Dat beweert hier dan ook niemand.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Valt wel mee.
Van iemand min of meer eisen dat hij 16 uur per dag geen leef geluiden maakt is nogal onredelijk.
Het valt mij ook tegen dat er veel mensen zo op aanslaan. Mijn buurman mag je worden hoor!quote:Op maandag 20 februari 2017 20:01 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik vind dat er wel onverwacht veel weerstand is tegen gemiddeld 3x45min per week muziek maken, ook al is dat op een wat hoger volume. Ik had gedacht dat het door de meesten toch wel geaccepteerd zou zijn, maar de meerderheid lijkt toch tegen thuis muziek maken te zijn. Naar mijn idee zijn het nog steeds geen absurde tijden en ook het volume is echt geen standje 10. Ok, ook niet standje 2, maar je hoeft ook zeker niet te schreeuwen om elkaar nog te kunnen verstaan.
Wellicht dat ik eens ga kijken of er wat aanpassingen mogelijk zijn, maar een geluidsdichte booth maken vind ik vrij ver gaan. M'n huis is geen muziekstudio en ik wil er ook gewoon normaal kunnen wonen / werken in een normaal en opgeruimd huis.
Ik baal echt dat huizen zo waardeloos geisoleerd zijn. Naar mijn idee was het huis van m'n ouders waar ik ben opgegroeid veel beter geisoleerd. Dat was uit 1987 meen ik. Een ankerloze spouw doet toch wel veel. Tegenwoordig is het zo goedkoop mogelijk bouwen. Ik zou nu nooit meer een huis met solide betonnenmuren kopen. Je hoort alles vallen en als de buren van 6 huizen verderop aan het boren zijn, dan klinkt het alsof het direct naast je is. Geluid was één van de hoofdredenen om te verhuizen en ik ben expres voor een nieuwbouwhuis gegaan. Valt dat even tegen zeg.
je snapt dat niet iedereen door de herrie van een feest doorslaapt toch?quote:Op maandag 20 februari 2017 21:15 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Ik heb als een roosje geslapen.
Je kunt het net zo goed omdraaien. TS heeft ook niet om een huilende baby gevraagd. Dat zijn gewoon leefgeluiden net als het maken van muziek. Dat hoort er gewoon bij.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Je buren hebben niet gevraagd om die gitaar toch?
Als je redelijk bent ga je bij voorbaat bij je buren langs...overleg je...gooi je het op een akkoordje
Als zij NEE zeggen dan is het ook nee...kut voor je carriere als geweldige gitarist...maar andere mensen hebben ook een leven en kinderen.
In dat geval heb je evenveel recht om te klagen om de huilende baby, daar is ook niet om gevraagd. Klopt. goed puntquote:Op maandag 20 februari 2017 21:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je kunt het net zo goed omdraaien. TS heeft ook niet om een huilende baby gevraagd. Dat zijn gewoon leefgeluiden net als het maken van muziek. Dat hoort er gewoon bij.
Het gaat niet zozeer om klagen. Baby's maken ook meer geluid dan een gewoon gesprek. Heeft ook geen enkele buur om gevraagd. Maar het hoort bij leefgeluiden. Gitaarspelen ook. En dat ie af en toe een versterker gebruikt ook.quote:Op maandag 20 februari 2017 21:42 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
In dat geval heb je evenveel recht om te klagen om de huilende baby, daar is ook niet om gevraagd. Klopt. goed punt
Ach kom zeg.quote:Op maandag 20 februari 2017 21:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
je snapt dat niet iedereen door de herrie van een feest doorslaapt toch?
En uitslapen is ook iets waar heel veel oudere mensen niet meer kunnen.
Terwijl de feesters een gat in de dag slapen heb je dan maar paar uur nachtrust omdat je om 7 uur al weer wakker bent.
Jeis nogal aso
Dat is voor jou niet laat, echter is het wel precies de tijd waarin vaakeen baby naar bed gaat.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:13 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik speel sowieso nooit laat. Tussen 19:00 en als uitschieter misschien een keer 21:30.
TS heeft niet gevraagd om een kind toch?quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Als je redelijk bent ga je bij voorbaat bij je buren langs...overleg je...gooi je het op een akkoordje
Als zij NEE zeggen dan is het ook nee...kut voor je carriere als geweldige gitarist...maar andere mensen hebben ook een leven en kinderen.
Want andere mensen mogen bepalen hoe je je eigen leven vorm geeft in je eigen huis, omdat ze een baby hebben die 'moet slapen en de hele buurt moet dus maar beter stil zijn?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 01:23 schreef Trolling-ego het volgende:
Je hebt gewoon rekening te houden met de buren, als zij last hebben van je gitaar, dan zou het je sieren gewoon het niet meer te doen of elektrisch te gaan spelen.
Gelukkig zijn rechters niet zulke dictators zoals jijquote:Op maandag 20 februari 2017 21:04 schreef Schuifpui het volgende:
Bij leefgeluiden denk ik toch meer aan: voetstappen, deuren die dichtgaan, doortrekken van de wc, douchegeluiden, een hond die af en toe blaft, een kind dat huilt of buiten speelt, stofzuigergeluiden.
Klussen, hard muziek luisteren of muziek maken valt daar zeker niet onder. Volgens mij krijg je dat bij geen enkele rechter er door heen als leefgeluid.
Je bent echt veel te lief of slap geweest. Kernwoord is redelijkheid. Je buren mogen echt niet verwachten dat je zoveel aan hun baby denkt dat jouw leven daarnaar moet buigen. In flats is het normaal dat je bijvoorbeeld alleen tussen 7 en 19 uur of 8 en 20 uur klust. Dat je voor 20:00 uur dus nog loopt te spelen op je gitaar op volume behoort totaal geen reden zijn om te gaan klagen. Als de volume maar redelijk is en het niet uren en uren doorgaat. Na 20:30 uur wordt het toch wel een ander verhaal.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:30 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik heb geen zin in burenruzies en zo, maar weet totaal niet hoe ik dit nu moet aanpakken. Is muziek maken in een rijtjes woning eigenlijk sowieso een no-go? Volgens mij spelen best veel mensen een instrument.
Veel te ver dus. Zeg maar als je ze weer spreekt dat het van 2 kanten moet komen. Beetje geven en nemen.quote:
Snap jouw referentiekader niet. Waarom is een hond wel normaal en muziek niet? Lijkt me beide een keuze/hobby.quote:Op maandag 20 februari 2017 21:04 schreef Schuifpui het volgende:
Bij leefgeluiden denk ik toch meer aan: voetstappen, deuren die dichtgaan, doortrekken van de wc, douchegeluiden, een hond die af en toe blaft, een kind dat huilt of buiten speelt, stofzuigergeluiden.
Klussen, hard muziek luisteren of muziek maken valt daar zeker niet onder. Volgens mij krijg je dat bij geen enkele rechter er door heen als leefgeluid.
Leefgeluiden van kinderen vallen gewoon onder normale leefgeluiden.. daar kun je in nederland niet over klagen zover ik weet.quote:Op maandag 20 februari 2017 21:42 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
In dat geval heb je evenveel recht om te klagen om de huilende baby, daar is ook niet om gevraagd. Klopt. goed punt
Haha, ja tuurlijk meneertje. Het lijkt dan op een gevangenis waar je toestemming van de bewaker moet hebben.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
dat jouw baby niet kan slapen bij stilte is toch geen nuttig argument voor baby van de buren van OngeschiktX?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 08:44 schreef simmu het volgende:
even een andere kwestie, ivm die baby; toen mijnessen klein waren konden die nu juist niet slapen wanneer alles stil was. ik heb toen nog speciaal een compu tegen de aanliggende wand van de babykamer in de kamer ernaast gezet zodat man en ik konden gamen en baby lekker ging slapen bij het geluid van ons gamen. kan je dat niet als argument gebruiken?
Bijna 80% heeft buren aan zijn huis vastgeplakt dus. een "2 onder 1 kapper" valt bij mij ook gewoon onder rijtjeshuis. Je hebt immers nog steeds buren aan je huis vast zitten.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Slechts 57.5%. De overige 42% woont wel in een fatsoenlijk huis. Bron
Pardon? Als zij nee zeggen, is het nee.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Dan koop je toch een verloopstukje.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:39 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Het gat in de gitaar is daar te groot voor.
Er zijn appjes waarmee je decibellen kunt meten. Dus, controleer het even met iemand.quote:De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Die normen gaan over wat de buren kunnen horen. Dus gemeten buiten de woning die de 'overlast' veroorzaakt. Je kan aardig met een elektrische gitaar of ander luid instrument tekeer gaan voor je dat overschrijdt.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 10:54 schreef Gia het volgende:
Dit is wat mag:
[..]
Er zijn appjes waarmee je decibellen kunt meten. Dus, controleer het even met iemand.
Volgens mij controleren ze dit op 75 cm vanaf de eigen gevel.
Zie ook: https://www.alpine.nl/wiki/5-geluidsniveaus-in-decibel/
Naar beneden scrollen, staat een tabel waarmee bovenstaande decibellen overeenkomen.
65 decibellen zit dus tussen hoorbaar praten en een harde TV.
Denk dat dat aardig overeen kan komen met een akoestische gitaar.
ach, wellicht trappen ze erin. tis soms maar net hoe je het brengtquote:Op dinsdag 21 februari 2017 08:53 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
dat jouw baby niet kan slapen bij stilte is toch geen nuttig argument voor baby van de buren van OngeschiktX?
ik denk dat die mensen hun eigen baby beter kennen dan licht contactgestoorde kinderloze buurmanquote:Op dinsdag 21 februari 2017 11:31 schreef simmu het volgende:
[..]
ach, wellicht trappen ze erin. tis soms maar net hoe je het brengt
Ah zie je wel.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 10:43 schreef Gia het volgende:
Je overlegt met je buren en als zij compleet 'nee' zeggen, 'nooit', dan speel je gewoon wanneer je zin hebt, en houd je compleet geen rekening met de werktijden van de buren.
Als ze het zo spelen! Jij hebt recht op je hobby. Akoestische gitaar is niks extreems.
Zo werkt het dus niet. De buren hebben ook niet gevraagd of ze kinderen mochten krijgen. Het is geven en nemen en alles in redelijkheid.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Hahaha doei. Als hun nee zeggen dan gewoon spelen wanneer jij wilt (zolang niet na 23:00 uiteraard). Als ze wel flexibel zijn, kun je bepaalde tijden en/of dagen afspreken.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:35 schreef DoubleUU het volgende:
Jij bent zeker iemand die zich altijd maar compleet weggecijferd. En maar huilen als iemand wel iets voor elkaar krijgt omdat hij/zij wel assertief is.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 11:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ah zie je wel.
Tokkies gonna tokkie
Precies, je komt ze tegemoet door afspraken te willen maken. Als je buren dan reageren met 'wij willen doodse stilte, altijd!' dan kunnen ze de boom in. Dan maar geen afspraak. Wie is er dan niet welwillend? Moet dat van één kant komen?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 12:25 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Hahaha doei. Als hun nee zeggen dan gewoon spelen wanneer jij wilt (zolang niet na 23:00 uiteraard). Als ze wel flexibel zijn, kun je bepaalde tijden en/of dagen afspreken.
Dit is reeds eerder in dit topic behandeld, en derhalve zou jij moeten weten dat dit alles behalve relevant is aangaande de discussie omtrent buren en overlast. Jammer dat je het toch weer aanhaalt.quote:
Ik vind ook eigenlijk dat mensen niets meer van elkaar kunnen verdragen.quote:Op maandag 20 februari 2017 20:01 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik vind dat er wel onverwacht veel weerstand is tegen gemiddeld 3x45min per week muziek maken, ook al is dat op een wat hoger volume. Ik had gedacht dat het door de meesten toch wel geaccepteerd zou zijn, maar de meerderheid lijkt toch tegen thuis muziek maken te zijn. Naar mijn idee zijn het nog steeds geen absurde tijden en ook het volume is echt geen standje 10. Ok, ook niet standje 2, maar je hoeft ook zeker niet te schreeuwen om elkaar nog te kunnen verstaan.
Wellicht dat ik eens ga kijken of er wat aanpassingen mogelijk zijn, maar een geluidsdichte booth maken vind ik vrij ver gaan. M'n huis is geen muziekstudio en ik wil er ook gewoon normaal kunnen wonen / werken in een normaal en opgeruimd huis.
Ik baal echt dat huizen zo waardeloos geisoleerd zijn. Naar mijn idee was het huis van m'n ouders waar ik ben opgegroeid veel beter geisoleerd. Dat was uit 1987 meen ik. Een ankerloze spouw doet toch wel veel. Tegenwoordig is het zo goedkoop mogelijk bouwen. Ik zou nu nooit meer een huis met solide betonnenmuren kopen. Je hoort alles vallen en als de buren van 6 huizen verderop aan het boren zijn, dan klinkt het alsof het direct naast je is. Geluid was één van de hoofdredenen om te verhuizen en ik ben expres voor een nieuwbouwhuis gegaan. Valt dat even tegen zeg.
Ben ik niet met je eens. Ik legde mijn dochter toen ze nog een baby was ook pas op bed als ze moe was.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 09:23 schreef tombolafan het volgende:
[..]
jouw kijk op babies is op zijn minst apart te noemen...
Gewoon je hobby uitoefenen wanneer jij dat wilt omdat er met de buurman geen redelijk overleg mogelijk is maakt je geen tokkie.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 11:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ah zie je wel.
Tokkies gonna tokkie
er is in dit geval nog geen overleg geweestquote:Op dinsdag 21 februari 2017 15:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gewoon je hobby uitoefenen wanneer jij dat wilt omdat er met de buurman geen redelijk overleg mogelijk is maakt je geen tokkie.
Ik reageerde met in het achterhoofd van "redelijkheid" uit te gaan in plaats van "juridisch steekhoudend".quote:Op dinsdag 21 februari 2017 08:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Leefgeluiden van kinderen vallen gewoon onder normale leefgeluiden.. daar kun je in nederland niet over klagen zover ik weet.
Helaas is er geen wetgeving, hoogstens in de APV van gemeentes hoewel landelijk er natuurlijk wel geluidsnormen zijn. (maar dat geldt dus niet voor kind geluiden)
Als jij lawaai maakt met je hobby, en je buren daar last van hebben, dan ben je wel een tokkie.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 15:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Gewoon je hobby uitoefenen wanneer jij dat wilt omdat er met de buurman geen redelijk overleg mogelijk is maakt je geen tokkie.
Oh?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:08 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Als jij lawaai maakt met je hobby, en je buren daar last van hebben, dan ben je wel een tokkie.
Neu.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:08 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Als jij lawaai maakt met je hobby, en je buren daar last van hebben, dan ben je wel een tokkie.
als je elk weekend een feestje hebt, elke zomerdag tot midden in de nacht in de tuin gaat barbecueën incl dronken geschreeuw en ook nog een hond hebt die je niet opvoed ben je idd een echte tokkiequote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Oh?
En wat dan als je een verjaardagsfeest viert? Of met vrienden in de tuin gaat barbecueën? Of een hond hebt die elke dag blaft als de postbode het tuinpad op loopt? Ook allemaal tokkies?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |