quote:
Op zaterdag 8 juli 2017 17:26 schreef FredvZ het volgende:Toch wel vreemd eigenlijk dat machinisten eerst wegbekendheid moeten hebben voor ze ergens heen mogen...
Busschauffeurs: worden gewoon op elke route ingezet
Vrachtwagenchauffeurs: krijgen ook maar een adres in hun geduwd
Schippers: varen daar waar hun schip kan komen
Automobilisten: pakken de auto en rijden gewoon ergens heen
Piloten: Kunnen hun vliegtuig overal neerzetten waar het past op de landingsbaan.
Machinisten: mogen alleen rijden als ze de weg kennen... En dan te bedenken dat zij de met het enige voertuig op pad zijn dat ze niet zelf hoeven te sturen en ook nog eens vanzelf stopt bij een rood sein...
Kortom: afschaffen en machinisten zo opleiden dat ze overal met hun trein kunnen rijden waar het spoor 1.435 uit elkaar ligt en er een geschikte spanning voor hun railvoertuig beschikbaar is.
Het is ook belangrijk te weten hoeveel bakken er langs een perron passen als voorbeeld. Je hebt altijd plaatsgebonden situaties die belangrijk zijn die niet in je seinenboek zijn vermeld. Als ik ga wegleren bekijk ik de situaties rondom de stations, rempunten en heel belangrijk km aanduiding wijzigen/wisselingen. Waar seinen staan langs de vrije baan op de gevaarlijke punten na en krappe seinafstanden die wel van belang zijn, kijk ik niet eens naar.
Zonder wegleren en je komt krom binnen in Weert richting Maastricht met 12 bakken weet ik zeker dat je met een halve bak in het kruis staat en daarmee een halve bak niet langs het perron als je het bordje aanhoud Waar je met 12 bakken volgens het seinenboek zou moeten stoppen. Steker nog je zult daar het uitrijsein voorbij moeten gaan(afrijden)en daarmee zul je een hc etc moeten inlichten. Zonder wegkennis weet ik zeker dat dit fout gaat. Ontgrendel je dan de deuren en een reiziger valt in de ballast heb je heel wat uit te leggen. Dat is een voorbeeld van de vele uitzonderlijke situaties op baanvakken.
Zo moet je weten dat bijvoorbeeld in Maastricht 12 bakken alleen op spoor 4,5 en 6 passen. Zou volgens mijn railpocket een trein uit 10 bakken bestaan kan die op spoor 1 ook terecht. Krijg ik 12 bakken mee dan pleeg ik een telefoontje naar de treindienstleider waar hij mij bij binnenkomst binnen neemt. Ook weer zo een voorbeeld op dat traject.
Dan is het van belang waar je langs de kant kunt gaan en kunt doorwisselen met je trein. Trdl gebruikt meestal ook namen van het gebied. Toch wel handig dat je dan al weet in welk gebied je zit. De km maakt het dan compleet. Als een treindienstleider mij vertelt dat ik in Maasbracht aan de kant ga dan weet ik al waar zonder de exacte km. Zonder wegkennis weet je niet waar dat is. Dat zijn ook handige zaken om bij een aanrijding te kunnen vermelden samen met de km. Je geeft dan bijvoorbeeld door tussen Maasbracht en Roermond en km.
Namen van de wateren die je kruist. Maas, Waal, Lek, Amsterdam rijnkanaal. Ook handig om even allemaal in je op te nemen. Tunnels en vluchtwegen. Enfin ik kan wel doorgaan waarom wegkennis zo belangrijk is.
Dan bijvoorbeeld Amsterdam. Moet je daar toch in iedergeval weten waar de lage seinen staan. Soms groeit er onkruid voor en kan het gebeuren dat je het zou missen. Weet je dat daar een laag seintje staat ben je bedacht en kruipt naar het sein. Geef even door om Het sein vrij van rommel te maken.
Dan het soort baanvak. Dubbel-Enkel,Beveiligd linker spoor, Enkel, VS etc. Ook belangrijk te weten ivm met aki/ahob aanrijsecties middensecties en voorseinen mocht je moeten keren.
Enfin een aantal voorbeelden. Hoop dat het nu meer duidelijk is hoe belangrijk wegkennis is. Het is ook zo dat je niet met dichtgeknepen billen moet zitten onder slechte weersomstandigheden als je totaal geen wegkennis bezit. En zonder wegkennis is dat zeker het geval met de snelheden die je rijd. Een trein zet je niet
zomaar stil. En je gaat ook niet zo langzaam rijden dat je achterligger steeds van geel naar geel onder die omstandigheden moet rijden.
En zo vanzelf stopt bij een rood sein, is van de trein en zeg nooit maar dan ook nooit tegen de commissie dat die trein toch bij rood stopt door een beveiliging. Dan weet ik zeker dat je nooit meer een trein zult rijden al ga je maar 1 mm door rood want dan begrijp je totaal niet waar je mee bezig bent.
[ Bericht 7% gewijzigd door Cherna op 12-07-2017 04:31:40 ]