Wel als je een christelijke school bent.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Geloof is ook een keuze die je zelf of je ouders maakt, daar mag je ook niet op dicrimineren (gelukkig)
Nou, nee... niet echt. Even los van het feit dat het natuurlijk best vreemd is om een kind van niet-Christelijke ouders (er bestaat niet zoiets als een 'niet-Christelijk kind') naar een Christelijke school te sturen, volgens mij mogen Christelijke scholen geen leerlingen weigeren op basis van (vermeende) levensovertuiging.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wel als je een christelijke school bent.
Die mogen toch niet niet christelijke kinderen weigeren?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wel als je een christelijke school bent.
Jawel, dat mag dus wel.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou, nee... niet echt. Even los van het feit dat het natuurlijk best vreemd is om een kind van niet-Christelijke ouders (er bestaat niet zoiets als een 'niet-Christelijk kind') naar een Christelijke school te sturen, volgens mij mogen Christelijke scholen geen leerlingen weigeren op basis van (vermeende) levensovertuiging.
Correct. Iets vollediger: scholen in het bijzonder onderwijs mogen leerlingen weigeren die de grondslag van de school niet onderschrijven.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Die mogen toch niet niet christelijke kinderen weigeren?
Bron?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, dat mag dus wel.
[..]
Correct. Iets vollediger: scholen in het bijzonder onderwijs mogen leerlingen weigeren die de grondslag van de school niet onderschrijven.
Ah, ik heb beet!quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:49 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En wat schiet je daarmee op als je kind overlijdt aan de mazelen?
Leuk, dan ben je schatrijk maar je kind krijg je er niet mee terug.
quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bron?
Zover ik weet is dit compleet onjuist.
Rijksoverheidquote:Basisscholen voor bijzonder onderwijs
Scholen voor bijzonder onderwijs geven les vanuit een bepaalde godsdienst of levensovertuiging. Een bijzondere basisschool mag uw kind weigeren. Is er op een bijzondere school geen plaats? Dan moet u een andere school kiezen. De bijzondere school kan u daarover een advies geven. Een andere reden voor weigering is als u niet achter de godsdienstige overtuiging van die school of de schoolvisie staat.
Antwoord op 1 is vanwege de amerikaanse cultuur, daar is elke hamburger tent ook ingedenkt tegen rauw vlees, je kunt zeggen dat dat niet nodig is als hun hamburgers goed zijn, maar ook dat gebeurt. En dat is weer mede door de amerikaanse claim cultuur. Bij wijze van kan iemand schade vergoeding claimen als de persoon zich in de week na vaccineren niet compleet fit voelde.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef R-Tech het volgende:
Ik vraag me 2 dingen af in deze discussie;
1. waarom zijn in Amerika farmaceuten bij wet beschermt -en dus niet aansprakelijk- voor eventuele vaccinatieschade?
Als de vaccins veilig zijn (zoals altijd wordt gezegd) waar zijn de farmaceuten dan zo bang voor?![]()
2. Waarom krijg je nooit de volledige bijsluiter van vaccins als je erom vraagt, maar altijd de ingekorte versie. Je moet goed zoeken wil je de volledige bijsluiter, inclusief alle bekende bijwerkingen (Overlijden, SIDS en meer angstwekkende bijwerkingen) kunnen vinden.
Alleen al deze informatie doet mij op zijn minst twijfelen over de veiligheid van de vaccins.
Juist door mensen die deze vragen hebben als 'gekkie' te bestempelen creeer je vijandigheid over en weer. Mensen willen allemaal het beste voor hun kinderen, toch?
Dan is een financiėle prikkel geen goeie maatregel, want de meeste antivaxxers zijn hoog opgeleid en zullen dus minder last hebben van een boete.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef zalkc het volgende:
[..]
Door mensen de mogelijkheid te bieden om eindeloos uit te kunnen stellen kweek je geen gevoel van urgentie. Wat je wil is dat de groep die niet vaccineert omdat ze er niet zeker over zijn of een beetje twijfel hebben een gevoel van urgentie geven.
Moet ik voor je uitzoeken, maar mijn gevoel zegt dat het net zo min te bewijzen valt als uit te sluiten of iets is ontstaan door vaccinatie. Vraag het mij af of er specifieke wetgeving op vaccinatieschade gemaakt is. Gevonden en de side note dat het toch wel kan soms. Wel grappig dat een Anti-vax site zowel claimt dat het wel en niet kanquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef R-Tech het volgende:
Ik vraag me 2 dingen af in deze discussie;
1. waarom zijn in Amerika farmaceuten bij wet beschermt -en dus niet aansprakelijk- voor eventuele vaccinatieschade?
Als de vaccins veilig zijn (zoals altijd wordt gezegd) waar zijn de farmaceuten dan zo bang voor?![]()
Bij wie vraag je dat? Over het algemeen zijn die bijsluiters wel te verkrijgen. Ze zijn voor jou gemak vaak samengevat waardoor het wat leesbaarder en praktischer is.quote:2. Waarom krijg je nooit de volledige bijsluiter van vaccins als je erom vraagt, maar altijd de ingekorte versie. Je moet goed zoeken wil je de volledige bijsluiter, inclusief alle bekende bijwerkingen (Overlijden, SIDS en meer angstwekkende bijwerkingen) kunnen vinden.
Nou, dat ligt eraan, ik ga ervan uit dat je zometeen komt met de gebruikelijke AV riedel, maar als dat oprechte vragen zijn mogen ze gewoon beantwoord worden. En het beste voor je kinderen is volgens vrijwel elke expert, kinderarts en huisarts dat je vaccineert.quote:Alleen al deze informatie doet mij op zijn minst twijfelen over de veiligheid van de vaccins.
Juist door mensen die deze vragen hebben als 'gekkie' te bestempelen creeer je vijandigheid over en weer. Mensen willen allemaal het beste voor hun kinderen, toch?
Ik zou het niet in de zorgverzekering van de persoon gooien. Ik dacht aan de aansprakelijkheidsverzekering, dat hij zijn eigen gezondheid riskeert of dat van zijn kinderen boeit me niet, als anderen daardoor schade ondervinden mag je diegene wat mij betreft aansprakelijk stellen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is een financiėle prikkel geen goeie maatregel, want de meeste antivaxxers zijn hoog opgeleid en zullen dus minder last hebben van een boete.
Tenzij je het weer zodanig extreem maakt als hun medische behandelingen zelf moeten betalen, maar daar schiet je ook niets mee op. Want als je dan een keer een been breekt eindig je al aan de bedelstaf zonder enige mogelijkheid daar weer vanaf te komen.
Amerikanen worden misschien helemaal geil van alle miljoenenclaims die er daar gebeuren, maar we snappen hier dat dat geen effect heeft, in het gunstigse geval is iemand een kale kip, in het ergste geval gaat iemand de criminaliteit in omdat ze anders geen cent over gaan houden.
Ik ben niet pro of anti, ik ben pro-keuze en om een keuze te kunnen maken is goede, en volledige informatie nodig.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
Moet ik voor je uitzoeken, maar mijn gevoel zegt dat het net zo min te bewijzen valt als uit te sluiten of iets is ontstaan door vaccinatie. Vraag het mij af of er specifieke wetgeving op vaccinatieschade gemaakt is.
[..]
Bij wie vraag je dat? Over het algemeen zijn die bijsluiters wel te verkrijgen. Ze zijn voor jou gemak vaak samengevat waardoor het wat leesbaarder en praktischer is.
De bijwerkingen die je nu noemt vallen onder de categorie van "waargenomen effecten", dit zijn niet per definitie bijwerkingen maar effecten die zijn opgetreden in de periode na gebruik. Het is vaak niet met elkaar gelinkt, maar ze moeten er voor de volledigheid wel bijstaan. Het kan best zo zijn dat je griep krijgt na een vaccinatie, maar dat wil echt niet zeggen dat het door de vaccinatie komt of omdat je deur van de wachtkamer dichtdeed met vieze handjes.
[..]
Nou, dat ligt eraan, ik ga ervan uit dat je zometeen komt met de gebruikelijke AV riedel, maar als dat oprechte vragen zijn mogen ze gewoon beantwoord worden. En het beste voor je kinderen is volgens vrijwel elke expert, kinderarts en huisarts dat je vaccineert.
Ja, het volk voelt zich massaal even begrepen door een politicus, het meest aparte is nog wel dat er voorlopig geen verkiezingen staan ingepland. Vrij eng ook dat het volk schijnbaar zo makkelijk en zo massaal is op te hitsen, misschien had Erdogan toch een punt m.b.t. Nederland en Duitsland.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:05 schreef VeX- het volgende:
Dit is natuurlijk een enorme PR stunt van Dijkhoff en de VVD-spindoctors. Ze proberen hem te profileren als een politicus van het volk die opkomt voor de belangen van de kindjes, ouders an gemeenschap van Nederland. En hij neemt het 'in zn eentje op tegen de grote boze anti-vacc lobby'.
Wat een grap. Dat mensen nog trappen in deze circus act.
In zijn eentje? D66 kondigde een initiatiefwet aan en het CDA, PvdA en de SP steunen de weigeringsmogelijkheid gewoon.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:05 schreef VeX- het volgende:
Dit is natuurlijk een enorme PR stunt van Dijkhoff en de VVD-spindoctors. Ze proberen hem te profileren als een politicus van het volk die opkomt voor de belangen van de kindjes, ouders an gemeenschap van Nederland. En hij neemt het 'in zn eentje op tegen de grote boze anti-vacc lobby'.
Wat een grap. Dat mensen nog trappen in deze circus act.
CDA ook ja? Hm, dat vind ik opmerkelijk.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 16:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
In zijn eentje? D66 kondigde een initiatiefwet aan en het CDA, PvdA en de SP steunen de weigeringsmogelijkheid gewoon.
Schippers heeft in de vorige kabinetsperiode laten onderzoeken of vaccinatiegraden per crčche een optie waren, maar dat bleek niet haalbaar vanwege privacybezwaren.
Ik niet. Het gezin is het stokpaardje van het CDA.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 16:27 schreef probeer het volgende:
[..]
CDA ook ja? Hm, dat vind ik opmerkelijk.
Het is ook geen inentingsplicht. Bovendien maakt het voor de gereformeerden die zich niet inenten toch niet uit aangezien de vrouw daar achter het aanrecht gaat.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 16:27 schreef probeer het volgende:
[..]
CDA ook ja? Hm, dat vind ik opmerkelijk.
Nou ja... als jij zegt dat roken je resistent tegen mazelen maakt kunnen we misschien pakkies shag op de kleuterscholen uitdelen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:25 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Mijn opa rookte als een schoorsteen en die werd ook 90!
Hoog opgeleid, laat me niet lachen, ik ken 1 antivaxxer, en die heeft een paar jaar vmbo, heeft ook geen kinderen trouwens, dus wat kan mij het schelen...quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is een financiėle prikkel geen goeie maatregel, want de meeste antivaxxers zijn hoog opgeleid en zullen dus minder last hebben van een boete.
Tenzij je het weer zodanig extreem maakt als hun medische behandelingen zelf moeten betalen, maar daar schiet je ook niets mee op. Want als je dan een keer een been breekt eindig je al aan de bedelstaf zonder enige mogelijkheid daar weer vanaf te komen.
Amerikanen worden misschien helemaal geil van alle miljoenenclaims die er daar gebeuren, maar we snappen hier dat dat geen effect heeft, in het gunstigse geval is iemand een kale kip, in het ergste geval gaat iemand de criminaliteit in omdat ze anders geen cent over gaan houden.
Het leven met autisme is zo wie zo te prefereren boven de dood. Daarbij zijn er enorm veel soorten autisme waarmee (zeker met goede begeleiding) een fantastisch leven te leiden is.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 22:23 schreef Frank_van_Putten het volgende:
Is het héél cru om anti-vaxxers als een vorm van Darwiniaanse evolutie te zien..?
...en hoezo is autisme zo erg dat ouders kennelijk hun kind liever ziek laten worden met alle mogelijke risico's van dien.
Het is eigenlijk wel het verwachte punt waarop het gevoerd wordt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 22:23 schreef Frank_van_Putten het volgende:
Is het héél cru om anti-vaxxers als een vorm van Darwiniaanse evolutie te zien..?
Het is verbazend om te zien dat deze discussie anno 2018 überhaupt nog gevoerd wordt.
Ik vermoed niet dat er heel veel zinvolle natuurlijke selectie bij komt kijken. Ik kan me niet voorstellen dat de anti-vaxxers genetisch heel veel verschillen van mensen die hun kinderen gewoon vaccineren. De sterfte of onvruchtbaarheid ligt, zeker in een verder redelijk gevaccineerde omgeving, ook vrij laag. Structureel een kind of 3 in plaats van 2 mensen is vele malen bepalender om maar eens wat te noemen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 22:23 schreef Frank_van_Putten het volgende:
Het is verbazend om te zien dat deze discussie anno 2018 überhaupt nog gevoerd wordt. Het hele verhaal rondom vaccins die autisme zouden veroorzaken is al lang en breed ontkracht (zoek o.a. maar op Wakefield, Lancet, 1998) en hoezo is autisme zo erg dat ouders kennelijk hun kind liever ziek laten worden met alle mogelijke risico's van dien.
Net als een stabiel Europa. Alles wentquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 00:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is eigenlijk wel het verwachte punt waarop het gevoerd wordt.
Het vaccineren was vroeger iets waar men blij mee was omdat men de keerzijde had gezien. Maar het is over een paar generaties iets vanzelfsprekends geworden. En bij alles dat normaal wordt krijg je bewegingen die soms op de meest gekke manieren willen breken met de waan van de dag.
Naja, er zal vast wel een neurologisch verschijnsel zijn dat zorgt voor complotdenken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 00:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vermoed niet dat er heel veel zinvolle natuurlijke selectie bij komt kijken. Ik kan me niet voorstellen dat de anti-vaxxers genetisch heel veel verschillen van mensen die hun kinderen gewoon vaccineren. De sterfte of onvruchtbaarheid ligt, zeker in een verder redelijk gevaccineerde omgeving, ook vrij laag. Structureel een kind of 3 in plaats van 2 mensen is vele malen bepalender om maar eens wat te noemen.
Hoger opgeleide mensen zijn beter geėquipeerd om bakerpraatjes op waarde te schatten. Jan met de Pet raakt sneller verstrikt in dat soort waanideeėn-moerassen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 10:36 schreef beantherio het volgende:
Het is de schuld van social media en Internet. Als vroeger mensen elkaar gekke dingen aanpraatten dan verspreide zich dat niet verder dan een straat. Tegenwoordig gaat het de hele wereld over.
Er moet een soort van Facebook-vacinatie tegen complot-theorieėn worden bedacht.
De huidige anti vax ouders zijn juist vooral hoog opgeleid.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 10:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoger opgeleide mensen zijn beter geėquipeerd om bakerpraatjes op waarde te schatten. Jan met de Pet raakt sneller verstrikt in dat soort waanideeėn-moerassen.
Bron?quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 10:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
De huidige anti vax ouders zijn juist vooral hoog opgeleid.
Van dacht je van de OP.quote:
Daarom: vaccinatieplicht. Erover babbelen schiet inderdaad niemand iets mee op.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 10:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoger opgeleide mensen zijn beter geėquipeerd om bakerpraatjes op waarde te schatten. Jan met de Pet raakt sneller verstrikt in dat soort waanideeėn-moerassen.
Vrees dat er weinig tegen te doen is, ideeėn zijn nogal besmettelijk.. ook waanideeėn.
Nee, geen plicht. Dat gaat in tegen de lichamelijke integriteit. Gewoon KDV's en scholen de mogelijkheid geven die kinderen te weigeren, en dan goed uitleggen waarom door de overheid. Dat is minder koren op de molen voor de beweging en wanneer die ouders te maken krijgen met consequenties van hun keuze zal een groot deel niet zo principieel meer blijken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 10:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarom: vaccinatieplicht. Erover babbelen schiet inderdaad niemand iets mee op.
Dat lijkt me juridisch net zo problematisch en minder effectief.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nee, geen plicht. Dat gaat in tegen de lichamelijke integriteit. Gewoon KDV's en scholen de mogelijkheid geven die kinderen te weigeren, en dan goed uitleggen waarom door de overheid.
Ik denk niet dat we die beweging hierin inspraak zouden moeten geven.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dat is minder koren op de molen voor de beweging
Dat betwijfel ik ten zeerste. In extreme gevallen gaan die mensen hun kinderen onttrekken aan de leerplicht omdat er geen scholen in de buurt meer zijn waar hun kinderen worden toegelaten.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
en wanneer die ouders te maken krijgen met consequenties van hun keuze zal een groot deel niet zo principieel meer blijken.
Juridisch lijkt het mij minder lastig omdat je mensen in feite de keuze laat, maar consequenties aan die keuzes hangt. Daarmee haal je de vrijblijvendheid weg en leer je mensen in het beste geval ook nog wat.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me juridisch net zo problematisch en minder effectief.
Ik zie overigens ook niet waarom "lichamelijke integriteit" hier nu zo'n sterk argument zou zijn. Als je kinderen medische zorg onthoudt werkt dat argument ook voor geen meter.
Ben ik gevoelsmatig met je eens, maar je wilt ook niet een hele subgroep van de bevolking afkeren van wetenschap en common sense. De meesten van hen zijn beļnvloedbaar.quote:[..]
Ik denk niet dat we die beweging hierin inspraak zouden moeten geven.
Gelukkig is de leerplicht precies dat, waardoor ze dat niet kunnen.quote:[..]
Dat betwijfel ik ten zeerste. In extreme gevallen gaan die mensen hun kinderen onttrekken aan de leerplicht omdat er geen scholen in de buurt meer zijn waar hun kinderen worden toegelaten.
Dan is het toch effectief een vaccinatieplicht? Dan laat je ze ook geen keuze ook. Of althans, een schijnkeuze.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Gelukkig is de leerplicht precies dat, waardoor ze dat niet kunnen.
Of er moeten scholen zijn die ze niet weigeren. Marktwerking.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan is het toch effectief een vaccinatieplicht? Dan laat je ze ook geen keuze ook. Of althans, een schijnkeuze.
Mede door het willen afschaffen van de dividendbelasting is Rutte zijn geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Ik denk niet dat deze oproep gaat helpenquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:59 schreef zalkc het volgende:
Rutte is ook op de bandwagon gesprongen https://www.ad.nl/politie(...)en-inenten~a14b7033/
Beetje verder gezocht en er zitten idd een aantal hoger opgeleide moeders in die anti-vaxx-beweging.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 10:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Van dacht je van de OP.
Opleiding is ook nooit een garantie geweest voor de afwezigheid van waanbeelden. Het helpt, maar het is zeker geen fix-all.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beetje verder gezocht en er zitten idd een aantal hoger opgeleide moeders in die anti-vaxx-beweging.
Blijkbaar krijgen die ook een irrationele waas voor de ogen als het om zaken gaat die ze aan het hart gaan.
Ik heb het idee dat het inderdaad vooral vrouwen zijn. Vraag ik me toch af waar die vaders dan staan. Zijn die het ermee eens maar minder uitgesproken op internet? Maakt het ze niets uit? Durven ze niets te zeggen?quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beetje verder gezocht en er zitten idd een aantal hoger opgeleide moeders in die anti-vaxx-beweging.
Blijkbaar krijgen die ook een irrationele waas voor de ogen als het om zaken gaat die ze aan het hart gaan.
Ik heb ook de indruk dat vrouwen vaker dan mannen geloven in homeopathie en 'alternatieve geneeswijzen'. Hoe dat komt is best een interessante vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het inderdaad vooral vrouwen zijn. Vraag ik me toch af waar die vaders dan staan. Zijn die het ermee eens maar minder uitgesproken op internet? Maakt het ze niets uit? Durven ze niets te zeggen?
Hier bestaat nogal wat variatie in, denk ik.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:00 schreef KingRadler het volgende:
Heb liever dat ze onderzoek gaan doen waar ouders dit vandaan halen.
Als ze zeggen FakeBook dan neem ik ze niet serieus.
Komt met argumenten niet met fake news.
Durven niet, krijgen ze pikstraf.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het inderdaad vooral vrouwen zijn. Vraag ik me toch af waar die vaders dan staan. Zijn die het ermee eens maar minder uitgesproken op internet? Maakt het ze niets uit? Durven ze niets te zeggen?
Natuurlijk liggen er bepaalde neurologische kenmerken en daarmee ook genetische kenmerken ten grondslag aan complotdenken, dat geldt immers voor al ons denken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Naja, er zal vast wel een neurologisch verschijnsel zijn dat zorgt voor complotdenken.
Ik denk dat dat met zorgen te maken heeft. Vrouwen en moeders willen graag/ of zijn biologisch geneigd om te zorgen voor hun kinderen. Vrouwen zeggen eerder 'eet elke dag je ontbijt' terwijl dat ook niet wetenschappelijk onderbouwd goed is. Het is vooral een gevoel om goed te zijn voor je kind, en dan is ook wel te begrijpen dat je liever niet iets in je kind laat spuiten, ook al is dat iets in the long run goed voor het kind. Het zijn dezelfde impulsen dat ze hun kinderen soms beschermen terwijl het ook goed voor ze is als wel hun eigen fouten maken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb ook de indruk dat vrouwen vaker dan mannen geloven in homeopathie en 'alternatieve geneeswijzen'. Hoe dat komt is best een interessante vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op.
Klopt, vraag mij überhaupt af of ze ooit instaat zijn om het te kunnen manipuleren. Hetzelfde met talent. Het is duidelijk dat talent bestaat. Van voetbal tot muziek. Maar wat precies de oorzaak is van talent weten we niet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk liggen er bepaalde neurologische kenmerken en daarmee ook genetische kenmerken ten grondslag aan complotdenken, dat geldt immers voor al ons denken.
Maar zoals ik aangaf is het selectie-effect zeer marginaal. Daar komt dan nog bij dat er natuurlijk ook allerhande andere effecten zijn die veroorzaakt worden door dergelijke genetische invloeden. Het kan bijvoorbeeld ook religiositeit beļnvloeden en dat is vaak ook weer een factor in de kindproductie.
Klopt, al kun je heel cynisch stellen dat dat er mogelijk toe leidt dat anti-vaxxers dan weer eens een opfriscursus gevolgen van bijna vergeten ziekten krijgen waardoor ze wellicht hun mening herzien.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:12 schreef DrParsifal het volgende:
Kinderdagverblijven de vrijheid geven om niet-gevaccineerde kinderen te weigeren kan trouwens averechtse gevolgen hebben. Het kan er toe leiden dat de vatbare kinderen meer samen bij elkaar komen op het kinderdagverblijf wat wel iedereen toelaat en daardoor is de kans groter dat een introductie van de ziekte tot een grote uitbraak leidt: Nederland had als geheel kudde-immuniteit als de populatie homogeen gemixed zou zijn geweest, maar doordat de ongevaccineerden voornamelijk in de biblebelt te vinden waren, konden er toch uitbraken komen. Door de clustering besmet een kind met mazelen gemiddeld wel meer dan 1 ander kind.
De gevaren zijn op het moment trouwens echt nog niet al te groot hoor. Ook als maar 80% gevaccineerd is tegen mazelen, loop je maar een kleine kans dat je geinfecteerd wordt voor je gevaccineerd kunt worden. Verder kinderen effectief uitsluiten van onderwijs lijkt me ook geen goed idee. Het is niet zo dat niet-gevaccineerden spontaan mazelen ontwikkelen. Zij moeten ook ergens besmet worden. Ik kan me daarom voorstellen dat je niet-gevaccineerden tijdens een epidemie (eventueel ook bij een epidemie in Belgie of Duitsland) uitsluit en dat niet-gevaccineerde kinderen die in een land zijn geweest waar bijvoorbeeld mazelen endemisch is, een week (of twee) na terugkomst geweigerd kunnen worden. De start van een epidemie is echt langzaam genoeg om de waarschuwing op tijd te krijgen (buiten die paar gevallen waar het mee begint, maar om daarom nu wetgeving in te voeren die zelfs volgens de grondwet heel gevoelig ligt).
Dit zou wel eens een heel eind in de goede richting kunnen zijn ja.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik denk dat dat met zorgen te maken heeft. Vrouwen en moeders willen graag/ of zijn biologisch geneigd om te zorgen voor hun kinderen. Vrouwen zeggen eerder 'eet elke dag je ontbijt' terwijl dat ook niet wetenschappelijk onderbouwd goed is. Het is vooral een gevoel om goed te zijn voor je kind, en dan is ook wel te begrijpen dat je liever niet iets in je kind laat spuiten, ook al is dat iets in the long run goed voor het kind. Het zijn dezelfde impulsen dat ze hun kinderen soms beschermen terwijl het ook goed voor ze is als wel hun eigen fouten maken.
Ik denk ook niet dat anti-vaxxers denken dat ze hun kind minder goed beschermen, ik denk dat ze oprecht het idee hebben het beste voor hun kind te doen. Dat dit soms meer een emotionele dan een rationele beslissing is is ook niet raar onze emoties zijn in vele andere gevallen best goede raadgevers.
quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf zullen ze niet doorhebben dat zij een gezondheidsrisico zijn, niet alleen voor zichzelf maar ook voor de rest van het land.
Maar dat verandert inderdaad niets aan de relatiteit daarvan. Ik snap de insteek van "laten we die mensen proberen te overtuigen" dan ook niet helemaal. Als we mensen verplichten om onderwijs te volgen of mensen verplichten om een autogordel te dragen, dan gaan we daar ook niet eerst even gezellig over praten. Dat wordt gewoon verplicht, en terecht.
De verplichting uitleggen mag natuurlijk altijd, maar wel in die volgorde.
Vind ik niet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]dat is imho niet te vergelijken en nogal wat anders onder dwang een naald in iemand zijn/haar kind te zetten om een goedje in het lijfje te spuiten.
Het recht om de gezondheid van je kinderen in gevaar te brengen?quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Heb je weleens van lichamelijke autonomie of zelfbeschikking gehoord?
Daar ging het niet over. Ik gaf aan dat zijn vergelijking nogal mank gingquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het recht om de gezondheid van je kinderen in gevaar te brengen?
Over stompzinnige vergelijkingen gesprokenquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Daar ging het niet over. Ik gaf aan dat zijn vergelijking nogal mank was
En als je je kind mee de auto in neemt breng je de gezondheid van je kind al in gevaar
Misschien valt het bij mannen eerder op? Het beruchtste geval was toch wel bij Steve Jobs.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb ook de indruk dat vrouwen vaker dan mannen geloven in homeopathie en 'alternatieve geneeswijzen'. Hoe dat komt is best een interessante vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op.
https://nos.nl/artikel/30(...)nkerbehandeling.htmlquote:Volgens Isaacson stond Jobs gedurende zijn jarenlange strijd tegen kanker kritisch ten opzichte van de reguliere geneeskunst. Zo koos hij ervoor een ander dieet te volgen en probeerde andere alternatieve geneeswijzen.
Pas later omarmde hij reguliere behandelmethoden. "Toen hij leverkanker kreeg, ging hij op zoek naar de allernieuwste behandelingen. Zo kwam hij ook in Europa terecht voor behandelingen die zich specifiek richten op moleculen. En hij onderging de in Rotterdam ontwikkelde therapie," aldus Isaacson.
Leg eens uit.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:50 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Over stompzinnige vergelijkingen gesproken
Die bestaan voor kinderen niet. Waar haal je dat vandaan?quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Heb je weleens van lichamelijke autonomie of zelfbeschikking gehoord?
Als ik zo even heel snel zoek, dan vind ik dit onderzoekje waarbij men vindt dat vrouwen wat vaker homeopathische middelen gebruiken:quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:51 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Misschien valt het bij mannen eerder op? Het beruchtste geval was toch wel bij Steve Jobs.
[..]
https://nos.nl/artikel/30(...)nkerbehandeling.html
Het niet-vaccineren van je kind leidt direct tot gevaar voor anderen. Het vervoeren van je kind in de auto niet.quote:
Wat wil dat volgens jou zeggen dan? Dat de staat mag besluiten om een kindje waarvan de ouders vinden dat het een bepaalde vaccinatie niet moet krijgen, toch een naaldje in het kindje te duwen en daarbij desnoods geweld tegen de ouders in kan zetten als die dit willen voorkomen?quote:
Je kunt iemand of meerdere iemanden doodrijden. Sterker nog, het risico bestaat dat dit meerdere kinderen zijn.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:58 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Het niet-vaccineren van je kind leidt direct tot gevaar voor anderen. Het vervoeren van je kind in de auto niet.
Dat is inderdaad exact wat ik wil zeggen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:00 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Wat wil dat volgens jou zeggen dan? Dat de staat mag besluiten om een kindje waarvan de ouders vinden dat het een bepaalde vaccinatie niet moet krijgen, toch een naaldje in het kindje te duwen en daarbij desnoods geweld tegen de ouders in kan zetten als die dit willen voorkomen?
Ja doei, zo kun je elk gevaar wel dood relativeren.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:01 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je kunt iemand of meerdere iemanden doodrijden. Sterker nog, het risico bestaat dat dit meerdere kinderen zijn.
Je hebt geen goed tegenargument hé?quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:03 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ja doei, zo kun je elk gevaar wel dood relativeren.
Dat is ethisch nogal lastigquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is inderdaad exact wat ik wil zeggen.
Valt weinig te argumenten tegen idioterie. Als jij het vervoeren van kinderen op één zet met het niet-vaccineren van kinderen ben je niet helemaal lekker.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je hebt geen goed tegenargument hé?
Ieder kind eigendom van de staatquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is inderdaad exact wat ik wil zeggen.
quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ieder kind eigendom van de staat
Dat heb ik niet gezegd. Je moet wel goed lezen hoor, poepie.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:06 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Valt weinig te argumenten tegen idioterie. Als jij het vervoeren van kinderen op één zet met het niet-vaccineren van kinderen ben je niet helemaal lekker.
Korten op kinderbijslag lijkt me wat praktischer dan een kind gedwongen injecteren.quote:
Lijkt me ook.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Korten op kinderbijslag lijkt me wat praktischer dan een kind gedwongen injecteren.
Je maakt een grapje toch?quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die bestaan voor kinderen niet. Waar haal je dat vandaan?
Is wel vaker zoquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:19 schreef manny het volgende:
Gek eigenlijk dat een VVD'er met dit verhaal komt. Tamelijk extreme overheidsbemoeienis is dit. Maar goed ze maken zich ook al druk over de kleding die men draagt. Vrij ver van het liberale gedachtengoed afgedreven op sommige punten.
Dat bestaat wel, met voorwaarden uiteraard, maar dat geldt voor elk recht.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die bestaan voor kinderen niet. Waar haal je dat vandaan?
In Amsterdam zijn 't anti-vaxxxersquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 16:06 schreef Postbus100 het volgende:
Lelijk woord trouwens : anti-vaxxers. Waar komen die x'en nou weer vandaan? Waarom geen anti-vaccers of anti-vacsers?
quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 16:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
In Amsterdam zijn 't anti-vaxxxers
In Rotterdam anti-va020ers zeker.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 16:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
In Amsterdam zijn 't anti-vaxxxers
Vanaf nu welquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 16:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
In Rotterdam anti-va020ers zeker.
Ik wist het ook niet maar een paar dagen geleden vertelde Leandra mij dat het uit Amerika is overgenomen. Daar is het woord voor het eerst in 2009 gebruikt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 16:06 schreef Postbus100 het volgende:
Lelijk woord trouwens : anti-vaxxers. Waar komen die x'en nou weer vandaan? Waarom geen anti-vaccers of anti-vacsers?
Laten we nou niet doen alsof ouders compleet vrij zijn in wat ze wel/niet met hun kinderen mogen doen. Dat is absoluut niet het geval.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ieder kind eigendom van de staat
Zelfbeschikking voor kinderen? Nee, ik maak geen grapje: recht op zelfbeschikking voor kinderen bestaat niet.quote:
Alleen in hoogst uitzonderlijke gevallen... zoals euthanasie bij terminaal zieke kinderen. En zelfs in die gevallen is het meer de beleefdheid van het aan die kinderen vragen dan dat ze werkelijk iets te zeggen hebben.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 15:49 schreef Kamina het volgende:
[..]
Dat bestaat wel, met voorwaarden uiteraard, maar dat geldt voor elk recht.
Dat kinderen (zonder toestemming van ouders) volgens de wet niet handelingsbekwaam geacht worden en er in de praktijk dus altijd toestemming van een arts of ouder nodig is, betekent niet dat ze geen lichamelijke integriteit of onaantastbaarheid van het lichaam kennen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 16:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelfbeschikking voor kinderen? Nee, ik maak geen grapje: recht op zelfbeschikking voor kinderen bestaat niet.
Niet alles in die zin dat je ze niet mag verwaarlozen. Maar als een kind niet gevaccineerd wil worden heeft ie daar echt nul komma niks over te zeggen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 16:48 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat kinderen (zonder toestemming van ouders) volgens de wet niet handelingsbekwaam geacht worden en er in de praktijk dus altijd toestemming van een arts of ouder nodig is, betekent niet dat ze geen lichamelijke integriteit of onaantastbaarheid van het lichaam kennen.
Dat ze onder de 12 dus niet zelf mogen beslissen over medische ingrepen betekent niet dat je als voogd (of arts, overheid) maar alles bij ze kan flikken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |