Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:38 schreef Fokker89 het volgende:
Heb je ook voorkeur voor een bepaald treintype om te besturen?
Dankje, dacht alles gelezen te hebbenquote:Op zaterdag 10 november 2018 21:39 schreef O_o_ het volgende:
[..]
Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.
Graag gedaan, FOK!kers moeten elkaar de helpende hand toesteken .quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:40 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Dankje, dacht alles gelezen te hebben
Thanks voor het eerlijke antwoordquote:Op zaterdag 10 november 2018 21:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik denk dat de voornaamste problemen zijn dat de zaken die wij als mensen 'op de vloer' aan de mensen van prorail terugkoppelen niet altijd even serieus worden genomen.
Een jaar terug bijvoorbeeld heb ik een stuk slecht spoor gerapporteerd aan een verkeersleider van prorail. Er zat een knikje in het spoor en wel een dusdanige dat ik er niet meer met 140 overheen wilde rijden. De terugkoppeling van hem was toen dat ze er iemand naar zouden laten kijken.
Van een andere collega hoorde ik een paar weken later dat ook hij contact had gehad met prorail over hetzelfde knikje. Hij kreeg toen te horen dat er iemand het spoor had geinspecteerd, en die had bevonden dat het knikje nog 'binnen de acceptabele marge' zat. Met andere woorden het toch zeer hinderlijke knikje zit er nu, een jaar later, nog altijd...
Jazeker. Bijvoorbeeld Leeuwarden Achter de Hoven, Heerenveen IJsstadion (waar al in geen jaren een reguliere trein is gestopt) en vanaf ergens in december Heerlen De Kissel dat zeker voor een jaar dicht gaat. Of het nooit aangelegde Lelystad Zuid waar ruwbouw van is.quote:
En Zwolle Stadshagen, onze trots .quote:Op zaterdag 10 november 2018 22:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Jazeker. Bijvoorbeeld Leeuwarden Achter de Hoven, Heerenveen IJsstadion (waar al in geen jaren een reguliere trein is gestopt) en vanaf ergens in december Heerlen De Kissel dat zeker voor een jaar dicht gaat
Ik heb wel es een paar stukjes in Duitsland gereden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:27 schreef hjansen82 het volgende:
Heb je ook wel eens in het buitenland een rit gemaakt?
Tot z'n 80e!quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:29 schreef O_o_ het volgende:
Stel je voor je zoon zou als hobby treinsurfen hebben, hoelang krijgt 'ie huisarrest van je?
En maakt graffiti treinen niet mooier?
Hoe gaat die keuring, wat is de inhoud?quote:
Dank Vind het leuk om te zien hoeveel interesse er is en hoeveel vragen er gesteld worden!quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:52 schreef Vallon het volgende:
Topic... en interessant en kudo's, ook dat je een grote verantwoordelijkheid hebt op de bok om (soms) 1000+ mensen van A naar B te sjorren. Al een stuk wijzer en respect !!!
Ik heb geen EHBO en mij wordt ook niet gevraagd dat te hebben. Voor conducteurs is het echter wel verplicht.quote:Moet je je EHBO hebben en/of heb je bepaalde "vakkennis hoe om te gaan met crisissituaties ?
Wordt dat na je aanstelling nog verder IRL geoefend, bijgehouden of mogelijk getest ?
Ik denk even aan overspannen, flauwgevallen reizigers of (brrr)) "kapingen". Hoeft geen details maar ben benieuwd of dat onderwerptechnisch in jouw "oefen/vakpakket" zit.
Je ogen mogen geloof ik maximaal min zes hebben qua sterkte dus dat zit wel goed. Zelf heb ik lenzen. Tijdens de medische keuring wordt je oogsterkte getest en bij mij is het dusdanig slecht dat ik zelfs wettelijk verplicht ben mijn lenzen te dragen tijdens het rijden (ik zou ook echt niet zonder kunnen).quote:Hoe goed moeten je ogen zijn, m.a.w. hoe ver moet je kijken ? Mag je een leesbril hebben ?
Er zit geen radio in de cabine, en je mag ook je eigen geluidsdrager niet aanzetten.quote:Mag je onderweg muziek of naar de (amusements) radio luisteren ?
De medische keuring herhaalt zich iedere drie jaar en de psychologische keuring iedere vijf jaar.quote:Hoe vaak wordt je medisch (en mogelijk psychologisch) "gekeurd" ?
Daar wordt over het algemeen niet moeilijk over gedaan nee. Ze hebben liever dat ik me tijdig afmeld als ik denk niet fit genoeg te zijn voor een rit dan dat ik onnodig risico neem. Ook met afleidende thuiszorgen is het beter je af te melden.quote:Mag je je eventueel wat "makkelijker" ziek melden ?
Kan mij voorstellen dat het geen goed plan is wanneer jij met barstende koppijn ons voort moet trekken of mogelijk (aandacht afleidende) thuiszorgen hebt.
Het is wel de primaire taak van het bedrijf, dus doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Er zijn wel andere taken die je naast het gewone machinistenwerk op je kan nemen. Zo worden cursussen en instructies (bijvoorbeeld materieelcursussen) door veel gewone collega's gegeven die het leuk vinden om een ander wat te leren. Je kan ook mentor machinist worden dan begeleid je nieuwe machinisten met hun eerste stapjes in de spoorwereld. Je zou ook nog roosteraar, dienstindeler of een combifunctie conducteur kunnen nemen. Voor een enkeling is het mogelijk om door te groeien naar een managementfunctie.quote:Wat zijn je carrière mogelijkheden of is de bok zeg maar het eindstation ?
Per auto (zo kom ik trouwens hoe dan ook naar het werk )quote:Hoe kom jij van/naar je werk.... FF er vanuit gaande dat jij de eerste/laatste rit doet/hebt ?
Het opleidingstraject duurt 1 of 2 jaar. Zodra jij geslaagd bent voor je theorie-examens en je praktijkrit mag je solo rijden. De eerste paar keer solo is erg spannend, je hebt dan geen mentor meer om op terug te vallen en moet alle klusjes opeens alleen opknappen. Maar als het goed is ben je op alles voorbereid en er zijn eigenlijk weinig dingen die je nog kunnen verrassen. De enkele keer dat je misschien toch nog met een situatie zit waar je in je eentje niet uit komt kan je altijd nog een hulplijn bellen.quote:Hoe lang moet je oefenen cq. in stage meerijden voordat je solo mag ?
Hoe spannend is/was dat voor jou ?
Inspectierondjes doen wij eigenlijk niet. Dat is meer de taak van de storingsmonteur die iedere trein om de paar dagen een controlebeurt geeft.quote:In hoeverre moet je je materieel in technisch opzicht qua werking beheersen ?
Doe je ook een inspectierondje om de trein of is dat meer voor de conducteur of TD ?
Ik denk dat het komt omdat de prioriteiten van ieder bedrijf anders zijn.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:56 schreef kree het volgende:
[..]
Thanks voor het eerlijke antwoord
Maar dat is toch wel een probleem, bedoel nu is het rapporteren nog, straks een ongeluk ofzo....
Waarom werkt die communicatie dan zo slecht terwijl het twee bedrijven zijn die juist heel goed samen moeten werken?
Te veel managers etc en lagen ertussen kan ik nu al raden eigenlijk haha
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.quote:Op zaterdag 10 november 2018 22:34 schreef trein2000 het volgende:
Ik heb ooit meegemaakt dat de machinist de trein ipv naast het perron op de overweg tussen de perrons had gezet. Konden we er uit springen.
twee vragen:
- hoe kan dat in vredesnaam.
- Wat zijn de gevolgen voor de betreffende prutser
Ik heb de betreffende machinist natuurlijk gelijk aangesproken. Ik kreeg van hem te horen dat ie er problemen mee kreeg. Vandaar.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.
Het foutje wat jij beschrijft is eigenlijk verrassend snel gemaakt. Stel je rijd een lange rit met een trein met 4 bakken. Je stopt onderweg bij 20 stations, elke keer bij het bordje vier. Na die rit heb je nog een rit met weer 4 bakken, 10 stations en elke keer stop jij weer bij het bordje vier. Hierna krijg je een rit met een trein met 6 bakken. Bij het eerste station stop jij weer bij het bordje vier, net zoals bij de vorige 30 stations....
Dit is mij ook een keer overkomen, eigenlijk voor ik er erg in had had ik de deuren al geopend en kreeg ik een oproep van de conducteur dat er nog een bak buiten het station stond. Oeps.
Meestal zitten hier geen gevolgen aan, het is natuurlijk niet de bedoeling maar een dergelijke (denk)fout is verrassend snel gemaakt. Pas als het je echt vaak overkomt krijg je er wat van te horen.
Oh, is dat wat het bordje betekent? Ik zag ze op Utrecht Centraal en vroeg me al af wat het verband was met de trein enzo).quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ieder perron heeft langs de rand/langs of aan de overkapping blauwe bordjes met witte cijfers erop. Die bordjes corresponderen met de lengte van je trein. Heb ik een trein bestaande uit vier rijtuigen 'bakken' zoals we die bij het spoor noemen dan stop ik dus bij het bordje waar een vier op staat.
De psychologische keuring is behoorlijk omvangrijk. Je krijgt eerst een hele reeks testen op de computer. Hier worden onder meer je concentratievermogen, je reactiesnelheid en je vermogen om je op een monotone taak te focussen getest. Ook heb je een test die je stressbestendigheid meet. Maar liefst 80% van de kandidaten die deze test maken valt hierop af, niet omdat ie nou heel moeilijk is maar omdat men het verkeerd inschat.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:22 schreef static het volgende:
[..]
Hoe gaat die keuring, wat is de inhoud?
De NS is vooral heel erg veel kwijt geraakt in de afgelopen 20 jaar. Vroeger was alles NS, door het hele land. Alle reizigerstreinen op alle trajecten, al het goederenvervoer, treinen voor het onderhoud van de infrastructuur etc. Je werkpakketten waren dus een stuk uitgebreider, het werk was eigenlijk een stuk interessanter dan wat het nu is. Dat is althans wat ik hoor van collega's die er al werkten voor midden de jaren 90. Zelf ken ik die verschillen dus niet.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:34 schreef naatje_1 het volgende:
Was je blij met de privatisering van NS of had je liever gezien dat het een staatsbedrijf was gebleven? En merk je daar effecten van?
Onder normale omstandigheden is het prima te doen. Als het glad is of je remweg om wat voor reden dan ook wordt verlengd kan het wat lastiger zijn.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:49 schreef naatje_1 het volgende:
Je hebt nu tegenwoordig van die indicaties waar de deuren zitten op sommige stations, is het niet enorm lastig om je daar aan te houden? Neem aan dat je nl wel wat speling wilt hebben bij het remmen...
dank voor de antwoorden, heb je wel eens overwogen om te wisselen van vervoerder? Dus gaan werken bij Arriva oid?quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De NS is vooral heel erg veel kwijt geraakt in de afgelopen 20 jaar. Vroeger was alles NS, door het hele land. Alle reizigerstreinen op alle trajecten, al het goederenvervoer, treinen voor het onderhoud van de infrastructuur etc. Je werkpakketten waren dus een stuk uitgebreider, het werk was eigenlijk een stuk interessanter dan wat het nu is. Dat is althans wat ik hoor van collega's die er al werkten voor midden de jaren 90. Zelf ken ik die verschillen dus niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |