abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:46:42 #101
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174710160
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:44 schreef FYazz het volgende:

[..]

Hou toch op met het doen alsof dit maar een beetje populistisch onderbuik gepraat is.

De Raad van State, het College van de Rechten van de Mens, de Raad voor Rechtspraak, Vereniging voor Journalisten, Bits of Freedom en Amnesty International en zo kan ik nog wel even doorgaan. Stuk voor stuk wijzen al deze gerenommeerde organisaties (die vaker dienen als belangrijk adviesorgaan voor de overheid) de wet af.
Ik heb het niet specifiek over dit onderwerp. Het gaat me om referenda in het algemeen.

En als je in zijn algemeenheid tegen bent, dan moet je het niet omarmen als het onderwerp je wel een keer uitkomt.

Inhoudelijk vind ik de geest van de wet goed, maar zijn er mijnsinziens te weinig waarborgen ingebouwd ten aanzien van proportioneel gebruik.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:47:27 #102
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174710170
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:46 schreef Rangono het volgende:

[..]

Maar vanwaar het blinde vertrouwen in onze politiek?
Graag even citeren waar ik zeg blind vertrouwen te hebben?
pi_174710179
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:46 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ik heb het niet specifiek over dit onderwerp. Het gaat me om referenda in het algemeen.

En als je in zijn algemeenheid tegen bent, dan moet je het niet omarmen als het onderwerp je wel een keer uitkomt.

Inhoudelijk vind ik de geest van de wet goed, maar zijn er mijnsinziens te weinig waarborgen ingebouwd ten aanzien van proportioneel gebruik.
Ik ben tegen bindende referendum, maar wat is er mis met raadgevend?

Dan is het aan de politiek om te beslissen of ze de uitslag meenemen in hun beslissingen.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:48:25 #104
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_174710182
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Zo'n referendum is natuurlijk een gedrocht met nauwelijks representatieve waarde. Maar a priori zeggen dat je de uitslag gaat negeren is niet alleen politiek gezien heel erg dom, maar ook arrogant.
Het is een zoethoudertje voor het volk.
Het is wel een gemiste kans voor het kabinet om meer naar het geluid van het volk te kunnen luisteren, maarja dat is natuurlijk ook weer erg lastig want dan lun je je eigen zin niet doordrijven.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_174710183
arjenlubach twitterde op zaterdag 28-10-2017 om 09:33:18 Als we niet meer naar dingen uit het verleden hoeven te luisteren, dan valt Buma in ieder geval zelf ook af. #sleepwet #cda reageer retweet
_O-
pi_174710187
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:47 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Graag even citeren waar ik zeg blind vertrouwen te hebben?
Naja, nergens direct. Maar zo'n raadplegend referendum is juist goed om politici soms eens op de vingers te tikken.
pi_174710202
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:48 schreef Dutchguy het volgende:
arjenlubach twitterde op zaterdag 28-10-2017 om 09:33:18 Als we niet meer naar dingen uit het verleden hoeven te luisteren, dan valt Buma in ieder geval zelf ook af. #sleepwet #cda reageer retweet
_O-
:D
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:52:02 #108
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174710218
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:48 schreef Rangono het volgende:

[..]

Ik ben tegen bindende referendum, maar wat is er mis met raadgevend?

Dan is het aan de politiek om te beslissen of ze de uitslag meenemen in hun beslissingen.
Dat is toch wat Bruma nu voorstelt? Om het niet mee te nemen? Probleem opgelost.

Raadgevende referenda levert hetzelfde probleem op, namelijk dat de uitkomst weinig zegt over het onderwerp en wel voor een hoop stemmingmakerij zorgt. Bijvoorbeeld omdat de campagne een hoop podium biedt aan populisten.

Onze politiek is in rap tempo populistisch aan het worden en dit helpt daarin niet mee om dat tij te keren.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:52:58 #109
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:54:50 #110
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174710250
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:49 schreef Rangono het volgende:

[..]

Naja, nergens direct. Maar zo'n raadplegend referendum is juist goed om politici soms eens op de vingers te tikken.
Gen dingen gaan verzinnen in een discussie, dat diskwalificeert je nogal als gesprekspartner.

Ik heb helemaal geen blind vertrouwen in onze politiek. Ik vind wel dat het systeem eromheen ze moet ondersteunen, niet verder af moet breken.

Zoals eerder aangegeven, als je raadplegende referenda een plek wilt geven, dan aan het einde van het formatieproces of kort na/tijdens de verkiezingen.
pi_174710270
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:52 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat is toch wat Bruma nu voorstelt? Om het niet mee te nemen? Probleem opgelost.

Raadgevende referenda levert hetzelfde probleem op, namelijk dat de uitkomst weinig zegt over het onderwerp en wel voor een hoop stemmingmakerij zorgt. Bijvoorbeeld omdat de campagne een hoop podium biedt aan populisten.

Onze politiek is in rap tempo populistisch aan het worden en dit helpt daarin niet mee om dat tij te keren.
Wat een hysterische onzin. Onze politiek is niet 'populistisch' aan het worden. Het is altijd nog even saai als altijd.

Een raadgevend referendum is niets meer dan een middel om politici eens in de zoveel tijd te corrigeren op een bepaald onderwerp. En dat moet kunnen, juist in het licht van democratie.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:56:44 #112
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174710280
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:54 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Gen dingen gaan verzinnen in een discussie, dat diskwalificeert je nogal als gesprekspartner.

Ik heb helemaal geen blind vertrouwen in onze politiek. Ik vind dat het systeem eromheen ze moet ondersteunen, niet verder af moet breken.

Zoals eerder aangegeven, als je raadplegende referenda een plek wilt geven, dan aan het einde van het formatieproces of kort na/tijdens de verkiezingen.
Kortom, eigenlijk ben je alleen maar tegen het referendum, dat het nu toevallig over de sleepwet gaat is een bijkomstigheid, feitelijk is dat je probleem helemaal niet. Als het referendum nu over het inpolderen van de Markerwaard ging was dat je grote probleem geweest.
pi_174710288
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:54 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen blind vertrouwen in onze politiek. Ik vind wel dat het systeem eromheen ze moet ondersteunen, niet verder af moet breken.

Geef eens met valide argumenten aan wat je bezwaar is tegen een raadplegend referendum. En niet gaan neuzelen over 'populisme' .
pi_174710303
Dus ik ben te dom om over 1 specifiek onderwerp ja/nee te kiezen maar ik mag van Bruma wel op hem kiezen als onderdeel van een partij met een vaag partijprogramma, die wel of niet mee gaat doen in een coalitie waarbij bepaalde punten wel of niet worden meegenomen en als ze in een regering komen dan moet je ook nog maar afwachten wat er van over blijft.

Nee, die invloed moet je niet bij de gewone burger neer willen leggen. Dom klootjesvolk. Wel even de belasting dokken aub, dat dan weer wel.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:03:46 #115
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174710382
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kortom, eigenlijk ben je alleen maar tegen het referendum, dat het nu toevallig over de sleepwet gaat is een bijkomstigheid, feitelijk is dat je probleem helemaal niet. Als het referendum nu over het inpolderen van de Markerwaard ging was dat je grote probleem geweest.
Ja en nee. Ik ben structureel tegen referenda en mijn mening over de sleepwet is genuanceerder dan gemiddeld hier.

Als dit topic over de Markerwaard was gegaan, had ik het genegeerd.
pi_174710418
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:03 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ja en nee. Ik ben structureel tegen referenda en mijn mening over de sleepwet is genuanceerder dan gemiddeld hier.

Als dit topic over de Markerwaard was gegaan, had ik het genegeerd.
Maar stel er is een onderwerp waar jij fel tegen bent, maar alle partijen zijn voor dan wil jij toch je stem kunnen laten horen?
pi_174710433
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:46 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

"Als het onderwerp je wel uitkomt"

Dat is nu precies wat Buma doet en niet het volk wat dit referendum eist.
Het is de overheid die nu besluit het advies van diverse gerenommeerde organisaties naast zich neer te leggen omdat het standpunt van deze organisaties t.o.v het onderwerp hen niet uitkomt.

Nog erger is het dat Buma suggereert dat het volk en al die organisaties te weinig kennis hebben om deze wet te begrijpen en hier dan ook geen mening over kunnen vormen. Als het volk slim genoeg wordt bevonden om te mogen stemmen voor het complexe systeem van volksvertegenwoordiging (wat vele wetten en plannen behelst) dan is het volk ook slim genoeg om te stemmen over 1 afgebakend onderwerp.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:11:14 #118
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174710509
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:05 schreef Rangono het volgende:

[..]

Maar stel er is een onderwerp waar jij fel tegen bent, maar alle partijen zijn voor dan wil jij toch je stem kunnen laten horen?
Mogelijk. Maar dan heb ik niets aan een raadplegend referendum.
pi_174710530
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:11 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Met minder arrogante politici wel degelijk. Een bindend referendum is per definitie geen goed idee.
pi_174710553
Het volk krijgt de leiders die het verdient zullen we maar zeggen :')
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:16:06 #121
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174710576
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:57 schreef Rangono het volgende:

[..]

Geef eens met valide argumenten aan wat je bezwaar is tegen een raadplegend referendum. En niet gaan neuzelen over 'populisme' .
Neem ik zo even de tijd voor.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:17:17 #122
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174710597
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:03 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Nou, genuanceerder... Jij bent gewoon voor, dit itt heel veel deskundigen op dit gebied...

Maar waarom je eigenlijk voor bent is mij nog niet helemaal duidelijk, je geeft alleen "het valt allemaal wel mee" reacties op mensen die vraagtekens zetten bij deze wet.
pi_174710669
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:52 schreef BadderHaring het volgende:

[..]
Ik zie juist de politieke willekeur hoogtij vieren en de afstand tussen overheid en burger groter worden, dat is wat het populistische geluid voedt.
Juist een referendum kan die willekeur doorbreken en de kloof tussen overheid en volk verkleinen. Daarbij zorgt een referendum, bij goede voorlichting, juist voor meer bewustwording en vergroot het de kennis van zaken waardoor populistisch geluid minder invloed heeft.

Door 5 maanden voor een referenda al te stellen dat je het toch gaat negeren, doe je als politiek juist mee met die onderbuik-politiek. Juist zo geef je aan geen vertrouwen in het eigen volk te hebben en dat voedt juist weer het populisme
pi_174710684
quote:
Hij noemt de wet een "buitengewoon ingewikkeld ding met enorme consequenties als het niet doorgaat". Buma vindt dat daar niet enkel met een ja of een nee over moet worden gestemd.
Hoe denkt hij dan dat dat of enig ander wetsvoorstel door de kamers komt? Stemmen die dan voor een wetsvoorstel met 'ja, maar ...', 'enerzijds... anderzijds', hoe moet ik mij dat voorstellen?

Holle demagogie van de raspopulist.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174710720
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:24 schreef Old_Pal het volgende:
Eens met Buma. Hiermee voorkom je dat achterlijke figuren als Jan Roos e.d. hun eigen agenda gaan voeren. Bovendien is het merendeel van de bevolking te dom om de complexiteit van de problematiek af te kunnen wegen.
Behalve de voorstanders natuurlijk niet.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_174710733
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:48 schreef Dutchguy het volgende:
_O-
O+
pi_174710751
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat was misschien bij oekraine referendum zo, bij de sleepwet zijn Henk en Ingrid over het algemeen vóór en zijn de beter onderlegde Nederlanders tegen.

In de casus sleepwet is het natuurlijk een beetje makkelijk om autoriteiten als de AP en Amnesty International, en belangengroeperingen als de landelijke Huisartsen Vereniging als onwetend af te schilderen.

In Den Haag zit men er niet voor het volk maar voor de eigen agenda. (lees het optuigen van een totalitaire survelliance staat, een federaal Europa en het faciliteren van de belangen van grote corporaties)

Het is echt walgelijk wat er op het moment gebeurd. Het enige voordeel is dat status quo nu zijn ware gezicht laat zien.
pi_174710816
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:26 schreef viceversa het volgende:

[..]

Zo gek als in China zal nog wel even duren. Daarom juist moeten we onze stem laten horen.

http://www.wired.co.uk/ar(...)ore-privacy-invasion
my ambition is handicapped by my laziness
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:30:53 #129
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174710822
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:24 schreef vipergts het volgende:

[..]

Behalve de voorstanders natuurlijk niet.
Ook dat, mensen die gelijke opvattingen hebben zijn natuurlijk slim, hoogopgeleid en snappen het heel goed. Mensen die een andere mening dan mij hebben zijn per definitie domme werkloze zwakzinnige Tokkies zonder vooropleiding die alleen maar verstand van Schultenbrau hebben.
pi_174710861
Hebben de initiatiefnemers al gereageerd btw?
I´m back.
pi_174710887
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoe denkt hij dan dat dat of enig ander wetsvoorstel door de kamers komt? Stemmen die dan voor een wetsvoorstel met 'ja, maar ...', 'enerzijds... anderzijds', hoe moet ik mij dat voorstellen?

Holle demagogie van de raspopulist.
Sinds 1848 kan de Tweede Kamer niet alleen "ja" of "nee" stemmen, maar wetsontwerpen ook wijzigen via amendementen.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:37:16 #132
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174710924
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:17 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou, genuanceerder... Jij bent gewoon voor, dit itt heel veel deskundigen op dit gebied...

Maar waarom je eigenlijk voor bent is mij nog niet helemaal duidelijk, je geeft alleen "het valt allemaal wel mee" reacties op mensen die vraagtekens zetten bij deze wet.
:?

Waaruit maak jij op dat ik voor een sleepwet ben?
pi_174711004
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:14 schreef Drxx het volgende:
Het volk krijgt de leiders die het verdient zullen we maar zeggen :')
Dit krijg je er van als je steevast op rommel stemt. Traditionele rommel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174711025
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat was misschien bij oekraine referendum zo, bij de sleepwet zijn Henk en Ingrid over het algemeen vóór en zijn de beter onderlegde Nederlanders tegen.

In de casus sleepwet is het natuurlijk een beetje makkelijk om autoriteiten als de AP en Amnesty International, en belangengroeperingen als de landelijke Huisartsen Vereniging als onwetend af te schilderen.

In Den Haag zit men er niet voor het volk maar voor de eigen agenda. (lees het optuigen van een totalitaire survelliance staat, een federaal Europa en het faciliteren van de belangen van grote corporaties)

Het is echt walgelijk wat er op het moment gebeurd. Het enige voordeel is dat status quo nu zijn ware gezicht laat zien.
Sterk.
1947-2016
pi_174711046
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:11 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Juist wel, het is de enige mogelijkheid om in die 4 jaar kabinetsperiode nog je stem te kunnen laten gelden. Het is juist goed als het volk niet maar 1x in de 4 jaar bewust wordt gemaakt van de politiek. Als we maar 1x in de 4 jaar onze stem mogen laten horen en tussendoor onze mond moeten houden dan blijft de politiek een 'ver van ons bed show'.

Voor meer politiek besef en minder populistisch geluid is het juist belangrijk dat we meer gaan nadenken over de politiek en dat we meer kennis gaan opdoen van verschillende zaken.

Overigens staat in NL het referendum nog in haar 'kinderschoenen'. Op dit moment wordt het te pas en te onpas ingezet voor zaken die gevoed worden door emotie i.p.v kennis en feiten, denk aan de ZW-petitie of die voor Anne Faber. Daar komt bij dat de politiek de referenda niet serieus neemt en dat ook de faciliteiten er nog niet zijn om dit middel gemakkelijk in te zetten.

Op het moment dat referenda wel serieus worden genomen (door zowel overheid als volk) zal je zien dat referenda veel bewuster ingezet zullen gaan worden en het volk ook bewuster een stem zal uitbrengen.

In diverse andere Europese landen wordt het volk al regelmatig via referenda om de mening gevraagd. Gaat prima daar.
pi_174711086
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Sinds 1848 kan de Tweede Kamer niet alleen "ja" of "nee" stemmen, maar wetsontwerpen ook wijzigen via amendementen.
Voor het wetsvoorstel met of zonder amendement geldt nog steeds een "ja" of "nee". Dus dat is een kulargument en dat weet je zelf ook wel.
pi_174711091
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:47 schreef BadderHaring het volgende:
Eens met Buma. Er is een meerderheid voor het afschaffen van het raadgevend referendum en dus is het raar als je de uitkomsten van dat referendum dan nog mee zou nemen in je besluitvorming.

Na de verkiezingen is er een coalitie ontstaan met daarin een meerderheid voor deze wet en een minderheid voor het raadgevend referendum. Dat is politiek, dat is parlementaire democratie zoals wij die kennen.

Kun je het mee oneens zijn, maar zo hebben we de boel hier ingericht.
Geen enkele partij heeft het afschaffen van de referendumwet in het verkiezingsprogramma staan dus om te stellen dat daarvoor gekozen is is ronduit flauwekul.
pi_174711101
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:45 schreef FYazz het volgende:

[..]

Juist wel, het is de enige mogelijkheid om in die 4 jaar kabinetsperiode nog je stem te kunnen laten gelden. Het is juist goed als het volk niet maar 1x in de 4 jaar bewust wordt gemaakt van de politiek. Als we maar 1x in de 4 jaar onze stem mogen laten horen en tussendoor onze mond moeten houden dan blijft de politiek een 'ver van ons bed show'.
Komt nog bij kijken dat je op een verkiezingsprogramma stemt waar na coalitievorming weinig van overblijft waardoor je eigenlijk niet weet waar je nu precies op stemt.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:49:50 #139
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174711120
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:48 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Geen enkele partij heeft het afschaffen van de referendumwet in het verkiezingsprogramma staan dus om te stellen dat daarvoor gekozen is is ronduit flauwekul.
Als je niet onder een steen hebt gezeten de afgelopen 4 jaar, dan wist je hoe D66, VVD, en CDA er over dachten. Die zijn daar sinds het Oekraïense referendum uiterst duidelijk over geweest. Zelfs D66.
pi_174711218
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Voor het wetsvoorstel met of zonder amendement geldt nog steeds een "ja" of "nee". Dus dat is een kulargument en dat weet je zelf ook wel.
Met de huidige referendumwet kan het volk de wet niet amenderen.

Dat is ook een essentieel verschil met Zwitserland, waar bijv. de burgers ook een initiatiefrecht hebben via het referendum en waar de mogelijkheid bestaat van een referendum met drie opties (voor/tegen het burgerinitiatief, voor/tegen het tegenvoorstel van de regering, en indien 2x ja, welke van beide dan?)
pi_174711246
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Met de huidige referendumwet kan het volk de wet niet amenderen.
De 1e kamer ook niet, totaal niet relevant.
pi_174711247
Ik vind het wel een dikke middelvinger om te zeggen: We negeren het gewoon. Zeg op z'n minst: We gaan de uitslag bekijken en mocht er in het debat en een aantal veranderingen gewenst worden, dan kunnen we daar altijd naar kijken.

Dit is nu zo: "Je hoeft het niet eens te proberen". Vind ik erg jammer.
pi_174711250
Meneer Buma doet net alsof hij bij een nee geen nieuwe aangepaste wet kan inleveren die wel voldoet aan de wensen van het volk. Dat ja/nee verhaal papegaaien een hoop fokkers ook, maar is complete onzin natuurlijk.
pi_174711256
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:59 schreef Monopoly het volgende:
Ik vind het wel een dikke middelvinger om te zeggen: We negeren het gewoon. Zeg op z'n minst: We gaan de uitslag bekijken en mocht er in het debat en een aantal veranderingen gewenst worden, dan kunnen we daar altijd naar kijken.

Dit is nu zo: "Je hoeft het niet eens te proberen". Vind ik erg jammer.
Eindelijk wel iemand met wat ballen.
pi_174711276
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:49 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Als je niet onder een steen hebt gezeten de afgelopen 4 jaar, dan wist je hoe D66, VVD, en CDA er over dachten. Die zijn daar sinds het Oekraïense referendum uiterst duidelijk over geweest. Zelfs D66.
Het enige wat ze altijd hebben laten blijken is dat ze het niet eens waren met de uitslag maar over het afschaffen heeft niemand het gehad. D66 had notabene ook het bindend referendum in hun programma staan. Deze hele gang van zaken is gewoon schoffering naar de bevolking toe.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:04:37 #146
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174711299
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:02 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Het enige wat ze altijd hebben laten blijken is dat ze het niet eens waren met de uitslag maar over het afschaffen heeft niemand het gehad. D66 had notabene ook het bindend referendum in hun programma staan. Deze hele gang van zaken is gewoon schoffering naar de bevolking toe.
Pechtold heeft duidelijk gezegd dat referenda rondom bepaalde onderwerpen niet wenselijk zijn.
pi_174711315
quote:
D66-Kamerlid Kees Verhoeven noemt de uitspraken van CDA-leider Sybrand van Haersma Buma over het Sleepwet-referendum 'onverstandig'. Dat zegt Verhoeven zaterdag tegen het FD. Daarmee reageert hij op uitspraken van Buma in De Volkskrant van zaterdag.

Volgens Verhoeven is het belangrijk een 'inhoudelijk en genuanceerd' maatschappelijk debat te voeren over de wet. 'We moeten afwachten wat het raadgevende advies van de bevolking is, en dan een verstandige afweging maken.'
https://fd.nl/economie-po(...)-referendum-sleepwet
pi_174711342
quote:
Ze beginnen al lekker daar. Jammer dat het blijft bij onverstandig en niet onwaar.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:09:57 #149
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174711380
quote:
“Government being instituted for the common benefit, protection, and security, of the whole community, and not for the private interest or emolument of any one man, family, or class of men; therefore, whenever the ends of government are perverted, and public liberty manifestly endangered, and all other means of redress are ineffectual, the people may, and of right ought to reform the old, or establish a new government. The doctrine of nonresistance against arbitrary power, and oppression, is absurd, slavish, and destructive of the good and happiness of mankind.”
Grondwet New Hampshire 1784; 200 jaar voor 1984. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:13:06 #150
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174711423
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:09 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Grondwet New Hampshire 1784; 200 jaar voor 1984. :P
Precies. Maar dan ook vrij wapenbezit voor alle burgers. Want dat monopolie op geweld bij de overheid is ook erg 1984.
pi_174711633
Wat een arrogante klootzak. Ze hebben ook gewoon nergens het belang van die wet uitgelegd. Die bestaat namelijk niet voor de burger.
Lekker zeiken op Erdogan in Den Haag en dan zelf ook zo'n wet erdoor drukken die enkel ontworpen is om meer macht naar de overheid toe te trekken.
Vroeger was ik altijd in de veronderstelling dat de overheid haar burgers dient, was ik toch een partij naief...
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_174711689
Belachelijk, geen cda stemmen dus meer.
Het volk regeert, klaar, niet een stelletje geselecteerden.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:42:07 #153
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174711809
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:32 schreef Sigaartje het volgende:
Belachelijk, geen cda stemmen dus meer.
Daar had je deze uitspraak voor nodig?
pi_174711821
Gelegenheidspopulist Buma weer.

In verkiezingstijd zou hij de ballen niet hebben gehad.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:44:33 #155
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_174711845
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:42 schreef Molurus het volgende:
Gelegenheidspopulist Buma weer.

In verkiezingstijd zou hij de ballen niet hebben gehad.
Buma vorig jaar

Walgelijk
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_174711851
parool twitterde op zaterdag 28-10-2017 om 13:26:27 Ook de Amsterdamse studenten die ruim 400.000 handtekening inzamelden voor het referendum zijn teleurgesteld in Buma. 'Erg ondemocratisch.' reageer retweet
Initiatiefnemers niet blij in ieder geval.
Lagen nog even te slapen, vandaar wat late reactie wrs.
I´m back.
pi_174711852
Het kartel bestaat om Nederland op alle fronten kapot te maken.
pi_174711867
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:13 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Precies. Maar dan ook vrij wapenbezit voor alle burgers. Want dat monopolie op geweld bij de overheid is ook erg 1984.
Een monopolie op geweld is wat anders dan een monopolie op de mogelijke middelen van geweld. Zelfs in de VS mag een burger niet zomaar beginnen te schieten en ook in NL hebben we geen verbod op wapens, slechts een panische angst voor vuurwapens. Gek genoeg zijn de meeste van die mensen volgens mij ook wel eens in Zwitserland geweest zonder peentjes te zweten.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:48:38 #159
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174711915
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:45 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Een monopolie op geweld is wat anders dan een monopolie op de mogelijke middelen van geweld. Zelfs in de VS mag een burger niet zomaar beginnen te schieten en ook in NL hebben we geen verbod op wapens, slechts een panische angst voor vuurwapens. Gek genoeg zijn de meeste van die mensen volgens mij ook wel eens in Zwitserland geweest zonder peentjes te zweten.
Toch ligt het aantal vuurwapendoden in Zwitserland 2x zo hoog als in Nederland.
pi_174711972
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:44 schreef Caland het volgende:

[..]

Buma vorig jaar

[ afbeelding ]

Walgelijk
Zelden een politicus gezien die zo respectloos omgaat met z'n achterban.
pi_174711979
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:45 schreef LelijKnap het volgende:
Het kartel bestaat om Nederland op alle fronten kapot te maken.
Ik begrijp oprecht niet waarom mensen nog zo massaal voor de VVD, CDA, PvdA en D66 stemmen. Het zijn allemaal visieloze plucheplakkers waarvan je nooit weet of ze het tegenovergestelde van hun verkiezingsprogramma of reden van bestaan gaan doen. Die onbetrouwbaarheid is des te meer reden om kritiek op het referendum als te onbetrouwbaar en ingewikkeld weg te lachen...

Als je economisch links bent is de SP veel beter dan de PvdA. Als je zo'n progressief gekje bent doet GL veel dingen beter dan D66. CU voor als je christen bent. VVD voor als je bij de 1% hoort en anders letterlijk iedere andere partij, want hun andere paradepaardjes zoals veiligheid zijn bewezen onzin.
pi_174711998
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelden een politicus gezien die zo respectloos omgaat met z'n achterban.
De magische transformatie die traditionele partijen doormaken wanneer ze van oppositie naar regerend gaan.
pi_174712002
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:48 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Zelfmoorden er al uitgefilterd?
pi_174712025
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

De magische transformatie die traditionele partijen doormaken wanneer ze van oppositie naar regerend gaan.
Klopt, dat verschijnsel is redelijk algemeen. Toch maakt Buma het in mijn ogen wel heel bont.
pi_174712044
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:04 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Pechtold heeft duidelijk gezegd dat referenda rondom bepaalde onderwerpen niet wenselijk zijn.
Waarom waren dan zowel het raadgevend als het bindend referendum onderdeel van het D66 verkiezingsprogramma? Was Pechtold soms bang dat hij stemmen zou verliezen als hij het er voor de verkiezingen uit had gehaald? Nu kan hij zich schijnheilig verschuilen achter het regeerakkoord. Pure minachting naar de kiezer dit.
pi_174712060
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:48 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

En het aantal mensen voor de trein bij ons waarschijnlijk ook meer dan 2x zo hoog.
pi_174712061
landverraders
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:56:26 #168
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_174712075
De “mensen” in de regering zijn staatsvijand nr 1
pi_174712094
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 10:18 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Hoe krijgt Rutte het weer voor mekaar dat een ander zegt wat hij wil.
Volgens mij spelen de politici verdeeld en doen exact wat hun leider wil. Dat er niet gevochten en gemept wordt tussen de politici van diverse partijen zegt eigenlijk genoeg.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:57:43 #170
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_174712104
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Buma is de grootste engnek die er is. Zo vol van zichzelf met z'n gepreek over de jeugd en normen en waarden, maar zelf geen greintje fatsoen in z'n donder.

https://www.nu.nl/politie(...)leepwet-negeren.html
executeren die lui.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_174712233
Als ik aan Buma denk, word ik soms oprecht fysiek misselijk. Dit helpt niet.
pi_174712262
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik begrijp oprecht niet waarom mensen nog zo massaal voor de VVD, CDA, PvdA en D66 stemmen. Het zijn allemaal visieloze plucheplakkers waarvan je nooit weet of ze het tegenovergestelde van hun verkiezingsprogramma of reden van bestaan gaan doen. Die onbetrouwbaarheid is des te meer reden om kritiek op het referendum als te onbetrouwbaar en ingewikkeld weg te lachen...

Als je economisch links bent is de SP veel beter dan de PvdA. Als je zo'n progressief gekje bent doet GL veel dingen beter dan D66. CU voor als je christen bent. VVD voor als je bij de 1% hoort en anders letterlijk iedere andere partij, want hun andere paradepaardjes zoals veiligheid zijn bewezen onzin.
Men heeft na een dag werken de puf niet om een breder inzicht te ontwikkelen. Die zetten de tv aan om opgevangen te worden door de NPO aangeleverde politieke kaders (''uw keuze is...''). ''Ik zie dat partij x nu stom doet, (en ik ben intelligent), dus ik kom nu zelfstandig tot de keuze om volgend jaar partij y te stemmen.''
pi_174712329

Buma in verkiezingstijd _O-
pi_174712350
Ik ben tegen de sleepwet, maar verder heeft hij wel gelijk. Die wet komt er en uiteindelijk zullen we weten waarom het een foute zet was en zal er bijgestuurd gaan worden.
pi_174712358
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:56 schreef RickoKun het volgende:
De “mensen” in de regering zijn staatsvijand nr 1
Daar begint het wel steeds meer op te lijken idd.
1947-2016
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:11:24 #176
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174712369
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 11:57 schreef Rangono het volgende:

[..]

Ik zou hier nog op reageren.

Een referendum, of dat nu correctief of raadplegend is, heeft ten doel om vastgesteld of voorgesteld beleid te toetsen en indien nodig te wijzigen of herroepen. Het gaat dan om een wetsvoorstel dat onderdeel uitmaakt van een veel groter geheel, bijvoorbeeld binnen een departement of een totaal regeerakkoord.

Nu is het begrijpen van een wetsvoorstel al best een klus, maar de samenhang binnen aangrenzende wetten en regels is al helemaal niet te doen, zeker niet als daar ook nog Europese en andere internationale verdragen/wetten bij komen kijken. Laat staan dat mensen snappen dat financiële gevolgen van het afschieten van een deel van zo'n pakket, ook weer opgevangen moeten worden door andere maatregelen. Immers, 'de wens van het volk' kost vrijwel altijd geld omdat mensen doorgaans stemmen met hun portemonnee.

Een raadplegend referendum is daardoor net zo zinloos als een correctief referendum, omdat het hetzelfde doel beoogt en tegelijkertijd ook dezelfde beperkingen kent. Mensen stemmen niet met een totaalbeeld of nuance, maar alleen op een enkel puntje wat ze niet bevalt en dan ook nog vaak ingegeven door populisme. Simpelweg omdat oneliners beter zijn in het overhalen van mensen dan een genuanceerd standpunt.

Een raadplegend referendum geeft eigenlijk maar over één ding duidelijkheid en dat is de populariteit van de zittende regering. Daar is het een veel te duur instrument voor als het verder niets oplevert. Immers, de regering zal haar standpunt echt niet aanpassen aan de hand van een referendum waar ze zelf niet achter staan.

Ik ben alleen vóór een raadplegend referendum (en zelfs voor een bindende variant) als het door de overheid zelf wordt uitgezet en op die manier zou het van mij ook wel vaker mogen. Dan houdt de regering immers zelf vooraf in hun plannen al rekening met een 'ja' of een 'nee' en kunnen ze de gevolgen voor andere keuzes ook beter uitleggen. Laat het volk maar kiezen of ze een verlaging van het eigen risico willen, of betere voorzieningen voor opa en oma in het verzorgingstehuis. Om maar eens wat te noemen. Of een basisbeurs voor studenten, of meer salaris in het basisonderwijs.

Een raadplegend referendum zou, zoals ik eerder al aangaf, misschien nog wel leuk zijn vlak voor het regeerakkoord wordt gesloten. Dat je op een x-aantal punten aan het volk vraagt wat ze er van vinden, zodat er op dat moment nog wat meer directe sturing mogelijk is. Of nog beter, tijdens de verkiezingsdag zelf mensen laten aangeven welke punten door de nieuwe regering prioriteit moeten krijgen.

Dat zijn allemaal veel zinnigere dingen dan een referendum ergens halverwege of aan het einde van een regeerperiode, waarvan je vooraf weet dat de regering de uitkomst vaak niet eens uit KAN voeren.
pi_174712383
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:09 schreef Vesz het volgende:
[ afbeelding ]

Buma in verkiezingstijd _O-
Tuurlijk. Die viezerikken moeten hun plekje en inkomen veiligstellen.
Daarna? Meh, kunnen ze weer verder met volksverlakken.
1947-2016
pi_174712415
Nu dit is dus de regering waar we voor hebben gekozen. kortom het volk moet zijn bek dicht houden. *O*
pi_174712433
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:13 schreef MakkieR het volgende:
Nu dit is dus de regering waar we voor hebben gekozen. kortom het volk moet zijn bek dicht houden. *O*
Ik heb niet op 1 van die partijen gestemd :{w
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:14:33 #180
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174712436
quote:
Ongenuanceerd, maar als je op één van deze partijen hebt gestemd, dan kon je dit zien aankomen ja.
pi_174712445
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Die viezerikken moeten hun plekje en inkomen veiligstellen.
Daarna? Meh, kunnen ze weer verder met volksverlakken.
Ja, alleen is het CDA nooit voor die referendumwet en dus referenda geweest.
I´m back.
pi_174712462
quote:
Ik niet. #notme
pi_174712471
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:14 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ongenuanceerd, maar als je op één van deze partijen hebt gestemd, dan kon je dit zien aankomen ja.
D66 was toch voor een referendum? :?
pi_174712489
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:16 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Niet deze wet sinds duidelijk werd dat er tegen de EU belangen gestemd kon worden.
pi_174712499
Gelukkig negeer ik CDA ook al jaren dus dat scheelt.
pi_174712524
Gemeente verkiezingen straks maar met zijn allen boycotten. oh wacht volgens mij doen we dat al ( niemand stemt meer op een landelijke partij, alleen maar lokaal ) *O*
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:26:20 #187
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174712689
quote:

[..]

Nee. Alleen voor onderwerpen waar het hun uitkomt. En als regeringspartij is dat dus nooit.
pi_174712702
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:26 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Nee. Alleen voor onderwerpen waar het hun uitkomt. En als regeringspartij is dat dus nooit.
Ik heb het zo langzamerhand wel gehad met die zogenaamde partijen en hun verkiezingen...
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:31:34 #189
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174712776
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:27 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik heb het zo langzamerhand wel gehad met die zogenaamde partijen en hun verkiezingen...
Ach, van een aantal weet je gewoon waar ze voor staan en daar blijven ze trouw aan. Als je je gewoon niets aantrekt van verkiezingsbeloften, dan kun je prima weloverwogen je stem uitbrengen.

D66 verloochent keer op keer zijn kroonjuwelen en dat maakt ze nog minder betrouwbaar dan welke partij dan ook.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:36:49 #190
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_174712859
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:31 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ach, van een aantal weet je gewoon waar ze voor staan en daar blijven ze trouw aan. Als je je gewoon niets aantrekt van verkiezingsbeloften, dan kun je prima weloverwogen je stem uitbrengen.

D66 verloochent keer op keer zijn kroonjuwelen en dat maakt ze nog minder betrouwbaar dan welke partij dan ook.
Niet verloochenen: ze leren iets. Dat zou je moeten toejuichen.
pi_174712985
quote:

[..]

D66 heeft de laatste tijd een 180 graden draai gemaakt op dat punt. Zeker als het gaat over Europa hebben ze eigenlijk liever dat het volk niks te zeggen heeft.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:46:08 #192
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174713008
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:36 schreef beantherio het volgende:

[..]

Niet verloochenen: ze leren iets. Dat zou je moeten toejuichen.
Dat zou ik ook zeggen als D66-stemmer of partijlid. Feit is dat ze op allerlei gebieden hun belangrijkste onderscheidende punten laten varen op het moment dat dat electoraal goed uitkomt, of het ze in hun rol tegen zou kunnen werken. Of dat nu is al 'onderwijspartij', gekozen burgemeester/minister president, referenda, studiefinanciering of welk ander ding waar ze ooit voor op de bres gingen.

Het is, by far, de minst betrouwbare partij. En dat is jammer, want als progressieve middenpartij zouden ze een belangrijke rol kunnen vervullen in de hervorming van ons politieke bestel.
pi_174713220
Is een politicus een keer eerlijk is het weer niet goed. :P
pi_174713267
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:00 schreef Arth_NL het volgende:
Bovendien Thom de Graaf zegt dat helemaal niemand tegen die sleepwet is, alleen wat discussie bestaat er over bepaalde criteria:

Else4Weekblad twitterde op zaterdag 28-10-2017 om 13:44:33 Thom de Graaf (D66): 'Volgens mij is er niemand tegen de sleepwet' https://t.co/MRTanJBayr https://t.co/Q7cBne8h60 reageer retweet

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 28-10-2017 15:09:48 ]
I´m back.
pi_174713319
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bovendien Thom de Graaf zegt dat helemaal niemand tegen die sleepwet is, allen wat discussie bestaat er over bepaalde criteria:

Else4Weekblad twitterde op zaterdag 28-10-2017 om 13:44:33 Thom de Graaf (D66): 'Volgens mij is er niemand tegen de sleepwet' https://t.co/MRTanJBayr https://t.co/Q7cBne8h60 reageer retweet
:')
pi_174713363
quote:

[..]

Bovendien Thom de Graaf zegt dat helemaal niemand tegen die sleepwet is, allen wat discussie bestaat er over bepaalde criteria:

:')
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:11:26 #197
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174713388
quote:

[..]

Bovendien Thom de Graaf zegt dat helemaal niemand tegen die sleepwet is, alleen wat discussie bestaat er over bepaalde criteria:

Thom de Graaf. :')

D66 :')
pi_174713442
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:00 schreef Arth_NL het volgende:
Ben wel blij dat een politicus een keertje duidelijk is, maar eerlijk? Voor de verkiezingen toen hij nog in de oppositie zat heeft hij de uitslag van het Oekraïne referendum verdedigd en meerdere keren duidelijk gemaakt dat het gedrag wat hij nou vertoond onwenselijk is en de kloof tussen Den Haag en de stemmer vergroot.
pi_174713532
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:59 schreef Glazenmaker het volgende:
Meneer Buma doet net alsof hij bij een nee geen nieuwe aangepaste wet kan inleveren die wel voldoet aan de wensen van het volk. Dat ja/nee verhaal papegaaien een hoop fokkers ook, maar is complete onzin natuurlijk.
Dit dus net of de kiezer een stel rancuneuze kleuters zijn en niemand anders het een slechte wet vindt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_174713742
Zullen we met z'n allen ook maar lekker de overheid negeren? >:)
hello human.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')