abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173156784
Omdat OUD vrijwel alleen gaat over zwangerschap en baby's plaats ik mijn opvoedvraag maar hier. Kind van17 is geen baby meer. Omdat ik een alleenstaande ouder ben zoek ik feedback om mijn eigen reacties/gevoelens aan de realiteit te toetsen. Regelmatig kom ik zo op andere inzichten.

Graag even vermelden als je zelf nog onder de 21 jaar bent... want dat maakt voor mij wel verschil al neem ik die reacties ook mee in mijn afwegingen.

Punt is dus:

Ik moet tegenwoordig elke dag vroeg op; 6:00 uur en kan pas rond 23:30 uur naar bed. Beetje slaapgebrek dus.

Zoonlief van 17 jaar oud, wilde naar een verjaardagsfeest van een collega. Die collega is 35 jaar oud maar vrijwel alle medewerkers, en dus gasten op dat feestje, zijn onder de 18 jaar.

Maandagavond, zomervakantie, ach, waarom niet toch? Zijn beste vriend vanaf de basisschool ging ook, het is te fietsen, dus ik zag er geen kwaad in. Hij wilde graag tot 0:30 blijven (zijn eigen voorstel). Leek me prima voor die leeftijd. Afspraak was dat hij me even wakker zou maken bij thuiskomst zodat ik wist dat hij thuis was en me geen zorgen hoefde te maken.

Het liep even anders. Ik had stevig last van mijn rug en kon daardoor de slaap niet vatten en zat weer op de bank. Beetje knikkebollen. Om 1:00 vroeg ik me af waar hij bleef. Dus Whatsappje gestuurd. Ik kreeg een geschrokken reactie terug: "Oeps, ik kom nu naar huis." Dat is een kwartiertje fietsen. Om 2:00 zette hij zijn fiets in het schuurtje.

Dat is al tot daaraan toe. Maar behalve een zwaai/groet in de deuropening zei hij niets en ging gelijk door naar bed. Niet zoals we hier gewend zijn. Een halfuur later wilde ik weer proberen te gaan slapen en zag dat het licht nog in zijn kamer brandde. Ik klop op de deur, geen reactie. Dus ik doe voorzichtig de deur open om het licht uit te doen. Blijkt meneer behoorlijk te hebben liggen kotsen. Die was dus echt straalbezopen en wie weet wat nog meer. Vandaar dat hij niet even bij zijn moeder kwam zitten. Bang dat ik het zou merken natuurlijk.

Nu is dit niet de eerste keer dat hij op een feest echt te veel gedronken heeft. Dik een jaar geleden was het ook een keertje raak op een feestje met vrienden van ongeveer zijn eigen leeftijd en ietsje ouder. Toen heb ik dat afgedaan met hem vierkant uitlachen om zijn kater, hem de troep op laten ruimen en veel lol om de foto's waar hij er echt belachelijk op uit zag.
Ik dacht dat hij zijn lesje hiermee wel had geleerd. Niet dus.

Extra belastende feiten, vind ik, zijn dat hij misbruik heeft gemaakt van de wetenschap dat ik al zou slapen als hij thuis kwam, het veel te laat thuiskomen, het proberen te verbergen en dat een volwassene hem dronken heeft gevoerd (al is dat vooral een zaak van die debiel).

Ik vind dus dat er dit keer een sanctie op moet staan. Alleen, wat is redelijk? Feestjes heeft hij voorlopig niet in de planning dus die verbieden is nutteloos. Huisarrest? Mobiel inleveren? Zo ja, hoelang? Of een andere sanctie?

Ik wil dat hij weet dat hij te ver is gegaan hiermee maar ik wil ook niet overdrijven met de sanctie. Daarom vraag ik hier om raad. Het ging dus niet over een beetje aangeschoten maar om echt straalbezopen.
pi_173156944
Een volwassene heeft hem dronken gevoerd? Ik denk eerder dat hij het gewoon zelf opgezopen heeft hoor.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:39:26 #3
447352 Bluffertje00
Roken, Roken en Roken.
pi_173157011
Natuurlijk probeert hij dat voor je te verbergen, het is een tiener. Je wilt niet weten wat die van mijn vroeger allemaal uitgespookt hebben. Natuurlijk begrijp ik wel dat je je zorgen maakt. Ik zou hem niet straffen hiervoor. Hij gaat het dan wel stiekem doen.
[b]Op dinsdag 9 augustus 2016 20:43 schreef deadprez het volgende:[/b]
ahaha jij bent vet oud
pi_173157056
Dit topic :')

Een "sanctie" ( :') ) opleggen heeft echt geen zin, volgende week is het toch weer hetzelfde liedje. Je kunt er beter mee leren leven. In plaats van zulk janktopic aan te maken.
pi_173157083
Met 17 kun je ze toch bijna geen straf meer geven? Overigens heb ik zelf ook eens zoiets gedaan op m'n 17e.
pi_173157090
Ik mag toch hopen dat je na 17 jaar opvoeden zelf wel beter weet hoe je dit aan moet pakken dan een stel internethelden op een forum.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:43:50 #7
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_173157100
quote:
Dik een jaar geleden was het ook een keertje raak
Als het maar één keer per jaar gebeurt valt het reuze mee.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:44:36 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173157118
"Sancties" gaan echt niets meer uithalen op die leeftijd.

Overigens is de conclusie dat hij straalbezopen was want hij heeft gekotst nogal overtrokken.
And so is the past
pi_173157129
Wat maakt het jou eigenlijk uit of die om 1 of om 2 uur thuis is in de vakantie? Toen ik jong was en bij mijn ouders woonde moest ik ook altijd rond 23:00u naar bed, maar als ik ergens anders ging stappen of naar een feestje ging moest ik maar kijken hoe laat ik thuis kwam (zolang het niet om 9u sochtends was ofzo).

Over dat kotsen, tja, leermomentje voor hem. Laat het hem zelf gewoon opruimen, de kater zal wel genoeg straf zijn.
pi_173157138
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:38 schreef Kampratje het volgende:
Zeikerd. Laat hem lekker hogelijk word hij niet zo zuur als zijn moeder.
Dit. Had je ook sancties voor je ex? :')

Hij is 17. Als het nou elke week raak was...
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:46:20 #11
210150 Hiddendoe
https://www.youtube.com/watch?
pi_173157142
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:43 schreef Franknfurter het volgende:
Ik mag toch hopen dat je na 17 jaar opvoeden zelf wel beter weet hoe je dit aan moet pakken dan een stel internethelden op een forum.
Dacht ik ook. Meneer is 17, dus die kun je niet straffen alsof hij een kleuter van 7.
Probeer met hem te praten en laat vooral duidelijk blijken dat je hem niet meer kunt vertrouwen.
En laat het (alweer!) zijn eigen kots opruimen. Grote vent 's avonds, dan ook grote vent de volgende dag.
pi_173157148
Hij is 17. Hij is jong en hij wil wat. Hij heeft een feestje gehad. Hij wilde iets later thuis komen dan half 1. Hij was straalbezopen. Nou. Het is wat.

Hij is geen 13 meer, en als je praat over 'een jaar geleden' vind ik het echt totaal niet zorgelijk dat hij pas na een jaar weer een keer dronken is.

Maar hey, lekker gaan afstraffen. Dit hoort bij de leeftijd en zo lang het niet ieder weekend gebeurt... Hij kan het beter nu een paar keer fout doen, dan straks wanneer hij in de 20 is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 12:47:44 ]
pi_173157205
Ik kwam op die leeftijd bijna elk weekend wel dronken thuis.
De jeugd van tegenwoordig is ook niks meer gewend.
pi_173157210
Misschien kun je er beter gewoon chill mee zijn, niet boos worden, wel gewoon praten en een beetje begrip tonen voor de persoon die de grote mensen wereld wil ontdekken. Wie weet heeft hij je nog een keer nodig wanneer er iets mis is gegaan tijdens het stappen. Denk je dat hij jou dan gaat bellen met je preken en je sancties? Of het gewoon uitzoekt en weet jij veel waar hij terecht komt?

Dit soort momenten gaan nog veel vaker komen en voor zijn openheid naar jou toe is het wellicht handiger voor jou/ jullie om naast hem te staan in plaats van tegenover hem.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 12:52:24 ]
pi_173157227
ik ben zelf ook 17.

Ik spreek meestal ook een tijd af met mijn ouders, maar ze weten dat het toch wel later wordt dan dat. Dus dan stuur ik een bericht dat ik later ben en is het goed.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik redelijk mn grenzen weet dus dronken kom ik niet thuis.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:52:44 #16
180174 Diemux
People vs Me
pi_173157251
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:49 schreef Myrr het volgende:
Misschien kun je er beter gewoon chill mee zijn, niet boos worden, wel gewoon praten en een beetje begrip tonen voor de persoon die de grote mensen wereld wil ontdekken. Wie weet heeft hij je nog een keer nodig wanneer er iets mis is gegaan tijdens het stappen. Denk je dat hij jou dan gaat bellen met je preken en je sancties? Of het gewoon uitzoekt en weet jij veel waar hij terecht komt?

Dit soort momenten gaan nog veel vaker komen en voor zijn openheid naar jou toe is het wellicht handiger voor jou/ jullie om naast hem te staan in plaats van tegenover hem.
^^ Dit.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:54:38 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_173157291
Geen sanctie, zelf de troep laten opruimen en even een stevig gesprek dat je ervan baalt hoe hij het heeft aangepakt. Gebruik gerust het woord "teleurgesteld" :P
pi_173157299
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:51 schreef wielrennerdt het volgende:
ik ben zelf ook 17.

Ik spreek meestal ook een tijd af met mijn ouders, maar ze weten dat het toch wel later wordt dan dat. Dus dan stuur ik een bericht dat ik later ben en is het goed.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik redelijk mn grenzen weet dus dronken kom ik niet thuis.
Zo werkt het hier dus normaliter ook en dat is bij oudste eigenlijk ook altijd goed gegaan. Ik doe niet zo moeilijk als ik een appje krijg dat het een uurtje later wordt.
pi_173157310
Waarom überhaupt wakker blijven om te zien dat hij thuiskomt? Laat hem gewoon gaan.
pi_173157330
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:55 schreef Mutiilation het volgende:
Waarom überhaupt wakker blijven om te zien dat hij thuiskomt? Laat hem gewoon gaan.
Lees even de OP:

quote:
Het liep even anders. Ik had stevig last van mijn rug en kon daardoor de slaap niet vatten en zat weer op de bank. Beetje knikkebollen.
  FOK!Fotograaf dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:57:40 #21
842 Zorro
Z
pi_173157352
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zo werkt het hier dus normaliter ook en dat is bij oudste eigenlijk ook altijd goed gegaan. Ik doe niet zo moeilijk als ik een appje krijg dat het een uurtje later wordt.
Ik doe echter wel moeilijk als ik een tijd afspreek, niks hoor en het veel later wordt.

Het gaat me er niet om wat iedereen hier goede afspraken vindt, wat mij hier wel tegenvalt is dat er afspraken worden gemaakt (over de tijd in dit geval, het drinken is niks over te lezen dus dat is een andere zaak) en dat iedereen het maar prima vindt dat die afspraak niet wordt nagekomen. Waar spreek je dan wat voor af? Dat hoeft mijn dochter niet te doen.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_173157365
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lees even de OP:

[..]

Sorry, had ik overheen gelezen. Ik was in de veronderstelling dat je wakker bleef om te zien of hij thuiskwam.

Maar serieus, die jongen is 17. Ik kwam ook elke week straalbezopen thuis op die leeftijd.
pi_173157376
Qua 'straf' zou ik overigens hem zelf z'n troep op laten ruimen en vooral heel hard muziek draaien en heel vrolijk doen tegen hem.
pi_173157381
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:58 schreef Mutiilation het volgende:

[..]

Sorry, had ik overheen gelezen. Ik was in de veronderstelling dat je wakker bleef om te zien of hij thuiskwam.

Maar serieus, die jongen is 17. Ik kwam ook elke week straalbezopen thuis op die leeftijd.
Toen was de alcoholgrens ook 16. Tijden veranderen.
pi_173157387
Praat op een later moment (bij voorkeur als hij weer nuchter is ) over wat er nou precies gebeurd is.
Luister naar het verhaal van zijn kant zonder het al op voorhand te veroordelen.
Geef hierna aan wat je/u als ouder/verzorger dwars zit.

Vraag daarna aan hem wat hij zelf een passende ''sanctie'' vindt voor zijn gedrag, en of hij zich daar ook aan wil houden. (Als blijkt dat hij zelf vind dat het allemaal wel mee valt, is dat waarschijnlijk ook niet het moment om op hem in te praten)
pi_173157389
17 Lijkt me nou een leeftijd waarop je met hem in gesprek kan gaan en dus niet hoeft te straffen, om te laten weten dat te veel zuipen niet goed is.
pi_173157399
Het is vakantie, hij is 17.

Dat hij nog redelijk netjes, een uurtje later poehpoeh, thuis kwam zegt ook wel genoeg.

Stel je niet aan.

Je hebt pas recht op zeuren als hij zich ieder weekend in een coma zuipt.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:59:48 #28
447352 Bluffertje00
Roken, Roken en Roken.
pi_173157401
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:58 schreef Myrr het volgende:

[..]

De lichamelijke tolerantie blijft hetzelfde.
[b]Op dinsdag 9 augustus 2016 20:43 schreef deadprez het volgende:[/b]
ahaha jij bent vet oud
pi_173157403
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:58 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ik kreeg op mijn 14de al alcohol mee bij de supermarkt zonder mijn ID te laten zien. :P Zag er op jonge leeftijd al vrij volwassen uit.
pi_173157406
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:46 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Dit. Had je ook sancties voor je ex? :')

Hij is 17. Als het nou elke week raak was...
Als je alles maar goed vindt is het straks dus elke week raak.

Opvoeden is niet pappen en nathouden met een aai over de bol. Volgend jaar vliegt hij uit en krijgt hij de consequenties van het echte leven voor zijn kiezen en dat is wel wat heftiger dan een passende sanctie van Mams.
pi_173157422
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:59 schreef Mutiilation het volgende:

[..]

Ik kreeg op mijn 14de al alcohol mee bij de supermarkt zonder mijn ID te laten zien. :P Zag er op jonge leeftijd al vrij volwassen uit.
Ik was ook al op die leeftijd regelmatig straalbezopen. Niet dat mijn vader dat prima vond, maargoed.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:00:40 #32
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_173157424
Wat zegt Ouder2 ervan?
Fade to Black
pi_173157445
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:00 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ik was ook al op die leeftijd regelmatig straalbezopen. Niet dat mijn vader dat prima vond, maargoed.
Wat voor sancties kreeg jij?
pi_173157461
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:00 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Opvoeden is niet pappen en nathouden met een aai over de bol. Volgend jaar vliegt hij uit en krijgt hij de consequenties van het echte leven voor zijn kiezen en dat is wel wat heftiger dan een passende sanctie van Mams.
Tussen een sanctie geven op natuurlijk gedrag van een tiener die bijna volwassen is, en alles maar goed vinden ligt nogal een grijs gebied.

Praat gewoon met die jongen. Geef aan dat je er begrip voor hebt, maar dat ook dat alcohol geen spelletje is. Maar ga hem niet lopen preken en sancties geven op iets dat natuurlijk gedrag is. Dan gaat hij alleen maar stiekem doen en heb je er al helemaal geen vat meer op.
pi_173157475
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:01 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Wat voor sancties kreeg jij?
Geen. Ander verhaal.
pi_173157477
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:00 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Hij zal het hopelijk vanzelf leren. Op een gegeven moment moet je ze het zelf laten ondervinden. Dat heet volwassen worden.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:03:33 #37
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173157483
Weekje huisarest of smartphone in beslag nemen? Of heb je niet één of ander kutklusje die nog gedaan moet worden? Keukenkastjes schoonmaken, tuin opruimen of de vuilnisbakken schoonspuiten of zo.

Ik zou het persoonlijk niet té zwaar maken maar dat ben ik. Hij heeft wel een paar afspraken gebroken dus mag best voelen dat het niet zonder consequenties is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_173157495
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:57 schreef Zorro het volgende:

[..]

Ik doe echter wel moeilijk als ik een tijd afspreek, niks hoor en het veel later wordt.

Het gaat me er niet om wat iedereen hier goede afspraken vindt, wat mij hier wel tegenvalt is dat er afspraken worden gemaakt (over de tijd in dit geval, het drinken is niks over te lezen dus dat is een andere zaak) en dat iedereen het maar prima vindt dat die afspraak niet wordt nagekomen. Waar spreek je dan wat voor af? Dat hoeft mijn dochter niet te doen.
Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".

Kijk, de eerste keer was een les. De tweede keer gaat hij in mijn ogen over de schreef.
pi_173157499
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die sanctie hoeft toch niet voor zijn dronkenschap?

Gewoon simpel:
-laat hem zijn kots opruimen
-hem aanspreken dat hij niets moet beloven als hij weet dat hij toch dronken gaat worden (dronken mensen houden zich niet aan afspraken, omdat ze volledig ontremd zijn en vooral hun limbisch systeem het voor het zeggen heeft, ze zoeken alleen meer lol, tot de vermoeidheid wint).

Als je nu ongerust bent, kan je wel afspreken dat hij appt bij aankomst en vertrek.

Hij is 17, nog 2/3 jaar en je mag :W doen omdat hij uit huis gaat...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_173157514
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:03 schreef jogy het volgende:
Weekje huisarest of smartphone in beslag nemen? Of heb je niet één of ander kutklusje die nog gedaan moet worden? Keukenkastjes schoonmaken, tuin opruimen of de vuilnisbakken schoonspuiten of zo.

Ik zou het persoonlijk niet té zwaar maken maar dat ben ik. Hij heeft wel een paar afspraken gebroken dus mag best voelen dat het niet zonder consequenties is.
Wat voor lering moet het ventje daar uit trekken?
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:05:40 #41
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173157526
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Wat voor lering moet het ventje daar uit trekken?
Dat je aaan je afspraken moet houden. Op zich wel een goede toch?
Vrijheid
pi_173157535
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:00 schreef Achterhoker het volgende:
Wat zegt Ouder2 ervan?
Als die het hoort kan hij een week niet meer zitten en slecht horen.

Die krijgt dat dus niet te horen.
pi_173157537
quote:

EN voor straf aanhoren hoe ma experts op een forum heeft aangesproken om het buitensporig gedrag van zoon lief aan te pakken met een sanctie.

Uur later thuiskomen en dan ook nog 2x in 2 jaar.
pi_173157556
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:02 schreef Myrr het volgende:

[..]

Tussen een sanctie geven op natuurlijk gedrag van een tiener die bijna volwassen is, en alles maar goed vinden ligt nogal een grijs gebied.

Praat gewoon met die jongen. Geef aan dat je er begrip voor hebt, maar dat ook dat alcohol geen spelletje is. Maar ga hem niet lopen preken en sancties geven op iets dat natuurlijk gedrag is. Dan gaat hij alleen maar stiekem doen en heb je er al helemaal geen vat meer op.
Hij doet het dus al stiekem. Openheid en vergeeflijkheid voorkomt dat dus niet.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:07:05 #45
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_173157558
Als je wat minder streng/moeilijk bent/doet, dan verzwijgt je kind ook minder voor je
pi_173157565
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:06 schreef Craptacular het volgende:

[..]

EN voor straf aanhoren hoe ma experts op een forum heeft aangesproken om het buitensporig gedrag van zoon lief aan te pakken met een sanctie.

Uur later thuiskomen en dan ook nog 2x in 2 jaar.
Ja echt bel Bureau Jeugdzorg, deze jongere is volledig ontspoord.
pi_173157605
quote:

Zoiets zat ik dus ook te denken alleen voor een huidige puber is 24 uur zonder mobiel natuurlijk al een absurd hoge straf, laat staan een week.

Uiteraard laat ik hem eerst zelf een voorstel doen maar ik wil wel een beetje een richtlijn in mijn hoofd hebben wat passend is.
pi_173157637
wat wil je bereiken met een sanctie?

Tieners, twintigers, moeten hun grenzen leren kennen. Zelfs op latere leeftijd en een keer de grens overgaan is niet erg, je zal het toch moeten leren. "Zoals jij de eerste keer dacht (neem ik aan)

Door een straf geven, ga je niet krijgen dat hij de volgende keer denkt "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dan krijg ik op mijn flikker van die kenau".

Als je het hele gebeuren met hem bespreekt, gewoon open en hem fouten laat maken. Kan je veel meer bereiken en dringt het tot hem door en dat bespreken gaat misschien wel vaker gebeuren. Je voed hem op, je bent niet de baas. Door het nu te gedogen, gaat hij echt niet elke dag comazuipen. Met straffen kan je ook gaan krijgen dat wat hij ook doet, hij er vooral op gebrand is om wat het ook is, het voor jou verborgen te houden
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:11:12 #49
210150 Hiddendoe
https://www.youtube.com/watch?
pi_173157640
Wat kunnen sommigen hier belachelijk reageren. Als er elders gediscusieerd wordt over jongeren die zich totaal misdragen tijdens het uitgaan, ligt het altijd aan de ouders. Teveel vrijheid, te weinig verantwoordelijkheid enz. bladiebla.
Nou heb je hier eens een ouder die wel een geweten en verantwoordelijkheid heeft, is het ook weer niet goed.
pi_173157672
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:05 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat je aaan je afspraken moet houden. Op zich wel een goede toch?
Best is om hem dat te laten doen als de kater nog aanwezig is inderdaad, nu ik er eens wat langer over nadenk.
Ik heb ook zoiets gedaan op m'n 17e en mijn straf bestond uit met een flinke kater in de brandende zon werken, ik wou eigenlijk afbellen maar mijn vader stond erop dat ik ging werken, zo ziek als een hond heb ik me de hele dag gevoeld. Het werkte wel.
pi_173157675
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Hij doet het dus al stiekem. Openheid en vergeeflijkheid voorkomt dat dus niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef hugecooll het volgende:
Als je wat minder streng/moeilijk bent/doet, dan verzwijgt je kind ook minder voor je
Dit.

Blijkbaar heb je een kind dat zijn grenzen opzoekt en daar overheen gaat. Hij is niet je andere kind. Dat gaat echt niet weg middels sancties. Misschien moet je hem wat ruimte geven om zijn grens te leren kennen nu hij nog thuis woont en jij er zicht op hebt, zodat het straks als hij op zichzelf gaat niet volledig mis gaat de eerste paar keer.

Een jongere schrikt niet echt van een paar keer kotsen hoor...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 13:13:33 ]
pi_173157707
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".

Kijk, de eerste keer was een les. De tweede keer gaat hij in mijn ogen over de schreef.
Denken dat je na 1x dronken wel met alcohol hebt leren omgaan is wel heel erg naief :')
pi_173157731
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat kunnen sommigen hier belachelijk reageren. Als er elders gediscusieerd wordt over jongeren die zich totaal misdragen tijdens het uitgaan, ligt het altijd aan de ouders. Teveel vrijheid, te weinig verantwoordelijkheid enz. bladiebla.
Nou heb je hier eens een ouder die wel een geweten en verantwoordelijkheid heeft, is het ook weer niet goed.
Als hij een uur later pas zijn fiets neerzet heb je al gefaald. Je had dan toch echt meneer na 30 minuten moeten opbellen om te vragen waar hij bleef.
pi_173157754
Wat voor jeugd heb je zelf eigenlijk gehad?
pi_173157755
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:14 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

Denken dat je na 1x dronken wel met alcohol hebt leren omgaan is wel heel erg naief
Ja. Als je jong bent ga je vast wel vaker bezopen raken. Het is als je ouder wordt en je lichaam het gewoon niet meer trekt dat je tussendoor een colaatje neemt. :')
pi_173157768
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef hugecooll het volgende:
Ik heb twee kinderen en beide zijn op exact dezelfde wijze opgevoed.

Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.

Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.

Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:18:32 #57
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173157800
Wat had je eigenlijk met hem afgesproken t.a.v. alcohol drinken?
The love you take is equal to the love you make.
pi_173157842
Een maandje pikstraf?
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:20:25 #59
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_173157845
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]
Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
Je komt naar een forum om om hulp te vragen voor welke sanctie er moet staan op het eens in het jaar niet laten weten dat je wat later thuiskomt als je op een feestje bent. Dan verwacht ik dat je voor een hoop andere dingen ook 'sancties' hebt. En je zoon waarschijnlijk ook.

Daarnaast is het misschien een idee om je opvoeding aan te passen aan je kinderen i.p.v. je kinderen aan je opvoeding, want niet ieder kind is hetzelfde en dus behaal je ook niet bij ieder kind op dezelfde manier hetzelfde resultaat..
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:20:39 #60
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173157850
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:12 schreef 8777 het volgende:

[..]

Best is om hem dat te laten doen als de kater nog aanwezig is inderdaad, nu ik er eens wat langer over nadenk.
Ik heb ook zoiets gedaan op m'n 17e en mijn straf bestond uit met een flinke kater in de brandende zon werken, ik wou eigenlijk afbellen maar mijn vader stond erop dat ik ging werken, zo ziek als een hond heb ik me de hele dag gevoeld. Het werkte wel.
Ja zoiets. Gewoon meteen een kutklus laten doen terwijl er een roedel katten in je hoofd rond aan het rennen zijn.
Vrijheid
pi_173157859
Even voorop gesteld is jouw gevoel van 'misbruik' imo niet zo belangrijk. In de wetenschap dat het een puber betreft, dan weet je dat iedere puber op zoek is naar zijn/haar toelaatbare grenzen. Daar zit echt geen bedoeling achter de ouders bewust kwaad te doen. Iedere puber dat wel eens iets waarvan de ouders geen weet hebben. Nu jij het gelukkig wel weet, kan jij er je voordeel uit halen. ^O^

In de kern zijn er twee uiteindes:
a. ouders die alle bewegingen van hun puberende kind onder controle willen houden, met als risico dat kinderen niet zelfstandig worden of dingen in het grootste geheim gaan ondernemen.
b. ouders die hun kinderen volledig loslaten, met als risico dat ze ontsporen.

De waarheid zit hem ergens tussenin. Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen als mijn zoon zo thuis zo komen. Uiteraard kan een goed gesprek volgen, maar dan moet de focus liggen op consequenties van dit soort gedrag en niet het afstraffen van dit gedrag. Een puber van alles en nog wat verbieden werkt 9 van de 10 keer averechts.
pi_173157875
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:18 schreef Lienekien het volgende:
Dit is wel vrij essentieel ja, want je geeft zelf aan dat je vorige keer er niet zoveel mee hebt gedaan, eigenlijk vooral lekker uitlachen en hopen dat hij zelf de conclusies trok. En je had ook kunnen weten dat het niet zo werkt. Vrijwel iedereen is vroeger weleens ziek geweest van de drank, en vrijwel iedereen is daarna tóch weer dronken geworden.

Dus ja, als jij toen een beetje nonchalant hebt staan en het vooral erg grappig vond kan je nu niet direct verwachten dat hij snapte dat het niet mocht van jou. En dan staat alleen het feit dat hij anderhalf uur te laat thuis was.
pi_173157876
quote:

[..]

Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.

Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.

Je denkt dat een jongen van 17 er überhaupt aan denkt moeders te appen als hij het gezellig heeft op een feest? :')

Soms duren feesten wat langer dan gepland. Big deal :')
pi_173157885
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef opgebaarde het volgende:
wat wil je bereiken met een sanctie?

Tieners, twintigers, moeten hun grenzen leren kennen. Zelfs op latere leeftijd en een keer de grens overgaan is niet erg, je zal het toch moeten leren. "Zoals jij de eerste keer dacht (neem ik aan)

Door een straf geven, ga je niet krijgen dat hij de volgende keer denkt "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dan krijg ik op mijn flikker van die kenau".

Als je het hele gebeuren met hem bespreekt, gewoon open en hem fouten laat maken. Kan je veel meer bereiken en dringt het tot hem door en dat bespreken gaat misschien wel vaker gebeuren. Je voed hem op, je bent niet de baas. Door het nu te gedogen, gaat hij echt niet elke dag comazuipen. Met straffen kan je ook gaan krijgen dat wat hij ook doet, hij er vooral op gebrand is om wat het ook is, het voor jou verborgen te houden
Nee, als je alles maar goed vindt gaat hij zeker denken "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dat vind Mams toch best.. moppert hooguit wat.".

Een gesprek, en dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek en dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek..

Lijkt mij niet de weg. En verborgen houden doet hij dus al. Hij is alleen bij toeval betrapt.
pi_173157894
quote:
Dank u. _O_
pi_173157969
Heb ik ook wel eens gehad toen ik net 16 was. Geloof me, die schaamt zich kapot en de kater is voldoende 'sanctie'.
The road to success is always under construction.
pi_173157984
- Opent topic voor 'input'

- Toont geen enkele bereidheid te bewegen op het onderwerp

:')

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 13:26:37 ]
pi_173158006
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, als je alles maar goed vindt gaat hij zeker denken "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dat vind Mams toch best.. moppert hooguit wat.".

Een gesprek, en dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek en dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek..

Lijkt mij niet de weg. En verborgen houden doet hij dus al. Hij is alleen bij toeval betrapt.
Dit is lekker voor de tweede keer gebeurd dus? In ruim een jaar tijd? En verder is het goed gegaan, plus hij is zelfstandig thuis gekomen, kon je nog appen, en het was 'maar' een uur later. Ik denk dat de mate van 'straalbezopenheid' dan nogal overdreven wordt.

Alsof zo'n knul iets kan met die debiele alcoholregels. Wees gewoon duidelijk. Of wél drinken, of niet. Punt. Niet 'ja je mag wel drinken maar met mate en zo af en toe een sinasje tussendoor'. Welke knul van 17 gaat op een feestje met z'n vrienden (imago en groepsdruk enzo) dan een rondje afslaan en zeggen 'doe mij maar een sinasje'.
pi_173158013
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:21 schreef Justinn het volgende:
Even voorop gesteld is jouw gevoel van 'misbruik' imo niet zo belangrijk. In de wetenschap dat het een puber betreft, dan weet je dat iedere puber op zoek is naar zijn/haar toelaatbare grenzen. Daar zit echt geen bedoeling achter de ouders bewust kwaad te doen. Iedere puber dat wel eens iets waarvan de ouders geen weet hebben. Nu jij het gelukkig wel weet, kan jij er je voordeel uit halen. ^O^

In de kern zijn er twee uiteindes:
a. ouders die alle bewegingen van hun puberende kind onder controle willen houden, met als risico dat kinderen niet zelfstandig worden of dingen in het grootste geheim gaan ondernemen.
b. ouders die hun kinderen volledig loslaten, met als risico dat ze ontsporen.

De waarheid zit hem ergens tussenin. Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen als mijn zoon zo thuis zo komen. Uiteraard kan een goed gesprek volgen, maar dan moet de focus liggen op consequenties van dit soort gedrag en niet het afstraffen van dit gedrag. Een puber van alles en nog wat verbieden werkt 9 van de 10 keer averechts.
Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
pi_173158074
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus je hebt gefaald de afgelopen 17 jaar.

Dat verdient een sanctie!
pi_173158079
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:18 schreef Lienekien het volgende:
quote:

[..]

pi_173158106
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
Je had die grens de vorige keer moeten geven, maar toen vond je het leuker om hem uit te lachen.

En dan nu denken dat je een geldige reden hebt om pissed te zijn :')
pi_173158133
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:26 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
- Opent topic voor 'input'

- Toont geen enkele bereidheid te bewegen op het onderwerp

- Opent topic voor 'input' over passende sanctie

- Toont geen enkele bereidheid om de dronken puber er met een aai over bol 'want pubers doen dit nu eenmaal' mee weg te laten komen

;)
pi_173158177
quote:

[..]

Wél drinken, maar niet dronken worden is echt een onmogelijke opgave voor een 17-jarige op een feestje. Na twee biertjes is dat gezonde verstand (wat een 17-jarige net begint te krijgen) helemaal weg.

Meer dan erover praten kan je denk ik niet doen. Daarvoor is hij te oud en verwacht er niet teveel van. De kans is groot dat hij gewoon schijt blijft hebben aan jouw gevoelens. Hoort een beetje bij de leeftijd.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_173158184
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Je had die grens de vorige keer moeten geven, maar toen vond je het leuker om hem uit te lachen.

En dan nu denken dat je een geldige reden hebt om pissed te zijn :')
Pissed niet. Ik heb trouwens nog nooit mijn kinderen in drift/woede gestraft; ik doe dat altijd weloverwogen met een koel hoofd waarbij ik goed nadenk of het wel redelijk is. Als ik daarover twijfel bespreek ik dat met anderen. Zoals nu dus.
pi_173158243
Beter had je hem trouwens, als je hem toch wil straffen, vandaag een klusje uit laten voeren met een kater. In de tuin werken ofzo
pi_173158244
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Pissed niet. Ik heb trouwens nog nooit mijn kinderen in drift/woede gestraft; ik doe dat altijd weloverwogen met een koel hoofd waarbij ik goed nadenk of het wel redelijk is. Als ik daarover twijfel bespreek ik dat met anderen. Zoals nu dus.
Mijn punt blijft staan; eerst lach je erom, maar nu is het plots iets waar consequenties aan vast zouden moeten zitten. Dat is geen heel rechtlijnige boodschap.
pi_173158259
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:34 schreef KillemWieft het volgende:
Meer dan erover praten kan je denk ik niet doen. Daarvoor is hij te oud en verwacht er niet teveel van. De kans is groot dat hij gewoon schijt blijft hebben aan jouw gevoelens. Hoort een beetje bij de leeftijd.
Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.
pi_173158271
Is dit echt hoe de nieuwe generatie ouders hun kinderen opvoedt? :{

Bedoel, was 10 jaar geleden net zo oud als je zoon, en het was toen al twee jaar geleden dat ik na een Bacardi Razz - Fanta avond bij vrienden thuis, straalbezopen thuis kwam :')

Het enige dat mijn ouders niet tolereerden is dat ik tot 13:00 uur in mijn nest mijn roes uit ging slapen, en als ze de volgende dag een klus hadden die ik moest doen, dan hoefde ik het niet in mijn hoofd te halen om te zeggen dat ik niet beschikbaar was vanwege een kater.

Maar dat ging allemaal met een knipoog, absoluut niet dat er ooit over 'sancties' werd gesproken.
pi_173158310
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.
Schijt hebben aan de gevoelens van je kinderen. Heel goed. Passende sanctie. Werkt vast niet door bij kinderen. Vergeten ze vast.
pi_173158343
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:37 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Mijn punt blijft staan; eerst lach je erom, maar nu is het plots iets waar consequenties aan vast zouden moeten zitten. Dat is geen heel rechtlijnige boodschap.
Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?

Erom lachen: "Hahahaha! Jij was dronken! Lachen joh!"
Uitlachen: "Hahahaha! Had je maar niet zo stom moeten zijn om zo dronken te worden; je hebt je compleet voor schut gezet tegenover iedereen."
pi_173158366
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als je het allemaal zo goed weet, wat is dan het idee van dit topic? Want op iedere reactie heb jij wel een betweterig antwoord?
pi_173158427
quote:

[..]

Aanspreken op het feit dat hij niet heeft laten weten dat het later werd, want daarover hebben jullie duidelijk iets afgesproken. Op zich is het geen probleem dat het later werd, je wist waar hij uithing en met wie. Ook niet heel raar dat hij het vergeten is op een leuk feestje.

Het doel van de afspraak is dat hij veilig thuis komt en niet van de radar verdwijnt. Als hij een stukje alleen moet fietsen kan hij vooraf afspreken dat hij iemand anders laat weten wanneer hij veilig thuis is (en waarschijnlijk andersom, zodat je het van elkaar weet). Jij zou normaal gesproken toch al slapen op dat tijdstip, dus jou appen heeft eigenlijk ook niet zoveel nut wat betreft veiligheid.

En als je eigen verantwoordelijkheid vraagt en verwacht moet je imo ook niet met kinderachtige sancties aankomen en zelf de zijn eigen daden niet in andermans schoenen schuiven (door iemand anders dronken gevoerd). :')
pi_173158447
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:39 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Schijt hebben aan de gevoelens van je kinderen. Heel goed. Passende sanctie. Werkt vast niet door bij kinderen. Vergeten ze vast.
De tere kinderzieltjes toch.

http://www.welingelichtek(...)en-hun-kinderen.html

quote:
Kinderen worden onuitstaanbaar en zijn niet voorbereid op het echte leven als ouders hen te veel vertroetelen en alles altijd goed vinden. Daarvoor waarschuwt de Britse top-psychologe dr. Amanda Gummer.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:44:59 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173158486
Been there, done that, alleen was hij 15... zelf de zooi laten opruimen iig, als hij genoeg teveel gezopen heeft is hij er voor nu wel even klaar mee.

Verder hem zelf aanspreken op zijn verantwoordelijkheid, het is zijn taak dat hij zich niet bezopen drinkt, niet gaan wijzen naar de volwassenen die er ook bij waren, hij is 17, hij is oud genoeg om daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173158508
Blij dat mijn ouders niet dusdanig overtrokken sancties ( :') _!!!! ) begonnen op te leggen als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_173158566
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:45 schreef Ludachrist het volgende:
Blij dat mijn ouders niet dusdanig overtrokken sancties ( :') _!!!! ) begonnen op te leggen als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.

Als je een passende sanctie weet hoor ik hem graag.
pi_173158575
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ja en nee. Pubers die hard op hun bek gaan, leren imo het snelst. Of dat ook echt zo is, ligt aan het karakter van het kind. Op welke wijze wou je grenzen stellen. Is ietsje later thuis het probleem, het stiekeme gedoe, of het drinken van alcohol? Of alledrie in jouw ogen? Bij mij zou het stiekeme gedoe het enige probleem zijn, uitzonderingen daargelaten.

We hebben het nu over een puber die straalbezopen nog geen 2 uur later thuis komt. Wees blij dat hij uberhaupt thuis kwam en niet zonder jouw medeweten ergens was gaan blijven slapen. Er daar ligt juist de crux, je hebt hem al afgestraft door hem uit te lachen op een moment dat hij zich niet kan verdedigen met als doel schaamte toe te brengen. Je begrijpt dat dat averechts kan uitwerken? ("Papa lacht mij toch uit, dus de volgende keer doe ik het stiekem en/of kom ik niet thuis")

Een goed gesprek op een moment dat hij weer fit is, is effectiever. Straf hem af om het feit dat hij stiekem gedrag vertoonde en laat de rest los. Wanneer afspraken consequent overboord worden gegooid of het kind zichzelf de vernieling in helpt, wordt het een extremiteit en zullen harde afspraken/sancties dan pas nodig zijn.
pi_173158624
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:47 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.

Als je een passende sanctie weet hoor ik hem graag.
Élke sanctie ( :') ) is overtrokken. Je kind is 17 en komt een keer dronken thuis. Nou, poepoe, tijd om keihard in te grijpen zeg.

Laat hem zijn troep opruimen en leg hem uit dat hij volwassen genoeg is om hier zelf over te beslissen, zou ik zeggen.
pi_173158657
Ik zou allereerst een gesprek hebben om erachter te komen wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Vervolgens zou ik (nogmaals) aangeven hoe ik het zou willen zien (en de waarom), en wat hij dus gedaan heeft wat daar niet op aansluit. Wat is de reden dat hij jullie afspraken niet na is gekomen? Zijn die afspraken trouwens nog wel redelijk, is hij het ermee eens? En wat vindt hij nou van zijn eigen gedrag?

Verder zou ik even alles op een rijtje zetten...
- Hij is 17, de leeftijd om er nou achter te komen wat je zelf nou wil, inclusief soms niet luisteren naar je ouders en je eigen ding doen.
- Het is zomervakantie. Dat in combinatie met de volgende dag geen studie/werk/afspraken heeft hij het gewoon gezellig gemaakt/gehad.
- Wat mij betreft het allerbelangrijkste: toen je hem aansprak via WhatsApp, heeft hij je niet genegeerd, en kreeg je antwoord. Ja, hij is niet direct vertrokken, maar kom op nou, als je het naar je zin hebt wil je niet dat het meteen eindigt.
- De laatste keer dat hij veel dronk was... een jaar eerder. Lijkt me een prima/acceptabele frequentie.

Wat ik eigenlijk persoonlijk zou doen is een goed gesprek, en geen sancties of straffen of wat dan ook. Wat bereik je daar bij een 17-jarige mee joh.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 13:52:16 ]
pi_173158731
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Leandra het volgende:
Been there, done that, alleen was hij 15... zelf de zooi laten opruimen iig, als hij genoeg teveel gezopen heeft is hij er voor nu wel even klaar mee.

Verder hem zelf aanspreken op zijn verantwoordelijkheid, het is zijn taak dat hij zich niet bezopen drinkt, niet gaan wijzen naar de volwassenen die er ook bij waren, hij is 17, hij is oud genoeg om daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen.
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-op-feestje-dochter

quote:
"De rechter heeft de moeder een geldboete van 400 euro gegeven omdat de politierechter vindt, dat de moeder als volwassene verantwoordelijk is voor de toestand van minderjarige kinderen", zegt persvoorlichtter Janne Tuijnman. Ouders moeten opletten of er op het feestje van hun kind geen minderjarigen te veel alcohol drinken.
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
pi_173158762
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?

Erom lachen: "Hahahaha! Jij was dronken! Lachen joh!"
Uitlachen: "Hahahaha! Had je maar niet zo stom moeten zijn om zo dronken te worden; je hebt je compleet voor schut gezet tegenover iedereen."
Ja. Vorige keer was schaamte dus voldoende en was een extra 'sanctie' niet nodig en nu opeens wel.

Lekker rechtlijnig naar je kind toe :')
pi_173158770
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De tere kinderzieltjes toch.

http://www.welingelichtek(...)en-hun-kinderen.html

[..]

Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat. :')

Met sancties houd je imo een 17-jarige juist klein en stimuleer je het zelfstandigheid en verantwoordelijk handelen niet.

Ergens voorwaarden aan verbinden of afspraken over maken is prima hoor, maar er zijn andere manieren om het niet nakomen daarvan te bestraffen met sancties. Zo los je zaken met andere volwassenen toch ook niet op?
pi_173158835
Waarom negeer je volkomen dat meerdere mensen al zeggen dat dit het resultaat is van je eigen aanpak? Je kan niet vorige keer een beetje lacherig doen en er nu een halszaak van maken.

Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
pi_173158868
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:55 schreef Chai het volgende:

[..]

Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat. :')

Met sancties houd je imo een 17-jarige juist klein en stimuleer je het zelfstandigheid en verantwoordelijk handelen niet.

Ergens voorwaarden aan verbinden of afspraken over maken is prima hoor, maar er zijn andere manieren om het niet nakomen daarvan te bestraffen met sancties. Zo los je zaken met andere volwassenen toch ook niet op?
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
pi_173158871
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.

[..]

Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...
pi_173158905
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef zarGon het volgende:

[..]

Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...
Dat ligt tegenwoordig vooral aan de reactie van omstanders. Dronken minderjarigen worden nu altijd door de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis als de politie/ambulance erbij betrokken raakt.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:02:46 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173158926
quote:

[..]

[..]

Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173158977
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.
pi_173158981
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:58 schreef Cyanide- het volgende:
Waarom negeer je volkomen dat meerdere mensen al zeggen dat dit het resultaat is van je eigen aanpak? Je kan niet vorige keer een beetje lacherig doen en er nu een halszaak van maken.
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.

Overigens sta ik daar nog steeds achter en dat heb ik al een keer aangegeven.
quote:
Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.
Maar jij gelooft wel in NIX<18?
pi_173159002
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.

[..]

Je oudste is je jongste niet. Je gaf zelf net ook aan dat het aan het karakter ligt. Je oudste is totaal niet relevant.
pi_173159014
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Chai het volgende:

[..]

'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.
Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.
pi_173159018
Als hij zijn eigen kots maar opruimt, verder heb je niks te miepen want het is geen klein kind meer
Nieuw is niet altijd beter.
pi_173159026
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.
Idd, hij is heus niet vastgebonden aan een stoel en heeft toen een trechter in zijn keel geduwd gekregen.

Ik vind het trouwens ook niet zo raar dat hij een gokje waagt als moeders toch vooral gefocust is op de schuld van de organisator van het feestje. Het moedigt het afwentelen van zijn verantwoordelijkheid juist aan.
pi_173159041
Maar goed, een passende sanctie kan zijn om midden in de nacht met een clownsmasker op zijn slaapkamerdeur kapot te maken met een kettingzaag.
pi_173159048
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan blijft dus de vraag over of het redelijk is om jouw kind te sanctioneren o.b.v. het vertoonde gedrag met daarbij in ogenschouw hoe je op vergelijkbare situaties hebt gereageerd.

Je kind heeft er in ieder geval niets aan als je bij iedere situatie totaal anders gaat reageren en dus onberekenbaar wordt.

Een zeer stevig gesprek met oog op eigen verantwoordelijkheid van het kind, kan overigens al een sactie an sich zijn.
pi_173159056
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:06 schreef Myrr het volgende:

[..]

Je oudste is je jongste niet. Je gaf zelf net ook aan dat het aan het karakter ligt. Je oudste is totaal niet relevant.
LOL. Wel als iemand zegt dat:

quote:
Want dat gaat dus over ALLE 17 jarigen en dus ook over oudste toen die 17 was.
pi_173159067
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Als hij zijn eigen kots maar opruimt, verder heb je niks te miepen want het is geen klein kind meer
Daar denkt de wet anders over.
pi_173159071
Je oudste kon het gewoon beter verbergen.
pi_173159072
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

LOL. Wel als iemand zegt dat:

[..]

Want dat gaat dus over ALLE 17 jarigen en dus ook over oudste toen die 17 was.
Je oudste is gewoon wat saaier of slimmer dan de jongste. Kan gebeuren.
pi_173159101
quote:
Ah ja, dus als zoonlief een keer een fout maakt volgen er 'sancties', maar als je het zelf doet moet vooral iedereen dat maar verzwijgen.

Goed voorbeeld naar je zoon toe ook.
pi_173159135
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Chai het volgende:

[..]

Idd, hij is heus niet vastgebonden aan een stoel en heeft toen een trechter in zijn keel geduwd gekregen.

Ik vind het trouwens ook niet zo raar dat hij een gokje waagt als moeders toch vooral gefocust is op de schuld van de organisator van het feestje. Het moedigt het afwentelen van zijn verantwoordelijkheid juist aan.
Lieve Chai,

Hoe zie je dat voor je? Dacht je dat ik voor hij naar dat feestje ging samen met hem op het internet gesurfd heb opzoek naar artikelen die aangeven dat de volwassene daar strafbaar voor kan zijn? Zo iets?

Verder; Zoon is verantwoordelijk 100%
Die collega had echter ook beter moeten weten, dat staat los van elkaar.
pi_173159142
quote:

[..]

[..]

Heel gek, zoiets schijnt een discussie te heten. Maar ik begrijp dat we vooral ja en amen moeten zeggen en jou moeten vertellen hoe jij je bloedeigen zoon (waar jij het beste van weet wat een goeie 'straf' is) een sanctie op moet leggen.

Het heeft helemaal NIX met NIX<18 te maken. Goed, legaal gezien wel, maar tussen jou en je zoon niet. Het gaat om heldere afspraken, niet dingen als 'met mate en fris tussendoor'. Dat rammelt aan alle kanten, en daardoor kan je hem nu niet verantwoordelijk stellen voor dit gedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 14:14:51 ]
pi_173159144
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.
Volgens mij is iedereen het er over eens dat je hem daarop mag aanspreken? Waarschijnlijk is hij best bereid om zijn excuses daarvoor aan te bieden.

Ik zou wel vragen of hij een betere oplossing weet, want ik snap ergens ook wel dat hij zijn slapende moeder een appje sturen dat het later wordt misschien niet zo belangrijk vindt. Misschien is het een betere afspraak dat hij je appt op het moment dat hij daadwerkelijk vertrekt richting huis en zich dan bij thuiskomst even meldt.
pi_173159155
Vind je het gek dat je alleenstaand bent :') Dit is geen zaak voor een sanctie, een gesprek is voldoende. Hij leert er zelf wel van.
pi_173159157
Waarom willen ouders kinderen zo beperken. Wat boeit het dat hij om 4 uur s''morgens terugkomt.
Zolang jongeren anderen geen kwaad doen gewoon hun gang laten gaan.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_173159233
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lieve Chai,

Hoe zie je dat voor je? Dacht je dat ik voor hij naar dat feestje ging samen met hem op het internet gesurfd heb opzoek naar artikelen die aangeven dat de volwassene daar strafbaar voor kan zijn? Zo iets?

Waar heb je het over? Zoon kent je langer dan vandaag en als jij geneigd bent om de focus qua schuldvraag/verantwoordelijkheid bij een buitenstaander neer te leggen dan kan hij er mogelijk makkelijk vanaf komen.

Ik zie dat vaker in je topics en posts, kan me niet voorstellen dat je zoons daar niets van merken.
pi_173159299
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:08 schreef Justinn het volgende:

[..]

Dan blijft dus de vraag over of het redelijk is om jouw kind te sanctioneren o.b.v. het vertoonde gedrag met daarbij in ogenschouw hoe je op vergelijkbare situaties hebt gereageerd.

Je kind heeft er in ieder geval niets aan als je bij iedere situatie totaal anders gaat reageren en dus onberekenbaar wordt.

Een zeer stevig gesprek met oog op eigen verantwoordelijkheid van het kind, kan overigens al een sactie an sich zijn.
Ik houd wel altijd aan dat herhaald dezelfde fout maken een strengere sanctie oplevert.

Doorgaans begint het de eerste keer met wijzen op de fout (het gesprek) en de keer daarop volgt een passende sanctie. Gebeurt zelden dat ze het dan nog een keer flikken maar de paar keer dat dat is voorgekomen werd de sanctie dan zwaarder.
pi_173159314
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lieve Chai,

Nee jij bent verantwoordelijk 100%. Beetje iemand anders de schuld van het falen geven. :N
pi_173159333
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:09 schreef Myrr het volgende:

[..]

Je oudste is gewoon wat saaier of slimmer dan de jongste. Kan gebeuren.
Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.
pi_173159357
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.
Daarom afstraffen dat hij een keer uit zijn schulp kruipt met keiharde sancties.
pi_173159363
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:13 schreef MichelWuyts het volgende:
Waarom willen ouders kinderen zo beperken. Wat boeit het dat hij om 4 uur s''morgens terugkomt.
Zolang jongeren anderen geen kwaad doen gewoon hun gang laten gaan.
Boeit niets. Als ik het maar weet.
pi_173159366
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwam _O-
pi_173159385
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Daarom afstraffen dat hij een keer uit zijn schulp kruipt met keiharde sancties.
pi_173159400
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwam _O-
Wat?
pi_173159409
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:20 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Nee jij bent verantwoordelijk 100%. Beetje iemand anders de schuld van het falen geven. :N
_O- _O- _O-

Gewéldig dit! Vermaak me kostelijk.

Je mag een puber die bezopen te laat thuis komt zonder bericht vooral geen sancties geven want dat is natuurlijk gedrag, maar bent wél 100% verantwoordelijk.

:W
pi_173159434
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:25 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Wat?
quote:

[..]

[..]

pi_173159440
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Dat ga ik dus zeker ook niet doen. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.
Ik zal wel heimelijk in mijn vuistje lachen als één van de andere ouders dat doet.

Zolang hij geen 18 is krijgt hij van mij geen toestemming meer daar over de vloer te komen. Dat lijkt me wel duidelijk.
pi_173159494
'Vertel mij niet hoe ik mijn kinderen moet opvoeden :( :( Maar welke sancties zal ik geven?'
pi_173159502
Wat wil je hier nu precies mee bereiken? Als je 'sancties' in gaat stellen dan zorg je er alleen maar voor dat hij precies de grenzen op gaat zoeken of jouw regeltjes creatief gaat interpreteren. Dat ga je niet veranderen door hem strenger te straffen zodat het afschrikt, daardoor gaat ie het alleen maar stiekem doen.

Want denk je nu echt dat hij braaf het kneusje van de klas uit gaat hangen als ie een biertje aangeboden krijgt 'nee sorry, want als ik alcohol drink krijg ik straf van mama :') '

Het enige wat dat oplevert is dat het joch compleet een depressie in wordt gepest en dan ben je verder van huis. Als ie dan zijn 18de verjaardag heeft gehad, dan koopt ie de hele slijterij leeg en gaat ie met zijn vrienden een compleet uit de hand gelopen zuipfeest houden want mama kan hem niet meer tegen houden met 'sancties'.

Wat je wil bereiken is dat hij leert dat zich compleet lam zuipen gewoon geen goed idee is. En dat bereik je eerder door hem gewoon te zeggen: 's avonds een vent, 's ochtends ook een vent, als ie dus een kater heeft dan laat je hem maar mooi buiten de was ophangen of stofzuigen. Maar ga hem niet uit zitten lachen of hem de hele dag op zijn kamer opsluiten om hem een lesje te leren, laat zijn kater maar les genoeg voor hem zijn.

Ik vind het wat anders als hij trouwens met zijn zatte kop achter het stuur van een scooter zou stappen. Dan had ik zijn rijbewijs voor minstens een maand in beslag genomen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_173159506
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:29 schreef Ludachrist het volgende:
'Vertel mij niet hoe ik mijn kinderen moet opvoeden :( :( Maar welke sancties zal ik geven?'
_O-
pi_173159615
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Hngg.

Hoop niet dat je dit ook zo tegen hem zegt, enorm irritant om aan te horen.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:37:50 #133
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173159651
Wat een rare reacties hier. TS vraagt om wat een goede sanctie zou kunnen zijn bij haar puberzoon die zijn afspraken niet nakomt en als reactie krijgt ze terug dat pubers "nu eenmaal zo zijn". Ben het vaak niet met TS eens, maar vond dit niet zi'n rare vraag.
Ontopic: ik zou zoon zelf een sanctie laten bedenken en ook meteen een voor de volgende keer dat hij een samen gemaakte afspraak niet nakomt.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_173159687
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:37 schreef Tinkepink het volgende:
Wat een rare reacties hier. TS vraagt om wat een goede sanctie zou kunnen zijn bij haar puberzoon die zijn afspraken niet nakomt en als reactie krijgt ze terug dat pubers "nu eenmaal zo zijn". Ben het vaak niet met TS eens, maar vond dit niet zi'n rare vraag.
Ontopic: ik zou zoon zelf een sanctie laten bedenken en ook meteen een voor de volgende keer dat hij een samen gemaakte afspraak niet nakomt.
Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:41:19 #135
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173159724
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:39 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.
Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden

Afspraak 2:
- om half 1 thuis

Wat is hier niet duidelijk aan?
pi_173159735
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:39 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Precies, TS geeft zelf ook al aan dat de tijd zelf niet zo boeit, maar dat de communicatie belangrijker is. Lijkt me dat je meer bereikt als je eens goed met hem gaat praten dan met sancties.

Over dat kotsen en straalbezopen thuiskomen mag best iets tegenover staan echter mijn inziens.
pi_173159803
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:41 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden

Afspraak 2:
- om half 1 thuis

De afspraak was niet 'niet dronken' worden. Er werd vorige keer smalend om gelachen en toen was het 'wel drinken, maar met mate, en fris tussendoor'. Das een béétje te vaag voor de meeste (ZIE JE OUDER1, IK ZEG NIET MEER ALLE) 17-jarigen. Bewust of onbewust krijgen ze teveel ruimte.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:47:30 #138
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173159835
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:45 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

De afspraak was niet 'niet dronken' worden. Er werd vorige keer smalend om gelachen en toen was het 'wel drinken, maar met mate, en fris tussendoor'. Das een béétje te vaag voor de meeste (ZIE JE OUDER1, IK ZEG NIET MEER ALLE) 17-jarigen. Bewust of onbewust krijgen ze teveel ruimte.
Dus jouw advies aan TS: eenduidig uit te leggen afspraken maken. En je beiden aan de afspraak houden.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:50:57 #139
5428 crew  miss_sly
pi_173159888
quote:

[..]

Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden

Afspraak 2:
- om half 1 thuis

Hoe deze afspraken tot stand zijn gekomen. Is daar samen over gesproken en samen afgesproken? Of is het als regel vastgesteld en afspraak genoemd? Zei hij zomaar om 12.30 thuis te zullen zijn, of vroeg ze hoe laat hij van plan was thuis te komen en zei jij toen maar wat
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_173159913
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:47 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Dus jouw advies aan TS: eenduidig uit te leggen afspraken maken. En je beiden aan de afspraak houden.
Ja, wel mogen drinken of niet mogen drinken. Niemand vind het leuk om kotsend boven de pot te hangen, dus dat wordt echt geen terugkerend fenomeen. En mocht dat tóch zo zijn kan je daar dán op ingrijpen. Maar vage regels en dan voor de 2e keer IN RUIM EEN JAAR TIJD dronken thuis komen en allerlei sancties opgelegd krijgen... neh.
pi_173160037
quote:

[..]

Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden

Niet echt een fantastische afspraak voor een puber, vind je niet?

Pubers zoeken grenzen op en zijn zich niet altijd bewust van de consequentie van veel drinken. De gemiddelde volwassene heeft er al vaak moeite mee, maar weet wel met 2 biertjes te stoppen als er nog auto gereden moet worden. Een puber vindt dat hij na 8 biertjes nog niet eens dronken is, aangemoedigd door vrienden want veel drinken is 'hip'.
pi_173160166
Hij is 17, geen 12. Het is vakantie. Laat hem lekker leven. Overgeven van drank is ook een stukje educatie zolang het niet elke week het geval is.

Half 1 thuis :') Arme knaap.
Conscience do cost.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:12:22 #143
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173160274
Een keer per jaar teveel gedronken. Nou dat is toch niet echt schokkend te noemen.

Maar als je echt sancties wil opleggen zou ik hem een keerde wc laten schrobben ofzo. Feestjes gaan verbieden is niet echt een straf die veel begrip zal opwekken.
pi_173160542
Nou puber is wakker.

Kwam zelf direct met: "We moeten een goed gesprek hebben maar mag ik eerst een glas water pakken?"
Toen hij ging zitten zei hij gelijk: "Tja, dit is de tweede keer dat ik dit flik dus hier staat nu een sanctie op."

We hebben alle afspraken samen nog eens doorgelopen, ik heb de sancties die voorgesteld zijn (de enkele hier maar ook via whatsapp van bv mijn vriend) voorgelegd, net als de opmerkingen hier dat dit 'gewoon natuurlijk gedrag' is en dus afgedaan kan worden met een gesprek. Dat laatste was hij het trouwens zelf ook niet mee eens. In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."

In gezamenlijk overleg hebben we een sanctie afgesproken: Hij is twee maal 24 uur (aan elkaar) aan mij 'gekoppeld'. Daarbij is de nacht vrij.. dan kan hij naar zijn vriendin binnen afgesproken tijden. Het houdt dus in dat hij alles met mij samen moet doen; hondenuitlaten, boodschappen, eten koken, e.d. Wat ik doe gaat hij mee. En nee, dat vind een puber echt niet leuk.
Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.

Opgelost dus.
pi_173160577
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
pi_173160592
Geloofwaardig.
pi_173160601
Als je zoon serieus dat soort uitspraken doet, is het wellicht beter dat hij niet meer naar feestjes gaat, maar ik vermoed bullshit.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 15:29:32 ]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:28:31 #148
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_173160609
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:27 schreef Myrr het volgende:
Geloofwaardig.
Dit. _O- _O-
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_173160637
Als je zoon zelf al met zo'n conclusie is gekomen, is dat toch een teken dat een sanctie of hoe je het ook wil noemen niet meer nodig is?

Straffen om gestraft te zijn... Wat is daar het nut van?
pi_173160675
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:59 schreef anotherRandomdude het volgende:
Praat op een later moment (bij voorkeur als hij weer nuchter is ) over wat er nou precies gebeurd is.
Luister naar het verhaal van zijn kant zonder het al op voorhand te veroordelen.
Geef hierna aan wat je/u als ouder/verzorger dwars zit.

Vraag daarna aan hem wat hij zelf een passende ''sanctie'' vindt voor zijn gedrag, en of hij zich daar ook aan wil houden. (Als blijkt dat hij zelf vind dat het allemaal wel mee valt, is dat waarschijnlijk ook niet het moment om op hem in te praten)
Een 10-jarige vraag je wat hij een passende sanctie vind. Een 17-jarige kan je dat niet meer vragen, die is bijna meerderjarig en voor de wet bijna volwassen.
pi_173160699
quote:
In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
:D.

quote:
Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.
Welke 17-jarige gaat zichzelf nou dubbel zo hard straffen (dan nodig)?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 15:32:19 ]
pi_173160748
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:27 schreef Myrr het volgende:
Geloofwaardig.
pi_173160749
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:32 schreef zarGon het volgende:

[..]

:D.

[..]

Welke 17-jarige gaat zichzelf nou dubbel zo hard straffen (dan nodig)?
Dat was zijn voorstel waarna ik er twee maal 24 uur van maakte. Niet andersom dus.

Veder denk ik dat hij dacht: Als je geschoren wordt kan je beter stil zitten. Of hij begint een beetje over het hoogtepunt van de puberteit heen te groeien.

Ik was zelf ook verrast door zijn kalmte en meewerking.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:35:46 #154
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_173160769
Ga het topic niet lezen want komop, hoeveel fokkers gaan nou iets echt nuttigs melden? ;) Maar praat gewoon met die jongen, hoe meer straf ik kreeg hoe meer ik er voor ging zorgen dat mijn ouders het niet te weten kregen.

Oh kan niet dronken thuiskomen? Volgende keer zeg ik wel dat ik bij een vriend blijf slapen. Je kan beter zorgen dat jullie hier close over blijven en goed over kan praten want over een jaar is hij 18 en heb je helemaal weinig te willen als je elkaar dwars gaat zitten.
Thinking about thinking of you.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:36:17 #155
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173160779
quote:
Nou puber is wakker.

Kwam zelf direct met: "We moeten een goed gesprek hebben maar mag ik eerst een glas water pakken?"
Toen hij ging zitten zei hij gelijk: "Tja, dit is de tweede keer dat ik dit flik dus hier staat nu een sanctie op."

We hebben alle afspraken samen nog eens doorgelopen, ik heb de sancties die voorgesteld zijn (de enkele hier maar ook via whatsapp van bv mijn vriend) voorgelegd, net als de opmerkingen hier dat dit 'gewoon natuurlijk gedrag' is en dus afgedaan kan worden met een gesprek. Dat laatste was hij het trouwens zelf ook niet mee eens. In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."

In gezamenlijk overleg hebben we een sanctie afgesproken: Hij is twee maal 24 uur (aan elkaar) aan mij 'gekoppeld'. Daarbij is de nacht vrij.. dan kan hij naar zijn vriendin binnen afgesproken tijden. Het houdt dus in dat hij alles met mij samen moet doen; hondenuitlaten, boodschappen, eten koken, e.d. Wat ik doe gaat hij mee. En nee, dat vind een puber echt niet leuk.

Opgelost dus.
Nice!
Vooral dat in overleg, dat hij zelf die sanctie verwachte en meedacht.

Als ik dit zo lees denk ik dat je het goed voor elkaar hebt. Je hebt een gezonde puber (die dus ook weleens wat doms doet), maar hij ziet het in en je kan met hem praten erover.
Je mag er dan misschien alleen voor staan en af toe daardoor twijfelen aan jezelf, maar ergens heb je iets heel prima gedaan als je 17 jarige zo met je praat en redelijkheid ziet in 'sancties'.

Ook de rest geeft aan dat je ergens iets goed hebt gedaan, dit soort domme uitspattingen als echte uitzondering en vooral dat besef bij hem dat het niet ok is.

Maak een lekker bakje thee voor jezelf en leun achterover, dit moment moet je vieren! Je opvoeding werpt zijn vruchten af.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173160791
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:35 schreef shifto het volgende:
Ga het topic niet lezen want komop, hoeveel fokkers gaan nou iets echt nuttigs melden? ;) Maar praat gewoon met die jongen, hoe meer straf ik kreeg hoe meer ik er voor ging zorgen dat mijn ouders het niet te weten kregen.

Oh kan niet dronken thuiskomen? Volgende keer zeg ik wel dat ik bij een vriend blijf slapen. Je kan beter zorgen dat jullie hier close over blijven en goed over kan praten want over een jaar is hij 18 en heb je helemaal weinig te willen als je elkaar dwars gaat zitten.
Dan heb ik dus helemaal niets meer te vertellen want dan zit hij op kamers.. :{
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:37:39 #157
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_173160803
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies, maar met een goede band komt hij maar al te graag bij mammie hoor (al is het maar om zijn was te doen!).
Thinking about thinking of you.
pi_173160807
quote:

[..]

quote:

[..]

Oh boy. Ik kan niet wachten op de topics.
pi_173160819
quote:
:D :'( :D .

Wat een gast.
pi_173160824
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:34 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat was zijn voorstel waarna ik er twee maal 24 uur van maakte. Niet andersom dus.

Veder denk ik dat hij dacht: Als je geschoren wordt kan je beter stil zitten. Of hij begint een beetje over het hoogtepunt van de puberteit heen te groeien.
Dus:
- Je hebt de mogelijke sancties met hem doorgenomen.
- Je geeft aan dat een sanctie niet nodig is en dat het gesprek voldoende is.
- Hier is hij het niet mee eens, want "hij weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier".
- Hij kwam zelf met 'straf me 4 dagen'.

Ja, mja.

Okay.
pi_173160836
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nice!
Vooral dat in overleg, dat hij zelf die sanctie verwachte en meedacht.

Als ik dit zo lees denk ik dat je het goed voor elkaar hebt. Je hebt een gezonde puber (die dus ook weleens wat doms doet), maar hij ziet het in en je kan met hem praten erover.
Je mag er dan misschien alleen voor staan en af toe daardoor twijfelen aan jezelf, maar ergens heb je iets heel prima gedaan als je 17 jarige zo met je praat en redelijkheid ziet in 'sancties'.

Ook de rest geeft aan dat je ergens iets goed hebt gedaan, dit soort domme uitspattingen als echte uitzondering en vooral dat besef bij hem dat het niet ok is.

Maak een lekker bakje thee voor jezelf en leun achterover, dit moment moet je vieren! Je opvoeding werpt zijn vruchten af.
Dank je O+
pi_173160837
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:37 schreef Myrr het volgende:

[..]

[..]

Ik zie haar nu al klagen dat de navelstreng niet onder de deur door gaat passen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_173160850
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:39 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ik zie haar nu al klagen dat de navelstreng niet onder de deur door gaat passen.
Ik hoop dat die dude op Fok gaat komen. _O_
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:40:05 #164
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173160856
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:37 schreef Myrr het volgende:

[..]

[..]

Dat zijn dan ook zorgelijke momenten als ouder zijnde.
Ik heb het geluk dat ik samen met zijn vader ben en we het met elkaar over dat soort zaken kunnen hebben. Snap best dat iemand die het alleen niet rooien soms best even een klankbord kan gebruiken.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173160861
Het meest moet ik nog lachen om de term 'sancties' die jullie gebruiken.

Het is je zoon, niet Noord-Korea.
pi_173160911
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:40 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat zijn dan ook zorgelijke momenten als ouder zijnde.
Ik heb het geluk dat ik samen met zijn vader hem en we het met elkaar over dat soort zaken kunnen hebben. Snap best dat iemand die het alleen niet rooien soms best even een klankbord kan gebruiken.
Klopt, al zou ik het zelf liever zo hebben dat mijn kind zijn grenzen een beetje heeft leren kennen en zich bij ons op zijn gemak voelt om openlijk te spreken over dingen en ervaringen, zonder angst dat hij wordt afgestraft, voordat hij op zichzelf gaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 15:43:31 ]
  Forum Admin dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:43:57 #167
58651 crew  murp
murp
pi_173160962
Straks op kamers heeft hij fuckall sancties van mammie. Die gaat volledig van God los de eerste periode. Hoop dat hij een wasbak op z'n kamer heeft. :D

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 15:46:07 ]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:47:09 #169
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_173161009
Typisch Ouder1 topic weer dit 😂😂
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_173161055
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:38 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dus:
- Je hebt de mogelijke sancties met hem doorgenomen.
- Je geeft aan dat een sanctie niet nodig is en dat het gesprek voldoende is.
- Hier is hij het niet mee eens, want "hij weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier".
- Hij kwam zelf met 'straf me 4 dagen'.

Ja, mja.

Okay.
Bijna.

Ik heb eerst de afspraken nog eens met hem doorgenomen, dat die inderdaad duidelijk waren bij hem. Dat was zo; die waren bij hem bekend.
Toen heb ik hem verteld dat ik deze 'overreding' nog nooit aan mijn fiets had gehad en dus op een forum en bij die en die (naam en toenaam) gevraagd had welke sanctie zij passend vonden.
Daarbij heb ik ook aangegeven dat er best veel hier waren die een sanctie niet nodig vonden.
Zijn reactie daarop "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier".
Toen de voorgestelde sancties samen doorgesproken. Vonden we beiden niet echt passend. Meestal te zwaar of niet werken.
Toen bedacht ik die koppeling. Vond hij wel een idee. Dus ik vroeg hoelang dan? Hij stelde 4 dagen voor. Dat vond ik te lang en ik stelde 2 maal 24 uur voor met de nacht dus vrij voor zijn vriendin.

Zo ging dat dus.
pi_173161064
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:39 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Zou maar zo kunnen! _O-
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:50:24 #172
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161091
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:40 schreef Ludachrist het volgende:
Het meest moet ik nog lachen om de term 'sancties' die jullie gebruiken.

Het is je zoon, niet Noord-Korea.
Dat heet het beestje bij zijn naam noemen. Je zal hier en daar grenzen aan moeten geven en dat zijn nu eenmaal sancties.
Wat je doet als gevolg voor daden veranderd met de leeftijd, maar een gevolg blijft het.

Ik zou ook niet blij zijn als mijn 17 jarige zegt om x tijd thuis te zijn en niets laat weten als hij het later wil maken. En al zeker niet als hij dan stomdronken thuis komt.
Dat je zelf maar achter hem aan moet bellen om te weten dat alles goed is, hij enkel plezier heeft en het wat uitloopt.
Dan krijgt hij ook gewoon op zijn donder, een gesprek en evt een sanctie.

Op zijn leeftijd moet hij weten dat je samen leeft en dus rekening met elkaar dient te houden. Als hij zich daar niet aan houdt heeft dat gevolgen.
Hij mag echt een heleboel, laat hij weten dat het later wordt is dat prima (zich stomdronken zuipen is niet OK). Maar hij zal zich toch echt aan die enkele zaken moeten houden.
pi_173161101
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zou maar zo kunnen! _O-
Wel leuke strohalm heb je bedacht. Lekker je bijna volwassen kind aan je vastbinden. Christus te paard zeg.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:53:12 #174
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161156
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:43 schreef Myrr het volgende:

[..]

Klopt, al zou ik het zelf liever zo hebben dat mijn kind zijn grenzen een beetje heeft leren kennen en zich bij ons op zijn gemak voelt om openlijk te spreken over dingen en ervaringen, zonder angst dat hij wordt afgestraft, voordat hij op zichzelf gaat.
Een biertje, een feestje, allemaal ok. Maar er zijn grenzen.
Als je een afspraak maakt hou je jezelf eraan, laat je even weten dat het later wordt. Feesten en gek doen hoort erbij, maar stomdronken worden wordt niet gewaardeerd.

Grenzen leren kennen doe je niet door grenzeloos te zijn, alles toe te laten. Dat doe je door veel ruimte binnen grenzen te geven, maar die grenzen wel te bewaken.
pi_173161163
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Grenzen leren kennen doe je niet door grenzeloos te zijn, alles toe te laten. Dat doe je door veel ruimte binnen grenzen te geven, maar die grenzen wel te bewaken.
Dan leert hij jouw grenzen kennen, niet de zijne.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:54:16 #176
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161168
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:45 schreef Myrr het volgende:
Straks op kamers heeft hij fuckall sancties van mammie. Die gaat volledig van God los de eerste periode. Hoop dat hij een wasbak op z'n kamer heeft. :D
Ach, wat een onzin.
Wat is er zo onredelijk hieraan dan?
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:58:30 #177
5428 crew  miss_sly
pi_173161247
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:53 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Zo ontzettend dit!

Jr wil je kind begeleiden bij het leren kennen van de eigen Grenzen, op deze leeftijd. Dat kan beter terwijl hij nog thuiskomt en een veilig vangnet heeft, een ruimte waar hij vrijelijk kan blunderen en dan hulp krijgt.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:59:09 #178
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_173161262
Wat een gedoe om niks, dit hoort allemaal bij het ouder worden. Er zijn honderdduizenden ouders in Nederland die dromen van een zoon die zo weinig flikt.

Twee keer dronken voor z'n 18e, tering... Ik mag hopen dat ie wat in gaat halen in z'n studententijd. :')
Gourmetten of steengrillen?
pi_173161275
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ach, wat een onzin.
Wat is er zo onredelijk hieraan dan?
Onzin ja? Ben je wel op de hoogte wat jongeren vandaag de dag allemaal doen? En dan niet een paar, maar gewoon meer dan de helft van de jongeren die regelmatig uitgaan. Het is eerder uitzondering dan regel geen harddrugs te gebruiken op een gemiddeld feestje.

Succes.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 16:00:23 ]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:00:00 #180
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161283
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:53 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Of hij maakt die grenzen tot zijn eigen grenzen. Wat gezonde grenzen zijn, als in gewoon even laten weten dat het later wordt en niet je een ongeluk zuipen.

Werkt hier prima. Nu heb ik het geluk dat hij fanatiek sport en zuiperij niet in zijn eigen schema past. Maar vond het best mooi toen hij vroeger dan verwacht thuiskwam van een feest in het dorp verderop omdat iedereen dronken begon te worden en hij last had van hossende mensen die hier over hem heen hadden gegooid.

Misschien gaat hij ooit nog wel los, dat is mogelijk. Maar hij heeft voldoende mee gekregen om daarin niet te belachelijk ver te gaan. Ruime grenzen, veel openheid, voldoende kans om zichzelf te vinden hierin. Maar wel beperkingen, de uiterste grenzen bewaken.
Dat is gewoon gezond.
pi_173161316
Anders twee vingers in zijn kont duwen leert die het helemaal wel af.
pi_173161320
'Zoon, we gaan je je grenzen leren kennen. Vanaf nu is je grens drie biertjes'.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:01:27 #183
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161323
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:59 schreef Myrr het volgende:

[..]

Onzin ja? Ben je wel op de hoogte wat jongeren vandaag de dag allemaal doen? En dan niet een paar, maar gewoon meer dan de helft van de jongeren die regelmatig uitgaan. Het is eerder uitzondering dan regel geen harddrugs te gebruiken op een gemiddeld feestje.

Succes.
Aangezien ik een 17 jarige heb die volgende maand 18 wordt ja, daar ben ik mee bekend.
pi_173161328
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Of hij maakt die grenzen tot zijn eigen grenzen. Wat gezonde grenzen zijn, als in gewoon even laten weten dat het later wordt en niet je een ongeluk zuipen.

Werkt hier prima. Nu heb ik het geluk dat hij fanatiek sport en zuiperij niet in zijn eigen schema past. Maar vond het best mooi toen hij vroeger dan verwacht thuiskwam van een feest in het dorp verderop omdat iedereen dronken begon te worden en hij last had van hossende mensen die hier over hem heen hadden gegooid.

Misschien gaat hij ooit nog wel los, dat is mogelijk. Maar hij heeft voldoende mee gekregen om daarin niet te belachelijk ver te gaan. Ruime grenzen, veel openheid, voldoende kans om zichzelf te vinden hierin. Maar wel beperkingen, de uiterste grenzen bewaken.
Dat is gewoon gezond.
Dan heb je geluk dat je een fanatiek sportend kind hebt, dat daar meer plezier uit haalt dan uit feesten. De meeste jongeren zijn echter niet zo.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:03:02 #185
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_173161355
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Aangezien ik een 17 jarige heb die volgende maand 18 wordt ja, daar ben ik mee bekend.
Aangezien die 17-jarige uit zichzelf naar huis gaat omdat 'mensen dronken worden' vraag ik me af of jouw kind wel helemaal overeenkomt met de groep waar Myrr op doelt.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:04:20 #186
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161384
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef Ludachrist het volgende:
Dat is overdreven.
Keertje goed aangeschoten zijn, enkele keer er net overheen is echt geen ramp. Maar op z'n minst wat leedvermaak en/of afkeur van je ouders hoort daarbij. Daar leer je van.

Ouders die alles wel best vinden levert meer van die ellende op. Dat zie ik overal om me heen. Te streng werkt niet, te los ook niet.
pi_173161403
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:04 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat is overdreven.
Keertje goed aangeschoten zijn, enkele keer er net overheen is echt geen ramp. Maar op z'n minst wat leedvermaak en/of afkeur van je ouders hoort daarbij. Daar leer je van.

Ouders die alles wel best vinden levert meer van die ellende op. Dat zie ik overal om me heen. Te streng werkt niet, te los ook niet.
Nou, je moet het ook allemaal lekker zelf weten, maar ik ben toch blij dat mijn ouders hier wat meer ontspannen in stonden.
pi_173161426
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef Ludachrist het volgende:
Deden mijn adoptieouders ook met van alles, kijk wat er van terecht is gekomen ;(
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:08:03 #189
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161457
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:03 schreef Silenus het volgende:

[..]

Aangezien die 17-jarige uit zichzelf naar huis gaat omdat 'mensen dronken worden' vraag ik me af of jouw kind wel helemaal overeenkomt met de groep waar Myrr op doelt.
Hij heeft ook weleens die grens opgezocht, maar het leedvermaak en wat pesten ermee heeft de grens aangegeven. Zou hij het vaker doen zouden er hier ook gevolgen zijn. Passend bij zijn leeftijd, maar wel gevolgen.

En zover ik kan lezen zit de zoon van ouder1 eerder in de groep van mijn zoon dan in de los van god groep (met zijn 2 keer zoiets doen).
Die los van god groep hebben of overdreven strenge ouders, of ouders die zo'n beetje alles best vinden, ellende afdoen met een begrijpend, maar vooral niet afkeurend gesprek.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:08:12 #190
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_173161459
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:41 schreef -niemand- het volgende:
Dit topic :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:09:58 #191
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_173161493
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:45 schreef Myrr het volgende:
Dat, gewoon iedere dag naar de klote. Al leert ieder verstandig mens het brokken in de wasbak snel genoeg af. ;(
pi_173161514
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:09 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat, gewoon iedere dag naar de klote. Al leert ieder verstandig mens het brokken in de wasbak snel genoeg af. ;(
Ah joh, gewoon zoveel mogelijk wegspoelen en de rest met je vingers eruit scheppen en uit je raam mieteren. Als je lam bent boeit dat toch niet.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:11:38 #193
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_173161524
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:08 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

En zover ik kan lezen zit de zoon van ouder1 eerder in de groep van mijn zoon dan in de los van god groep (met zijn 2 keer zoiets doen).
Die los van god groep hebben of overdreven strenge ouders, of ouders die zo'n beetje alles best vinden, ellende afdoen met een begrijpend, maar vooral niet afkeurend gesprek.
Los van god groep? Bedoel je 'van god los', neem ik aan?

Ik denk dat het niet allesbepalend is, en dat het misschien wel niets uit maakt. Ik werd vroeger volledig vrij gelaten en ben toch geen drugs gaan gebruiken, bijv. Uiteindelijk natuurlijk wel 100 keer (figuurlijk, letterlijk ook) op m'n bek gegaan, maar elk kind/puber/jongvolwassene gaat toch wel ooit z'n eigen grenzen opzoeken.

Tenzij je echt een heel bang/suf kind bent, maar als je echt gaat leven kan het heus geen kwaad om een paar keer te vallen. Ik denk dat je met die sancties na zo'n sullig uurtje te laat komen uiteindelijk toch een zacht ei kweekt ipv iemand die het leven aan kan.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:11:45 #194
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161525
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:05 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nou, je moet het ook allemaal lekker zelf weten, maar ik ben toch blij dat mijn ouders hier wat meer ontspannen in stonden.
Denk dat je mijn manier wat te zwaar maakt. Er is veel ruimte binnen de grenzen, die grenzen liggen steeds ruimer.

Al met al doet hij het verdomde goed al zeg ik het zelf. Wie weet wat de toekomst brengt, maar zoals ik het zie komt het wel goed allemaal.
Aan het eind van de dag heb ik een zoon die vrijwel alles gewoon verteld, waarmee we nog een (goede) connectie hebben. Die (tot nu toe) zijn grenzen kent. Ik ben (meestal ;) ) een tevreden moeder.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:13:46 #195
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161562
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:11 schreef Silenus het volgende:

[..]

Los van god groep? Bedoel je 'van god los', neem ik aan?

Ik denk dat het niet allesbepalend is, en dat het misschien wel niets uit maakt. Ik werd vroeger volledig vrij gelaten en ben toch geen drugs gaan gebruiken, bijv. Uiteindelijk natuurlijk wel 100 keer (figuurlijk, letterlijk ook) op m'n bek gegaan, maar elk kind/puber/jongvolwassene gaat toch wel ooit z'n eigen grenzen opzoeken.

Tenzij je echt een heel bang/suf kind bent, maar als je echt gaat leven kan het heus geen kwaad om een paar keer te vallen. Ik denk dat je met die sancties na zo'n sullig uurtje te laat komen uiteindelijk toch een zacht ei kweekt ipv iemand die het leven aan kan.
Ach kom zeg, hij krijgt geen maand huisarrest ofzo...
Laten we deze 'sanctie' niet overdrijven.
pi_173161566
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:11 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Denk dat je mijn manier wat te zwaar maakt. Er is veel ruimte binnen de grenzen, die grenzen liggen steeds ruimer.

Al met al doet hij het verdomde goed al zeg ik het zelf. Wie weet wat de toekomst brengt, maar zoals ik het zie komt het wel goed allemaal.
Aan het eind van de dag heb ik een zoon die vrijwel alles gewoon verteld, waarmee we nog een (goede) connectie hebben. Die (tot nu toe) zijn grenzen kent. Ik ben (meestal ;) ) een tevreden moeder.
Reuzeleuk voor jullie. Desalniettemin ben ik nog altijd blij dat mijn ouders me geen 'sancties' oplegden als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
pi_173161653
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:50 schreef Myrr het volgende:

[..]

Wel leuke strohalm heb je bedacht. Lekker je bijna volwassen kind aan je vastbinden. Christus te paard zeg.
Echt hè. :') Waarom zou je dat ook willen? Laat hem lekker zelf de hond uitlaten, boodschappen doen en koken voor iedereen. Waarom moet dat per se onder de vleugels van moeders?

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:04 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat is overdreven.

Ik zie juist dat het per kind verschilt wat een effectieve aanpak is.
pi_173161782
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:17 schreef Chai het volgende:

[..]

Echt hè. :') Waarom zou je dat ook willen? Laat hem lekker zelf de hond uitlaten, boodschappen doen en koken voor iedereen. Waarom moet dat per se onder de vleugels van moeders?
Dan kunnen ze ondertussen samen nog eens goed analyseren waar het mis is gegaan.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:25:03 #199
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161787
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:13 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Reuzeleuk voor jullie. Desalniettemin ben ik nog altijd blij dat mijn ouders me geen 'sancties' oplegden als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Tja...

Aangezien wij duizenden euro's uitgeven aan zijn kans op echt hoog komen in zijn sport zitten daar grenzen aan. Hij mag best anders willen, maar dan stoppen we wel met al dat geld steken in iets wat hij zelf zegt te willen bereiken. Dit is zijn keuze, daar is hij echt vrij in (hebben we hem goed van doordrongen).

En afspraken niet nakomen (even een simpel berichtje dat het later wordt en hij niet goed weet hoe laat is makkelijk) wordt niet gewaardeerd.
Misschien ook wel een gevolg van waar we wonen, dingen zijn snel wat verder weg. Met een fikse tijd waarin hij in niemandsland reist.

Die overgang tussen puber en volwassene is lastig voor ouders. Je doet wat je kan en wat je goed acht.
Als je op de grens puber/volwassene nogsteeds een open kind hebt die je iets goed. Er zijn verschillende manieren die naar Rome leiden, er is geen heilige weg om te bewandelen. In die lastige puberteit, waarin afzetten normaal is, probeer je de connectie te behouden. Als dat lukt en je eerdere opvoeding zijn vruchten afwerpt doe je iets goed.
  FOK!Fotograaf dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:25:47 #200
842 Zorro
Z
pi_173161811
Grappig dat het steeds over dronken gaat, maar dat te laat komen, een uitzondering daargelaten, gewoon genegeerd wordt.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_173161842
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:17 schreef Chai het volgende:

[..]

[..]

Ik zie juist dat het per kind verschilt wat een effectieve aanpak is.
Ja, vreselijk. Arme jongen en arme schoondochter.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:27:21 #202
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161843
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:24 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dan kunnen ze ondertussen samen nog eens goed analyseren waar het mis is gegaan.
Of gewoon even wat 'samen' tijd hebben. Gewoon even keuvelen over vanalles, waardoor je wat meer inzicht krijgt in je jongeling. En de connectie behoud.

Vind werkelijk dat het hier wel heel zwaar opgenomen wordt. Echt sinds wanneer is even samen de hond uitlaten een buitensporige 'straf'? Een afschuw, dat arme kind, zware mishandeling zeg!
pi_173161867
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:
je jongeling.
Brrrrrr.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:28:48 #204
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161884
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:27 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ja, vreselijk. Arme jongen en arme schoondochter.
Ja zegt, arm kind, zware mishandeling hoor. Even samen de hond uitlaten, afschuwelijk zeg!
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:29:10 #205
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161894
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:28 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Brrrrrr.
Pfffff...
pi_173161895
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Of gewoon even wat 'samen' tijd hebben. Gewoon even keuvelen over vanalles, waardoor je wat meer inzicht krijgt in je jongeling. En de connectie behoud.

Vind werkelijk dat het hier wel heel zwaar opgenomen wordt. Echt sinds wanneer is even samen de hond uitlaten een buitensporige 'straf'? Een afschuw, dat arme kind, zware mishandeling zeg!
Even samen de hond uitlaten is niet hetzelfde als twee dagen lang alles met je moeder moeten doen. Vrij unieke en wanhopige maatregel ook. Laat dat jong lekker het gras maaien ofzo.
pi_173161923
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:28 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ja zegt, arm kind, zware mishandeling hoor. Even samen de hond uitlaten, afschuwelijk zeg!
Ga anders even volledig voorbij aan de wanhoop die er achter zit en het feit dat die jongen gewoon een vriendin heeft die Ouder1 waarschijnlijk gaat proberen te wurgen met haar navelstreng.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 16:31:22 ]
pi_173161936
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:29 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Pfffff...
Maar verder ben ik blij dat jij en je kind een goede band hebben hoor. Voed hem vooral op zoals jij dat wilt.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:30:53 #209
5428 crew  miss_sly
pi_173161937
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:28 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wel als dat verplicht is.

Verbinding kun je niet afdwingen. Als je bovendien past begint de verbinding te bewaren met je 17-jarige ben je rijkelijk laat.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:31:29 #210
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161951
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:29 schreef Myrr het volgende:

[..]

Even samen de hond uitlaten is niet hetzelfde als twee dagen lang alles met je moeder moeten doen. Vrij unieke en wanhopige maatregel ook. Laat dat jong lekker het gras maaien ofzo.
2 dagen een half huisarrest. Echt, de afschuw zeg! Haal de kinderbescherming erbij!
pi_173161961
Oh God nu is het de collega en straks is het de vriendin. "Het komt door haar dat zoon dit en dat..."
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:32:33 #212
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173161980
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wel als dat verplicht is.

Verbinding kun je niet afdwingen. Als je bovendien past begint de verbinding te bewaren met je 17-jarige ben je rijkelijk laat.
Je begint niet met de verbinding bewaren, je poogt die te behouden.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:33:16 #213
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173162001
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:30 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ga anders even volledig voorbij aan de wanhoop die er achter zit en het feit dat die jongen gewoon een vriendin heeft die Ouder1 waarschijnlijk gaat proberen te wurgen met haar navelstreng.
Je doelt op die vriendin die hij wel gewoon mag zien?
pi_173162005
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Op een gezonde manier ja. Niet door als straf te zorgen dat je zoon 48 uur lang geen stap mag zetten zonder dat jij er bij bent. _O-

Wat ontzettend sneu dit.
pi_173162023
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Misschien ook wel een gevolg van waar we wonen, dingen zijn snel wat verder weg. Met een fikse tijd waarin hij in niemandsland reist.
Dat had ik ook, maar ik stuurde dan gewoon een berichtje wanneer ik richting huis vertrok en verwachtte thuis te zijn. Strakke tijden over afspraken had ik niet, het was belangrijker dat ik samen met iemand fietste en diegene liet weten wanneer ik veilig thuis was gekomen, want ik moest ook standaard nog een heel stuk alleen.

Toen ik 18 was had ik studentenOV ging ik weleens een nachtje stappen in een andere stad en dan met de eerste trein in de ochtend weer richting huis. Zo lang ik dat maar liet weten was dat geen probleem.

Van strakke tijden en sancties naar op eigen houtje mededelen wanneer je komt en gaat vind ik nogal groot.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 16:34:32 ]
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:34:30 #216
5428 crew  miss_sly
pi_173162027
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dan moet die er al zijn. Dat begint al met je baby, niet pas met je puber.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:35:12 #217
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173162040
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:33 schreef Myrr het volgende:

[..]

Op een gezonde manier ja. Niet door als straf te zorgen dat je zoon 48 uur lang geen stap mag zetten zonder dat jij er bij bent. _O-

Wat ontzettend sneu dit.
Dat is dan ook niet aan de orde, het is een half huisarrest. Vrij losjes.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:36:19 #218
5428 crew  miss_sly
pi_173162062
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat is niet wat ts postte.
pi_173162069
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Huisarrest is dat je kind zich gewoon ophoudt in zijn kamer tot hij weer naar buiten mag, niet dat je pols in een handboei met die van je moeder verbonden is.

Om 8 uur op voor ontbijt. Samen eten en daarna afwassen, prima. WiFi uit ook goed. Maar dit, kom op zeg.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 16:37:23 ]
pi_173162093
Ik was op 16-jarige leeftijd altijd tot 5 uur 's ochtends aan het zuipen. En als ik een kater had zag mijn moeder het als "eigen schuld". De jaren toen ik 15/16 was waren de mooiste jaren uit mijn leven.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:38:20 #221
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173162107
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:34 schreef Chai het volgende:

[..]

Dat had ik ook, maar ik stuurde dan gewoon een berichtje wanneer ik richting huis vertrok en verwachtte thuis te zijn. Strakke tijden over afspraken had ik niet, het was belangrijker dat ik samen met iemand fietste en diegene liet weten wanneer ik veilig thuis was gekomen, want ik moest ook standaard nog een heel stuk alleen.

Toen ik 18 was had ik studentenOV ging ik weleens een nachtje stappen in een andere stad en dan met de eerste trein in de ochtend weer richting huis. Zo lang ik dat maar liet weten was dat geen probleem.

Van strakke tijden en sancties naar op eigen houtje mededelen wanneer je komt en gaat vind ik nogal groot.
Ik zie hier geen sprake van strakke tijden. Enkel een zeggen dan en dan thuis te zijn en niet even laten weten dat het anders wordt.

Op deze leeftijd moet een berichtje dat het later wordt (en evt laten weten onderweg te gaan) voldoende zijn. Snap best dat vooraf denken zo en zo laat thuis te zijn niet altijd blijkt te kloppen, het te gezellig is om al te gaan. Dat is meer dan prima. Maar wel even laten weten dan.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:40:46 #222
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173162166
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dan moet die er al zijn. Dat begint al met je baby, niet pas met je puber.

Dat hebben met je kind is wat anders als het behouden met je puber (dat gaat met vlagen, soms wat verder weg, soms verrassen ze je ineens positief).
Al met al lijkt het bij ouder1 daarin goed te zitten. Haar kind praat met haar, is zich bewust dat hij grenzen heeft overschreden. Zo bar en boos klinkt het allemaal niet.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:41:34 #223
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173162191
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is niet wat ts postte.
Absoluut wel.

Vrij om wel naar zijn vriendin te gaan bv. Een soort half van huisarrest, dat schrijft ouder1.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:45:50 #224
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173162295
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:36 schreef Myrr het volgende:

[..]

Huisarrest is dat je kind zich gewoon ophoudt in zijn kamer tot hij weer naar buiten mag, niet dat je pols in een handboei met die van je moeder verbonden is.

Om 8 uur op voor ontbijt. Samen eten en daarna afwassen, prima. WiFi uit ook goed. Maar dit, kom op zeg.
Je vindt al zijn contact met zijn vrienden en vriendin afpakken minder zwaar dan even samen de hond uitlaten? Even een half uur tot uur met je moeder doorbrengen, wat keuvelen, is afschuwelijk, maar 2 dagen op de kamer mokken, zonder contact met je vrienden en niet naar je vriendin mogen is ok?
pi_173162396
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:45 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Je vindt al zijn contact met zijn vrienden en vriendin afpakken minder zwaar dan even samen de hond uitlaten? Even een half uur tot uur met je moeder doorbrengen, wat keuvelen, is afschuwelijk, maar 2 dagen op de kamer mokken, zonder contact met je vrienden en niet naar je vriendin mogen is ok?
Nee, ik vind het gewoon ziek en zeer ongezond, zeker omdat Ouder1 betreft die sowieso al een beetje labiel is, je kind te dwingen om 48 uur met zijn moeder door te brengen op deze leeftijd vlak voor je kind uit huis gaat. Die omgang zou vrijwillig moeten zijn, niet gedwongen.

Niet omdat dat (de straf) zo lullig voor hem zou moeten zijn, maar omdat het gewoon ziek is om op die manier je ouderrol te vervullen. Het doel van opvoeden is een zelfstandige individu de wereld in te sturen die zijn eigen boontjes kan doppen. Ouders moeten leren loslaten en zich op de achtergrond houden wanneer de tijd rijp is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 16:52:58 ]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:54:10 #226
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173162484
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:50 schreef Myrr het volgende:

[..]

Nee, ik vind het gewoon ziek en zeer ongezond, zeker omdat Ouder1 betreft die sowieso al een beetje labiel is, je kind te dwingen om 48 uur met zijn moeder door te brengen op deze leeftijd vlak voor je kind uit huis gaat. Die omgang zou vrijwillig moeten zijn, niet gedwongen.

Niet omdat dat zo lullig voor hem zou moeten zijn, maar omdat het gewoon ziek is om op die manier je ouderrol te vervullen. Het doel van opvoeden is een zelfstandige individu de wereld in te sturen die zijn eigen boontjes kan doppen. Ouders moeten leren loslaten en zich op de achtergrond houden wanneer de tijd rijp is.
Het zal wel. Denk dat je je gevoel bij die user wat teveel mee laat spelen en er meer van maakt dan het is.
pi_173162505
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Het zal wel. Denk dat je je gevoel bij die user wat teveel mee laat spelen en er meer van maakt dan het is.
Bij iedere andere user had ik hetzelfde gedacht hoor. Ze vroeg om een passende sanctie en dat is dit niet.

Dit heeft geen fuck met een sanctie te maken. Dat wat jij opsomt is een sanctie, dit is gewoon misbruik maken van de situatie om je kind nog even flink vast te kunnen klampen. Het gaat zijn doel totaal voorbij, want wat precies zou hij hier van moeten leren? :')

En een sanctie hoort inderdaad niet leuk te zijn, dus dan inderdaad op zijn kamer mokken met wat minder contact. Jij vind half huisarrest prima en lekker keuvelen oh wat erg. Nee, dat is het juist, het is geen sanctie, het is gewoon triest. Geef dan echt een sanctie.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 16:56:45 ]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:09:43 #228
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173162834
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:55 schreef Myrr het volgende:

[..]

Bij iedere andere user had ik hetzelfde gedacht hoor. Ze vroeg om een passende sanctie en dat is dit niet.

Dit heeft geen fuck met een sanctie te maken. Dat wat jij opsomt is een sanctie, dit is gewoon misbruik maken van de situatie om je kind nog even flink vast te kunnen klampen. Het gaat zijn doel totaal voorbij, want wat precies zou hij hier van moeten leren? :')

En een sanctie hoort inderdaad niet leuk te zijn, dus dan inderdaad op zijn kamer mokken met wat minder contact. Jij vind half huisarrest prima en lekker keuvelen oh wat erg. Nee, dat is het juist, het is geen sanctie, het is gewoon triest. Geef dan echt een sanctie.
Zucht.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik heb al lang geleden geleerd dat je het toch nooit goed doet. Je bent te streng, te makkelijk, laat teveel los, houdt teveel vast, commentaar is altijd makkelijk.
Ik blijf vinden dat als het je lukt die connectie te behouden en door kan dringen bij je puber dat je het redelijk tot goed doet. Hoe je dat doet verschilt.

Dus geef jij je puber lekker ouderwetse huisarrest, mokkend op zijn/haar kamer, lekker ver weg van contact met vrienden, maar ook contact met jou. Of zet geen grenzen, wat je maar wil. Zolang je aan het eind van de dag een puber hebt die het niet haat om bij je te zijn, een puber hebt die het prima doet komt het wel goed allemaal.
pi_173163225
Wel opmerkelijk. Iemand postte hier dat je je opvoeding aan moet passen aan je kind en niet je kind aan je opvoeding. Nu werkt ouder1 haar opvoeding blijkbaar prima voor haar kind, maar is het nog niet goed. Nee, ze moet per se de opvoeding gebruiken die bij hun paste. Dat is dus precies wat ouder1 dus niet moest doen.

Ik heb ook niks met ouder1 haar aanpak. Vermoedelijk voedt ze haar kinderen op tot zachte eieren. Vermoedelijk gaat deze jongen in zijn studententijd nog even flink los. Nou prima toch? Voorlopig werkt het allemaal prima en past deze opvoeding perfect bij hem. Ik snap niet waarom mensen hier zich nog druk maken.
pi_173163355
"Sancties", "Extra belastende feiten". Man, man, man je bent z'n moeder. :')

Zeg 'm dat 't niet tof is dat hij zegt dat hij om half 1 thuis zou zijn en vervolgens niks laat weten, dat hij voortaan even wat laat weten omdat z'n moeder anders ongerust zit te wezen. Spreek 'm aan op z'n verantwoordelijkheid in plaats van "sancties" op te leggen. En vertel 'm dat hij z'n kater kan verminderen door wat water weg te drinken voor hij dronken z'n nest in duikt.
Jullie vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_173164373
mijn god hij is 17 als hij nou elk weekend bezopen thuis komt. je wilt niet weten toen ik die leeftijd had en jonger. Laat hem nou lekker genieten. En je eigen niet zo druk maken.
pi_173166563
Het dronken zijn.. mwah..

Maar het is idd niet gepast om zoveel later thuis te komen als je afspraken maakt.

Snap wel dat Ouder1 ongerust was.
Hell To The Liars
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:53:23 #233
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_173166646
Christus, wat ben ik met terugwerkende kracht blij met mijn ouders zeg toen ik die leeftijd had. :') Als je dit topic leest krijg je toch medelijden met al die pubers. De mensen die vroeger altijd vroeg weg moesten waren ook altijd de wappies die niks mee maakten en geen verhalen hebben. Ze hebben immers geen actie.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:53:39 #234
441859 crew  Lenny77
pi_173166655
Myrr, sla dit topic ergens op en kijk er eens terug naar als je zelf pubers hebt.
Eens zien wat je van jezelf gaat vinden :N
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:59:53 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173166831
quote:

[..]

Maar nu nog wel zo straffen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_173167268
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zoiets zat ik dus ook te denken alleen voor een huidige puber is 24 uur zonder mobiel natuurlijk al een absurd hoge straf, laat staan een week.

Uiteraard laat ik hem eerst zelf een voorstel doen maar ik wil wel een beetje een richtlijn in mijn hoofd hebben wat passend is.
wrm moet hij zo vroeg thuis zijn überhaupt? En af en toe dronken is toch ook niet erg? Hoort bij de leeftijd.
Ik vind straffen een beetje overdreven eerlijk gezegd.

Ik zou hem wel aanspreken op dat hij zich niet aan een afspraak heeft gehouden en zeggen dat als hij dat weer doet er consequenties aan vast zitten. Maarre laat hem lekker dronken zijn, zorg ervoor dat hij genoeg over alcohol weet en laat hem wat later thuis komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 20:30:00 ]
pi_173167522
quote:

[..]

als t zijn eigen voorstel was waar ben je dan zo boos over? En voor wat straf je hem dan eigenlijk. Zeg dan gewoon tegen hem" joh je mag best later thuiskomen maar ik wil t dan wel weten zodat ik me geen zorgen hoef te maken. Dus meld t voortaan " of laat hem gewoin thuis komen zolaat hij wil maar zeg dat hij laat weten waar hij is of appt zodra hij naar huis vertrekt enz. Aks je dan toevallig wakker bent lees je dat. Maja er kan altijd iets gebeureb dat blijf je houden. Ook op een vroeg tijdstip
pi_173167600
quote:
Nou puber is wakker.

Opgelost dus.
gekoppeld aan jou? -O- wtf
pi_173167685
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 16:37 schreef Mutiilation het volgende:
Ik was op 16-jarige leeftijd altijd tot 5 uur 's ochtends aan het zuipen. En als ik een kater had zag mijn moeder het als "eigen schuld". De jaren toen ik 15/16 was waren de mooiste jaren uit mijn leven.
Ik heb vanaf m'n 15e ook genoeg uitgehaald hoor, maar ben wel van mening dat ouders dit niet goed moeten keuren. Maar ja tussen 15 en 17 zit wel verschil en het is niet zo dat die jongen elk weekend naar de klote gaat.

Zoals ik eerder zei denk ik niet dat er meer gedaan kan worden dan erover praten. Dat hij er alsnog voor kan kiezen om toch lekker te doen waar hij zin in heeft is waar TS mee zal moeten leren leven. Hoort bij de leeftijd van het kind. Jongens zijn sowieso over het algemeen wat egocentrischer en zullen eventueel gezeik (of straf) van pa en ma incalculeren, maar alsnog doen waar zij op dat moment zin in hebben. Praten en voorstellen dat hij voortaan even appt als hij van plan is om later thuis te komen dan gepland.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_173167710
Potverdorie zeg het lijkt wel een puber !
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173167722
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:26 schreef madeliefff het volgende:

[..]

gekoppeld aan jou? -O- wtf
Wat een straf, 48 uur met Ouder1 doorbrengen :|
pi_173167948
Ik heb t topic niet helemaal gelezen, dus geen idee of je al wat besloten hebt.

Als ik je goed begrepen hebt is dit nu 1 keer gebeurd en een jaar geleden ook een keertje. Ik vind dat erg meevallen eigenlijk.

Gezien je t hebt over een puberjongen van en die niet echt bekend staan om hun impulsbeheersing. Ik zou m zijn rommel nog een keer zelf op laten ruimen en een keer met hem praten over hoe het nou kwam.

Over n jaar of misschien 2 gaat hij t huis uit en dan wil je niet dat hij uit angst voor je 'sancties' niks meer aan je vertelt. Hem betrappen zal je niet meer namelijk.
pi_173167978
Kun je hem niet voor straf de badkamer van je buurvrouw aan laten pakken, die van de geluidsoverlast. Soort win win situatie voor jouw. Laat hem gewoon lege eierdozen bij de buren tegen het plafond spijkeren, die hebben ze toch zat over op het moment als je aan het werk bent
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_173168050
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:30 schreef KillemWieft het volgende:

[..]

Ik heb vanaf m'n 15e ook genoeg uitgehaald hoor, maar ben wel van mening dat ouders dit niet goed moeten keuren. Maar ja tussen 15 en 17 zit wel verschil en het is niet zo dat die jongen elk weekend naar de klote gaat.

Zoals ik eerder zei denk ik niet dat er meer gedaan kan worden dan erover praten. Dat hij er alsnog voor kan kiezen om toch lekker te doen waar hij zin in heeft is waar TS mee zal moeten leren leven. Hoort bij de leeftijd van het kind. Jongens zijn sowieso over het algemeen wat egocentrischer en zullen eventueel gezeik (of straf) van pa en ma incalculeren, maar alsnog doen waar zij op dat moment zin in hebben. Praten en voorstellen dat hij voortaan even appt als hij van plan is om later thuis te komen dan gepland.
ik had nooit strenge tijden. Ik denk dat je je beter kunt richten op dat je kind genoeg geinformeerd is over de gevaren die er zijn tijdens t uitgaan en bespreken hoe je kind veilig thuis komt. dat je hem vrijheid geeft maar wel terug verwacht dat hij zich niet t ziekenhuis in drinkt
pi_173168073
Ik kijk uit naar de topics die nog komen gaan als zoonlief gaat studeren en op kamers gaat, en bij een studentenvereniging gaat. Die zuipt zich natuurlijk helemaal de tering.
pi_173168707
In twee jaar tijd twee keer dronken? Ik ging op die leeftijd eigenlijk bijna elk weekend wel op stap/naar feestjes. Zolang ik een berichtje stuurde als ik naar huis ging was er niks aan de hand.

Juist als je helemaal niet vrij wordt gelaten ga je dingen stiekem doen.

48 uur gebonden zijn aan je moeder als straf lijkt me trouwens ook niet heel erg gezond voor een 17 jarige.
pi_173170921
quote:
Dat zijn niet dezelfde mensen he, vrijdenkende fokkers en die moraalridders 'elders'.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:12:45 #248
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_173170991
Ik heb blz 1 tot de helft gelezen met laat die jongen hij is 17.

Al is hij 21, zolang je bij je moeder wil wonen hou je je aan afspraken. Een sanctie vind ik lastig, maar het zo voorbij laten gaan met laat m hij is 17 zou voor mij geen optie zijn.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:17:54 #249
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_173171200
quote:

[..]

Wat een onzin. Ik ben inmiddels 56 en geraak nog steeds regelmatig straalbezopen. En hoe weet je überhaupt dat ie dronken was? Kotsen kan net zo goed van XTC of wiet komen.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:05:53 #250
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_173172521
De 'sanctie' had moeten zijn gewoon de volgende morgen om 10 u (of wat gewoon is in jullie huishouden) uit bed en daarna werken in de tuin, de kozijnen schuren of de kelder leegruimen.
's Avonds een stoere vent, 's morgens een stoere vent. Nu is ie te laat én dronken thuisgekomen en heeft daarna tot half vier in de middag mogen slapen. In je vakantie twee dagen met je moeder aankeutelen is toch zeker geen straf, zeker niet als die moeder de helft van haar dag op FOK! zit.
Prrrrr
pi_173173443
Ik vind het eigenlijk vreemder dat je kind naar een feest gaat wat georganiseerd is door iemand die twee keer zo oud is. Maar misschien ook wel vanuit die 35 jarige, wie heeft er dan zin in een stel pubers op je feest.
pi_173173462
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 23:05 schreef mrspoeZ het volgende:
De 'sanctie' had moeten zijn gewoon de volgende morgen om 10 u (of wat gewoon is in jullie huishouden) uit bed en daarna werken in de tuin, de kozijnen schuren of de kelder leegruimen.
's Avonds een stoere vent, 's morgens een stoere vent. Nu is ie te laat én dronken thuisgekomen en heeft daarna tot half vier in de middag mogen slapen. In je vakantie twee dagen met je moeder aankeutelen is toch zeker geen straf, zeker niet als die moeder de helft van haar dag op FOK! zit.
OUDER1 werkt toch gewoon, dus controle op tijdstip uit bed gaan is er sowieso niet.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 00:09:23 #253
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_173173913
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 23:48 schreef MCH het volgende:

[..]

OUDER1 werkt toch gewoon, dus controle op tijdstip uit bed gaan is er sowieso niet.
Nee toch, die is toch al heel lang op zoek naar werk?
Prrrrr
  woensdag 16 augustus 2017 @ 07:45:30 #254
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_173175535
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 23:05 schreef mrspoeZ het volgende:
Ik had mijn ouders hard uitgelachen als ze met deze 'sancties' zouden komen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 08:33:19 #255
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_173175895
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:29 schreef Ouder1 het volgende:
Omdat OUD vrijwel alleen gaat over zwangerschap en baby's plaats ik mijn opvoedvraag maar hier. Kind van17 is geen baby meer. Omdat ik een alleenstaande ouder ben zoek ik feedback om mijn eigen reacties/gevoelens aan de realiteit te toetsen. Regelmatig kom ik zo op andere inzichten.

Graag even vermelden als je zelf nog onder de 21 jaar bent... want dat maakt voor mij wel verschil al neem ik die reacties ook mee in mijn afwegingen.

Punt is dus:

Ik moet tegenwoordig elke dag vroeg op; 6:00 uur en kan pas rond 23:30 uur naar bed. Beetje slaapgebrek dus.

Zoonlief van 17 jaar oud, wilde naar een verjaardagsfeest van een collega. Die collega is 35 jaar oud maar vrijwel alle medewerkers, en dus gasten op dat feestje, zijn onder de 18 jaar.

Maandagavond, zomervakantie, ach, waarom niet toch? Zijn beste vriend vanaf de basisschool ging ook, het is te fietsen, dus ik zag er geen kwaad in. Hij wilde graag tot 0:30 blijven (zijn eigen voorstel). Leek me prima voor die leeftijd. Afspraak was dat hij me even wakker zou maken bij thuiskomst zodat ik wist dat hij thuis was en me geen zorgen hoefde te maken.

Het liep even anders. Ik had stevig last van mijn rug en kon daardoor de slaap niet vatten en zat weer op de bank. Beetje knikkebollen. Om 1:00 vroeg ik me af waar hij bleef. Dus Whatsappje gestuurd. Ik kreeg een geschrokken reactie terug: "Oeps, ik kom nu naar huis." Dat is een kwartiertje fietsen. Om 2:00 zette hij zijn fiets in het schuurtje.

Dat is al tot daaraan toe. Maar behalve een zwaai/groet in de deuropening zei hij niets en ging gelijk door naar bed. Niet zoals we hier gewend zijn. Een halfuur later wilde ik weer proberen te gaan slapen en zag dat het licht nog in zijn kamer brandde. Ik klop op de deur, geen reactie. Dus ik doe voorzichtig de deur open om het licht uit te doen. Blijkt meneer behoorlijk te hebben liggen kotsen. Die was dus echt straalbezopen en wie weet wat nog meer. Vandaar dat hij niet even bij zijn moeder kwam zitten. Bang dat ik het zou merken natuurlijk.

Nu is dit niet de eerste keer dat hij op een feest echt te veel gedronken heeft. Dik een jaar geleden was het ook een keertje raak op een feestje met vrienden van ongeveer zijn eigen leeftijd en ietsje ouder. Toen heb ik dat afgedaan met hem vierkant uitlachen om zijn kater, hem de troep op laten ruimen en veel lol om de foto's waar hij er echt belachelijk op uit zag.
Ik dacht dat hij zijn lesje hiermee wel had geleerd. Niet dus.

Extra belastende feiten, vind ik, zijn dat hij misbruik heeft gemaakt van de wetenschap dat ik al zou slapen als hij thuis kwam, het veel te laat thuiskomen, het proberen te verbergen en dat een volwassene hem dronken heeft gevoerd (al is dat vooral een zaak van die debiel).

Ik vind dus dat er dit keer een sanctie op moet staan. Alleen, wat is redelijk? Feestjes heeft hij voorlopig niet in de planning dus die verbieden is nutteloos. Huisarrest? Mobiel inleveren? Zo ja, hoelang? Of een andere sanctie?

Ik wil dat hij weet dat hij te ver is gegaan hiermee maar ik wil ook niet overdrijven met de sanctie. Daarom vraag ik hier om raad. Het ging dus niet over een beetje aangeschoten maar om echt straalbezopen.
Wat een verschrikkelijke jongen. Schoolvakantie. Al 17 jaar en bezopen, en ruim een jaar geleden ook al een keer. Twee keer bij een puber in ruim (hoe ruim?) 1 jaar. Ik zou heel voorzichtig zijn met dat straffen, want je weet toch dat als ie zijn boeltje pakt en (bv. bij die dertiger intrekt) de politie hem echt niet terughaalt! Wettelijk mag ie dat met 18, in de praktijk zal het met 16-17 zijn.
Wat een lieve jongen! Als je een verkeerde had probeerde hij het niet voor je te camoufleren maar schold ie je uit dat hij er niet van gediend was dat je hem ook nog sms jes (oid) stuurt.

ps. en koop die jongen een brommer !! 17 jaar en hij gaat werken en toch maar een fiets, straks is ie de nerd van de klas en wordt ie ook nog gepest; mamakindje, heb je straf van mama gekregen omdat je wat te laat thuis was in de vakantie. Zo wil ie zich straks misschien nog gaan bewijzen tov zijn kameraden en gaat ie echt verkeerde dingen doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Samzz op 16-08-2017 10:16:00 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 16 augustus 2017 @ 08:36:36 #256
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173175916
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 08:33 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Wat een verschrikkelijke jongen. Al 17 jaar en bezopen, en ruim een jaar geleden ook al een keer. Twee keer bij een puber in ruim (hoe ruim?) 1 jaar. Ik zou heel voorzichtig zijn met dat straffen, want je weet toch dat als ie zijn boeltje pakt en (bv. bij die dertiger intrekt) de politie hem echt niet terughaalt! Wettelijk mag ie dat met 18, in de praktijk zal het met 16-17 zijn.
Wat een lieve jongen! Als je een verkeerde had probeerde hij het niet voor je te camoufleren maar schold ie je uit dat hij er niet van gediend was dat je hem sms jes (oid) stuurt.
Als je nou de persoonlijke aanvallen en beledigingen eens zou schrappen uit je posts, dan zouden je adviezen misschien eens wat serieuzer genomen worden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Samzz op 16-08-2017 10:16:34 ]
  woensdag 16 augustus 2017 @ 08:56:08 #257
450228 LeesFoknl
pi_173176188
Neen, tegen domme mensen moet je extra duidelijk zijn anders begrijpen ze het niet. En daar komt nog bij dat ik probeer dit gezin (nou ja) te redden. Vooral voor die jongen.
Als je een snorfiets wilt rijden heb je een diploma nodig maar om een kind op te voeden dat mag iedere "random" onnozele proberen. Als het niet lukt, ja, jammer dan, hebben we alweer een ongelukkige erbij, en een die met een beetje pech onze maatschappij (en zichzelf) veel ellende berokkent. Overigens, bedoel dit geheel in het algemeen en niet speciaal op deze ts-er.

:N :X
  woensdag 16 augustus 2017 @ 09:10:08 #258
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173176461
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 08:56 schreef LeesFoknl het volgende:
Neen, tegen domme mensen moet je extra duidelijk zijn anders begrijpen ze het niet. En daar komt nog bij dat ik probeer dit gezin (nou ja) te redden. Vooral voor die jongen.
Als je een snorfiets wilt rijden heb je een diploma nodig maar om een kind op te voeden dat mag iedere "random" onnozele proberen. Als het niet lukt, ja, jammer dan, hebben we alweer een ongelukkige erbij, en een die met een beetje pech onze maatschappij (en zichzelf) veel ellende berokkent. Overigens, bedoel dit geheel in het algemeen en niet speciaal op deze ts-er.

:N :X
Dus je probeert dit gezin te redden door haar aan te raden een man te zoeken? Echt, doe normaal, joh.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 09:23:23 #259
450228 LeesFoknl
pi_173176694
Neen, ik kopieer even:
"Neen, tegen domme mensen moet je extra duidelijk zijn anders begrijpen ze het niet. En daar komt nog bij dat ik probeer dit gezin (nou ja) te redden. Vooral voor die jongen."

Het gaat om: "vooral voor die jongen"

Heb zelf een partner die weduwe is met een zoon van toendertijd 16. Ook zo een "voorzichtige" vrouw, doe maar niks dan kan je ook niks gebeuren. Eerst wat botsingen tussen hem en mij maar met 17 was ie al dolblij vanwege mijn "mannelijke" inbreng en zicht bij allerlei keuzes. Is nu zelf meervoudig vader en heeft liever dat zijn kinderen bij mij komen dan naar zijn moeder vanwege het voorzichtige en zeurende gedoe.
Volgens mij komen al die autisten en al die jeugd met psychische problemen heden ten dage vooral door een gemis aan mannelijke rolpatronen (een-ouder gezin meestal mama, leerkrachten op basisschool nagenoeg alleen vrouwen) voor kinderen (vooral voor jongens want dat zijn toch degenen die het meeste in de problemen komen zeker als puber).

[ Bericht 4% gewijzigd door LeesFoknl op 16-08-2017 09:30:11 ]
  woensdag 16 augustus 2017 @ 09:26:44 #260
450228 LeesFoknl
pi_173176750
Ik kopieer uit de openings post:
"Ik moet tegenwoordig elke dag vroeg op; 6:00 uur en kan pas rond 23:30 uur naar bed. Beetje slaapgebrek dus".

Misschien moet je daar iets aan doen, je leven her-organiseren zodat je wat tijd hebt (ook voor die jongen van je) ipv alleen maar bevelen en sancties bedenken. Mensen met slaapgebrek zijn sowieso niet de aardigste voor hun omgeving en slaapgebrek is ook niet bevordelijk voor het denken over opvoeding enz.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 09:30:17 #261
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173176800
Je luistert graag naar je eigen geklets, hè?
pi_173176927
quote:
13s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:30 schreef Lienekien het volgende:
Je luistert graag naar je eigen geklets, hè?
Je weet wie het is, toch?
  woensdag 16 augustus 2017 @ 09:39:39 #263
450228 LeesFoknl
pi_173176999
Ook, en lees graag wat ik geschreven heb eens terug.

Vrouwen zijn anders: zij zien hun kinderen het liefste braaf thuis, misschien wat karaoke doen en dansje instuderen. daar wordt een jongen doodongelukkig van. Tot zelfs psychisch gestoord.
Jongen 16 jaar komt thuis in schoolvakantie: ik mag bij de boer (onbetaald) meehelpen bij het hooien dan mag ik de hele dag op de tractor rijden.
Moeder: oh no, dat is te gevaarlijk, als je ervan afvalt en onder de wielen komt :N
Vader: ah, is leuk, maar ik wil niet dat je er ook mee de weg opgaat ^O^

:Y :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 16-08-2017 10:42:45 ]
  woensdag 16 augustus 2017 @ 09:56:09 #264
450228 LeesFoknl
pi_173177336
Jaja, als jullie het niet feitelijk aankunnen dan probeer je het maar te banaliseren. Die simpele vrouwentrucjes trappen we niet in.

:N :N :N
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:12:38 #265
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_173177715
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 08:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je nou de persoonlijke aanvallen en beledigingen eens zou schrappen uit je posts, dan zouden je adviezen misschien eens wat serieuzer genomen worden.
Beste tip van de dag.

Leesfoknl, je toon mag een heel eind lager en normaler, zo moeilijk is het niet. Dat geschreeuw in de rondte wekt enkel weerzin op en geen constructieve discussie.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:38:35 #266
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173178370
Wat een lading kritiek op TS. Het is toch heel simpel: haar dak haar regels en haar kind lijkt er ook volwassen mee om te gaan. No problems. En ja, heel misschien (maar misschien ook niet) schiet ie los als een elastiekje als hij op kamers gaat en rollend in de vrijheid alles en iedereen doet wat god en goed fatsoen verboden heeft. kan.
Vrijheid
pi_173190150
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:39 schreef LeesFoknl het volgende:
Ook, en lees graag wat ik geschreven heb eens terug.

Vrouwen zijn anders: zij zien hun kinderen het liefste braaf thuis, misschien wat karaoke doen en dansje instuderen. daar wordt een jongen doodongelukkig van. Tot zelfs psychisch gestoord.
Jongen 16 jaar komt thuis in schoolvakantie: ik mag bij de boer (onbetaald) meehelpen bij het hooien dan mag ik de hele dag op de tractor rijden.
Moeder: oh no, dat is te gevaarlijk, als je ervan afvalt en onder de wielen komt :N
Vader: ah, is leuk, maar ik wil niet dat je er ook mee de weg opgaat ^O^

:Y :Y
Ik heb je rands gelezen maar je kon er niet veel meer naast zitten.

Over de quote hierboven: Ouder1: "Hee.. misschien leuk om je tractorrijbewijs te halen, dan mag je ook de weg op. Is vast handig voor jou en die boer. En als je even doorvraagt kan je er vast wel wat zakgeld voor krijgen."

Wees maar niet bang dat ik ze overbescherm, Ben eerder degene die deze zoon wat pusht om dingen te ondernemen. Een reis naar Canada via school, een werkvakantie in Zuid België, een zeiltocht in Griekenland.. en allemaal zonder Mams.

quote:
Wat een lieve jongen! Als je een verkeerde had probeerde hij het niet voor je te camoufleren maar schold ie je uit dat hij er niet van gediend was dat je hem ook nog sms jes (oid) stuurt.
Ga met je tijd mee; Jongeren sturen Whatsappjes, geen smsjes. Dat jouw (stief)zoons je de huid vol scholden als je kritiek op hen uitte ligt niet aan het feit dat je kritiek uitte maar omdat die (stief)zoons niet goed opgevoed waren.

quote:
ps. en koop die jongen een brommer !! 17 jaar en hij gaat werken en toch maar een fiets, straks is ie de nerd van de klas en wordt ie ook nog gepest;
Wat moet dat jong met een brommer? Alles is te fietsen hier. We wonen niet in een boerengat waar de dichtsbijzijnste super/bioscoop/patattent 15 km verderop is. Een autorijbewijs heeft hij trouwens al. En hij zit met nerds in de klas; hij zit niet op het vmbo of het mbo.
pi_173190234
quote:
11s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:38 schreef jogy het volgende:
Wat een lading kritiek op TS. Het is toch heel simpel: haar dak haar regels en haar kind lijkt er ook volwassen mee om te gaan. No problems. En ja, heel misschien (maar misschien ook niet) schiet ie los als een elastiekje als hij op kamers gaat en rollend in de vrijheid alles en iedereen doet wat god en goed fatsoen verboden heeft. kan.
Jogy vind ik de beste mod van Fok!
  woensdag 16 augustus 2017 @ 18:50:48 #269
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_173190250
Foutje kan gebeuren. Hij is nu 17. Laat hem genieten van zijn jeugd.
pi_173192982
Zolang dit niet iedere week gebeurd zou ik het voor lief nemen. Meestal maak je zo'n fout 1 of 2 keer en daarna nooit meer (dat van dat straalbezopen zijn dan). Volgende keer als hij uit gaat / feestje heeft natuurlijk wel goed de wacht aan zetten.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 20:49:11 #271
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_173193325
Een sanctie? Is je zoon een mens of een soevereine staat?
Graag op anoniem
pi_173213947
Weekendje verplicht met jou op de bank zitten lijkt mij wel een gepaste sanctie.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 17 augustus 2017 @ 18:36:03 #273
201898 hiddit
Expect the unexpected,
pi_173214205
Ik heb niet heel het topic door gelezen maar denk dat hem alles zelf laten opruimen, schoonmaken en eventueel een goed gesprek voldoende moet zijn. Je bent jong en maakt fouten (soms opnieuw). Maar als het 1x in het jaar is dat hij zo te veel zuipt dan zou ik me er niet zo druk om maken. (Ben zelf 24)
  Moderator vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:52:04 #274
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_173228935
Geef hem thuis af en toe een keer wat drank zodat hij er mee om leert gaan
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:24:42 #276
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_173232951
quote:

[..]

[..]

Echt heel flauw dat je nu de zwarte piet toebedeeld aan de man die gewoon een feestje gaf.
Ook heel typisch.

Kan mij ook niet herinneren dat ik ooit op en na die leeftijd 'sancties' ( :') ) kreeg, thank god.

quote:
Nou puber is wakker.

Opgelost dus.
Hartelijk hier om gelachen _O- :') zeer geloofwaardig ook...

[ Bericht 41% gewijzigd door 2NutZ op 18-08-2017 13:34:54 ]
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_173233041
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 13:24 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Echt heel flauw dat je nu de zwarte piet toebedeeld aan de man die gewoon een feestje gaf.
Ook heel typisch.

Kan mij ook niet herinneren dat ik ooit op en na die leeftijd 'sancties' ( :') ) kreeg, thank god.
Jij vindt het normaal dat een 35 jarige allemaal kinderen uitnodigt op zijn feestje? :')
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:35:54 #278
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_173233243
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 13:27 schreef lemmethinkaboutit het volgende:

[..]

Jij vindt het normaal dat een 35 jarige allemaal kinderen uitnodigt op zijn feestje? :')
Gaat ws om een bedrijfsleider van de AH ofzo die wat collega's uitnodigt.
Had vroeger een buurjongen van mijn leeftijd die ook elk jaar naar het feest van zijn leidinggevende ging met allemaal kinders onder de 18. Dus voor mij niet heel gek.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_173233426
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 13:35 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Gaat ws om een bedrijfsleider van de AH ofzo die wat collega's uitnodigt.
Had vroeger een buurjongen van mijn leeftijd die ook elk jaar naar het feest van zijn leidinggevende ging met allemaal kinders onder de 18. Dus voor mij niet heel gek.
Ik vind het wel gek. En ongepast. Maar da's mijn mening.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:52:16 #280
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173236017
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 09:52 schreef Plompzakker het volgende:
Geef hem thuis af en toe een keer wat drank zodat hij er mee om leert gaan
Heb ik voorgesteld hier thuis, maar zoonlief vindt dat dus echt heel stom. Die wil echt niet met oudjes drinken, alhoewel hij wel heel soms een (!) biertje drinkt met vrienden van hem.
pi_173236693
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 15:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Heb ik voorgesteld hier thuis, maar zoonlief vindt dat dus echt heel stom. Die wil echt niet met oudjes drinken, alhoewel hij wel heel soms een (!) biertje drinkt met vrienden van hem.
Wat een waaghals.
pi_173237445
Dit topic _O_
pi_173237670
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 17:06 schreef zlotka het volgende:
Dit topic _O_
Inderdaad. De 'opvoedkundige adviezen' laten haarfijn zien wat er mis is gegaan bij de huidige jeugd.

"Laat hem, hij is 17"
"Grijp pas in als het echt helemaal mis is gegaan en hij dit wekelijks doet"
"Doe en zeg nu niets; straks gaat hij door het lint tegen je"
"Geen regels geven want dan gaat hij het stiekem doen"
"Als hij zich niet kapot mag zuipen wordt hij straks gepest"
"Afspraken nakomen is nergens goed voor"
"Geef dat jong een brommer"

_O-

Niet gek dat ze de afloop ongeloofwaardig vinden. Een opgevoede jongere kennen ze niet.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:21:34 #284
374132 Wicky15
It Wasn't Me
pi_173237758
Godverdomme wat heb ik genoten toen ik dit las _O_
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:27:33 #285
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173240024
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:27 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Wat een waaghals.
Op andere gebieden dan drank e.d. wel ja. Serieus zijn in zijn 'extreme sport' maakt dat hij zelf een keuze maakt om dat feesten en beesten niet echt te doen.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 20:25:52 #286
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_173241341
Te oud om een sanctie te geven denk ik..ik zou vooral je grote teleurstelling laten blijken en met hem praten om.de gevolgen van zijn handelen te doen inzien.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_173242921
Op die leeftijd dronk ik zelf nog niet, maar bij ons thuis gold de regel "zolang je goede cijfers haalt en niet zwanger wordt, is alles best".Tijden werden er niet afgesproken. Ik mocht niet op de fiets naar de stad, dus ging met de bus heen en nam of een van de eerste bussen terug naar huis of een taxi (en betaalde dat zelf)
Meer dan eens (toen ik al studeerde, eerste half jaar woonde ik nog thuis) dronken uit een feestje gezellig met mijn moeder zitten ontbijten (die dan op stond).

Straf heb ik er nooit voor gehad.
pi_173243439
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 17:32 schreef Windhapper het volgende:
"Sancties", "Extra belastende feiten". Man, man, man je bent z'n moeder. :')

Zeg 'm dat 't niet tof is dat hij zegt dat hij om half 1 thuis zou zijn en vervolgens niks laat weten, dat hij voortaan even wat laat weten omdat z'n moeder anders ongerust zit te wezen. Spreek 'm aan op z'n verantwoordelijkheid in plaats van "sancties" op te leggen. En vertel 'm dat hij z'n kater kan verminderen door wat water weg te drinken voor hij dronken z'n nest in duikt.
Deze.

Verder niet zo overdrijven.
Whatever...
pi_173243638
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 17:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Inderdaad. De 'opvoedkundige adviezen' laten haarfijn zien wat er mis is gegaan bij de huidige jeugd.

"Laat hem, hij is 17"
"Grijp pas in als het echt helemaal mis is gegaan en hij dit wekelijks doet"
"Doe en zeg nu niets; straks gaat hij door het lint tegen je"
"Geen regels geven want dan gaat hij het stiekem doen"
"Als hij zich niet kapot mag zuipen wordt hij straks gepest"
"Afspraken nakomen is nergens goed voor"
"Geef dat jong een brommer"

_O-

Niet gek dat ze de afloop ongeloofwaardig vinden. Een opgevoede jongere kennen ze niet.
Mijn broer is ook zo opgevoed. Is nu een keurige jongen van 41.
Jezus ik heb een broer van 41.
Maar goed, je mag in je handjes knijpen met een zoon als mijn broer. En die hing ook weleens 's nachts kotsend boven de pot (of ernaast, out).
De verhalen over mijn neven liegen er ook niet om. En zijn stuk voor stuk lieve hard werkende vaders.
Al schopte mijn oom ze vervolgens om zeven uur het bed uit om samen met ze hun krantenwijk te lopen. En als ze in bed hadden gekotst mochten ze het ook zelf grotendeels opruimen.
Tap tap tap
pi_173243946
Sjezus, wat een kutouder ben jij :')..

Ik ben op m'n 17e ook voor het eerst helemaal naar de cholera gegaan.. Ik ben die nacht ergens anders wezen crashen (ouders van een kameraad hadden me meegenomen) en ze hebben wel even mijn ouders gebeld..

De volgende ochtend werd ik wakker met de kots opgedroogd op m'n kleren.. Nou ja, dan heb je je lesje wel geleerd :')..

Dit komt twee of drie keer voor als je zo jong bent, daarna kijk je wel uit want dit is ook voor hem niet tof.. Laat die jongen gewoon met rust..
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:09:06 #291
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_173243976
Dit topic is ook pure kindermishandeling :')
pi_173244129
Niet om te pochen, maar ik kwam op mijn zestiende al altijd pas na drie of vier uur 's nachts thuis.. Dat halfbakken gedoe.. Als zo'n jongen oud genoeg is om te stappen is 'ie ook oud genoeg om zijn eigen grenzen te zoeken en uiteindelijk te stellen..
pi_173247901
Sancties zijn een goed idee als je wil dat iemand zich gaat gedragen zoals jij dat wil. Het is daarmee wel tijdelijk gedrag (het bekende als de kat van huis is) en als hij straks uit huis is, is het effect definitief weg.

Een goed gesprek is een goed idee als je wil dat iemand echt wijzer wordt en intrinsiek de juiste keuzes maakt. Dat blijft doorwerken, ook als je niet kijkt.

Dat wil niet zeggen dat straffen altijd verkeerd is, maar voor zo'n akkefietje is het echt onzinnig als je het mij vraagt.
pi_173247989
Waar gaat dit in hemelsnaam over. Een jongen van 17 die zijn afspraak niet nakomt?
Een afspraak over om 0:30 thuis zijn, wat ook nog zijn eigen voorstel was? Dat iemand van 17 om 2 uur thuiskomt is totaal niet vreemd.

Wat wel vreemd is dat zijn moeder hem niet wat vrijer laat en afspraken maakt over hoe laat hij thuis moet zijn (in de vakantie nota bene). Je hebt die knul veels te veel onder de plak, een beetje vrijheid is prima (zeker voor zo'n moederskindje). Als dit verhaal waar is dan heb ik echt medelijden met je zoon.
pi_173249519
quote:
Nou puber is wakker.

Opgelost dus.
Deze post (en #170) zou niet misstaan als proces verbaal van een strafrechtzitting :')
En 't is te hopen dat je 'm wel even 'ontkoppelt' als je naar de WC moet: "Wat ik doe gaat hij mee" .... serious :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:09 schreef Ouder1 het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:48 schreef Ouder1 het volgende:
Toen bedacht ik die koppeling.
Dat is je dan goed gelukt, die 'richtlijn' :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:48 schreef Ouder1 het volgende:
Toen heb ik hem verteld dat ik [..] op een forum [..] gevraagd had welke sanctie zij passend vonden.
Welja :D _O-

[ Bericht 4% gewijzigd door r_one op 19-08-2017 03:40:59 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_173249622
Om dan na twee dagen van je zoon te horen "nou mam, ik ben blij dat dat er op zit zeg, je hebt inderdaad echt een kutleven."

Waar gáát dit over? Treurnis ten top.
"Pools are perfect for holding water"
pi_173249861
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 00:43 schreef Bucketlist het volgende:
Waar gaat dit in hemelsnaam over. Een jongen van 17 die zijn afspraak niet nakomt?
Een afspraak over om 0:30 thuis zijn, wat ook nog zijn eigen voorstel was? Dat iemand van 17 om 2 uur thuiskomt is totaal niet vreemd.

Wat wel vreemd is dat zijn moeder hem niet wat vrijer laat en afspraken maakt over hoe laat hij thuis moet zijn (in de vakantie nota bene). Je hebt die knul veels te veel onder de plak, een beetje vrijheid is prima (zeker voor zo'n moederskindje). Als dit verhaal waar is dan heb ik echt medelijden met je zoon.
Beweer je hier nu werkelijk dat als hij de vrijheid krijgt zelf aan te geven hoe laat hij naar huis komt, hij zich daar dus niet aan hoeft te houden? Waar maak je dan afspraken voor?

Dus als jij bij je werkgever bij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden zelf mag aangeven hoe laat je begint, hoef je dus ook niet op de afgesproken tijd aanwezig te zijn?

Medelijden met een zoon die de volledige vrijheid heeft om zelf te bepalen hoe laat hij naar huis komt maar dat wel vooraf moet aangeven en mag wijzigen als hij dat even laat weten. Arme jongen... _O-
pi_173249905
Je zit er echt veel teveel bovenop. Je hebt kans dat je zoon zich juist gaat afzetten zo.
pi_173249926
Ouderwets billenkoek.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 08:29:25 #300
194233 Friday12
Originele kloon
pi_173250040
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:29 schreef Ouder1 het volgende:
Nu is dit niet de eerste keer dat hij op een feest echt te veel gedronken heeft. Dik een jaar geleden was het ook een keertje raak op een feestje met vrienden van ongeveer zijn eigen leeftijd en ietsje ouder. Toen heb ik dat afgedaan met hem vierkant uitlachen om zijn kater, hem de troep op laten ruimen en veel lol om de foto's waar hij er echt belachelijk op uit zag. Ik dacht dat hij zijn lesje hiermee wel had geleerd. Niet dus.
Dit stuk uit de OP :N

Verder lijkt me dit soort gedrag averechts werken.. Wie weet komt hij daarom thuis als je slaapt anders ga je dit weer doen..
pi_173250099
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 08:00 schreef Ouder1 het volgende:

Beweer je hier nu werkelijk dat als hij de vrijheid krijgt zelf aan te geven hoe laat hij naar huis komt, hij zich daar dus niet aan hoeft te houden? Waar maak je dan afspraken voor?

Dus als jij bij je werkgever bij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden zelf mag aangeven hoe laat je begint, hoef je dus ook niet op de afgesproken tijd aanwezig te zijn?

Medelijden met een zoon die de volledige vrijheid heeft om zelf te bepalen hoe laat hij naar huis komt maar dat wel vooraf moet aangeven en mag wijzigen als hij dat even laat weten. Arme jongen... _O-
Waarom moet je in hemelsnaam afspraken maken over hoe laat thuis bij een 17 jarige? Kijk, als hij de volgende dag eindexamen heeft snap ik nog wel dat een grens afspreken handig kan zijn, maar het is vakantie. Laat hem lekker ervaren wat het is om de volgende ochtend brak te zijn.

Waar denk je dat kinderen het meest van leren? Ouders die ze vertellen dat iets onverstandig is, of zelf iets onverstandigs doen en ervaren waarom het onverstandig is?

Ik heb hele jonge kinderen en voor mij is de norm: wat ze nu doen, is dat gevaarlijk voor ze? Nee? Laat maar fout gaan dan.

Jij bent onder de streep niet bezig met opvoeden, maar met controle. Hele nare eigenschap waarmee je mensen van je verwijdert.

Het is niets anders dan een vrouw die met haar man die met wat vrienden naar de kroeg gaat afspreekt dat hij rond 3 uur thuis zal zijn en gaat zeiken dat het een uurtje later is geworden. Het recept om alleenstaande moeder te worden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')