Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6%= netto rente) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Funding Circle (FNC), kredieten voor het MKB tot 100K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • Lendahand (LDH), opkomende economieėn met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente) • SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente). • Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**). • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Capital circle, leningen voor MKB • Moneybrothers, leningen voor MKB • Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**). • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Nominale en effectieve rente bij annuļtaire lening. : Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar. Precies omrekenen: http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl . Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund
Crowdfundingplatformen aandelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet.Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op zondag 29 januari 2017 22:00 schreef tommmmmmmh het volgende: Welke platformen zijn jullie favoriet? Op het moment ben ik actief op Lendahand, Funding Circle, Lendico & Investormatch. Lendahand is mijn favoriet.
Buiten Nederland is Bondora mijn favoriet, maar dat is omdat het bij mij tot nu toe toevallig goed gaat. Mintos en Twino gaan ook erg lekker. In Nederland is bij mij Funding Circle favoriet, omdat rente en risico er goed in balans zijn (in ieder geval voor de meer risicovolle leningen, mogelijk wat minder voor de leningen die FnC als minder risicovol beschouwt). Ik investeer vooral voor het rendement.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor het plaatsen! Ik ga hem echter overslaan, na een korte blik. Vet verlies in 2016, Rabobank. Wel interessante zekerheden dus hij zal best wel vol komen denk ik. Ik voel er echter weinig voor om de problemen van de Rabo op te lossen.........
edit: verlies 748k in 2016.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 30-01-2017 09:33:28 ]
Buiten Nederland is Bondora mijn favoriet, maar dat is omdat het bij mij tot nu toe toevallig goed gaat. Mintos en Twino gaan ook erg lekker. In Nederland is bij mij Funding Circle favoriet, omdat rente en risico er goed in balans zijn (in ieder geval voor de meer risicovolle leningen, mogelijk wat minder voor de leningen die FnC als minder risicovol beschouwt). Ik investeer vooral voor het rendement.
Ik zit ook bij Twino, maar denk dat ik na een jaartje toch weer vertrek. Ik blijf het idee houden dat er ergens een addertje onder het gras zit. Plus dat, gezien het grote aantal leningen dat Extended of Delayed is (in mijn geval meer dan 50%), je eigenlijk meewerkt aan het verder in de nesten helpen van mensen (bij de meesten zal het zo zijn).
Dank voor het plaatsen! Ik ga hem echter overslaan, na een korte blik. Vet verlies in 2016, Rabobank. Wel interessante zekerheden dus hij zal best wel vol komen denk ik. Ik voel er echter weinig voor om de problemen van de Rabo op te lossen.........
Ik sla hem zeker over. De schuldenberg is erg groot, verlieslatende bedrijsvoering en ik heb ook zo mijn twijfels bij de zekerheden; 400k met grotendeels materiele waarde....wat koop ik hier voor. Waar zit die waarde precies in en wat verstaat men onder grotendeels? En is hier de borgstelling voor de rabobank al vanaf gehaald?
Daarnaast vraag ik me af wat voor slimme trucs eruit te halen zijn met die borgstelling mocht de nood aan de man zijn: Stel ik heb 400k op mijn bankrekening staan, en ik heb zo'n borgstelling afgegeven voor een lening. Op een gegeven moment krijg ik het vermoeden dat deze borgstelling op korte termijn wel opgeeist kan worden. Op dat moment besluit ik die 400k te schenken aan mijn geliefde waarmee ik niet getrouwd ben. Als de borgstelling wordt opgeeist beland je in de schuld sanering..... en dan zien de schuldeisers weinig terug...en ik zou verder kunnen leven op de kosten van mijn vrouw.
Zou zo'n constructie mogen in Nederland of wordt dat als fraude aangemerkt?
Is toch gewoon een verliesfinanciering?? Zijn we aandeelhouder FMI al niet eerder tegengekomen bij een project?
Ik sla hem ook over, om de al door anderen genoemde redenen. Bovendien valt me nog op dat de DB risico rating als "Laag" wordt aangegeven, maar lees je verder dan blijkt dat deze rating geldt voor de hoofd BV, terwijl diverse van de onderliggende Nederlandse BV's een verhoogd risico blijken te hebben. Over de buitenlandse BV's (waarvan er meerdere zijn) wordt bovendien helemaal niets gezegd, wat me ook wantrouwig maakt...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, bedankt weer voor het delen! Ik laat hem ook aan mij voorbij gaan. Ik heb overigens wel, mede na opmerkingen hier op het forum besloten om de motorenhandel wel mee te nemen.
Ik sla hem ook over, om de al door anderen genoemde redenen. Bovendien valt me nog op dat de DB risico rating als "Laag" wordt aangegeven, maar lees je verder dan blijkt dat deze rating geldt voor de hoofd BV, terwijl diverse van de onderliggende Nederlandse BV's een verhoogd risico blijken te hebben. Over de buitenlandse BV's (waarvan er meerdere zijn) wordt bovendien helemaal niets gezegd, wat me ook wantrouwig maakt...
opm: FMI BV ; als 15% aandeelhouder doet niet mee, m.a.w. wil en/of kan niet ? Ben overigens benieuwd wat er allemaal aan de actief zijde van de balans staat; passief zijde is EV , RABO en CCF met een solva van 13%; Debet het onderhanden werk; deb, en vaste activa, fors 3000k rabo krediet op 10.600k omzet.
Hierbij voor de statistieken: Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans: Leningaanvrager: TomarWonen Oudenbosch Doel van de lening: Werkkapitaal Leningbedrag: ¤ 200.000 Rente: 7,50 % Looptijd: 66 maanden Link: https://www.collincrowdfund.nl/tomarwonen-oudenbosch/
Op zondag 29 januari 2017 10:15 schreef Gijsbertus het volgende: Ga mij dit jaar meer richten op lendahand. Lagere investeringsbedragen, geen kosten en met de lokale partners ook minder risico mijn inziens.
Mee eens dat de lokale partners een verlaging van je risico geven. Er zijn echter ook redenen waardoor Lendahand m.i. ook weer een hoger risico heeft. Als een lokale partner in de problemen komt dan zijn er gelijk tientallen en misschien wel honderden projecten in de problemen. Een nog groter risico is als Lendahand zelf in de problemen komt. Als iets dergelijks met een KoM, Collin of GvE gebeurt dan zullen de betalingen op een gegeven moment wel weer op gang komen. Als Lendahand omvalt dan zit al je geļnvesteerde geld wel in “ver weg landen”. Dat zal het terughalen van investeringen er niet gemakkelijker op maken.
Mee eens dat de lokale partners een verlaging van je risico geven. Er zijn echter ook redenen waardoor Lendahand m.i. ook weer een hoger risico heeft. Als een lokale partner in de problemen komt dan zijn er gelijk tientallen en misschien wel honderden projecten in de problemen. Een nog groter risico is als Lendahand zelf in de problemen komt. Als iets dergelijks met een KoM, Collin of GvE gebeurt dan zullen de betalingen op een gegeven moment wel weer op gang komen. Als Lendahand omvalt dan zit al je geļnvesteerde geld wel in “ver weg landen”. Dat zal het terughalen van investeringen er niet gemakkelijker op maken.
Je kunt er zelf aan meehelpen dat LAH niet omvalt door er juist wél in te investeren
Ik zit ook bij Twino, maar denk dat ik na een jaartje toch weer vertrek. Ik blijf het idee houden dat er ergens een addertje onder het gras zit. Plus dat, gezien het grote aantal leningen dat Extended of Delayed is (in mijn geval meer dan 50%), je eigenlijk meewerkt aan het verder in de nesten helpen van mensen (bij de meesten zal het zo zijn).
Ik ben recentelijk ook helemaal uit Twino gestapt. Ik deed alleen in BuyBacks met een looptijd van 1 maand. Naar mijn idee waren de leningen uit Georgie altijd Delayed of Extended. Op het laatst deed ik daarom alleen nog maar in Poolse leningen, maar op een gegeven moment was daarvan ook de helft delayed/extended. Omdat Twino nooit, ondanks aankondiging, uitleg heeft gegeven over het verdienmodel heb ik er altijd een beetje een naar gevoel bij gehouden. Ik heb daarom de auto-invest stop gezet en na een paar dagen al mijn geld van Twino gehaald. Ze hebben overigens wel netjes binnen 2 dagen uitbetaald. Ik heb in een half jaar tijd netto 5% rendement gehaald.
Ik ben van plan het geld nu in Mintos te pompen, waar ik al in carloans zit met een LTV van onder de 60%. Recentelijk heb ik daar een geval gehad die niet meer betaalde en dat is keurig opgelost (de lener heeft met een nieuwe, hogere, carloan zijn oude lening direct helemaal afbetaald, ik zit niet in de nieuwe lening).
Apart
Bij Bondora had ik door de vele defauls na een paar maanden een rendement van ongeveer 0. Zaten ook gewoon A en B leningen tussen.
Bij FNC zijn mijn meeste wanbetalers en defaults (heb alleen A en B projecten).
Je moet gewoon een beetje geluk hebben (en vooral geen pech) denk ik zo. IPV lendahand kun je ook kijken naar ASN microkredietfonds of Triodos Fair Share fund, die beleggen ook in lokale partners. Maar het is natuurlijk leuker om er zelf een gevoel bij te hebben, al komt het toch op de grote hoop van een lokale partner terecht. Die verhaaltjes zijn er alleen maar voor een goed gevoel heb ik het idee. Bij ASN en Triodos blijft er natuurlijk ook wel het eea aan de strijkstok hangen, maar dat is bij LAH niet anders.
Bij Bondora had ik door de vele defauls na een paar maanden een rendement van ongeveer 0. Zaten ook gewoon A en B leningen tussen.
Bij FNC zijn mijn meeste wanbetalers en defaults (heb alleen A en B projecten).
Je moet gewoon een beetje geluk hebben (en vooral geen pech) denk ik zo. IPV lendahand kun je ook kijken naar ASN microkredietfonds of Triodos Fair Share fund, die beleggen ook in lokale partners. Maar het is natuurlijk leuker om er zelf een gevoel bij te hebben, al komt het toch op de grote hoop van een lokale partner terecht. Die verhaaltjes zijn er alleen maar voor een goed gevoel heb ik het idee. Bij ASN en Triodos blijft er natuurlijk ook wel het eea aan de strijkstok hangen, maar dat is bij LAH niet anders.
Ik zou het woord "strijkstok" liever niet gebruiken. Het heeft over 't algemeen een wat negatieve gevoelslading. Alsof er iets niet klopt aan de bewering van bijv. LAH dat de helft van de inkomende rente voor de investeerders is en de andere helft voor LAH. Of dat het management stiekem toch wel wat meer verdient dan wat ze op hun website vermelden: bruto 34000 euro. Of kleeft de geur van hun afkomst, veelal de bankenwereld, hen nog teveel aan?
Gelijk een nieuwe van Lendahand 6% voor 24 maanden zonnepanelen in Kenia. Dit is wel een directe lening, dus geen tussenpartner die problemen kan opvangen...
En voor de spreiding nog een Colombiaanse slager 36 maanden voor 4,25%
Een nog groter risico is als Lendahand zelf in de problemen komt. Als iets dergelijks met een KoM, Collin of GvE gebeurt dan zullen de betalingen op een gegeven moment wel weer op gang komen. Als Lendahand omvalt dan zit al je geļnvesteerde geld wel in “ver weg landen”. Dat zal het terughalen van investeringen er niet gemakkelijker op maken.
Ik weet niet of dat zo is. De Lendahand website zegt hierover:
"Op het moment dat Hands-On BV failliet gaat (met daarin de merknaam Lendahand), zullen er per direct geen transacties meer mogelijk zijn tussen de Lendahand website en betaalinstelling LemonWay waarmee we samenwerken. LemonWay zal vervolgens het geld dat op jouw persoonlijke wallet staat, overmaken naar jouw bankrekening (LET OP: het betreft hier dus niet het geld dat naar de Lokale Partners is overgemaakt op het moment dat het betreffende project waaraan je hebt uitgeleend volledig is gefinancierd). Daarna zal LemonWay in samenspraak met een curator alle terugbetalingen afhandelen tussen Lokale Partners en uitleners, totdat de laatste terugbetaling van het laatste project heeft plaatsgevonden."
Lijkt me vergelijkbaar met de "stichting derdengelden" constructies bij KoM, Collin e.d.?
[ Bericht 0% gewijzigd door OpDieFiets op 30-01-2017 12:47:49 ]
Lendahand spreekt mij toch erg aan, hoe groot is de kans dat een lokale partner omvalt als je bijvoorbeeld in Cambodja ziet dat ze een behoorlijke spreiding van leningen over personen, soorten investeringen en gebied hebben. Maar ja een crisis kan altijd gebeuren... Ik denk dat het risico aanzienlijk kleiner is dan rechtstreeks bij een microfinancierings organisatie investeren zoals Milaap.org, (hoewel zij ook weer met lokale partners werken).
Ik denk ook dat onze investeringen bij de partners op een grote hoop komen. Zij hebben financiering nodig en komen met een paar aansprekende projecten, maar ik denk niet dat jouw investering echt bij die lener terecht komt... Het voordeel is - omdat het een makkelijke bron van financiering is - dat een lokale organisatie niet snel zo een lening in default laten gaan, want dan brengen ze hun bron van geld in gevaar.
Uiteraard doet dat niet af aan het feit dat het geld goed besteed wordt, waardoor ik ook graag erin investeer (inclusief een potentieel hoger default-risico).
Maar ik heb ook naar soortgelijke buitenlandse organisaties gekeken en kom daar wel wat kritiek tegen. Zo zijn er lokale organisaties die de leningen tegen 25-30% uitzetten - wat wel weer jammer is - waardoor de lokale ondernemers behoorlijke lasten op hun nek krijgen, met alle risico's van dien. Daar tegenover staat voor ons dat de lokale organisatie het risico van default en koersverschillen op zich neemt en het koersrisico over een jaar of 3-4 kan behoorlijk zijn.
Op maandag 30 januari 2017 12:35 schreef Beljack het volgende: Gelijk een nieuwe van Lendahand 6% voor 24 maanden zonnepanelen in Kenia. Dit is wel een directe lening, dus geen tussenpartner die problemen kan opvangen...
Op maandag 30 januari 2017 12:41 schreef OpDieFiets het volgende: Daarna zal LemonWay in samenspraak met een curator alle terugbetalingen afhandelen tussen Lokale Partners en uitleners, totdat de laatste terugbetaling van het laatste project heeft plaatsgevonden. "
Zolang de betaling netjes binnen komen zal er weinig aan het handje zijn maar als er problemen zijn kiezen curatoren over het algemeen voor de makkelijke weg. Die gaan heus niet dergelijke landen af om de centjes op te halen of de kosten zullen aanzienlijk zijn.
Nogmaals, ik investeer er ook maar blijf er terughoudend mee en spreiden heeft alleen zin op basis van lokale partners (uitgezonderd directe leningen) en dus niet op project basis.
Op maandag 30 januari 2017 13:49 schreef NaRegenDeZon het volgende: Ter info las net dat het besproken restaurant D...... in Uden de 26ste definitief falliet is verklaard.
SPOILER
Ook nog wat goed nieuws voor de verandering. Project 10522 (GVE) uit de OP is weer begonnen met betalen na een afkoelings- (lees faillissements) periode van 8 maanden. Het bedrijf is wel failliet, maar de ondernemers zijn een nieuwe zaak begonnen en betalen hieruit terug. Nog 47 termijnen te gaan
Ook nog wat goed nieuws voor de verandering. Project 10522 (GVE) uit de OP is weer begonnen met betalen na een afkoelings- (lees faillissements) periode van 8 maanden. Het bedrijf is wel failliet, maar de ondernemers zijn een nieuwe zaak begonnen en betalen hieruit terug. Nog 47 termijnen te gaan
laten we hopen dat het gaat lukken. Doen ze het nieuwe bedrijf onder de zelfde naam?
Bedankt weer voor het delen van de komende CCF leningen: -ik pas voor de verlies financiering van de techneuten -de overnamefinanciering van de motorhandel ziet er wel solide uit: weliswaar kleine marge, maar wel 2HA, geen bank in de VOF, goed EV, en een bescheiden leenbedrag. Dit is weer eens een 'ja'.
Zolang de betaling netjes binnen komen zal er weinig aan het handje zijn maar als er problemen zijn kiezen curatoren over het algemeen voor de makkelijke weg. Die gaan heus niet dergelijke landen af om de centjes op te halen of de kosten zullen aanzienlijk zijn.
Maar je vergeet dan dat er bij faillissement van Lendahand nog steeds een professionele en betrouwbare (daar gaan we tenminste van uit ) organisatie aan de andere kant zit, namelijk de lokale partner. Persoonlijk acht ik de kans op "gezeik" bij een faillissement van bijv. KoM, Collin etc. veel groter, wanneer er na het faillissement van het platform wanbetalingen en/of faillissementen bij individuele leningnemers optreden.
quote:
Nogmaals, ik investeer er ook maar blijf er terughoudend mee en spreiden heeft alleen zin op basis van lokale partners (uitgezonderd directe leningen) en dus niet op project basis.
Helemaal mee eens; ik investeer dan ook per lokale partner niet meer dan het (vaste) bedrag dat ik bij de andere platformen in een individueel project steek.
[ Bericht 0% gewijzigd door OpDieFiets op 30-01-2017 14:46:48 ]
Op maandag 30 januari 2017 14:00 schreef OpDieFiets het volgende: Helemaal mee eens; ik investeer dan ook per lokale partner niet meer dan het (vaste) bedrag dat ik bij de andere platformen in een individueel project steek.
Dat is precies wat ik ook doe. En binnen die lokale partner probeer ik dan nog een spreiding in looptijden aan te brengen.
Op maandag 30 januari 2017 13:49 schreef NaRegenDeZon het volgende: Ter info las net dat het besproken restaurant D...... in Uden de 26ste definitief falliet is verklaard.
SPOILER
SPOILER
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik ga er vooralsnog vanuit dat hij uiterst spoedig gaat betalen vanuit zijn andere zaak en anders hoop ik dat Collin voortvarend te werk gaat en de HA direct gaat uitwinnen. Dat langzaam aan werkt volgens mij helemaal niet.
Er is zo ook nog een een boot-project bij KOM dat zogezegd een doorstart zou maken maar daar blijft het angstvallig stil terwijl ik vind dat de HA uitgewonnen moet worden. Het object wordt er niet mooier op als het maandenlang stilligt.
Op maandag 30 januari 2017 13:58 schreef marathon2000 het volgende: Bedankt weer voor het delen van de komende CCF leningen: -ik pas voor de verlies financiering van de techneuten -de overnamefinanciering van de motorhandel ziet er wel solide uit: weliswaar kleine marge, maar wel 2HA, geen bank in de VOF, goed EV, en een bescheiden leenbedrag. Dit is weer eens een 'ja'.
Ik heb er net ook nog even gekeken naar het ingenieursbureau. Blijft bij kijken denk ik. Negatief: Verlieslatend in 2016, Zijn alle lijken uit de kast? buitenlandse dochters, denk aan Imtech. Rabo zit er in voor 3000K met alle zekerheden en wil kennerlijk er niets meer in stoppen tot dat er derden (Collin investeerders) zijn die er geld in stoppen die hun zekerheden niet aantasten. Positief: Mooi ingenieurs bureau met een mooi klanten portfolio.Eigenaren willen met prive borg staan met volgens Collin materiėle waarde voor deze lening.
Als deze borg werkelijk van materiėle waarde is en naar de toekomst toe bestendigd kan worden voor de Collin investeerders zou het wat kunnen zijn. Als de pitch online is zouden duidelijke antwoorden over de hardheid van de borg dit project nog positief kunnen maken. Maar vooralsnog is dit dus een hele dikke nee.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-01-2017 15:02:01 ]
Bericht gehad van GVE. Betreft een opschorting van de aflossingen voor 3 kwartalen vanwege strategiewijziging.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hopelijk komt van uitstel geen afstel, want meer defaults kan ik mij eigenlijk niet permiteren. (momenteel 5 default van de 39)
Klinkt meestal niet zo goed, maar hoop het beste voor je (zelf niet ingelegd). Ik zat er zelf overigens wel eens in, maar ik vind ze niet zo heel fijn, ben maar teruggegaan naar het bekende merk
Op maandag 30 januari 2017 15:36 schreef crowdiefunder het volgende: Ik zat er zelf overigens wel eens in, maar ik vind ze niet zo heel fijn, ben maar teruggegaan naar het bekende merk
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. nodig.
Op maandag 30 januari 2017 15:32 schreef gve74 het volgende: Bericht gehad van GVE. Betreft een opschorting van de aflossingen voor 3 kwartalen vanwege strategiewijziging.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hopelijk komt van uitstel geen afstel, want meer defaults kan ik mij eigenlijk niet permiteren. (momenteel 5 default van de 39)
Ik zit er niet in, loopt deze ondertussen een jaar?
En vol.. Ging heel hard voor FnC! Ik zag hem eigenlijk wel zitten..
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.” ― Edward Snowden
Thanks voor het antwoord. Ik ga ook maar even een account overal maken, voor als er wat moois langs komt
Thanks voor het antwoord. Ik ga ook maar even een account overal maken, voor als er wat moois langs komt
Bondora gaat via auto-invest, dus je kunt niet kiezen. Ook bij Twino en Mintos is er weinig informatie en kun je auto-invest gebruiken. Zij werken echter vaak met buyback garantie, waardoor je weinig risico loopt, tenzij ze zelf (Twino) of hun lokale partners (Mintos) omvallen. Je kunt ook met heel weinig geld per project instappen (¤ 5 of 10).
Op maandag 30 januari 2017 12:35 schreef Beljack het volgende: Gelijk een nieuwe van Lendahand 6% voor 24 maanden zonnepanelen in Kenia. Dit is wel een directe lening, dus geen tussenpartner die problemen kan opvangen...
En voor de spreiding nog een Colombiaanse slager 36 maanden voor 4,25%
Ik heb uit de eerste hand gehoord dat het bijzonder lastig is om huishoudens in Kenia maandelijks te laten betalen voor hun solaraankoop. Heeft iets met de cultuur te maken. Wellicht helpt het dat het door locals verkocht wordt, maar ik durf het niet aan.
Ik heb hier lang niet meer gelezen maar heb wat issues bij GVE dus lees maar weer eens mee. Een vishandel failliet en rubbers met handvatten die niet echt willen. De vishandels die ik ken lopen als een trein dus ik vermoed dat de mensen in Oss geen vis lusten, of de ondernemer geen goede ondernemer is.
Heb vandaag ook een mailtje gehad van dat condoom bedrijf. Ik zal zo direct een mail sturen naar GVE erover. Het lijkt me dat het bedrijf onvoldoende middelen heeft. Maar als men nog langer wacht dan blijft er wellicht nog minder geld over dat beschikbaar is voor aflossing. Dus de vraag is waarom men akkoord gegaan is met uitstel en wat ik daar mee opschiet. Het bedrijf reageert eigenlijk nu pas op de verkoopcijfers van 2015. Dan heeft men ook nog eens 9 maanden nodig om een website internationaal te maken??? Wat heeft men dan in 2016 uitgespookt?
Overigens ben ik volledig uit GVE gestapt sinds een geintje vorig jaar met een lening waarbij ik investeerde en nooit een bevestiging kreeg. Na een mail erover naar GVE (nog voordat het project vol zat) werd ik het riet in gestuurd en toen was het project inmiddels vol. Doei doei GVE. Alleen de lopende projecten daar kan ik weinig aan veranderen helaas.
Wat betreft de andere platformen waar hierboven over gesproken is.
Mintos ben ik vorig jaar uitgestapt vanwege een gebrek aan leningen.
Twino daar heb ik onlangs uitgebreid. Ik doe alleen in leningen met korte looptijd en buyback. Ik kijk er zelden naar om.
Omaraha vind ik nog steeds de beste. Je kan daar tegenwoordig ook in gedekte leningen investeren maar daar is nog geen auto-invest mogelijkheid voor.
Bondora daar probeer ik al maanden uit te stappen maar sta op zo'n 20% verlies. De cijfers in Bondora doen je echter anders geloven omdat ze de slechte leningen gewoon met de winst meerekenen. In de praktijk zie je dat geld niet of pas na heel lang weer terug. Ben gelukkig nooit verder dan 1000 euro op het account gekomen, wat voornamelijk kwam door het missen van een optie om Spanje uit de auto invest te schrappen.
[ Bericht 6% gewijzigd door OOST op 30-01-2017 19:57:10 ]
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Ik ben recentelijk ook helemaal uit Twino gestapt. Ik deed alleen in BuyBacks met een looptijd van 1 maand. Naar mijn idee waren de leningen uit Georgie altijd Delayed of Extended. Op het laatst deed ik daarom alleen nog maar in Poolse leningen, maar op een gegeven moment was daarvan ook de helft delayed/extended. Omdat Twino nooit, ondanks aankondiging, uitleg heeft gegeven over het verdienmodel heb ik er altijd een beetje een naar gevoel bij gehouden. Ik heb daarom de auto-invest stop gezet en na een paar dagen al mijn geld van Twino gehaald. Ze hebben overigens wel netjes binnen 2 dagen uitbetaald. Ik heb in een half jaar tijd netto 5% rendement gehaald.
Ik ben van plan het geld nu in Mintos te pompen, waar ik al in carloans zit met een LTV van onder de 60%. Recentelijk heb ik daar een geval gehad die niet meer betaalde en dat is keurig opgelost (de lener heeft met een nieuwe, hogere, carloan zijn oude lening direct helemaal afbetaald, ik zit niet in de nieuwe lening).
Mja, ik heb nog een 12-maander staan waar volgens mij nog tien termijnen van moeten binnenkomen. Tot die tijd laat ik de boel wel staan, maar ik haal het daarna inderdaad ook weg. Heb ik waarschijnlijk iets van 10% gepakt en dan is het geintje wel weer leuk geweest. Het is me allemaal net iets te shady. Overigens laat ik Mintos ook aan me voorbij gaan; ik ga het meer op platforms uit NL houden. En verder ook het geld deels in stenen stoppen. Dan maar iets minder rendement; zekerheid is ook wat waard. En de lagere maandlasten kan ik dan over een tijdje alsnog herinvesteren.
Mja, ik heb nog een 12-maander staan waar volgens mij nog tien termijnen van moeten binnenkomen. Tot die tijd laat ik de boel wel staan, maar ik haal het daarna inderdaad ook weg. Heb ik waarschijnlijk iets van 10% gepakt en dan is het geintje wel weer leuk geweest. Het is me allemaal net iets te shady. Overigens laat ik Mintos ook aan me voorbij gaan; ik ga het meer op platforms uit NL houden. En verder ook het geld deels in stenen stoppen. Dan maar iets minder rendement; zekerheid is ook wat waard. En de lagere maandlasten kan ik dan over een tijdje alsnog herinvesteren.
Waarom is het shady? Ik ben toch best onder de indruk van Mintos en Twino. Ze hebben de zaakjes toch aardig voor elkaar. In NL worden junk leningen gewoon tegen 8% weggezet. Daar gaan grotere problemen van komen dan dit soort p2p leningen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.” ― Edward Snowden
Omdat je maar weinig zicht hebt op wat er achter de schermen gebeurt. Met al die vertragingen moet het verdienmodel toch aardig onder druk staan. Als wij al 12% krijgen, wat moet de lener dan wel niet betalen om de vaste kosten van Twino te dekken, inclusief de defaults? Ik denk rond de 30%. Ik betwijfel hoe lang dat goed gaat, plus het is toch ook niet helemaal kies. Mensen die dat soort rentepercentages accepteren moeten eigenlijk helemaal geen lening krijgen.
Trustbuddy uit Zweden anyone? Het kan zomaar gebeuren, zelfs bij een beursgenoteerd bedrijf. Dat had ik voor het faillissement toch boven Mintos of bondorra gekozen als ik had moeten kiezen.
Ik heb uit de eerste hand gehoord dat het bijzonder lastig is om huishoudens in Kenia maandelijks te laten betalen voor hun solaraankoop. Heeft iets met de cultuur te maken. Wellicht helpt het dat het door locals verkocht wordt, maar ik durf het niet aan.
Toevallig ervaring opgedaan via een project via symbid?
Ik iig wel en mijn advies is derhalve dat je niet in deze business moet stappen wil je een goed rendement halen. Hoewel ik graag ergens met een frisse blik instap werden bij mij veel vooroordelen mbt zaken doen in kenia bevestigd o.a. met betrekking tot corruptie.
Hallo, kan het zijn dat je hier nieuw bent? Je naam komt mij nog niet bekend voor maar misschien heb ik het over het hoofd gezien. Als ik het wel goed heb, welkom hier. Misschien kun je je even voorstellen en vertellen wat globaal je ervaringen zijn mbt crowdfunding.
Overigens heeft hier niemand aangeraden om de motorman mee te nemen. Die uiteindelijke afweging en keuze moet je natuurlijk volledig zelf maken.
Op maandag 30 januari 2017 21:35 schreef Piet__Piraat het volgende: Omdat je maar weinig zicht hebt op wat er achter de schermen gebeurt. Met al die vertragingen moet het verdienmodel toch aardig onder druk staan. Als wij al 12% krijgen, wat moet de lener dan wel niet betalen om de vaste kosten van Twino te dekken, inclusief de defaults? Ik denk rond de 30%. Ik betwijfel hoe lang dat goed gaat, plus het is toch ook niet helemaal kies. Mensen die dat soort rentepercentages accepteren moeten eigenlijk helemaal geen lening krijgen.
ben het met je eens. Zit voor een klein bedrag in Bondora en bouw dat af. Ook Twino wil ik vervolgens gaan afbouwen.
Mintos vind ik een wat ander verhaal. Verleg de focus daar richting hypotheken en secured car loans.
De lijst met defaults in de openingspost is zo lang dat ik hem door de kleine lettertjes werkelijk niet meer gelezen krijg. Enfin, de bakker van KOM bakt de investeerders een poets:
SPOILER
Hallo, kan het zijn dat je hier nieuw bent? Je naam komt mij nog niet bekend voor maar misschien heb ik het over het hoofd gezien. Als ik het wel goed heb, welkom hier. Misschien kun je je even voorstellen en vertellen wat globaal je ervaringen zijn mbt crowdfunding.
Overigens heeft hier niemand aangeraden om de motorman mee te nemen. Die uiteindelijke afweging en keuze moet je natuurlijk volledig zelf maken.
Hoi,
heb inmiddels 10 projectjes bij CCF. Middels dit forum ben je de drukte op het platform mooi voor, mijn dank daarvoor. De laatste tijd trouwens weinig geinvesteerd in crowdfunding, laatste is alweer van een half jaar geleden en nu dan de motorman. Voor de rest beleg ik ook in wat langdurige obligaties van bedrijven.
heb inmiddels 10 projectjes bij CCF. Middels dit forum ben je de drukte op het platform mooi voor, mijn dank daarvoor. De laatste tijd trouwens weinig geinvesteerd in crowdfunding, laatste is alweer van een half jaar geleden en nu dan de motorman. Voor de rest beleg ik ook in wat langdurige obligaties van bedrijven.
Oké, nou dan heb je een leuke start gemaakt. Nogmaals welkom.
Op maandag 30 januari 2017 23:09 schreef Groepfunder het volgende: De lijst met defaults in de openingspost is zo lang dat ik hem door de kleine lettertjes werkelijk niet meer gelezen krijg. Enfin, de bakker van KOM bakt de investeerders een poets:
SPOILER
Als je de lijst via een pc bekijkt kun je hem vergroten, via mijn mobiel lukt het mij inderdaad ook niet.
Toevallig ervaring opgedaan via een project via symbid?
Ik iig wel en mijn advies is derhalve dat je niet in deze business moet stappen wil je een goed rendement halen. Hoewel ik graag ergens met een frisse blik instap werden bij mij veel vooroordelen mbt zaken doen in kenia bevestigd o.a. met betrekking tot corruptie.
Nee, ik sprak een tijd geleden een Nederlander met een soort gelijk veel kleiner project. Hij had veel moeite de gelden terug te halen. Het dagelijks leven in ruraal gebied is anders dan in NL en men is gewoon niet zo bezig met het feit dat er ook nog terugbetaald moet worden (zijn woorden)
Nee, ik sprak een tijd geleden een Nederlander met een soort gelijk veel kleiner project. Hij had veel moeite de gelden terug te halen. Het dagelijks leven in ruraal gebied is anders dan in NL en men is gewoon niet zo bezig met het feit dat er ook nog terugbetaald moet worden (zijn woorden)
Klinkt begrijpelijk en logisch. Het is een heel andere mentaliteit daar, cultuur is anders en politiek beleid ook. Dat doet natuurlijk iets met de normen en waarden van de inwoners van het land. Vandaar dat ik er ook geen rechtstreekse leningen uitzet zoals die via LAH in zulke landen worden aangeboden.
Ondanks een laag eigen vermogen, een verlieslatende bedrijfsvoering in 2016 en slechts 7.0% rente schrijf ik dit project niet direct af.
Voor de helft van het bedrag wordt een materiele zekerheid ingebracht en het bedrijf lijkt wel weer winst te gaan maken in 2017. Alleen vraag ik me af inhoeverre toegezegde orders ook daadwerkelijke orders worden, want daar zit meestal nog een behoorlijk verschil tussen.
Klinkt begrijpelijk en logisch. Het is een heel andere mentaliteit daar, cultuur is anders en politiek beleid ook. Dat doet natuurlijk iets met de normen en waarden van de inwoners van het land. Vandaar dat ik er ook geen rechtstreekse leningen uitzet zoals die via LAH in zulke landen worden aangeboden.
Ik weet niet wat er zo begrijpelijk en logisch aan is? Nu moeten ze betalen voor petroleum om een beetje licht te hebben. Dat is vele malen duurder dan zonne-energie. En de betaalcultuur is weinig anders dan in NL. We klagen op dit forum dat sommige projecten al na een paar maanden stil vallen. Zijn dat dan allemaal buitenlanders met andere mentaliteit, cultuur, normen en waarden? Welnee, het zijn gewoon NL boeven die gebruik maken van de goedgelovigheid van de crowd en de naļviteit van de platformen. Ik heb heel wat projecten bij Zidisha. Je krijgt daar 0% rente. Er lopen daar ook een paar zonneboeren in Kenia en Zambia. Vele malen kleiner dan wat je bij LAH aantreft. Maar het werkt echt. Een prachtig voorbeeld van een lopend project: Francis Mbewe uit Zambia. Hij vertelt prachtige verhalen over zijn "rent-to-own"-programma. En die verhalen worden ondersteund door zeer regelmatige terugbetalingen.
Ondanks een laag eigen vermogen, een verlieslatende bedrijfsvoering in 2016
Eh... ja, en in 2012-2014. Dus eigenlijk is er sinds 2012 alleen in 2015 GEEN verlies gemaakt. Al lezend was ik best enthousiast tot ik bij het hoofdstuk "Risico" kwam, waar ik lees over verlies in 4 van de laatste 5 jaar, een wegvallende grote klant, en problemen met de afwikkeling van een deelneming in Oeganda. Mij niet gezien, ondanks de "gun factor" van dit project...
Eh... ja, en in 2012-2014. Dus eigenlijk is er sinds 2012 alleen in 2015 GEEN verlies gemaakt. Al lezend was ik best enthousiast tot ik bij het hoofdstuk "Risico" kwam, waar ik lees over verlies in 4 van de laatste 5 jaar, een wegvallende grote klant, en problemen met de afwikkeling van een deelneming in Oeganda. Mij niet gezien, ondanks de "gun factor" van dit project...
Tijdens het scannen van de pitch heb ik hier over heen gelezen. Maar op basis van deze info laat ik hem zeker lopen
Een nieuwe op Bouwaandeel / ¤ 2.00.000 / 24 maanden / 6% / zekerheid: 1e hypotheek http://bouwaandeel.nl/monumentale-watertoren/ Deze kunnen we overslaan, investeren vanaf ¤ 100.000
Bedankt! Ziet er wel interessant uit, pandrecht en betalingsdekking uit lopende leasecontracten.
Was even aan het googlen en kwam een soortgelijke obligatielening uit september 2016 van ze tegen. Prospectus grotendeels gelijk. Was toen van MKB Energie Financiering BV ivm 'Herfinanciering van een bestaande portefeuille LED en zonne-energie-leasecontracten met gekwalificeerde MKB ondernemers' vanaf ¤500 voor ¤ 200.000 voor 5,5% voor 54 maanden. Was toen waarschijnlijk de eerste stap?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een eerste hypotheek van 500k op een pand met een waarde van 2000k bij gedwongen verkoop, aldus de taxateur. Volgens mij moet het wel gek lopen wil je hier een buil aan vallen.
[ Bericht 12% gewijzigd door Mynheer007 op 31-01-2017 13:02:20 ]
Qua zekerheid een comfortabele buffer, al hoewel ik de verkoopbaarheid van zo'n historisch gebouw niet kan inschatten. Wat betreft de exploitatie is het natuurlijk nog afwachten welke huurders daadwerkelijk worden binnengehaald.
Ben er nog niet van overtuigd, de crowdfund actie voelt als een 'moetje' om oa. de aandeelhouders/prive leningen terug te betalen.
Bedankt! Ziet er wel interessant uit, pandrecht en betalingsdekking uit lopende leasecontracten.
Was even aan het googlen en kwam een soortgelijke obligatielening uit september 2016 van ze tegen. Prospectus grotendeels gelijk. Was toen van MKB Energie Financiering BV ivm 'Herfinanciering van een bestaande portefeuille LED en zonne-energie-leasecontracten met gekwalificeerde MKB ondernemers' vanaf ¤500 voor ¤ 200.000 voor 5,5% voor 54 maanden. Was toen waarschijnlijk de eerste stap?
Op dinsdag 31 januari 2017 13:25 schreef marathon2000 het volgende: Qua zekerheid een comfortabele buffer, al hoewel ik de verkoopbaarheid van zo'n historisch gebouw niet kan inschatten. Wat betreft de exploitatie is het natuurlijk nog afwachten welke huurders daadwerkelijk worden binnengehaald.
Ben er nog niet van overtuigd, de crowdfund actie voelt als een 'moetje' om oa. de aandeelhouders/prive leningen terug te betalen.
Zo'n gebouw lijkt me zeer slecht verkoopbaar, en Roosendaal staat er vol mee. Ik denk als er echter zo'n buffer in zat, dat ze het we'll tegen betere condities bij een bank gefinancierd hadden kunnen krijgen.
Wie zitten er hier nog meer in het project van de kapper / DJ uit Zoetermeer? Ik heb mijn reaktie klaar, wordt zo verstuurd, en accepteer het voorstel niet. Er wordt ons een fraai verhaal op de mouw gespeld door de borg, en KoM lijkt ook geen werk te willen gaan maken van de HA. Werk aan de winkel dus voor de investeerders om dit niet zomaar te laten gebeuren.
Ik vind hem ook wel interessant, nog meer meningen?
Ik heb nog een enkele ervaring met investeren in LED en zonne-energiesystemen behalve dan de zonnepanelen op mijn eigen dak. Als ik het zo doorlees ziet het er wel netjes uit. De kosten van (eenmalig) 2% zijn natuurlijk wel pittig. Het uiteindelijke effectieve rendement komt uit op 4,2%. Voor dergelijke percentages zijn natuurlijk ook projecten te vinden met een 1e hypotheek als zekerheid. Ik ben er nog niet uit of ik hieraan ga beginnen.
Over de fam. vd Tuijn/OG Roosendaal: In een stuk uit BN de Stem uit 2009 wordt gesproken dat het OG 'industrieel erfgoed' is, en daar zijn de v/d Tuijntjes niet blij mee. Als dit nog steeds de status van het pand is, is het inderdaad slecht verkoopbaar. Mijn portemonnee blijft dicht.
Ik wordt ook niet enthousiast van dat project in zonne-energiesystemen. Voor 4,5 jaar investeren tegen slechts 5% rente met eenmalige kosten van 2% in een product waar ik geen kennis van heb.
Voor 36 maanden investeren tegen 7% rente met slechts eenmalige kosten van 0.9% Bovendien zijn er meer zekerheden met het eerste hypotheekrecht en een LTV van slechts 56%
Voor een appartementsgebouw durf ik met deze zekerheden wel in te stappen, ondanks dat ik niet op de hoogte ben van de Duitse huursector.
Zo'n gebouw lijkt me zeer slecht verkoopbaar, en Roosendaal staat er vol mee. Ik denk als er echter zo'n buffer in zat, dat ze het we'll tegen betere condities bij een bank gefinancierd hadden kunnen krijgen.
Ik ben wel met jou en marathon2000 eens dat deze crowdfunding hoogstwaarschijnlijk niet uit luxe geboren is. Het is blijkbaar zo krap allemaal dat ze een aflossingsvrije periode nodig hebben van 6 maanden. Aan de andere kant, als het mis gaat, zou een dergelijk pand (ook als de status industrieel erfgoed is) toch wel minimaal 500k moeten kunnen opbrengen? Ik overweeg toch wel om hem mee te pakken maar ik wacht de overige reacties hier nog even af.
Ik heb nog een enkele ervaring met investeren in LED en zonne-energiesystemen behalve dan de zonnepanelen op mijn eigen dak. Als ik het zo doorlees ziet het er wel netjes uit. De kosten van (eenmalig) 2% zijn natuurlijk wel pittig. Het uiteindelijke effectieve rendement komt uit op 4,2%. Voor dergelijke percentages zijn natuurlijk ook projecten te vinden met een 1e hypotheek als zekerheid. Ik ben er nog niet uit of ik hieraan ga beginnen.
Is het misschien niet interessant om voor die rentepercentage zelf te investeren in zonnepanelen als je dat nog niet hebt.
Over het historisch pand: ik doe niet mee, dit soort panden zijn heel mooi maar kosten alleen maar geld.
SPOILER
Op dinsdag 31 januari 2017 14:03 schreef marathon2000 het volgende: Over de fam. vd Tuijn/OG Roosendaal: In een stuk uit BN de Stem uit 2009 wordt gesproken dat het OG 'industrieel erfgoed' is, en daar zijn de v/d Tuijntjes niet blij mee. Als dit nog steeds de status van het pand is, is het inderdaad slecht verkoopbaar. Mijn portemonnee blijft dicht.
Ik lees uit het artikel niet dat het al 'industrieel erfgoed' is, alleen dat men in de politiek in 2009 met die gedachte speelde. Onduidelijk is wat er van dit voornemen terecht is gekomen; ik lees er in de pitch niets over. Misschien goed om die vraag te stellen aan Collin.
Eerlijk gezegd neig ik naar ja. Mochten er tekorten ontstaan dan is er altijd die distilleerderij nog en 'iets' zal dat hok zelfs bij liquidatieverkoop nog wel opbrengen lijkt me.
@ET. Zoals je weet, stuur ik een mail naar KOM waarin ik jouw verhaal volledig onderschrijf. Ook voor eventueel noodzakelijke verdere vervolgstappen kan die prima als basis dienen.
Ik lees uit het artikel niet dat het al 'industrieel erfgoed' is, alleen dat men in de politiek in 2009 met die gedachte speelde. Onduidelijk is wat er van dit voornemen terecht is gekomen; ik lees er in de pitch niets over. Misschien goed om die vraag te stellen aan Collin.
Die Manege Mileda (GVE) gaat het m.i. moeilijk krijgen om vol te lopen. Ben erg benieuwd of ze daar onderweg nog aan de rente en de fee gaan sleutelen.
Heb je al eens uitgerekend wat je bij bijv. Collin cumulatief betaalt als percentage van je inleg, met name bij langere looptijden? Dan valt GvE eigenlijk nog best mee
Ik vind het nieuwste verhaal van Collin toch wel erg aantrekkelijk moet ik zeggen. Gedeponeerde jaarcijfers zien er ook gezond uit. Flinke hoeveelheid liquide middelen aanwezig, forse eigen inbreng, BV bestaat al sinds 1975, eerste hypotheekrecht en reeds lopende huurstroom. Ik doe mee!
GVE - schip klinkt goed echter is de looptijd en de daarbij behorende fee niet aantrekkelijk. Tegen 7,5% met een max fee van 1,5% zou ik meedoen.
Heb je al eens uitgerekend wat je bij bijv. Collin cumulatief betaalt als percentage van je inleg, met name bij langere looptijden? Dan valt GvE eigenlijk nog best mee
En bovendien goedkoper dan 2 projecten van GVE van 60mnd
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.hier meer
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door amp25 op 31-01-2017 18:35:17 ]
Voor mij is de nieuwe collin niet goed genoeg. Te lage rente en te weinig zekerheid met 'creatieve' huurders. Liquiditeit van het pand lijkt me ook te laag. Bovendien wil ik in het geval van een default niet mogelijk jaren wachten tot het pand verkocht is.
Op dinsdag 31 januari 2017 14:26 schreef voetbalmanager2 het volgende: Ik wordt ook niet enthousiast van dat project in zonne-energiesystemen. Voor 4,5 jaar investeren tegen slechts 5% rente met eenmalige kosten van 2% in een product waar ik geen kennis van heb.
Voor 36 maanden investeren tegen 7% rente met slechts eenmalige kosten van 0.9% Bovendien zijn er meer zekerheden met het eerste hypotheekrecht en een LTV van slechts 56%
Voor een appartementsgebouw durf ik met deze zekerheden wel in te stappen, ondanks dat ik niet op de hoogte ben van de Duitse huursector.
Vraag me af wanneer ze online komen. Heb bij crowdestate vaker project binnenkort beschikbaar gezien om vervolgens nooit online te komen
3 start ups in Oeganda, verliesjaren, grote klant weg, reorganisatie welke nog doorwerkt, ik mis de focus, wellicht een gepassioneerd ondernemer die overal kansen ziet, derhalve in mijn ogen het van alles en nog wat, zorg dat je de beste wordt in je core business, nog geen go voor mij
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 01-02-2017 09:16:57 ]
Eerlijk gezegd neig ik naar ja. Mochten er tekorten ontstaan dan is er altijd die distilleerderij nog en 'iets' zal dat hok zelfs bij liquidatieverkoop nog wel opbrengen lijkt me.
Hoe 'courant' is het pand echt, echte industrie locatie (zie weg - spoor), bedrijfsverzamelgebouw met huurrisico's, of alles plat tbv woningbouw, lijkt mij dat exploitatie van dergelijke oude industriėle gebouwen moeilijk blijft. Zie opm in 1e artikel Niks lukte. Probeer wat meer kerncijfers te vinden van Wenneker distilleerderij.
[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 01-02-2017 19:26:17 ]
Op de vraag waarom een verhoogde D&B score wordt genoteerd:
Geachte investeerder, Hartelijk dank voor uw vraag. Naar aanleiding van uw vraag heb ik contact gezocht met Dun & Bradstreet, aangezien zij het beste de D&B-score kunnen toelichten. Er blijkt bij D&B geen financiėle informatie beschikbaar te zijn van Van Heerdt & Verbeek Motoren, aangezien deze vof niet verplicht is haar cijfers te deponeren. Het ontbreken van deze informatie kan tot een lagere D&B-score leiden. Voor verdere informatie over de totstandkoming van de D&B-score verwijzen we u naar de website van Dun & Bradstreet. Met vriendelijke groet, Collin Crowdfund
Op de vraag waarom een verhoogde D&B score wordt genoteerd:
Geachte investeerder, Hartelijk dank voor uw vraag. Naar aanleiding van uw vraag heb ik contact gezocht met Dun & Bradstreet, aangezien zij het beste de D&B-score kunnen toelichten. Er blijkt bij D&B geen financiėle informatie beschikbaar te zijn van Van Heerdt & Verbeek Motoren, aangezien deze vof niet verplicht is haar cijfers te deponeren. Het ontbreken van deze informatie kan tot een lagere D&B-score leiden. Voor verdere informatie over de totstandkoming van de D&B-score verwijzen we u naar de website van Dun & Bradstreet. Met vriendelijke groet, Collin Crowdfund
Publiceer dan geen D&B...
Vol dus. Maar goed dat wij tot de Innercrowd horen.
Heel curieuze reactie van Collin. In de eerste plaats omdat zij blijkbaar naar aanleiding van de vraag nog bij D&B na moeten gaan vragen wat nou eigenlijk de motivatie achter de "verhoogd risico" rating was. Bovendien betekent het antwoord van D&B dat er voor dit project feitelijk dus geen externe beoordeling van de cijfers heeft plaatsgevonden.
Vooral ernstig is dat Collin dit blijkbaar niet uit zich zelf navraagt bij D&B. Nog erger is dat de investeerders niet in de pitch op de hoogte worden gesteld dat deze controle dus niet heeft plaatsgevonden terwijl je hier als investeerder wel vanuit gaat als er een D&B score bij staat.
Besloten om de rendementen van Bondora, Twino & Mintos eens iets beter bij te houden. Saldo (cash+investments-defaults) eind december vergeleken met saldo eind januari waar nodig gecorrigeerd voor stortingen/onttrekkingen. Navolgende rendementen zijn op maandbasis: Bondora -0.80% (toch weer een zes defaults erbij) Twino +1.10% (bijna alles met buyback garantie, geen enkele default) Mintos +0.81% (in begin investeringen gedaan in hypotheken en business loans, één default erbij gekregen)
Via KOM zullen komende vrijdagen nieuwe projecten komen via het lokale westlandse tv programma DePitch. De kandidaten zijn bekend gemaakt via twitter:
De Pitch @pitchwestland De kandidaten van seizoen 2 van De Pitch zijn bekend: @KeyplanNL, @ensanne, @smart2move en C’est bon chez Léon. Veel succes toegewenst!
*Keyplan (www.keyplan.nl/): appje tbv facilitair management van vakantieparken. Ziet eruit als startup met een aantal klanten. Werkkapitaal nodig om uit te kunnen breiden? *ensanne (www.world-of-blogs.nl/) = lijkt me een hobby project, benieuwd waar geld voor nodig is, bij voorbaat een no-go. *Smart2Move (www.smart2move.nl/) : fitness/gezondheidscentrum . Fitness, brrrr. *C'est bon chez Leon: (www.chezleon.nl/) bestaande lunchtent die niet op de juiste plek in Naaldwijk zit. In de wandelgangen gehoord dat er nieuw restaurant moet komen.
Mijn verwachtingen zijn erg laag, maar laat me graag verrassen!
Wel een leuk idee, maar inderdaad leuk voor de hobby. Ik zie trouwens dat ze wel een 'echt' kantoor op een bedrijventerrein hebben.
quote:
*C'est bon chez Leon: (www.chezleon.nl/) bestaande lunchtent die niet op de juiste plek in Naaldwijk zit. In de wandelgangen gehoord dat er nieuw restaurant moet komen.
Ik vind de startpagina van een website wel heel mooi zeg.
[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 01-02-2017 12:28:19 ]
Let op: HJN Invest B.V. tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid vanuit de rechtspersoon. De hoofdelijke aansprakelijkheid heeft op dit moment ruim voldoende materiele waarde.
Dus geen H.A. op de persoon zelf.
[ Bericht 28% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-02-2017 13:15:47 ]
geen HA, matige vermogenspositie ondernemer in prive, 4k rente&aflossing per mnd ; alles obv prognoses. Heeft een kans, of niet, wie het weet mag het zeggen
Vooral ernstig is dat Collin dit blijkbaar niet uit zich zelf navraagt bij D&B. Nog erger is dat de investeerders niet in de pitch op de hoogte worden gesteld dat deze controle dus niet heeft plaatsgevonden terwijl je hier als investeerder wel vanuit gaat als er een D&B score bij staat.
Ik kan me eigenlijk ook bijna niet voorstellen dat D&B hun rating niet zouden onderbouwen met een klein rapportje over hoe ze tot die rating zijn gekomen. Maar dat zou dus betekenen dat Collin bewust niet heeft vermeld dat de uitslag "verhoogd risico" met name het gevolg is van het feit dat de leningnemer geen cijfers heeft willen/kunnen verstrekken (om wat voor reden dan ook). Het woordje "mede" in de pitch wijst wat mij betreft ook in deze richting. Ik heb voor mezelf al een tijdje geleden besloten om voorlopig niet meer via Collin te investeren, omdat ik geen vertrouwen meer heb in de informatievoorziening in hun pitches. Dit is weer een voorbeeld daarvan.
Eco neem ik niet mee, want 5 en wow die omzet verdriedubbeld in evenveel jaren! Daarbij ook nog eens dat er blijkbaar kosten worden gefinancierd voor de ontwikkeling van de machine waar al een prototype van is?
De tweede, we hebben ruim genoeg om van te leven, waarom dan debet standen? Waarom geen buffer voor de (duidelijk te verwachten) kosten aan de auto? Afgezien daarvan moeten ze natuurlijk en gat te vullen hebben om een nieuw gat te maken... dus dat het geen financiele wonderen der wereld zijn is wel duidelijk. Zit bovendien al vol....
Nog even over "januari de maand van defaults", geen een voor mij noch in januari noch in de 1,5 jaren daarvoor .... *even afkloppen* nog steeds default vrij
Op woensdag 1 februari 2017 16:19 schreef namliam het volgende: De tweede, we hebben ruim genoeg om van te leven, waarom dan debet standen? Waarom geen buffer voor de (duidelijk te verwachten) kosten aan de auto? Afgezien daarvan moeten ze natuurlijk en gat te vullen hebben om een nieuw gat te maken... dus dat het geen financiele wonderen der wereld zijn is wel duidelijk.
Om deze redenen hier niet in geinvesteerd. Vraag me ook af of deze wel echt een risico klasse 1 is? Als ze genoeg geld hebben om af te lossen zouden ze toch niet in de min hoeven te staan?
Op woensdag 1 februari 2017 16:19 schreef namliam het volgende: Eco neem ik niet mee, want 5 en wow die omzet verdriedubbeld in evenveel jaren! Daarbij ook nog eens dat er blijkbaar kosten worden gefinancierd voor de ontwikkeling van de machine waar al een prototype van is?
Prognoses zou ik ook niet teveel naar kijken (of er sowieso een percentage afhalen). Al blijft de omzet rond de 6 ton hangen en de kosten in de hand kunnen houden dan blijft er volgens mij genoeg over om de lening van terug te betalen.
quote:
De tweede, we hebben ruim genoeg om van te leven, waarom dan debet standen? Waarom geen buffer voor de (duidelijk te verwachten) kosten aan de auto? Afgezien daarvan moeten ze natuurlijk en gat te vullen hebben om een nieuw gat te maken... dus dat het geen financiele wonderen der wereld zijn is wel duidelijk.
Het zijn inderdaad geen financiele wonderen, maar 7000 euro is toch wel op te brengen in 5 jaar. In 2018 hoger inkomen door pensioen en een koophuis, helaas staat er niets vermeld over overwaarde (dus dat zal er wel niet zijn).
Het financieel jaaroverzicht 2016 staat klaar bij GvE.
Ik heb een berekening gemaakt wat volgens mij het behaalde rendement is, maar daar word ik niet vrolijk van: 0,2% (!) Mijn berekening is als volgt: Ontvangen rente - betaalde fee - achterstand aflossing < 365 dagen = X (Vermogen 01-01-16 + vermogen 31-12-16) / 2 = Y X / Y = 0,02% Overigens matched dit niet met de berekening van GvE die uitgaat van een rendement van 4,8%.
Op deze methode neem ik een default gedurende de periode waarin de aflossingen zouden moeten plaatsvinden.
Gelukkig wel direct goed nieuws er achteraan van een versnelde aflossing:
SPOILER
Ik heb een berekening gemaakt wat volgens mij het behaalde rendement is, maar daar word ik niet vrolijk van: 0,2% (!) Mijn berekening is als volgt: Ontvangen rente - betaalde fee - achterstand aflossing < 365 dagen = X (Vermogen 01-01-16 + vermogen 31-12-16) / 2 = Y X / Y = 0,02% Overigens matched dit niet met de berekening van GvE die uitgaat van een rendement van 4,8%.
Op deze methode neem ik een default gedurende de periode waarin de aflossingen zouden moeten plaatsvinden.
SPOILER
Aanvulling: De 4,8% is vermoedelijk over de gehele periode dat ik bij GvE zit. Ik heb gelijk de rendementen van de afgelopen jaren erbij gepakt. Deze waren als volgt: 2013: 6,8% 2014: 6,0% 2015: 4,5% 2016: 0,02% Wat hier wel bij moet worden opgemerkt is dat ik meerdere aflossingsvrij en converteerbare leningen heb lopen waar aan het einde van jaar 1 pas rente wordt betaald (halverwege 2017). De fee pak ik ook gelijk als last.
Het lage rendement geeft dus wel een te negatief beeld en zal in werkelijk hoger liggen.
Houd hierbij wel in de gaten dat dit alleen een goede indicatie van het gemiddelde vermogen geeft als er gedurende het jaar geen al te grote variaties zijn geweest. Anders moet je het gemiddelde op een fijnere tijdschaal (bijvoorbeeld per maand) baseren.
Houd hierbij wel in de gaten dat dit alleen een goede indicatie van het gemiddelde vermogen geeft als er gedurende het jaar geen al te grote variaties zijn geweest. Anders moet je het gemiddelde op een fijnere tijdschaal (bijvoorbeeld per maand) baseren.
Klopt, dit is echter wel het geval. Ik heb het rendement nog eens opnieuw berekend zonder de aflossingsvrije, groei- en converteerbare lening. Van 0,02% kom ik dan op 0,04%
Heb ook eens even zelf mijn rendement uitgerekend bij GVE :
+ 7,8% zonder default mee te rekenen ( in theorie kan dat ooit nog betaald worden .. ) + 6,2% default meegewogen op de GVE manier ( Achterstand aflossing / rente , de uitsmeer-methode ) + 1,2% openstaande bedrag default meteen 100% afgeschreven.
Valt dus nog mee uiteindelijk
Behalve als ik het met mijn GVE-rendement van 2015 vergelijk + 8,6% ( geen default )
[ Bericht 1% gewijzigd door Thomas88 op 01-02-2017 17:45:36 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een eerste hypotheek van 500k op een pand met een waarde van 2000k bij gedwongen verkoop, aldus de taxateur. Volgens mij moet het wel gek lopen wil je hier een buil aan vallen.
quote:
Op dinsdag 31 januari 2017 13:25 schreef marathon2000 het volgende: Qua zekerheid een comfortabele buffer, al hoewel ik de verkoopbaarheid van zo'n historisch gebouw niet kan inschatten. Wat betreft de exploitatie is het natuurlijk nog afwachten welke huurders daadwerkelijk worden binnengehaald.
Ik vermoed dat die privé leningen van de vader zijn. Er zit een enorme overwaarde op het pand dus de eigenaars leiden de meeste schade als het tot een gedwongen verkoop zou komen. Grote kans dat ze het niet zo ver laten komen en dan de privé middelen weer inzetten.
De DSCR is 1,5. Dat betekent dat ze zelfs nog wat huurders mogen verliezen om aan de aflossingsverplichtingen te voldoen. Ik ga hier waarschijnlijk wel in investeren.
SPOILER
Heb dat project ook, toch weer mooi meegenomen.
Ook even jaaropgave opgevraagd, zit wel mooi een jaar op jaar stijging in.
[ Bericht 2% gewijzigd door AQuila360 op 01-02-2017 20:00:31 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Ik vermoed dat die privé leningen van de vader zijn. Er zit een enorme overwaarde op het pand dus de eigenaars leiden de meeste schade als het tot een gedwongen verkoop zou komen. Grote kans dat ze het niet zo ver laten komen en dan de privé middelen weer inzetten.
De DSCR is 1,5. Dat betekent dat ze zelfs nog wat huurders mogen verliezen om aan de aflossingsverplichtingen te voldoen. Ik ga hier waarschijnlijk wel in investeren.
Heb ik ook gedaan. Eventuele verkoop zou wat lang kunnen duren maar voor de rest denk ik dat de kans op verlies van inleg zeer beperkt is.
In het geval van gedwongen verkoop blijft de rente gewoon doorlopen en eveneens uit de opbrengst verhaald. Ik neem aan dat ze rente en kosten meenemen in de hypothecaire inschrijving.
Ik zou voor één procentje meer nooit in dat KOM project gaan zitten. Ik vind de rente/risico verhouding compleet scheef als je die twee projecten naast elkaar legt.
Ecoweedkiller: Voor de ontwikkeling van de EcoWeedKiller wordt ¤ 175.000,- gezocht! Class 5 | 60 mnd | 8% | Pandrecht | http://ow.ly/rH4n308zhgN
En Herfinanciering financiėle verplichtingen: 7k tegen 5%
Ik heb ze beide meegepakt. Eerste omdat ik wel toekomst zie in zulke machines en tweede omdat het een klein bedrag is en HA voor hem en zijn vrouw.
Ik doe die 1e ook voor een klein bedrag, hou wel van dat soort projecten.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Ik hou mijn rendementen niet bij per platform, wel als totaal en per maand. Voor heel 2016 ziet dat er zo uit: 5,74% Jan 5,15% Feb 6,29% Mrt 5,91% Apr 5,35% Mei 4,93% Jun 5,46% Jul 5,86% Aug 6,27% Sep 6,02% Okt 6,69% Nov 5,82% Dec
Waarbij ik gelukkig nog geen defaults heb (even afkloppen) en ik kosten direct aftrek van het rendement zoals bij KOM en GVE.... Er zitten hier dus nog wel wat "eenmalige kosten" in verwerkt waardoor het rendement nogal eens kan fluctureren..... Juni duidelijk een paar (dure) nieuwe projecten. Maart, September en November daarintegen, rustig wat (kosten) van nieuwe projecten betreft.
Geen dubbele cijfers, maar in vergelijk met 1,5% van een 5 jaar deposito bij de bank ben ik er toch wel tevreden over.
Sterker nog; ik denk dat als er ook maar 1 lokale partner omvalt het ook gedaan is met Lendahand. Niet omdat ze dan direct failliet gaan maar omdat er dan nog maar weinig mensen zullen investeren...
Sterker nog; ik denk dat als er ook maar 1 lokale partner omvalt het ook gedaan is met Lendahand. Niet omdat ze dan direct failliet gaan maar omdat er dan nog maar weinig mensen zullen investeren...
Dat zou kunnen. Ik heb wel het idee dat ze een goede inschatting maken hoe groot het bedrag is dat open kan staan mbt risico. Projecten uit Ghana hebben we bijvoorbeeld al tijden niet meer gezien. Lendahand doet dit omdat zij het volume dat openstaat wil terugdringen.
Dat zou kunnen. Ik heb wel het idee dat ze een goede inschatting maken hoe groot het bedrag is dat open kan staan mbt risico. Projecten uit Ghana hebben we bijvoorbeeld al tijden niet meer gezien. Lendahand doet dit omdat zij het volume dat openstaat wil terugdringen.
Ja eens. Mijn post komt nogal ongenuanceerd over dus ik wil daarbij ook zeggen dat ik wel veel vertrouwen heb in de mensen achter Lendahand.
Echter mocht het ooit voorkomen dat een lokale partner omvalt, dan is het voor mij in ieder geval erg lastig, zelfs met spreiding, om nog een positief rendement te halen met de lage rente die je over het algemeen ontvangt. Dit is dan ook een van de redenen waarom ik er voor kies om in projecten met een korte looptijd te investeren (max 18mnd).
3 jaar goede resultaten, vermogen hiermee op peil gekregen. Daarbij geen VV, een bescheiden leenbedrag en de korte duur van de lening. Ik doe 'm ondanks lage rente (+relatief hoge kosten van FNC).
3 jaar goede resultaten, vermogen hiermee op peil gekregen. Daarbij geen VV, een bescheiden leenbedrag en de korte duur van de lening. Ik doe 'm ondanks lage rente (+relatief hoge kosten van FNC).
Ik heb hem ook gedaan, ondanks de lage rente. Wat me over de streep trok is deze vacature, die aannemelijk maakt dat de opgegeven reden voor de leningaanvraag klopt: http://www.stedendriehoek(...)k-docuconcept-tonden
Ik heb hem ook gedaan, ondanks de lage rente. Wat me over de streep trok is deze vacature, die aannemelijk maakt dat de opgegeven reden voor de leningaanvraag klopt: http://www.stedendriehoek(...)k-docuconcept-tonden
Ik heb hem niet gedaan rente (te) laag. Bovendien begrijp ik niet waarom een medewerker voor op kantoor voorgefinancierd moet worden. Als hij niet direct een groot deel van zijn geld opbrengt moet je hem niet nemen en dus ook niet lenen.
Ik heb hem niet gedaan rente (te) laag. Bovendien begrijp ik niet waarom een medewerker voor op kantoor voorgefinancierd moet worden. Als hij niet direct een groot deel van zijn geld opbrengt moet je hem niet nemen en dus ook niet lenen.
Rente is inderdaad laag, maar had 'm toch wel mee willen pakken. Helaas was ik te laat.
Ik heb er ook ééntje bij FNC, categorie A+, waarvan de jaarcijfers bijna te mooi waren om waar te zijn. En die heeft inmiddels betalingsachterstand. Dus zeg het maar. Zacht gezegd denk ik dat het redelijk makkelijk is om de ballotagecommissie van FNC een rad voor ogen te draaien.
Op donderdag 2 februari 2017 15:22 schreef obligataire het volgende: Zacht gezegd denk ik dat het redelijk makkelijk is om de ballotagecommissie van FNC een rad voor ogen te draaien.
Tja, bij sommige andere platformen (ik noem geen namen) heb ik eerder het gevoel dat het platform de investeerders een rad voor ogen draait. Minstens even erg
Nu dit onderwerp toch aan de orde is. Als ik het goed heb zijn een aantal mensen een procedure bij het Kifid begonnen tegen een platform. Kunnen jullie al zeggen wat de eerste indruk is van de afhandeling en wat de stand van zaken is?
Er is ook weer een nieuwe Knab/Collin pitch. Energiemeetbedrijf2020 Werkkapitaal ¤400.000 | 7,0% rente | 48 maanden | Investeerders: 183 | Reacties: 9 Toch in 2.5 uur al 250K opgehaald. De zekerheid moet komen uit de verpanding van de geinstaleerde meters. Ik heb de pitch voor de liefhebber hier in een spoiler gezet daar je alleen mee kan lezen als je een KNAB rekening hebt. Ik heb nog steeds niet via KNAB geinvesteerd. Vind tot nog toe de projecten niet denderend.
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-02-2017 16:46:31 ]
Op donderdag 2 februari 2017 16:33 schreef NaRegenDeZon het volgende: Er is ook weer een nieuwe Knab/Collin pitch. Energiemeetbedrijf2020 Werkkapitaal ¤400.000 | 7,0% rente | 48 maanden | Investeerders: 183 | Reacties: 9 Toch in 2.5 uur al 250K op gehaald. Ze zekerheid moet komen uit de verpanding van de geinstaleerde meters. Ik heb de pitch voor de leifhebber hier in een spoiler gezet daar je alleen mee kan lezen als je een KNAB rekening hebt.
SPOILER
Bedankt voor het delen.
Slechte zekerheden en een lage rente voor het risico. Voor mij zou het een nee geweest zijn. Tot op heden hoef ik voor deze Collin/Knab projecten nog geen rekening bij Knab te openen.
Zojuist van GVE bericht gehad over de afhandeling van een default.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.GVE is met de lener akkoord gedaan dat er nog een gedeelte door de lener wordt terugbetaald tegen volledige kwijting. In totaal zal er dan ongeveer 62% van de lening worden afgelost. Voorstel is beter dan helemaal niets meer terug krijgen (behalve de 20 van de 60 termijnen die al waren afgehandeld). Echter, is het normaal dat GVE zelf deze beslissing neemt en dit niet vooraf met de investeerders bespreekt? Nu is het al een feit en krijgen we het achteraf te horen.
Ik ken de details niet maar op het eerste oog vind ik dit een hele vreemde gang van zaken. Als er zonder overleg met de investeerders een betalingsregeling voor 100% van het bedrag getroffen wordt kan ik er prima meeleven...maar serieus...62 procent. Of GvE moet hele goede argumenten hebben hiervoor....
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.GVE is met de lener akkoord gedaan dat er nog een gedeelte door de lener wordt terugbetaald tegen volledige kwijting. In totaal zal er dan ongeveer 62% van de lening worden afgelost. Voorstel is beter dan helemaal niets meer terug krijgen (behalve de 20 van de 60 termijnen die al waren afgehandeld). Echter, is het normaal dat GVE zelf deze beslissing neemt en dit niet vooraf met de investeerders bespreekt? Nu is het al een feit en krijgen we het achteraf te horen.
Ik heb begin deze week GVE gevraagd naar argumenten mbt de rubberfabrikant en nog geen enkele response. Kritische vragen worden blijkbaar niet gewaardeerd.
Op donderdag 2 februari 2017 19:23 schreef Mynheer007 het volgende: Ik ken de details niet maar op het eerste oog vind ik dit een hele vreemde gang van zaken. Als er zonder overleg met de investeerders een betalingsregeling voor 100% van het bedrag getroffen wordt kan ik er prima meeleven...maar serieus...62 procent. Of GvE moet hele goede argumenten hebben hiervoor....
Volgens GVE zal het anders een schuldsanering-situatie worden en dan zal er naar verwachting minder te halen zijn.
Tja als je dit zo leest is het denk ik de beste oplossing voor de investeerders........................Ik wens jullie veel wijsheid bij jullie afweging van wel of niet accepteren.
Als het zo gegaan is als beschreven dan was er inderdaad weinig keus. Begrijpelijke stap van GvE. Méér opbrengst en vlotte afhandeling en betaling. Deze situatie leent zich niet voor uitgebreid overleg met de achterban.....
Tja als je dit zo leest is het denk ik de beste oplossing voor de investeerders........................Ik wens jullie veel wijsheid bij jullie afweging van wel of niet accepteren.
Volgens mij is er niet echt een keuze, dat is wat hem het meest stoort heb ik het idee.
Op donderdag 2 februari 2017 19:59 schreef obligataire het volgende: Als het zo gegaan is als beschreven dan was er inderdaad weinig keus. Begrijpelijke stap van GvE. Méér opbrengst en vlotte afhandeling en betaling. Deze situatie leent zich niet voor uitgebreid overleg met de achterban.....
Bedankt voor de reacties. Gezien de geschetste situatie heb ik ook 'vrede' met de oplossing, maar wilde graag even weten of het normaal is dat GVE zelf de beslissing neemt en daarna pas de investeerders informeert. Nogmaals dank.
Ze zijn aan het afhandelen vandaag denk ik. Ik kreeg zo'n soort gelijk bericht over 3562
Ik deel deze mening dus niet. Verder een mooi verhaal van GvE dat vast op waarheid is gebaseerd.
In mijn ogen is het echter onacceptabel en belachelijk dat GvE dit zonder overleg en acceptatie van de investeerders heeft besloten. Het gaat namelijk wel om geld van de investeerders!
Volgens de voorwaarden van GvE zal het allemaal wel toegestaan zijn maar wat mij betreft is dit een hele slechte zaak.
Dit is, naast dat ik al terughoudend ben met investeren omdat er nog steeds geen overname of samenwerking tot stand is gekomen voor GvE, voor mij nog een reden om nog terughoudender te worden.
[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 03-02-2017 09:46:48 ]
Zou je details kunnen/willen delen? Mag in een spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitkering is 96%. Dus ik mag niet klagen. Ben overigens wel benieuwd of daar nog een bedrag af gaat voor de deurwaarder.
Maar toch krijg ik wel enige vraagtekens bij de afhandeling van dit soort projecten algemeen. Ik vind het apart dat GvE beslist dat het zo kan. Ik zou op zijn minst een mailtje richting investeerders verwachten met bovenstaand verhaal als voorstel. Zodat de investeerders ja of nee kunnen zeggen.
Op donderdag 2 februari 2017 18:29 schreef gve74 het volgende: is het normaal dat GVE zelf deze beslissing neemt en dit niet vooraf met de investeerders bespreekt? Nu is het al een feit en krijgen we het achteraf te horen.
Of het normaal is weet ik niet, maar ze kunnen dit volgens mij wel gewoon doen volgens artikel 13 en 14 van hun standaard investeringsovereenkomst. Het staat je volgens artikel 14 wel vrij om zelf achter het restant aan te gaan.
Hallo Didi klopt 3562 wel? Ik heb deze nog niet in mijn problemen lijst. Is die al eerder besproken?
Ja dat klopt echt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zitten sinds augustus 2015 in de problemen. 13-12-13 volgschreven 20-1-14 1e betaling 15-08-15 laatste (20e) betaling rente 10% classificatie 5 ¤ 143.700 Looptijd 60 mnd. Graydon: BB
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitkering is 96%. Dus ik mag niet klagen. Ben overigens wel benieuwd of daar nog een bedrag af gaat voor de deurwaarder.
Maar toch krijg ik wel enige vraagtekens bij de afhandeling van dit soort projecten algemeen. Ik vind het apart dat GvE beslist dat het zo kan. Ik zou op zijn minst een mailtje richting investeerders verwachten met bovenstaand verhaal als voorstel. Zodat de investeerders ja of nee kunnen zeggen.
Ook bij dit project geloof ik oprecht dat GvE zich tot het uiterste heeft ingespannen om het meest optimale voor de investeerders te bereiken, waarvoor dank.
Ik blijf echter de meningen toegedaan dat de uiteindelijke beslissing voor of tegen genomen moet worden door de investeerders.
Overigens heeft GvE in het verleden deze volgorde al eens eerder gehanteerd en ik zal er tegen blijven ageren omdat het in mijn ogen niet juist is.
Lijkt me eerlijk gezegd heerlijk als er van aantal defaults bij GVE een keer zo'n bericht kwam dat er nog iets terug komt. Ik heb ze nu al allemaal afgeboekt waardoor ik een overall behoorlijk negatief rendement heb.
Maar zo'n regeling zou wat kunnen helpen om een deel van het verlies goed te maken. Waar kan ik tekenen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zitten sinds augustus 2015 in de problemen. 13-12-13 volgschreven 20-1-14 1e betaling 15-08-15 laatste (20e) betaling rente 10% classificatie 5 ¤ 143.700 Looptijd 60 mnd. Graydon: BB
Wil je nog meer weten?
Is genoteerd voor de statistieken. Zijn die ook weer op orde. Tja en ook hier weer zo op het eerste gezicht een redelijke regeling voor deze omstandigheden.
Ben het echter met Horseman eens dat het netter/beter/...... of hoe je het ook moet noemen is, om de uiteindelijke beslissing over een regeling door de investeerders te laten nemen. Je wil nl over je eigen geld besluiten. En nu besluit GvE! Terwijl het in het geheel hun geld niet is.
En ja je hebt hen gemachtigd via de algemene voorwaarden dit te doen maar het is niet juist. Men zou alleen in uitzonderlijke situaties van deze noodgreep gebruik moeten maken. In veel gevallen is er genoeg tijd om de mening van de investeerders te vragen.
Ik vind het dreigen met WSNP ook al niet kloppen eigenlijk. Als eenmanszaak is het nog de vraag of je uberhaupt wel in de WSNP komt. Schulden die je aangaat vanuit je eenmanszaak vallen vaak buiten deze regeling. Als investeerder kan je altijd nog kiezen om NIET akkoord gaan met de regeling van de WSNP en dan kijkt de rechter er naar.
En ik denk dat die wat beter kijkt dan GVE en dat dus de kans op 100% terugbetaling nog steeds aanwezig is.
Wat is nu volgens jullie de beste manier om je rendement te berekenen en dan met name hoe je omgaat met defaults want ik zie in dit topic meerdere manieren al, ik ga nu zelf gewoon maar uit van wat GVE zegt in dat overzichtje.
Voor alle manieren is wel iets te zeggen wat mij betreft maar welke is nu het "best"?
Op donderdag 2 februari 2017 21:20 schreef Rottie99 het volgende: Lijkt me eerlijk gezegd heerlijk als er van aantal defaults bij GVE een keer zo'n bericht kwam dat er nog iets terug komt. Ik heb ze nu al allemaal afgeboekt waardoor ik een overall behoorlijk negatief rendement heb.
Maar zo'n regeling zou wat kunnen helpen om een deel van het verlies goed te maken. Waar kan ik tekenen?
Ook ik heb er drie waar ik al meer dan 1 jaar op een 92% regeling wacht............................. Voor mij is 91of 93% ook goed. maar helemaal af betalen met rente is natuurlijk de beste oplossing. Meer dan een jaar met lege handen staan schiet ook niets op, en meestal worden de mogelijkheden van inning daardoor ook niet beter!
[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-02-2017 21:55:04 ]
Wat mij betreft mag GvE ook (zolang het in ons belang is, en dat is meteen het lastige aan het verhaal natuurlijk) op die manier optreden.
Tja, je kunt erover discussieren of het wenselijk is dat het zo wordt afgehandeld, en je kunt ook met platformen in discussie gaan over het aanpassen van hun voorwaarden op dit punt. Maar feit is dat als je niet kunt leven met deze manier van afhandelen, je gewoon niet onder deze voorwaarden moet/had moeten investeren.
Op donderdag 2 februari 2017 21:44 schreef Speekselklier het volgende: Ik vind het dreigen met WSNP ook al niet kloppen eigenlijk. Als eenmanszaak is het nog de vraag of je uberhaupt wel in de WSNP komt. Schulden die je aangaat vanuit je eenmanszaak vallen vaak buiten deze regeling. Als investeerder kan je altijd nog kiezen om NIET akkoord gaan met de regeling van de WSNP en dan kijkt de rechter er naar.
En ik denk dat die wat beter kijkt dan GVE en dat dus de kans op 100% terugbetaling nog steeds aanwezig is.
Als je in je eenmanszaak niet paulianeus of anderszins frauduleus gehandeld hebt is het traject: 1.faillissement van de eenmanszaak, 2. Curator verkoopt de activa, en handelt het faillissement af, 3. Het restant van de schulden komt op de schouders van de eigenaren van de eenmanszaak terecht, 4. Die personen vragen vervolgens WSNP aan.
Het is dus voor stap 1 waar de investeerder kan kiezen om niet akkoord te gaan met een voorstel, en de eenmanszaak failliet te laten gaan, een leningnemer kan niet gelijk in stap 4 terecht komen, en of die tot stap 4 toegelaten wordt hangt af van waar ik mijn reactie mee begon. Het dreigen met faillissement kan overigens van beide kanten komen, en hoe zoiets uitpakt hangt heel erg van de situatie af: hoeveel schulden zijn er, wat bezit schuldenaar in prive. Wat is de verdiencapaciteit van de schuldenaar, enzovoort.
[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 03-02-2017 06:14:25 ]
Op donderdag 2 februari 2017 21:20 schreef Rottie99 het volgende: Lijkt me eerlijk gezegd heerlijk als er van aantal defaults bij GVE een keer zo'n bericht kwam dat er nog iets terug komt. Ik heb ze nu al allemaal afgeboekt waardoor ik een overall behoorlijk negatief rendement heb.
Tja, zo heb ik er ook meerdere waarvoor ik graag een dergelijke regeling voorgesteld zou krijgen.
Het probleem wat ik hiermee heb zit precies bij jou vraag. Waar kan ik tekenen? GvE vraagt niet om een akkoord maar beslist zonder enig overleg over het geld van investeerders. Hoe goed bedoeld dit misschien ook is, de uiteindelijke keuze zou bij de meerderheid van de investeerders thuishoren m.i.
Binnenkort funding in een fijne inspirerende plek met 'kosmopolitische sfeerbeleving' (lees horeca) in Den Haag in een bijzonder pand (Het pand is meerdere keren is genomineerd voor het lelijkste gebouw van Nederland)
Op donderdag 2 februari 2017 12:24 schreef Mijnenveger het volgende: Echter mocht het ooit voorkomen dat een lokale partner omvalt, dan is het voor mij in ieder geval erg lastig, zelfs met spreiding, om nog een positief rendement te halen met de lage rente die je over het algemeen ontvangt. Dit is dan ook een van de redenen waarom ik er voor kies om in projecten met een korte looptijd te investeren (max 18mnd).
Dat doe ik over het algemeen ook. Plus bij LAH zit maar een beperkt bedrag namens mij. Ik doe het daar ook meer voor de investering in het land zelf en het goede gevoel, dan voor het rendement. Ik boek de bedragen af, en klaar. Als het terugkomt is het mooi, zo niet, dan is dat jammer. Ik heb daar meer vrede mee dan bij een willekeurige ondernemer die via één van de grote platformen iets probeert en de boel zo ongeveer loopt te flessen.
Tx! LaH, nog eentje in Zambia, zelfde voorwaarden, nu een Medical Center voor aanschaf generator, als dat niet iedereen een goed gevoel zal geven..... https://www.lendahand.com(...)mbwa-medical-centre/
Een overzicht: Lendahand 21,4% 24,4 Geld voor elkaar 18,4% 43 Collin Crowdfund 17,4% 59,1 Kapitaal op Maat 10,7% 41,8 Investormatch 9,5% 33,8 Mintos 8,2% - Twino 6,4% - Vastgoedfinanciering 4,6% 60 Fundingcircle 2,0% 25,7 Bondora 1,4% -
Het percentage is verhouding tussen uitstaande investering per platform en totale CF portefeuille Het getal is de gemiddelde resterende looptijd bij dat platform in maanden
Wil vooral de investeringen in vastgoed uitbreiden dit jaar. Bondora bouw ik af, daarna Twino ook.
Tx! LaH, nog eentje in Zambia, zelfde voorwaarden, nu een Medical Center voor aanschaf generator, als dat niet iedereen een goed gevoel zal geven..... https://www.lendahand.com(...)mbwa-medical-centre/
Op donderdag 2 februari 2017 22:14 schreef OpDieFiets het volgende: Tja, je kunt erover discussieren of het wenselijk is dat het zo wordt afgehandeld, en je kunt ook met platformen in discussie gaan over het aanpassen van hun voorwaarden op dit punt. Maar feit is dat als je niet kunt leven met deze manier van afhandelen, je gewoon niet onder deze voorwaarden moet/had moeten investeren.
Helemaal mee eens.
Daarnaast kun je denk ik niet verwachten het aan investeerders te vragen. Er zal altijd iemand zijn die er niet mee akkoord gaat. Ook als je voor de meerderheid kiest zal een deel zich dan altijd belazerd voelen. Niet eens met de voorwaarden = niet investeren. Dat het niet juist voelt kan ik me wel in vinden maar ik denk dat GVE in dit geval er een betere kijk op heeft en een betere inschatting kan maken over de kans van restitutie.
Daarnaast kun je denk ik niet verwachten het aan investeerders te vragen. Er zal altijd iemand zijn die er niet mee akkoord gaat. Ook als je voor de meerderheid kiest zal een deel zich dan altijd belazerd voelen. Niet eens met de voorwaarden = niet investeren. Dat het niet juist voelt kan ik me wel in vinden maar ik denk dat GVE in dit geval er een betere kijk op heeft en een betere inschatting kan maken over de kans van restitutie.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. GVE is niet onpartijdig. Men zou op zijn minst als daar tijd voor is eens moeten informeren bij de investeerders. Of stel dan een commissie in van investeerders die advies kan geven. Zelfs al staat het in de algemene voorwaarden dan heb ik mijn twijfels of zoiets juridisch wel mag.
Lijkt me juist wel dat GvE dit goed dichtgetimmerd heeft. Als je zelf het gevoel hebt dat GvE dit vertrouwen niet waardig is dan moet je daar bij je investeringen rekening mee houden. Niet meedoen dus. Ik zag twee deals voorbij komen waarbij de investeerders de handjes mogen dichtknijpen, dus GvE doet blijkbaar goed haar best; waarom dan nog extra inspraak eisen, waar dit gewoon duidelijk geregeld is in de reglementen.
Tja, zo heb ik er ook meerdere waarvoor ik graag een dergelijke regeling voorgesteld zou krijgen.
Het probleem wat ik hiermee heb zit precies bij jou vraag. Waar kan ik tekenen? GvE vraagt niet om een akkoord maar beslist zonder enig overleg over het geld van investeerders. Hoe goed bedoeld dit misschien ook is, de uiteindelijke keuze zou bij de meerderheid van de investeerders thuishoren m.i.
Dit is ook wat mij niet aanstaat bij GvE. Daarbij komt dan nog de totale radiostilte over een paar langlopende defaults. Rest mij maar een ding, stemmen met mijn voeten.
Ja, zo is het natuurlijk bij ieder platform wel wat (zeker in de algemene voorwaarde) en zou je ik nergens kunnen investeren. Mijn uitgangspunt is dan ook duidelijk anders dan de jouwe. Ik investeer wel maar ik zal er alles aan doen om allerlei zaken, waaronder de voorwaarde, bij voorkeur in overleg met de verschillende platformen, te verbeteren.
Ik zal inderdaad, zoals ik in mijn eerste berichtje hieromtrent al aangaf nog terughoudender worden met mijn investeringen bij GvE zolang deze praktijken standhouden. Daarnaast zal ik mij er tegen blijven verzetten. Overigens weet men dit bij GvE aangezien ik hierover in het verleden al eerder met hen heb gecommuniceerd.
Ik zie dit momenteel dan ook maar als een van de minpunten die voor mij m.b.t. eventuele nieuwe investeringen bij GvE spelen. Dit dus naast andere zaken zoals het uitblijven van enige communicatie m.b.t. het Trustbuddy verhaal. De laatste officiėle informatie hieromtrent is al weer van meer dan een jaar geleden! Voor zover wij als investeerders weten zitten de aandelen nog steeds in de boedel van het failliete Trustbuddy. Al met al risicovol, zeker als ik zie dat de omzet duidelijk aan het inzakken is en dat Collin van al deze onzekerheid duidelijk profiteert. GvE mag dan in Nederland nog de grootste zijn (door de behaalde omzet in het verleden) als het in dit tempo doorgaat is dit heel snel voorbij. Als ik hierbij nog in mijn achterhoofd hou dat GvE nog steeds afhankelijk is van de gehele fee vooraf, kan ik niet anders stellen dan dat ik mij ook hierover zorgen maak.
Op vrijdag 3 februari 2017 14:30 schreef obligataire het volgende: Lijkt me juist wel dat GvE dit goed dichtgetimmerd heeft. Als je zelf het gevoel hebt dat GvE dit vertrouwen niet waardig is dan moet je daar bij je investeringen rekening mee houden. Niet meedoen dus. Ik zag twee deals voorbij komen waarbij de investeerders de handjes mogen dichtknijpen, dus GvE doet blijkbaar goed haar best; waarom dan nog extra inspraak eisen, waar dit gewoon duidelijk geregeld is in de reglementen.
GvE kan hierin gewoon niet geheel onpartijdig zijn aangezien de belangen in sommige situaties niet het zelfde zijn. M.b.t. het regelement, hier heb ik ook vanaf het moment dat het regelement weer herzien werd bezwaar tegen gemaakt. En dat zal ik ook blijven doen.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. GVE is niet onpartijdig. Men zou op zijn minst als daar tijd voor is eens moeten informeren bij de investeerders. Of stel dan een commissie in van investeerders die advies kan geven. Zelfs al staat het in de algemene voorwaarden dan heb ik mijn twijfels of zoiets juridisch wel mag.
Precies. Het wachten is op het moment dat GvE de eerste processen aan hun broek krijgt m.b.t. deze voorwaarden en nog belangrijker, de manier waarop men deze uitvoert. Maar goed, ik heb hier weer even genoeg over gezegd.
dat kan, heb liever annuļtaire leningen ivm herfinancieringsrisico
Wat mij betreft is hij nu ook interessant geworden. Ik ben er alleen nog niet uit wat nou verstandiger is 10 jaar annuļtair of 5 jaar aflossingsvrij. Bij 10 jaar heb je inderdaad na 5 jaar al globaal de helft van je inleg al terug maar als door welke reden dan ook de 5 jaars lening niet te herfinancieren zou zijn ontstaat er toch ook een probleem voor de 10 jaars lening denk ik.
Op maandag 8 februari 2016 13:05 schreef bleyenburg het volgende: Verder blijf ik van mening dat Eurostolz op Aygodutch een beter lot verdient. Indien iemand hier van mening is dat het daar qua gepresenteerd cijfermateriaal niet in orde is, lees ik dat graag. Ik denk wel dat Harm van Aygodutch zijn zaakjes qua veiligstellen van de zekerheden goed voor elkaar heeft.
Igor Peters Holding B.V. & Eurostolz B.V. zijn vandaag in staat van failissement verklaard. Project stond toch begin vorig jaar bij AygoDutch, dat was niet doorgegaan ?
Zat hier ook in. Wel apart, van uitbreiding naar verkoop in een aantal maanden..
Igor Peters Holding B.V. & Eurostolz B.V. zijn vandaag in staat van failissement verklaard. Project stond toch begin vorig jaar bij AygoDutch, dat was niet doorgegaan ?
Klopt, die kwam niet vol: EuroStolz: 8% rente geboden looptijd 5 jaar Minimale investering: ¤ 100,00 Doel: ¤ 150.000,00 EuroStolz (www.eurostolz.nl ) is in 2003 opgericht door Igor Peters en is actief op het gebied van ontwikkeling en verkoop van producten die worden gebruikt in de afbouw- en schildersbranche. Hiervan zijn gronderingen, hechtbruggen, cementmortels, gipsmortels, leem, wandfinishers en isokwarts enkele voorbeelden.
Wat mij betreft is hij nu ook interessant geworden. Ik ben er alleen nog niet uit wat nou verstandiger is 10 jaar annuļtair of 5 jaar aflossingsvrij. Bij 10 jaar heb je inderdaad na 5 jaar al globaal de helft van je inleg al terug maar als door welke reden dan ook de 5 jaars lening niet te herfinancieren zou zijn ontstaat er toch ook een probleem voor de 10 jaars lening denk ik.
Ik denk dat de kans groot is dat ook de annuļtaire lening niet langer dan 5 jaar zal lopen. Een herfinanciering van de aflossingsvrije lening maakt m.i. alleen kans als de nieuwe geldgever het recht van 1e hypotheek krijgt. Dat kan alleen als de annuitaire lening vervroegd wordt afgelost.
Ik denk dat de kans groot is dat ook de annuļtaire lening niet langer dan 5 jaar zal lopen. Een herfinanciering van de aflossingsvrije lening maakt m.i. alleen kans als de nieuwe geldgever het recht van 1e hypotheek krijgt. Dat kan alleen als de annuitaire lening vervroegd wordt afgelost.
Eens. Dat zou kunnen. Maar afgaande op de volgende opmerkingen gaat zijn voorkeur denk ik eerder uit naar NIBC of NN.
"Dit bedrag zal worden gesplitst, zodat na aflossing van de annuļtaire lening over 10 jaar nog maximaal 45% van de marktwaarde in verhuurde staat aan financiering uitstaat, wat zorgt voor een prima oudedagsvoorziening. "
"Verhuurd onroerend goed financieren via de traditionele bancaire weg is binnen de huidige regelgeving ontoereikend. Er wordt tot maximaal 60% van de marktwaarde gefinancierd. De waarde van de 3 beleggingspanden bedraagt ¤ 635.000,- in verhuurde staat, hetgeen een kredietverstrekking van 87% van de marktwaarde in verhuurde staat betekent. "
"Aan het einde van de looptijd zal deze lening afgelost worden uit de verkoop van het onroerend goed of door middel van herfinanciering (eventueel via Geldvoorelkaar.nl). Mede door de doorlopende hoge aflossingen van de annuļtaire lening zal de verhouding tussen lening en de waarde van het onderpand fors zijn teruggebracht, waardoor herfinanciering tot de mogelijkheden zal behoren."
Eens. Dat zou kunnen. Maar afgaande op de volgende opmerkingen gaat zijn voorkeur denk ik eerder uit naar NIBC of NN.
"Dit bedrag zal worden gesplitst, zodat na aflossing van de annuļtaire lening over 10 jaar nog maximaal 45% van de marktwaarde in verhuurde staat aan financiering uitstaat, wat zorgt voor een prima oudedagsvoorziening. "
Dan zal na afloop van het 60 maanden project toch eerst nog een keer een aflossingsvrije periode (via GvE) van nogmaals 60 maanden gefund moeten worden. Hierna kan hij pas elders financieren
"Verhuurd onroerend goed financieren via de traditionele bancaire weg is binnen de huidige regelgeving ontoereikend. Er wordt tot maximaal 60% van de marktwaarde gefinancierd. De waarde van de 3 beleggingspanden bedraagt ¤ 635.000,- in verhuurde staat, hetgeen een kredietverstrekking van 87% van de marktwaarde in verhuurde staat betekent. "
"Aan het einde van de looptijd zal deze lening afgelost worden uit de verkoop van het onroerend goed of door middel van herfinanciering (eventueel via Geldvoorelkaar.nl). Mede door de doorlopende hoge aflossingen van de annuļtaire lening zal de verhouding tussen lening en de waarde van het onderpand fors zijn teruggebracht, waardoor herfinanciering tot de mogelijkheden zal behoren."
Ik lees dat er nog niet specifiek in maar dat is natuurlijk voor de investeerders van de 10 jaars lening helemaal een pluspunt . Ik denk zelf, los van deze overweging, dat ik voor de 10 jaars ga in dit geval.
Een goede zaak trouwens dat GvE contact op heeft genomen met de AFM om het alvast voor dit project te regelen. Ik gaf bij het online komen van dit project gelijk al aan dat het alleen maar interessant zou kunnen zijn MET een 1e hypotheek. Jammer dat ze dergelijke zaken niet vooraf even in de klankbordgroep gooien, dat zou veel gedoe schelen denk ik. Fijn dat het nu geregeld is en ik ga hem mee pakken. Nog even afwachten of hier nog reacties komen betreffende 5 dan wel 10 jaars.
Op vrijdag 3 februari 2017 15:39 schreef Horsemen het volgende: Ik zie dit momenteel dan ook maar als een van de minpunten die voor mij m.b.t. eventuele nieuwe investeringen bij GvE spelen. Dit dus naast andere zaken zoals het uitblijven van enige communicatie m.b.t. het Trustbuddy verhaal.
Ik vermoed dat ze niks naar buiten gebracht hebben omdat het niet zo rooskleurig is allemaal.
Ik lees dat er nog niet specifiek in maar dat is natuurlijk voor de investeerders van de 10 jaars lening helemaal een pluspunt . Ik denk zelf, los van deze overweging, dat ik voor de 10 jaars ga in dit geval.
Een goede zaak trouwens dat GvE contact op heeft genomen met de AFM om het alvast voor dit project te regelen. Ik gaf bij het online komen van dit project gelijk al aan dat het alleen maar interessant zou kunnen zijn MET een 1e hypotheek. Jammer dat ze dergelijke zaken niet vooraf even in de klankbordgroep gooien, dat zou veel gedoe schelen denk ik. Fijn dat het nu geregeld is en ik ga hem mee pakken. Nog even afwachten of hier nog reacties komen betreffende 5 dan wel 10 jaars.
Tien jaars annuitair met eerste hypotheek en 5 jaars aflossingsvrij met dezelfde 1 ste hypotheek, dus twee soorten leningen erop en samen een eerste hypotheek. Hoe werkt dat? Bijvoorbeeld als na 3 jaar de boel op de fles gaat en de panden verkocht worden voor een bedrag dat niet de schuld dekt. Hoe wordt het dan verdeeld? Na rato van wat je dan nog te eisen hebt van de dan uitstaande schuld?
Tien jaars annuitair met eerste hypotheek en 5 jaars aflossingsvrij met dezelfde 1 ste hypotheek, dus twee soorten leningen erop en samen een eerste hypotheek. Hoe werkt dat? Bijvoorbeeld als na 3 jaar de boel op de fles gaat en de panden verkocht worden voor een bedrag dat niet de schuld dekt. Hoe wordt het dan verdeeld? Na rato van wat je dan nog te eisen hebt van de dan uitstaande schuld?
Ja, dat is inderdaad wel een "dingetje". Ik geloof dat ik hier ook eerder al een opmerking over gemaakt heb. GvE zou in dit geval eens moeten kijken hoe SiG dit aanpakt met een eerste en een tweede hypotheek en hier indien gewenst ook nog een nuance in de rente aanbrengt.
Ook hier ga je weer de zelfde discussie krijgen als GvE dit zelfstandig zou gaan bepalen. Ik ben met je eens dat dit vooraf duidelijk zou moeten zijn hoe dit eventueel afgehandeld zal worden in een geval van een default.
Dat is waar, en zo is het ook min of meer gegaan bij de strijkijzerboer. Dat was een prima manier, voorstel werd door GVE voorgelegd aan de crowd. Alleen betrof het hier een voortijdige aflossing, met minder rente.
Crowdestate is op de website niet zo slim bezig. Het Sloterdijkproject dat open staat is nu de vierde pitch in rangorde waardoor het niet te zien is op de startpagina. Hoop wel dat ze snel dat resterende geld op halen, want mijn inleg staat daar niets te doen...
Leuk dankje!
Denk als ze met meerdere van die projecten komen ik die ook wel mee pak elke keer.
Heeft iemand meer achtergrond informatie over de panden? Welke adressen betreft het en wat is de historie van de WOZ van deze panden? Oftewel klopt de taxatie?
Op zaterdag 4 februari 2017 08:48 schreef komrad het volgende: Crowdestate is op de website niet zo slim bezig. Het Sloterdijkproject dat open staat is nu de vierde pitch in rangorde waardoor het niet te zien is op de startpagina. Hoop wel dat ze snel dat resterende geld op halen, want mijn inleg staat daar niets te doen...
Same here... Ben benieuwd hoe ze dit oplossen anders wil ik mn geld+kosten ook terug
Ik ben er ook nog niet uit. • Rente voor 10 jaar annuļteit = E 33,20 per E 100. Na 60mnd 66% van inleg terug • Rente voor 5 jaar aflossingsvrij = E 30 per E 100. Na 60mnd 30% van inleg terug (voor aflossing)
Beide leningen profiteren van de annuļteiten lening omdat de totale LTV elke maand daalt.
[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 04-02-2017 13:10:32 ]
Ik ben er ook nog niet uit. • Rente voor 10 jaar annuļteit = E 33,20 per E 100. Na 60mnd 66% van inleg terug • Rente voor 5 jaar aflossingsvrij = E 30 per E 100. Na 60mnd 30% van inleg terug (voor aflossing)
Beide leningen profiteren van de annuļteiten lening omdat de totale LTV elke maand daalt.
Of je doet gewoon 50/50 ?
Ik vermoed dat ze niks naar buiten gebracht hebben omdat het niet zo rooskleurig is allemaal.
Ik denk niet alleen daarom...Gezien de snelheid waarmee alle GVE berichten op dit forum online komen staan, kan ik mij ook indenken dat ze het puur en alleen al daarom doen. Het is namelijk helemaal niet handig als zulke berichten over betalingsproblemen aan de grote klok komen te hangen. Dat kan alleen maar extra negatief uitpakken. Vanuit dat ookpunt kan ik de beperkte informatie vanuit GVE weer wel begrijpen. Daarbij heb ik ook ervaren dat als je even met ze belt, ze ook daadwerkelijk meer informatie weten / geven. Ze zijn altijd op de hoogte van ALLE defaults waar ik naar vraag en over het algemeen ligt de bal altijd bij de andere partij.
Bij het zelfstandig beslissen van GvE denk ik ook dat het hier gaat een beslissing die in korte tijd moet worden genomen. Het informeren en akkoord vragen van investeerders duurt vaak minimaal een week. Dat is denk ik te lang voor zulke beslissingen.
Ik zat zelf in het project waar 96% van het ingelegde bedrag zal terugkomen. Ik had het bedrag al afgeschreven, dus eigenlijk ben ik alleen maar blij met dit bericht!
Ik keek net nog even op Collin de jeneverstoker. De innercrowd heeft al 360K (41 investeerders) van de 500K gestort! Dat gaat toch wel heel hard. Maar ja als er iemand 100K inlegd dan gaat het zelfs super hard. Met 41 investeerders zijn er dus veel met grote bedragen! Wie tot de (fok) inner crowd hoort en nog wil mee doen zal snel moeten zijn.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een eerste hypotheek van 500k op een pand met een waarde van 2000k bij gedwongen verkoop
Deze loopt hard. Al 75% gefund. Ook een aantal grote investeerders. Gemiddelde investering = E 9.000
Ze willen zeker allemaal naar de professionele Wenneker cocktail workshop, dat wordt....... zuipen Sorry een cultureel evenement waarbij je wat kunt proeven
[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 06-02-2017 15:41:45 ]
Heeft iemand de cijfers van Distilleries kunnen inzien? Iets doet me vermoeden dat deze een moeilijke periode achter de rug heeft.....mede gezien dalende vraag naar dit soort dranken(?).....de vraag is of deze eventueel kan bijspringen. Aan de andere kant hebben ze wel een paar ton aan verbouwingskosten kunnen voorschieten; dat duidt dan weer niet op armoede .
Op maandag 6 februari 2017 00:34 schreef obligataire het volgende: Aan de andere kant hebben ze wel een paar ton aan verbouwingskosten kunnen voorschieten; dat duidt dan weer niet op armoede .
Mee eens, maar de eerste 6 maanden aflossingsvrij vrij dan weer wel... Of zal daar nog een andere reden achter zitten?
Het klinkt logisch.....overbrugging inkomstenloze periode (verbouwing., acquisitie van huurders).
Ja oké, maar dat zouden ze ook probleemloos uit de eigen middelen moeten kunnen voorfinancieren. Dat is een stuk goedkoper. Maar goed dat is een afweging natuurlijk.
Daar is die dan de jeneverstoker. Nog 100k te gaan.
Edit 11.08 Vol. Wat me opviel en wat eigenlijk wel goed is dat de laatste 100k veel met 500 euro gestort werd. Dus mensen nemen niet meer klakkeloos het risico om veel geld in een project te storten. De eerste 400k 65 investeerders (dus inner circle die op hun gemak hebben gelezen) voor de laatste 100k(de noodgedwongensnelle beslissers) waren er 105 nodig en dan heb ik nog een portie van 12.5k langs zien komen.Ik heb het idee dat de mensen toch beter gaan spreiden.
[ Bericht 41% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-02-2017 11:14:17 ]
Waaruit bestaat trouwens de inner crowd bij Collin? Zijn dat relaties van de ondernemer, of is er een vaste groep investeerders bij Collin die elk project van te voren toegespeeld krijgen?
Op maandag 6 februari 2017 11:14 schreef dyna18 het volgende: Waaruit bestaat trouwens de inner crowd bij Collin? Zijn dat relaties van de ondernemer, of is er een vaste groep investeerders bij Collin die elk project van te voren toegespeeld krijgen?
Dat zijn de relaties van de ondernemer, de werknemers, zzp coaches van Collin en hun relaties.En soms ook de fok lezers De FOK lezers hebben zo ook hun voordeeltje voor de controlerende taak die ze belangeloos uitvoeren op de platformen.
[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-02-2017 11:20:52 ]
Heb je een mailtje gehad?
Niet helemaal rustig, toch weer een project bij Collin met betalingsproblemen
SPOILER
Oei. En deze leningneemster heeft ook nog een grote obligatielening-naast deze Collin lening-waar nog niet op afgelost wordt. Als dit maar goed gaat komen.............
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-02-2017 22:44:27 ]
Volgens het faillissementsverslag is "de lening waar mevrouw ... Persoonlijk borg voor stond op 30 September via een activa transactie verkocht aan dwmworks4u b.v.". Morgen toch maar eens via de mail aan GvE om verduidelijking vragen.
Volgens het faillissementsverslag is "de lening waar mevrouw ... Persoonlijk borg voor stond op 30 September via een activa transactie verkocht aan dwmworks4u b.v.". Morgen toch maar eens via de mail aan GvE om verduidelijking vragen.
Ik heb het ook net gelezen. Ik stuur ook een mailje want er lijkt hier meer aan de hand te zijn. Deze B.V. is overigens niet failliet. Je zou toch zeggen dat er 'gewoon' vanuit deze B.V. betaald kan worden. Deze B.V. heeft overigens ook het personeel en de leaseauto's overgenomen.
[ Bericht 11% gewijzigd door leolinedance op 06-02-2017 19:55:21 ]
edit: Zojuist het faillisementsverslag gelezen: klik. Er lijkt een luchtje aan te zitten...
Sommige weten het al eerder dan het mailtje, en ik wist niet zeker of ik die had maar geen mail dus vandaar, nu gecheckt en heb die idd niet.
Vreemd. Voor particulieren is de drempel 4x zo hoog als voor bedrijven? Ik vermoed een foutje, heb ze even gemaild.
Edit; Vrijwel gelijk antwoord terug, de 100k blijkt wel te kloppen. Boven de 100k valt buiten AFM toezicht, binnen AFM toezicht mogen ze maar max 5k per particulier ophalen. Ze zijn bang dat het met max 5k pp te lang duurt voor ie vol is, dus willen ze minimaal 100k per particulier.
[ Bericht 15% gewijzigd door tiara1977 op 06-02-2017 23:06:12 ]
Op maandag 6 februari 2017 19:43 schreef ETphonehome het volgende: Volgens het faillissementsverslag is "de lening waar mevrouw ... Persoonlijk borg voor stond op 30 September via een activa transactie verkocht aan dwmworks4u b.v.". Morgen toch maar eens via de mail aan GvE om verduidelijking vragen.
Volgens mij zit de lening nu in de nieuwe bv. Met dus als doel deze door te betalen. Als hij in de oude bv zou zitten en hij wordt niet doorbetaald dan zou ze hem persoonlijk moeten terugbetalen. Nu kan ze dat doen via de nieuwe bv. Het LIJKT dus dat het haar bedoeling is om door te betalen.
Vreemd. Voor particulieren is de drempel 4x zo hoog als voor bedrijven? Ik vermoed een foutje, heb ze even gemaild.
Edit; Vrijwel gelijk antwoord terug, de 100k blijkt wel te kloppen. Boven de 100k valt buiten AFM toezicht, binnen AFM toezicht mogen ze maar max 5k per particulier ophalen. Ze zijn bang dat het met max 5k pp te lang duurt voor ie vol is, dus willen ze minimaal 100k per particulier.
Bijzonder. Met 5k pp heb je toch een veel grotere vijver om uit te vissen lijkt me.
Nieuwe leningsvormen Op veler verzoek van ondernemers gaan wij meerdere leningsvormen aanbieden dan uitsluitend annuļtaire leningen. Naast annuļtaire leningen gaat Kapitaal Op Maat nu ook lineaire leningen voor ondernemers aanbieden. Tevens kan vanaf nu voor beide leningsvormen een tijdelijke aflossingsvrije periode worden ingebouwd, waarbij alleen maandelijks rente wordt betaald. Indien er materiėle zekerheden aan de lening verpand zijn, zoals bijvoorbeeld een hypothecaire inschrijving, kan ook een slotsom aan te lening worden toegevoegd. Uit de toetsing van de financieringsaanvraag moet blijken welke leningsvorm het beste past bij het businessplan en het doel van de financiering. Kapitaal Op Maat streeft hiermee een optimale leningsstructuur aan ondernemers te kunnen aanbieden rekening houdende met een goede risico- en rendementsverhouding voor de investeerders.
Volgens mij zit de lening nu in de nieuwe bv. Met dus als doel deze door te betalen. Als hij in de oude bv zou zitten en hij wordt niet doorbetaald dan zou ze hem persoonlijk moeten terugbetalen. Nu kan ze dat doen via de nieuwe bv. Het LIJKT dus dat het haar bedoeling is om door te betalen.
Dat denk ik ook als ik het zo lees alleen de curator kan er nog wel een stokje voor steken daar hij een onderzoek gaat doen of 5000 euro wel de juiste prijs is geweest die de oude B.V. van de nieuwe B.V. bedongen heeft voor de overgenomen bezittingen en de CF lening. Voor de CF investeerders lijkt me deze constructie niet zo gek maar voor de overige schuldeisers is het veel slechter want die blijven in een lege huls achter die failliet is gegaan.
Let op: HJN Invest B.V. tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid vanuit de rechtspersoon. De hoofdelijke aansprakelijkheid heeft op dit moment ruim voldoende materiele waarde.
Aflossing RC krediet (8,5%) tegen een rente van 8,23%; met bijkomende kosten afsluiting lening is hij waarschijnlijk duurder uit dan RC. Maar het is wel een heel klein bedragje met relatief korte looptijd en leuke rente. Mmm, wat te doen...
Aflossing RC krediet (8,5%) tegen een rente van 8,23%; met bijkomende kosten afsluiting lening is hij waarschijnlijk duurder uit dan RC. Maar het is wel een heel klein bedragje met relatief korte looptijd en leuke rente. Mmm, wat te doen...
Schuld loopt op, EV loopt terug. Omzet en winst loopt terug, ik laat hem toch maar gaan.
Ik zit niet in het genoemde project B. C. maar als ik Collin was en er is inderdaad met de cijfers gerommeld door de accountant, zou ik namens de investeerders een tuchtrechtelijke klacht tegen de accountant van de ondernemer indienen. Doet Collin dit niet dan bekennen ze feitelijk hun eigen schuld dat ze zelf niet goed naar de cijfers hebben gekeken. Er heeft hier iemand de boel belazerd of op een ongelooflijke manier lopen slapen. Het vervelende is dat dit soort excessen de hele branche in diskrediet brengt.
Schuld loopt op, EV loopt terug. Omzet en winst loopt terug, ik laat hem toch maar gaan.
Sowieso krijg ik al "jeuk" van dit soort bedrijfjes, waarvan de website vol staat met 13 in een dozijn quotes over verandermanagement, filosofie, levenslessen, etc.
Hier al vaker geopperd bij kleine bedrage, geldt hier voor mij ook: Als je sinds 1999 bezig bent, en je moet 6.000 EUR lenen dan klopt er toch iets niet? Helemaal als ik zie dat ze met 7 personen werken, kunnen die dat geld niet bij elkaar krijgen?
SPOILER
Ik zit niet in het genoemde project B. C. maar als ik Collin was en er is inderdaad met de cijfers gerommeld door de accountant, zou ik namens de investeerders een tuchtrechtelijke klacht tegen de accountant van de ondernemer indienen. Doet Collin dit niet dan bekennen ze feitelijk hun eigen schuld dat ze zelf niet goed naar de cijfers hebben gekeken. Er heeft hier iemand de boel belazerd of op een ongelooflijke manier lopen slapen. Het vervelende is dat dit soort excessen de hele branche in diskrediet brengt.
In de pitch is dit nog te lezen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe zit het daar mee?
Op dinsdag 7 februari 2017 12:09 schreef Sheffield het volgende: Hier al vaker geopperd bij kleine bedrage, geldt hier voor mij ook: Als je sinds 1999 bezig bent, en je moet 6.000 EUR lenen dan klopt er toch iets niet?
En dan is het ook nog 'herfinanciering', niet eens voor een nieuwe aktiviteit.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Moesten nog 16 termijn, en die heb ik vandaag allemaal ontvangen. Fijn dat er zulke projecten (ondernemers) zijn.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende: Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
Ik snap niet zo goed waarom ze via een leaseconstructie hoogwerkers gaan aanschaffen. Tweedehands zie ik ze al voor een 7000 euro en nieuw voor 17000...voor 3 ton kun je dan toch al wel een paar nieuwe of tweedehandse hoogwerkers aanschaffen.Of zouden ze zulk speciaal spul gebruiken wat veel duurder is? Staat helaas ook niet in de pitch hoeveel hoogwerkers ze aanschaffen van dat geld. Ook vind ik financiering werkkapitaal altijd een trigger.
Op dinsdag 7 februari 2017 15:03 schreef djh77 het volgende: Als je nog een hoogwerker wil huren, kan je bij het nieuwste project van GvE terecht. Je krijgt als incentive korting.
Hockeystick, geen concrete zekerheden, eigendom hoogwerkers ligt bij leasemaatschappij, onduidelijk waar lening voor wordt gebruikt (160k "werkkapitaal"), etc, etc.
Op dinsdag 7 februari 2017 15:03 schreef djh77 het volgende: Als je nog een hoogwerker wil huren, kan je bij het nieuwste project van GvE terecht. Je krijgt als incentive korting.
"Heden hebben wij kennis genomen van het vonnis inzake het kort geding dat Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat heeft aangespannen tegen de ondernemers van (de wijnboer)Wijnhandel Vinovat. De kantonrechter heeft onze vordering van ¤ 25.000,-- toegewezen. De deurwaarder zal dit vonnis betekenen aan de ondernemers en zal verder zorgdragen voor de uitvoering van dit vonnis.
Ondernemers kunnen wettelijk gezien tegen deze beslissing in beroep gaan. In dat geval kan de uitvoering worden geschorst totdat de rechter zich heeft uitgesproken. Zodra wij meer weten, zullen wij deze informatie met u delen."
Bijzonder dat de vordering maar de helft van de resterende schuld is....