Alles wat je anders beleeft dan wanneer je in een totaal donkere, geluidsloze, geurloze ruimte zou zweven.quote:Op woensdag 14 september 2016 07:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Input van de mens?![]()
Beschrijf eens in eigen woorden wat de input van de mens is.
Dan heb je in tegenstelling tot een computer toch nog steeds een zelfbewuste persoonlijkheid?quote:Op woensdag 14 september 2016 07:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alles wat je anders beleeft dan wanneer en in een totaal donkere, geluidsloze, geurloze ruimte zou zweven.
Hangt van de programmatuur af, denk ik.quote:Op woensdag 14 september 2016 07:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan heb je in tegenstelling tot een computer toch nog steeds een zelfbewuste persoonlijkheid?
Termen als programmatuur vind ik een vaag begrip. Alsof de mens in al zijn doen en laten is voorgeprogrammeerd. Ik heb daar nog geen eenduidig en sluitend wetenschappelijk bewijs voor gezien. Binnen deze discussie heb ik daar tevergeefs al tig keer naar gevraagd en dat antwoord kan niet worden geleverd.quote:Op woensdag 14 september 2016 07:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hangt van de programmatuur af, denk ik.
Ik heb hier een computer en die kan supergoed schaken. Hij wint elke keer van me. Sterker nog, hij lacht me zelfs uit als hij wint, hij typt dan dingen als "ha-ha-ha I owned you!" en dergelijke.quote:Op woensdag 14 september 2016 08:15 schreef Elzies het volgende:
Termen als programmatuur vind ik een vaag begrip. Alsof de mens in al zijn doen en laten is voorgeprogrammeerd. Ik heb daar nog geen eenduidig en sluitend wetenschappelijk bewijs voor gezien. Binnen deze discussie heb ik daar tevergeefs al tig keer naar gevraagd en dat antwoord kan niet worden geleverd.
Ook als je nog nooit iets anders hebt gekend?quote:Op woensdag 14 september 2016 07:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan heb je in tegenstelling tot een computer toch nog steeds een zelfbewuste persoonlijkheid?
De term "voorgeprogrammeerd" is tamelijk misleidend.quote:Op woensdag 14 september 2016 11:02 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ik heb hier een computer en die kan supergoed schaken. Hij wint elke keer van me. Sterker nog, hij lacht me zelfs uit als hij wint, hij typt dan dingen als "ha-ha-ha I owned you!" en dergelijke.
En ik zag hem ook twee keer in precies dezelfde stelling, de tweede keer een andere zet doen dan de eerste keer!
Nou je maakt mij niet wijs dat dat in al zijn doen en laten is voorgeprogrammeerd. Bewijs maar! We kunnen hem wel openschroeven en zijn elektronische circuits onder de microscoop leggen, dan zien we wat elektronen rondgaan en zo, maar dat zegt natuurlijk niets.
Voor mij zijn onze persoonlijkheid, herinneringen en zelfbewustzijn eigenschappen van de software die draait op onze neurale hardware.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
De term "voorgeprogrammeerd" is tamelijk misleidend.
Je kunt eronder verstaan: een lijst van "als A gebeurt doe dan B" regels. Maar schaakprogramma's zijn net zo min voorgeprogrammeerd in die zin als mensen.
Over het algemeen begrijpen programmeurs van schaakprogramma's minder van het schaakspel dan de programma's die ze schrijven. En dan moeten we ons toch afvragen wat we dan precies bedoelen met (voor-)geprogrammeerd.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor mij zijn onze persoonlijkheid, herinneringen en zelfbewustzijn eigenschappen van de software die draait op onze neurale hardware.
Zeer vergelijkbaar met computersoftware, maar op een ander platform en via evolutie tot stand gekomen ipv 'geprogrammeerd'.
Er is ook meer. Jij noemt het 'emergent properties'.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad.Toch hebben heel veel mensen moeite met deze uitleg. "Somehow there must be more to it."
Die uitleg sluit emergentie niet uit maar is juist gebaseerd op emergentie. Dus nee, er is niet meer.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is ook meer. Jij noemt het 'emergent properties'.
UIteraard.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die uitleg sluit emergentie niet uit maar is juist gebaseerd op emergentie. Dus nee, er is niet meer.
Wat betekent het als je daar niet vanuit gaat?quote:Op woensdag 14 september 2016 15:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
UIteraard.
Als je uitgaat van een mechanistisch wereldbeeld, moet als behalve de fundamenten wel emergenties zijn. Zoals je zelf al stelde: "Allemaal semantiek".
Dat je de ruimte openlaat voor een andere conceptie.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat betekent het als je daar niet vanuit gaat?
Wat bedoel je hiermee?quote:Op woensdag 14 september 2016 15:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat je de ruimte openlaat voor een andere conceptie.
We hebben toch ook een ontwikkeling in de conceptie van 'tijd' gehad.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee?
Het lijkt me een volstrekt redelijke en logische vraag. Zonder antwoord op die vraag is jouw uitspraak over mechanistische wereldbeelden betekenisloos namelijk.
Ja, heel saai... semantiek. Maar noodzakelijk.
Molurus bedoelt dat een niet-mechanistische wereld niet te definieren valt en het onderscheid dus vervalt.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
We hebben toch ook een ontwikkeling in de conceptie van 'tijd' gehad.
Het betekenisloos verklaren van een uitspraak, is niet verschillend van het claimen van een waarheid. Jij maakt die claim en ik laat het in het midden liggen. Ik vind het prima om discussies te voeren met vooraf gestelde aannames. Maar je kunt die aannames (zoals een mechanistische wereld) niet als waarheden opdringen. Al evenmin kun je iets aantonen zonder aannames (er zijn geen absolute bewijzen).
Nee, het betekenisloos verklaren van een begrip is eerder vergelijkbaar met het verwerpen van een claim. Het is geen claim op zich, noch een claim dat het tegenovergestelde waar is.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
We hebben toch ook een ontwikkeling in de conceptie van 'tijd' gehad.
Het betekenisloos verklaren van een uitspraak, is niet verschillend van het claimen van een waarheid. Jij maakt die claim en ik laat het in het midden liggen.
Exact.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Molurus bedoelt dat een niet-mechanistische wereld niet te definieren valt en het onderscheid dus vervalt.
Met de definitie van een mechanistische wereld is tevens gedefinteerd wat een niet-mechanistische wereld is.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Molurus bedoelt dat een niet-mechanistische wereld niet te definieren valt en het onderscheid dus vervalt.
Nou ja het punt is dat een niet-mechanistische wereld niet voor te stellen of te definieren is. Dus daarom heeft het niet zoveel zin om die mechanistische wereld te gaan definieren. Dat scheelt een hoop.quote:Op woensdag 14 september 2016 15:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met de definitie van een mechanistische wereld is tevens gedefinteerd wat een niet-mechanistische wereld is.
De natuurkunde is een voorbeeld van een voorstelling van een mechanistische wereld. Het kernbegrip is een bewegingswet.
Allerlei filosofische wereldbeelden zijn niet-mechanistisch. Kant is een voorbeeld.quote:Op woensdag 14 september 2016 16:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou ja het punt is dat een niet-mechanistische wereld niet voor te stellen of te definieren is. Dus daarom heeft het niet zoveel zin om die mechanistische wereld te gaan definieren. Dat scheelt een hoop.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |