Jaja. We nemen bij CUL graag ruim de tijd voor onze kerstdiners.quote:Op donderdag 21 september 2017 18:37 schreef _--_ het volgende:
Overigens zit de "-ber" in de laatste 4 maanden.
Ze zelf laten kokenquote:Op donderdag 26 oktober 2017 16:26 schreef ASSpirine het volgende:
Wat doen mensen hier met vegetariërs of andere "Tariërs"?
Barbecuemeneer.nl heeft mooie low en slow stukken vlees. Zelf heb ik vorig jaar nog een grote ham bereid op de barbecue, dat was ook een succes.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 10:58 schreef Akilla het volgende:
Ik ga dit zeker in de gaten houden voor ideeën.
Normaal gesproken gourmetten we met kerst, maar dit jaar is het met mijn familie een keer in ons nieuwe huis. We dachten eraan om weer eens een menu te gaan maken, maar hebben nog niks verzonnen.
Het enige dat we weten: We willen een stuk vlees op de BBQ gaan doen, iets dat een aardig tijdje erop moet, we hebben alleen nog geen idee wat...
Kan wel het menu delen dat we 2 jaar geleden met m'n schoonouders hadden, wat erg beviel en waarschijnlijk ook wat dingen van hergebruikt worden:
Voor
- Mais soepje
-Trio van toast (toastjes met 3 zelfgemaakte smeersels)
- Eendenborstfilet met cranberry saus
Tussen
- Italiaans groente taartje
- Hamrolletjes met spinazie
- Carpaccio bonbon
Hoofd
- Zoete aardappel puree
- Paddenstoelen met madeiraroom
- Kippakketje met kruidenroomkaas
Na
- Aardbei panna cotta
- Advocaat met slagroom en chocola
Hammetjes, varkensnek, brisket, kan allemaal.quote:Op zondag 29 oktober 2017 14:06 schreef Secricible het volgende:
[..]
Barbecuemeneer.nl heeft mooie low en slow stukken vlees. Zelf heb ik vorig jaar nog een grote ham bereid op de barbecue, dat was ook een succes.
Goede tip, ga ik even kijken!quote:Op zondag 29 oktober 2017 14:06 schreef Secricible het volgende:
[..]
Barbecuemeneer.nl heeft mooie low en slow stukken vlees. Zelf heb ik vorig jaar nog een grote ham bereid op de barbecue, dat was ook een succes.
Ziet er heel holland bakt achtig moeilijk uit maar lijkt me wel machtig lekkerquote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:22 schreef Tree het volgende:
Ik denk dat ik dit jaar voor het kerstetentje met de schoonfamilie voor de croquembouche ga
[ afbeelding ]
Films als inspiratie?quote:Op vrijdag 3 november 2017 10:15 schreef essnhills het volgende:
Ik ga dit jaar weer samen met m'n tante het Kerstdiner koken. Voor een man of 10 waarschijnlijk.
Vorig jaar hadden we als thema 'rood'. Het was een 7 gangen diner met in iedere gang iets roods (rood vlees, rode kool, rood fruit etc.). Dit jaar willen we weer een thema, maar we zijn nog niet erg concreet.
Ik zat te denken aan een eurotrip of wereldreis thema. Iedere gang een ander land/werelddeel.. Maar misschien zijn er nog meer leuke thema's te bedenken. Iemand ideeën?
Dat bestaat?quote:Op donderdag 9 november 2017 09:06 schreef Aphrodyte het volgende:
Ik heb hier verschillende filmkookboeken , ik denk aan een harry potter, hunger games of downton abbey thema
Coolquote:Op donderdag 9 november 2017 09:06 schreef Aphrodyte het volgende:
Ik heb hier verschillende filmkookboeken , ik denk aan een harry potter, hunger games of downton abbey thema
Als je zelf een aardappelgratin maakt heb je in ieder geval al het kookhydraten segment van je kerstdiner vervangen door iets dat glutenvrij is. In groenten en vlees zitten ook geen gluten, (meen ik) dus de rest van je hoofdgang moet ook geen probleem zijn. Voor een voorgerecht kun je een heldere soep doen, dan heb je ook geen zetmeel nodig..quote:Op donderdag 9 november 2017 14:06 schreef rhubarb het volgende:
Alle tips voor een glutenvrij (ook geen rijst of mais) en schimmelvrij (geen paddenstoelen, gist etc.) kerstdiner zijn welkom.
Gezellig samen koken voor veel manquote:Op vrijdag 3 november 2017 10:15 schreef essnhills het volgende:
Ik ga dit jaar weer samen met m'n tante het Kerstdiner koken. Voor een man of 10 waarschijnlijk.
Vorig jaar hadden we als thema 'rood'. Het was een 7 gangen diner met in iedere gang iets roods (rood vlees, rode kool, rood fruit etc.). Dit jaar willen we weer een thema, maar we zijn nog niet erg concreet.
Ik zat te denken aan een eurotrip of wereldreis thema. Iedere gang een ander land/werelddeel.. Maar misschien zijn er nog meer leuke thema's te bedenken. Iemand ideeën?
Ja gewoon via bijvoorbeeld bol.com te bestellenquote:
Nagerecht als bijv. Eton mess? ( meringues met slagroom en rood fruit) of ijs met banaan en caramelsaus en gehakte noten?quote:Op donderdag 9 november 2017 14:06 schreef rhubarb het volgende:
Alle tips voor een glutenvrij (ook geen rijst of mais) en schimmelvrij (geen paddenstoelen, gist etc.) kerstdiner zijn welkom.
Is sashimi van ossenhaas niet gewoon carpaccio😂. Je kan hem eventueel heel kort bakken om hem tataki stijl te maken. Voor het krokante bij coquilles kan je denken aan chorizo of een krokante ham, past er altijd goed bij.quote:Op vrijdag 17 november 2017 11:32 schreef JaafkeEHV het volgende:
Amuse: Kogel van palingmousse, komkommer en gerookte paling
1e voor: Sashimi van Ossenhaas
2e voor: Coquille met iets krokants (twijfel nog)
3e voor: Kleine garnalenkroket
Tussen: kreeftenbisque
Hoofd: Kreeft met ik denk pasta en groente
toetje: Uitbesteed aan vrouwlief.
inderdaad meer een tataki achtige bereiding.quote:Op vrijdag 17 november 2017 12:20 schreef Queenshore het volgende:
[..]
Is sashimi van ossenhaas niet gewoon carpaccio😂. Je kan hem eventueel heel kort bakken om hem tataki stijl te maken. Voor het krokante bij coquilles kan je denken aan chorizo of een krokante ham, past er altijd goed bij.
Geen probleem. Als je jezelf nog meer werk wilt bezorgen kan je ook ravioli maken met het kreeftenvlees;)quote:Op vrijdag 17 november 2017 12:24 schreef JaafkeEHV het volgende:
[..]
inderdaad meer een tataki achtige bereiding.
Krokante ham klinkt dan ook weer prima! thanks :-)
Helaas, de familie is gek op mijn spaghetti aglio olio dus die mag ik niet weglaten.quote:Op vrijdag 17 november 2017 12:55 schreef Queenshore het volgende:
[..]
Geen probleem. Als je jezelf nog meer werk wilt bezorgen kan je ook ravioli maken met het kreeftenvlees;)
Heb dit altijd al een keer willen maken, maar hoe kom je in Nederland aan groene tomaten? in de zomer uit eigen tuin zou nog kunnen, maar met kerstmis?quote:
Ik heb het 6 jaar geleden geprobeerd. Wat een ellende om dat goed mooi te krijgen. Als het lukt heb je echt een prachtig nagerecht, maar het ziet er vaak eerder een klein beetje triestig uitquote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:22 schreef Tree het volgende:
Ik denk dat ik dit jaar voor het kerstetentje met de schoonfamilie voor de croquembouche ga
[ afbeelding ]
Het is ook nog maar een eerste opzetjequote:Op maandag 27 november 2017 19:40 schreef Molo het volgende:
Vind het qua smaken bij elkaar als een drama klinken Ess 😅
Heb je receptje van eclairs met kersenroom? Dat klinkt lekker zeg
Een kerstham is normaal gesproken de dij van het achterbeen van een varken, met het bot er nog in. Hier (buitenland) heet dat gewoon een 'ham'. Een hele ham is ongeveer 8-9 kg en een halve ergens tussen 3-5 kg. Normaal gesproken kook je de ham eerst, voordat je 'm mariners en roostert in de oven, maar soms kun je een ham ook al gekookt kopen.quote:Op zondag 26 november 2017 19:46 schreef koekepannekoek het volgende:
Ik wil graag een kerstham maken en heb wel al wat filmpjes van foodwishes en gorden ramsay bekeken. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wel stuk varken ik het beste kan bestellen. Ik denk nu aan een beenham met bot, maar tips zijn welkom
Een caramel slice met een bolletje ijs? Lekker simpel, maar errug lekker.quote:Op maandag 27 november 2017 09:39 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Hoi allemaal,
Dit jaar ben ik verantwoordelijk voor het nagerecht van het kerstdiner en ik ben eigenlijk op zoek naar wat advies hiervoor. Dit jaar heb ik geleerd om karamelsaus te maken, dus het lijkt me leuk om dat te verwerken of te gebruiken bij het nagerecht. Iemand een tip/idee?
Is inderdaad al wel een simpel, maar leuk idee! Thanks. Wellicht kan ik er nog wat bij maken.quote:Op dinsdag 28 november 2017 03:36 schreef dodoria het volgende:
[..]
Een caramel slice met een bolletje ijs? Lekker simpel, maar errug lekker.
Picanha van de bbq hoop ik?quote:Op dinsdag 28 november 2017 15:02 schreef MutedFaith het volgende:
Thema-kerst bij de schoonfamilie deze keer. Met als thema: Zuid Amerika.
Warm voorgerecht worden empanadas, hoofdgerecht wordt picanha.
Ik ga het koude voorgerecht maken: Ceviche. Waarbij de 2 niet-viseters een vegetarische variant voorgeschoteld gaan krijgen.
Super, dank je wel, hier kan ik mee verderquote:Op dinsdag 28 november 2017 03:33 schreef dodoria het volgende:
[..]
Een kerstham is normaal gesproken de dij van het achterbeen van een varken, met het bot er nog in. Hier (buitenland) heet dat gewoon een 'ham'. Een hele ham is ongeveer 8-9 kg en een halve ergens tussen 3-5 kg. Normaal gesproken kook je de ham eerst, voordat je 'm mariners en roostert in de oven, maar soms kun je een ham ook al gekookt kopen.
Ik zou gewoon eens aan je slager vragen of je een ham aan het been kunt krijgen en aangeven hoe groot je de ham hebben wil.
Mijn schoonzus maakt t. Dus waarschijnlijk niet.quote:
quote:Op woensdag 29 november 2017 09:06 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Mijn schoonzus maakt t. Dus waarschijnlijk niet.
Een exotische kipcocktail... https://www.ah.nl/allerha(...)iemayonaise-en-mangoquote:Op woensdag 29 november 2017 13:57 schreef JaafkeEHV het volgende:
Ben voor 2e kerstdag nog opzoek naar een klein, koud voorgerecht.
absoluut niet culinaire personen + zwangere vrouw
iemad nog leuke tips? geen carpaccio oid. wel iets bijzonders
edit: Geen vis, te exotisch voor de mensen daar.
Karamelbrownies?quote:Op maandag 27 november 2017 09:39 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Hoi allemaal,
Dit jaar ben ik verantwoordelijk voor het nagerecht van het kerstdiner en ik ben eigenlijk op zoek naar wat advies hiervoor. Dit jaar heb ik geleerd om karamelsaus te maken, dus het lijkt me leuk om dat te verwerken of te gebruiken bij het nagerecht. Iemand een tip/idee?
Vorig jaar had ik 2 erg lekkere amuses:quote:Op dinsdag 28 november 2017 13:06 schreef dedude87 het volgende:
14 man dit jaar, helaas moeilijke eters, dus trek ze beetje uit hun comfortzone, maar niet teveel.
Amuse; staat nog open, dus lees mee
Kiprollade met sinaasappel-mosterdsaus? (gewoon plakjes kiprollade op een beetje sla en met die saus erbij)quote:Op woensdag 29 november 2017 13:57 schreef JaafkeEHV het volgende:
Ben voor 2e kerstdag nog opzoek naar een klein, koud voorgerecht.
absoluut niet culinaire personen + zwangere vrouw
iemad nog leuke tips? geen carpaccio oid. wel iets bijzonders
edit: Geen vis, te exotisch voor de mensen daar.
Die rosbiefroosjes zien er lekker semi erotisch uit zegquote:Op woensdag 29 november 2017 19:52 schreef essnhills het volgende:
[..]
Karamelbrownies?
[..]
Vorig jaar had ik 2 erg lekkere amuses:
https://www.ah.nl/allerha(...)iet-en-mierikswortel
en
https://www.ah.nl/allerha(...)-met-pecorinokoekjes (alleen had ik de kaaskoekjes van parmezaanse kaas gemaakt ipv pecorino). Waren allebei erg lekker.
Of is dit al te exotisch?
[..]
Kiprollade met sinaasappel-mosterdsaus? (gewoon plakjes kiprollade op een beetje sla en met die saus erbij)
Wel nee joh, je hebt nog ruim de tijd. Daar ga je gewoon even een middagje een uurtje of 2 voor zitten en dan kun je wel een mooi kerstdiner bedenken hoor.quote:Op donderdag 30 november 2017 13:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ben nu pas eens na aan het denken over mijn kerstdiner.Laat, slechte planning.
Ik heb ook nog geen idee hoor. Helemaal niet erg.quote:Op donderdag 30 november 2017 13:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ben nu pas eens na aan het denken over mijn kerstdiner.Laat, slechte planning.
Ik zie hier toch altijd weer dingen waarvan ik denk 'hoe krijg je t voor elkaar'
Ik heb voor mezelf verplicht gesteld om iets met een eend te doen als hoofdgerecht.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:50 schreef dodoria het volgende:
[..]
Wel nee joh, je hebt nog ruim de tijd. Daar ga je gewoon even een middagje een uurtje of 2 voor zitten en dan kun je wel een mooi kerstdiner bedenken hoor.
Waar zit je aan te denken? Misschien dat wij nog ideen hebben om je te helpen?
Tomaat is een fruit toch?quote:Op maandag 4 december 2017 15:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik heb voor mezelf verplicht gesteld om iets met een eend te doen als hoofdgerecht.
En eigenlijk wil ik fruit als thema. Nu ben ik heel erg aan het zoeken of dat te combineren is met enige vorm van soepzonder dat het té zomers wordt
vorig jaar had ik rode koolsoep met gekarameliseerde appeltjes, erg lekkerquote:Op maandag 4 december 2017 15:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik heb voor mezelf verplicht gesteld om iets met een eend te doen als hoofdgerecht.
En eigenlijk wil ik fruit als thema. Nu ben ik heel erg aan het zoeken of dat te combineren is met enige vorm van soepzonder dat het té zomers wordt
Niet alleen, maar 2de kerstdag is gewoon vaste prik friet met frikandellenquote:Op woensdag 6 december 2017 14:22 schreef Sigaartje het volgende:
Als je alleen bent en ook met kerst niemand hebt mag je dan ook je boterham met kaas hier posten of je bakje patat met berenklauw?
Paddenstoelen vallen inderdaad ook altijd in de smaak.quote:Op woensdag 6 december 2017 14:20 schreef 2682000 het volgende:
Paddestoelen soep met een vleugje truffel
Met die spoom zou ik de limoen weghalen, vind dat nooit zo.
Misschien voor bij de zeewolf een saffraan sausje? Ook lekker.
Voor vlees is kalfsmedallion ook lekkah, met een rode wijn salie saus
Als dessrt zou ik inderdaad kaas doen, of eventueel een sabayon maken met sorbetijs en vers fruit;
Nu heb ik honger
Ik heb nog geen idee hoe mijn kerstdiner eruit gaat zien, ik ben alleen verantwoordelijk voor het dessert.
Stiekem is dat eigenlijk ook veel lekkerder, zeker op tweede kerstdag wanneer al dat eten je de oren uit komt, dus wat mij betreft welquote:Op woensdag 6 december 2017 14:22 schreef Sigaartje het volgende:
Als je alleen bent en ook met kerst niemand hebt mag je dan ook je boterham met kaas hier posten of je bakje patat met berenklauw?
Geen idee nog, aangezien ik heel de avond niks doe, moet ik wel een beetje mijn best doen.quote:Op woensdag 6 december 2017 14:24 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Paddenstoelen vallen inderdaad ook altijd in de smaak.
En die limoen, inderdaad misschien te scherp van smaak voor de rest van het menu. Zeker icm de wijn bij de gerechten.. Waardoor zou jij dit vervangen?
Voor welk dessert heb je gekozen?
Ga je hem zelf bereiden? Zo ja, hoe?quote:Op woensdag 6 december 2017 14:35 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik heb de rosbief besteld, de rest moet ik nog uitvogelen.
De oersaaie maar oh zo lekkere honing-mosterd marinade met verse tijm en rozemarijn. Eventjes aanbraden in de pan en dan op lage stand in de oven.quote:Op woensdag 6 december 2017 15:03 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Ga je hem zelf bereiden? Zo ja, hoe?
Lekker hoor!quote:Op woensdag 6 december 2017 15:20 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
De oersaaie maar oh zo lekkere honing-mosterd marinade met verse tijm en rozemarijn. Eventjes aanbraden in de pan en dan op lage stand in de oven.
Koud of warm?quote:Op woensdag 6 december 2017 16:19 schreef Puk1234 het volgende:
Sws iets met eend met wijn bereid.. Nog geen concreet plan... Haha heb dan ook dit jaar geen schoonouders om te verassen. Anders was ik nu ook al het plannen jah
Juist. Ik gooi dit topic dicht en laat hem samenvoegen met het oudere topic.quote:Op woensdag 6 december 2017 14:33 schreef MutedFaith het volgende:
CUL / Kerstdiner 2017! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Top! Mooi overzichtelijk, thanks.quote:Op woensdag 6 december 2017 17:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Juist. Ik gooi dit topic dicht en laat hem samenvoegen met het oudere topic.
Laat jouw twee gesloten topics van vandaag je er niet van weerhouden om meer topics te openen hoorquote:Op woensdag 6 december 2017 20:39 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Top! Mooi overzichtelijk, thanks.
Zou het dessert een beetje lichter maken, beter iets van stoofpeer sorbet oid er bij. Je kan er altijd nog een glaasje port bij serveren.quote:Op woensdag 6 december 2017 22:04 schreef Queenshore het volgende:
Ik zoek voor het dessert nog ideeen voor een mousse bij de smaken stoofpeer/amandel/kaneel/yoghurt. Dacht aan een portmousse, want geen chocola. Iemand nog andere ideeen?
bitterkoekjes?quote:Op woensdag 6 december 2017 22:04 schreef Queenshore het volgende:
Ik zoek voor het dessert nog ideeen voor een mousse bij de smaken stoofpeer/amandel/kaneel/yoghurt. Dacht aan een portmousse, want geen chocola. Iemand nog andere ideeen?
Appel en komkommer gaan ook goed met paling. Misschien dat je daar iets mee kan doen.quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:35 schreef JaafkeEHV het volgende:
Iemand nog een leuke combi met paling als amuse?
Mierikswortel en biet is de shine wel een beetje van af, liefst iets kouds.
Ga ik daar even mee spelen van het weekend!quote:Op dinsdag 12 december 2017 12:05 schreef Queenshore het volgende:
[..]
Appel en komkommer gaan ook goed met paling. Misschien dat je daar iets mee kan doen.
3 kleine kalkoenen, of 2 gewone.quote:Op dinsdag 12 december 2017 21:53 schreef Bleie het volgende:
We hebben net bedacht dat we op Kerstavond kalkoen gaan eten, met 10 volwassenen, en wat kinderen, maar die eten zo weinig dat we ze niet echt hoeven mee te tellen. Zou het dan handiger zijn om 2 kleine kalkoenen te maken? Er is een oven van 90 cm, dus ze kunnen dan naast elkaar in de oven.
Bij veel restricties vind ik het vaak helpen een lijstje te maken van wat wel kan:quote:Op woensdag 13 december 2017 00:27 schreef kwakz0r het volgende:
Ja hoi. Ik heb het lootje amuse getrokken.
Geen varken
Geen orgaanvlees (edit: was ik vergeten)
Geen tarwe (edit: is ook nieuw)
Geen kaas
Geen champignons
Geen krab
Geen lactose
Geen paprika
Geen kip
Geen oven
Ohja en ook geen “kerrie” (welk onderdeel van kerriepoeder het dan om gaat geen idee).
:’)
Iemand ideeen?
Wees blij dat je de amuse hebt... Met een amuse kun je alle kanten op en zijn vooral hapjes. Zijn het allergieën of is het "lust ik niet". Bij allergieën moet je uitkijken voor kruisbesmetting als je meerdere hapjes maakt waarin bij sommige een allergeen in zit en goede beschrijving er bij met wat er in zit.quote:Op woensdag 13 december 2017 00:27 schreef kwakz0r het volgende:
Ja hoi. Ik heb het lootje amuse getrokken.
Geen varken
Geen orgaanvlees (edit: was ik vergeten)
Geen tarwe (edit: is ook nieuw)
Geen kaas
Geen champignons
Geen krab
Geen lactose
Geen paprika
Geen kip
Geen oven
Ohja en ook geen “kerrie” (welk onderdeel van kerriepoeder het dan om gaat geen idee).
:’)
Iemand ideeen?
Er wordt meestal een heleboel verschillends gemaakt, mijn schoonvader heeft hoofd en die maakt vaak drie vleesgerechten en meerdere aardappel en groente opties en sauzen.quote:Op woensdag 13 december 2017 12:10 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Wees blij dat je de amuse hebt... Met een amuse kun je alle kanten op en zijn vooral hapjes. Zijn het allergieën of is het "lust ik niet". Bij allergieën moet je uitkijken voor kruisbesmetting als je meerdere hapjes maakt waarin bij sommige een allergeen in zit en goede beschrijving er bij met wat er in zit.
Soepje vind ik wel leuk, er is sowieso geen soepgang.quote:Ham met meloen kan niet, want varken. Maar runderrookvlees met meloen is ook lekker.
Een kipcocktail gaat hem niet worden maar een garnalen of zalmsalade met een cocktail sausje... Niets mis met retro.
Gevuld eitje ook prima. Al zijn er wel recepten die kerrie gebruiken. Kwestie van googelen
Heel sjiek zijn crudite oftewel rauwe groente met een dipsausje.
Een klein glaasje met een soepje is ook lekker. Bijvoorbeeld deze; https://chickslovefood.co(...)i-mosterd-5-or-less/
Of wat salade nicoise op een sla blad als je geen lepels hebt; https://www.leukerecepten.nl/recepten/mini-salade-nicoise/
En over kalkoen hoor ik je niet... Dus ipv kip maak je spiesje van kalkoenblokjes met een cranberry sausje en kerst is compleet.
Is dat lekker?quote:Op woensdag 13 december 2017 13:43 schreef Molo het volgende:
Je kunt gepasteuriseerd eigeel kopen, voor je ijs en mousse
Smaakt niet anders. Gebruiken ze in de horeca ook veel.quote:
Mja die tarwe is recente aanstellerij sinds ze de voedselpyramide hebben gelezen. Maar ze eten wel pepernoten en taart enzo. Dikke doei.quote:Op woensdag 13 december 2017 15:01 schreef Molo het volgende:
Kwak: je flensjes zijn wel tarwe
Of skip je die dan voor diegene die dat niet mogen? Rijstvelletje ofzo in de plaats doen
quote:Op woensdag 13 december 2017 15:45 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Mja die tarwe is recente aanstellerij sinds ze de voedselpyramide hebben gelezen. Maar ze eten wel pepernoten en taart enzo. Dikke doei.
Iemand die vegetarisch en koosjer is viert geen kerst maar Chanoeka.quote:Op woensdag 13 december 2017 15:48 schreef Molo het volgende:
Ik vergeet nooit de wensenlijst van de nieuwe vriendin van mijn zwager. O.a. vegetarisch en koosjer.
Ze is niet Joods en doet niet aan Chanoekaquote:Op woensdag 13 december 2017 15:50 schreef golfer het volgende:
[..]
Iemand die vegetarisch en koosjer is viert geen kerst maar Chanoeka.
Ik vermoed dat ze koosjer dan ook niet vanuit religieuze overtuiging had bedacht. Als het haar “wel leuk leek”.quote:Op woensdag 13 december 2017 15:50 schreef golfer het volgende:
[..]
Iemand die vegetarisch en koosjer is viert geen kerst maar Chanoeka.
Waarom dan koosjer eten?quote:Op woensdag 13 december 2017 15:51 schreef Molo het volgende:
Ze is niet Joods en doet niet aan Chanoeka
Inmiddels getrouwd en onder de gristelijke duim dus ze mag geen uitspattingen als deze meer vertonenquote:Op woensdag 13 december 2017 15:51 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ze koosjer dan ook niet vanuit religieuze overtuiging had bedacht. Als het haar “wel leuk leek”.
Wat aan natte tosti die vriendin zeg, Molo. Is ze nog en famille?
Flensjes kun je prima van boekweit maken, smaakt prima, net als crèpes.quote:Op woensdag 13 december 2017 15:01 schreef Molo het volgende:
Kwak: je flensjes zijn wel tarwe
Of skip je die dan voor diegene die dat niet mogen? Rijstvelletje ofzo in de plaats doen
'Natte tosti' ik ga stuk hier... toch geen ham-kaastosti dan?quote:Op woensdag 13 december 2017 15:51 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ze koosjer dan ook niet vanuit religieuze overtuiging had bedacht. Als het haar “wel leuk leek”.
Wat aan natte tosti die vriendin zeg, Molo. Is ze nog en famille?
Niet voor bij de pekingeendquote:Op woensdag 13 december 2017 19:29 schreef dodoria het volgende:
[..]
Flensjes kun je prima van boekweit maken, smaakt prima, net als crèpes.
Txs voor de tips!quote:Op woensdag 13 december 2017 14:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Smaakt niet anders. Gebruiken ze in de horeca ook veel.
Qua ijs: bij AH heb je lactosevrij zwedisch glace ijs, daar loopt mijn lactosevrije schoonfamilie nogal voor warm. Zie nu alleen dat t we soja is.
https://www.ah.nl/product(...)-vanille-lactosevrij
Als je schoonmoeder de varkenshaas even diep invriest vooraf dan kan t alsnog rosé. Zo rauw is varkenshaas meestal toch ook weer niet.
Het is gewoon een trend van de laatste tijd om gluten/lactose/vegetarisch of veganistisch te eten.quote:Op woensdag 13 december 2017 23:17 schreef Queenshore het volgende:
Wauw wat hebben sommige mensen het lastig met alle voorkeuren/eisen van mensen aan tafel. Ik ben blij dat ik altijd voor alleseters kook als ik dit zo lees.
Ik ben me bekend met de trends en kan me er zelfs enigszins aan frustreren. Als je beweegredenen niet lichamelijk allergisch zijn, moet je deze maar gewoon even uit het raam gooien met kerst. Maar dat is mijn mening.quote:Op donderdag 14 december 2017 09:51 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Het is gewoon een trend van de laatste tijd om gluten/lactose/vegetarisch of veganistisch te eten.
Als je écht allergisch bent prima, vanzelfsprekend dat er rekening mee gehouden wordt.
In de tijd dat ik in een restaurant werkte waren er geregeld "allergische" gasten die het voor en hoofdgerecht compleet aangepast wilden hebben op hun wensen, gluten of lactose vrij etc.
Om dan vervolgens bij het dessert/koffie toch gewoon iets te nemen waarvan ze eerder op de avond aangaven allergisch voor te zijn. Want; die taart is gewoon zoooo lekker, ik neem thuis wel een pilletje. Wie houd je dan voor de gek?
De meeste mensen die echt allergisch zijn zullen in mijn ervaring niet vertrouwen op de kookkunsten van een 'leek' (iemand die niet bekend is met allergieën). Een foutje met ingredienten of kruisbesmetting is zo gemaakt. Dat risico wil je echt niet lopen als een foutje grote gevolgen kan hebben.quote:Op donderdag 14 december 2017 09:51 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Het is gewoon een trend van de laatste tijd om gluten/lactose/vegetarisch of veganistisch te eten.
Als je écht allergisch bent prima, vanzelfsprekend dat er rekening mee gehouden wordt.
In de tijd dat ik in een restaurant werkte waren er geregeld "allergische" gasten die het voor en hoofdgerecht compleet aangepast wilden hebben op hun wensen, gluten of lactose vrij etc.
Om dan vervolgens bij het dessert/koffie toch gewoon iets te nemen waarvan ze eerder op de avond aangaven allergisch voor te zijn. Want; die taart is gewoon zoooo lekker, ik neem thuis wel een pilletje. Wie houd je dan voor de gek?
Je haalt de écht allergische er zo tussenuit. Die kwamen vaak dagen van tevoren met de product/ingrediënten lijst waar rekening mee gehouden diende te worden. Hier werd dan ook erg serieus mee omgegaan om kruisbesmetting e.d. te voorkomen.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:13 schreef dodoria het volgende:
[..]
De meeste mensen die echt allergisch zijn zullen in mijn ervaring niet vertrouwen op de kookkunsten van een 'leek' (iemand die niet bekend is met allergieën). Een foutje met ingredienten of kruisbesmetting is zo gemaakt. Dat risico wil je echt niet lopen als een foutje grote gevolgen kan hebben.
Im mijn ervaring komen zulke verzoeken eerder van iemand die niet echt allergisch is, want de mensen met allergieën bieden aan hun eigen eten mee te nemen, of te helpen met ingredienten lijsten lezen etc.
Maar goed, ik probeer nog steeds wel rekening te houden met intolleranties en voorkeuren, juist omdat ik ook verwacht van anderen dat ze rekening houden met allergieën, dus wie ben ik dan om de verzoeken van een ander niet te volgen...
Glutenfobiequote:Op donderdag 14 december 2017 10:22 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Je haalt de écht allergische er zo tussenuit. Die kwamen vaak dagen van tevoren met de product/ingrediënten lijst waar rekening mee gehouden diende te worden. Hier werd dan ook erg serieus mee omgegaan om kruisbesmetting e.d. te voorkomen.
De halve bak allergische, om ze zo maar even te noemen die bedenken vaak pas nadat ze de menukaart in hun handen hebben dat ze allergisch zijn. Die mensen hebben het dan ook vaak gewoon tussen de oren zitten als je het mij vraagt.
Wij gaven altijd netjes aan dat gluten vrij brood gegrild werd op een grill waar ook normaal brood op terecht kwam, de glutenvrije friet werd gebakken in vet waar ook bitterballen in gebakken worden, etcetera. Dit was eigenlijk nooit een probleem voor die mensen, je kunt je afvragen hoe allergisch ze dan eigenlijk zijn..
Met welke motivatie? Puur uit interesse.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Glutenfobie
Mijn schoonzus is er ook zo eentje.
Klopt, heb het dan ook niet over de echt allergische mensen.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:37 schreef kwakz0r het volgende:
Voor de mensen met coeliakie is dat dus wel een probleem. Je zou t dan eigenlijk niet eens glutenvrij moeten noemen...
Ja, alles is daar nu wel over gezegd.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:57 schreef essnhills het volgende:
Misschien kan de allergiediscussie ergens anders?
Zoals je ziet had na die opmerking ook niemand er meer iets over gezegdquote:Op vrijdag 15 december 2017 13:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, alles is daar nu wel over gezegd.
Weet iemand een goed recept voor pommes duchesse? Ik voel me ineens nostalgisch.
Zie nu pas dat die post alweer 24 uur oud isquote:Op vrijdag 15 december 2017 13:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Zoals je ziet had na die opmerking ook niemand er meer iets over gezegd
Proberen te negeren hoe ongezond het is en heel veel boter en eidooiers natuurlijk😂quote:Op vrijdag 15 december 2017 13:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, alles is daar nu wel over gezegd.
Weet iemand een goed recept voor pommes duchesse? Ik voel me ineens nostalgisch.
Iets met wat bite, zou ik doen. Een knapperig wafeltje of zo?quote:Op vrijdag 15 december 2017 19:43 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Ik gooi het toch over een andere boeg. Vorige keer vroeg ik voor ideeën met karamel voor het nagerecht. Heb besloten dat ik dat geen vereiste vind.
Ik zag nu een mooi recept voor witte chocoladetruffels, dat ziet er ook wel leuk uit op een bordje (3 van die kleine balletjes). Dan wil ik er graag nog een leuk glaasje met een mousse bij serveren (denk ik), jullie echte aanraders? En dan tot slot eigenlijk nog een derde dingetje op het bord, maar daarvan heb ik nog helemaal geen idee wat. Tips?
Thanks! Daar ga ik eens op verder borduren.quote:Op vrijdag 15 december 2017 20:14 schreef Bleie het volgende:
[..]
Iets met wat bite, zou ik doen. Een knapperig wafeltje of zo?
Aparte combi, smaakt dat een beetje? Lijkt me dat het zo zout wordt met parmaham én balsamico..quote:
Waarom zou het door balsamico zout worden? Ik heb een oudere, lekker stroperige. Past er perfect bij vanwege het zoetje.quote:Op maandag 18 december 2017 16:27 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Aparte combi, smaakt dat een beetje? Lijkt me dat het zo zout wordt met parmaham én balsamico..
Niet perse zout, meer te overheersend. Maar heb het nog nooit geprobeerd dus was gewoon benieuwd.quote:Op maandag 18 december 2017 16:33 schreef vinnypassy het volgende:
[..]
Waarom zou het door balsamico zout worden? Ik heb een oudere, lekker stroperige. Past er perfect bij vanwege het zoetje.
Ik doe er ook niet teveel bij, denk dat een aantal stippen genoeg gaat zijn. Heb het al een keer eerder gemaakt en is wat mij betreft zeker een aanrader, maar dan wel met goede, dikke balsamico en niet die van de AH.quote:Op maandag 18 december 2017 16:34 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Niet perse zout, meer te overheersend. Maar heb het nog nooit geprobeerd dus was gewoon benieuwd.
Je wilt die bij je hoofdgerecht serveren? Ik weet het niet, misschien alle sap opvangen en nieuwe siroop maken van beetje van bestaande aangelengd met water en suiker?quote:Op zondag 24 december 2017 22:47 schreef _aurum_ het volgende:
Hebben jullie advies?
Ik heb voor het eerst stoofpeertjes gemaakt en de “siroop” is te sterk van smaak ( smaakt teveel naar vanille :’) ) Hierdoor smaken de stoofpeertjes dus ook niet lekker.
Is er iets te doen om de smaak zachter te krijgen? Afgezien van serveren in yoghurt ofzo
nee, ik wil het bij een toetje serveren; ik heb mini cheesecake gemaakt met speculaasbodem en wilde daarbij dus ook de stoofpeer serveren.quote:Op maandag 25 december 2017 09:26 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Je wilt die bij je hoofdgerecht serveren? Ik weet het niet, misschien alle sap opvangen en nieuwe siroop maken van beetje van bestaande aangelengd met water en suiker?
Als het voor toetje is, geserveerd met saai ijs.
Of zelf ijs van maken? Stoofperenijs. Bevroren smaakt alles minder sterk.
Ik kan me er ook niks bij voorstellen, dat het té sterk naar vanille smaakt. Zal vast loslopen. Zeker als je het als dessert eet. Niks zeggen, niemand die iets opvalt. Wedden?quote:Op maandag 25 december 2017 12:04 schreef _aurum_ het volgende:
[..]
nee, ik wil het bij een toetje serveren; ik heb mini cheesecake gemaakt met speculaasbodem en wilde daarbij dus ook de stoofpeer serveren.
Ik heb de siroop afgegoten en 't smaakt al wat beterZal straks nog ff proeven
Dat klinkt interessant. Had je alle vis even groot gesneden of apart gemarineerd? Anders kan het ongelijk garen denk ik?quote:
Niet dat het erg fotowaardig was, maar het was wel lekker! Ik vond mijn aardappelkroketjes echt briljant. Je ziet het er jammer genoeg niet aan af maar ze waren smeuïg en kruidig en helemaal precies goed. Paste perfect bij dat lam.quote:Op zondag 24 december 2017 16:25 schreef RobinOok het volgende:
Ik ben ook rond. Alleen nog niet helemaal klaar. Maar heb nog een hele dag, toch? :-)
Vooraf : Pekingeend met pekingeendpannenkoekjes, komkommer, lente-ui en hoisinsaus.
Hoofdgerecht wordt Indiaas geïnspireerd:
* op 50-55°C in melk en specerijen gegaarde lamsfilet
* baba ganoush-achtige Indiase auberginepuree (moet dienst doen als saus)
* Indiase rode kool
* Masala mais (korrels)
* Zelfbedachte, Indiase aardappelkroketjes
Toe doe ik niks. Ik heb gezegd dat ze maar een bak ijs in huis moeten halen als ze een toetje willen.
Ziet er goed uit hoor. Wat is (samengevat) het recept van die kroketjes?quote:Op woensdag 27 december 2017 17:00 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Niet dat het erg fotowaardig was, maar het was wel lekker! Ik vond mijn aardappelkroketjes echt briljant. Je ziet het er jammer genoeg niet aan af maar ze waren smeuïg en kruidig en helemaal precies goed. Paste perfect bij dat lam.
[ link | afbeelding ]
Die peking eend ziet er super lekker uitquote:Op woensdag 27 december 2017 17:00 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Niet dat het erg fotowaardig was, maar het was wel lekker! Ik vond mijn aardappelkroketjes echt briljant. Je ziet het er jammer genoeg niet aan af maar ze waren smeuïg en kruidig en helemaal precies goed. Paste perfect bij dat lam.
[ link | afbeelding ]
Euh, wat boter heetmaken, bruin mosterdzaad erbij, als het begint te knetteren uitje erbij, dan ook verse kurkuma erbij, chiliepepertjes ook, geloof ik. En bouillon. En zout, altijd zout. In de bouillon ook wat gelatine opgelost. Dat door aardappelpuree roeren. Iets van vier eidooiers erdoor. Verse koriander erbij. Op folie in bakblik storten. Op laten stijven. Door de gelatine stijft het mooi op (het was behoorlijk sausachtig, maar dat wil ik ook, smeuig. Bij een eerdere test had ik geen gelatine in huis, dus moest de puree van zichzelf kneedbaar blijven. Maar dat resulteerde in iets droge kroketten).quote:Op woensdag 27 december 2017 18:19 schreef Queenshore het volgende:
[..]
Ziet er goed uit hoor. Wat is (samengevat) het recept van die kroketjes?
Hee mayo onder de Indiase aardappelkroketjesquote:Op woensdag 27 december 2017 17:00 schreef RobinOok het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Voor het archief, het volledige recept :quote:Op woensdag 27 december 2017 18:19 schreef Queenshore het volgende:
[..]
Ziet er goed uit hoor. Wat is (samengevat) het recept van die kroketjes?
Ah top dankjewel. Dit zal ik vast eens gaan proberen. Moet wel altijd goed in de stemming zijn om te frituren aangezien ik geen frituurpan heb.quote:Op zondag 7 januari 2018 14:31 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Voor het archief, het volledige recept :
[ link | afbeelding ]
Aardappelkroketjes met Indiase twist
Echt? Bij zulke recepten denk ik altijd "dat gaat geen hond ooit namaken".quote:Op zondag 7 januari 2018 14:44 schreef Queenshore het volgende:
[..]
Dit zal ik vast eens gaan proberen.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is aardig bedacht. Komt onderaan mijn ellenlange lijstje met dingen die ik nog moet koken😂quote:Op zondag 7 januari 2018 14:53 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Echt? Bij zulke recepten denk ik altijd "dat gaat geen hond ooit namaken".![]()
Zou het erg tof vinden als je het dus wel deed.
Maar zonder frituurpan vind ik ook altijd gedoe. Mijn testbatch ging in een gewoon pannetje. Gaf wel een leuk maanplaatje, vond ik :-)
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |