Het is niet de eerste keer dat een deelnemer overlijdt na deelname aan de Dam tot Damloop. In 2014 en 2009 kwam ook een hardloper te overlijden.quote:
Over het 25-jarige slachtoffer komen we verder niets te weten maar het zal wel een hartstilstand zijn.quote:Op zondag 25 september 2016 11:18 schreef Terecht het volgende:
Het is een idee maar daar is ook alles mee gezegd. De jongen die twee jaar geleden overleed bij de Dam tot dam loop was een kennis van me en zijn dood was een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Niet iets dat je met een doktersattest zou kunnen voorkomen.
zo zeg!quote:Op zondag 25 september 2016 11:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het is niet de eerste keer dat een deelnemer overlijdt na deelname aan de Dam tot Damloop. In 2014 en 2009 kwam ook een hardloper te overlijden.
http://www.parool.nl/spor(...)-overleden~a4383281/
En dan nog degenen die in het ziekenhuis belanden en het wel overleven.
er is vaak een verborgen hartafwijking bij plotselinge hartstilstand, dat kan een huisarts helemaal ook niet vaststellenquote:Op zondag 25 september 2016 11:20 schreef Nobu het volgende:
Nederlandse huisartsen geven geen verklaringen af.
Dit dus.quote:Op zondag 25 september 2016 11:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
er is vaak een verborgen hartafwijking bij plotselinge hartstilstand, dat kan een huisarts helemaal ook niet vaststellen
Je zou toch mensen op het hart kunnen drukken dat het niet erg is als ze stoppen onderweg zodra ze voelen dat hun lichaam te veel protesteert.quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef -AMG- het volgende:
[..]
Dit dus.
Er blijven altijd dingen die je niet kan voorspellen.
Moet er dan echt overal een handleiding bij? Gezond verstand en een beetje geluk is al genoeg.quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef Loekie1 het volgende:
Op de verschillende sites staan nergens waarschuwingen, alleen maar: doe mee propaganda.
http://www.damloop.nl/10-engelse-mijl/parcours-10-engelse-mijl/
Lijkt me toch niet te veel gevraagd om mensen te attenderen op goede conditie en andere zaken, en niet zomaar iedereen aanmoedigen om mee te doen.
zi is de maatschappij helemaal niet, en je weet helemaal niet hoe het met deze deelnemer gegaan is.quote:Op zondag 25 september 2016 11:29 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je zou toch mensen op het hart kunnen drukken dat het niet erg is als ze stoppen onderweg zodra ze voelen dat hun lichaam te veel protesteert.
De maatschappij is momenteel wel erg van: je moet tot het gaatje kunnen gaan en anders ben je een loser.
Voor een km of 16 hoef je echt niet super getraind te zijn. Bij mensen die hiervan overlijden is al iets niet goed. En dat is niet (alleen) de conditie.quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef Loekie1 het volgende:
Op de verschillende sites staan nergens waarschuwingen, alleen maar: doe mee propaganda.
Lijkt me toch niet te veel gevraagd om mensen te attenderen op goede conditie en andere zaken, en niet zomaar iedereen aanmoedigen om mee te doen.
Onderweg zal ze toch wel iets gemerkt hebben.quote:Op zondag 25 september 2016 11:46 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Voor een km of 16 hoef je echt niet super getraind te zijn. Bij mensen die hiervan overlijden is al iets niet goed. En dat is niet (alleen) de conditie.
Kan, hoeft niet. Verder heeft iedereen wel eens pijntjes bij het sporten. Dat hoeft niets ergs te zijn.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Onderweg zal ze toch wel iets gemerkt hebben.
dat is nooit je conditie, als je ongetraind en zonder enige conditie 16 km gaat hardlopen dan wordt je vanzelf gedwongen om te wandelenquote:Op zondag 25 september 2016 11:46 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Voor een km of 16 hoef je echt niet super getraind te zijn. Bij mensen die hiervan overlijden is al iets niet goed. En dat is niet (alleen) de conditie.
Je insinueert nu dat de overleden deelneemster niet verantwoordelijk gehandeld heeft. Of dat volgens jou door de maatschappelijke druk is of whatever doet er niet toe. Ik vind zulke aannames echt niet kunnen. Bah.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik doe zelf aan zes verschillende sporten en bij een nieuwe sport of activiteit is het een kwestie van goed naar je lichaam luisteren want als je met de meute meegaat kun je gemakkelijk je eigen grenzen overschrijden vooral als er niemand is die zegt: stop als je lichaam te veel protesteert.
Dan ga je nog van die Amerikaanse taferelen krijgen waar er bij een reclame voor een geneesmiddel nog even bij vermeldt moet worden dat je toch echt even langs de huisarts moet gaan als je tijdens het gebruik van het middel ineens last krijgt van blindheid.quote:Op zondag 25 september 2016 11:30 schreef -AMG- het volgende:
[..]
Moet er dan echt overal een handleiding bij? Gezond verstand en een beetje geluk is al genoeg.
quote:Op zondag 25 september 2016 11:27 schreef ems. het volgende:
Gezien de trend die heerst in Nederland moeten we misschien maar hardlopen verboden maken.
en hartklep en of hartritmestoornis afwijkingen? ik weet nog dat de voetballer feher in elkaar storte tijdens de wedstrijd.quote:Op zondag 25 september 2016 12:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
In Vlaanderen moeten amateurvoetballers al een doktersattest overleggen voordat ze mee mogen doen.
Nutteloze betutteling, als je het mij vraagt. Veel van die gevallen zijn brute pech (een hartaanval kan in principe iedereen altijd krijgen) of het gevolg van dingen die je ook door een doktersonderzoekje niet vindt.
Geen idee of dat makkelijk te vinden is. Ik heb alleen ooit gelezen dat veel hartafwijkingen voor de gemiddelde huisarts met zijn stethoscoopje en zijn hartslagmeter moeilijk te vinden zijn.quote:Op zondag 25 september 2016 12:56 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
en hartklep afwijkingen? ik weet nog dat de voetballer feher in elkaar storte tijdens de wedstrijd.
elke loper een ECG laten doen is ook weer zoquote:Op zondag 25 september 2016 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Geen idee of dat makkelijk te vinden is. Ik heb alleen ooit gelezen dat veel hartafwijkingen voor de gemiddelde huisarts met zijn stethoscoopje en zijn hartslagmeter moeilijk te vinden zijn.
Dat wordt een duur grapje. Tachtig euro om mee te mogen doen met een hardloopwedstrijd. Dat zal niet populair zijn.quote:Op zondag 25 september 2016 13:00 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
elke loper een ECG laten doen is ook weer zo
Ja, had ik ook hoor. Ik kreeg een hartstilstand op m'n werk maar ik dacht, ik maak nog ff die factuurtjes af. Want hey, komt ff niet uit nu.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik doe zelf aan zes verschillende sporten en bij een nieuwe sport of activiteit is het een kwestie van goed naar je lichaam luisteren want als je met de meute meegaat kun je gemakkelijk je eigen grenzen overschrijden vooral als er niemand is die zegt: stop als je lichaam te veel protesteert.
Veel hartafwijkingen vallen ook binnen een bepaalde marge waarin artsen gewoon niets doen omdat het risico beperkt is. Zo krijg je doorgaans pas een pacemaker als je hart meer dan 7 seconden 'over heeft geslagen'.quote:Op zondag 25 september 2016 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Geen idee of dat makkelijk te vinden is. Ik heb alleen ooit gelezen dat veel hartafwijkingen voor de gemiddelde huisarts met zijn stethoscoopje en zijn hartslagmeter moeilijk te vinden zijn.
In sommige contexten is dat ook wel logisch. Als je een fitte jonge sporter bent, kun je een hartslag van iets van 30 slagen per minuut hebben. Als je hart dan een slag mist, staat het zo 4 seconden stil.quote:Op zondag 25 september 2016 13:06 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Veel hartafwijkingen vallen ook binnen een bepaalde marge waarin artsen gewoon niets doen omdat het risico beperkt is. Zo krijg je doorgaans pas een pacemaker als je hart meer dan 7 seconden 'over heeft geslagen'.
Ja precies. Het welbekende sporthart waar menigeen de ballenbak mee in is gegaan. Bleek het toch een stoornis te zijn achteraf. Jammer joh.quote:Op zondag 25 september 2016 13:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In sommige contexten is dat ook wel logisch. Als je een fitte jonge sporter bent, kun je een hartslag van iets van 30 slagen per minuut hebben. Als je hart dan een slag mist, staat het zo 4 seconden stil.
Tja, dat kun je als huisarts van tevoren niet weten. Achteraf is makkelijk praten.quote:Op zondag 25 september 2016 13:12 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Ja precies. Het welbekende sporthart waar menigeen de ballenbak mee in is gegaan. Bleek het toch een stoornis te zijn achteraf. Jammer joh.
Komt ook ieder jaar minimaal een keer voor in het jeugdvoetbal van profclubs dat een speler overlijdt door verborgen hartkwalen.quote:Op zondag 25 september 2016 11:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
er is vaak een verborgen hartafwijking bij plotselinge hartstilstand, dat kan een huisarts helemaal ook niet vaststellen
De Damloop propageert anders genoeg om goed op jezelf en je mede deelnemers te passen.quote:Op zondag 25 september 2016 11:29 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je zou toch mensen op het hart kunnen drukken dat het niet erg is als ze stoppen onderweg zodra ze voelen dat hun lichaam te veel protesteert.
De maatschappij is momenteel wel erg van: je moet tot het gaatje kunnen gaan en anders ben je een loser.
Ik dacht dat het er achteraf in gemonteerd was joh..quote:
Je sport jezelf echt niet zomaar dood hoor.quote:Op zondag 25 september 2016 11:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Tja, als je een schaal tikkels laat rondrennen, oh nee, wacht...,.quote:Op zondag 25 september 2016 11:21 schreef computergirl het volgende:
[..]
zo zeg!
En dat op ca 45000 deelnemers per editie. Laten we sport verbieden!
quote:Op zondag 25 september 2016 11:28 schreef Loekie1 het volgende:
Precies! Dit is een bekend evenement en dus krijgt het aandacht. De vele mensen die dagelijks (jong en oud) overlijden aan een hartprobleem of een hersenbloeding etc, daar lees je niets over. Tenzij ze dan weer iets bijzonders aan het doen waren. Zoals een bekende hardloopwedstrijd.quote:Op zondag 25 september 2016 15:17 schreef Leandra het volgende:
Als ze toevallig bij het trainingsrondje voor deze loop in elkaar gestort was hadden we je niet gehoord, jonge, sportieve mensen komen wel vaker omtijdens het sporten, of zoals een vriend van mij: tijdens een koffiepauze.
Gebeurt nou eenmaal, heeft het evenement niets mee te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |