quote:Op maandag 8 augustus 2016 17:03 schreef Cockwhale het volgende:
Hoewel de meningen verdeeld zijn over het bestaan van vrije wil, zij het absoluut of relatief, gaat ons politiek, economisch en strafrechtelijke systeem- alsook mensen met hun (sociale) waarden en geloof er vanuit dat we in grote mate de vrijheid hebben om onze eigen keuzes te maken. Dit betekend dan ook dat individuen verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor hun "eigen" (?) acties.
Mensen worden beoordeeld op de keuzes die zij maken in hun leven, maar niet alleen dat, ze worden veelal beoordeeld op een wijze die de suggestie geeft dat zij elke andere mogelijke keuze hadden kunnen maken, enkele uitzonderingen daargelaten die buiten onze macht liggen. Desalniettemin is het voornamelijk iemands eigen "schuld" of hij/zij arm of rijk (en succesvol) is, bank hangt of onderneemt, depressief of gelukkig, goed of slecht gedraagt et cetera. De vrije keuze, the selfmade man, lijkt echter vooral een transparant ergens rondzwevend wereldje te zijn dat buiten de wetten treedt van natuurwetten en causaliteit - oftewel een verzonnen ideaal, wellicht een (noodzakelijke) illusie gecreëerd door het ego? Wishful thinking?
Het staat sterk in contrast tot hoe de mens de rest van de wereld benadert, namelijk in termen van causaliteit, elk gevolg heeft een oorzaak, die feitelijk onontkoombaar is. De fysische (de enige) wereld "beweegt" zich voort volgens de natuurwetten, wat maar weinig mensen zullen ontkennen. Zo ook het menselijke lichaam... of toch niet? Er heerst een dubbele standaard, de natuur en de mens. De mens laat niet voor zich kiezen, maar kiest zelf. Er ontstaat een conflict wanneer de twee in één kamer geplaatst worden. De wil van de mens lijkt bar weinig van doen, wanneer hij of zij van wolkenkrabber springt. De hulpeloosheid is vergelijkbaar met de levenloze steen die naar beneden dondert. Zelfs in het eigen lichaam heeft de wil amper zeggenschap. En toch blijft dit idee van een vrije wil ronddwalen in onze samenleving.
Waarom blijven we aanspraak maken op een vrije wil, ondanks dit op elke logische wijze wordt tegengesproken? Wat zouden de gevolgen zijn als we niet langer vanuit een ideaal redeneren? Ontneemt dit ons gevoel voor verantwoordelijkheid op een zeer lang termijn van ontwikkelingen, of neemt het besef van de gevolgen van onze acties - als een sociaal collectief - juist toe?
Nou, nee, het is wel zo handig dat we dezelfde definities hanteren. Als jij het over "natuurwetten" hebt, dan plak ik daar niet automatisch "klassieke" voor. En geen enkele definitie rechtvaardigt de uitspraak dat de relativiteitstheorie verbiedt dat fenomenen sneller dan het licht gaan, tenzij je "fenomeen" heel specifiek vastlegt. Schaduwen en lichtspots kunnen bv prima sneller dan het licht.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Uiteindelijk houden we er allemaal eigen definities op na.
Verstrengeling is een non-lokaliteit omdat het niet gebonden is aan de natuurkundige wetten binnen ruimtetijd, zoals we die binnen de macrowereld wel zien.quote:Op zaterdag 10 september 2016 13:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het interesseert je wellicht ook dat men tegenwoordig ruimtetijd als een emergent fenomeen probeert te verklaren vanuit de kwantumverstrengeling van het vacuüm, zoals door mensen als Van Raamsdonk en Süsskind.
Je bedoelt dus "klassieke natuurwetten". Dat lijkt me nogal wiedes. Kwantumverstrengeling is een kwantumfenomeen zonder klassiek analagon. Maar we weten na meer dan een eeuw dat de klassieke fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (via het zgn. correspondentieprincipe, waarin je de constante van Planck naar 0 stuurt). Niet andersom (!). Dus ik snap je probleem niet.quote:Op zondag 11 september 2016 08:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Verstrengeling is een non-lokaliteit omdat het niet gebonden is aan de natuurkundige wetten binnen ruimtetijd, zoals we die binnen de macrowereld wel zien.
Tja, of het intuïtief betreft laat ik toch liever over aan degene die het als intuïtief willen zien. Verder onderstreep je wat ik al eerder opschreef, dat de klassieke natuurwetten binnen de macrowereld niet opgaan binnen de kwantumfysica. Dus ik zie geen probleem.quote:Op zondag 11 september 2016 09:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je bedoelt dus "klassieke natuurwetten". Dat lijkt me nogal wiedes. Kwantumverstrengeling is een kwantumfenomeen zonder klassiek analagon. Maar we weten na meer dan een eeuw dat de klassieke fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (via het zgn. correspondentieprincipe, waarin je de constante van Planck naar 0 stuurt). Niet andersom (!). Dus ik snap je probleem niet.
Dat je het intuïtief vreemd vind, snap ik wel. Die intuïtie is immers gestoeld op de klassieke natuurkunde (de "macrowereld", zoals je dat zelf noemt). Maar als er iets is wat de moderne natuurkunde ons heeft geleerd, is dat die intuïtie beperkt is.
Waarom vraag je dit aan iemand die dit niet beweert?quote:Op zondag 11 september 2016 10:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Verder hoop ik toch eens antwoord op mijn eerder gestelde vraag te krijgen aangezien het onderwerp over de vrije wil gaat. Hoe kan het bestuderen van hersenactiviteit middels een MRI bewijzen dat de vrije wil niet bestaat?
Categoriefout. Kwantumfysica is net zoals klassieke fysica onderdeel van de natuurkunde.quote:Op zondag 11 september 2016 10:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Tja, of het intuïtief betreft laat ik toch liever over aan degene die het als intuïtief willen zien. Verder onderstreep je wat ik al eerder opschreef, dat de klassieke natuurwetten binnen de macrowereld niet opgaan binnen de kwantumfysica.
Afleiding. Hij wil niet meer terecht gewezen worden op natuurkundig vlak.quote:Op zondag 11 september 2016 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom vraag je dit aan iemand die dit niet beweert?
Opnieuw wordt mijn vraag weer stelselmatig genegeerd.quote:Op zondag 11 september 2016 12:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Categoriefout. Kwantumfysica is net zoals klassieke fysica onderdeel van de natuurkunde.
Verder is het niet duidelijk wat het punt is, tenzij je wilt claimen dat kwantumfysica iets met vrije wil te maken heeft.
Natuurlijk worden je vragen genegeerd als je mensen vraagt standpunten te beargumenteren die niemand hier inneemt.quote:Op zondag 11 september 2016 15:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Opnieuw wordt mijn vraag weer stelselmatig genegeerd.
Het is een reële vraag die best gesteld mag worden. De onwil om deze vraag te beantwoorden zegt mijnsinziens voldoende en geeft feitelijk al antwoord op de gestelde vraag.quote:Op zondag 11 september 2016 16:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk worden je vragen genegeerd als je mensen vraagt standpunten te beargumenteren die niemand hier inneemt.
Vind je dat nu echt zo vreemd?
Zoals eerder opgemerkt lijk jij consequent heel andere dingen te begrijpen uit de posts van anderen dan wat ze werkelijk zeggen. Tip: probeer eens echt naar anderen te luisteren en te begrijpen wat ze bedoelen. Niet wat jij graag wilt dat ze bedoelen.
Wij zijn ons brein is te beperkt (de omgeving ontbreekt).quote:Op zondag 11 september 2016 22:30 schreef Libertarisch het volgende:
Dit besef van ''wij zijn ons brein'' zal meer en meer gemeengoed worden in de samenleving. Zoals de evolutieleer geleidelijk maar volledig zijn plaats heeft ingenomen in de collectieve realiteit van de mensen in onze samenleving, zo zal de ''wij zijn ons brein'' doctrine meer en meer zegevieren over de magische ''je kunt alles worden wat je wilt' mentaliteit.
Dat is de vraag die ik al tig keer tevergeefs heb gesteld. Neurologisch onderzoek kan nergens eenduidig bewijs leveren dat de vrije wil niet zou bestaan. Ik zie geen enkele bewijsvoering hiervoor, slechts individueel geloof. Iets stoïcijns als waarheid verkondigen, maar daar vervolgens geen eenduidig bewijs voor kunnen leveren klinkt mij niet als geloofwaardig in de oren.quote:Op zondag 11 september 2016 22:30 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me het volgende af:
stel dat de vrije wil definitief ontkracht wordt. Stel dat de neurowetenschap zo ver gevorderd is dat niemand nog met droge ogen kan beweren dat er ook maar iets in de richting van de vrije wil zou bestaan. Wat voor gevolgen zou dit hebben op de maatschappij?
Dat is uiteindelijk de vraag van dit topic, niet? Laten we het dus hierover hebben, want het is een interessante situatie die binnenkort actueel kan worden.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat we het voldoende eens zijn over wat 'vrije wil' als begrip betekent om die vraag te kunnen beantwoorden.quote:Op zondag 11 september 2016 22:30 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me het volgende af:
stel dat de vrije wil definitief ontkracht wordt. Stel dat de neurowetenschap zo ver gevorderd is dat niemand nog met droge ogen kan beweren dat er ook maar iets in de richting van de vrije wil zou bestaan. Wat voor gevolgen zou dit hebben op de maatschappij?
Dat is uiteindelijk de vraag van dit topic, niet? Laten we het dus hierover hebben, want het is een interessante situatie die binnenkort actueel kan worden.
Concreet berust 'vrijheid als een asymptoot' volgens mij op ontkoppelingen. Een functionele eenheid kun je beschouwen als een black-box, en voorbij gaan aan de interne werking ervan. De functionele beschrijving berust dan op een onderliggende laag van organisatie die het gestalte geeft (zo is een automobiel zelfrijdend, zolang je niet onder de motorkap kijkt; een hart een pomp zolang je niet inzoomt op moleculair niveau). De functionele eenheden kunnen weer bouwstenen zijn voor nieuwe functionele eenheden (hart hart als pomp is weer een onderdeel een mens). Zo krijg je een hierarchie van lagen, lagen die je steeds verder wegvoeren van de mechanische basis. Een ontkoppeling van de mechanische basis, die je vrijheden vergroot. Zo heeft een mensen een veel rijkere set vrijheidsgraden, dan een steen. Ook mentaal kun je jezelf opwerken naar positie waarin je controle toeneemt, en dus ook je mogelijkheden.quote:Op maandag 12 september 2016 12:13 schreef jantco het volgende:
Samenvatting:
- 'vrije wil' is een leuk idee,
- het is goed om er naar te streven,
- écht vrij zul je nooit worden. Vrijheid is een asymptoot.
-Ideeën kun je in daadkracht omzetten en dan is het geen idee meer.quote:Op maandag 12 september 2016 12:13 schreef jantco het volgende:
Samenvatting:
- 'vrije wil' is een leuk idee,
- het is goed om er naar te streven,
- écht vrij zul je nooit worden. Vrijheid is een asymptoot.
Wat bedoel je hier mee?quote:Op maandag 12 september 2016 13:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
-We zien dat we los van genetische aanleg als onze omgevingsinvloeden eigen beslissingen kunnen nemen.
Precies zoals ik het opschrijf. Genetische aanleg of omgevingsinvloeden bepalen niet altijd welke beslissing iemand neemt. Daarmee haal je twee basisbeginselen van het klassieke determinisme weg.quote:
Wat reken je dan niet onder 'omgevingsinvloeden'?quote:Op maandag 12 september 2016 13:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Precies zoals ik het opschrijf. Genetische aanleg of omgevingsinvloeden bepalen niet altijd welke beslissing iemand neemt.
En hoe "zien we dat"?quote:Op maandag 12 september 2016 13:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat reken je dan niet onder 'omgevingsinvloeden'?
De vrije keuze om een eigen beslissing te kunnen maken.quote:Op maandag 12 september 2016 13:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat reken je dan niet onder 'omgevingsinvloeden'?
Dat is al heel vaak uitgelegd:quote:Op zondag 11 september 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:
Overigens heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag. Het blijft telkens maar eenrichtingsverkeer en het is niet meer dan fair dat we dat nu eventjes gaan omdraaien.
Onderbouw nu eens met concrete feiten dat het bestuderen van hersenactiviteit bewijst dat we geen vrije wil zouden hebben. Lijkt me toch niet zo'n ingewikkelde vraag die maar telkens wordt vermeden.
quote:Op donderdag 1 september 2016 12:45 schreef lnloggen het volgende:
Het bestaan van zoiets hebben we nog nooit waargenomen, nergens, zelfs niet indirect. Dus ik vraag me af wat een goede reden is om toch in zo'n buitenissig fenomeen te geloven (temeer omdat daar geen enkele aanleiding toe is).
quote:Op woensdag 7 september 2016 11:54 schreef lnloggen het volgende:
Ik zie geen enkel gedrag in de mens wat niet voort zou kunnen komen uit genetische aanleg of omgevingsfactoren. Of wat een bewijs of zelfs maar reële aanleiding zou zijn om er andere factoren (zoals een vrije wil) bij te halen.
En wat betreft dit:quote:Op vrijdag 2 september 2016 10:36 schreef lnloggen het volgende:
Je moet echt met een sterker argument vóór de plausibiliteit van een vrije wil komen dan "je kunt niet bewijzen dat het niet bestaat". Anders zie ik niet hoe het geloven in een vrije wil (of in ieder geval het als reële mogelijkheid openhouden) waarschijnlijker of serieuzer genomen kan worden dan ieder ander lukraak verzinsel wat je niet kunt falsificeren, zoals kabouters of onzichtbare eenhoorns.
Wat is daar halfslachtig aan? Het kabouter-argument is gewoon valide en precies op deze situatie van toepassing. Het bestaan van iets waarvan we nergens ook maar één aanwijzing zien of een greintje bewijs hebben, kun je niet zomaar claimen als reële optie en dan zeggen "toon maar eens aan dat het niet bestaat".quote:En aub geen halfslachtige antwoorden zoals het kabouter-argument.
Daar kan ik helemaal niets mee. Als het niet een genetische aanleg is en ook niet een omgevingsfactor (nogmaals, hoe bepaal je dat?) wat is het dan?quote:Op maandag 12 september 2016 13:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
De vrije keuze om een eigen beslissing te kunnen maken.
Zelfde vraag. Wat is er dan nog meer?quote:Zoals ik al eerder aangaf, ieder neurologisch onderzoek ten spijt maar ik kan geen eenduidig bewijs vinden dat al mijn beslissingen zijn gegrondvest op genetische aanleg en omgevingsfactoren alléén.
Maar waarom zou je jouw eigen persoonlijkheid (en de vrije keuzes die iemand kan maken) moeten reduceren tot een voorgeprogrammeerde biologische computer? Observatie van actieve hersenwerking geeft geen eenduidig bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan. Daarvoor weten ook neurologen nog te weinig.quote:Op maandag 12 september 2016 14:02 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dat is al heel vaak uitgelegd:
[..]
[..]
[..]
En wat betreft dit:
[..]
Wat is daar halfslachtig aan? Het kabouter-argument is gewoon valide en precies op deze situatie van toepassing. Het bestaan van iets waarvan we nergens ook maar één aanwijzing zien of een greintje bewijs hebben, kun je niet zomaar claimen als reële optie en dan zeggen "toon maar eens aan dat het niet bestaat".
In die zin vallen vrije wil, kabouters, en eenhoorns, toch echt in dezelfde categorie.
Goeie vraag. Het lijkt soms wel alsof mensen van de vrije wil verwachten / eisen dat die helemaal nergens van afhankelijk is en ook nergens door wordt bepaald.quote:Op maandag 12 september 2016 14:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar kan ik helemaal niets mee. Als het niet een genetische aanleg is en ook niet een omgevingsfactor (nogmaals, hoe bepaal je dat?) wat is het dan?
Nee, geen inrichtingsverkeer meer. Kom nu eens met concreet bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan buiten dat het jouw eigen persoonlijke opvatting is.quote:Op maandag 12 september 2016 14:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar kan ik helemaal niets mee. Als het niet een genetische aanleg is en ook niet een omgevingsfactor (nogmaals, hoe bepaal je dat?) wat is het dan?
[..]
Zelfde vraag. Wat is er dan nog meer?
En kom nou niet weer met een stroman, daar verspil je al genoeg tekst aan.
Vaak is het dan de 'wil van god' of iets dergelijks, maar dat lijkt me bij Elzies ook niet het geval.quote:Op maandag 12 september 2016 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goeie vraag. Het lijkt soms wel alsof mensen van de vrije wil verwachten / eisen dat die helemaal nergens van afhankelijk is en ook nergens door wordt bepaald.
En wat kan het dan nog zijn, anders dan compleet willekeurig?
Je quote de verkeerde persoon zo te zien. Probeer het nog eens.quote:Op maandag 12 september 2016 14:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, geen inrichtingsverkeer meer. Kom nu eens met concreet bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan buiten dat het jouw eigen persoonlijke opvatting is.
Ik ben steeds degene die mag toelichten. Kom nu maar eens zelf met wat gedegen argumenten.
Laten we God vooral buiten deze discussie houden. Wat is onze persoonlijkheid en hoe werken de onderliggende processen die zo'n persoonlijkheid doet ontwikkelen buiten de al bestaande genetische aanleg en de invloeden van buitenaf? Daar gaat de discussie over.quote:Op maandag 12 september 2016 14:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vaak is het dan de 'wil van god' of iets dergelijks, maar dat lijkt me bij Elzies ook niet het geval.
In de vrije wil discussie lijkt men te eisen dat die keuze niet alleen vrij is van de omgeving maar ook vrij is van jezelf / zichzelf. Dat laatste wringt nogal. Het kan als idee bestaan, maar daar is dan wel alles mee gezegd.quote:Op maandag 12 september 2016 12:13 schreef jantco het volgende:
@Molurus. Ten eerste moet je inzien, dat wij mensen woorden gebruiken met als bedoeling ideeën over te brengen. Meer betekenis dan dat, heeft een woord niet.
Hier zit dus een diep misverstand. Voorbeeld is het mechanisme van reïficatie. Dit is het verschijnsel, dat mensen denken dat 'iets' bestaat, indien dit 'iets' een naam heeft gekregen.
Hier ook. 'vrije wil', is een term om een idee over te brengen. Namelijk dat je altijd een keuze hebt.
Dit idee is heel nuttig! Laat je niets wijsmaken, je kan je schouders ophalen, je hoeft niet voor zoete koek te slikken wat een ander je voorspiegelt! Kies je eigen weg. Enz.
Bij mijn weten speelt vrije wil geen enkele rol in het strafrecht. Wel zaken zoals wilsbekwaamheid en handelingsvrijheid, maar vrije wil in de klassieke filosofische uitleg daarvan... niet dat ik weet.quote:Op maandag 12 september 2016 12:13 schreef jantco het volgende:
Vrije wil is dus een idee. Daarmee is dit idee juridisch van aard. In de wet is het verder uitgewerkt. Zeker in het strafrecht.
Dan zul je toch echt een keer moeten uitleggen wat dan buiten die 'genetische aanleg en de invloeden van buitenaf' ligt.quote:Op maandag 12 september 2016 14:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Laten we God vooral buiten deze discussie houden. Wat is onze persoonlijkheid en hoe werken de onderliggende processen die zo'n persoonlijkheid doet ontwikkelen buiten de al bestaande genetische aanleg en de invloeden van buitenaf? Daar gaat de discussie over.
Ook als we niet weten hoe het werkt en desondanks (!!!) veronderstellen dat genetica en omgeving geen invloed hebben op een keuze, dan nog zal zo'n keuze *ergens* door bepaald moeten worden.quote:Op maandag 12 september 2016 14:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Laten we God vooral buiten deze discussie houden. Wat is onze persoonlijkheid en hoe werken de onderliggende processen die zo'n persoonlijkheid doet ontwikkelen buiten de al bestaande genetische aanleg en de invloeden van buitenaf? Daar gaat de discussie over.
Want een karaktereigenschap mag dan genetisch bepaald zijn, het betekent niet automatisch dat zo'n karakter zich ook daadwerkelijk zo ontwikkeld. Maar dat geldt ook voor omgevingsfactoren. Mensen kunnen buiten die directe invloedsfeer prima eigen keuzes maken die niet conform de wens van de omgeving is.
Dit dus ja.quote:Op maandag 12 september 2016 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan zul je toch echt een keer moeten uitleggen wat dan buiten die 'genetische aanleg en de invloeden van buitenaf' ligt.
Dat vind ik een nogal verregaande stelling. Daarmee impliceer je dat onze realiteit aan nog meer onderhevig is dan alleen natuurwetten (nota bene: dat zijn dus niet de klassieke of newtoniaanse natuurwetten). Heb je een bewijs, of zelfs maar een redelijke aanwijzing voor de boude claim?quote:Op maandag 12 september 2016 13:48 schreef Elzies het volgende:
Genetische aanleg of omgevingsinvloeden bepalen niet altijd welke beslissing iemand neemt.
Sorry, maar dit kan ik alleen maar onzin noemen. Ik zou zelfs zeggen dat eigenlijk het omgekeerde waar is, misschien dat je dat bedoelt?quote:Op maandag 12 september 2016 14:36 schreef jantco het volgende:
Een stabiel systeem zal eerder blijven bestaan dan een minder stabiel systeem. Darwin noemt dat survival of the fittest.
(of er iets 'vrij' is aan die keuzes is maar ten zeerste de vraag, daar gaat deze hele discussie over)quote:Op maandag 12 september 2016 14:18 schreef Elzies het volgende:
Maar waarom zou je jouw eigen persoonlijkheid (en de vrije keuzes die iemand kan maken)
Ja, maar nogmaals: observatie van actieve hersenwerking geeft ook geen eenduidig bewijs dat er geen kabouters zouden bestaan. Dat kun je afdoen als flauw argument, maar ik vind het gebrek aan onderbouwing van de vrije wil net zo zwak.quote:fenomeen moeten reduceren tot een voorgeprogrammeerde biologische computer? Observatie van actieve hersenwerking geeft geen eenduidig bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan. Daarvoor weten ook neurologen nog te weinig.
Haha, die is goed. Nee, nu draai je het om. De vrije wil is hier de lukrake, onbewezen (en volgens mij ook onbewijsbare) claim. Het lijkt me dan dat je op z'n minst met redelijke argumenten moet komen om het bestaan van zoiets serieus te overwegen.quote:Deterministen gebruiken heel vaak het kabouterargument. Dat doen gelovigen ook. God bestaat totdat je bewijst dat die niet bestaat, is een hele bekende binnen dergelijke discussies. Maar het levert uiteindelijk niets op.
Ik heb al vaker aangegeven dat het Newtoniaanse model de lading niet dekt. Kwantummechanica lijkt me al completer, doch ook niet 100% natuurlijk, we zijn nog lang niet klaar met onze fysica. Maar welke kennis van vandaag maakt wat precies onwaarschijnlijk?quote:Bovendien zie ik binnen jouw voorstelling van het determinisme veel oude Newtoniaanse invloeden. Een mechanisch zinloos universum zonder doel en betekenis, waarbij alles is gegrondvest op een toevallige samenloop van omstandigheden. Uiteraard mag ieder daarin geloven. Maar met de kennis van vandaag, onwaarschijnlijk.
Daar ben ik het op zich mee eens, met dien verstande dat dat ook geldt voor God en kabouters. Dat wil zeggen ik kan ze niet falsificeren, maar het gaat me te ver om ze zonder bewijs of zelfs maar redelijke aanwijzingen, serieus als reële optie open te houden. Dan kun je wel allerlei onzin verzinnen waar geen bewijs voor of tegen bestaat (en wat in wezen ook niets verklaart of anderszins nodig is om onze werking of natuur te beschrijven). Totdat er meer concrete aanleiding is om in zoiets te geloven lijkt Ockham's scheermes me een schappelijk uitgangspunt.quote:Dus ik blijf bij mijn stelling dat we geen eenduidig antwoord kunnen geven op de vraag of de vrije wil wel of niet bestaat. Nogmaals, ik denk echt dat dit het meest eerlijke antwoord is.
Zie jij het begrip 'idee' alleen als iets dat het beginpunt kan zijn van je doen en laten, maar niet iets dat het eindpunt is van het voorafgaande?quote:Op maandag 12 september 2016 14:36 schreef jantco het volgende:
Nogmaals, hoe je iets noemt, doet er niet toe. Een idee heeft in elke taal zijn eigen woord, of niet...
Probeer eens de academische discussie los te laten. Probeer te kijken hoe iets is ontstaan. In de evolutie speelt stabiliteit de hoofdrol. Een stabiel systeem zal eerder blijven bestaan dan een minder stabiel systeem. Darwin noemt dat survival of the fittest.
Daarom is taal ontstaan. Opdat wij dingen kunnen meegeven aan anderen en volgende generaties, om zo een grotere stabiliteit te bewerkstelligen, dat de kans op overleven toeneemt.
Onze wil is geëvolueerd. Maar ook taal, en specifiek hier het woord 'wil'. Zo kunnen we met elkaar ideeën uitwisselen over wat ons bezighoudt.
Advies: probeer niet in woorden te denken, maar in ideeën. In voorgaande bijdragen loopt dat door elkaar, en zo raak je de draad kwijt. Het is dan geen gedachte meer, maar een woordspelletje.
Ten slotte: in de Middeleeuwen kon men oeverloos discussieren over hoeveel engelen er op de punt van een speld passen.
Dat soort discussie is deze draad ook.
Ja, echt discussiëren is moeilijk. Probeer niet te winnen, maar zet scherpe ideeën neer.
Dan is het meest eerlijke antwoord dat we dat *ergens* nog niet kunnen bepalen. Als jij als onderzoeker niet ten volle weet hoe een onderliggend proces werkt of tot stand komt, dan is het toch reëel daar geen definitieve conclusie aan te verbinden?quote:Op maandag 12 september 2016 14:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook als we niet weten hoe het werkt en desondanks (!!!) veronderstellen dat genetica en omgeving geen invloed hebben op een keuze, dan nog zal zo'n keuze *ergens* door bepaald moeten worden.
Dat 'ergens' lijkt me per definitie onderdeel van 'jezelf'. Ook als we het niet kunnen bepalen.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan is het meest eerlijke antwoord dat we dat *ergens* nog niet kunnen bepalen.
Klopt. Maar de uitspraken die mensen zoals Dennett daar bijvoorbeeld over doen gaan daar ook niet vanuit. Sterker nog, die zijn niet eens afhankelijk van de aanname dat 1 en ander zich afspeelt in de hersenen. Die uitspraken zijn net zo geldig als dat gebeurt in een op mysterieuze wijze met jou verbonden toverdoos in de 12e dimensie.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
Als jij als onderzoeker niet ten volle weet hoe een onderliggend proces werkt of tot stand komt, dan is het toch reëel daar geen definitieve conclusie aan te verbinden?
Niemand heeft hier iets beweerd ten aanzien van determinisme. Tot dusver ben je tav determinisme vooral in discussie geweest over standpunten die niemand hier inneemt, wat ik buitengewoon curieus vind.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
Want dan geef je gewoon valse voorstellingen van zaken op basis van een individuele of gedeelde opvatting. Dat is precies wat ik vaak tegenkom als ik met deterministen discussieer. Ze claimen stoïcijns een waarheid op die helemaal niet met eenduidige bewijsvoering is aangetoond.
Het is ieg geen wetenschappelijke hypothese. Of het wel thuishoort in de filosofie heb ik zo mijn twijfels over.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
Daarom is determinisme ook geen wetenschap maar een filosofische stroming.
Ik zou al lang blij zijn als *jij* kunt aangeven wat vrije wil met determinisme te maken heeft. Anders lijkt het me vooral off topic.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
Als iemand mij met concreet en eenduidig bewijs kan aantonen dat de vrije wil niet bestaat, zal ik de uitkomst uiteraard accepteren. Maar ik lees geen eenduidig bewijs, slechts verschil in zienswijze en opvatting. Ik kan best leven met het idee dat we (nog) niet alles begrijpen of weten. Onze eigen identiteit die beslissingen kan nemen losstaand van een genetische aanleg of van de directe omgevingsfactoren bewijst dat onvermogen dat we dat aspect van onszelf nog niet ten volle begrijpen. Dan kun je het ook niet gemakshalve classificeren omdat anders je model instort.
Ik ben niet degene die het determinisme als eerste erbij heeft gehaald. Maar ik denk dat binnen de discussie over de vrije wil je het determinisme niet buiten beschouwing kunt laten. Zeker omdat het determinisme zoiets als de vrije wil uitsluit. Ik heb dat ontkracht doordat personen in staat blijken eigen beslissingen te kunnen nemen ongeacht de genetische aanleg of de omgevingsfactor. (twee belangrijke basisbeginselen van het determinisme) Hoe dat proces tot stand komt en wat het onderliggende mechanisme daarvan is blijft ook voor neurologen de grote onbeantwoorde vraag. We weten het niet, dus dat is het meest eerlijke antwoord.quote:Op maandag 12 september 2016 17:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat 'ergens' lijkt me per definitie onderdeel van 'jezelf'. Ook als we het niet kunnen bepalen.
[..]
Klopt. Maar de uitspraken die mensen zoals Dennett daar bijvoorbeeld over doen gaan daar ook niet vanuit. Sterker nog, die zijn niet eens afhankelijk van de aanname dat 1 en ander zich afspeelt in de hersenen. Die uitspraken zijn net zo geldig als dat gebeurt in een op mysterieuze wijze met jou verbonden toverdoos in de 12e dimensie.
[..]
Niemand heeft hier iets beweerd ten aanzien van determinisme. Tot dusver ben je tav determinisme vooral in discussie geweest over standpunten die niemand hier inneemt, wat ik buitengewoon curieus vind.
[..]
Het is ieg geen wetenschappelijke hypothese. Of het wel thuishoort in de filosofie heb ik zo mijn twijfels over.
[..]
Ik zou al lang blij zijn als *jij* kunt aangeven wat vrije wil met determinisme te maken heeft. Anders lijkt het me vooral off topic.
Dat heb je niet, en ik heb je daar ook al een aantal keer op gewezen. Maar het is vrij zinloos om te hopen dat je hier ooit nog over gaat uitwijden...quote:Op maandag 12 september 2016 17:16 schreef Elzies het volgende:
Ik heb dat ontkracht doordat personen in staat blijken eigen beslissingen te kunnen nemen ongeacht de genetische aanleg of de omgevingsfactor. (twee belangrijke basisbeginselen van het determinisme)
Dat heb ik even gemist, hoe of waar heb je precies aangetoond dat personen in staat zijn eigen beslissingen te kunnen nemen ongeacht genetische aanleg of omgevingsfactoren? En bedoel je daarmee iets anders dan dat een schaakcomputer eigen beslissingen kan nemen ongeacht zijn programmering en omgevingsfactoren (zoals input voor de pseudorandomgenerator en zetten van de tegenstander).quote:Op maandag 12 september 2016 17:16 schreef Elzies het volgende:
Zeker omdat het determinisme zoiets als de vrije wil uitsluit. Ik heb dat ontkracht doordat personen in staat blijken eigen beslissingen te kunnen nemen ongeacht de genetische aanleg of de omgevingsfactor. (twee belangrijke basisbeginselen van het determinisme)
Volgens wie? Volgens jou? Dat zul je dan wel even moeten onderbouwen.quote:Op maandag 12 september 2016 17:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die het determinisme als eerste erbij heeft gehaald. Maar ik denk dat binnen de discussie over de vrije wil je het determinisme niet buiten beschouwing kunt laten. Zeker omdat het determinisme zoiets als de vrije wil uitsluit.
Hier haal je twee dingen door elkaar:quote:Op maandag 12 september 2016 17:16 schreef Elzies het volgende:
Ik heb dat ontkracht doordat personen in staat blijken eigen beslissingen te kunnen nemen ongeacht de genetische aanleg of de omgevingsfactor. (twee belangrijke basisbeginselen van het determinisme) Hoe dat proces tot stand komt en wat het onderliggende mechanisme daarvan is blijft ook voor neurologen de grote onbeantwoorde vraag. We weten het niet, dus dat is het meest eerlijke antwoord.
Die in mijn ogen nog steeds off topic is.quote:Op maandag 12 september 2016 17:16 schreef Elzies het volgende:
De formele aanduiding voor het determinisme is dat het een filosofische stroming betreft. (kon je lezen in mijn gegeven link)
Mij niet. Ook als het onbewezen is is het wat mij betreft off topic.quote:Op maandag 12 september 2016 17:16 schreef Elzies het volgende:
Het is geen bewezen en sluitende wetenschap. Lijkt me wel relevant binnen de gevoerde discussie.
Waarom vraag je bewijzen voor een standpunt dat, zover ik kan zien, niemand hier inneemt?quote:Op maandag 12 september 2016 17:16 schreef Elzies het volgende:
Bovendien heb ik binnen deze discussie onderhand wel twintig keer gevraagd met eenduidig en sluitend wetenschappelijk bewijs te komen die de vrije wil uitsluit.
Het is dan ook ontzettend dom om mensen te vragen een standpunt te onderbouwen dat zij niet innemen. Waarom blijf je dat doen?quote:Op maandag 12 september 2016 17:16 schreef Elzies het volgende:
Ik denk dat het vrij zinloos is om dit voor de een en twintigste keer te vragen omdat je toch geen antwoord krijgt. Dat bevestigd precies wat ik hierover opschrijf, we weten het niet.
Jawel. En Dennett zelf ook, als hij stelt dat zijn definitie van de vrije wil onverkort geldig is in een deterministische wereld.quote:Op maandag 12 september 2016 17:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat 'ergens' lijkt me per definitie onderdeel van 'jezelf'. Ook als we het niet kunnen bepalen.
[..]
Klopt. Maar de uitspraken die mensen zoals Dennett daar bijvoorbeeld over doen gaan daar ook niet vanuit. Sterker nog, die zijn niet eens afhankelijk van de aanname dat 1 en ander zich afspeelt in de hersenen. Die uitspraken zijn net zo geldig als dat gebeurt in een op mysterieuze wijze met jou verbonden toverdoos in de 12e dimensie.
[..]
Niemand heeft hier iets beweerd ten aanzien van determinisme. Tot dusver ben je tav determinisme vooral in discussie geweest over standpunten die niemand hier inneemt, wat ik buitengewoon curieus vind.
Als een wetenschappelijke theorie deterministisch is (zoals de klassieke mechanica) en je vermoed dat de theorie juist is (zoals in de 19e eeuw het geval was) is determinisme dan geen deel van de hypothese?quote:[..]
Het is ieg geen wetenschappelijke hypothese.
Wil je Sint Augustines en Spinoza uit de filosofie schrappen?quote:Of het wel thuishoort in de filosofie heb ik zo mijn twijfels over.
Vrije wil, in zijn betekenis van het woord, de klassieke betekenis, is in strijd met determinisme.quote:Ik zou al lang blij zijn als *jij* kunt aangeven wat vrije wil met determinisme te maken heeft. Anders lijkt het me vooral off topic.
Dat is de wereld op zijn kop. Het is het idee dat determinisme strijdig is met vrije wil dat een onderbouwing nodig heeft, niet het tegenovergestelde. Zonder meer is er geen reden om te stellen dat determinisme en vrije wil iets met elkaar te maken hebben. Zonder een onderbouwing *daarvoor* is wat Dennett zegt geen claim.quote:Op maandag 12 september 2016 19:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jawel. En Dennett zelf ook, als hij stelt dat zijn definitie van de vrije wil onverkort geldig is in een deterministische wereld.
Autoriteitsargument. Als het idee ergens op slaat dan is dat niet omdat filosofen zich daar al sinds mensenheugenis mee bezig houden.quote:Op maandag 12 september 2016 19:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Wil je Sint Augustines en Spinoza uit de filosofie schrappen?
Dit veronderstelt een niet nader gespecificeerde '3e mogelijkheid' naast mechanica en willekeur. En daarom is, zonder specificatie daarvan, dit idee onzin.quote:Op maandag 12 september 2016 19:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Vrije wil, in zijn betekenis van het woord, de klassieke betekenis, is in strijd met determinisme.
Determinisme? Iedere wetenschappelijke theorie uit de fysica veronderstelt nochtans fysisch determinisme. Determinisme is duidelijk een probleem uit de fysica, bijgevolg heeft ook wetenschapsfilosofie er iets over te zeggen.quote:Op maandag 12 september 2016 17:04 schreef Molurus het volgende:
Het is ieg geen wetenschappelijke hypothese. Of het wel thuishoort in de filosofie heb ik zo mijn twijfels over.
Twee verschillende betekenissen van vrijheid onder dezelfde naam gebruiken, maakt een discussie erg verwarrend.quote:Op maandag 12 september 2016 20:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is de wereld op zijn kop. Het is het idee dat determinisme strijdig is met vrije wil dat een onderbouwing nodig heeft, niet het tegenovergestelde. Zonder meer is er geen reden om te stellen dat determinisme en vrije wil iets met elkaar te maken hebben. Zonder een onderbouwing *daarvoor* is wat Dennett zegt geen claim.
Wat dat betreft is dat niet heel anders dan dat het niet aan een atheist is om te beargumenteren dat goden niet bestaan als er geen betoog ligt voor het bestaan van goden.
Degene die meent dat determinisme en vrije wil wel iets met elkaar te maken hebben zal dat eerst moeten onderbouwen voordat Dennetts standpunt kan worden uitgelegd als een waarheidsclaim.
De claim waar dit om draait is: "als de vrije wil bestaat dan is die non-deterministisch". En Dennett doet niet anders dan die claim - die nergens op is gebaseerd - verwerpen.
[..]
Autoriteitsargument. Als het idee ergens op slaat dan is dat niet omdat filosofen zich daar al sinds mensenheugenis mee bezig houden.
Dus ja, als dat puur berust op een autoriteitsargument kunnen we allebei direct schrappen.
[..]
Dit veronderstelt een niet nader gespecificeerde '3e mogelijkheid' naast mechanica en willekeur. En daarom is, zonder specificatie daarvan, dit idee onzin.
Sterker nog: de eerste 2 mogelijkheden zijn uitputtend: of de wil wordt ergens door bepaald (= deterministisch in zekere zin), of de wil wordt nergens door bepaald (= willekeur). Simpel gezegd: 'determineren' is een ander woord voor 'bepalen'.
Welnee. Ze hebben gesteld dat de vrije wil niet bestaat (in de klassieke betekenis van het woord, want Dennett was nog niet geboren). Dat vind jij ook.quote:Er is ook in semantische zin geen 3e mogelijkheid. Kortom: Sint Augustines, Spinoza, en vele andere filosofen hebben zich gedurende vele generaties bezig gehouden met semantische onzin.
Dat standpunt wil ik hierbij dan wel expliciet innemen. Met determinisme bedoel ik dit:quote:Op maandag 12 september 2016 17:04 schreef Molurus het volgende:
Determineren in de zin van impliciet vastleggen of bepalen. Niet door iets of iemand die dit bewust doet of met één of ander plan of doel bezig is, maar gewoon vaste duidelijke non-ambigue regels waar alles aan onderhevig is. Waardoor uit een bepaalde situatie op enig moment, alle variabelen en natuurwetten in achting nemend, het verdere toekomstige verloop een causaal gevolg is.quote:Op zaterdag 3 september 2016 11:01 schreef lnloggen het volgende:
dat alles wordt gedetermineerd door de fysica. Dus het idee dat er in de natuurwetten (niet onze huidige modellen, maar de echte natuurwetten waaraan alles onderhevig is) géén vrijheidsgraad of willekeur of onzeker element zit. Maar dat alles zicht 100% causaal gedraagt, zonder overige onbepaalde invloeden, iedere oorzaak leidt onherroepelijk tot eenduidige gevolgen. Net als een algoritme in een computer.
Hier ben ik het volledig mee eens: het universum is duidelijk volledig deterministisch.quote:Op maandag 12 september 2016 22:00 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dat standpunt wil ik hierbij dan wel expliciet innemen. Met determinisme bedoel ik dit:
[..]
Determineren in de zin van impliciet vastleggen of bepalen. Niet door iets of iemand die dit bewust doet of met één of ander plan of doel bezig is, maar gewoon vaste duidelijke non-ambigue regels waar alles aan onderhevig is. Waardoor uit een bepaalde situatie op enig moment, alle variabelen en natuurwetten in achting nemend, het verdere toekomstige verloop een causaal gevolg is.
Als je het universum in zijn huidige staat kon kopiëren, en tien exacte kopieën onafhankelijk van elkaar vanaf dit moment kon laten verder lopen, zou zich in alle tien dezelfde toekomst voltrekken. Merk op dat dit absoluut iets anders is dan voorspelbaarheid. En al helemaal anders dan voorspelbaarheid voor of door ons, of door wie of wat dan ook binnen dit universum.
Hier kan ik Molurus echter wel volgen. Het deterministische karakter van het universum sluit de vrije wil niet uit. Dit komt omdat de wil vrij is, als hij niet gedetermineerd wordt door de omgeving. In een deterministische wereld wordt de wil uiteraard gedetermineerd, maar niet (uitsluitend) door de omgeving. Neem je die 10 verschillende werelden, en plaats je er mij in, met telkens iets andere hersenactiviteit, dan zal mijn wil telkens anders zijn.quote:Mijns inziens zou deze vorm van determinisme (waarvan we niet zeker weten of het waar is, oftewel of ons universum echt deterministisch is) een vrije wil uitsluiten. Of zelfs iedere vorm van vrijheid uitsluiten, want er is dan in wezen niets vrij. Het verloop van alles wordt dan namelijk strict gedwongen (of exact voorgeschreven) door de natuurwetten. In een deterministisch universum is onze wil net zo vrij als een schaakcomputer of een rekenmachine of een waterstofatoom.
Een schaakcomputer lijkt keuzes te maken: hij 'kiest' een zet uit heel veel schijnbare mogelijkheden. Maar in essentie voert hij gewoon een strict algoritme uit, waar eenduidig een bepaalde zet uit rolt als uitkomst van een berekening. Er was op voorhand maar één uitkomst mogelijk. En zo zou het (in geval van een deterministisch universum) ook zijn voor de mens.
Dit is inderdaad de belangrijkste vraag en de maatstaf of het universum deterministisch is of niet.quote:Op maandag 12 september 2016 22:00 schreef lnloggen het volgende:
Als je het universum in zijn huidige staat kon kopiëren, en tien exacte kopieën onafhankelijk van elkaar vanaf dit moment kon laten verder lopen, zou zich in alle tien dezelfde toekomst voltrekken.
Dit weet ik al 30 jaar, en ook toen was het allang bekent. Iedereen die de natuurkunde bestudeert en beseft dat het ook hemzelf beschrijft, maakt zich daar een voorstelling van, en komt tot die conclusie.quote:Op maandag 12 september 2016 22:24 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Hier ben ik het volledig mee eens: het universum is duidelijk volledig deterministisch.
[..]
Hier kan ik Molurus echter wel volgen. Het deterministische karakter van het universum sluit de vrije wil niet uit. Dit komt omdat de wil vrij is, als hij niet gedetermineerd wordt door de omgeving. In een deterministische wereld wordt de wil uiteraard gedetermineerd, maar niet (uitsluitend) door de omgeving. Neem je die 10 verschillende werelden, en plaats je er mij in, met telkens iets andere hersenactiviteit, dan zal mijn wil telkens anders zijn.
Dat de wil enkel vrij moet zijn tegenover de omgeving, en niet tegenover het ganse universum (jezelf inbegrepen), is omdat het absurd is te eisen dat de wil vrij is van zichzelf. Het is even absurd te eisen dat de wil vrij is van jouw hersenactiviteit, aangezien de wil voortkomt uit die hersenactiviteit.
In die zin is een schaakcomputer ook vrij, echter kan je jezelf afvragen of de computer ook "wilt".
En toch is dat de betekenis van de klassieke vrije wil. Dit begrip van de vrije wil heeft betrekking op je interne vrijheid. Het maakt een claim over wat dat zelf kan, namelijk dat het had ook anders kunnen handelen.quote:Als je niet deze zienswijze van "vrije wil" hanteert, dan is "vrije wil" een onmogelijk begrip, ongeacht of de wereld deterministisch of niet is. De wil kan namelijk niet vrij zijn van zichzelf.
Zonder ingrijpen van de mens (de programmeur) doet een schaakcomputer niets. Het kent ook geen gevoel, heeft geen verlangens en behoeften, geen zelfbewuste identiteit, droomt niet en voert zijn algoritme uit die de mens heeft voorgeprogrammeerd. Op basis van die algoritmes maakt het 'keuzes', mensen maken keuzes op basis van de door mij opgenoemde verschillen van die schaakcomputer.quote:Op maandag 12 september 2016 22:00 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Als je het universum in zijn huidige staat kon kopiëren, en tien exacte kopieën onafhankelijk van elkaar vanaf dit moment kon laten verder lopen, zou zich in alle tien dezelfde toekomst voltrekken. Merk op dat dit absoluut iets anders is dan voorspelbaarheid. En al helemaal anders dan voorspelbaarheid voor of door ons, of door wie of wat dan ook binnen dit universum.
Mijns inziens zou deze vorm van determinisme (waarvan we niet zeker weten of het waar is, oftewel of ons universum echt deterministisch is) een vrije wil uitsluiten. Of zelfs iedere vorm van vrijheid uitsluiten, want er is dan in wezen niets vrij. Het verloop van alles wordt dan namelijk strict gedwongen (of exact voorgeschreven) door de natuurwetten. In een deterministisch universum is onze wil net zo vrij als een schaakcomputer of een rekenmachine of een waterstofatoom.
Een schaakcomputer lijkt keuzes te maken: hij 'kiest' een zet uit heel veel schijnbare mogelijkheden. Maar in essentie voert hij gewoon een strict algoritme uit, waar eenduidig een bepaalde zet uit rolt als uitkomst van een berekening. Er was op voorhand maar één uitkomst mogelijk. En zo zou het (in geval van een deterministisch universum) ook zijn voor de mens.
Zonder input doet een mens ook niets. Een computer is vergelijkbaar met een mens zonder zintuigen en een stilstaand metabolisme/neuroactiviteit. Nonargument dus om determinisme af te knallen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 09:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zonder ingrijpen van de mens (de programmeur) doet een schaakcomputer niets. Het kent ook geen gevoel, heeft geen verlangens en behoeften, geen zelfbewuste identiteit, droomt niet en voert zijn algoritme uit die de mens heeft voorgeprogrammeerd. Op basis van die algoritmes maakt het 'keuzes', mensen maken keuzes op basis van de door mij opgenoemde verschillen van die schaakcomputer.
Van mij mag iedereen geloven dat alles is voorgeprogrammeerd, maar steekhoudend wetenschappelijk bewijs is hier nooit voor geleverd omdat we de onderliggende processen (nog) niet begrijpen. Zolang het nog onontgonnen gebied is met zeer uiteenlopende conclusieaannames heeft het neerleggen van een definitieve claim weinig zin.
Iemand kan zijn eigen denkkader wel proberen door te drammen, maar zonder aanvullend eenduidig en sluitend bewijs vrij zinloos. Daarom is deze discussie nooit af.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 13 september 2016 09:48 schreef deelnemer het volgende:
Laten we vanaf nu on-topic gaan.
Stel, je hebt geen vrije wil (in de klassieke betekenis van het woord) wat zijn daarvan de gevolgen? Wat is dan wel en niet mogelijk en wat is dan wel of niet zinnig?
Laten we afspreken dat we, wat je dan wel hebt, geen vrije wil noemen om verwarring te voorkomen. Zo voorkomen stellingen van de vorm: Als je geen vrije wil hebt, heb je wel een vrije wil.
Ik zou het geen probleem noemen. Determinisme en causaliteit zijn de bouwstenen waarop de wetenschap is gebouwd. Fysische causaliteit is noodzakelijk om te verklaren. Verklaren veronderstelt altijd een oorzaak en een gevolg. Het hele idee van ontwikkeling is hier ook op gebaseerd. Het is een logisch fenomeen dat functionaliteit en ontwikkeling toestaat. De term functie of ontwikkeling is betekenisloos in een indeterministisch (onbepaald) universum.quote:Op maandag 12 september 2016 21:54 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Determinisme? Iedere wetenschappelijke theorie uit de fysica veronderstelt nochtans fysisch determinisme. Determinisme is duidelijk een probleem uit de fysica, bijgevolg heeft ook wetenschapsfilosofie er iets over te zeggen.
Vragen aan Elzies:quote:Op dinsdag 13 september 2016 09:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zonder ingrijpen van de mens (de programmeur) doet een schaakcomputer niets. Het kent ook geen gevoel, heeft geen verlangens en behoeften, geen zelfbewuste identiteit, droomt niet en voert zijn algoritme uit die de mens heeft voorgeprogrammeerd. Op basis van die algoritmes maakt het 'keuzes', mensen maken keuzes op basis van de door mij opgenoemde verschillen van die schaakcomputer.
Van mij mag iedereen geloven dat alles is voorgeprogrammeerd, maar steekhoudend wetenschappelijk bewijs is hier nooit voor geleverd omdat we de onderliggende processen (nog) niet begrijpen. Zolang het nog onontgonnen gebied is met zeer uiteenlopende conclusieaannames heeft het neerleggen van een definitieve claim weinig zin.
Iemand kan zijn eigen denkkader wel proberen door te drammen, maar zonder aanvullend eenduidig en sluitend bewijs vrij zinloos. Daarom is deze discussie nooit af.
Ja, met telkens iets andere hersenactiviteit. Maar de hersenactiviteit is niet 10 keer iets anders, want die wordt óók gedetermineerd.quote:Op maandag 12 september 2016 22:24 schreef yarnamc het volgende:
Hier kan ik Molurus echter wel volgen. Het deterministische karakter van het universum sluit de vrije wil niet uit. Dit komt omdat de wil vrij is, als hij niet gedetermineerd wordt door de omgeving. In een deterministische wereld wordt de wil uiteraard gedetermineerd, maar niet (uitsluitend) door de omgeving. Neem je die 10 verschillende werelden, en plaats je er mij in, met telkens iets andere hersenactiviteit, dan zal mijn wil telkens anders zijn.
Ik weet niet wat dat betekent, dat de wil "vrij is van zichzelf". Wat ik bedoel met vrij is dit: als je de keuze krijgt tussen een appel of een banaan, heb je dan ECHT de mogelijkheid om daadwerkelijk ofwel de één, ofwel de ander te kiezen? Of lijkt dat slechts zo omdat je alle onderliggende variabelen en de exacte kwantumfysische toestanden niet kent, en ligt de uitkomst dat je de appel gaat kiezen daar eigenlijk al onherroepelijk in besloten. Zoals ook de volgende zet die een schaakcomputer gaat kiezen al onherroepelijk ligt besloten in de huidige situatie, nog voordat hij begint met "denken" over die volgende zet.quote:Dat de wil enkel vrij moet zijn tegenover de omgeving, en niet tegenover het ganse universum (jezelf inbegrepen), is omdat het absurd is te eisen dat de wil vrij is van zichzelf. Het is even absurd te eisen dat de wil vrij is van jouw hersenactiviteit, aangezien de wil voortkomt uit die hersenactiviteit.
In welke zin is een schaakcomputer vrij? Aan een schaakcomputer is toch niets vrij?quote:In die zin is een schaakcomputer ook vrij, echter kan je jezelf afvragen of de computer ook "wilt".
Precies, vaak gebruikt men kwantumfluctuaties of de veronderstelde fundamentele onzekerheid van Heisenberg als toevlucht om toch ruimte voor de vrije wil te houden. Maar iets dat wordt aangestuurd door randomness, is net zo min vrij als iets dat wordt aangestuurd door strikt determinisme. Inderdaad net als een computer die op een randomgenerator is aangesloten, nog steeds geen enkele wezenlijke vrijheid heeft.quote:Op maandag 12 september 2016 22:27 schreef Shakkara het volgende:
Maar, zelfs als alle tien de universa uiteindelijk totaal anders gaan doen vanwege een willekeurigheidsfactor in quantumprocessen, dan nog is dat geen bewijs voor vrije wil, net zo min als een willekeurigheidsfactor in een schaakcomputer het programma 'vrije' keuze geeft.
quote:
Zo begin je opnieuw de discussie over de vrije wil. We namen toch aan de deze niet bestaat. Zo kan Elzies ook meedenken. Voor hem betekent deze discussie dan, stel dat waar ik in geloof niet bestaat, wat zijn daarvan de consequenties?quote:
Iets zo zien of anders, veronderstelt een gezichtspunt. Ergens belang bij hebben of niet, veronderstelt je bestaan. Dat is de reden waarom mensen de wereld splitsen in het zelf en de rest. Dat kun je het deelnemersperspectief noemen. Het bestaat omdat de deelnemer bestaat. Het is een perspectief omdat het berust op een gezichtspunt (de deelnemer zelf). 'Leven' vertrekt vanuit dit gegeven.quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:28 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja, met telkens iets andere hersenactiviteit. Maar de hersenactiviteit is niet 10 keer iets anders, want die wordt óók gedetermineerd.
Er wordt vaak een geforceerd onderscheid gemaakt tussen hersenactiviteit en de omgeving. Dat onderscheid lijkt me arbitrair, het is allemaal de omgeving. Er is geen fundamenteel verschil tussen de ruimte binnen je schedel en daarbuiten. In essentie is het allemaal chemie, en het gedrag en verloop daarvan wordt allemaal door deterministische wetten bepaald. Dat sommige chemie toevallig een complexe functie of betekenis heeft zoals dat het onze wil of gedachten of doen en laten vormt, maakt het niet minder deterministisch of minder onderdeel van het grote fysieke geheel.
[..]
Ik weet niet wat dat betekent, dat de wil "vrij is van zichzelf". Wat ik bedoel met vrij is dit: als je de keuze krijgt tussen een appel of een banaan, heb je dan ECHT de mogelijkheid om daadwerkelijk ofwel de één, ofwel de ander te kiezen? Of lijkt dat slechts zo omdat je alle onderliggende variabelen en de exacte kwantumfysische toestanden niet kent, en ligt de uitkomst dat je de appel gaat kiezen daar eigenlijk al onherroepelijk in besloten. Zoals ook de volgende zet die een schaakcomputer gaat kiezen al onherroepelijk ligt besloten in de huidige situatie, nog voordat hij begint met "denken" over die volgende zet.
[..]
In welke zin is een schaakcomputer vrij? Aan een schaakcomputer is toch niets vrij?
Prima, maar het deelnemersperspectief lijkt me vooral een kwestie van beleving. Dus geenszins een argument voor het daadwerkelijk bestaan van een vrij wil.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:50 schreef deelnemer het volgende:
Iets zo zien of anders, veronderstelt een gezichtspunt. Ergens belang bij hebben of niet, veronderstelt je bestaan. Dat is de reden waarom mensen de wereld splitsen in het zelf en de rest. Dat kun je het deelnemersperspectief noemen. Het bestaat omdat de deelnemer bestaat. Het is een perspectief omdat het berust op een gezichtspunt (de deelnemer zelf). 'Leven' vertrekt vanuit dit gegeven.
Het alternatief is om dat gezichtspunt te overstijgen. Dan kijkt je naar de wereld vanuit 'niets' (the view from nowhere). Dat vermijdt het splitsen van de wereld in jezelf en de rest. Want deze splitsing lijkt niet fundamenteel en willekeurig. Dat kun je het waarheidsperspectief noemen. Waarheid omdat je streeft naar volledige objectiviteit. Een perspectief omdat je niet echt buiten jezelf kan treden. Want anders zou je kunnen spreken, zonder spreker. Interpreteren, zonder interpretator. Wijzen op wat beter of slechter is, zonder belanghebbende.
Deze twee verschillende benaderingen (deelnemersperspectief of waarheidsperspectief) onderscheiden voorkomt veel zinloze discussie. Handelingsvrijheid bestaat alleen in het deelnemersperspectief. Het bestaat niet in het waarheidsperspectief.
Als de vrije wil (in de klassieke betekenis van het woord) niet bestaat, dan bestaan deze twee benaderingen nog wel.
Dat is wat het leven is: een beleving. Leven, onder de voorwaarde dat je jezelf volledig overstijgt, is geen leven. Een poging tot zelfoverstijging is daarom alleen een optie, een van de activiteiten die je kunt ondernemen, en alleen lukt tot op zekere hoogte. Je mag ook uitgaan van jezelf en wat je zelf wilt, ook al is dat niet objectief of bewijsbaar.quote:Op dinsdag 13 september 2016 12:14 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Prima, maar het deelnemersperspectief lijkt me vooral een kwestie van beleving. Dus geenszins een argument voor het daadwerkelijk bestaan van een vrij wil.
Het feit dat ik een vrije wil ervaar, of de zaak beleef alsof ik de vrijheid heb om zelf keuzes te maken, sluit natuurlijk absoluut niet uit dat dit een illusie is. Als er iets is waar mensen goed in zijn, is het zichzelf voor de gek houden.
Input van de mens?quote:Op dinsdag 13 september 2016 09:59 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zonder input doet een mens ook niets. Een computer is vergelijkbaar met een mens zonder zintuigen en een stilstaand metabolisme/neuroactiviteit. Nonargument dus om determinisme af te knallen.
Alles wat je anders beleeft dan wanneer je in een totaal donkere, geluidsloze, geurloze ruimte zou zweven.quote:Op woensdag 14 september 2016 07:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Input van de mens?![]()
Beschrijf eens in eigen woorden wat de input van de mens is.
Dan heb je in tegenstelling tot een computer toch nog steeds een zelfbewuste persoonlijkheid?quote:Op woensdag 14 september 2016 07:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alles wat je anders beleeft dan wanneer en in een totaal donkere, geluidsloze, geurloze ruimte zou zweven.
Hangt van de programmatuur af, denk ik.quote:Op woensdag 14 september 2016 07:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan heb je in tegenstelling tot een computer toch nog steeds een zelfbewuste persoonlijkheid?
Termen als programmatuur vind ik een vaag begrip. Alsof de mens in al zijn doen en laten is voorgeprogrammeerd. Ik heb daar nog geen eenduidig en sluitend wetenschappelijk bewijs voor gezien. Binnen deze discussie heb ik daar tevergeefs al tig keer naar gevraagd en dat antwoord kan niet worden geleverd.quote:Op woensdag 14 september 2016 07:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hangt van de programmatuur af, denk ik.
Ik heb hier een computer en die kan supergoed schaken. Hij wint elke keer van me. Sterker nog, hij lacht me zelfs uit als hij wint, hij typt dan dingen als "ha-ha-ha I owned you!" en dergelijke.quote:Op woensdag 14 september 2016 08:15 schreef Elzies het volgende:
Termen als programmatuur vind ik een vaag begrip. Alsof de mens in al zijn doen en laten is voorgeprogrammeerd. Ik heb daar nog geen eenduidig en sluitend wetenschappelijk bewijs voor gezien. Binnen deze discussie heb ik daar tevergeefs al tig keer naar gevraagd en dat antwoord kan niet worden geleverd.
Ook als je nog nooit iets anders hebt gekend?quote:Op woensdag 14 september 2016 07:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan heb je in tegenstelling tot een computer toch nog steeds een zelfbewuste persoonlijkheid?
De term "voorgeprogrammeerd" is tamelijk misleidend.quote:Op woensdag 14 september 2016 11:02 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ik heb hier een computer en die kan supergoed schaken. Hij wint elke keer van me. Sterker nog, hij lacht me zelfs uit als hij wint, hij typt dan dingen als "ha-ha-ha I owned you!" en dergelijke.
En ik zag hem ook twee keer in precies dezelfde stelling, de tweede keer een andere zet doen dan de eerste keer!
Nou je maakt mij niet wijs dat dat in al zijn doen en laten is voorgeprogrammeerd. Bewijs maar! We kunnen hem wel openschroeven en zijn elektronische circuits onder de microscoop leggen, dan zien we wat elektronen rondgaan en zo, maar dat zegt natuurlijk niets.
Voor mij zijn onze persoonlijkheid, herinneringen en zelfbewustzijn eigenschappen van de software die draait op onze neurale hardware.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
De term "voorgeprogrammeerd" is tamelijk misleidend.
Je kunt eronder verstaan: een lijst van "als A gebeurt doe dan B" regels. Maar schaakprogramma's zijn net zo min voorgeprogrammeerd in die zin als mensen.
Over het algemeen begrijpen programmeurs van schaakprogramma's minder van het schaakspel dan de programma's die ze schrijven. En dan moeten we ons toch afvragen wat we dan precies bedoelen met (voor-)geprogrammeerd.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor mij zijn onze persoonlijkheid, herinneringen en zelfbewustzijn eigenschappen van de software die draait op onze neurale hardware.
Zeer vergelijkbaar met computersoftware, maar op een ander platform en via evolutie tot stand gekomen ipv 'geprogrammeerd'.
Er is ook meer. Jij noemt het 'emergent properties'.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad.Toch hebben heel veel mensen moeite met deze uitleg. "Somehow there must be more to it."
Die uitleg sluit emergentie niet uit maar is juist gebaseerd op emergentie. Dus nee, er is niet meer.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is ook meer. Jij noemt het 'emergent properties'.
UIteraard.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die uitleg sluit emergentie niet uit maar is juist gebaseerd op emergentie. Dus nee, er is niet meer.
Wat betekent het als je daar niet vanuit gaat?quote:Op woensdag 14 september 2016 15:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
UIteraard.
Als je uitgaat van een mechanistisch wereldbeeld, moet als behalve de fundamenten wel emergenties zijn. Zoals je zelf al stelde: "Allemaal semantiek".
Dat je de ruimte openlaat voor een andere conceptie.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat betekent het als je daar niet vanuit gaat?
Wat bedoel je hiermee?quote:Op woensdag 14 september 2016 15:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat je de ruimte openlaat voor een andere conceptie.
We hebben toch ook een ontwikkeling in de conceptie van 'tijd' gehad.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee?
Het lijkt me een volstrekt redelijke en logische vraag. Zonder antwoord op die vraag is jouw uitspraak over mechanistische wereldbeelden betekenisloos namelijk.
Ja, heel saai... semantiek. Maar noodzakelijk.
Molurus bedoelt dat een niet-mechanistische wereld niet te definieren valt en het onderscheid dus vervalt.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
We hebben toch ook een ontwikkeling in de conceptie van 'tijd' gehad.
Het betekenisloos verklaren van een uitspraak, is niet verschillend van het claimen van een waarheid. Jij maakt die claim en ik laat het in het midden liggen. Ik vind het prima om discussies te voeren met vooraf gestelde aannames. Maar je kunt die aannames (zoals een mechanistische wereld) niet als waarheden opdringen. Al evenmin kun je iets aantonen zonder aannames (er zijn geen absolute bewijzen).
Nee, het betekenisloos verklaren van een begrip is eerder vergelijkbaar met het verwerpen van een claim. Het is geen claim op zich, noch een claim dat het tegenovergestelde waar is.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
We hebben toch ook een ontwikkeling in de conceptie van 'tijd' gehad.
Het betekenisloos verklaren van een uitspraak, is niet verschillend van het claimen van een waarheid. Jij maakt die claim en ik laat het in het midden liggen.
Exact.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Molurus bedoelt dat een niet-mechanistische wereld niet te definieren valt en het onderscheid dus vervalt.
Met de definitie van een mechanistische wereld is tevens gedefinteerd wat een niet-mechanistische wereld is.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Molurus bedoelt dat een niet-mechanistische wereld niet te definieren valt en het onderscheid dus vervalt.
Nou ja het punt is dat een niet-mechanistische wereld niet voor te stellen of te definieren is. Dus daarom heeft het niet zoveel zin om die mechanistische wereld te gaan definieren. Dat scheelt een hoop.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met de definitie van een mechanistische wereld is tevens gedefinteerd wat een niet-mechanistische wereld is.
De natuurkunde is een voorbeeld van een voorstelling van een mechanistische wereld. Het kernbegrip is een bewegingswet.
Allerlei filosofische wereldbeelden zijn niet-mechanistisch. Kant is een voorbeeld.quote:Op woensdag 14 september 2016 16:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou ja het punt is dat een niet-mechanistische wereld niet voor te stellen of te definieren is. Dus daarom heeft het niet zoveel zin om die mechanistische wereld te gaan definieren. Dat scheelt een hoop.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |