dat lukt bij een akoestische gitaar zo moeilijkquote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:36 schreef Mr.Ping het volgende:
Waarom gebruik je geen hoofdtelefoon?
Ik denk dat de sfeer daar niet beter van wordt. Ik heb absoluut geen zin in een burenruzie. Ik weet zeker dat je als 'overlastveroorzaker' dan aan het kortste eind gaat trekken.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:36 schreef Cothen het volgende:
Ik zou ze terug gaan appen als je last van het kind hebt of de hond.
Als ze zo graag rust willen hebben moeten ze niet in een rijtjeshuis/appartement gaan wonen.
Het gat in de gitaar is daar te groot voor.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:36 schreef Mr.Ping het volgende:
Waarom gebruik je geen hoofdtelefoon?
Valt wel mee.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:38 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik denk dat de sfeer daar niet beter van wordt. Ik heb absoluut geen zin in een burenruzie. Ik weet zeker dat je als 'overlastveroorzaker' dan aan het kortste eind gaat trekken.
Zij veroorzaken toch ook herriequote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:38 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik denk dat de sfeer daar niet beter van wordt. Ik heb absoluut geen zin in een burenruzie. Ik weet zeker dat je als 'overlastveroorzaker' dan aan het kortste eind gaat trekken.
Wat zou redelijk zijn daarin? Niet spelen als zij slapen? Of bepaalde tijden? Dat laatste betekent al snel dat ik niet doordeweeks kan spelen, want ik ben van 7:30 tot 19:00 van huis voor werk. 20:00 is blijkbaar al niet acceptabel.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:38 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[ afbeelding ]
Verder beide rekening houden met elkaar.
Dus van twee kanten.
Het gesprek aangaan met de buren dus en afspraken maken.
uit 2015quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:39 schreef RedFever007 het volgende:
hoe nieuw is je woning TS?
ik woon in een huis uit 96 maar hoor vrijwel niets van de beide buren. al hebben die geen huisdieren en jankende baby's
Dat laatste gaat niet. Ik ben over het algemeen pas tegen 19:00 thuis en dan ben ik ook eerste wel toe aan avondeten. Daarnaast kan het dus zijn dat ze ook dan liggen te slapen als ze de shift hebben waarbij ze om 24:00 moeten beginnen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:42 schreef Cothen het volgende:
[..]
Zij veroorzaken toch ook herrie
Ze kunnen niet van hun buren verwachten dat je naar hun pijpen gaat dansen. Jij hebt ook het recht om je leven te lijden en het is niet ongebruikelijk om muziek te maken in je huis.
Je zou nog eventueel voorstellen dat je alleen tussen 18u en 19u bijvoorbeeld gaat spelen.
Dit natuurlijk ook!quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:50 schreef Dawnbreaker het volgende:
Ik ken het fenomeen zeikburen, hadden wij ook tijdje last van. In het begin ga je in alles mee, maar de eisen worden steeds absurder, gewoon niets meer van aan trekken is mijn advies.
Nou nee, jezelf limiteren om alleen tussen acht en negen te spelen lijkt mij ook niet echt slim.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:55 schreef sirdanilot het volgende:
Akoestische gitaar valt gewoon onder leefgeluiden. Dat hebben ze gewoon te accepteren. Zeker aangezien het een nieuwe woning betreft kan het nooit zo zijn dat dit keihard doorklinkt in hun woning.
Voor je elektrische gitaar bestaan verloopstukjes zodat je met koptelefoon kunt spelen. Het lijkt me wel vrij redelijk, en voor jezelf ook handig, om dat te kopen voor een paar tientjes. Dan kun je op elk moment spelen dat je wil.
Verder zou ik gewoon sturen 'ok vanaf nu speel ik elke dag van 8 tot 9 s avonds, en jullie hebben daar maar rekening mee te houden'. En dan dus ook niet later gaan spelen, of eerder.
De kamer ligt wel precies naast die babykamer. M'n andere kamer ligt echter weer naast hun slaapkamer. Links ik, rechts de buren:quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:49 schreef Xaryna het volgende:
Oh, bekijk ook de locatie van je activiteiten. Misschien is een andere kamer al de oplossing. Sommige kamers zijn gehoriger dan anderen, liggen dichterbij of liggen precies naast de babykamer.
Tsja, TS zegt dat ie pas rond 8 u klaar is met eten e.d., en na 9 uur spelen vind ik sowieso niet echt netjes. En dan kunnen die mensen er rekening mee houden.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:01 schreef Platina het volgende:
[..]
Nou nee, jezelf limiteren om alleen tussen acht en negen te spelen lijkt mij ook niet echt slim.
Je kan niet beneden in de huiskamer gaan zitten of zo?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:02 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
De kamer ligt wel precies naast die babykamer. M'n andere kamer ligt echter weer naast hun slaapkamer. Links ik, rechts de buren:
[ afbeelding ]
Dat laatste is al min of meer zo, maar zo strikt vastleggen vind ik ook niet echt fijn. Moet ook wel een beetje vrijheid overhouden.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:55 schreef sirdanilot het volgende:
Akoestische gitaar valt gewoon onder leefgeluiden. Dat hebben ze gewoon te accepteren. Zeker aangezien het een nieuwe woning betreft kan het nooit zo zijn dat dit keihard doorklinkt in hun woning.
Voor je elektrische gitaar bestaan verloopstukjes zodat je met koptelefoon kunt spelen. Het lijkt me wel vrij redelijk, en voor jezelf ook handig, om dat te kopen voor een paar tientjes. Dan kun je op elk moment spelen dat je wil.
Verder zou ik gewoon sturen 'ok vanaf nu speel ik elke dag van 8 tot 9 s avonds, en jullie hebben daar maar rekening mee te houden'. En dan dus ook niet later gaan spelen, of eerder.
En hoe laat was je aan het spelen? Midden in de nacht of gewoon om 8 u? En dan bellen ze serieus de politie?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:07 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Dat laatste is al min of meer zo, maar zo strikt vastleggen vind ik ook niet echt fijn. Moet ook wel een beetje vrijheid overhouden.
Is er jurisprudentie over wat leefgeluiden zijn en wat niet? M'n vorige buren (in het huis uit 1900) vonden akoestische gitaar absoluut niet onder leefgeluiden vallen. Toen heb ik een paar keer politie op de stoep gehad toen ik gitaar aan het spelen was. Daar probeerde ik ook altijd te spelen als ze weg waren, maar als ze thuis kwamen terwijl ik aan het spelen was, was het al gezeik. In dat huis was het echter zo dat ik met 100% zekerheid kon vaststellen of ze thuis waren of niet, omdat je altijd voetstappen hoorde.
Het zou kunnen, akoestisch doe ik weleens, maar ik kan daar geen muziek afspelen om mee te spelen. Het is ook niet zo heel ruim, dus permanent alles daar neerzetten vind ik eigenlijk weer niet zo handig.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:04 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Je kan niet beneden in de huiskamer gaan zitten of zo?
Ik speel sowieso nooit laat. Tussen 19:00 en als uitschieter misschien een keer 21:30.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:08 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
En hoe laat was je aan het spelen? Midden in de nacht of gewoon om 8 u? En dan bellen ze serieus de politie?![]()
![]()
Vraag me af wat de politie zei.
Gewoon stug doorspelen. Zulke tokkies moet je nooit hun zin geven.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:13 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik speel sowieso nooit laat. Tussen 19:00 en als uitschieter misschien een keer 21:30.
De politie zei nooit zoveel. Beetje diplomatiek, rekening houden met elkaar e.d. Maarja, meestal is het zo dat als het zo ver komt, dat ik er ook al totaal geen zin meer in heb. Dus dan stop ik en hebben ze in feite hun zin.
Die buren zijn zelf eerder verhuisd dan ik, daarna kwam er een heel aardig vrouwtje wonen. Ik had toen dit huis al gekocht, dat was in aanbouw. Verder was dat huis voor mezelf ook echt een drama, omdat je letterlijk alles kon horen. Daar was het pas mogelijk te gaan slapen op het moment dat de bovenburen naar bed gingen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:15 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Gewoon stug doorspelen. Zulke tokkies moet je nooit hun zin geven.
Wel heel vervelend natuurlijk, zo'n burenruzie, maar dan moet het gewoon hard tegen hard.
Snap wel dat je verhuisd bent uiteindelijk want met zulke tokkieburen is het daar ook niet meer fijn.
Okee, dat kan. Dit topic is inderdaad om te peilen wat wel en niet moet kunnen. Voor 20:00 is voor mij op veel dagen echter niet echt haalbaar, omdat ik dat niet red met werk. Dus als veel mensen dit vinden, dan betekent dat dat ik moet stoppen of een oefenruimte moet gaan huren.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:21 schreef BadderAapje het volgende:
Als de buren een baby hebben vind ik het persoonlijk wel asociaal als je meerdere keren per week na 20:00 speelt.
Overdag/vroeg in de avond is een ander verhaal maar als ik vind dat als jij een instrument thuis wil bespelen dat jij je moet aanpassen aan je omgeving en niet andersom.
Mwah dat ligt aan de baby. Toen mijn kinderen nog de babyleeftijd hadden waren die juist tot 21.30u wakker omdat ze overdag al 2x geslapen hadden.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:21 schreef BadderAapje het volgende:
Als de buren een baby hebben vind ik het persoonlijk wel asociaal als je meerdere keren per week na 20:00 speelt.
Een oefenruimte kan altijd, maar het klinkt alsof de woonkamer een mogelijke oplossing is als je niet het gesprek wil aangaan. Maar goed, dan moet je daar wel ruimte hebben.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:25 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Okee, dat kan. Dit topic is inderdaad om te peilen wat wel en niet moet kunnen. Voor 20:00 is voor mij op veel dagen echter niet echt haalbaar, omdat ik dat niet red met werk. Dus als veel mensen dit vinden, dan betekent dat dat ik moet stoppen of een oefenruimte moet gaan huren.
Nee geen typissche tokkiebuurt. Koopwoningen 250k tot 300k. Veel mensen met jonge kinderen of jonge stellen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:27 schreef 6star6lord6 het volgende:
Woon je in een tokkie buurt?
Wel frappant dat dit twee keer gebeurd..
Speel je metal/rock?
Ca. 3x per week dus en deze week was het de eerste keer.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:46 schreef potjecreme het volgende:
Tja 2 verschillende buren hebben last van je..... Ik vind na 20 uur spelen niet meer kunnen. En als ik 4 a 5 dagen in de week naar muziek moet luisteren waar ik niks mee heb word ik ook niet blij.
Nouja, je zou ook bijvoorbeeld je muziek- en slaapkamer om kunnen wisselen zodat je muziekkamer niet meer direct naast de babykamer zit. (Volgens mij is het grootste probleem dat de baby last heeft van je muziek) Of beneden in de woonkamer muziek gaan maken.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:25 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Okee, dat kan. Dit topic is inderdaad om te peilen wat wel en niet moet kunnen. Voor 20:00 is voor mij op veel dagen echter niet echt haalbaar, omdat ik dat niet red met werk. Dus als veel mensen dit vinden, dan betekent dat dat ik moet stoppen of een oefenruimte moet gaan huren.
Als het iedere keer rond dezelfde tijd en dus de bedtijd van de baby is, neem ik aan dat ze al die keren wel thuis zijn.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:57 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ca. 3x per week dus en deze week was het de eerste keer.![]()
Bijhouden doe ik niet, maar ze zullen neem ik aan ook niet precies al die keren thuis zijn. Maar de tendens is wel duidelijk, toch veel mensen die het niet vinden kunnen.
Vandaag was de 2e keer dat ze over de baby begonnen. Meestal was het dat ze zelf wilden gaan slapen. Daarom denk ik dat de slaapkamer niet echt een oplossing is. Goed, die baby hebben ze natuurlijk wel pas een paar maanden.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:00 schreef madam-april het volgende:
[..]
Nouja, je zou ook bijvoorbeeld je muziek- en slaapkamer om kunnen wisselen zodat je muziekkamer niet meer direct naast de babykamer zit. (Volgens mij is het grootste probleem dat de baby last heeft van je muziek) Of beneden in de woonkamer muziek gaan maken.
Ik, als moeder van twee jonge kinderen, kan me wel voorstellen dat het erg vervelend kan zijn dat je buurman, precies op het moment dat je de kleine in slaap probeert te krijgen, muziek gaat maken.
Tja, geen idee. Ik weet niet hoe vast dat ritme is. Zeker gezien ze dus zelf wisselende diensten hebben. Als ik het idee heb dat ze weg zijn (geen auto, geen geluid gehoord), dan pak ik vaak m'n kans. Controleren gaat natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:02 schreef madam-april het volgende:
[..]
Als het iedere keer rond dezelfde tijd en dus de bedtijd van de baby is, neem ik aan dat ze al die keren wel thuis zijn.
Wat een onzin. tussen pak em beet 9u s ochtends en 9 u s avonds moet dat gewoon kunnen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:53 schreef Schuifpui het volgende:
Muziekinstrumenten in een niet vrijstaand woonhuis is per definitie asociaal en tokkiegedrag. Dat doe je maar in de muziekschool waar ze geluidsdichte ruimtes hebben.
Ergens wel gek toch? Ik bedoel, 90% van de mensen werkt tussen 9-17 en hebben daarom het 'recht' om 's nachts rust te hebben, of in ieder geval vanaf zeg 2100 uur. Terwijl de mensen die onregelmatig werken en dus bijvoorbeeld overdag moeten slapen zich maar aan moeten passen aan de meerderheid? Zij hebben minder recht op overdag slaap/ op 'gekke' tijden gitaar spelen?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wat een onzin. tussen pak em beet 9u s ochtends en 9 u s avonds moet dat gewoon kunnen.
Als je in die tijden wil slapen (bv omdat je nachtdiensten draait) is dat JOUW probleem. En niet dat van degene die een instrument speelt.
Ze moeten zich maar aanpassen ja, in de zin van dat ze zelf maar maatregelen moeten nemen om geen last te ondervinden. Zij wijken immers af van de norm. Laat ze lekker met oordoppen in slapen, of hun slaapkamer extra isoleren.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:25 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Ergens wel gek toch? Ik bedoel, 90% van de mensen werkt tussen 9-17 en hebben daarom het 'recht' om 's nachts rust te hebben, of in ieder geval vanaf zeg 2100 uur. Terwijl de mensen die onregelmatig werken en dus bijvoorbeeld overdag moeten slapen zich maar aan moeten passen aan de meerderheid? Zij hebben minder recht op overdag slaap/ op 'gekke' tijden gitaar spelen?
Niet kunnen slapen van geluid zit sowieso deels tussen de oren en is deels door de gewenning aan stilte.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:25 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Ergens wel gek toch? Ik bedoel, 90% van de mensen werkt tussen 9-17 en hebben daarom het 'recht' om 's nachts rust te hebben, of in ieder geval vanaf zeg 2100 uur. Terwijl de mensen die onregelmatig werken en dus bijvoorbeeld overdag moeten slapen zich maar aan moeten passen aan de meerderheid? Zij hebben minder recht op overdag slaap/ op 'gekke' tijden gitaar spelen?
Ja, die moeten zich aanpassen ja. Dat vind ik helemaal niet gek.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:25 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dat dus. Jarenlang nachtdiensten gedraaid. Ik heb rolluiken gekocht om 's morgens beter/langer uit te kunnen slapen. Werkte prima. En 's avonds na het eten ging ik altijd naar bed om van 19:00 tot 21:00 en dan hoorde ik ook vaak de buren. Bezoek, feestje of gewoon de tv die aanstond. Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt. Als ik in slaap viel viel ik in slaap en als niet dan stond ik om 20:00 uur weer opquote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:13 schreef sirdanilot het volgende:
Sowieso als je nachtdiensten draait moet je gewoon maatregelen treffen zodat je ook door wat meer geluid heen kan slapen, want overdag is er nu eenmaal meer geluid. Oordopjes dus. Niet jouw probleem.
En denk je niet dat TS het erg vervelend vind dat dat kind precies op het moment dat TS wil gaan slapen begint te janken?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:00 schreef madam-april het volgende:
Ik, als moeder van twee jonge kinderen, kan me wel voorstellen dat het erg vervelend kan zijn dat je buurman, precies op het moment dat je de kleine in slaap probeert te krijgen, muziek gaat maken.
nou ja zeg, hij kan toch zelf op andere plek dan pal naast babykamer gitaar spelen?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 01:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Ze kunnen bijvoorbeeld door de week soms de baby in hun kamer laten slapen en 's avonds laat terugleggen in het eigen bedje. Op die manier kun jij ook op een redelijke tijd nog na je werk muziek maken. Dat moet gewoon kunnen.
Ja misschien dat de buurtjes daarvoor willen schuiven.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 06:48 schreef Megumi het volgende:
Waarom huur je geen oefenruimte? Jij en je buren weer blij.
Tsja, zo is de maatschappij nu eenmaal ingericht. In de APV staat waarschijnlijk ook dat TS tot 22:00 gewoon lekker geluid mag maken.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:27 schreef bladieblapompom het volgende:
Ik vind wel dat heel veel mensen hier vinden dat gitaar spelen gewoon maar moet kunnen en dat de buren met hun onregelmatige schemas zich maar aan moeten passen.
Een hobby hebben kost geld. En de buurtjes hoeven daar geen last van ter hebben.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 06:54 schreef raspberryPi het volgende:
[..]
Ja misschien dat de buurtjes daarvoor willen schuiven.
Hun kiezen toch zelf voor een kind en een rijtjes huis? Dan kun je dit verwachten, beter passen zichzelf aan aan de normale leefgeluiden. Anders is een vrijstaande woning een betere keus.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Een hobby hebben kost geld. En de buurtjes hoeven daar geen last van ter hebben.
je bedoelt 'zij kiezen'quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:11 schreef raspberryPi het volgende:
[..]
Hun kiezen toch zelf voor een kind en een rijtjes huis? Dan kun je dit verwachten, beter passen zichzelf aan aan de normale leefgeluiden. Anders is een vrijstaande woning een betere keus.
Hangt er van af hoe hard de TS zijn muziek is. De TS had ook voor een vrijstaande woning kunnen kiezen gezien zijn hobby. Mijn buren hebben ook een kind. Wat wel eens stampt. Maar gelukkig geen gitaar of drumstel.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:11 schreef raspberryPi het volgende:
[..]
Hun kiezen toch zelf voor een kind en een rijtjes huis? Dan kun je dit verwachten, beter passen zichzelf aan aan de normale leefgeluiden. Anders is een vrijstaande woning een betere keus.
Het lijkt mij ook vrij normaal dat anderen maar tot op zekere hoogte rekening houden met de baby's van anderen. TS moet zich nu helemaal aanpassen aan de. keuzes van de buren.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:13 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
je bedoelt 'zij kiezen'
Het is een hele normale keuze hoor, kinderen krijgen
En dan wil die baby straks niet meer op zijn eigen kamer slapen. Waardoor het alleen maar meer en harder gaat janken.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 01:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik zou met je buren een babbel maken en afspreken tussen welke tijden jij muziek kan maken. Jij past je nu geheel aan hen aan maar het moet van beide kanten komen. Zij moeten zich ook aan jou aanpassen. Zij hebben een baby, jij hebt een gitaar.
Ze kunnen bijvoorbeeld door de week soms de baby in hun kamer laten slapen en 's avonds laat terugleggen in het eigen bedje. Op die manier kun jij ook op een redelijke tijd nog na je werk muziek maken. Dat moet gewoon kunnen.
Gitaar spelen ook.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:13 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
je bedoelt 'zij kiezen'
Een paar keer per week een muziekinstrument bespelen is ook een normale keuze.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:13 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
je bedoelt 'zij kiezen'
Dus een buur die de in de avond op een drumstel wil spelen moeten we normaal vinden. Echt deze maatschappij gaat me lui die denken zoals jij echt naar de klote.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:37 schreef Roces18 het volgende:
Buren moeten echt niet zeiken. Als je een baby hebt en nog shifts werkt, flikker op man. Ga in een hutje op de hei wonen.
Aan de andere kant is gitaar ook best wel gay. Als je nou piano of drummen deed.
Als hij om 21:00 stopt ? Ja.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dus een buur die de in de avond op een drumstel wil spelen moeten we normaal vinden.
Ik woon in een stad. Bijna me hele leven. Dus zie je punt niet. En heb wel zo me eigen methodes moet ik toegeven om overlast te bestrijden.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:48 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Als hij om 21:00 stopt ? Ja.
Welkom in de stad.
Jij hebt nooit in de buurt van horeca gewoond ? Of naast iemand die dacht dat ze zangeres was ? Buren die hielden van klussen met boormachines ?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:49 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik woon in een stad. Bijna me hele leven. Dus zie je punt niet.
Het is maar wat je normaal vindt. Toegeven boven een kroeg wonen en dergelijke is dom. En buren die maar blijven boren en dergelijke is soms met lijm op te lossen. Als praten niet helpt.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Jij hebt nooit in de buurt van horeca gewoond ? Of naast iemand die dacht dat ze zangeres was ? Buren die hielden van klussen met boormachines ?
's avonds na werktijd geluid is volkomen normaal. Maar rond bedtijd behoort het te stoppen.
Helaas voor de buren van TS hebben zij geen normale bedtijd en het siert TS dat hij daar rekening mee wil houden - maar de buren mogen absoluut ook wel eens erkennen dat hun afwijkende leefritme het eigenlijke probleem is.
Precies.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
's avonds na werktijd geluid is volkomen normaal. Maar rond bedtijd behoort het te stoppen.
Helaas voor de buren van TS hebben zij geen normale bedtijd en het siert TS dat hij daar rekening mee wil houden - maar de buren mogen absoluut ook wel eens erkennen dat hun afwijkende leefritme het eigenlijke probleem is.
de buren klagen over zijn gitaarspel naast hun babyslaapkamer. Niet dat ze zelf niet kunnen slapen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 08:07 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Precies.
Als je na 9 uur stopt dan vind ik het best. En als hij nou 8 uur per dat met zijn gitaar bezig was, dan begrijp ik het wel. Maar die buren moeten misschien een normaal leefritme zoeken en niet klagen bij anderen. Misschien kan TS oordopjes voor ze kopen.
quote:Op zaterdag 18 februari 2017 08:22 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
de buren klagen over zijn gitaarspel naast hun babyslaapkamer. Niet dat ze zelf niet kunnen slapen.
quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:04 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Vandaag was de 2e keer dat ze over de baby begonnen. Meestal was het dat ze zelf wilden gaan slapen. Daarom denk ik dat de slaapkamer niet echt een oplossing is. Goed, die baby hebben ze natuurlijk wel pas een paar maanden.
Ik durf te wedden dat hun klachten alleen maar zullen vermeerderen. Met een kleintje loop je in het begin vaak op je tandvlees.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:14 schreef mirannie het volgende:
En bijna alle baby's zijn gewend om met geluid in slaap te vallen. En ook daarvan vind ik het eigen keus. Zij hebben een baby gekregen en jij moet je daaraan aanpassen.
Waarom moet hij het verplaatsen? Laat ze die baby maar verplaatsenquote:Op zaterdag 18 februari 2017 08:27 schreef dikke_donder het volgende:
Speel je in de buurt van de babykamer? Anders zou je kunnen verplaatsen. Als het niet zo is, moeten ze niet zo zeiken en zelf wat achtergrond muziek aanzetten ipv in stilte thuis zitten.
quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En dan wil die baby straks niet meer op zijn eigen kamer slapen. Waardoor het alleen maar meer en harder gaat janken.
Wat een dom advies dit.
gaat het niet vooral om de muziek die hij mee laat spelen met het akoestisch gitaar spelen?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 08:35 schreef paardendokter het volgende:
Elektrisch gitaar spelen (zonder koptelefoon) in een rijtjeshuis vind ik per definitie niet kunnen.
Akoestisch natuurlijk wel (behalve dan zo'n lawaaiige Ovation met zijn bolle rug)
Wat ik heel vroeger (toen ik ook in een rijtje woonde) nog wel eens deed is akoestisch gitaar in de badkamer spelen, dat gaf een prachtig geluid ook nog eens. Gezien jouw plattegrond zou dat ook voor jou een optie zijn...
jouw kijk op babies is op zijn minst apart te noemen...quote:Op zaterdag 18 februari 2017 09:07 schreef Bzzzzt het volgende:
Ik vind dat ts genoeg rekening houd met z'n buren, en dat hun zich ook mogen aanpassen..
Dat hun op vreemde tijden werken is hun probleem.
En alle baby's kunnen overal slapen als ze maar moe zijn! Misschien moeten ze het kind niet op vaste tijden neerleggen, maar als het moe is!
Dat.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon je muziekkamer voorzien van een goede geluidsisolatie. Probleem opgelost. Box in a box.
Volgens mij bekijk jij het veel te zwart wit. Omdat het merendeel een concept heeft om te werken van 9-17 en te slapen van 22-07 hebben zij het recht op rust 's nachts en om geluid te maken overdag. Ik denk dat zulke situaties wel iets meer nuance verdienen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja, die moeten zich aanpassen ja. Dat vind ik helemaal niet gek.
En als je daar geen zin in hebt ga je maar in een hutje op de hei wonen, of normaal werk doen waarbij je gewoon s nachts kunt slapen. Of je doet gewoon oordoppen in.
Dikke gordijnen: checkquote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:26 schreef Lunatiek het volgende:
Ik woon in een huis uit 2013. Ik hoor mij buren nooit, moet af en toe kijken of ze nog leven.
M.a.w.misschien kun je nog iets aan de akkoestiek doen. Dikke gordijnen, hoogpolig tapijt, plantenbakken, alles. Ramen dicht. Speakers niet tegen de muur en ook niet op de vloer. Lage tonen niet versterken.
Voor 22:00 zouden normale geluiden geen probleem moeten zijn.
We hebben hier helaas geen spouwmuur. Het is een muur van 250mm dik solide beton. Bij aankoop heb ik daar ook vragen over gesteld omdat ik al twijfelde. Toen is me verzekerd dat het aan alle normen e.d. zou voldoen. Achteraf gezien spijt van. Misschien had ik het moeten laten schieten, maar langer in dat andere huis wonen zag ik ook niet zitten.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:32 schreef agter het volgende:
Een akoestische gitaar is toch niet zo hard?
Wat betreft de bouwdatum van je huis: een spouwmuur zet meer zonder aan de dijk.
Ik geloof best dat het te horen is. Er speelt ook nog iemand trompet hier in de buurt, dat kan ik ook vrij goed horen. Die persoon is ook nog eens vrij fanatiek in het oefenen van toonladders e.d. Ik ben er alleen nog steeds niet achter waar het nou vandaan komt. De 'klaagburen' hebben mij ook al meerdere keren gevraagd of ik ook niet trompet speel, maar dat is niet het geval.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 08:27 schreef Hallmark het volgende:
Een muziekinstrument thuis spelen... ik vind het eigenlijk niks. Je moet dan echt medewerking hebben van je buren, want je hoort het écht heel goed, het is veel luider/penetrerender dan je denkt.
Ik heb ergens gewoond waar een buurvrouw dwarsfluit speelde. Maar een uurtje per dag. Ik had er zelf geen last van, maar je hoorde het echt heel duidelijk. Een andere buurman zei tegen me, dat hij moe van z'n werk kwam en even op de bank ging liggen en niks wilde horen -- en vervolgens hoorde hij een uur lang die fluit.
Ik denk dat zoiets nu ook speelt. Het werkt gewoon op hun zenuwen.
Persoonlijk (maar dit is de mening van iemand die relatief gevoelig is voor geluid) vind ik dat een instrument spelen niet thuishoort in een rijtjeshuis.
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Een soort losse doos van 1.5m bij 2.5m of zo is nog wel te doen, maar de kamer zelf helemaal ombouwen naar een geluidsdichte box-in-box is wat ingewikkelder. Dan zit je ook met ramen, verwarming, deur naar de hal.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon je muziekkamer voorzien van een goede geluidsisolatie. Probleem opgelost. Box in a box.
Dat gaat niet, m'n beide kamers grenzen aan hun kant.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:17 schreef Renesite het volgende:
[..]
Dat.
Of de kamer niet grenzend aan hun kant gebruiken.
Maar dat is vreemd, wat grenst er dan aan je andere buren? De badkamer, trap en verder niks?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:55 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Een soort losse doos van 1.5m bij 2.5m of zo is nog wel te doen, maar de kamer zelf helemaal ombouwen naar een geluidsdichte box-in-box is wat ingewikkelder. Dan zit je ook met ramen, verwarming, deur naar de hal.
Het enige echt haalbare is een soort los ding waar je in gaat zitten, als een soort photobooth.
[..]
Dat gaat niet, m'n beide kamers grenzen aan hun kant.
Zeg eens iets concreets ipv alleen maar 'er is meer nuance nodig'. Daar hebben we namelijk niks aan.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:17 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Volgens mij bekijk jij het veel te zwart wit. Omdat het merendeel een concept heeft om te werken van 9-17 en te slapen van 22-07 hebben zij het recht op rust 's nachts en om geluid te maken overdag. Ik denk dat zulke situaties wel iets meer nuance verdienen.
Zie plattegrond aan het begin ergens. M'n andere kamer loopt over de hele breedte van het huis, dus die grenst aan beide buren.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:58 schreef Renesite het volgende:
[..]
Maar dat is vreemd, wat grenst er dan aan je andere buren? De badkamer, trap en verder niks?
Verder kan je heus de kamer wel wat beter isoleren. Ramen zijn al geïsoleerd dus ik heb niet het idee dat dat hoeft. Maar puur de muur die grenst aan je buren moet in mijn optiek al voldoende zijn.
http://www.schuimrubbersh(...)SxmdICFTIo0wod5-gEfQ
Helemaal eens.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:34 schreef Piger het volgende:
Ik zou de muziekkamer voorzien van wat geluiddempende materialen, alleen elektrisch spelen met een koptelefoon en akoestisch moeten ze niet zeuren. Verder wel even in gesprek gaan natuurlijk.
Akoestisch moet je gewoon kunnen spelen, ook om 21u a 22u, ik geloof er niets van dat dit storende geluiden veroorzaakt. Misschien dat ze heel zachtjes wat achtergrondgeluiden horen, maar dat lijkt me normaal.
Elektrisch zonder koptelefoon zou mits niet te vaak ook prima moeten kunnen op normale tijden, maar aangezien de buren al zeikerds zijn, zou ik me verder aanpassen.
Vind het vreemd dat mensen hier aangeven dat een muziekinstrument niet zou moeten kunnen. Ik snap nog wel dat mensen een trompet/saxofoon etc. 5x in de week niet zullen waarderen, maar een beetje gitaargeluid zal echt niet zo overheersend zijn. In het weekend overdag zie ik al helemaal geen reden tot klagen. Vaak genoeg hoor je dan klusgeluiden of kringverjaardagen.
Het is vervelend voor de buren dat ze een afwijkend dagritme hebben, maar daar hoeft de complete buurt zich niet voor aan te passen als dit geen extreme geluiden zijn. Baby's die kunnen helemaal veel hebben, die wennen heel snel aan die geluiden en slapen daarna ook prima in/door.
quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:00 schreef hottentot het volgende:
Als een huis uit 2015 al zo gehorig is dan zou ook kijken of de isolatie wel aan de normen voldoet, in een normale woning uit 2015 zou normale muziek geen hinder moeten veroorzaken.
Er wordt nogal blind gestaard op die 'akoestische' gitaar (die toch ook best veel geluid maakt) maar men slaat het feit dat TS meespeelt op muziek die hij qua geluidsniveau afstemt op die gitaar gemakshalve over.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:14 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hangt er van af hoe hard de TS zijn muziek is. De TS had ook voor een vrijstaande woning kunnen kiezen gezien zijn hobby. Mijn buren hebben ook een kind. Wat wel eens stampt. Maar gelukkig geen gitaar of drumstel.
Wat zei je? Ik speel alleen op mijn eigen trompet?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:50 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het te horen is. Er speelt ook nog iemand trompet hier in de buurt, dat kan ik ook vrij goed horen. Die persoon is ook nog eens vrij fanatiek in het oefenen van toonladders e.d. Ik ben er alleen nog steeds niet achter waar het nou vandaan komt. De 'klaagburen' hebben mij ook al meerdere keren gevraagd of ik ook niet trompet speel, maar dat is niet het geval.
Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee dat het af en toe te horen is. Zolang het maar op normale tijden is. Als je zelf de radio of tv aanzet, hoor je het eigenlijk al niet meer.
Ik had van een projectontwikkelaar, makelaar of aannemer ook geen ander antwoord verwacht.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:19 schreef Ouder1 het volgende:
en het gaat hier om een nieuwbouwhuis dat aan de geluidsnormen voldoet.
Het lijkt mij anders bijzonder stug dat zijn huis gehoriger is dan het mijne. Ik kan dus niet anders dan tot de conclusie komen dat het niet zozeer aan het huis ligt maar meer aan TS.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik had van een projectontwikkelaar, makelaar of aannemer ook geen ander antwoord verwacht.
Aan de andere kant ligt de norm helaas vrij laag.
Tja wij hebben in ons huis uit 2016 een geluidsmeting laten verrichten omdat wij ook niet konden geloven dat nieuwbouw woningen nog steeds zo gehorig zijn. Helaas toch wel en voldoet ruimschoots aan de eisen. Maarja als ik dan bij vrienden van ons zit die ook een huis uit 2016 hebben en als ik kijk wat die allemaal horen. Mogen wij nog blij zijn.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik had van een projectontwikkelaar, makelaar of aannemer ook geen ander antwoord verwacht.
Aan de andere kant ligt de norm helaas vrij laag.
Koop jij ze een 2e bed voor de kleine?quote:
Je kunt in ieder geval niet verlangen dat je buurman te allen tijde stil is als je én shifts werkt met je partner én een baby hebt die vanaf het begin van de avond ook moet slapen. Dat kun je niet maken.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:58 schreef hottentot het volgende:
[..]
Koop jij ze een 2e bed voor de kleine?
Zodra je bijvoorbeeld een muziekinstrument hebt is het het handigst om te overleggen met de buren. Iedereen heeft zijn eigen ritme en wensen en dat kun je dan mooi afstemmen. Een baby produceert ook geluid, alleen dat kun je niet afstemmen. Maar ook daar kunnen buren behoorlijke last van hebben. Dat hoor ik hier niet terug in de reacties. TS is niet de enige die af en toe geluid produceert.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:01 schreef bladieblapompom het volgende:
Ik ben het echt helemaal eens met wat Ouder1 zegt. En de buren die zo nodig een apart ritme erop na moeten houden: we zijn ook mensen nodig die in de zorg, bij de politie of brandweer werken. Of mensen die fabrieken e.d. draaiende houden. Die moeten ook ergens wonen. En tuurlijk, die moeten zelf ook bedenken dat de wereld niet om hun draait, maar andersom geldt dat ook. Je hoeft onderling geen last te hebben van muziekinstrumenten en andere overlastproducerende dingen.
Ik bedoel maar. Gaat het om zoiets:quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:01 schreef bladieblapompom het volgende:
Ik ben het echt helemaal eens met wat Ouder1 zegt. En de buren die zo nodig een apart ritme erop na moeten houden: we zijn ook mensen nodig die in de zorg, bij de politie of brandweer werken. Of mensen die fabrieken e.d. draaiende houden. Die moeten ook ergens wonen. En tuurlijk, die moeten zelf ook bedenken dat de wereld niet om hun draait, maar andersom geldt dat ook. Je hoeft onderling geen last te hebben van muziekinstrumenten en andere overlastproducerende dingen.
Speakers staan dus op de muur van babykamer gericht? Omdat je zegt ze staan aan de andere kant.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:42 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Dikke gordijnen: check
Tapijt: check (medium hoog)
Ramen dicht: check
Speakers staan allemaal aan de andere kant en staan op schuimblokken. Gitaarbox staat op zo'n ding van halve tennisballen om los te staan van de vloer.
Bas heb ik iets naar beneden gedraaid, staat op -3dB, de rest staat rond 0dB of wat er boven.
[..]
We hebben hier helaas geen spouwmuur. Het is een muur van 250mm dik solide beton. Bij aankoop heb ik daar ook vragen over gesteld omdat ik al twijfelde. Toen is me verzekerd dat het aan alle normen e.d. zou voldoen. Achteraf gezien spijt van. Misschien had ik het moeten laten schieten, maar langer in dat andere huis wonen zag ik ook niet zitten.
quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Volgens mij mag je normaal gesproken tot 22.00 uur gewoon geluid maken, dat geldt ook voor een akoestische gitaar (zonder extra herrie erbij natuurlijk).
quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:30 schreef OngeschiktX het volgende:
Net akoestisch gespeeld, met muziek op de achtergrond mee. Het volume van de muziek match ik uiteraard aan het volume van de akoestische gitaar, zodat het in evenwicht is.
Andersom hoor ik ook wel eens wat, maar echt overlast is het niet. Ik kan de hond goed horen blaffen en als het kind ligt te huilen dan hoor ik dat ook als ik zelf geen muziek of tv aan heb.
Het gaat dus heel duidelijk NIET alleen om een akoestische gitaar maar juist met extra herrie dus.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:09 schreef OngeschiktX het volgende:
[Kan je niet in je huiskamer spelen?]
Het zou kunnen, akoestisch doe ik weleens, maar ik kan daar geen muziek afspelen om mee te spelen. Het is ook niet zo heel ruim, dus permanent alles daar neerzetten vind ik eigenlijk weer niet zo handig.
Euh nope.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Volgens mij mag je normaal gesproken tot 22.00 uur gewoon geluid maken,
Of hij wil de PC niet in de woonkamer.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:31 schreef Ouder1 het volgende:
Dat hij niet alles in zijn woonkamer kan zetten geeft aan dat het niet om een doorsnee stereosetje gaat maar om een aardig grote muziekdrager.
Sinds wanneer heb je een PC nodig voor een beetje achtergrond muziek?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Of hij wil de PC niet in de woonkamer.
Alles is mogelijk.
Dat is fijn voor jouw kinderen, maar dat zegt helemaal niets over wat TS gebruikt.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Sinds wanneer heb je een PC nodig voor een beetje achtergrond muziek?
Mensch.. Mijn kinderen hebben beide een mini stereo set maar gebruiken alleen speciale boxjes voor hun mobieltjes. Die stoppen ze gewoon in hun jaszak om mee te nemen ergens heen. Komt behoorlijk geluid uit.
Het is geven en nemen. Als hij verplaatst, kunnen ze erna de pot op met hun gezeik.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 08:48 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Waarom moet hij het verplaatsen? Laat ze die baby maar verplaatsen
Soms staat het in een gemeentelijke verordening, de wet zelf rept nergens over tijden aangaande burengerucht. Er zijn 2 verschillende wetten van invloed.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 14:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tot hoe laat dan? (incl. verbouwingen)?
Dit vind ik zelf op het web:quote:Op zaterdag 18 februari 2017 14:40 schreef hottentot het volgende:
[..]
Soms staat het in een gemeentelijke verordening, de wet zelf rept nergens over tijden aangaande burengerucht. Er zijn 2 verschillende wetten van invloed.
1. Je mag iemands nachtrust niet verstoren.
2. Je mag geen overlast uit onrechtmatige daad veroorzaken (onrechtmatig kan bijvoorbeeld zijn overlast geven door op een gitaar te spelen.
Aangaande burengerucht bestaan er geen landelijke regels en er zal per geval bekeken moeten worden of ernst, omvang, duur etc aanleiding geven om van overlast te spreken.
TS kan bijvoorbeeld ook 2 t-shirts in zijn klankkast doen voor demping.
Waarom laat je de eerste regel uit je eigen link weg?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 14:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit vind ik zelf op het web:
Belangrijk bij het bepalen van geluidsoverlast zijn de geluidsgrenzen. De wetgeving stelt dat
De geluidsgrenzen (gemiddelde piekbelasting) voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
overdag tussen 07.00 – 18.00: tussen 50 dB(A) en 70 dB(A)
’s avonds tussen 18.00 – 23.00: tussen 45 dB(A) en 65 dB(A)
’s nachts tussen 23.00 – 07.00: tussen 40 dB(A) en 60 dB(A)
http://geluidsoverlast.nl/wetgeving/regels-geluidsoverlast-buren/
quote:Anders dan je zou verwachten, bestaan er voor geluidsoverlast van buren geen wettelijke geluidsnormen.
Ja ik zie het, niet met opzet weggelaten overigens.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 14:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom laat je de eerste regel uit je eigen link weg?
[..]
Een meting aan de gevel zal niets zeggen over hoe jouw directe buren overlast ervaren, noch zeg het iets over de noodzaak om dat geluid te maken, en het zegt ook niets over hoeveel demping er is tussen 2 woningen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 15:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja ik zie het, niet met opzet weggelaten overigens.
Waarom zijn die geluidsnormen er, dat begrijp ik niet. Of misschien wordt er per gemeente bepaald aan de hand hier van, wat toelaatbaar is. Helemaal geen regels t.a.v. geluidsoverlast zou m.i. bizar zijn, want dan houdt klagen snel op want alles is toelaatbaar.
quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:42 schreef Cothen het volgende:
Jij hebt ook het recht om je leven te lijden
Dat spreekt voor zich.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 15:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Een meting aan de gevel zal niets zeggen over hoe jouw directe buren overlast ervaren, noch zeg het iets over de noodzaak om dat geluid te maken, en het zegt ook niets over hoeveel demping er is tussen 2 woningen.
Ga je in een oude woning zitten waar de draagbalken doorlopen dan weet je dat je in huis je schoenen uit dient te doen ongeacht de tijd, en zo brengt elke woning zijn eigen situatie met zich mee. Een harde norm opstellen voor hoe jouw buren het geluid ervaren zou ondoenlijk zijn, een zachte brom kan veel irritanter zijn dan een TV die aanstaat of een feestje, en wie in een oud huis of slecht geisoleerde nieuwbouw gaat zitten dient gewoon meer lawaai op de koop toe te nemen dan iemand in een goed geisoleerd huis.
Zijn ook gemeenten die het helemaal niet in hun eigen regels hebben staan.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 15:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat spreekt voor zich.
Per gemeente verschilt het tijdstip waarop je geacht wordt lawaai te dempen neem ik aan.
Zucht.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 15:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn ook gemeenten die het helemaal niet in hun eigen regels hebben staan.
Tegen mij?quote:
In PM dan, want hoort niet in dit topic.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 15:50 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tegen mij?
Indien zo dan mag je die uitleggen.
8. Negeren en zeggen dat ze niet zo moeten zeiken. Ze kiezen namelijk zelf voor deze tijden en tot 22:00 is het gewoon toegestaan.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 14:54 schreef Roces18 het volgende:
Wat je kan doen;
1. Je buren voorstellen om te verhuizen.
2. Zelf verhuizen.
3. Alleen elektrisch spelen met koptelefoon
4. Nylon snaren gebruiken of een silent guitar
5. Isoleren
6. Ergens anders spelen
7. Klagen op fok
Oh?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:35 schreef S95Sedan het volgende:
en tot 22:00 is het gewoon toegestaan.
Je doet je username geen eer aan in ieder gevalquote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:45 schreef CoExist het volgende:
Er was ooit een Fok! user met een handige MP3 voor zulke buren.
Volgens mij werkt de link (topic uit 2003) niet meer.
http://130.89.164.246/~aaargh/Kankerburen.mp3
Staat gewoon in de APV, tussen 7:00 en 22:00 is gebruikelijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Oh?
Hoe kom je aan deze zelfbedachte wijsheid?
1. Niet elke APV is hetzelfde.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 18:07 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Staat gewoon in de APV, tussen 7:00 en 22:00 is gebruikelijk.
AVP staan voor Algemeen Plaatselijke Verordening. Dus tenzij je weet waar TS woont kun je niet weten of er een APV van toepassing is.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 18:07 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Staat gewoon in de APV, tussen 7:00 en 22:00 is gebruikelijk.
En nu? Niks, niet zo janken.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 18:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
1. Niet elke APV is hetzelfde.
2. Niet elke gemeente heeft hierover regels in de APV.
3. Al staat er wat in de APV, dan nog is het de vraag of dit geluid in deze omstandigheden als aanvaardbaar moet worden beschouwd.
En nu?
eeeh hoezo? Denk je dat de ouders het prettig vinden?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 18:47 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
En nu? Niks, niet zo janken.
Een jankende baby hoef je ook niet te accepteren
Het kind staat los van de hele discussie over geluid, bedoel ze kiezen toch zelf ervoor. Het lijkt wel wanneer ouders een kind krijgen heel de wereld zich opeens moet aanpassen aan hun+kind.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 18:50 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
eeeh hoezo? Denk je dat de ouders het prettig vinden?
Een jankende baby zal sneller tot leefgeluid worden gerekend dan vele andere dingen van hetzelfde volume. Dus ja tenzij de ouders het kind door laten janken heb jij dat gewoon te accepteren.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 18:47 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
En nu? Niks, niet zo janken.
Een jankende baby hoef je ook niet te accepteren, maargoed de meeste moraalridders hier vinden dat TS maar moet kappen met z'n hobby en aanpassen van van alles op z'n buren te pleasen.
Ik deel dat niet.
De regel dat geluid tussen 7uur en 22uur toegestaan is staat nog steeds, is gewoon algemeen terug te vinden in genoeg APV's of bij de overheid met een beetje zoeken. Of dat een baby is of muziek doet er niet toe.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 19:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Een jankende baby zal sneller tot leefgeluid worden gerekend dan vele andere dingen van hetzelfde volume. Dus ja tenzij de ouders het kind door laten janken heb jij dat gewoon te accepteren.
En wat jij daarvan vind zal zowel mij, TS als de wetgever een ongelofelijke rotzorg zijn.
En tot nog toe ondervinden wij hier meer last van jouw gejank, dan dat wij dat ondervinden van welke baby dan ook.
Nou dit gejank dus:quote:
En het staat zelfs bij de landelijke overheid. (ik neem maar aan dat je landelijk bedoelt, wat ook weer vreemd is, want zijn apv's dan weer niet door de overheid gemaakt?...)quote:Op zaterdag 18 februari 2017 19:22 schreef S95Sedan het volgende:
De regel dat geluid tussen 7uur en 22uur toegestaan is staat nog steeds, is gewoon algemeen terug te vinden in genoeg APV's of bij de overheid met een beetje zoeken. Of dat een baby is of muziek doet er niet toe.
Mag ik een poging tot een samenvatting doen? Het zou kunnen, maar het zou ook niet kunnen, dat er in de APV van de woonplaats van TS, een aanwijzing staat tot hoe laat men luide geluiden mag maken in een woonhuis.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 19:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nou dit gejank dus:
[..]
En het staat zelfs bij de landelijke overheid. (ik neem maar aan dat je landelijk bedoelt, wat ook weer vreemd is, want zijn apv's dan weer niet door de overheid gemaakt?...)
Maar dat ga jij daar helemaal niet vinden want dat staat helemaal niet bij hen.
Dat dekt de lading omtrent de APV, maar ook dan is het geen vrijbrief om maar willekeurig geluid te maken, de APV gaat namelijk niet boven de landelijke wet welke overlast geven verbied.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 20:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mag ik een poging tot een samenvatting doen? Het zou kunnen, maar het zou ook niet kunnen, dat er in de APV van de woonplaats van TS, een aanwijzing staat tot hoe laat men luide geluiden mag maken in een woonhuis.
Dekt dit de lading of zit er weer een foutje in?
Jij bent ambtenaar. Dat kan niet anders.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 20:18 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat dekt de lading omtrent de APV, maar ook dan is het geen vrijbrief om maar willekeurig geluid te maken, de APV gaat namelijk niet boven de landelijke wet welke overlast geven verbied.
Het is hiervandaan niet te bepalen wie er gelijk heeft aangaande of het wel of niet redelijk moet worden geacht om het geluid te accepteren zoals TS dat veroorzaakt.
quote:Op zaterdag 18 februari 2017 21:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Jij bent ambtenaar. Dat kan niet anders.
Zoiets als het eerste. Om specifiek te zijn:quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik bedoel maar. Gaat het om zoiets:
[ afbeelding ]
Of eerder zoiets:
[ afbeelding ]
Die eerste past in iedere woonkamer, de tweede is inderdaad wat lastig te verplaatsen.
Ik heb het duidelijk genoemd dat ik regelmatig (maar lang niet altijd!) meespeel met muziek. Dan is het volume hoger dan een achtergrond muziek tijdens een verjaardag of tijdens het schoonmaken. Dat is absoluut zo. Hij staat zeker niet op fluisterniveau. Stel dat ik 2/3 van de keren met muziek meespeel op een wat harder volume, dan zou dat 2x per week 30-60min zijn. Ik ben persoonlijk van mening dat dat zou moeten kunnen eigenlijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Er wordt nogal blind gestaard op die 'akoestische' gitaar (die toch ook best veel geluid maakt) maar men slaat het feit dat TS meespeelt op muziek die hij qua geluidsniveau afstemt op die gitaar gemakshalve over.
Tja ik weet het niet. Ik heb ook andere buren die ik er nooit over gehoord heb en in de vorige woning ook zeker 5 andere buren gehad. Daarvoor woonde ik in een jaren 60 flat met nog veel meer verschillende buren en dat ging ook goed. Ik zeg niet dat ze nooit wat hebben gehoord, maar ze accepteerde het blijkbaar wel.quote:Dit zijn dus al de tweede buren die er over klagen en het gaat hier om een nieuwbouwhuis dat aan de geluidsnormen voldoet. Ik denk dat het probleem dus eerder zit in wat TS als 'normaal' gitaarspelen ziet dan in de zeikerigheid van de buren.
Contactgeluiden zijn hier extreem veel. Van de 'klaagburen' hoor ik buiten de hond en de baby niet zo veel. Aan de andere kant woont een gezin met een baby en een wat ouder kind. Daarvan hoor ik de hele dag door gebonk en geschuur (ik denk rijden met een loop/trapwagen). Ik stoor me dan niet zo heel snel aan geluiden en ga er zeker niet over klagen, want ik weet dat ze ook wel eens wat van mij zullen horen.quote:Zelf woon ik in een maisonnette uit 1930. Geluidsisolatie dus zo goed als afwezig, 3 appartementen die vol aan de mijne grenzen en 2 met een punt.
Ik ben ook nog eens iemand die zelf vrijwel nooit muziek of radio aan heeft staan, alleen tv in een deel van de avond. Je zou dus zeggen dat ik veel overlast zou moeten ondervinden van leefgeluiden.
Dat valt echter enorm mee. Tv hoor ik nooit van de buren. Muziek een enkele keer maar dan vermoed ik dat die persoon de volumeknop ook echt vol open heeft gedraaid want dan gaat het om buren een aantal appartementen verderop. Baby's hoor ik wel huilen maar niet op een geluidsniveau dat het storend wordt (en ja, ik erger me snel aan geluid). Stofzuigen (vooral het botsen tegen de plinten) hoor ik goed. Honden hoor ik ook blaffen ('punt' buren) maar ook niet zo hard dat het stoort. De nieuwe geiser van de onderburen stoort me wel. Een hard gonzend gedreun als zij douchen.
Waar ik echter echt knettergek van aan het worden ben is de nieuwe buurvrouw. Echt apart want hier woonde eerst een gezin met 3 kinderen onder de 4 jaar. Dezelfde vloer, keuken en verder is er qua inrichting ook niet echt veel veranderd. Mensch kan niet stil zitten, houdt haar schoenen aan in huis (dreun, dreun, dreun) en wat zij met haar keukenkastjes doet weet ik niet maar het klinkt alsof ze muziek wil maken door met die deurtjes te rammen. De Godganse dag is het dreun, dreun, klap, klap, klap, dreun, dreun, dreun. Dit zijn echter contactgeluiden. Die hoor je gewoon veel beter dan geluiden in de lucht zoals een akoestische gitaar als het goed is is.
Zie hierboven, gewoon normaal dus. Geen ongefundeerde aannames doen aub.quote:Ik denk dus dat het geluid dat TS maakt veel harder is dan hij hier doet overkomen.
Verder lijkt hij zelf niet zo flexibel want waarom zou hij niet in zijn woonkamer kunnen spelen? Zijn antwoord dat hij daar die begeleidende muziek niet kan afspelen doet al vermoeden dat het niet gaat om een normale standaard muziekinstallatie; die neemt tenslotte ook niet zoveel plaats in dat hij niet in om het een hoe kleine, woonkamer kan staan. Dit gaat dus ws om een wel zeer stevige muziekdrager.
Daar ben ik best toebereid als het geen absurde constructies worden en geen fortuin kost.quote:Verder; als je toch een speciale muziekkamer hebt, dan kan je die ook optimaal isoleren zonder rekening te hoeven houden met schoonheid/smaak. Het eerder genoemde noppenschuim kan je tegen de muren aanplakken (ja, ook aan de andere kant want het absorbeert geluid ipv te weerkaatsen wat een muur doet). Ga kartonnen eierdozen verzamelen en plak die met kit op het plafond. En draai dat volume gewoon wat naar beneden want dat moet wel hoog staan als je al met twee buren woorden hebt gehad.
Drummen in een niet-vrijstaande woning lijkt mij persoonlijk te ver gaan. Ik zou dat niet durven. Ik weet van een vriend dat elektrisch drummen al een probleem is. Dus het getik van de stokjes op van die pads en stampende geluiden op de pedalen. Wel top dat je dat goed hebt weten te regelen met de buren.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 15:26 schreef Gia het volgende:
[..]![]()
Onze zoon drumt. Is nog een graadje erger dan gitaar, denk ik. Wij hebben toen, vorige woning, met de buren afgesproken dat hij oefende tussen 16.00 en 19.00 uur, en niet langer dan 20-30 minuten per dag.
We wonen nu vrijstaand en drumstel is i.v.m. verbouwing/aanbouw garage opgeslagen. Hij krijgt straks een oefenruimte in de garage, die we redelijk zullen isoleren. En ook dan geldt 'niet na 19.00 uur'. (En ook niet voor 12.00 uur)
TS, ga met je buren in gesprek en vraag wat zij een redelijke tijd vinden dat jij dagelijks kunt oefenen. Als je afspreekt, bijvoorbeeld, tussen 16.00 en 19.00 uur, dan is dat een redelijk tijdstip. die nachtdienst heeft gehad is dan wakker. De baby eet en speelt rond die tijd. Zijzelf waarschijnlijk ook. Het is niet zo dat je alleen mag spelen wanneer er niemand thuis is. Er is niets mis mee als zij jou horen spelen.
Dus, hoppa, aanbellen en afspraken maken.
Nee hoor, dat is gewoon een aanname die jij maakt. En niets meer dan dat.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:31 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het gaat dus heel duidelijk NIET alleen om een akoestische gitaar maar juist met extra herrie dus.
Zelf hoort hij hun radio/tv ook niet dus het gaat niet om dat geluidsniveau.
Dat hij niet alles in zijn woonkamer kan zetten geeft aan dat het niet om een doorsnee stereosetje gaat maar om een aardig grote muziekdrager. Tegenwoordig heb je boxjes die je kunt aansluiten op je mobiel of zelfs met bluetooth. Als dat al niet hard genoeg is.....
20 minuten op een acceptabel tijdstip!quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:49 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Drummen in een niet-vrijstaande woning lijkt mij persoonlijk te ver gaan. Ik zou dat niet durven. Ik weet van een vriend dat elektrisch drummen al een probleem is. Dus het getik van de stokjes op van die pads en stampende geluiden op de pedalen. Wel top dat je dat goed hebt weten te regelen met de buren.
ik speelde vanaf mijn 5de hoorn. Mijn zus bugel en mijn jongste zus piston. Wij moesten van onze vader ieder een anderhalf uur per dag oefenen. Nooit klachten gehad.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 21:16 schreef FF het volgende:
Altijd lastig.
Ik ben op mijn 18e begonnen met hoorn spelen.
Veel oefenen in het begin en zowel binnen als buiten zitten spelen.
Buurman 2 huizen verder hoorde mij spelen (huizen uit 1904) maar er is nooit geklaagd.
Eén keer vroeg hij of ik iets van de Beatles kon spelen als grapje, ik ben naar de bibliotheek gefietst en heb toen een liedboek gehaald van de Beatle. Kon hij wel waarderen.
Een paar jaar later kwam er een andere buurman tussen ons in wonen en die vroeg hem of hij wist dat ik hoorn speelde. In dat gesprek kwamen ze er op dat het wel leuk klok, waarop de buurman van twee huizen verder zei dat hij mij nog mee heeft gemaakt toen ik les kreeg.
Of te wel, het was niet te harden maar hij zei er niets over.
Toen ik op kamer woonde, speelde ik ook nog hoorn.
Nooit problemen met de buren links en rechts (normaal huis) en boven en onder (studenten) gehad. Wel zelf problemen met onderbuurman gehad die om 23:00 en later zware klassieke muziek aanzette op volume maximaal met 200W boxen.
Toen ik in mijn huidige huis ging wonen kwam na een paar dagen de buurjongen naar ons toe. Hij had een afspraak met de vorige bewoners dat hij dagelijks van 18:00 tot 19:00 drumde in huis en of wij dat ook goed vonden. No problemo. We hebben hem een paar keer gehoord en opeens was het stil. Bleek dat hij met zijn vrienden een studio hadden gehuurd om te oefenen.
Ondertussen speel ik sousafoon en repeteer ik heel erg weinig. 1 Kind van 9 en 1 van 3. Die slapen natuurlijk als ik kan oefenen. Dat was in het begin op dit instrument wel anders
Onze huidige buurman vind het helemaal niet erg, als hij maar mee mag genieten en hij niet het geluid net-niet hoort. Dat vindt hij irritanter dan het goed horen.
Zoonlief heeft nu een electrisch drumstel staan die ook aangesloten is op een box. Hij kan kiezen box of koptelefoon. Het is vrij stil, maar je hoort wel het slaan op de pads door het hele huis (zwaar bewapend beton).
Dus ondanks alles kan je wel overlast van elkaar hebben, maar het ligt aan de persoon hoe je er mee omgaat. Ik heb veel geluk gehad denk ik
De meeste mensen hebben inderdaad geen enkel idee. Eigenlijk alleen maar mensen die zelf ploegenwerk gedaan hebben weten het.quote:Op zondag 19 februari 2017 12:48 schreef Daboman het volgende:
Wat hier wel aan de orde is maar wat imo te weinig belicht wordt is de impact die shiftwerk op mensen heeft.
Ik weet van de verpleging dat er vaak een vroege gevolgd wordt door een late.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:28 schreef Geralt het volgende:
De meeste mensen hebben inderdaad geen enkel idee. Eigenlijk alleen maar mensen die zelf ploegenwerk gedaan hebben weten het.
Mijn vriendin zit in de verpleging en die werkt ook vroege en late op dezelfde dag en daags erna weer vroege. Daar wordt je niet vrolijk van. Zelf heb ik ook af en toe eens een verschoven dienst waarbij ik laat-vroeg draai. Kutdiensten zijn dat.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:34 schreef Gia het volgende:
Ik weet van de verpleging dat er vaak een vroege gevolgd wordt door een late.
Dus op maandag van 7 tot 15.30 en dan op dinsdag van 15.00 tot 22.30. Die slaapt gewoon 's nachts.
Dat snap ik en ik zeg ook dat ik het gedrag dat eruit voort komt niet per se goedkeur. Maar ik denk dat het voor een goede communicatie met de buren belangrijk is om dit te beseffen. Je kunt je daardoor beter inleven en je gaat begrijpen dat bij de shiftwerkers dingen er soms harder uit komen dan ze daadwerkelijk bedoeld zijn.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus op maandag van 7 tot 15.30 en dan op dinsdag van 15.00 tot 22.30. Die slaapt gewoon 's nachts. Daar zit een zee van tijd tussen dat mensen vrij zijn, maar wel thuis. Het moet mogelijk zijn om voor die tijd iets af te spreken.
Heb je nachtdienst, dan slaap je van 7.30 tot een uur of 3 's middags.
Dus, lijkt mij dat de tijd tussen 16 uur en 19 uur, ook met het oog op de kleine, de beste tijd is om gitaar te spelen. En dan gewoon een half uurtje per dag. Dat ze het horen, moet kunnen.
Vroege en late op één dag? Volgens mij mag dat niet eens. Dan werkt ze 16 uur op die dag.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:38 schreef Geralt het volgende:
[..]
Mijn vriendin zit in de verpleging en die werkt ook vroege en late op dezelfde dag en daags erna weer vroege. Daar wordt je niet vrolijk van. Zelf heb ik ook af en toe eens een verschoven dienst waarbij ik laat-vroeg draai. Kutdiensten zijn dat.
Natuurlijk vergis ik me niet.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Vroege en late op één dag? Volgens mij mag dat niet eens. Dan werkt ze 16 uur op die dag.
Ik denk dat je je vergist met eerst een late en de volgende ochtend de vroege. Dat kan namelijk wel kloppen. Daarna heb je dan weer vrij tot de volgende dag de late.
Op dit moment gaat alles nog gewoon vriendelijk en is er totaal geen sprake van ruzie of ook maar iets in die richting. Tot nu toe hebben ze altijd op een aardige manier gevraagd of de muziek zachter / uit kan. Ik spreek ze af en toe ook gewoon eens en dat gaat allemaal gewoon vriendelijk. Alle keren dat ze een berichtje stuurde of het zachter kon, heb ik de muziek ook zachter / uit gezet.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:43 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat snap ik en ik zeg ook dat ik het gedrag dat eruit voort komt niet per se goedkeur. Maar ik denk dat het voor een goede communicatie met de buren belangrijk is om dit te beseffen. Je kunt je daardoor beter inleven en je gaat begrijpen dat bij de shiftwerkers dingen er soms harder uit komen dan ze daadwerkelijk bedoeld zijn.
Dat betekent dus alleen in het weekend, want doordeweeks ben ik niet thuis op die tijdstippen. Bovendien ben ik ook niet alle weekenddagen altijd precies dan thuis. Zoals gisteren was ik tussen 11:00 en 20:00 weg. Dan blijft er voor mij wel heel weinig over om te spelen.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus op maandag van 7 tot 15.30 en dan op dinsdag van 15.00 tot 22.30. Die slaapt gewoon 's nachts. Daar zit een zee van tijd tussen dat mensen vrij zijn, maar wel thuis. Het moet mogelijk zijn om voor die tijd iets af te spreken.
Heb je nachtdienst, dan slaap je van 7.30 tot een uur of 3 's middags.
Dus, lijkt mij dat de tijd tussen 16 uur en 19 uur, ook met het oog op de kleine, de beste tijd is om gitaar te spelen. En dan gewoon een half uurtje per dag. Dat ze het horen, moet kunnen.
Klopt. Toen wij nog in die tussenwoning woonden had de buurman aan de ene kant, ook weleens nachtdienst. Maar na 16 uur drummen was geen probleem. Je moet je dan niet storen aan elk geluid. Woon je in een rijtjeshuis, dan moet je geluid van buren accepteren. Je mag zelfs de muziek hard zetten, als je dat wil. Maar ik vind wel dat je rekening moet houden met je buren. Dus daarom, TS, ga het gesprek aan, probeer goede afspraken te maken en houd je daaraan. Lukt dat niet, dan maak je je eigen afspraken en speel je alleen op redelijke tijden. Niet na 19 uur en niet voor 15 uur.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:43 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat snap ik en ik zeg ook dat ik het gedrag dat eruit voort komt niet per se goedkeur. Maar ik denk dat het voor een goede communicatie met de buren belangrijk is om dit te beseffen. Je kunt je daardoor beter inleven en je gaat begrijpen dat bij de shiftwerkers dingen er soms harder uit komen dan ze daadwerkelijk bedoeld zijn.
Als de sfeer verder vriendelijk en gemoedelijk is dan kan je toch ook gewoon bij ze aangeven dat je graag vaker zou willen spelen. Misschien zijn ze wel tot meedenken bereid.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:48 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Op dit moment gaat alles nog gewoon vriendelijk en is er totaal geen sprake van ruzie of ook maar iets in die richting. Tot nu toe hebben ze altijd op een aardige manier gevraagd of de muziek zachter / uit kan. Ik spreek ze af en toe ook gewoon eens en dat gaat allemaal gewoon vriendelijk. Alle keren dat ze een berichtje stuurde of het zachter kon, heb ik de muziek ook zachter / uit gezet.
Het enige is dat het mij nu enigszins begint te irriteren dat ik de vraag zo vaak krijg. Zelfs als ik een week niet gespeeld heb en nauwelijks thuis ben geweest. Als ik dan op een vrijdagavond rond een uur of 20:00 wat geluid maak en binnen een minuut een appje heb, dan kom ik op een gegeven moment ook een beetje aan eens grens van rekening houden met.
Dan heb je het over uurtjes. 's Morgens 4 en 's avonds 4. Dat kan. Maar geen 16 uur op één dag.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:47 schreef Geralt het volgende:
[..]
Natuurlijk vergis ik me niet.
En de thuiszorg zijn er geen diensten van 8 uur. Vroege, middag en laat. Vroege en late op 1 dag. Prima mogelijk. Ook met daags erna weer een vroege.
Daarom zeg ik: Ga erover in gesprek. Je kunt ook niet eisen dat, wanneer jij pas om 8 uur thuis bent, gaat douchen, wat eten, dat je dan tot 10 uur muziek kunt maken. Maar goed, dat is mijn mening. Misschien kom je er wel uit met je buren. Bijvoorbeeld alleen gitaar, zonder muziek waar je mee mee speelt.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:50 schreef OngeschiktX het volgende:
Dat betekent dus alleen in het weekend, want doordeweeks ben ik niet thuis op die tijdstippen. Bovendien ben ik ook niet alle weekenddagen altijd precies dan thuis. Zoals gisteren was ik tussen 11:00 en 20:00 weg. Dan blijft er voor mij wel heel weinig over om te spelen.
Nee dan heb ik het over diensten. En die kunnen gerust langer zijn dan 4 uur hoor.quote:
Fucking asociaal gewoon. Waarom niet gewoon oefenen waar dat hoort: in de muziekschool. Voetballen doe je ook op een voetbalveld, niet in een kleine tuin van een rijtjeshuis. Huizen zijn om in te wonen, te slapen. Daar hoor je geen geluid van de buren in te horen.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:02 schreef Spiegelei het volgende:
Het verbaast me hoeveel mensen toch van mening zijn dat TS hier 'fout' zit. En aan de andere kant ben ik dan gewoon weer heel naïef, want ik zie het ook om me heen. Wat kunnen mensen toch weinig verdragen van anderen.
Mijn vader studeerde aan het conservatorium toen ik nog heel klein was. We hadden daardoor een piano thuis staan en een saxofoon, dwarsfluit, gitaar, blokfluit, etc. En ik bedacht het om viool te gaan spelen.
In een arbeiderswijk, kleine rijtjeshuizen die behoorlijk gehorig waren speelde mijn vader urenlang z'n etudes en ik maakte de boel af met m'n gekras.
Uuhm nee zo werkt het niet.. Ik heb jaren lang viool gespeeld en ik ging twee keer per week naar de muziekschool, daarnaast moest ik iedere dag minimaal een uur oefenen. En dat gaat niet in de muziekschool, want daar is gewoon weg niet genoeg ruimte voor.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:34 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Fucking asociaal gewoon. Waarom niet gewoon oefenen waar dat hoort: in de muziekschool. Voetballen doe je ook op een voetbalveld, niet in een kleine tuin van een rijtjeshuis. Huizen zijn om in te wonen, te slapen. Daar hoor je geen geluid van de buren in te horen.
Tokkie gespot, ik had elke dag dat je op een piano of saxofoon had gespeeld de politie op je af gestuurd.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:02 schreef Spiegelei het volgende:
Mijn vader studeerde aan het conservatorium toen ik nog heel klein was. We hadden daardoor een piano thuis staan en een saxofoon, dwarsfluit, gitaar, blokfluit, etc. En ik bedacht het om viool te gaan spelen.
In een arbeiderswijk, kleine rijtjeshuizen die behoorlijk gehorig waren speelde mijn vader urenlang z'n etudes en ik maakte de boel af met m'n gekras. M'n moeder werkte in de zorg. Uitsluitend nachtdiensten dus die moest overdag slapen.
De buren, nee de hele straat hoorde dat. We hoorden alles van elkaar. Er woonden ook veel mensen die in de ploeg werkten, dus er werd door veel mensen ook overdag geslapen. Soms was dat vervelend. Maar dat spreek je wat met elkaar af en dan is het goed. Nondeju zeg, je mag toch wel wat horen van elkaar.
Als er een braderie was in onze straat stond de luidspreker steevast voor ons huis en altijd in de week dat m'n moeder moest slapen. Tja, doe je niets aan. Je past je aan en zo kom je er wel hoor.
En dan? Waar staat een verbod over pianospelen in je huis?quote:Op zondag 19 februari 2017 20:27 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Tokkie gespot, ik had elke dag dat je op een piano of saxofoon had gespeeld de politie op je af gestuurd.
Pianospelen specifiek niet nee, geluidsoverlast wel. Of zou jij lachend accepteren wanneer je buren een instrument bespelen dat door je hele huis dreunt?quote:Op zondag 19 februari 2017 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
En dan? Waar staat een verbod over pianospelen in je huis?
Elitair gedrag. Je zoekt maar een oefenruimte. De wereld draait niet om jou, je kutmuziek en je toonladders. Genoeg ruimtes te vinden. Bij de muziekschool zelf of aparte ruimtes. Ik kan hier in de stad meerdere locaties aanwijzen waar dat mogelijk is.quote:Op zondag 19 februari 2017 20:27 schreef madam-april het volgende:
[..]
Uuhm nee zo werkt het niet.. Ik heb jaren lang viool gespeeld en ik ging twee keer per week naar de muziekschool, daarnaast moest ik iedere dag minimaal een uur oefenen. En dat gaat niet in de muziekschool, want daar is gewoon weg niet genoeg ruimte voor.
Als je goed wil worden in voetbal, moet je ook dagelijks oefenen. Dat is niet anders dan muziek. Om ergens goed in te worden moet je 10.000h oefenen. Bij voetballen geldt dat net zo. Alleen doe je dat netjes op het voetbalveld of een voetbalkooi zodat anderen daar geen last van hebben.quote:Voetballen hoef je niet iedere dag te oefenen (behalve als je op professioneel niveau speelt), muziek wel.
Je zal elkaar best eens horen. Bijvoorbeeld met visite, schoonmaken, of als de kozijnen geschuurd en geschilderd moeten worden. Muziek maken en eindeloos dezelfde toonladders spelen is echter vermijdbaar en valt ook niet onder normaal gedrag.quote:Een woning is om in te wonen en leven en dat bestaat uit meer dan alleen eten en slapen.
Het is heel normaal dat je je buren af en toe hoort, als je daar niet tegen kan moet je maar ergens gaan wonen waar je geen buren hebt.
Natuurlijk is het belangrijk om rekening met elkaar te houden en geen overlast te veroorzaken. Maar elkaar horen, is heel normaal en dat hoort er gewoon bij.
Je moet jezelf toch niet verantwoorden aan je buren voor wat je in je eigen woning doet? Vanaf 22u snap ik het wel, maar eerder echt niet.quote:Op zondag 19 februari 2017 22:39 schreef Deshain het volgende:
Ik zou gewoon elke keer voordat je gaat spelen even aanbellen bij de buren of ze dat ok vinden.
Als ze niet open doen wel de bel even langer indrukken natuurlijk want misschien liggen ze wel te slapen...
Dat is geen reden natuurlijk, dat is gewoon onwil van jouw kant.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:35 schreef OngeschiktX het volgende:
De reden dat ik hem niet makkelijk kan verplaatsen, is dat het ding maar één line-in heeft en daarom heb ik er een mengpaneeltje voorhangen. M'n pc zit er ook aan. Af en toe oefen ik gitaar met YouTube erbij bijvoorbeeld. De versterker en boxen zouden prima beneden kunnen staan, maar boven wil ik dus ook geluid hebben bij de computer. Dat hele spul beneden zetten, gaat dat weer niet echt makkelijk.
Huizen zijn om in leven. Daar horen hobby's ook bij.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:34 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Fucking asociaal gewoon. Waarom niet gewoon oefenen waar dat hoort: in de muziekschool. Voetballen doe je ook op een voetbalveld, niet in een kleine tuin van een rijtjeshuis. Huizen zijn om in te wonen, te slapen. Daar hoor je geen geluid van de buren in te horen.
quote:Op zondag 19 februari 2017 20:27 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Tokkie gespot, ik had elke dag dat je op een piano of saxofoon had gespeeld de politie op je af gestuurd.
Ook wanneer al die mensen (die nu iedere dag thuis oefenen) iedere dag zo'n ruimte nodig zouden hebben? Zijn er dan nog genoeg ruimtes voor te vinden?quote:Op zondag 19 februari 2017 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Elitair gedrag. Je zoekt maar een oefenruimte. De wereld draait niet om jou, je kutmuziek en je toonladders. Genoeg ruimtes te vinden. Bij de muziekschool zelf of aparte ruimtes. Ik kan hier in de stad meerdere locaties aanwijzen waar dat mogelijk is.
De reden dat ze dat in een kooi of op een voetbalveld doen, is dat het in huis of in een kleine tuin niet mogelijk is. Dat heeft helemaal niets te maken met dat zij hun buren niet tot last willen zijn. (En de oefeningen die wel mogelijk zijn in huis of in een kleine tuin, doen ze trouwens gewoon in huis of in de tuin)quote:Als je goed wil worden in voetbal, moet je ook dagelijks oefenen. Dat is niet anders dan muziek. Om ergens goed in te worden moet je 10.000h oefenen. Bij voetballen geldt dat net zo. Alleen doe je dat netjes op het voetbalveld of een voetbalkooi zodat anderen daar geen last van hebben.
Jij vindt dat dat niet onder normaal gedrag valt, ik vind van wel. Zolang het beperkt blijft tot max een uur per dag en het niet 's avonds laat of 's ochtends vroeg in het weekend en die persoon bereid is om een beetje rekening te houden met de buren (dus bijvoorbeeld even een dagje overslaan als een van de buren ziek is, of rekening houden met de tijd dat de kinderen naar bed gaan zodat hij niet net begint als de kinderen net in slaap proberen te vallen) behoort het gewoon tot normaal gedrag.quote:Je zal elkaar best eens horen. Bijvoorbeeld met visite, schoonmaken, of als de kozijnen geschuurd en geschilderd moeten worden. Muziek maken en eindeloos dezelfde toonladders spelen is echter vermijdbaar en valt ook niet onder normaal gedrag.
De conclusie is inderdaad duidelijk, maar voor jou blijkbaar niet helemaal.. De conclusie is, dat je best muziek moet kunnen maken, dat je wel rekening dient te houden met je buren, maar dat een beetje verdraagzaamheid ook zeker wel mag worden verwacht.quote:Volgens mij is de conclusie in dit topic ook wel duidelijk. Het grootste deel vind muziek maken in een rijtjeswoning niet kunnen.
Elitair kutjequote:Enkele elitaire kutjes die zelf viool spelen denken dat ze boven de rest staan en vinden dat het wel kan. TS trek je conclusies.
Precies!quote:Op zondag 19 februari 2017 23:32 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Huizen zijn om in leven. Daar horen hobby's ook bij.
Mijn voorbeeld is inderdaad wat extreem. Mijn ouders zijn onze buren ook erg dankbaar geweest. Het is echt nooit een probleem geweest. En weet je hoe dat komt?
Omdat je met elkaar praat, begrijpt wat iemands situatie is. Luie uitvreters, daar had iedereen een broertje dood aan, en zeikerige zweefteven die al beginnen te jankebalken wanneer ze een vork op de grond horen vallen ook.
Maar hardwerkende mensen (dus ook de thuiswerkende klusjesman, de man in ploegendienst met een vrouw en 5 kinderen in een kleine woning, de buren met 2 grote honden, en dus ook mijn vader) die zichzelf en eventueel een gezin proberen te onderhouden. Dat soort mensen lullen niet maar poetsen. Niet zeiken over triviale dingen.
Die snappen hoe het is, hoe het soms gaat en ook dat je overdag gewoon geluid hebt van de straat, de plaatselijke industrie, de buren, soms festiviteiten, de stad, soms werkzaamheden. Elk najaar wel een boom die omwaaide met alle rotzooi van dien. Krijtende en spelende kinderen in de straat.
Alsof iedereen maar een oefenruimte zomaar ergens kan gebruiken of huren. En muziekschool ja? Omfg, daar kon je niet zomaar naar binnenlopen om een paar uur per dag te studeren hoor? Misschien dat dat tegenwoordig compleet normaal is (geen idee ben al even niet meer geweest) maar toen Euhm nee...
Tsja, als je een baby neemt kies je er voor om overlast te veroorzaken. Veel overlast. Een jaar of 18 lang. Een beetje overlast van je buren moet je maar tegen kunnen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:21 schreef BadderAapje het volgende:
Overdag/vroeg in de avond is een ander verhaal maar als ik vind dat als jij een instrument thuis wil bespelen dat jij je moet aanpassen aan je omgeving en niet andersom.
Dan moet ik je teleurstellen. Muziek maken, zingen oefenen, hoort allemaal bij normaal gedrag wat je als buren maar te dulden hebt. Nogmaals, op schappelijke tijden, eventueel afgesproken en geen uren. Ik zit bij een koor, ben geen solist of zo, maar zing best redelijk. Ik oefen elke week minimaal één keer ons repertoir, met een oefenbestand op de achtergrond. Moet gewoon kunnen. Dit is meestal rond 1 uur 's middags. De meeste mensen werken dan en horen het niet. De langslapers zijn dan in elk geval al op, dus die worden er niet wakker van.quote:Op zondag 19 februari 2017 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
Je zal elkaar best eens horen. Bijvoorbeeld met visite, schoonmaken, of als de kozijnen geschuurd en geschilderd moeten worden. Muziek maken en eindeloos dezelfde toonladders spelen is echter vermijdbaar en valt ook niet onder normaal gedrag.
Hoog houden oefenen en tegen de muur, urenlang, is ook irritant, maar dien je te accepteren.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:34 schreef Schuifpui het volgende:
Voetballen doe je ook op een voetbalveld, niet in een kleine tuin van een rijtjeshuis.
Ik vindt het lastig oordelen ben geen buur van de TS. Wat jij normaal kan vinden is dat voor een ander wellicht niet.quote:Op maandag 20 februari 2017 11:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moet ik je teleurstellen. Muziek maken, zingen oefenen, hoort allemaal bij normaal gedrag wat je als buren maar te dulden hebt. Nogmaals, op schappelijke tijden, eventueel afgesproken en geen uren. Ik zit bij een koor, ben geen solist of zo, maar zing best redelijk. Ik oefen elke week minimaal één keer ons repertoir, met een oefenbestand op de achtergrond. Moet gewoon kunnen. Dit is meestal rond 1 uur 's middags. De meeste mensen werken dan en horen het niet. De langslapers zijn dan in elk geval al op, dus die worden er niet wakker van.
Dus men dient het te accepteren als iemand 3 uur lang per dag een voetbal tegen je muur aan schopt?quote:Op maandag 20 februari 2017 11:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoog houden oefenen en tegen de muur, urenlang, is ook irritant, maar dien je te accepteren.
Is niet meer dan een dof plofje in een regelmatig tempo. Vind het eerder slaapverwekkend.quote:Op maandag 20 februari 2017 11:55 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus men dient het te accepteren als iemand 3 uur lang per dag een voetbal tegen je muur aan schopt?
In welke wereld is dat? In de mijne geld dat toch echt als overlast.
Fijn dat jij dat allemaal prima vind, dat maakt niet dat iedereen dat maar prima vind en hoeft te accepteren.quote:Op maandag 20 februari 2017 12:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Is niet meer dan een dof plofje in een regelmatig tempo. Vind het eerder slaapverwekkend.
Dat waren de buren aan één kant. Aan de andere kant ging de jongste zondag 's morgens los met Jody Bernal, begeleid op de bongo's, en de oudste sleutelde aan zijn motor, regelmatig even laten draaien en zo.
Wij veroorzaakten overlast door 's nachts naar het toilet te gaan.![]()
En paar jaar later met het drumstel van onze zoon.
Dat is wat ik wel een beetje zie als de verhuftering van de samenleving inderdaad. Dat overlast normaal is geworden. En dat je dat maar moet accepteren.quote:Op maandag 20 februari 2017 12:03 schreef hottentot het volgende:
[..]
Fijn dat jij dat allemaal prima vind, dat maakt niet dat iedereen dat maar prima vind en hoeft te accepteren.
quote:
Dat is in een land waar 99,9% van het woningaanbod een rijtjehuis of appartement is echt een dooddoener eerste klas natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:36 schreef Cothen het volgende:
Als ze zo graag rust willen hebben moeten ze niet in een rijtjeshuis/appartement gaan wonen.
Dat verschilt idd ook per persoon. Ik ben helaas zo iemand waarbij het écht doodstil moet zijn.quote:Op maandag 20 februari 2017 12:37 schreef Cherna het volgende:
Je zou naast mij kunnen komen wonen. Zelfs als ik nachtdienst heb gehad slaap ik overal doorheen.
Je moet wel tegen een beetje punk muziek kunnen😃
Maar helaas is het zo dat voor iedereen andere normen gelden. De een klaagt al als hij een speld hoort vallen en de ander zoals ik kan wel wat hebben.
Een goed gesprek met de buren kan mogelijk helpen.
Niet overdrijven, zoveel paupers hebben we toch niet ?quote:Op maandag 20 februari 2017 13:06 schreef Metro2005 het volgende:
Dat is in een land waar 99,9% van het woningaanbod een rijtjehuis of appartement is echt een dooddoener eerste klas natuurlijk.
Je hebt gelijk, het zal 99% zijn.quote:Op maandag 20 februari 2017 13:11 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Niet overdrijven, zoveel paupers hebben we toch niet ?
Verschil is dat TS' vindt dat zijn geluidsoverlast valt onder zogenaamde 'leefgeluiden'. Ik vind niet dat een hobby als drummen valt onder leefgeluiden, je maakt ze namelijk bewust, het geluid is te voorkomen, je kan het elders uitvoeren en een hobby is niet noodzakelijk om te kunnen 'leven'. Muziek is voor een ander altijd overlast en geen 'te accepteren' leefgeluid.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik ben een huis aan het renoveren en ken het dilemma. Als fatsoenlijke bewoner wil je uiteraard geen overlast veroorzaken. Maar je wil wel gewoon "jouw ding" kunnen doen.
Tja de hele dag spelende kinderen door het huis en in de zomer in de tuin is ook niet prettig. Zelf heb ik daar geen moeite mee. Het zijn immers kinderen.quote:Op maandag 20 februari 2017 13:13 schreef poldervrouwtje het volgende:
ik heb een drummende buurjongen. We hebben daar afspraken over gemaakt.. Tussen 1800 en 1900 uur mag hij drummen, daarbuiten niet. Kwam van buurvrouw zelf af omdat ze geen gezeur wil. En hij houdt zich er keurig aan. Als hij al ivm optreden extra moet oefenen , wat voorkomt, dan komen ze netjes even melden dat dit zo is en hoe lang dat extra oefenen aan zal houden. Helemaal prima. Vindt het geluid nog steeds irritant, maar ik ga dan niet zeuren.
Ik vind muziek niet onder normale leefgeluiden vallen. Muziek is , als het hoorbaar is buiten jouw huis, overlast. Ik hoef niet in andermans herrie te zitten, simpel. Het meest ideale is als je daar keurig afspraken over kan maken met elkaar, wat gemiddeld genomen ook wel te doen is, soms wat water bij de wijn doen, maar dat overleef je ook wel.
Incidenteel herrie is ook niet erg (feestjes etc) . Maar als ik iedere dag jouw getokkel op die acoustische gitaar moet aanhoren dan was ik er al snel klaar mee als er geen afspraken over zouden zijn.
Dus.. ik zou zeker proberen tot een normale afspraak. Dat jouw buren rare uren werken is dan lastig maar niet overkomelijk en dat jij laat thuis bent idem. Maak dus werkbare afspraken. Je mag van je buren flexibiliteit verwachten (je kan niet de hele dag stil zijn omdat zij slapen) en jij zal ook water bij de wijn moeten doen.. Na 2200 is het sowieso een no go om herrie te maken..
En als het dan echt niet lukt, zoek dan lekker een ruimte om te oefenen of isoleer je muziek kamer..
Goed idee. Schuur van binnen isoleren. Straalkacheltje erin. Gewoon ombouwen tot computer/muziekruimte. Schuur is meestal wat verder van huizen af. En je kunt spelen zo vaak je wilt, binnen de normen.quote:Op maandag 20 februari 2017 15:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens heb je geen schuur?
Het gaat helemaal niet om het instrument, maar om 'iets horen' en vinden dat je in een rijtjeshuis recht het op 'niets horen'. Dat is gewoon niet waar.quote:Op maandag 20 februari 2017 16:56 schreef Geerd het volgende:
Mensen die in huis een instrument bespelen en dan gaan klagen over dat mensen over je gaan klagen![]()
![]()
Je mag het hebben en als je buren het accepteren is dat mooi meegenomen. Maar als je dagelijks hele jaar lang gaat timmeren tussen 12 en 17 en iemand werkt onregelmatige werktijden zal het moeilijk zijn dat vol te houden.quote:Op maandag 20 februari 2017 16:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Goed idee. Schuur van binnen isoleren. Straalkacheltje erin. Gewoon ombouwen tot computer/muziekruimte. Schuur is meestal wat verder van huizen af. En je kunt spelen zo vaak je wilt, binnen de normen.
@lf2, ben niet bepaald een timmerman, maar wij zijn wel al anderhalf jaar bezig een oud huis op te knappen. Het huis is zo goed als klaar. Dankzij het open werken van de plafonds in de slaapkamers boven, hebben we nu een stapel heel mooie planken, die zonde zijn om weg te gooien. Dus, daar gaan we tafels van maken, hondenhokken, plantebakken en waar we nog meer behoefte aan zouden kunnen hebben. Ja, met een schuurmachine, een decoupeerzaag, een boormachine en schroefmachine. Misschien ook nog wel met een hamer en spijkers.
En ja, dat hebben de buren maar te accepteren, want dat doen we niet na 20.00 uur en over het algemeen ook niet voor 12.00 uur.
Maar een dergelijke hobby mag je gewoon hebben.
Dat is ook wel extreem en hierin geef ik je groot gelijk.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:24 schreef lf2 het volgende:
[..]
Je mag het hebben en als je buren het accepteren is dat mooi meegenomen. Maar als je dagelijks hele jaar lang gaat timmeren tussen 12 en 17 en iemand werkt onregelmatige werktijden zal het moeilijk zijn dat vol te houden.
Ik heb geprobeerd met mijn buurman eruit te komen door hem max 2 uur per dag te gunnen muziek te spelen. Behalve in het weekend. Dat accepteerde hij en ging alsnog verder.
Onder het mom van "soms krijg ik inspiratie" en wil ik gewoon trompet of klarinet kunnen spelen.
Dat gaat uren door en soms om 7 uur ochtend of 12 nacht stiekem beetje spelen.
De woningen zijn klote en ik had er genoeg van. Ik klaag niet over standaard woon geluiden maar over muziek.
Dus ik iedereen ingeschakeld die er over gaat. Zodra hij speelt opnemen en door sturen. Moet hij weer langs komen. Ondertussen documenteer ik alles. Ik zet mijn verhuurder onder druk dat hij zich niet houdt aan het contract. Pas toen ik de verhuurder heb bedreigd of je pakt hem aan of ik ga huurverlaging aanvragen onder het mom van verlaging van woongenot.
Volgens mij haat hij muziek spelen nu zo erg want hij speelt bijna helemaal nooit meer.
Wie niet luisteren wil moet voelen.
Nou ja als je al gaat klagen over het bespelen van een buikfluit dan is er wel iets mis😁quote:Op maandag 20 februari 2017 16:56 schreef Geerd het volgende:
Mensen die in huis een instrument bespelen en dan gaan klagen over dat mensen over je gaan klagen![]()
![]()
Kijk ik zeg altijd als je buren het oke vinden heb je geluk maar als ze gaan zeuren dan wordt het wat lastiger maar niet onmogelijk.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is ook wel extreem en hierin geef ik je groot gelijk.
Ik heb het steeds over muziek spelen tussen 16 uur en 19 uur en niet langer dan een uur, liefst half uur. Dat moet gewoon kunnen in een tussenwoning, vind ik.
Dat tijdstip hindert geen mensen in ploegen, geen mensen met kleine kinderen. Hooguit heb je een concert terwijl je aan het eten bent. Maar toch beter dan wanneer je aan het slapen bent.
TS heeft het over spelen na 20 uur. Nu zal die gitaar niet zo doorklinken, akoestisch, maar de muziek die meespeelt mogelijk wel. Dus dat zou op een koptelefoon kunnen. Dat zou al een stuk kunnen schelen.
Dat doet mijn zoon ook met zijn drummen. De muziek op een koptelefoon. Is het aan mij om te raden welk nummer het is. Haha.
quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:21 schreef BadderAapje het volgende:
Dat weet je toch van te voren als je die werkzaamheden gaat verrichten. En als het TS niet is met zijn gitaar, zijn het in de zomet wel buiten spelende kinderen, de buren die een feest geven etc.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:25 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Natuurlijk zou ik het kunnen verplaatsen. Maar ik de muziekkamer is eigenlijk meer een kantoortje / muziekkamer. Ik heb die computer ook nodig om te werken. Ik ga niet elke keer die hele zooi op en neer sjouwen (computer, monitor, toetsenbord, muis, versterker, box, box, mengpaneel). Daarnaast vind ik het ook fijn om m'n woonkamer enigszins netjes te houden. Ik heb geen zin in een computer op de eettafel. Ik vind het vrij onredelijk dat ik m'n hele huis moet verbouwen omdat de buren hebben besloten dat de babykamer naast mijn kantoor / muziekkamer moest komen. Dat mag je onwil noemen hoor.quote:Op zondag 19 februari 2017 23:17 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat is geen reden natuurlijk, dat is gewoon onwil van jouw kant.
Het is niet alsof die apparatuur in beton gegoten in die kamer zit
Slechts 57.5%. De overige 42% woont wel in een fatsoenlijk huis. Bronquote:Op maandag 20 februari 2017 13:12 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, het zal 99% zijn.
dat valt ook wel meer mee..quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Valt wel mee.
Van iemand min of meer eisen dat hij 16 uur per dag geen leef geluiden maakt is nogal onredelijk.
Dat beweert hier dan ook niemand.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Valt wel mee.
Van iemand min of meer eisen dat hij 16 uur per dag geen leef geluiden maakt is nogal onredelijk.
Het valt mij ook tegen dat er veel mensen zo op aanslaan. Mijn buurman mag je worden hoor!quote:Op maandag 20 februari 2017 20:01 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik vind dat er wel onverwacht veel weerstand is tegen gemiddeld 3x45min per week muziek maken, ook al is dat op een wat hoger volume. Ik had gedacht dat het door de meesten toch wel geaccepteerd zou zijn, maar de meerderheid lijkt toch tegen thuis muziek maken te zijn. Naar mijn idee zijn het nog steeds geen absurde tijden en ook het volume is echt geen standje 10. Ok, ook niet standje 2, maar je hoeft ook zeker niet te schreeuwen om elkaar nog te kunnen verstaan.
Wellicht dat ik eens ga kijken of er wat aanpassingen mogelijk zijn, maar een geluidsdichte booth maken vind ik vrij ver gaan. M'n huis is geen muziekstudio en ik wil er ook gewoon normaal kunnen wonen / werken in een normaal en opgeruimd huis.
Ik baal echt dat huizen zo waardeloos geisoleerd zijn. Naar mijn idee was het huis van m'n ouders waar ik ben opgegroeid veel beter geisoleerd. Dat was uit 1987 meen ik. Een ankerloze spouw doet toch wel veel. Tegenwoordig is het zo goedkoop mogelijk bouwen. Ik zou nu nooit meer een huis met solide betonnenmuren kopen. Je hoort alles vallen en als de buren van 6 huizen verderop aan het boren zijn, dan klinkt het alsof het direct naast je is. Geluid was één van de hoofdredenen om te verhuizen en ik ben expres voor een nieuwbouwhuis gegaan. Valt dat even tegen zeg.
je snapt dat niet iedereen door de herrie van een feest doorslaapt toch?quote:Op maandag 20 februari 2017 21:15 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Ik heb als een roosje geslapen.
Je kunt het net zo goed omdraaien. TS heeft ook niet om een huilende baby gevraagd. Dat zijn gewoon leefgeluiden net als het maken van muziek. Dat hoort er gewoon bij.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Je buren hebben niet gevraagd om die gitaar toch?
Als je redelijk bent ga je bij voorbaat bij je buren langs...overleg je...gooi je het op een akkoordje
Als zij NEE zeggen dan is het ook nee...kut voor je carriere als geweldige gitarist...maar andere mensen hebben ook een leven en kinderen.
In dat geval heb je evenveel recht om te klagen om de huilende baby, daar is ook niet om gevraagd. Klopt. goed puntquote:Op maandag 20 februari 2017 21:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je kunt het net zo goed omdraaien. TS heeft ook niet om een huilende baby gevraagd. Dat zijn gewoon leefgeluiden net als het maken van muziek. Dat hoort er gewoon bij.
Het gaat niet zozeer om klagen. Baby's maken ook meer geluid dan een gewoon gesprek. Heeft ook geen enkele buur om gevraagd. Maar het hoort bij leefgeluiden. Gitaarspelen ook. En dat ie af en toe een versterker gebruikt ook.quote:Op maandag 20 februari 2017 21:42 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
In dat geval heb je evenveel recht om te klagen om de huilende baby, daar is ook niet om gevraagd. Klopt. goed punt
Ach kom zeg.quote:Op maandag 20 februari 2017 21:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
je snapt dat niet iedereen door de herrie van een feest doorslaapt toch?
En uitslapen is ook iets waar heel veel oudere mensen niet meer kunnen.
Terwijl de feesters een gat in de dag slapen heb je dan maar paar uur nachtrust omdat je om 7 uur al weer wakker bent.
Jeis nogal aso
Dat is voor jou niet laat, echter is het wel precies de tijd waarin vaakeen baby naar bed gaat.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:13 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik speel sowieso nooit laat. Tussen 19:00 en als uitschieter misschien een keer 21:30.
TS heeft niet gevraagd om een kind toch?quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Als je redelijk bent ga je bij voorbaat bij je buren langs...overleg je...gooi je het op een akkoordje
Als zij NEE zeggen dan is het ook nee...kut voor je carriere als geweldige gitarist...maar andere mensen hebben ook een leven en kinderen.
Want andere mensen mogen bepalen hoe je je eigen leven vorm geeft in je eigen huis, omdat ze een baby hebben die 'moet slapen en de hele buurt moet dus maar beter stil zijn?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 01:23 schreef Trolling-ego het volgende:
Je hebt gewoon rekening te houden met de buren, als zij last hebben van je gitaar, dan zou het je sieren gewoon het niet meer te doen of elektrisch te gaan spelen.
Gelukkig zijn rechters niet zulke dictators zoals jijquote:Op maandag 20 februari 2017 21:04 schreef Schuifpui het volgende:
Bij leefgeluiden denk ik toch meer aan: voetstappen, deuren die dichtgaan, doortrekken van de wc, douchegeluiden, een hond die af en toe blaft, een kind dat huilt of buiten speelt, stofzuigergeluiden.
Klussen, hard muziek luisteren of muziek maken valt daar zeker niet onder. Volgens mij krijg je dat bij geen enkele rechter er door heen als leefgeluid.
Je bent echt veel te lief of slap geweest. Kernwoord is redelijkheid. Je buren mogen echt niet verwachten dat je zoveel aan hun baby denkt dat jouw leven daarnaar moet buigen. In flats is het normaal dat je bijvoorbeeld alleen tussen 7 en 19 uur of 8 en 20 uur klust. Dat je voor 20:00 uur dus nog loopt te spelen op je gitaar op volume behoort totaal geen reden zijn om te gaan klagen. Als de volume maar redelijk is en het niet uren en uren doorgaat. Na 20:30 uur wordt het toch wel een ander verhaal.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:30 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik heb geen zin in burenruzies en zo, maar weet totaal niet hoe ik dit nu moet aanpakken. Is muziek maken in een rijtjes woning eigenlijk sowieso een no-go? Volgens mij spelen best veel mensen een instrument.
Veel te ver dus. Zeg maar als je ze weer spreekt dat het van 2 kanten moet komen. Beetje geven en nemen.quote:
Snap jouw referentiekader niet. Waarom is een hond wel normaal en muziek niet? Lijkt me beide een keuze/hobby.quote:Op maandag 20 februari 2017 21:04 schreef Schuifpui het volgende:
Bij leefgeluiden denk ik toch meer aan: voetstappen, deuren die dichtgaan, doortrekken van de wc, douchegeluiden, een hond die af en toe blaft, een kind dat huilt of buiten speelt, stofzuigergeluiden.
Klussen, hard muziek luisteren of muziek maken valt daar zeker niet onder. Volgens mij krijg je dat bij geen enkele rechter er door heen als leefgeluid.
Leefgeluiden van kinderen vallen gewoon onder normale leefgeluiden.. daar kun je in nederland niet over klagen zover ik weet.quote:Op maandag 20 februari 2017 21:42 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
In dat geval heb je evenveel recht om te klagen om de huilende baby, daar is ook niet om gevraagd. Klopt. goed punt
Haha, ja tuurlijk meneertje. Het lijkt dan op een gevangenis waar je toestemming van de bewaker moet hebben.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
dat jouw baby niet kan slapen bij stilte is toch geen nuttig argument voor baby van de buren van OngeschiktX?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 08:44 schreef simmu het volgende:
even een andere kwestie, ivm die baby; toen mijnessen klein waren konden die nu juist niet slapen wanneer alles stil was. ik heb toen nog speciaal een compu tegen de aanliggende wand van de babykamer in de kamer ernaast gezet zodat man en ik konden gamen en baby lekker ging slapen bij het geluid van ons gamen. kan je dat niet als argument gebruiken?
Bijna 80% heeft buren aan zijn huis vastgeplakt dus. een "2 onder 1 kapper" valt bij mij ook gewoon onder rijtjeshuis. Je hebt immers nog steeds buren aan je huis vast zitten.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Slechts 57.5%. De overige 42% woont wel in een fatsoenlijk huis. Bron
Pardon? Als zij nee zeggen, is het nee.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Dan koop je toch een verloopstukje.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:39 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Het gat in de gitaar is daar te groot voor.
Er zijn appjes waarmee je decibellen kunt meten. Dus, controleer het even met iemand.quote:De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Die normen gaan over wat de buren kunnen horen. Dus gemeten buiten de woning die de 'overlast' veroorzaakt. Je kan aardig met een elektrische gitaar of ander luid instrument tekeer gaan voor je dat overschrijdt.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 10:54 schreef Gia het volgende:
Dit is wat mag:
[..]
Er zijn appjes waarmee je decibellen kunt meten. Dus, controleer het even met iemand.
Volgens mij controleren ze dit op 75 cm vanaf de eigen gevel.
Zie ook: https://www.alpine.nl/wiki/5-geluidsniveaus-in-decibel/
Naar beneden scrollen, staat een tabel waarmee bovenstaande decibellen overeenkomen.
65 decibellen zit dus tussen hoorbaar praten en een harde TV.
Denk dat dat aardig overeen kan komen met een akoestische gitaar.
ach, wellicht trappen ze erin. tis soms maar net hoe je het brengtquote:Op dinsdag 21 februari 2017 08:53 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
dat jouw baby niet kan slapen bij stilte is toch geen nuttig argument voor baby van de buren van OngeschiktX?
ik denk dat die mensen hun eigen baby beter kennen dan licht contactgestoorde kinderloze buurmanquote:Op dinsdag 21 februari 2017 11:31 schreef simmu het volgende:
[..]
ach, wellicht trappen ze erin. tis soms maar net hoe je het brengt
Ah zie je wel.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 10:43 schreef Gia het volgende:
Je overlegt met je buren en als zij compleet 'nee' zeggen, 'nooit', dan speel je gewoon wanneer je zin hebt, en houd je compleet geen rekening met de werktijden van de buren.
Als ze het zo spelen! Jij hebt recht op je hobby. Akoestische gitaar is niks extreems.
Zo werkt het dus niet. De buren hebben ook niet gevraagd of ze kinderen mochten krijgen. Het is geven en nemen en alles in redelijkheid.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Hahaha doei. Als hun nee zeggen dan gewoon spelen wanneer jij wilt (zolang niet na 23:00 uiteraard). Als ze wel flexibel zijn, kun je bepaalde tijden en/of dagen afspreken.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Jij bent zeker iemand die zich altijd maar compleet weggecijferd. En maar huilen als iemand wel iets voor elkaar krijgt omdat hij/zij wel assertief is.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 11:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ah zie je wel.
Tokkies gonna tokkie
Precies, je komt ze tegemoet door afspraken te willen maken. Als je buren dan reageren met 'wij willen doodse stilte, altijd!' dan kunnen ze de boom in. Dan maar geen afspraak. Wie is er dan niet welwillend? Moet dat van één kant komen?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 12:25 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Hahaha doei. Als hun nee zeggen dan gewoon spelen wanneer jij wilt (zolang niet na 23:00 uiteraard). Als ze wel flexibel zijn, kun je bepaalde tijden en/of dagen afspreken.
Dit is reeds eerder in dit topic behandeld, en derhalve zou jij moeten weten dat dit alles behalve relevant is aangaande de discussie omtrent buren en overlast. Jammer dat je het toch weer aanhaalt.quote:
Ik vind ook eigenlijk dat mensen niets meer van elkaar kunnen verdragen.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:01 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik vind dat er wel onverwacht veel weerstand is tegen gemiddeld 3x45min per week muziek maken, ook al is dat op een wat hoger volume. Ik had gedacht dat het door de meesten toch wel geaccepteerd zou zijn, maar de meerderheid lijkt toch tegen thuis muziek maken te zijn. Naar mijn idee zijn het nog steeds geen absurde tijden en ook het volume is echt geen standje 10. Ok, ook niet standje 2, maar je hoeft ook zeker niet te schreeuwen om elkaar nog te kunnen verstaan.
Wellicht dat ik eens ga kijken of er wat aanpassingen mogelijk zijn, maar een geluidsdichte booth maken vind ik vrij ver gaan. M'n huis is geen muziekstudio en ik wil er ook gewoon normaal kunnen wonen / werken in een normaal en opgeruimd huis.
Ik baal echt dat huizen zo waardeloos geisoleerd zijn. Naar mijn idee was het huis van m'n ouders waar ik ben opgegroeid veel beter geisoleerd. Dat was uit 1987 meen ik. Een ankerloze spouw doet toch wel veel. Tegenwoordig is het zo goedkoop mogelijk bouwen. Ik zou nu nooit meer een huis met solide betonnenmuren kopen. Je hoort alles vallen en als de buren van 6 huizen verderop aan het boren zijn, dan klinkt het alsof het direct naast je is. Geluid was één van de hoofdredenen om te verhuizen en ik ben expres voor een nieuwbouwhuis gegaan. Valt dat even tegen zeg.
Ben ik niet met je eens. Ik legde mijn dochter toen ze nog een baby was ook pas op bed als ze moe was.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 09:23 schreef tombolafan het volgende:
[..]
jouw kijk op babies is op zijn minst apart te noemen...
Gewoon je hobby uitoefenen wanneer jij dat wilt omdat er met de buurman geen redelijk overleg mogelijk is maakt je geen tokkie.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 11:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ah zie je wel.
Tokkies gonna tokkie
er is in dit geval nog geen overleg geweestquote:Op dinsdag 21 februari 2017 15:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gewoon je hobby uitoefenen wanneer jij dat wilt omdat er met de buurman geen redelijk overleg mogelijk is maakt je geen tokkie.
Ik reageerde met in het achterhoofd van "redelijkheid" uit te gaan in plaats van "juridisch steekhoudend".quote:Op dinsdag 21 februari 2017 08:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Leefgeluiden van kinderen vallen gewoon onder normale leefgeluiden.. daar kun je in nederland niet over klagen zover ik weet.
Helaas is er geen wetgeving, hoogstens in de APV van gemeentes hoewel landelijk er natuurlijk wel geluidsnormen zijn. (maar dat geldt dus niet voor kind geluiden)
Als jij lawaai maakt met je hobby, en je buren daar last van hebben, dan ben je wel een tokkie.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 15:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Gewoon je hobby uitoefenen wanneer jij dat wilt omdat er met de buurman geen redelijk overleg mogelijk is maakt je geen tokkie.
Oh?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:08 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Als jij lawaai maakt met je hobby, en je buren daar last van hebben, dan ben je wel een tokkie.
Neu.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:08 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Als jij lawaai maakt met je hobby, en je buren daar last van hebben, dan ben je wel een tokkie.
als je elk weekend een feestje hebt, elke zomerdag tot midden in de nacht in de tuin gaat barbecueën incl dronken geschreeuw en ook nog een hond hebt die je niet opvoed ben je idd een echte tokkiequote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Oh?
En wat dan als je een verjaardagsfeest viert? Of met vrienden in de tuin gaat barbecueën? Of een hond hebt die elke dag blaft als de postbode het tuinpad op loopt? Ook allemaal tokkies?
De reaktie was op iemand die verkondigde dat een 'nee nooit geluid' moet betekenen dat je op je tenen moet lopen, vanwege de buren waarmee geen afspraken te maken zijn.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 16:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
er is in dit geval nog geen overleg geweest
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |