Heeft weinig met conditie te maken. Iedereen kan een hartafwijking hebben.quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef Loekie1 het volgende:
Op de verschillende sites staan nergens waarschuwingen, alleen maar: doe mee propaganda.
http://www.damloop.nl/10-engelse-mijl/parcours-10-engelse-mijl/
Lijkt me toch niet te veel gevraagd om mensen te attenderen op goede conditie en andere zaken, en niet zomaar iedereen aanmoedigen om mee te doen.
We hebben in dit draadje pas heel laat begrepen dat het om een hitteberoerte ging. Achteraf is gebleken dat de slachtoffers geen hartproblemen of iets anders onder leden hadden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:24 schreef Fer het volgende:
[..]
Heeft weinig met conditie te maken. Iedereen kan een hartafwijking hebben.
Maar dat de vrijwilligers en ingeschakelde medici dat niet direct doorhadden zie je kennelijk als een ernstig falen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:49 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
We hebben in dit draadje pas heel laat begrepen dat het om een hitteberoerte ging. Achteraf is gebleken dat de slachtoffers geen hartproblemen of iets anders onder leden hadden.
Het Rode Kruis heeft toegegeven fouten te hebben gemaakt. Kwalijk is het dat ze in een evaluatierapport stelden dat het slachtoffer een hartafwijking had. Niet zo fijn ook voor de familie die dit rapport las, en die wist dat er geen hartafwijking was want ze hadden obductie laten doen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat de vrijwilligers en ingeschakelde medici dat niet direct doorhadden zie je kennelijk als een ernstig falen.
En dan komt het niet in je op de bron van deze uitspraak te checken? Het Rode Kruis doet -voor zover ik weet- geen obducties, kans is groot dat juist zij hierin verkeerd geïnformeerd zijn achteraf. En dan nog, een uitspraak gebaseerd op foutieve informatie, maakt het niet meteen een poging e.e.a. te verdoezelen. Allemachtig zeg.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:19 schreef Loekie1 het volgende:
Rode Kruis heeft zaken wel proberen te verdoezelen, gaven hartafwijking op bij een jongen terwijl hij dat niet had want familie heeft meteen obductie laten doen.
Zoals iemand eerder al zei: "compleet kierewiet". Het enige wat je doet is met het vingertje wijzen met krachttermen als 'doodschamen'. Vóórdat je iemand behandelt (in dat bad stopt), zal je eerst een diagnose moeten stellen. Symptomen van een hitteberoerte kunnen ook duiden op iets anders. Iemand in een koud bad stoppen terwijl er misschien wel iets anders aan de hand is, is compleet van de pot gerukt. Het is een (medische) behandeling die niet zonder risico is. Je moet zeker wel voldoende opgeleide medici paraat hebben.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:11 schreef Loekie1 het volgende:
Als je wat tenten naast het parcours zet waar een ijsbad is, dan hoef je helemaal geen medici te hebben, vrijwilligers kunnen ook prima iemand in een koud bad leggen. Bij een hitteshock is het allerbelangrijkste dat het lichaam zo snel mogelijk afkoelt. Dus dan moet je iemand niet eerst naar het ziekenhuis brengen, maar meteen afkoelen. Een bad is het meest effectief, effectiever dan koude sponzen.
Ik begrijp niet waarom het afkoelen van iemand in koud water, als een medische handeling wordt gezien.
Hardloper Vincent den Hollander vertelt dat hij tijdens de marathon in New York onderuit ging bij de 40 kilometer, omdat zijn lichaamstemperatuur rond de 42 graden Celsius was. Gelukkig was hij vlak bij een ijsbad. Hij zegt dat het zijn leven redde. Een uur later was hij weer bijgekomen, waardoor hij eigenlijk gewoon weer helemaal is hersteld.'
https://www.folia.nl/actu(...)-tegen-hitteberoerte
Hoe kwam het Rode Kruis dan aan die hartafwijking informatie?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het Rode Kruis heeft toegegeven fouten te hebben gemaakt. Kwalijk is het dat ze in een evaluatierapport stelden dat het slachtoffer een hartafwijking had. Niet zo fijn ook voor de familie die dit rapport las, en die wist dat er geen hartafwijking was want ze hadden obductie laten doen.
Wat zijn dan die gunstige effecten naast knie- en rugklachten?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:03 schreef Schanulleke het volgende:
Zelfs als het wel haar hart was geweest, dan is het lichtelijk overdreven om daar waarschuwingen en disclaimers voor te gaan voeren bij dergelijke evenementen. De gunstige effecten van hardlopen zijn groter dan de ongunstige, waar het hartstilstanden betreft.
Over welk slachtoffer heb je het nou? Volgens mij stond dat niet in het rapport bij de deelneemster waar dit topic over gaat.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het Rode Kruis heeft toegegeven fouten te hebben gemaakt. Kwalijk is het dat ze in een evaluatierapport stelden dat het slachtoffer een hartafwijking had. Niet zo fijn ook voor de familie die dit rapport las, en die wist dat er geen hartafwijking was want ze hadden obductie laten doen.
En wat als het slachtoffer geen hitteberoerte heeft maar een hartaanval? Zoals ik de artikelen lees is de diagnose hitteberoerte moeilijk te stellen, dat kan echt niet ‘elke simpele ziel/bijna iedereen’ bedenken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:01 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wel als je daarin 20 km hardloopt.
Ik vind het heel erg want het zijn jonge, fitte mensen die tijdens zo'n evenement het loodje leggen terwijl dat niet nodig was geweest. 10 minuten in een afkoelbad en ze waren nog life and kicking geweest.
Die beroepsorganisatie van artsen moet zich doodschamen dat ze geen toestemming geven voor een afkoelbad. Elke simpele ziel kan inzien dat een lichaam dat oververhit is, en waarvan we nu weten dat eiwitten in het lichaam kunnen gaan stollen en dat dat dodelijk is, dat dat kan gebeuren zonder dat iemand een lichamelijke afwijking heeft en zelfs topfit is, dat zo'n lichaam heel erg gebaat is bij een heel koud bad. Dat kan bijna iedereen bedenken, in Amerika is het al jaren lang een succesvol ingevoerde methode, en hier komen ze met een isoleerdoek aan anno 2016.
Verzonnen?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe kwam het Rode Kruis dan aan die hartafwijking informatie?
De jongen die in 2014 overleed.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:54 schreef Chia het volgende:
[..]
Over welk slachtoffer heb je het nou? Volgens mij stond dat niet in het rapport bij de deelneemster waar dit topic over gaat.
Ja? Dat denk ik niet, het Rode Kruis doet geen autopsie, en zijn dus niet zomaar tot die conclusie gekomen.quote:
Die overleed ook aan een hitteberoerte?quote:
Rode Kruis zelf denkt er anders over, ze hebben falen al toegegeven.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:26 schreef Cat-astrophe het volgende:
De dodelijke slachtoffers zijn betreurenswaardig. Maar niet door falen van het Rode
Volgens de Zembla-aflevering waarin de dood van Caroline werd behandeld dus wel.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die overleed ook aan een hitteberoerte?
Edit: ja dus, en dat was vrij snel bekend:
https://www.ad.nl/andere-(...)ettend-fit~a06f366a/
Dat bericht is van de woensdag daarna.... lijkt me sterk dat het Rode Kruis dus iets anders beweerd heeft in hun evaluatie.
Kijk even naar de aflevering van Zembla, daarna kun je meepraten.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die overleed ook aan een hitteberoerte?
Edit: ja dus, en dat was vrij snel bekend:
https://www.ad.nl/andere-(...)ettend-fit~a06f366a/
Dat bericht is van de woensdag daarna.... lijkt me sterk dat het Rode Kruis dus iets anders beweerd heeft in hun evaluatie.
quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:05 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Kijk even naar de aflevering van Zembla, daarna kun je meepraten.
Je roept allerlei dingen door elkaar, het gaat over verschillende slachtoffers door elkaar en je verwijt vooral het Rode Kruis dat ze die ijsbaden nog niet georganiseerd hebben, dat dat nog niet kan omdat het medisch protocol daar nog niet voor is schuif je ter zijde en je doet net alsof iedere vrijwilliger wel even iemand in een ijsbad kan gooien.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:05 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Kijk even naar de aflevering van Zembla, daarna kun je meepraten.
Oké, bij één slachtoffer.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:04 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Rode Kruis zelf denkt er anders over, ze hebben falen al toegegeven.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ster-dam-tot-damloop
Als er al jaren een eenvoudige remedie bestaat namelijk een koel bad, en men bij het Rode Kruis daar nog nooit van gehoord heeft in 2014, vind ik dat ook een vorm van falen. En ze hebben onwaarheden in een evaluatierapport gezet over die jongen, zoals dat hij een hartprobleem zou hebben gehad.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:18 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Oké, bij één slachtoffer.
Hoe zit het bij de andere overledenen? Hebben ze daar ook steken laten vallen?
En dan ben ik nog steeds van mening dat leven gepaard gaat met risico.
Dat je onder een bus loopt omdat je jezelf niet in huis wil opsluiten, iets eet waar je ziek van wordt omdat je buiten je vertrouwde smakenpalet wil gaan, een marathon loopt omdat je jezelf wil uitdagen. En dat gaat soms mis en heel soms vallen er doden.
Dat risico gaan mensen bewust aan, en ik vind niet dat de volledige verantwoordelijkheid voor het oplossen van die problemen bij een ander(e organisatie) moet liggen.
Maar waar te leren valt van fouten moet dat zeker gedaan worden en dat is bij het 2016 geval dus ook gebeurd.
Maar waarom dit allemaal... Mensen zouden zichzelf niet tot 42 graden moeten opwarmen voor die onzin. Het is natuurlijk hartstikke ongezond dat hardlopen. En duur omdat men dure outfit denkt nodig te hebben. De Horror.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:11 schreef Loekie1 het volgende:
Als je wat tenten naast het parcours zet waar een ijsbad is, dan hoef je helemaal geen medici te hebben, vrijwilligers kunnen ook prima iemand in een koud bad leggen. Bij een hitteshock is het allerbelangrijkste dat het lichaam zo snel mogelijk afkoelt. Dus dan moet je iemand niet eerst naar het ziekenhuis brengen, maar meteen afkoelen. Een bad is het meest effectief, effectiever dan koude sponzen.
Ik begrijp niet waarom het afkoelen van iemand in koud water, als een medische handeling wordt gezien.
Hardloper Vincent den Hollander vertelt dat hij tijdens de marathon in New York onderuit ging bij de 40 kilometer, omdat zijn lichaamstemperatuur rond de 42 graden Celsius was. Gelukkig was hij vlak bij een ijsbad. Hij zegt dat het zijn leven redde. Een uur later was hij weer bijgekomen, waardoor hij eigenlijk gewoon weer helemaal is hersteld.'
https://www.folia.nl/actu(...)-tegen-hitteberoerte
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |