Als het maar één keer per jaar gebeurt valt het reuze mee.quote:Dik een jaar geleden was het ook een keertje raak
Dit. Had je ook sancties voor je ex?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:38 schreef Kampratje het volgende:
Zeikerd. Laat hem lekker hogelijk word hij niet zo zuur als zijn moeder.
Dacht ik ook. Meneer is 17, dus die kun je niet straffen alsof hij een kleuter van 7.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:43 schreef Franknfurter het volgende:
Ik mag toch hopen dat je na 17 jaar opvoeden zelf wel beter weet hoe je dit aan moet pakken dan een stel internethelden op een forum.
^^ Dit.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:49 schreef Myrr het volgende:
Misschien kun je er beter gewoon chill mee zijn, niet boos worden, wel gewoon praten en een beetje begrip tonen voor de persoon die de grote mensen wereld wil ontdekken. Wie weet heeft hij je nog een keer nodig wanneer er iets mis is gegaan tijdens het stappen. Denk je dat hij jou dan gaat bellen met je preken en je sancties? Of het gewoon uitzoekt en weet jij veel waar hij terecht komt?
Dit soort momenten gaan nog veel vaker komen en voor zijn openheid naar jou toe is het wellicht handiger voor jou/ jullie om naast hem te staan in plaats van tegenover hem.
Zo werkt het hier dus normaliter ook en dat is bij oudste eigenlijk ook altijd goed gegaan. Ik doe niet zo moeilijk als ik een appje krijg dat het een uurtje later wordt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:51 schreef wielrennerdt het volgende:
ik ben zelf ook 17.
Ik spreek meestal ook een tijd af met mijn ouders, maar ze weten dat het toch wel later wordt dan dat. Dus dan stuur ik een bericht dat ik later ben en is het goed.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik redelijk mn grenzen weet dus dronken kom ik niet thuis.
Lees even de OP:quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:55 schreef Mutiilation het volgende:
Waarom überhaupt wakker blijven om te zien dat hij thuiskomt? Laat hem gewoon gaan.
quote:Het liep even anders. Ik had stevig last van mijn rug en kon daardoor de slaap niet vatten en zat weer op de bank. Beetje knikkebollen.
Ik doe echter wel moeilijk als ik een tijd afspreek, niks hoor en het veel later wordt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zo werkt het hier dus normaliter ook en dat is bij oudste eigenlijk ook altijd goed gegaan. Ik doe niet zo moeilijk als ik een appje krijg dat het een uurtje later wordt.
Sorry, had ik overheen gelezen. Ik was in de veronderstelling dat je wakker bleef om te zien of hij thuiskwam.quote:
Toen was de alcoholgrens ook 16. Tijden veranderen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:58 schreef Mutiilation het volgende:
[..]
Sorry, had ik overheen gelezen. Ik was in de veronderstelling dat je wakker bleef om te zien of hij thuiskwam.
Maar serieus, die jongen is 17. Ik kwam ook elke week straalbezopen thuis op die leeftijd.
De lichamelijke tolerantie blijft hetzelfde.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:58 schreef Myrr het volgende:
[..]
Toen was de alcoholgrens ook 16. Tijden veranderen.
Ik kreeg op mijn 14de al alcohol mee bij de supermarkt zonder mijn ID te laten zien.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:58 schreef Myrr het volgende:
[..]
Toen was de alcoholgrens ook 16. Tijden veranderen.
Als je alles maar goed vindt is het straks dus elke week raak.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:46 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Dit. Had je ook sancties voor je ex?
Hij is 17. Als het nou elke week raak was...
Ik was ook al op die leeftijd regelmatig straalbezopen. Niet dat mijn vader dat prima vond, maargoed.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:59 schreef Mutiilation het volgende:
[..]
Ik kreeg op mijn 14de al alcohol mee bij de supermarkt zonder mijn ID te laten zien.Zag er op jonge leeftijd al vrij volwassen uit.
Wat voor sancties kreeg jij?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:00 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ik was ook al op die leeftijd regelmatig straalbezopen. Niet dat mijn vader dat prima vond, maargoed.
Tussen een sanctie geven op natuurlijk gedrag van een tiener die bijna volwassen is, en alles maar goed vinden ligt nogal een grijs gebied.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je alles maar goed vindt is het straks dus elke week raak.
Opvoeden is niet pappen en nathouden met een aai over de bol. Volgend jaar vliegt hij uit en krijgt hij de consequenties van het echte leven voor zijn kiezen en dat is wel wat heftiger dan een passende sanctie van Mams.
Hij zal het hopelijk vanzelf leren. Op een gegeven moment moet je ze het zelf laten ondervinden. Dat heet volwassen worden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je alles maar goed vindt is het straks dus elke week raak.
Opvoeden is niet pappen en nathouden met een aai over de bol. Volgend jaar vliegt hij uit en krijgt hij de consequenties van het echte leven voor zijn kiezen en dat is wel wat heftiger dan een passende sanctie van Mams.
Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:57 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik doe echter wel moeilijk als ik een tijd afspreek, niks hoor en het veel later wordt.
Het gaat me er niet om wat iedereen hier goede afspraken vindt, wat mij hier wel tegenvalt is dat er afspraken worden gemaakt (over de tijd in dit geval, het drinken is niks over te lezen dus dat is een andere zaak) en dat iedereen het maar prima vindt dat die afspraak niet wordt nagekomen. Waar spreek je dan wat voor af? Dat hoeft mijn dochter niet te doen.
Die sanctie hoeft toch niet voor zijn dronkenschap?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zo werkt het hier dus normaliter ook en dat is bij oudste eigenlijk ook altijd goed gegaan. Ik doe niet zo moeilijk als ik een appje krijg dat het een uurtje later wordt.
Wat voor lering moet het ventje daar uit trekken?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:03 schreef jogy het volgende:
Weekje huisarest of smartphone in beslag nemen? Of heb je niet één of ander kutklusje die nog gedaan moet worden? Keukenkastjes schoonmaken, tuin opruimen of de vuilnisbakken schoonspuiten of zo.
Ik zou het persoonlijk niet té zwaar maken maar dat ben ik. Hij heeft wel een paar afspraken gebroken dus mag best voelen dat het niet zonder consequenties is.
Dat je aaan je afspraken moet houden. Op zich wel een goede toch?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:05 schreef 8777 het volgende:
[..]
Wat voor lering moet het ventje daar uit trekken?
Als die het hoort kan hij een week niet meer zitten en slecht horen.quote:
EN voor straf aanhoren hoe ma experts op een forum heeft aangesproken om het buitensporig gedrag van zoon lief aan te pakken met een sanctie.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:03 schreef jogy het volgende:
Weekje huisarest of smartphone in beslag nemen? Of heb je niet één of ander kutklusje die nog gedaan moet worden? Keukenkastjes schoonmaken, tuin opruimen of de vuilnisbakken schoonspuiten of zo.
Ik zou het persoonlijk niet té zwaar maken maar dat ben ik. Hij heeft wel een paar afspraken gebroken dus mag best voelen dat het niet zonder consequenties is.
Hij doet het dus al stiekem. Openheid en vergeeflijkheid voorkomt dat dus niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:02 schreef Myrr het volgende:
[..]
Tussen een sanctie geven op natuurlijk gedrag van een tiener die bijna volwassen is, en alles maar goed vinden ligt nogal een grijs gebied.
Praat gewoon met die jongen. Geef aan dat je er begrip voor hebt, maar dat ook dat alcohol geen spelletje is. Maar ga hem niet lopen preken en sancties geven op iets dat natuurlijk gedrag is. Dan gaat hij alleen maar stiekem doen en heb je er al helemaal geen vat meer op.
Ja echt bel Bureau Jeugdzorg, deze jongere is volledig ontspoord.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:06 schreef Craptacular het volgende:
[..]
EN voor straf aanhoren hoe ma experts op een forum heeft aangesproken om het buitensporig gedrag van zoon lief aan te pakken met een sanctie.
Uur later thuiskomen en dan ook nog 2x in 2 jaar.
Zoiets zat ik dus ook te denken alleen voor een huidige puber is 24 uur zonder mobiel natuurlijk al een absurd hoge straf, laat staan een week.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:03 schreef jogy het volgende:
Best is om hem dat te laten doen als de kater nog aanwezig is inderdaad, nu ik er eens wat langer over nadenk.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat je aaan je afspraken moet houden. Op zich wel een goede toch?
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hij doet het dus al stiekem. Openheid en vergeeflijkheid voorkomt dat dus niet.
Dit.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef hugecooll het volgende:
Als je wat minder streng/moeilijk bent/doet, dan verzwijgt je kind ook minder voor je
Denken dat je na 1x dronken wel met alcohol hebt leren omgaan is wel heel erg naiefquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".
Kijk, de eerste keer was een les. De tweede keer gaat hij in mijn ogen over de schreef.
Als hij een uur later pas zijn fiets neerzet heb je al gefaald. Je had dan toch echt meneer na 30 minuten moeten opbellen om te vragen waar hij bleef.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat kunnen sommigen hier belachelijk reageren. Als er elders gediscusieerd wordt over jongeren die zich totaal misdragen tijdens het uitgaan, ligt het altijd aan de ouders. Teveel vrijheid, te weinig verantwoordelijkheid enz. bladiebla.
Nou heb je hier eens een ouder die wel een geweten en verantwoordelijkheid heeft, is het ook weer niet goed.
Ja. Als je jong bent ga je vast wel vaker bezopen raken. Het is als je ouder wordt en je lichaam het gewoon niet meer trekt dat je tussendoor een colaatje neemt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:14 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".
Kijk, de eerste keer was een les. De tweede keer gaat hij in mijn ogen over de schreef.
Denken dat je na 1x dronken wel met alcohol hebt leren omgaan is wel heel erg naief
Ik heb twee kinderen en beide zijn op exact dezelfde wijze opgevoed.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef hugecooll het volgende:
Als je wat minder streng/moeilijk bent/doet, dan verzwijgt je kind ook minder voor je
Je komt naar een forum om om hulp te vragen voor welke sanctie er moet staan op het eens in het jaar niet laten weten dat je wat later thuiskomt als je op een feestje bent. Dan verwacht ik dat je voor een hoop andere dingen ook 'sancties' hebt. En je zoon waarschijnlijk ook.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
Ja zoiets. Gewoon meteen een kutklus laten doen terwijl er een roedel katten in je hoofd rond aan het rennen zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:12 schreef 8777 het volgende:
[..]
Best is om hem dat te laten doen als de kater nog aanwezig is inderdaad, nu ik er eens wat langer over nadenk.
Ik heb ook zoiets gedaan op m'n 17e en mijn straf bestond uit met een flinke kater in de brandende zon werken, ik wou eigenlijk afbellen maar mijn vader stond erop dat ik ging werken, zo ziek als een hond heb ik me de hele dag gevoeld. Het werkte wel.
Dit is wel vrij essentieel ja, want je geeft zelf aan dat je vorige keer er niet zoveel mee hebt gedaan, eigenlijk vooral lekker uitlachen en hopen dat hij zelf de conclusies trok. En je had ook kunnen weten dat het niet zo werkt. Vrijwel iedereen is vroeger weleens ziek geweest van de drank, en vrijwel iedereen is daarna tóch weer dronken geworden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:18 schreef Lienekien het volgende:
Wat had je eigenlijk met hem afgesproken t.a.v. alcohol drinken?
Je denkt dat een jongen van 17 er überhaupt aan denkt moeders te appen als hij het gezellig heeft op een feest?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb twee kinderen en beide zijn op exact dezelfde wijze opgevoed.
Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.
Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.
Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
Nee, als je alles maar goed vindt gaat hij zeker denken "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dat vind Mams toch best.. moppert hooguit wat.".quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef opgebaarde het volgende:
wat wil je bereiken met een sanctie?
Tieners, twintigers, moeten hun grenzen leren kennen. Zelfs op latere leeftijd en een keer de grens overgaan is niet erg, je zal het toch moeten leren. "Zoals jij de eerste keer dacht (neem ik aan)
Door een straf geven, ga je niet krijgen dat hij de volgende keer denkt "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dan krijg ik op mijn flikker van die kenau".
Als je het hele gebeuren met hem bespreekt, gewoon open en hem fouten laat maken. Kan je veel meer bereiken en dringt het tot hem door en dat bespreken gaat misschien wel vaker gebeuren. Je voed hem op, je bent niet de baas. Door het nu te gedogen, gaat hij echt niet elke dag comazuipen. Met straffen kan je ook gaan krijgen dat wat hij ook doet, hij er vooral op gebrand is om wat het ook is, het voor jou verborgen te houden
Dank u.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat kunnen sommigen hier belachelijk reageren. Als er elders gediscusieerd wordt over jongeren die zich totaal misdragen tijdens het uitgaan, ligt het altijd aan de ouders. Teveel vrijheid, te weinig verantwoordelijkheid enz. bladiebla.
Nou heb je hier eens een ouder die wel een geweten en verantwoordelijkheid heeft, is het ook weer niet goed.
Dit is lekker voor de tweede keer gebeurd dus? In ruim een jaar tijd? En verder is het goed gegaan, plus hij is zelfstandig thuis gekomen, kon je nog appen, en het was 'maar' een uur later. Ik denk dat de mate van 'straalbezopenheid' dan nogal overdreven wordt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, als je alles maar goed vindt gaat hij zeker denken "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dat vind Mams toch best.. moppert hooguit wat.".
Een gesprek, en dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek en dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek..
Lijkt mij niet de weg. En verborgen houden doet hij dus al. Hij is alleen bij toeval betrapt.
Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:21 schreef Justinn het volgende:
Even voorop gesteld is jouw gevoel van 'misbruik' imo niet zo belangrijk. In de wetenschap dat het een puber betreft, dan weet je dat iedere puber op zoek is naar zijn/haar toelaatbare grenzen. Daar zit echt geen bedoeling achter de ouders bewust kwaad te doen. Iedere puber dat wel eens iets waarvan de ouders geen weet hebben. Nu jij het gelukkig wel weet, kan jij er je voordeel uit halen.![]()
In de kern zijn er twee uiteindes:
a. ouders die alle bewegingen van hun puberende kind onder controle willen houden, met als risico dat kinderen niet zelfstandig worden of dingen in het grootste geheim gaan ondernemen.
b. ouders die hun kinderen volledig loslaten, met als risico dat ze ontsporen.
De waarheid zit hem ergens tussenin. Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen als mijn zoon zo thuis zo komen. Uiteraard kan een goed gesprek volgen, maar dan moet de focus liggen op consequenties van dit soort gedrag en niet het afstraffen van dit gedrag. Een puber van alles en nog wat verbieden werkt 9 van de 10 keer averechts.
Dus je hebt gefaald de afgelopen 17 jaar.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lijkt mij niet de weg. En verborgen houden doet hij dus al. Hij is alleen bij toeval betrapt.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:18 schreef Lienekien het volgende:
Wat had je eigenlijk met hem afgesproken t.a.v. alcohol drinken?
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je had die grens de vorige keer moeten geven, maar toen vond je het leuker om hem uit te lachen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
- Opent topic voor 'input' over passende sanctiequote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:26 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
- Opent topic voor 'input'
- Toont geen enkele bereidheid te bewegen op het onderwerp
Wél drinken, maar niet dronken worden is echt een onmogelijke opgave voor een 17-jarige op een feestje. Na twee biertjes is dat gezonde verstand (wat een 17-jarige net begint te krijgen) helemaal weg.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Pissed niet. Ik heb trouwens nog nooit mijn kinderen in drift/woede gestraft; ik doe dat altijd weloverwogen met een koel hoofd waarbij ik goed nadenk of het wel redelijk is. Als ik daarover twijfel bespreek ik dat met anderen. Zoals nu dus.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je had die grens de vorige keer moeten geven, maar toen vond je het leuker om hem uit te lachen.
En dan nu denken dat je een geldige reden hebt om pissed te zijn
Mijn punt blijft staan; eerst lach je erom, maar nu is het plots iets waar consequenties aan vast zouden moeten zitten. Dat is geen heel rechtlijnige boodschap.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Pissed niet. Ik heb trouwens nog nooit mijn kinderen in drift/woede gestraft; ik doe dat altijd weloverwogen met een koel hoofd waarbij ik goed nadenk of het wel redelijk is. Als ik daarover twijfel bespreek ik dat met anderen. Zoals nu dus.
Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:34 schreef KillemWieft het volgende:
Meer dan erover praten kan je denk ik niet doen. Daarvoor is hij te oud en verwacht er niet teveel van. De kans is groot dat hij gewoon schijt blijft hebben aan jouw gevoelens. Hoort een beetje bij de leeftijd.
Schijt hebben aan de gevoelens van je kinderen. Heel goed. Passende sanctie. Werkt vast niet door bij kinderen. Vergeten ze vast.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.
Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:37 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Mijn punt blijft staan; eerst lach je erom, maar nu is het plots iets waar consequenties aan vast zouden moeten zitten. Dat is geen heel rechtlijnige boodschap.
Als je het allemaal zo goed weet, wat is dan het idee van dit topic? Want op iedere reactie heb jij wel een betweterig antwoord?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.
Aanspreken op het feit dat hij niet heeft laten weten dat het later werd, want daarover hebben jullie duidelijk iets afgesproken. Op zich is het geen probleem dat het later werd, je wist waar hij uithing en met wie. Ook niet heel raar dat hij het vergeten is op een leuk feestje.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.
Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.
De tere kinderzieltjes toch.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:39 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Schijt hebben aan de gevoelens van je kinderen. Heel goed. Passende sanctie. Werkt vast niet door bij kinderen. Vergeten ze vast.
quote:Kinderen worden onuitstaanbaar en zijn niet voorbereid op het echte leven als ouders hen te veel vertroetelen en alles altijd goed vinden. Daarvoor waarschuwt de Britse top-psychologe dr. Amanda Gummer.
Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:45 schreef Ludachrist het volgende:
Blij dat mijn ouders niet dusdanig overtrokken sancties (_!!!! ) begonnen op te leggen als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Ja en nee. Pubers die hard op hun bek gaan, leren imo het snelst. Of dat ook echt zo is, ligt aan het karakter van het kind. Op welke wijze wou je grenzen stellen. Is ietsje later thuis het probleem, het stiekeme gedoe, of het drinken van alcohol? Of alledrie in jouw ogen? Bij mij zou het stiekeme gedoe het enige probleem zijn, uitzonderingen daargelaten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
Élke sanctie (quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.
Als je een passende sanctie weet hoor ik hem graag.
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Leandra het volgende:
Been there, done that, alleen was hij 15... zelf de zooi laten opruimen iig, als hij genoeg teveel gezopen heeft is hij er voor nu wel even klaar mee.
Verder hem zelf aanspreken op zijn verantwoordelijkheid, het is zijn taak dat hij zich niet bezopen drinkt, niet gaan wijzen naar de volwassenen die er ook bij waren, hij is 17, hij is oud genoeg om daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen.
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.quote:"De rechter heeft de moeder een geldboete van 400 euro gegeven omdat de politierechter vindt, dat de moeder als volwassene verantwoordelijk is voor de toestand van minderjarige kinderen", zegt persvoorlichtter Janne Tuijnman. Ouders moeten opletten of er op het feestje van hun kind geen minderjarigen te veel alcohol drinken.
Ja. Vorige keer was schaamte dus voldoende en was een extra 'sanctie' niet nodig en nu opeens wel.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?
Erom lachen: "Hahahaha! Jij was dronken! Lachen joh!"
Uitlachen: "Hahahaha! Had je maar niet zo stom moeten zijn om zo dronken te worden; je hebt je compleet voor schut gezet tegenover iedereen."
Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De tere kinderzieltjes toch.
http://www.welingelichtek(...)en-hun-kinderen.html
[..]
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:55 schreef Chai het volgende:
[..]
Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat.
Met sancties houd je imo een 17-jarige juist klein en stimuleer je het zelfstandigheid en verantwoordelijk handelen niet.
Ergens voorwaarden aan verbinden of afspraken over maken is prima hoor, maar er zijn andere manieren om het niet nakomen daarvan te bestraffen met sancties. Zo los je zaken met andere volwassenen toch ook niet op?
Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-op-feestje-dochter
[..]
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
Dat ligt tegenwoordig vooral aan de reactie van omstanders. Dronken minderjarigen worden nu altijd door de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis als de politie/ambulance erbij betrokken raakt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef zarGon het volgende:
[..]
Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...
Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.
[..]
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:58 schreef Cyanide- het volgende:
Waarom negeer je volkomen dat meerdere mensen al zeggen dat dit het resultaat is van je eigen aanpak? Je kan niet vorige keer een beetje lacherig doen en er nu een halszaak van maken.
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.quote:Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
Je oudste is je jongste niet. Je gaf zelf net ook aan dat het aan het karakter ligt. Je oudste is totaal niet relevant.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.
Overigens sta ik daar nog steeds achter en dat heb ik al een keer aangegeven.
[..]
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.
Maar jij gelooft wel in NIX<18?
Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Chai het volgende:
[..]
'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.
Idd, hij is heus niet vastgebonden aan een stoel en heeft toen een trechter in zijn keel geduwd gekregen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.
Dan blijft dus de vraag over of het redelijk is om jouw kind te sanctioneren o.b.v. het vertoonde gedrag met daarbij in ogenschouw hoe je op vergelijkbare situaties hebt gereageerd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
LOL. Wel als iemand zegt dat:quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:06 schreef Myrr het volgende:
[..]
Je oudste is je jongste niet. Je gaf zelf net ook aan dat het aan het karakter ligt. Je oudste is totaal niet relevant.
Want dat gaat dus over ALLE 17 jarigen en dus ook over oudste toen die 17 was.quote:Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
Daar denkt de wet anders over.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Als hij zijn eigen kots maar opruimt, verder heb je niks te miepen want het is geen klein kind meer
Je oudste is gewoon wat saaier of slimmer dan de jongste. Kan gebeuren.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
LOL. Wel als iemand zegt dat:
[..]
Want dat gaat dus over ALLE 17 jarigen en dus ook over oudste toen die 17 was.
Ah ja, dus als zoonlief een keer een fout maakt volgen er 'sancties', maar als je het zelf doet moet vooral iedereen dat maar verzwijgen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Ouder1 het volgende:
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.
Lieve Chai,quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Chai het volgende:
[..]
Idd, hij is heus niet vastgebonden aan een stoel en heeft toen een trechter in zijn keel geduwd gekregen.
Ik vind het trouwens ook niet zo raar dat hij een gokje waagt als moeders toch vooral gefocust is op de schuld van de organisator van het feestje. Het moedigt het afwentelen van zijn verantwoordelijkheid juist aan.
Heel gek, zoiets schijnt een discussie te heten. Maar ik begrijp dat we vooral ja en amen moeten zeggen en jou moeten vertellen hoe jij je bloedeigen zoon (waar jij het beste van weet wat een goeie 'straf' is) een sanctie op moet leggen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Overigens sta ik daar nog steeds achter en dat heb ik al een keer aangegeven.
[..]
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.
Maar jij gelooft wel in NIX<18?
Volgens mij is iedereen het er over eens dat je hem daarop mag aanspreken? Waarschijnlijk is hij best bereid om zijn excuses daarvoor aan te bieden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.
Waar heb je het over? Zoon kent je langer dan vandaag en als jij geneigd bent om de focus qua schuldvraag/verantwoordelijkheid bij een buitenstaander neer te leggen dan kan hij er mogelijk makkelijk vanaf komen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lieve Chai,
Hoe zie je dat voor je? Dacht je dat ik voor hij naar dat feestje ging samen met hem op het internet gesurfd heb opzoek naar artikelen die aangeven dat de volwassene daar strafbaar voor kan zijn? Zo iets?
Verder; Zoon is verantwoordelijk 100%
Die collega had echter ook beter moeten weten, dat staat los van elkaar.
Ik houd wel altijd aan dat herhaald dezelfde fout maken een strengere sanctie oplevert.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:08 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dan blijft dus de vraag over of het redelijk is om jouw kind te sanctioneren o.b.v. het vertoonde gedrag met daarbij in ogenschouw hoe je op vergelijkbare situaties hebt gereageerd.
Je kind heeft er in ieder geval niets aan als je bij iedere situatie totaal anders gaat reageren en dus onberekenbaar wordt.
Een zeer stevig gesprek met oog op eigen verantwoordelijkheid van het kind, kan overigens al een sactie an sich zijn.
Nee jij bent verantwoordelijk 100%. Beetje iemand anders de schuld van het falen geven.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lieve Chai,
Hoe zie je dat voor je? Dacht je dat ik voor hij naar dat feestje ging samen met hem op het internet gesurfd heb opzoek naar artikelen die aangeven dat de volwassene daar strafbaar voor kan zijn? Zo iets?
Verder; Zoon is verantwoordelijk 100%
Die collega had echter ook beter moeten weten, dat staat los van elkaar.
Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:09 schreef Myrr het volgende:
[..]
Je oudste is gewoon wat saaier of slimmer dan de jongste. Kan gebeuren.
Daarom afstraffen dat hij een keer uit zijn schulp kruipt met keiharde sancties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.
Boeit niets. Als ik het maar weet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:13 schreef MichelWuyts het volgende:
Waarom willen ouders kinderen zo beperken. Wat boeit het dat hij om 4 uur s''morgens terugkomt.
Zolang jongeren anderen geen kwaad doen gewoon hun gang laten gaan.
Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwamquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Daarom afstraffen dat hij een keer uit zijn schulp kruipt met keiharde sancties.
Wat?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwam
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:20 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Nee jij bent verantwoordelijk 100%. Beetje iemand anders de schuld van het falen geven.
quote:
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Dat ga ik dus zeker ook niet doen. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwam
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:29 schreef Ludachrist het volgende:
'Vertel mij niet hoe ik mijn kinderen moet opvoeden![]()
Maar welke sancties zal ik geven?'
Hngg.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.
Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:37 schreef Tinkepink het volgende:
Wat een rare reacties hier. TS vraagt om wat een goede sanctie zou kunnen zijn bij haar puberzoon die zijn afspraken niet nakomt en als reactie krijgt ze terug dat pubers "nu eenmaal zo zijn". Ben het vaak niet met TS eens, maar vond dit niet zi'n rare vraag.
Ontopic: ik zou zoon zelf een sanctie laten bedenken en ook meteen een voor de volgende keer dat hij een samen gemaakte afspraak niet nakomt.
Hoezo?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:39 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.
Precies, TS geeft zelf ook al aan dat de tijd zelf niet zo boeit, maar dat de communicatie belangrijker is. Lijkt me dat je meer bereikt als je eens goed met hem gaat praten dan met sancties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:39 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.
De afspraak was niet 'niet dronken' worden. Er werd vorige keer smalend om gelachen en toen was het 'wel drinken, maar met mate, en fris tussendoor'. Das een béétje te vaag voor de meeste (ZIE JE OUDER1, IK ZEG NIET MEER ALLE) 17-jarigen. Bewust of onbewust krijgen ze teveel ruimte.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden
Afspraak 2:
- om half 1 thuis
Wat is hier niet duidelijk aan?
Dus jouw advies aan TS: eenduidig uit te leggen afspraken maken. En je beiden aan de afspraak houden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:45 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
De afspraak was niet 'niet dronken' worden. Er werd vorige keer smalend om gelachen en toen was het 'wel drinken, maar met mate, en fris tussendoor'. Das een béétje te vaag voor de meeste (ZIE JE OUDER1, IK ZEG NIET MEER ALLE) 17-jarigen. Bewust of onbewust krijgen ze teveel ruimte.
Hoe deze afspraken tot stand zijn gekomen. Is daar samen over gesproken en samen afgesproken? Of is het als regel vastgesteld en afspraak genoemd? Zei hij zomaar om 12.30 thuis te zullen zijn, of vroeg ze hoe laat hij van plan was thuis te komen en zei jij toen maar watquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden
Afspraak 2:
- om half 1 thuis
Wat is hier niet duidelijk aan?
Ja, wel mogen drinken of niet mogen drinken. Niemand vind het leuk om kotsend boven de pot te hangen, dus dat wordt echt geen terugkerend fenomeen. En mocht dat tóch zo zijn kan je daar dán op ingrijpen. Maar vage regels en dan voor de 2e keer IN RUIM EEN JAAR TIJD dronken thuis komen en allerlei sancties opgelegd krijgen... neh.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:47 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dus jouw advies aan TS: eenduidig uit te leggen afspraken maken. En je beiden aan de afspraak houden.
Niet echt een fantastische afspraak voor een puber, vind je niet?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
Een 10-jarige vraag je wat hij een passende sanctie vind. Een 17-jarige kan je dat niet meer vragen, die is bijna meerderjarig en voor de wet bijna volwassen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:59 schreef anotherRandomdude het volgende:
Praat op een later moment (bij voorkeur als hij weer nuchter is ) over wat er nou precies gebeurd is.
Luister naar het verhaal van zijn kant zonder het al op voorhand te veroordelen.
Geef hierna aan wat je/u als ouder/verzorger dwars zit.
Vraag daarna aan hem wat hij zelf een passende ''sanctie'' vindt voor zijn gedrag, en of hij zich daar ook aan wil houden. (Als blijkt dat hij zelf vind dat het allemaal wel mee valt, is dat waarschijnlijk ook niet het moment om op hem in te praten)
In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
Welke 17-jarige gaat zichzelf nou dubbel zo hard straffen (dan nodig)?quote:Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.
Dat was zijn voorstel waarna ik er twee maal 24 uur van maakte. Niet andersom dus.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:32 schreef zarGon het volgende:
[..].
[..]
Welke 17-jarige gaat zichzelf nou dubbel zo hard straffen (dan nodig)?
Nice!quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
Nou puber is wakker.
Kwam zelf direct met: "We moeten een goed gesprek hebben maar mag ik eerst een glas water pakken?"
Toen hij ging zitten zei hij gelijk: "Tja, dit is de tweede keer dat ik dit flik dus hier staat nu een sanctie op."
We hebben alle afspraken samen nog eens doorgelopen, ik heb de sancties die voorgesteld zijn (de enkele hier maar ook via whatsapp van bv mijn vriend) voorgelegd, net als de opmerkingen hier dat dit 'gewoon natuurlijk gedrag' is en dus afgedaan kan worden met een gesprek. Dat laatste was hij het trouwens zelf ook niet mee eens. In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
In gezamenlijk overleg hebben we een sanctie afgesproken: Hij is twee maal 24 uur (aan elkaar) aan mij 'gekoppeld'. Daarbij is de nacht vrij.. dan kan hij naar zijn vriendin binnen afgesproken tijden. Het houdt dus in dat hij alles met mij samen moet doen; hondenuitlaten, boodschappen, eten koken, e.d. Wat ik doe gaat hij mee. En nee, dat vind een puber echt niet leuk.
Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.
Opgelost dus.
Dan heb ik dus helemaal niets meer te vertellen want dan zit hij op kamers..quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:35 schreef shifto het volgende:
Ga het topic niet lezen want komop, hoeveel fokkers gaan nou iets echt nuttigs melden?Maar praat gewoon met die jongen, hoe meer straf ik kreeg hoe meer ik er voor ging zorgen dat mijn ouders het niet te weten kregen.
Oh kan niet dronken thuiskomen? Volgende keer zeg ik wel dat ik bij een vriend blijf slapen. Je kan beter zorgen dat jullie hier close over blijven en goed over kan praten want over een jaar is hij 18 en heb je helemaal weinig te willen als je elkaar dwars gaat zitten.
Precies, maar met een goede band komt hij maar al te graag bij mammie hoor (al is het maar om zijn was te doen!).quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan heb ik dus helemaal niets meer te vertellen want dan zit hij op kamers..
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Oh boy. Ik kan niet wachten op de topics.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus:quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat was zijn voorstel waarna ik er twee maal 24 uur van maakte. Niet andersom dus.
Veder denk ik dat hij dacht: Als je geschoren wordt kan je beter stil zitten. Of hij begint een beetje over het hoogtepunt van de puberteit heen te groeien.
Dank jequote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Nice!
Vooral dat in overleg, dat hij zelf die sanctie verwachte en meedacht.
Als ik dit zo lees denk ik dat je het goed voor elkaar hebt. Je hebt een gezonde puber (die dus ook weleens wat doms doet), maar hij ziet het in en je kan met hem praten erover.
Je mag er dan misschien alleen voor staan en af toe daardoor twijfelen aan jezelf, maar ergens heb je iets heel prima gedaan als je 17 jarige zo met je praat en redelijkheid ziet in 'sancties'.
Ook de rest geeft aan dat je ergens iets goed hebt gedaan, dit soort domme uitspattingen als echte uitzondering en vooral dat besef bij hem dat het niet ok is.
Maak een lekker bakje thee voor jezelf en leun achterover, dit moment moet je vieren! Je opvoeding werpt zijn vruchten af.
Ik zie haar nu al klagen dat de navelstreng niet onder de deur door gaat passen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:37 schreef Myrr het volgende:
[..]
[..]
Oh boy. Ik kan niet wachten op de topics.
Ik hoop dat die dude op Fok gaat komen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:39 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik zie haar nu al klagen dat de navelstreng niet onder de deur door gaat passen.
Dat zijn dan ook zorgelijke momenten als ouder zijnde.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:37 schreef Myrr het volgende:
[..]
[..]
Oh boy. Ik kan niet wachten op de topics.
Klopt, al zou ik het zelf liever zo hebben dat mijn kind zijn grenzen een beetje heeft leren kennen en zich bij ons op zijn gemak voelt om openlijk te spreken over dingen en ervaringen, zonder angst dat hij wordt afgestraft, voordat hij op zichzelf gaat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:40 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook zorgelijke momenten als ouder zijnde.
Ik heb het geluk dat ik samen met zijn vader hem en we het met elkaar over dat soort zaken kunnen hebben. Snap best dat iemand die het alleen niet rooien soms best even een klankbord kan gebruiken.
Bijna.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:38 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dus:
- Je hebt de mogelijke sancties met hem doorgenomen.
- Je geeft aan dat een sanctie niet nodig is en dat het gesprek voldoende is.
- Hier is hij het niet mee eens, want "hij weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier".
- Hij kwam zelf met 'straf me 4 dagen'.
Ja, mja.
Okay.
Zou maar zo kunnen!quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:39 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik zie haar nu al klagen dat de navelstreng niet onder de deur door gaat passen.
Dat heet het beestje bij zijn naam noemen. Je zal hier en daar grenzen aan moeten geven en dat zijn nu eenmaal sancties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:40 schreef Ludachrist het volgende:
Het meest moet ik nog lachen om de term 'sancties' die jullie gebruiken.
Het is je zoon, niet Noord-Korea.
Wel leuke strohalm heb je bedacht. Lekker je bijna volwassen kind aan je vastbinden. Christus te paard zeg.quote:
Een biertje, een feestje, allemaal ok. Maar er zijn grenzen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:43 schreef Myrr het volgende:
[..]
Klopt, al zou ik het zelf liever zo hebben dat mijn kind zijn grenzen een beetje heeft leren kennen en zich bij ons op zijn gemak voelt om openlijk te spreken over dingen en ervaringen, zonder angst dat hij wordt afgestraft, voordat hij op zichzelf gaat.
Dan leert hij jouw grenzen kennen, niet de zijne.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Grenzen leren kennen doe je niet door grenzeloos te zijn, alles toe te laten. Dat doe je door veel ruimte binnen grenzen te geven, maar die grenzen wel te bewaken.
Ach, wat een onzin.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:45 schreef Myrr het volgende:
Straks op kamers heeft hij fuckall sancties van mammie. Die gaat volledig van God los de eerste periode. Hoop dat hij een wasbak op z'n kamer heeft.
Zo ontzettend dit!quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:53 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dan leert hij jouw grenzen kennen, niet de zijne.
Onzin ja? Ben je wel op de hoogte wat jongeren vandaag de dag allemaal doen? En dan niet een paar, maar gewoon meer dan de helft van de jongeren die regelmatig uitgaan. Het is eerder uitzondering dan regel geen harddrugs te gebruiken op een gemiddeld feestje.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ach, wat een onzin.
Wat is er zo onredelijk hieraan dan?
Of hij maakt die grenzen tot zijn eigen grenzen. Wat gezonde grenzen zijn, als in gewoon even laten weten dat het later wordt en niet je een ongeluk zuipen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:53 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dan leert hij jouw grenzen kennen, niet de zijne.
Aangezien ik een 17 jarige heb die volgende maand 18 wordt ja, daar ben ik mee bekend.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:59 schreef Myrr het volgende:
[..]
Onzin ja? Ben je wel op de hoogte wat jongeren vandaag de dag allemaal doen? En dan niet een paar, maar gewoon meer dan de helft van de jongeren die regelmatig uitgaan. Het is eerder uitzondering dan regel geen harddrugs te gebruiken op een gemiddeld feestje.
Succes.
Dan heb je geluk dat je een fanatiek sportend kind hebt, dat daar meer plezier uit haalt dan uit feesten. De meeste jongeren zijn echter niet zo.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Of hij maakt die grenzen tot zijn eigen grenzen. Wat gezonde grenzen zijn, als in gewoon even laten weten dat het later wordt en niet je een ongeluk zuipen.
Werkt hier prima. Nu heb ik het geluk dat hij fanatiek sport en zuiperij niet in zijn eigen schema past. Maar vond het best mooi toen hij vroeger dan verwacht thuiskwam van een feest in het dorp verderop omdat iedereen dronken begon te worden en hij last had van hossende mensen die hier over hem heen hadden gegooid.
Misschien gaat hij ooit nog wel los, dat is mogelijk. Maar hij heeft voldoende mee gekregen om daarin niet te belachelijk ver te gaan. Ruime grenzen, veel openheid, voldoende kans om zichzelf te vinden hierin. Maar wel beperkingen, de uiterste grenzen bewaken.
Dat is gewoon gezond.
Aangezien die 17-jarige uit zichzelf naar huis gaat omdat 'mensen dronken worden' vraag ik me af of jouw kind wel helemaal overeenkomt met de groep waar Myrr op doelt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Aangezien ik een 17 jarige heb die volgende maand 18 wordt ja, daar ben ik mee bekend.
Dat is overdreven.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef Ludachrist het volgende:
'Zoon, we gaan je je grenzen leren kennen. Vanaf nu is je grens drie biertjes'.
Nou, je moet het ook allemaal lekker zelf weten, maar ik ben toch blij dat mijn ouders hier wat meer ontspannen in stonden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:04 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat is overdreven.
Keertje goed aangeschoten zijn, enkele keer er net overheen is echt geen ramp. Maar op z'n minst wat leedvermaak en/of afkeur van je ouders hoort daarbij. Daar leer je van.
Ouders die alles wel best vinden levert meer van die ellende op. Dat zie ik overal om me heen. Te streng werkt niet, te los ook niet.
Deden mijn adoptieouders ook met van alles, kijk wat er van terecht is gekomenquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef Ludachrist het volgende:
'Zoon, we gaan je je grenzen leren kennen. Vanaf nu is je grens drie biertjes'.
Hij heeft ook weleens die grens opgezocht, maar het leedvermaak en wat pesten ermee heeft de grens aangegeven. Zou hij het vaker doen zouden er hier ook gevolgen zijn. Passend bij zijn leeftijd, maar wel gevolgen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:03 schreef Silenus het volgende:
[..]
Aangezien die 17-jarige uit zichzelf naar huis gaat omdat 'mensen dronken worden' vraag ik me af of jouw kind wel helemaal overeenkomt met de groep waar Myrr op doelt.
Dat, gewoon iedere dag naar de klote. Al leert ieder verstandig mens het brokken in de wasbak snel genoeg af.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:45 schreef Myrr het volgende:
Straks op kamers heeft hij fuckall sancties van mammie. Die gaat volledig van God los de eerste periode. Hoop dat hij een wasbak op z'n kamer heeft.
Ah joh, gewoon zoveel mogelijk wegspoelen en de rest met je vingers eruit scheppen en uit je raam mieteren. Als je lam bent boeit dat toch niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:09 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat, gewoon iedere dag naar de klote. Al leert ieder verstandig mens het brokken in de wasbak snel genoeg af.
Los van god groep? Bedoel je 'van god los', neem ik aan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:08 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En zover ik kan lezen zit de zoon van ouder1 eerder in de groep van mijn zoon dan in de los van god groep (met zijn 2 keer zoiets doen).
Die los van god groep hebben of overdreven strenge ouders, of ouders die zo'n beetje alles best vinden, ellende afdoen met een begrijpend, maar vooral niet afkeurend gesprek.
Denk dat je mijn manier wat te zwaar maakt. Er is veel ruimte binnen de grenzen, die grenzen liggen steeds ruimer.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:05 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nou, je moet het ook allemaal lekker zelf weten, maar ik ben toch blij dat mijn ouders hier wat meer ontspannen in stonden.
Ach kom zeg, hij krijgt geen maand huisarrest ofzo...quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:11 schreef Silenus het volgende:
[..]
Los van god groep? Bedoel je 'van god los', neem ik aan?
Ik denk dat het niet allesbepalend is, en dat het misschien wel niets uit maakt. Ik werd vroeger volledig vrij gelaten en ben toch geen drugs gaan gebruiken, bijv. Uiteindelijk natuurlijk wel 100 keer (figuurlijk, letterlijk ook) op m'n bek gegaan, maar elk kind/puber/jongvolwassene gaat toch wel ooit z'n eigen grenzen opzoeken.
Tenzij je echt een heel bang/suf kind bent, maar als je echt gaat leven kan het heus geen kwaad om een paar keer te vallen. Ik denk dat je met die sancties na zo'n sullig uurtje te laat komen uiteindelijk toch een zacht ei kweekt ipv iemand die het leven aan kan.
Reuzeleuk voor jullie. Desalniettemin ben ik nog altijd blij dat mijn ouders me geen 'sancties' oplegden als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:11 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Denk dat je mijn manier wat te zwaar maakt. Er is veel ruimte binnen de grenzen, die grenzen liggen steeds ruimer.
Al met al doet hij het verdomde goed al zeg ik het zelf. Wie weet wat de toekomst brengt, maar zoals ik het zie komt het wel goed allemaal.
Aan het eind van de dag heb ik een zoon die vrijwel alles gewoon verteld, waarmee we nog een (goede) connectie hebben. Die (tot nu toe) zijn grenzen kent. Ik ben (meestal) een tevreden moeder.
Echt hè.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:50 schreef Myrr het volgende:
[..]
Wel leuke strohalm heb je bedacht. Lekker je bijna volwassen kind aan je vastbinden. Christus te paard zeg.
Ik zie juist dat het per kind verschilt wat een effectieve aanpak is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:04 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat is overdreven.
Keertje goed aangeschoten zijn, enkele keer er net overheen is echt geen ramp. Maar op z'n minst wat leedvermaak en/of afkeur van je ouders hoort daarbij. Daar leer je van.
Ouders die alles wel best vinden levert meer van die ellende op. Dat zie ik overal om me heen. Te streng werkt niet, te los ook niet.
Dan kunnen ze ondertussen samen nog eens goed analyseren waar het mis is gegaan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:17 schreef Chai het volgende:
[..]
Echt hè.Waarom zou je dat ook willen? Laat hem lekker zelf de hond uitlaten, boodschappen doen en koken voor iedereen. Waarom moet dat per se onder de vleugels van moeders?
Tja...quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:13 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Reuzeleuk voor jullie. Desalniettemin ben ik nog altijd blij dat mijn ouders me geen 'sancties' oplegden als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Ja, vreselijk. Arme jongen en arme schoondochter.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:17 schreef Chai het volgende:
[..]
Echt hè.Waarom zou je dat ook willen? Laat hem lekker zelf de hond uitlaten, boodschappen doen en koken voor iedereen. Waarom moet dat per se onder de vleugels van moeders?
[..]
Ik zie juist dat het per kind verschilt wat een effectieve aanpak is.
Of gewoon even wat 'samen' tijd hebben. Gewoon even keuvelen over vanalles, waardoor je wat meer inzicht krijgt in je jongeling. En de connectie behoud.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:24 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dan kunnen ze ondertussen samen nog eens goed analyseren waar het mis is gegaan.
Ja zegt, arm kind, zware mishandeling hoor. Even samen de hond uitlaten, afschuwelijk zeg!quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:27 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ja, vreselijk. Arme jongen en arme schoondochter.
Pfffff...quote:
Even samen de hond uitlaten is niet hetzelfde als twee dagen lang alles met je moeder moeten doen. Vrij unieke en wanhopige maatregel ook. Laat dat jong lekker het gras maaien ofzo.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Of gewoon even wat 'samen' tijd hebben. Gewoon even keuvelen over vanalles, waardoor je wat meer inzicht krijgt in je jongeling. En de connectie behoud.
Vind werkelijk dat het hier wel heel zwaar opgenomen wordt. Echt sinds wanneer is even samen de hond uitlaten een buitensporige 'straf'? Een afschuw, dat arme kind, zware mishandeling zeg!
Ga anders even volledig voorbij aan de wanhoop die er achter zit en het feit dat die jongen gewoon een vriendin heeft die Ouder1 waarschijnlijk gaat proberen te wurgen met haar navelstreng.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:28 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ja zegt, arm kind, zware mishandeling hoor. Even samen de hond uitlaten, afschuwelijk zeg!
Maar verder ben ik blij dat jij en je kind een goede band hebben hoor. Voed hem vooral op zoals jij dat wilt.quote:
Wel als dat verplicht is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:28 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ja zegt, arm kind, zware mishandeling hoor. Even samen de hond uitlaten, afschuwelijk zeg!
2 dagen een half huisarrest. Echt, de afschuw zeg! Haal de kinderbescherming erbij!quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:29 schreef Myrr het volgende:
[..]
Even samen de hond uitlaten is niet hetzelfde als twee dagen lang alles met je moeder moeten doen. Vrij unieke en wanhopige maatregel ook. Laat dat jong lekker het gras maaien ofzo.
Je begint niet met de verbinding bewaren, je poogt die te behouden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel als dat verplicht is.
Verbinding kun je niet afdwingen. Als je bovendien past begint de verbinding te bewaren met je 17-jarige ben je rijkelijk laat.
Je doelt op die vriendin die hij wel gewoon mag zien?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:30 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ga anders even volledig voorbij aan de wanhoop die er achter zit en het feit dat die jongen gewoon een vriendin heeft die Ouder1 waarschijnlijk gaat proberen te wurgen met haar navelstreng.
Op een gezonde manier ja. Niet door als straf te zorgen dat je zoon 48 uur lang geen stap mag zetten zonder dat jij er bij bent.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Je begint niet met de verbinding bewaren, je poogt die te behouden.
Dat had ik ook, maar ik stuurde dan gewoon een berichtje wanneer ik richting huis vertrok en verwachtte thuis te zijn. Strakke tijden over afspraken had ik niet, het was belangrijker dat ik samen met iemand fietste en diegene liet weten wanneer ik veilig thuis was gekomen, want ik moest ook standaard nog een heel stuk alleen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Misschien ook wel een gevolg van waar we wonen, dingen zijn snel wat verder weg. Met een fikse tijd waarin hij in niemandsland reist.
Dan moet die er al zijn. Dat begint al met je baby, niet pas met je puber.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Je begint niet met de verbinding bewaren, je poogt die te behouden.
Dat is dan ook niet aan de orde, het is een half huisarrest. Vrij losjes.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:33 schreef Myrr het volgende:
[..]
Op een gezonde manier ja. Niet door als straf te zorgen dat je zoon 48 uur lang geen stap mag zetten zonder dat jij er bij bent.
Wat ontzettend sneu dit.
Dat is niet wat ts postte.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet aan de orde, het is een half huisarrest. Vrij losjes.
Huisarrest is dat je kind zich gewoon ophoudt in zijn kamer tot hij weer naar buiten mag, niet dat je pols in een handboei met die van je moeder verbonden is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet aan de orde, het is een half huisarrest. Vrij losjes.
Ik zie hier geen sprake van strakke tijden. Enkel een zeggen dan en dan thuis te zijn en niet even laten weten dat het anders wordt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:34 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat had ik ook, maar ik stuurde dan gewoon een berichtje wanneer ik richting huis vertrok en verwachtte thuis te zijn. Strakke tijden over afspraken had ik niet, het was belangrijker dat ik samen met iemand fietste en diegene liet weten wanneer ik veilig thuis was gekomen, want ik moest ook standaard nog een heel stuk alleen.
Toen ik 18 was had ik studentenOV ging ik weleens een nachtje stappen in een andere stad en dan met de eerste trein in de ochtend weer richting huis. Zo lang ik dat maar liet weten was dat geen probleem.
Van strakke tijden en sancties naar op eigen houtje mededelen wanneer je komt en gaat vind ik nogal groot.
Dat hebben met je kind is wat anders als het behouden met je puber (dat gaat met vlagen, soms wat verder weg, soms verrassen ze je ineens positief).quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan moet die er al zijn. Dat begint al met je baby, niet pas met je puber.
Absoluut wel.quote:
Je vindt al zijn contact met zijn vrienden en vriendin afpakken minder zwaar dan even samen de hond uitlaten? Even een half uur tot uur met je moeder doorbrengen, wat keuvelen, is afschuwelijk, maar 2 dagen op de kamer mokken, zonder contact met je vrienden en niet naar je vriendin mogen is ok?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:36 schreef Myrr het volgende:
[..]
Huisarrest is dat je kind zich gewoon ophoudt in zijn kamer tot hij weer naar buiten mag, niet dat je pols in een handboei met die van je moeder verbonden is.
Om 8 uur op voor ontbijt. Samen eten en daarna afwassen, prima. WiFi uit ook goed. Maar dit, kom op zeg.
Nee, ik vind het gewoon ziek en zeer ongezond, zeker omdat Ouder1 betreft die sowieso al een beetje labiel is, je kind te dwingen om 48 uur met zijn moeder door te brengen op deze leeftijd vlak voor je kind uit huis gaat. Die omgang zou vrijwillig moeten zijn, niet gedwongen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:45 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Je vindt al zijn contact met zijn vrienden en vriendin afpakken minder zwaar dan even samen de hond uitlaten? Even een half uur tot uur met je moeder doorbrengen, wat keuvelen, is afschuwelijk, maar 2 dagen op de kamer mokken, zonder contact met je vrienden en niet naar je vriendin mogen is ok?
Het zal wel. Denk dat je je gevoel bij die user wat teveel mee laat spelen en er meer van maakt dan het is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:50 schreef Myrr het volgende:
[..]
Nee, ik vind het gewoon ziek en zeer ongezond, zeker omdat Ouder1 betreft die sowieso al een beetje labiel is, je kind te dwingen om 48 uur met zijn moeder door te brengen op deze leeftijd vlak voor je kind uit huis gaat. Die omgang zou vrijwillig moeten zijn, niet gedwongen.
Niet omdat dat zo lullig voor hem zou moeten zijn, maar omdat het gewoon ziek is om op die manier je ouderrol te vervullen. Het doel van opvoeden is een zelfstandige individu de wereld in te sturen die zijn eigen boontjes kan doppen. Ouders moeten leren loslaten en zich op de achtergrond houden wanneer de tijd rijp is.
Bij iedere andere user had ik hetzelfde gedacht hoor. Ze vroeg om een passende sanctie en dat is dit niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Het zal wel. Denk dat je je gevoel bij die user wat teveel mee laat spelen en er meer van maakt dan het is.
Zucht.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:55 schreef Myrr het volgende:
[..]
Bij iedere andere user had ik hetzelfde gedacht hoor. Ze vroeg om een passende sanctie en dat is dit niet.
Dit heeft geen fuck met een sanctie te maken. Dat wat jij opsomt is een sanctie, dit is gewoon misbruik maken van de situatie om je kind nog even flink vast te kunnen klampen. Het gaat zijn doel totaal voorbij, want wat precies zou hij hier van moeten leren?
En een sanctie hoort inderdaad niet leuk te zijn, dus dan inderdaad op zijn kamer mokken met wat minder contact. Jij vind half huisarrest prima en lekker keuvelen oh wat erg. Nee, dat is het juist, het is geen sanctie, het is gewoon triest. Geef dan echt een sanctie.
wrm moet hij zo vroeg thuis zijn überhaupt? En af en toe dronken is toch ook niet erg? Hoort bij de leeftijd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zoiets zat ik dus ook te denken alleen voor een huidige puber is 24 uur zonder mobiel natuurlijk al een absurd hoge straf, laat staan een week.
Uiteraard laat ik hem eerst zelf een voorstel doen maar ik wil wel een beetje een richtlijn in mijn hoofd hebben wat passend is.
als t zijn eigen voorstel was waar ben je dan zo boos over? En voor wat straf je hem dan eigenlijk. Zeg dan gewoon tegen hem" joh je mag best later thuiskomen maar ik wil t dan wel weten zodat ik me geen zorgen hoef te maken. Dus meld t voortaan " of laat hem gewoin thuis komen zolaat hij wil maar zeg dat hij laat weten waar hij is of appt zodra hij naar huis vertrekt enz. Aks je dan toevallig wakker bent lees je dat. Maja er kan altijd iets gebeureb dat blijf je houden. Ook op een vroeg tijdstipquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
gekoppeld aan jou?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
Nou puber is wakker.
Kwam zelf direct met: "We moeten een goed gesprek hebben maar mag ik eerst een glas water pakken?"
Toen hij ging zitten zei hij gelijk: "Tja, dit is de tweede keer dat ik dit flik dus hier staat nu een sanctie op."
We hebben alle afspraken samen nog eens doorgelopen, ik heb de sancties die voorgesteld zijn (de enkele hier maar ook via whatsapp van bv mijn vriend) voorgelegd, net als de opmerkingen hier dat dit 'gewoon natuurlijk gedrag' is en dus afgedaan kan worden met een gesprek. Dat laatste was hij het trouwens zelf ook niet mee eens. In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
In gezamenlijk overleg hebben we een sanctie afgesproken: Hij is twee maal 24 uur (aan elkaar) aan mij 'gekoppeld'. Daarbij is de nacht vrij.. dan kan hij naar zijn vriendin binnen afgesproken tijden. Het houdt dus in dat hij alles met mij samen moet doen; hondenuitlaten, boodschappen, eten koken, e.d. Wat ik doe gaat hij mee. En nee, dat vind een puber echt niet leuk.
Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.
Opgelost dus.
Ik heb vanaf m'n 15e ook genoeg uitgehaald hoor, maar ben wel van mening dat ouders dit niet goed moeten keuren. Maar ja tussen 15 en 17 zit wel verschil en het is niet zo dat die jongen elk weekend naar de klote gaat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:37 schreef Mutiilation het volgende:
Ik was op 16-jarige leeftijd altijd tot 5 uur 's ochtends aan het zuipen. En als ik een kater had zag mijn moeder het als "eigen schuld". De jaren toen ik 15/16 was waren de mooiste jaren uit mijn leven.
Wat een straf, 48 uur met Ouder1 doorbrengen :|quote:
ik had nooit strenge tijden. Ik denk dat je je beter kunt richten op dat je kind genoeg geinformeerd is over de gevaren die er zijn tijdens t uitgaan en bespreken hoe je kind veilig thuis komt. dat je hem vrijheid geeft maar wel terug verwacht dat hij zich niet t ziekenhuis in drinktquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 20:30 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Ik heb vanaf m'n 15e ook genoeg uitgehaald hoor, maar ben wel van mening dat ouders dit niet goed moeten keuren. Maar ja tussen 15 en 17 zit wel verschil en het is niet zo dat die jongen elk weekend naar de klote gaat.
Zoals ik eerder zei denk ik niet dat er meer gedaan kan worden dan erover praten. Dat hij er alsnog voor kan kiezen om toch lekker te doen waar hij zin in heeft is waar TS mee zal moeten leren leven. Hoort bij de leeftijd van het kind. Jongens zijn sowieso over het algemeen wat egocentrischer en zullen eventueel gezeik (of straf) van pa en ma incalculeren, maar alsnog doen waar zij op dat moment zin in hebben. Praten en voorstellen dat hij voortaan even appt als hij van plan is om later thuis te komen dan gepland.
Dat zijn niet dezelfde mensen he, vrijdenkende fokkers en die moraalridders 'elders'.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat een onzin. Ik ben inmiddels 56 en geraak nog steeds regelmatig straalbezopen. En hoe weet je überhaupt dat ie dronken was? Kotsen kan net zo goed van XTC of wiet komen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
OUDER1 werkt toch gewoon, dus controle op tijdstip uit bed gaan is er sowieso niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 23:05 schreef mrspoeZ het volgende:
De 'sanctie' had moeten zijn gewoon de volgende morgen om 10 u (of wat gewoon is in jullie huishouden) uit bed en daarna werken in de tuin, de kozijnen schuren of de kelder leegruimen.
's Avonds een stoere vent, 's morgens een stoere vent. Nu is ie te laat én dronken thuisgekomen en heeft daarna tot half vier in de middag mogen slapen. In je vakantie twee dagen met je moeder aankeutelen is toch zeker geen straf, zeker niet als die moeder de helft van haar dag op FOK! zit.
Nee toch, die is toch al heel lang op zoek naar werk?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 23:48 schreef MCH het volgende:
[..]
OUDER1 werkt toch gewoon, dus controle op tijdstip uit bed gaan is er sowieso niet.
Ik had mijn ouders hard uitgelachen als ze met deze 'sancties' zouden komen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 23:05 schreef mrspoeZ het volgende:
De 'sanctie' had moeten zijn gewoon de volgende morgen om 10 u (of wat gewoon is in jullie huishouden) uit bed en daarna werken in de tuin, de kozijnen schuren of de kelder leegruimen.
's Avonds een stoere vent, 's morgens een stoere vent. Nu is ie te laat én dronken thuisgekomen en heeft daarna tot half vier in de middag mogen slapen. In je vakantie twee dagen met je moeder aankeutelen is toch zeker geen straf, zeker niet als die moeder de helft van haar dag op FOK! zit.
Wat een verschrikkelijke jongen. Schoolvakantie. Al 17 jaar en bezopen, en ruim een jaar geleden ook al een keer. Twee keer bij een puber in ruim (hoe ruim?) 1 jaar. Ik zou heel voorzichtig zijn met dat straffen, want je weet toch dat als ie zijn boeltje pakt en (bv. bij die dertiger intrekt) de politie hem echt niet terughaalt! Wettelijk mag ie dat met 18, in de praktijk zal het met 16-17 zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:29 schreef Ouder1 het volgende:
Omdat OUD vrijwel alleen gaat over zwangerschap en baby's plaats ik mijn opvoedvraag maar hier. Kind van17 is geen baby meer. Omdat ik een alleenstaande ouder ben zoek ik feedback om mijn eigen reacties/gevoelens aan de realiteit te toetsen. Regelmatig kom ik zo op andere inzichten.
Graag even vermelden als je zelf nog onder de 21 jaar bent... want dat maakt voor mij wel verschil al neem ik die reacties ook mee in mijn afwegingen.
Punt is dus:
Ik moet tegenwoordig elke dag vroeg op; 6:00 uur en kan pas rond 23:30 uur naar bed. Beetje slaapgebrek dus.
Zoonlief van 17 jaar oud, wilde naar een verjaardagsfeest van een collega. Die collega is 35 jaar oud maar vrijwel alle medewerkers, en dus gasten op dat feestje, zijn onder de 18 jaar.
Maandagavond, zomervakantie, ach, waarom niet toch? Zijn beste vriend vanaf de basisschool ging ook, het is te fietsen, dus ik zag er geen kwaad in. Hij wilde graag tot 0:30 blijven (zijn eigen voorstel). Leek me prima voor die leeftijd. Afspraak was dat hij me even wakker zou maken bij thuiskomst zodat ik wist dat hij thuis was en me geen zorgen hoefde te maken.
Het liep even anders. Ik had stevig last van mijn rug en kon daardoor de slaap niet vatten en zat weer op de bank. Beetje knikkebollen. Om 1:00 vroeg ik me af waar hij bleef. Dus Whatsappje gestuurd. Ik kreeg een geschrokken reactie terug: "Oeps, ik kom nu naar huis." Dat is een kwartiertje fietsen. Om 2:00 zette hij zijn fiets in het schuurtje.
Dat is al tot daaraan toe. Maar behalve een zwaai/groet in de deuropening zei hij niets en ging gelijk door naar bed. Niet zoals we hier gewend zijn. Een halfuur later wilde ik weer proberen te gaan slapen en zag dat het licht nog in zijn kamer brandde. Ik klop op de deur, geen reactie. Dus ik doe voorzichtig de deur open om het licht uit te doen. Blijkt meneer behoorlijk te hebben liggen kotsen. Die was dus echt straalbezopen en wie weet wat nog meer. Vandaar dat hij niet even bij zijn moeder kwam zitten. Bang dat ik het zou merken natuurlijk.
Nu is dit niet de eerste keer dat hij op een feest echt te veel gedronken heeft. Dik een jaar geleden was het ook een keertje raak op een feestje met vrienden van ongeveer zijn eigen leeftijd en ietsje ouder. Toen heb ik dat afgedaan met hem vierkant uitlachen om zijn kater, hem de troep op laten ruimen en veel lol om de foto's waar hij er echt belachelijk op uit zag.
Ik dacht dat hij zijn lesje hiermee wel had geleerd. Niet dus.
Extra belastende feiten, vind ik, zijn dat hij misbruik heeft gemaakt van de wetenschap dat ik al zou slapen als hij thuis kwam, het veel te laat thuiskomen, het proberen te verbergen en dat een volwassene hem dronken heeft gevoerd (al is dat vooral een zaak van die debiel).
Ik vind dus dat er dit keer een sanctie op moet staan. Alleen, wat is redelijk? Feestjes heeft hij voorlopig niet in de planning dus die verbieden is nutteloos. Huisarrest? Mobiel inleveren? Zo ja, hoelang? Of een andere sanctie?
Ik wil dat hij weet dat hij te ver is gegaan hiermee maar ik wil ook niet overdrijven met de sanctie. Daarom vraag ik hier om raad. Het ging dus niet over een beetje aangeschoten maar om echt straalbezopen.
Als je nou de persoonlijke aanvallen en beledigingen eens zou schrappen uit je posts, dan zouden je adviezen misschien eens wat serieuzer genomen worden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:33 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Wat een verschrikkelijke jongen. Al 17 jaar en bezopen, en ruim een jaar geleden ook al een keer. Twee keer bij een puber in ruim (hoe ruim?) 1 jaar. Ik zou heel voorzichtig zijn met dat straffen, want je weet toch dat als ie zijn boeltje pakt en (bv. bij die dertiger intrekt) de politie hem echt niet terughaalt! Wettelijk mag ie dat met 18, in de praktijk zal het met 16-17 zijn.
Wat een lieve jongen! Als je een verkeerde had probeerde hij het niet voor je te camoufleren maar schold ie je uit dat hij er niet van gediend was dat je hem sms jes (oid) stuurt.
Dus je probeert dit gezin te redden door haar aan te raden een man te zoeken? Echt, doe normaal, joh.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:56 schreef LeesFoknl het volgende:
Neen, tegen domme mensen moet je extra duidelijk zijn anders begrijpen ze het niet. En daar komt nog bij dat ik probeer dit gezin (nou ja) te redden. Vooral voor die jongen.
Als je een snorfiets wilt rijden heb je een diploma nodig maar om een kind op te voeden dat mag iedere "random" onnozele proberen. Als het niet lukt, ja, jammer dan, hebben we alweer een ongelukkige erbij, en een die met een beetje pech onze maatschappij (en zichzelf) veel ellende berokkent. Overigens, bedoel dit geheel in het algemeen en niet speciaal op deze ts-er.
![]()
Je weet wie het is, toch?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:30 schreef Lienekien het volgende:
Je luistert graag naar je eigen geklets, hè?
Beste tip van de dag.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je nou de persoonlijke aanvallen en beledigingen eens zou schrappen uit je posts, dan zouden je adviezen misschien eens wat serieuzer genomen worden.
Ik heb je rands gelezen maar je kon er niet veel meer naast zitten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:39 schreef LeesFoknl het volgende:
Ook, en lees graag wat ik geschreven heb eens terug.
Vrouwen zijn anders: zij zien hun kinderen het liefste braaf thuis, misschien wat karaoke doen en dansje instuderen. daar wordt een jongen doodongelukkig van. Tot zelfs psychisch gestoord.
Jongen 16 jaar komt thuis in schoolvakantie: ik mag bij de boer (onbetaald) meehelpen bij het hooien dan mag ik de hele dag op de tractor rijden.
Moeder: oh no, dat is te gevaarlijk, als je ervan afvalt en onder de wielen komt![]()
Vader: ah, is leuk, maar ik wil niet dat je er ook mee de weg opgaat![]()
![]()
Ga met je tijd mee; Jongeren sturen Whatsappjes, geen smsjes. Dat jouw (stief)zoons je de huid vol scholden als je kritiek op hen uitte ligt niet aan het feit dat je kritiek uitte maar omdat die (stief)zoons niet goed opgevoed waren.quote:Wat een lieve jongen! Als je een verkeerde had probeerde hij het niet voor je te camoufleren maar schold ie je uit dat hij er niet van gediend was dat je hem ook nog sms jes (oid) stuurt.
Wat moet dat jong met een brommer? Alles is te fietsen hier. We wonen niet in een boerengat waar de dichtsbijzijnste super/bioscoop/patattent 15 km verderop is. Een autorijbewijs heeft hij trouwens al. En hij zit met nerds in de klas; hij zit niet op het vmbo of het mbo.quote:ps. en koop die jongen een brommer !! 17 jaar en hij gaat werken en toch maar een fiets, straks is ie de nerd van de klas en wordt ie ook nog gepest;
Jogy vind ik de beste mod van Fok!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:38 schreef jogy het volgende:
Wat een lading kritiek op TS. Het is toch heel simpel: haar dak haar regels en haar kind lijkt er ook volwassen mee om te gaan. No problems. En ja, heel misschien (maar misschien ook niet) schiet ie los als een elastiekje als hij op kamers gaat en rollend in de vrijheid alles en iedereen doet wat god en goed fatsoen verboden heeft. kan.
Echt heel flauw dat je nu de zwarte piet toebedeeld aan de man die gewoon een feestje gaf.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Hartelijk hier om gelachenquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
Nou puber is wakker.
Opgelost dus.
Jij vindt het normaal dat een 35 jarige allemaal kinderen uitnodigt op zijn feestje?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:24 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Echt heel flauw dat je nu de zwarte piet toebedeeld aan de man die gewoon een feestje gaf.
Ook heel typisch.
Kan mij ook niet herinneren dat ik ooit op en na die leeftijd 'sancties' () kreeg, thank god.
Gaat ws om een bedrijfsleider van de AH ofzo die wat collega's uitnodigt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:27 schreef lemmethinkaboutit het volgende:
[..]
Jij vindt het normaal dat een 35 jarige allemaal kinderen uitnodigt op zijn feestje?
Ik vind het wel gek. En ongepast. Maar da's mijn mening.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:35 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Gaat ws om een bedrijfsleider van de AH ofzo die wat collega's uitnodigt.
Had vroeger een buurjongen van mijn leeftijd die ook elk jaar naar het feest van zijn leidinggevende ging met allemaal kinders onder de 18. Dus voor mij niet heel gek.
Heb ik voorgesteld hier thuis, maar zoonlief vindt dat dus echt heel stom. Die wil echt niet met oudjes drinken, alhoewel hij wel heel soms een (!) biertje drinkt met vrienden van hem.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 09:52 schreef Plompzakker het volgende:
Geef hem thuis af en toe een keer wat drank zodat hij er mee om leert gaan
Wat een waaghals.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Heb ik voorgesteld hier thuis, maar zoonlief vindt dat dus echt heel stom. Die wil echt niet met oudjes drinken, alhoewel hij wel heel soms een (!) biertje drinkt met vrienden van hem.
Inderdaad. De 'opvoedkundige adviezen' laten haarfijn zien wat er mis is gegaan bij de huidige jeugd.quote:
Op andere gebieden dan drank e.d. wel ja. Serieus zijn in zijn 'extreme sport' maakt dat hij zelf een keuze maakt om dat feesten en beesten niet echt te doen.quote:
Deze.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 17:32 schreef Windhapper het volgende:
"Sancties", "Extra belastende feiten". Man, man, man je bent z'n moeder.
Zeg 'm dat 't niet tof is dat hij zegt dat hij om half 1 thuis zou zijn en vervolgens niks laat weten, dat hij voortaan even wat laat weten omdat z'n moeder anders ongerust zit te wezen. Spreek 'm aan op z'n verantwoordelijkheid in plaats van "sancties" op te leggen. En vertel 'm dat hij z'n kater kan verminderen door wat water weg te drinken voor hij dronken z'n nest in duikt.
Mijn broer is ook zo opgevoed. Is nu een keurige jongen van 41.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Inderdaad. De 'opvoedkundige adviezen' laten haarfijn zien wat er mis is gegaan bij de huidige jeugd.
"Laat hem, hij is 17"
"Grijp pas in als het echt helemaal mis is gegaan en hij dit wekelijks doet"
"Doe en zeg nu niets; straks gaat hij door het lint tegen je"
"Geen regels geven want dan gaat hij het stiekem doen"
"Als hij zich niet kapot mag zuipen wordt hij straks gepest"
"Afspraken nakomen is nergens goed voor"
"Geef dat jong een brommer"
![]()
Niet gek dat ze de afloop ongeloofwaardig vinden. Een opgevoede jongere kennen ze niet.
Deze post (en #170) zou niet misstaan als proces verbaal van een strafrechtzittingquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
Nou puber is wakker.
Opgelost dus.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:09 schreef Ouder1 het volgende:
Uiteraard laat ik hem eerst zelf een voorstel doen maar ik wil wel een beetje een richtlijn in mijn hoofd hebben wat passend is.
Dat is je dan goed gelukt, die 'richtlijn'quote:
Weljaquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:48 schreef Ouder1 het volgende:
Toen heb ik hem verteld dat ik [..] op een forum [..] gevraagd had welke sanctie zij passend vonden.
Beweer je hier nu werkelijk dat als hij de vrijheid krijgt zelf aan te geven hoe laat hij naar huis komt, hij zich daar dus niet aan hoeft te houden? Waar maak je dan afspraken voor?quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 00:43 schreef Bucketlist het volgende:
Waar gaat dit in hemelsnaam over. Een jongen van 17 die zijn afspraak niet nakomt?
Een afspraak over om 0:30 thuis zijn, wat ook nog zijn eigen voorstel was? Dat iemand van 17 om 2 uur thuiskomt is totaal niet vreemd.
Wat wel vreemd is dat zijn moeder hem niet wat vrijer laat en afspraken maakt over hoe laat hij thuis moet zijn (in de vakantie nota bene). Je hebt die knul veels te veel onder de plak, een beetje vrijheid is prima (zeker voor zo'n moederskindje). Als dit verhaal waar is dan heb ik echt medelijden met je zoon.
Dit stuk uit de OPquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:29 schreef Ouder1 het volgende:
Nu is dit niet de eerste keer dat hij op een feest echt te veel gedronken heeft. Dik een jaar geleden was het ook een keertje raak op een feestje met vrienden van ongeveer zijn eigen leeftijd en ietsje ouder. Toen heb ik dat afgedaan met hem vierkant uitlachen om zijn kater, hem de troep op laten ruimen en veel lol om de foto's waar hij er echt belachelijk op uit zag. Ik dacht dat hij zijn lesje hiermee wel had geleerd. Niet dus.
Waarom moet je in hemelsnaam afspraken maken over hoe laat thuis bij een 17 jarige? Kijk, als hij de volgende dag eindexamen heeft snap ik nog wel dat een grens afspreken handig kan zijn, maar het is vakantie. Laat hem lekker ervaren wat het is om de volgende ochtend brak te zijn.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 08:00 schreef Ouder1 het volgende:
Beweer je hier nu werkelijk dat als hij de vrijheid krijgt zelf aan te geven hoe laat hij naar huis komt, hij zich daar dus niet aan hoeft te houden? Waar maak je dan afspraken voor?
Dus als jij bij je werkgever bij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden zelf mag aangeven hoe laat je begint, hoef je dus ook niet op de afgesproken tijd aanwezig te zijn?
Medelijden met een zoon die de volledige vrijheid heeft om zelf te bepalen hoe laat hij naar huis komt maar dat wel vooraf moet aangeven en mag wijzigen als hij dat even laat weten. Arme jongen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |