abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 november 2018 @ 12:05:56 #201
80382 manny
30 is best veel
pi_183076164
Zitten die roosters altijd zo in elkaar dat je einde van de werkdag weer bent op het station dat je vertrokken bent of zijn er ook andere mogelijkheden (en hoe werkt dat dan ?)
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183076218
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 12:05 schreef manny het volgende:
Zitten die roosters altijd zo in elkaar dat je einde van de werkdag weer bent op het station dat je vertrokken bent of zijn er ook andere mogelijkheden (en hoe werkt dat dan ?)
Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zondag 11 november 2018 @ 12:36:25 #203
80382 manny
30 is best veel
pi_183076554
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 12:09 schreef WcPot het volgende:

[..]

Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
ok. vanuit perspectief personeel natuurlijk prima. vanuit perspectief roostermaker waarschijnlijk een nachtmerrie / een grote bron van inefficiency (zeker als rondje kerk uit den boze is)
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183077682
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_183077976
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 13:47 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken
pi_183077987
Leuk dit! Maak je je werkplek zelf schoon of doen andere dit?
pi_183078595
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jazeker, intercities trekken veel trager op bijvoorbeeld maar wegen ook een stuk meer. De sprinters zijn daarentegen meesters van het accelereren, maar hebben in sommige gevallen een lagere topsnelheid.

Nu in de herfstperiode is een belangrijk verschil voor ons de glijgevoeligheid van het materieel. Sommige types glijden sneller dan anderen en dit is met het bepalen van de remweg toch wel iets om rekening mee te houden.

Een klein deel van het wagenpark remt zelfs nog volledig pneumatisch (dit betekent in het kort: remkracht door middel van luchtdruk, waarvan de bediening ook luchttechnisch werkt), ook dat geeft een rit weer een totaal andere beleving, er is namelijk iets minder ruimte om comfortabel te remmen en tot stilstand te komen.
Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?
speak only if it improves the silence.
pi_183078808
Vind je het leuk om klappen te krijgen?

EDIT: Sorry, was in de war met conducteur
  zondag 11 november 2018 @ 15:19:25 #209
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183079216
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Aanvulling:
Gebruik je hem als je langs Nico Spilt rijdt?
pi_183079570
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Netjes ^O^ ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zondag 11 november 2018 @ 15:48:49 #211
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183079721
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
Zou je makkelijk in het buitenland aan de slag kunnen als machinist of moet je dan opnieuw een opleiding doen?

Zou je eens op een stoomlocomotief willen rijden?
  zondag 11 november 2018 @ 16:10:29 #212
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183080096
..oeps.

[ Bericht 45% gewijzigd door Vallon op 11-11-2018 16:18:35 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 11 november 2018 @ 16:18:13 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183080235
Leuk topic en onvermoed zit er veel meer achter de job op de bok. Thx.

quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
,,,
Was al, iig deels,beantwoord....

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:Het is wel de primaire taak van het bedrijf, dus doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Er zijn wel andere taken die je naast het gewone machinistenwerk op je kan nemen. Zo worden cursussen en instructies (bijvoorbeeld materieelcursussen) door veel gewone collega's gegeven die het leuk vinden om een ander wat te leren. Je kan ook mentor machinist worden dan begeleid je nieuwe machinisten met hun eerste stapjes in de spoorwereld. Je zou ook nog roosteraar, dienstindeler of een combifunctie conducteur kunnen nemen. Voor een enkeling is het mogelijk om door te groeien naar een managementfunctie."
Idd wanneer je er over nadenkt... is "besturen", vakmatig een eindfunctie en je "kan" hooguit wanneer je dat wil (en kunt/mag) switchen. Vervelend is dat je vaak wel "moet" doorgroeien om zo meer salaris te krijgen, zelfs als die nieuwe functie "minder" leuk is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183080515
De meesten die meer willen verdienen gaan bij de Thalys of ICE rijden, of als je niet meer mag rijden is treindienstleider, werkvoorbereider, dienstindeler ook allemaal mogelijk
  zondag 11 november 2018 @ 16:34:26 #215
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183080561
quote:
9s.gif Op zondag 11 november 2018 00:09 schreef naatje_1 het volgende:
wel eens geneukt op je werkplek?
Nee :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 16:38:38 #216
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183080644
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 02:49 schreef Fokpop het volgende:
Gebeurt het weleens dat een collega iemand aanrijdt maar hij geen zin heeft om te stoppen en de hulpdiensten te alarmeren omdat ie dan later thuis is, en ie de trein dus zonder iets te zeggen aan de volgende machinist overgeeft? Controleer je daarom de voorkant van de trein voor je instapt?
Ik kan me niet voorstellen dat er collega's zijn die dat zouden doen.

Wat echter wel eens voorkomt is dat een voorganger het vermoeden heeft iets geraakt te hebben. Vooral als je in het donker rijdt of heel even een andere kant op keek en een tik tegen je trein aan krijgt kan het soms erg onduidelijk zijn wat er zojuist gebeurde. Als die voorganger dat doorgeeft aan de verkeersleiding, dan krijg ik als eerstvolgende trein een schouwopdracht, en kijk ik of en wat er dan precies op de aangewezen locatie ligt...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 16:45:17 #217
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183080761
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef Remqo het volgende:
Wat zijn de belangrijkste oorzaken dat een trein vertraging oploopt?
Ik weet niet echt een oorzaak als belangrijkste te benoemen.
Wat ik wel weet is dat de zogenoemde olievlekvorming vaak voor vertragingen zorgt. Het heeft, anders dan de naam doet vermoeden, trouwens niets met olie te maken.

Het houdt eigenlijk in dat wanneer je over een drukbezet spoor rijdt waar per uur veel treinbewegingen plaatsvinden en een van je voorgangers vertraging heeft opgelopen jij daar ook last van ondervind met je eigen trein. Een sprinter die nog bij diverse stations moet stoppen voordat je eraan voorbij kan bijvoorbeeld. Of een vertraagde trein die vanuit een ander traject invoegt op dat van jouzelf, en je op die manier tegenhoud.

Op de drukste trajecten kunnen een paar minuten vertraging dus al een olievlek vormen voor meerdere treinen die er achteraan rijden.
En omdat Nederland heel veel treinbewegingen heeft op een relatief klein oppervlak is het dus al snel raak.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 16:54:42 #218
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183080985
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef -zucht- het volgende:
Heb je ooit een moment gehad dat je angstig was tijdens het besturen van de trein?
Echt angstig niet, wel momenten dat de schrik er even goed in zit.

Zo heb ik 1 keer een stevige glijpartij gehad met een trein. Voor de kenners, dit was met een trein van het type SGM, en binnen het bedrijf hebben deze treinen een beetje de naam om carrierekillers te zijn. Want als ze eenmaal glijden, dan blijven ze ook glijden. Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij. Had de snelrem (wat in feite hetzelfde is als de noodrem) al stevig aangetrokken maar het mocht niet baten. Gelukkig lagen er achter dit betreffende station geen rode seinen of overwegen, dus heeft het verder geen gevaarlijke situaties opgeleverd.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:02:47 #219
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081175
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 11:13 schreef summer2bird het volgende:
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
Je kan kiezen voor een interne NS opleiding (hiervoor moet je direct solliciteren en moet er dus een vacature beschikbaar zijn op de standplaats van jouw keuze), of voor de MBO opleiding machinist railvervoer.
Qua vooropleiding zit je goed met een MBO diploma.

Het werk kan soms wat eentonig zijn. Met name op de dagen dat alles goed gaat :+ en je veel kleine stukjes op telkens dezelfde trajecten aan het rijden bent.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:03:14 #220
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081184
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 11:14 schreef summer2bird het volgende:
Oh en heb je wel eens per ongeluk een perron gemist?
Ja, zie 2 posts hierboven ^
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:07:54 #221
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081267
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 12:09 schreef WcPot het volgende:

[..]

Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183081421
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Echt angstig niet, wel momenten dat de schrik er even goed in zit.

Zo heb ik 1 keer een stevige glijpartij gehad met een trein. Voor de kenners, dit was met een trein van het type SGM, en binnen het bedrijf hebben deze treinen een beetje de naam om carrierekillers te zijn. Want als ze eenmaal glijden, dan blijven ze ook glijden. Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij. Had de snelrem (wat in feite hetzelfde is als de noodrem) al stevig aangetrokken maar het mocht niet baten. Gelukkig lagen er achter dit betreffende station geen rode seinen of overwegen, dus heeft het verder geen gevaarlijke situaties opgeleverd.
snel de hoogovens induwen dat spul :O
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Je kan kiezen voor een interne NS opleiding (hiervoor moet je direct solliciteren en moet er dus een vacature beschikbaar zijn op de standplaats van jouw keuze), of voor de MBO opleiding machinist railvervoer.
Qua vooropleiding zit je goed met een MBO diploma.

Het werk kan soms wat eentonig zijn. Met name op de dagen dat alles goed gaat :+ en je veel kleine stukjes op telkens dezelfde trajecten aan het rijden bent.
of opgeleid worden bij een uitzendbureau en dan naar de NS gaan :P
  zondag 11 november 2018 @ 17:14:44 #223
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081429
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 12:36 schreef manny het volgende:

[..]

ok. vanuit perspectief personeel natuurlijk prima. vanuit perspectief roostermaker waarschijnlijk een nachtmerrie / een grote bron van inefficiency (zeker als rondje kerk uit den boze is)
De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.

Verder heb je nog het onderscheid in roostermaker en dienstindeler. De roostermaker stelt de diverse vaste roosters op de standplaats samen, die bepaald dus welke diensten in welk rooster komen te liggen. De vaste roosters wijzigen ieder jaar in december, tesamen met de wijzigingen van de dienstregeling.

De dienstindelers gaan over wijzigingen over een hele dienst opzichzelf. Als je in een vast rooster zit en op maandag dienst nummer 1 hebt volgens je rooster dan zal je meestal die dienst ook gewoon krijgen, tenzij het om wat voor reden dan ook iets anders moet worden. Daarnaast bepalen de dienstindelers wat de vervangers, waaronder ikzelf, zoal te doen krijgen.

En tot slot worden wijzigingen in de inhoud van een dienst gemaakt door de bijsturing. Dit gebeurt als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn, of omdat een traject versperd is. Zij bepalen dan of je een andere trein te rijden krijgt of gewoon langer kan blijven zitten tijdens je pauze :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:19:55 #224
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081522
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 13:47 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.
Wij mensen hebben de vervelende eigenschap om vooral de negatieve ervaringen op te slaan en uit te vergroten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:21:48 #225
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081559
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 14:05 schreef Adrie072 het volgende:
Leuk dit! Maak je je werkplek zelf schoon of doen andere dit?
Er zijn schoonmakers in dienst dus wij hoeven niks schoon te maken. Wel vallen de resultaten soms wat tegen, ik kom wel eens in cabines waar ik zo een dikke laag stof van de snelheidsmeter kan vegen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')