Mijn punt blijft staan; eerst lach je erom, maar nu is het plots iets waar consequenties aan vast zouden moeten zitten. Dat is geen heel rechtlijnige boodschap.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Pissed niet. Ik heb trouwens nog nooit mijn kinderen in drift/woede gestraft; ik doe dat altijd weloverwogen met een koel hoofd waarbij ik goed nadenk of het wel redelijk is. Als ik daarover twijfel bespreek ik dat met anderen. Zoals nu dus.
Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:34 schreef KillemWieft het volgende:
Meer dan erover praten kan je denk ik niet doen. Daarvoor is hij te oud en verwacht er niet teveel van. De kans is groot dat hij gewoon schijt blijft hebben aan jouw gevoelens. Hoort een beetje bij de leeftijd.
Schijt hebben aan de gevoelens van je kinderen. Heel goed. Passende sanctie. Werkt vast niet door bij kinderen. Vergeten ze vast.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.
Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:37 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Mijn punt blijft staan; eerst lach je erom, maar nu is het plots iets waar consequenties aan vast zouden moeten zitten. Dat is geen heel rechtlijnige boodschap.
Als je het allemaal zo goed weet, wat is dan het idee van dit topic? Want op iedere reactie heb jij wel een betweterig antwoord?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die ken ik bij beiden. En daar heb ik een heel passende sanctie voor: Dan heb ik een periode ook schijt aan hun gevoelens. Dan is dat altijd snel weer voor lange tijd over. Maar dat is dan ook de hardste sanctie die ik uit kan delen. Bij beiden weleens gedaan.
Aanspreken op het feit dat hij niet heeft laten weten dat het later werd, want daarover hebben jullie duidelijk iets afgesproken. Op zich is het geen probleem dat het later werd, je wist waar hij uithing en met wie. Ook niet heel raar dat hij het vergeten is op een leuk feestje.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb twee kinderen en beide zijn op exact dezelfde wijze opgevoed.
Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.
Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.
Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
De tere kinderzieltjes toch.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:39 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Schijt hebben aan de gevoelens van je kinderen. Heel goed. Passende sanctie. Werkt vast niet door bij kinderen. Vergeten ze vast.
quote:Kinderen worden onuitstaanbaar en zijn niet voorbereid op het echte leven als ouders hen te veel vertroetelen en alles altijd goed vinden. Daarvoor waarschuwt de Britse top-psychologe dr. Amanda Gummer.
Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:45 schreef Ludachrist het volgende:
Blij dat mijn ouders niet dusdanig overtrokken sancties (_!!!! ) begonnen op te leggen als ik op mijn 17e een keer dronken thuis kwam.
Ja en nee. Pubers die hard op hun bek gaan, leren imo het snelst. Of dat ook echt zo is, ligt aan het karakter van het kind. Op welke wijze wou je grenzen stellen. Is ietsje later thuis het probleem, het stiekeme gedoe, of het drinken van alcohol? Of alledrie in jouw ogen? Bij mij zou het stiekeme gedoe het enige probleem zijn, uitzonderingen daargelaten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
Élke sanctie (quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Fijn. Vertel even welke sancties dan overtrokken waren en ze dus niet gegeven hebben.
Als je een passende sanctie weet hoor ik hem graag.
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Leandra het volgende:
Been there, done that, alleen was hij 15... zelf de zooi laten opruimen iig, als hij genoeg teveel gezopen heeft is hij er voor nu wel even klaar mee.
Verder hem zelf aanspreken op zijn verantwoordelijkheid, het is zijn taak dat hij zich niet bezopen drinkt, niet gaan wijzen naar de volwassenen die er ook bij waren, hij is 17, hij is oud genoeg om daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen.
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.quote:"De rechter heeft de moeder een geldboete van 400 euro gegeven omdat de politierechter vindt, dat de moeder als volwassene verantwoordelijk is voor de toestand van minderjarige kinderen", zegt persvoorlichtter Janne Tuijnman. Ouders moeten opletten of er op het feestje van hun kind geen minderjarigen te veel alcohol drinken.
Ja. Vorige keer was schaamte dus voldoende en was een extra 'sanctie' niet nodig en nu opeens wel.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ken jij het verschil tussen uitlachen en erom lachen?
Erom lachen: "Hahahaha! Jij was dronken! Lachen joh!"
Uitlachen: "Hahahaha! Had je maar niet zo stom moeten zijn om zo dronken te worden; je hebt je compleet voor schut gezet tegenover iedereen."
Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De tere kinderzieltjes toch.
http://www.welingelichtek(...)en-hun-kinderen.html
[..]
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:55 schreef Chai het volgende:
[..]
Als volwassene wordt je ook niet elke keer op de vingers getikt wanneer je je verantwoordelijkheid niet voldoende neemt/een fout begaat.
Met sancties houd je imo een 17-jarige juist klein en stimuleer je het zelfstandigheid en verantwoordelijk handelen niet.
Ergens voorwaarden aan verbinden of afspraken over maken is prima hoor, maar er zijn andere manieren om het niet nakomen daarvan te bestraffen met sancties. Zo los je zaken met andere volwassenen toch ook niet op?
Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-op-feestje-dochter
[..]
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
Dat ligt tegenwoordig vooral aan de reactie van omstanders. Dronken minderjarigen worden nu altijd door de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis als de politie/ambulance erbij betrokken raakt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef zarGon het volgende:
[..]
Er zit nogal een verschil tussen dronken raken en... in het ziekenhuis belanden...
Stel je niet aan, dit is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat wijzen ga ik tegenover hem ook zeker niet doen. Ik ben alleen een beetje boos op die oetlul. Beetje populair doen naar die jonge gastjes. Het is tegenwoordig volgens mij nog strafbaar ook.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-op-feestje-dochter
[..]
Dat gaat vast ook op voor een 35 jarige die 16 en 17 jarige 'collega's' uitnodigt op zijn eigen verjaardagsfeestje.
'Zonder bericht' is daar cruciaal. Als je tijdig iets laat weten (en dus verantwoordelijk handelt, zelfs al is de oorzaak wel degelijk je eigen schuld, je hebt je bijvoorbeeld verslapen) en het is de enige keer dat het gebeurt, dan zal dat geen probleem zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nou... als ik anderhalf uur te laat op mijn werk verschijn zonder bericht dan heeft dat toch echt wel consequenties.
Als ik door rood licht rijd is de kans aanwezig dat ik een bon in de brievenbus vind..
En zo zijn er zat voorbeelden dat je als volwassene tegen 'sancties' aanloopt door je eigen gedrag. Daarom is het ook goed je kinderen dat te leren voor zij er zelf achter komen als ze eenmaal op eigen benen staan.
Bijzonder fenomeen op fora. Iemand stelt een vraag... en dan moet diegene vooral ingaan op (lees; door het stof gaan) zaken die nu eenmaal zo zijn gegaan en niet meer veranderd kunnen worden. Zin daarvan? Niets, behalve voor de onderbuik van de vraagstellers.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:58 schreef Cyanide- het volgende:
Waarom negeer je volkomen dat meerdere mensen al zeggen dat dit het resultaat is van je eigen aanpak? Je kan niet vorige keer een beetje lacherig doen en er nu een halszaak van maken.
Dan is mijn oudste zeker een heel bijzondere puber geweest.quote:Daarnaast werkt het brein van een 17-jarige (zeker icm groepsdruk etc) zeker niet zo dat je zo iemand kan meegeven dat hij met mate moet drinken. Dat is na 2 biertjes echt out the window, en dan worden het er 3,4,5,6,7,8.... Echt, geen tiener gaat dan zeggen 'oh ehh nee ik sla een rondje over, is er ook fristi?'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |