ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Maar toch doe je moeilijk over Hoogeveen als IC station. Elke trein in Hoogeveen haalt het jaarlijkse aantal instapper van dat station.
Joh wat zal mij heel dat Hoogeveen aan m'n zak schimmelen man Het is gewoon één van die begrippen en verhalen in de spoorwereld. Waar er zo veel van zijn
Ik zat nog even te kijken naar de statistieken van de treinen over de HSL maar ik vind het toch wel bijzonder dat er zo ontzettend weinig dagen zijn dat er geen uitval is. Vertraging is tot daar aan toe maar op een dag zonder externe verstoringen moet uitval toch te voorkomen zijn dunkt me. (De laatste keer was 25 juni overigens, een zomerzondag).
Op dinsdag 4 juli 2017 20:22 schreef RokStarr het volgende: Vandaag maar eens op zoek gegaan naar de tijdelijke bushalte bij Hollands Spoor. Manmanman ze kunnen ook echt niks daar
htm
Dat mensen daar niet zo apeshit over gaan als over de ns...
Dat het treinverkeer uitvalt wil nog niet zeggen dat alle bussen en auto's ineens niet meer rijden
Een tijd terug was ik onderweg naar huis toen de trein in Tilburg tot stilstand kwam. "Aanrijding met een persoon bij Gilze-Rijen, geen treinen, kan wel een tijd duren."
Over vervangend vervoer was nog niets bekend (het gebeurde vlak voor de avondspits), dus ik ben toen in de eerste de beste bus naar "Breda" gestapt. Lijn 132 via Baarle-friggin'-Nassau
Hier heb je ook wel eens mensen die de trein missen en dan met de bus van Hengelo naar Almelo of andersom willen. Is met 45 minuten tegenover 10 minuten trein ook niet echt aan te raden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In mijn geval was het net zo snel als blijven wachten. Toen ik aankwam in Breda waren de eerste treinvervangende bussen ook net aangekomen. Dan zit ik toch liever in die lijn 132, zie ik tenminste nog eens wat van de provincie
De buschauffeur deed het ook leuk, die bus zat stampvol met omreizigers. Dus noemde ze alle dorpen op waar dat ding zou stoppen
Op woensdag 5 juli 2017 17:59 schreef James1988 het volgende: In mijn geval was het net zo snel als blijven wachten. Toen ik aankwam in Breda waren de eerste treinvervangende bussen ook net aangekomen.
Dan zit ik toch liever in die lijn 132, zie ik tenminste nog eens wat van de provincie
Op woensdag 5 juli 2017 17:59 schreef James1988 het volgende: In mijn geval was het net zo snel als blijven wachten. Toen ik aankwam in Breda waren de eerste treinvervangende bussen ook net aangekomen. Dan zit ik toch liever in die lijn 132, zie ik tenminste nog eens wat van de provincie
De buschauffeur deed het ook leuk, die bus zat stampvol met omreizigers. Dus noemde ze alle dorpen op waar dat ding zou stoppen
Ik had al bedacht dat, mocht ik op Belgisch grondgebied om ID worden gevraagd, ik een sprintje zou trekken naar NL om dan vrolijk m'n rijbewijs te laten zien aan de flikken
Hier heb je ook wel eens mensen die de trein missen en dan met de bus van Hengelo naar Almelo of andersom willen. Is met 45 minuten tegenover 10 minuten trein ook niet echt aan te raden.
Tot vorige dienstregeling kon je vanuit mijn dorp met lijn 73 rechtstreeks naar Groningen.
Maar eerst met de 73 naar Emmen is sneller. Dat wist ook niet iedereen
Op woensdag 5 juli 2017 19:19 schreef Peterselieman het volgende: Kennen jullie de ombouw van de Hoekse Lijn die in september 2017 gereed had moeten zijn nog?
Hahahahhahiiiiiihoooooohhoohohoho, quelle surprise?
Overigens uitzendkracht, vandaag bij de NS ook eentje. Vlak voor Heiloo, dames en heren dit is station Alkmaar, rijden door naar Schagen, we hebben vertraging maar waar dat aan lag weet ik ook niet precies zegt de conducteur, bedankt voor het reizen met de NS, dit is het eindpunt van de trein, station Alkmaar.
Zonnesteek, uitzendkracht, grappenmaker, roept u maar!
Op woensdag 5 juli 2017 19:19 schreef Peterselieman het volgende: Kennen jullie de ombouw van de Hoekse Lijn die in september 2017 gereed had moeten zijn nog?
Op woensdag 5 juli 2017 19:19 schreef Peterselieman het volgende: Kennen jullie de ombouw van de Hoekse Lijn die in september 2017 gereed had moeten zijn nog?
Op woensdag 5 juli 2017 23:51 schreef b2py het volgende: Hi ha ho open raam boven vierkante wielen allemaal boze mens0n die gek worden van de herrie kusje kthxbye
Zeg maar tegen ze dat mensen die boos worden omdat het raam dicht is zijn nog gevaarlijker zijn
Een tijd terug was ik onderweg naar huis toen de trein in Tilburg tot stilstand kwam. "Aanrijding met een persoon bij Gilze-Rijen, geen treinen, kan wel een tijd duren."
Over vervangend vervoer was nog niets bekend (het gebeurde vlak voor de avondspits), dus ik ben toen in de eerste de beste bus naar "Breda" gestapt. Lijn 132 via Baarle-friggin'-Nassau
Dat was een lange zit.
Ik zou wat friet hebben gescoord in Baal of wat bier .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ab sofort gibt es WLAN im ICE auch über die Landesgrenzen hinaus. Wenn Sie mit dem ICE in die Niederlande oder nach Frankreich unterwegs sind, können Sie nun auch unser kostenloses WLAN nutzen
Joepie?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik zou wat friet hebben gescoord in Baal of wat bier .
De Biergrens
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Iemand een idee waarom Connexxion voor dienstregeling 2018 2x/uur een pad voor een stoptrein Amersfoort - Utrecht heeft aangevraagd? Hierdoor is het baanvak nu door Prorail voor de komende dienstregeling overbelast verklaard; PDF
Op vrijdag 7 juli 2017 11:40 schreef boriq het volgende: Iemand een idee waarom Connexxion voor dienstregeling 2018 2x/uur een pad voor een stoptrein Amersfoort - Utrecht heeft aangevraagd? Hierdoor is het baanvak nu door Prorail voor de komende dienstregeling overbelast verklaard; PDF
Misschien vanwege omrijdende reizigers als het baanvak tussen Ede-Wageningen en Utrecht gestremd is
Op vrijdag 7 juli 2017 11:40 schreef boriq het volgende: Iemand een idee waarom Connexxion voor dienstregeling 2018 2x/uur een pad voor een stoptrein Amersfoort - Utrecht heeft aangevraagd? Hierdoor is het baanvak nu door Prorail voor de komende dienstregeling overbelast verklaard; PDF
Het spoor is niet overbelast verklaard. En misschien een beetje stoken, wellicht een foutje? Nobody knows
Niet? Zoals ik het lees wijst de laatste zin daar toch op: 'Conform AMvB Capaciteitsverdeling Artikel 7 is de betreffende infrastuctuur vervolgens overbelast verklaard.' Of bedoelen ze dat het overbelast is als Connexxion er echt wil rijden?
Zo. Net even gekeken hoeveel vertraging je er tussen Breda en Rotterdam uit kan rijden met de 1100. Dat blijkt behoorlijk wat te zijn: ik vertrok door een overwegstoring met een ruime +4 en kwam precies op tijd Rotterdam binnen rijden
Op vrijdag 7 juli 2017 15:21 schreef MTL het volgende: Zo. Net even gekeken hoeveel vertraging je er tussen Breda en Rotterdam uit kan rijden met de 1100. Dat blijkt behoorlijk wat te zijn: ik vertrok door een overwegstoring met een ruime +4 en kwam precies op tijd Rotterdam binnen rijden
In de categorie hoe creëer je vertraging? Tot verrassing van de machinist na vertrektijd nog een treinstel voorop bijplaatsen, zodat hij uit moest stappen, naar voren moest lopen en alle handelingen opnieuw uit moest voeren
Treinstel kwam twee minuten voor vertrektijd van opstel en ging naar spoor 50 in Groningen. Na kopmaken kon deze pas geplaatst worden. Dat was na vertrektijd. Tsja, dan verwacht je als machinist niet dat er nog een stelletje voorgebracht wordt.
Ook het treintje naar Delfzijl moest van opstel komen. Die moest op het spoor waar kopgemaakt wordt wachten tot mijn trein voorbij was en die was dus ook flink te laat.
Treinstel kwam twee minuten voor vertrektijd van opstel en ging naar spoor 50 in Groningen. Na kopmaken kon deze pas geplaatst worden. Dat was na vertrektijd. Tsja, dan verwacht je als machinist niet dat er nog een stelletje voorgebracht wordt.
Ook het treintje naar Delfzijl moest van opstel komen. Die moest op het spoor waar kopgemaakt wordt wachten tot mijn trein voorbij was en die was dus ook flink te laat.
Hoe weet je dat de machinist geen informatie van te voren heeft gehad dat die trein er aan kwam?
Hoe weet je dat de machinist geen informatie van te voren heeft gehad dat die trein er aan kwam?
Die had de trein zoals die was al vertrekgereed gemaakt en aan zijn reactie toen hij uit de cabine kwam na het aankoppelen. Als hij het wel had geweten had hij op het perron gewacht op het andere treindeel
Op vrijdag 7 juli 2017 18:11 schreef b2py het volgende: Het gaat mij er om dat die bewuste machinist gewoon een melding gemist kan hebben op zijn railpocket of waar die ook mag komen.
Het kan dat die machinist het gemist heeft. Normaal rijdt die trein met twee stellen en op normale vrijdagen wordt die trein een uur eerder al verlengd. Als er een stel stuk is wordt er met eentje minder gereden, net als midden in de zomer, waarna die pas in Leeuwarden verlengd wordt. Dus ja, het kan hem verrast hebben dat er nog een deel aan kwam.
Hoe willen ze dit ding naar Berlijn krijgen? Gesleept?
Hmmm...
Ik krijg het vermoeden dat NS een marktonderzoek aan het doen is voor de opvolger van de huidige rijtuigen. Ik kreeg net ook al vragen over of er een bistro zou moeten zijn...
Ik krijg het vermoeden dat NS een marktonderzoek aan het doen is voor de opvolger van de huidige rijtuigen. Ik kreeg net ook al vragen over of er een bistro zou moeten zijn...
Zou niet verkeerd zijn, bistro graag met ruime personeelskorting
Ik krijg het vermoeden dat NS een marktonderzoek aan het doen is voor de opvolger van de huidige rijtuigen. Ik kreeg net ook al vragen over of er een bistro zou moeten zijn...
Deze laatste heb ik nu met ¤3,50 - ¤8,50 - ¤11,00 - ¤12,50 meerprijs
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 7 juli 2017 20:46 schreef b2py het volgende: De prijs van een treinkaartje is gewoon hoger als er een bistro/restaurant in zit, zo simpel is het.
Misschien een idee om een counteroffensief te lanceren. Een enquete onder NS-medewerkers of zo. Met vragen als "op welke manier zou je de volgende tariefsverhoging het liefst willen rechtvaardigen?" Met antwoordopties:
a) Altijd op tijd gaan rijden b) Altijd voldoende capaciteit inzetten c) Alle frequenties verdubbelen d) Me helemaal kapot schamen.
Ik vind het een beetje huilenswaard dat men nu druk is met luchtfietserij over luxe treinen en service en hoeveel GELD ze daar wel voor zouden kunnen vragen, terwijl het nog steeds gewoon dagdagelijkse praktijk is dat zelfs de meest basale taak van een vervoerbedrijf, namelijk mensen vervoeren, teveel gevraagd is.
Net als een spastisch iemand die net zonder zijwieltjes kan fietsen, en nou bloedserieus gaat praten over deelname aan de Tour de France. Het getuigt gewoon van een tenenkrommende wereldvreemdheid.
Als ze een reservestam in de ochtendspits over de HSL zouden kunnen laten rijden zou dat de druk wel kunnen verlichten. Die stam zou dan Rotterdam - Amsterdam Zuid moeten doen.
Zonder gekheid: volgens mij is de ombouw van stammen nog altijd bezig en is er daardoor momenteel heel weinig reserve. Ook om die reden rijden er nog altijd een paar Belgische stammen in de Brussel-express rond. Tot die ombouw afgerond is, verwacht ik niet direct dat er zomaar een reservestam niets staat te doen. En direct daarna gaan we, als ik het goed heb begrepen, alweer naar het volgende ombouwproject. Allemaal om die rijtuigen betrouwbaar te krijgen. Dat blijft echt een zorgenkindje.
Op dinsdag 4 juli 2017 20:22 schreef RokStarr het volgende: Vandaag maar eens op zoek gegaan naar de tijdelijke bushalte bij Hollands Spoor. Manmanman ze kunnen ook echt niks daar
Zonder gekheid: volgens mij is de ombouw van stammen nog altijd bezig en is er daardoor momenteel heel weinig reserve. Ook om die reden rijden er nog altijd een paar Belgische stammen in de Brussel-express rond. Tot die ombouw afgerond is, verwacht ik niet direct dat er zomaar een reservestam niets staat te doen. En direct daarna gaan we, als ik het goed heb begrepen, alweer naar het volgende ombouwproject. Allemaal om die rijtuigen betrouwbaar te krijgen. Dat blijft echt een zorgenkindje.
De rijtuigen betrouwbaar? Dat zijn toch 'domme' dozen op 2 draaistellen?
Op zaterdag 8 juli 2017 15:19 schreef MTL het volgende: Sorry, ga ik niet op een openbaar forum over uitwijden. Weet dat er in ieder geval programma's voor lopen om het te verbeteren
Op zaterdag 8 juli 2017 15:19 schreef MTL het volgende: Sorry, ga ik niet op een openbaar forum over uitwijden. Weet dat er in ieder geval programma's voor lopen om het te verbeteren
Je bedoelt toch niet dit verhaal van ene MTL mtlx op een ander openbaar forum?
quote:
Frequenzmultiplexen Zugsteuerung, wordt in de ICR rijtuigen gebruikt voor aansturing/conversie van het groene lamp circuit voor de deuren en communicatie met de Traxx.
Verplaatsen/veranderen gebeurd dus om de problemen met interferentie vanuit vlambogen vanaf de 25 kV stroomafnemer tegen te gaan, waardoor soms de module in de storing schiet en dus geen deurbediening meer mogelijk is.
Die uitleg was al een keer door een collega gegeven, dus was al openbaar. Dat is een van de dingen waar ik zeker op let voor ik iets plaats
Het is idd één van de issues en wordt dus al deels aangepakt. Overigens gaat dat deel de laatste tijd al een stukje beter. Maegrim heeft de locs omgedraaid, waardoor de stroomafnemer voor de HSL helemaal vooraan zit. Dus de interferentie is daarmee tot een minimum beperkt. Uiteraard een tijdelijke maatregel tot het opgelost is, maar wel een die werkt.
[ Bericht 48% gewijzigd door MTL op 08-07-2017 17:16:37 ]
Toch wel vreemd eigenlijk dat machinisten eerst wegbekendheid moeten hebben voor ze ergens heen mogen...
Busschauffeurs: worden gewoon op elke route ingezet Vrachtwagenchauffeurs: krijgen ook maar een adres in hun geduwd Schippers: varen daar waar hun schip kan komen Automobilisten: pakken de auto en rijden gewoon ergens heen Piloten: Kunnen hun vliegtuig overal neerzetten waar het past op de landingsbaan.
Machinisten: mogen alleen rijden als ze de weg kennen... En dan te bedenken dat zij de met het enige voertuig op pad zijn dat ze niet zelf hoeven te sturen en ook nog eens vanzelf stopt bij een rood sein...
Kortom: afschaffen en machinisten zo opleiden dat ze overal met hun trein kunnen rijden waar het spoor 1.435 uit elkaar ligt en er een geschikte spanning voor hun railvoertuig beschikbaar is.
In principe kan je overal rijden. Maar je hebt uitzonderingssituaties en dat zijn dan ook de dingen die je leert tijdens het wegleren. Vergeet niet: je moet er ook tijdens dichte mist of noodweer met volle snelheid door kunnen rijden. Als je dan geen idee hebt waar je bent en vervolgens met 90 km/u door de rode knalt omdat we nog altijd met ATB opgescheept zitten... Met ERTMS heb je dat issue niet zo snel. Ik zie dan ook zeker wegleren zoals we het nu kennen verdwijnen in de toekomst.
Op zaterdag 8 juli 2017 17:26 schreef FredvZ het volgende: Toch wel vreemd eigenlijk dat machinisten eerst wegbekendheid moeten hebben voor ze ergens heen mogen...
Busschauffeurs: worden gewoon op elke route ingezet Vrachtwagenchauffeurs: krijgen ook maar een adres in hun geduwd Schippers: varen daar waar hun schip kan komen Automobilisten: pakken de auto en rijden gewoon ergens heen Piloten: Kunnen hun vliegtuig overal neerzetten waar het past op de landingsbaan.
Machinisten: mogen alleen rijden als ze de weg kennen... En dan te bedenken dat zij de met het enige voertuig op pad zijn dat ze niet zelf hoeven te sturen en ook nog eens vanzelf stopt bij een rood sein...
Kortom: afschaffen en machinisten zo opleiden dat ze overal met hun trein kunnen rijden waar het spoor 1.435 uit elkaar ligt en er een geschikte spanning voor hun railvoertuig beschikbaar is.
Je moet weten waar je bent. Anders kun je vaker gevalletjes als Stavoren of andersoortige ernstige spoorongevallen zien.
Op zaterdag 8 juli 2017 17:33 schreef MTL het volgende: In principe kan je overal rijden. Maar je hebt uitzonderingssituaties en dat zijn dan ook de dingen die je leert tijdens het wegleren. Vergeet niet: je moet er ook tijdens dichte mist of noodweer met volle snelheid door kunnen rijden. Als je dan geen idee hebt waar je bent en vervolgens met 90 km/u door de rode knalt omdat we nog altijd met ATB opgescheept zitten...
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
Je moet weten waar je bent. Anders kun je vaker gevalletjes als Stavoren of andersoortige ernstige spoorongevallen zien.
Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.
Bij de Stavoren is er helemaal niets langs de kant van het spoor gezet dat de machinist vertelt dat het einde van spoorbaan in zicht is. Dát is pas vragen om ongelukken, je moet als passagier er dus maar op vertrouwen dat de machinist van dienst op het juiste moment zich weet te herinneren wat er gaat gebeuren en de wissels staan zoals hij verwacht. Nu verwacht ik wel dat de meeste machinisten voldoende opleiding hebben gehad, maar als er íéts onbetrouwbaar is, dan is het het menselijk geheugen wel.
Het zou toch allemaal niet zo moeilijk moeten zijn om een systeem te hebben dat verteld waar je je precies bevind, en welk sein of bord er langs de rails staat. Technisch gezien is het een grote investering, maar lijkt me allemaal niet onmogelijk toch?
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
Als het mis gaat met een trein gaat het vaak goed mis. Daarom zijn de veiligheidseisen hoger. Zoveel mogelijk onzekerheden weghalen. Is het onrealistisch? Misschien. Ik vind persoonlijk van niet, ik hou wel van die extra veiligheidseisen. Er zijn ongelukken gebeurd in het verleden vanwege slechte wegbekendheid van machinisten. Als dat risico gedeeltelijk te mitigeren is door wegbekendheid aan te leren, waarom zou je het niet doen?
Op zaterdag 8 juli 2017 18:07 schreef Carlos93 het volgende: Het zou toch allemaal niet zo moeilijk moeten zijn om een systeem te hebben dat verteld waar je je precies bevind, en welk sein of bord er langs de rails staat. Technisch gezien is het een grote investering, maar lijkt me allemaal niet onmogelijk toch?
Op zaterdag 8 juli 2017 18:08 schreef MTL het volgende: Aha, en vrachtwagens hebben ook een remweg die bij noodweer zo'n 1500 meter kan worden?
Daarom krijg je als machinist toch ook een gele lamp voor een rode lamp? Dat je weet dat je moet stoppen. Wat dan weer onhandig is gedaan is dat bij seinen niet vermeld staat hoe ver het volgende sein staan.
quote:
Op zaterdag 8 juli 2017 18:09 schreef DeaDLocK2K het volgende: Als het mis gaat met een trein gaat het vaak goed mis. Daarom zijn de veiligheidseisen hoger. Zoveel mogelijk onzekerheden weghalen. Is het onrealistisch? Misschien. Ik vind persoonlijk van niet, ik hou wel van die extra veiligheidseisen. Er zijn ongelukken gebeurd in het verleden vanwege slechte wegbekendheid van machinisten. Als dat risico gedeeltelijk te mitigeren is door wegbekendheid aan te leren, waarom zou je het niet doen?
Het is schijn mitigatie. Je hebt 0,0 garantie dat iemand op de juiste momenten zich het juiste herinnert. Bovendien werk je dan ook nog eens in de hand mensen dingen gaat doen uit automatisme en mensen slechter gaan anticiperen op veranderingen.
Het ongeluk met Speno in Stavoren had voorkomen kunnen worden als het normaal zou zijn dat er borden langs het spoor staan dan het einde van de spoorbaan in zicht is.
Wat dan weer onhandig is gedaan is dat bij seinen niet vermeld staat hoe ver het volgende sein staan.
Op remwegafstand, welke is berekend voor de zwaarst toegestane treinen. In de gevallen waarbij seinen elkaar niet op remwegafstand opvolgen zijn andere constructies verzonnen, bijvoorbeeld 'lang geel' (standaard 2 keer geel achterelkaar), of geel met een knipperend cijfer.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
[..]
Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.
Bij de Stavoren is er helemaal niets langs de kant van het spoor gezet dat de machinist vertelt dat het einde van spoorbaan in zicht is. Dát is pas vragen om ongelukken, je moet als passagier er dus maar op vertrouwen dat de machinist van dienst op het juiste moment zich weet te herinneren wat er gaat gebeuren en de wissels staan zoals hij verwacht. Nu verwacht ik wel dat de meeste machinisten voldoende opleiding hebben gehad, maar als er íéts onbetrouwbaar is, dan is het het menselijk geheugen wel.
Als de mist dermate dicht is ga je geen 90 rijden met een vrachtwagen.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
[..]
Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.
Bij de Stavoren is er helemaal niets langs de kant van het spoor gezet dat de machinist vertelt dat het einde van spoorbaan in zicht is. Dát is pas vragen om ongelukken, je moet als passagier er dus maar op vertrouwen dat de machinist van dienst op het juiste moment zich weet te herinneren wat er gaat gebeuren en de wissels staan zoals hij verwacht. Nu verwacht ik wel dat de meeste machinisten voldoende opleiding hebben gehad, maar als er íéts onbetrouwbaar is, dan is het het menselijk geheugen wel.
In Stavoren stond een Keperbaak om aan te geven dat er afgeremd moest worden tot 40 km/h. Dus er stond wel degelijk iets. Om te voorkomen dat het in de toekomst mis gaat staat er nu een inrijsein.
Een trein rijdt in dichte mist of met slecht weer nog steeds baanvaksnelheid. Daarom heb je die kennis wel degelijk nodig.
Op zaterdag 8 juli 2017 18:37 schreef b2py het volgende: Als de mist dermate dicht is ga je geen 90 rijden met een vrachtwagen.
Waarom dan wel zo hard rijden met je trein? Als je niks kan zien, weet je toch nooit zeker waar je bent? Ook als je al 100en keren op dezelfde stuk weg of spoorweg hebt gereden heb je nooit 100% garantie dat je precies bent op de plek waarvan je denkt dat je bent.
Een "wegbekende" schipper kan daar over meepraten, die dacht ook dat de stuw bij Grave nog kilometers weg was...
In Stavoren stond een Keperbaak om aan te geven dat er afgeremd moest worden tot 40 km/h. Dus er stond wel degelijk iets. Om te voorkomen dat het in de toekomst mis gaat staat er nu een inrijsein.
Dat vertelt ook alleen maar dat de machinist zijn snelheid moet verlagen, niet waarom.
Zo gek idee is het toch niet, borden langs de spoorbaan die vertellen einde spoorbaan in 10000m, 5000m, 3000m, 1500m, 1000m, 500m, 250m, 0m.
quote:
Een trein rijdt in dichte mist of met slecht weer nog steeds baanvaksnelheid. Daarom heb je die kennis wel degelijk nodig.
In 1960 wist de machinist bij Woerden ook niets van een tijdelijke snelheidsmaatregel, dat wist hij misschien wel als er borden langs het spoor zouden staan.
Maar als machinisten zich zo goed kunnen oriënteren in mist, hoe kon de machinist van trein 164 in 1962 dan het sein missen? Hij wist toch dat het er stond?
Hetzelfde geldt voor de machinist die in 1976 in de mist tegen een goederen trein aanreed.
En wat nou als machinisten al gewend waren dat langs het spoor snelwegbeperkingen waren aangegeven, had de machinist van de intercity die 1992 bij hoofddorp ontspoorde dan niet de snelheid die hij het met wegleren had geleerd langs de werkzaamheden geraasd?
Ik wil hier niet mee zwarte pieten naar machinisten (in tegendeel, ik doe het ze niet na, honderden mensen veilig van A naar B brengen), maar wel mijn vraagtekens zetten of wegbekendheid nu wel het ei van columbus is. Voor mijn gevoel zijn er betere manieren om de veiligheid op het spoor te garanderen en flexibeler te zijn met het inzet van personeel.
Nav het wegbekendheid verhaal wil ik alleen even melden dat mensen die er makkelijk over denken op de Watergraafsmeer altijd bijzonder snel door de mand vallen
Waarom dan wel zo hard rijden met je trein? Als je niks kan zien, weet je toch nooit zeker waar je bent? Ook als je al 100en keren op dezelfde stuk weg of spoorweg hebt gereden heb je nooit 100% garantie dat je precies bent op de plek waarvan je denkt dat je bent.
Een "wegbekende" schipper kan daar over meepraten, die dacht ook dat de stuw bij Grave nog kilometers weg was...
Ik ga ervan uit dat je na het zien van het volgende filmpje inziet dat je de seinen onderweg prima kan zien
Het grote verschil met de weg en het water is dat er seinen staan die vertellen hoe 'veilig' het opvolgende stuk baanvak is. Je wordt mbv seinen continue op de hoogte gehouden.
[ Bericht 10% gewijzigd door b2py op 09-07-2017 12:38:53 ]
Serieus, dat zijn leuke schreeuwtitels, maar dat is geen dichte mist. Bij dichte mist zie je je eigen raam nog en daarna houdt het op. Zelfde bij echt noodweer. Je ziet de seinen dan door een lichtweerkaatsing tijdens het passeren. Heb je een beetje krappe seinopvolging, dan moet je echt heel erg hard remmen wil je op tijd kunnen stoppen. En daar komt dan de wegbekendheid weer om de hoek kijken.
Op zondag 9 juli 2017 12:51 schreef MTL het volgende: Serieus, dat zijn leuke schreeuwtitels, maar dat is geen dichte mist. Bij dichte mist zie je je eigen raam nog en daarna houdt het op. Zelfde bij echt noodweer. Je ziet de seinen dan door een lichtweerkaatsing tijdens het passeren. Heb je een beetje krappe seinopvolging, dan moet je echt heel erg hard remmen wil je op tijd kunnen stoppen. En daar komt dan de wegbekendheid weer om de hoek kijken.
Je kan ook gewoon conservatiever rijden in dichte mist en niet op de limiet..
Het is toch wel weer te genant voor worden, we kunnen wel weer wat toeveogen aan het lijstje met omstandigheden waar we niets aan kunnen doen maar wel erg veel last van hebben. - Blaadjes - Sneeuw - Bliksem - Vorst - Hitte - Mist
Op zondag 9 juli 2017 12:51 schreef MTL het volgende: Serieus, dat zijn leuke schreeuwtitels, maar dat is geen dichte mist. Bij dichte mist zie je je eigen raam nog en daarna houdt het op. Zelfde bij echt noodweer. Je ziet de seinen dan door een lichtweerkaatsing tijdens het passeren. Heb je een beetje krappe seinopvolging, dan moet je echt heel erg hard remmen wil je op tijd kunnen stoppen. En daar komt dan de wegbekendheid weer om de hoek kijken.
Als je een volremming doet op het moment dat de ATB overspringt ben je ruim op tijd. Je moet gewoon stevig remmen. That's it. Wat dat betreft is een 40 km/h-gebied veel vervelender.
Ik zeg net letterlijk iets over dat in rapporten dingen staan dat wegbekendheid ongelukken had kunnen voorkomen. Als je dan zo reageert dan heeft het geen zin om een discussie te voeren. Veel succes verder, your mind's made up.
Als je een volremming doet op het moment dat de ATB overspringt ben je ruim op tijd. Je moet gewoon stevig remmen. That's it. Wat dat betreft is een 40 km/h-gebied veel vervelender.
Ach ja, rekening houden met gladheid door de mist is toch niet nodig, dus kan je gewoon even stevig remmen met een volremming
In basis heb je uiteraard gelijk, maar de praktijk is helaas een stuk grilliger dan de theorie.
"Mevrouw Hendriks op spoor 3 die haar sleepkoffer liet vallen > vertraging van 5 tot 15 minuten. Deze situatie duurt naar verwachting tot <<3 uur later>>"
Op zondag 9 juli 2017 13:35 schreef b2py het volgende: Het is toch wel weer te genant voor worden, we kunnen wel weer wat toeveogen aan het lijstje met omstandigheden waar we niets aan kunnen doen maar wel erg veel last van hebben. - Blaadjes - Sneeuw - Bliksem - Vorst - Hitte - Mist
Je kan de toko echt beter gaan opdoeken zo, jezus
Juist door die wegbekendheid hebben we van dat laatste dus geen last
Gisteravond is in Stolberg (bij Aken) een machinist met 2 promille van de trein gehaald. Hij vertoonde vreemd rijgedrag en toen reizigers hem daarop aanspraken roken ze een alcohollucht: http://www.aachener-zeitu(...)en-polizei-1.1666563
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Hoe bent u bij deze trein gekomen zonder in te checken?
Oja...
Soms heb ik niet door of het het poortje voor me of naast me piept. Zeker als m'n voorganger hetzelfde product heeft want dan is het schermpje ook niet anders, tenzij ik wacht. Maar dat doe ik liever niet want de mijn overstaptijden van het ene naar het andere OV is vrij kort.
Dus ja, veel mitsen en maren maar ik vind de vraag wel netjes.
Soms heb ik niet door of het het poortje voor me of naast me piept. Zeker als m'n voorganger hetzelfde product heeft want dan is het schermpje ook niet anders, tenzij ik wacht. Maar dat doe ik liever niet want de mijn overstaptijden van het ene naar het andere OV is vrij kort.
Dus ja, veel mitsen en maren maar ik vind de vraag wel netjes.
Heel simpel: als je niet correct incheckt maar wel door het poortje loopt, gaat het poortje piepen. Dat valt echt wel op. Daarnaast: als inchecken niet correct gaat verandert het schermpje naar een bericht dat inchecken is mislukt. Of wordt zelfs rood bij geblokkeerde kaart of verlopen reisproduct.
Die schermpjes zitten dan ook op een uitermate rottige plek. Alsof de ontwerpers van die poortjes nog nooit een reizigersstroom in het echt hebben gezien.
Langzaam? Je kan veel vinden over de poortjes en dat ze traag open gaan als ze gesloten zijn, maar niet dat het daadwerkelijk inchecken en de schermpjes traag zijn.
Op maandag 10 juli 2017 14:31 schreef MTL het volgende: Dus je kijkt nooit naar het schermpje? Tja, dan houdt het snel op inderdaad
Ik kijk er altijd op maar weet met mijn Traject Vrij vaak nog niet zeker of ik nou in/uitgecheckt ben...
quote:
Op maandag 10 juli 2017 14:35 schreef James1988 het volgende: De combilezers (QR-ticket + chipkaart) zijn voor mijn gevoel wel trager dan de lezers die alleen maar een chipkaart aankunnen.
Die dingen hebben ook vaak moeite met het herkennen van mijn chipkaart (met andere pasjes in de buurt), met de gewone kaartlezers heb ik nooit problemen.
Afgelopen zaterdag ben ik op station Stavoren gevallen door verzakte tegels. 's Avonds even een tweet verstuurd om ze erop te wijzen zodat het gefixt wordt en er dus niet nog iemand valt:
Op maandag 10 juli 2017 14:31 schreef MTL het volgende: Dus je kijkt nooit naar het schermpje? Tja, dan houdt het snel op inderdaad
Als er voor me iemand met hetzelfde abonnement heeft ingecheckt, is vaak niet goed te zien of het nog de melding van de vorige reiziger betreft of mijn melding. Ik zou natuurlijk kunnen wachten tot die melding weg is, maar dat vindt de wachtende meute doorgaans niet zo fijn. Je zou gewoon, net als vroeger, als reiziger altijd en overal moeten kunnen controleren of je over een geldig reisproduct beschikt.
De trein kwam eraan en daar keek ik naar tijdens het lopen, niet verwachtend dat er ineens een tegel zoveel lager zou liggen. Wel dus, daar stapte ik half in/op waardoor mijn enkel omklapte en ik viel...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Citybanan, een nieuwe tunnel onder Stockholm, is open! Na 9 jaar bouwen reed vanochtend om 05:00 de eerste reizigerstrein door de nieuwe tunnel, waarmee de bestaande spoorverbinding (en Stockholm Central) worden ontlast. De voorstadstreinen van Stockholm, de Pendeltågen, maken vanaf nu gebruik van de nieuwe tunnel.
Als er voor me iemand met hetzelfde abonnement heeft ingecheckt, is vaak niet goed te zien of het nog de melding van de vorige reiziger betreft of mijn melding. Ik zou natuurlijk kunnen wachten tot die melding weg is, maar dat vindt de wachtende meute doorgaans niet zo fijn. Je zou gewoon, net als vroeger, als reiziger altijd en overal moeten kunnen controleren of je over een geldig reisproduct beschikt.
Dat zeg ik dus: als het inchecken niet goed gaat, krijg je daar direct een melding van. Zie je dus gewoon een incheck staan, dan is het inchecken correct verlopen.
Op maandag 10 juli 2017 17:54 schreef dennistd het volgende: Afgelopen zaterdag ben ik op station Stavoren gevallen door verzakte tegels. 's Avonds even een tweet verstuurd om ze erop te wijzen zodat het gefixt wordt en er dus niet nog iemand valt:
Dat zeg ik dus: als het inchecken niet goed gaat, krijg je daar direct een melding van. Zie je dus gewoon een incheck staan, dan is het inchecken correct verlopen.
Je doet nu alsof er maar twee situaties zijn: positieve respons en negatieve respons, maar vergeet de derde variant: geen respons. Als er dan voor je iemand met hetzelfde product is ingecheckt, is dus volkomen onduidelijk of jouw incheck wel of niet geslaagd is en de kakafonie aan piepjes op een druk station zorgt dan helaas ook niet voor duidelijkheid.
Bij geen respons is je kaart stuk. En gaat ook het alarm af. Kan je direct even controleren bij de kaartautomaten binnen de poortjes of je ingecheckt bent
Op maandag 10 juli 2017 19:27 schreef MTL het volgende: Bij geen respons is je kaart stuk. En gaat ook het alarm af. Kan je direct even controleren bij de kaartautomaten binnen de poortjes of je ingecheckt bent
Punt is dat je dus niet het verschil kunt opmerken tussen geen respons en respons van de voorganger. Dat je kaart dan stuk is, is ook niet noodzakelijkerwijs waar, sommige poortjes pakken de kaart gewoon moeilijker dan andere heb ik al vaker ondervonden. Dat van dat alarm lijkt me sterk, nooit gehoord als ik mensen zag tailgaten. En dat je vervolgens een kaartautomaat moet zoeken is natuurlijk het toppunt van denken vanuit de vervoerder in plaats vanuit de reiziger. Als ik voorheen wilde weten of mijn kaartje wel of niet geldig was, volstond het uit mijn zak halen van het kaartje en hoefde ik ook niet terug naar de kaartautomaat.
Ik probeer je dus uit te leggen dat er wel degelijk verschil in respons zit als jij niet of niet correct incheckt. Maar prima joh, dan niet. Omdat jij iets nog niet hebt gehoord bestaat het niet
En daar is weer die typische NS-houding als diverse reizigers aangeven een probleem met het systeem te ervaren: je moet je bek houden en je maar aan het systeem aanpassen, er is geen probleem.
Op maandag 10 juli 2017 19:57 schreef Kansenjongere het volgende: En daar is weer die typische NS-houding als diverse reizigers aangeven een probleem met het systeem te ervaren: je moet je bek houden en je maar aan het systeem aanpassen, er is geen probleem.
Op maandag 10 juli 2017 19:47 schreef MTL het volgende: Ik probeer je dus uit te leggen dat er wel degelijk verschil in respons zit als jij niet of niet correct incheckt. Maar prima joh, dan niet. Omdat jij iets nog niet hebt gehoord bestaat het niet
Dat zegt hij niet - hij zegt dat die respons niet te onderscheiden is op een druk station. Wat in mijn ervaring wel klopt. Gelukkig nog nooit tegen een poortje opgelopen
Bijna dagelijkse treinreiziger hier die standaard met minimaal 1 oortje in loopt... Vooral in de studentensteden heb ik met mijn Student Week Vrij nog wel eens mijn twijfels of het mijn piepje was of het piepje van m'n voorganger, altijd fijn zo'n studentenstroom door de poortjes
Overigens zijn de poortjes op station Delft absurd traag. Keren dat ik daar het afgelopen halfjaar bijna tegenaan ben gelopen, zijn niet meer op 1 hand te tellen vrees ik
Ze gaan ook niet altijd even snel open, is mijn idee. Hier in Breda gebruik ik vrij vaak hetzelfde (smalle) poortje, in veel gevallen kan ik meteen doorlopen maar soms gaat het ding echt tergend traag open.
Dat zegt hij niet - hij zegt dat die respons niet te onderscheiden is op een druk station. Wat in mijn ervaring wel klopt. Gelukkig nog nooit tegen een poortje opgelopen
Geloof me, als de alarmpiepjes afgaan omdat je niet bent ingecheckt, dat valt wel op. Zelfs op een groot station. En voor het ene gekke geval dat je het echt niet zeker meer weet hoef je dus niet speciaal een medewerker op te zoeken die toevallig je kaart uit kan lezen, maar kan je direct na de poortjes het even bij de kaartautomaat bekijken.
Ik weet niet welke poortjes je gebruikt, maar de brede zouden iets anders afgesteld moeten staan, waardoor een vouwfiets (of kinderwagen of koffer) niet direct als tailgatende persoon aangemerkt zou moeten worden (of althans, minder snel). Die zouden dus ook minder snel moeten gaan piepen.
Geloof me, als de alarmpiepjes afgaan omdat je niet bent ingecheckt, dat valt wel op. Zelfs op een groot station. En voor het ene gekke geval dat je het echt niet zeker meer weet hoef je dus niet speciaal een medewerker op te zoeken die toevallig je kaart uit kan lezen, maar kan je direct na de poortjes het even bij de kaartautomaat bekijken.
Wil je dan ook geloven dat het niet dat ene gekke geval is? Ik heb dat toch echt regelmatig. Dat blijft verwarrend.
Gelukkig heb ik een abonnement dus kan het me verder niets schelen of ik ingecheckt ben, als maar door dat poortje ben.
De mooie aansluiting in 's-Hertogenbosch van de IC Zwolle - Roosendaal (3600) op de IC Utrecht - Eindhoven (en verder) wordt verruimd naar 10 minuten (is nu 5) omdat de ICs op de "A2-corridor" op andere tijden gaan rijden.
Over die aansluiting. Je hebt geluk gehad vanaf december tot december, die aansluiting had er nooit mogen zijn maar is met uitstel PHS tot stand gekomen. Ontzettend grappig dat je daar een soort 'recht' aan ontleend dat je altijd kan rekenen op die aansluiting.
[ Bericht 15% gewijzigd door b2py op 11-07-2017 09:34:40 ]
MTR heeft z'n zinnen gezet op uitbreiding in Europa: ze zijn momenteel actief in Zweden (Stockholm metro en pendeltåg, MTR Express) en het Verenigd Koninkrijk (Crossrail) dus wie weet...
In Zweden gaan ze kijken naar wat de tweede lijn kan worden waarop MTR Express rijdt. Voor Stockholm - Göteborg zullen dit jaar zwarte cijfers worden geschreven.
Je moet als (buitenlandse) nieuwkomer vanuit het niets een Nederlandse afdeling opbouwen, en dat vaak op vrij korte termijn, blijkbaar is de Nederlandse markt daar niet aantrekkelijk genoeg voor.
Je moet als (buitenlandse) nieuwkomer vanuit het niets een Nederlandse afdeling opbouwen, en dat vaak op vrij korte termijn, blijkbaar is de Nederlandse markt daar niet aantrekkelijk genoeg voor.
Als er één concessie is waarmee je een flinke basis kunt leggen is het deze wel. De rest is (op het HRN na natuurlijk) veel kleiner.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Je moet als (buitenlandse) nieuwkomer vanuit het niets een Nederlandse afdeling opbouwen, en dat vaak op vrij korte termijn, blijkbaar is de Nederlandse markt daar niet aantrekkelijk genoeg voor.
[..]
Nederlands. De aandeelhouders zijn buitenlands.
Waaruit 'blijkt' dat dan? Als er 1 concessie geschikt is dan is het deze wel
ik ben benieuwd welk idee de winnaar verzonnen heeft voor de strakke halfuursdienst naar Harlingen
Ander dienstregelingdingetje is de brug over het Noord-Willemskanaal in Groningen. Daar komen nu veertien treinen per uur over, waarbij er per half uur steeds een kwartier is om schepen te kunnen laten passeren. Straks bij 16 treinen per uur en de doorkoppeling van Delfzijl/Roodeschool aan Weener/Nieuweschand/Veendam blijft er per uur heel weinig tijd over. Er is ook binnenvaart over dat kanaal en dan mag je voor een passage van de brug toch zeker een minuut of 7 rekenen. Dit omdat je drie bruggen achter elkaar passeert en er een bocht in het kanaal zit.
Het is het probleem van alle partijen. Omdat de provincie Groningen de doorkoppeling van de lijnen wil komt het probleem op het bordje van de vervoerder terecht. Zonder doorkoppeling wordt door de komst van de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen de passagetijd van de bruggen wel kleiner, maar blijft er genoeg tijd over. Met doorkoppeling worden de treinen veel meer over het uur verspreid en moet de vervoerder meer compromissen sluiten.
Op dinsdag 11 juli 2017 17:01 schreef b2py het volgende: Dan teken ik bezwaar aan omdat ik dan als reiziger niet weet of ik het beste voor deze prijs krijg.
En dat gaat worden afgeweken omdat je geen partij bent
- extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen (was al gepland) - in de spits een vierde trein naar Sneek - spitssneltreinen tussen Groningen en Winschoten - trein naar Roodeschool rijdt vanaf het nieuwe station enkele keren per dag door naar Eemshaven om aansluiting te bieden op veerboot naar Borkum - nachttrein in weekend tussen Groningen en Leeuwarden - dienstregeling wordt minder snel uitgedund in avonduren
- heropening station Bunde - stoppen in Ihrhove als die brug ooit gerepareerd is - goede aansluitingen in Leer
- 21 extra treinen erbij, waarvan 18 nieuwe - inzet nieuwe treinen op Leeuwarden - Groningen Europapark - huidige treinen krijgen grondige opknapbeurt - nieuw interieur - betere Wifi, ook op stations beschikbaar
- telsysteem in de treinen om inzet te kunnen verbeteren - reizigers krijgen op perron inzicht waar nog zitplaatsen zijn
- treinstellen krijgen batterijen om remenergie op te slaan - hierdoor stillere treinen rond stations en motoren kunnen uit bij lange stops - 18 nieuwe treinen krijgen stillere motoren en rijden op biodiesel
- inchecken met mobiel en bankpas moet mogelijk worden
- onderzoek naar trein naar Stadskanaal - onderzoek naar trein naar Bremen
Op dinsdag 11 juli 2017 18:01 schreef James1988 het volgende: En er komen dus nieuwe treinen bij? GTW wordt naar mijn weten niet meer gebouwd, dus dat zullen dan wel dieselFLIRTs worden.
klopt. Daar vrotten ze er gewoon een powerpack tussen
Op dinsdag 11 juli 2017 18:01 schreef James1988 het volgende: En er komen dus nieuwe treinen bij? GTW wordt naar mijn weten niet meer gebouwd, dus dat zullen dan wel dieselFLIRTs worden.
Op dinsdag 11 juli 2017 18:01 schreef James1988 het volgende: En er komen dus nieuwe treinen bij? GTW wordt naar mijn weten niet meer gebouwd, dus dat zullen dan wel dieselFLIRTs worden.
Heb nog eens na zitten denken over de aantallen en er komen straks 69 treinen in het noorden te rijden, waarvan 18 nieuwe en drie van elders.
Dat zou dus betekenen dat de 10327 van Winsum afgeschreven wordt en dat er twee stelletjes naar elders verhuizen. Almelo - Mariënberg?
Ach ja, rekening houden met gladheid door de mist is toch niet nodig, dus kan je gewoon even stevig remmen met een volremming
In basis heb je uiteraard gelijk, maar de praktijk is helaas een stuk grilliger dan de theorie.
Dit. De combinatie sneeuw en mist is een leuke. Gelukkig maar een maal meegemaakt. Dan hoop je geen aanwijzing vr te krijgen. Voor de rest is het reflector reflector reflector sein. Die zijn in de mist heilig. Althans vind ik.
En in de avond door mist is eenvoudiger dan overdag. Mijn ervaring dan.
Op zaterdag 8 juli 2017 17:26 schreef FredvZ het volgende: Toch wel vreemd eigenlijk dat machinisten eerst wegbekendheid moeten hebben voor ze ergens heen mogen...
Busschauffeurs: worden gewoon op elke route ingezet Vrachtwagenchauffeurs: krijgen ook maar een adres in hun geduwd Schippers: varen daar waar hun schip kan komen Automobilisten: pakken de auto en rijden gewoon ergens heen Piloten: Kunnen hun vliegtuig overal neerzetten waar het past op de landingsbaan.
Machinisten: mogen alleen rijden als ze de weg kennen... En dan te bedenken dat zij de met het enige voertuig op pad zijn dat ze niet zelf hoeven te sturen en ook nog eens vanzelf stopt bij een rood sein...
Kortom: afschaffen en machinisten zo opleiden dat ze overal met hun trein kunnen rijden waar het spoor 1.435 uit elkaar ligt en er een geschikte spanning voor hun railvoertuig beschikbaar is.
Het is ook belangrijk te weten hoeveel bakken er langs een perron passen als voorbeeld. Je hebt altijd plaatsgebonden situaties die belangrijk zijn die niet in je seinenboek zijn vermeld. Als ik ga wegleren bekijk ik de situaties rondom de stations, rempunten en heel belangrijk km aanduiding wijzigen/wisselingen. Waar seinen staan langs de vrije baan op de gevaarlijke punten na en krappe seinafstanden die wel van belang zijn, kijk ik niet eens naar.
Zonder wegleren en je komt krom binnen in Weert richting Maastricht met 12 bakken weet ik zeker dat je met een halve bak in het kruis staat en daarmee een halve bak niet langs het perron als je het bordje aanhoud Waar je met 12 bakken volgens het seinenboek zou moeten stoppen. Steker nog je zult daar het uitrijsein voorbij moeten gaan(afrijden)en daarmee zul je een hc etc moeten inlichten. Zonder wegkennis weet ik zeker dat dit fout gaat. Ontgrendel je dan de deuren en een reiziger valt in de ballast heb je heel wat uit te leggen. Dat is een voorbeeld van de vele uitzonderlijke situaties op baanvakken.
Zo moet je weten dat bijvoorbeeld in Maastricht 12 bakken alleen op spoor 4,5 en 6 passen. Zou volgens mijn railpocket een trein uit 10 bakken bestaan kan die op spoor 1 ook terecht. Krijg ik 12 bakken mee dan pleeg ik een telefoontje naar de treindienstleider waar hij mij bij binnenkomst binnen neemt. Ook weer zo een voorbeeld op dat traject.
Dan is het van belang waar je langs de kant kunt gaan en kunt doorwisselen met je trein. Trdl gebruikt meestal ook namen van het gebied. Toch wel handig dat je dan al weet in welk gebied je zit. De km maakt het dan compleet. Als een treindienstleider mij vertelt dat ik in Maasbracht aan de kant ga dan weet ik al waar zonder de exacte km. Zonder wegkennis weet je niet waar dat is. Dat zijn ook handige zaken om bij een aanrijding te kunnen vermelden samen met de km. Je geeft dan bijvoorbeeld door tussen Maasbracht en Roermond en km. Namen van de wateren die je kruist. Maas, Waal, Lek, Amsterdam rijnkanaal. Ook handig om even allemaal in je op te nemen. Tunnels en vluchtwegen. Enfin ik kan wel doorgaan waarom wegkennis zo belangrijk is.
Dan bijvoorbeeld Amsterdam. Moet je daar toch in iedergeval weten waar de lage seinen staan. Soms groeit er onkruid voor en kan het gebeuren dat je het zou missen. Weet je dat daar een laag seintje staat ben je bedacht en kruipt naar het sein. Geef even door om Het sein vrij van rommel te maken.
Dan het soort baanvak. Dubbel-Enkel,Beveiligd linker spoor, Enkel, VS etc. Ook belangrijk te weten ivm met aki/ahob aanrijsecties middensecties en voorseinen mocht je moeten keren.
Enfin een aantal voorbeelden. Hoop dat het nu meer duidelijk is hoe belangrijk wegkennis is. Het is ook zo dat je niet met dichtgeknepen billen moet zitten onder slechte weersomstandigheden als je totaal geen wegkennis bezit. En zonder wegkennis is dat zeker het geval met de snelheden die je rijd. Een trein zet je niet zomaar stil. En je gaat ook niet zo langzaam rijden dat je achterligger steeds van geel naar geel onder die omstandigheden moet rijden.
En zo vanzelf stopt bij een rood sein, is van de trein en zeg nooit maar dan ook nooit tegen de commissie dat die trein toch bij rood stopt door een beveiliging. Dan weet ik zeker dat je nooit meer een trein zult rijden al ga je maar 1 mm door rood want dan begrijp je totaal niet waar je mee bezig bent.
[ Bericht 7% gewijzigd door Cherna op 12-07-2017 04:31:40 ]
Gisteren in zo'n 'gepimpte' VIRM gezeten, prima maar jr. en ik waren unaniem over de gruwelijke lelijke deurgrepen eens: verschrikkelijk!, werkelijk te gek voor woorden, welke psychopaat bij de NS krijgt dit weer voor elkaar?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 12 juli 2017 10:03 schreef bork het volgende: Gisteren in zo'n 'gepimpte' VIRM gezeten, prima maar jr. en ik waren unaniem over de gruwelijke lelijke deurgrepen eens: verschrikkelijk!, werkelijk te gek voor woorden, welke psychopaat bij de NS krijgt dit weer voor elkaar?
Op woensdag 12 juli 2017 10:03 schreef bork het volgende: Gisteren in zo'n 'gepimpte' VIRM gezeten, prima maar jr. en ik waren unaniem over de gruwelijke lelijke deurgrepen eens: verschrikkelijk!, werkelijk te gek voor woorden, welke psychopaat bij de NS krijgt dit weer voor elkaar?