abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173158343
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:37 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Mijn punt blijft staan; eerst lach je erom, maar nu is het plots iets waar consequenties aan vast zouden moeten zitten. Dat is geen heel rechtlijnige boodschap.
Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?

Erom lachen: "Hahahaha! Jij was dronken! Lachen joh!"
Uitlachen: "Hahahaha! Had je maar niet zo stom moeten zijn om zo dronken te worden; je hebt je compleet voor schut gezet tegenover iedereen."
pi_173158366
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.
Als je het allemaal zo goed weet, wat is dan het idee van dit topic? Want op iedere reactie heb jij wel een betweterig antwoord?
pi_173158427
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb twee kinderen en beide zijn op exact dezelfde wijze opgevoed.

Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.

Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.

Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
Aanspreken op het feit dat hij niet heeft laten weten dat het later werd, want daarover hebben jullie duidelijk iets afgesproken. Op zich is het geen probleem dat het later werd, je wist waar hij uithing en met wie. Ook niet heel raar dat hij het vergeten is op een leuk feestje.

Het doel van de afspraak is dat hij veilig thuis komt en niet van de radar verdwijnt. Als hij een stukje alleen moet fietsen kan hij vooraf afspreken dat hij iemand anders laat weten wanneer hij veilig thuis is (en waarschijnlijk andersom, zodat je het van elkaar weet). Jij zou normaal gesproken toch al slapen op dat tijdstip, dus jou appen heeft eigenlijk ook niet zoveel nut wat betreft veiligheid.

En als je eigen verantwoordelijkheid vraagt en verwacht moet je imo ook niet met kinderachtige sancties aankomen en zelf de zijn eigen daden niet in andermans schoenen schuiven (door iemand anders dronken gevoerd). :')
pi_173158447
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:39 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Schijt hebben aan de gevoelens van je kinderen. Heel goed. Passende sanctie. Werkt vast niet door bij kinderen. Vergeten ze vast.
De tere kinderzieltjes toch.

http://www.welingelichtek(...)en-hun-kinderen.html

quote:
Kinderen worden onuitstaanbaar en zijn niet voorbereid op het echte leven als ouders hen te veel vertroetelen en alles altijd goed vinden. Daarvoor waarschuwt de Britse top-psychologe dr. Amanda Gummer.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:44:59 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173158486
Been there, done that, alleen was hij 15... zelf de zooi laten opruimen iig, als hij genoeg teveel gezopen heeft is hij er voor nu wel even klaar mee.

Verder hem zelf aanspreken op zijn verantwoordelijkheid, het is zijn taak dat hij zich niet bezopen drinkt, niet gaan wijzen naar de volwassenen die er ook bij waren, hij is 17, hij is oud genoeg om daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173158508
Blij dat mijn ouders niet dusdanig overtrokken sancties ( :') _!!!! ) begonnen op te leggen als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_173158566
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:45 schreef Ludachrist het volgende:
Blij dat mijn ouders niet dusdanig overtrokken sancties ( :') _!!!! ) begonnen op te leggen als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.

Als je een passende sanctie weet hoor ik hem graag.
pi_173158575
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
Ja en nee. Pubers die hard op hun bek gaan, leren imo het snelst. Of dat ook echt zo is, ligt aan het karakter van het kind. Op welke wijze wou je grenzen stellen. Is ietsje later thuis het probleem, het stiekeme gedoe, of het drinken van alcohol? Of alledrie in jouw ogen? Bij mij zou het stiekeme gedoe het enige probleem zijn, uitzonderingen daargelaten.

We hebben het nu over een puber die straalbezopen nog geen 2 uur later thuis komt. Wees blij dat hij uberhaupt thuis kwam en niet zonder jouw medeweten ergens was gaan blijven slapen. Er daar ligt juist de crux, je hebt hem al afgestraft door hem uit te lachen op een moment dat hij zich niet kan verdedigen met als doel schaamte toe te brengen. Je begrijpt dat dat averechts kan uitwerken? ("Papa lacht mij toch uit, dus de volgende keer doe ik het stiekem en/of kom ik niet thuis")

Een goed gesprek op een moment dat hij weer fit is, is effectiever. Straf hem af om het feit dat hij stiekem gedrag vertoonde en laat de rest los. Wanneer afspraken consequent overboord worden gegooid of het kind zichzelf de vernieling in helpt, wordt het een extremiteit en zullen harde afspraken/sancties dan pas nodig zijn.
pi_173158624
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:47 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.

Als je een passende sanctie weet hoor ik hem graag.
Élke sanctie ( :') ) is overtrokken. Je kind is 17 en komt een keer dronken thuis. Nou, poepoe, tijd om keihard in te grijpen zeg.

Laat hem zijn troep opruimen en leg hem uit dat hij volwassen genoeg is om hier zelf over te beslissen, zou ik zeggen.
pi_173158657
Ik zou allereerst een gesprek hebben om erachter te komen wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Vervolgens zou ik (nogmaals) aangeven hoe ik het zou willen zien (en de waarom), en wat hij dus gedaan heeft wat daar niet op aansluit. Wat is de reden dat hij jullie afspraken niet na is gekomen? Zijn die afspraken trouwens nog wel redelijk, is hij het ermee eens? En wat vindt hij nou van zijn eigen gedrag?

Verder zou ik even alles op een rijtje zetten...
- Hij is 17, de leeftijd om er nou achter te komen wat je zelf nou wil, inclusief soms niet luisteren naar je ouders en je eigen ding doen.
- Het is zomervakantie. Dat in combinatie met de volgende dag geen studie/werk/afspraken heeft hij het gewoon gezellig gemaakt/gehad.
- Wat mij betreft het allerbelangrijkste: toen je hem aansprak via WhatsApp, heeft hij je niet genegeerd, en kreeg je antwoord. Ja, hij is niet direct vertrokken, maar kom op nou, als je het naar je zin hebt wil je niet dat het meteen eindigt.
- De laatste keer dat hij veel dronk was... een jaar eerder. Lijkt me een prima/acceptabele frequentie.

Wat ik eigenlijk persoonlijk zou doen is een goed gesprek, en geen sancties of straffen of wat dan ook. Wat bereik je daar bij een 17-jarige mee joh.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 13:52:16 ]
pi_173158731
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Leandra het volgende:
Been there, done that, alleen was hij 15... zelf de zooi laten opruimen iig, als hij genoeg teveel gezopen heeft is hij er voor nu wel even klaar mee.

Verder hem zelf aanspreken op zijn verantwoordelijkheid, het is zijn taak dat hij zich niet bezopen drinkt, niet gaan wijzen naar de volwassenen die er ook bij waren, hij is 17, hij is oud genoeg om daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen.
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-op-feestje-dochter

quote:
"De rechter heeft de moeder een geldboete van 400 euro gegeven omdat de politierechter vindt, dat de moeder als volwassene verantwoordelijk is voor de toestand van minderjarige kinderen", zegt persvoorlichtter Janne Tuijnman. Ouders moeten opletten of er op het feestje van hun kind geen minderjarigen te veel alcohol drinken.
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
pi_173158762
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?

Erom lachen: "Hahahaha! Jij was dronken! Lachen joh!"
Uitlachen: "Hahahaha! Had je maar niet zo stom moeten zijn om zo dronken te worden; je hebt je compleet voor schut gezet tegenover iedereen."
Ja. Vorige keer was schaamte dus voldoende en was een extra 'sanctie' niet nodig en nu opeens wel.

Lekker rechtlijnig naar je kind toe :')
pi_173158770
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De tere kinderzieltjes toch.

http://www.welingelichtek(...)en-hun-kinderen.html

[..]

Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat. :')

Met sancties houd je imo een 17-jarige juist klein en stimuleer je het zelfstandigheid en verantwoordelijk handelen niet.

Ergens voorwaarden aan verbinden of afspraken over maken is prima hoor, maar er zijn andere manieren om het niet nakomen daarvan te bestraffen met sancties. Zo los je zaken met andere volwassenen toch ook niet op?
pi_173158835
Waarom negeer je volkomen dat meerdere mensen al zeggen dat dit het resultaat is van je eigen aanpak? Je kan niet vorige keer een beetje lacherig doen en er nu een halszaak van maken.

Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
pi_173158868
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:55 schreef Chai het volgende:

[..]

Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat. :')

Met sancties houd je imo een 17-jarige juist klein en stimuleer je het zelfstandigheid en verantwoordelijk handelen niet.

Ergens voorwaarden aan verbinden of afspraken over maken is prima hoor, maar er zijn andere manieren om het niet nakomen daarvan te bestraffen met sancties. Zo los je zaken met andere volwassenen toch ook niet op?
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
pi_173158871
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.

[..]

Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...
pi_173158905
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef zarGon het volgende:

[..]

Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...
Dat ligt tegenwoordig vooral aan de reactie van omstanders. Dronken minderjarigen worden nu altijd door de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis als de politie/ambulance erbij betrokken raakt.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:02:46 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173158926
quote:

[..]

[..]

Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173158977
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.
pi_173158981
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:58 schreef Cyanide- het volgende:
Waarom negeer je volkomen dat meerdere mensen al zeggen dat dit het resultaat is van je eigen aanpak? Je kan niet vorige keer een beetje lacherig doen en er nu een halszaak van maken.
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.

Overigens sta ik daar nog steeds achter en dat heb ik al een keer aangegeven.
quote:
Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.
Maar jij gelooft wel in NIX<18?
pi_173159002
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.

[..]

Je oudste is je jongste niet. Je gaf zelf net ook aan dat het aan het karakter ligt. Je oudste is totaal niet relevant.
pi_173159014
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Chai het volgende:

[..]

'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.
Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.
pi_173159018
Als hij zijn eigen kots maar opruimt, verder heb je niks te miepen want het is geen klein kind meer
Nieuw is niet altijd beter.
pi_173159026
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.
Idd, hij is heus niet vastgebonden aan een stoel en heeft toen een trechter in zijn keel geduwd gekregen.

Ik vind het trouwens ook niet zo raar dat hij een gokje waagt als moeders toch vooral gefocust is op de schuld van de organisator van het feestje. Het moedigt het afwentelen van zijn verantwoordelijkheid juist aan.
pi_173159041
Maar goed, een passende sanctie kan zijn om midden in de nacht met een clownsmasker op zijn slaapkamerdeur kapot te maken met een kettingzaag.
pi_173159048
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan blijft dus de vraag over of het redelijk is om jouw kind te sanctioneren o.b.v. het vertoonde gedrag met daarbij in ogenschouw hoe je op vergelijkbare situaties hebt gereageerd.

Je kind heeft er in ieder geval niets aan als je bij iedere situatie totaal anders gaat reageren en dus onberekenbaar wordt.

Een zeer stevig gesprek met oog op eigen verantwoordelijkheid van het kind, kan overigens al een sactie an sich zijn.
pi_173159056
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:06 schreef Myrr het volgende:

[..]

Je oudste is je jongste niet. Je gaf zelf net ook aan dat het aan het karakter ligt. Je oudste is totaal niet relevant.
LOL. Wel als iemand zegt dat:

quote:
Want dat gaat dus over ALLE 17 jarigen en dus ook over oudste toen die 17 was.
pi_173159067
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Als hij zijn eigen kots maar opruimt, verder heb je niks te miepen want het is geen klein kind meer
Daar denkt de wet anders over.
pi_173159071
Je oudste kon het gewoon beter verbergen.
pi_173159072
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

LOL. Wel als iemand zegt dat:

[..]

Want dat gaat dus over ALLE 17 jarigen en dus ook over oudste toen die 17 was.
Je oudste is gewoon wat saaier of slimmer dan de jongste. Kan gebeuren.
pi_173159101
quote:
Ah ja, dus als zoonlief een keer een fout maakt volgen er 'sancties', maar als je het zelf doet moet vooral iedereen dat maar verzwijgen.

Goed voorbeeld naar je zoon toe ook.
pi_173159135
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Chai het volgende:

[..]

Idd, hij is heus niet vastgebonden aan een stoel en heeft toen een trechter in zijn keel geduwd gekregen.

Ik vind het trouwens ook niet zo raar dat hij een gokje waagt als moeders toch vooral gefocust is op de schuld van de organisator van het feestje. Het moedigt het afwentelen van zijn verantwoordelijkheid juist aan.
Lieve Chai,

Hoe zie je dat voor je? Dacht je dat ik voor hij naar dat feestje ging samen met hem op het internet gesurfd heb opzoek naar artikelen die aangeven dat de volwassene daar strafbaar voor kan zijn? Zo iets?

Verder; Zoon is verantwoordelijk 100%
Die collega had echter ook beter moeten weten, dat staat los van elkaar.
pi_173159142
quote:

[..]

[..]

Heel gek, zoiets schijnt een discussie te heten. Maar ik begrijp dat we vooral ja en amen moeten zeggen en jou moeten vertellen hoe jij je bloedeigen zoon (waar jij het beste van weet wat een goeie 'straf' is) een sanctie op moet leggen.

Het heeft helemaal NIX met NIX<18 te maken. Goed, legaal gezien wel, maar tussen jou en je zoon niet. Het gaat om heldere afspraken, niet dingen als 'met mate en fris tussendoor'. Dat rammelt aan alle kanten, en daardoor kan je hem nu niet verantwoordelijk stellen voor dit gedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 14:14:51 ]
pi_173159144
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.
Volgens mij is iedereen het er over eens dat je hem daarop mag aanspreken? Waarschijnlijk is hij best bereid om zijn excuses daarvoor aan te bieden.

Ik zou wel vragen of hij een betere oplossing weet, want ik snap ergens ook wel dat hij zijn slapende moeder een appje sturen dat het later wordt misschien niet zo belangrijk vindt. Misschien is het een betere afspraak dat hij je appt op het moment dat hij daadwerkelijk vertrekt richting huis en zich dan bij thuiskomst even meldt.
pi_173159155
Vind je het gek dat je alleenstaand bent :') Dit is geen zaak voor een sanctie, een gesprek is voldoende. Hij leert er zelf wel van.
pi_173159157
Waarom willen ouders kinderen zo beperken. Wat boeit het dat hij om 4 uur s''morgens terugkomt.
Zolang jongeren anderen geen kwaad doen gewoon hun gang laten gaan.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_173159233
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lieve Chai,

Hoe zie je dat voor je? Dacht je dat ik voor hij naar dat feestje ging samen met hem op het internet gesurfd heb opzoek naar artikelen die aangeven dat de volwassene daar strafbaar voor kan zijn? Zo iets?

Waar heb je het over? Zoon kent je langer dan vandaag en als jij geneigd bent om de focus qua schuldvraag/verantwoordelijkheid bij een buitenstaander neer te leggen dan kan hij er mogelijk makkelijk vanaf komen.

Ik zie dat vaker in je topics en posts, kan me niet voorstellen dat je zoons daar niets van merken.
pi_173159299
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:08 schreef Justinn het volgende:

[..]

Dan blijft dus de vraag over of het redelijk is om jouw kind te sanctioneren o.b.v. het vertoonde gedrag met daarbij in ogenschouw hoe je op vergelijkbare situaties hebt gereageerd.

Je kind heeft er in ieder geval niets aan als je bij iedere situatie totaal anders gaat reageren en dus onberekenbaar wordt.

Een zeer stevig gesprek met oog op eigen verantwoordelijkheid van het kind, kan overigens al een sactie an sich zijn.
Ik houd wel altijd aan dat herhaald dezelfde fout maken een strengere sanctie oplevert.

Doorgaans begint het de eerste keer met wijzen op de fout (het gesprek) en de keer daarop volgt een passende sanctie. Gebeurt zelden dat ze het dan nog een keer flikken maar de paar keer dat dat is voorgekomen werd de sanctie dan zwaarder.
pi_173159314
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lieve Chai,

Nee jij bent verantwoordelijk 100%. Beetje iemand anders de schuld van het falen geven. :N
pi_173159333
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:09 schreef Myrr het volgende:

[..]

Je oudste is gewoon wat saaier of slimmer dan de jongste. Kan gebeuren.
Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.
pi_173159357
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.
Daarom afstraffen dat hij een keer uit zijn schulp kruipt met keiharde sancties.
pi_173159363
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:13 schreef MichelWuyts het volgende:
Waarom willen ouders kinderen zo beperken. Wat boeit het dat hij om 4 uur s''morgens terugkomt.
Zolang jongeren anderen geen kwaad doen gewoon hun gang laten gaan.
Boeit niets. Als ik het maar weet.
pi_173159366
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwam _O-
pi_173159385
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Daarom afstraffen dat hij een keer uit zijn schulp kruipt met keiharde sancties.
pi_173159400
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwam _O-
Wat?
pi_173159409
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:20 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Nee jij bent verantwoordelijk 100%. Beetje iemand anders de schuld van het falen geven. :N
_O- _O- _O-

Gewéldig dit! Vermaak me kostelijk.

Je mag een puber die bezopen te laat thuis komt zonder bericht vooral geen sancties geven want dat is natuurlijk gedrag, maar bent wél 100% verantwoordelijk.

:W
pi_173159434
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:25 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Wat?
quote:

[..]

[..]

pi_173159440
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Dat ga ik dus zeker ook niet doen. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.
Ik zal wel heimelijk in mijn vuistje lachen als één van de andere ouders dat doet.

Zolang hij geen 18 is krijgt hij van mij geen toestemming meer daar over de vloer te komen. Dat lijkt me wel duidelijk.
pi_173159494
'Vertel mij niet hoe ik mijn kinderen moet opvoeden :( :( Maar welke sancties zal ik geven?'
pi_173159502
Wat wil je hier nu precies mee bereiken? Als je 'sancties' in gaat stellen dan zorg je er alleen maar voor dat hij precies de grenzen op gaat zoeken of jouw regeltjes creatief gaat interpreteren. Dat ga je niet veranderen door hem strenger te straffen zodat het afschrikt, daardoor gaat ie het alleen maar stiekem doen.

Want denk je nu echt dat hij braaf het kneusje van de klas uit gaat hangen als ie een biertje aangeboden krijgt 'nee sorry, want als ik alcohol drink krijg ik straf van mama :') '

Het enige wat dat oplevert is dat het joch compleet een depressie in wordt gepest en dan ben je verder van huis. Als ie dan zijn 18de verjaardag heeft gehad, dan koopt ie de hele slijterij leeg en gaat ie met zijn vrienden een compleet uit de hand gelopen zuipfeest houden want mama kan hem niet meer tegen houden met 'sancties'.

Wat je wil bereiken is dat hij leert dat zich compleet lam zuipen gewoon geen goed idee is. En dat bereik je eerder door hem gewoon te zeggen: 's avonds een vent, 's ochtends ook een vent, als ie dus een kater heeft dan laat je hem maar mooi buiten de was ophangen of stofzuigen. Maar ga hem niet uit zitten lachen of hem de hele dag op zijn kamer opsluiten om hem een lesje te leren, laat zijn kater maar les genoeg voor hem zijn.

Ik vind het wat anders als hij trouwens met zijn zatte kop achter het stuur van een scooter zou stappen. Dan had ik zijn rijbewijs voor minstens een maand in beslag genomen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_173159506
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:29 schreef Ludachrist het volgende:
'Vertel mij niet hoe ik mijn kinderen moet opvoeden :( :( Maar welke sancties zal ik geven?'
_O-
pi_173159615
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Hngg.

Hoop niet dat je dit ook zo tegen hem zegt, enorm irritant om aan te horen.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:37:50 #133
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173159651
Wat een rare reacties hier. TS vraagt om wat een goede sanctie zou kunnen zijn bij haar puberzoon die zijn afspraken niet nakomt en als reactie krijgt ze terug dat pubers "nu eenmaal zo zijn". Ben het vaak niet met TS eens, maar vond dit niet zi'n rare vraag.
Ontopic: ik zou zoon zelf een sanctie laten bedenken en ook meteen een voor de volgende keer dat hij een samen gemaakte afspraak niet nakomt.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_173159687
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:37 schreef Tinkepink het volgende:
Wat een rare reacties hier. TS vraagt om wat een goede sanctie zou kunnen zijn bij haar puberzoon die zijn afspraken niet nakomt en als reactie krijgt ze terug dat pubers "nu eenmaal zo zijn". Ben het vaak niet met TS eens, maar vond dit niet zi'n rare vraag.
Ontopic: ik zou zoon zelf een sanctie laten bedenken en ook meteen een voor de volgende keer dat hij een samen gemaakte afspraak niet nakomt.
Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:41:19 #135
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173159724
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:39 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.
Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden

Afspraak 2:
- om half 1 thuis

Wat is hier niet duidelijk aan?
pi_173159735
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:39 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Precies, TS geeft zelf ook al aan dat de tijd zelf niet zo boeit, maar dat de communicatie belangrijker is. Lijkt me dat je meer bereikt als je eens goed met hem gaat praten dan met sancties.

Over dat kotsen en straalbezopen thuiskomen mag best iets tegenover staan echter mijn inziens.
pi_173159803
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:41 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden

Afspraak 2:
- om half 1 thuis

De afspraak was niet 'niet dronken' worden. Er werd vorige keer smalend om gelachen en toen was het 'wel drinken, maar met mate, en fris tussendoor'. Das een béétje te vaag voor de meeste (ZIE JE OUDER1, IK ZEG NIET MEER ALLE) 17-jarigen. Bewust of onbewust krijgen ze teveel ruimte.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:47:30 #138
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173159835
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:45 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

De afspraak was niet 'niet dronken' worden. Er werd vorige keer smalend om gelachen en toen was het 'wel drinken, maar met mate, en fris tussendoor'. Das een béétje te vaag voor de meeste (ZIE JE OUDER1, IK ZEG NIET MEER ALLE) 17-jarigen. Bewust of onbewust krijgen ze teveel ruimte.
Dus jouw advies aan TS: eenduidig uit te leggen afspraken maken. En je beiden aan de afspraak houden.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:50:57 #139
5428 crew  miss_sly
pi_173159888
quote:

[..]

Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden

Afspraak 2:
- om half 1 thuis

Hoe deze afspraken tot stand zijn gekomen. Is daar samen over gesproken en samen afgesproken? Of is het als regel vastgesteld en afspraak genoemd? Zei hij zomaar om 12.30 thuis te zullen zijn, of vroeg ze hoe laat hij van plan was thuis te komen en zei jij toen maar wat
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_173159913
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 14:47 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Dus jouw advies aan TS: eenduidig uit te leggen afspraken maken. En je beiden aan de afspraak houden.
Ja, wel mogen drinken of niet mogen drinken. Niemand vind het leuk om kotsend boven de pot te hangen, dus dat wordt echt geen terugkerend fenomeen. En mocht dat tóch zo zijn kan je daar dán op ingrijpen. Maar vage regels en dan voor de 2e keer IN RUIM EEN JAAR TIJD dronken thuis komen en allerlei sancties opgelegd krijgen... neh.
pi_173160037
quote:

[..]

Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden

Niet echt een fantastische afspraak voor een puber, vind je niet?

Pubers zoeken grenzen op en zijn zich niet altijd bewust van de consequentie van veel drinken. De gemiddelde volwassene heeft er al vaak moeite mee, maar weet wel met 2 biertjes te stoppen als er nog auto gereden moet worden. Een puber vindt dat hij na 8 biertjes nog niet eens dronken is, aangemoedigd door vrienden want veel drinken is 'hip'.
pi_173160166
Hij is 17, geen 12. Het is vakantie. Laat hem lekker leven. Overgeven van drank is ook een stukje educatie zolang het niet elke week het geval is.

Half 1 thuis :') Arme knaap.
Conscience do cost.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:12:22 #143
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173160274
Een keer per jaar teveel gedronken. Nou dat is toch niet echt schokkend te noemen.

Maar als je echt sancties wil opleggen zou ik hem een keerde wc laten schrobben ofzo. Feestjes gaan verbieden is niet echt een straf die veel begrip zal opwekken.
pi_173160542
Nou puber is wakker.

Kwam zelf direct met: "We moeten een goed gesprek hebben maar mag ik eerst een glas water pakken?"
Toen hij ging zitten zei hij gelijk: "Tja, dit is de tweede keer dat ik dit flik dus hier staat nu een sanctie op."

We hebben alle afspraken samen nog eens doorgelopen, ik heb de sancties die voorgesteld zijn (de enkele hier maar ook via whatsapp van bv mijn vriend) voorgelegd, net als de opmerkingen hier dat dit 'gewoon natuurlijk gedrag' is en dus afgedaan kan worden met een gesprek. Dat laatste was hij het trouwens zelf ook niet mee eens. In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."

In gezamenlijk overleg hebben we een sanctie afgesproken: Hij is twee maal 24 uur (aan elkaar) aan mij 'gekoppeld'. Daarbij is de nacht vrij.. dan kan hij naar zijn vriendin binnen afgesproken tijden. Het houdt dus in dat hij alles met mij samen moet doen; hondenuitlaten, boodschappen, eten koken, e.d. Wat ik doe gaat hij mee. En nee, dat vind een puber echt niet leuk.
Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.

Opgelost dus.
pi_173160577
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
:')
pi_173160592
Geloofwaardig.
pi_173160601
Als je zoon serieus dat soort uitspraken doet, is het wellicht beter dat hij niet meer naar feestjes gaat, maar ik vermoed bullshit.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 15:29:32 ]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:28:31 #148
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_173160609
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:27 schreef Myrr het volgende:
Geloofwaardig.
Dit. _O- _O-
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_173160637
Als je zoon zelf al met zo'n conclusie is gekomen, is dat toch een teken dat een sanctie of hoe je het ook wil noemen niet meer nodig is?

Straffen om gestraft te zijn... Wat is daar het nut van?
pi_173160675
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:59 schreef anotherRandomdude het volgende:
Praat op een later moment (bij voorkeur als hij weer nuchter is ) over wat er nou precies gebeurd is.
Luister naar het verhaal van zijn kant zonder het al op voorhand te veroordelen.
Geef hierna aan wat je/u als ouder/verzorger dwars zit.

Vraag daarna aan hem wat hij zelf een passende ''sanctie'' vindt voor zijn gedrag, en of hij zich daar ook aan wil houden. (Als blijkt dat hij zelf vind dat het allemaal wel mee valt, is dat waarschijnlijk ook niet het moment om op hem in te praten)
Een 10-jarige vraag je wat hij een passende sanctie vind. Een 17-jarige kan je dat niet meer vragen, die is bijna meerderjarig en voor de wet bijna volwassen.
pi_173160699
quote:
In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
:D.

quote:
Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.
Welke 17-jarige gaat zichzelf nou dubbel zo hard straffen (dan nodig)?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 15:32:19 ]
pi_173160748
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:27 schreef Myrr het volgende:
Geloofwaardig.
pi_173160749
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:32 schreef zarGon het volgende:

[..]

:D.

[..]

Welke 17-jarige gaat zichzelf nou dubbel zo hard straffen (dan nodig)?
Dat was zijn voorstel waarna ik er twee maal 24 uur van maakte. Niet andersom dus.

Veder denk ik dat hij dacht: Als je geschoren wordt kan je beter stil zitten. Of hij begint een beetje over het hoogtepunt van de puberteit heen te groeien.

Ik was zelf ook verrast door zijn kalmte en meewerking.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:35:46 #154
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_173160769
Ga het topic niet lezen want komop, hoeveel fokkers gaan nou iets echt nuttigs melden? ;) Maar praat gewoon met die jongen, hoe meer straf ik kreeg hoe meer ik er voor ging zorgen dat mijn ouders het niet te weten kregen.

Oh kan niet dronken thuiskomen? Volgende keer zeg ik wel dat ik bij een vriend blijf slapen. Je kan beter zorgen dat jullie hier close over blijven en goed over kan praten want over een jaar is hij 18 en heb je helemaal weinig te willen als je elkaar dwars gaat zitten.
Thinking about thinking of you.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:36:17 #155
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173160779
quote:
Nou puber is wakker.

Kwam zelf direct met: "We moeten een goed gesprek hebben maar mag ik eerst een glas water pakken?"
Toen hij ging zitten zei hij gelijk: "Tja, dit is de tweede keer dat ik dit flik dus hier staat nu een sanctie op."

We hebben alle afspraken samen nog eens doorgelopen, ik heb de sancties die voorgesteld zijn (de enkele hier maar ook via whatsapp van bv mijn vriend) voorgelegd, net als de opmerkingen hier dat dit 'gewoon natuurlijk gedrag' is en dus afgedaan kan worden met een gesprek. Dat laatste was hij het trouwens zelf ook niet mee eens. In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."

In gezamenlijk overleg hebben we een sanctie afgesproken: Hij is twee maal 24 uur (aan elkaar) aan mij 'gekoppeld'. Daarbij is de nacht vrij.. dan kan hij naar zijn vriendin binnen afgesproken tijden. Het houdt dus in dat hij alles met mij samen moet doen; hondenuitlaten, boodschappen, eten koken, e.d. Wat ik doe gaat hij mee. En nee, dat vind een puber echt niet leuk.

Opgelost dus.
Nice!
Vooral dat in overleg, dat hij zelf die sanctie verwachte en meedacht.

Als ik dit zo lees denk ik dat je het goed voor elkaar hebt. Je hebt een gezonde puber (die dus ook weleens wat doms doet), maar hij ziet het in en je kan met hem praten erover.
Je mag er dan misschien alleen voor staan en af toe daardoor twijfelen aan jezelf, maar ergens heb je iets heel prima gedaan als je 17 jarige zo met je praat en redelijkheid ziet in 'sancties'.

Ook de rest geeft aan dat je ergens iets goed hebt gedaan, dit soort domme uitspattingen als echte uitzondering en vooral dat besef bij hem dat het niet ok is.

Maak een lekker bakje thee voor jezelf en leun achterover, dit moment moet je vieren! Je opvoeding werpt zijn vruchten af.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173160791
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:35 schreef shifto het volgende:
Ga het topic niet lezen want komop, hoeveel fokkers gaan nou iets echt nuttigs melden? ;) Maar praat gewoon met die jongen, hoe meer straf ik kreeg hoe meer ik er voor ging zorgen dat mijn ouders het niet te weten kregen.

Oh kan niet dronken thuiskomen? Volgende keer zeg ik wel dat ik bij een vriend blijf slapen. Je kan beter zorgen dat jullie hier close over blijven en goed over kan praten want over een jaar is hij 18 en heb je helemaal weinig te willen als je elkaar dwars gaat zitten.
Dan heb ik dus helemaal niets meer te vertellen want dan zit hij op kamers.. :{
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:37:39 #157
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_173160803
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies, maar met een goede band komt hij maar al te graag bij mammie hoor (al is het maar om zijn was te doen!).
Thinking about thinking of you.
pi_173160807
quote:

[..]

quote:

[..]

Oh boy. Ik kan niet wachten op de topics.
pi_173160819
quote:
:D :'( :D .

Wat een gast.
pi_173160824
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:34 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat was zijn voorstel waarna ik er twee maal 24 uur van maakte. Niet andersom dus.

Veder denk ik dat hij dacht: Als je geschoren wordt kan je beter stil zitten. Of hij begint een beetje over het hoogtepunt van de puberteit heen te groeien.
Dus:
- Je hebt de mogelijke sancties met hem doorgenomen.
- Je geeft aan dat een sanctie niet nodig is en dat het gesprek voldoende is.
- Hier is hij het niet mee eens, want "hij weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier".
- Hij kwam zelf met 'straf me 4 dagen'.

Ja, mja.

Okay.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')