abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 september 2017 @ 14:13:16 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173561636
quote:
School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'

Geen cola, geen energiedrank en zelfs geen limonade meer. Kinderen op basisschool Don Sarto in Tilburg mogen vanaf dit schooljaar alleen nog maar water drinken op school. Tot woede van veel ouders.

Ook het eten wordt er beperkt. De basisschoolkinderen mogen boterhammen of fruit meenemen van thuis. Drankjes en andere etenswaren worden ingenomen en aan het einde van de dag met een uitlegbriefje mee naar huis gestuurd.

De school wil op die manier de kinderen zo gezond mogelijk houden. Maar veel ouders van de school in de Tilburgse Vogeltjesbuurt bepalen liever zelf wat gezond is voor hun kind. Velen beklaagden zich de afgelopen weken bij directeur Ludy Meister. ,,Mijn zoon komt huilend thuis: ik lust geen water'', zegt vader Kevin Rovers. ,,Dat hoeft hij van mij ook helemaal niet. Water is voor honden.''

Hij is deze week al diverse keren met andere ouders naar school gegaan om zijn beklag te doen. Vooralsnog zonder resultaat. Zijn zoontje Jonairo (6) neemt normaal graag een pakje appelsap mee, met een boterkoek. Maar die kreeg de jongen deze week aan het einde van de dag weer mee naar huis. ,,We mogen nog geen Liga-koekje meegeven. Niks. En je kunt een kind niet verplichten om water te drinken, als hij het niet lust. Wat nou als het dertig graden is? Moet hij dan maar uitdrogen?''

Het grootste bezwaar heeft Rovers tegen de bidons die worden gebruikt. ,,Die worden elke dag omgespoeld. Maar als een kind ziek is, komen er bacteriën in. Die spoel je er niet zomaar uit. Dit gaat in tegen de hygiëneregels.''

Droge Liga
Directeur Ludy Meister wil de kinderen juist gezond maken met deze nieuwe regel. ,,Het gebeurt op heel veel scholen. Wat kinderen meenemen wordt steeds zoeter. Toen ik naar school ging kreeg je alleen een droge Liga mee. Maar fabrikanten doen er nu een laagje op, soms komt er een dipsausje bij, er zitten krenten in. Het wordt er niet gezonder op.''

Meister heeft advies ingewonnen bij de GGD. De ouderkamer, waarin ouders van leerlingen zijn vertegenwoordigd, heeft met de nieuwe regels ingestemd. Meister heeft ouders dit voor de vakantie al geprobeerd uit te leggen, maar met wisselend succes. ,,Het is bij sommigen nog niet helemaal duidelijk. Daarom gaan we ze volgende week nog een keer informatie geven. In bijvoorbeeld ranja zitten ook suikers. We hebben ouders uitgelegd hoeveel en hoe lang het duurt voor ze die verbrand hebben. Dat lukt niet in de kleine pauze.''

Gevangenis
Kevin Rovers en zijn medestanders laten het er niet bij zitten. ,,Dit begint op een gevangenis te lijken. Ik snap dat school regelgeving heeft tegen dikke kinderen, maar mijn zoon eet thuis wel gewoon zijn aardappels, groente en vlees. Hij is gewoon gezond.''

Meisters stelt overigens wel dat er mogelijk nog iets kan veranderen. ,,Niets wat je beslist is voor het leven.''

Bron
quote:
Ik vind het vrij ver gaan met afpakken etc., maar juist die ene vader van Jonairo laat zien waarom het nodig is. Als je serieus denkt dat altijd appelsap met boterkoek mee naar school normaal is en dat je kind geen water "lust" en "uitdroogt" als er geen appelsap wordt aangeboden, dan heb je echt even een reality check nodig. :')

Hier op de school van mijn kinderen zijn ze niet zo streng, maar zetten ze meer in op voorlichting en het aanbieden van groente en fruit. Een keer per jaar hebben ze waterweek o.i.d. en krijgen ze een gratis bidon. Ik zou dus eerder voor zo'n aanpak kiezen en snap de verontwaardiging van de ouders hier wel. Je mag zelf beslissen of je kind een Liga meekrijgt. En die papa van Jonairo heeft denk ik even een cursus opvoeden nodig als je kind geen water lust (vooropgesteld dat er geen stoornis meespeelt hier, want dan kan ik me er wel weer iets bij voorstellen, maar dat zou dan vast in het artikel gestaan hebben).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173561859
Conversatie die men ten onzent kon optekenen, zeg anno 1970:

Kind: "Mam, ik heb dorst.."
Moeder: "Je weet waar de kraan is."
Korte stilte.
Kind: "Nee..."
Moeder: "Dan ga je maar naar de pomp."

De pomp? :D.
I´m back.
pi_173561891
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zo dan.... nog beter, doe je nou werkelijk alsof mijn moeder dus ook dat uur zat te drinken?
Ik heb het over het tijdstip waarop gegeten werd... en dat kon niet om 17.00 uur want mijn vader was dan nog niet thuis, jouw vader kennelijk wel. Nuff said.

Mijn moeder drinkt trouwens helemaal niet, nooit gedaan ook, vindt ze niet lekker, mijn zusje idem.
Maar ga vanuit je domme arrogantie lekker nog even door, met je zogenaamde hogere burgerij :')
Voor je op de kast vliegt kan je beter eerst even lezen:
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 13:21 schreef watisernouweer het volgende:
Maar bij ons thuis - net als in de rest van de sociale kring van mijn vader en moeder - was er standaard tussen vijf en zeven "borreluur", waarbij dan vaak ook bezoek kwam. Er werd dus elke dag gedronken, en men vond dat heel gewoon.
Tussen 5 en 7 werd dus gedronken, borreluur, vaak met visite, er wordt trouwens niet bij vermeld hoe laat Paps thuis kwam...

Wij aten trouwens 'laat', meestal rond half 7 maar niet vanwege een borreluur of zo en ook niet omdat mijn vader 'dan pas thuis kwam'; die was er vaker niet dan wel. Mijn moeder was gewoon slecht in time-management.

Overigens at de dochter van de huisarts wel altijd netjes om half 6... was mijn vriendinnetje.
Dat hele gemiep over borreluur en laat eten voor de hogere burgerij is gewoon onzin.
  zondag 3 september 2017 @ 14:25:14 #4
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173561984
Waarom niet met de fiets? Omdat ik geen geld had om een fiets te kopen voor mijn kinderen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 3 september 2017 @ 14:26:06 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173562007
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Voor je op de kast vliegt kan je beter eerst even lezen:

[..]

Tussen 5 en 7 werd dus gedronken, borreluur, vaak met visite, er wordt trouwens niet bij vermeld hoe laat Paps thuis kwam...

Wij aten trouwens 'laat', meestal rond half 7 maar niet vanwege een borreluur of zo en ook niet omdat mijn vader 'dan pas thuis kwam'; die was er vaker niet dan wel. Mijn moeder was gewoon slecht in time-management.

Overigens at de dochter van de huisarts wel altijd netjes om half 6... was mijn vriendinnetje.
Dat hele gemiep over borreluur en laat eten voor de hogere burgerij is gewoon onzin.
In Ede waarschijnlijk wel ja, maar laten we nou niet doen alsof Ede anno 1970 het middelpunt van het kosmopolitische leven was.
Maar goed, als het niet voorkomt in jouw belevingswereld was het dus niet gebruikelijk in bepaalde kringen :')

Laat ik het nou toevallig wel herkennen, dat borreluurtje.... want ik zag het om me heen wel, en nu?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 september 2017 @ 14:26:43 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173562025
quote:
10s.gif Op zondag 3 september 2017 14:20 schreef Ryan3 het volgende:

Korte stilte.

Die werkte toen idd nog... mooi was dat O+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173562053
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die werkte toen idd nog... mooi was dat O+
Mijn moeder had een hele serie van dat soort staccato antwoorden om kinderen af te wimpelen. Achteraf moet ik daar heel hard om lachen eigenlijk. :D.
I´m back.
pi_173562097
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mijn moeder had een hele serie van dat soort staccato antwoorden om kinderen af te wimpelen. Achteraf moet ik daar heel hard om lachen eigenlijk. :D.
Doe nog eens wat voorbeelden dan. :)
pi_173562272
quote:
7s.gif Op zondag 3 september 2017 14:29 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Doe nog eens wat voorbeelden dan. :)
K: mam, ik heb geen zin... (om iets te doen).
M: dan maak je maar zin.
K: mam, ik heb honger.
M: jij weet niet wat honger is.
K: mam, mijn band is lek.
M: dan ga je hem plakken hè.
Zijn er nog veel meer.
Van die korte zinnetjes, waarmee de discussie afgesloten wordt.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 14:39:38 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173562326
quote:

Korte stilte.

"Ik heb dorst"
"Daar is de kraan"
"Heb ik geen zin in, ik wil wat anders!"
"Dan pak je maar gemeentepils..."
  zondag 3 september 2017 @ 14:39:39 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173562327
K: Mam, ik wil een dit dat weet ik veel voor m'n verjaardag.
M: Kun je rekenen?
K: Ja
M: Reken er dan maar niet op.

M: Nee
K: Ja maar....
M: Welk deel van "nee" begrijp je niet?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 september 2017 @ 14:40:33 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173562348
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Ik heb dorst"
"Daar is de kraan"
Gaan we zometeen weer dat gezeur krijgen van kinderen bier laten drinken omdat mensen niet weten wat gemeentepils is :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173562360
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Ik heb dorst"
"Daar is de kraan"
Ja, gemeentepils ook zo'n bekende term. _O- .
I´m back.
pi_173562374
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

K: mam, ik heb geen zin... (om iets te doen).
M: dan maak je maar zin.
K: mam, ik heb honger.
M: jij weet niet wat honger is.
K: mam, mijn band is lek.
M: dan ga je hem plakken hè.
Zijn er nog veel meer.
Van die korte zinnetjes, waarmee de discussie afgesloten wordt.
Als ik zei dat ik honger had, kreeg ik altijd te horen dat ze in Afrika honger hebben, en dat ik geen honger kende. :{
pi_173562459
Mijn buurkinderen trakteer ik nog steeds op zulke uitspraken. :@
pi_173562478
Grappige is ook dat je dus altijd alleen naar school ging. Alle kinderen.
Vroeger werd je 4 jaar en dan moest je meteen op je verjaardag naar de kleuterschool.
Nou ik ben de eerste keer gebracht en daarna moest ik meteen zelf naar school lopen.
Was 2 huizenblokken lopen, maar ja voor een 4-jarige was dat nog wel wat.

Speelkwartier was om te spelen (met name voetballen later op de lagere school uiteraard) en niet om pakjes drinken leeg te slobberen en een koek te verorberen.
Tussen de middag thuis kreeg je boterham en glas melk.
Na school kon je een kopje thee krijgen (niet altijd met een koekje) tenzij je meteen buiten ging spelen (bijna altijd). Later mocht je, vermits met toestemming die je tussen de middag vroeg, meteen na school gaan spelen. Uiteraard werd dan wel een redelijke tijd ook afgesproken. (Je kon op de kerktoren zien hoe laat het was) Meestal circa 5 uur. (Als je te laat was, kreeg je op je donder uiteraard).
Eten was altijd rond 6 uur en daarna al dan niet naar voetbaltraining of een andere club. Buiten spelen na etenstijd mocht alleen in de grote vakantie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 03-09-2017 15:00:37 ]
I´m back.
pi_173562493
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als ik zei dat ik honger had, kreeg ik altijd te horen dat ze in Afrika honger hebben, en dat ik geen honger kende. :{
Als je erop in ging bij ons thuis, dan kreeg je enkele verhalen te horen over de oorlog.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 14:50:26 #18
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_173562553
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

"Honger hebben we niet, hier hebben we trek."
pi_173562558
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als je erop in ging bij ons thuis, dan kreeg je enkele verhalen te horen over de oorlog.
Heeft gemiddelde Nederland honger geleden in de oorlog? Of alleen uitzonderingen?
  zondag 3 september 2017 @ 14:51:40 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173562573
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:00 schreef OllieA het volgende:

Ik begrijp dat jij het heel vervelend vindt dat de meerderheid op die school iets krijgt opgelegd omdat een kleine minderheid niet deugt.
Ik merk dat ik wat minder zwaar til aan dat opgelegd worden, aan die dictatuur vanuit de school. De schoolleiding lijkt me redelijk, en handelend vanuit een nobel oogmerk. De meerderheid van de ouders lijken me ook redelijke mensen die het beste voor hebben met kinderen. Ik denk dan dat ze er samen wel uitkomen en ik mag hopen dat de kleine Jandinges water lekker gaat vinden en dat z'n vader er ook nog wat van leert.
Mijn bezwaar is dat er tussen red bull, frikandelbroodjes, boterkoek én water, fruit en brood nog een heel stuk "gezonde" ruimte zit. Dus had die school nmm gewoon de uitwassen aan moeten pakken en de rest hadden ze prima met rust kunnen laten. Ik heb in een vorig deel al gezegd dat een pakje melk nu plotseling contrabande is en met de kerende post huiswaarts gestuurd wordt en dat gaan mi veel te ver.
pi_173562576
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:50 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Heeft gemiddelde Nederland honger geleden in de oorlog? Of alleen uitzonderingen?
Hongerwinter in het hele westen van NL hè. Grofweg Randstad.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 14:52:28 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 3 september 2017 @ 14:52:36 #23
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_173562599
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:39 schreef Leandra het volgende:
K: Mam, ik wil een dit dat weet ik veel voor m'n verjaardag.
M: Kun je rekenen?
K: Ja
M: Reken er dan maar niet op.

M: Nee
K: Ja maar....
M: Welk deel van "nee" begrijp je niet?
Inclusief de: Kan je schrijven? Schrijf het dan maar op je buik :')
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_173562601
quote:

[..]

De supermarktoorlog is de enige oorlog die de meeste fokkers kennen.. ;)

Denk dat in 1944 er wel veel honger was..De eerste jaren waren geen pretje, maar afrikanen hebben het slechter gok ik.
Hell To The Liars
pi_173562638
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niet bij ons in Fryslan...

Hongerwinter
Klopt mijn vader zat bij Olle een boer in Opeinde en was enorm uit de kluiten gewassen daardoor als 15/16-jarige. Mijn moeder had het wel veel zwaarder in Scheveningen, was ondervoed geraakt.
I´m back.
pi_173562664
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:52 schreef Droopie het volgende:

[..]

De supermarktoorlog is de enige oorlog die de meeste fokkers kennen.. ;)

Denk dat in 1944 er wel veel honger was..De eerste jaren waren geen pretje, maar afrikanen hebben het slechter gok ik.
13.000 mensen overleden aan honger en ziektes in de winter 44-45 in het westen van NL.

(Volgens wikipedia zelfs 20.000).
I´m back.
pi_173562708
quote:

[..]

In Ede waarschijnlijk wel ja, maar laten we nou niet doen alsof Ede anno 1970 het middelpunt van het kosmopolitische leven was.
Maar goed, als het niet voorkomt in jouw belevingswereld was het dus niet gebruikelijk in bepaalde kringen :')

Laat ik het nou toevallig wel herkennen, dat borreluurtje.... want ik zag het om me heen wel, en nu?
Weet je wat ik dan jammer vind, dat mijn opmerking over borreluurtje gekaapt is door iemand die chagerijnig is omdat hij/zij dat sociale gebeuren uit die tijd niet kent.
De kern van mijn opmerking daarover was, dat dat in bepaalde sociale kringen toen zo zeer geaccepteerde borreluurtje als heel normaal werd gezien, en dat dagelijks drinken toen ook normaal werd gevonden.
Nu vinden we dat een slechte gewoonte. Dat wilde ik ermee zeggen.
  zondag 3 september 2017 @ 15:02:42 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173562862
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 13:42 schreef Ouder1 het volgende:

Oww. Apart. Mijn ouders vielen ook onder de 'hogere burgerij"... Niets van die rare gewoonte gemerkt, ook niet bij vriendjes, vriendinnetjes en familie thuis...
Ga weg met je "hogere burgerij"... Hoe vaak heb ik wel niet moeten horen dat jij uit een militaire familie komt en in die periode was hij hooguit luitenant. En als ik me het goed herinner is hij zelfs uitloopofficier, dus van onderofficier naar officier bevorderd op latere leeftijd...

Edit: Op zijn 15e begonnen bij defensie... en jij stond op je 16e al te "buffelen" aan de bedden... Dus bespaar me je "hogere burgerij" gezwam....

DEF / VeVa kindsoldaten?

[ Bericht 7% gewijzigd door AchJa op 03-09-2017 15:17:42 ]
pi_173562940
quote:

[..]

Ede? Wie zegt dat ik ben opgegroeid in Ede?

Nieuwtje voor jou: Veel mensen verhuizen weleens naar een ander dorp of stad als ze het ouderlijkhuis verlaten en vaak daarna ook nog weleens. :6 .
  zondag 3 september 2017 @ 15:12:38 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173563130
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:57 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Weet je wat ik dan jammer vind, dat mijn opmerking over borreluurtje gekaapt is door iemand die chagerijnig is omdat hij/zij dat sociale gebeuren uit die tijd niet kent.
De kern van mijn opmerking daarover was, dat dat in bepaalde sociale kringen toen zo zeer geaccepteerde borreluurtje als heel normaal werd gezien, en dat dagelijks drinken toen ook normaal werd gevonden.
Mwah, valt mee hoor.... wij pakken op zaterdag- of zondagmiddag ook regelmatig een terrasje, met kind, en nee, dan ga ik niet schijnheilig geen biertje nemen omdat m'n kind er bij is.
Wil niet zeggen dat ik dronken naar huis ga, maar hij weet gewoon van het bestaan van bier en wijn en weet ook dat hij het niet mag hebben.

Maar goed, in tegenstelling tot sommige mensen die dan gelijk in hun onwetendheid de conclusie trekken dat je dan wel dronken achter de pannen zult staan vind ik het geen probleem dat kinderen gewoon leren dat bepaalde dingen niet geschikt voor ze zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173563134
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mijn bezwaar is dat er tussen red bull, frikandelbroodjes, boterkoek én water, fruit en brood nog een heel stuk "gezonde" ruimte zit. Dus had die school nmm gewoon de uitwassen aan moeten pakken en de rest hadden ze prima met rust kunnen laten. Ik heb in een vorig deel al gezegd dat een pakje melk nu plotseling contrabande is en met de kerende post huiswaarts gestuurd wordt en dat gaan mi veel te ver.
Maar het is heel lastig voor een school om daar een duidelijke lijn in te trekken en toch nog veel opties over te laten.
Dan moeten ze lijsten op gaan stellen van wat niet, wat wel, en oh wee als ze een product vergeten.
Dan is bammetje, fruit, water een heel simpele oplossing.
  zondag 3 september 2017 @ 15:19:15 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173563320
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 15:12 schreef mootie het volgende:

[..]

Maar het is heel lastig voor een school om daar een duidelijke lijn in te trekken en toch nog veel opties over te laten.
Dan moeten ze lijsten op gaan stellen van wat niet, wat wel, en oh wee als ze een product vergeten.
De energiedrink en frikandelbroodje ouders gaan waarschijnlijk zoeken naar andere oplossingen als melk wel mag, dus dan komt er spul als Taksi, Fristi en Yogho Yogho mee, en dat zijn dan nog de meer onschuldige varianten, voor je het weet zit je weer met pakjes en blikjes met allerlei meuk in de klas.
Dat drinken ze maar thuis, voor, tussen of na school, al giet je er een liter per dag in.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 september 2017 @ 15:20:45 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173563362
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 15:12 schreef mootie het volgende:

[..]

Wat is er ingewikkeld aan een schijf van vijf? Wat daar op staat is toegestaan en de rest doe je maar thuis, klaar.
pi_173563405
quote:

[..]

In het Westen was het in 1944 verschrikkelijk, er was echt helemaal niets meer te eten. Mensen trokken weg en gingen op zoek naar eten naar het boerenland in het oosten. Van een oudtante die bij Barneveld een boerderij had, heb ik verhalen gehoord over totaal uitgeputte, verhongerde mensen, die om eten aanklopten. Zij hebben gedeeld, maar op een gegeven moment raakten zij ook door de voorraden heen en konden ze alleen nog maar de kleine kinderen wat geven.
Maar mijn familie woonde voornamelijk in Zeeland, daar was voldoende te eten, al kon je niet alles krijgen
pi_173563470
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:57 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Volgens mij wordt er tegenwoordig heel veel gezopen in NL, vele malen meer dan in de periode na de oorlog tot en met zeker halverwege de jaren 70. In die tijd was men welvarender geworden, door een serie loongolven eind jaren 60, en dit leidde tot allerlei veranderingen in het vrij sobere consumptie patroon van de gemiddelde NL'er.
Kun je voor wat kinderen betreft mooi aflezen aan de grootte van limonadeglazen btw. Die waren in de jaren 60 en eerder heel klein (staan er nog 2 van mijn oma in de kast), gedurende de jaren 70 werden die glazen steeds groter.
(Ik zal even fotootje maken, moment).

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 03-09-2017 15:32:18 ]
I´m back.
pi_173563563
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:47 schreef Ryan3 het volgende:
Grappige is ook dat je dus altijd alleen naar school ging. Alle kinderen.
Vroeger werd je 4 jaar en dan moest je meteen op je verjaardag naar de kleuterschool.
Nou ik ben de eerste keer gebracht en daarna moest ik meteen zelf naar school lopen.
Was 2 huizenblokken lopen, maar ja voor een 4-jarige was dat nog wel wat.

Speelkwartier was om te spelen (met name voetballen later op de lagere school uiteraard) en niet om pakjes drinken leeg te slobberen en een koek te verorberen.
Tussen de middag thuis kreeg je boterham en glas melk.
Na school kon je een kopje thee krijgen (niet altijd met een koekje) tenzij je meteen buiten ging spelen (bijna altijd). Later mocht je, vermits met toestemming die je tussen de middag vroeg, meteen na school gaan spelen. Uiteraard werd dan wel een redelijke tijd ook afgesproken. (Je kon op de kerktoren zien hoe laat het was) Meestal circa 5 uur.
Eten was altijd rond 6 uur en daarna al dan niet naar voetbaltraining of een andere club. Buiten spelen na etenstijd mocht alleen in de grote vakantie.
Dat dus. De eerste week werd je meestal wel gebracht, daarna liep je moeder met je mee naar de straathoek om je veilig te laten oversteken. Heel de basisschooltijd waren er slechts drie kinderen die met de fiets kwamen, omdat ze in een andere wijk woonden en het net te ver werd bevonden om te lopen. Kinderen zaten gewoon in de klas in banken in rijtjes achter elkaar, de leraar deed zijn uitleg (al dan niet terwijl hij een shaggie rolde of rookte) en we waren gewoon braaf. Op de speelplaats werd gespeeld, gewoon op de betonnen tegels en het vak voor de eerste en tweede klas (met zandbak en klimrek) werd gerespecteerd - zo niet kreeg je een draai om je oren van de surveillant. Je kon een snee brood, koek of flesje drinken nuttigen (melk in een omgespoelde Grolsch beugelfles in mijn geval). We deden vooral ons best om beter te zijn dan alle anderen in de klas; punten voor dictees of testen werden gewoon hardop voorgelezen terwijl je je papier terugkreeg, school- en klasse(n)foto's waren gewoon voor iedereen zonder voorafgaande toestemming, het Hoofd der School was overdag gewoon leraar in een vast lokaal (omdat in dat lokaal de deurbel, de telefoonaansluiting, de knop voor de zoemer en de TV-aansluiting zaten). Je sprak je leraar aan met Meneer [insert achternaam] of Juf [insert achternaam] en je was gewoon stil als dat van je werd verwacht.
De enige twee keren dat er een aantal kinderen tegen het gezag ingingen was toen we de hele kaartenbak met rekensommen van het hoogste niveau in de klas individueel hadden doorgewerkt en we na een beetje aandringen de kaartenbak van een klas hoger kregen, of toen er bij dictees negens en tienen aaneen werden geregen we toch maar een 8 op het rapport kregen. Is toen een 8+ van gemaakt :')

Tegenwoordig worden de kinderen nog net niet met de auto in de hal afgezet, kinderen zijn allergisch voor de speelplaats en mogen er ook niet hun brood opeten omdat er anders kruimeltjes op de rubberen tegels vallen. In de klassen (groepen :') ) zitten de kinderen "gezellig" bij elkaar en moet de leraar alle moeite doen om de aandacht te krijgen. Cijfers (als die al worden gegeven) zijn strikt geheim en daarmee is elke gezonde concurrentie in de kiem gesmoord. Leraren worden aangesproken (nou ja, zeg maar toegesnauwd) met hun voornaam en de directie bestaat uit minstens vier personen die niet bezig zijn met lesgeven en voor alles moet middels een brief (voor elk geval apart; schoolfoto's, schoolreisje, zelfstandig naar huis lopen, et cetera), die de ouders moeten ondertekenen, toestemming worden verleend.

Ik zie tegenwoordig de meest flagrante stijl-, spellings- en taalfouten, zelfs in advertenties en in etalages. Hoofdrekenen kan ook niemand meer, je wordt glazig aangekeken bij de kassa als je het verschuldigde bedrag als in je hand hebt en men kan zonder op een app te kijken niet vertellen waar een beetje stad zich in Nederland bevindt. Dan vraag me af wat er tegenwoordig nog aan kinderen wordt bijgebracht.

En dan vindt een school ook nog dat het moet bepalen wat een kind nuttigt? Hou je verdomme eerst eens bezig met kennisoverdracht, daarna kun je wat hobbies gaan uitoefenen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Daffodil31LE op 03-09-2017 15:42:10 ]
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 3 september 2017 @ 15:34:07 #37
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173563701
quote:
11s.gif Op zondag 3 september 2017 14:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gaan we zometeen weer dat gezeur krijgen van kinderen bier laten drinken omdat mensen niet weten wat gemeentepils is :')
Pasen en pinksteren zouden eens op 1 dag moeten vallen, dan heb ik nog wat te goed... _O-
  zondag 3 september 2017 @ 15:37:58 #38
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173563792
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:29 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Dat dus. De eerste week werd je meestal wel gebracht, daarna liep je moeder met je mee naar de straathoek om je veilig te laten oversteken. Heel de basisschooltijd waren er slechts drie kinderen die met de fiets kwamen, omdat ze in een andere wijk woonden en het net te ver werd bevonden om te lopen. Kinderen zaten gewoon in de klas in banken in rijtjes achter elkaar, de leraar deed zijn uitleg (al dan niet terwijl hij een shaggie rolde of rookte) en we waren gewoon braaf. Op de speelplaats werd gespeeld, gewoon op de betonnen tegels en het vak voor de eerste en tweede klas (met zandbak en klimrek) werd gerespecteerd - zo niet kreeg je een draai om je oren van de surveillant. Je kon een snee brood, koek of flesje drinken nuttigen (melk in een omgespoelde Grolsch beugelfles in mijn geval). We deden vooral ons best om beter te zijn dan alle anderen in de klas; punten voor dictees of testen werden gewoon hardop voorgelezen terwijl je je papier terugkreeg, school- en klasse(n)foto's waren gewoon voor iedereen zonder voorafgaande toestemming, het Hoofd der School was overdag gewoon leraar in een vast lokaal (omdat in dat lokaal de deurbel, de telefoonaansluiting, de knop voor de zoemer en de TV-aansluiting zaten). Je sprak je leraar aan met Meneer [insert achternaam] of Juf [insert achternaam] en je was gewoon stil als dat van je werd verwacht.
De enige twee keren dat er een aantal kinderen tegen het gezag ingingen was toen we de hele kaartenbak met rekensommen van het hoogste niveau in de klas individueel hadden doorgewerkt en we na een beetje aandringen de kaartenbak van een klas hoger kregen, of toen er bij dictees negens en tienen aaneen werden geregen we toch maar een 8 op het rapport kregen. Is toen een 8+ van gemaakt :')

Tegenwoordig worden de kinderen nog net niet met de auto in de hal afgezet, kinderen zijn allergisch voor de speelplaats en mogen er ook niet hun brood opeten omdat er anders kruimeltjes op de rubberen tegels vallen. In de klassen (groepen :') ) zitten de kinderen "gezellig" bij elkaar en moet de leraar alle moeite doen om de aandacht te krijgen. Cijfers (als die al worden gegeven) zijn strikt geheim en daarmee is elke gezonde concurrentie in de kiem gesmoord. Leraren worden aangesproken (nou ja, zeg maar toegesnauwd) met hun voornaam en de directie bestaat uit minstens vier personen die niet bezig zijn met lesgeven en voor alles moet middels een brief (voor elk geval apart; schoolfoto's, schoolreisje, zelfstandig naar huis lopen, et cetera), die de ouders moeten ondertekenen, toestemming worden verleend.

En dan vindt een school ook nog dat het moet bepalen wat een kind nuttigt?
Nog steeds lopen kinderen alleen naar school of met vriendjes. Wat is daar mis mee. Of valt dat ook onder slechte opvoeding.
pi_173563838
quote:

Korte stilte.

Je maar de vader van dat kind heette echt geen 'Kevin' en de moeder geen 'Priscilla', 'Desteny', 'Ramona', 'Rachella' etc.
5 Ferrari's op videoband!
  zondag 3 september 2017 @ 15:40:16 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173563840
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 15:37 schreef Cherna het volgende:

Nog steeds lopen kinderen alleen naar school of met vriendjes. Wat is daar mis mee. Of valt dat ook onder slechte opvoeding.
Hij bedoelt dus dat men doorgeslagen is met de huidige rubberentegelmentaliteit...
  zondag 3 september 2017 @ 15:42:07 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173563870
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:40 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Je maar de vader van dat kind heette echt geen 'Kevin' en de moeder geen 'Priscilla', 'Desteny', 'Ramona', 'Rachella' etc.
Jan Pieterszn was de vader en de zoon heette gewoon Pieter Janszn...
pi_173563883
Normale mensen drinken trouwens wel gewoon water.

Bij mij op kantoor drinkt niemand frisdrank of wat dan ook.
Het is koffie, thee of water uit zoeen tap.

Mensen uit de arbeidersklasse zijn degene die moeilijk doen.
5 Ferrari's op videoband!
  zondag 3 september 2017 @ 15:44:07 #43
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173563905
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:43 schreef Ferrari_Tape het volgende:

"Arbeidersklasse" zijn geen normale mensen?
pi_173563932

Limonadeglas annonu, anno 1970, anno jaren 50/60.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 15:48:51 #45
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173563992
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hij bedoelt dus dat men doorgeslagen is met de huidige rubberentegelmentaliteit...
Het was meer een aanvulling. Dit omdat ik in het vorige deel de opmerking kreeg waaroma ik mijn kinderen liet lopen. Heel een voudig: omdat ze dat zelf willen en omdat het kan en lopen niet ongezond is.
  zondag 3 september 2017 @ 15:53:05 #46
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173564073
quote:

Oké
  zondag 3 september 2017 @ 15:53:59 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173564099
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:45 schreef Ryan3 het volgende:
[ afbeelding ]

Geen verzameling mosterdpot drinkglazen bij jullie? Overigens moet ik dat meneer de Raaf glas ook nog wel ergens hebben staan hier... _O-
pi_173564108
quote:

Ja, het modieuze, trendy blauwe flesje met spawater kunnen we ook hele topics lang over doorzeuren hoor. :P.
LIF / Flesje spa blauw bij de hand?
I´m back.
pi_173564126
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij wordt er tegenwoordig heel veel gezopen in NL, vele malen meer dan in de periode na de oorlog tot en met zeker halverwege de jaren 70. In die tijd was men welvarender geworden, door een serie loongolven eind jaren 60, en dit leidde tot allerlei veranderingen in het vrij sobere consumptie patroon van de gemiddelde NL'er.
Kun je voor wat kinderen betreft mooi aflezen aan de grootte van limonadeglazen btw. Die waren in de jaren 60 en eerder heel klein (staan er nog 2 van mijn oma in de kast), gedurende de jaren 70 werden die glazen steeds groter.
(Ik zal even fotootje maken, moment).
Dat vele drinken van tegenwoordig, dat weet ik niet zo goed, omdat het toevallig misschien in mijn vriendenkring niet zoveel gebeurt. Drinken is in het weekend, feestje of visite, en dan een stuk of twee.
Maar van die steeds groter wordende glazen herken ik als ik op het station bij de kiosk koffie neem. Wat vroeger gewoon de standaard koffiebeker was, heet nu een "kleintje".
pi_173564144
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Geen verzameling mosterdpot drinkglazen bij jullie? Overigens moet ik dat meneer de Raaf glas ook nog wel ergens hebben staan hier... _O-
Ja, die hadden we ook idd. :D.
Die twee kleine glazen komen nog van mijn oma, die ruim 20 jaar geleden overleed, en toen heb ik paar van die glazen gekregen. Waarvan dit de laatste twee zijn.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 15:55:54 #51
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173564147
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, het modieuze, trendy blauwe flesje met spawater kunnen we ook hele topics lang over doorzeuren hoor. :P.
LIF / Flesje spa blauw bij de hand?
Zijn dat ook de mensen die bij alles wat ze aanraken een flesje ontsmettingsmiddel bij de hand hebben.
  zondag 3 september 2017 @ 15:57:20 #52
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173564173
quote:
[ afbeelding ]

Haha, wat een leuke verzameling, vooral die van de zeventiger jaren. En inderdaad, wat een verschil in inhoud.
  zondag 3 september 2017 @ 15:59:20 #54
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173564192
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 15:48 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het was meer een aanvulling. Dit omdat ik in het vorige deel de opmerking kreeg waaroma ik mijn kinderen liet lopen. Heel een voudig: omdat ze dat zelf willen en omdat het kan en lopen niet ongezond is.
Die van mij liepen/ lopen ook altijd naar school, niks mis mee.
pi_173564202
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 15:55 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Dat vele drinken van tegenwoordig, dat weet ik niet zo goed, omdat het toevallig misschien in mijn vriendenkring niet zoveel gebeurt. Drinken is in het weekend, feestje of visite, en dan een stuk of twee.
Maar van die steeds groter wordende glazen herken ik als ik op het station bij de kiosk koffie neem. Wat vroeger gewoon de standaard koffiebeker was, heet nu een "kleintje".
De meeste mensen doen mee aan allerlei halfgare mode-verschijnselen, vrees ik, moeilijker is het allemaal niet.
I´m back.
pi_173564211
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 15:55 schreef Cherna het volgende:

[..]

Zijn dat ook de mensen die bij alles wat ze aanraken een flesje ontsmettingsmiddel bij de hand hebben.
Ja, dat soort dames heb je ook idd.
I´m back.
pi_173564216
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:59 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die van mij liepen/ lopen ook altijd naar school, niks mis mee.
Ik stelde de vraag omdat bij 1,5km+ de meeste kinderen in Nederland op de fiets gaan.

Ook niks mis mee.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2017 16:00:39 ]
pi_173564287
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 16:00 schreef Chai het volgende:

[..]

Ik stelde de vraag omdat bij 1,5km+ de meeste kinderen in Nederland op de fiets gaan.

Ook niks mis mee.
Ik zie echt wat anders hoor. Hier om de hoek een basisschool en met begin en eindtijden zorg ik dat ik niet met de auto weg hoef, want gegarandeerd dat het daar 1 grote chaos is met auto's die wanhopig een parkeerplek aan het zoeken zijn.
  zondag 3 september 2017 @ 16:03:57 #59
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173564288
quote:

[..]

Ook niks mis mee.
Natuurlijk is daar niets mis mee. Ik pleit voor eigen keuzes en reageer fel tegen die obsessie mbt tot gezondheid en dan ga ik wel eens min boekje te buiten.
pi_173564360
quote:

[..]

Ook niks mis mee.
Bij veel scholen is het gewoon een logistieke kwestie. Zeker nadat scholen gingen fuseren en je dus qua basisscholen ook met gigantisch uit de kluiten gewassen leerlingenaantallen zit. Waar laat je de fietsen? Hier op het dorp heb je een gefuseerde basisschool en maar een beperkt aantal fietsenkotten, dus de kinderen die op een zekere afstand zitten, moeten van school te voet komen. Niet onredelijk.
Ander dingetje van tegenwoordig is dat kinderen vaak met de auto gebracht en opgehaald worden en dat veroorzaakt verkeers- en veiligheidsproblemen. Deze school probeert dat dus ook af te remmen, maar dat lukt niet geheel en al, mensen blijven domweg toch veelal de auto gebruiken om kroost weg te brengen en op te halen.
I´m back.
pi_173564425
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 15:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Arbeidersklasse" zijn geen normale mensen?
Hij bedoelt wrs "onderklasse". :P.
I´m back.
pi_173564513
Vroeger was alles beter topic ;(
  zondag 3 september 2017 @ 16:15:16 #63
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173564612
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vroeger was ook alles beter. :{w
Socrates wist het al:
quote:
'Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (...) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren.
Dat plus hoofdrekenen natuurlijk
  zondag 3 september 2017 @ 16:19:27 #65
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173564726
quote:

Korte stilte.

Mijn moeder zei:

Kind:Mam,ik heb dorst
Moeder:Dan ga naar Hansje Worst. Die heeft een hondje en die plast zo in je mondje
  zondag 3 september 2017 @ 16:24:49 #67
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173564765
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 16:14 schreef The_Temp het volgende:
Vroeger was alles beter topic ;(
Niet alles was vroeger beter. Maar je kon kind zijn en mocht fouten maken.
pi_173564774
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 16:23 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Mijn moeder zei:

Moeder:Dan ga naar Hansje Worst. Die heeft een hondje en die plast zo in je mondje
Dafuq?
pi_173564897
quote:

[..]

Mijn moeder zei:

Jajaaaa die ken ik ook :)
  zondag 3 september 2017 @ 16:37:51 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173565080
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dafuq?
Ja ja, tegenwoordig zou je moeder daarvoor opgepakt worden en zou haar computer vakkundig gecontroleerd worden om te kijken of ze je niet als speeltje voor perverselingen heeft aangeboden, maar vroeger konden dat soort opmerkingen gewoon.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 september 2017 @ 16:39:02 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173565113
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:07 schreef Ryan3 het volgende:

Bij veel scholen is het gewoon een logistieke kwestie. Zeker nadat scholen gingen fuseren en je dus qua basisscholen ook met gigantisch uit de kluiten gewassen leerlingenaantallen zit.
Klopt, ik heb nog niet zo lang geleden weer eens een rondje door het dorp gemaakt waar ik opgegroeid ben. Van alle kleuter- en lagere scholen die ik kende staat er geen 1 meer overeind en is alles gecentraliseerd in een groot scholencomplex of hoe je dat ook maar moet noemen. Waar ik als kind vanuit huis ongeveer 400 meter moest lopen om op school te komen zou ik nu zeker 3 km moeten lopen en de nodige drukke straten over moeten steken voordat ik op school zou zijn...

Toen had je in elke wijk wel een schooltje zitten.
pi_173565124
quote:

[..]

Mijn moeder zei:

Ik snap dat dit voor sommige mensen warme jeugdherinneringen zijn, maar ik vind dat soort opmerkingen wel zo verschrikkelijk he :') Vroeger ook al trouwens. De kneuterigheid walmt er vanaf
pi_173565187
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja ja, tegenwoordig zou je moeder daarvoor opgepakt worden en zou haar computer vakkundig gecontroleerd worden om te kijken of ze je niet als speeltje voor perverselingen heeft aangeboden, maar vroeger konden dat soort opmerkingen gewoon.
Ik vind het maar vreemd eerlijk gezegd.
pi_173565200
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 16:24 schreef Cherna het volgende:

[..]

Niet alles was vroeger beter. Maar je kon kind zijn en mocht fouten maken.
Had je de ouderen van toen eens over de jeugd van de jaren 70/80/90 moeten horen. Deugde helemaal niets van!
  zondag 3 september 2017 @ 16:44:17 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173565274
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bij veel scholen is het gewoon een logistieke kwestie. Zeker nadat scholen gingen fuseren en je dus qua basisscholen ook met gigantisch uit de kluiten gewassen leerlingenaantallen zit. Waar laat je de fietsen? Hier op het dorp heb je een gefuseerde basisschool en maar een beperkt aantal fietsenkotten, dus de kinderen die op een zekere afstand zitten, moeten van school te voet komen. Niet onredelijk.
Ander dingetje van tegenwoordig is dat kinderen vaak met de auto gebracht en opgehaald worden en dat veroorzaakt verkeers- en veiligheidsproblemen. Deze school probeert dat dus ook af te remmen, maar dat lukt niet geheel en al, mensen blijven domweg toch veelal de auto gebruiken om kroost weg te brengen en op te halen.
Dat de meeste ouders daarna gelijk door moeten naar het werk zal ook wel meespelen, je kunt "vroeger was alles beter" nou eenmaal niet meer vergelijken met tegenwoordig.

En ja, de dichtstbijzijnde school hier is 1,1 km verderop, maar die hebben een postcodebeleid en ondanks het feit dat wij in dezelfde wijk wonen, en dat de enige basisschool in de wijk is, wonen wij dankzij hun postcodebeleid "te ver weg".
Dus zit mijn kind op een school die bijna 2½ km verderop is, minimaal 2 gevaarlijke wegen over en op 200 meter na geen fietspad langs de route, en het gros van de route gaat dus ook nog eens over een weg waar automobilisten door de met z'n drieën naast elkaar rijdende middelbare scholieren nogal eens onvoorzichtig doen.
Dus nee, het is niet verantwoord dat mijn 6-jarige alleen naar school gaat.
Als hij om de hoek op school zou zitten dan zou ik er inmiddels waarschijnlijk wel op vertrouwen dat hij dat ene straatje in de woonwijk wel veilig kan oversteken, maar we moeten dus 2 wijken verderop zijn.

Nog erger: ik kan hem nog veiliger alleen naar het station laten fietsen dan alleen naar school, want naar het station is het nagenoeg volledig fietspad, en dan ook nog fietspad dat voorrang heeft op de plekken waar geen stoplichten zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 september 2017 @ 16:44:37 #76
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173565285
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 16:41 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Had je de ouderen van toen eens over de jeugd van de jaren 70/80/90 moeten horen. Deugde helemaal niets van!
Klopt. Toen ik thuis kwam als punker vielen mijn ouders achterover. Niets deugde. Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen. Alleen moeten kinderen nu dusdanig presteren dat ook hun ouders zogenaamd falen als ze niet presteren.
pi_173565306
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 16:44 schreef Cherna het volgende:
Toen ik thuis kwam als punker vielen mijn ouders achterover.
Joh. :')
pi_173565351
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 15:37 schreef Cherna het volgende:

[..]

Volgens sommige scholen wel. "Die kinderen zijn veel te jong, zij kunnen die verantwoordelijkheid niet aan. Bovendien rijden er wel twintig auto's per uur over de straat (terwijl de kinderen op de stoep lopen) en dat is levensgevaarlijk!"
  zondag 3 september 2017 @ 16:46:54 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173565356
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik vind het maar vreemd eerlijk gezegd.
Het is een grapje, een rijmpje, het gaat nergens over en er moet niet overal drama van gemaakt worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 september 2017 @ 16:50:56 #80
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173565488
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 16:41 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Jij begrijpt deze combinatie waarschijnlijk ook niet?

zondag 3 september 2017 @ 16:51:31 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173565498
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
O+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173565512
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Die goeie ouwe tijd
pi_173565586
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Zelf terugdraaien _O-

Ik snap de nostalgie best hoor, is best leuk om je af en toe in te wentelen. Zolang je je maar beseft dat het grotendeels onzin is.
pi_173565853
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 16:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Klopt, ik heb nog niet zo lang geleden weer eens een rondje door het dorp gemaakt waar ik opgegroeid ben. Van alle kleuter- en lagere scholen die ik kende staat er geen 1 meer overeind en is alles gecentraliseerd in een groot scholencomplex of hoe je dat ook maar moet noemen. Waar ik als kind vanuit huis ongeveer 400 meter moest lopen om op school te komen zou ik nu zeker 3 km moeten lopen en de nodige drukke straten over moeten steken voordat ik op school zou zijn...

Toen had je in elke wijk wel een schooltje zitten.
Ook op de dorpen is het inmiddels niet zelden behoorlijk veranderd idd. Ook hier een fusie van 3 verschillende basisscholen, jaartje 5 geleden, wel zelfstandig, maar in één groot nieuw gebouw. Dat kwam idd in de jaren 70 niet voor en het leidt bijna zonder uitzondering tot problemen mbt gebruik van fietsen om naar school te gaan en wegbrengende en ophalende ouders met auto.
I´m back.
pi_173565993
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 17:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ook op de dorpen is het inmiddels niet zelden behoorlijk veranderd idd. Ook hier een fusie van 3 verschillende basisscholen, jaartje 5 geleden, wel zelfstandig, maar in één groot nieuw gebouw. Dat kwam idd in de jaren 70 niet voor en het leidt bijna zonder uitzondering tot problemen mbt gebruik van fietsen om naar school te gaan en wegbrengende en ophalende ouders met auto.
De meeste scholen hebben tegenwoordig toch een kiss&ride zone?
pi_173566036
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 16:54 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Zelf terugdraaien _O-

Ik snap de nostalgie best hoor, is best leuk om je af en toe in te wentelen. Zolang je je maar beseft dat het grotendeels onzin is.
Ach ja, je moet maar denken dat jij over 15 jaar ook meedoet aan een dergelijk topic hè. Dan scheurt tijdens het speelkwartier de plaatselijke duurzame, klimaat-neutrale traiteur(m/v/x) met zijn elektrische wagen het schoolplein op om een lopend buffet van diverse multicultureel verantwoorde tussendoortjes en exotische-CO2-vriendelijke drankjes aan de kinderen(m/v/x) voor te schotelen en dan zeg jij: ja vroegâh joh, toen waren de kinderen tenminste nog tevreden met een blikje energiedrank en een broodje frikandel... :P.
I´m back.
pi_173566121
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 17:10 schreef 8777 het volgende:

[..]

De meeste scholen hebben tegenwoordig toch een kiss&ride zone?
Geen idee, kan best natuurlijk, lijkt me aardige oplossing. En dan 1 km van de school vandaan dan kunnen ze toch nog wat lichaamsbeweging opdoen.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 17:18:14 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173566198
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 17:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ach ja, je moet maar denken dat jij over 15 jaar ook meedoet aan een dergelijk topic hè. Dan scheurt tijdens het speelkwartier de plaatselijke duurzame, klimaat-neutrale traiteur(m/v/x) met zijn elektrische wagen het schoolplein op om een lopend buffet van diverse multicultureel verantwoorde tussendoortjes en exotische-CO2-vriendelijke drankjes aan de kinderen(m/v/x) voor te schotelen en dan zeg jij: ja vroegâh joh, toen waren de kinderen tenminste nog tevreden met een blikje energiedrank en een broodje frikandel... :P.
Nou, als er hier een school in de buurt was waar dat nu al gebeurde en het niveau van de school verder ook een beetje fatsoenlijk was (dat zal wel als dat soort spul dagelijks wordt aangeboden), dan zou ik wel overwegen mijn kind daar naartoe te sturen.

Mocht de ouderraad van zijn school een voorstel indienen zulks te verwezenlijken tegen een bijdrage van laten we zeggen ¤ 25-50 per maand voor de lunch dan zou ik daar gelijk een maandelijkse automatische overschrijving voor aanmaken.
Helemaal prima als ik niets meer hoef mee te geven en hij op school verantwoorde maaltijden krijgt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 september 2017 @ 17:20:07 #89
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 3 september 2017 @ 17:21:23 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173566292
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 17:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Meestal was het meer om het lint weer terug de cassette in te draaien... Maar dat was idd ook een optie.
Dat idd.... als het vastgelopen was.... je ging natuurlijk niet zelf terugdraaien als dat niet nodig was :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173566398
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 17:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Meestal was het meer om het lint weer terug de cassette in te draaien... Maar dat was idd ook een optie.
Heb ergens nog een hele bak bandjes staan...

(o, en elpees... en een oude pc... en een oude spelletjescomputer... een oude laptap (niet van mij) ...en volgens mij en een elektrische typemachine, maar toch ook een oude mechanische, denk ik...)
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 17:27:00 #92
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173566479
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 17:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Heb ergens nog een hele bak bandjes staan...

(o, en elpees... en een oude pc... en een oude spelletjescomputer... een oude laptap (niet van mij) ...en volgens mij en een elektrische typemachine, maar toch ook een oude mechanische, denk ik...)
Heb dozen vol oude lp's. Misschien dat ik ze ooit weer ga draaien.
  zondag 3 september 2017 @ 17:29:09 #93
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173566525
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 17:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat idd.... als het vastgelopen was.... je ging natuurlijk niet zelf terugdraaien als dat niet nodig was :')
Nee, we keken wel uit...

Overigens had de Tandy (bestaat al jaren niet meer) op een gegeven ogenblik dit soort apparaatjes in de handel... Dan kon je wel relatief snel handmatig een bandje terugdraaien. _O-

zondag 3 september 2017 @ 17:30:17 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173566549
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 17:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, we keken wel uit...

Overigens had de Tandy (bestaat al jaren niet meer) op een gegeven ogenblik dit soort apparaatjes in de handel... Dan kon je wel relatief snel handmatig een bandje terugdraaien. _O-

[ afbeelding ]
OMG.... nooit gezien :o
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173566787
quote:

[..]

Dat dus. De eerste week werd je meestal wel gebracht, daarna liep je moeder met je mee naar de straathoek om je veilig te laten oversteken. Heel de basisschooltijd waren er slechts drie kinderen die met de fiets kwamen, omdat ze in een andere wijk woonden en het net te ver werd bevonden om te lopen.
Dit lezende, herinner ik me weer dat ik 1 keer in mijn hele leven met de auto naar school werd gebracht, dat was op de middelbare school. Zeer verheugd kwam ik de keuken weer binnen, nadat ik vastgesteld had dat de hele wereld buiten met een dikke koek ijzel bedekt was. Mijn moeder was het er mee eens dat ik niet op de fiets kon, maar mijn vader wist er wel wat op. Met veel moeite wurmde hij uit de hoek achterin de garage de vakantie-auto, die helaas over vier-wiel-aandrijving beschikte en zonder noemenswaardige uitglijders belandde ik alsnog, met welgeteld vier andere slachtoffers, op school.
En, om weer ontopic te gaan: we kregen toen van de medelijdende conrector koffie met gevulde koeken (die toen gewoon in de kantine verkocht werden).
  zondag 3 september 2017 @ 18:04:08 #96
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173567266
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 17:44 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Dit lezende, herinner ik me weer dat ik 1 keer in mijn hele leven met de auto naar school werd gebracht, dat was op de middelbare school. Zeer verheugd kwam ik de keuken weer binnen, nadat ik vastgesteld had dat de hele wereld buiten met een dikke koek ijzel bedekt was. Mijn moeder was het er mee eens dat ik niet op de fiets kon, maar mijn vader wist er wel wat op. Met veel moeite wurmde hij uit de hoek achterin de garage de vakantie-auto, die helaas over vier-wiel-aandrijving beschikte en zonder noemenswaardige uitglijders belandde ik alsnog, met welgeteld vier andere slachtoffers, op school.
En, om weer ontopic te gaan: we kregen toen van de medelijdende conrector koffie met gevulde koeken (die toen gewoon in de kantine verkocht werden).
Is een gevulde koek een boterkoek een blindplaat dus?
pi_173567986
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 18:04 schreef Cherna het volgende:

[..]

Is een gevulde koek een boterkoek een blindplaat dus?
Een blindplaat ken ik niet, maar een gevulde koek is een koek die opgevuld is met amandelspijs (nootje er boven op). Het is wat anders dan een boterkoek.
pi_173568245
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Oh ja, die begrijp ik zelfs nog wel :) met geboortejaar 1987

De combinatie veel gebruikt als kind
pi_173568501
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 18:30 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Een blindplaat ken ik niet, maar een gevulde koek is een koek die opgevuld is met amandelspijs (nootje er boven op). Het is wat anders dan een boterkoek.
En dan is er nog de vraag welke soort boterkoek de vader precies bedoelt. Als Tilburg de locatie is zou het zomaar kunnen dat het een Belgische boterkoek is. Da's heel wat anders dan zo'n grote ronde plak gebakken roomboterdeeg.
  zondag 3 september 2017 @ 18:50:52 #100
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173568515
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 18:30 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Gevulde koek ken ik wel. Wij noemde dat blindplaten vanwege de vorm etc. Boterkoek zegt mij niets.
pi_173568618
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 18:50 schreef Cherna het volgende:

[..]

Gevulde koek ken ik wel. Wij noemde dat blindplaten vanwege de vorm etc. Boterkoek zegt mij niets.
Errug lekker (met heul veul boter). Moet je echt eens uitproberen, van banketbakker, niet uit de supermarkt.
pi_173569030
Ik; 'Ik wil ... voor mijn verjaardag'

Vader; 'Ik zal er één voor je tekenen....'
pi_173570337
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 18:55 schreef watisernouweer het volgende:
Errug lekker (met heul veul boter).
Ik vind ze ook lekker, maar ik wordt er altijd misselijk van, daarom eet ik het niet meer.
pi_173570662
nvm
"Pools are perfect for holding water"
pi_173571439
Ik wil ...
Vader: ik wil ook wel eens wat.
pi_173571520
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 20:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik wil ...
Vader: ik wil ook wel eens wat.
Mijn vaste antwoord.
  maandag 4 september 2017 @ 19:47:38 #107
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_173587753
Het conflict is opgelost!

De protesterende ouders zijn in gesprek gegaan met de schoolleiding en hebben het uitgepraat. Komt goed. Jomairo gaat gewoon aan het water op de lange duur! ^O^
  maandag 4 september 2017 @ 19:51:05 #108
319979 Fok-it
All is well
pi_173587806
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:47 schreef Qarrad het volgende:

De protesterende ouders zijn in gesprek gegaan met de schoolleiding en hebben het uitgepraat. Komt goed. Jomairo gaat gewoon aan het water op de lange duur! ^O^
Moeder Rowena :') waarom moet het toch altijd zo'n kamperbende zijn
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_173588490
Als ontbijt zelfs:
"Volgens Rowena werden enkele ouders diverse keren erop geattendeerd dat het meegeven van 'frikadellenbroodjes en energiedrankjes' als ontbijteten volstrekt uit den boze is." :|W
Make my day!
pi_173588607
quote:
,,Water is voor honden belangrijk, maar ook voor mensen. Meer dan de helft van ons lichaam bestaat uit water. Dit geeft al aan hoe belangrijk het is”, zegt Annemarie Brouwers van GGD Hart voor Brabant
_O_
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Spellchecker maandag 4 september 2017 @ 20:31:38 #111
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_173588625
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 19:12 schreef soapie het volgende:
Ik; 'Ik wil ... voor mijn verjaardag'

Vader; 'Ik zal er één voor je tekenen....'
😂😂😂
pi_173588628
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 20:26 schreef agter het volgende:
Als ontbijt zelfs:
"Volgens Rowena werden enkele ouders diverse keren erop geattendeerd dat het meegeven van 'frikadellenbroodjes en energiedrankjes' als ontbijteten volstrekt uit den boze is." :|W
Zolang hun grote voorbeeld hoe heet die ook alweer, stylist van het zuiden met zijn worsten broodjes met spek... Aan het zwaaien blijft, vinden bepaalde mensen een frikandelbroodje "normaal" als ontbijt.
pi_173588684
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 20:31 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Zolang hun grote voorbeeld hoe heet die ook alweer, stylist van het zuiden met zijn worsten broodjes met spek... Aan het zwaaien blijft, vinden bepaalde mensen een frikandelbroodje "normaal" als ontbijt.
:D De zoon van Royke zijn zus/moeder zit ook op de Don Sarto.
  maandag 4 september 2017 @ 20:34:52 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173588703
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 20:31 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Worstenbroodjes zijn onze cultuur. Geen kwaad woord daarover. Een worstenbroodje kan altijd.
The End Times are wild
pi_173588785
quote:
8s.gif Op maandag 4 september 2017 20:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Worstenbroodjes zijn onze cultuur. Geen kwaad woord daarover. Een worstenbroodje kan altijd.
Wel de ecte van Bakkerij Smolders.
  maandag 4 september 2017 @ 20:38:33 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173588787
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 19:47 schreef Qarrad het volgende:

Nou, eigenlijk heeft vader Kevin gewonnen:
quote:
Kou uit de lucht: ’Water voor honden én mensen’
37 min geleden
TILBURG - Ouders die boos waren over een waterrantsoen op een Tilburgse basisschool, hebben het bijgelegd met de schoolleiding. Tijdens de ’grote pauze’ zijn sapjes en chocoladepasta gewoon welkom.

Vorige week was het geschil tussen ouders en schoolleiding groot nieuws: alleen water, fruit en boterhammen waren nog geoorloofd op Don Sarto. Althans, dat hoorden ouders. Ze waren woest. „Water is voor honden”, zei Kevin Rovers.

Nu is alle kou uit de lucht. De schoolleiding zegt dat sapjes in de lange middagpauze wel zijn toegestaan. In ’kleine pauzes’ is alleen water toegestaan. Rovers is opgelucht. „Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat mijn zoontje niet van de ene op de andere dag enkel water kan drinken in alle drie de pauzes”, aldus Rovers tegen Brabants Dagblad.
http://www.telegraaf.nl/b(...)chool_voorbij__.html

Een levensgevaarlijke situatie dreigde te ontstaan. Voor Giorinomero (oid) dreigde dorst en mogelijk zelfs uitdroging. Dat is nu verholpen.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd zou zijn als Keven en Gioviovana ooit in de woestijn beland waren. Na twee uur lopen een wonder: er ligt zomaar een fles met vloeistof in het zand! Ze zijn gered! Helaas blijkt het water te zijn. "Water is voor honden" is de wijze les van vader op zoon. Teleurgesteld laten ze de fles leeglopen in het droge zand en trekken verder. Op zoek naar een fles cola.
The End Times are wild
pi_173588870
quote:

[..]

En honden lusten ook graag een worstenbroodje tussendoor, bij hun bakje water.
pi_173588935
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 20:34 schreef 8777 het volgende:

[..]

:D De zoon van Royke zijn zus/moeder zit ook op de Don Sarto.
😂, vandaar...
pi_173588988
quote:

[..]

o begrijp me niet verkeerd. Worstenbroodjes zijn heilig.

In 6 jaar nog geen bakker tegengekomen die echte worstenbroodjes kan maken in Rotterdam 😑
  † In Memoriam † maandag 4 september 2017 @ 20:50:38 #120
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_173589048
Dingen niet 'lusten' :')
:')
  maandag 4 september 2017 @ 20:50:58 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173589053
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 20:47 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

o begrijp me niet verkeerd. Worstenbroodjes zijn heilig.

In 6 jaar nog geen bakker tegengekomen die echte worstenbroodjes kan maken in Rotterdam 😑
Ben je dan eigenlijk een Brabantse die in Rotterdam verzeild is geraakt?
The End Times are wild
pi_173589125
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 20:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ben je dan eigenlijk een Brabantse die in Rotterdam verzeild is geraakt?
yep
  maandag 4 september 2017 @ 20:55:52 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173589146
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 20:54 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

yep
Als het voor je onmogelijk is om Brabant nog te bereiken (om wat voor reden dan ook), dan wil ik je wel eens wat worstenbroodjes sturen hoor! Ik weet wat het is!
The End Times are wild
pi_173590028
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als het voor je onmogelijk is om Brabant nog te bereiken (om wat voor reden dan ook), dan wil ik je wel eens wat worstenbroodjes sturen hoor! Ik weet wat het is!
familie neemt ze soms mee, 1zakje veel te weinig.

Ik maak ze tegenwoordig zelf, was wel ff oefenen qua samenstelling.
  maandag 4 september 2017 @ 21:40:42 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173590045
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 21:39 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

familie neemt ze soms mee, 1zakje veel te weinig.

Ik maak ze tegenwoordig zelf, was wel ff oefenen qua samenstelling.
Oh. Gelukkig. Ik zag je al helemaal zitten in dat koude, winderige Rotterdam. Bij het licht van een TL-balk en zonder worstenbroodje om de leegte te vullen.
The End Times are wild
pi_173591313
Toevallig vrijdag nog in mn handen gestaan met twee frikadelbroodjes (in de bonus bij appie) maar uiteindelijk toch maar gekozen voor 1 saucijzenbroodje.
pi_173591667
quote:

[..]

Zelf gemaakt dan in ieder geval niet die meuk die ze hier verkopen met varkensvlees van varkens die wrs nog voor de Napoleontische oorlogen ergens in Brabant op een boerderijtje rondliepen of met varkensvlees gemengd met een dood paard die in het zelfde jaar geboren is als mijn laatste grootmoeder oid.
Ik ben geen nazi hoor, maar Brabant... :{w .
I´m back.
  dinsdag 5 september 2017 @ 10:07:26 #128
36832 Eldiablo
Life sucks... get a helmet!
pi_173595397
quote:

Tja, ik vind het ook jammer dat de school zich overal voor moet indekken, omdat ouders niet logisch na kunnen denken.
My mind is leaving, my body follows...
pi_173602211
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  dinsdag 5 september 2017 @ 16:15:24 #130
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_173602225
quote:

Korte stilte.

Of een put natuurlijk :+
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_173602418
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 17:44 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Mogen middelbare scholieren nog wel koffie drinken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173602459
quote:
[ afbeelding ]

Goed glas voor een moijto.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_173614374
Geen suikerhoudende frisdrank meer op school

Een blikje cola kopen tijdens je schoolpauze? Dat behoort binnenkort misschien wel tot de verleden tijd. Frisdrankproducenten willen namelijk eind 2018 stoppen met het aanbieden van suikerhoudende frisdranken op middelbare scholen.

Dat zegt Raymond Gianotten, directeur van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters en Sappen tegen RTL Nieuws. De bedoeling is dat de suikerhoudende variant niet meer te verkrijgen is. De light-versies blijven wel gewoon te koop.

Volgens Gianotten is dat besluit genomen omdat de fabrikanten jongeren willen helpen bij het maken van gezonde keuzes. ,,Er loopt nog een aantal contracten, maar wat ons betreft gaat dit zo snel mogelijk in'', aldus de directeur tegenover de site.

Ongezond
Volgens voedselwaakhond Foodwatch dragen kinderdranken buitensporig bij aan de ongezond hoge suikerconsumptie. ,,Een kind (vijf jaar) consumeert meer dan het eigen gewicht aan suiker per jaar. Een drinkpakje dat in menig schoolrugzakje zit bevat gemiddeld vier suikerklontjes. Een vierde van de drinkpakjes bevat zelfs meer suiker dan het mierzoete Coca-Cola.''
Eerder werd al bekend dat supermarkten en groenteconservenbedrijven voortaan geen suiker meer toevoegen aan 'zomergroenten' in pot of blik.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-op-school~a7bd14dd/
pi_173614393
Alle Nederlandse kinderen zullen vanaf 2018 uitdrogen of zich als honden moeten gedragen :o

Het einde van het tijdperk van de frikandelbroodjes en energydrinks is in zicht. Een hele generatie is er groot mee geworden.
pi_173614545
quote:
10s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:23 schreef AchJa het volgende:
Light... Iedereen aan de aspartaan, nee dat moet je willen... :')
Ja. Vind het zo nep.
Geef dan de echte suiker gewoon.
Dit is commerciële propaganda.
Make my day!
  Redactie Sport woensdag 6 september 2017 @ 08:47:50 #137
274204 crew  Mexicanobakker
pi_173614727
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Alle Nederlandse kinderen zullen vanaf 2018 uitdrogen of zich als honden moeten gedragen :o

Het einde van het tijdperk van de frikandelbroodjes en energydrinks is in zicht. Een hele generatie is er groot mee geworden.
En heb je gezien wat voor zooi die generatie teweeg brengt? Prima om een pakje appelsap en een ligaatje mee te nemen op de basisschool, maar om je de hele dag vol te stauwen met frikandelbroodjes en red bulletjes vind ik in- en intriest en mogen ze best inperken
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Spellchecker woensdag 6 september 2017 @ 08:51:00 #138
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_173614774
Wat zal de afvalberg slinken op die school! 👍
pi_173614799
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:47 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

En heb je gezien wat voor zooi die generatie teweeg brengt? Prima om een pakje appelsap en een ligaatje mee te nemen op de basisschool, maar om je de hele dag vol te stauwen met frikandelbroodjes en red bulletjes vind ik in- en intriest en mogen ze best inperken
Ik was ironisch. Of sarcastisch, want het is natuurlijk behoorlijk triest dat veel jeugd hun lichaam beschadigen door grote hoeveelheden van die troep te consumeren. Of dat er ouders zijn die vinden dat 'water voor honden is'.
  Redactie Sport woensdag 6 september 2017 @ 08:54:17 #140
274204 crew  Mexicanobakker
pi_173614820
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik was ironisch. Of sarcastisch, want het is natuurlijk behoorlijk triest dat veel jeugd hun lichaam beschadigen door grote hoeveelheden van die troep te consumeren. Of dat er ouders zijn die vinden dat 'water voor honden is'.
Probleem is dat dat soort prullenbakvoedsel goedkoop is :{
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173614839
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:54 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Probleem is dat dat soort prullenbakvoedsel goedkoop is :{
Weet je wat pas goedkoop is: brood. En water.
  woensdag 6 september 2017 @ 09:04:28 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173614924
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:25 schreef agter het volgende:

[..]

Ja. Vind het zo nep.
Geef dan de echte suiker gewoon.
Dit is commerciële propaganda.
Coca Cola Nederland heeft de reguliere Sprite al helemaal uit de verkoop gehaald, ze hebben nu alleen nog maar varianten met uitsluitend kunstmatige zoetstoffen.
De variant met Stevia is er ook niet meer.
Overigens heeft Pepsi hetzelfde met Sisi gedaan, daarvan zijn ook geen varianten zonder kunstmatige zoetstoffen (en ook nog suiker).

Het is echt te zot voor woorden, en als over 30 jaar blijkt dat het niet zo onschuldig is komen ze natuurlijk met het 'wir haben es nicht gewußt' excuus.
Maar ondertussen mensen wel de keuze ontnemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173615169
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:47 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dus een pakje suiker met toegevoegde appelsmaak mag wel maar een red bull niet? Waarom dat onderscheid?
PWBF
pi_173615189
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Weet je wat pas goedkoop is: brood. En water.
En een bakje cherrytomaatjes.
PWBF
  woensdag 6 september 2017 @ 09:27:39 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173615209
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dus een pakje suiker met toegevoegde appelsmaak mag wel maar een red bull niet? Waarom dat onderscheid?
Appelsap is geen suiker met toegevoegde smaak, sap is sap, vruchtendrank kan van alles zijn, maar meestal idd suikerwater met een smaakje.

En kijk even wat er verder in Red Bull zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173615255
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Appelsap is geen suiker met toegevoegde smaak, sap is sap,
appelsap zit boordevol met suiker, dezelde suiker die ook in de appel zit maar dan zonder de vezels en de vitamine c
  woensdag 6 september 2017 @ 09:30:46 #147
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_173615262
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Coca Cola Nederland heeft de reguliere Sprite al helemaal uit de verkoop gehaald, ze hebben nu alleen nog maar varianten met uitsluitend kunstmatige zoetstoffen.
De variant met Stevia is er ook niet meer.
Overigens heeft Pepsi hetzelfde met Sisi gedaan, daarvan zijn ook geen varianten zonder kunstmatige zoetstoffen (en ook nog suiker).

Het is echt te zot voor woorden, en als over 30 jaar blijkt dat het niet zo onschuldig is komen ze natuurlijk met het 'wir haben es nicht gewußt' excuus.
Maar ondertussen mensen wel de keuze ontnemen.
Dan drink je het toch niet, of lust je geen water.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 6 september 2017 @ 09:33:19 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173615298
quote:
12s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:30 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Dan drink je het toch niet, of lust je geen water.
Ik drink alleen maar water, als ik een sixpack cola per jaar drink hebben we het gehad.
Maar ik leef niet alleen en ik wil die light meuk niet in huis, ik wil voor mijn huisgenoten dus een normale variant kunnen kiezen, en niet verplicht een light variant moeten kopen als ik sinas of 7-up in huis wil halen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 6 september 2017 @ 09:34:11 #149
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173615316
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:30 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

appelsap zit boordevol met suiker, dezelde suiker die ook in de appel zit maar dan zonder de vezels en de vitamine c
Dat kan wel zijn, maar laten we niet doen alsof je een 5-jarige net zo goed cola als appelsap kunt laten drinken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173615336
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik drink alleen maar water, als ik een sixpack cola per jaar drink hebben we het gehad.
Maar ik leef niet alleen en ik wil die light meuk niet in huis, ik wil voor mijn huisgenoten dus een normale variant kunnen kiezen, en niet verplicht een light variant moeten kopen als ik sinas of 7-up in huis wil halen.
Ik heb maar 1 kind dat Cola "lust". In het weekend of in de vakantie krijgt ze wel eens cola.

Ik drink zelf altijd zero, ik denk dat dat ene glaasje niet echt uitmaakt.
  woensdag 6 september 2017 @ 09:36:11 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173615354
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:35 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik heb maar 1 kind dat Cola "lust". In het weekend of in de vakantie krijgt ze wel eens cola.

Ik drink zelf altijd zero, ik denk dat dat ene glaasje niet echt uitmaakt.
Het maakt mij wel uit, ik wil niet dat hij die rotzooi binnenkrijgt.
Niet dat hij frisdrank drinkt thuis, maar dat is ook wat anders.

Dat ene glaasje met suiker maakt ook niet uit trouwens, het probleem is meestal dat het niet om dat ene glaasje gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173615395
quote:
10s.gif Op woensdag 6 september 2017 08:23 schreef AchJa het volgende:
Light... Iedereen aan de aspartaam, nee dat moet je willen... :')
Mee eens, niet echt een verbetering dit.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173615452
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat kan wel zijn, maar laten we niet doen alsof je een 5-jarige net zo goed cola als appelsap kunt laten drinken.
nou laten we dat nou wel doen, want het is zo namelijk
https://www.diabetesfonds(...)-5-6-klontjes-suiker
pi_173615527
Haha, al die aspartaamspookverhalen zitten in dezelfde categorie als "van inenten wordt je autistisch" en "vrouwenvoetbal leidt tot kapotte eierstokken".
PWBF
pi_173615559
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

het is allebei zwaar ongezond, dus laten we het wel doen.
PWBF
  woensdag 6 september 2017 @ 09:53:28 #157
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173615631
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:49 schreef Nielsch het volgende:

[..]

het is allebei zwaar ongezond, dus laten we het wel doen.
Alles met mate en meer bewegen. Coca Cola bestaat al zolang ik mij herinneren kan. Nooit een probleem geweest. Maar laten we vooral light producten promoten dan komt het vast goed.
pi_173615697
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:53 schreef Cherna het volgende:

[..]

Alles met mate en meer bewegen. Coca Cola bestaat al zolang ik mij herinneren kan. Nooit een probleem geweest. Maar laten we vooral light producten promoten dan komt het vast goed.
ik ben ook niet tegen suiker (taart en koekjes ftw) maar laten we niet doen alsof appelsap gezond is omdat er een plaatje van een appel op staat.
PWBF
pi_173615757
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:57 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ik ben ook niet tegen suiker (taart en koekjes ftw) maar laten we niet doen alsof appelsap gezond is omdat er een plaatje van een appel op staat.
Dan is een mac chicken ook gezond, want daar zit sla op.
pi_173615831
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:46 schreef Nielsch het volgende:
Haha, al die aspartaamspookverhalen zitten in dezelfde categorie als "van inenten wordt je autistisch" en "vrouwenvoetbal leidt tot kapotte eierstokken".
Moet jij weten, iig komt die light meuk er bij ons niet in.
  woensdag 6 september 2017 @ 10:14:52 #161
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173616025
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 10:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Moet jij weten, iig komt die light meuk er bij ons niet in.
Het probleem met die light rommel is dat men denkt dat het gezonder is dan de normale Coca Cola dus mag je meer consumeren. Daar zal Unilever etc geen probleem mee hebben😁. Voorstanders beweren zelfs dat 17 glazen per dag niet ongezond is. Er zijn onderzoeken gedaan dat mensen meer gaan consumeren want er zitten minder calorieën in. Maar de hoeveelheid chemische rommel in die light is inderdaad nog niet bewezen. Tot 1992 was Aspertaam verboden. Plots onder druk van producenten schijnt het nu gezond te zijn. Met mate zal het inderdaad wel meevallen. Maar men gaat die rommel natuurlijk niet met mate consumeren.
  woensdag 6 september 2017 @ 10:18:21 #162
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_173616098
Één glas cola per dag,
Bezorgt je kind een eeuwige glimlach.
  woensdag 6 september 2017 @ 11:03:37 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173616807
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:42 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Dat staat daar dus niet hè, maar geef een vijfjarig kind maar lekker cafeïne en een 11-jarige een Red Bull met cafeïne en taurine.
Oh wacht, dan doen we gewoon de light versie en dan maakt dat niet meer uit toch?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173616854
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:42 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Het gaat toch niet alleen om de suiker.
pi_173616862
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 11:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat staat daar dus niet hè, maar geef een vijfjarig kind maar lekker cafeïne en een 11-jarige een Red Bull met cafeïne en taurine.
Oh wacht, dan doen we gewoon de light versie en dan maakt dat niet meer uit toch?
je maakte de vergelijking met cola, dus beetje kinderachtig dat je nu met redbull aan komt zetten
  woensdag 6 september 2017 @ 11:06:51 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173616869
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 09:53 schreef Cherna het volgende:

[..]

Eigenlijk is het vooral een probleem sinds de light producten, overgewicht dus.
We hebben sinds ongeveer eind jaren 70 light producten, en sindsdien is het aantal mensen met overgewicht ook drastisch gestegen.
Heel apart.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 6 september 2017 @ 11:07:42 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173616883
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 11:06 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

je maakte de vergelijking met cola, dus beetje kinderachtig dat je nu met redbull aan komt zetten
Daar gaat het ook over, maar de 5-jarige cola geven lijkt me nog steeds geen goed alternatief voor appelsap.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173616900
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar gaat het ook over, maar de 5-jarige cola geven lijkt me nog steeds geen goed alternatief voor appelsap.
gewoon water dus. Of thee.
  woensdag 6 september 2017 @ 11:13:04 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173616967
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 11:08 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

gewoon water dus. Of thee.
Of gewoon niet zo'n drama maken over een bekertje sap, en zorgen dat je kind normale hoeveelheden binnenkrijgt.
20 jaar geleden was vet de grote boosdoener en werd de inferieure margarine al in de halvarine vorm aanbevolen, en inmiddels weten we dat gezonde vetten gewoon belangrijk zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 6 september 2017 @ 11:19:21 #170
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173617069
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 11:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Eigenlijk is het vooral een probleem sinds de light producten, overgewicht dus.
We hebben sinds ongeveer eind jaren 70 light producten, en sindsdien is het aantal mensen met overgewicht ook drastisch gestegen.
Heel apart.
Mensen consumeren meer van die rommel omdat bij die light producten het hongergevoel niet verdwijnt. Als klap op de vuurpijl consumeren ze alsnog de normale suikerhoudende producten. Alleen producenten varen daar natuurlijk wel bij.

Producenten hebben er natuurlijk geen enkel belang bij om mensen te leren alles met mate te gebruiken en meer te bewegen.

https://radar.avrotros.nl(...)oor-light-producten/

Zo zijn er tal van onderzoeken.
Light werkt niet.
pi_173617080
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 11:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Of gewoon niet zo'n drama maken over een bekertje sap, en zorgen dat je kind normale hoeveelheden binnenkrijgt.
20 jaar geleden was vet de grote boosdoener en werd de inferieure margarine al in de halvarine vorm aanbevolen, en inmiddels weten we dat gezonde vetten gewoon belangrijk zijn.
Dit dus.
pi_173617166
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 11:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
Die ene keer per half jaar dat mijn 5 jarige cola bestelt in een restaurant, krijgt ze gewoon suiker cola en geen nep-zooi.

Alle producten horen gewoon vol te zijn, zeker voor kinderen.
En ze giet zelf haar olijfolie over de soep, over de aardappels, pasta etc. Laat maar gaan.

Ik laat haar lekker genieten van eten. Maar wel van echt eten.
Make my day!
pi_173617242
Hier verse appelsap van de lokale boer. Gewoon in de supermarkt te krijgen en 5 dagen houdbaar.

Kids vinden het zelf het lekkerste als deze is aangelengd met wat water. Verder thee, melk, aanmaak en water maar over een glas sinas tijdens een feestje doe ik niet moeilijk.

Voor ons is dat de truc met voeding, niet moeilijk doen. Snoep en koek hebben we niet eens in huis. Die bakken we zelf, dus ff zeuren om een koekje is vragen om een hoop werk. Komkommers, meloenen en paprika's zijn niet aan te slepen.

Naar school fruit, dat kiezen ze zelf uit.
pi_173617280
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 11:24 schreef agter het volgende:

[..]

Dit.
Die ene keer per half jaar dat mijn 5 jarige cola bestelt in een restaurant, krijgt ze gewoon suiker cola en geen nep-zooi.

Alle producten horen gewoon vol te zijn, zeker voor kinderen.
En ze giet zelf haar olijfolie over de soep, over de aardappels, pasta etc. Laat maar gaan.

Ik laat haar lekker genieten van eten. Maar wel van echt eten.
dit dus inderdaad echt eten.

En bewust maken van het kopen, bereiden en opruimen. Vinden ze hier alledrie leuk. Degene die helpt koken mag mee kiezen.
pi_173617340
Zag vorige week bij koken met van boven hoe makkelijk het was verse boter te maken. Van die echte van slagroom. Gaan we ook doen met de kids.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')