Het is niet de eerste keer dat een deelnemer overlijdt na deelname aan de Dam tot Damloop. In 2014 en 2009 kwam ook een hardloper te overlijden.quote:
Over het 25-jarige slachtoffer komen we verder niets te weten maar het zal wel een hartstilstand zijn.quote:Op zondag 25 september 2016 11:18 schreef Terecht het volgende:
Het is een idee maar daar is ook alles mee gezegd. De jongen die twee jaar geleden overleed bij de Dam tot dam loop was een kennis van me en zijn dood was een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Niet iets dat je met een doktersattest zou kunnen voorkomen.
zo zeg!quote:Op zondag 25 september 2016 11:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het is niet de eerste keer dat een deelnemer overlijdt na deelname aan de Dam tot Damloop. In 2014 en 2009 kwam ook een hardloper te overlijden.
http://www.parool.nl/spor(...)-overleden~a4383281/
En dan nog degenen die in het ziekenhuis belanden en het wel overleven.
er is vaak een verborgen hartafwijking bij plotselinge hartstilstand, dat kan een huisarts helemaal ook niet vaststellenquote:Op zondag 25 september 2016 11:20 schreef Nobu het volgende:
Nederlandse huisartsen geven geen verklaringen af.
Dit dus.quote:Op zondag 25 september 2016 11:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
er is vaak een verborgen hartafwijking bij plotselinge hartstilstand, dat kan een huisarts helemaal ook niet vaststellen
Je zou toch mensen op het hart kunnen drukken dat het niet erg is als ze stoppen onderweg zodra ze voelen dat hun lichaam te veel protesteert.quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef -AMG- het volgende:
[..]
Dit dus.
Er blijven altijd dingen die je niet kan voorspellen.
Moet er dan echt overal een handleiding bij? Gezond verstand en een beetje geluk is al genoeg.quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef Loekie1 het volgende:
Op de verschillende sites staan nergens waarschuwingen, alleen maar: doe mee propaganda.
http://www.damloop.nl/10-engelse-mijl/parcours-10-engelse-mijl/
Lijkt me toch niet te veel gevraagd om mensen te attenderen op goede conditie en andere zaken, en niet zomaar iedereen aanmoedigen om mee te doen.
zi is de maatschappij helemaal niet, en je weet helemaal niet hoe het met deze deelnemer gegaan is.quote:Op zondag 25 september 2016 11:29 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je zou toch mensen op het hart kunnen drukken dat het niet erg is als ze stoppen onderweg zodra ze voelen dat hun lichaam te veel protesteert.
De maatschappij is momenteel wel erg van: je moet tot het gaatje kunnen gaan en anders ben je een loser.
Voor een km of 16 hoef je echt niet super getraind te zijn. Bij mensen die hiervan overlijden is al iets niet goed. En dat is niet (alleen) de conditie.quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef Loekie1 het volgende:
Op de verschillende sites staan nergens waarschuwingen, alleen maar: doe mee propaganda.
Lijkt me toch niet te veel gevraagd om mensen te attenderen op goede conditie en andere zaken, en niet zomaar iedereen aanmoedigen om mee te doen.
Onderweg zal ze toch wel iets gemerkt hebben.quote:Op zondag 25 september 2016 11:46 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Voor een km of 16 hoef je echt niet super getraind te zijn. Bij mensen die hiervan overlijden is al iets niet goed. En dat is niet (alleen) de conditie.
Kan, hoeft niet. Verder heeft iedereen wel eens pijntjes bij het sporten. Dat hoeft niets ergs te zijn.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Onderweg zal ze toch wel iets gemerkt hebben.
dat is nooit je conditie, als je ongetraind en zonder enige conditie 16 km gaat hardlopen dan wordt je vanzelf gedwongen om te wandelenquote:Op zondag 25 september 2016 11:46 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Voor een km of 16 hoef je echt niet super getraind te zijn. Bij mensen die hiervan overlijden is al iets niet goed. En dat is niet (alleen) de conditie.
Je insinueert nu dat de overleden deelneemster niet verantwoordelijk gehandeld heeft. Of dat volgens jou door de maatschappelijke druk is of whatever doet er niet toe. Ik vind zulke aannames echt niet kunnen. Bah.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik doe zelf aan zes verschillende sporten en bij een nieuwe sport of activiteit is het een kwestie van goed naar je lichaam luisteren want als je met de meute meegaat kun je gemakkelijk je eigen grenzen overschrijden vooral als er niemand is die zegt: stop als je lichaam te veel protesteert.
Dan ga je nog van die Amerikaanse taferelen krijgen waar er bij een reclame voor een geneesmiddel nog even bij vermeldt moet worden dat je toch echt even langs de huisarts moet gaan als je tijdens het gebruik van het middel ineens last krijgt van blindheid.quote:Op zondag 25 september 2016 11:30 schreef -AMG- het volgende:
[..]
Moet er dan echt overal een handleiding bij? Gezond verstand en een beetje geluk is al genoeg.
quote:Op zondag 25 september 2016 11:27 schreef ems. het volgende:
Gezien de trend die heerst in Nederland moeten we misschien maar hardlopen verboden maken.
en hartklep en of hartritmestoornis afwijkingen? ik weet nog dat de voetballer feher in elkaar storte tijdens de wedstrijd.quote:Op zondag 25 september 2016 12:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
In Vlaanderen moeten amateurvoetballers al een doktersattest overleggen voordat ze mee mogen doen.
Nutteloze betutteling, als je het mij vraagt. Veel van die gevallen zijn brute pech (een hartaanval kan in principe iedereen altijd krijgen) of het gevolg van dingen die je ook door een doktersonderzoekje niet vindt.
Geen idee of dat makkelijk te vinden is. Ik heb alleen ooit gelezen dat veel hartafwijkingen voor de gemiddelde huisarts met zijn stethoscoopje en zijn hartslagmeter moeilijk te vinden zijn.quote:Op zondag 25 september 2016 12:56 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
en hartklep afwijkingen? ik weet nog dat de voetballer feher in elkaar storte tijdens de wedstrijd.
elke loper een ECG laten doen is ook weer zoquote:Op zondag 25 september 2016 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Geen idee of dat makkelijk te vinden is. Ik heb alleen ooit gelezen dat veel hartafwijkingen voor de gemiddelde huisarts met zijn stethoscoopje en zijn hartslagmeter moeilijk te vinden zijn.
Dat wordt een duur grapje. Tachtig euro om mee te mogen doen met een hardloopwedstrijd. Dat zal niet populair zijn.quote:Op zondag 25 september 2016 13:00 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
elke loper een ECG laten doen is ook weer zo
Ja, had ik ook hoor. Ik kreeg een hartstilstand op m'n werk maar ik dacht, ik maak nog ff die factuurtjes af. Want hey, komt ff niet uit nu.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik doe zelf aan zes verschillende sporten en bij een nieuwe sport of activiteit is het een kwestie van goed naar je lichaam luisteren want als je met de meute meegaat kun je gemakkelijk je eigen grenzen overschrijden vooral als er niemand is die zegt: stop als je lichaam te veel protesteert.
Veel hartafwijkingen vallen ook binnen een bepaalde marge waarin artsen gewoon niets doen omdat het risico beperkt is. Zo krijg je doorgaans pas een pacemaker als je hart meer dan 7 seconden 'over heeft geslagen'.quote:Op zondag 25 september 2016 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Geen idee of dat makkelijk te vinden is. Ik heb alleen ooit gelezen dat veel hartafwijkingen voor de gemiddelde huisarts met zijn stethoscoopje en zijn hartslagmeter moeilijk te vinden zijn.
In sommige contexten is dat ook wel logisch. Als je een fitte jonge sporter bent, kun je een hartslag van iets van 30 slagen per minuut hebben. Als je hart dan een slag mist, staat het zo 4 seconden stil.quote:Op zondag 25 september 2016 13:06 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Veel hartafwijkingen vallen ook binnen een bepaalde marge waarin artsen gewoon niets doen omdat het risico beperkt is. Zo krijg je doorgaans pas een pacemaker als je hart meer dan 7 seconden 'over heeft geslagen'.
Ja precies. Het welbekende sporthart waar menigeen de ballenbak mee in is gegaan. Bleek het toch een stoornis te zijn achteraf. Jammer joh.quote:Op zondag 25 september 2016 13:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In sommige contexten is dat ook wel logisch. Als je een fitte jonge sporter bent, kun je een hartslag van iets van 30 slagen per minuut hebben. Als je hart dan een slag mist, staat het zo 4 seconden stil.
Tja, dat kun je als huisarts van tevoren niet weten. Achteraf is makkelijk praten.quote:Op zondag 25 september 2016 13:12 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Ja precies. Het welbekende sporthart waar menigeen de ballenbak mee in is gegaan. Bleek het toch een stoornis te zijn achteraf. Jammer joh.
Komt ook ieder jaar minimaal een keer voor in het jeugdvoetbal van profclubs dat een speler overlijdt door verborgen hartkwalen.quote:Op zondag 25 september 2016 11:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
er is vaak een verborgen hartafwijking bij plotselinge hartstilstand, dat kan een huisarts helemaal ook niet vaststellen
De Damloop propageert anders genoeg om goed op jezelf en je mede deelnemers te passen.quote:Op zondag 25 september 2016 11:29 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je zou toch mensen op het hart kunnen drukken dat het niet erg is als ze stoppen onderweg zodra ze voelen dat hun lichaam te veel protesteert.
De maatschappij is momenteel wel erg van: je moet tot het gaatje kunnen gaan en anders ben je een loser.
Ik dacht dat het er achteraf in gemonteerd was joh..quote:
Je sport jezelf echt niet zomaar dood hoor.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Tja, als je een schaal tikkels laat rondrennen, oh nee, wacht...,.quote:Op zondag 25 september 2016 11:21 schreef computergirl het volgende:
[..]
zo zeg!
En dat op ca 45000 deelnemers per editie. Laten we sport verbieden!
quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef Loekie1 het volgende:
Precies! Dit is een bekend evenement en dus krijgt het aandacht. De vele mensen die dagelijks (jong en oud) overlijden aan een hartprobleem of een hersenbloeding etc, daar lees je niets over. Tenzij ze dan weer iets bijzonders aan het doen waren. Zoals een bekende hardloopwedstrijd.quote:Op zondag 25 september 2016 15:17 schreef Leandra het volgende:
Als ze toevallig bij het trainingsrondje voor deze loop in elkaar gestort was hadden we je niet gehoord, jonge, sportieve mensen komen wel vaker omtijdens het sporten, of zoals een vriend van mij: tijdens een koffiepauze.
Gebeurt nou eenmaal, heeft het evenement niets mee te maken.
geoefend genoeg om de finish te halen.quote:Op zondag 25 september 2016 18:58 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vraag me af of degenen die bij de Dam tot damloop overleden zijn, geoefend waren.
De kans dat je aan ongeoefend hardlopen dood gaat is uiterst klein.quote:Op zondag 25 september 2016 18:58 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vraag me af of degenen die bij de Dam tot damloop overleden zijn, geoefend waren.
Alweer 1! Ik zou zeggen... Vóór elke wedstrijd in wat voor sport dan ook, even langs de huisarts.quote:Op zondag 25 september 2016 12:08 schreef Tja..1986 het volgende:
De gedachte om die honderduizenden, zo niet miljoenen, mensen die dit of soortgelijke dingen doen langs de huisarts te laten gaan is redelijk stupide. Dat kost veel te veel geld en levert te weinig op.
Dit ja.quote:Op zondag 25 september 2016 13:02 schreef Swetsenegger het volgende:
Er blijven veel meer ongezonde niet sportende mensen zomaar dood dan dam tot dam lopers.
Nee, het is niet te voorkomen door goed voor te lichten. Er vallen ook wel eens profvoetballers dood op het veld neer. Die zijn super fit en voorgelicht. En ja het is erg voor de betrokkenen. Maar ja, ook gaat het leven gewoon door.quote:Op zondag 25 september 2016 19:15 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind het erg, het is net zoiets als verdrinken in zee. Op een totaal onverwacht moment in je leven, op een moment dat je plezier zou moeten hebben, is het opeens over en uit. Ook verschrikkelijk voor de familie. En iedereen gaat over tot de orde van de dag, want je schijnt een soort collateral damage te zijn. Kan gebeuren, iedereen doorlopen graag.
Terwijl het wél te voorkomen is door mensen goed voor te lichten.
Dat is mijn mening.
Ga dat maar aan die dode vertellen..quote:Op zondag 25 september 2016 19:21 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Maar ja, ook gaat het leven gewoon door.
Beweer je nou dat de dood van deze vrouw voorkomen had kunnen worden als de hardlopers beter voorgelicht zouden worden (wat die voorlichting dan ook mag inhouden..)? Dat vind ik nogal een uitspraak als je nog niet eens weet wat de aanleiding en/of oorzaak van haar dood is geweest.quote:Op zondag 25 september 2016 19:15 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind het erg, het is net zoiets als verdrinken in zee. Op een totaal onverwacht moment in je leven, op een moment dat je plezier zou moeten hebben, is het opeens over en uit. Ook verschrikkelijk voor de familie. En iedereen gaat over tot de orde van de dag, want je schijnt een soort collateral damage te zijn. Kan gebeuren, iedereen doorlopen graag.
Dat is mijn mening.
Inderdaad. Er zijn genoeg mensen die zo'n formulier zelf in elkaar knutselen. Of dat verstandig is of niet maakt weinig uit, het geeft al aan dat het verplichten van zo'n verklaring ook geen garanties geeft.quote:Op zondag 25 september 2016 19:52 schreef YUR het volgende:
Als ik in Frankrijk mee wil doen met een loopevenement moet ik ook een ondertekende doktersverklaring kunnen overleggen. Maar zonder de cijfers te kennen, denk ik zomaar dat er daar ook weleens iemand is overleden tijdens zo'n evenement
Ik heb wel eens horen zeggen dat soms mensen dood gaan die een dag ervoor goede check-up hadden bij de dokter.quote:Op zondag 25 september 2016 19:52 schreef YUR het volgende:
Als ik in Frankrijk mee wil doen met een loopevenement moet ik ook een ondertekende doktersverklaring kunnen overleggen. Maar zonder de cijfers te kennen, denk ik zomaar dat er daar ook weleens iemand is overleden tijdens zo'n evenement
ik heb meer dan eens gehoord dat iemand dood neervalt nadat die bij Eerste hulp is geweest waar men niks kon vindenquote:Op zondag 25 september 2016 19:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb wel eens horen zeggen dat soms mensen dood gaan die een dag ervoor goede check-up hadden bij de dokter.
Als je ongetraind gaat hardlopen loop je jezelf niet zomaar dood. Ik denk zelfs dat je erg goed getraind moet zijn om zo ver over je grenzen te gaan dat je jezelf letterlijk dood loopt.quote:Op zondag 25 september 2016 19:15 schreef Loekie1 het volgende:
Of mensen die tijdens de keuring dood neervallen. Misschien moeten we die maar verbieden.quote:Op zondag 25 september 2016 19:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb wel eens horen zeggen dat soms mensen dood gaan die een dag ervoor goede check-up hadden bij de dokter.
Vlak voor ik een marathon ging lopen heb ik dat wel gedaan. Maar toen liep ik al 30KM in training en had ik al vele halve marathons, 10 miles en 10KM's gelopen.quote:Op zondag 25 september 2016 20:15 schreef BlaffendeHond het volgende:
Een sportmedische keuring lijkt me overigens wel iets dat aan te raden is.
Ik denk dat het niet lang meer duurt voor zo'n keuring verplicht gaat worden bij duurloop-evenementen.quote:Op zondag 25 september 2016 20:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Vlak voor ik een marathon ging lopen heb ik dat wel gedaan. Maar toen liep ik al 30KM in training en had ik al vele halve marathons, 10 miles en 10KM's gelopen.
Ik denk het niet, want het maakt niets uit. Schijnveiligheid.quote:Op zondag 25 september 2016 20:47 schreef BlaffendeHond het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet lang meer duurt voor zo'n keuring verplicht gaat worden bij duurloop-evenementen.
Dus je pikt er geen risicogevallen mee uit?quote:Op zondag 25 september 2016 20:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik denk het niet, want het maakt niets uit. Schijnveiligheid.
Mensen die geen enkel symptoom hebben maar pas bij 10KM+ omvallen? Nee, die pik je er niet mee uit. En de rest zit al eerder bij de dokter.quote:Op zondag 25 september 2016 20:51 schreef BlaffendeHond het volgende:
[..]
Dus je pikt er geen risicogevallen mee uit?
Waarom heb jij die keuring dan eigenlijk gedaan?quote:Op zondag 25 september 2016 21:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mensen die geen enkel symptoom hebben maar pas bij 10KM+ omvallen? Nee, die pik je er niet mee uit. En de rest zit al eerder bij de dokter.
Als dat zo is dan is het vermoedelijk ook gefilmdquote:
Omdat ik 'm gratis krijg op m'n werkquote:Op zondag 25 september 2016 21:06 schreef BlaffendeHond het volgende:
[..]
Waarom heb jij die keuring dan eigenlijk gedaan?
Ik denk het wel, want het is puur geneuzel in de marge.quote:Op zondag 25 september 2016 20:47 schreef BlaffendeHond het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet lang meer duurt voor zo'n keuring verplicht gaat worden bij duurloop-evenementen.
Dat is dat donor gedoe ook. En die inzage van zorgverzekeraars in medische dossiers is dat ook.quote:Op zondag 25 september 2016 22:42 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ik denk het wel, want het is puur geneuzel in de marge.
Wat is dit nou voor kromme vergelijking? Zullen we het even bij get onderwerp houden?quote:Op zondag 25 september 2016 22:54 schreef BlaffendeHond het volgende:
[..]
Dat is dat donor gedoe ook. En die inzage van zorgverzekeraars in medische dossiers is dat ook.
Maar om hoeveel doden per gelopen kilometer welke met een doktersverklaring zouden zijn voorkomen gaat het bij al dit soort evenementen?quote:Op zondag 25 september 2016 11:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het is niet de eerste keer dat een deelnemer overlijdt na deelname aan de Dam tot Damloop. In 2014 en 2009 kwam ook een hardloper te overlijden.
http://www.parool.nl/spor(...)-overleden~a4383281/
En dan nog degenen die in het ziekenhuis belanden en het wel overleven.
En dan moeten we die mensen verbieden om nog te sporten?quote:Op zondag 25 september 2016 12:56 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
en hartklep en of hartritmestoornis afwijkingen? ik weet nog dat de voetballer feher in elkaar storte tijdens de wedstrijd.
Als ze zo'n groot risico zouden hebben waren ze veelal al bij de training een keer dood neergevallen.quote:Op zondag 25 september 2016 20:51 schreef BlaffendeHond het volgende:
[..]
Dus je pikt er geen risicogevallen mee uit?
quote:Uit elk onderzoek blijkt: hardlopen is gezond en vertraagt het verouderingsproces. Toch overleed zondag bij de City Pier City-loop in Den Haag een deelnemer aan de halve marathon. Tientallen anderen gingen waggelend of kotsend over de finish, hingen uitgeput tegen de hekken of werden afgevoerd naar de hulppost. Lopen mag dan gezond zijn, maar geldt dat ook voor het lopen van hele en halve marathons? Waarschijnlijk niet. Wel verzekeren cardiologen dat het risico van zulke inspanningen beperkt is.
De cijfers van de CPC-loop zelf bevestigen dat. Directeur Mario Kadiks is geschokt door het overlijden van de loper, maar benadrukt dat het de eerste dode in 41 edities is. En dat terwijl de deelname aan het evenement massaal is; dit jaar finishten op de halve marathon meer dan 10.000 lopers. Bij de nog massalere Rotterdam Marathon, die Kadiks ook organiseert, vielen in ruim dertig jaar twee doden.
200 sportdoden per jaar
Ook het risico van hardlopen in het algemeen is zeer gering. Precieze cijfers zijn niet bekend, maar de Hartstichting houdt het erop dat in Nederland jaarlijks 150 à 200 mensen overlijden door een hartstilstand tijdens of na het sporten. En van hen is maar een klein deel hardloper.
Dat er maar weinig hardlopers omvallen, bleek ook uit recent onderzoek in Noord-Holland. Daar werden in drie jaar ruim 2500 hartinfarcten buiten het ziekenhuis geteld. 143 daarvan hielden verband met sporten. Onder de 143 slachtoffers waren 49 fietsers, 22 tennissers, 16 mensen die aan fitness deden en 13 zwemmers. Hardlopers vielen in de categorie ‘overige’.
Gevaarlijk
Dat neemt niet weg dat het lopen van een marathon zo’n extreme inspanning is dat het gevaarlijk kan zijn. In de VS is daar uitgebreid onderzoek naar gedaan. Tussen 2000 en 2010 liepen in de VS 10,9 miljoen mensen een hele of een halve marathon. 59 van hen kregen tijdens of direct na de wedstrijd een hartstilstand, van wie er 42 overleden.
De kans op een hartstilstand bleek bij een hele marathon vier keer zo groot te zijn als bij een halve marathon. Veruit de meeste slachtoffers vielen in het zicht van de finish – in de marathon in de laatste zes kilometers – of vlak erna. En veruit de meeste slachtoffers waren mannen.
Cardioloog Arend Mosterd
Het geringe aantal marathondoden lijkt moeilijk te rijmen met de resultaten van een onderzoek onder duursporters van het UMC Utrecht en het Meander Medisch Centrum Amersfoort. Bij dat onderzoek werden van 314 klachtenvrije mannelijke duursporters van 45 jaar en ouder CT-scans gemaakt. Bij 48 van hen (17 procent) bleken de kransslagaders aangetast door vet- of kalkafzettingen. De meesten kregen het advies het bij het sporten voortaan rustiger aan te doen; bij drie duursporters waren de bloedvaten zo ernstig vernauwd dat ze gedotterd moesten worden.
Onderzoeksleider Arend Mosterd stelt dat bij oudere lopers verkalking van de kransslagaders veruit het grootste risico is, maar dat veel sporters met vernauwde aderen toch redelijk probleemloos kunnen sporten. Mede daarom is hij er niet voor een CT-scan toe te staan bij mensen zonder gezondheidsklachten of om de scan zelfs toe te voegen aan de standaard-medische sportkeuring.
“Daarvoor is er ook nog te veel onzeker. Bovendien weten we nog niet goed hoe we sporters met verkalkte aderen moeten helpen. En veel sporters zullen niet willen weten of hun aderen verkalkt zijn."
Cardioloog Jan Hoogsteen
Cardioloog Jan Hoogsteen, die in 2004 promoveerde op de cardiologische aspecten van duursporten, vindt het vooral van belang dat hardlopers niet ver over hun grenzen heengaan. Kalkafzetting in de kransslagaderen hoeft sporten niet gevaarlijk te maken. Maar in combinatie met extreme inspanningen kan het wel gevaarlijk zijn. “Bij oververhitting, stress en andere extreme omstandigheden kan de kalkafzetting scheuren en een hartinfarct veroorzaken."
Het gevaar van extreem sporten wordt bevestigd door een jarenlang onderzoek onder duizenden joggers en niet-joggers in Kopenhagen, dat dit jaar werd gepubliceerd. Uit deze studie komt naar voren dat wekelijks tot drie uur in een rustig tempo duurlopen grote gezondheidsvoordelen oplevert. Lopers die meer en op hogere snelheid lopen, lijken die voordelen weer in te leveren.
Erfelijke hartziekten
Overigens wijst Hoogsteen erop dat een substantieel deel van de hardlopers die aan een hartinfarct overlijden jonger is dan 35. Bij hen is de oorzaak bijna altijd een erfelijke en aangeboren hartziekte die nog niet was ontdekt.
Van dat laatste lijkt ook de dode van de CPC-loop het slachtoffer te zijn geworden. De organisatie wil om privacy-redenen niets over hem zeggen, maar volgens ooggetuigen was het een jonge man die ineen zeeg toen hij na twee uur finishte.
Er vallen veel meer mensen om, maar die komen niet in het nieuws.quote:Op maandag 26 september 2016 00:09 schreef hottentot het volgende:
Wat loopevenementen betreft heb ik wel mijn twijfels bij de korte locale lopen van bijv 5KM, als je ziet wat daar na 3km soms al loopt te strompelen aan ongetraind volk helemaal achterin het veld, verbaasd het mij eigenlijk dat daar niet meer mensen omvallen.
Ondanks dat dat volgens jou niet in het nieuws komt weet jij daar kennelijk wel meer van. Heb je cijfers?quote:Op maandag 26 september 2016 09:01 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Er vallen veel meer mensen om, maar die komen niet in het nieuws.
Ik heb wat evenementen gelopen en zie ze eigenlijk nooit. Af en toe iemand die een beetje uitgedroogd of tikkie oververhit is, maar eigenlijk zelden dat er mensen mee naar het ziekenhuis moeten.quote:Op maandag 26 september 2016 09:01 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Er vallen veel meer mensen om, maar die komen niet in het nieuws.
Een jaar of vijf terug nog bij de Singelloop in Utrecht, maar dat was ook een ervaren loper, dus niet erg relevant voor het anti-sportbetoog van TS.quote:Op maandag 26 september 2016 12:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb wat evenementen gelopen en zie ze eigenlijk nooit. Af en toe iemand die een beetje uitgedroogd of tikkie oververhit is, maar eigenlijk zelden dat er mensen mee naar het ziekenhuis moeten.
Ik weet niet of het inmiddels al gemeld was maar het ging om een hitteberoerte.quote:Op zondag 25 september 2016 11:20 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Over het 25-jarige slachtoffer komen we verder niets te weten maar het zal wel een hartstilstand zijn.
Misschien betere voorlichting? Van Dam tot Dam, het lijkt op een of andere manier voor iedereen te doen. Even van Amsterdam naar Zaandam, op de kaart een fluteindje. Studenten willen zichzelf bewijzen.
Ik denk dat veel te veel mensen er te licht over denken.
Dat er af en toe iemand dood gaat of onwel wordt hadden we al vastgesteld. Maar je ziet dat bivoorbeeld bij de Bruggenloop in Rotterdam 14000 lopers starten, en bij de CPC in de Haag of Marathon in Rotterdam nog meer dan is het natuurlijk peanuts.quote:Op maandag 26 september 2016 12:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een jaar of vijf terug nog bij de Singelloop in Utrecht, maar dat was ook een ervaren loper, dus niet erg relevant voor het anti-sportbetoog van TS.
In 2014 was het toch ook zoiets?quote:Op maandag 26 september 2016 12:43 schreef Mormor het volgende:
[..]
Ik weet niet of het inmiddels al gemeld was maar het ging om een hitteberoerte.
quote:Op zondag 25 september 2016 11:46 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ik heb halve marathons, een marathon en een halve triatlon gedaan. Daarnaast ook nog een hele zooi andere hardloopwedstrijden. Ik ben echt geen trainingsbeest. Als je na 2 maanden de 5km niet haalt is er echt iets niet goed.quote:Op maandag 26 september 2016 22:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik ben iets van 2 á 3 maanden aan het trainen en ik haal 5 km niet in één keer. En mensen die beweren dat ze veel sporten en met mij samen proberen te trainen vallen ongeveer bij die 5 km om, behalve dan dat ze te koppig zijn om toe te geven.
ja vastquote:Op maandag 26 september 2016 22:57 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ik heb halve marathons, een marathon en een halve triatlon gedaan. Daarnaast ook nog een hele zooi andere hardloopwedstrijden. Ik ben echt geen trainingsbeest. Als je na 2 maanden de 5km niet haalt is er echt iets niet goed.
Bij 22 graden met felle zon boven je hoofd? In 2014 en 2016 jong iemand aan hitteberoerte overleden. Dat betekent dat ze niet op tijd gestopt zijn. 16 km is wandelend al een hele prestatie in die warmte.quote:Op maandag 26 september 2016 22:57 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ik heb halve marathons, een marathon en een halve triatlon gedaan. Daarnaast ook nog een hele zooi andere hardloopwedstrijden. Ik ben echt geen trainingsbeest. Als je na 2 maanden de 5km niet haalt is er echt iets niet goed.
22 graden is een top temperatuurtje. Maar ik weet niet precies waar je op doelt.quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:21 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Bij 22 graden met felle zon boven je hoofd?
Op de kans op een hitteberoerte.quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:23 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
22 graden is een top temperatuurtje. Maar ik weet niet precies waar je op doelt.
Dat betekent eerder dat ze te weinig gedronken hebben. En nee, 16km wandelen is niet een hele prestatie bij 22 graden.quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:21 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
In 2014 en 2016 jong iemand aan hitteberoerte overleden. Dat betekent dat ze niet op tijd gestopt zijn. 16 km is wandelend al een hele prestatie in die warmte.
Itt tot jou is niet iedereen van snijkoek gemaakt...quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:24 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Op de kans op een hitteberoerte.
16 km wandelen met een graad of 20 is helemaal geen prestatie, dat kan iedereenquote:Op dinsdag 27 september 2016 12:21 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Bij 22 graden met felle zon boven je hoofd? In 2014 en 2016 jong iemand aan hitteberoerte overleden. Dat betekent dat ze niet op tijd gestopt zijn. 16 km is wandelend al een hele prestatie in die warmte.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:21 schreef Loekie1 het volgende:
16 km is wandelend al een hele prestatie in die warmte.
22 Graden... het is wat meid...quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:28 schreef Loekie1 het volgende:
Wandelen kun je het al behoorlijk warm krijgen. Laat staan hardlopend. Moet meer voor gewaarschuwd worden.
Iedereen weet dat als het extreem warm is je rustiger aan moet doen. Maar 22 graden is niet extreem warm. Verder geven dit soort evenementen altijd aan dat drinken belangrijk is. Ook zijn er, in mijn ervaring, bij extreem weer (wat dit niet was) extra drankposten. Ipv dat je naar het voordeel kijkt dat zoveel mensen aan het sporten zijn (wat goed is voor de gezondheid) kijk jij naar die paar gevallen die overlijden. Waarbij de kans nog heel groot is dat dat ook was gebeurd zonder hard te lopen.quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:28 schreef Loekie1 het volgende:
Wandelen kun je het al behoorlijk warm krijgen. Laat staan hardlopend. Moet meer voor gewaarschuwd worden.
Godverdomme ben je echt zo naieef, er word wel 1000 keer gewaarschuwd om voldoende te drinken, daarnaast staan op het parcours tientallen plekken waar er water gesproeid word.quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:28 schreef Loekie1 het volgende:
Onzin, ik heb 'm dit jaar gerend, er was een heerlijk verkoelend briesje, een groot deel van het parcours lag in de schaduw, de zon scheen ook niet de hele tijd, dus het was absoluut niet warm.quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:21 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Bij 22 graden met felle zon boven je hoofd? In 2014 en 2016 jong iemand aan hitteberoerte overleden. Dat betekent dat ze niet op tijd gestopt zijn. 16 km is wandelend al een hele prestatie in die warmte.
Was jij ook niet degene die allerlei overheidsmaatregelen wilde bij het zwemmen in zee ivm de muien?quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:30 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je weet waar het slachtoffer aan overleden is?
TS is de belichaming van de rubbertegelmaatschappij. Of een hele goede trol. Daar ben ik nog niet uit.quote:Op dinsdag 27 september 2016 14:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was jij ook niet degene die allerlei overheidsmaatregelen wilde bij het zwemmen in zee ivm de muien?
Maar toen puntje bij paaltje kwam jij zelf, als je in een mui zou komen, net datgene wilde doen wat nou juist afgeraden werd...
Eens.quote:Op maandag 26 september 2016 22:57 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
I.R!!!quote:Op vrijdag 30 september 2016 23:25 schreef I.R.Baboon het volgende:
De strekking van een stuk in Het Parool vandaag is overigens in lijn met wat bijna iedereen (dus niet TS) in dit topic zegt: http://www.parool.nl/spor(...)en-illusie~a4386701/.
Neenee Moblo, gij zult niet lopen in de zomer! Beetje wandelen en nooit verder dan een paar 100 meter. En drinken he! Blijven drinken!quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:55 schreef motorbloempje het volgende:
je hebt zoals gewoonlijk geen idee waar je't over hebt.
ik trail vooral, dus dat komt goedquote:Op zaterdag 1 oktober 2016 10:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Neenee Moblo, gij zult niet lopen in de zomer! Beetje wandelen en nooit verder dan een paar 100 meter. En drinken he! Blijven drinken!
Le Champion ontvangt forse bijdragen van bedrijven gevestigd in Amsterdam als FysioMed. Die varen wel bij veel blessures, zodoende is hen er alles aan gelegen om evenementen in de omgeving te organiseren die voor klantenaanwas zorgen. Open je ogen!!quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:47 schreef Loekie1 het volgende:
"We zien dit vooral vlak voor of vlak na de finish gebeuren. Gedreven door de klok om onder een bepaalde tijd te duiken, gaan vermoeide lopers nog over de grens," zegt Nijboer. "De kans dat er dan iets met je gebeurt, is met warmte iets groter."
Oftewel niet op tijd gestopt. Natuurlijk wil je als loper de afstand uit lopen. Waarom niet in oktober houden want september is de laatste decennia een zomermaand geworden.
Organisator Le Champion heeft nooit nagedacht over een andere plek op de agenda, die is er gewoon niet.
Wat een bullshit.
Dit is tevens de enige reden dat Loekie1 topics vermakelijk zijn.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:55 schreef motorbloempje het volgende:
je hebt zoals gewoonlijk geen idee waar je't over hebt.
quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:21 schreef Loekie1 het volgende:
Ik krijg het beeld van een dikke en luie TS voor ogen.quote:Op dinsdag 27 september 2016 12:28 schreef Loekie1 het volgende:
Je bent dit stukje vergetenquote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:47 schreef Loekie1 het volgende:
"We zien dit vooral vlak voor of vlak na de finish gebeuren. Gedreven door de klok om onder een bepaalde tijd te duiken, gaan vermoeide lopers nog over de grens," zegt Nijboer. "De kans dat er dan iets met je gebeurt, is met warmte iets groter."
Oftewel niet op tijd gestopt. Natuurlijk wil je als loper de afstand uit lopen. Waarom niet in oktober houden want september is de laatste decennia een zomermaand geworden.
Organisator Le Champion heeft nooit nagedacht over een andere plek op de agenda, die is er gewoon niet.
Wat een bullshit.
quote:Een heatstroke voel je niet aankomen. Het wordt veroorzaakt door relatief lichte afwijkingen," zegt Hollander. "Het overkomt je. Dit had ook bij een les zumba of andere inspanning kunnen gebeuren."
Nee de doden zijn nu het gevolg van het rode kruis.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Aha, dus die suggestie van je eerder in dit topic ("iedereen moet zich laten testen bij de huisarts!!!") had deze sterfgevallen niet kunnen voorkomen. Duidelijk.
Nee, maar een simpel koud bad dus wel, en het is toch best schandalig dat het Rode Kruis van zulk soort dingen geen weet heeft.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Aha, dus die suggestie van je eerder in dit topic ("iedereen moet zich laten testen bij de huisarts!!!") had deze sterfgevallen niet kunnen voorkomen. Duidelijk.
Hebben ze wel, mogen ze niet, want geen medisch personeel.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:03 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, maar een simpel koud bad dus wel, en het is toch best schandalig dat het Rode Kruis van zulk soort dingen geen weet heeft.
Normaliter zal je lichaam het niet zover laat komen dat er hartfalen optreedt. Je gaat dan al knockout voordat dat gebeurt.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ja dat verdoezelen is erg kwalijk, mee eens.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:19 schreef Loekie1 het volgende:
Rode Kruis heeft zaken wel proberen te verdoezelen, gaven hartafwijking op bij een jongen terwijl hij dat niet had want familie heeft meteen obductie laten doen.
En ze deden alsof ze goed gehandeld hadden in de trant van: operatie geslaagd, patient overleden. Terwijl ze een isolatiedoek om dat meisje hadden gedaan en de ambulance nog twintig minuten op zich liet wachten. Dat hebben ze weer verdoezeld door de tijdstippen te veranderen etc. De isolatiedoek ontkenden ze, maar de familie kon een foto vinden waar het op te zien was.
Krijgt die club veel subsidie dat ze het er zo aan gelegen is om zaken te verdoezelen?
Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk onze BV Nederland waarin het niet mogelijk lijkt te zijn voor koudwaterbaden te zorgen bij hardloopevenementen. Want o jee, dan moet je een oververhit onderdompelen in een ijskoud bad, is dat wel verantwoord? Mogen vrijwilligers dat zomaar doen?
En dat in deze tijd van conferenties en kennisoverdracht, in Amerika wordt deze methode al jaren met succes gedaan en hier loopt men tegen de verschrikkelijkste bureaucratische regeltjes aan.
Toch knap dat je bij vrijwel alles wat je post (muv dierenwelzijn) compleet kierewiet over komt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:56 schreef Loekie1 het volgende:
Oja, de slachtoffers bij de Dam tot Damloop hadden geen hartafwijking en waren op en top fit. Dus totaal gezonde mensen kan dit treffen. In Amerika weten ze dit al jaren, waarom lopen wij hier zo achter?
Nee, het is kierewiet dat het in Nederland zo'n moeite kost om voor een afkoelbadje te zorgen bij hardloopwedstrijden in hoge temperaturen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Toch knap dat je bij vrijwel alles wat je post (muv dierenwelzijn) compleet kierewiet over komt.
22 graden is geen hoge temperatuur.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:59 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Nee, het is kierewiet dat het in Nederland zo'n moeite kost om voor een afkoelbadje te zorgen bij hardloopwedstrijden in hoge temperaturen.
Wel als je daarin 20 km hardloopt.quote:
Heeft weinig met conditie te maken. Iedereen kan een hartafwijking hebben.quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef Loekie1 het volgende:
We hebben in dit draadje pas heel laat begrepen dat het om een hitteberoerte ging. Achteraf is gebleken dat de slachtoffers geen hartproblemen of iets anders onder leden hadden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:24 schreef Fer het volgende:
[..]
Heeft weinig met conditie te maken. Iedereen kan een hartafwijking hebben.
Maar dat de vrijwilligers en ingeschakelde medici dat niet direct doorhadden zie je kennelijk als een ernstig falen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:49 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
We hebben in dit draadje pas heel laat begrepen dat het om een hitteberoerte ging. Achteraf is gebleken dat de slachtoffers geen hartproblemen of iets anders onder leden hadden.
Het Rode Kruis heeft toegegeven fouten te hebben gemaakt. Kwalijk is het dat ze in een evaluatierapport stelden dat het slachtoffer een hartafwijking had. Niet zo fijn ook voor de familie die dit rapport las, en die wist dat er geen hartafwijking was want ze hadden obductie laten doen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat de vrijwilligers en ingeschakelde medici dat niet direct doorhadden zie je kennelijk als een ernstig falen.
En dan komt het niet in je op de bron van deze uitspraak te checken? Het Rode Kruis doet -voor zover ik weet- geen obducties, kans is groot dat juist zij hierin verkeerd geïnformeerd zijn achteraf. En dan nog, een uitspraak gebaseerd op foutieve informatie, maakt het niet meteen een poging e.e.a. te verdoezelen. Allemachtig zeg.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:19 schreef Loekie1 het volgende:
Rode Kruis heeft zaken wel proberen te verdoezelen, gaven hartafwijking op bij een jongen terwijl hij dat niet had want familie heeft meteen obductie laten doen.
Zoals iemand eerder al zei: "compleet kierewiet". Het enige wat je doet is met het vingertje wijzen met krachttermen als 'doodschamen'. Vóórdat je iemand behandelt (in dat bad stopt), zal je eerst een diagnose moeten stellen. Symptomen van een hitteberoerte kunnen ook duiden op iets anders. Iemand in een koud bad stoppen terwijl er misschien wel iets anders aan de hand is, is compleet van de pot gerukt. Het is een (medische) behandeling die niet zonder risico is. Je moet zeker wel voldoende opgeleide medici paraat hebben.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:11 schreef Loekie1 het volgende:
Als je wat tenten naast het parcours zet waar een ijsbad is, dan hoef je helemaal geen medici te hebben, vrijwilligers kunnen ook prima iemand in een koud bad leggen. Bij een hitteshock is het allerbelangrijkste dat het lichaam zo snel mogelijk afkoelt. Dus dan moet je iemand niet eerst naar het ziekenhuis brengen, maar meteen afkoelen. Een bad is het meest effectief, effectiever dan koude sponzen.
Ik begrijp niet waarom het afkoelen van iemand in koud water, als een medische handeling wordt gezien.
Hardloper Vincent den Hollander vertelt dat hij tijdens de marathon in New York onderuit ging bij de 40 kilometer, omdat zijn lichaamstemperatuur rond de 42 graden Celsius was. Gelukkig was hij vlak bij een ijsbad. Hij zegt dat het zijn leven redde. Een uur later was hij weer bijgekomen, waardoor hij eigenlijk gewoon weer helemaal is hersteld.'
https://www.folia.nl/actu(...)-tegen-hitteberoerte
Hoe kwam het Rode Kruis dan aan die hartafwijking informatie?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het Rode Kruis heeft toegegeven fouten te hebben gemaakt. Kwalijk is het dat ze in een evaluatierapport stelden dat het slachtoffer een hartafwijking had. Niet zo fijn ook voor de familie die dit rapport las, en die wist dat er geen hartafwijking was want ze hadden obductie laten doen.
Wat zijn dan die gunstige effecten naast knie- en rugklachten?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:03 schreef Schanulleke het volgende:
Zelfs als het wel haar hart was geweest, dan is het lichtelijk overdreven om daar waarschuwingen en disclaimers voor te gaan voeren bij dergelijke evenementen. De gunstige effecten van hardlopen zijn groter dan de ongunstige, waar het hartstilstanden betreft.
Over welk slachtoffer heb je het nou? Volgens mij stond dat niet in het rapport bij de deelneemster waar dit topic over gaat.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het Rode Kruis heeft toegegeven fouten te hebben gemaakt. Kwalijk is het dat ze in een evaluatierapport stelden dat het slachtoffer een hartafwijking had. Niet zo fijn ook voor de familie die dit rapport las, en die wist dat er geen hartafwijking was want ze hadden obductie laten doen.
En wat als het slachtoffer geen hitteberoerte heeft maar een hartaanval? Zoals ik de artikelen lees is de diagnose hitteberoerte moeilijk te stellen, dat kan echt niet ‘elke simpele ziel/bijna iedereen’ bedenken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:01 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wel als je daarin 20 km hardloopt.
Ik vind het heel erg want het zijn jonge, fitte mensen die tijdens zo'n evenement het loodje leggen terwijl dat niet nodig was geweest. 10 minuten in een afkoelbad en ze waren nog life and kicking geweest.
Die beroepsorganisatie van artsen moet zich doodschamen dat ze geen toestemming geven voor een afkoelbad. Elke simpele ziel kan inzien dat een lichaam dat oververhit is, en waarvan we nu weten dat eiwitten in het lichaam kunnen gaan stollen en dat dat dodelijk is, dat dat kan gebeuren zonder dat iemand een lichamelijke afwijking heeft en zelfs topfit is, dat zo'n lichaam heel erg gebaat is bij een heel koud bad. Dat kan bijna iedereen bedenken, in Amerika is het al jaren lang een succesvol ingevoerde methode, en hier komen ze met een isoleerdoek aan anno 2016.
Verzonnen?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe kwam het Rode Kruis dan aan die hartafwijking informatie?
De jongen die in 2014 overleed.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:54 schreef Chia het volgende:
[..]
Over welk slachtoffer heb je het nou? Volgens mij stond dat niet in het rapport bij de deelneemster waar dit topic over gaat.
Ja? Dat denk ik niet, het Rode Kruis doet geen autopsie, en zijn dus niet zomaar tot die conclusie gekomen.quote:
Die overleed ook aan een hitteberoerte?quote:
Rode Kruis zelf denkt er anders over, ze hebben falen al toegegeven.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:26 schreef Cat-astrophe het volgende:
De dodelijke slachtoffers zijn betreurenswaardig. Maar niet door falen van het Rode
Volgens de Zembla-aflevering waarin de dood van Caroline werd behandeld dus wel.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die overleed ook aan een hitteberoerte?
Edit: ja dus, en dat was vrij snel bekend:
https://www.ad.nl/andere-(...)ettend-fit~a06f366a/
Dat bericht is van de woensdag daarna.... lijkt me sterk dat het Rode Kruis dus iets anders beweerd heeft in hun evaluatie.
Kijk even naar de aflevering van Zembla, daarna kun je meepraten.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die overleed ook aan een hitteberoerte?
Edit: ja dus, en dat was vrij snel bekend:
https://www.ad.nl/andere-(...)ettend-fit~a06f366a/
Dat bericht is van de woensdag daarna.... lijkt me sterk dat het Rode Kruis dus iets anders beweerd heeft in hun evaluatie.
quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:05 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Kijk even naar de aflevering van Zembla, daarna kun je meepraten.
Je roept allerlei dingen door elkaar, het gaat over verschillende slachtoffers door elkaar en je verwijt vooral het Rode Kruis dat ze die ijsbaden nog niet georganiseerd hebben, dat dat nog niet kan omdat het medisch protocol daar nog niet voor is schuif je ter zijde en je doet net alsof iedere vrijwilliger wel even iemand in een ijsbad kan gooien.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:05 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Kijk even naar de aflevering van Zembla, daarna kun je meepraten.
Oké, bij één slachtoffer.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:04 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Rode Kruis zelf denkt er anders over, ze hebben falen al toegegeven.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ster-dam-tot-damloop
Als er al jaren een eenvoudige remedie bestaat namelijk een koel bad, en men bij het Rode Kruis daar nog nooit van gehoord heeft in 2014, vind ik dat ook een vorm van falen. En ze hebben onwaarheden in een evaluatierapport gezet over die jongen, zoals dat hij een hartprobleem zou hebben gehad.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:18 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Oké, bij één slachtoffer.
Hoe zit het bij de andere overledenen? Hebben ze daar ook steken laten vallen?
En dan ben ik nog steeds van mening dat leven gepaard gaat met risico.
Dat je onder een bus loopt omdat je jezelf niet in huis wil opsluiten, iets eet waar je ziek van wordt omdat je buiten je vertrouwde smakenpalet wil gaan, een marathon loopt omdat je jezelf wil uitdagen. En dat gaat soms mis en heel soms vallen er doden.
Dat risico gaan mensen bewust aan, en ik vind niet dat de volledige verantwoordelijkheid voor het oplossen van die problemen bij een ander(e organisatie) moet liggen.
Maar waar te leren valt van fouten moet dat zeker gedaan worden en dat is bij het 2016 geval dus ook gebeurd.
Maar waarom dit allemaal... Mensen zouden zichzelf niet tot 42 graden moeten opwarmen voor die onzin. Het is natuurlijk hartstikke ongezond dat hardlopen. En duur omdat men dure outfit denkt nodig te hebben. De Horror.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:11 schreef Loekie1 het volgende:
Als je wat tenten naast het parcours zet waar een ijsbad is, dan hoef je helemaal geen medici te hebben, vrijwilligers kunnen ook prima iemand in een koud bad leggen. Bij een hitteshock is het allerbelangrijkste dat het lichaam zo snel mogelijk afkoelt. Dus dan moet je iemand niet eerst naar het ziekenhuis brengen, maar meteen afkoelen. Een bad is het meest effectief, effectiever dan koude sponzen.
Ik begrijp niet waarom het afkoelen van iemand in koud water, als een medische handeling wordt gezien.
Hardloper Vincent den Hollander vertelt dat hij tijdens de marathon in New York onderuit ging bij de 40 kilometer, omdat zijn lichaamstemperatuur rond de 42 graden Celsius was. Gelukkig was hij vlak bij een ijsbad. Hij zegt dat het zijn leven redde. Een uur later was hij weer bijgekomen, waardoor hij eigenlijk gewoon weer helemaal is hersteld.'
https://www.folia.nl/actu(...)-tegen-hitteberoerte
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |