abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 december 2017 @ 13:48:54 #1
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175644359
Of 'The Slacker Take-Over Plot' deel CCLXVI

Omdat veel topics over indie bandjes nauwelijks lopen en dus na zeven posts stilvallen, leek het ons een goed idee om een topic te maken waarin "Indie" centraal staat.

Het begrip indie is natuurlijk wat wazig, maar dat mag geen excuus zijn voor enorme zeurpartijen over wat nou wel indie en wat nou niet indie is. Dat is dan ook helemaal NIET de bedoeling. Als je toch per sé een definitie wil, AllMusic Guide heeft een redelijk uitgebreide op hun site staan.

Dus praat hier wel over obscure bandjes, nieuwe platen, geziene optredens, ... . Geef tips en commentaar; als het maar met "indie" te maken heeft.

Handige Muzieksites
All Music Guide
Discogs
Last.fm
Rate Your Music

Blogs en Nieuwssites over Indie Music
Aquarium Drunkard
Blogotheque
Brooklyn Vegan
Delusions of Adequacy
Gorilla vs Bear
Liability
Metacritic
Pat-sounds
Pitchfork
Popmatters
Pretty Much Amazing
Quietus
Rate Your Music
Shoot The Player
Stereogum
Tiny Mix Tapes

Jaarlijstjes:
MUZ / Beste cd 2001
MUZ / Beste Fok-CD 2002 Verkiezing!
MUZ / 2003 - eindlijstjes
MUZ / Jaarlijstjes 2004
MUZ / Jaarlijstjes 2005!
MUZ / Jaarlijstjes 2006!
MUZ / Jaarlijstjes 2007!
MUZ / Jaarlijstjes 2008!
MUZ / Jaarlijstjes 2009!
MUZ / Jaarlijstjes 2010!
MUZ / Jaarlijstjes 2011!
MUZ / Jaarlijstjes 2012!
MUZ / Jaarlijstjes 2013!
MUZ / Jaarlijstjes 2014!
MUZ / Jaarlijstjes 2015!
MUZ / Jaarlijstjes 2016!

En deze topics wisten we al vol te neuzelen:
Topicreeks: Indie Central

Verder hebben leden van dit topic samen een lijst gemaakt met echte essentiële Indie Central albums, dus ben je nieuw in dit topic en wil je gespreksstof hebben, probeer dan enkele van deze albums!
  maandag 11 december 2017 @ 13:50:46 #2
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175644422
Vind ik ook n geslaagde albumhoes:

"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  maandag 11 december 2017 @ 13:51:13 #3
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175644437
Titel vrij naar
En de discussie die ik in het vorige topic probeerde op te starten:

quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 12:30 schreef Grobbel het volgende:
Pitchfork heeft hun 100 Best Songs of 2017 online gezet: https://pitchfork.com/fea(...)-best-songs-of-2017/

Ik dacht dat we inmiddels weer in het post-poptimisme-tijdperk zaten, maar Pitchfork is blijkbaar ergens in 2008 blijven hangen.
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 12:32 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Wat bedoel je daarmee?
quote:
10s.gif Op maandag 11 december 2017 12:48 schreef Grobbel het volgende:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Rockism_and_poptimism

Pitchfork is altijd een redelijk geforceerd voorvechter geweest van poptimism toen het 10, 15 jaar geleden opkwam, wat min of meer neerkomt op het beoordelen van muziek ongeacht de context; dat je het neerkijken op popmuziek als muziekcriticus loslaat en alle muziek naar dezelfde maatstaven beoordeelt. Het is een beweging die opkwam in reactie op 'rockism', wat neerkomt op het omarmen van indierockmuziek, terwijl je muziek van buiten dat kader negeert of zelfs uit principe neersabelt (bijvoorbeeld omdat het hiphop of pop betreft).

Dat kwam in de praktijk echter neer op een vrij overdreven overwaardering van ultra-commerciële popmuziek in hun jaarlijsten en reviews, plus de onderliggende implicatie dat het loslaten van de snobistische houding ten opzichte van popmuziek vaak weer doorsloeg naar snobistisch doen over het feit dat je popmuziek omarmt als criticus. Plus is er nog het issue dat muziek dat als hitparade-product in de markt wordt gezet misschien niet altijd volgens dezelfde maatstaven beoordeeld zou moeten worden als muziek dat vanuit een minder commercieel oogpunt is gecomponeerd...
Die backlash is zo rond 2013 weer ingezet, maar bij Pitchfork lijken ze alleen maar steviger de hitparade kapot te knuffelen met de jaren.

Dit is een razend interessant boek over dit onderwerp overigens: https://www.goodreads.com(...)et-s-talk-about-love
Dit gaat over een vrij radicale poptimism-omarming waarbij een ervaren muziekcriticus besloot een album van Céline Dion (die ene met My Heart Will Go On :')) zo eerlijk mogelijk te beoordelen; het boek bevat ook een rits essays die daar weer op reageren. Het hele rockism/poptimism-verhaal staat vrij centraal in dit boek.
  maandag 11 december 2017 @ 14:11:17 #4
13973 ranja
image means nothing
pi_175645092
quote:
Op maandag 11 december 2017 schreef Z het volgende:
Dan moet die wel heel goed zijn.
heet niet voor niks Masterpiece he :P

https://bigthief.bandcamp.com/album/masterpiece
pi_175645527
Over leuke hoezen gesproken.
Aldus.
pi_175645742
GEEN INDIE IN DE TT???????? Dat is de eerste keer in 100 jaar deze topicreeks. Grobbel wat heb je gedaan! :X
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_175645768
quote:
7s.gif Op maandag 11 december 2017 14:39 schreef Norrage het volgende:
GEEN INDIE IN DE TT???????? Dat is de eerste keer in 100 jaar deze topicreeks. Grobbel wat heb je gedaan! :X
"Indie Central"
Aldus.
  maandag 11 december 2017 @ 14:54:46 #8
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175646070
quote:
2s.gif Op maandag 11 december 2017 14:40 schreef Z het volgende:

[..]

"Indie Central"
Sowieso ben ik al vaker c-c-c-combobreaker geweest.

MUZ / This Forum's Saving Grace (Indie Central X)
MUZ / Le Slackre du Printemps (Indie Central XVI)
pi_175646147
Poptimism :') Praten over het praten over het praten over hoe je over muziek praat. Hoe snobistisch wil je het hebben.

En dan ook mensen die P4K snobisme verwijten omdat ze popmuziek te snobistisch behandelen _O- Een soort vicieuze cirkel van interessantdoenerij.
pi_175646231
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 14:58 schreef Tchock het volgende:
Poptimism :') Praten over het praten over het praten over hoe je over muziek praat. Hoe snobistisch wil je het hebben.

En dan ook mensen die P4K snobisme verwijten omdat ze popmuziek te snobistisch behandelen _O- Een soort vicieuze cirkel van interessantdoenerij.
“Talking about music is like dancing about architecture”
nee, jij dan!
pi_175646240
quote:
10s.gif Op maandag 11 december 2017 15:01 schreef Gehenna het volgende:

[..]

“Talking about music is like dancing about architecture”
Haha, mooie quote. Van wie?
pi_175646258
quote:
Vandalisme!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_175646286
Het staat niet op Youtube dus dan moet het zo:

https://soundcloud.com/hakbaker/quasar

Erg chill nummer dit. Hoogtepunt van zijn debuut-EP, al is de rest ook niet al te onaardig.
pi_175646314
quote:
10s.gif Op maandag 11 december 2017 15:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Haha, mooie quote. Van wie?
Voor het gemak zeg ik Frank Zappa
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nee, jij dan!
pi_175646356
Zappa had wel vaker mooie antwoorden:

Interviewer: "I see you have long hair, are you a hippie?"
Zappa: "I see you have a wooden leg, are you a table?"

_O_
nee, jij dan!
  maandag 11 december 2017 @ 15:11:03 #16
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175646472
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 14:58 schreef Tchock het volgende:
Poptimism :') Praten over het praten over het praten over hoe je over muziek praat. Hoe snobistisch wil je het hebben.

En dan ook mensen die P4K snobisme verwijten omdat ze popmuziek te snobistisch behandelen _O- Een soort vicieuze cirkel van interessantdoenerij.
Vind ik wat te kort door de bocht. Het is een legitieme wijze om popcultuur te benaderen, en wordt ook bij verschillende cultuurstudies behandeld. Ik vind het wel een interessante discussie, en vind het persoonlijk wel een goede paraplu-term die kan worden gebruikt om bepaalde stromingen te herkennen binnen de muziekmedia.

Maar goed, ik heb ook een cultuurstudie gedaan in het verleden; dan is het vrij gebruikelijk om voor vakken honderden pagina's met (cultuur)wetenschappelijke analyse te lezen over pakweg Seinfeld of Will & Grace. :') Kan me voorstellen dat niet iedereen daar warm voor draait.
pi_175646500
quote:
7s.gif Op maandag 11 december 2017 15:11 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Vind ik wat te kort door de bocht. Het is een legitieme wijze om popcultuur te benaderen, en wordt ook bij verschillende cultuurstudies behandeld. Ik vind het wel een interessante discussie, en vind het persoonlijk wel een goede paraplu-term die kan worden gebruikt om bepaalde stromingen te herkennen binnen de muziekmedia.

Maar goed, ik heb ook een cultuurstudie gedaan in het verleden; dan is het vrij gebruikelijk om voor vakken honderden pagina's met wetenschappelijke analyse te lezen over pakweg Seinfeld of Will & Grace. :') Kan me voorstellen dat niet iedereen daar warm voor draait.
Ik ben als jurist zeker wel droge stof gewend maar mijn nekharen gaan altijd overeind staan als je anderen gaat voorschrijven hoe zij naar muziek moeten luisteren. En dat je überhaupt kaders denkt op te moeten stellen voordat je muziek zou kunnen beoordelen is in mijn ogen een soort valse objectivering van iets wat uiteindelijk een zeer subjectief oordeel is.

Je kunt muziek natuurlijk wel beschrijven, daar is an sich niets mis mee. Maar waardeoordelen blijven wel altijd waardeoordelen.
  maandag 11 december 2017 @ 15:24:24 #18
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175646765
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 15:12 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik ben als jurist zeker wel droge stof gewend maar mijn nekharen gaan altijd overeind staan als je anderen gaat voorschrijven hoe zij naar muziek moeten luisteren. En dat je überhaupt kaders denkt op te moeten stellen voordat je muziek zou kunnen beoordelen is in mijn ogen een soort valse objectivering van iets wat uiteindelijk een zeer subjectief oordeel is.

Je kunt muziek natuurlijk wel beschrijven, daar is an sich niets mis mee. Maar waardeoordelen blijven wel altijd waardeoordelen.
Nou ja, het klinkt alsof je sowieso weinig op hebt met het hele review-aspect en de waardeoordelen die daarmee gepaard gaan. Als je de rol van muziekcritici sowieso al vrij loos vindt dan heeft het accepteren van dergelijke kaders inderdaad weinig zin.
pi_175646821
quote:
7s.gif Op maandag 11 december 2017 15:24 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Nou ja, het klinkt alsof je sowieso weinig op hebt met het hele review-aspect en de waardeoordelen die daarmee gepaard gaan. Als je de rol van muziekcritici sowieso al vrij loos vindt dan heeft het accepteren van dergelijke kaders inderdaad weinig zin.
Ik vind reviews vaak wel interessant om te lezen omdat ze me dingen in laten zien die ik zelf niet had gezien of gehoord. Het heeft in die functie wel toegevoegde waarde, zeker. Maar ik verkeer niet in de illusie dat bijvoorbeeld de cijfers van Pitchfork een objectieve weergave van de werkelijkheid zijn.
pi_175646938
Sterker nog, ik vermoed dat de cijfers van Pitchfork vaak niet eens een weergave van de werkelijke mening van de auteur van de review zijn.
  maandag 11 december 2017 @ 15:37:25 #21
13973 ranja
image means nothing
pi_175647073
Muziek blijft een kwestie van smaak en is dus altijd subjectief. Mensen die denken een objectieve waardering aan muziek te kunnen geven neem ik dus niet serieus.
Als iemand schrijft 'dit is' in plaats van 'ik vind dit' vind ik dat eigenlijk al onzinnig maar ga er voor het gemak maar vanuit dat hij wel 'ik vind' bedoelt.

Daarmee blijven reviews wel interessant; mits de reviewer uitlegt wat hij goed of slecht vindt.
pi_175647469
quote:
Die zijn beide goed gevonden ^O^
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
pi_175649363
Ik had nog nooit van poptimism gehoord maar herken inderdaad de trend wel in Pitchfork, zal die artikelen uit het vorige topic na werk eens doorlezen. Verder staat er wel echt bizar weinig in die lijst dat ik ook goed vind, en om die reden ben ik al gelijk niet zo geneigd om de dingen die ik nog niet ken dan nog even te checken. :')

Vind de album top 100 van The Quietus ieder jaar wel interessant om door te spitten. Geen idee of dat ook onder poptimism valt, Cardi B staat er daar om een of andere reden toch ook nog gewoon in. Wel flink lager.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  maandag 11 december 2017 @ 18:58:22 #24
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175651970
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 17:15 schreef Jabberwocky het volgende:
Vind de album top 100 van The Quietus ieder jaar wel interessant om door te spitten. Geen idee of dat ook onder poptimism valt, Cardi B staat er daar om een of andere reden toch ook nog gewoon in. Wel flink lager.
15 jaar geleden zou een medium als The Quietus zo'n plaat niet in de lijst opgenomen hebben gok ik.
pi_175652891
Toch staan er wat mij betreft ook best wel veel interessante nummers in die top 100 van Pitchfork, als ik hem zo doorblader. Goeie songs van o.a. Kendrick Lamar, Kelela, Sampha, Tyler, the Creator en Broken Social Scene, om er maar een paar te noemen.

De top 100 van The Quietus ziet er ook wel interessant uit, al is het maar omdat ik me bij het doorkijken afvraag waar ik dan zelf in vredesnaam naar heb zitten luisteren in 2017, want ik geloof dat ik zo'n 95 van die 100 platen niet ken. Van de 5 die ik wel ken, heb ik er ook maar 3 daadwerkelijk in de kast staan. Daarvan staan er dan wel weer twee in hun top 10, dus dat is wel weer geinig.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  maandag 11 december 2017 @ 19:30:35 #26
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175652955
Goed, Arcade Fire heeft niet hun beste plaat gemaakt, maar een Everything Now of Creature Comfort had echt wel in die Pitchfork top 100 gepast. En dan wel Man’s Not Hot van Big Shaq erin zetten ;(
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_175654462
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 19:28 schreef methodmich het volgende:
Toch staan er wat mij betreft ook best wel veel interessante nummers in die top 100 van Pitchfork, als ik hem zo doorblader. Goeie songs van o.a. Kendrick Lamar, Kelela, Sampha, Tyler, the Creator en Broken Social Scene, om er maar een paar te noemen.

De top 100 van The Quietus ziet er ook wel interessant uit, al is het maar omdat ik me bij het doorkijken afvraag waar ik dan zelf in vredesnaam naar heb zitten luisteren in 2017, want ik geloof dat ik zo'n 95 van die 100 platen niet ken. Van de 5 die ik wel ken, heb ik er ook maar 3 daadwerkelijk in de kast staan. Daarvan staan er dan wel weer twee in hun top 10, dus dat is wel weer geinig.
Ik heb dit juist totaal andersom van heel die Pitchfork lijst heb ik misschien 5 nummers gehoord waarvan 2 van Fever Ray, Kelly Lee Owens, Slowdive en LCD Soundsystem. Daarbij komt het me ook over dat er echt een mega voorkeur voor pop en rap/hip-hop wordt toegepast. Hoe kan het anders dat die genre's zo mega oververtegenwoordigd zijn in een top 100. Alsof er geen goede Rock/Metal/Techno whatever is uitgekomen. Ik had nog nooit van poptimism gehoord maar dit lijkt me sowieso geen toepassing daarvan. Bij Pitchfork lijken ze juist alles wat pop is direct een flinke bonus in de beoordeling mee te geven. Zoveel dat je je afvraagt of ze daar ook geld voor ontvangen.

Uberhaupt lijkt me beter om het tegenovergestelde toe te passen als serieus muziek medium. Alle commerciële popmuziek geef je een gigantische negatieve bias zodat er ruimte ontstaat om het over boeiende muziek te hebben. Daarbij is het ook veel nuttiger voor je lezers, allemaal nummers van Kendrick Lamar geweldig noemen daar heeft die gast toch een gigantisch marketing team voor? Waarom zou Pitchfork dat nog meer faciliteren. Wat mij betreft doet The Quietus dat dus een stuk beter omdat zij niet alleen maar de muziek die gepust wordt reviewen kun je er nog eens wat ontdekken.

quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 15:37 schreef ranja het volgende:
Muziek blijft een kwestie van smaak en is dus altijd subjectief.
Ik snap niet hoe je erbij komt.
Is toch gewoon niet even goed als
Een hamburger bij de Mac is toch gewoon niet even goed als een diner in een drie-sterren restaurant. Natuurlijk is het vast mogelijk dat er uitzonderingen zijn die dat nummer beter vinden of de Mac. Maar het lijkt me dat je objectief wel kunt stellen dat er verschil in kwaliteit is.
pi_175655158
Mcdonalds maakt eten dat heel veel mensen lekker vinden, dus dat is gewoon goed eten.

Marco Borsato maakt muziek die heel veel mensen mooi vinden, dus dat is gewoon goede muziek.
pi_175656514
Beide stellingen zijn drogredenen. Popmuziek is niet goed omdat veel mensen het goed vinden. Maar popmuziek is ook niet kut omdat veel mensen het goed vinden.
pi_175656568
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 20:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe je erbij komt.
Is toch gewoon niet even goed als
Een hamburger bij de Mac is toch gewoon niet even goed als een diner in een drie-sterren restaurant. Natuurlijk is het vast mogelijk dat er uitzonderingen zijn die dat nummer beter vinden of de Mac. Maar het lijkt me dat je objectief wel kunt stellen dat er verschil in kwaliteit is.
Je verklaart jouw smaak universeel. Jij vindt dit beter, dus kun je je niet voorstellen dat dat voor andere mensen wellicht niet geldt. Maar surprise: dat is toch zo. Er zijn mensen die liever naar K3 luisteren dan naar de Beatles.
pi_175656696
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 21:06 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je verklaart jouw smaak universeel. Jij vindt dit beter, dus kun je je niet voorstellen dat dat voor andere mensen wellicht niet geldt. Maar surprise: dat is toch zo. Er zijn mensen die liever naar K3 luisteren dan naar de Beatles.
Nee ik verklaar mijn smaak niet universeel, dan moet je toch echt wat beter lezen.
Jij stelt dat er geen enkel kwaliteitsverschil is in muziek. Als ik hier met een paar scheten muziek maak beweer jij dat dit dezelfde kwaliteit heeft als een symphonie van Bach. Dat klopt gewoon niet, ook al is het best mogelijk dat er mensen te vinden zijn met die mening.
pi_175656854
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 21:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Nee ik verklaar mijn smaak niet universeel, dan moet je toch echt wat beter lezen.
Jij stelt dat er geen enkel kwaliteitsverschil is in muziek. Als ik hier met een paar scheten muziek maak beweer jij dat dit dezelfde kwaliteit heeft als een symphonie van Bach. Dat klopt gewoon niet, ook al is het best mogelijk dat er mensen te vinden zijn met die mening.
Welnee, ik stel helemaal niet dat er geen enkel kwaliteitsverschil is in muziek. Dan moet jij wellicht beter lezen :P

Jij vindt die drie scheten van mindere kwaliteit dan een symfonie van Bach. Ik vind dat waarschijnlijk ook. Misschien vindt iedereen ter wereld dat wel, alleen dat blijft een mening en subjectief. Maar dat betekent nog steeds niet dat jouw scheten een objectieve kwaliteit missen die Bach wel heeft.

Als je dit met me oneens bent, dan hoor ik graag welke objectieve kwaliteiten muziek van de Beatles beter maakt dan die van K3. En dus geen subjectieve kenmerken als "mooi" of "goed" etc.
pi_175657086
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 21:04 schreef Tchock het volgende:
Beide stellingen zijn drogredenen. Popmuziek is niet goed omdat veel mensen het goed vinden. Maar popmuziek is ook niet kut omdat veel mensen het goed vinden.
Dat ligt eraan hoe je het doel van muziek definieert.
Als je muziek maakt om mensen te plezieren, en veel mensen hebben plezier van je muziek, dan heb je het goed gedaan en is het goede muziek.
pi_175657138
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 21:20 schreef cafca het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe je het doel van muziek definieert.
Als je muziek maakt om mensen te plezieren, en veel mensen hebben plezier van je muziek, dan heb je het goed gedaan.
Als je je doel zelf definieert is het makkelijk scoren natuurlijk. Als je muziek maakt om puisterige Duitse tienermeisjes te plezieren is Tokio Hotel de beste band op aarde.
pi_175657282
quote:
12s.gif Op maandag 11 december 2017 21:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Als je je doel zelf definieert is het makkelijk scoren natuurlijk. Als je muziek maakt om puisterige Duitse tienermeisjes te plezieren is Tokio Hotel de beste band op aarde.
Feitelijk wel. Maar kwantitatieve populariteit is m.i. een betere objectieve graadmeter dan de mening van een aantal zelfbenoemde kenners
pi_175659921
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 21:14 schreef Tchock het volgende:

Als je dit met me oneens bent, dan hoor ik graag welke objectieve kwaliteiten muziek van de Beatles beter maakt dan die van K3. En dus geen subjectieve kenmerken als "mooi" of "goed" etc.
Ik ben niet op die manier met muziek bezig maar het lijkt me dat zoiets vast wel te objectiveren is. Waarschijnlijk valt de werkelijkheid nooit te benaderen maar objectiever dan totaal subjectief lijkt me zeker mogelijk. In andere gebieden gebeurt dit toch ook gewoon?

Neem psychologie, daar stellen psychologen vaak stoornissen vast aan de hand van DSM-5. Terwijl je net zo goed kan stellen dat al die kenmerken en dergelijke die in de DSM-5 staan subjectief zijn. Toch is vrijwel iedereen het erover eens dat als een psycholoog aan de hand van zoiets vaststelt dat je een stoornis hebt dat het betrouwbaarder is dan wanneer een willekeurig iemand een diagnose aan de hand van wat op feesboek hep gestaan.
Zo'n zelfde idee kun je lijkt me op muziek ook toepassen. Dat gebeurt trouwens toch ook gewoon? Al die sites als youtube en spotify geven je toch continue tips wat je moet luisteren aan de hand van jouw smaak en die tips lijken met verloop van tijd beter te worden. Ik kan me best voorstellen dat met genoeg informatie algoritmes van dat soort misschien zelfs beter dan jij zelf kan, muziek die je tof vindt uit kunnen kiezen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat dat niet gebeurd omdat het pushen van bepaalde muziek winstgevender blijkt.

quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 21:25 schreef cafca het volgende:

[..]

Feitelijk wel. Maar kwantitatieve populariteit is m.i. een betere objectieve graadmeter dan de mening van een aantal zelfbenoemde kenners
Vind ik niet. Dan zou Walking Dead een betere serie zijn dan Better Call Saul, de Mac beter dan een sterrenrestaurant en K3 beter dan Bettie Serveert. Dat is natuurlijk een mening die mogelijk is maar doe mij maar de mening van zelfbenoemde experts die wel tot een oordeel komen waar ik me in kan vinden.

Sowieso lijkt me dat stel ik wil advies voor een nieuw album met een vrouw die zingt luisteren en ik vertel jullie dat ik Laura Marling/ Fever Ray/ Florence and The Machine/ X Ray Spex achtige dingen leuk vind. Dat jullie met veel betere tips kunnen komen dan gewoon: Taylor Swift heeft een nieuw album, zij is het populairst dus zul je haar album goed vinden.
pi_175660714
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 22:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ik ben niet op die manier met muziek bezig maar het lijkt me dat zoiets vast wel te objectiveren is. Waarschijnlijk valt de werkelijkheid nooit te benaderen maar objectiever dan totaal subjectief lijkt me zeker mogelijk. In andere gebieden gebeurt dit toch ook gewoon?

Neem psychologie, daar stellen psychologen vaak stoornissen vast aan de hand van DSM-5. Terwijl je net zo goed kan stellen dat al die kenmerken en dergelijke die in de DSM-5 staan subjectief zijn. Toch is vrijwel iedereen het erover eens dat als een psycholoog aan de hand van zoiets vaststelt dat je een stoornis hebt dat het betrouwbaarder is dan wanneer een willekeurig iemand een diagnose aan de hand van wat op feesboek hep gestaan.
Zo'n zelfde idee kun je lijkt me op muziek ook toepassen. Dat gebeurt trouwens toch ook gewoon? Al die sites als youtube en spotify geven je toch continue tips wat je moet luisteren aan de hand van jouw smaak en die tips lijken met verloop van tijd beter te worden. Ik kan me best voorstellen dat met genoeg informatie algoritmes van dat soort misschien zelfs beter dan jij zelf kan, muziek die je tof vindt uit kunnen kiezen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat dat niet gebeurd omdat het pushen van bepaalde muziek winstgevender blijkt.

Het vaststellen van stoornissen is geen subjectieve bezigheid. Subjectief zou zijn als je stelt dat de ene stoornis objectief "beter" is dan een andere stoornis. Op dezelfde manier kun je wel vaststellen dát iets muziek is (hoewel ik daar ook wel een kanttekening bij zou plaatsen, maar goed) maar niet dat de ene muziek beter is dan de andere.

De algoritmes van Youtube en Spotify kijken helemaal niet naar de muziek. De systemen "weten" niet dat Jan Smit slecht is of Radiohead goed; ze kijken simpelweg naar jouw eerdere gedrag en wat er op basis van miljoenen andere luisteraars en kijkers het meest waarschijnlijk is wat jij wil horen. In het geval van Youtube vooral met het doel om te zorgen dat je blijft kijken (want reclames). Dat heeft verder met de kwaliteit van de muziek niets van doen. Eerder het omgekeerde: als de algoritmes suggereren dat ik Jan Smit kan luisteren, zijn zij blijkbaar van mening dat dat muziek zou zijn die beter in mijn smaak past (wat onzin is als het objectief slechte muziek is).
quote:
Vind ik niet. Dan zou Walking Dead een betere serie zijn dan Better Call Saul, de Mac beter dan een sterrenrestaurant en K3 beter dan Bettie Serveert. Dat is natuurlijk een mening die mogelijk is maar doe mij maar de mening van zelfbenoemde experts die wel tot een oordeel komen waar ik me in kan vinden.
Ja, precies, dit is de kern. Jij beweert dat jouw oordelen (zoals "Better Call Saul is een betere serie dan The Walking Dead") waarheid zijn omdat je je niet in andere oordelen kunt vinden. Wat ik juist betoog is dat geen van die beide oordelen objectief waarheid is omdat je series (eigenlijk: muziek) enkel subjectief kunt beoordelen. Dus nee, geen van beide series is in essentie "beter" dan de ander. Hoewel ik persoonlijk Better Call Saul tien keer leuker vind. :P
  maandag 11 december 2017 @ 23:11:25 #38
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175660839
Ik vind My Pal Foot Foot vanuit muzikaal oogpunt best wel interessant, eigenlijk. Het is volstrekt aritmisch maar desondanks kan ik er prima naar luisteren. Daar luister ik ook veel liever naar dan naar een nummer van Marco Borsato, ofzo. Marco Borsato is nu echt het equivalent van n droog kaakje, wmb. Zit geen geur of smaak aan.

Deze mag er ook zijn:


Maar ik ga me verder niet meer mengen in de eeuwenoude discussie of muziek objectief te beoordelen is. Been there. Done that.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_175660927
quote:
10s.gif Op maandag 11 december 2017 23:11 schreef EP3 het volgende:
Maar ik ga me verder niet meer mengen in de eeuwenoude discussie of muziek objectief te beoordelen is. Been there. Done that.
Geef dan ten minste even in enkele hoofd- en bijzinnen een samenvatting van het antwoord op de eeuwenoude discussie volgens de door de wol gewinterde DO2/EP3.
  maandag 11 december 2017 @ 23:15:41 #40
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175660948
quote:
11s.gif Op maandag 11 december 2017 23:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Geef dan ten minste even in enkele hoofd- en bijzinnen een samenvatting van het antwoord op de eeuwenoude discussie volgens de door de wol gewinterde DO2/EP3.
Ik heb geen antwoord. Da's nu net het probleem.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_175662173
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 23:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het vaststellen van stoornissen is geen subjectieve bezigheid.
Natuurlijk is het subjectief, stel iemand is erg druk en heeft dus misschien ADHD. Dan is het mogelijk dat hij naar 2 psychologen gaat die aan de hand van dezelfde methode tot andere conclusies komen. Misschien is dat omdat ze de kenmerken van de persoon anders inschatten. Of omdat ze verschillen in mening waar de grens ligt tussen gewoon ADHD of een beetje druk zijn. Als we alle psychologen op de wereld dezelfde persoon laten testen is het uitgesloten dat ze allemaal met dezelfde uitkomst komen. Dus is het vaststellen van zo'n stoornis subjectief. Dat er meer coherentie in zal zitten als je psychologen dit laat doen dan wanneer je leken dit laat doen is ook ongeveer een zekerheid. Daarom wilde ik dit als voorbeeld gebruiken dat je iets subjectiefs als een geestelijke stoornis (of muziek) wel degelijk kan objectiveren.

quote:
Subjectief zou zijn als je stelt dat de ene stoornis objectief "beter" is dan een andere stoornis.
Doordat je een grens moet stellen wanneer iemand wel een stoornis heeft of niet blijft het subjectief. Er bestaat geen absolute grens omdat het allemaal totaal openstaat voor interpretatie.

quote:
Op dezelfde manier kun je wel vaststellen dát iets muziek is (hoewel ik daar ook wel een kanttekening bij zou plaatsen, maar goed) maar niet dat de ene muziek beter is dan de andere.
Mijn mening is dat je dus wel degelijk veel informatie over muziek kan verzamelen en aan de hand daarvan er uitspraken over doen. Bijvoorbeeld wie het zuiverst zingt. Als je dat dan voor genoeg variabelen doet denk ik dat je dus objectiever bezig kan zijn dan wat nu de norm is. Ik denk wel dat dit misschien niks oplevert tot je een toepassing ervoor hebt.

quote:
In het geval van Youtube vooral met het doel om te zorgen dat je blijft kijken (want reclames). Dat heeft verder met de kwaliteit van de muziek niets van doen. Eerder het omgekeerde: als de algoritmes suggereren dat ik Jan Smit kan luisteren, zijn zij blijkbaar van mening dat dat muziek zou zijn die beter in mijn smaak past (wat onzin is als het objectief slechte muziek is).
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat Youtube/Spotify/Pandora voor hun gebruikers bepalen wat goede en slechte muziek is. Maar dat algoritmes soms erg goede suggesties kunnen doen, soms nog beter dan mensen. Muziek wordt denk ik in ieder geval gecategoriseerd en dus kan mij indie worden aanbevolen als ik indie luister en pop als ik pop luister. Anders lijkt me dat altijd pop aangeraden moet worden omdat het nou eenmaal populairder is. Of gezien ik soms dagen techno luister dat ik dat ook aangeraden krijg als ik indie luister. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit, dus ik weet bijna zeker dat youtube ook genre's gebruikt.

quote:
Ja, precies, dit is de kern. Jij beweert dat jouw oordelen (zoals "Better Call Saul is een betere serie dan The Walking Dead") waarheid zijn omdat je je niet in andere oordelen kunt vinden. Wat ik juist betoog is dat geen van die beide oordelen objectief waarheid is omdat je series (eigenlijk: muziek) enkel subjectief kunt beoordelen. Dus nee, geen van beide series is in essentie "beter" dan de ander. Hoewel ik persoonlijk Better Call Saul tien keer leuker vind. :P
Nouja ik denk dus dat je bijvoorbeeld zoals bij de Emmy's heel veel categorieën kan maken. Zoals plot, camerawerk, acteerwerk, ... x zoveel je wil. En dat je natuurlijk discussies kan hebben over elke individuele categorie en daaruit komt niet een perfecte weergave van de werkelijkheid. Alleen ik denk wel dat je op die manier een objectievere beoordeling kan doen dan het is beide even goed.

Eerlijk gezegd snap ik vooral niet zo goed hoe je kan vinden dat er wel kwaliteitsverschil is maar tegelijkertijd vindt dat dit niet te bepalen is. Als het er niet is ben ik met je eens dat je het niet kunt bepalen. Maar als het er wel is moet dat toch ergens uit blijken?
pi_175662292
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 00:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd snap ik vooral niet zo goed hoe je kan vinden dat er wel kwaliteitsverschil is maar tegelijkertijd vindt dat dit niet te bepalen is. Als het er niet is ben ik met je eens dat je het niet kunt bepalen. Maar als het er wel is moet dat toch ergens uit blijken?
Ik denk dat kwaliteit een persoonlijke opvatting is. Ik heb zeker een -uitgesproken- mening over wat ik zelf waardeer in muziek. Op sommige punten vind ik ook dat iedereen die mening zou moeten hebben omdat ik het haast als waarheid zie. Maar dat betekent niet dat ik veronderstel dat de muziek die ik tof vind ook fundamenteel beter is dan andere muziek.

Je kunt ook door het leven gaan met het idee dat de meeste mensen gewoon naar poep luisteren en geen smaak hebben en dat jij het bij het rechte eind hebt. Al dan niet omdat de critici het met je eens zijn. Maar ja, dat is ook weer zo-zo hè.

Al moet ik zeggen dat ik toch ook wel naar dat laatste neig af en toe. Zoals tijdens het luisteren van die dramatische kerstmuziek op Sky Radio.
pi_175662672
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 december 2017 00:21 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik denk dat kwaliteit een persoonlijke opvatting is. Ik heb zeker een -uitgesproken- mening over wat ik zelf waardeer in muziek. Op sommige punten vind ik ook dat iedereen die mening zou moeten hebben omdat ik het haast als waarheid zie. Maar dat betekent niet dat ik veronderstel dat de muziek die ik tof vind ook fundamenteel beter is dan andere muziek.
Ik ben het eens dat wat je kwaliteit vindt een persoonlijke opvatting is. Ik geloof best dat sommige muziek die ik niet tof vind heel goed is. Toch denk ik dat afhankelijk van welke criteria je gebruikt je kunt stellen dat sommige muziek beter dan andere is. Dat hoeft dan niet direct voor iedereen te gelden.

quote:
Je kunt ook door het leven gaan met het idee dat de meeste mensen gewoon naar poep luisteren en geen smaak hebben en dat jij het bij het rechte eind hebt. Al dan niet omdat de critici het met je eens zijn. Maar ja, dat is ook weer zo-zo hè.

Al moet ik zeggen dat ik toch ook wel naar dat laatste neig af en toe. Zoals tijdens het luisteren van die dramatische kerstmuziek op Sky Radio.
Tot op zekere hoogte denk ik ook dat mensen veel mensen weinig eigen smaak hebben. Het idee van een filterbubbel zoals bij nieuws kun je denk ik ook toepassen op muziek. Als je niet zelf op onderzoek uitgaat en je daadwerkelijk verdiept ontwikkel je (denk ik) minder eigen smaak. Of dat belangrijk is, is weer wat anders. Zolang je consumeert maakt het niet uit denk ik, als je produceert is het toch wel handig.
pi_175663568
Ergens denk ik dat er geen goede of slechte muziek bestaat, het is immers altijd een mening.
Er is muziek die ik mooi vind, muziek die ik leuk vind om af een toe te horen, muziek die ik totaal niet interessant vind en muziek die ik verschrikkelijk vind.

Aan de andere kant....als ik bepaalde lijsten van youtubeviews zie, ben ik toch geneigd naar een andere mening.
  dinsdag 12 december 2017 @ 08:03:43 #45
13973 ranja
image means nothing
pi_175663668
Youtube geeft mij eigenlijk nooit tips als coldplay, arcade fire of rolling stones :) ze weten dat ik daar toch niks aan vind, blijkbaar. The shaggs heb ik volgens mij wel eens als tip gehad, past beter bij wat ik luister dan coldplay :)
pi_175663774
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 08:03 schreef ranja het volgende:
Youtube geeft mij eigenlijk nooit tips als coldplay, arcade fire of rolling stones :) ze weten dat ik daar toch niks aan vind, blijkbaar. The shaggs heb ik volgens mij wel eens als tip gehad, past beter bij wat ik luister dan coldplay :)
Tips aan de hand van wat je al geluisterd hebt zijn over het algemeen wel redelijk ja, die zijn namelijk gebaseerd op jouw smaak. (Ook subjectief dus ;) )
  dinsdag 12 december 2017 @ 08:31:07 #47
13973 ranja
image means nothing
pi_175663874
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 08:18 schreef cafca het volgende:

Tips aan de hand van wat je al geluisterd hebt zijn over het algemeen wel redelijk ja, die zijn namelijk gebaseerd op jouw smaak. (Ook subjectief dus ;) )
ja precies :)
pi_175676431
Er kunnen vragen gesteld worden:
https://pitchfork.com/new(...)mbid=social_facebook
Aldus.
pi_175676506
Die jaarlijst van ze is niet zo interessant he?
  dinsdag 12 december 2017 @ 19:25:11 #50
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175676801
Nee, qua relevantie zijn ze voorijgestoken door npr _O_ al is de top 2 gelijk.

https://www.npr.org/2017/(...)lbums-of-2017-page-3
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:33:28 #51
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175679005
SZA en Kendrick zitten hier ook bij de platen die ik erg sterk vind.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:34:20 #52
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175679032
SZA
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:34:38 #53
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175679055
Je zet jezelf al voor lul als je Big Shaq erin zet

Snap oprecht niet waarom
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:34:50 #54
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175679060
Dit is ook wel een heel erg mooie hoes.

  dinsdag 12 december 2017 @ 20:36:11 #55
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175679121
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:34 schreef Beregd het volgende:
Dit is ook wel een heel erg mooie hoes.

[ afbeelding ]
Ja, had ik ook al genoemd.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:38:18 #56
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175679199
ah, had ik gemist. Doet me wat aan maggot brain denken, ook zo'n iconische hoes.
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:51:01 #57
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175679662
Er is wel erg veel eensgezindheid dit jaar, Kendrick 16x op 1

http://www.albumoftheyear.org/list/summary/2017/

Echt een fenomeen. In 2015 Was het nog duidelijker.

http://www.albumoftheyear.org/list/summary/2015/
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:53:59 #58
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175679797
Ja, absurd. Good Kid scoorde ook vrij hoog, ws.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:16:15 #59
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175680547
Ik vind to pimp a butterfly nog wel het beste wat die man heeft gemaakt tot nu toe denk ik

Daarna good kid

Maar wat een artiest
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:26:36 #60
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175680962
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:16 schreef richolio het volgende:
Ik vind to pimp a butterfly nog wel het beste wat die man heeft gemaakt tot nu toe denk ik

Daarna good kid

Maar wat een artiest
Ik luister Good Kid wel veel vaker dan TPAB.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_175681778
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:51 schreef Beregd het volgende:
Er is wel erg veel eensgezindheid dit jaar, Kendrick 16x op 1

http://www.albumoftheyear.org/list/summary/2017/

Echt een fenomeen. In 2015 Was het nog duidelijker.

http://www.albumoftheyear.org/list/summary/2015/
Hier op fok! was Lamar gewoon 11de in 2015, lijkt me ook een veel realistischere plek. Zulke dikke overwinningen laten wel zien dat de muziekpers tegenwoordig erg slecht hun werk doen. Het lijkt meer op een grote cirkeltrek dan op journalistiek. Je schiet als muziekliefhebbers toch ook niets op als dat soort media in plaats van muziek luisteren meer bezig zijn met elkaar na te apen. Op die manier valt er toch weinig te ontdekken in eindejaarslijstjes?
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:58:45 #62
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175682013
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Hier op fok! was Lamar gewoon 11de in 2015, lijkt me ook een veel realistischere plek. Zulke dikke overwinningen laten wel zien dat de muziekpers tegenwoordig erg slecht hun werk doen. Het lijkt meer op een grote cirkeltrek dan op journalistiek. Je schiet als muziekliefhebbers toch ook niets op als dat soort media in plaats van muziek luisteren meer bezig zijn met elkaar na te apen. Op die manier valt er toch weinig te ontdekken in eindejaarslijstjes?
Wie of wat stond er dan op 1? En waarom is nr 11 een realistischere plek dan nr 1?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_175682043
En DAMN. was toch ook weer niet zó goed?

/Edit
Overigens dankzij die lijst van Quietus wel Richard Dawson leren kennen. Best wel vet album zeg.

[ Bericht 59% gewijzigd door Xrenity op 12-12-2017 22:08:42 ]
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:44:28 #64
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_175683422
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:58 schreef EP3 het volgende:

[..]

Wie of wat stond er dan op 1?
Sufjan Stevens stond bij ons op 1 dat jaar, gevolgd door Courtney Barnett en Tame Impala.
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:46:39 #65
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_175683461
En wat staat Lorde trouwens onverwacht hoog overal. Ik ben wel onder de indruk van haar. Bij mij komt ze wel ergens in de top 20, maar ik hoor er eigenlijk nooit iemand over..
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:06:19 #66
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175683926
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:46 schreef kciR het volgende:
En wat staat Lorde trouwens onverwacht hoog overal. Ik ben wel onder de indruk van haar. Bij mij komt ze wel ergens in de top 20, maar ik hoor er eigenlijk nooit iemand over..
Ik vond de singles vrij meh, dus ik heb me niet eens meer aan de plaat gewaagd. Ten onrechte begrijp ik?
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:06:53 #67
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175683943
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:46 schreef kciR het volgende:
En wat staat Lorde trouwens onverwacht hoog overal. Ik ben wel onder de indruk van haar. Bij mij komt ze wel ergens in de top 20, maar ik hoor er eigenlijk nooit iemand over..
Ik kan er niets mee. Maar die kreeg wel veel lovende recensies, dus zo onverwacht is het niet.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:07:45 #68
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175683962
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:06 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Ik vond de singles vrij meh, dus ik heb me niet eens meer aan de plaat gewaagd. Ten onrechte begrijp ik?
Als je de singles niks vindt, kan je die albums wel overslaan.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:12:36 #69
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175684077
Ze is al zodanig veel gekopieerd de laatste jaren, dat ik eigenlijk ook niet veel meer voelde voor een nieuwe van haar.
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:13:08 #70
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175684090
Tweede nieuwe single van MGMT in korte tijd overigens:


Best een aardig nummer, net als Little Dark Age. Toffe clip ook. :) Maakt me toch wel benieuwd naar hun nieuwe plaat, ondanks de tegenvallende vorige.
pi_175685596
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:58 schreef EP3 het volgende:

[..]

Wie of wat stond er dan op 1? En waarom is nr 11 een realistischere plek dan nr 1?
Jaarlijstje 2015 van fok!
quote:
1. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell ( 868 / 19 )
2. Courtney Barnett - Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just Sit ( 665 / 17 )
3. Tame Impala - Currents ( 634 / 17 )
4. Father John Misty - I Love You, Honeybear ( 530 / 14 )
5. Kamasi Washington - The Epic ( 395 / 10 )
6. Joanna Newsom - Divers ( 378 / 9 )
7. Viet Cong - Viet Cong ( 362 / 10 )
8. Julia Holter - Have You in My Wilderness ( 352 / 9 )
9. Jamie xx - In Colour ( 338 / 10 )
10. Beach House - Thank Your Lucky Stars ( 329 / 8 )
11. Kendrick Lamar - To Pimp A Butterfly ( 317 / 7 )
Ze hebben 69 lijstjes gebruikt en hij staat 31 keer op 1 en 2. Er worden 1000den platen in een jaar uitgebracht en dan vindt 50% van de muziekpers dat deze #1 of 2 is. Ik dacht dat we vonden dat smaak persoonlijk was, voor de muziekpers blijkbaar niet die komen niet verder dan achter elkaar aanlopen. Komt dus nog bij dat dit dus niet het eerste jaar is dat hij volgens de muziekpers zoveel beter is dan al de rest. Ik geloof best dat hij de rapgod van dit moment is hoor maar om nou te zeggen dat hij zovéél beter is dan alle andere muziek die er maar is gaat denk ik nergens over. Verder leuk voor zon gast hoor dat hij de hele muziekpers in zijn zak heeft maar wat heb je daar als lezer nou aan?
  woensdag 13 december 2017 @ 01:34:40 #72
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175685895
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Jaarlijstje 2015 van fok!

[..]

Ze hebben 69 lijstjes gebruikt en hij staat 31 keer op 1 en 2. Er worden 1000den platen in een jaar uitgebracht en dan vindt 50% van de muziekpers dat deze #1 of 2 is. Ik dacht dat we vonden dat smaak persoonlijk was, voor de muziekpers blijkbaar niet die komen niet verder dan achter elkaar aanlopen. Komt dus nog bij dat dit dus niet het eerste jaar is dat hij volgens de muziekpers zoveel beter is dan al de rest. Ik geloof best dat hij de rapgod van dit moment is hoor maar om nou te zeggen dat hij zovéél beter is dan alle andere muziek die er maar is gaat denk ik nergens over. Verder leuk voor zon gast hoor dat hij de hele muziekpers in zijn zak heeft maar wat heb je daar als lezer nou aan?
Divers van Joanna was met terugwerkende kracht toch n betere nummer 1 geweest, idd, :P.

Zonder gekheid; TPAB is wel n verdomd ambitieuze plaat waar duidelijk veel aandacht aan is besteed. Dat hoor je er hoe dan ook in terug. Verder is ie de laatste jaren idd hot en lopen recensenten al sinds mensenheugenis achter elkaar aan. [fanboy] Maar in het geval van Kendrick kan ik best in dat enthousiasme meegaan, hoor. Die gast is echt n enorm talent. [/fanboy] Nu ja, het is ook weer geen Joanna, natuurlijk. Maar wie - buiten Joanna - is dat wel?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  woensdag 13 december 2017 @ 02:37:31 #73
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175686145
Carrie & Lowell was goed, maar nou óók weer niet echt #1 waard.

Al was Fourth of July voor mij zonder twijfel het mooiste nummertje van het jaar :@
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  woensdag 13 december 2017 @ 06:10:12 #74
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175686576
quote:
6s.gif Op woensdag 13 december 2017 01:34 schreef EP3 het volgende:

[..]

Divers van Joanna was met terugwerkende kracht toch n betere nummer 1 geweest, idd, :P.
QFT !!!

Wat een topjaar was het ook.
  woensdag 13 december 2017 @ 13:52:06 #75
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175693335
Ha! Bij Pitchfork hebben ze inmiddels ook in de gaten dat hun jaarlijsten helemaal doorspekt zijn van de hiphop, dus ze hebben nu een nieuwe jaarlijstcategorie geïntroduceerd: de 20 beste rockalbums van het jaar. _O- Alsof rock nu net zo'n niche is als jazz en metal. :')
https://pitchfork.com/fea(...)rock-albums-of-2017/
  woensdag 13 december 2017 @ 13:56:19 #76
13973 ranja
image means nothing
pi_175693448
quote:
10s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:52 schreef Grobbel het volgende:
Ha! Bij Pitchfork hebben ze inmiddels ook in de gaten dat hun jaarlijsten helemaal doorspekt zijn van de hiphop, dus ze hebben nu een nieuwe jaarlijstcategorie geïntroduceerd: de 20 beste rockalbums van het jaar. _O- Alsof rock nu net zo'n niche is als jazz en metal. :')
https://pitchfork.com/fea(...)rock-albums-of-2017/
daar deel ik er wel 6 mee :)
  woensdag 13 december 2017 @ 14:16:13 #77
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175693958
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:56 schreef ranja het volgende:

[..]

daar deel ik er wel 6 mee :)
Ik proef wel een beetje uit hun selectie dat hun hart allang niet meer bij rock ligt. Er was echt wel wat beters te vinden dan White Reaper en Waxahatchee dit jaar. :{
pi_175694163
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:56 schreef ranja het volgende:

[..]

daar deel ik er wel 6 mee :)
Ik dubbel met niemand :D
pi_175695070
quote:
10s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:52 schreef Grobbel het volgende:
Ha! Bij Pitchfork hebben ze inmiddels ook in de gaten dat hun jaarlijsten helemaal doorspekt zijn van de hiphop, dus ze hebben nu een nieuwe jaarlijstcategorie geïntroduceerd: de 20 beste rockalbums van het jaar. _O- Alsof rock nu net zo'n niche is als jazz en metal. :')
https://pitchfork.com/fea(...)rock-albums-of-2017/
Ik wilde naar aanleiding van deze post wel even hun jazz en metal lijstjes zien. Hebben ze niet, maar wel de 15 most memorable lyrics. Die shit is wel echt hilarisch.
quote:
“These expensive, these is red bottoms, these is bloody shoes”
CARDI B, “BODAK YELLOW”
WOW Wat een lyric

quote:
“I been giving birth on these haters ’cause I'm fertile/See these double Cs on this bag, murda/Want my double Ds in his bed, Serta/If you really love me make an album about me, word up”
BEYONCÉ, “MI GENTE” (REMIX)
:')

quote:
“My guy pretty like a girl”
FRANK OCEAN, “CHANEL”
Serieus? Dit is toch ene oor in andere oor uit type tekst?

quote:
“This country makes it hard to fuck”
FEVER RAY, “THIS COUNTRY”
It’s hard to fuck when the government tries to defund Planned Parenthood or makes it difficult to get contraception, when they continue to equate sex with shame. It’s hard to fuck when there’s a long-overdue reckoning with sexual assault, when every other headline is a reminder of how boundaries are optional for powerful men. Right now, America is generally an unerotic place, and Fever Ray’s Karin Dreijer isn’t the only one who’s noticed: people legitimately are having less sex under this administration.
Ligt het nou aan mij of is er geen enkele aanleiding om te denken dat This Country over Amerika gaat? Dreijer komt toch gewoon uit Zweden?
  woensdag 13 december 2017 @ 16:23:48 #80
13973 ranja
image means nothing
pi_175696679
quote:
15s.gif Op woensdag 13 december 2017 14:16 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Ik proef wel een beetje uit hun selectie dat hun hart allang niet meer bij rock ligt. Er was echt wel wat beters te vinden dan White Reaper en Waxahatchee dit jaar. :{
Ik heb lang gedacht dat Waxahatchee makkelijk mijn nummer 1 van het jaar zou worden. Nu denk ik dat ze nummer 3 wordt. Lager niet, hoger waarschijnlijk ook niet.
pi_175698852
Kendrick Lamar hype :')
  woensdag 13 december 2017 @ 17:55:39 #82
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175698874
Jane weaver, dat ik die nu pas ontdek zeg _O_
pi_175711013
Heeft PF niet al jarenlang genrespecifieke lijstjes naast de album top 50? In mijn herinnering wel in ieder geval. Sterker nog, in mijn herinnering hadden ze zelfs eerder een apart hiphop-lijstje toen hiphop nog niet vet cool was (in indie kringen), zegmaar voor 2012 ofzo. Vooral wat dat laatste betreft kan ik het mis hebben maar mijn eerste punt voelt wel behoorlijk legitiem, zo zonder heel eenvoudig speurwerk. Geen enkel speurwerk dus.
What Would Goku Do
  donderdag 14 december 2017 @ 06:31:44 #84
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175711808
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 00:31 schreef viagraap het volgende:
Heeft PF niet al jarenlang genrespecifieke lijstjes naast de album top 50? In mijn herinnering wel in ieder geval. Sterker nog, in mijn herinnering hadden ze zelfs eerder een apart hiphop-lijstje toen hiphop nog niet vet cool was (in indie kringen), zegmaar voor 2012 ofzo. Vooral wat dat laatste betreft kan ik het mis hebben maar mijn eerste punt voelt wel behoorlijk legitiem, zo zonder heel eenvoudig speurwerk. Geen enkel speurwerk dus.
vorig jaar was er ook gewoon een hiphop lijstje. Komt er mss nog aan.
  donderdag 14 december 2017 @ 08:04:25 #85
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175712505
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 06:31 schreef Beregd het volgende:

[..]

vorig jaar was er ook gewoon een hiphop lijstje. Komt er mss nog aan.
https://pitchfork.com/fea(...)-rap-albums-of-2017/

En ze zijn vorig jaar al begonnen met een jaarlijstje voor beste rockalbums blijkbaar.
  donderdag 14 december 2017 @ 08:30:34 #86
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175712664
Ik mis vooral aandacht voor folk / americana op pitchfork. Inde 00s was dat wel anders.
  donderdag 14 december 2017 @ 12:11:03 #87
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175716116
Ik denk dat die vijfde King Gizzard & The Lizard Wizard er nog echt van gaat komen dit jaar. De laatste twee dagen zijn twee nieuwe nummers geplaatst, met de verwachting dat er nog meer op komst zijn. Ik heb de vorige nog niet eens echt goed geluisterd... :o


pi_175716387
Arcade Fire kaartjes in de pocket *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_175716486
quote:
10s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:11 schreef Grobbel het volgende:
Ik denk dat die vijfde King Gizzard & The Lizard Wizard er nog echt van gaat komen dit jaar. De laatste twee dagen zijn twee nieuwe nummers geplaatst, met de verwachting dat er nog meer op komst zijn. Ik heb de vorige nog niet eens echt goed geluisterd... :o


Komt d'r ook, leftovers van de sessies van dit jaar.

De eerste 3 hadden een geweldig concept, maar die vierde is een beetje meer van hetzelfde, niet?
pi_175716892
Ik heb er nog geen 1 van geluisterd.. Vond hun 2016 album wel ok, maar nou niet zo tof dat ik nou direct stond te springen om 4 (5?) albums en 2 EP's dit jaar :P
nee, jij dan!
  donderdag 14 december 2017 @ 13:06:32 #91
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175716950
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:36 schreef Aisumasen het volgende:

[..]

Komt d'r ook, leftovers van de sessies van dit jaar.

De eerste 3 hadden een geweldig concept, maar die vierde is een beetje meer van hetzelfde, niet?
Pitchfork had nota bene juist die vierde opgenomen in hun top 20 van beste albums van het jaar. Ik heb de plaat nog niet heel goed beluisterd, op vooruitgesnelde (en erg sterke) single 'Crumbling Castle' na.
pi_175717083
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:02 schreef Gehenna het volgende:
Ik heb er nog geen 1 van geluisterd.. Vond hun 2016 album wel ok, maar nou niet zo tof dat ik nou direct stond te springen om 4 (5?) albums en 2 EP's dit jaar :P
Ik heb echt precies hetzelfde alleen die van vorig jaar gehoord, dat ze er dan 5 in een jaar uitbrengen maak alleen maar dat ik eerder denk laat maar zitten.
pi_175717305
Sund, jullie missen paar beste albums van het jaar. Die van vorig jaar viel voor mij beetje tegen na de output van 2011-2015 - en de meest recente dus ook, wellicht toen/nu beetje aan m'n King Gizzard-taks - maar vooral 'Sketches Of Brunswick East' (samenwerking met Mild High Club) van dit jaar is weer typisch King Gizzard met een andere, bijna jazzy, invalshoek. (Van de week lekker corny gedraaid toen ik door Brunswick East liep...) En 'Flying Microtonal Banana' was weer op het oude niveau van weleer, maar toch ook met een twist (microtonal tuning).
  donderdag 14 december 2017 @ 13:59:52 #94
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175718016
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:29 schreef Aisumasen het volgende:
Sund, jullie missen paar beste albums van het jaar. Die van vorig jaar viel voor mij beetje tegen na de output van 2011-2015 - en de meest recente dus ook, wellicht toen/nu beetje aan m'n King Gizzard-taks - maar vooral 'Sketches Of Brunswick East' (samenwerking met Mild High Club) van dit jaar is weer typisch King Gizzard met een andere, bijna jazzy, invalshoek. (Van de week lekker corny gedraaid toen ik door Brunswick East liep...) En 'Flying Microtonal Banana' was weer op het oude niveau van weleer, maar toch ook met een twist (microtonal tuning).
Helemaal mee eens, horen tot de beste albums van het jaar.
En volgend jaar komt KG met Mild High Club naar Paradiso. Nu al zin in een SOBE live-set. :)
pi_175718904
Hmm ik heb nu van elk 2017 album 1 a 2 nummers geluisterd, maar die werkten eigenlijk alleen op m'n zenuwen :{
nee, jij dan!
pi_175721769
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 08:30 schreef Beregd het volgende:
Ik mis vooral aandacht voor folk / americana op pitchfork. Inde 00s was dat wel anders.
Folk/Americana is niet meer hip :{w
  donderdag 14 december 2017 @ 16:51:08 #97
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175721809
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:48 schreef cafca het volgende:

[..]

Folk/Americana is niet meer hip :{w
Helemaal stukkapotgemaakt door Mumford & Sons.
pi_175721923
quote:
12s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:51 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Helemaal stukkapotgemaakt door Mumford & Sons.
Brrrr :{
pi_175722206
quote:
12s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:51 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Helemaal stukkapotgemaakt door Mumford & Sons.
Poeh, daar sla je de spijker wel op zijn kop :( :'( Eeuwig zonde ;(
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_175722266
Brrr ik dacht dat die er mee gestopt waren maar ze bleken een paar weken geleden gewoon bij de formula 1 op te treden..

Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  donderdag 14 december 2017 @ 17:44:39 #101
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175722573
Overigens was Pitchfork er toentertijd wel als de kippen bij om de band neer te sabelen: https://pitchfork.com/reviews/albums/13906-sigh-no-more/
Al was dat deels vals spelen, want de band was ten tijde van die recensie al een half jaar een megadikke hype in Europa (toen nog vooral onder hipsters, de hitparade kwam later). Lang genoeg dat de backlash al de kop opstak. Beetje makkelijk scoren, net als toentertijd bij het debuut van Alt-J waar ze ook vele maanden mee te laat waren.

Ik denk overigens dat als je terugbladert in oude topics hier op Fok! dat de meningen in die tijd (waaronder de mijne) toch wat positiever waren over M&S. Kan me nog herinneren dat ze het oude Roosje wisten uitverkopen in november 2009, en dat het wel echt de show was waar je bij had moeten zijn dat jaar in Nijmegen. De zeitgeist is toch wel wat veranderd sindsdien. :P
  donderdag 14 december 2017 @ 18:11:51 #102
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175723061
Die ( megadikke ) hype van M&S is destijds volledig aan mij voorbij gegaan, geloof ik. Weet wel dat ze n tijd behoorlijk populair waren ( en ik het altijd n zouteloze band heb gevonden ). Maar de tijd van uitverkochte zalen is voorbij, begrijp ik?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_175723112
Ik vond ze echt de allereerste seconde al totaal kut, zou het even moeten terugzoeken :D klopt dat ze idd al heel lang hip waren voordat ze echt doorbraken. Geen idee waardoor dat gebeurde?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 14 december 2017 @ 18:27:36 #104
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175723345
Een 2.1 en daarna een 2.0, :'). Gaat natuurlijk ook nergens over.

https://pitchfork.com/reviews/albums/20421-wilder-mind/
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 14 december 2017 @ 18:38:24 #105
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175723589
Eerste 2 albums vond ik gewoon dikke prima hoor. Daarna werd het minder
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  donderdag 14 december 2017 @ 19:17:18 #106
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175724476
Een rapalbum van hetzelfde matige niveau is al snel een 7.3 of zo.
  donderdag 14 december 2017 @ 19:31:32 #107
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175724798
https://m.imgur.com/gallery/MNMwn

Slechts 1% van alle albums vorig jaar. Gelukkig hebben we sites als npr waar een beetje eclectisch zijn nog een deugd is.
  donderdag 14 december 2017 @ 19:46:30 #108
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175725112
Katherine is niet snel tevreden, zie ik.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 14 december 2017 @ 19:55:53 #109
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175725342
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:46 schreef EP3 het volgende:
Katherine is niet snel tevreden, zie ik.
ofwel is ze de stagiair die alle kutalbums kreeg.
  donderdag 14 december 2017 @ 20:00:27 #110
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175725426
Verbaas me eigenlijk over die berg reviewers. Teller staat inmiddels op 137.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_175726485
Ik heb Mumford & Sons een keer als support gezien van Arcade Fire, zo rond 2010 was dat geloof ik, en dat vond ik toch best vermakelijk moet ik zeggen. Ken alleen het eerste album en het is niks spannends, maar een hekel heb ik er ook niet aan.

Geen idee hoe de opvolgers zijn verder, vond het ook niet goed genoeg om die band te gaan volgen. :P
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  donderdag 14 december 2017 @ 20:48:08 #112
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175726810
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 20:00 schreef EP3 het volgende:
Verbaas me eigenlijk over die berg reviewers. Teller staat inmiddels op 137.
Dat vertekent wel een beetje. 72 van hen hebben maar 3 Of Minder reviews gemaakt.
  donderdag 14 december 2017 @ 21:06:14 #113
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175727485
Ik heb zelf even wat statistiek getrokken. Het klopt helemaal niet wat ik zei over folk :o wel een duidelijke evolutie naar meer rap & RnB



Wat betreft BNM is de evolutie vrij gelijkaardig, vooral bij Pop/RnB zie je hier een significante positieve afwijking



Ook het cliché dat ze vooral Radioheadlovers zijn klopt niet, hieronder alle artiesten met minstens 5 reviews, zijn er 86 meer populair

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 25% gewijzigd door Beregd op 14-12-2017 21:41:44 ]
  donderdag 14 december 2017 @ 21:35:17 #114
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175728661
Daar verbaas ik me dus over. Dat er blijkbaar een berg aan reviewers is die maar n paar reviews hebben geschreven.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 14 december 2017 @ 21:48:38 #115
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175729085
Nav van mumford & suns ook de 100 slechtste albums bekeken. Ze zijn in goed gezelschap van ondermeer "9", "Heathen Chemistry" en "lateralus"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Beregd op 14-12-2017 22:05:58 ]
  donderdag 14 december 2017 @ 22:31:06 #116
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_175730668
quote:
19s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:48 schreef Beregd het volgende:
Nav van mumford & suns ook de 100 slechtste albums bekeken. Ze zijn in goed gezelschap van ondermeer "9", "Heathen Chemistry" en "lateralus"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wow! Heb je dit allemaal handmatig nagetrokken?
Op zich is het natuurlijk niet gek als je interesse verschuift naar andere genres, dat heb ik zelf ook. Maar als website heb je waarschijnlijk een consistentere smaak of doelgroep die je wilt bedienen. Dus opvallend is het wel. Waar zou die verschuiving door komen? Het willen aanspreken van een breder publiek? Of zou het een marketing dingetje zijn?

Hoe kom je er trouwens op om een album met bijvoorbeeld een 0,2 te reviewen. 'Het was echt een kut album, maar dat ene akkoord in het derde nummer was wel echt raak, dus een nul is echt te weinig.'
  donderdag 14 december 2017 @ 22:35:08 #117
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_175730846
Ik heb M&S ooit gezien in een 3voor12 sessie bij Metropolis festival op het Schouwburgplein. In een klein tentje met max 200 man, waarbij de houten vloer helemaal op en neer ging, dat was wel echt gaaf. Zal ik niet snel vergeten. Ik luister het eigenlijk nooit meer, maar dat eerste album zou ik nog best goed kunnen horen..
  donderdag 14 december 2017 @ 23:39:41 #118
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175732628
Verwachten jullie dat die kaartjesverkoop voor AF morgen snel gaat? Maw; moet ik voor 10:00 klaar zitten?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Moderator donderdag 14 december 2017 @ 23:41:28 #119
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_175732658
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 23:39 schreef EP3 het volgende:
Verwachten jullie dat die kaartjesverkoop voor AF morgen snel gaat? Maw; moet ik voor 10:00 klaar zitten?
Ja, vandaag kon je trouwens al kaartjes kopen in de presale. Paar uur lang was het gewoon open.
pi_175733160
Wow lekker bezig beregd :D damien Rice en zo ook in die slechtste album lijst, vet lijstje :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:17:54 #121
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175733352
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 23:41 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Ja, vandaag kon je trouwens al kaartjes kopen in de presale. Paar uur lang was het gewoon open.
Heb ze al binnen.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Moderator vrijdag 15 december 2017 @ 00:19:48 #122
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_175733379
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:17 schreef EP3 het volgende:

[..]

Heb ze al binnen.
Wat :D :?

Edit: Oh je kan ze nog steeds kopen dus. Vreemd.
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:31:45 #123
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175733511
quote:
10s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:44 schreef Grobbel het volgende:
Overigens was Pitchfork er toentertijd wel als de kippen bij om de band neer te sabelen: https://pitchfork.com/reviews/albums/13906-sigh-no-more/
Al was dat deels vals spelen, want de band was ten tijde van die recensie al een half jaar een megadikke hype in Europa (toen nog vooral onder hipsters, de hitparade kwam later). Lang genoeg dat de backlash al de kop opstak. Beetje makkelijk scoren, net als toentertijd bij het debuut van Alt-J waar ze ook vele maanden mee te laat waren.

Ik denk overigens dat als je terugbladert in oude topics hier op Fok! dat de meningen in die tijd (waaronder de mijne) toch wat positiever waren over M&S. Kan me nog herinneren dat ze het oude Roosje wisten uitverkopen in november 2009, en dat het wel echt de show was waar je bij had moeten zijn dat jaar in Nijmegen. De zeitgeist is toch wel wat veranderd sindsdien. :P
En 2.1 voor dat album? Wát een onzin zeg. Ik begon Pitchfork steeds minder te mogen (al was dit toch al wel een tijdje geleden)
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:42:15 #124
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175733591
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:31 schreef richolio het volgende:

[..]

En 2.1 voor dat album? Wát een onzin zeg. Ik begon Pitchfork steeds minder te mogen (al was dit toch al wel een tijdje geleden)
Vooral dit argument gaat helemaal nergens over

quote:
Worse is "Little Lion Man", which is already a hit in Britain but sounds overly self-absorbed in its insistent mea culpas, as if admitting wrongdoing is a noble gesture: "I really fucked it up this time, didn't I, my dear?"
:D
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:42:26 #125
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175733593
Dit vind ik nog steeds de meest beschamende. Verbaast me eigenlijk dat ie er nog op staat:

https://pitchfork.com/reviews/albums/5799-the-fragile/

-

Ze zijn er later blijkbaar wel op teruggekomen:

https://pitchfork.com/rev(...)ragile-deviations-1/

:').
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:43:58 #126
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175733605
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 22:31 schreef kciR het volgende:

[..]

Wow! Heb je dit allemaal handmatig nagetrokken?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:44:42 #127
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175733612
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:42 schreef Beregd het volgende:

[..]

Vooral dit argument gaat helemaal nergens over

[..]

:D
God _O-

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:42 schreef EP3 het volgende:
Dit vind ik nog steeds de meest beschamende. Verbaast me eigenlijk dat ie er nog op staat:

https://pitchfork.com/reviews/albums/5799-the-fragile/

-

Ze zijn er later blijkbaar wel op teruggekomen:

https://pitchfork.com/rev(...)ragile-deviations-1/

:').
Oh ja hoor _O- Van een 2 naar een 8.7 :') Waar is het dan allemaal op gebasseerd vraag je je af
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:46:26 #128
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175733621
Die review van Heathen Chemistry is wel hilarisch om te lezen, maar ook gewoon onterecht streng.

Die van Jet is een classic :7

En dit stukje poëzie :D

quote:
I'd say Old Time Relijun's Uterus and Fire is a true innovation in modern music. I think it's the first time anyone's ever recorded an ensemble of diarrhea- afflicted Down's Syndrome chimpanzees taking a collective dump in someone's garage. They somehow managed to mic each of the chimp's asses, slip 'em each a strong laxative with a banana lunch, and then, kerblaam! Lucky for you, dear consumer, these tree- swingers squeeze out just enough smelly goods to make for an entire album of pure unadulterated shit.
pi_175734162
quote:
10s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:59 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, horen tot de beste albums van het jaar.
En volgend jaar komt KG met Mild High Club naar Paradiso. Nu al zin in een SOBE live-set. :)
Ja, twee avonden zelfs, toch? Zijn sinds een jaar of 2 ook in Europa erg populair aan het worden, mooi om te zien. Ook een van de weinige acts waar ik dubbel-drums tolereer.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 14:32 schreef Gehenna het volgende:
Hmm ik heb nu van elk 2017 album 1 a 2 nummers geluisterd, maar die werkten eigenlijk alleen op m'n zenuwen :{
'Billabong Valley' van 'Flying Microtonal Banana' en 'Countdown' van 'Sketches Of Brunswick East' eens proberen, als je niet van het jam-werk bent.
pi_175735070
quote:
12s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:43 schreef Beregd het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cool. Daar ga ik eens wat mee rekenen.
Aldus.
  vrijdag 15 december 2017 @ 09:42:03 #131
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175735984
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 18:11 schreef EP3 het volgende:
Die ( megadikke ) hype van M&S is destijds volledig aan mij voorbij gegaan, geloof ik. Weet wel dat ze n tijd behoorlijk populair waren ( en ik het altijd n zouteloze band heb gevonden ). Maar de tijd van uitverkochte zalen is voorbij, begrijp ik?
Denk eerder doorgegroeid richting headlinen van Lowlands en Pinkpop.
  vrijdag 15 december 2017 @ 10:16:03 #132
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175736736
Kan iemand me Brockhampton uitleggen overigens? Het hele internet staat vol met jubelverhalen, maar alles wat ik er tot dusver van heb gehoord is niet zo heel bijzonder.
  vrijdag 15 december 2017 @ 10:16:08 #133
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175736738
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 december 2017 08:36 schreef Z het volgende:

[..]

Cool. Daar ga ik eens wat mee rekenen.
Het enige vervelende is dat ik de reissues er niet uitgefilterd krijg. Voor 2016 haal je ook best de zondagen weg, want dat zijn reviews van oude platen.

Nog een leuke: winning streaks, volgende bands hebben 5 albums na elkaar met 8+ score: Califone ( O+ ), fennesz, sleater-kinny, beach house, caetano veloso, okkervil river, Joanna Newom, Iron&Wine, scuba, swans

[ Bericht 1% gewijzigd door Beregd op 15-12-2017 10:47:58 ]
  vrijdag 15 december 2017 @ 10:17:40 #134
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175736761
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 december 2017 10:16 schreef Beregd het volgende:

[..]

Het enige vervelende is dat ik de reissues er niet uitgefilterd krijg. Voor 2016 haal je ook best de zondagen weg, want dat zijn reviews van oude platen.

Nog een leuke: winning streaks, volgende bands hebben 5 albums na elkaar met 8+ score: Califone ( O+ ), fennesz, sleater-kinny, beach house, caetano veloso
Bij Caetano Veloso zal het wel om reissues gaan lijkt me?
  vrijdag 15 december 2017 @ 10:20:26 #135
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175736804
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 december 2017 10:17 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Bij Caetano Veloso zal het wel om reissues gaan lijkt me?
Even m'n eigen vraag beantwoordend: verbazingwekkend genoeg zitten daar gewoon drie platen tussen van de laatste 20 jaar. :o (plus ook een verzamelaar)
Opvallend voor een artiest die in de jaren zestig en zeventig zo belangrijk was. Binnenkort die nieuwere platen toch maar eens luisteren. :)

https://pitchfork.com/search/?query=caetano%20veloso
  vrijdag 15 december 2017 @ 11:36:56 #136
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_175738209
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 06:21 schreef Aisumasen het volgende:

[..]

'Billabong Valley' van 'Flying Microtonal Banana' en 'Countdown' van 'Sketches Of Brunswick East' eens proberen, als je niet van het jam-werk bent.
Tja ik krijg er vooral zin in om andere artiesten te gaan luisteren die dit imho leuker deden. Bij countdown, wil ik het afzetten en Funkadelic oid gaan luisteren, Bij die andere lonk ik naar Secret Chiefs 3.. oO<
nee, jij dan!
pi_175738427
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 11:36 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Tja ik krijg er vooral zin in om andere artiesten te gaan luisteren die dit imho leuker deden. Bij countdown, wil ik het afzetten en Funkadelic oid gaan luisteren, Bij die andere lonk ik naar Secret Chiefs 3.. oO<
Dit heb ik ook precies. Ik vind het allemaal net niet, maar het inspireert tot het luisteren van de inspiraties :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 15 december 2017 @ 12:10:16 #138
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175738881
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 11:36 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Tja ik krijg er vooral zin in om andere artiesten te gaan luisteren die dit imho leuker deden. Bij countdown, wil ik het afzetten en Funkadelic oid gaan luisteren, Bij die andere lonk ik naar Secret Chiefs 3.. oO<
Ik vind beide vergelijkingen niet echt de lading dekken; maar wellicht komt dat doordat je nu specifieke nummers er uit hebt gepikt. KG&TLW is echt wel meer dan een rijtje invloeden. Er zijn weinig bands die zo'n eigen sound en stijl hebben anno 2017.
  vrijdag 15 december 2017 @ 12:10:46 #139
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175738892
Waarom luister ik nu pas naar Charlotte Gainsbourg, eigenlijk?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Moderator vrijdag 15 december 2017 @ 12:16:30 #140
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_175739007
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:10 schreef EP3 het volgende:
Waarom luister ik nu pas naar Charlotte Gainsbourg, eigenlijk?
Goed hè
  vrijdag 15 december 2017 @ 12:38:18 #141
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175739419
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:16 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Goed hè
Ja. Geen idee waarom ik daar zo lang mee gewacht heb. Ik bedoel; melancholieke synths, zwellende violen en een Frans fluistermeisje met genoeg bagage voor n half jaar Verweggistan. What's not to like?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 15 december 2017 @ 12:39:16 #142
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175739445
In de WTF-categorie: Lord Huron is groot genoeg voor een show in de Ronda?? Wanneer is dat nu weer gebeurd?

https://www.facebook.com/events/1607517439272824/
pi_175741548
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:39 schreef Grobbel het volgende:
In de WTF-categorie: Lord Huron is groot genoeg voor een show in de Ronda?? Wanneer is dat nu weer gebeurd?

https://www.facebook.com/events/1607517439272824/
Damn, dat is weer zo'n band die ik een beetje vergeten was. Fijne muziek is dat :Y
pi_175741605
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:39 schreef Grobbel het volgende:
In de WTF-categorie: Lord Huron is groot genoeg voor een show in de Ronda?? Wanneer is dat nu weer gebeurd?

https://www.facebook.com/events/1607517439272824/
Wie? :?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_175741784
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:31 schreef Norrage het volgende:

[..]

Wie? :?
Ik zag dat ze de nummer 7 waren van mijn jaarlijst in 2015.
Sindsdien nauwelijks meer gedraaid :@
  vrijdag 15 december 2017 @ 16:32:23 #146
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_175743877
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:31 schreef Norrage het volgende:

[..]

Wie? :?
Ik ken ze al wel wat langer (2011 al, als ik last.fm moet geloven), maar ze zijn nooit echt tot me doorgedrongen. Hoorde er eerlijk gezegd weinig van verder, niks van buzz meegekregen. Zou ze eerder in de kleine zaal van Paradiso verwachten of zo.

Ach, hebben we in elk geval nu wel in de gaten dat ze ineens heel groot zijn geworden. Dat scheelt weer als ze ineens als festivalheadliner worden aangekondigd of zo. :')
  zaterdag 16 december 2017 @ 17:54:42 #147
317370 Spies
They're gonna find us
pi_175765698
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:39 schreef Grobbel het volgende:
In de WTF-categorie: Lord Huron is groot genoeg voor een show in de Ronda?? Wanneer is dat nu weer gebeurd?

https://www.facebook.com/events/1607517439272824/
Komt doordat hun nummer "The Night We Met" werd gebruikt in de serie 13 Reasons Why, een redelijk grote hype onder tieners. Kijk maar eens naar de stats op Last.fm, is met afstand hun meest afgespeelde nummer. Goede band verder.
pi_175818034
Milano, het nieuwe project van Daniele Luppi met hulp van Parquet Courts en Karen O is erg leuk. Aanradertje!

En ik vond vandaag in de platenzaak het album The Con X: Covers. Uitgebracht ter ere van het tienjarig bestaan van The Con van Tegan and Sara. Ja, dat is dit jaar, wist ik ook niet. Allerlei artiesten hebben het album gecoverd, van begin tot einde in de normale volgorde. De ene keer beter geslaagd dan de andere keer, maar zeker voor liefhebbers van T&S erg leuk.

Onder meer Ryan Adams, City and Colour, Kelly Lee Owens, Hayley Williams, Grimes, Sara Bareilles en Chvrches namen een song onder handen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 19 december 2017 @ 12:28:24 #149
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_175835070
De lijstjes waar er echt nog iets te ontdekken valt worden steeds zeldzamer (Quietus, Gorilla vs bear), maar mijn favoriete blog komt elk jaar weer met een prachtig lijstje af, met focus op rootsmuziek wars van alle hipstergeweld.

https://aquariumdrunkard.(...)2017-year-in-review/

Dit keer met een spotify-lijstje :)
pi_175835741
Het leukste vond ik altijd de (rommelige) lijstjes van artiesten die Pitchfork een paar jaar publiceerde. Naast muziek werden ook boeken, kunst, film, etc. genoemd. Daar zijn ze helaas mee gestopt.
Aldus.
pi_175835752
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:28 schreef Beregd het volgende:
De lijstjes waar er echt nog iets te ontdekken valt worden steeds zeldzamer (Quietus, Gorilla vs bear), maar mijn favoriete blog komt elk jaar weer met een prachtig lijstje af, met focus op rootsmuziek wars van alle hipstergeweld.

https://aquariumdrunkard.(...)2017-year-in-review/

Dit keer met een spotify-lijstje :)
Leuk! Heb die ook in mijn spotify gegooid :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_175836322
Resident Advisor is gestopt met mega-lijstjes en het is best wel goed uitgepakt denk ik. https://www.residentadvisor.net/features/3090
pi_176040658
Hebben jullie, naast de natuurlijk al ingezonden albumjaarlijsten, ook nog favoriete songs van 2017 eigenlijk? En zo ja, welke?

En wat is je favoriete tekstpassage, zowel Engels, Nederlands en / of anderstalig?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 27 december 2017 @ 14:57:26 #155
13973 ranja
image means nothing
pi_176040873
Songs, ja natuurlijk....
Pip Blom heeft wat nummers uitgebracht waarvan met name School erg goed is
Ist Ist ook een aantal nummers, met name Right Before Your Eyes
Black Monsson idem met name Heaven
The Breeders - Wait in the Car
The Orielles - Sugar Tastes Like Salt
Gulp - Morning Velvet Sky
Lauren Ruth Wars - Did I Offend You?
Korfbal - Scully
Elle Mary & The Bad Man - Pretend

Dat zijn de voornaamste nummers van bands die dit jaar (nog) geen album hebben uitgebracht en mogelijk dus volgend jaar in m'n eindejaarslijst komen :)
(de meeste daarvan staan wel ergens in het zangeres-met-gitaar of nederlands alternatief topic)
pi_176072465
Goede bijdrage!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 30 december 2017 @ 10:39:59 #157
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176140711
En King Gizzard & The Lizard Wizard kondigt net aan dat album #5 van het jaar, "Gumboot Soup" op 31 december zal uitkomen. _O_ :D

https://www.facebook.com/kinggizzardandthelizardwizard/
pi_176147807
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 december 2017 10:39 schreef Grobbel het volgende:
En King Gizzard & The Lizard Wizard kondigt net aan dat album #5 van het jaar, "Gumboot Soup" op 31 december zal uitkomen. _O_ :D

https://www.facebook.com/kinggizzardandthelizardwizard/
Ik had verwacht dat ze het morgen om 23:59 (AEDT) zouden uitbrengen, maar...

https://kinggizzard.bandcamp.com/album/gumboot-soup


https://open.spotify.com/album/6iQXoihfjrA9b65XnOddk9

[ Bericht 4% gewijzigd door Aisumasen op 30-12-2017 14:52:20 ]
  donderdag 4 januari 2018 @ 12:26:30 #159
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_176278233
Beste wensen iedereen!


Naar wat valt er uit te kijken dit jaar?
pi_176278318
Beste wensen iedereen! *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 4 januari 2018 @ 12:33:42 #161
13973 ranja
image means nothing
pi_176278369
quote:
14s.gif Op donderdag 4 januari 2018 12:26 schreef Beregd het volgende:

Naar wat valt er uit te kijken dit jaar?
In elk geval een reuniealbum van Belly, aangezien ze op BKS staan neem ik aan ook Chvrches, ook Elle Mary & The Bad Man en verder hoop ik op een album van Pip Blom en Ist Ist eindelijk
  donderdag 4 januari 2018 @ 12:40:10 #162
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_176278492
Vooral naar Mitski eigenlijk O+

Di is een vrij uitgebreide lijst

https://www.stereogum.com(...)ises/2017-in-review/
pi_176278559
Weinig interessants zeg :N :X Chromatics misschien, maar die stonden de laatste 3 jaar ook op de lijst geloof ik :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 4 januari 2018 @ 12:44:14 #164
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176278564
MBV, FKA, MGMT, OPN, Sky, Mitksi, West, Parquet Courts... Teveel om op te noemen, c_/!
O, en nog De Beste Wensen, :*.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 4 januari 2018 @ 12:57:44 #165
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176278798
MBV, Tool..

Eerst zien dan geloven :D

Verder Anna van Hauswolff, Mount Eerie, Danny Brown O+

En natuurlijk Watain, Summoning en Tribulation :7
nee, jij dan!
pi_176279132
Arctic Monkeys vergeten :o
pi_176279257
Arctic Monkeys, Vampire Weekend, MBV, MGMT, Franz Ferdinand, Mount Eerie kijk ik naar uit.
pi_176279574
Ik luisterde gister toevalliug naar 'The Best Ever Death Metal Band in Denton' van The Mountain Goats en hoorde:
1
2
3
4
The best ever death metal band out of Denton
Never settled on a name
But the top three contenders, after weeks of debate
Were "Satan's Fingers," and "The Killers," and "The Hospital Bombers" 

Toen dacht ik: zouden The Hospital Bombers zich hiernaar vernoemd hebben? Aangezien hun eerste EP 'Devil's fingers' heet, denk ik van wel. Leuk trivia-tje.
Aldus.
  donderdag 4 januari 2018 @ 14:08:25 #169
13973 ranja
image means nothing
pi_176280326
Oja, Breeders en Superchunk zijn ook altijd interessant natuurlijk
  donderdag 4 januari 2018 @ 14:08:55 #170
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176280343
quote:
2s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:37 schreef Z het volgende:
Ik luisterde gister toevalliug naar 'The Best Ever Death Metal Band in Denton' van The Mountain Goats en hoorde:
[ code verwijderd ]

Toen dacht ik: zouden The Hospital Bombers zich hiernaar vernoemd hebben? Aangezien hun eerste EP 'Devil's fingers' heet, denk ik van wel. Leuk trivia-tje.
En The Killers dan? :P
nee, jij dan!
pi_176280801
quote:
10s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:08 schreef Gehenna het volgende:

[..]

En The Killers dan? :P
Goede vraag.
Aldus.
pi_176280858
"De naam "The Killers" komt uit de videoclip van Crystal van New Order"
https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Killers_(band)
Aldus.
  donderdag 4 januari 2018 @ 16:15:13 #173
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_176283390
Ik heb het aankomende Anna von Hausswolff album al in pre-order staan maar verder is er nog weinig waar ik echt naar uitkijk, maar er zal ongetwijfeld veel moois komen.

Op die Stereogum link zie ik in ieder geval YOB en Deafheaven al genoemd staan.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  donderdag 4 januari 2018 @ 16:17:17 #174
13973 ranja
image means nothing
pi_176283439
quote:
2s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:30 schreef Z het volgende:
"De naam "The Killers" komt uit de videoclip van Crystal van New Order"
https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Killers_(band)
basiskennis :P

  vrijdag 5 januari 2018 @ 13:46:45 #175
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_176300639
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 12:57 schreef Gehenna het volgende:
MBV, Tool..

Eerst zien dan geloven :D
In ieder geval wel een nieuwe A Perfect Circle. Dat is toch ook een beetje Tool.. :)
  vrijdag 5 januari 2018 @ 14:38:05 #176
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176301891
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:46 schreef kciR het volgende:

[..]

In ieder geval wel een nieuwe A Perfect Circle. Dat is toch ook een beetje Tool.. :)
Ja het is iets, maar toch altijd wel een duidelijk stapje minder leuk gevonden dan Tool

Sowieso ben ik wel benieuwd hoe ik zal reageren op een nieuw Tool album, dat was echt magische muziek en supercomplex toen ik dat voor het eerst hoorde (rond m'n 16e). Tegenwoordig is die magie er wel van af, en blijft er gewoon leuke muziek over. En ik hoop dat het daardoor een eventueel nieuwe album niet een enorme tegenvaller gaat worden :P
nee, jij dan!
pi_176309592
quote:
2s.gif Op donderdag 4 januari 2018 12:40 schreef Beregd het volgende:
Vooral naar Mitski eigenlijk O+

Di is een vrij uitgebreide lijst

https://www.stereogum.com(...)ises/2017-in-review/
Uit deze lijst heb ik op voorhand vooral zin in de nieuwe platen van Lily Allen, Natalie Prass, Jack White, Parquet Courts, Sharon van Etten en Carly Rae Jepsen.

En ben ik best wel benieuwd naar wat Stephen Malkmus nog te bieden heeft.

Verder natuurlijk hopen op veel leuke verrassingen.

De nieuwste van Miguel is zelfs stiekem al uit, zag ik. Helemaal gemist vorige maand. In Nederland ook nog niet in de platenzaak zien liggen.

En hier https://velvetmusic.nl/expected_releases zie ik nog Glen Hansard, John Bramwell, Joan As Police Woman en Marlon Williams als interessante namen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 5 januari 2018 @ 20:27:54 #178
13973 ranja
image means nothing
pi_176309749
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 20:19 schreef methodmich het volgende:
Uit deze lijst heb ik op voorhand vooral zin in de nieuwe platen van Lily Allen, Natalie Prass, Jack White, Parquet Courts, Sharon van Etten en Carly Rae Jepsen.
de eerste nieuwe single van Lily doet mij nog niet meteen naar meer verlangen... hopen op een beter album. zo goed als de eerste 2 zal het vrees ik niet meer gaan worden
  zaterdag 6 januari 2018 @ 20:04:21 #179
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_176329335
Amen dunes komt ook met nieuw werk.
pi_176393182
Nieuwe Car Seat Headrest komt eraan; 16 februari.

  woensdag 10 januari 2018 @ 12:26:04 #181
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176409122
Charlotte Gainsbourg komt naar Paradiso op 24 maart. VVK aanstaande vrijdag.

Wel moeilijk dure tickets, meer dan 30 euro...
  woensdag 10 januari 2018 @ 12:31:09 #182
13973 ranja
image means nothing
pi_176409204
quote:
17s.gif Op woensdag 10 januari 2018 12:26 schreef Grobbel het volgende:
Charlotte Gainsbourg komt naar Paradiso op 24 maart. VVK aanstaande vrijdag.

Wel moeilijk dure tickets, meer dan 30 euro...
Tja, dat was Vanessa Paradis in dezelfde zaal ook, redelijk normale prijs voor grotere namen tegenwoordig volgens mij (afgezien van ziggo/afas en dergelijke natuurlijk).
  donderdag 11 januari 2018 @ 11:16:04 #183
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_176428899
Na 8 jaar komt er weer een nieuwe plaat + tour van Johan!

https://3voor12.vpro.nl/u(...)an-keert-terug~.html
pi_176428919
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 11:16 schreef kciR het volgende:
Na 8 jaar komt er weer een nieuwe plaat + tour van Johan!

https://3voor12.vpro.nl/u(...)an-keert-terug~.html
Jaaa *O*
pi_176428930
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:53 schreef Maxerazzi het volgende:
Nieuwe Car Seat Headrest komt eraan; 16 februari.

De muziek is best leuk, maar ik kan er niet naar kijken. Irritante hipster dat het is :P
nee, jij dan!
pi_176434315
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 11:16 schreef kciR het volgende:
Na 8 jaar komt er weer een nieuwe plaat + tour van Johan!

https://3voor12.vpro.nl/u(...)an-keert-terug~.html
Ook wel benieuwd naar, al kan het misschien alleen maar tegenvallen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:53:43 #187
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176438456
Suuns kondigt ook een nieuwe plaat aan die in maart zal uitkomen. Eerste nummer lijkt op een iets andere richting te wijzen (veel drukker dan het slepende, dronende werk van de laatste 2 albums), maar ben vooral benieuwd hoe het gaat passen in de context van de rest van het album.

pi_176440023
Leipe track wel, even wennen.
pi_176470090
Die Sufjan-soundtrack van Call Me By Your Name is wel echt de kers op een fabuleuze cinemataart, hé. Wat een parel van een film.
pi_176515915
Nieuwe BRMC is supernice :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator maandag 15 januari 2018 @ 13:01:05 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_176517554
Sinds vandaag lees ik ineens over ESNS in plaats van eurosonic of noorderslag, is dat een marketing dingetje?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 15 januari 2018 @ 13:56:50 #192
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176518652
quote:
2s.gif Op maandag 15 januari 2018 13:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Sinds vandaag lees ik ineens over ESNS in plaats van eurosonic of noorderslag, is dat een marketing dingetje?
Nou het typt vooral makkelijker denk ik
nee, jij dan!
  Moderator maandag 15 januari 2018 @ 13:57:39 #193
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_176518664
quote:
10s.gif Op maandag 15 januari 2018 13:56 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Nou het typt vooral makkelijker denk ik
Ik moest echt gaan zoeken waar ESNS nou weer voor stond... ik dacht misschien heeft de SNS bank Enschede een festivalletje gesponsord ofzo :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 15 januari 2018 @ 17:29:36 #194
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176522927
Het eerste hypealbum van 2018 is er al hè, Songs of Praise van shame. Dé nieuwe Britse postpunkband, 'Britain's most exciting new band', etc etc.

Ik ga de hype maar eens tegemoet treden nu.
  Moderator maandag 15 januari 2018 @ 17:38:07 #195
362868 crew  Slobeend
of all places
  maandag 15 januari 2018 @ 17:45:21 #196
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176523239
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 17:29 schreef Slobeend het volgende:
Het eerste hypealbum van 2018 is er al hè, Songs of Praise van shame. Dé nieuwe Britse postpunkband, 'Britain's most exciting new band', etc etc.

Ik ga de hype maar eens tegemoet treden nu.
Ik moet Idles van vorig jaar nog steeds checken :@

Ik heb nog een maand, dan ga ik ze live zien :P

haha en het 2e album van 'Preoccupations' ook :')
nee, jij dan!
pi_176523283
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 17:45 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Ik moet Idles van vorig jaar nog steeds checken :@

Ik heb nog een maand, dan ga ik ze live zien :P

haha en het 2e album van 'Preoccupations' ook :')
Ga je naar Grauzone?
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  maandag 15 januari 2018 @ 17:54:49 #198
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176523485
Ik blijk een derde van die plaat van Shame al te kennen, want ze hebben gewoon alle singles van de afgelopen anderhalf jaar er ook op gezet. :') Die eerste single uit 2016 blijft wel de beste:



[ Bericht 1% gewijzigd door Grobbel op 15-01-2018 18:03:16 ]
  maandag 15 januari 2018 @ 19:36:50 #199
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176526027
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 17:47 schreef bartrid het volgende:

[..]

Ga je naar Grauzone?
:Y
nee, jij dan!
pi_176526089
Ik verbaas me enorm over dat Ulrika Spacek op Grauzone gewoon in het Paard Café staat :P

Blijkbaar veel minder fans dan ik had verwacht.
  Moderator dinsdag 16 januari 2018 @ 14:33:44 #201
362868 crew  Slobeend
of all places
  Moderator dinsdag 16 januari 2018 @ 14:50:22 #202
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_176542982
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 14:33 schreef Slobeend het volgende:
Dit staat al dagen op repeat hier. Zo fijn.
Heerlijk nummertje inderdaad.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 16:41:21 #203
467261 Ascorbinezuur
Bordevol Vitamine C
pi_176545100
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 19:39 schreef Xrenity het volgende:
Ik verbaas me enorm over dat Ulrika Spacek op Grauzone gewoon in het Paard Café staat :P

Blijkbaar veel minder fans dan ik had verwacht.
Stond vorig jaar (2017) ook in de Tolbar in Amsterdam. Ook een kleine zaal, wel steengoed overigens.
pi_176545441
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 17:29 schreef Slobeend het volgende:
Het eerste hypealbum van 2018 is er al hè, Songs of Praise van shame. Dé nieuwe Britse postpunkband, 'Britain's most exciting new band', etc etc.

Ik ga de hype maar eens tegemoet treden nu.
Ja, goeie plaat. Toevallig vanochtend gekocht. ^O^
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_176556539
Eerste track van aankomende Preoccupations-plaat (23 maart) is er.

  dinsdag 16 januari 2018 @ 23:57:26 #206
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176557023
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 17:45 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Ik moet Idles van vorig jaar nog steeds checken :@

Ik heb nog een maand, dan ga ik ze live zien :P

haha en het 2e album van 'Preoccupations' ook :')
Idles is echt héérlijk. Shame kan er wel mee door.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  woensdag 17 januari 2018 @ 01:48:07 #207
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176558048
Priests vind ik trouwens ook nog altijd geniaal. Hoor ik niemand over.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  woensdag 17 januari 2018 @ 07:56:14 #208
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_176559445
Idd verdacht weinig eindejaarsliefde voor hen.
  woensdag 17 januari 2018 @ 10:05:10 #209
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176560975
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 23:57 schreef EP3 het volgende:

[..]

Idles is echt héérlijk. Shame kan er wel mee door.
*Spotify aanslingeren doet
nee, jij dan!
  woensdag 17 januari 2018 @ 10:31:09 #210
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176561413
Hij is inderdaad tof :D

Ik heb zo'n idee dat dit live ook helemaal goed gaat komen *O*
nee, jij dan!
pi_176561550
quote:
14s.gif Op woensdag 17 januari 2018 10:05 schreef Gehenna het volgende:

[..]

*Spotify aanslingeren doet
Ik heb geen idee over welke muziek dit gaat? Welke band?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  woensdag 17 januari 2018 @ 10:38:49 #212
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176561564
quote:
14s.gif Op woensdag 17 januari 2018 01:48 schreef EP3 het volgende:
Priests vind ik trouwens ook nog altijd geniaal. Hoor ik niemand over.
Hele goede plaat. Zo tof live ook.
  woensdag 17 januari 2018 @ 10:39:44 #213
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176561582
quote:
7s.gif Op woensdag 17 januari 2018 10:38 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik heb geen idee over welke muziek dit gaat? Welke band?
Dit gaat over de bands Idles en Shame:


Shame heb ik hierboven ergens al een nummer van geplaatst.
  woensdag 17 januari 2018 @ 10:42:19 #214
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176561679
quote:
10s.gif Op woensdag 17 januari 2018 10:39 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Dit gaat over de bands Idles en Shame:


Shame heb ik hierboven ergens al een nummer van geplaatst.
Nooit van beide gehoord, maar eens checken. Ik dacht dat het over nieuwe nummers van Preoccupations ging _O-
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_176562339
Ik kwam via Stereogum Haley Heynderickx tegen, en wat ik hoor, bevalt me echt prima. Erg benieuwd naar haar debuut nu.

http://open.spotify.com/t(...)E3D7sjSFSZY-4ZGl5XtA
pi_176563841
Ik probeer een beetje in de gaten te houden of The War On Drugs nog een keer te zien is in de buurt dit jaar. Een eigen topic hebben ze niet. Is dit het juiste topic om daarvoor in de gaten te houden, of worden geruchten en data hier niet besproken?
pi_176563974
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 12:53 schreef Onufriev het volgende:
Ik probeer een beetje in de gaten te houden of The War On Drugs nog een keer te zien is in de buurt dit jaar. Een eigen topic hebben ze niet. Is dit het juiste topic om daarvoor in de gaten te houden, of worden geruchten en data hier niet besproken?
Op zich wel hoor, maar er zijn betere manieren om dat te volgen. Bijvoorbeeld met songkick, of via spotify krijg je tegenwoordig ook meldingen of een band die je luistert ergens optreedt.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  woensdag 17 januari 2018 @ 13:32:32 #219
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176564729
quote:
7s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:00 schreef Norrage het volgende:

[..]

Op zich wel hoor, maar er zijn betere manieren om dat te volgen. Bijvoorbeeld met songkick, of via spotify krijg je tegenwoordig ook meldingen of een band die je luistert ergens optreedt.
ja maar bij hele populaire dingen, komt de melding van songkick vaak pas nadat het uitverkocht is :P Maar over het algemeen is het idd een handige tool
nee, jij dan!
pi_176569349
Eerste nummertje van de nieuwe Amen Dunes is ook lekker, hé.

pi_176570193
O, en het nieuwe Ought-nummertje is ook fijn. Lekker muziekdagje zo.

http://open.spotify.com/t(...)p84SVTTeqpBBk0I_9RlQ
pi_176570288
En om mijn c-c-c-combo even af te maken, ook het eerste nummer van de aanstaande Mount Eerie staat online. Was prachtig op LGW toentertijd ook.

https://soundcloud.com/p-(...)-eerie-from-now-only
pi_176571623
quote:
7s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:00 schreef Norrage het volgende:

[..]

Op zich wel hoor, maar er zijn betere manieren om dat te volgen. Bijvoorbeeld met songkick, of via spotify krijg je tegenwoordig ook meldingen of een band die je luistert ergens optreedt.
Een beetje gokken of speculeren is ook wel leuk om te volgen ;)
Ik zal ze volgen op Spotify, thanks!
pi_176574771
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:41 schreef Ascorbinezuur het volgende:

[..]

Stond vorig jaar (2017) ook in de Tolbar in Amsterdam. Ook een kleine zaal, wel steengoed overigens.
Ja, heb ze daar toen ook gezien :) Heel vet.
  Moderator woensdag 17 januari 2018 @ 23:34:42 #225
362868 crew  Slobeend
of all places
  Moderator woensdag 17 januari 2018 @ 23:39:03 #226
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176579298
quote:
7s.gif Op woensdag 17 januari 2018 11:27 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik kwam via Stereogum Haley Heynderickx tegen, en wat ik hoor, bevalt me echt prima. Erg benieuwd naar haar debuut nu.

http://open.spotify.com/t(...)E3D7sjSFSZY-4ZGl5XtA
Klinkt goed.
  donderdag 18 januari 2018 @ 00:10:32 #227
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176579852
quote:
14s.gif Op woensdag 17 januari 2018 17:18 schreef Maxerazzi het volgende:
O, en het nieuwe Ought-nummertje is ook fijn. Lekker muziekdagje zo.

http://open.spotify.com/t(...)p84SVTTeqpBBk0I_9RlQ
Kijk echt uit naar dat album.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 18 januari 2018 @ 07:19:58 #228
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_176580977
Heerlijk die nieuwe van amen dunes. Je houdt ons alert, maxerazzi!

Ter herinnering, de mooiste song van 2015:



[ Bericht 41% gewijzigd door Beregd op 18-01-2018 07:44:59 ]
pi_176591044
Nieuw Yo La Tengo liedje (Spotify) is niet echt heel spannend. Meer een teaser denk (hoop) ik.

Het zijn er vier:
https://www.stereogum.com(...)ranchises/interview/

[ Bericht 59% gewijzigd door Z op 18-01-2018 16:22:41 ]
Aldus.
pi_176605287
quote:
2s.gif Op donderdag 18 januari 2018 16:17 schreef Z het volgende:
Nieuw Yo La Tengo liedje (Spotify) is niet echt heel spannend. Meer een teaser denk (hoop) ik.

Het zijn er vier:
https://www.stereogum.com(...)ranchises/interview/

Als singles zijn ze een beetje vreemd misschien, maar de vibe van de nummers samen is wel echt tof. Heel veel zin in die plaat nu. Leuk artikel ook, trouwens, van Stereogum.
pi_176605922
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 09:24 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Als singles zijn ze een beetje vreemd misschien, maar de vibe van de nummers samen is wel echt tof. Heel veel zin in die plaat nu. Leuk artikel ook, trouwens, van Stereogum.
Ik heb ook zin in de plaat. En in het concert (6 mei Paradiso).
Aldus.
pi_176607667
Nieuwe Marlon Williams komt op 16 februari uit, fijn!
https://www.musicmeter.nl/album/701380

En Brian Fallon ook al op 9 februari.

Februari begint goed :).

Ben ook wel benieuwd naar de nieuwe MGMT en Awolnation, de singles van van ze klinken wel goed
  Moderator vrijdag 19 januari 2018 @ 13:24:53 #233
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176610259
Wtf Justin wat heb je gedaan :o
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:46:31 #235
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176610434
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:38 schreef Norrage het volgende:
Wtf Justin wat heb je gedaan :o
:?
nee, jij dan!
pi_176610467
Brrrrrr.
Aldus.
  Moderator vrijdag 19 januari 2018 @ 15:32:19 #237
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176612392
Het album van Tim Knol is heerlijk lichte pop, maar de Excelsior-haters hier vinden het niks gok ik :P.
pi_176612564
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 15:32 schreef Slobeend het volgende:
Het album van Tim Knol is heerlijk lichte pop, maar de Excelsior-haters hier vinden het niks gok ik :P.
Hé, ik ben geen Excelsiorhater. Verre van zelfs.

Dat gezegd hebbende vind ik Knols album minder dan zijn vorige werk. Het is een beetje te country-achtig en vrij voorspelbaar vind ik.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 15:51:50 #239
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176612891
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:47 schreef Z het volgende:
Brrrrrr.
oh ik vond z'n muziek altijd al enorm ruk, dus hoor hier net echt dingen in die ik nog erger vind eigenlijk :D
nee, jij dan!
pi_176612963
Knols werk is doorgaans een heel gerecycle van bestaande folk-pop-country cliches, en heb doorgaans helemaal niks met zijn albums. Maar deze plaat is wel een klein beetje de goede richting in. 6.5je :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 19 januari 2018 @ 16:04:00 #241
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176613185
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 15:32 schreef Slobeend het volgende:
Het album van Tim Knol is heerlijk lichte pop, maar de Excelsior-haters hier vinden het niks gok ik :P.
Ik weet niet of ik daar onder val. Sommige platen vind ik echt super tof, sommige echt super saai.
nee, jij dan!
  Moderator vrijdag 19 januari 2018 @ 16:09:08 #242
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176613306
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 15:55 schreef Norrage het volgende:
Knols werk is doorgaans een heel gerecycle van bestaande folk-pop-country cliches, en heb doorgaans helemaal niks met zijn albums. Maar deze plaat is wel een klein beetje de goede richting in. 6.5je :P
_O_.
pi_176613804
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 16:09 schreef Slobeend het volgende:

[..]

_O_.
_O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_176613820
Get a room.
Aldus.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 17:16:08 #245
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176614849
Hartje winter en de eerste zomerplaat dient zich al aan:

"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 19 januari 2018 @ 17:21:59 #246
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176615004
quote:
17s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 17:16 schreef EP3 het volgende:
Hartje winter en de eerste zomerplaat dient zich al aan:

[ afbeelding ]
Twee jaar geleden heb ik Shopping nog live gezien op een kraakpandenfestival in Edinburgh, nota bene als allereerste band van de dag om 19:30 of iets dergelijks. Zei me toen weinig, maar optreden was wel tof. Al had ik toen niet verwacht dat de band nu ineens op het punt zou staan van een internationale doorbraak...

Op hetzelfde festival stond op een andere dag overigens Sacred Paws als opener, die vorig jaar ook al ineens een soort-van-doorbraak hadden. Wel leuk festival zo, dat Hidden Door Festival. We waren overigens in Schotland omdat Brian Wilson daar Pet Sounds zou spelen in de lokale schouwburg, was ook heel indrukwekkend om een keer mee te maken.
pi_176673981
Op NPR is de nieuwe Nils Frahm al te beluisteren.
  maandag 22 januari 2018 @ 23:46:21 #248
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176686433
Drive Like Jehu-zijproject Hot Snakes komt weer bij elkaar voor hun eerste album in 14 jaar. Eerste vooruitgesnelde nummer van het album klinkt overigens ook wel heel erg 14 jaar geleden, maar ik kan het wel waarderen. :)


Meer details: https://www.npr.org/secti(...)utm_content=20180122
  dinsdag 23 januari 2018 @ 16:00:55 #249
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_176695976
Voor de fans van Psych-western bron

https://open.spotify.com/album/4bFRJI3wFOKDWbCCLIO6k7

Heerlijke nieuwe instrumentale van Micah P Hinson
pi_176696108
Micah P Hinson _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_176733549
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_176737953
quote:
_O- wat een clip zeg
nee, jij dan!
pi_176741143
Nieuwe DJ Koze is on zhe way! 4 mei is-ie er. Alvast de eerste track met b-kantje:

http://open.spotify.com/t(...)XE6FZVQGito5FYWdu4Qw
http://open.spotify.com/t(...)dyVirNTL-TTIj6U5q2lw
  donderdag 25 januari 2018 @ 19:11:22 #255
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_176744197
quote:
6s.gif Op donderdag 25 januari 2018 17:04 schreef Maxerazzi het volgende:
Nieuwe DJ Koze is on zhe way! 4 mei is-ie er. Alvast de eerste track met b-kantje:

http://open.spotify.com/t(...)XE6FZVQGito5FYWdu4Qw
http://open.spotify.com/t(...)dyVirNTL-TTIj6U5q2lw
Beetje bland.
  donderdag 25 januari 2018 @ 20:05:21 #257
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176744635
quote:
Dat is wel even wat anders dan The Strokes. Klinkt op het eerste gehoor beter dan die vorige Voidz plaat, maar dat was ook wel een epische puinzooi.
pi_176763143
Nieuw nummer van James Blake. Erg lekker.

  Moderator vrijdag 26 januari 2018 @ 18:29:36 #259
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176763459
Nieuwe albums van Nils Frahm en Flying Horseman zijn erg goed.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 18:42:02 #260
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176763655
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:10 schreef Maxerazzi het volgende:
Nieuw nummer van James Blake. Erg lekker.

:9~ ! ( Fantastische clip, ook. )

Doet me denken aan:

"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_176764873
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:29 schreef Slobeend het volgende:
Nieuwe albums van Nils Frahm en Flying Horseman zijn erg goed.
Frahm krijgt slechts twee sterren in de Volkskrant
pi_176765809
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:47 schreef Mansjester het volgende:

[..]

Frahm krijgt slechts twee sterren in de Volkskrant
Wat is de kritiek er op? Ben er zelf wel over te spreken.
  Moderator vrijdag 26 januari 2018 @ 20:54:05 #263
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176766373
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:47 schreef Mansjester het volgende:

[..]

Frahm krijgt slechts twee sterren in de Volkskrant
Zag ik ook, beetje apart.
pi_176767023
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 20:34 schreef Xrenity het volgende:

[..]

Wat is de kritiek er op? Ben er zelf wel over te spreken.
Onsamenhangend en herkauwend van ander werk. Maar Gijsbert neem ik toch niet serieus :P geweldig album _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_176768655
Als je meer geschoold bent in klassieke muziek en het vanuit die hoek bekijkt zou het best een matig album kunnen zijn misschien, zou het daar aan liggen?
What Would Goku Do
pi_176768765
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 20:34 schreef Xrenity het volgende:

[..]

Wat is de kritiek er op? Ben er zelf wel over te spreken.
De Duitse toetsenist had een paar jaar geleden met zijn muziek beslist iets bijzonders te pakken.Heel handig combineerde hij licht klassieke pianodeuntjes met zoemende ambient en pulserende elektronische beats. Het klonk allemaal heel beschaafd, en niet onprettig. Hoewel de manier waarop hij met de verworvenheden van Erik Satie en Brian Eno aan de haal ging niet bijster origineel was, werkte het toch. Zijn aanpak leverde mooie platen op, zoals Felt (2011), Screws (2012) en Spaces (2013). En zijn concerten hielden al even handig het midden tussen behaaglijk en opzwepend. De muzikanten Ólafur Arnalds en Joep Beving behoren inmiddels tot zijn volgelingen.

Nu is het de vraag hoe hij zich verder ontwikkelt. Zijn nieuwe album All Melody geeft daarop geen antwoord. Frahm doet in ieder nummer iets anders, alleen niets nieuws en helaas meestal ook niet goed genoeg. Het grootste probleem is de muzikale overdaad in elk nummer. De nummers ontwikkelen zich eerst nog best spannend. De elektronica gaat van zoemend naar pulserend. Maar dan krijgen deze klanken gezelschap van een twaalfkoppig koor, waardoor het helemaal misgaat.

Frahms muziek glijdt van behaaglijk naar kitscherig. In een nummer als Human Range klinkt de trompet van Richard Koch al te veel als die van Jon Hassell op de platen van Brian Eno eind jaren zeventig. Het wordt er niet beter op als zich halverwege ook nog een batterij vocalisten meldt voor een tergend aanzwellende neuriepartij.

Er staan best aardige tot mooie passages op het album, zoals My Friend The Forest, waarin Frahm akoestische piano speelt, maar het wil maar geen eenheid worden. Elk nummer groeit langzaam naar een crescendo, maar alle nummers samen leiden nergens toe. All Melody is een versnipperd album waarop Nils Frahm naar hartelust graait in zijn muzikale trukendoos, maar geen nieuwe vondsten doet.
pi_176768885
Oh, Gijsbert Kamer heeft het geschreven. Die kan soms zo onbegrijpelijk uit de slof schieten.

Zal dat album ook eens luisteren.
pi_176774820
Snap op zich wel dat dat koor je tegen kan staan.
  zaterdag 27 januari 2018 @ 15:10:49 #269
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_176778373
Palmbomen II :Y Tof nieuw album
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  Moderator zaterdag 27 januari 2018 @ 23:32:49 #270
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176812801
  maandag 29 januari 2018 @ 07:50:38 #272
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_176812834
Meest in het oog springende zijn Art Ensemble of Chicago en Jane Birkin die Gainsbourg doet met een orkest. Voor de rest wel veel artiesten die al regelmatig in de buurt te zien zijn geweest, maar dat zegt meer over hoe verwend we zijn in de lage landen denk ik. :P Nog steeds toffe line-up hoor. Benieuwd of BKS er nog wat van mee gaat pikken (vandaag nieuwe namen!).
pi_176813091
Ja, wij wacht even af wat BKS doet vandaag, anders wordt 't hoogstwaarschijnlijk Primavera. Het is qua headliners wat magertjes dit jaar, maar in de breedte is 't wel weer een feessie. Ze leunen wat meer op electronica, wat ik prima vind.

[ Bericht 1% gewijzigd door Maxerazzi op 29-01-2018 08:38:21 ]
pi_176816130
Arctic Monkeys dus in ieder geval. Maar daar vind ik dan weer geen kont aan. Wordt er nog meer bekend gemaakt vandaag?
Aldus.
pi_176816919
Dit is een prima plaat weer:
https://noage.bandcamp.com/album/snares-like-a-haircut
Althans, de drie nummers die ik tot nu toe gehoord heb.
Aldus.
  maandag 29 januari 2018 @ 13:38:28 #276
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176817686
*O*

Toendertijd (10 jaar geleden alweer :o) wel aardig veel geluisterd, maar na het debuut hun helemaal uit het oog verloren :@
nee, jij dan!
  maandag 29 januari 2018 @ 13:47:16 #278
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176817887
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 13:38 schreef Gehenna het volgende:
*O*

Toendertijd (10 jaar geleden alweer :o) wel aardig veel geluisterd, maar na het debuut hun helemaal uit het oog verloren :@
Nouns van No(rr)age ken je niet? Damn.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  maandag 29 januari 2018 @ 13:48:44 #279
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176817914
quote:
11s.gif Op maandag 29 januari 2018 13:47 schreef EP3 het volgende:

[..]

Nouns van No(rr)age ken je niet? Damn.
Dat was het debuut-album toch? Daarvoor hadden ze alleen nog een paar leuke EP'tjes.

Dus die ken ik wel idd :Y
nee, jij dan!
  maandag 29 januari 2018 @ 13:51:24 #280
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176817979
quote:
11s.gif Op maandag 29 januari 2018 13:47 schreef EP3 het volgende:

[..]

Nouns van No(rr)age ken je niet? Damn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nee, jij dan!
  maandag 29 januari 2018 @ 13:54:50 #281
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176818054
O. Ik zag Weirdo Rippers in je linkje staan. Was n beetje verwarrend. Everything in Between is ook zéér de moeite, overigens. Stiekem vind ik die nog beter. - En het verbaast me niet zo dat Norrage geen enorme fan is van No Age, eerlijk gezegd, :D.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_176818215
Ik hoop nu dat ze op BKS komen.

Heb ze een aantal keer live gezien en dat was elke keer fantastisch. Vooral hun optreden in DoKa staat me nog bij. Dat ging helemaal los met crowdsurfen en mensen die in de licht-trussen gingen hangen, etc. En dan één zo'n "V-beveiliger" die het een beetje in de hand probeerde te houden (kansloos). De band vond het ook fantastisch.
Aldus.
  maandag 29 januari 2018 @ 19:56:45 #283
317370 Spies
They're gonna find us
pi_176825173
quote:
Heerlijk nummer
pi_176841154
Voor de liefhebbers van Belgische alternatieve muziek is er nu de heerlijke verzamelaar Belgian Nuggets 90s-00s Vol. 1. Oftewel, in goed Vlaams: A collection of obscure Belgian tracks of superior quality dating back to that specific period: forgotten singles, B-sides, album tracks and demos.



Met onder meer nummers van dEUS, Thou, Monsoon, SeXmachines, de portables, The Beautiful Babies, Maxon Blewitt, Peeters & Angst, Elisa Waut, Two Russian Cowboys, Wizards Of Ooze en nog veel meer.

Leek mij ook wel nuttige info voor de bezoekers van dit topic. Waarvan akte.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_176841175
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 13:51 schreef Gehenna het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hey, dat mag je niet verklappen!!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  dinsdag 30 januari 2018 @ 16:25:14 #286
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176841186
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 16:24 schreef Norrage het volgende:

[..]

Hey, dat mag je niet verklappen!!
:X
nee, jij dan!
pi_176841202
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 13:54 schreef EP3 het volgende:
O. Ik zag Weirdo Rippers in je linkje staan. Was n beetje verwarrend. Everything in Between is ook zéér de moeite, overigens. Stiekem vind ik die nog beter. - En het verbaast me niet zo dat Norrage geen enorme fan is van No Age, eerlijk gezegd, :D.
Ik vond het eigenlijk best een goed album toen ik het na BKS ging luisteren :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  woensdag 31 januari 2018 @ 15:35:10 #288
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176862221
Ik kom er net achter dat Belle en Sebastiaan, rond 2000 - toen de albums minder werden - dus een paar hele toffe singles/EP's hebben gemaakt :D


Die eerste lijkt zo uit de 60s te komen, en die tweede is bijna Stereolab *O*
nee, jij dan!
pi_176863908
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_176865775
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 12:53 schreef Onufriev het volgende:
Ik probeer een beetje in de gaten te houden of The War On Drugs nog een keer te zien is in de buurt dit jaar. Een eigen topic hebben ze niet. Is dit het juiste topic om daarvoor in de gaten te houden, of worden geruchten en data hier niet besproken?
Ja hoor, TWOD naar Lowlands deze zomer.
pi_176869141
quote:
17s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:35 schreef Gehenna het volgende:
Ik kom er net achter dat Belle en Sebastiaan, rond 2000 - toen de albums minder werden - dus een paar hele toffe singles/EP's hebben gemaakt :D


Die eerste lijkt zo uit de 60s te komen, en die tweede is bijna Stereolab *O*
Dan raad ik je de verzamelaar Push Barman To Open Old Wounds aan, dan heb je alle EP's op een rijtje. Eigenlijk alle zeven wel heel sterk. Persoonlijk is Legal Man zelfs nog mijn minst favoriete EP, maar ook helemaal niets mis mee uiteraard.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 31 januari 2018 @ 21:35:01 #292
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176871373
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 20:14 schreef methodmich het volgende:

[..]

Dan raad ik je de verzamelaar Push Barman To Open Old Wounds aan, dan heb je alle EP's op een rijtje. Eigenlijk alle zeven wel heel sterk. Persoonlijk is Legal Man zelfs nog mijn minst favoriete EP, maar ook helemaal niets mis mee uiteraard.
ja ik kende die andere EP'tjes wel, was meer dat Legal Man op veel sites dus wordt gezien als single, en die laat ik wat eerder links liggen :) Dog on Wheels blijft hier de favoriet O+
nee, jij dan!
pi_176881268

Oude Pulp is leuk zeg *O*
nee, jij dan!
  Moderator donderdag 1 februari 2018 @ 12:36:14 #294
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176881429
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 21:35 schreef Gehenna het volgende:

[..]

ja ik kende die andere EP'tjes wel, was meer dat Legal Man op veel sites dus wordt gezien als single, en die laat ik wat eerder links liggen :) Dog on Wheels blijft hier de favoriet O+
Lazy Line Painter Jane.
pi_176887384
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 20:14 schreef methodmich het volgende:

[..]

Dan raad ik je de verzamelaar Push Barman To Open Old Wounds aan, dan heb je alle EP's op een rijtje. Eigenlijk alle zeven wel heel sterk. Persoonlijk is Legal Man zelfs nog mijn minst favoriete EP, maar ook helemaal niets mis mee uiteraard.
Okee, misschien omdat daar maar drie nummers op stonden, net als later op Jonathan David en I'm Waking Up To Us, waar de eerste EP's steeds vier nummers bevatten.

Ik vind ze bijna allemaal even goed, maar heb net als Slobeend gevoelsmatig een voorkeur voor Lazy Line Painter Jane.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_176894841
Nils Frahm _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator vrijdag 2 februari 2018 @ 18:28:22 #297
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_176909452
Er is een mooi solo album van John Bramwell (I Am Kloot) uitgekomen.
https://open.spotify.com/(...)lrA5_JToKZ1X0WtBlREQ
  vrijdag 2 februari 2018 @ 21:14:07 #298
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176913245
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 2 februari 2018 @ 21:45:33 #299
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176914132
De nummers van Radiohead zijn zó goed dat zelfs de 8-bit versies nog fenomenaal klinken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 2 februari 2018 @ 22:34:24 #300
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_176915402
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 21:45 schreef EP3 het volgende:
De nummers van Radiohead zijn zó goed dat zelfs de 8-bit versies nog fenomenaal klinken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, knap gemaakt wel :D Maar ik houd het niet langer dan een paar minuten vol :P
nee, jij dan!
  zaterdag 3 februari 2018 @ 21:19:40 #301
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_176936059
.loV
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')