Hier bestaat nogal wat variatie in, denk ik.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:00 schreef KingRadler het volgende:
Heb liever dat ze onderzoek gaan doen waar ouders dit vandaan halen.
Als ze zeggen FakeBook dan neem ik ze niet serieus.
Komt met argumenten niet met fake news.
Durven niet, krijgen ze pikstraf.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 11:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het inderdaad vooral vrouwen zijn. Vraag ik me toch af waar die vaders dan staan. Zijn die het ermee eens maar minder uitgesproken op internet? Maakt het ze niets uit? Durven ze niets te zeggen?
Natuurlijk liggen er bepaalde neurologische kenmerken en daarmee ook genetische kenmerken ten grondslag aan complotdenken, dat geldt immers voor al ons denken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Naja, er zal vast wel een neurologisch verschijnsel zijn dat zorgt voor complotdenken.
Ik denk dat dat met zorgen te maken heeft. Vrouwen en moeders willen graag/ of zijn biologisch geneigd om te zorgen voor hun kinderen. Vrouwen zeggen eerder 'eet elke dag je ontbijt' terwijl dat ook niet wetenschappelijk onderbouwd goed is. Het is vooral een gevoel om goed te zijn voor je kind, en dan is ook wel te begrijpen dat je liever niet iets in je kind laat spuiten, ook al is dat iets in the long run goed voor het kind. Het zijn dezelfde impulsen dat ze hun kinderen soms beschermen terwijl het ook goed voor ze is als wel hun eigen fouten maken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb ook de indruk dat vrouwen vaker dan mannen geloven in homeopathie en 'alternatieve geneeswijzen'. Hoe dat komt is best een interessante vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op.
Klopt, vraag mij überhaupt af of ze ooit instaat zijn om het te kunnen manipuleren. Hetzelfde met talent. Het is duidelijk dat talent bestaat. Van voetbal tot muziek. Maar wat precies de oorzaak is van talent weten we niet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk liggen er bepaalde neurologische kenmerken en daarmee ook genetische kenmerken ten grondslag aan complotdenken, dat geldt immers voor al ons denken.
Maar zoals ik aangaf is het selectie-effect zeer marginaal. Daar komt dan nog bij dat er natuurlijk ook allerhande andere effecten zijn die veroorzaakt worden door dergelijke genetische invloeden. Het kan bijvoorbeeld ook religiositeit beïnvloeden en dat is vaak ook weer een factor in de kindproductie.
Klopt, al kun je heel cynisch stellen dat dat er mogelijk toe leidt dat anti-vaxxers dan weer eens een opfriscursus gevolgen van bijna vergeten ziekten krijgen waardoor ze wellicht hun mening herzien.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:12 schreef DrParsifal het volgende:
Kinderdagverblijven de vrijheid geven om niet-gevaccineerde kinderen te weigeren kan trouwens averechtse gevolgen hebben. Het kan er toe leiden dat de vatbare kinderen meer samen bij elkaar komen op het kinderdagverblijf wat wel iedereen toelaat en daardoor is de kans groter dat een introductie van de ziekte tot een grote uitbraak leidt: Nederland had als geheel kudde-immuniteit als de populatie homogeen gemixed zou zijn geweest, maar doordat de ongevaccineerden voornamelijk in de biblebelt te vinden waren, konden er toch uitbraken komen. Door de clustering besmet een kind met mazelen gemiddeld wel meer dan 1 ander kind.
De gevaren zijn op het moment trouwens echt nog niet al te groot hoor. Ook als maar 80% gevaccineerd is tegen mazelen, loop je maar een kleine kans dat je geinfecteerd wordt voor je gevaccineerd kunt worden. Verder kinderen effectief uitsluiten van onderwijs lijkt me ook geen goed idee. Het is niet zo dat niet-gevaccineerden spontaan mazelen ontwikkelen. Zij moeten ook ergens besmet worden. Ik kan me daarom voorstellen dat je niet-gevaccineerden tijdens een epidemie (eventueel ook bij een epidemie in Belgie of Duitsland) uitsluit en dat niet-gevaccineerde kinderen die in een land zijn geweest waar bijvoorbeeld mazelen endemisch is, een week (of twee) na terugkomst geweigerd kunnen worden. De start van een epidemie is echt langzaam genoeg om de waarschuwing op tijd te krijgen (buiten die paar gevallen waar het mee begint, maar om daarom nu wetgeving in te voeren die zelfs volgens de grondwet heel gevoelig ligt).
Dit zou wel eens een heel eind in de goede richting kunnen zijn ja.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik denk dat dat met zorgen te maken heeft. Vrouwen en moeders willen graag/ of zijn biologisch geneigd om te zorgen voor hun kinderen. Vrouwen zeggen eerder 'eet elke dag je ontbijt' terwijl dat ook niet wetenschappelijk onderbouwd goed is. Het is vooral een gevoel om goed te zijn voor je kind, en dan is ook wel te begrijpen dat je liever niet iets in je kind laat spuiten, ook al is dat iets in the long run goed voor het kind. Het zijn dezelfde impulsen dat ze hun kinderen soms beschermen terwijl het ook goed voor ze is als wel hun eigen fouten maken.
Ik denk ook niet dat anti-vaxxers denken dat ze hun kind minder goed beschermen, ik denk dat ze oprecht het idee hebben het beste voor hun kind te doen. Dat dit soms meer een emotionele dan een rationele beslissing is is ook niet raar onze emoties zijn in vele andere gevallen best goede raadgevers.
quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf zullen ze niet doorhebben dat zij een gezondheidsrisico zijn, niet alleen voor zichzelf maar ook voor de rest van het land.
Maar dat verandert inderdaad niets aan de relatiteit daarvan. Ik snap de insteek van "laten we die mensen proberen te overtuigen" dan ook niet helemaal. Als we mensen verplichten om onderwijs te volgen of mensen verplichten om een autogordel te dragen, dan gaan we daar ook niet eerst even gezellig over praten. Dat wordt gewoon verplicht, en terecht.
De verplichting uitleggen mag natuurlijk altijd, maar wel in die volgorde.
Vind ik niet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]dat is imho niet te vergelijken en nogal wat anders onder dwang een naald in iemand zijn/haar kind te zetten om een goedje in het lijfje te spuiten.
Het recht om de gezondheid van je kinderen in gevaar te brengen?quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Heb je weleens van lichamelijke autonomie of zelfbeschikking gehoord?
Daar ging het niet over. Ik gaf aan dat zijn vergelijking nogal mank gingquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het recht om de gezondheid van je kinderen in gevaar te brengen?
Over stompzinnige vergelijkingen gesprokenquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Daar ging het niet over. Ik gaf aan dat zijn vergelijking nogal mank was
En als je je kind mee de auto in neemt breng je de gezondheid van je kind al in gevaar
Misschien valt het bij mannen eerder op? Het beruchtste geval was toch wel bij Steve Jobs.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb ook de indruk dat vrouwen vaker dan mannen geloven in homeopathie en 'alternatieve geneeswijzen'. Hoe dat komt is best een interessante vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op.
https://nos.nl/artikel/30(...)nkerbehandeling.htmlquote:Volgens Isaacson stond Jobs gedurende zijn jarenlange strijd tegen kanker kritisch ten opzichte van de reguliere geneeskunst. Zo koos hij ervoor een ander dieet te volgen en probeerde andere alternatieve geneeswijzen.
Pas later omarmde hij reguliere behandelmethoden. "Toen hij leverkanker kreeg, ging hij op zoek naar de allernieuwste behandelingen. Zo kwam hij ook in Europa terecht voor behandelingen die zich specifiek richten op moleculen. En hij onderging de in Rotterdam ontwikkelde therapie," aldus Isaacson.
Leg eens uit.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:50 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Over stompzinnige vergelijkingen gesproken
Die bestaan voor kinderen niet. Waar haal je dat vandaan?quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Heb je weleens van lichamelijke autonomie of zelfbeschikking gehoord?
Als ik zo even heel snel zoek, dan vind ik dit onderzoekje waarbij men vindt dat vrouwen wat vaker homeopathische middelen gebruiken:quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:51 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Misschien valt het bij mannen eerder op? Het beruchtste geval was toch wel bij Steve Jobs.
[..]
https://nos.nl/artikel/30(...)nkerbehandeling.html
Het niet-vaccineren van je kind leidt direct tot gevaar voor anderen. Het vervoeren van je kind in de auto niet.quote:
Wat wil dat volgens jou zeggen dan? Dat de staat mag besluiten om een kindje waarvan de ouders vinden dat het een bepaalde vaccinatie niet moet krijgen, toch een naaldje in het kindje te duwen en daarbij desnoods geweld tegen de ouders in kan zetten als die dit willen voorkomen?quote:
Je kunt iemand of meerdere iemanden doodrijden. Sterker nog, het risico bestaat dat dit meerdere kinderen zijn.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:58 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Het niet-vaccineren van je kind leidt direct tot gevaar voor anderen. Het vervoeren van je kind in de auto niet.
Dat is inderdaad exact wat ik wil zeggen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:00 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Wat wil dat volgens jou zeggen dan? Dat de staat mag besluiten om een kindje waarvan de ouders vinden dat het een bepaalde vaccinatie niet moet krijgen, toch een naaldje in het kindje te duwen en daarbij desnoods geweld tegen de ouders in kan zetten als die dit willen voorkomen?
Ja doei, zo kun je elk gevaar wel dood relativeren.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 13:01 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je kunt iemand of meerdere iemanden doodrijden. Sterker nog, het risico bestaat dat dit meerdere kinderen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |