quote:
 Op zaterdag 10 september 2016 10:57 schreef Haushofer het volgende:[..]
Je schrijft:
[..]
[..]
Ik lees dikgedrukte in de bovenste post en je twee andere quotes als "kwantumverstrengeling schendt de relativiteitstheorie". Deze SRT gaat zowel in de klassieke wereld op als in de kwantumwereld (wat je kwantumveldentheorie geeft). Verstrengeling "in de macrowereld" spreekt de SRT niet tegen. Twee elektronen die over een afstand van tien miljard lichtjaar verstrengeld zijn en waarbij een meting op het ene elektron de uitkomst bij het andere elektron "beïnvloedt", spreekt de SRT niet tegen. Nogmaals, er is een verschil tussen causatie en correlatie, vandaar mijn haakjes bij "beïnvloedt". Anders zouden we immers niet eens kwantumverstrengeling binnen de context van de kwantumveldentheorie kunnen beschrijven! 
Trouwens, er zijn legio fenomenen aan te wijzen die sneller dan het licht gaan. De SRT verbiedt helemaal geen "sneller dan het licht"-beweging, en in de ART heb je bijvoorbeeld inflatie waarbij "objecten sneller dan het licht uit elkaar bewegen". 
Maar wat ik eerder zei, ik heb het idee dat jij er je eigen definities op nahoudt en dat er daardoor een spraakverwarring ontstaat. 

Uiteindelijk houden we er allemaal eigen definities op na. Ik doe in ieder geval een poging mijn definities toe te lichten. Het is ook wel een leuk onderwerp. 
De basisstelling over het wel of niet bestaan van de vrije wil was het uitgangspunt van deze topic. Mijn stelling was dat we geen eenduidig antwoord kunnen geven op die vraag. Veel deterministen (natuurlijk niet allemaal) claimen dat antwoord wel vanuit hun eigen deterministische visies. Dat mag, maar dan lees ik graag toch iets meer onderbouwing. Zoals een verdere onderbouwing waarmee we het bestaan van de vrije wil kunnen ontkennen op basis van het bestuderen van ons brein. Heel interessant allemaal, maar ik heb die onderbouwing nog niet gelezen. Maar misschien komt het nog wel.