. Als het glad is of je remweg om wat voor reden dan ook wordt verlengd kan het wat lastiger zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183072532
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De NS is vooral heel erg veel kwijt geraakt in de afgelopen 20 jaar. Vroeger was alles NS, door het hele land. Alle reizigerstreinen op alle trajecten, al het goederenvervoer, treinen voor het onderhoud van de infrastructuur etc. Je werkpakketten waren dus een stuk uitgebreider, het werk was eigenlijk een stuk interessanter dan wat het nu is. Dat is althans wat ik hoor van collega's die er al werkten voor midden de jaren 90. Zelf ken ik die verschillen dus niet.
dank voor de antwoorden, heb je wel eens overwogen om te wisselen van vervoerder? Dus gaan werken bij Arriva oid?
Hier schreef koffiekoekje het volgende: naatje_1 is per definitie geloofwaardiger :)
Hier schreef yvonne het volgende: Ik post wederom in een naatje_1 kwaliteitstopic *O*
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')