Hij heeft zich zeker niet veilig gewaand. Getuige zijn overlevingsskills en verhuizing naar Veendam.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:13 schreef Leandra het volgende:
Hij verdween ook pas toen er serieus een kans ontstond dat hij als dader in beeld zou kunnen komen, al die tijd heeft hij zich veilige gewaand.
Ja, ik geloof best dat hij emotioneel veel betekent voor de nabestaanden van slachtoffer wiens belangen hij behartigt. Hoewel die natuurlijk oneindig veel gelukkiger zijn met de hulp van hem in de opsporing van de dader(s).quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat je behoorlijk onderschat wat zijn contacten met de familie voor de familie betekenen.
Ik denk dat je ook behoorlijk onderschat hoe dat soort contacten (en er zijn nogal wat gezinnen waarmee hij langdurig contact heeft omdat de dood of vermissing van hun kind/familielid maar niet opgelost wordt) impact op iemand hebben, je gaat telkens heel diep dat verdriet in, dat doe je niet voor de leuk of voor de aandacht, en ook niet omdat je er dan jaren later een boek over kunt schrijven.
Hij heeft ook absoluut zijn negatieve kanten, maar de inzet die hij in dit soort gevallen voor de familie heeft kunnen ze bij de politie nog wat van leren.
Dan nog is het geen bewijs.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:15 schreef tja77 het volgende:
[..]
In dit geval was het soort DNA dat gevonden werd op het slachtoffer, van dien aard dat het wel heel erg sluitend zou zijn geweest.
Kortom, sperma.
Ook nog geen bewijs.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:16 schreef electronique het volgende:
[..]
Maar het ging toch om bloed of sperma op het lichaam Van Nicky?
En daarom wil de politie hem graag even spreken.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan nog is het geen bewijs.
Dat noemen ze een daderspoor, en dan staat het voor 100% vast. Bijvoorbeeld sperma komt niet zomaar in of op iemand.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan nog is het geen bewijs.
Je hebt gewoon gelijk.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 10:34 schreef Greys het volgende:
En de Telegraafverslaggever kan niet meer beschrijven hoe die buur eruit zag die dat zei waardoor andere buren zeggen 'oh dat is Bep van nummer 13'? Is toch raar.
Dan was de capaciteit van het IMF wel gebruikt voor al die andere zaken die stil liggen of helemaal nooit begonnen worden omdat er te weinig capaciteit is. En dat geld ook voor al die andere zaken waar Peter al decennia mee bezig is en waar nooit resultaat behaald zal worden.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die match was er nooit geweest als de Vries deze zaak niet was blijven pushen.
Dan was de zaak 19 jaar geleden in een archiefkast gegooid en was er in 2008 niet eens DNA geïsoleerd.
Punt is: je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Stel, hij heeft er niets mee te maken. Of in elk geval niet zodanig als de politie nu verwacht. Dat hebben ze de reputatie van een 'onschuldig' iemand compleet naar de vernieling geholpen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:21 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
En daarom wil de politie hem graag even spreken.
Hij was nog steeds binnen Nederland, en dus makkelijk traceerbaar.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Hij heeft zich zeker niet veilig gewaand. Getuige zijn overlevingsskills en verhuizing naar Veendam.
Hij heeft er alles aan gedaan om zich veilig te wanen en voor te bereiden op een vertrek als hij alsnog serieus in beeld zou komen.
Sperma is hoogstens het bewijs dat je seks hebt gehad. Maar dat kan ook vrijwillig he.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:22 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat noemen ze een daderspoor, en dan staat het voor 100% vast. Bijvoorbeeld sperma komt niet zomaar in of op iemand.
Dat zegt overigens in dit geval dus niet dat hij Nicky ook vermoord heeft. Daarvoor zijn andere sporen, bewijzen of een bekentenis noodzakelijk.
Ik dacht dat je weg zou blijven en niet zulke debiele pogingen zou blijven doen om users te beledigen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:13 schreef Copycat het volgende:
[..]
Om dat te begrijpen heb je inlevingsvermogen nodig. En levenservaring. Die doe je niet op op je ouderlijke zolderkamer.
Niet als je 11 bent.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sperma is hoogstens het bewijs dat je seks hebt gehad. Maar dat kan ook vrijwillig he.
Krantenbericht uit 1980. Jos was dan zelf 17 of hooguit 18. Het is vrij normaal dat jongens die eerder deelnemer zijn geweest bij jeugdwerk ook een paar jaar zelf dingen organiseren.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 10:43 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet voor het eerst dat een pedosexueel zich onder de kinderen begeeft middels jeugdwerk. Het is een bekende en beproefde methode uit die tijd.
Het gebeurd nog steeds, helaas. Ondanks alle maatregelen.
Nou, die hebben idd ook helemaal niets anders kunnen doen omdat Peter R de Vries na 20 jaar (!!!) eindelijk een verwantschapsonderzoek heeft weten af te dwingen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan was de capaciteit van het IMF wel gebruikt voor al die andere zaken die stil liggen of helemaal nooit begonnen worden omdat er te weinig capaciteit is. En dat geld ook voor al die andere zaken waar Peter al decennia mee bezig is en waar nooit resultaat behaald zal worden.
Laten we het personeelsbeleid van de opsporingsdiensten en het IMF alsjeblieft niet bepalen door Peter R.
Heb je van hem de drang om andere mensen te kleineren over genomen?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:20 schreef Copycat het volgende:
[..]
Yep. En for the record. Ik werkte midden jaren negentig bij hetzelfde bedrijf als De Vries. Regelmatig ook met hem aan dezelfde bedrijfslunchtafel gezeten. Geen direct aimabele man, redelijk arrogant, maar professioneel en toegewijd aan zijn zaken tot en met.
Iemand die onschuldig is had zich allang gemeld voor het DNA onderzoek of een verhoor. Die verdwijnt ook niet ineens als de grond te heet wordt.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Punt is: je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Stel, hij heeft er niets mee te maken. Of in elk geval niet zodanig als de politie nu verwacht. Dat hebben ze de reputatie van een 'onschuldig' iemand compleet naar de vernieling geholpen.
Beter lezen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik dacht dat je weg zou blijven en niet zulke debiele pogingen zou blijven doen om users te beledigen.
Ja, jongens van 11 hebben normaliter altijd midden in de nacht sex met 35 jarige mensen op afgelegen plekken in de bosjes. Dat zit in de natuur van jongetjes van 11.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sperma is hoogstens het bewijs dat je seks hebt gehad. Maar dat kan ook vrijwillig he.
Ook dan ben je traceerbaar. Denk aan bankrekeningen, uitkeringen, ziekenhuis bezoek en weet ik wat meer.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij was nog steeds binnen Nederland, en dus makkelijk traceerbaar.
Als hij zich in NL niet veilig gewaand had was hij ergens in 2003 of 2009 al naar het buitenland vertrokken; één verhuizing naar midden-Frankrijk is dan nog wel goed gedocumenteerd, maar 3 verhuizingen verder richting oost-Europa ben je gewoon kwijt voor de instanties hoor, als je het zelf niet aan NL doorgeeft.
Dat is niet hoe de rechtsstaat werkt.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:26 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Iemand die onschuldig is had zich allang gemeld voor het DNA onderzoek of een verhoor. Die verdwijnt ook niet ineens als de grond te heet wordt.
Nonsens dus.
Oh dat zeker.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:18 schreef Leandra het volgende:
Maar als ik ooit in een situatie zou komen te zitten als die van de ouders van Nicky Verstappen of Marianne Vaatstra dan zou ik ook contact met hem opnemen.
Je bent emotioneel aan het argumenteren. Zo werkt de rechtstaat (gelukkig) niet.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:27 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja, jongens van 11 hebben normaliter altijd midden in de nacht sex met 35 jarige mensen op afgelegen plekken in de bosjes. Dat zit in de natuur van jongetjes van 11.
Ook al was het vrijwillig, dan nog steeds is het strafbaar.
Daarom hebben we zoiets als VOG's uitgevonden. Niet dat dat sluitend is hoor, maar het maakt het filteren wel stukken eenvoudiger.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:25 schreef nanuk het volgende:
[..]
Krantenbericht uit 1980. Jos was dan zelf 17 of hooguit 18. Het is vrij normaal dat jongens die eerder deelnemer zijn geweest bij jeugdwerk ook een paar jaar zelf dingen organiseren.
Als we iedereen die iets vrijwilligs doet met jeugd verdacht gaan maken dan hebben we vreselijk veel politie nodig om iedereen in de gaten te houden.
NFI. Ik moet niet het topic over de economie van Turkije en dit topic door elkaar gaan lopen lezen blijkbaar.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, die hebben idd ook helemaal niets anders kunnen doen omdat Peter R de Vries na 20 jaar (!!!) eindelijk een verwantschapsonderzoek heeft weten af te dwingen.
En wat heeft het Internationaal Monetair Fonds er mee te maken?
Niet als je dat niet wilt zijn.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:28 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ook dan ben je traceerbaar. Denk aan bankrekeningen, uitkeringen, ziekenhuis bezoek en weet ik wat meer.
Klopt.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je bent emotioneel aan het argumenteren. Zo werkt de rechtstaat (gelukkig) niet.
Als je sperma op het lijf van een dood kind wordt aangetroffen en je verdwijnt vervolgens van de aardbol, is er genoeg gerede twijfel en maatschappelijk belang om zijn privacy en onbekendheid op te offeren, lijkt me.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Punt is: je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Stel, hij heeft er niets mee te maken. Of in elk geval niet zodanig als de politie nu verwacht. Dat hebben ze de reputatie van een 'onschuldig' iemand compleet naar de vernieling geholpen.
Anecdotisch bewijs. Veroordelingen van onschuldigen zijn zeer zeer zeldzaam. Maar goed, in elke zaak zijn er zogenaamde "experts" die te veel Netflix gekeken hebben, en zeker denken te weten dat iemand onschuldig veroordeeld is, vaak "onderbouwd" met allerlei kromme redeneringen en complotdenken.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jawel, dan ook. Er moet 100% bewijs zijn. Het is al vaker misgegaan, namelijk.
Zelfs met zakken geld lukt je dat niet. Meer dan voldoende voorbeelden.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet als je dat niet wilt zijn.
En met de beroerde registratie zou hij die nog steeds gekregen hebben.... want zo'n oude zedenzaak waarvan men niet meer precies weet om wie dat ging heeft dan geen enkele waarde meer.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:29 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Daarom hebben we zoiets als VOG's uitgevonden. Niet dat dat sluitend is hoor, maar het maakt het filteren wel stukken eenvoudiger.
Ik zeg toch niet dat het niet normaal is overigens?
Niet 100% maar het kan een zaak wel sluitend maken. Zie bijvoorbeeld de zaak Louwes of de zaak Ron Pieper. Je moet wel van goede huize komen wil je DNA-bewijs weg wuiven als je ook nog situationeel geplaatst kan worden op de plaats delict.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:12 schreef theunderdog het volgende:
Mensen vergeten nog wel eens dat DNA geen 100% bewijs is. Zo kan iemand ook haren van meerdere personen op zich hebben, die niet gelinkt zijn aan het misdrijf .
Nou, ik denk niet dat ik vrijwillig aan het DNA-onderzoek zou hebben meegedaan, als ik was opgeroepen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:26 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Iemand die onschuldig is had zich allang gemeld voor het DNA onderzoek of een verhoor. Die verdwijnt ook niet ineens als de grond te heet wordt.
Nonsens dus.
Zou hij niet naar Veendam vertrokken zijn om in ieder geval een goed excuus te hebben om niet mee te doen aan het verwantschapspnderzoek?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij was nog steeds binnen Nederland, en dus makkelijk traceerbaar.
Als hij zich in NL niet veilig gewaand had was hij ergens in 2003 of 2009 al naar het buitenland vertrokken; één verhuizing naar midden-Frankrijk is dan nog wel goed gedocumenteerd, maar 3 verhuizingen verder richting oost-Europa ben je gewoon kwijt voor de instanties hoor, als je het zelf niet aan NL doorgeeft.
Ze hadden gehoopt dat ie op zou duiken toen het allemaal wat minder heet onder zijn voeten werd. Helaas was hij zo slim om weg te blijvenquote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:30 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Als je sperma op het lijf van een dood kind wordt aangetroffen en je verdwijnt vervolgens van de aardbol, is er genoeg gerede twijfel en maatschappelijk belang om zijn privacy en onbekendheid op te offeren, lijkt me.
Een 100% DNA match is niet zomaar iets en het feit dát ze ervoor hebben gekozen om zijn naam openbaar te maken, laat ook zien hoe serieus de aanklacht en overtuiging van de politie is.
Ik stel toch nergens dat het niet strafbaar is?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:30 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Klopt.
Die rechtstaat werkt heel simpel: sex met een jongetje van 11 jaar is strafbaar als je zelf 35 bent.
Er zijn wel meer mensen die zich in dit geval niet hebben gemeld. Die hebben vast niet allemaal iets op hun kerfstok.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:33 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nou, ik denk niet dat ik vrijwillig aan het DNA-onderzoek zou hebben meegedaan, als ik was opgeroepen.
Er zijn ook meer dan voldoende mensen die al jaren kwijt zijn uit NL.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zelfs met zakken geld lukt je dat niet. Meer dan voldoende voorbeelden.
Kijk maar eens naar de Heineken ontvoering of enige tijd geleden de Engelse manier die verdween en zich dood liet verklaren om de levensverzekering te innen. Het contact met zijn vrouw deed hem uiteindelijk de das om.
Ik zeg niet dat het makkelijk is overigens.
Bronquote:In Nederland worden jaarlijks tussen de 16.000 en de 20.000 mensen als vermist opgegeven bij de politie. Ongeveer 85% is binnen 48 uur weer terecht. Ongeveer 20 personen per jaar blijven langer dan een jaar weg. Circa 15 daarvan komen nooit meer terug.
Daar heb je absoluut een punt, dat moet nog veel en veel beter worden.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
En met de beroerde registratie zou hij die nog steeds gekregen hebben.... want zo'n oude zedenzaak waarvan men niet meer precies weet om wie dat ging heeft dan geen enkele waarde meer.
Dat is misschien nog wel het engste in deze zaak; dat hij niet alleen bij de scouting en een peuterspeelzaal actief geweest is, maar dat hij waarschijnlijk tot 3 maanden geleden gewoon een VOG zou hebben gekregen om met kinderen te werken.
Er zijn letterlijk duizenden zaken die meer kans hebben om sneller opgelost te worden als het NFI en/of de recherche er prioriteit aan verleent. Ook ik heb familie aan wiens zaak niet of nauwelijks aandacht gegeven word omdat de capaciteit niet onbeperkt is. En op 1 geval na vind ik dat ook best begrijpelijk.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, die hebben idd ook helemaal niets anders kunnen doen omdat Peter R de Vries na 20 jaar (!!!) eindelijk een verwantschapsonderzoek heeft weten af te dwingen.
En wat heeft het Internationaal Monetair Fonds er mee te maken?
Daar wordt dan ook niet heel actief naar gezocht, want als ze geen misdaad hebben begaan is het niet echt een prio.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er zijn ook meer dan voldoende mensen die al jaren kwijt zijn uit NL.
Het zou pas eng worden als je geen VOG krijgt, terwijl je nergens voor veroordeeld bent.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:32 schreef Leandra het volgende:
Dat is misschien nog wel het engste in deze zaak; dat hij niet alleen bij de scouting en een peuterspeelzaal actief geweest is, maar dat hij waarschijnlijk tot 3 maanden geleden gewoon een VOG zou hebben gekregen om met kinderen te werken.
Wel fijn dat iemand het begrijpt...quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:31 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Anecdotisch bewijs. Veroordelingen van onschuldigen zijn zeer zeer zeldzaam. Maar goed, in elke zaak zijn er zogenaamde "experts" die te veel Netflix gekeken hebben, en zeker denken te weten dat iemand onschuldig veroordeeld is, vaak "onderbouwd" met allerlei kromme redeneringen en complotdenken.
Natuurlijk, een veroordeling is uiteindelijk aan de rechter. Maar om serieus te gaan insinueren dat hij wellicht onschuldig is en er niet genoeg bewijs is, vind ik echt onzin op dit moment.
Veel van de langdurig vermisten zijn zeer vermoedelijk wel overleden. Onder langdurig vermisten vallen namelijk ook mensen die bijvoorbeeld op een bootje op zee vermist zijn geraakt, maar waarbij later wel dat bootje werd teruggevonden.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij de vermissing van Anne Faber kwam weer eens naar voren hoeveel dat er jaarlijks zijn vanuit NL, en die liggen echt niet allemaal dood in een afgesloten bosgebied.
Gezien de situatie in Heibloem de laatste 20 jaar kan ik me ook voorstellen dat mensen geen DNA afstaan omdat ze bang zijn dat familie er iets mee te maken heeft. Zeker in zon kleine gemeenschap.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:34 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn wel meer mensen die zich in dit geval niet hebben gemeld. Die hebben vast niet allemaal iets op hun kerfstok.
Ga ergens anders trollen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wel fijn dat iemand het begrijpt...
Dat snap ik, is ook een lastig punt.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:33 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nou, ik denk niet dat ik vrijwillig aan het DNA-onderzoek zou hebben meegedaan, als ik was opgeroepen.
Ik kan me dat ook voorstellen, maar vind dat nog steeds fout.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:37 schreef electronique het volgende:
[..]
Gezien de situatie in Heibloem de laatste 20 jaar kan ik me ook voorstellen dat mensen geen DNA afstaan omdat ze bang zijn dat familie er iets mee te maken heeft. Zeker in zon kleine gemeenschap.
Dus dat..quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Het zou pas eng worden als je geen VOG krijgt, terwijl je nergens voor veroordeeld bent.
300 mensen in 20 jaar. Poe poe.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij de vermissing van Anne Faber kwam weer eens naar voren hoeveel dat er jaarlijks zijn vanuit NL, en die liggen echt niet allemaal dood in een afgesloten bosgebied.
[..]
Bron
Dat zijn er dus zo'n 300 sinds de dood van Nicky Verstappen.... zou niet weten waarom hij niet een van die 300 had kunnen zijn.
Jij weet zeker dat er destijds geen aangifte is gedaan en er daarom geseponeerd is?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat zei je niet, je had het over het wijzen naar de politie in 1985 of 1998, ik wijs naar de opmerking van de politiewoordvoerster in 2018, die stelt dat er toen niet geseponeerd zou zijn bij een bekentenis, en dat is dom van haar want het toont een gebrek aan kennis.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel meedoen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:37 schreef electronique het volgende:
[..]
Gezien de situatie in Heibloem de laatste 20 jaar kan ik me ook voorstellen dat mensen geen DNA afstaan omdat ze bang zijn dat familie er iets mee te maken heeft. Zeker in zon kleine gemeenschap.
Punt is dat inmiddels wel duidelijk is dat een hoop aandacht voor een zaak invloed heeft op de snelheid waarmee het NFI zaken behandelt, zo ook Anne Faber, want toen haar jas gevonden werd kwam die niet op de grote stapel van te onderzoeken zaken, maar werd die direct onderzocht, en uitermate grondig.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn letterlijk duizenden zaken die meer kans hebben om sneller opgelost te worden als het NFI en/of de recherche er prioriteit aan verleent. Ook ik heb familie aan wiens zaak niet of nauwelijks aandacht gegeven word omdat de capaciteit niet onbeperkt is. En op 1 geval na vind ik dat ook best begrijpelijk.
Dat kan in het geval van bepaalde sepots.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Het zou pas eng worden als je geen VOG krijgt, terwijl je nergens voor veroordeeld bent.
Wat een nonsens. Die kwam bovenop de stapel omdat het recent gebeurd was. Dat is altijd zo. Na verloop van tijd wordt de aandacht minder. Maar iemand die vermist wordt en 24 uur later een jas van wordt gevonden die wordt altijd met prio 1 behandeld door het NFI.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat inmiddels wel duidelijk is dat een hoop aandacht voor een zaak invloed heeft op de snelheid waarmee het NFI zaken behandelt, zo ook Anne Faber, want toen haar jas gevonden werd kwam die niet op de grote stapel van te onderzoeken zaken, maar werd die direct onderzocht, en uitermate grondig.
Er zijn ook meer leraren, piloten, artsen en verpleegkundigen nodig.quote:En misschien moeten we gewoon concluderen dat het NFI te weinig capaciteit heeft en moet daar wat aan gedaan worden.
Maar gezien de resultaten van het NFI over het algemeen niet in geld kunnen worden uitgedrukt en declarabele uren ook weer op de gemeenschap terechtkomen vinden we het als gemeenschap misschien wel helemaal niet zo belangrijk dat het NFI voldoende capaciteit heeft.
Vertel?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:41 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat kan in het geval van bepaalde sepots.
Nee, dat weet ik niet, maar ga niet mee in de conclusie van de politiewoordvoerster dat er destijds bij een bekentenis niet geseponeerd zou zijn.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:40 schreef grimselman het volgende:
[..]
Jij weet zeker dat er destijds geen aangifte is gedaan en er daarom geseponeerd is?
Dat doet er toch niet toe, het doet er wel toen dat er kennelijk 15 mensen per jaar volledig weten te verdwijnen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
300 mensen in 20 jaar. Poe poe.
En van die 300, hoeveel hebben er iets op de kerfstok wat de noodzaak tot vinden op prio 1 zet zoals in dit geval?
Ik denk dat er ook niemand in zijn omgeving is die op zijn stop knop kan drukken.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:33 schreef Za het volgende:
Ik hoorde de Vries vannacht Brech in een zin noemen met Sadam Hussein en Osama bin Laden, ik denk dat hij even afstand moet nemen want het loopt hem door nu, ook de stelligheid 'we gaan hem vinden' kan hij niet maken naar de familie toe, maar beseft dat niet.
Ik vind hem een aanwinst voor elk programma waar hij komt opdraven, jammer om te zien wanneer hij de controle verliest maar ook een beetje aandoenlijk.
Klopt.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat doet er toch niet toe, het doet er wel toen dat er kennelijk 15 mensen per jaar volledig weten te verdwijnen.
quote:
quote:Beleidsregels 2018 voor het beoordelen van aanvragen ter verkrijging van een verklaring omtrent het gedrag van natuurlijke personen en rechtspersonen
..
Ook de inhoud van een dagvaarding, een kennisgeving van (niet) verdere vervolging en beleidssepots kunnen een rol spelen bij de beoordeling van een aanvraag. Ten aanzien van sepots geldt dat alleen sepotbeslissingen die op beleidsmatige gronden zijn genomen (de zogenoemde beleidssepots) in de beoordeling van een VOG-aanvraag worden betrokken. Sepotbeslissingen die zijn genomen omdat processuele omstandigheden een succesvolle vervolging in de weg staan (de zogenoemde technische sepots) worden niet in de beoordeling van een VOG-aanvraag betrokken.
Gelukkig wel! Geloof dat familieleden van mij ook DNA af hebben gestaan, gelukkig geen familie van Jos :’)quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:40 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel meedoen.
Als ze eenmaal iets via de achterneef van je tante op het spoor zijn, dan gaan ze gerichter te werk en wordt het op een gegeven moment onvrijwillig (als de rechter dat beslist).
Ik ben hier niet degene die tekeergaat dat het NFI dankzij Peter R de Vries 20 jaar na de dood van een kind extra capaciteit heeft moeten aanspreken vanwege een verwantschapsonderzoek hoor.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:41 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wat een nonsens. Die kwam bovenop de stapel omdat het recent gebeurd was. Dat is altijd zo. Na verloop van tijd wordt de aandacht minder. Maar iemand die vermist wordt en 24 uur later een jas van wordt gevonden die wordt altijd met prio 1 behandeld door het NFI.
Dat heeft niets met aandacht te maken.
[..]
Er zijn ook meer leraren, piloten, artsen en verpleegkundigen nodig.
Zullen we die discussie elders voeren?
Dat is nu ook nog zo hoor. Had anderhalf jaar terug buurvrouw met een gewelddadige vriend. In de buurt belden we iedere keer de politie als we weer geschreeuw hoorden omdat ze bont en blauw geslagen werd. De politie kwam om de rust terug te laten keren, maar omdat mevrouw nooit aangifte durfde te doen is die man nooit strafrechtelijk vervolgd.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je had destijds ook een aangifte nodig, en die werd voor de meeste zaken niet ambtshalve gedaan.
Dit i.c.m. met de speurtocht waar de naam van Jos Brech onder stond is toch gewoon een optelsom?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:44 schreef Ericr het volgende:
[ link | afbeelding ]
Blijf toch opmerkelijk dat je dan vrij kan blijven rondlopen en de zaak wordt geseponeerd.
Dit is het artikel uit 1985 wat in het Limburgsch Dagblad stond. Op Delpher nog terug te vinden.
Maar wat is je punt nou? Er is dan toch sowieso meer dan genoeg reden een opsporing uit te laten gaan? Volgens mij vindt niemand hier dat dna op een lichaam je in het algemeen direct een moordenaar maakt.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik stel toch nergens dat het niet strafbaar is?
Ik heb niet het idee dat de politie te weinig prioriteit aan de zaak Anne Faber gaf, maar goed dat is weer een andere zaak.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat inmiddels wel duidelijk is dat een hoop aandacht voor een zaak invloed heeft op de snelheid waarmee het NFI zaken behandelt, zo ook Anne Faber, want toen haar jas gevonden werd kwam die niet op de grote stapel van te onderzoeken zaken, maar werd die direct onderzocht, en uitermate grondig.
En misschien moeten we gewoon concluderen dat het NFI te weinig capaciteit heeft en moet daar wat aan gedaan worden.
Maar gezien de resultaten van het NFI over het algemeen niet in geld kunnen worden uitgedrukt en declarabele uren ook weer op de gemeenschap terechtkomen vinden we het als gemeenschap misschien wel helemaal niet zo belangrijk dat het NFI voldoende capaciteit heeft.
Hij wilde gewoon even benadrukken dat de (eventuele) seks ook vrijwillig kan zijn geweest. :’) En dat hier dan de reputatie van een ‘onschuldige’ man is verwoest.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar wat is je punt nou? Er is dan toch sowieso meer dan genoeg reden een opsporing uit te laten gaan? Volgens mij vindt niemand hier dat dna op een lichaam je in het algemeen direct een moordenaar maakt.
Is al wel bekend of dit over Jos Brech ging?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat weet ik niet, maar ga niet mee in de conclusie van de politiewoordvoerster dat er destijds bij een bekentenis niet geseponeerd zou zijn.
Je had destijds ook een aangifte nodig, en die werd voor de meeste zaken niet ambtshalve gedaan.
Klopt. Is ook bizar te noemen. Artikel stond overigens ook al in de OP met nog 2 andere krant artikelen betrekking tot speurtochten.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:44 schreef Ericr het volgende:
[ link | afbeelding ]
Blijf toch opmerkelijk dat je dan vrij kan blijven rondlopen en de zaak wordt geseponeerd.
Dit is het artikel uit 1985 wat in het Limburgsch Dagblad stond. Op Delpher nog terug te vinden.
De politiedossiers van 1985 zijn vernietigd, dus vraag me af of ze daar nog ooit achter kunnen komen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:49 schreef grimselman het volgende:
[..]
Is al wel bekend of dit over Jos Brech ging?
Dit is post #97:quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:46 schreef Physsic het volgende:
@Leandra
Misschien vind je dit overzicht wel interessant, zie post #97
NWS / Vermist: Hanno van Mil (47) uit Amersfoort
Huh..quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit is post #97:
Dus ik weet niet welke je bedoelt
Dat is post #172quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:51 schreef Physsic het volgende:
[..]
Huh..
“maandag 23 oktober 2017 @ 10:43 • 97”
Uitgaande van het AD welquote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:49 schreef grimselman het volgende:
[..]
Oke, bij mij staat er dus echt 97. Heb de post via Google gevonden, niet doorgeklikt.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is post #172
Maar mobiel is de nummering wel vaker brak, zeker met door klikken.
Nope, dat schijnen ze ook nog niet te weten.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:49 schreef grimselman het volgende:
[..]
Het AD schrijftquote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:53 schreef Ericr het volgende:
[..]
Uitgaande van het AD wel
https://www.ad.nl/dossier(...)nopgemerkt~a34eaa1c/
Of er moeten meerdere van dat soort zaken zijn geweest in die omgeving in die tijd met verschillende daders.
Zal misschien ook te maken hebben met de technieken uit die tijd. Ook al zal vernietiging van gegevens nog steeds wel plaatsvinden op den duur als die gegevens toch niet relevant worden geacht.
Dus voor hen staat het ook nog niet vast, zo lijkt het.quote:Van belang is het wel. Zeker als Jos Brech ook de man is uit dat kleine Limburgse krantenartikeltje van juli 1985.
Er staat juist duidelijk in die link dat ze dat niet zeker weten.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:53 schreef Ericr het volgende:
[..]
Uitgaande van het AD wel
https://www.ad.nl/dossier(...)nopgemerkt~a34eaa1c/
Edit: spuit 11, zit mobiel.quote:Van belang is het wel. Zeker als Jos Brech ook de man is uit dat kleine Limburgse krantenartikeltje van juli 1985. Daarin staat dat een man uit Simpelveld (waar Brech toen woonde) een bekentenis heeft afgelegd over ontucht met vier jongens. Een bekentenis! Toch mocht hij weer gaan. Justitie kan niet bevestigen dat die Simpelvelder inderdaad Jos Brech was, maar gaat dat nu onderzoeken. ,,We willen het weten'', zegt een woordvoerster. ,,En eventueel contact zoeken met slachtoffers uit die tijd.''
Achteraf makkelijk gezegd. Volgens de FAQ-pagina op politie.nl stonden er 5700 namen in dat dossier. Die ga je natuurlijk niet allemaal in de papieren dossiers opzoeken.quote:De zedenzaak uit 1985 had veel eerder dan pas nu, de doorbraak in de zaak Verstappen kunnen zijn. Want in de nacht van 11 op 12 augustus 1998, om half één 's nachts, komt Brech opnieuw in beeld. Hij fietst langs de plaats delict waar overdag het lichaam van Nicky is gevonden. Een marechaussee bewaakt de plaats en noteert Brechs naam als 'passant'.. Hij blijft buiten beeld als verdachte. Om die reden wordt niet in het archief gezocht naar zijn naam. De zedenzaak uit 1985 komt niet bovendrijven.
Ah, en dat is zeker Jos geweest?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:44 schreef Ericr het volgende:
[ link | afbeelding ]
Terecht punt, maar een beleidssepot of een voorwaardelijk sepot lijkt me in het geval van een zedenfeit niet erg waarschijnlijk.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:41 schreef Physsic het volgende:
Dat kan in het geval van bepaalde sepots.
Nee, in dit geval was het dan ook een technisch sepot, toch?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Terecht punt, maar een beleidssepot of een voorwaardelijk sepot lijkt me in het geval van een zedenfeit niet erg waarschijnlijk.
Ik zou de kans dat hij nu inmiddels ergens zelfmoord heeft gepleegd ook niet helemaal uitvlakken.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Deze man heeft sinds de moord met gemak ¤ 300000,- kunnen sparen.
De zwerftochten die hij alleen zou ondernemen van meerdere weken, zouden een dekmantel kunnen zijn voor reizen richting het oosten.
Als hij 15 jaar geleden, toen het zeer eenvoudig en goedkoop was om contant een hutje in de middel of niets te kopen in Roemenië of Bulgarije.
Deze man heeft de tijd, het geld en demogelijkheid gehad zich goed voor te bereiden. Onder een andere naam en met een andere identiteit.
Hij zal zich een God voelen nu iedereen zich focust op de Vogezen.
Volgens Peter R gisteravond in Laat op 1 was er bij een van zijn getuigenissen in 2001 ook over dat zedenverleden gesproken.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:58 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Achteraf makkelijk gezegd. Volgens de FAQ-pagina op politie.nl stonden er 5700 namen in dat dossier. Die ga je natuurlijk niet allemaal in de papieren dossiers opzoeken.
Dan had hij in 2000 al weg geweest.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Deze man heeft sinds de moord met gemak ¤ 300000,- kunnen sparen.
De zwerftochten die hij alleen zou ondernemen van meerdere weken, zouden een dekmantel kunnen zijn voor reizen richting het oosten.
Als hij 15 jaar geleden, toen het zeer eenvoudig en goedkoop was om contant een hutje in de middel of niets te kopen in Roemenië of Bulgarije.
Deze man heeft de tijd, het geld en demogelijkheid gehad zich goed voor te bereiden. Onder een andere naam en met een andere identiteit.
Hij zal zich een God voelen nu iedereen zich focust op de Vogezen.
Ik zou je collega adviseren de politie in te lichten.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:59 schreef Abdus18 het volgende:
Collega van me heeft vroeger blijkbaar voor gehandicapte kinderen samen met Jos activiteiten geregeld. Die krabt zich nu ook eventjes achter de oren of er niet meer gebeurd is....
Dat lijkt me serieus kut, als je met hem samen met kinderen gewerkt hebtquote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:59 schreef Abdus18 het volgende:
Collega van me heeft vroeger blijkbaar voor gehandicapte kinderen samen met Jos activiteiten geregeld. Die krabt zich nu ook eventjes achter de oren of er niet meer gebeurd is....
Ah dank. In verwarring gebracht door alle Captain Hindsights op dit forum die het merkwaardig vinden dat er niet beter naar Brech is gekeken vanwege zijn zedenverledenquote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nope, dat schijnen ze ook nog niet te weten.
Maar ik ga er vanuit dat een deel van de slachtoffers van toen (2 jongens van 10 in 1985 en 2 minderjarige jongens in 1984) nog gewoon in leven is, dus dat zal snel genoeg bekend zijn.
Nou ja, als bij een van de 2 getuigenverklaringen in 2001 wel over zijn zedenverleden gesproken is dan is dat ook wel een beetje slordig geweest natuurlijk, om dan nog steeds te doen alsof hij alleen maar een toevallige passant is.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 12:04 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ah dank. In verwarring gebracht door alle Captain Hindsights op dit forum die het merkwaardig vinden dat er niet beter naar Brech is gekeken vanwege zijn zedenverleden
Wat ik opmerkelijk vindt is dat de politie blijkbaar geen enkel detail meer weet van deze zaak, omdat het dossier op de een of andere manier is verdwenen.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:44 schreef Ericr het volgende:
[ link | afbeelding ]
Peter was zeer kritisch op Dave Roelvink.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 11:00 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Peter is misschien best goed in zijn vak, maar het blijft inderdaad een narcistisch, arrogant klootzakje die altijd in iedere discussie de kant van de bad guys lijkt te kiezen.
Zegt Erdogan dat alle Nederlanders Nazis zijn, dan zegt Peter: ''Nou ja, eigenlijk zit daar wel een kern van waarheid in.''
Hij heeft op TV depressie ooit afgedaan als een ''onzin ziekte'' waar alleen ''verwende blanke first world personen'' aan zouden lijden. Idem dito met burn-out, zit ook allemaal tussen je oren.
Hij ging door het lint omdat hij zijn schoenen uit moest doen voor een security check bij de rechtbank. Want dat is voor normale mensen, niet een grootse superster als Peter R.
Sure, hij heeft bijgedragen aan de Puttense moordzaak, proces tegen Holleeder, en nu dit. Prachtig allemaal. Maar als persoon is hij gewoon echt een kwal, een akelig kereltje.
Waarschijnlijk verloren gegaan met de overgang naar het digitaal-tijdperk halverwege jaren 90.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 12:09 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Wat ik opmerkelijk vindt is dat de politie blijkbaar geen enkel detail meer weet van deze zaak, omdat het dossier op de een of andere manier is verdwenen.
Ze houden daar toch een administratie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |