abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181424408
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:48 schreef zalkc het volgende:
Gewoon mogelijk maken dat je de schade van te voorkomen infectie ziekten kan claimen bij nalatigheid.
En wat schiet je daarmee op als je kind overlijdt aan de mazelen?

Leuk, dan ben je schatrijk maar je kind krijg je er niet mee terug.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:53:23 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181424490
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Geloof is ook een keuze die je zelf of je ouders maakt, daar mag je ook niet op dicrimineren (gelukkig)
Wel als je een christelijke school bent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181424546
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou, nee... niet echt. Even los van het feit dat het natuurlijk best vreemd is om een kind van niet-Christelijke ouders (er bestaat niet zoiets als een 'niet-Christelijk kind') naar een Christelijke school te sturen, volgens mij mogen Christelijke scholen geen leerlingen weigeren op basis van (vermeende) levensovertuiging.

Maar goed. De regels in Nederland ten aanzien van religieus onderwijs zijn sowieso zo krom als een hoepel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:56:27 #104
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181424559
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die mogen toch niet niet christelijke kinderen weigeren?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:57:17 #105
346939 Janneke141
pi_181424581
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, nee... niet echt. Even los van het feit dat het natuurlijk best vreemd is om een kind van niet-Christelijke ouders (er bestaat niet zoiets als een 'niet-Christelijk kind') naar een Christelijke school te sturen, volgens mij mogen Christelijke scholen geen leerlingen weigeren op basis van (vermeende) levensovertuiging.
Jawel, dat mag dus wel.
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Die mogen toch niet niet christelijke kinderen weigeren?
Correct. Iets vollediger: scholen in het bijzonder onderwijs mogen leerlingen weigeren die de grondslag van de school niet onderschrijven.
pi_181424585
Ik vraag me 2 dingen af in deze discussie;
1. waarom zijn in Amerika farmaceuten bij wet beschermt -en dus niet aansprakelijk- voor eventuele vaccinatieschade?
Als de vaccins veilig zijn (zoals altijd wordt gezegd) waar zijn de farmaceuten dan zo bang voor? :?

2. Waarom krijg je nooit de volledige bijsluiter van vaccins als je erom vraagt, maar altijd de ingekorte versie. Je moet goed zoeken wil je de volledige bijsluiter, inclusief alle bekende bijwerkingen (Overlijden, SIDS en meer angstwekkende bijwerkingen) kunnen vinden.

Alleen al deze informatie doet mij op zijn minst twijfelen over de veiligheid van de vaccins.
Juist door mensen die deze vragen hebben als 'gekkie' te bestempelen creeer je vijandigheid over en weer. Mensen willen allemaal het beste voor hun kinderen, toch?
Zon, zee en strand, eerst een dagje lol, dan alles vol met zand.
pi_181424593
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jawel, dat mag dus wel.

[..]

Correct. Iets vollediger: scholen in het bijzonder onderwijs mogen leerlingen weigeren die de grondslag van de school niet onderschrijven.
Bron?

Zover ik weet is dit compleet onjuist.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:57:55 #108
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_181424594
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:49 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

En wat schiet je daarmee op als je kind overlijdt aan de mazelen?

Leuk, dan ben je schatrijk maar je kind krijg je er niet mee terug.
Ah, ik heb beet!

Nou..

Het gaat er juist om dat de groep die niet vaccineert of daar kritisch om is aan het groeien is. Het is ook nogal makkelijk om niet te vaccineren en je loopt er wel wat risico's mee maar die lijken nogal beperkt (totdat het in de buurt komt en het ineens druk word op het spreekuur ;) )

Door mensen de mogelijkheid te bieden om eindeloos uit te kunnen stellen kweek je geen gevoel van urgentie. Wat je wil is dat de groep die niet vaccineert omdat ze er niet zeker over zijn of een beetje twijfel hebben een gevoel van urgentie geven.

Dit kun je doen op verschillende manieren, het niet kunnen verzekeren is een zeer bruikbare, net zoals bijvoorbeeld rijden onder invloed onverzekerbaar is.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:00:20 #109
346939 Janneke141
pi_181424641
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bron?

Zover ik weet is dit compleet onjuist.
quote:
Basisscholen voor bijzonder onderwijs

Scholen voor bijzonder onderwijs geven les vanuit een bepaalde godsdienst of levensovertuiging. Een bijzondere basisschool mag uw kind weigeren. Is er op een bijzondere school geen plaats? Dan moet u een andere school kiezen. De bijzondere school kan u daarover een advies geven. Een andere reden voor weigering is als u niet achter de godsdienstige overtuiging van die school of de schoolvisie staat.
Rijksoverheid

Dit is de tekst voor het basisonderwijs, maar voor het voortgezet- en tertiair onderwijs gelden soortgelijke regelingen. Ze mogen om dezelfde reden ook personeel weigeren.

Helaas.

Overigens gebeurt het vrij weinig, eigenlijk maakt vrijwel uitsluitend het handjevol streng-gereformeerde scholen hier gebruik van. Ik vermoed dat islamitische scholen dat ook wel zouden doen - alleen daar zal het niet nodig zijn.
  Moderator vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:01:19 #110
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181424663
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef R-Tech het volgende:
1. waarom zijn in Amerika farmaceuten bij wet beschermt -en dus niet aansprakelijk- voor eventuele vaccinatieschade?
Als de vaccins veilig zijn (zoals altijd wordt gezegd) waar zijn de farmaceuten dan zo bang voor? :?

2. Waarom krijg je nooit de volledige bijsluiter van vaccins als je erom vraagt, maar altijd de ingekorte versie. Je moet goed zoeken wil je de volledige bijsluiter, inclusief alle bekende bijwerkingen (Overlijden, SIDS en meer angstwekkende bijwerkingen) kunnen vinden.

Alleen al deze informatie doet mij op zijn minst twijfelen over de veiligheid van de vaccins.
Juist door mensen die deze vragen hebben als 'gekkie' te bestempelen creeer je vijandigheid over en weer. Mensen willen allemaal het beste voor hun kinderen, toch?
Antwoord op 1 is vanwege de amerikaanse cultuur, daar is elke hamburger tent ook ingedenkt tegen rauw vlees, je kunt zeggen dat dat niet nodig is als hun hamburgers goed zijn, maar ook dat gebeurt. En dat is weer mede door de amerikaanse claim cultuur. Bij wijze van kan iemand schade vergoeding claimen als de persoon zich in de week na vaccineren niet compleet fit voelde.
pi_181424739
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef zalkc het volgende:

[..]
Door mensen de mogelijkheid te bieden om eindeloos uit te kunnen stellen kweek je geen gevoel van urgentie. Wat je wil is dat de groep die niet vaccineert omdat ze er niet zeker over zijn of een beetje twijfel hebben een gevoel van urgentie geven.
Dan is een financiële prikkel geen goeie maatregel, want de meeste antivaxxers zijn hoog opgeleid en zullen dus minder last hebben van een boete.

Tenzij je het weer zodanig extreem maakt als hun medische behandelingen zelf moeten betalen, maar daar schiet je ook niets mee op. Want als je dan een keer een been breekt eindig je al aan de bedelstaf zonder enige mogelijkheid daar weer vanaf te komen.

Amerikanen worden misschien helemaal geil van alle miljoenenclaims die er daar gebeuren, maar we snappen hier dat dat geen effect heeft, in het gunstigse geval is iemand een kale kip, in het ergste geval gaat iemand de criminaliteit in omdat ze anders geen cent over gaan houden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:05:00 #112
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_181424742
Dit is natuurlijk een enorme PR stunt van Dijkhoff en de VVD-spindoctors. Ze proberen hem te profileren als een politicus van het volk die opkomt voor de belangen van de kindjes, ouders an gemeenschap van Nederland. En hij neemt het 'in zn eentje op tegen de grote boze anti-vacc lobby'.

Wat een grap. Dat mensen nog trappen in deze circus act. :')
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:08:31 #113
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_181424798
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:57 schreef R-Tech het volgende:
Moet ik voor je uitzoeken, maar mijn gevoel zegt dat het net zo min te bewijzen valt als uit te sluiten of iets is ontstaan door vaccinatie. Vraag het mij af of er specifieke wetgeving op vaccinatieschade gemaakt is. Gevonden en de side note dat het toch wel kan soms. Wel grappig dat een Anti-vax site zowel claimt dat het wel en niet kan :)
quote:
Bij wie vraag je dat? Over het algemeen zijn die bijsluiters wel te verkrijgen. Ze zijn voor jou gemak vaak samengevat waardoor het wat leesbaarder en praktischer is.

De bijwerkingen die je nu noemt vallen onder de categorie van "waargenomen effecten", dit zijn niet per definitie bijwerkingen maar effecten die zijn opgetreden in de periode na gebruik. Het is vaak niet met elkaar gelinkt, maar ze moeten er voor de volledigheid wel bijstaan. Het kan best zo zijn dat je griep krijgt na een vaccinatie, maar dat wil echt niet zeggen dat het door de vaccinatie komt of omdat je deur van de wachtkamer dichtdeed met vieze handjes.

quote:
Nou, dat ligt eraan, ik ga ervan uit dat je zometeen komt met de gebruikelijke AV riedel, maar als dat oprechte vragen zijn mogen ze gewoon beantwoord worden. En het beste voor je kinderen is volgens vrijwel elke expert, kinderarts en huisarts dat je vaccineert.

[ Bericht 9% gewijzigd door zalkc op 24-08-2018 15:20:25 ]
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:11:43 #114
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_181424887
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:04 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Dan is een financiële prikkel geen goeie maatregel, want de meeste antivaxxers zijn hoog opgeleid en zullen dus minder last hebben van een boete.

Tenzij je het weer zodanig extreem maakt als hun medische behandelingen zelf moeten betalen, maar daar schiet je ook niets mee op. Want als je dan een keer een been breekt eindig je al aan de bedelstaf zonder enige mogelijkheid daar weer vanaf te komen.

Amerikanen worden misschien helemaal geil van alle miljoenenclaims die er daar gebeuren, maar we snappen hier dat dat geen effect heeft, in het gunstigse geval is iemand een kale kip, in het ergste geval gaat iemand de criminaliteit in omdat ze anders geen cent over gaan houden.
Ik zou het niet in de zorgverzekering van de persoon gooien. Ik dacht aan de aansprakelijkheidsverzekering, dat hij zijn eigen gezondheid riskeert of dat van zijn kinderen boeit me niet, als anderen daardoor schade ondervinden mag je diegene wat mij betreft aansprakelijk stellen.
  Moderator vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:11:51 #115
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181424891
Gelukkig hebben we het Lareb ook nog: https://www.lareb.nl/nl/d(...)A02&drug=DKTP+VACCIN

Mooie is ook dat er bij staat hoe vaak de bijwerkingen voorkomen.... Zitten ook wel aparte bijwerkingen bij hoor "warmte op injectieplaats" "dorst"... maar ook wel ernstige "overlijden" 1tje maar niet duidelijk of dat door de vaccinatie komt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bosbeetle op 24-08-2018 15:18:11 ]
pi_181425200
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:08 schreef zalkc het volgende:

[..]

Moet ik voor je uitzoeken, maar mijn gevoel zegt dat het net zo min te bewijzen valt als uit te sluiten of iets is ontstaan door vaccinatie. Vraag het mij af of er specifieke wetgeving op vaccinatieschade gemaakt is.

[..]

Bij wie vraag je dat? Over het algemeen zijn die bijsluiters wel te verkrijgen. Ze zijn voor jou gemak vaak samengevat waardoor het wat leesbaarder en praktischer is.

De bijwerkingen die je nu noemt vallen onder de categorie van "waargenomen effecten", dit zijn niet per definitie bijwerkingen maar effecten die zijn opgetreden in de periode na gebruik. Het is vaak niet met elkaar gelinkt, maar ze moeten er voor de volledigheid wel bijstaan. Het kan best zo zijn dat je griep krijgt na een vaccinatie, maar dat wil echt niet zeggen dat het door de vaccinatie komt of omdat je deur van de wachtkamer dichtdeed met vieze handjes.

[..]

Nou, dat ligt eraan, ik ga ervan uit dat je zometeen komt met de gebruikelijke AV riedel, maar als dat oprechte vragen zijn mogen ze gewoon beantwoord worden. En het beste voor je kinderen is volgens vrijwel elke expert, kinderarts en huisarts dat je vaccineert.
Ik ben niet pro of anti, ik ben pro-keuze en om een keuze te kunnen maken is goede, en volledige informatie nodig.
Het is fijn dat een bijsluiter voor mij samengevat wordt, maar ik kan die van bijv. paracetamol of Diclofenac ook lezen, dus waarom krijg ik dan niet de volledige bijsluiter van een vaccin? Overigens gevraagd bij de huisarts en het CB.
Dat de bijwerkingen vallen onder waargenomen effecten en niet per definitie dóór het vaccin veroorzaakt worden (causaal verband) snap ik. Maar zouden ze dan niet ook onderzoeken moeten publiceren waarin dit mogelijke causale verband voor eens en voor altijd ontkracht wordt? Ik heb deze nog niet kunnen vinden namelijk.

Ik krijg een beetje het gevoel wat je vroeger had als je aan je ouders vroeg waarom je iets niet mocht en ze zeiden; "omdat ik het zeg". Het geeft me een nare bijsmaak en eerlijk gezegd weinig vertrouwen.
Zon, zee en strand, eerst een dagje lol, dan alles vol met zand.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:30:57 #117
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_181425327
Hoe wil je in hemelsnaam een causaal verband onderzoeken? onderzoeken of het niets met elkaar te maken heeft? Uitsluiten is vrijwel onmogelijk, je kunt hooguit aantonen dat iets een bepaald effect heeft.
pi_181425661
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:05 schreef VeX- het volgende:
Dit is natuurlijk een enorme PR stunt van Dijkhoff en de VVD-spindoctors. Ze proberen hem te profileren als een politicus van het volk die opkomt voor de belangen van de kindjes, ouders an gemeenschap van Nederland. En hij neemt het 'in zn eentje op tegen de grote boze anti-vacc lobby'.

Ja, het volk voelt zich massaal even begrepen door een politicus, het meest aparte is nog wel dat er voorlopig geen verkiezingen staan ingepland. Vrij eng ook dat het volk schijnbaar zo makkelijk en zo massaal is op te hitsen, misschien had Erdogan toch een punt m.b.t. Nederland en Duitsland.
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:59:35 #119
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_181426057
Rutte is ook op de bandwagon gesprongen https://www.ad.nl/politie(...)en-inenten~a14b7033/
pi_181426243
Ik ben pro-vaccinatie. Zelfs toen mijn kind erg heftig reageerde op de 2de vaccinatie en zelfs een nachtje opgenomen is geweest.
De vaccinatie daarna waren we wel extra alert en mochten we in geval van weer ziek worden meteen naar de eerste hulp. Het ging met de verdere vaccinaties prima gelukkig.

Maar ik moet er niet aan denken dat ik gestopt zou zijn met vaccinaties, voor kind zelf en ook voor de anderen om ons heen (kind ging naar kdv en daar trouwens het boekje verplicht mee met de vaccinaties erin, maar is wel al jaren terug)
pi_181426339
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:05 schreef VeX- het volgende:

In zijn eentje? D66 kondigde een initiatiefwet aan en het CDA, PvdA en de SP steunen de weigeringsmogelijkheid gewoon.
Schippers heeft in de vorige kabinetsperiode laten onderzoeken of vaccinatiegraden per crèche een optie waren, maar dat bleek niet haalbaar vanwege privacybezwaren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_181426532
nvm
"Pools are perfect for holding water"
pi_181426717
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 16:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

In zijn eentje? D66 kondigde een initiatiefwet aan en het CDA, PvdA en de SP steunen de weigeringsmogelijkheid gewoon.
Schippers heeft in de vorige kabinetsperiode laten onderzoeken of vaccinatiegraden per crèche een optie waren, maar dat bleek niet haalbaar vanwege privacybezwaren.
CDA ook ja? Hm, dat vind ik opmerkelijk.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181428317
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 16:27 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik niet. Het gezin is het stokpaardje van het CDA.
pi_181428776
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 16:27 schreef probeer het volgende:

[..]

Het is ook geen inentingsplicht. Bovendien maakt het voor de gereformeerden die zich niet inenten toch niet uit aangezien de vrouw daar achter het aanrecht gaat. :P
pi_181434358
Is het héél cru om anti-vaxxers als een vorm van Darwiniaanse evolutie te zien..?

Het is verbazend om te zien dat deze discussie anno 2018 überhaupt nog gevoerd wordt. Het hele verhaal rondom vaccins die autisme zouden veroorzaken is al lang en breed ontkracht (zoek o.a. maar op Wakefield, Lancet, 1998) en hoezo is autisme zo erg dat ouders kennelijk hun kind liever ziek laten worden met alle mogelijke risico's van dien.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:38:15 #127
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181434714
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:25 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Mijn opa rookte als een schoorsteen en die werd ook 90!
Nou ja... als jij zegt dat roken je resistent tegen mazelen maakt kunnen we misschien pakkies shag op de kleuterscholen uitdelen.
pi_181434991
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:04 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Hoog opgeleid, laat me niet lachen, ik ken 1 antivaxxer, en die heeft een paar jaar vmbo, heeft ook geen kinderen trouwens, dus wat kan mij het schelen...
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_181436570
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 22:23 schreef Frank_van_Putten het volgende:
Is het héél cru om anti-vaxxers als een vorm van Darwiniaanse evolutie te zien..?

...en hoezo is autisme zo erg dat ouders kennelijk hun kind liever ziek laten worden met alle mogelijke risico's van dien.
Het leven met autisme is zo wie zo te prefereren boven de dood. Daarbij zijn er enorm veel soorten autisme waarmee (zeker met goede begeleiding) een fantastisch leven te leiden is.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_181436774
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 22:23 schreef Frank_van_Putten het volgende:

Het is verbazend om te zien dat deze discussie anno 2018 überhaupt nog gevoerd wordt.
Het is eigenlijk wel het verwachte punt waarop het gevoerd wordt.

Het vaccineren was vroeger iets waar men blij mee was omdat men de keerzijde had gezien. Maar het is over een paar generaties iets vanzelfsprekends geworden. En bij alles dat normaal wordt krijg je bewegingen die soms op de meest gekke manieren willen breken met de waan van de dag.
pi_181437168
quote:

Het is verbazend om te zien dat deze discussie anno 2018 überhaupt nog gevoerd wordt. Het hele verhaal rondom vaccins die autisme zouden veroorzaken is al lang en breed ontkracht (zoek o.a. maar op Wakefield, Lancet, 1998) en hoezo is autisme zo erg dat ouders kennelijk hun kind liever ziek laten worden met alle mogelijke risico's van dien.
Ik vermoed niet dat er heel veel zinvolle natuurlijke selectie bij komt kijken. Ik kan me niet voorstellen dat de anti-vaxxers genetisch heel veel verschillen van mensen die hun kinderen gewoon vaccineren. De sterfte of onvruchtbaarheid ligt, zeker in een verder redelijk gevaccineerde omgeving, ook vrij laag. Structureel een kind of 3 in plaats van 2 mensen is vele malen bepalender om maar eens wat te noemen.
pi_181441484
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 00:10 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het is eigenlijk wel het verwachte punt waarop het gevoerd wordt.

Het vaccineren was vroeger iets waar men blij mee was omdat men de keerzijde had gezien. Maar het is over een paar generaties iets vanzelfsprekends geworden. En bij alles dat normaal wordt krijg je bewegingen die soms op de meest gekke manieren willen breken met de waan van de dag.
Net als een stabiel Europa. Alles went :P
pi_181441511
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 00:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik vermoed niet dat er heel veel zinvolle natuurlijke selectie bij komt kijken. Ik kan me niet voorstellen dat de anti-vaxxers genetisch heel veel verschillen van mensen die hun kinderen gewoon vaccineren. De sterfte of onvruchtbaarheid ligt, zeker in een verder redelijk gevaccineerde omgeving, ook vrij laag. Structureel een kind of 3 in plaats van 2 mensen is vele malen bepalender om maar eens wat te noemen.
Naja, er zal vast wel een neurologisch verschijnsel zijn dat zorgt voor complotdenken.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:36:33 #134
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_181441592
Het is de schuld van social media en Internet. Als vroeger mensen elkaar gekke dingen aanpraatten dan verspreide zich dat niet verder dan een straat. Tegenwoordig gaat het de hele wereld over.

Er moet een soort van Facebook-vacinatie tegen complot-theorieën worden bedacht.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:45:47 #135
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181441757
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 10:36 schreef beantherio het volgende:
Het is de schuld van social media en Internet. Als vroeger mensen elkaar gekke dingen aanpraatten dan verspreide zich dat niet verder dan een straat. Tegenwoordig gaat het de hele wereld over.

Er moet een soort van Facebook-vacinatie tegen complot-theorieën worden bedacht.
Hoger opgeleide mensen zijn beter geëquipeerd om bakerpraatjes op waarde te schatten. Jan met de Pet raakt sneller verstrikt in dat soort waanideeën-moerassen.

Vrees dat er weinig tegen te doen is, ideeën zijn nogal besmettelijk.. ook waanideeën. :{
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:52:10 #136
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_181441889
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 10:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoger opgeleide mensen zijn beter geëquipeerd om bakerpraatjes op waarde te schatten. Jan met de Pet raakt sneller verstrikt in dat soort waanideeën-moerassen.
De huidige anti vax ouders zijn juist vooral hoog opgeleid.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:53:18 #137
38496 Perrin
pi_181441913
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 10:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

De huidige anti vax ouders zijn juist vooral hoog opgeleid.
Bron?
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:57:05 #138
pi_181441983
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 10:53 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bron?
Van dacht je van de OP.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_181442010
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 10:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

Vrees dat er weinig tegen te doen is, ideeën zijn nogal besmettelijk.. ook waanideeën. :{
Daarom: vaccinatieplicht. Erover babbelen schiet inderdaad niemand iets mee op.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:10:30 #140
pi_181442284
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 10:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daarom: vaccinatieplicht. Erover babbelen schiet inderdaad niemand iets mee op.
Nee, geen plicht. Dat gaat in tegen de lichamelijke integriteit. Gewoon KDV's en scholen de mogelijkheid geven die kinderen te weigeren, en dan goed uitleggen waarom door de overheid. Dat is minder koren op de molen voor de beweging en wanneer die ouders te maken krijgen met consequenties van hun keuze zal een groot deel niet zo principieel meer blijken.
pi_181442457
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nee, geen plicht. Dat gaat in tegen de lichamelijke integriteit. Gewoon KDV's en scholen de mogelijkheid geven die kinderen te weigeren, en dan goed uitleggen waarom door de overheid.
Dat lijkt me juridisch net zo problematisch en minder effectief.

Ik zie overigens ook niet waarom "lichamelijke integriteit" hier nu zo'n sterk argument zou zijn. Als je kinderen medische zorg onthoudt werkt dat argument ook voor geen meter. Dat geldt als verwaarlozing. In beide gevallen, wat mij betreft.

quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Dat is minder koren op de molen voor de beweging
Ik denk niet dat we die beweging hierin inspraak zouden moeten geven.

quote:

en wanneer die ouders te maken krijgen met consequenties van hun keuze zal een groot deel niet zo principieel meer blijken.
Dat betwijfel ik ten zeerste. In extreme gevallen gaan die mensen hun kinderen onttrekken aan de leerplicht omdat er geen scholen in de buurt meer zijn waar hun kinderen worden toegelaten.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:27:23 #142
pi_181442616
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt me juridisch net zo problematisch en minder effectief.

Ik zie overigens ook niet waarom "lichamelijke integriteit" hier nu zo'n sterk argument zou zijn. Als je kinderen medische zorg onthoudt werkt dat argument ook voor geen meter.
Juridisch lijkt het mij minder lastig omdat je mensen in feite de keuze laat, maar consequenties aan die keuzes hangt. Daarmee haal je de vrijblijvendheid weg en leer je mensen in het beste geval ook nog wat.

Lichamelijke integriteit mag je schenden wanneer daar acute noodzaak voor is. Ik kan me voorstellen dat dat lastiger te verdedigen is bij voorkomen van een ziekte dan bij een ziekte die er al is.

quote:
[..]

Ik denk niet dat we die beweging hierin inspraak zouden moeten geven.
Ben ik gevoelsmatig met je eens, maar je wilt ook niet een hele subgroep van de bevolking afkeren van wetenschap en common sense. De meesten van hen zijn beïnvloedbaar.
quote:
[..]

Dat betwijfel ik ten zeerste. In extreme gevallen gaan die mensen hun kinderen onttrekken aan de leerplicht omdat er geen scholen in de buurt meer zijn waar hun kinderen worden toegelaten.
Gelukkig is de leerplicht precies dat, waardoor ze dat niet kunnen.
pi_181442722
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Gelukkig is de leerplicht precies dat, waardoor ze dat niet kunnen.
Dan is het toch effectief een vaccinatieplicht? Dan laat je ze ook geen keuze ook. Of althans, een schijnkeuze.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:33:47 #144
pi_181442761
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan is het toch effectief een vaccinatieplicht? Dan laat je ze ook geen keuze ook. Of althans, een schijnkeuze.
Of er moeten scholen zijn die ze niet weigeren. Marktwerking.
pi_181442810
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:59 schreef zalkc het volgende:
Rutte is ook op de bandwagon gesprongen https://www.ad.nl/politie(...)en-inenten~a14b7033/
Mede door het willen afschaffen van de dividendbelasting is Rutte zijn geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Ik denk niet dat deze oproep gaat helpen
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:55:51 #146
38496 Perrin
pi_181443192
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 10:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Van dacht je van de OP.
Beetje verder gezocht en er zitten idd een aantal hoger opgeleide moeders in die anti-vaxx-beweging.

Blijkbaar krijgen die ook een irrationele waas voor de ogen als het om zaken gaat die ze aan het hart gaan.
pi_181443241
quote:
18s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Beetje verder gezocht en er zitten idd een aantal hoger opgeleide moeders in die anti-vaxx-beweging.

Blijkbaar krijgen die ook een irrationele waas voor de ogen als het om zaken gaat die ze aan het hart gaan.
Opleiding is ook nooit een garantie geweest voor de afwezigheid van waanbeelden. Het helpt, maar het is zeker geen fix-all.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:58:40 #148
pi_181443274
quote:
18s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat het inderdaad vooral vrouwen zijn. Vraag ik me toch af waar die vaders dan staan. Zijn die het ermee eens maar minder uitgesproken op internet? Maakt het ze niets uit? Durven ze niets te zeggen?
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:00:40 #149
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_181443336
Heb liever dat ze onderzoek gaan doen waar ouders dit vandaan halen.
Als ze zeggen FakeBook dan neem ik ze niet serieus.
Komt met argumenten niet met fake news.
pi_181443353
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat het inderdaad vooral vrouwen zijn. Vraag ik me toch af waar die vaders dan staan. Zijn die het ermee eens maar minder uitgesproken op internet? Maakt het ze niets uit? Durven ze niets te zeggen?
Ik heb ook de indruk dat vrouwen vaker dan mannen geloven in homeopathie en 'alternatieve geneeswijzen'. Hoe dat komt is best een interessante vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')