Oh zeker! Maar in een geval als de blinde die een blinde leidt is het nog de vraag of iemand daar iets van kan leren.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:29 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Niet bepaald. En het blijft altijd bewonderenswaardig om te durven leren van anderen.
Nee, hoor. Daar bedoel ik jou niet mee. Ik ken jouw voorgeschiedenis niet.quote:[..]
Als u mij daarmee bedoelt, is het antwoord nee.
Verder is je gewauwel gewoon ketel, pot, splinter en balk in een notedop! Niets anders. Echt helemaal niets anders. En als ik nu probeer om met jou in discussie te gaan over de verschillen van RK en JG, ben ik net zo ketel, pot, splinter en balk, oftewel oerdom, blind en gek, bezig als jij.quote:Prima om dit nog even te benadrukken. Helemaal eens!
Maar uit respect voor de manier waarop Jehovah's Getuigen vanuit religieus oogpunt bezien hiermee omgaan, wil ik hen niet teveel afvallen.Vandaar dat ik hen vriendelijk doch dringend aanmoedig om ná deze bijeenkomst alle betrokkenen de gang naar de rechter te maken, tenminste wanneer er duidelijk sprake is van strafbare feiten.
En misschien bemoeilijkt de 'amateuristische' wijze waarop JG mensen in één ruimte zet de waarheidsvinding zelfs ook wel, dus lijkt het me sowieso al beter als dit anders kon, maar goed.
[..]
Volgens mij is Hexx zelf ook JG. Prima verder dat zij opkomt voor haar gemeenschap, maar voor haar geldt dan ook dat ze de realiteit onder ogen moet durven zien.
Dat gezegde over de 'blinde die een blinde leidt' zou ik in deze maar eens nader onder de loep nemen.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:42 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Oh zeker! Maar in een geval als de blinde die een blinde leidt is het nog de vraag of iemand daar iets van kan leren.
Nou.. niet zo boos worden hoor.quote:Verder is je gewauwel gewoon ketel, pot, splinter en balk in een notedop! Niets anders. Echt helemaal niets anders. En als ik nu probeer om met jou in discussie te gaan over de verschillen van RK en JG, ben ik net zo ketel, pot, splinter en balk, oftewel oerdom, blind en gek, bezig als jij.
Want, meneer Scjb, RK en JG als het gaat om het behandelen van misbruik, een pot nat! Want het is niet dat omdat RK haar fouten toegeeft dat ze opeens beter zijn. Want de misbruiken zijn daar nog steeds niet verdwenen.
Eigenlijk wel een beetje, is de club geheel zonder schuld en verdeeld deze haar goed onder de armen?quote:Op maandag 22 januari 2018 14:50 schreef Scjvb het volgende:
Nou.. niet zo boos worden hoor.Nergens voor nodig.
Als de boodschap maar aankomt.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:50 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat gezegde over de 'blinde die een blinde leidt' zou ik in deze maar eens nader onder de loep nemen.
[..]
Nou.. niet zo boos worden hoor.Nergens voor nodig.
Boodschap? Dat weet ik zo net nog niet, maar het is in elk geval de manier waarop u het uitlegt.quote:
Dat trotse gedoe (kin in de lucht, ego) is nergens voor nodig. Wat dat betreft kun je nog veel van anderen leren, om je eigen woorden te gebruiken.quote:Op maandag 22 januari 2018 14:58 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Boodschap? Dat weet ik zo net nog niet, maar het is in elk geval de manier waarop u het uitlegt.![]()
Heel inhoudelijkquote:
Het ene moment doen wij niets en nu zeg je dit?quote:Op zondag 21 januari 2018 16:38 schreef Scjvb het volgende:
Even kort samengevat:
1) De deur wordt letterlijk en figuurlijk door jullie achter hen dichtgesmeten. Prima verder, hoor!
Verwacht dan geen dingen die bij een justitieel orgaan of politiemacht horen.quote:2) Geen justitieel orgaan of politiemacht (was allang duidelijk), en het 'intern oplossen' bij jullie betekent 'slechts' waarheidsvinding, met eventueel uitsluiting als gevolg na de verklaring van die twee getuigen.
Dat van 2 JG-getuigen hoeven geen JG te zijn maar dat gaat om een interne kwestie van uitsluiting. Dat heeft niets met het rechtssysteem te maken.quote:3) Slachtoffers maken buiten de gemeenschap om de gang naar de rechter als twee NL'se burgers. Oké, dat klinkt logisch, maar hoe zit dat dan met die twee JG-getuigen? Er is verder geen probleem mee wanneer zij als niet-buitengeslotenen buiten de gemeenschap der Jehovah's om tegen daders gaan getuigen buiten de gemeenschap om, neem ik aan.![]()
Nee, jij doet overkomen alsof de RKK dingen goed doet. Terwijl daar alles maar blijft doorgaan.quote:En dat gekrakeel van u over ons als waardig katholieken, zij die dergelijke problemen al met hand en tand hebben aangepakt, laat ik verder maar voor uw rekening want het zegt meer over u als JG dan over ons.
Hexx is een (inactieve) JG, ze zal koste wat kost het genootschap verdedigen ook al blijkt uit alles dat ze grove fouten maken met de misbruikzaken.quote:Op maandag 22 januari 2018 13:22 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Die in deze helemaal terecht is toch
Dat laatste hangt ervan af, want uw waarheid hoeft de mijne nog niet te zijn.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:14 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Dat trotse gedoe (kin in de lucht, ego) is nergens voor nodig. Wat dat betreft kun je nog veel van anderen leren, om je eigen woorden te gebruiken.
En jij een uitgeslotene, die de organisatie de schuld geeft dat hij van zijn ouders, die nog steeds blind de organisatie volgt, op 8 jarige leeftijd zich moet laten dopen. Maar daar gaan we hier niet over verder discussiëren.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:40 schreef falling_away het volgende:
[..]
Hexx is een (inactieve) JG, ze zal koste wat kost het genootschap verdedigen ook al blijkt uit alles dat ze grove fouten maken met de misbruikzaken.
Het is natuurlijk overdreven dat ze de katholieke kerk als voorbeeld zouden moeten nemen, maar het verschil is wel degelijk dat de RKK tenminste heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt, terwijl de JG's alles blijven afschuiven als 'leugens' (ondanks de vele verloren rechtzaken en de Australian royal commision). Ze gaan gewoon op het oude pad door.
Maar het is een kenmerk van een sekte dat de meeste leden hiervoor blind zijn en de leiders blijven volgen.
Fijn dat je het snapt.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat laatste hangt ervan af, want uw waarheid hoeft de mijne nog niet te zijn.Maar vrijwel dagelijks leert men al van elkaar, u ook. En vaak gaat dat ongemerkt al, dus daar hoeft men meestal niet eens bij stil te staan. Een prima goed!
Maakt u zich daarover verder maar geen zorgen.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:51 schreef Hexx. het volgende:
[..]
En jij een uitgeslotene, die de organisatie de schuld geeft dat hij van zijn ouders, die nog steeds blind de organisatie volgt, op 8 jarige leeftijd zich moet laten dopen. Maar daar gaan we hier niet over verder discussiëren.
En als je mijn post op Scjb hebt gelezen, dan weet je hoe ik erover denk.
[..]
Fijn dat je het snapt.
Maar fijn dat je nu snapt wat dat betekent. Liever laat dan nooitquote:Op maandag 22 januari 2018 16:07 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Maakt u zich daarover verder maar geen zorgen.En bij ons in het Haerlemsche is het 'pot, ketel, balk en splinter' gezegde met de paplepel ingegoten.
Ik ben niet uitgesloten.. en daarbij doet dat er helemaal niet toe in dit topic.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:51 schreef Hexx. het volgende:
[..]
En jij een uitgeslotene, die de organisatie de schuld geeft dat hij van zijn ouders, die nog steeds blind de organisatie volgt, op 8 jarige leeftijd zich moet laten dopen. Maar daar gaan we hier niet over verder discussiëren.
En als je mijn post op Scjb hebt gelezen, dan weet je hoe ik erover denk.
[..]
Na talloze afkopingen en misbruik.quote:Op maandag 22 januari 2018 11:55 schreef falling_away het volgende:
[..]
Die hebben op een gegeven moment tenminste toegegeven dat ze fout zaten...
De RK kerk heeft er veel aan gedaan zaken verborgen te houden. Misschien moet men actieve leden ook eens vragen om verklaring goed gedrag.quote:Op maandag 22 januari 2018 15:40 schreef falling_away het volgende:
[..]
Hexx is een (inactieve) JG, ze zal koste wat kost het genootschap verdedigen ook al blijkt uit alles dat ze grove fouten maken met de misbruikzaken.
Het is natuurlijk overdreven dat ze de katholieke kerk als voorbeeld zouden moeten nemen, maar het verschil is wel degelijk dat de RKK tenminste heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt, terwijl de JG's alles blijven afschuiven als 'leugens' (ondanks de vele verloren rechtzaken en de Australian royal commision). Ze gaan gewoon op het oude pad door.
Maar het is een kenmerk van een sekte dat de meeste leden hiervoor blind zijn en de leiders blijven volgen.
In hun biep zou ook het ware boek liggen niet voor alle ogen geschikt, tenminste dat hoor ik hier en daar, zal wel nepnieuws zijn geweest dan.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 16:17 schreef Jaroon het volgende:
De RK kerk heeft er veel aan gedaan zaken verborgen te houden. Misschien moet men actieve leden ook eens vragen om verklaring goed gedrag.
Zou de doofpotaffaire omtrent JG uiteindelijk ook tot het verleden gaan behoren?quote:Slachtoffers eisen onderzoek naar misbruik Jehova's getuigen: 'Kinderen lopen gevaar'Kerk van de Jehova's Getuigen in Amsterdam. © RTL
Er moet zo snel mogelijk een onafhankelijk onderzoek komen naar seksueel kindermisbruik binnen Jehova's getuigen. Slachtoffers hebben dat vandaag geëist van minister Sander Dekker van Rechtsbescherming. Bij een speciaal meldpunt voor seksueel kindermisbruik binnen Jehova’s getuigen zijn in twee maanden tijd 151 meldingen binnengekomen.
Stichting Reclaimed Voices, die de belangen van de slachtoffers behartigt, spreekt van een 'zeer urgente situatie'. "De snelheid waarmee we de meldingen binnenkrijgen, toont aan hoe groot het probleem binnen deze kleine gemeenschap is", zegt voorzitter Raymond Hintjes. "Kinderen lopen er serieus gevaar. Dat moet zo snel mogelijk veranderen."
Steve werd misbruikt door Jehova's en stapte uit de beweging
-Het werd je zo verteld: ''Het staat je vrij om naar de politie te gaan. Maar we raden het wel af, want dat zou de Jehova's Getuigen in een verkeerd daglicht stellen...''
''Steve werd als kind misbruikt door een lid van Jehova's Getuigen. De kerk wil de kwestie intern oplossen. De taken die de dader in de kerk heeft, worden hem ontnomen.''
-Op het moment dat je erin zit denk je dat het de goede manier is. Dat dat de manier is zoals Jehova, zeg maar God, dat voorschrijft. De Jehova's moeten, als die mensen het zelf niet durven dan moeten zij ze aanmoedigen om hulp te zoeken bij de politie, een psycholoog of psychiater, of hoe dan ook. Durf je het zelf niet, dan gaan wij met je mee...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jehova's getuigen is een wereldwijde kerkelijke organisatie met bijna 8,5 miljoen actieve leden. Zij zien het als hun taak het geloof te verkondigen, bijvoorbeeld door aan te bellen bij mensen thuis. Volgens Jehova's getuigen is het woord van God de enige echte wet die voor hen geldt. Problemen lossen ze daarom het liefst op binnen de eigen kerk.
Dat is de crux, stelt Hintjes. "Jehova’s getuigen weten al jarenlang van seksueel kindermisbruik binnen hun kerk. Maar doordat ze zelf voor rechter spelen en niet naar politie of justitie stappen, ontlopen daders een celstraf en verdwijnen misbruikzaken in de doofpot."
Straffen zijn mild
Zodra iemand binnen Jehova's getuigen seksueel kindermisbruik meldt, wordt de beschuldiging voorgelegd aan zogenoemde ouderlingen. Dat zijn leiders van een plaatselijke afdeling. Zij onderzoeken wat er is gebeurd en veroordelen een dader. Maar de straffen zijn mild.
Hintjes, zelf voormalig ouderling: "Straffen variëren van het opleggen van beperkingen, zoals het niet langer mogen vasthouden van een microfoon tijdens de kerkdienst, tot het uit de gemeente zetten van een dader. Nooit leggen ouderlingen boetes of celstraffen op."
Aangifte
Er bestaat binnen Jehova's getuigen geen voorschrift om daders van seksueel kindermisbruik aan te geven bij de politie. Dat blijkt uit het handboek voor ouderlingen waar RTL Nieuws over beschikt en uit gesprekken met vier voormalig ouderlingen. Wel staat in dat handboek dat ouderlingen personen die aangifte willen doen 'bij de wereldlijke autoriteiten' niet mogen 'bekritiseren'.
Maar slachtoffers stellen tegenover RTL Nieuws dat ze wel degelijk door ouderlingen zijn ontmoedigd naar de politie te stappen. "Ik ben enorm onder druk gezet om geen aangifte te doen, want dat zou leiden tot smaad op Jehova's naam. Dus tot reputatieschade voor de kerk", vertelt Frank Huiting, slachtoffer en bestuurslid van Reclaimed Voices.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reactie Jehova's getuigen
"Gelet op recente onthullingen van seksueel misbruik binnen verschillende geledingen van de
maatschappij, verbaast het ons niet dat er over de afgelopen decennia ook meldingen zijn
gedaan van dergelijke praktijken binnen ons kerkgenootschap. Het mag duidelijk zijn dat wij dergelijke walgelijke misdaden niet tolereren. Daarnaast staat het slachtoffers natuurlijk altijd vrij om ook aangifte
te doen bij de politie.
Het is ons bekend dat er vandaag een gesprek zou plaatsvinden tussen de stichting
Reclaimed Voices en het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Wij wachten de verdere ontwikkelingen."
M. van Hilten, woordvoerder Afdeling Nieuwsdienst, hoofdkantoor Jehovah's getuigen
Reactie ministerie
"Er heeft vandaag een gesprek plaatsgevonden met de stichting Reclaimed Voices. Het was een
waardevol gesprek waarin zij hun ervaringen hebben kunnen delen. Er heeft eerder ook al een gesprek
plaatsgevonden met de Jehova's getuigen. Er zal met hen ook een tweede gesprek worden gevoerd.
Hierop willen wij niet vooruit lopen."
RTL Nieuws / Elianne Kuepers en Koen de Regt
Zou Sander al alle tafeltjes uit zijn hoofd kennen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 19:50 schreef Scjvb het volgende:
Update: (kan prima in dit topic)
[..]
Zou de doofpotaffaire omtrent JG uiteindelijk ook tot het verleden gaan behoren?Maar laten we niet te vroeg juichen en het allereerst geduldig afwachten. Fijne avond! [ afbeelding ]
Scjvb
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |