quote:Een aantal ex-Jehovah's Getuigen heeft een stichting opgericht om misbruik binnen de geloofsgemeenschap aan de kaak te stellen. Volgens de initiatiefnemers worden slachtoffers niet gehoord binnen de gesloten gemeenschap en wordt daders een hand boven het hoofd gehouden.
"Ik vind het belangrijk dat mensen met hun verhaal naar buiten treden", zegt Frank Huiting tegen RTV Noord. Hij is een van de oprichters van de stichting. "Ik hoop dat mijn verhaal anderen motiveert ook naar buiten te treden."
7 jaar oud
Huiting groeide op in de besloten gemeenschap van de Jehova's Getuigen. Toen hij 7 was, lokte de 17-jarige zoon van het hoofd van de gemeente hem naar boven. Terwijl leden van de geloofsgemeenschap beneden in de huiskamer de Bijbel bestudeerden, werd Huiting in zijn eigen slaapkamer misbruikt. Dat gebeurde geregeld, ruim drie jaar lang.
Toen Huiting jaren later zijn ouders vertelde wat hem was overkomen, besloten zij geen aangifte te doen. "Een ouderling raadde aan de zaak intern op te lossen en geen hulp van buitenaf te zoeken. Dat werd ook gezegd: aangifte moet je niet doen, dat schendt het aanzien van de organisatie. Dan komen er koppen in de krant en dat willen we niet."
'Paradijs voor pedofielen'
Het is volgens Huiting exemplarisch voor hoe de organisatie omgaat met misbruik. Eerder dit jaar publiceerde Trouw een serie reportages over misbruik binnen de Jehova's Getuigen. Slachtoffers spreken daarin van een "paradijs voor pedofielen" omdat het misbruik intern wordt opgelost. Leden van de kerk zouden daders daarbij in bescherming nemen.
Dat moet veranderen, vindt Huiting, die met andere ex-Jehova's Getuigen de stichting Reclaimed Voices oprichtte. Ze willen dat slachtoffers zich uitspreken en dat er professionele hulp voor ze komt. "Een ouderling moet niet tegelijk rechter, rechercheur en maatschappelijk werker zijn. Die deskundigheid hebben ze niet in huis. Er moet iets veranderen binnen deze geloofsgemeenschap."
Commissie-Deetman
Ook hoopt de stichting dat de overheid actie onderneemt en een onderzoek begint naar seksueel misbruik binnen de Jehova's Getuigen. Ze verwijzen daarbij naar de commissie-Deetman, die onderzoek deed naar seksueel misbruik binnen de Rooms-Katholieke kerk.
"Dit gaat om een maatschappelijk probleem. Kinderen zowel binnen als buiten de groepering lopen gevaar slachtoffer te worden van seksueel misbruik. Daarom roepen we de overheid op maatregelen te nemen om kinderen te beschermen."
Uitwassen
In een reactie aan RTV Noord laat een woordvoerder van de Jehova's Getuigen weten open te staan voor een gesprek met de stichting. De woordvoerder wil niet ingaan op het geval van Frank Huiting, maar zegt wel: "Dit soort uitwassen doet zich helaas voor in onze maatschappij, en dit verhaal laat zien dat kindermisbruik helaas ook bij ons voorkomt".
Volgens de woordvoerder is niet bekend hoeveel gevallen van seksueel misbruik er zijn geweest binnen de kerk. "We houden geen statistieken bij, maar het komt slechts incidenteel voor."
Frank Huiting roept Jehova's Getuigen op niet te zwijgen over misbruik
© nos.nl
Niet religieuzen bah.quote:
Dat is iets wat vrijwel standaard is binnen religieuze gemeenschappen; adviseren om het 'intern op te lossen'. Maar jij beweert natuurlijk dat daar geen sprake van is.quote:Op donderdag 28 december 2017 19:33 schreef bianconeri het volgende:
Het artikel van die beste klokkenluider staat al vol fouten dus tja.
Er is totaal geen geheim klimaat of iets dergelijks. Iemand van wie bewezen is dat die zoiets gedaan is wordt gewoon uitgesloten.
Het is onzin dat iemand niet naar de politie zou mogen, alleen die verantwoordelijkheid ligt wettelijk gezien niet bij de organisatie maar bij de slachtoffers. JG zijn geen rechterlijke macht. Dus er iets mee doen, buiten uit geloofsgemeenschap sluiten, kan niet gebeuren.
Rotte appels heb je echter overal, ook onder getuigen.
Heb je ook een bron voor deze wel heel dubieuze bewering?quote:Op donderdag 28 december 2017 19:34 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Niet religieuzen bah.
JG doen er ten minste wat aan door uitsluiting.
Niet religieuzen komen verkrachtingen nog vele malen meer voor (ook verhoudingsgewijs) en veel meer doofpot verhalen want daar speelt het zich binnen een gezin af en zonder verdere groepen er om heen
Nee je maakt hier een aanname.quote:Op donderdag 28 december 2017 22:19 schreef Xa1pt het volgende:
Dat is iets wat vrijwel standaard is binnen religieuze gemeenschappen; adviseren om het 'intern op te lossen'. Maar jij beweert natuurlijk dat daar geen sprake van is.
Logica.quote:Op donderdag 28 december 2017 22:20 schreef Xa1pt het volgende:
Heb je ook een bron voor deze wel heel dubieuze bewering?
Nou nee, dat is wat slachtoffers vaker aangeven. Jij hebt er belang bij om net te doen of dat niet waar is, daarmee ben je al minder betrouwbaar.quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee je maakt hier een aanname.
Iemand die zich bewezen aan misbruik schuldig gemaakt heeft wordt uitgesloten.
Dat is het enige wat JG kunnen doen als geloofsgemeenschap. Ze kunnen geen onderzoek doen want het is geen politie en geen straffen uitdelen (buiten uitsluiting) want het is geen rechterlijke macht.
Intern op te lossen is absoluut niet wat ik onder uitsluiting zie vallen.
Of iemand al dan niet aangifte doet is zijn of haar eigen zaak. Daar kunnen en mogen de ouderlingen niets over zeggen.
Die wettelijke verantwoordelijkheid ligt bij het slachtoffer. Maar er wordt nou gedaan alsof er gezegd wordt dat je nergens over mag praten, politie nergens van mag weten.
Dat is gewoon een leugen.
Uit je duim gezogen onzin dus.quote:Logica.
Wat een klinkklare nonsens.quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat is het enige wat JG kunnen doen als geloofsgemeenschap. Ze kunnen geen onderzoek doen want het is geen politie en geen straffen uitdelen (buiten uitsluiting) want het is geen rechterlijke macht.
Of iemand al dan niet aangifte doet is zijn of haar eigen zaak. Daar kunnen en mogen de ouderlingen niets over zeggen.
Die wettelijke verantwoordelijkheid ligt bij het slachtoffer. Maar er wordt nou gedaan alsof er gezegd wordt dat je nergens over mag praten, politie nergens van mag weten.
[..]
Logica.
Er wordt gedaan alsof dit onder religieuzen alleen maar voorkomt. Terwijl de meeste religieuzen nog wat moraal hebben. Bij niet religieuzen is er helemaal niets wat ze zou tegen gaan houden, vandaar dat je walgelijk gedrag daar ook veel meer ziet.
Natuurlijk heb je rotte appels overal zitten. Maar logischerwijs zie je het veel meer bij mensen die geen achterliggende morele besef hebben.
Daarnaast als je een gehele gemeenschap met elkaar hebt als geloof zal er veel meer op elkaar gelet worden en gezorgd worden. Ook richting politie en dergelijke als er iets is.
Onder niet religieuzen wordt er veelal veel kleiner geleefd waardoor iets binnen het gezin/familie blijft en dan echt niet uit gaat komen.
Oh en ongetwijfeld zijn er gewoon getallen te vinden hierover. Onderzoeken en noem maar op.
Is simpele logica.
Grappig... Ik ben niet gelovig en toch zou ik, volgens de regels van de abrahamistische geloven, eerder kans maken om in de hemel te komen dan de meeste gelovigen die ik ken. En ik ken er genoeg.quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Logica.
Er wordt gedaan alsof dit onder religieuzen alleen maar voorkomt. Terwijl de meeste religieuzen nog wat moraal hebben. Bij niet religieuzen is er helemaal niets wat ze zou tegen gaan houden, vandaar dat je walgelijk gedrag daar ook veel meer ziet.
Natuurlijk heb je rotte appels overal zitten. Maar logischerwijs zie je het veel meer bij mensen die geen achterliggende morele besef hebben.
Daarnaast als je een gehele gemeenschap met elkaar hebt als geloof zal er veel meer op elkaar gelet worden en gezorgd worden. Ook richting politie en dergelijke als er iets is.
Onder niet religieuzen wordt er veelal veel kleiner geleefd waardoor iets binnen het gezin/familie blijft en dan echt niet uit gaat komen.
Oh en ongetwijfeld zijn er gewoon getallen te vinden hierover. Onderzoeken en noem maar op.
Is simpele logica.
Doet me denken aan een verhaal van een vriend die in ergens in Afrika (weet niet meer welk land) sprak met een aantal nonnen. Hij vertelde hen dat Nederlanders niet zo gelovig zijn. Hun reactie: Ze waren geschokt dat er niet massaal gemoord en verkracht werd, want hoe kunnen mensen zonder geloof zich nou moreel goed gedragen?quote:Op vrijdag 29 december 2017 01:57 schreef Maharajah het volgende:
[..]
Grappig... Ik ben niet gelovig en toch zou ik, volgens de regels van de abrahamistische geloven, eerder kans maken om in de hemel te komen dan de meeste gelovigen die ik ken. En ik ken er genoeg.
Moreel compas linken aan geloof is een teken van geestelijke zwakte als je het mij vraagt. Daar is het inderdaad voor verzonnen, al die tijd geleden toen de wereld niet veel meer dan een barbaarse woestijn was. Dat klopt, maar aannemen dat er daarbuiten veel minder mensen zijn met een functioneel empathisch vermogen is wel heel erg kort door de bocht.
Vraag hen maar eens hoe en wat men ziet onder kindermisbruik.quote:Op vrijdag 29 december 2017 05:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Doet me denken aan een verhaal van een vriend die in ergens in Afrika (weet niet meer welk land) sprak met een aantal nonnen. Hij vertelde hen dat Nederlanders niet zo gelovig zijn. Hun reactie: Ze waren geschokt dat er niet massaal gemoord en verkracht werd, want hoe kunnen mensen zonder geloof zich nou moreel goed gedragen?
Sommige mensen denken dus echt zo, dat je zonder religie in een soort barbaar veranderd.
Ze zijn dan ook altijd samen met een volwassene die hen de mond kan snoeren.quote:Op vrijdag 29 december 2017 06:20 schreef Beathoven het volgende:
Zolang ze maar niet aan de deur komen om hun hart te luchten.
Maar dan ben jij getuige.quote:Op vrijdag 29 december 2017 06:23 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ze zijn dan ook altijd samen met een volwassene die hen de mond kan snoeren.
Ja. Maar zover komt het nooit. De jongere staat er altijd als een pop bij. Ik heb nog steeds geen goede manier gevonden daar mee om te gaan. De laatste tijd lijkt het weer in opkomst. En je weet/ziet het direct.quote:
De kranten niet bijgehouden het afgelopen decennia?quote:Terwijl de meeste religieuzen nog wat moraal hebben. Bij niet religieuzen is er helemaal niets wat ze zou tegen gaan houden, vandaar dat je walgelijk gedrag daar ook veel meer ziet.
Belang bij? Nee hoor totaal niet.quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:53 schreef Xa1pt het volgende:
Nou nee, dat is wat slachtoffers vaker aangeven. Jij hebt er belang bij om net te doen of dat niet waar is, daarmee ben je al minder betrouwbaar.
Dat heeft er meer mee te maken dat de meeste christenen alleen maar in naam christelijk zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2017 01:57 schreef Maharajah het volgende:
[..]
Grappig... Ik ben niet gelovig en toch zou ik, volgens de regels van de abrahamistische geloven, eerder kans maken om in de hemel te komen dan de meeste gelovigen die ik ken. En ik ken er genoeg.
Moreel compas linken aan geloof is een teken van geestelijke zwakte als je het mij vraagt. Daar is het inderdaad voor verzonnen, al die tijd geleden toen de wereld niet veel meer dan een barbaarse woestijn was. Dat klopt, maar aannemen dat er daarbuiten veel minder mensen zijn met een functioneel empathisch vermogen is wel heel erg kort door de bocht.
Goede inhoudelijke redenatie waarom het nonsens isquote:
Ervan uitgaande dat u als spreekbuis van JG fungeert, gaarne uw zegje wilt doen en zulks, lijkt het me verstandig ook even de hand hierover in eigen boezem te steken. De RKK mag hoogstwaarschijnlijk priesters in functie hebben gelaten, en dat betreuren wij dan ook ten zeerste, maar wie weet hoeveel rotte appels bij jullie geloofsbeweging in stilte hun gang gingen, en heden nóg actief zouden kunnen zijn.quote:Op zondag 31 december 2017 17:20 schreef bianconeri het volgende:
Belang bij? Nee hoor totaal niet. Mijn part gebeurt het overal, het is overal even erg dat het voorkomt en zulke rotte appels moeten echt wegwezen.
Ik vind het alleen heel erg dat er zulke leugens verteld worden. Bij de RKK is inderdaad gebleken dat ze de priesters in functie lieten en alles door lieten gaan ook al was het bekend.
''Voor mijn part gebeurt het overal, maar toch vind u het overal waar het voorkomt even erg'', dat is wat u zegt?quote:Mijn part gebeurt het overal,
Met deze uitspraak ben ik het absoluut met u eens, het wordt niet zelden doodleuk in de strijd geworpen om het christelijke geloof te bashen. Maar zie er dan ook eens wat vaker op toe dat bij Jehovah's Getuigen deze walgelijke en bovenal onwelriekende 'kussens'quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:30 schreef bianconeri het volgende:
Volgens mij is dat onderzocht en gebleken dat het celibaat daar geen invloed op heeft. Logisch ook, als je sekstekort hebt ga je niet ineens maar kinderen misbruiken. Dat is een hele gekke gedachte.quote:Op zondag 31 december 2017 18:25 schreef YazooW het volgende:
Zolang het celibaat er is is de Katholieke kerk ook nog niet schoon. Ook al probeert Scjvb ons dat wel te doen geloven.
[ afbeelding ]
Wat moet een priester dan doen? Hij kan moeilijk naar de hoeren o.i.d. Straks ziet iemand hem nog. Daarom vergrijpen ze zich maar aan kleine kinderen. Die snappen er toch niks van en zijn beïnvloedbaar.quote:Op zondag 31 december 2017 18:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Volgens mij is dat onderzocht en gebleken dat het celibaat daar geen invloed op heeft. Logisch ook, als je sekstekort hebt ga je niet ineens maar kinderen misbruiken. Dat is een hele gekke gedachte.
Nee, kinderen misbruiken doe je omdat je uit bent op macht. Niet omdat je seks tekort komt.quote:Op zondag 31 december 2017 18:43 schreef YazooW het volgende:
[..]
Wat moet een priester dan doen? Hij kan moeilijk naar de hoeren o.i.d. Straks ziet iemand hem nog. Daarom vergrijpen ze zich maar aan kleine kinderen. Die snappen er toch niks van en zijn beïnvloedbaar.
Daarom sluit ik verder ook niets uit, wat ik in mijn vorige post vrij duidelijk liet merken, me dunkt.quote:Op zondag 31 december 2017 18:25 schreef YazooW het volgende:
Zolang het celibaat er is is de Katholieke kerk ook nog niet schoon. Ook al probeert Scjvb ons dat wel te doen geloven.
[ afbeelding ]
Wat ik hooguit zeggen wil is dat er afgelopen decennia al flink aan is gewerkt om dergelijke vergrijpen (eventueel dus ook voor in het heden) binnen de RKK uit te bannen, en daarbij voormalige priesters uit de jaren 50/ 60 en 70 alsnog in de kladden te grijpen.quote:Het kan zijn dat 'n enkeling nog er tussendoor glipt, de dans ontspringt of hoe je het noemen wilt, maar de laatse decennia is er van uit diverse bewegingen actie ondernomen om schoonschip te maken binnen de RKK.
Speak for yourself!quote:Op zondag 31 december 2017 23:55 schreef Tyr80 het volgende:
Iedere keer zo'n hele lap tekst uitpoepen die werkelijk niemand meer leest. Goed bezig TS!
Jehovah's Getuigen bezigen een kerkgenootschap dat er bekend om staat te geloven dat zij de enige juiste religie hebben. ''Ze zijn er namelijk van overtuigd dat de mensheid zich in de eindtijd bevindt, tevens de laatste fase voordat god ingrijpt.''quote:Op zondag 31 december 2017 23:53 schreef IPA35 het volgende:
Jehova's Getuigen zijn niet christelijk.
Eens, aandacht afleiden, maar ieder zijn vreugd.quote:Op zondag 31 december 2017 23:55 schreef Tyr80 het volgende:
Iedere keer zo'n hele lap tekst uitpoepen die werkelijk niemand meer leest. Goed bezig TS!
Niet nodig.quote:Op maandag 1 januari 2018 01:52 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Umm...voor wie sprak ik volgens jou dan?
Leer Engels!
Verrek, je hebt gelijk!quote:Op maandag 1 januari 2018 02:02 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Niet nodig.![]()
In uw reactie stelt u dat anderen mijn tekst niet meer zouden lezen, dus vandaar.![]()
Mijn advies: leer begrijpend lezen!
Ik lees het ook niet meer draait bij U steeds dezelfde kant op!quote:Op maandag 1 januari 2018 02:02 schreef Scjvb het volgende:
In uw reactie stelt u dat anderen mijn tekst niet meer zouden lezen, dus vandaar.
Mij ook lijkt mij ook, bonnetjes en afspraken wie is daar koploper mee in het land?quote:Op maandag 1 januari 2018 08:00 schreef Jaroon het volgende:
Het ging over het verzwijgen van misbruik bij geloof. Lijkt mij stof genoeg om over na te denken.
Dus je religie en je heilige boek zijn de enige redenen dat je er niet op los moordt en verkracht?quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:30 schreef bianconeri het volgende:
Terwijl de meeste religieuzen nog wat moraal hebben. Bij niet religieuzen is er helemaal niets wat ze zou tegen gaan houden, vandaar dat je walgelijk gedrag daar ziet.
Ik ga zeker niet zeggen dat ik als spreekbuis fungeer of iets dergelijks. Maar ik weet wel hoe de ''regelgeving'' zo je wilt werkt binnen JG, wat trouwens ook gewoon openlijk bekend is.quote:Op zondag 31 december 2017 18:19 schreef Scjvb het volgende:
Ervan uitgaande dat u als spreekbuis van JG fungeert, gaarne uw zegje wilt doen en zulks, lijkt het me verstandig ook even de hand hierover in eigen boezem te steken. De RKK mag hoogstwaarschijnlijk priesters in functie hebben gelaten, en dat betreuren wij dan ook ten zeerste, maar wie weet hoeveel rotte appels bij jullie geloofsbeweging in stilte hun gang gingen, en heden nóg actief zouden kunnen zijn.![]()
Maar als het bekend is wordt er bij JG direct opgetreden, als het bij de RKK bekend wordt blijft het gewoon doorgaan.quote:Het kan zijn dat 'n enkeling nog er tussendoor glipt, de dans ontspringt of hoe je het noemen wilt, maar de laatse decennia is er van uit diverse bewegingen actie ondernomen om schoonschip te maken binnen de RKK. Vergeet niet dat het ook 'n flink 'gepuzzel' is om de onderste steen boven te krijgen, en dat leidt soms tot teleurstelling bij gedupeerden en hun dierbaren.
Tja dat hoop ik natuurlijk ook dat het nergens zou voorkomen.quote:''Voor mijn part gebeurt het overal, maar toch vind u het overal waar het voorkomt even erg'', dat is wat u zegt?![]()
Nou, ik zal u vertellen: voor mijn part gebeurt het gewoon nergens.![]()
Wauw wat een rare opmerking.quote:Op zondag 31 december 2017 23:53 schreef IPA35 het volgende:
Jehova's Getuigen zijn niet christelijk.
Allemaal dingen die ik nergens zeg.quote:Op dinsdag 2 januari 2018 01:30 schreef MrAero het volgende:
Dus je religie en je heilige boek zijn de enige redenen dat je er niet op los moordt en verkracht?Dat zeg je in feite: "Als ik dit heilige boek niet had, en niet geloofde in God, dan zou niks mij ervan weerhouden om je bruut te vermoorden, je hoofd af te hakken, en vervolgens je nekgat vol te pompen met zaad." Fijne gedachte
Blijf in dat geval maar lekker geloven; mensen zoals jij kunnen maar beter niet wakker worden uit hun sprookjeswereld
Vroeger was priester worden voor een pedofiel de beste uitlaadklep. Men had ontzag voor zo'n titel waarbij zo'n persoon ongestoord zijn gang kon gaan. Er heerste immers een zwijgcultuur.quote:Op zondag 31 december 2017 18:43 schreef YazooW het volgende:
[..]
Wat moet een priester dan doen? Hij kan moeilijk naar de hoeren o.i.d. Straks ziet iemand hem nog. Daarom vergrijpen ze zich maar aan kleine kinderen. Die snappen er toch niks van en zijn beïnvloedbaar.
Je klinkt als een justin bieber fanclub.quote:Op zondag 14 januari 2018 00:24 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Christenen zijn volgelingen van Jezus en als een groep dat is dan zijn JG dat wel.
Welk geloof hing deze aan?quote:Op zondag 14 januari 2018 09:34 schreef ems. het volgende:
Achja. Gelovigen hebben nou eenmaal een natuurlijke aanleg voor pedofilie. Jehova's, katholieken en moslims; Allemaal een pot nat wat dat betreft.
[..]
Je klinkt als een justin bieber fanclub.
Slachtoffers die beweren dat het anders ligt dan jij hier voor doet komen vertellen leugens? Over misselijkmakend gesproken.quote:Op zondag 14 januari 2018 00:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik ga zeker niet zeggen dat ik als spreekbuis fungeer of iets dergelijks. Maar ik weet wel hoe de ''regelgeving'' zo je wilt werkt binnen JG, wat trouwens ook gewoon openlijk bekend is.
Dat zulke figuren nu openlijk zulke vuile leugens gaan vertellen over iets wat zo ontzettend erg is is gewoon misselijk makend.
Ik heb dit al eens eerder gepost in het Jehovahs Getuigen topic in F&L maar:quote:Op zondag 14 januari 2018 09:34 schreef ems. het volgende:
Achja. Gelovigen hebben nou eenmaal een natuurlijke aanleg voor pedofilie. Jehova's, katholieken en moslims; Allemaal een pot nat wat dat betreft.
De genoemde punten zijn reeds bekend over hen, en hier wringt inderdaad ook de schoen. Tevens iets wat al in 'n eerdere OP aan de kaak gesteld werd m.b.t. verfoeilijk misbruik binnen hun christelijke organisatie.quote:Op zondag 14 januari 2018 14:02 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ik heb dit al eens eerder gepost in het Jehovahs Getuigen topic in F&L maar:
Het probleem is dat de Jehovahs Getuigen:
1- Een zeer ouderwetse regel aanhouden uit de bijbel dat er altijd 2 getuigen moeten zijn om iemand schuldig te verklaren (en bij misbruik zijn er nou eenmaal zelden 2 getuigen)
2 - Ze de ouders van de slachtoffers niet aanmoedigen naar de autoriteiten te stappen en de indruk wordt gewekt dat dit 'schade' brengt aan de naam van de organisatie.
De JG's hebben een soort interne 'gerechtelijke macht' waarin er commitees worden gevormd door ouderlingen die misdragingen gaan onderzoeken (met de 2 getuigen regel in gedachten). De dader en slachtoffer worden in 1 kamer gezet en de details van het misbruik moeten worden verteld door het slachtoffer. Een zeer traumatische ervaring. De dader zal ontkennen en uiteindelijk ook 'vrijgesproken' worden omdat er geen 2 getuigen zijn.
Wat je dus krijgt is dat deze mannen binnen de organisatie niet worden aangepakt en zelfs ouderling kunnen worden / blijven (en oa. lezingen kunnen houden in de zaal waar de slachtoffers ook zitten), en dat de zaken ook verborgen blijven voor de politie.
Ik zeg hooguit 'dat het celibaat een zware wissel op de hormoonhuishouding van priesters in kwestie legt die hun handjes niet thuis konden houden', niet dat het celibaat per definitie de reden daartoe geweest is en andere oorzaken geheel uitgesloten zijn. Pedosexuelen heb je overal weleens tussen zitten.quote:Op zondag 14 januari 2018 15:03 schreef Xa1pt het volgende:
Het celibaat zorgt niet voor misbruik, Scjvb. Of zou je op den duur maar gaan overwegen om kinderen te misbruiken na een lange tijd geen seks?
De kous is nog waarschijnlijk nog niet helemaal af, omdat er thans nog steeds mensen ter verantwoording voor hun daden geroepen zullen worden, na verschillen onderzoeken die thans nog lopen, maar het spreekwoordelijke boek hebben wij inderdaad reeds gesloten.quote:Op zondag 14 januari 2018 16:02 schreef john2406 het volgende:
Houdt dat (fabeltjes) boek maar stijf dicht hoor, achteraf geschreven en ik was er niet bij.
Wij beschouwen onszelf als zeer integer, en met een groot hart jegens hen die onrecht is aangedaan. Daarover zijn velen het eens, kerkelijk of niet, behalve 'n select aantal mensen dan voor wie het nooit goed zal zijn.quote:Al vind ik wel dat het normen en waardes geven doet, iets wat moreel kan en niet kan, een stukje opvoeding, echter als sommige welke het prediken het aan hun laars lappen waar komt men dan uit?
Die welke zonder schuld werpe de eerste steen, kan je toch wel he Sc?
quote:Jehovah's Getuigen heeft nog niet gereageerd op de openstelling van het meldpunt. "Na de oprichting liet Jehovah's Getuigen weten bereid te zijn om in gesprek te gaan met ons. Wij hebben daarop een brief gestuurd aan het bestuur van de organisatie.
Inmiddels hebben zij gezegd dat ze zich aan het beraden zijn over hoe ze gaan reageren op de zaak."
Ook dat spreekwoordelijke boek mag niet gesloten worden daar de hoe noemt men het de wolf niet slapen doet.quote:Op zondag 14 januari 2018 17:41 schreef Scjvb het volgende:
De kous is nog waarschijnlijk nog niet helemaal af, omdat er thans nog steeds mensen ter verantwoording voor hun daden geroepen zullen worden, na verschillen onderzoeken die thans nog lopen, maar het spreekwoordelijke boek hebben wij inderdaad reeds gesloten.
Verder slapen wij dus ook erg goed.
Niet in blijven hangen maar altijd op de hoede zijn, en het kwaad geen kans geven!quote:Op zondag 14 januari 2018 17:41 schreef Scjvb het volgende:
Maar wat verwacht u dan? Moet men hier altijd maar in blijven hangen?
En er was ook niemand die het wist en wegkeek?quote:Op zondag 14 januari 2018 17:41 schreef Scjvb het volgende:
Ik zal het nog sterker zeggen: velen, waaronder ik uiteraard, hebben na dit alles bovendien veel meer waardering voor de katholieke Kerk gekregen dan ooit. Verreweg de meesten hebben namelijk 'n schoon geweten, dit nooit gewild enzo. Tevens iets waarvoor niets anders dan grenzeloos respect, evenals voor hen die zich reeds ingezet hebben om deze onverkwikkelijke vergrijpen succesvol aan de kaak te stellen.
Verreweg de meesten konden er serieus niets aan doen dat zulk onrecht geschiedde, en dat zal bij de Jehovah's vast ook wel zo zijn.
hele wereld wist dit iddquote:Op zondag 14 januari 2018 20:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
En er was ook niemand die het wist en wegkeek?
Dat geloof ik niet dan was het eerder aan het licht gekomen als het al zo is/was, ik heb die ervaring niet trouwens NH opgevoed en later RK gedoopt. Niks geen verkrachting ooit, ik zal wel niet knap genoeg zijn geweest?quote:
Die reactie ligt misschien best gevoelig, maar het zij zo!quote:Op zondag 14 januari 2018 20:29 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ook dat spreekwoordelijke boek mag niet gesloten worden daar de hoe noemt men het de wolf niet slapen doet.
Vast wel, maar dat lag toentertijd allemaal vrij gecompliceerd.quote:Op zondag 14 januari 2018 20:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zekers! En een terechte opmerking ook nog. Men zal beter op z'n hoede zijn en -blijven, dat staat verder los van 'ergens in blijven hangen'.quote:Op zondag 14 januari 2018 20:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Niet in blijven hangen maar altijd op de hoede zijn, en het kwaad geen kans geven!
Helaas behoren deze feiten ook tot het verleden, waarmee de religieuze instelling middels daadkrachtige aanpak van binnen en buiten schoonschip heeft gemaakt.quote:Op zondag 14 januari 2018 20:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Later pas hè.quote:
Dat het grootschalig voorkwam is enkel een statistisch gegeven, hetgeen inhoudt dat het gewoon veel vaker niet gebeurde.quote:Op zondag 14 januari 2018 20:37 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet dan was het eerder aan het licht gekomen als het al zo is/was, ik heb die ervaring niet trouwens NH opgevoed en later RK gedoopt. Niks geen verkrachting ooit, ik zal wel niet knap genoeg zijn geweest?
En wat betreft een leer NH of RK als er iets was kwam volgens mij helemaal geen ellende voor?
Neemt niet weg dat ik toch ergens in geloof.
Je wilt of gunt ze net zoveel goud?quote:Op zondag 14 januari 2018 21:43 schreef Scjvb het volgende:
Maar goed, wij verwachten nu ook van JG dat hiertegen daadkrachtig opgetreden zal worden, en ons daarmee snel in de voetsporen zullen gaan volgen!
Goud? haha, nou laten we het er maar op houden dat ik het hen ook gun dat het recht ooit zal gaan zegevieren.quote:Op zondag 14 januari 2018 21:45 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je wilt of gunt ze net zoveel goud?
Zo veel armoede in de wereld en in het Vaticaan stapt men waarschijnlijk in een gouden-badkuip of een gaat kakken op een gouden toilet?quote:Op zondag 14 januari 2018 21:52 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Goud? haha, nou laten we het er maar op houden dat ik het hen ook gun dat het recht ooit zal gaan zegevieren.
Nee het is misselijkmakend dat iemand over zoiets ergs een geloofsgemeenschap wil zwartmaken met leugens.quote:Op zondag 14 januari 2018 13:58 schreef Xa1pt het volgende:
Slachtoffers die beweren dat het anders ligt dan jij hier voor doet komen vertellen leugens? Over misselijkmakend gesproken.
Ja heel ouderwets. Zo ouderwets dat dit in het Nederlandse rechtssysteem ook nog zo isquote:Op zondag 14 januari 2018 14:02 schreef falling_away het volgende:
Ik heb dit al eens eerder gepost in het Jehovahs Getuigen topic in F&L maar:
Het probleem is dat de Jehovahs Getuigen:
1- Een zeer ouderwetse regel aanhouden uit de bijbel dat er altijd 2 getuigen moeten zijn om iemand schuldig te verklaren (en bij misbruik zijn er nou eenmaal zelden 2 getuigen)
Dit is gewoon een leugen.quote:2 - Ze de ouders van de slachtoffers niet aanmoedigen naar de autoriteiten te stappen en de indruk wordt gewekt dat dit 'schade' brengt aan de naam van de organisatie.
Waar haal je dit soort onzin vandaan?quote:De JG's hebben een soort interne 'gerechtelijke macht' waarin er commitees worden gevormd door ouderlingen die misdragingen gaan onderzoeken (met de 2 getuigen regel in gedachten). De dader en slachtoffer worden in 1 kamer gezet en de details van het misbruik moeten worden verteld door het slachtoffer. Een zeer traumatische ervaring. De dader zal ontkennen en uiteindelijk ook 'vrijgesproken' worden omdat er geen 2 getuigen zijn.
Wat je dus krijgt is dat deze mannen binnen de organisatie niet worden aangepakt en zelfs ouderling kunnen worden / blijven (en oa. lezingen kunnen houden in de zaal waar de slachtoffers ook zitten), en dat de zaken ook verborgen blijven voor de politie.
Lol wij de RKK navolgen? Grapjas.quote:Op zondag 14 januari 2018 21:43 schreef Scjvb het volgende:
Maar goed, wij verwachten nu ook van JG dat hiertegen daadkrachtig opgetreden zal worden, en ons daarmee snel in de voetsporen zullen gaan volgen!
Hoeven JG helemaal niet? Er wordt altijd al schoon schip gemaakt...quote:Op zondag 14 januari 2018 17:41 schreef Scjvb het volgende:
Verreweg de meesten konden er serieus niets aan doen dat zulk onrecht geschiedde, en dat zal bij de Jehovah's vast ook wel zo zijn.
OT: Nu is het de beurt aan hen om schoonschip te gaan maken, al moeten zij daarvoor wijzingen aanbrengen aan bestaande reglementen inzake de afhandeling.
Uit een vrij recent bericht, namelijk 28 december jl:
Ehm, met deze opmerkingen over 'dat de RKK de bijbel nog eens moeten navolgen.. valse christenen en nalopers zouden zijn', noem maar op.. probeert u duidelijk af te leiden van het probleem bij JG en deze discussie.quote:Op zondag 14 januari 2018 22:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Lol wij de RKK navolgen? Grapjas.
JG treden al sinds het ontstaan op tegen kindermisbruikers.
De Bijbel zegt heel duidelijk dat je zulke figuren moet uitsluiten en dat is wat JG doen.
Kindermisbruiker, wat vast staat wie dat is, worden eruit getrapt.
Dus als iemand de ander naloopt zijn het de RKK wel.
Nou zou de RKK de Bijbel nog eens moeten navolgen, maar ja dat kan als valse christenen natuurlijk niet. Zouden ze ook veel te veel volgelingen door verliezen. Al die geldbelusten, de rokers, praktiserende homoseksuelen, samenwonenden en ga maar door. Alles wat God verboden heeft wordt daar toegelaten om maar geld binnen te krijgen voor de kerk.
(Hoef je niet te ontkennen, kijk maar wat bv bij de Duitse bisdommen op de banken staat van de RKK).
[..]
Hoeven JG helemaal niet? Er wordt altijd al schoon schip gemaakt...
Het is niet zoals bij de RKK dat ze mogen blijven als het bekend is.
Dat er best nog een misbruiker onder de JG is geloof ik helemaal, maar daar is dan niets van bekend.
https://nos.nl/artikel/22(...)ovah-s-getuigen.htmlquote:Jehovah's Getuigen heeft nog niet gereageerd op de openstelling van het meldpunt. "Na de oprichting liet Jehovah's Getuigen weten bereid te zijn om in gesprek te gaan met ons. Wij hebben daarop een brief gestuurd aan het bestuur van de organisatie. Inmiddels hebben zij gezegd dat ze zich aan het beraden zijn over hoe ze gaan reageren op de zaak."
Ja, volgens jou liegen slachtoffers dus. Zo'n aantijging is misselijkmakend.quote:Op zondag 14 januari 2018 21:57 schreef bianconeri het volgende:
Nee het is misselijkmakend dat iemand over zoiets ergs een geloofsgemeenschap wil zwartmaken met leugens.
Dingen die hij vertelt zijn gewoon feitelijk onjuist, dingen die gewoon simpel na te zoeken zijn.
Het handelen t.a.v. pedofielen bv is gewoon een duidelijk iets. Uitsluiting staan JG bekend om.
Maar ineens als er een slachtoffer is dan heeft heel NL een blackout en kennen dat zeker niet meer?
Het verschil is dat er bij justitie wel competente mensen werken.. rechters, psychologen etc etc, mensen die lange opleidingen hebben gevolgd om een goede beslissing te nemen, zonder het slachtoffer te erg te traumatiseren, en zonder dat er 2 getuigen nodig zijn.quote:Op zondag 14 januari 2018 21:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vrijgesproken, alsof het een rechterlijke organisatie is.... Dat is waar mensen de fout in gaan.
En wat moeten ze dan? Mensen onterecht uitsluiten voor kindermisbruik? En zo iemand tekenen voor zijn/haar leven? Want dan krijg je geen grote schande over je heen zeker?
Wat klets je toch weer ongelofelijk vreemd....
Het Nederlandse rechtssysteem werd exact hetzelfde. Maar dat is wel gewoon goed?
Zonder bewijs wat moeten de broeders dan? Als de politie het verhaal wel heeft maar het misbruik niet kan bewijzen dan moeten ze die persoon ook laten gaan.
Dus hou eens op met het JG bashen en ga eens objectief en realistisch denken.
Hij is nog erger dan Trump met zijn "fake news" geroep.quote:Op zondag 14 januari 2018 23:41 schreef RobbieRonald het volgende:
Bianconeri moeten we sowieso niet serieus nemen. Die helpt de ene na de andere aantoonbare leugen de wereld in.
Dat is in 1e instantie al een Bijbels gebod om te doen.quote:Op zondag 14 januari 2018 23:08 schreef Scjvb het volgende:
om die 'vastgeroeste' 2 getuigen regel toch eens snel overboord te gaan gooieni.p.v. van deze vastgeroeste regel te blijven handhaven, en alsnog te kiezen voor een slachtoffer dat niet wordt geloofd bij slechts één getuige.
Dat genereert automatisch al een slepende, of zelfs een compleet hopeloze situatie voor slachtoffers van misbruik, mij dunkt.
Katholieken doen helemaal niets.... Lekker priesters waarvan het allang bekend is in functie laten. Dat is wat ze altijd gedaan hebben.quote:https://nos.nl/artikel/22(...)ovah-s-getuigen.html
Men moet het verder zelf weten, maar probeer het tenminste onder ogen te zien, en doe er wat mee zoals wij katholieken reeds gedaan hebben.![]()
Scjvb
Ja ze liegen over hoe JG dit aanpakken. Iedereen kan opzoeken over hoe JG dit doen.quote:Op zondag 14 januari 2018 23:38 schreef Xa1pt het volgende:
Ja, volgens jou liegen slachtoffers dus. Zo'n aantijging is misselijkmakend.
Vandaar dat je kunt aantonen wat er ''aantoonbaar'' een leugen is, grapjas.quote:Op zondag 14 januari 2018 23:41 schreef RobbieRonald het volgende:
Bianconeri moeten we sowieso niet serieus nemen. Die helpt de ene na de andere aantoonbare leugen de wereld in.
Zegt iemand die hier alleen is om JG te bashen en leugens over JG rond te bazuinen.quote:Op maandag 15 januari 2018 11:06 schreef falling_away het volgende:
Hij is nog erger dan Trump met zijn "fake news" geroep.
Je bent inmiddels wel door de mand gevallen, dus die aantijgingen en de mooie praatjes over de JG helpen niet meer.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:38 schreef bianconeri het volgende:
Ja ze liegen over hoe JG dit aanpakken. Iedereen kan opzoeken over hoe JG dit doen.
Of het gebeurt is of niet dat terzijde. Alleen hoe ze proberen om JG af te branden slaat gewoon nergens op.
En tadaaa, daar hebben we het. Echt, walgelijk hoe je daders beschermt.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat is in 1e instantie al een Bijbels gebod om te doen.
Daarnaast zoals ik al zei doet de rechtbank dit ook.
Je kunt iemand niet oordelen omdat 1 iemand dit zegt, dat kan een vals getuigenis zijn.
Er moet bewijs zijn dat iemand dat gedaan heeft, zeker met iets zo ernstig als dit want je maakt anders iemand echt kapot.
Zo goed als alles wat je over evolutie(theorie) zegt bijv.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:38 schreef bianconeri het volgende:
Vandaar dat je kunt aantonen wat er ''aantoonbaar'' een leugen is, grapjas.
Goed onderbouwde beschuldigingquote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:41 schreef Xa1pt het volgende:
Je bent inmiddels wel door de mand gevallen, dus die aantijgingen en de mooie praatjes over de JG helpen niet meer.
Ik bescherm nergens daders.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:47 schreef Xa1pt het volgende:
En tadaaa, daar hebben we het. Echt, walgelijk hoe je daders beschermt.
Haha de evolutie theorie is gewoon 1 groot lachertje.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:54 schreef RobbieRonald het volgende:
Zo goed als alles wat je over evolutie(theorie) zegt bijv.
Vrijwel alles wat je hier zegt is gelogen. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.quote:Op zaterdag 20 januari 2018 13:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Haha de evolutie theorie is gewoon 1 groot lachertje.
Dat jij je daar nooit verdiept in hebt is niet mijn probleem.
Zelfs het fossielenbestand toont helemaal niets van evolutie, dus begin mij daar niet over.
Zoals ik wel eerder gezegd heb heb ik in de milieu en biologie gestudeerd, dus ook evolutie.
Dus je hoeft echt niet met het typische domme gekletst van evolutionisten te komen.
Oh ja de darwin vinken (en geen enkele evolutionist onderzoekt het door dat dat niets van evolutie aantoont maar ok). Oh dit oh dat. Altijd onzin.
Ik heb nog geen woord gelogen hier.quote:Op zaterdag 20 januari 2018 13:48 schreef RobbieRonald het volgende:
Vrijwel alles wat je hier zegt is gelogen. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
En gewoon doorgaan met liegen ook...quote:Op zaterdag 20 januari 2018 13:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb nog geen woord gelogen hier.
Bedankt voor het bevestigen van het punt dat een evolutionist nooit met argumenten kan komen.
En sowieso dat anti-gelovigen/Anti-JGers nooit met argumenten kunnen komen,
alleen maar: Oh kijk je liegt.
Jawel; jij zegt dat de slachtoffers liegen over de aanpak van de JG. Je hebt er belang bij om dit te zeggen, omdat je onderdeel van die gemeenschap bent. Dus je bent niet zo geloofwaardig.quote:Op zaterdag 20 januari 2018 13:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Goed onderbouwde beschuldiging.
Ik ben nergens door de mand gevallen. Ik heb hier geen woord gelogen en als iemand weet hoe het onder JG gaat dan denk ik dat ik daar veel meer van weet.
Jaja, gelul voor de bühne. Slachtoffers die hier daadwerkelijk mee te maken hebben beweren wat anders. Jij wil voor de buitenwereld graag doen alsof alles koek en ei is.quote:Ik bescherm nergens daders.
Ik heb allang gezegd hoe ongelofelijk walgelijk het is en dat daders onder JG uitgesloten worden.
Nou nee, de rechtbank werkt niet zo. In jouw verhaal, dat een slachtoffer altijd 2 getuigen moet hebben, blijven daders die anderen misbruiken, altijd buiten schot omdat ze dit nooit met meer mensen doen. Dus zou dat nooit een veroordeling opleveren. Die onmogelijke constructie zorgt ervoor dat je daders beschermt.quote:Ik zeg alleen dat het onder JG net zo werkt als in de rechtbank. Of is de rechtbank ook walgelijk?
Weer heel goed onderbouwdquote:Op zaterdag 20 januari 2018 14:01 schreef RobbieRonald het volgende:
En gewoon doorgaan met liegen ook...
Nee en iemand die een slachtoffer is en haat tegen JG heeft is wel geloofwaardig zeker?quote:Op zaterdag 20 januari 2018 20:50 schreef Xa1pt het volgende:
Jawel; jij zegt dat de slachtoffers liegen over de aanpak van de JG. Je hebt er belang bij om dit te zeggen, omdat je onderdeel van die gemeenschap bent. Dus je bent niet zo geloofwaardig.
Nogmaals: De uitsluitingsregeling onder JG is overal bekend. Dus niets geklets voor de bühne.quote:Jaja, gelul voor de bühne. Slachtoffers die hier daadwerkelijk mee te maken hebben beweren wat anders. Jij wil voor de buitenwereld graag doen alsof alles koek en ei is.
Ja de rechtbank doet het net zo.quote:Nou nee, de rechtbank werkt niet zo. In jouw verhaal, dat een slachtoffer altijd 2 getuigen moet hebben, blijven daders die anderen misbruiken, altijd buiten schot omdat ze dit nooit met meer mensen doen. Dus zou dat nooit een veroordeling opleveren. Die onmogelijke constructie zorgt ervoor dat je daders beschermt.
Nee, bij een rechtbank werkt het niet zo. En als gemeenschap moet je slachtoffers juist aanmoedigen om aangifte te doen en het niet 'binnen' willen houden. Dan voorkom je praktijken waarbij daders er mee weg komen en je slachtoffers nog verder de grond in trapt. Maar dat is vast hoe god het gewild zal hebben.quote:Op zaterdag 20 januari 2018 22:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Weer heel goed onderbouwd.
En nee ik heb nog geen woord gelogen.
[..]
Nee en iemand die een slachtoffer is en haat tegen JG heeft is wel geloofwaardig zeker?
Daarnaast is het openlijk bekend hoe JG omgaan met dingen.
De uitsluitingsregeling die wij kennen is zelfs iets wat mensen vaak vreselijk vinden.
Maar nou ben je dat ineens vergeten? Nou sluiten wij zogenaamd ineens geen mensen meer uit omdat wat mensen dat zeggen?
[..]
Nogmaals: De uitsluitingsregeling onder JG is overal bekend. Dus niets geklets voor de bühne.
Mensen die de Bijbel niet navolgen worden bij ons uitgesloten.
En nee hoor, ik heb al meermaals aangegeven dat er onder JG ook best rotte appels zitten.
En dat dit ook best echt slachtoffers kunnen zijn. Ik zeg alleen dat ze liegen over het hele proces.
[..]
Ja de rechtbank doet het net zo.
Je moet kunnen aantonen dat iemand iets gedaan heeft. Onschuldig tot tegendeel bewezen is principe.
Bij een diefstal van 10 euro is het nog eens anders, maar je kunt niet zo maar gaan roepen dat iemand een misbruiker is zonder bewijs. Dat zou ook erg zijn, bij aantal zal het best zo zijn maar soms ook best niet (en niet alleen bij JG maar in elk geval van woord tegen woord).
Jij valt door de mand met dit soort vage opmerkingen.quote:Op zaterdag 20 januari 2018 23:16 schreef Xa1pt het volgende:
Nee, bij een rechtbank werkt het niet zo. En als gemeenschap moet je slachtoffers juist aanmoedigen om aangifte te doen en het niet 'binnen' willen houden. Dan voorkom je praktijken waarbij daders er mee weg komen en je slachtoffers nog verder de grond in trapt. Maar dat is vast hoe god het gewild zal hebben.
En verder draai en rechtvaardig je er maar een eind op los, je bent allang door de mand gevallen maar als jij je hierdoor beter voelt moet je dat vooral blijven doen.
Onderbouwing, goed dat je daar over begint. Waar blijft jouw onderbouwing van jouw meest overtuigende bewijs voor god, waar ik al meerdere keren naar heb gevraagd heb? Je kwam niet verder dan DNA/RNA proces, weet je nog?quote:Op zaterdag 20 januari 2018 22:27 schreef bianconeri het volgende:
Weer heel goed onderbouwd .
En nee ik heb nog geen woord gelogen.
U herhaalt telkens dat iemand pas schuldig kan worden bevonden nadat twee getuigen op de proppen kwamen. Iemand wordt daarna uitgesloten, dat weten we ondertussen, maar wat bedoelt u dan nu opeens met 'gestraft'?quote:Op zondag 21 januari 2018 00:08 schreef bianconeri het volgende:
Ik weet dat misbruikers onder JG gestraft en uitgesloten worden.
Gelul. Men heeft het meestal ontkent of afgekocht.quote:Op zondag 14 januari 2018 15:01 schreef Scjvb het volgende:
[..]
De genoemde punten zijn reeds bekend over hen, en hier wringt inderdaad ook de schoen. Tevens iets wat al in 'n eerdere OP aan de kaak gesteld werd m.b.t. verfoeilijk misbruik binnen hun christelijke organisatie.
Afijn, best een kwalijke zaak in vergelijking tot de aanpak van ons katholieken; zij die geheel naar goeddunken van velen grotendeels orde op zaken hebben gesteld, aangaande deze walgelijke feiten door foute geestelijken.
En we begrijpen dat het celibaat best een zware wissel heeft gelegd op de hormoonhuishouding van hen. Maar uiteindelijk is de RK-Kerk hiervoor diep door 't stof gegaan en het boek is ons betreft gesloten.
Nu is het aan de Jehovah's om meer actie hiertegen te genereren!
Scjvb
Ik ben Katholiek. Ik begrijp je boosheid.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:05 schreef OllieA het volgende:
Hilarisch, dit topic. Een schertskatholiek die JG aanraadt om kindermisbruik aan te pakken. Een JG die 'twee getuigen' beschouwt als manier waarop het recht in Nederland werkt. En dan met elkaar discussiëren... Kunnen jullie dat geloof van je niet gewoon privé houden?
Geloof en politiek zou men niet over spreken, deze misschien?quote:Op zondag 21 januari 2018 15:05 schreef OllieA het volgende:
Hilarisch, dit topic. Een schertskatholiek die JG aanraadt om kindermisbruik aan te pakken. Een JG die 'twee getuigen' beschouwt als manier waarop het recht in Nederland werkt. En dan met elkaar discussiëren... Kunnen jullie dat geloof van je niet gewoon privé houden?
Dan blijft er weinig over. Zeuren over je vrouw? Wat?quote:Op zondag 21 januari 2018 15:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Geloof en politiek zou men niet over spreken, deze misschien?
Sex kan iedereen aan meedoen, iedere stomme boer kan het zonder les.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:14 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dan blijft er weinig over. Zeuren over je vrouw? Wat?
Okay. Maar de een kan het beter dan de ander. Religie heeft er weinig mee te maken.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:15 schreef john2406 het volgende:
[..]
Sex kan iedereen aan meedoen, iedere stomme boer kan het zonder les.
Ging het niet over kindermisbruik?quote:Op zondag 21 januari 2018 15:17 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Okay. Maar de een kan het beter dan de ander. Religie heeft er weinig mee te maken.
Het is voor veel mensen normaal. Alleen zijn er mensen die hun beroep misbruiken.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ging het niet over kindermisbruik?
Dat is normaal in de religie?
quote:Op zondag 21 januari 2018 15:18 schreef Jaroon het volgende:
Goed beffen is niet direct een Joods iets.
Jeukt mij niet of joods of katholiek of moslim of wat dan ook als niemand het doet komen er geen kinderen meer.quote:
Met alleen beffen kom je er niet. Niemand promoot dat ook.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Jeukt mij niet of joods of katholiek of moslim of wat dan ook als niemand het doet komen er geen kinderen meer.
Heb jij geen zooi voor je voordeur liggen wat je schoon behoord te houden?quote:
Als iemand je op de rechterwang slaat keer hem ook je linker toe?quote:
Ik heb er over gedacht. Door dat me too verhaal. Ik heb wel eens fout gezeten. Volgens die norm. Voor de rest ben ik er kritisch over.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heb jij geen zooi voor je voordeur liggen wat je schoon behoord te houden?
Of heb je liever dat je buren het eerst beginnen?
Nee. Maar je kan wel kijken naar wie echt gelijk heeft. En nog steeds een klap terug geven.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als iemand je op de rechterwang slaat keer hem ook je linker toe?
Beter, mijn instelling, voordat die klap op de rechterwang komt hem/ haar al gevloerd te hebben.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Maar je kan wel kijken naar wie echt gelijk heeft. En nog steeds een klap terug geven.
Dat is juridisch gezien dom. Laat altijd de ander beginnen.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Beter, mijn instelling, voordat die klap op de rechterwang komt hem/ haar al gevloerd te hebben.
quote:Op zondag 21 januari 2018 15:05 schreef OllieA het volgende:
@Jaroon: indien u zelf wenst dat óók uw reacties in dit topic serieus worden genomen, gedraagt u zich dan tenminste 'n beetje.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Met alleen beffen kom je er niet. Niemand promoot dat ook.
Die bewijst maar dat deze niet begonnen is.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:36 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is juridisch gezien dom. Laat altijd de ander beginnen.
Daar heb je gelijk in. Het is beneden mijn niveau en flauw bovendien.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:37 schreef Scjvb het volgende:
[..]![]()
Nou, snelle reactie in dit topic hoor. Proficiat!
[..]
@Jaroon: indien u zelf wenst dat óók uw reacties in dit topic serieus worden genomen, gedraagt u zich dan tenminste 'n beetje.
Dat weet je zeker als je de ander laat beginnen. Dan hoef je ook niet te liegen.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:37 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die bewijst maar dat deze niet begonnen is.
Nee dat is je niveau anders deed je het niet!!!!quote:Op zondag 21 januari 2018 15:38 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Het is beneden mijn niveau en flauw bovendien.
Ik schrok er zelf van.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nee dat is je niveau anders deed je het niet!!!!
Dan zou ik weleens helemaal niet meer de kans kunnen krijgen.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:39 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat weet je zeker als je de ander laat beginnen. Dan hoef je ook niet te liegen.
Ja. Dat is waar je voor kiest. Eerlijkheid of volkomen k.o. gaanquote:Op zondag 21 januari 2018 15:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan zou ik weleens helemaal niet meer de kans kunnen krijgen.
Dit ben ik. Ook in falen.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan had jij het dus weg kunnen halen nadat je schrok.
Dan kan ik altijd nog beweren dat ik er achteraf van schrok.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:42 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Dat is waar je voor kiest. Eerlijkheid of volkomen k.o. gaan
Het werkt echt beter zonder verhaal. Dat je gewoon de eerste klap kreeg. Wat daarna gebeurt is de schuld van die ander.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan kan ik altijd nog beweren dat ik er achteraf van schrok.
Misschien, maar hoe dan ook: bijna iedereen kan wel wat manieren aanleren.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:38 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Het is beneden mijn niveau en flauw bovendien.
Ik ben beneden mijn niveau bezig. Ook dat ben ik blijkbaar.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:46 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Misschien, maar hoe dan ook: bijna iedereen kan wel wat manieren aanleren.
Weer en wel. Wie ben ik echt?quote:Op zondag 21 januari 2018 15:47 schreef john2406 het volgende:
[..]
Pas op dat je niet weer schrikken doet.
JG kunnen iemand alleen maar uitsluiten. Ik blijf in herhaling vallen: Maar JG is geen rechtbank, geen politiemacht. Dus wij kunnen niet in die zin straffen of echt onderzoeken.quote:Op zondag 21 januari 2018 02:28 schreef Scjvb het volgende:
U herhaalt telkens dat iemand pas schuldig kan worden bevonden nadat twee getuigen op de proppen kwamen. Iemand wordt daarna uitgesloten, dat weten we ondertussen, maar wat bedoelt u dan nu opeens met 'gestraft'?
Gaat het echter alleen om die uitsluiting, dan lijkt het me welbeschouwd tamelijk logisch de schuldige daarna aan justitie over te dragen, i.p.v. deze alleen maar 'op straat te zetten', mij dunkt.
Dit heeft niets met hecht zijn te maken.quote:Ik zeg u erbij: hoe hecht de gemeenschap der Jehovah's ook moge zijn, van oudsher alles intern oplossen en zulks; 'uw' twee getuigen, en de slachtoffers in kwestie, zouden buiten de gemeenschap om aangifte moeten kunnen doen en de weg naar de rechtbank gewoon moeten kunnen volgen.
De rechtsgang zou hierdoor nooit ofte nimmer belemmerd mogen worden, en het misbruiken van de Bijbel voor deze 'doeleinden' daarbij al helemaal niet.![]()
Nogmaals: JG hoeven in principe niets te veranderen.quote:Dus, het gaat er uiteindelijk om of jullie hier wat aan willen veranderen: alle 'onwelriekende kussens opschudden, vuile lakens in de was en straks met een schone lei verdergaan', of alles maar schaamteloos onder de pet houden en zich als gemeenschap publiekelijk blijven etaleren als 'pedoparadijs'.
![]()
Slecht voorbeeld doet slecht volgen. RKK is wel het allerlaatste wat wij als JG willen volgen.quote:Behalve vele anderen, doen wij rooms katholieken wederom een beroep op uw gemeenschap. Immers: 'goed voorbeeld doet tenslotte goed volgen'.![]()
Ik zou serieus hulp zoeken.quote:Op zondag 21 januari 2018 15:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
JG kunnen iemand alleen maar uitsluiten. Ik blijf in herhaling vallen: Maar JG is geen rechtbank, geen politiemacht. Dus wij kunnen niet in die zin straffen of echt onderzoeken.
2 getuigen regel is een Bijbelse maatstaf, want op 1 getuige is gewoon simpelweg geen zaak gebouwd. Voor de rechtbank niet en voor JG niet. Aangezien JG dit ook niet verder kunnen onderzoeken kan je wel van alles verwachten, maar dat is onrealistisch.
Aan justitie overdragen?
Sinds wanneer doen JG aan gevangenentransport? Het slachtoffer is degene die wettelijk verplicht is aangifte te doen. JG hebben verder niets te maken met wat een slachtoffer wil gaan doen en hebben niets met de politie te maken.
Maar daar zeg ik wel bij dat in onderzoeken die er geweest zijn naar iemand waar aangifte over gedaan is JG alle bekende dingen natuurlijk volledig geven aan de politie.
[..]
Dit heeft niets met hecht zijn te maken.
Een misbruiker is geen JG voor ons. Zo iemand moet er gewoon uit, simpel zat.
De slachtoffers kunnen aangifte doen? Zij MOETEN zelfs aangifte doen buiten de organisatie om, de organisatie kan dat niet en heeft er helemaal niets mee te maken.
Intern oplossen? Ook niet waar. Ja het wordt natuurlijk intern ook bekeken omdat Bijbels gezien zo iemand uitgesloten dient te worden. Maar verdere straffen buiten die uitsluiting is allemaal politie en rechtbank, daar hebben JG niets mee te maken.
De rechtgang zullen JG ook echt nooit belemmer. De Bijbel misbruiken al helemaal niet.
[..]
Nogmaals: JG hoeven in principe niets te veranderen.
Iemand die een misbruiker blijkt te zijn wordt uitgesloten, uit de gemeenschap gesloten.
Meer kunnen en mogen JG wettelijk gezien niet eens.
Slachtoffers zijn zelf verantwoordelijk voor verdere rechtsgang. Het gaat om 2 Nederlandse burgers, niet om 2 JG in dat geval.
[..]
Slecht voorbeeld doet slecht volgen. RKK is wel het allerlaatste wat wij als JG willen volgen.
De RKK heeft de Bijbel navolgen al in de 4e eeuw opgegeven. Dus laat de RKK maar in de eigen soep gaarkoken. Als de RKK nou ook eens de Bijbelse maatstaven zouden navolgen en uitsluitingen zouden doen.
Maar ja dan moet je die misbruikende priesters uit positie halen.
En dan moeten ze de helft van de leden uitsluiten vanwege roken, drugs, homoseksualiteit, seks voor huwelijk en ga zo maar door. Geld is belangrijker voor de RKK dan het volgen van de Bijbel.
Dus nee JG gaat geen slecht voorbeeld volgen. RKK heeft nooit misbruikers aangepakt.
JG pakt al vanaf het begin misbruikers aan op basis van de uitsluitingsregeling van de Bijbel.
Rechtsgang? JG is geen rechtbank en geen politie, dus daar hebben ze niets mee te maken.
Dat klopt. Ik ben ooit misbruikt. Ik weet alleen niet of hij fanatiek Katholiek was. Dat zou je denken. Ik geloof niet maar vergeef wel.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:15 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die vraag kan alleen jij beantwoorden niet ik, of wie dan ook.
Dat jij dan nog aangeeft dat jij katholiek bent dat begrijp ik dan wel niet, ben ook katholiek gedoopt echter ik zit, als ik al naar een kerk ga, niet vooraan in de eerste rij.quote:
Ik ben niet gelovig. Vergeven kan dan ook.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat jij dan nog aangeeft dat jij katholiek bent dat begrijp ik dan wel niet, ben ook katholiek gedoopt echter ik zit, als ik al naar een kerk ga, niet vooraan in de eerste rij.
Dat ben jij. Niet jouw geloof. JIJ bent een aardig mens.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:22 schreef john2406 het volgende:
Geloven doet men niet alleen in de kerk het is een opvatting levensmotto althans dat doe ik, raap nog iemand van straat op die gevallen is, en vervolg mijn weg niet zonder te kijken.
Al zal er bij mij ook iets te vinden zijn wat ik verkeerd doe, daarom geef ik niet af op anderen, voordat ik mijzelf in de spiegel bekeken heb.
Het is mijn opvoeding die ik soms terzijde wil zetten, getekend voor het leven?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:23 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat ben jij. Niet jouw geloof. JIJ bent een aardig mens.
Omdat je bent wie je nu bent. Wat andere mensen ook denken en doen. Ik ken je van hier als goed. Eerlijk. Dat ben jij dan voor mij.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het is mijn opvoeding die ik soms terzijde wil zetten, getekend voor het leven?
Terwijl er zat zijn die over ... gaan, waarom zou ik er niet aan mee kunnen doen? Mijn opvoeding, geestelijk beinvloedt , mishandeld dus in mijn jeugd!
Niet direct mijn spreuk. Je krijgt wat je vraagt.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:31 schreef john2406 het volgende:
Ik noem maar 1 van de spreuken welke ik wel eens te horen kreeg in mijn jeugd.
Kan ik niet ligt op het kerkhof en wil ik niet ligt ernaast!
En konijnen krijgen veel kinderen.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:32 schreef john2406 het volgende:
Waar en wil is is een weg, zo kan ik eindeloos doorgaan.
Klop aan het wordt gij opengedaan?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Niet direct mijn spreuk. Je krijgt wat je vraagt.
Wie is daar?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
Klop aan het wordt gij opengedaan?
Ik dacht meer aan "the office"quote:Op zondag 21 januari 2018 16:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
JG we brengen U god in huis, zet hem maar achterom op de trap.
Grapje hoor.
Wat ga je er aan doen. Vertellen hoe ik denk?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als die kinderen aankloppen en vertellen wat er gaande is kan hun geholpen worden.
Even kort samengevat:quote:Op zondag 21 januari 2018 15:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
JG kunnen iemand alleen maar uitsluiten. Ik blijf in herhaling vallen: Maar JG is geen rechtbank, geen politiemacht. Dus wij kunnen niet in die zin straffen of echt onderzoeken.
2 getuigen regel is een Bijbelse maatstaf, want op 1 getuige is gewoon simpelweg geen zaak gebouwd. Voor de rechtbank niet en voor JG niet. Aangezien JG dit ook niet verder kunnen onderzoeken kan je wel van alles verwachten, maar dat is onrealistisch.
Aan justitie overdragen?
Sinds wanneer doen JG aan gevangenentransport? Het slachtoffer is degene die wettelijk verplicht is aangifte te doen. JG hebben verder niets te maken met wat een slachtoffer wil gaan doen en hebben niets met de politie te maken.
Maar daar zeg ik wel bij dat in onderzoeken die er geweest zijn naar iemand waar aangifte over gedaan is JG alle bekende dingen natuurlijk volledig geven aan de politie.
[..]
Dit heeft niets met hecht zijn te maken.
Een misbruiker is geen JG voor ons. Zo iemand moet er gewoon uit, simpel zat.
De slachtoffers kunnen aangifte doen? Zij MOETEN zelfs aangifte doen buiten de organisatie om, de organisatie kan dat niet en heeft er helemaal niets mee te maken.
Intern oplossen? Ook niet waar. Ja het wordt natuurlijk intern ook bekeken omdat Bijbels gezien zo iemand uitgesloten dient te worden. Maar verdere straffen buiten die uitsluiting is allemaal politie en rechtbank, daar hebben JG niets mee te maken.
De rechtgang zullen JG ook echt nooit belemmer. De Bijbel misbruiken al helemaal niet.
[..]
Nogmaals: JG hoeven in principe niets te veranderen.
Iemand die een misbruiker blijkt te zijn wordt uitgesloten, uit de gemeenschap gesloten.
Meer kunnen en mogen JG wettelijk gezien niet eens.
Slachtoffers zijn zelf verantwoordelijk voor verdere rechtsgang. Het gaat om 2 Nederlandse burgers, niet om 2 JG in dat geval.
[..]
Slecht voorbeeld doet slecht volgen. RKK is wel het allerlaatste wat wij als JG willen volgen.
De RKK heeft de Bijbel navolgen al in de 4e eeuw opgegeven. Dus laat de RKK maar in de eigen soep gaarkoken. Als de RKK nou ook eens de Bijbelse maatstaven zouden navolgen en uitsluitingen zouden doen.
Maar ja dan moet je die misbruikende priesters uit positie halen.
En dan moeten ze de helft van de leden uitsluiten vanwege roken, drugs, homoseksualiteit, seks voor huwelijk en ga zo maar door. Geld is belangrijker voor de RKK dan het volgen van de Bijbel.
Dus nee JG gaat geen slecht voorbeeld volgen. RKK heeft nooit misbruikers aangepakt.
JG pakt al vanaf het begin misbruikers aan op basis van de uitsluitingsregeling van de Bijbel.
Rechtsgang? JG is geen rechtbank en geen politie, dus daar hebben ze niets mee te maken.
Ik ken het van dat. De eerste keer dat ik een US serie beter vond da de UK uitzending.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:37 schreef john2406 het volgende:
[..]
Bestond die al voor de spreuk of kwam die ernaar?
En jij beweerd katholiek te zijn?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:39 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik ken het van dat. De eerste keer dat ik een US serie beter vond da de UK uitzending.
Op papier. Zo werkt dat. Hel dat ik een geloof ooit ga aanhangen. Met respect voor mensen die dat wel doen. En dat is niet waar.quote:
Voordat er wetten waren was er alleen het geloof voor normen en waardes toch.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:42 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op papier. Zo werkt dat. Hel dat ik een geloof ooit ga aanhangen. Met respect voor mensen die dat wel doen. En dat is niet waar.
Ik heb mij eigen normen en waarden. Strak genoeg,quote:Op zondag 21 januari 2018 16:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voordat er wetten waren was er alleen het geloof voor normen en waardes toch.
Ja. Dan sta je met blote handen als niet gelovige mens.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:44 schreef john2406 het volgende:
Sterker nog in sommige landen geld het geloof voor de wet toch.
Beter dat als met je blote kont.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Dan sta je met blote handen als niet gelovige mens.
Ik bef mijn weg naar de top wel hahahahahahahahahaha, waarom zou een vrouw niet mogen genieten van de daad.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Als dat nodig is voor geloof is het zeker niet mijn ding. Het bewijs is de onzin.
Klaarkomen van een vrouw was niet de discussie.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik bef mijn weg naar de top wel hahahahahahahahahaha, waarom zou een vrouw niet mogen genieten van de daad.
Ja. Welke? Ik heb daar geen geloof voor nodig.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Grondbeginselen van het leven normen en waardes!
Een vrouw regeert niet de man, de mannen mogen het denken maar de vrouw regelt.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:51 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Klaarkomen van een vrouw was niet de discussie.
Heb U naasten lief zoals gij uzelf lief heeft.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Welke? Ik heb daar geen geloof voor nodig.
Tot je ziet dat niet iedereen aardig is.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heb U naasten lief zoals gij uzelf lief heeft.
Als het mij uitkomt bedien ik mij van alle wapens.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:54 schreef Jaroon het volgende:
John. Denk jij datje een minder aardig mens zou zijn zonder geloof? Of ben je gewoon zo?
Dan geeft gij dat dubbel terug!quote:Op zondag 21 januari 2018 16:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Tot je ziet dat niet iedereen aardig is.
Dus. Geloof is gelul. Je moet het doen met wat je voor je krijgt.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als het mij uitkomt bedien ik mij van alle wapens.
Grondbeginselen komt men mij niet na, dan volg ik hetzelfde spoor, ik sla alleen vliegen af.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:56 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dus. Geloof is gelul. Je moet het doen met wat je voor je krijgt.
Gij denkt toch niet echt dat ik ook de linkerwang toekeren doe he?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Idd. Maar dat is geen christelijke oplossing.
Dan geen moreel.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Grondbeginselen komt men mij niet na, dan volg ik hetzelfde spoor, ik sla alleen vliegen af.
Ik verwacht van wel. Als Christen doe je dat uit gewoonte.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Gij denkt toch niet echt dat ik ook de linkerwang toekeren doe he?
Men kan het proberen, sommige is het zelfs gelukt ook, echter meestal liggen ze bij het proberen al tegen de vlakte.quote:Op zondag 21 januari 2018 17:01 schreef Jaroon het volgende:
Een lel voor je bek en dan zeggen......"nog een keer" die ga ik nog meemaken dan.
Dat is niet meer echt je andere wang keren.quote:Op zondag 21 januari 2018 17:03 schreef john2406 het volgende:
[..]
Men kan het proberen, sommige is het zelfs gelukt ook, echter meestal liggen ze bij het proberen al tegen de vlakte.
Mij hebben ze niet met het uitdelen van het verstand in mijn hoofd gescheten hoor.quote:Op zondag 21 januari 2018 17:05 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is niet meer echt je andere wang keren.
En Jezus zegt je ook niets meer. Je moet ballen hebben om te accepteren wat je hebt gedaan.quote:Op zondag 21 januari 2018 17:09 schreef john2406 het volgende:
Ik zal niet de eerste zijn die zijn handen verheft echter men moet ook niet pogen ze tegen mij te verheffen, dan geef ik alles dubbel.
@Jaroon en @john2406: wanneer men als gelovige gezondigd heeftquote:Op zondag 21 januari 2018 19:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En Jezus zegt je ook niets meer. Je moet ballen hebben om te accepteren wat je hebt gedaan.
Kan bij mijn laatste adem.quote:Op zondag 21 januari 2018 20:39 schreef Scjvb het volgende:
@john2406: wanneer men als gelovige gezondigd heeft, op wat voor manier ook
, dan vraagt men nederig om vergiffenis.
Hij/zij die oprecht berouw toont zal vergeven worden.quote:Op zondag 21 januari 2018 20:39 schreef Scjvb het volgende:
Het is dan verder aan de Almachtige om genade te verlenen.![]()
Dat kan bijvoorbeeld ook nadat iemand als kerkganger om bepaalde redenen al voor het zingen de kerk uitging.quote:Op zondag 21 januari 2018 22:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hij/zij die oprecht berouw toont zal vergeven worden.
dat niet alleen.. de goedwillende 'amateurs' die zich ouderlingen noemen moeten zich helemaal niet bemoeien met misbruikzaken door dader en slachtoffer in 1 kamer te zetten. Hoe het nu werkt is dat het slachtoffer alle details van het misbruik moet vertellen voor de ouderlingen waar de dader bij zit.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:38 schreef Scjvb het volgende:
[..]
en probeer de slachtoffers dan tenminste wat meer aan te moedigen om de gang naar de rechter buiten de gemeenschap wat sneller te maken, want daar zit 'm namelijk de kneep. [ afbeelding ]
Afijn.
De RK?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:38 schreef Scjvb het volgende:
Dus, neem ons voorbeeld nu eens ter harte![]()
maar om dat nou als 'voorbeeld' te gaan nemen. Ze beschermen de daders meer dan de slachtoffersquote:Op maandag 22 januari 2018 11:55 schreef falling_away het volgende:
[..]
Die hebben op een gegeven moment tenminste toegegeven dat ze fout zaten...
Voor falling alle voorbeelden (zelfs de RK) liever als hij zijn woede tegen JG maar kan duidelijk maken.quote:Op maandag 22 januari 2018 12:18 schreef Gehenna het volgende:
[..]
maar om dat nou als 'voorbeeld' te gaan nemen. Ze beschermen de daders meer dan de slachtoffersDan zijn er wel betere voorbeelden te bedenken..
Die in deze helemaal terecht is tochquote:Op maandag 22 januari 2018 12:59 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Voor falling alle voorbeelden (zelfs de RK) liever als hij zijn woede tegen JG maar kan duidelijk maken.
Hier is kennis van voorgeschiedenis nodig dus laat maar.quote:Op maandag 22 januari 2018 13:22 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Die in deze helemaal terecht is toch
Naar hoeveel jaar en zijn nu huillie aan het doen maar die doen het ook?quote:Op maandag 22 januari 2018 11:55 schreef falling_away het volgende:
[..]
Niet bepaald. En het blijft altijd bewonderenswaardig om te durven leren van anderen.quote:
Als u mij daarmee bedoelt, is het antwoord nee.quote:Op maandag 22 januari 2018 12:59 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Voor falling alle voorbeelden (zelfs de RK) liever als hij zijn woede tegen JG maar kan duidelijk maken.
Prima om dit nog even te benadrukken. Helemaal eens!quote:Op maandag 22 januari 2018 10:36 schreef falling_away het volgende:
[..]
dat niet alleen.. de goedwillende 'amateurs' die zich ouderlingen noemen moeten zich helemaal niet bemoeien met misbruikzaken door dader en slachtoffer in 1 kamer te zetten. Hoe het nu werkt is dat het slachtoffer alle details van het misbruik moet vertellen voor de ouderlingen waar de dader bij zit.
Hoe denk je dat het voelt voor het slachtoffer?
De ouderlingen hebben totaal geen kennis en kunde om met dit soort situaties om te gaan.
De JG's hebben al verschillende keren miljoenen Euro's schadevergoeding moeten betalen aan slachtoffers omdat ze gewoon slecht omgaan met misbruikzaken, dat zegt genoeg. En die beerput is nog lang niet leeg!
Volgens mij is Hexx zelf ook JG. Prima verder dat zij opkomt voor haar gemeenschap, maar voor haar geldt dan ook dat ze de realiteit onder ogen moet durven zien.quote:Op maandag 22 januari 2018 11:55 schreef falling_away het volgende:
[..]
JG mag ook eens leren geen andere met hun geloof de reet uit te hangen, dus niet deur een deur te leuren!quote:Op maandag 22 januari 2018 14:29 schreef Scjvb het volgende:
Volgens mij is Hexx zelf ook JG. Prima verder dat zij opkomt voor haar gemeenschap, maar voor haar geldt dan ook dat ze de realiteit onder ogen moet durven zien.
Hmm.. ja. Maar volgens mij doen zij dat nu al veel minder dan voorheen. Het blijft toch hun goed recht, vind ik, ze mogen het proberen en daar is verder niets strafbaars aan. Een ieder heeft het recht hen 'af te poeieren'.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
JG mag ook eens leren geen andere met hun geloof de reet uit te hangen, dus niet deur een deur te leuren!
Ik verwacht steeds dat mij iemand iets komt brengen, naief als ik ben, staan die mij daar we brengen U god in huis. Moet de deur open komt een hoop kou naar binnen wat bespaard had kunnen worden!quote:Op maandag 22 januari 2018 14:36 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Hmm.. ja. Maar volgens mij doen zij dat nu al veel minder dan voorheen. Het blijft toch hun goed recht, vind ik, ze mogen het proberen en daar is verder niets strafbaars aan. Een ieder heeft het recht hen 'af te poeieren'.
quote:Op maandag 22 januari 2018 14:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik verwacht steeds dat mij iemand iets komt brengen, naief als ik ben, staan die mij daar we brengen U god in huis. Moet de deur open komt een hoop kou naar binnen wat bespaard had kunnen worden!
Oh zeker! Maar in een geval als de blinde die een blinde leidt is het nog de vraag of iemand daar iets van kan leren.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:29 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Niet bepaald. En het blijft altijd bewonderenswaardig om te durven leren van anderen.
Nee, hoor. Daar bedoel ik jou niet mee. Ik ken jouw voorgeschiedenis niet.quote:[..]
Als u mij daarmee bedoelt, is het antwoord nee.
Verder is je gewauwel gewoon ketel, pot, splinter en balk in een notedop! Niets anders. Echt helemaal niets anders. En als ik nu probeer om met jou in discussie te gaan over de verschillen van RK en JG, ben ik net zo ketel, pot, splinter en balk, oftewel oerdom, blind en gek, bezig als jij.quote:Prima om dit nog even te benadrukken. Helemaal eens!
Maar uit respect voor de manier waarop Jehovah's Getuigen vanuit religieus oogpunt bezien hiermee omgaan, wil ik hen niet teveel afvallen.Vandaar dat ik hen vriendelijk doch dringend aanmoedig om ná deze bijeenkomst alle betrokkenen de gang naar de rechter te maken, tenminste wanneer er duidelijk sprake is van strafbare feiten.
En misschien bemoeilijkt de 'amateuristische' wijze waarop JG mensen in één ruimte zet de waarheidsvinding zelfs ook wel, dus lijkt het me sowieso al beter als dit anders kon, maar goed.
[..]
Volgens mij is Hexx zelf ook JG. Prima verder dat zij opkomt voor haar gemeenschap, maar voor haar geldt dan ook dat ze de realiteit onder ogen moet durven zien.
Dat gezegde over de 'blinde die een blinde leidt' zou ik in deze maar eens nader onder de loep nemen.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:42 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Oh zeker! Maar in een geval als de blinde die een blinde leidt is het nog de vraag of iemand daar iets van kan leren.
Nou.. niet zo boos worden hoor.quote:Verder is je gewauwel gewoon ketel, pot, splinter en balk in een notedop! Niets anders. Echt helemaal niets anders. En als ik nu probeer om met jou in discussie te gaan over de verschillen van RK en JG, ben ik net zo ketel, pot, splinter en balk, oftewel oerdom, blind en gek, bezig als jij.
Want, meneer Scjb, RK en JG als het gaat om het behandelen van misbruik, een pot nat! Want het is niet dat omdat RK haar fouten toegeeft dat ze opeens beter zijn. Want de misbruiken zijn daar nog steeds niet verdwenen.
Eigenlijk wel een beetje, is de club geheel zonder schuld en verdeeld deze haar goed onder de armen?quote:Op maandag 22 januari 2018 14:50 schreef Scjvb het volgende:
Nou.. niet zo boos worden hoor.Nergens voor nodig.
Als de boodschap maar aankomt.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:50 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat gezegde over de 'blinde die een blinde leidt' zou ik in deze maar eens nader onder de loep nemen.
[..]
Nou.. niet zo boos worden hoor.Nergens voor nodig.
Boodschap? Dat weet ik zo net nog niet, maar het is in elk geval de manier waarop u het uitlegt.quote:
Dat trotse gedoe (kin in de lucht, ego) is nergens voor nodig. Wat dat betreft kun je nog veel van anderen leren, om je eigen woorden te gebruiken.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:58 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Boodschap? Dat weet ik zo net nog niet, maar het is in elk geval de manier waarop u het uitlegt.![]()
Heel inhoudelijkquote:
Het ene moment doen wij niets en nu zeg je dit?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:38 schreef Scjvb het volgende:
Even kort samengevat:
1) De deur wordt letterlijk en figuurlijk door jullie achter hen dichtgesmeten. Prima verder, hoor!
Verwacht dan geen dingen die bij een justitieel orgaan of politiemacht horen.quote:2) Geen justitieel orgaan of politiemacht (was allang duidelijk), en het 'intern oplossen' bij jullie betekent 'slechts' waarheidsvinding, met eventueel uitsluiting als gevolg na de verklaring van die twee getuigen.
Dat van 2 JG-getuigen hoeven geen JG te zijn maar dat gaat om een interne kwestie van uitsluiting. Dat heeft niets met het rechtssysteem te maken.quote:3) Slachtoffers maken buiten de gemeenschap om de gang naar de rechter als twee NL'se burgers. Oké, dat klinkt logisch, maar hoe zit dat dan met die twee JG-getuigen? Er is verder geen probleem mee wanneer zij als niet-buitengeslotenen buiten de gemeenschap der Jehovah's om tegen daders gaan getuigen buiten de gemeenschap om, neem ik aan.![]()
Nee, jij doet overkomen alsof de RKK dingen goed doet. Terwijl daar alles maar blijft doorgaan.quote:En dat gekrakeel van u over ons als waardig katholieken, zij die dergelijke problemen al met hand en tand hebben aangepakt, laat ik verder maar voor uw rekening want het zegt meer over u als JG dan over ons.
Hexx is een (inactieve) JG, ze zal koste wat kost het genootschap verdedigen ook al blijkt uit alles dat ze grove fouten maken met de misbruikzaken.quote:Op maandag 22 januari 2018 13:22 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Die in deze helemaal terecht is toch
Dat laatste hangt ervan af, want uw waarheid hoeft de mijne nog niet te zijn.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:14 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Dat trotse gedoe (kin in de lucht, ego) is nergens voor nodig. Wat dat betreft kun je nog veel van anderen leren, om je eigen woorden te gebruiken.
En jij een uitgeslotene, die de organisatie de schuld geeft dat hij van zijn ouders, die nog steeds blind de organisatie volgt, op 8 jarige leeftijd zich moet laten dopen. Maar daar gaan we hier niet over verder discussiëren.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:40 schreef falling_away het volgende:
[..]
Hexx is een (inactieve) JG, ze zal koste wat kost het genootschap verdedigen ook al blijkt uit alles dat ze grove fouten maken met de misbruikzaken.
Het is natuurlijk overdreven dat ze de katholieke kerk als voorbeeld zouden moeten nemen, maar het verschil is wel degelijk dat de RKK tenminste heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt, terwijl de JG's alles blijven afschuiven als 'leugens' (ondanks de vele verloren rechtzaken en de Australian royal commision). Ze gaan gewoon op het oude pad door.
Maar het is een kenmerk van een sekte dat de meeste leden hiervoor blind zijn en de leiders blijven volgen.
Fijn dat je het snapt.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat laatste hangt ervan af, want uw waarheid hoeft de mijne nog niet te zijn.Maar vrijwel dagelijks leert men al van elkaar, u ook. En vaak gaat dat ongemerkt al, dus daar hoeft men meestal niet eens bij stil te staan. Een prima goed!
Maakt u zich daarover verder maar geen zorgen.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:51 schreef Hexx. het volgende:
[..]
En jij een uitgeslotene, die de organisatie de schuld geeft dat hij van zijn ouders, die nog steeds blind de organisatie volgt, op 8 jarige leeftijd zich moet laten dopen. Maar daar gaan we hier niet over verder discussiëren.
En als je mijn post op Scjb hebt gelezen, dan weet je hoe ik erover denk.
[..]
Fijn dat je het snapt.
Maar fijn dat je nu snapt wat dat betekent. Liever laat dan nooitquote:Op maandag 22 januari 2018 16:07 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Maakt u zich daarover verder maar geen zorgen.En bij ons in het Haerlemsche is het 'pot, ketel, balk en splinter' gezegde met de paplepel ingegoten.
Ik ben niet uitgesloten.. en daarbij doet dat er helemaal niet toe in dit topic.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:51 schreef Hexx. het volgende:
[..]
En jij een uitgeslotene, die de organisatie de schuld geeft dat hij van zijn ouders, die nog steeds blind de organisatie volgt, op 8 jarige leeftijd zich moet laten dopen. Maar daar gaan we hier niet over verder discussiëren.
En als je mijn post op Scjb hebt gelezen, dan weet je hoe ik erover denk.
[..]
Na talloze afkopingen en misbruik.quote:Op maandag 22 januari 2018 11:55 schreef falling_away het volgende:
[..]
De RK kerk heeft er veel aan gedaan zaken verborgen te houden. Misschien moet men actieve leden ook eens vragen om verklaring goed gedrag.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:40 schreef falling_away het volgende:
[..]
Hexx is een (inactieve) JG, ze zal koste wat kost het genootschap verdedigen ook al blijkt uit alles dat ze grove fouten maken met de misbruikzaken.
Het is natuurlijk overdreven dat ze de katholieke kerk als voorbeeld zouden moeten nemen, maar het verschil is wel degelijk dat de RKK tenminste heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt, terwijl de JG's alles blijven afschuiven als 'leugens' (ondanks de vele verloren rechtzaken en de Australian royal commision). Ze gaan gewoon op het oude pad door.
Maar het is een kenmerk van een sekte dat de meeste leden hiervoor blind zijn en de leiders blijven volgen.
In hun biep zou ook het ware boek liggen niet voor alle ogen geschikt, tenminste dat hoor ik hier en daar, zal wel nepnieuws zijn geweest dan.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 16:17 schreef Jaroon het volgende:
De RK kerk heeft er veel aan gedaan zaken verborgen te houden. Misschien moet men actieve leden ook eens vragen om verklaring goed gedrag.
Zou de doofpotaffaire omtrent JG uiteindelijk ook tot het verleden gaan behoren?quote:Slachtoffers eisen onderzoek naar misbruik Jehova's getuigen: 'Kinderen lopen gevaar'Kerk van de Jehova's Getuigen in Amsterdam. © RTL
Er moet zo snel mogelijk een onafhankelijk onderzoek komen naar seksueel kindermisbruik binnen Jehova's getuigen. Slachtoffers hebben dat vandaag geëist van minister Sander Dekker van Rechtsbescherming. Bij een speciaal meldpunt voor seksueel kindermisbruik binnen Jehova’s getuigen zijn in twee maanden tijd 151 meldingen binnengekomen.
Stichting Reclaimed Voices, die de belangen van de slachtoffers behartigt, spreekt van een 'zeer urgente situatie'. "De snelheid waarmee we de meldingen binnenkrijgen, toont aan hoe groot het probleem binnen deze kleine gemeenschap is", zegt voorzitter Raymond Hintjes. "Kinderen lopen er serieus gevaar. Dat moet zo snel mogelijk veranderen."
Steve werd misbruikt door Jehova's en stapte uit de beweging
-Het werd je zo verteld: ''Het staat je vrij om naar de politie te gaan. Maar we raden het wel af, want dat zou de Jehova's Getuigen in een verkeerd daglicht stellen...''
''Steve werd als kind misbruikt door een lid van Jehova's Getuigen. De kerk wil de kwestie intern oplossen. De taken die de dader in de kerk heeft, worden hem ontnomen.''
-Op het moment dat je erin zit denk je dat het de goede manier is. Dat dat de manier is zoals Jehova, zeg maar God, dat voorschrijft. De Jehova's moeten, als die mensen het zelf niet durven dan moeten zij ze aanmoedigen om hulp te zoeken bij de politie, een psycholoog of psychiater, of hoe dan ook. Durf je het zelf niet, dan gaan wij met je mee...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jehova's getuigen is een wereldwijde kerkelijke organisatie met bijna 8,5 miljoen actieve leden. Zij zien het als hun taak het geloof te verkondigen, bijvoorbeeld door aan te bellen bij mensen thuis. Volgens Jehova's getuigen is het woord van God de enige echte wet die voor hen geldt. Problemen lossen ze daarom het liefst op binnen de eigen kerk.
Dat is de crux, stelt Hintjes. "Jehova’s getuigen weten al jarenlang van seksueel kindermisbruik binnen hun kerk. Maar doordat ze zelf voor rechter spelen en niet naar politie of justitie stappen, ontlopen daders een celstraf en verdwijnen misbruikzaken in de doofpot."
Straffen zijn mild
Zodra iemand binnen Jehova's getuigen seksueel kindermisbruik meldt, wordt de beschuldiging voorgelegd aan zogenoemde ouderlingen. Dat zijn leiders van een plaatselijke afdeling. Zij onderzoeken wat er is gebeurd en veroordelen een dader. Maar de straffen zijn mild.
Hintjes, zelf voormalig ouderling: "Straffen variëren van het opleggen van beperkingen, zoals het niet langer mogen vasthouden van een microfoon tijdens de kerkdienst, tot het uit de gemeente zetten van een dader. Nooit leggen ouderlingen boetes of celstraffen op."
Aangifte
Er bestaat binnen Jehova's getuigen geen voorschrift om daders van seksueel kindermisbruik aan te geven bij de politie. Dat blijkt uit het handboek voor ouderlingen waar RTL Nieuws over beschikt en uit gesprekken met vier voormalig ouderlingen. Wel staat in dat handboek dat ouderlingen personen die aangifte willen doen 'bij de wereldlijke autoriteiten' niet mogen 'bekritiseren'.
Maar slachtoffers stellen tegenover RTL Nieuws dat ze wel degelijk door ouderlingen zijn ontmoedigd naar de politie te stappen. "Ik ben enorm onder druk gezet om geen aangifte te doen, want dat zou leiden tot smaad op Jehova's naam. Dus tot reputatieschade voor de kerk", vertelt Frank Huiting, slachtoffer en bestuurslid van Reclaimed Voices.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reactie Jehova's getuigen
"Gelet op recente onthullingen van seksueel misbruik binnen verschillende geledingen van de
maatschappij, verbaast het ons niet dat er over de afgelopen decennia ook meldingen zijn
gedaan van dergelijke praktijken binnen ons kerkgenootschap. Het mag duidelijk zijn dat wij dergelijke walgelijke misdaden niet tolereren. Daarnaast staat het slachtoffers natuurlijk altijd vrij om ook aangifte
te doen bij de politie.
Het is ons bekend dat er vandaag een gesprek zou plaatsvinden tussen de stichting
Reclaimed Voices en het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Wij wachten de verdere ontwikkelingen."
M. van Hilten, woordvoerder Afdeling Nieuwsdienst, hoofdkantoor Jehovah's getuigen
Reactie ministerie
"Er heeft vandaag een gesprek plaatsgevonden met de stichting Reclaimed Voices. Het was een
waardevol gesprek waarin zij hun ervaringen hebben kunnen delen. Er heeft eerder ook al een gesprek
plaatsgevonden met de Jehova's getuigen. Er zal met hen ook een tweede gesprek worden gevoerd.
Hierop willen wij niet vooruit lopen."
RTL Nieuws / Elianne Kuepers en Koen de Regt
Zou Sander al alle tafeltjes uit zijn hoofd kennen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 19:50 schreef Scjvb het volgende:
Update: (kan prima in dit topic)
[..]
Zou de doofpotaffaire omtrent JG uiteindelijk ook tot het verleden gaan behoren?Maar laten we niet te vroeg juichen en het allereerst geduldig afwachten. Fijne avond! [ afbeelding ]
Scjvb
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |