abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172271107
Die uitleg was al een keer door een collega gegeven, dus was al openbaar. Dat is een van de dingen waar ik zeker op let voor ik iets plaats ;)

Het is idd één van de issues en wordt dus al deels aangepakt.
Overigens gaat dat deel de laatste tijd al een stukje beter. Maegrim heeft de locs omgedraaid, waardoor de stroomafnemer voor de HSL helemaal vooraan zit. Dus de interferentie is daarmee tot een minimum beperkt. Uiteraard een tijdelijke maatregel tot het opgelost is, maar wel een die werkt.

[ Bericht 48% gewijzigd door MTL op 08-07-2017 17:16:37 ]
pi_172271399
Was het maar zo leuk, we mogen niet driehoeken hier :')
Als er geen lok met de goeie oriëntatie beschikbaar is wordt er gewacht tot die er wel is
pi_172271515
:X
Moet je een keer je wegbekendheid uit gaan breiden :+
pi_172271620
Die is verlopen maar ik en de oudere collega's hebben dat gewoon gemogen :{
pi_172271695
Wanneer kom je naar NSR? :P
pi_172271786
Dan moet ik ineens optijd gaan rijden enzo?
pi_172272097
_O-
  zaterdag 8 juli 2017 @ 16:53:15 #133
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_172272603
quote:
13s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 16:08 schreef Maegrim het volgende:

Als er geen lok met de goeie oriëntatie beschikbaar is wordt er gewacht tot die er wel is
Met als gevolg vertraagde of opgeheven treinen?
pi_172272820
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 16:25 schreef Maegrim het volgende:
Dan moet ik ineens optijd gaan rijden enzo?
of niet rijden
  zaterdag 8 juli 2017 @ 17:26:54 #135
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172273563
Toch wel vreemd eigenlijk dat machinisten eerst wegbekendheid moeten hebben voor ze ergens heen mogen...

Busschauffeurs: worden gewoon op elke route ingezet
Vrachtwagenchauffeurs: krijgen ook maar een adres in hun geduwd
Schippers: varen daar waar hun schip kan komen
Automobilisten: pakken de auto en rijden gewoon ergens heen
Piloten: Kunnen hun vliegtuig overal neerzetten waar het past op de landingsbaan.

Machinisten: mogen alleen rijden als ze de weg kennen... En dan te bedenken dat zij de met het enige voertuig op pad zijn dat ze niet zelf hoeven te sturen en ook nog eens vanzelf stopt bij een rood sein...

Kortom: afschaffen en machinisten zo opleiden dat ze overal met hun trein kunnen rijden waar het spoor 1.435 uit elkaar ligt en er een geschikte spanning voor hun railvoertuig beschikbaar is.
So we just called him Fred
pi_172273755
In principe kan je overal rijden. Maar je hebt uitzonderingssituaties en dat zijn dan ook de dingen die je leert tijdens het wegleren. Vergeet niet: je moet er ook tijdens dichte mist of noodweer met volle snelheid door kunnen rijden.
Als je dan geen idee hebt waar je bent en vervolgens met 90 km/u door de rode knalt omdat we nog altijd met ATB opgescheept zitten...
Met ERTMS heb je dat issue niet zo snel. Ik zie dan ook zeker wegleren zoals we het nu kennen verdwijnen in de toekomst.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 8 juli 2017 @ 17:38:25 #137
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_172273886
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 17:26 schreef FredvZ het volgende:
Toch wel vreemd eigenlijk dat machinisten eerst wegbekendheid moeten hebben voor ze ergens heen mogen...

Busschauffeurs: worden gewoon op elke route ingezet
Vrachtwagenchauffeurs: krijgen ook maar een adres in hun geduwd
Schippers: varen daar waar hun schip kan komen
Automobilisten: pakken de auto en rijden gewoon ergens heen
Piloten: Kunnen hun vliegtuig overal neerzetten waar het past op de landingsbaan.

Machinisten: mogen alleen rijden als ze de weg kennen... En dan te bedenken dat zij de met het enige voertuig op pad zijn dat ze niet zelf hoeven te sturen en ook nog eens vanzelf stopt bij een rood sein...

Kortom: afschaffen en machinisten zo opleiden dat ze overal met hun trein kunnen rijden waar het spoor 1.435 uit elkaar ligt en er een geschikte spanning voor hun railvoertuig beschikbaar is.
Je moet weten waar je bent. Anders kun je vaker gevalletjes als Stavoren of andersoortige ernstige spoorongevallen zien.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 8 juli 2017 @ 18:03:46 #138
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172274627
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 17:33 schreef MTL het volgende:
In principe kan je overal rijden. Maar je hebt uitzonderingssituaties en dat zijn dan ook de dingen die je leert tijdens het wegleren. Vergeet niet: je moet er ook tijdens dichte mist of noodweer met volle snelheid door kunnen rijden.
Als je dan geen idee hebt waar je bent en vervolgens met 90 km/u door de rode knalt omdat we nog altijd met ATB opgescheept zitten...
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 17:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Je moet weten waar je bent. Anders kun je vaker gevalletjes als Stavoren of andersoortige ernstige spoorongevallen zien.
Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.

Bij de Stavoren is er helemaal niets langs de kant van het spoor gezet dat de machinist vertelt dat het einde van spoorbaan in zicht is. Dát is pas vragen om ongelukken, je moet als passagier er dus maar op vertrouwen dat de machinist van dienst op het juiste moment zich weet te herinneren wat er gaat gebeuren en de wissels staan zoals hij verwacht. Nu verwacht ik wel dat de meeste machinisten voldoende opleiding hebben gehad, maar als er íéts onbetrouwbaar is, dan is het het menselijk geheugen wel.
So we just called him Fred
pi_172274722
Het zou toch allemaal niet zo moeilijk moeten zijn om een systeem te hebben dat verteld waar je je precies bevind, en welk sein of bord er langs de rails staat. Technisch gezien is het een grote investering, maar lijkt me allemaal niet onmogelijk toch?
pi_172274751
Aha, en vrachtwagens hebben ook een remweg die bij noodweer zo'n 1500 meter kan worden?
pi_172274780
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
Als het mis gaat met een trein gaat het vaak goed mis. Daarom zijn de veiligheidseisen hoger. Zoveel mogelijk onzekerheden weghalen. Is het onrealistisch? Misschien. Ik vind persoonlijk van niet, ik hou wel van die extra veiligheidseisen. Er zijn ongelukken gebeurd in het verleden vanwege slechte wegbekendheid van machinisten. Als dat risico gedeeltelijk te mitigeren is door wegbekendheid aan te leren, waarom zou je het niet doen?
Bier.
  zaterdag 8 juli 2017 @ 18:09:52 #142
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_172274781
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:07 schreef Carlos93 het volgende:
Het zou toch allemaal niet zo moeilijk moeten zijn om een systeem te hebben dat verteld waar je je precies bevind, en welk sein of bord er langs de rails staat. Technisch gezien is het een grote investering, maar lijkt me allemaal niet onmogelijk toch?
Dat hebben de Duitsers toch, EBuLa?
pi_172274924
ERTMS of zo.
  zaterdag 8 juli 2017 @ 18:21:22 #144
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172275079
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:08 schreef MTL het volgende:
Aha, en vrachtwagens hebben ook een remweg die bij noodweer zo'n 1500 meter kan worden?
Daarom krijg je als machinist toch ook een gele lamp voor een rode lamp? Dat je weet dat je moet stoppen. Wat dan weer onhandig is gedaan is dat bij seinen niet vermeld staat hoe ver het volgende sein staan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Als het mis gaat met een trein gaat het vaak goed mis. Daarom zijn de veiligheidseisen hoger. Zoveel mogelijk onzekerheden weghalen. Is het onrealistisch? Misschien. Ik vind persoonlijk van niet, ik hou wel van die extra veiligheidseisen. Er zijn ongelukken gebeurd in het verleden vanwege slechte wegbekendheid van machinisten. Als dat risico gedeeltelijk te mitigeren is door wegbekendheid aan te leren, waarom zou je het niet doen?
Het is schijn mitigatie. Je hebt 0,0 garantie dat iemand op de juiste momenten zich het juiste herinnert. Bovendien werk je dan ook nog eens in de hand mensen dingen gaat doen uit automatisme en mensen slechter gaan anticiperen op veranderingen.

Het ongeluk met Speno in Stavoren had voorkomen kunnen worden als het normaal zou zijn dat er borden langs het spoor staan dan het einde van de spoorbaan in zicht is.
So we just called him Fred
pi_172275178
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:21 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Wat dan weer onhandig is gedaan is dat bij seinen niet vermeld staat hoe ver het volgende sein staan.
Op remwegafstand, welke is berekend voor de zwaarst toegestane treinen.
In de gevallen waarbij seinen elkaar niet op remwegafstand opvolgen zijn andere constructies verzonnen, bijvoorbeeld 'lang geel' (standaard 2 keer geel achterelkaar), of geel met een knipperend cijfer.
pi_172275463
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?

[..]

Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.

Bij de Stavoren is er helemaal niets langs de kant van het spoor gezet dat de machinist vertelt dat het einde van spoorbaan in zicht is. Dát is pas vragen om ongelukken, je moet als passagier er dus maar op vertrouwen dat de machinist van dienst op het juiste moment zich weet te herinneren wat er gaat gebeuren en de wissels staan zoals hij verwacht. Nu verwacht ik wel dat de meeste machinisten voldoende opleiding hebben gehad, maar als er íéts onbetrouwbaar is, dan is het het menselijk geheugen wel.
Als de mist dermate dicht is ga je geen 90 rijden met een vrachtwagen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 8 juli 2017 @ 18:45:06 #147
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_172275615
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?

[..]

Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.

Bij de Stavoren is er helemaal niets langs de kant van het spoor gezet dat de machinist vertelt dat het einde van spoorbaan in zicht is. Dát is pas vragen om ongelukken, je moet als passagier er dus maar op vertrouwen dat de machinist van dienst op het juiste moment zich weet te herinneren wat er gaat gebeuren en de wissels staan zoals hij verwacht. Nu verwacht ik wel dat de meeste machinisten voldoende opleiding hebben gehad, maar als er íéts onbetrouwbaar is, dan is het het menselijk geheugen wel.
In Stavoren stond een Keperbaak om aan te geven dat er afgeremd moest worden tot 40 km/h. Dus er stond wel degelijk iets. Om te voorkomen dat het in de toekomst mis gaat staat er nu een inrijsein.

Een trein rijdt in dichte mist of met slecht weer nog steeds baanvaksnelheid. Daarom heb je die kennis wel degelijk nodig.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 8 juli 2017 @ 19:51:01 #148
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172276902
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:37 schreef b2py het volgende:
Als de mist dermate dicht is ga je geen 90 rijden met een vrachtwagen.
Waarom dan wel zo hard rijden met je trein?
Als je niks kan zien, weet je toch nooit zeker waar je bent? Ook als je al 100en keren op dezelfde stuk weg of spoorweg hebt gereden heb je nooit 100% garantie dat je precies bent op de plek waarvan je denkt dat je bent.

Een "wegbekende" schipper kan daar over meepraten, die dacht ook dat de stuw bij Grave nog kilometers weg was...

quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 18:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

In Stavoren stond een Keperbaak om aan te geven dat er afgeremd moest worden tot 40 km/h. Dus er stond wel degelijk iets. Om te voorkomen dat het in de toekomst mis gaat staat er nu een inrijsein.
Dat vertelt ook alleen maar dat de machinist zijn snelheid moet verlagen, niet waarom.

Zo gek idee is het toch niet, borden langs de spoorbaan die vertellen einde spoorbaan in 10000m, 5000m, 3000m, 1500m, 1000m, 500m, 250m, 0m.
quote:
Een trein rijdt in dichte mist of met slecht weer nog steeds baanvaksnelheid. Daarom heb je die kennis wel degelijk nodig.
In 1960 wist de machinist bij Woerden ook niets van een tijdelijke snelheidsmaatregel, dat wist hij misschien wel als er borden langs het spoor zouden staan.

Maar als machinisten zich zo goed kunnen oriënteren in mist, hoe kon de machinist van trein 164 in 1962 dan het sein missen? Hij wist toch dat het er stond?

Hetzelfde geldt voor de machinist die in 1976 in de mist tegen een goederen trein aanreed.

En wat nou als machinisten al gewend waren dat langs het spoor snelwegbeperkingen waren aangegeven, had de machinist van de intercity die 1992 bij hoofddorp ontspoorde dan niet de snelheid die hij het met wegleren had geleerd langs de werkzaamheden geraasd?

Ik wil hier niet mee zwarte pieten naar machinisten (in tegendeel, ik doe het ze niet na, honderden mensen veilig van A naar B brengen), maar wel mijn vraagtekens zetten of wegbekendheid nu wel het ei van columbus is. Voor mijn gevoel zijn er betere manieren om de veiligheid op het spoor te garanderen en flexibeler te zijn met het inzet van personeel.
So we just called him Fred
pi_172277024
Het is maar waar je je druk om maakt zeg :')
pi_172282657
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')