Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 100K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente) • Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente) • Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**). • SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente). • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Capital circle, leningen voor MKB • Moneybrothers, leningen voor MKB • Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**). • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Nominale en effectieve rente bij annuītaire lening. : Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar. Precies omrekenen: http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl . Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik was net iets aan het zoeken op Google en ik heb volgens mij een nieuwe Collin gevonden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het filmpje is wel leuk . Het product zelf moet ik nog eens heel goed over na denken.....
Op vrijdag 23 december 2016 16:38 schreef Horsemen het volgende: Ik was net iets aan het zoeken op Google en ik heb volgens mij een nieuwe Collin gevonden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het filmpje is wel leuk . Het product zelf moet ik nog eens heel goed over na denken.....
Ik las ergens dat zo'n douche ¤ 2500 kost. Met mijn waterrekening van ¤ 21 per maand (in een huishouden met pubers!) verdien ik dat nooit terug.
Op vrijdag 23 december 2016 16:38 schreef Horsemen het volgende: Ik was net iets aan het zoeken op Google en ik heb volgens mij een nieuwe Collin gevonden
SPOILER
Goed bezig
Ik ben die nog niet tegen gekomen en toen ik dat net checkte kwam ik wel deze tegen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op vrijdag 23 december 2016 16:50 schreef rockenfeller het volgende: Ik las ergens dat zo'n douche ¤ 2500 kost. Met mijn waterrekening van ¤ 21 per maand (in een huishouden met pubers!) verdien ik dat nooit terug.
Terugverdienen zal wel niet lukken inderdaad, maar eh douche jij met koud water?
Ik las ergens dat zo'n douche ¤ 2500 kost. Met mijn waterrekening van ¤ 21 per maand (in een huishouden met pubers!) verdien ik dat nooit terug.
Is natuurlijk niet zo zeer/ alleen het water dat je bespaart maar ook gas voor het verwarmen van water.
Maargoed, zelfs tegen 75 cent per extreme douche beurt, bron, stel even dat je de helft er van bespaart, 40 euro cent moet je toch aardig wat douchen om het terug te verdienen OF je moet natuurlijk een heel groen hart hebben
volgens hun website, duurt het terugverdienen zo een 7 jaar bij 4 personen 4 douce beurten per person per dag gemiddeld 5 minute per douche beurt.
Ik weet zowiezo niet hoe ik me voel om te douchen met recycled water ook al is het gefiltreerd en alleen maar "vies" van mezelf
SPOILER
Dit is nu typisch een project dat ik niet geschikt vind voor een lening. Kan best een prima product zijn maar het heeft zich nog niet bewezen op de markt en draagt hierdoor een hoog risico met zich mee. Beter zoeken ze een investeerder die risicodragend vermogen inbrengt en daarvoor een stuk aandelen krijgt. Als het bedrijf gaat vliegen deelt hij naar verhouding dan tenminste mee in het succes. Met 7,5% rente is de risico/rendementsverhouding toch volledig zoek of heb ik het mis?
Dit is nu typisch een project dat ik niet geschikt vind voor een lening. Kan best een prima product zijn maar het heeft zich nog niet bewezen op de markt en draagt hierdoor een hoog risico met zich mee. Beter zoeken ze een investeerder die risicodragend vermogen inbrengt en daarvoor een stuk aandelen krijgt. Als het bedrijf gaat vliegen deelt hij naar verhouding dan tenminste mee in het succes. Met 7,5% rente is de risico/rendementsverhouding toch volledig zoek of heb ik het mis?
Ha, dat waren niet de dure servers, maar de server die begroot was, maar nooit werd gekocht. Wel mooi, van mijn 5K staan er nog 3 open. Dit is mijn tweede 5K project dit jaar waar ik op 15% uitkom met vervroegde aflossing. Al is 5K VEEL te veel voor losse projecten, dat doe ik niet meer
Wel mooi op zich, maar van mij had het mogen blijven staan.
Op vrijdag 23 december 2016 22:54 schreef CRWD het volgende: Ha, dat waren niet de dure servers, maar de server die begroot was, maar nooit werd gekocht. Wel mooi, van mijn 5K staan er nog 3 open. Dit is mijn tweede 5K project dit jaar waar ik op 15% uitkom met vervroegde aflossing. Al is 5K VEEL te veel voor losse projecten, dat doe ik niet meer
Volgens mij is er hier veel over dit project gesproken met wisselende uitkomst mbt betrouwbaarheid. Goed om te lezen dat er tussen dergelijke projecten ook succesverhalen zitten.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Het hotel is langzaam aan open aan het gaan, maar nog niet klaar voor grote stroom gasten. Hele dag lopen er klusjesmannen door het hotel. Verwarming en airco moeten nog worden geīnstalleerd. Telefoon en afzuiging badkamer moeten nog worden aangesloten. Afwerking kamers is zozo en mi haastklus geweest. Alle punten moeten komende dagen nog worden opgelost want vanaf maandag zit het hotel een week lang helemaal vol. Ik vermoed dat dat erg chaotisch zal verlopen en dat er nog veel ervaring opgedaan moet worden. De wil is er zeker voor 100%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 24-12-2016 08:57:02 ]
Ik heb er nog niet naar gekeken maar volgens mij hebben we een halfjaar geleden ook een andere vestiging voorbij zien komen met heel veel haken en ogen.
Ik heb er nog niet naar gekeken maar volgens mij hebben we een halfjaar geleden ook een andere vestiging voorbij zien komen met heel veel haken en ogen.
Dat klopt. De Stichting Residence Hazelhoff Belgisch Park (Hier besproken) wordt ook duidelijk in de pitch genoemd. De voorwaarden zijn dezelfde: A'tje, 60 maanden tegen 6%. Even verder lezen.
[Aanvulling 1]
Deze pitch lijkt mij aantrekkelijk. Wat ik niet zo goed begrijp is dat de besparing die met deze herfinanciering wordt gerealiseerd gebruikt wordt voor marketing doelstellingen en niet als financiële buffer. Er zijn immers maar 5 kamers en ik lees ook dat de vraag naar een plaats in een zorgvilla vele malen groter is dan het aanbod.
Het gesprek rond de vorige pitch ging vooral over het rapport van Exsyting - dat was iets nieuws - en dat het jammer was dat de cijfers van voorgaande jaren ontbraken. Dat laatste puntje van kritiek kan hier herhaald worden: de winst en verliesrekening over 2015 ontbreekt.
[Aanvulling 2]
Ik wilde nog even wat reacties op dit forum afwachten, maar dat had ik beter niet kunnen doen. De nog openstaande 80k toen ik dit bericht begon te schrijven, is inmiddels volgestort.
[ Bericht 15% gewijzigd door Groepfunder op 24-12-2016 12:14:21 ]
Dat klopt. De Stichting Residence Hazelhoff Belgisch Park (Hier besproken) wordt ook duidelijk in de pitch genoemd. De voorwaarden zijn dezelfde: A'tje, 60 maanden tegen 6%. Even verder lezen.
[edit]
Deze pitch lijkt mij aantrekkelijk. Wat ik niet zo goed begrijp is dat de besparing die met deze herfinanciering wordt gerealiseerd gebruikt wordt voor marketing doelstellingen en niet als financiële buffer. Er zijn immers maar 5 kamers en ik lees ook dat de vraag naar een plaats in een zorgvilla vele malen groter is dan het aanbod.
Het gesprek rond de vorige pitch ging vooral over het rapport van Exsyting - dat was iets nieuws - en dat het jammer was dat de cijfers van voorgaande jaren ontbraken. Dat laatste puntje van kritiek kan hier herhaald worden: de winst en verliesrekening over 2015 ontbreekt.
Pfffffffffff Er gooit iemand 17k en iemand 25k in dit project. Dan moet je veel geld en/of wel heel veel vertrouwen hebben in de rating van KOM of .............je moet professor zijn en het niet nodig vinden om te spreiden. . Oh nee die zat alleen bij GvE.
Pfffffffffff Er gooit iemand 17k en iemand 25k in dit project. Dan moet je veel geld en/of wel heel veel vertrouwen hebben in de rating van KOM of .............je moet professor zijn en het niet nodig vinden om te spreiden. . Oh nee die zat alleen bij GvE.
Ik wens jullie allemaal een fijne Kerst.
De AFM adviseert max 10% van je vermogen gespreid in crowdfunding te investeren.. 25k is dan hopelijk een druppel op zijn/haar gloeiende plaat..
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Het hotel is langzaam aan open aan het gaan, maar nog niet klaar voor grote stroom gasten. Hele dag lopen er klusjesmannen door het hotel. Verwarming en airco moeten nog worden geīnstalleerd. Telefoon en afzuiging badkamer moeten nog worden aangesloten. Afwerking kamers is zozo en mi haastklus geweest. Alle punten moeten komende dagen nog worden opgelost want vanaf maandag zit het hotel een week lang helemaal vol. Ik vermoed dat dat erg chaotisch zal verlopen en dat er nog veel ervaring opgedaan moet worden. De wil is er zeker voor 100%.
SPOILER
Zit het vol door het volledig huren aan die bookingssite? Hoe druk was het met gasten toen je er was?
Ik sprak zojuist iemand bekend in de Veenendaalse Horeca die wist te melden dat het
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. failliet is. Ik heb dit nog niet uit een andere bron vernomen maar ben wel benieuwd of de investerdeerders die een jaar geleden het geld voor de overname via HCN hebben geinvesteerd meer weten.
Zit het vol door het volledig huren aan die bookingssite? Hoe druk was het met gasten toen je er was?
Volledig huren is vanaf maart volgens mij. De hoteleigenaar gaf aan dat hij bewust heel klein is begonnen. Ik denk dat er iets van 5 kamers waren geboekt. De rest van de kamers werd nog verbouwd.
[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 25-12-2016 04:53:24 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. failliet is. Ik heb dit nog niet uit een andere bron vernomen maar ben wel benieuwd of de investerdeerders die een jaar geleden het geld voor de overname via HCN hebben geinvesteerd meer weten.
Fijne feestdagen iedereen😀
Ik zit er niet in, maar ik weet wel dat HCN soms informatie bewust niet verstrekt om de investeerders te beschermen en hierdoor zo veel mogelijk geld richting investeerders terug te kunnen storten.
Volledig huren is vanaf maart volgens mij. De hoteleigenaar gaf aan dat hij bewust heel klein is begonnen. Ik denk dat er iets van 5 kamers waren geboekt. De rest van de kamers werd nog verbouwd.
Thanks voor de update. Het stond me bij dat het begin 2017 was dus vanaf maart zou ook kunnen
Ik zit er niet in, maar ik weet wel dat HCN soms informatie bewust niet verstrekt om de investeerders te beschermen en hierdoor zo veel mogelijk geld richting investeerders terug te kunnen storten.
als het zo mocht zijn, hebben er twee investors 'prima' kerstdagen, 2 x 20k opgegeten tussen de amuse en het voorgerecht. Ik zit er niet in, maar benieuwd naar het verhaal, lijkt een prima locatie, met genoeg potentie. Op KvK nr 3...........35 nog geen melding kunnen vinden. "Let's Hope'
[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 25-12-2016 12:13:26 ]
Op vrijdag 23 december 2016 22:54 schreef CRWD het volgende: Ha, dat waren niet de dure servers, maar de server die begroot was, maar nooit werd gekocht. Wel mooi, van mijn 5K staan er nog 3 open. Dit is mijn tweede 5K project dit jaar waar ik op 15% uitkom met vervroegde aflossing. Al is 5K VEEL te veel voor losse projecten, dat doe ik niet meer
Bij Upfall Showers starten ze vanaf ¤3400. Goed om te lezen dat er meer concurrentie komt op deze markt, ik zie wel wat in het concept.
Vlgs site vh Nibud kost een gem douchebeurt 0,28 (gas) en 0,38 (elec), besparing 90%, is zeg 0,25 of 0,35 per douchebeurt. * 4 personen * 340 dgn per jr, Kosten van aanschaf & install van een normale douche & evt CV ketel ?. Benieuwd naar het terugverdienmodel bij een nw woning of bij renovatie v e bestaande badkamer, wel of niet incl vervanging vd ketel, en hoe bijv.met stadsverwarming ? Wij nl ers zijn in het algemeen van het snelle terugverdienen, vergelijk het een beetje met zonnepanelen. Als het te lang duurt haakt men al snel of, mede omdat met gem max 10 jr in een woning woont. Mogelijk iets voor woning corporaties bij renovatie van (soc) huurwoningen.
Eens met de eerdere opm dat dit echt iets is voor een informal investor of private equity.
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 26-12-2016 13:41:13 ]
Ik vind het wel een mooi systeem en zou er ook wel over na willen denken. Alleen zie ik nu heel heel veel dat me overbodig lijkt.
Ik moet een speciale douchebak hebben, zo'n douchekolom vind ik ook geen porum in mijn eenvoudige douche.
Als ze nou iets bedenken waarmee ik mijn afvoer kan laten lopen via zo'n systeem en dan via de koudwaterleiding het water schoon kan laten teruglopen zou ik wel willen hebben. Ik kan me voorstellen dat het dan voor 1000 euro te bouwen is. Het voordeel is dat er dan ook geen hele verbouwing nodig is.
Vlgs site vh Nibud kost een gem douchebeurt 0,28 (gas) en 0,38 (elec), besparing 90%, is zeg 0,25 of 0,35 per douchebeurt. * 4 personen * 340 dgn per jr, Kosten van aanschaf & install van een normale douche & evt CV ketel ?. Benieuwd naar het terugverdienmodel bij een nw woning of bij renovatie v e bestaande badkamer, wel of niet incl vervanging vd ketel, en hoe bijv.met stadsverwarming ? Wij nl ers zijn in het algemeen van het snelle terugverdienen, vergelijk het een beetje met zonnepanelen. Als het te lang duurt haakt men al snel of, mede omdat met gem max 10 jr in een woning woont. Mogelijk iets voor woning corporaties bij renovatie van (soc) huurwoningen.
Eens met de eerdere opm dat dit echt iets is voor een informal investor of private equity.
Naast besparing is het ook een verhoging van het comfort. Veel mensen vinden een regendouche waar veel water uit komt erg lekker, op deze manier kan dat met erg weinig water. Wat me nog onbekend is, is hoeveel onderhoud er nodig is aan zo'n systeem. De filters en UV-lampen voor reiniging moeten ook vervangen worden en de kosten daarvan zijn mij onbekend.
De extreme hoeveelheid afkortingen (hier: twintig) die je gebruikt bemoeilijkt de leesbaarheid van je berichten.
quote:
Op maandag 26 december 2016 14:01 schreef Speekselklier het volgende: Ik vind het wel een mooi systeem en zou er ook wel over na willen denken. Alleen zie ik nu heel heel veel dat me overbodig lijkt.
Ik moet een speciale douchebak hebben, zo'n douchekolom vind ik ook geen porum in mijn eenvoudige douche.
Als ze nou iets bedenken waarmee ik mijn afvoer kan laten lopen via zo'n systeem en dan via de koudwaterleiding het water schoon kan laten teruglopen zou ik wel willen hebben. Ik kan me voorstellen dat het dan voor 1000 euro te bouwen is. Het voordeel is dat er dan ook geen hele verbouwing nodig is.
Zoiets als dit bouw je in als je toch al gaat verbouwen en er zijn ook losstaande systemen. Je zit wel aan zo'n (ingebouwde) kolom vast, waar de reiniging plaatsvindt.
Ik heb wel eens gewerkt voor een bedrijf die zo'n warmteterugwinsysteem ontwikkelde. Het was niet eenvoudig om daar goedkeuring voor te krijgen. Ik zie op de site geen keurmerken staan en ben bang dat die mogelijk nooit gaan komen. Ik vind het veel te risicovol zolang er geen keurmerk is.
Volgens mij wil niemand betalen om te kunnen douchen in zijn eigen vuil (zweet e.d.). En inderdaad: onderhoud. Er zit sowieso al een pomp en een filter in. Onderhoudsgevoelig. Misschien is het te verkopen in een droog land, of als je je eigen water mee moet zeulen (boot op zee, wildcamperen met camper).
[ Bericht 32% gewijzigd door Benger op 26-12-2016 22:16:13 ]
Op maandag 26 december 2016 15:54 schreef papernote het volgende: Er zijn al warmteterugwinning systemen via douchepijpen, douchegoten of zelfs complete douchebakken: https://www.milieucentraa(...)rm-water/douche-wtw/
Klopt, die heb ik al. Maar van mij mag daar ook wel een waterterugwin unit bij komen. Plek zat in de kruipruimte.
Op maandag 26 december 2016 22:11 schreef Benger het volgende: Ik heb wel eens gewerkt voor een bedrijf die zo'n warmteterugwinsysteem ontwikkelde. Het was niet eenvoudig om daar goedkeuring voor te krijgen. Ik zie op de site geen keurmerken staan en ben bang dat die mogelijk nooit gaan komen. Ik vind het veel te risicovol zolang er geen keurmerk is.
Volgens mij wil niemand betalen om te kunnen douchen in zijn eigen vuil (zweet e.d.). En inderdaad: onderhoud. Er zit sowieso al een pomp en een filter in. Onderhoudsgevoelig. Misschien is het te verkopen in een droog land, of als je je eigen water mee moet zeulen (boot op zee, wildcamperen met camper).
Ik snap dan ook niet waarom ze niet gewoon voor aandelen gaan want dan kan je dit risico wel lopen als investeerder omdat er ook een kans bestaat op een rendement met dubbele cijfers. Ook vanuit de leners lijkt een aandelencobstructie mij beter want voor je het weet zit je anders in de schuldsanering of zoiets dergelijks.
Volgens mij bedoel je 3,4%, maar dat is nog steeds heel weinig.
Overigens heb ik al besloten niets meer te doen met Lendico. De gegevens over de voortgang van de lopende projecten klopt vaak niet (zo heb ik bijv. een project die alles betaald heeft, maar toch op 'meer dan 2 maanden achterstand' wordt gezet), word je niet op de hoogte gehouden over de voortgang van probleemprojecten, laat staan dat Lendico daar via juridische weg nog iets probeert binnen te halen. Verder verbaas ik mij nog steeds over een project waar ik in zit met de laagste rente en laagrisico-score dat eigenlijk vanaf dag 1 al niet loopt qua afbetalingen. Klopt de pitch wel vraag je je dan af.
Vorige week heb ik van AgD een e-mail ontvangen met een voorstel m.b.t. de kabelboer. Volgens mij zitten er hier nog een paar mensen in dit project. Hoe staan jullie hierin?
Ze hee, ik neem aan dat die rente een grapje is. Ik heb geen accout bij lendico en de geboden rente geeft me ook geen rede om alsnog een account aan te maken.
Is de trage werkwijze van Flanderijn al eens besproken in de klankbordgroep? Ik heb 5 defaults en bij alle 5 zit er totaal geen schot in. Heel sporadisch komt er een standaardbericht waar eigenlijk geen echte informatie in staat. Voor mij reden om al maanden niet meer te investeren in projecten van GvE.
Lijkt me inderdaad een goed punt voor de klankbordgroep. Ik ben benieuwd of GvE wel tevreden is over de dienstverlening en de resultaten. Het komt mij over dat de werkwijze van het incassobureau niet de meest effectieve is. Andere incassobureau's lijken er meer bovenop te zitten. Ligt trouwens ook aan het platform. Het is zinvol als deze contact blijft houden met de ondernemer.
Op dinsdag 27 december 2016 14:58 schreef Horsemen het volgende: Vorige week heb ik van AgD een e-mail ontvangen met een voorstel m.b.t. [GEWIST[. Volgens mij zitten er hier nog een paar mensen in dit project. Hoe staan jullie hierin?
Ik vind het jammer dat AgD niet heeft uitgelegd wat de financiële consequenties zijn voor de investeerders van de aan hen voorgelegd keuze. Ik begrijp bijgevolg ook niet goed waar ik 'voor' of 'tegen' zou stemmen en heb daarom nog niet gereageerd. Hopelijk lezen ze mee en komt er nog een nadere verduidelijking.
Op dinsdag 27 december 2016 19:46 schreef djh77 het volgende: Lijkt me inderdaad een goed punt voor de klankbordgroep. Ik ben benieuwd of GvE wel tevreden is over de dienstverlening en de resultaten. Het komt mij over dat de werkwijze van het incassobureau niet de meest effectieve is. Andere incassobureau's lijken er meer bovenop te zitten. Ligt trouwens ook aan het platform. Het is zinvol als deze contact blijft houden met de ondernemer.
Je zou bijna denken dat het bureau alleen wat standaardtactieken gebruikt en zo haar diensten voor een budgetprijs kan aanbieden aan GvE. (Aan de ene kant ook wel te begrijpen aangezien investeerders nog niet betalen voor het inzetten van de deurwaarder. Aan de andere kant wil je ook je investeerders te vreden houden dus moet er wel moeite gedaan worden want anders nemen de defaults wel een erg grote hap uit het rendement)
Op dinsdag 27 december 2016 19:46 schreef djh77 het volgende: Lijkt me inderdaad een goed punt voor de klankbordgroep. Ik ben benieuwd of GvE wel tevreden is over de dienstverlening en de resultaten. Het komt mij over dat de werkwijze van het incassobureau niet de meest effectieve is. Andere incassobureau's lijken er meer bovenop te zitten. Ligt trouwens ook aan het platform. Het is zinvol als deze contact blijft houden met de ondernemer.
Er staan geen afspraken van de klankbordgroep op de planning dus het lijkt mij verstandig dat jullie deze vragen zelf even voorleggen aan GvE en hier even terugkoppelen.
Ik vind het jammer dat AgD niet heeft uitgelegd wat de financiële consequenties zijn voor de investeerders van de aan hen voorgelegd keuze. Ik begrijp bijgevolg ook niet goed waar ik 'voor' of 'tegen' zou stemmen en heb daarom nog niet gereageerd. Hopelijk lezen ze mee en komt er nog een nadere verduidelijking.
Ik heb hierover contact gehad met AgD. Helaas kan ik dit hier niet delen. Als jullie vragen hebben stel ze dan even bij AgD, die reageren snel. De uitkomst van dit contact is voor mij trouwens dat het het beste is om vķķr te stemmen. Indien nodig/gewenst kan je je later altijd nog terugtrekken.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 27-12-2016 23:52:57 ]
Op woensdag 28 december 2016 11:06 schreef bleyenburg het volgende: Nieuwe op GVE (huiswerkbegeleidingsdingetje) Ik laat hem voorbij gaan want: Te lage rente voor het risico
Ik heb hem wel meegenomen. Het is een beperkt bedrag en ik zie er wel een markt voor. Als het mis gaat, zou dat geld wel terug moeten komen. Hij kan altijd weer als docent aan de slag.
De Grifthoeve bij Collin is helemaal mooi De crowd moet 200k financieren en de Rabobank financiert 100k. Maar de Rabo heeft wel het 1e hypotheekrecht op al het vastgoed. Ik sla dan meteen over
Volgens mij ligt de hele site van Collin plat. "502 Bad Gateway"
Nu weer een andere melding 11.32 uur: Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak! Als u vragen heeft kunt u op werkdagen tussen 09:00 uur en 21:00 uur contact opnemen met onze servicedesk. E-mail: info@collincrowdfund.nl Telefoon: 085 - 401 65 46 (Lokaal tarief)
[ Bericht 39% gewijzigd door Horsemen op 28-12-2016 11:33:19 (Aanvulling) ]
Op woensdag 28 december 2016 11:17 schreef komrad het volgende: De Grifthoeve bij Collin is helemaal mooi De crowd moet 200k financieren en de Rabobank financiert 100k. Maar de Rabo heeft wel het 1e hypotheekrecht op al het vastgoed. Ik sla dan meteen over
De site werkt weer. Tja, veel ergere gestapelde financieringen zal je niet snel vinden. Ik laat hem ook lekker aan mij voorbij gaan.
Op woensdag 28 december 2016 11:17 schreef komrad het volgende: De Grifthoeve bij Collin is helemaal mooi De crowd moet 200k financieren en de Rabobank financiert 100k. Maar de Rabo heeft wel het 1e hypotheekrecht op al het vastgoed. Ik sla dan meteen over
Die 2e investeerder geeft wel een borg af van 200.000 met materiële waarde. Lijkt mij nog van grotere waarde dan een hypotheek op een geitenstal die niemand wil kopen.
Wat betreft AGD twijfel ik ook nog. Het is een lastige situatie en kan begrijpen dat men wil doorpakken.
Voor 2017 verwacht ik meer energieprojecten met (hopelijk) vrijstelling in de VRH. Zelfde als de groendeposito/ belegging. Meer focus op greencrowd en duurzaam investeren..
[ Bericht 17% gewijzigd door Gijsbertus op 28-12-2016 12:09:34 ]
Die 2e investeerder geeft wel een borg af van 200.000 met materiële waarde. Lijkt mij nog van grotere waarde dan een hypotheek op een geitenstal die niemand wil kopen.
mee eens. Wat ik zeer vreemd vind is dat er geschreven wordt dat de Rabo een hypotheekrecht heeft van 750K maar dat ik nergens kan vinden wat de taxatie waarde van het onroerend goed is waar dit hypotheekrecht op rust. Zou de taxatie waarde soms lager zijn dan het hypotheek recht? Kortom weer eens een onvolledige pitch. Ik was dus te laat om te investeren. Gezien de borgstelling met materiële waarde had ik het eventueel wel willen doen. Jammer dat 007 deze niet eerder opgespoord had! Ik heb de roeiplanken firma aan de Rewijkse plassen volgens mij nog niet langs zien komen als geplaatste pitch. Klopt dat of heb ik wat gemist?
[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-12-2016 11:57:58 ]
Die Collin heb ik gemist. Mijn systeem lijkt iets minder goed te gaan werken of ze publiceren de pagina net voor ze hem openbaar zetten en dan kan ik hem natuurlijk niet eerder vinden.
Ik ben even bezig met het opmaken van de balans voor 2017. Over defaults ben ik tevreden; naar mijn weten slechts 1 op een zo'n 150 lopende projecten (De bomenboer van KoM). Wel zie ik een verschuiving van platformen.
Ik ben van plan om helemaal weg te gaan van: - Bondora: z.s.m. alles verkopen; Zijn er hier nog mensen die actief willen blijven op Bondora? - Lendico: terugbetalingen komen vanzelf wel binnen op mijn bankrekening - Kiva: wachten tot de terugbetalingen er zijn en deze dan terugboeken - Symbid: geen nieuwe investeringen meer doen en een poging doen om deze onderhands te verkopen aan coöperatieleden
Sommige platformen schrijf ik niet af maar staan wel op een erg laag pitje: - GvE: Te weinig goede projecten en zekerden - KoM: Te weinig goede projecten en onprofessionele en onbeschofte behandeling van investeerders
Het geld wat vrijgekomen is door de verminderde investeringen in de bovenstaande platformen is grotendeels gegaan in investeringen via Collin. Mede doordat we vroeg toegang hadden tot een aantal pitches was ik er bij de goede projecten vaak op tijd bij.
Daarnaast is er ook wat geld gestoken in voor mij nieuwe platformen: - Mintos/Twino: heb hier nu een klein bedrag uitstaan en dat blijft nog wel even zo omdat ik nog wel wat vraagtekens heb bij de levensvatbaarheid van Buy-Back-constructie. - Lend-a-hand: langzamer hand wil ik hier meer gaan uitlenen maar dan vooral om die mensen daar te helpen en niet zozeer voor het rendement - Sig: ik heb tot nu toe aan elk project van hen meegedaan en als de rentes en zekerheden zo blijven dan blijf ik dat denk ik doen. Wel moeten er wat verbeteringsslagen gemaakt worden. Persoonlijk heb ik niet zo'n heel groot probleem met de wallet-constructie maar dan moeten er wel genoeg projecten gepubliceerd blijven worden want anders moet je het weer handmatig gaan terugboeken wat ten koste van het rendement gaat - Horeca Crowdfunding: ondanks horeca toch vaak goede projecten - Crowdestate; als er goede projecten komen dan doe ik wel mee - FundingCircle: lastig in te schatten projecten met weinig informatie. Hoog risico wordt gecompenseerd door hoge rentes. Mijn investeringen zullen mede door het hoge risico-profiel beperkt blijven.
[ Bericht 5% gewijzigd door Mynheer007 op 28-12-2016 12:20:57 ]
Op woensdag 28 december 2016 12:15 schreef Mynheer007 het volgende: [...] Ik ben even bezig met het opmaken van de balans voor 2017. Over defaults ben ik tevreden; naar mijn weten slechts 1 op een zo'n 150 lopende projecten (De bomenboer van KoM). Wel zie ik een verschuiving van platformen.
Ik ben van plan om helemaal weg te gaan van: - Bondora: z.s.m. alles verkopen; Zijn er hier nog mensen die actief willen blijven op Bondora
Ja, ik ben hier nog actief. Ik stort geen geld meer bij, maar heb een voor mij flink bedrag er in zitten, wat een leuk rendement oplevert. Waarom ga je hier verkopen?
quote:
- Symbid: geen nieuwe investeringen meer doen en een poging doen om deze onderhands te verkopen aan coöperatieleden
Wat heb je te koop?
quote:
Daarnaast is er ook wat geld gestoken in voor mij nieuwe platformen: - Mintos/Twino: heb hier nu een klein bedrag uitstaan en dat blijft nog wel even zo omdat ik nog wel wat vraagtekens heb bij de levensvatbaarheid van Buy-Back-constructie.
Je hoeft geen buyback leningen te doen. Ik heb via Mintos ook een aantal hypotheken en autoleningen zonder buyback. Leningen zonder buyback via Twino zijn bij mij helaas niet zo succesvol.
Op woensdag 28 december 2016 11:47 schreef NaRegenDeZon het volgende: Ik heb de roeiplanken firma aan de Rewijkse plassen volgens mij nog niet langs zien komen als geplaatste pitch. Klopt dat of heb ik wat gemist?
Op woensdag 28 december 2016 12:15 schreef Mynheer007 het volgende: Die Collin heb ik gemist. Mijn systeem lijkt iets minder goed te gaan werken of ze publiceren de pagina net voor ze hem openbaar zetten en dan kan ik hem natuurlijk niet eerder vinden.
Het geld wat vrijgekomen is door de verminderde investeringen in de bovenstaande platformen is grotendeels gegaan in investeringen via Collin. Mede doordat we vroeg toegang hadden tot een aantal pitches was ik er bij de goede projecten vaak op tijd bij.
Maar of Collin het nu bewust zou doen of niet, via dit forum krijgen ze wel snel feedback op een nieuwe pitch. Het lijkt mij in hun eigen voordeel de pitch iets eerder online te zetten.
Nieuwe GvE HIP Driebergen Project:15834 Zakelijk Leendoel:Opstart onderneming Classificatie:5s G-PD percentage:0,02 Creditsafe score:31 Inschrijfperiode nog 60 dagen Kredietbedrag:¤ 34.000 Geinvesteerd:¤ 20.000 Product:Annuīteit Rente per jaar:8,5% Looptijd:48 maanden Gisteren was er ook al een in Amersfoort.
Op woensdag 28 december 2016 15:10 schreef NaRegenDeZon het volgende: Nieuwe GvE HIP Driebergen Project:15834 Zakelijk Leendoel:Opstart onderneming Classificatie:5s G-PD percentage:0,02 Creditsafe score:31 Inschrijfperiode nog 60 dagen Kredietbedrag:¤ 34.000 Geinvesteerd:¤ 20.000 Product:Annuīteit Rente per jaar:8,5% Looptijd:48 maanden Gisteren was er ook al een in Amersfoort.
Heb deze met een klein bedrag meegepakt. Geloof er wel in
- KoM: onprofessionele en onbeschofte behandeling van investeerders
Echt hč...wat een waardeloos bedrijf. Ik heb er helaas in 3 projecten geīnvesteerd in het begin maar doe het NOOIT meer. Een onbeschoft zooitje is het.
Echt hč...wat een waardeloos bedrijf. Ik heb er helaas in 3 projecten geīnvesteerd in het begin maar doe het NOOIT meer. Een onbeschoft zooitje is het.
Bij KoM kunnen ze nog heel wat leren van GvE.
Ik heb bij GVE geen goede ervaringen...platform waarin ik het meest geinvesteerd heb maar waar ik niet snel meer investeer.
Afhandeling en berichtgeving rondom defaults vind ik ondermaats. En niet antwoorden op vragen vind ik ronduit schandalig
Steen voor iedereen project van GvE is van de site gehaald. Project liep ook voor geen meter. Ze waren van plan om 1 project per maand te publiceren. Ze hadden er waarschijnlijk veel meer van verwacht.
Op woensdag 28 december 2016 12:15 schreef Mynheer007 het volgende: Ik ben even bezig met het opmaken van de balans voor 2017. Over defaults ben ik tevreden; naar mijn weten slechts 1 op een zo'n 150 lopende projecten (De bomenboer van KoM). Wel zie ik een verschuiving van platformen.
Hierbij een aantal van mijn cijfers over 2015 (mijn startjaar), 2016 en een persoonlijke verwachting voor 2017; Ik verwacht een plus voor • Collin crowfund (wel alleen projecten met echt goede zekerheden) • Crowdestate (vastgoed met hyp. zekerheid) • Horeca Crowdfunding (alleen projecten met echt goede zekerheden) • Samen in Geld (vastgoed met hyp. zekerheid)
Ik verwacht een min voor: • Funding Circle (persoonlijk maximum budget bereikt, terugschroeven) • Geld voor Elkaar (vanwege slechte opvolging defaults + zekerheden; persoonlijk maximum budget bereikt; terugschroeven) • Investormatch (kwaliteit projecten loopt terug, volume beperkt) • KapitaalopMaat (vertrouwen platform) • Lendahand (persoonlijk maximum budget bereikt; wachten op nieuwe partners) • Lendico (slechte communicatie)
[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 29-12-2016 09:05:15 ]
Is de trage werkwijze van Flanderijn al eens besproken in de klankbordgroep? Ik heb 5 defaults en bij alle 5 zit er totaal geen schot in. Heel sporadisch komt er een standaardbericht waar eigenlijk geen echte informatie in staat. Voor mij reden om al maanden niet meer te investeren in projecten van GvE.
Ik heb geen idee of dat die termijnen gebruikelijk zijn ofniet? Misschien gaat het wel gewoon redelijk snel en is het normaal dat het zolang duurt en is dat gewoon een gevoel, daar wat uitleg overkrijgen zou opzich niet verkeerd zijn.
Ik ben zelf opzich wel tevreden over de afhandeling van de defaults.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kapitaal op Maat: 9 projecten Gemiddelde looptijd: 52 maanden Gemiddeld resterende termijnen: 42,7 maanden % investering terug ontvangen (aflossing en rente): 22,8% Min-max betaalde termijnen: 0 - 16 Min-max looptijd: 36 - 72 Gemiddeld rentepercentage: 7,08% Defaults: 0
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Collin Crowdfund: 5 projecten Gemiddelde looptijd: 62,4 maanden Gemiddeld resterende termijnen: 61,2 maanden % investering terug ontvangen (aflossing en rente): 2,5% Min-max betaalde termijnen: 0 - 4 Min-max looptijd: 48 - 84 Gemiddeld rentepercentage: 6,70% Defaults: 0
Na afschrijving defaults ten laste van de ontvangen rente: Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 59 % Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 150 % Verwacht rendement over alle bovenstaande platforms: 4,92% ik heb de 2 projecten die niet meer betalen volledig afgeschreven
Buitenlandse platforms: Rendement Mintos* : 12,1% per jaar Rendement Twino* : 11,7% per jaar Rendement Bondora* : ca. 20% per jaar * Indicatief omdat ik kort met deze platforms bezig ben en de afschrijvingen door defaults onduidelijk zijn.
Op woensdag 28 december 2016 20:27 schreef djh77 het volgende: ndahand (persoonlijk maximum budget bereikt; wachten op nieuwe partners) • Lendico (slechte communicatie)
Interessant om de ontwikkeling over de tijd te zien. Hopelijk kunnen crowdestate en SiG genoeg projecten leveren zodat je 18% via hun platformen kan investeren.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kapitaal op Maat: 9 projecten Gemiddelde looptijd: 52 maanden Gemiddeld resterende termijnen: 42,7 maanden % investering terug ontvangen (aflossing en rente): 22,8% Min-max betaalde termijnen: 0 - 16 Min-max looptijd: 36 - 72 Gemiddeld rentepercentage: 7,08% Defaults: 0
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Collin Crowdfund: 5 projecten Gemiddelde looptijd: 62,4 maanden Gemiddeld resterende termijnen: 61,2 maanden % investering terug ontvangen (aflossing en rente): 2,5% Min-max betaalde termijnen: 0 - 4 Min-max looptijd: 48 - 84 Gemiddeld rentepercentage: 6,70% Defaults: 0
Na afschrijving defaults ten laste van de ontvangen rente: Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 59 % Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 150 % Verwacht rendement over alle bovenstaande platforms: 4,92% ik heb de 2 projecten die niet meer betalen volledig afgeschreven
Buitenlandse platforms: Rendement Mintos* : 12,1% per jaar Rendement Twino* : 11,7% per jaar Rendement Bondora* : ca. 20% per jaar * Indicatief omdat ik kort met deze platforms bezig ben en de afschrijvingen door defaults onduidelijk zijn.
De score tot nu toe is op zich prima. Hopelijk valt het het komende jaar ook mee want het tweede jaar was voor mij het slechtste jaar qua defaults en gezien de statistieken van alle defaults in de OP is dat ook de periode met de meeste defaults.
De score tot nu toe is op zich prima. Hopelijk valt het het komende jaar ook mee want het tweede jaar was voor mij het slechtste jaar qua defaults en gezien de statistieken van alle defaults in de OP is dat ook de periode met de meeste defaults.
Ik hoop het. Vooral in het begin heb ik in een aantal project geīnvesteerd die als ze omvallen weinig zekerheden bevatten. Meer recente projecten zitten bijna allemaal materiële borgstellingen of hypotheekrechten in of het gaat om kleinere bedragen die op termijn wel op te brengen moeten zijn. Ik zie het ook als leergeld als een/enkele van mijn slechte projecten om zouden vallen. In Lendahand investeer ik vooral uit sociale overwegingen, als ik daar neutraal op draai is dat oke voor mij.
Op woensdag 28 december 2016 12:29 schreef Benger het volgende: Ja, ik ben hier nog actief. Ik stort geen geld meer bij, maar heb een voor mij flink bedrag er in zitten, wat een leuk rendement oplevert. Waarom ga je hier verkopen?
Ik heb geen vertrouwen meer in de cijfers die Bondora mij voorspiegelt; ik zou een rendement van 11% moeten hebben maar ik vraag me af of dat nog steeds zo is als alle projecten afgelopen zijn. Ik heb even met de parameters zitten spelen en kom op een rendement van 1 a 2 procent uit als ik de parameters als volgt instel: - 0% principal and interest from loans in default - 75% principal and interest from current and overdue loans
Van de defaults verwacht ik echt niets meer terug en ik verwacht ook dat een aanzienlijk gedeelte van de current en overdue loans ooit nog in default gaan. Aangezien mijn rendement dan te verwaarlozen is, en met in het achterhoofd het platformrisico, heb ik besloten me terug te trekken van Bondora. Ik zit er alleen te dubben tussen twee methodes: - Alles verkopen via de secondary market - Lening 'uitzitten' en af en toe geld terugboeken naar mijn rekening
Ik neig nu toch naar de tweede methode aangezien ik hoop dat de meeste defaults toch in de beginfase zaten en het misschien toch meevalt tegen het einde (en rentes van 30% kunnen dan toch wel weer wat goed maken).
Ik heb geen vertrouwen meer in de cijfers die Bondora mij voorspiegelt; ik zou een rendement van 11% moeten hebben maar ik vraag me af of dat nog steeds zo is als alle projecten afgelopen zijn. Ik heb even met de parameters zitten spelen en kom op een rendement van 1 a 2 procent uit als ik de parameters als volgt instel: - 0% principal and interest from loans in default - 75% principal and interest from current and overdue loans
Van de defaults verwacht ik echt niets meer terug en ik verwacht ook dat een aanzienlijk gedeelte van de current en overdue loans ooit nog in default gaan. Aangezien mijn rendement dan te verwaarlozen is, en met in het achterhoofd het platformrisico, heb ik besloten me terug te trekken van Bondora. Ik zit er alleen te dubben tussen twee methodes: - Alles verkopen via de secondary market - Lening 'uitzitten' en af en toe geld terugboeken naar mijn rekening
Ik neig nu toch naar de tweede methode aangezien ik hoop dat de meeste defaults toch in de beginfase zaten en het misschien toch meevalt tegen het einde (en rentes van 30% kunnen dan toch wel weer wat goed maken).
Ik doe het ook pas sinds februari, maar mijn ervaringen met defaulted leningen zijn redelijk positief. Regelmatig begint men later weer te betalen. Ik heb ook leningen gekocht via de secondary market die al in default waren (met leuke kortingen), waar regelmatig betalingen op binnen komen. Ik zou je adviseren om het aan te houden en te zien wat er van komt, tenzij je er niet van slapen kan of zo. Defaulted leningen raak je niet makkelijk kwijt tenzij je bereid bent flinke kortingen te geven.
quote:
Het gaat om maar een klein aantal certificaten van bij elkaar ¤500,- verdeelt over Symbid, Greendaddy, Beebox en Bright pensioen.
Ik zit in geen van die bedrijven. Allemaal bedrijven waar ik toentertijd weinig in zag.
Thanks, was al benieuwd of er wat kwam maar zag de afgelopen dagen niets voorbij komen. Was te laat voor de delicatessen, maar stop in de andere twee wel iets.
Ik heb geen idee of dat die termijnen gebruikelijk zijn ofniet? Misschien gaat het wel gewoon redelijk snel en is het normaal dat het zolang duurt en is dat gewoon een gevoel, daar wat uitleg overkrijgen zou opzich niet verkeerd zijn.
Ik ben zelf opzich wel tevreden over de afhandeling van de defaults.
Daar heb je ook gelijk in. Het kost ook allemaal veel meer tijd dan wij vaak denken en daar kan een platform vaak ook niet veel aan doen. Ik denk dat de communicatie daarover ook echt nog veel beter kan zodat de investeerders daar meer inzicht in krijgen en dit ook kunnen begrijpen. Daarnaast is het helaas ook zo dat de default afwikkeling niet altijd de hoogste prioriteit heeft bij platforms. Hierin zal nog een goede balans gevonden moeten worden. Ik ben er echt zeker van dat een goede default afwikkeling voor de platforms op termijn van levensbelang zijn. Hopelijk hebben ze dit op tijd door.
Op donderdag 29 december 2016 09:23 schreef Benger het volgende: k pas sinds februari, maar mijn ervaringen met defaulted leningen zijn redelijk positief. Regelmatig begint men later weer te betalen. Ik heb ook leningen gekocht via de secondary market die al in default waren (met leuke kortingen), waar regelmatig betalingen op binnen komen. Ik zou je adviseren om het aan te houden en te zien wat er van komt, tenzij je er niet van slapen kan of zo. Defaulted leningen raak je niet makkelijk kwijt tenzij je bereid bent flinke kortingen te geve
Ik ben zelf 2,5 jaar actief op Bondora en heb het voorspelde rendement al zien dalen van 19 naar 11%. En ik verwacht dus dat het verder daalt. Daarom heb ik me ook even verdiept in de mening van andere ervaringsdeskundigen en die zijn vrij stellig in hun opvatting: DO NOT INVEST WITH BONDORA (http://p2pindependentforum.com/thread/4853/invest-bondora). Helemaal in een keer terug trekken ga ik niet doen en ik ga het gewoon even aankijken, misschien wordt het nog wat en anders is het leergeld geweest...en ik kan er gelukkig nog wel van slapen
Ik ben nu ook druk met het uitzoeken van nieuwe ETF's want daar wil ik komende jaren ook meer geld gaan wegzetten.
Edit: Leuk om te zien dat er gelijk weer mensen zijn die blind geld gooien in het douche-project van collin..die spoelen hun geld maar al te graag door het doucheputje
En daar is hij dan: Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans: Leningaanvrager: Hamwells Doel van de lening: Werkkapitaal Leningbedrag: ¤ 300.000 Rente: 7,50 % Looptijd: 48 maanden
Op donderdag 29 december 2016 11:08 schreef Horsemen het volgende: En daar is hij dan: Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans: Leningaanvrager: Hamwells Doel van de lening: Werkkapitaal Leningbedrag: ¤ 300.000 Rente: 7,50 % Looptijd: 48 maanden
Ik ben zelf 2,5 jaar actief op Bondora en heb het voorspelde rendement al zien dalen van 19 naar 11%. En ik verwacht dus dat het verder daalt. Daarom heb ik me ook even verdiept in de mening van andere ervaringsdeskundigen en die zijn vrij stellig in hun opvatting: DO NOT INVEST WITH BONDORA (http://p2pindependentforum.com/thread/4853/invest-bondora). Helemaal in een keer terug trekken ga ik niet doen en ik ga het gewoon even aankijken, misschien wordt het nog wat en anders is het leergeld geweest...[...]
Met zulke resultaten zou ik ook stoppen. Mijn resultaten zijn tot nu toe gelukkig nog goed. Ik merk wel dat de kosten die berekend worden bij defaults inderdaad hoog kunnen zijn, zoals ook beschreven in de link. Mijn resultaten tot nu toe zijn bovengemiddeld. Dat betekent ook dat het bij de meeste investeerders een stuk minder gaat. Ik zie ook dat het resultaat terug loopt als je niet meer investeert, doordat er in de loop van de tijd steeds meer afhaken. Maar met een voorzichtige prognose die daar rekening mee houdt kom ik nog steeds prima uit. Vandaag gaat het bij iedereen goed, want alle geplande betalingen bij Bondora zijn in de 1e 28 dagen van de maand. Alles wat vandaag en morgen binnen komt is winst.
Ik vraag me dan altijd af waarom er geen cijfers zijn van 2016? We zitten ten slotte al bijna aan het eind van het jaar. Sla hem maar even over ondanks dat hij het al jaren vol houdt met een redelijk constant negatief eigen vermogen.
Het jaar duurt nog maar 3 dagen en ze hebben nog geen indicatieve / tussentijdse cijfers van dit jaar... alleen al dat is een reden voor mij om niet mee te doen. Ik vind het juist belangrijk dat een bedrijf ook weet hoe ze er financieel voorstaan. Dat kan je nu totaal niet zeggen...
Zit daar nu bijna exact 2 jaar dus sinds december 2014. Maakte de grootste stupiditeit door met mijn initiële storting vooral leningen van de Secondary Market te kopen. Die waren dus met een reden in de verkoop gezet over het algemeen ....
Gedurende 2015 wekelijks een bedrag per periodieke overboeking bijgestort en dit steeds handmatig geīnvesteerd; heb de Portfolio Manager niet aangeraakt. Stortingen gestopt toen ik doorhad dat iedere wijzing die Bondora doorvoerde niet echt investeerder-vriendelijk was. Zeker dat pushen naar de Portfolio Manager toe.
In 2016 tweemaal een bedrag opgenomen en verder links en rechts iets geīnvesteerd in de Secondary Market (maar nu met goed opletten) nadat de Primary Market nu echt de nek omgedraaid was.
Volgens Bondora zit ik op het moment op een rendement van 20,7%. Ik heb daar mijn twijfels bij. Als ik kijk voor december 2016 en dan mijn ontvangen interest neem, de hoofdsommen van de leningen die in december in default zijn gegaan hier op in mindering breng en vervolgens de bedragen die binnengekomen zijn bij al eerder in default gegane leningen hier weer bij op tel, dit deel door totale portefeuillegrootte en dit vermenigvuldig met 12 zou ik uitkomen op een rendement van 12,5%.
Op zich niet onaardig maar 1) het uitzoeken van geschikte leningen kost tijd en 2) het aantal defaults op leningen uit mijn beginperiode heeft in 2015 een aardig negatief rendement opgeleverd schat ik in.
Schijf 1 – een aflossingsvrije hypothecaire lening van ¤ 41250,00 gedekt door de vestiging van een eerste hypotheek. Schijf 1 beloopt de eerste 55% van de waarde van het te financieren pand in verhuurde staat. De lening heeft een looptijd van 5 jaar. De rente is 4,95% over de rentevast periode van 12 maanden. U ontvangt tijdens de hele rentevast periode een vast maandbedrag dat bestaat uit rente.
Dus de rente is maar 12 maanden vast. Wat gebeurd er na die 12 maanden????? gaat die naar 12% of naar -1% Zo gaat natuurlijk niemand investeren.
Schijf 1 – een aflossingsvrije hypothecaire lening van ¤ 41250,00 gedekt door de vestiging van een eerste hypotheek. Schijf 1 beloopt de eerste 55% van de waarde van het te financieren pand in verhuurde staat. De lening heeft een looptijd van 5 jaar. De rente is 4,95% over de rentevast periode van 12 maanden. U ontvangt tijdens de hele rentevast periode een vast maandbedrag dat bestaat uit rente.
Dus de rente is maar 12 maanden vast. Wat gebeurd er na die 12 maanden????? gaat die naar 12% of naar -1% Zo gaat natuurlijk niemand investeren.
Volgens mij een foutje. Ik lees namelijk ook: De lening heeft een looptijd van 60 maanden. De rente is 4,95% over de rentevast periode van 60 maanden.
Ik heb ze even gebeld maar er is niemand beschikbaar momenteel die hier uitsluitsel over kan geven.
Ja ja en de tekst van de tweede schijf lijkt ook niet te kloppen.
Schijf 2 - Een annuitaire hypothecaire lening van ¤ 18.750,00 gedekt door de vestiging van een eerste hypotheek. Schijf 2 beloopt de volgende 25% van de waarde van het te financieren pand in verhuurde staat. De lening heeft een looptijd van 5 jaar. De rente is 5,25% over de rentevast periode van 60 maanden. U ontvangt tijdens de hele rentevast periode een vast maandbedrag dat bestaat uit rente.
Wat zijn de rechten van schijf 2? een eerste hypotheek ? dus gelijk aan die van de eerste schijf? Een annuitaire hypotheek en U ontvangt tijdens de hele rentevast periode een vast maandbedrag dat bestaat uit rente Waar is de aflossing gebleven van de annuiteit? Over hoeveel jaar gaat de aflossing van de annuiteit? Jonge Jonge even het huiswerk overdoen daar bij SIG!!!!!!!!
Schijf 1 – een aflossingsvrije hypothecaire lening van ¤ 41.250,00 gedekt door de vestiging van een eerste hypotheek. Schijf 1 beloopt de eerste 55% van de waarde van het te financieren pand in verhuurde staat. De lening heeft een looptijd van 60 maanden. De rente is 4,95% over de rentevast periode van 60 maanden. U ontvangt tijdens de hele rentevast periode een vast maandbedrag dat bestaat uit rente.
Ja ja en de tekst van de tweede schijf lijkt ook niet te kloppen.
Schijf 2 - Een annuitaire hypothecaire lening van ¤ 18.750,00 gedekt door de vestiging van een eerste hypotheek. Schijf 2 beloopt de volgende 25% van de waarde van het te financieren pand in verhuurde staat. De lening heeft een looptijd van 5 jaar. De rente is 5,25% over de rentevast periode van 60 maanden. U ontvangt tijdens de hele rentevast periode een vast maandbedrag dat bestaat uit rente.
Wat zijn de rechten van schijf 2? een eerste hypotheek ? dus gelijk aan die van de eerste schijf? Een annuitaire hypotheek en U ontvangt tijdens de hele rentevast periode een vast maandbedrag dat bestaat uit rente Waar is de aflossing gebleven van de annuiteit? Over hoeveel jaar gaat de aflossing van de annuiteit? Jonge Jonge even het huiswerk overdoen daar bij SIG!!!!!!!!
We hebben ze er al eerder op gewezen. Eerst de tekst goed controleren nu is er weer allemaal onduidelijkheid. Ook zouden ze de WOZ waarde vermelden bij nieuwe projecten maar die zie ik ook nog nergens staan.
Op donderdag 29 december 2016 14:20 schreef Horsemen het volgende: Ook zouden ze de WOZ waarde vermelden bij nieuwe projecten maar die zie ik ook nog nergens staan.
Hilledijk 89D te Rotterdam, volgens de website is de leningaanvrager David Law.
Nu heb ik deze persoon even gegoogled en kom op onderstaande informatie uit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie lijkt mij echter zinvol om te weten voor potentiële investeerders. Heb zelf meerdere projecten in SIG maar bovenstaande zit me niet lekker (= geen investment).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie lijkt mij echter zinvol om te weten voor potentiële investeerders. Heb zelf meerdere projecten in SIG maar bovenstaande zit me niet lekker (= geen investment).
Volgens mij ben je nieuw hier, dus welkom. Bedankt voor het delen van deze informatie. Misschien kan je je zelf even voorstellen?
Dit is inderdaad een vreemd verhaal. Wat het natuurlijk wel allemaal wazig maakt is dat de woning te koop stond voor (vraagprijs) 125K, taxatie waarde 85K. 32% verschil t.o.v. de vraag prijs is fors, maar goed, dat kan natuurlijk. Misschien was die vraagprijs wel veel te hoog. De woning lijkt te koop te hebben gestaan sinds 2-7-2016.
Nou lijkt het mij dat dit hele verhaal op zich, als de 1e en 2e hypotheek verstrekt worden, voor de investeerders geen probleem zou moeten zijn. Aan de andere kant zit ik ook niet op fraude gevalletjes en faillissementen te wachten. Hoe kijken jullie hier naar?
Ik heb de boeken over 2016 gesloten Al met al redelijk tevreden. Wat betreft crowdfunding wordt 2017 cruciaal jaar wmb Er zal echt iets moeten veranderen wil ik op dezelfde voet door blijven gaan. Dit jaar grote verschuiving gezien. Veel verlegd van GVE en KOM naar FNC. Voornamelijk door de hogere risicovergoeding. AGD en HCN op hold gezet. IVM ook redelijk stabiel.
Zo lang ik niet merk dat (met name) GVE de defaults, danwel dreigende defaults, adequater oppakt zal ik meer richting FNC opschuiven.
Ook KOM zal zich moeten gaan bewijzen.
FNC heeft ook wel issues, dus ook daar alert blijven. Met name de site (vooral dashboard) is bij FNC een drama.
Wat dat betreft steekt GVE er wmb er met kop en schouders bovenuit.
Verder in 2017 wellicht wat meer in vastgoed. En nee...niet via crowdfund, maar echt in stenen.
Iedereen een fijne jaarwisseling toegewenst en een succesvol 2017
Nieuw produkt.. zeer beperkte borg, en beperkte eigen inbreng: klinkt als een roze wolk..
Het duurt 36 maanden voordat je - in theorie - uit de gevarenzone bent. Tenminste als de borgstellingen tegen die tijd niet ook in een zwart gat zijn verdwenen.
Ik pas ook bij de nieuwe collin. Wellicht slaat het aan maar de kans is ook aanzienlijk dat het niet gebeurt; ik als patiënt maak iig nooit gebruik van zorg buiten de reguliere kanalen om. En ik zie de grote groepen dat ook niet doen...of ze moeten op prijs zien te kunnen concurreren.
De borg is niet verkeerd en wilde investeren maar moest de 'accord plaatsing en voorwaarden' voor accoord tekenen, lijkt me Dat we te snel zijn..... Goed gevonden maar lijkt me nog een project in behandeling...😀
Zeker te weten. Ik vind het ook een hoog eigen-schuld-dikke-bult gehalte hebben. Voor de persoon in kwestie is het desalniettemin heel zuur. Voor ons is het ook een les dat we altijd op onze hoede moeten blijven voor zulk soort praktijken. Ik kreeg namelijk ook zo'n gevoel bij dat burgerdock.nl die hier pas gepost werd. Stel je zou mee willen doen...wie zegt dat ze überhaupt een poging gaan doen om een fastfoodketen op te starten. Bij een investering via een platform heb je toch een soort extra check (al is die natuurlijk ook niet waterdicht).
Op vrijdag 30 december 2016 07:44 schreef djh77 het volgende: Het idee van het burger restaurant vind ik best OK. Er is alleen totaal geen inzicht hoeveel winst er wordt gemaakt.
Het geld zou ook opgehaald kunnen worden met crowdlending.
Ik kan niet beoordelen of dit idee kans van slagen heeft. Er bestaan al hamburgerrestaurants, ik zie niet waarom dit zo veel beter is dat er veel geld mee te verdienen valt. De cijfers die op de website worden voorgespiegeld komen op mij over als te mooi om waar te zijn. Daarbij worden er allerlei woorden gebruikt alsof de schrijvers van de tekst op de website echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Hier blijf ik echt ver van weg.
Op vrijdag 30 december 2016 07:44 schreef djh77 het volgende: Het idee van het burger restaurant vind ik best OK. Er is alleen totaal geen inzicht hoeveel winst er wordt gemaakt.
Ja maar in dat geval wordt er hopelijk meer gecheckt dan alleen de informatie die op de websitebouwer staan. En dan is het platform ook aansprakelijk als er uiteindelijk niets van het verhaal blijkt te kloppen.
En ik heb trouwens ook weinig vertrouwen in de mensen achter burgerdock want als correct gebruik van de Nederlandse taal al te veel is gevraagd belooft dat niet veel goeds.
O.a. 'de burger restaurant', 'De totale investeringskosten is 125.000 euro',
[ Bericht 2% gewijzigd door Mynheer007 op 30-12-2016 09:24:51 ]
Ik heb per mail contact met ze gehad en ze geven aan dat de bank en crowdfunding platformen er niets in zagen. Nou weet ik niet bij wie ze geweest zijn maar ik snap eigenlijk ook niet waarom dit niet zou kunnen lukken. Ik heb wel slechtere projecten voorbij zien komen.
Nee, niet doen.
2% van de winst, dit zijn de constructies die zorgen dat er precies geen winst gemaakt wordt. Want waarom zouden ze? Torenhoge voorzieningen en flinke salarissen behoort dan goed tot de mogelijkheid.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
2% van de winst, dit zijn de constructies die zorgen dat er precies geen winst gemaakt wordt. Want waarom zouden ze? Torenhoge voorzieningen en flinke salarissen behoort dan goed tot de mogelijkheid.
Precies, ze hebben alle vrijheid om de franchisefee even om hoog te gooien. Als je risico wil nemen met geld dan moet je ten minste er zelf garant voor durven te staan...of je moet een bestaand concept of uitermate goed plan hebben en dat is hier ook niet het geval.
Leningaanvrager: De StaCaravan Company Doel van de lening: Werkkapitaal Rente: 7,50 % Looptijd: 64 maanden
Stapel en geen zekerheden als ik zo even snel kijk.
"Deze financiering wordt in samenwerking met Rabobank Oosterschelde verstrekt waarbij de condities en bepalingen vooraf afgestemd zijn in het fiatteringsproces."
Ja, alle zekerheden naar de Rabo en het risico bij de crowd
[..]
Ik neig zelf naar het eerste omdat het bij mij om een gering bedrag gaat en ik wil het gewoon afkappen. Overmaken wat kan en de rest afboeken.
Hoe gaat dat aanbieden op de secundary market in zijn werk? Ik kan er niet direct een knop voor vinden?
Ik had ook een aanzienlijk bedrag bij Bondora en heb halverwege het jaar (na het verdwijnen van zelf investeren) merendeel verkocht via secundary market.
Als je naar je investments gaat kun je per investering aangeven tegen welk % je het wilt verkopen (discount/ mark up). Daarna klik op je winkelwagentje met dat groene pijltje.
Wat betreft p2plending zit ik alleen bij twino en mintos. Bij eerstgenoemde heb ik wel steeds meer twijfels, omdat het defaultpercentage schommelt tussen de 15%-20%, wel op buyback. Mintos heeft daarentegen een breder scala aan investeringen en voelt betrouwbaarder.
Op vrijdag 30 december 2016 11:52 schreef Gijsbertus het volgende: Als je naar je investments gaat kun je per investering aangeven tegen welk % je het wilt verkopen (discount/ mark up). Daarna klik op je winkelwagentje met dat groene pijltje.
Bedankt!, ik heb alles meteen maar in de verkoop gezet met hier en daar een flinke korting
Weer een signaal dat in gesprek gaan met de AFM helpt!
Ja, de AFM slaat nu zeker de goede weg in en onze inzet om helderheid en transparantie te krijgen begint zijn vruchten af te werpen. Ook de helderheid over wat en wanneer iets wanbetaling is. “Het is gebruikelijk, bijvoorbeeld onder Basel II-wetgeving (die geldt voor banken), om achterstanden van meer dan 90 dagen te kwalificeren als een wanbetaling. De AFM verwacht dat platformen hierbij aansluiten en inzichtelijk maken wat het effect is van wanbetalingen en kosten op het uiteindelijke netto rendement.” Dat maakt de resultaten en de vergelijking van de platformen ook een stuk eerlijker en transparanter. Ook zet de AFM er gelukkig enige druk op “De AFM zal in het voorjaar van 2017 vaststellen of de crowdfundingplatformen voldoende stappen hebben gezet in het geven van een realistisch beeld van de risico’s en de zorgvuldige presentatie daarvan.” En zo niet, dan moet het afgedwongen worden! Ik denk dat we het lang genoeg vriendelijk gevraagd hebben. Gelukkig hebben overigens verschillende platformen wel geluisterd en al stappen in de goede richting gezet.
Ik doe mee met het glutenvrij-project op GvE. Marges zijn erg klein in de afgelopen jaren maar ik ga er vanuit dat er via het pensioen nog makkelijk 50k te halen is mocht het fout gaan, al is de er natuurlijk altijd nog een risico op overlijden aanwezig.
Edit: Volgens cbs leeft een 65-jarige gemiddeld nog 21.4 jaar. Aangezien mevrouw nog in prima conditie is, want anders ga je hier niet aan beginnen, haalt ze vast wel de 73 jaar en tegen die tijd moet het geld wel terug zijn.
Alleen het slechte eigen vermogen zit me niet lekker
[ Bericht 19% gewijzigd door Mynheer007 op 30-12-2016 15:00:16 ]
Op vrijdag 30 december 2016 14:51 schreef Mynheer007 het volgende: Ik doe mee met het glutenvrij-project op GvE. Marges zijn erg klein in de afgelopen jaren maar ik ga er vanuit dat er via het pensioen nog makkelijk 50k te halen is mocht het fout gaan, al is de er natuurlijk altijd nog een risico op overlijden aanwezig.
Edit: Volgens cbs leeft een 65-jarige gemiddeld nog 21.4 jaar. Aangezien mevrouw nog in prima conditie is, want anders ga je hier niet aan beginnen, haalt ze vast wel de 73 jaar en tegen die tijd moet het geld wel terug zijn.
Alleen het slechte eigen vermogen zit me niet lekker
Ik zie zulke opmerkingen vaker dat t geld wel terug moet komen aangezien ze (in dit geval) pensioen danwel in loondienst kunnen. Ik krijg alleen steeds vaker het idee dat dit 'wishful thinking' is aan de berichten rondom defaults en dat er niets te halen is te zien. Komt dat omdat vooral de probleemgevallen langskomen of klopt mijn gevoel hier?
@NRDZ De broodsnijert.... teruglopende winst valt nog te bezien. cijfers 2016 gaan t/m Q3. vraag blijft: vanwaar oplopende kosten dit jaar. wat is onder dat kopje geplaatst? schuld iid groot, doch teruglopend disclaimer: als er met cijfers gekloot is, heb ik niks gezegd
Op vrijdag 30 december 2016 15:44 schreef bleyenburg het volgende: Verder over de broodsnijert: laag bedrag. website: simpel maar effectief alle contactgegevens aanwezig incl. 06 nummer.
Tenzij NRDZ met nog meer argumenten tegen komt, stop ik er toch een klein bedragje in.
Ik heb er nog eens verder naar gekeken. Ik zie geen andere zaken dan reeds genoemd. Om nog iets positiefs te noemen zijn negatieve eigen vermogen neemt door de jaren heen wel wat af. (wordt minder negatief) Heb toch het vermoeden dat dit een gedwongen rekening courant aflossing is waar nu een CF lening voor gezocht wordt.
Volgens mij is er niet zo veel december actie aan. Volgens mij is het 4% omdat de looptijd 4 jaar is.
Dat werkt al een aantal maanden niet zo meer. Lendahand geeft de helft van de rente die zij ontvangen aan de investeerders. Normaal krijg je inderdaad 3,25% voor leningen van Maxima. De 4% is dus zeker een extra-tje.
Ja, de AFM slaat nu zeker de goede weg in en onze inzet om helderheid en transparantie te krijgen begint zijn vruchten af te werpen. Ook de helderheid over wat en wanneer iets wanbetaling is. “Het is gebruikelijk, bijvoorbeeld onder Basel II-wetgeving (die geldt voor banken), om achterstanden van meer dan 90 dagen te kwalificeren als een wanbetaling. De AFM verwacht dat platformen hierbij aansluiten en inzichtelijk maken wat het effect is van wanbetalingen en kosten op het uiteindelijke netto rendement.” Dat maakt de resultaten en de vergelijking van de platformen ook een stuk eerlijker en transparanter. Ook zet de AFM er gelukkig enige druk op “De AFM zal in het voorjaar van 2017 vaststellen of de crowdfundingplatformen voldoende stappen hebben gezet in het geven van een realistisch beeld van de risico’s en de zorgvuldige presentatie daarvan.” En zo niet, dan moet het afgedwongen worden! Ik denk dat we het lang genoeg vriendelijk gevraagd hebben. Gelukkig hebben overigens verschillende platformen wel geluisterd en al stappen in de goede richting gezet.
Heel fijn om te horen dat CF in Nederland steeds meer verbeterd. Nu hopen dat er weer mooie projecten komen.
Dat werkt al een aantal maanden niet zo meer. Lendahand geeft de helft van de rente die zij ontvangen aan de investeerders. Normaal krijg je inderdaad 3,25% voor leningen van Maxima. De 4% is dus zeker een extra-tje.
Oke, maar bij de lening die ik heb voor 3.25% zijn de looptijden korter dan 4 jaar. Volgens mij loopt de rente op als de looptijd langer is. Maar misschien is dat dan toeval.
Op vrijdag 30 december 2016 17:16 schreef Horsemen het volgende: Oke, maar bij de lening die ik heb voor 3.25% zijn de looptijden korter dan 4 jaar. Volgens mij loopt de rente op als de looptijd langer is. Maar misschien is dat dan toeval.
Voor projecten van 30 mnd t/m 48 mnd is de rente normaal 3,25%. Projecten t/m 24 mnd is 3,00%
Wederom voor de zelfde vestiging alleen nu aangevraagd door de franchisenemer tbv de inboedel en formule.
Die heer Sheng maakt daar volgens mij zijn eerste klapper en steekt alvast 140k in zijn zak. Oke, hij heeft er (gaat er?) een nieuwe inventaris in geplaatst maar ik denk dat hij grofweg 100k aan winst maakt. Slim gedaan. Als het mis gaat koopt hij voor een fractie van die waarde de boel weer terug.
Gelukkig zit ik in de lening met als onderpand de 1e hypotheek op het bedrijfspand.
Dit is ook een soort van stapel financiering maar dit keer zonder bank. Of dit minder erg is voor de investeerders in deze nieuwe lening wens ik te betwijfelen. Ik laat hem in ieder geval aan mij voorbij gaan.
Wederom voor de zelfde vestiging alleen nu aangevraagd door de franchisenemer tbv de inboedel en formule.
Die heer Sheng maakt daar volgens mij zijn eerste klapper en steekt alvast 140k in zijn zak. Oke, hij heeft er (gaat er?) een nieuwe inventaris in geplaatst maar ik denk dat hij grofweg 100k aan winst maakt. Slim gedaan. Als het mis gaat koopt hij voor een fractie van die waarde de boel weer terug.
Gelukkig zit ik in de lening met als onderpand de 1e hypotheek op het bedrijfspand.
Dit is ook een soort van stapel financiering maar dit keer zonder bank. Of dit minder erg is voor de investeerders in deze nieuwe lening wens ik te betwijfelen. Ik laat hem in ieder geval aan mij voorbij gaan.
Starter in de horeca, zonder ondernemerservaring , veel te lage rente.
Starter in de horeca, zonder ondernemerservaring , veel te lage rente.
staat nu op internet als cafe cafetaria de Zalm, geen recensies, vindt het geen uitnodigend pand, en locatie is ook maar gewoon. In mijn ogen is het en blijft het een dorps snackbar. Je kan hier waarschijnlijk best wel je brood mee verdienen, ik snap de aansluiting en voordeel bij een franchise snackbar keten niet zo. Deze zijn vaak beperkt in omvang, en hebben geen landelijk uitstraling als de Mac of Burgerking. Misschien enige voordelen op het gebied van financiering, systemen en inkoop, maar hiertegenover staat de fee. Heeft iemand weleens gehoord van de plazafood keten of de anytime keten van de Hanos. Ga je daar eten vanwege de keten, assortiment, inrichting of gewoon omdat je frites & snacks wilt en hij dichtbij zit.
De snackbar, waar ik ' af en toe' ahum... kom, heeft ook gezonde snacks, broodjes, goeie hamburgers, een afgescheiden eetgedeelte met keurige inrichting, en een prima koffie apparaat. Goeie website & facebook, via web bestellen en betalen.
De familie regelt alles zelf, zijn flexibel, creatief, werken hard, en kunnen er goed van leven
Inderdaad de franchise gever maakt een 100Kklapper
Precies, ze hebben alle vrijheid om de franchisefee even om hoog te gooien. Als je risico wil nemen met geld dan moet je ten minste er zelf garant voor durven te staan...of je moet een bestaand concept of uitermate goed plan hebben en dat is hier ook niet het geval.
Waarom deze formule, als je overtuigd bent van het succes van de hamburgertent, maak een goed plan, zoek een goede locatie, zoek financiers op welke manier dan ook, en ga aan de gang. Evt via franchise via de MAC, of de Pizzahut mannen. Nu leg je het 'risico' bij anderen neer voor wat betreft de exploitatie, terwijl je, als je overtuigd bent van je succes, je als eigenaar ook alle winst jou toekomt. Nu lijkt het alsof je met een fooi genoegen neemt en de winst naar de deelnemers gaat. Durven ze het risico niet te lopen. 125k voor een vestiging moet toch wel bij elkaar te sprokkelen zijn.
Ik kan altijd nog meedoen met de derde vestiging. Tevens wil ik gaarne weten wie de personen achter dit concept zijn. Verleden, ervaring etc.
Op vrijdag 30 december 2016 17:11 schreef djh77 het volgende: Heeft iemand al eens een hypotheekakte van CCF gezien? Ik mis deze voor het project Melo en Ool's in het dashboard.
Deze en Melo. Andere voorbeelden heb ik niet. In de leningovereenkomst staat dat er een hypotheek wordt gevestigd. Ik heb wel bericht gehad dat de lening is uitbetaald, maar zie geen hyp. Akte. Ik hoop wel dat deze is ingeschreven voordat de lening is uibetaald ogv advies/richtlijn AFM
Deze en Melo. Andere voorbeelden heb ik niet. In de leningovereenkomst staat dat er een hypotheek wordt gevestigd. Ik heb wel bericht gehad dat de lening is uitbetaald, maar zie geen hyp. Akte. Ik hoop wel dat deze is ingeschreven voordat de lening is uibetaald ogv advies/richtlijn AFM
Op 1 december heb ik bericht gehad dat de lening definitief is geworden na twee weken en dat het geld die dag nog zou worden uitgeboekt. Dan zijn er twee mogelijkheden: het huisje is nog niet gekocht en het geld staat op de derdenrekening van de notaris; of het huisje is gekocht, de hypotheek gevestigd maar de akte moet nog op de site worden geplaatst. Hopelijk geen andere versie
Bij al die Bregjes, Cubanita's die we voorbij zien komen op HCN zal dat niet anders zijn denk ik.
Klopt, maar deze ketens, hebben een echt duidelijk concept & formule. Als ik de pitches hiervan teruglees, maken alle lopende Bregjes & Cubanitas winst. Hoeveel is natuurlijk vraag twee, maar een markt voor het uit eten gaan voor nog geen ¤ 20 pp is aanwezig. Denk aan de Happy Italy;s. etc. Ik denk dat Bregje & Cubanita aardig voorop lopen in deze markt, en dat hij zijn marktpositie aan het veroveren is. Ik zie dat BIgBread nog niet doen.
Op 1 december heb ik bericht gehad dat de lening definitief is geworden na twee weken en dat het geld die dag nog zou worden uitgeboekt. Dan zijn er twee mogelijkheden: het huisje is nog niet gekocht en het geld staat op de derdenrekening van de notaris; of het huisje is gekocht, de hypotheek gevestigd maar de akte moet nog op de site worden geplaatst. Hopelijk geen andere versie
Van de week ff mailen naar CCF voor terugkoppeling?
Klopt, maar deze ketens, hebben een echt duidelijk concept & formule. Als ik de pitches hiervan teruglees, maken alle lopende Bregjes & Cubanitas winst. Hoeveel is natuurlijk vraag twee, maar een markt voor het uit eten gaan voor nog geen ¤ 20 pp is aanwezig. Denk aan de Happy Italy;s. etc. Ik denk dat Bregje & Cubanita aardig voorop lopen in deze markt, en dat hij zijn marktpositie aan het veroveren is. Ik zie dat BIgBread nog niet doen.
Dat zijn duidelijke verschillen inderdaad. Ik heb daarom bij diverse HCN projecten meegedaan. Bij die jongen in Big Bread niet. Ondanks dat ik wel het idee heb dat het een hele harde werker is en er vol voor zal gaan. Een goede patatboer verdient meer dan een toprestaurant met sterren zegt men wel eens. Toch maar even niet. Bij de 'huisbaas' heb ik beide keren geīnvesteerd. Komt wel goed met deze man
Ik vind het een beetje vreemd dat er staat dat hr Liu zelf 80k zegt in te leggen maar dat er later staat dat dat 40k is. De andere 40k is een achtergestelde lening van de familie. Dat vind ik nogal een verschil.
Uiteindelijk heeft hij dus een lening van 100k, moet hij over 100 rente betalen en 100k aflossen. En legt hij dus 'maar' 40k in (misschien ook nog wel middels een PL).
Ik vind het een beetje vreemd dat er staat dat hr Liu zelf 80k zegt in te leggen maar dat er later staat dat dat 40k is. De andere 40k is een achtergestelde lening van de familie. Dat vind ik nogal een verschil.
Uiteindelijk heeft hij dus een lening van 100k, moet hij over 100 rente betalen en 100k aflossen. En legt hij dus 'maar' 40k in (misschien ook nog wel middels een PL).
Volgens de informatie is de 40k van familie aflossingsvrij tegen rente van 0%.
[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 31-12-2016 15:35:28 ]
Oke, duidelijk. Ik volg ze pas twee maanden maar weer wat geleerd vandaag
Het verschilt overigens per land/organisatie, voor Cambodja is dit hoger dan normaal. Maar ik heb ook de laatste paar maanden geīnvesteerd tegen 4% voor 12 maanden in Kenia, Zambia, enz. en tegen 4,25 voor 36 maanden in Colombia...
Iedereen een gelukkig, voorspoedig en leerzaam 2017 gewenst!!
Ach, vermogensrendementsheffing wordt geheven over een fictief rendement: 4%, en daar 30% belasting over, dus ik denk dat het de belasting dienst een worst zal zijn of er nu rente vergoed wordt of niet.
Ach, vermogensrendementsheffing wordt geheven over een fictief rendement: 4%, en daar 30% belasting over, dus ik denk dat het de belasting dienst een worst zal zijn of er nu rente vergoed wordt of niet.
Ja, in zoverre is het niet handig (als de familie in NL woont) zij worden belast tegen fictief rendement (ook evt lagere in 2017) en hij heeft geen kostenpost... Plus bij renteloze leningen in familiesfeer merkt de belastingdienst het verschil met de marktrente als schenking aan (valt evt nog binnen de schenkingsvrijstelling).
Vandaag ook 'ns rustig de brief van de AFM doorgelezen. Die zet in op het inzichtelijk maken van risico's en meer transparantie. Prima! Ik zou het goed vinden als een 90-dagen belatingsachterstand als wanbetaling aangemerkt zou worden. Bij de berekening van het rendement richting de consument zouden de platforms dan wel in die gevallen alle verwachtte toekomstige termijnen moeten wegstrepen. Platforms die dat niet doen (zoals GVE) creëren een situatie waarin het rendement van een consument daalt naarmate de status van wanbetaling voortduurt. Dat vind ik persoonlijk niet transparant. Het geeft natuurlijk wel mooiere rendementscijfers.
Op zondag 1 januari 2017 00:18 schreef Horsemen het volgende: De beste wensen voor 2017 met gezondheid, geluk, mooie projecten en weinig defaults!
Ook van mij!
En ik denk dat 2016 ook niet eens zo slecht is geweest hier.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Iedereen de beste wensen voor 2017. Laten we hopen op een mooi crowdfundjaar met uiteraard goede projecten icm een scherpe kritische blik van de AFM en hier op het forum!
Nou lijkt het mij dat dit hele verhaal op zich, als de 1e en 2e hypotheek verstrekt worden, voor de investeerders geen probleem zou moeten zijn. Aan de andere kant zit ik ook niet op fraude gevalletjes en faillissementen te wachten. Hoe kijken jullie hier naar?
Ik twijfel nog een beetje mbt dit SiG project? Hier nog mensen die hun mening erover willen geven en dan met name het verhaal eromheen en of daar voor ons als investeerders nog risico's aan zitten?
Ik twijfel nog een beetje mbt dit SiG project? Hier nog mensen die hun mening erover willen geven en dan met name het verhaal eromheen en of daar voor ons als investeerders nog risico's aan zitten?
Volgens CCF zijn de hypotheek aktes gepasseerd. Vreemd genoeg heeft CCF besloten dat de aktes niet tbv de investeerders worden gepubliceerd .
[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 02-01-2017 11:01:03 ]
SPOILER
Volgens CCF zijn de hypotheek aktes gepasseerd. Vreemd genoeg heeft CCF besloten dat de aktes niet voor de investeerders worden gepubliceerd .
Raar verhaal. De investeerders hebben hier m.i. gewoon recht op. Op deze manier heb je dus en geen enkel bewijs dat het gepasseerd is en je kunt het ook niet nalezen en beoordelen of het juist en op de afgesproken manier gepasseerd is. Een hele slecht zaak.
Raar verhaal. De investeerders hebben hier m.i. gewoon recht op. Op deze manier heb je dus en geen enkel bewijs dat het gepasseerd is en je kunt het ook niet nalezen en beoordelen of het juist en op de afgesproken manier gepasseerd is. Een hele slecht zaak.
Laat ze dat in ieder geval aan de investeerders melden via hun site dat de aktes gepasseerd zijn, en hierbij de kerndata nr datum, notaris etc vermelden. Hypotheekaktes kun jezelf via het register checken of ze inderdaad zijn ingeschreven
Ik las op de site van CCF dat zij 12 maanden rente vragen aan de ondernemer bij vervroegde aflossing. Maar een deel hiervan wordt doorgestort aan de investeerders.
Op maandag 2 januari 2017 13:18 schreef djh77 het volgende: Ik las op de site van CCF dat zij 12 maanden rente vragen aan de ondernemer bij vervroegde aflossing. [ afbeelding ] Maar een deel hiervan wordt doorgestort aan de investeerders.
Klopt, voor de leningen aangegaan na 01-10-2016. 6 maanden voor investeerder en 6 maanden rente voor Collin. Zie artikel algemene voorwaarden. Voor leningen van voor die tijd is het 3 maanden rente voor de investeerder en ik weet niet exact wat Collin bij vervroegd aflossen van leningen van voor 30-09-2016 krijgt.
Uit Algemene voorwaarden Collin van 30-10-2016 10.1. Geldnemer mag de Lening tussentijds volledig aflossen. Investeerders zijn in geval van iedere vervroegde aflossing (vrijwillig of ten gevolge van een Opeisingsgrond) gerechtigd tot het uitstaande bedrag van hun Investering te vermeerderen met een vergoeding van zes rentetermijnen over het uitstaande bedrag van de Investering op het moment van vervroegde aflossing. Voorts is Collin in geval van iedere vervroegde aflossing (vrijwillig of ten gevolge van een Opeisingsgrond) gerechtigd tot een vergoeding van zes rentetermijnen over het uitstaande bedrag van de Investering op het moment van vervroegde aflossing. Gedeeltelijke vervroegde aflossing is niet toegestaan. Een verzoek tot vervroegde aflossing dient schriftelijk te worden gedaan bij Collin. Na diens verzoek ontvangt Geldnemer van Collin een specificatie van het verschuldigde bedrag, de vervaldatum voor de betaling en betalingsgegevens zoals kenmerk, rekeningnummer en tenaamstelling. De vervaltermijn is de eerstvolgende incassodatum of, als deze minder dan 15 kalenderdagen in de toekomst ligt, 15 kalenderdagen na dagtekening.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-01-2017 14:03:08 ]
En de eerste nieuwe GVE voor 2017: Geldvoorelkaar @geldvoorelkaar Voor de opstart van Nationale Notaris Academy wordt een financiering van ¤ 125.000,- gezocht | 36 mnd | 7% | Class 5 http://ow.ly/x00K307BQMT
En de eerste nieuwe GVE voor 2017: Geldvoorelkaar @geldvoorelkaar Voor de opstart van Nationale Notaris Academy wordt een financiering van ¤ 125.000,- gezocht | 36 mnd | 7% | Class 5 http://ow.ly/x00K307BQMT
Heeft al reeds een project lopen (~15/60). Groei in de nieuwe pitch is beduidend minder dan in die van 2015.
En het e.v. is omlaag geduikeld van 120.000 naar 24000. Wat mij betreft weer een mooi verpakte "groeifinanciering", die naar goed gebruik in no time vol was.
En het e.v. is omlaag geduikeld van 120.000 naar 24000. Wat mij betreft weer een mooi verpakte "groeifinanciering", die naar goed gebruik in no time vol was.
Ik verwacht dat de cashflow de komende 3 jaar nog wel voldoende zal zijn om de schuld af te betalen dus ik doe ook mee, al heb ik zo mijn twijfels.
Ik denk dat ze een deel van het geld wel deels zullen gebruiken om wat oude gaatjes te dichten. Ach ja. Prognoses. Ik weet niet beter dan dat ze toch nooit gehaald worden.
Ander punt van aandacht: dat pandrecht op de debiteuren. Bij een gemiddelde betaaltermijn van 30 dagen zal er zo'n 180K gemiddeld open staan. Da's niet echt toereikend als dekking voor beide leningen.......
(ik doe trouwens ook mee, maar heb er eigenlijk alweer een beetje spijt van).
Ik denk dat ze een deel van het geld wel deels zullen gebruiken om wat oude gaatjes te dichten. Ach ja. Prognoses. Ik weet niet beter dan dat ze toch nooit gehaald worden.
Ander punt van aandacht: dat pandrecht op de debiteuren. Bij een gemiddelde betaaltermijn van 30 dagen zal er zo'n 180K gemiddeld open staan. Da's niet echt toereikend als dekking voor beide leningen.......
(ik doe trouwens ook mee, maar heb er eigenlijk alweer een beetje spijt van).
Als ik het goed lees, geldt het pandrecht op debiteuren alleen voor deze tweede lening. Bij de eerste lening zijn de 5 filialen verpand. Als het echt mis gaat kan je denk ik beter de debiteuren als onderpand hebben, dus in de tweede lening van 125k zitten. Afijn ik laat deze toch graag aan anderen. Mijn eerste lening in 2017 moet nog komen. Iedereen trouwens nog de beste wensen voor in 2017!
Als ik het goed lees, geldt het pandrecht op debiteuren alleen voor deze tweede lening. Bij de eerste lening zijn de 5 filialen verpand. Als het echt mis gaat kan je denk ik beter de debiteuren als onderpand hebben, dus in de tweede lening van 125k zitten. Afijn ik laat deze toch graag aan anderen. Mijn eerste lening in 2017 moet nog komen. Iedereen trouwens nog de beste wensen voor in 2017!
Welke specifieke zekerheden kunt u inbrengen? Als zekerheid voor deze lening worden de boekvorderingen op de debiteuren verpand. Deze zijn eveneens verpand als zekerheid voor de reeds lopende lening (nummer 11257).
Welke specifieke zekerheden kunt u inbrengen? Als zekerheid voor deze lening worden de boekvorderingen op de debiteuren verpand. Deze zijn eveneens verpand als zekerheid voor de reeds lopende lening (nummer 11257).
Ik zie het nu. Wel vreemd want bij de eerste lening staat.
De Nationale Notaris Holding BV heeft geen private meerderheidsaandeelhouders. In privé wordt er niet getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid ten behoeve van de te verstrekken lening. Als vervangende zekerheid wordt door de Nationale Notaris Holding BV het 49% belang in 5 notariskantoren verpand. De ratings van deze kantoren zijn respectievelijk: Alkmaar G-PD 0,54% en Creditsafe score 33 punten; Apeldoorn G-PD 0,05% en Creditsafe score 23 punten; Arnhem G-PD 3,62% en Creditsafe score 25 punten; Delft G-PD 0,56% en Creditsafe geen punten (jaarcijfers te oud) en Eindhoven G-PD 0,04% en Creditsafe score 30 punten.
Dus de mensen van lening 1 hebben de debiteuren ongevraagd erbij gekregen als onderpand. Ben benieuwd of de verpanding van de filialen voor deze investeerders in lening 1 ook op de juiste wijze geregeld is. Zou wel eens een verpanding a la KOM kunnen zijn. Wel in de pitch opgeschreven maar niet op de juiste wijze uitgewerkt en geregistreerd.
Wie zit er in lening 1? Misschien zaak om even na te vragen hoe het zit met de verpanding van de filialen.
Ik zie het nu. Wel vreemd want bij de eerste lening staat.
De Nationale Notaris Holding BV heeft geen private meerderheidsaandeelhouders. In privé wordt er niet getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid ten behoeve van de te verstrekken lening. Als vervangende zekerheid wordt door de Nationale Notaris Holding BV het 49% belang in 5 notariskantoren verpand. De ratings van deze kantoren zijn respectievelijk: Alkmaar G-PD 0,54% en Creditsafe score 33 punten; Apeldoorn G-PD 0,05% en Creditsafe score 23 punten; Arnhem G-PD 3,62% en Creditsafe score 25 punten; Delft G-PD 0,56% en Creditsafe geen punten (jaarcijfers te oud) en Eindhoven G-PD 0,04% en Creditsafe score 30 punten.
Dus de mensen van lening 1 hebben de debiteuren ongevraagd erbij gekregen als onderpand. Ben benieuwd of de verpanding van de filialen voor deze investeerders in lening 1 ook op de juiste wijze geregeld is. Zou wel eens een verpanding a la KOM kunnen zijn. Wel in de pitch opgeschreven maar niet op de juiste wijze uitgewerkt en geregistreerd.
Wie zit er in lening 1? Misschien zaak om even na te vragen hoe het zit met de verpanding van de filialen.
Bij lening 1 wordt inderdaad helemaal niet gesproken over verpanding van boekvorderingen. Wel die filialen (aandelen in?) maar dat is iets heel anders. Al met al stelt dat pandrecht voor lening 2 dus blijkbaar weinig voor. Ik ga maar eens wat vragen stellen. Lekker begin weer van het nieuwe jaar.
Ook ik heb de balans over 2016 opgemaakt. Het was voor mij het jaar waarin ik ben begonnen met crowdlending, met mijn eerste investering in januari. Mijn portfolio is dus gedurende het jaar gegroeid van nul, naar nu ondertussen 70 lopende projecten. Ik kom voor heel 2016 op een netto rendement (= (totaal ontvangen rente - kosten - defaults) / (gemiddeld uitstaand bedrag gedurende het jaar) ) van 5,0%. Ben hier best tevreden mee, zeker gezien het feit dat dit mijn eerste jaar was waardoor het rendement nog door verschillende factoren werd gedrukt: - Alle projecten hadden in 2016 hun aanloopperiode van gemiddeld 2 maanden voordat de eerste rente wordt uitgekeerd, - Relatief veel kosten door projecten bij platformen die alle kosten bij aanvang in rekening brengen, en - Nog geen rendement van projecten met een aflossingsvrije periode.
En die KAISR op nummer een die heeft er een potje van gemaakt. Ik had er ook een besteld net voor de zomer. Bleek het te gaan om een geschonden patent waardoor ze niet uit mochten leveren. Vervolgens heel lang aan het lijntje gehouden omdat ze met een model update zouden komen. Toen heb ik mijn PayPal betaling betwist en gelukkig ben ik in het gelijk gesteld. Overigens kwam PayPal kort daarna met een statement dat crowdfunding projecten niet meer onder de claimgarantie vallen.
Maanden na het gedoe kwam ook KAISR met de mogelijkheid tot een refund en voor zover ik weet zijn ze daar nog steeds mee bezig en leveren ze alleen uit buiten de EU.
Dan kun je dus wel bovenaan in het staatje staan, maar als je je zaakjes niet op orde hebt dan verdien je die 'titel' mijns inziens niet. (En bovendien is Indiegogo een platform waar je betaalt voor een product en is het geen P2P lending).
In mijn ogen horen ze er allemaal niet in thuis. Een succesvol project is namelijk pas succesvol als alle afspraken zijn nagekomen. Er horen dus alleen maar afgeronde (en dus volledig afgeloste) projecten in een lijst met succesvolle projecten 2016.
Nieuwe incentive voor mensen die overwegen om te beginnen met investeren via Lendahand: 25EURO gratis als je een nieuw account aanmaakt (actie geldig in januari) https://www.lendahand.com/nl-nl/25e-actie/
@All, ik heb nog geen sponsoring dit jaar voor de server.
Kosten: $7.26 per maand voor de server E7.49 per jaar voor het domein ex btw
Per jaar dus $7.26*12=87.12 dollar. Paypal rekent 1 Euro = 1,01 Amerikaanse dollar Is dan 86.26 per jaar + domein a 7.49*1.21 = 95.32 per jaar, of 7.94 per maand.
Zou het fijn vinden als ik niet veel hoef te regelen, de mailer is voor mij een bij-project. Als iemand de donaties kan regelen en 95 naar mij kan overmaken met per maand welke regel de donateur in de mail wil, dan is dat wat mij betreft ideaal.
[ Bericht 0% gewijzigd door ĩ op 03-01-2017 15:36:26 ]
Kosten: $7.26 per maand voor de server E7.49 per jaar voor het domein ex btw
Per jaar dus $7.26*12=87.12 dollar. Paypal rekent 1 Euro = 1,01 Amerikaanse dollar Is dan 86.26 per jaar + domein a 7.49*1.21 = 95.32 per jaar, of 7.94 per maand.
Zou het fijn vinden als ik niet veel hoef te regelen, de mailer is voor mij een bij-project. Als iemand de donaties kan regelen en 95 naar mij kan overmaken met per maand welke regel de donateur in de mail wil, dan is dat wat mij betreft ideaal.
Kunnnen we het bedrag niet proberen te funden via een website als http://nl.dreamordonate.com/? Je betaald een klein beetje transactiekosten maar het verhelpt wel een hoop administratieve rompslomp.
Kunnnen we het bedrag niet proberen te funden via een website als http://nl.dreamordonate.com/? Je betaald een klein beetje transactiekosten maar het verhelpt wel een hoop administratieve rompslomp.
5% is best veel, niet? Platform/idee ziet er goed uit. Zijn er meer? Of accepteren we 5%?
Even een vraagje. Begin vorig jaar was ik begonnen met crowdfunding en heb ik aan een aantal projecten meegedaan. In de zomer heb ik nog wat geld in een aantal gestoken. Toen was echter binnen een paar minuten alle leuke projecten vol, ik deed het met name via Collin.
Inmiddels ben ik naar het buitenland verhuisd en had ik de mailing stopgezet, omdat als de projecten live gingen het bij mij 4:00 was. Omdat ik over een aantal jaar wel weer terug naar Nederland ga heb ik gewoon nog een Nederlandse bankrekening en wil ik eigenlijk wel investeren, maar wat zouden dan de opties zijn? Is het nog steeds zo'n gekkenhuis met inschrijven? Of zijn er aanbieders die later online komen?
Ik beken schuld😶. Ik doe ook maar met een klein bedragje mee maar het blijft een riskant verhaal.
At your service
quote:
Op dinsdag 3 januari 2017 13:42 schreef OpDieFiets het volgende: Ook ik heb de balans over 2016 opgemaakt. Het was voor mij het jaar waarin ik ben begonnen met crowdlending, met mijn eerste investering in januari. Mijn portfolio is dus gedurende het jaar gegroeid van nul, naar nu ondertussen 70 lopende projecten. Ik kom voor heel 2016 op een netto rendement (= (totaal ontvangen rente - kosten - defaults) / (gemiddeld uitstaand bedrag gedurende het jaar) ) van 5,0%. Ben hier best tevreden mee, zeker gezien het feit dat dit mijn eerste jaar was waardoor het rendement nog door verschillende factoren werd gedrukt: - Alle projecten hadden in 2016 hun aanloopperiode van gemiddeld 2 maanden voordat de eerste rente wordt uitgekeerd, - Relatief veel kosten door projecten bij platformen die alle kosten bij aanvang in rekening brengen, en - Nog geen rendement van projecten met een aflossingsvrije periode.
Benieuwd wat 2017 gaat brengen!
Daarom moet je een goede op IVM altijd meepakken in mijn ogen. Dat ze daar geen kosten rekenen is risicoloos extra rendement! Zijn er eigenlijk nog meer degelijke platformen die geen kosten rekenen voor investeerders dat iemand weet
In mijn ogen horen ze er allemaal niet in thuis. Een succesvol project is namelijk pas succesvol als alle afspraken zijn nagekomen. Er horen dus alleen maar afgeronde (en dus volledig afgeloste) projecten in een lijst met succesvolle projecten 2016.
Ze moeten het gewoon top100 van projecten die het meeste geld op wisten te halen noemen. Interessant dat KOM er trouwens niet meer in staat, vorige jaar nog wel 2 keer.
Op dinsdag 3 januari 2017 16:05 schreef Zocalo het volgende: Even een vraagje. Begin vorig jaar was ik begonnen met crowdfunding en heb ik aan een aantal projecten meegedaan. In de zomer heb ik nog wat geld in een aantal gestoken. Toen was echter binnen een paar minuten alle leuke projecten vol, ik deed het met name via Collin.
Inmiddels ben ik naar het buitenland verhuisd en had ik de mailing stopgezet, omdat als de projecten live gingen het bij mij 4:00 was. Omdat ik over een aantal jaar wel weer terug naar Nederland ga heb ik gewoon nog een Nederlandse bankrekening en wil ik eigenlijk wel investeren, maar wat zouden dan de opties zijn? Is het nog steeds zo'n gekkenhuis met inschrijven? Of zijn er aanbieders die later online komen?
We krijgen op dit forum regelmatig nieuwe projecten van Collin te zien voordat deze op de website worden gepubliceerd. Ik zou je adviseren om dit forum in de gaten te houden. Anders zul je het met de restjes moeten doen.
Op dinsdag 3 januari 2017 16:07 schreef Fundvlees het volgende: Daarom moet je een goede op IVM altijd meepakken in mijn ogen. Dat ze daar geen kosten rekenen is risicoloos extra rendement! Zijn er eigenlijk nog meer degelijke platformen die geen kosten rekenen voor investeerders dat iemand weet
Ja, LAH
quote:
Wat kost het om te investeren via Lendahand?
Er zijn geen kosten verbonden aan de inschrijving via ons platform, het verstrekken van leningen via iDeal, aan de terugbetaling ervan op jouw persoonlijke wallet of aan het overmaken van de terugbetalingen naar jouw bankrekening. Alleen als je met creditcard betaalt, worden er transactiekosten in rekening gebracht: 0,6% + ¤0,20.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ter info, update, vlgs CCF is de hypo akte aanwezig, dus daar gaan we vanuit, verwacht nog een mededeling van CCF aan de investeerders
[ Bericht 11% gewijzigd door peterc op 03-01-2017 16:52:21 ]
Beste Calex.Wij werken gewoon mee in de 1e vestiging zonder salaris. De pilotstore wordt een franchisevestiging waar de deelnemers beslissen wat er gebeurt. De betalingen zullen beheerd worden door een accountantskantoor en de deelnemer heeft er inzage in.
Voor ons is het belangrijk dat we de 1e vestiging kunnen openen en ons concept tot een succes maken.
We kunnen de franchisfee niet omhoog gooien omdat het in de overeenkomst zal worden vastgelegd. Wij hebben een goed concept en leggen zelf ook veel geld in de 1e vestiging (35.000 euro eigen vermogen en 35.000 euro van zakelijke partners).
Waarom deze formule, als je overtuigd bent van het succes van de hamburgertent, maak een goed plan, zoek een goede locatie, zoek financiers op welke manier dan ook, en ga aan de gang. Evt via franchise via de MAC, of de Pizzahut mannen. Nu leg je het 'risico' bij anderen neer voor wat betreft de exploitatie, terwijl je, als je overtuigd bent van je succes, je als eigenaar ook alle winst jou toekomt. Nu lijkt het alsof je met een fooi genoegen neemt en de winst naar de deelnemers gaat. Durven ze het risico niet te lopen. 125k voor een vestiging moet toch wel bij elkaar te sprokkelen zijn.
Ik kan altijd nog meedoen met de derde vestiging. Tevens wil ik gaarne weten wie de personen achter dit concept zijn. Verleden, ervaring etc.
Beste Peterc,
Helaas hebben wij geen krediet kunnen krijgen van de banken. Maar dat was al duidelijk voordat wij aanvraag deden. Wij hebben een concept ontwikkeld dat nog niet in Nederland bestaat. Een uniek hamburger restaurant dat een combinatie zal zijn tussen 2 branches.
De risico verleggen we in principe niet aan anderen omdat wij zelf ook 35.000 euro van onszelf en 35.000 euro van onze zakelijke partners inleggen en vrijwillig full-time werkzaam zullen zijn in de vestiging. Ons doel is ons franchiseconcept tot een succes maken. En daarna meer franchise vestigingen openen.
We kunnen de franchisfee niet omhoog gooien omdat het in de overeenkomst zal worden vastgelegd. Wij hebben een goed concept en leggen zelf ook veel geld in de 1e vestiging (35.000 euro eigen vermogen en 35.000 euro van zakelijke partners).
Bedankt voor de reacties hier op het forum. Voor mij blijft het echter onduidelijk wie er achter dit concept zitten; ik leg niet zomaar ¤2500,- in op basis van een site (vol met spelfouten) waarop alleen de voorletter, achternaam en een @burgerdock.nl-emailadres staat als informatie over de oprichters.
Het zou al helpen als er van iedereen een foto stond en een klein verhaaltje over hun meerwaarde voor Burgerdock. Daarnaast ben ik best bereid wat geld toe te zeggen, want ik vind het wel een leuk idee om op deze manier aan startkapitaal te komen, maar dan moet het minimum te investeren bedrag wel fors omlaag. Er is nu nog zo'n 65k nodig, knip dat op in delen van ¤250,- en ik denk dat je alleen al via het sociale netwerk van het hele team al genoeg geld kunt inzamelen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mynheer007 op 03-01-2017 18:23:35 ]
Bedankt voor de reacties hier op het forum. Voor mij blijft het echter onduidelijk wie er achter dit concept zitten; ik leg niet zo maar ¤2500,- in op basis van een site (vol met spelfouten) waarop alleen de voorletter, achternaam en een @burgerdock.nl-emailadres staat als informatie over de oprichters.
Het zou al helpen als er van iedereen een foto stond en een klein verhaaltje over hun meerwaarde voor Burgerdock. Daarnaast ben ik best bereid wat geld toe te zeggen, want ik vind het wel een leuk idee om op deze manier aan startkapitaal te komen, maar dan moet het minimum te investeren bedrag wel fors omlaag. Er is nu nog zo'n 65k nodig, knip dat op in delen van ¤250,- en ik denk dat je alleen al via het sociale netwerk van het hele team al genoeg geld kunt inzamelen.
Op google kan ik van diverse initiatiefnemers beperkt info, vinden, wat mijn collega forumlid Mynheer007 ook aangeeft een verhaaltje van jullie, een 'uittreksel' van jullie ondernemingsplan met een globale spec van de invest, liq / cashflow prognoses, progn W&V en balansen. Er is genoeg geld in de markt / op het forum.
Transparantie is een van de magic words in crowdfunding, Het volgende woord is zekerheden, maar met een goed en duidelijk plan, behoeft dit niet altijd een probleem te zijn.
Overigens, dank voor je reactie, en informeer ons verder.
Op dinsdag 3 januari 2017 16:05 schreef Zocalo het volgende: Even een vraagje. Begin vorig jaar was ik begonnen met crowdfunding en heb ik aan een aantal projecten meegedaan. In de zomer heb ik nog wat geld in een aantal gestoken. Toen was echter binnen een paar minuten alle leuke projecten vol, ik deed het met name via Collin.
Je hoeft je ook niet te beperken tot Colin. De meeste leningen die op dit forum goed worden bevonden staan hier wel een dag open, en meestal zijn die juist niet van Colin.
Op dinsdag 3 januari 2017 17:56 schreef Mynheer007 het volgende: Bedankt voor de reacties hier op het forum. Voor mij blijft het echter onduidelijk wie er achter dit concept zitten; ik leg niet zomaar ¤2500,- in op basis van een site (vol met spelfouten) waarop alleen de voorletter, achternaam en een @burgerdock.nl-emailadres staat als informatie over de oprichters. Het zou al helpen als er van iedereen een foto stond en een klein verhaaltje over hun meerwaarde voor Burgerdock. Daarnaast ben ik best bereid wat geld toe te zeggen, want ik vind het wel een leuk idee om op deze manier aan startkapitaal te komen, maar dan moet het minimum te investeren bedrag wel fors omlaag. Er is nu nog zo'n 65k nodig, knip dat op in delen van ¤250,- en ik denk dat je alleen al via het sociale netwerk van het hele team al genoeg geld kunt inzamelen.
quote:
Op dinsdag 3 januari 2017 18:29 schreef peterc het volgende: Op google kan ik van diverse initiatiefnemers beperkt info, vinden, wat mijn collega forumlid Mynheer007 ook aangeeft een verhaaltje van jullie, een 'uittreksel' van jullie ondernemingsplan met een globale spec van de invest, liq / cashflow prognoses, progn W&V en balansen. Er is genoeg geld in de markt / op het forum. Transparantie is een van de magic words in crowdfunding, Het volgende woord is zekerheden, maar met een goed en duidelijk plan, behoeft dit niet altijd een probleem te zijn. Overigens, dank voor je reactie, en informeer ons verder.
Je hoeft je ook niet te beperken tot Colin. De meeste leningen die op dit forum goed worden bevonden staan hier wel een dag open, en meestal zijn die juist niet van Colin.
Dankje. Ik ga het topic weer eens in de gaten houden
Zo begin 2017 nog even mijn stats van afgelopen jaar. in 2015 was het een drama door alle afschrijvingen. Ik zat toen op een -5% rendement. Mijn strategie heb ik in oktober 2015 aangepast en ik wist dat ik nog wat naweeën zou hebben in 2016. Dat is waar geworden. afgelopen jaar een rendement van -0,34% (na aftrek van alle kosten en afschrijvingen). Verder staat mijn teller op dit moment op 200 lopende projecten (waarvan 20 in default), 9 succesvol afgerond. In 2016 zijn er in totaal 7 van mijn projecten in Default geraakt (hoewel officieel 6, 1 betaald nog, maar is al failliet verklaard...). Van de 20 passen er ondertussen nog maar 5 in mijn huidige investeringsstrategie. Verder stop ik nu in elk project hetzelfde bedrag, waardoor het effect van een default geen extreem grote impact meer heeft op de resultaten. Dit jaar dus een klein verlies. Nu maar blijven hopen dat mijn strategie inderdaad goed uit gaat pakken en ik in 2017 een positief rendement mag halen. Op een top crowdfundjaar
Eerste nieuwe collin pak ik mee.. zeker met de geboden zekerheden. Voor de tweede vind ik het leenbedrag te hoog en inderdaad weinig zekerheden voor ons. Dan ook nog een negatief eigen vermogen en een voor mij te abstracte pitch. Ik begin wel weer in de buurt van mijn crowdfund max te raken dus misschien dat ik volgende collins sowieso over ga slaan.
Op dinsdag 3 januari 2017 19:42 schreef Dwarsindeweg het volgende: Eerste nieuwe collin pak ik mee.. zeker met de geboden zekerheden. Voor de tweede vind ik het leenbedrag te hoog en inderdaad weinig zekerheden voor ons. Dan ook nog een negatief eigen vermogen en een voor mij te abstracte pitch. Ik begin wel weer in de buurt van mijn crowdfund max te raken dus misschien dat ik volgende collins sowieso over ga slaan.
Ik ben normaal niet zo van de websites en marketing financieren en dan ook nog eens (waarschijnlijk achter) een lening van / bij de ABN AMRO..... Echter 60k materiele borgstelling op een 60k lening... plus een OVR ... lijkt eigenlijk niet veiliger te kunnen.
Goed om te lezen ben benieuwd. Er was een optie voor vervroegde terugbetaling?
Ik zou er nog niet op rekenen. Naar ik begrepen heb heeft ze ongeveer 35% minder omzet gedraaid dan de prognose uit het businessplan. Hopelijk zijn de kosten ook lager uitgepakt en is de huidige voorraad niet al te hoog meer. Als ze slim is en het is enigszins mogelijk om vervroegd terug te betalen zou dat natuurlijk wel een eventuele volgende lening makkelijker maken.
Op dinsdag 3 januari 2017 20:33 schreef namliam het volgende: Ik ben normaal niet zo van de websites en marketing financieren en dan ook nog eens (waarschijnlijk achter) een lening van / bij de ABN AMRO..... Echter 60k materiele borgstelling op een 60k lening... plus een OVR ... lijkt eigenlijk niet veiliger te kunnen.
ABN is idd de eerste Collin die ik wel meepak. De tweede is er eentje met de Rabo die ik niet mee pak.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dwarsindeweg op 03-01-2017 20:38:41 (Typo) ]
In beide gevallen gaat het om stapelfinancieringen tegen 7.0%.
In het eerste geval schijnt er privé wel wat te halen te vallen maar ik blijf er huiverig voor wanneer de waarde van een borgstelling met materiële waarde niet wordt toegelicht; Zou deze materiële waarde ook uit een aandelenpakket in het bedrijf kunnen bestaan en zo eigenlijk geen enkele waarde te vertegenwoordigen in geval van default? De financiering is slechts 60k dus ik heb er goede hoop op dat er wel wat te halen valt. Ik vraag me trouwens wel af waarom je maar 200k omzet draait met 50 shops. Gaat het hier om 50 verschillende domeinnamen of zijn het ook echt verschillende shops? Als het laatste het geval is dan kunnen ze denk ik beter de helft van de shops stoppen en alleen met degene doorgaan die meer dan 10k omzet draaien.
In het tweede geval is er volgens mij niets te halen en zeker niet als het gaat om een financiering van 500k.
Ik laat de tweede sowieso aan mijn neus voorbij gaan en over de eerste slaap ik nog een nachtje.
[ Bericht 6% gewijzigd door Mynheer007 op 03-01-2017 20:53:42 ]
Mocht je niet mee doen met de eerste dan annuleer ik misschien ook. Bij twijfel...
Er is altijd wel een spoortje van twijfel....want aan zelfs het beste project zit wel een haak of een oog. Maar bij te veel twijfels is het inderdaad beter om af te haken. Er komen gelukkig nog genoeg andere projecten langs.
Het geconsolideerde eigen vermogen na correctie van de goodwill zal per ultimo 2020 naar verwachting een solvabiliteit van 20% bereiken. Wij hanteren voorzichtigheidshalve de score Matig voor de Solvabiliteit.
Op dinsdag 3 januari 2017 19:42 schreef Dwarsindeweg het volgende: Eerste nieuwe collin pak ik mee.. zeker met de geboden zekerheden. Voor de tweede vind ik het leenbedrag te hoog en inderdaad weinig zekerheden voor ons. Dan ook nog een negatief eigen vermogen en een voor mij te abstracte pitch. Ik begin wel weer in de buurt van mijn crowdfund max te raken dus misschien dat ik volgende collins sowieso over ga slaan.
Mee eens, die eerste is aantrekkelijk alleen al door de zekerheden; die tweede roept wel heel erg veel vraagtekens op. De Rabobank is daar wel heel erg dominant aanwezig.
Op dinsdag 3 januari 2017 20:33 schreef namliam het volgende: Ik ben normaal niet zo van de websites en marketing financieren en dan ook nog eens (waarschijnlijk achter) een lening van / bij de ABN AMRO..... Echter 60k materiele borgstelling op een 60k lening... plus een OVR ... lijkt eigenlijk niet veiliger te kunnen.
Ik pak deze ook mee, om genoemde redenen, maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat het nut is van 50 (en meer) webshops?
Ik pak deze ook mee, om genoemde redenen, maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat het nut is van 50 (en meer) webshops?
Coolblue heeft het natuurlijk ook maar wil daar juist nu vanaf gaan stappen. Hun motivatie was dat de eigennaamsbekendheid nog niet goed genoeg was en ze daarom gevonden moesten worden via url's als stofzuigerwinkel.nl etc..
Het zou ook als strategisch doeleinde kunnen hebben om een soort fake concurrentie slash marktsegmentatie te bewerkstelligen. Iedereen kijtk bij meerdere webwinkels voor die iets koopt en als iemand de afweging maakt tussen twee of drie van jouw websites kom je altijd als winnaar uit de bus.
Maar ik vraag me wel af of die 50 shops niet te veel van het goede is met maar een omzet van ruim een ton.
Op dinsdag 3 januari 2017 21:32 schreef Piet__Piraat het volgende: Ik heb een zwak voor Wiebke Ben benieuwd of deze financiering ook weer goed loopt. Zo ja, ben ik er volgend jaar bij als ze weer iets nodig heeft.
Als de zaken zo goed gaan heeft ze denk ik op termijn helemaal geen financiering meer nodig
Bij lening 1 wordt inderdaad helemaal niet gesproken over verpanding van boekvorderingen. Wel die filialen (aandelen in?) maar dat is iets heel anders. Al met al stelt dat pandrecht voor lening 2 dus blijkbaar weinig voor. Ik ga maar eens wat vragen stellen. Lekker begin weer van het nieuwe jaar.
Geen reactie ontvangen op de vragen; dus inschrijving geannuleerd.
Ik zou er nog niet op rekenen. Naar ik begrepen heb heeft ze ongeveer 35% minder omzet gedraaid dan de prognose uit het businessplan. Hopelijk zijn de kosten ook lager uitgepakt en is de huidige voorraad niet al te hoog meer. Als ze slim is en het is enigszins mogelijk om vervroegd terug te betalen zou dat natuurlijk wel een eventuele volgende lening makkelijker maken.
Als 35% minder omzet 'heel goed' is, hoe noem je het dan als de prognose wordt gehaald, of zelfs overtroffen
De kosten worden denk ik vooral bepaald door de huur van de ruimte en die zal wel niet voor onderhandeling vatbaar zijn. Terugbetaling ineens zal niet zo gauw gebeuren denk ik......maar wie weet.
In beide gevallen gaat het om stapelfinancieringen tegen 7.0%.
In het eerste geval schijnt er privé wel wat te halen te vallen maar ik blijf er huiverig voor wanneer de waarde van een borgstelling met materiële waarde niet wordt toegelicht; Zou deze materiële waarde ook uit een aandelenpakket in het bedrijf kunnen bestaan en zo eigenlijk geen enkele waarde te vertegenwoordigen in geval van default? De financiering is slechts 60k dus ik heb er goede hoop op dat er wel wat te halen valt. Ik vraag me trouwens wel af waarom je maar 200k omzet draait met 50 shops. Gaat het hier om 50 verschillende domeinnamen of zijn het ook echt verschillende shops? Als het laatste het geval is dan kunnen ze denk ik beter de helft van de shops stoppen en alleen met degene doorgaan die meer dan 10k omzet draaien.
In het tweede geval is er volgens mij niets te halen en zeker niet als het gaat om een financiering van 500k.
Ik laat de tweede sowieso aan mijn neus voorbij gaan en over de eerste slaap ik nog een nachtje.
Er is altijd wel een spoortje van twijfel....want aan zelfs het beste project zit wel een haak of een oog. Maar bij te veel twijfels is het inderdaad beter om af te haken. Er komen gelukkig nog genoeg andere projecten langs.
Ik denk dat ik de eerste nog wel mee pak.
Ik twijfel over de eerste. De D&B is negatief en dat komt niet doordat het een startende onderneming is. Ook wordt nergens een reden gegeven waarom die negatief is. En waarom, als er privé al 60K is, zou ABN dan niet meer uitlenen? De omzetprognoses vind ik neigen naar een hockeystick, het is een zwaar concurrerende markt (zegt de pitch zelf al), de gemiddelde jaaromzet is nog geen 5K per webwinkel (dat zijn niet veel stormlopers dus, en hij wil er nķg meer), waarom baseert Collin zijn analyse enkel op het eerste half jaar 2016, er moeten toch minstens 10 maanden of meer bekend zijn (wat is er in de tweede helft 2016 gebeurd)... kortom: twijfel = niet doen.
Overigens hoeft er niemand zorgen te hebben dat deze niet binnen 5 minuten volzit na publicatie.
De tweede twijfel ik niet over. Dat is voor mij zeker een no go.
Ik twijfel over de eerste. De D&B is negatief en dat komt niet doordat het een startende onderneming is. Ook wordt nergens een reden gegeven waarom die negatief is. En waarom, als er privé al 60K is, zou ABN dan niet meer uitlenen? De omzetprognoses vind ik neigen naar een hockeystick, het is een zwaar concurrerende markt (zegt de pitch zelf al), de gemiddelde jaaromzet is nog geen 5K per webwinkel (dat zijn niet veel stormlopers dus, en hij wil er nķg meer), waarom baseert Collin zijn analyse enkel op het eerste half jaar 2016, er moeten toch minstens 10 maanden of meer bekend zijn (wat is er in de tweede helft 2016 gebeurd)... kortom: twijfel = niet doen.
Overigens hoeft er niemand zorgen te hebben dat deze niet binnen 5 minuten volzit na publicatie.
De tweede twijfel ik niet over. Dat is voor mij zeker een no go.
Ik twijfel ook over de eerste. Met de 50 webshops wordt vlgs mij bedoeld de afzonderlijke (omzet) groepen op de website 24horeca.nl. Je hebt dus bijv. apparatuur met de webshops brandpasta, bakplaten, bain marie etc etc. Dat zijn er in totaal wel 50. Wat me opvalt is een omzet van 141k in 2015 en 210k in 2016. Dat is nog geen 1k per werkdag incl zijn marge. Mijn inziens begonnen als een handeltje erbij, dat men nu probeert om te zetten naar een volwaardige business. Dus een forse omzetstijging is de komende jaren ook echt wel nodig.
Het verhoogd risico van CCF met het advies van D&B moet ergens vandaan komen. De borgstelling prive 60k heeft materiele waarde, in geval van spaartegoeden / liq middelen hoef je geen 25k van de bank te hebben. Dus zal het waarschijnlijk overwaarde op OG zijn. Moet haast wel wat de DGA stopt er zelf (maar) 15k in.
Bedrijven (lees prof gebruikers zoals cafe, rest, hotels, maar ook instellingen )gaan al snel naar de Hanos & Sligro, waar men dit soort producten op voorraad heeft. Tevens kunnen deze bedrijven deels op krediet hun aankopen doen. Bij 24horeca.nl zal direct boter bij de vis moeten. De particuliere markt (via Bol.com) als dat zo is, ff checken, is een prijsmarkt. Wat me opvalt is dat in de pitch ook gesproken wordt over inrichting en tuinproducten........ 24Horeca ??? Focus? 60k = voorraden 25k =werkkapitaal, de rest is peanuts ,
maandelijkse annuīteit is 2k, 24k op jaarbasis, de prognose omzet van 450k in 2017 heb je echt wel nodig, met die van 210k in 2016 gaat het niet lukken, en dan heb je de bank 25k ook nog, die betaald moet worden, als is het maar rente
verhoogd risico lijkt me wel logisch
het is dus een nu nog niet levensvatbaar bedrijf op weg helpen naar een levensvatbare status. Ik slaap er nog over, maar de pitch nog ff lezen en de ondernemer googlen.
[ Bericht 8% gewijzigd door peterc op 04-01-2017 00:37:37 ]
[..] De particuliere markt (via Bol.com) als dat zo is, ff checken, is een prijsmarkt.
Verkopen via Bol.com is alleen niet goedkoop. Een eigen website kan producten goedkoper leveren dan wanneer je een % aan Bol.com moet afstaan. Al die reclames van Bol.com kosten ook geld. Met dit soort handel kun je ķķk via Bol.com verkopen en dan hetzelfde product goedkoper via je eigen site aanbieden, zodat je ook de mensen binnen haalt die naar de laagste prijs zoeken.
De nieuwe horecaman op Collin is ook 10 jaar directeur-eigenaar geweest van een bedrijf wat zich bezig houdt met zoekmachinemarketing, e-commerce etc. Hij heeft het bedrijf overgedragen en er zijn geen schulden meer. Ik interpreteer dat als hij heeft met dat bedrijf in 10 jaar tijd geen waarde kunnen creëren en gaat nu iets anders proberen. Ik zie ook niet waarom de omzet in 2017 zal verdubbelen. Het eigen vermogen zit in voorraden en wellicht ook in ontwikkelingsuitgaven voor de webshops. Al met al vind ik het een heel dun verhaal, ik investeer hier niet in,
Een OMZET van 80k (2014/2015) en in 2016 waarschijnlijk rond de 70k (51k / 9 * 12) en twee (lease) bezorgauto's hebben rondrijden. Ik vind het knap. Heel knap.
Ik denk trouwens dat het zelfrijdende Tesla's zijn want ik zie: • aantal werknemers = 1, • personeelskosten 2015 = 1947 euro.
[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 04-01-2017 09:59:02 ]
Ik twijfel ook over de eerste. Met de 50 webshops wordt vlgs mij bedoeld de afzonderlijke (omzet) groepen op de website 24horeca.nl. Je hebt dus bijv. apparatuur met de webshops brandpasta, bakplaten, bain marie etc etc. Dat zijn er in totaal wel 50. Wat me opvalt is een omzet van 141k in 2015 en 210k in 2016. Dat is nog geen 1k per werkdag incl zijn marge. Mijn inziens begonnen als een handeltje erbij, dat men nu probeert om te zetten naar een volwaardige business. Dus een forse omzetstijging is de komende jaren ook echt wel nodig.
Het verhoogd risico van CCF met het advies van D&B moet ergens vandaan komen. De borgstelling prive 60k heeft materiele waarde, in geval van spaartegoeden / liq middelen hoef je geen 25k van de bank te hebben. Dus zal het waarschijnlijk overwaarde op OG zijn. Moet haast wel wat de DGA stopt er zelf (maar) 15k in.
Bedrijven (lees prof gebruikers zoals cafe, rest, hotels, maar ook instellingen )gaan al snel naar de Hanos & Sligro, waar men dit soort producten op voorraad heeft. Tevens kunnen deze bedrijven deels op krediet hun aankopen doen. Bij 24horeca.nl zal direct boter bij de vis moeten. De particuliere markt (via Bol.com) als dat zo is, ff checken, is een prijsmarkt. Wat me opvalt is dat in de pitch ook gesproken wordt over inrichting en tuinproducten........ 24Horeca ??? Focus? 60k = voorraden 25k =werkkapitaal, de rest is peanuts ,
maandelijkse annuīteit is 2k, 24k op jaarbasis, de prognose omzet van 450k in 2017 heb je echt wel nodig, met die van 210k in 2016 gaat het niet lukken, en dan heb je de bank 25k ook nog, die betaald moet worden, als is het maar rente
verhoogd risico lijkt me wel logisch
het is dus een nu nog niet levensvatbaar bedrijf op weg helpen naar een levensvatbare status. Ik slaap er nog over, maar de pitch nog ff lezen en de ondernemer googlen.
Je hebt me overtuigd. Ik doe niet mee. Al twijfel ik er niet aan dat dit project binnen 5 minuten vol zal zitten.
Een OMZET van 80k (2014/2015) en in 2016 waarschijnlijk rond de 70k (51k / 9 * 12) en twee (lease) bezorgauto's hebben rondrijden. Ik vind het knap. Heel knap.
Ik denk trouwens dat het zelfrijdende Tesla's zijn want ik zie: • aantal werknemers = 1, • personeelskosten 2015 = 1947 euro.
Ik schat dat dhr. en mevr. Baguette zelf in de autotjes rondrijden, en dat nu 5 jaar na de start van het bedrijf de leaseperiode tot een einde komt, er is niet genoeg marge om nieuwe autotjes te leasen, dus worden de bestaande autotjes overgenomen. Ik laat deze lopen, marges zijn mij te dun.
Op woensdag 4 januari 2017 10:12 schreef ETphonehome het volgende: Ik schat dat dhr. en mevr. Baguette zelf in de autotjes rondrijden, en dat nu 5 jaar na de start van het bedrijf de leaseperiode tot een einde komt, er is niet genoeg marge om nieuwe autotjes te leasen, dus worden de bestaande autotjes overgenomen. Ik laat deze lopen, marges zijn mij te dun.
Dat was ook zo'n beetje mijn inschatting. Een beetje directeur en directrice heeft natuurlijk een auto van de zaak. Alleen als je dan je jaarcijfers ziet, ga je dan serieus TWEE autot's overnemen of zou je blij moeten zijn dat je leasecontract erop zit.
Je hebt me overtuigd. Ik doe niet mee. Al twijfel ik er niet aan dat dit project binnen 5 minuten vol zal zitten.
24Horeca.nl Nog ff een opm, komt misschien pietlutterig over maar de Facebook pag van 24horeca is mager, en dat voor iemand met ervaring in e-comm etc. Verder heeft zijn aandeel in het vorige bedrijf verkocht en kan nu maar 15k inleggen. Er staat bij dat er geen restschulden zijn vwb het verkochte bedrijf, dan is mijn concl. dat er ook niet veel overgebleven is, als je nu maar 15k kunt inleggen.
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 04-01-2017 11:21:02 ]
Dat was ook zo'n beetje mijn inschatting. Een beetje directeur en directrice heeft natuurlijk een auto van de zaak. Alleen als je dan je jaarcijfers ziet, ga je dan serieus TWEE autot's overnemen of zou je blij moeten zijn dat je leasecontract erop zit.
Bonjour Baguette Idem, website & Facebook hebben een pimp nodig, idem voor de locatie vlgs streetview, meer uitstraling, meer reclame, meer tromgeroffel van deze zaak is nodig. Ik pas.
Businessmodel: 24horeca: lijkt zich nog te moeten bewijzen, in markt met grote concurrentie. Onduidelijk wat voordeel is van aanhouden alle verschillende webwinkels. Technocon: lijkt gevestigd product in nichemarkt, CEO al enkele jaren actief in bedrijf.
Cijfers (zou normaal gesproken connectie met Businessmodel moeten zijn): 24horeca: zeer marginaal cashflowoverschot. Solvabiliteit excellent maar balanstotaal zeer klein dus dit zegt niet veel. Technocon: Cashflowoverzicht ruim voldoende. Solvabiliteit negatief uit verliezen voorgaande jaren (niet zo'n fijn teken) echter geen verliezen bij huidig CEO. Persoonlijk vind ik dan Cashflow weer belangrijker dan solvabiliteit (een onderneming gaat niet failliet aan een gebrek aan solvabiliteit maar aan liquiditeit)
Prognoses: 24horeca: hockeystickprognose? Gezien onduidelijk businessmodel mij niet duidelijk. Technocon: vlakke prognose tov gerealiseerde resultaten; dus op basis van huidige cijfers zou eea op te brengen moeten zijn.
Betrokkenheid Banken: 24horeca: bestaand, niet (volledig) gebruikt krediet van Abn Amro. Zou best gezien grootte een standaard krediet kunnen zijn (bijv omzetkrediet) dus kans aanwezig dat er niemand bank zelfs maar naar gekeken heeft Tecnocon: Rabokrediet onder staatsgarantie. Weliswaar krediet Rabo beperkt tot limiet wat bij een staatsgegarandeerd krediet mogelijk is maar komt op mij over dat Rabo er in iedergeval naar gekeken heeft en er achter staat.
Zekerheden: 24horeca: Borgtocht met materiële waarde. Voor mij onduidelijk of dit betekent dat dit de hele leensom dekt. Altijd de vraag is natuurlijk of die materiële waarde ook nog aanwezig is op moment dat het mis gaat. Technocon: Geen zekerheden. Niets. Mede een gevolg van het staatsgegarandeerde krediet wat vereist dat bank eerst alle zekerheden vestigt voordat staat garant kan gaan staan. Enige silver lining die ik dan nog wel zie is dat ondernemer gezien eigen inbreng in vorm van Achtergestelde Lening, afgegeven borgtocht naar Rabo & daarmee verband houdende hypotheek sowieso een aardig risico meeloopt wat wellicht een goed incentive zal zijn om zeg maar goed zijn best te doen om defaults te voorkomen.
Al met al: 24horeca voor mij een no-go. Denk nog even na over Technocon maar neig naar meedoen.
Op woensdag 4 januari 2017 14:22 schreef BruderKlaus het volgende: Zekerheden: 24horeca: Borgtocht met materiële waarde. Voor mij onduidelijk of dit betekent dat dit de hele leensom dekt. Altijd de vraag is natuurlijk of die materiële waarde ook nog aanwezig is op moment dat het mis gaat.
Goed onderbouwde analyse. Wat betreft de vraag of een borgtocht blijvend materiële waarde heeft, is dat een punt dat hier. maar ook bij vele voorgangers van dit project, gesteld kan worden. Het is uiteraard een momentopname, waarbij geldt dat deze in toekomst kan dalen in waarde, maar uiteraard ook nog kan verbeteren bijvoorbeeld bij een stijging van de woningmarkt of door besparing uit het salaris.
Dat hij weinig heeft overgehouden aan zijn vorige bedrijf lijkt me correct, maar altijd nog liever dit scenario dan dat van een faillissement of iets dergelijks. In ieder geval heeft hij er 10 jaar van kunnen leven en zelfs nog iets overhouden, en dat in de crisisjaren. Dus een mislukkeling is hij m.i. niet. Zonder de geboden zekerheid had ik hem niet gedaan, nu geef ik hem voordeel van de twijfel. Er komt zoveel rotzooi voorbij en dat wordt steeds erger. Dan is dit toch nog één van de betere van de laatste tijd door die borg.
Een paar nieuwe tegelijk, het jaar lijkt nu echt gestart!
Ik denk er het volgende van: Fitness: pfff, alweer een fitness, niet voor mij Herenmode: modebranche doe ik niet, mij veel te riskant Groothandel: lijkt een gezond bedrijf, ga er wat in stoppen
Dank voor het delen. Uitbreiding binnen een bekende branche, maar in twee nieuwe landen. Een positief en toenemend Eigen Vermogen (2014-2015). Ik vind 'm er goed uit zien en hem 'm meegenomen.