Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:37 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Mijn punt blijft staan; eerst lach je erom, maar nu is het plots iets waar consequenties aan vast zouden moeten zitten. Dat is geen heel rechtlijnige boodschap.
Als je het allemaal zo goed weet, wat is dan het idee van dit topic? Want op iedere reactie heb jij wel een betweterig antwoord?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.
Aanspreken op het feit dat hij niet heeft laten weten dat het later werd, want daarover hebben jullie duidelijk iets afgesproken. Op zich is het geen probleem dat het later werd, je wist waar hij uithing en met wie. Ook niet heel raar dat hij het vergeten is op een leuk feestje.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb twee kinderen en beide zijn op exact dezelfde wijze opgevoed.
Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.
Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.
Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
De tere kinderzieltjes toch.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:39 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Schijt hebben aan de gevoelens van je kinderen. Heel goed. Passende sanctie. Werkt vast niet door bij kinderen. Vergeten ze vast.
quote:Kinderen worden onuitstaanbaar en zijn niet voorbereid op het echte leven als ouders hen te veel vertroetelen en alles altijd goed vinden. Daarvoor waarschuwt de Britse top-psychologe dr. Amanda Gummer.
Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:45 schreef Ludachrist het volgende:
Blij dat mijn ouders niet dusdanig overtrokken sancties (_!!!! ) begonnen op te leggen als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Ja en nee. Pubers die hard op hun bek gaan, leren imo het snelst. Of dat ook echt zo is, ligt aan het karakter van het kind. Op welke wijze wou je grenzen stellen. Is ietsje later thuis het probleem, het stiekeme gedoe, of het drinken van alcohol? Of alledrie in jouw ogen? Bij mij zou het stiekeme gedoe het enige probleem zijn, uitzonderingen daargelaten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
Élke sanctie (quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.
Als je een passende sanctie weet hoor ik hem graag.
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Leandra het volgende:
Been there, done that, alleen was hij 15... zelf de zooi laten opruimen iig, als hij genoeg teveel gezopen heeft is hij er voor nu wel even klaar mee.
Verder hem zelf aanspreken op zijn verantwoordelijkheid, het is zijn taak dat hij zich niet bezopen drinkt, niet gaan wijzen naar de volwassenen die er ook bij waren, hij is 17, hij is oud genoeg om daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen.
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.quote:"De rechter heeft de moeder een geldboete van 400 euro gegeven omdat de politierechter vindt, dat de moeder als volwassene verantwoordelijk is voor de toestand van minderjarige kinderen", zegt persvoorlichtter Janne Tuijnman. Ouders moeten opletten of er op het feestje van hun kind geen minderjarigen te veel alcohol drinken.
Ja. Vorige keer was schaamte dus voldoende en was een extra 'sanctie' niet nodig en nu opeens wel.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?
Erom lachen: "Hahahaha! Jij was dronken! Lachen joh!"
Uitlachen: "Hahahaha! Had je maar niet zo stom moeten zijn om zo dronken te worden; je hebt je compleet voor schut gezet tegenover iedereen."
Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De tere kinderzieltjes toch.
http://www.welingelichtek(...)en-hun-kinderen.html
[..]
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:55 schreef Chai het volgende:
[..]
Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat.
Met sancties houd je imo een 17-jarige juist klein en stimuleer je het zelfstandigheid en verantwoordelijk handelen niet.
Ergens voorwaarden aan verbinden of afspraken over maken is prima hoor, maar er zijn andere manieren om het niet nakomen daarvan te bestraffen met sancties. Zo los je zaken met andere volwassenen toch ook niet op?
Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-op-feestje-dochter
[..]
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
Dat ligt tegenwoordig vooral aan de reactie van omstanders. Dronken minderjarigen worden nu altijd door de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis als de politie/ambulance erbij betrokken raakt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef zarGon het volgende:
[..]
Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...
Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.
[..]
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:58 schreef Cyanide- het volgende:
Waarom negeer je volkomen dat meerdere mensen al zeggen dat dit het resultaat is van je eigen aanpak? Je kan niet vorige keer een beetje lacherig doen en er nu een halszaak van maken.
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.quote:Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
Je oudste is je jongste niet. Je gaf zelf net ook aan dat het aan het karakter ligt. Je oudste is totaal niet relevant.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.
Overigens sta ik daar nog steeds achter en dat heb ik al een keer aangegeven.
[..]
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.
Maar jij gelooft wel in NIX<18?
Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Chai het volgende:
[..]
'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.
Idd, hij is heus niet vastgebonden aan een stoel en heeft toen een trechter in zijn keel geduwd gekregen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.
Dan blijft dus de vraag over of het redelijk is om jouw kind te sanctioneren o.b.v. het vertoonde gedrag met daarbij in ogenschouw hoe je op vergelijkbare situaties hebt gereageerd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
LOL. Wel als iemand zegt dat:quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:06 schreef Myrr het volgende:
[..]
Je oudste is je jongste niet. Je gaf zelf net ook aan dat het aan het karakter ligt. Je oudste is totaal niet relevant.
Want dat gaat dus over ALLE 17 jarigen en dus ook over oudste toen die 17 was.quote:Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
Daar denkt de wet anders over.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Als hij zijn eigen kots maar opruimt, verder heb je niks te miepen want het is geen klein kind meer
Je oudste is gewoon wat saaier of slimmer dan de jongste. Kan gebeuren.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
LOL. Wel als iemand zegt dat:
[..]
Want dat gaat dus over ALLE 17 jarigen en dus ook over oudste toen die 17 was.
Ah ja, dus als zoonlief een keer een fout maakt volgen er 'sancties', maar als je het zelf doet moet vooral iedereen dat maar verzwijgen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Ouder1 het volgende:
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.
Lieve Chai,quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Chai het volgende:
[..]
Idd, hij is heus niet vastgebonden aan een stoel en heeft toen een trechter in zijn keel geduwd gekregen.
Ik vind het trouwens ook niet zo raar dat hij een gokje waagt als moeders toch vooral gefocust is op de schuld van de organisator van het feestje. Het moedigt het afwentelen van zijn verantwoordelijkheid juist aan.
Heel gek, zoiets schijnt een discussie te heten. Maar ik begrijp dat we vooral ja en amen moeten zeggen en jou moeten vertellen hoe jij je bloedeigen zoon (waar jij het beste van weet wat een goeie 'straf' is) een sanctie op moet leggen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Overigens sta ik daar nog steeds achter en dat heb ik al een keer aangegeven.
[..]
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.
Maar jij gelooft wel in NIX<18?
Volgens mij is iedereen het er over eens dat je hem daarop mag aanspreken? Waarschijnlijk is hij best bereid om zijn excuses daarvoor aan te bieden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.
Waar heb je het over? Zoon kent je langer dan vandaag en als jij geneigd bent om de focus qua schuldvraag/verantwoordelijkheid bij een buitenstaander neer te leggen dan kan hij er mogelijk makkelijk vanaf komen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lieve Chai,
Hoe zie je dat voor je? Dacht je dat ik voor hij naar dat feestje ging samen met hem op het internet gesurfd heb opzoek naar artikelen die aangeven dat de volwassene daar strafbaar voor kan zijn? Zo iets?
Verder; Zoon is verantwoordelijk 100%
Die collega had echter ook beter moeten weten, dat staat los van elkaar.
Ik houd wel altijd aan dat herhaald dezelfde fout maken een strengere sanctie oplevert.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:08 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dan blijft dus de vraag over of het redelijk is om jouw kind te sanctioneren o.b.v. het vertoonde gedrag met daarbij in ogenschouw hoe je op vergelijkbare situaties hebt gereageerd.
Je kind heeft er in ieder geval niets aan als je bij iedere situatie totaal anders gaat reageren en dus onberekenbaar wordt.
Een zeer stevig gesprek met oog op eigen verantwoordelijkheid van het kind, kan overigens al een sactie an sich zijn.
Nee jij bent verantwoordelijk 100%. Beetje iemand anders de schuld van het falen geven.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lieve Chai,
Hoe zie je dat voor je? Dacht je dat ik voor hij naar dat feestje ging samen met hem op het internet gesurfd heb opzoek naar artikelen die aangeven dat de volwassene daar strafbaar voor kan zijn? Zo iets?
Verder; Zoon is verantwoordelijk 100%
Die collega had echter ook beter moeten weten, dat staat los van elkaar.
Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:09 schreef Myrr het volgende:
[..]
Je oudste is gewoon wat saaier of slimmer dan de jongste. Kan gebeuren.
Daarom afstraffen dat hij een keer uit zijn schulp kruipt met keiharde sancties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.
Boeit niets. Als ik het maar weet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:13 schreef MichelWuyts het volgende:
Waarom willen ouders kinderen zo beperken. Wat boeit het dat hij om 4 uur s''morgens terugkomt.
Zolang jongeren anderen geen kwaad doen gewoon hun gang laten gaan.
Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwamquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eerder andersom. Daar zoek ik dan ook de oorzaak in. Jongste is sociaal beetje onzekerder als rasechte nerd. Erg slimme knul dus.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Daarom afstraffen dat hij een keer uit zijn schulp kruipt met keiharde sancties.
Wat?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwam
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:20 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Nee jij bent verantwoordelijk 100%. Beetje iemand anders de schuld van het falen geven.
quote:
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Dat ga ik dus zeker ook niet doen. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:23 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Dan helpt het enórm als z'n moeder de organisator van een feest waar hij was gaat bellen om te zeiken dat haar zoon lam thuis kwam
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:29 schreef Ludachrist het volgende:
'Vertel mij niet hoe ik mijn kinderen moet opvoeden![]()
Maar welke sancties zal ik geven?'
Hngg.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Precies. En hij liet dus niets weten. Sterker nog: Toen ik vroeg waar hij bleef zei hij onmiddellijk naar huis te komen en bleef nog driekwartier hangen zonder bericht.
Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:37 schreef Tinkepink het volgende:
Wat een rare reacties hier. TS vraagt om wat een goede sanctie zou kunnen zijn bij haar puberzoon die zijn afspraken niet nakomt en als reactie krijgt ze terug dat pubers "nu eenmaal zo zijn". Ben het vaak niet met TS eens, maar vond dit niet zi'n rare vraag.
Ontopic: ik zou zoon zelf een sanctie laten bedenken en ook meteen een voor de volgende keer dat hij een samen gemaakte afspraak niet nakomt.
Hoezo?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:39 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.
Precies, TS geeft zelf ook al aan dat de tijd zelf niet zo boeit, maar dat de communicatie belangrijker is. Lijkt me dat je meer bereikt als je eens goed met hem gaat praten dan met sancties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:39 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Het punt is dat de samen gemaakte afspraak nogal vaag is, en of je dus na zo'n vage afspraak iemand kwalijk kan nemen dat hij zich er niet aan wist te houden.
De afspraak was niet 'niet dronken' worden. Er werd vorige keer smalend om gelachen en toen was het 'wel drinken, maar met mate, en fris tussendoor'. Das een béétje te vaag voor de meeste (ZIE JE OUDER1, IK ZEG NIET MEER ALLE) 17-jarigen. Bewust of onbewust krijgen ze teveel ruimte.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden
Afspraak 2:
- om half 1 thuis
Wat is hier niet duidelijk aan?
Dus jouw advies aan TS: eenduidig uit te leggen afspraken maken. En je beiden aan de afspraak houden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:45 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
De afspraak was niet 'niet dronken' worden. Er werd vorige keer smalend om gelachen en toen was het 'wel drinken, maar met mate, en fris tussendoor'. Das een béétje te vaag voor de meeste (ZIE JE OUDER1, IK ZEG NIET MEER ALLE) 17-jarigen. Bewust of onbewust krijgen ze teveel ruimte.
Hoe deze afspraken tot stand zijn gekomen. Is daar samen over gesproken en samen afgesproken? Of is het als regel vastgesteld en afspraak genoemd? Zei hij zomaar om 12.30 thuis te zullen zijn, of vroeg ze hoe laat hij van plan was thuis te komen en zei jij toen maar watquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden
Afspraak 2:
- om half 1 thuis
Wat is hier niet duidelijk aan?
Ja, wel mogen drinken of niet mogen drinken. Niemand vind het leuk om kotsend boven de pot te hangen, dus dat wordt echt geen terugkerend fenomeen. En mocht dat tóch zo zijn kan je daar dán op ingrijpen. Maar vage regels en dan voor de 2e keer IN RUIM EEN JAAR TIJD dronken thuis komen en allerlei sancties opgelegd krijgen... neh.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:47 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dus jouw advies aan TS: eenduidig uit te leggen afspraken maken. En je beiden aan de afspraak houden.
Niet echt een fantastische afspraak voor een puber, vind je niet?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Hoezo?
Afspraak 1:
- niet dronken worden
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
Een 10-jarige vraag je wat hij een passende sanctie vind. Een 17-jarige kan je dat niet meer vragen, die is bijna meerderjarig en voor de wet bijna volwassen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:59 schreef anotherRandomdude het volgende:
Praat op een later moment (bij voorkeur als hij weer nuchter is ) over wat er nou precies gebeurd is.
Luister naar het verhaal van zijn kant zonder het al op voorhand te veroordelen.
Geef hierna aan wat je/u als ouder/verzorger dwars zit.
Vraag daarna aan hem wat hij zelf een passende ''sanctie'' vindt voor zijn gedrag, en of hij zich daar ook aan wil houden. (Als blijkt dat hij zelf vind dat het allemaal wel mee valt, is dat waarschijnlijk ook niet het moment om op hem in te praten)
In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
Welke 17-jarige gaat zichzelf nou dubbel zo hard straffen (dan nodig)?quote:Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.
Dat was zijn voorstel waarna ik er twee maal 24 uur van maakte. Niet andersom dus.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:32 schreef zarGon het volgende:
[..].
[..]
Welke 17-jarige gaat zichzelf nou dubbel zo hard straffen (dan nodig)?
Nice!quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
Nou puber is wakker.
Kwam zelf direct met: "We moeten een goed gesprek hebben maar mag ik eerst een glas water pakken?"
Toen hij ging zitten zei hij gelijk: "Tja, dit is de tweede keer dat ik dit flik dus hier staat nu een sanctie op."
We hebben alle afspraken samen nog eens doorgelopen, ik heb de sancties die voorgesteld zijn (de enkele hier maar ook via whatsapp van bv mijn vriend) voorgelegd, net als de opmerkingen hier dat dit 'gewoon natuurlijk gedrag' is en dus afgedaan kan worden met een gesprek. Dat laatste was hij het trouwens zelf ook niet mee eens. In zijn woorden: "Ik weet dat er een sanctie volgt de tweede keer, zo doen wij dat hier."
In gezamenlijk overleg hebben we een sanctie afgesproken: Hij is twee maal 24 uur (aan elkaar) aan mij 'gekoppeld'. Daarbij is de nacht vrij.. dan kan hij naar zijn vriendin binnen afgesproken tijden. Het houdt dus in dat hij alles met mij samen moet doen; hondenuitlaten, boodschappen, eten koken, e.d. Wat ik doe gaat hij mee. En nee, dat vind een puber echt niet leuk.
Overigens stelde hij zelf 4 dagen voor maar dat vind ik te zwaar voor de overtreding.
Opgelost dus.
Dan heb ik dus helemaal niets meer te vertellen want dan zit hij op kamers..quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:35 schreef shifto het volgende:
Ga het topic niet lezen want komop, hoeveel fokkers gaan nou iets echt nuttigs melden?Maar praat gewoon met die jongen, hoe meer straf ik kreeg hoe meer ik er voor ging zorgen dat mijn ouders het niet te weten kregen.
Oh kan niet dronken thuiskomen? Volgende keer zeg ik wel dat ik bij een vriend blijf slapen. Je kan beter zorgen dat jullie hier close over blijven en goed over kan praten want over een jaar is hij 18 en heb je helemaal weinig te willen als je elkaar dwars gaat zitten.
Precies, maar met een goede band komt hij maar al te graag bij mammie hoor (al is het maar om zijn was te doen!).quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan heb ik dus helemaal niets meer te vertellen want dan zit hij op kamers..
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Oh boy. Ik kan niet wachten op de topics.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus:quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat was zijn voorstel waarna ik er twee maal 24 uur van maakte. Niet andersom dus.
Veder denk ik dat hij dacht: Als je geschoren wordt kan je beter stil zitten. Of hij begint een beetje over het hoogtepunt van de puberteit heen te groeien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |