quote:Op maandag 8 augustus 2016 17:03 schreef Cockwhale het volgende:
Hoewel de meningen verdeeld zijn over het bestaan van vrije wil, zij het absoluut of relatief, gaat ons politiek, economisch en strafrechtelijke systeem- alsook mensen met hun (sociale) waarden en geloof er vanuit dat we in grote mate de vrijheid hebben om onze eigen keuzes te maken. Dit betekend dan ook dat individuen verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor hun "eigen" (?) acties.
Mensen worden beoordeeld op de keuzes die zij maken in hun leven, maar niet alleen dat, ze worden veelal beoordeeld op een wijze die de suggestie geeft dat zij elke andere mogelijke keuze hadden kunnen maken, enkele uitzonderingen daargelaten die buiten onze macht liggen. Desalniettemin is het voornamelijk iemands eigen "schuld" of hij/zij arm of rijk (en succesvol) is, bank hangt of onderneemt, depressief of gelukkig, goed of slecht gedraagt et cetera. De vrije keuze, the selfmade man, lijkt echter vooral een transparant ergens rondzwevend wereldje te zijn dat buiten de wetten treedt van natuurwetten en causaliteit - oftewel een verzonnen ideaal, wellicht een (noodzakelijke) illusie gecreëerd door het ego? Wishful thinking?
Het staat sterk in contrast tot hoe de mens de rest van de wereld benadert, namelijk in termen van causaliteit, elk gevolg heeft een oorzaak, die feitelijk onontkoombaar is. De fysische (de enige) wereld "beweegt" zich voort volgens de natuurwetten, wat maar weinig mensen zullen ontkennen. Zo ook het menselijke lichaam... of toch niet? Er heerst een dubbele standaard, de natuur en de mens. De mens laat niet voor zich kiezen, maar kiest zelf. Er ontstaat een conflict wanneer de twee in één kamer geplaatst worden. De wil van de mens lijkt bar weinig van doen, wanneer hij of zij van wolkenkrabber springt. De hulpeloosheid is vergelijkbaar met de levenloze steen die naar beneden dondert. Zelfs in het eigen lichaam heeft de wil amper zeggenschap. En toch blijft dit idee van een vrije wil ronddwalen in onze samenleving.
Waarom blijven we aanspraak maken op een vrije wil, ondanks dit op elke logische wijze wordt tegengesproken? Wat zouden de gevolgen zijn als we niet langer vanuit een ideaal redeneren? Ontneemt dit ons gevoel voor verantwoordelijkheid op een zeer lang termijn van ontwikkelingen, of neemt het besef van de gevolgen van onze acties - als een sociaal collectief - juist toe?
Nou, nee, het is wel zo handig dat we dezelfde definities hanteren. Als jij het over "natuurwetten" hebt, dan plak ik daar niet automatisch "klassieke" voor. En geen enkele definitie rechtvaardigt de uitspraak dat de relativiteitstheorie verbiedt dat fenomenen sneller dan het licht gaan, tenzij je "fenomeen" heel specifiek vastlegt. Schaduwen en lichtspots kunnen bv prima sneller dan het licht.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Uiteindelijk houden we er allemaal eigen definities op na.
Verstrengeling is een non-lokaliteit omdat het niet gebonden is aan de natuurkundige wetten binnen ruimtetijd, zoals we die binnen de macrowereld wel zien.quote:Op zaterdag 10 september 2016 13:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het interesseert je wellicht ook dat men tegenwoordig ruimtetijd als een emergent fenomeen probeert te verklaren vanuit de kwantumverstrengeling van het vacuüm, zoals door mensen als Van Raamsdonk en Süsskind.
Je bedoelt dus "klassieke natuurwetten". Dat lijkt me nogal wiedes. Kwantumverstrengeling is een kwantumfenomeen zonder klassiek analagon. Maar we weten na meer dan een eeuw dat de klassieke fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (via het zgn. correspondentieprincipe, waarin je de constante van Planck naar 0 stuurt). Niet andersom (!). Dus ik snap je probleem niet.quote:Op zondag 11 september 2016 08:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Verstrengeling is een non-lokaliteit omdat het niet gebonden is aan de natuurkundige wetten binnen ruimtetijd, zoals we die binnen de macrowereld wel zien.
Tja, of het intuïtief betreft laat ik toch liever over aan degene die het als intuïtief willen zien. Verder onderstreep je wat ik al eerder opschreef, dat de klassieke natuurwetten binnen de macrowereld niet opgaan binnen de kwantumfysica. Dus ik zie geen probleem.quote:Op zondag 11 september 2016 09:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je bedoelt dus "klassieke natuurwetten". Dat lijkt me nogal wiedes. Kwantumverstrengeling is een kwantumfenomeen zonder klassiek analagon. Maar we weten na meer dan een eeuw dat de klassieke fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (via het zgn. correspondentieprincipe, waarin je de constante van Planck naar 0 stuurt). Niet andersom (!). Dus ik snap je probleem niet.
Dat je het intuïtief vreemd vind, snap ik wel. Die intuïtie is immers gestoeld op de klassieke natuurkunde (de "macrowereld", zoals je dat zelf noemt). Maar als er iets is wat de moderne natuurkunde ons heeft geleerd, is dat die intuïtie beperkt is.
Waarom vraag je dit aan iemand die dit niet beweert?quote:Op zondag 11 september 2016 10:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Verder hoop ik toch eens antwoord op mijn eerder gestelde vraag te krijgen aangezien het onderwerp over de vrije wil gaat. Hoe kan het bestuderen van hersenactiviteit middels een MRI bewijzen dat de vrije wil niet bestaat?
Categoriefout. Kwantumfysica is net zoals klassieke fysica onderdeel van de natuurkunde.quote:Op zondag 11 september 2016 10:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Tja, of het intuïtief betreft laat ik toch liever over aan degene die het als intuïtief willen zien. Verder onderstreep je wat ik al eerder opschreef, dat de klassieke natuurwetten binnen de macrowereld niet opgaan binnen de kwantumfysica.
Afleiding. Hij wil niet meer terecht gewezen worden op natuurkundig vlak.quote:Op zondag 11 september 2016 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom vraag je dit aan iemand die dit niet beweert?
Opnieuw wordt mijn vraag weer stelselmatig genegeerd.quote:Op zondag 11 september 2016 12:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Categoriefout. Kwantumfysica is net zoals klassieke fysica onderdeel van de natuurkunde.
Verder is het niet duidelijk wat het punt is, tenzij je wilt claimen dat kwantumfysica iets met vrije wil te maken heeft.
Natuurlijk worden je vragen genegeerd als je mensen vraagt standpunten te beargumenteren die niemand hier inneemt.quote:Op zondag 11 september 2016 15:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Opnieuw wordt mijn vraag weer stelselmatig genegeerd.
Het is een reële vraag die best gesteld mag worden. De onwil om deze vraag te beantwoorden zegt mijnsinziens voldoende en geeft feitelijk al antwoord op de gestelde vraag.quote:Op zondag 11 september 2016 16:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk worden je vragen genegeerd als je mensen vraagt standpunten te beargumenteren die niemand hier inneemt.
Vind je dat nu echt zo vreemd?
Zoals eerder opgemerkt lijk jij consequent heel andere dingen te begrijpen uit de posts van anderen dan wat ze werkelijk zeggen. Tip: probeer eens echt naar anderen te luisteren en te begrijpen wat ze bedoelen. Niet wat jij graag wilt dat ze bedoelen.
Wij zijn ons brein is te beperkt (de omgeving ontbreekt).quote:Op zondag 11 september 2016 22:30 schreef Libertarisch het volgende:
Dit besef van ''wij zijn ons brein'' zal meer en meer gemeengoed worden in de samenleving. Zoals de evolutieleer geleidelijk maar volledig zijn plaats heeft ingenomen in de collectieve realiteit van de mensen in onze samenleving, zo zal de ''wij zijn ons brein'' doctrine meer en meer zegevieren over de magische ''je kunt alles worden wat je wilt' mentaliteit.
Dat is de vraag die ik al tig keer tevergeefs heb gesteld. Neurologisch onderzoek kan nergens eenduidig bewijs leveren dat de vrije wil niet zou bestaan. Ik zie geen enkele bewijsvoering hiervoor, slechts individueel geloof. Iets stoïcijns als waarheid verkondigen, maar daar vervolgens geen eenduidig bewijs voor kunnen leveren klinkt mij niet als geloofwaardig in de oren.quote:Op zondag 11 september 2016 22:30 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me het volgende af:
stel dat de vrije wil definitief ontkracht wordt. Stel dat de neurowetenschap zo ver gevorderd is dat niemand nog met droge ogen kan beweren dat er ook maar iets in de richting van de vrije wil zou bestaan. Wat voor gevolgen zou dit hebben op de maatschappij?
Dat is uiteindelijk de vraag van dit topic, niet? Laten we het dus hierover hebben, want het is een interessante situatie die binnenkort actueel kan worden.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat we het voldoende eens zijn over wat 'vrije wil' als begrip betekent om die vraag te kunnen beantwoorden.quote:Op zondag 11 september 2016 22:30 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me het volgende af:
stel dat de vrije wil definitief ontkracht wordt. Stel dat de neurowetenschap zo ver gevorderd is dat niemand nog met droge ogen kan beweren dat er ook maar iets in de richting van de vrije wil zou bestaan. Wat voor gevolgen zou dit hebben op de maatschappij?
Dat is uiteindelijk de vraag van dit topic, niet? Laten we het dus hierover hebben, want het is een interessante situatie die binnenkort actueel kan worden.
Concreet berust 'vrijheid als een asymptoot' volgens mij op ontkoppelingen. Een functionele eenheid kun je beschouwen als een black-box, en voorbij gaan aan de interne werking ervan. De functionele beschrijving berust dan op een onderliggende laag van organisatie die het gestalte geeft (zo is een automobiel zelfrijdend, zolang je niet onder de motorkap kijkt; een hart een pomp zolang je niet inzoomt op moleculair niveau). De functionele eenheden kunnen weer bouwstenen zijn voor nieuwe functionele eenheden (hart hart als pomp is weer een onderdeel een mens). Zo krijg je een hierarchie van lagen, lagen die je steeds verder wegvoeren van de mechanische basis. Een ontkoppeling van de mechanische basis, die je vrijheden vergroot. Zo heeft een mensen een veel rijkere set vrijheidsgraden, dan een steen. Ook mentaal kun je jezelf opwerken naar positie waarin je controle toeneemt, en dus ook je mogelijkheden.quote:Op maandag 12 september 2016 12:13 schreef jantco het volgende:
Samenvatting:
- 'vrije wil' is een leuk idee,
- het is goed om er naar te streven,
- écht vrij zul je nooit worden. Vrijheid is een asymptoot.
-Ideeën kun je in daadkracht omzetten en dan is het geen idee meer.quote:Op maandag 12 september 2016 12:13 schreef jantco het volgende:
Samenvatting:
- 'vrije wil' is een leuk idee,
- het is goed om er naar te streven,
- écht vrij zul je nooit worden. Vrijheid is een asymptoot.
Wat bedoel je hier mee?quote:Op maandag 12 september 2016 13:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
-We zien dat we los van genetische aanleg als onze omgevingsinvloeden eigen beslissingen kunnen nemen.
Precies zoals ik het opschrijf. Genetische aanleg of omgevingsinvloeden bepalen niet altijd welke beslissing iemand neemt. Daarmee haal je twee basisbeginselen van het klassieke determinisme weg.quote:
Wat reken je dan niet onder 'omgevingsinvloeden'?quote:Op maandag 12 september 2016 13:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Precies zoals ik het opschrijf. Genetische aanleg of omgevingsinvloeden bepalen niet altijd welke beslissing iemand neemt.
En hoe "zien we dat"?quote:Op maandag 12 september 2016 13:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat reken je dan niet onder 'omgevingsinvloeden'?
De vrije keuze om een eigen beslissing te kunnen maken.quote:Op maandag 12 september 2016 13:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat reken je dan niet onder 'omgevingsinvloeden'?
Dat is al heel vaak uitgelegd:quote:Op zondag 11 september 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:
Overigens heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag. Het blijft telkens maar eenrichtingsverkeer en het is niet meer dan fair dat we dat nu eventjes gaan omdraaien.
Onderbouw nu eens met concrete feiten dat het bestuderen van hersenactiviteit bewijst dat we geen vrije wil zouden hebben. Lijkt me toch niet zo'n ingewikkelde vraag die maar telkens wordt vermeden.
quote:Op donderdag 1 september 2016 12:45 schreef lnloggen het volgende:
Het bestaan van zoiets hebben we nog nooit waargenomen, nergens, zelfs niet indirect. Dus ik vraag me af wat een goede reden is om toch in zo'n buitenissig fenomeen te geloven (temeer omdat daar geen enkele aanleiding toe is).
quote:Op woensdag 7 september 2016 11:54 schreef lnloggen het volgende:
Ik zie geen enkel gedrag in de mens wat niet voort zou kunnen komen uit genetische aanleg of omgevingsfactoren. Of wat een bewijs of zelfs maar reële aanleiding zou zijn om er andere factoren (zoals een vrije wil) bij te halen.
En wat betreft dit:quote:Op vrijdag 2 september 2016 10:36 schreef lnloggen het volgende:
Je moet echt met een sterker argument vóór de plausibiliteit van een vrije wil komen dan "je kunt niet bewijzen dat het niet bestaat". Anders zie ik niet hoe het geloven in een vrije wil (of in ieder geval het als reële mogelijkheid openhouden) waarschijnlijker of serieuzer genomen kan worden dan ieder ander lukraak verzinsel wat je niet kunt falsificeren, zoals kabouters of onzichtbare eenhoorns.
Wat is daar halfslachtig aan? Het kabouter-argument is gewoon valide en precies op deze situatie van toepassing. Het bestaan van iets waarvan we nergens ook maar één aanwijzing zien of een greintje bewijs hebben, kun je niet zomaar claimen als reële optie en dan zeggen "toon maar eens aan dat het niet bestaat".quote:En aub geen halfslachtige antwoorden zoals het kabouter-argument.
Daar kan ik helemaal niets mee. Als het niet een genetische aanleg is en ook niet een omgevingsfactor (nogmaals, hoe bepaal je dat?) wat is het dan?quote:Op maandag 12 september 2016 13:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
De vrije keuze om een eigen beslissing te kunnen maken.
Zelfde vraag. Wat is er dan nog meer?quote:Zoals ik al eerder aangaf, ieder neurologisch onderzoek ten spijt maar ik kan geen eenduidig bewijs vinden dat al mijn beslissingen zijn gegrondvest op genetische aanleg en omgevingsfactoren alléén.
Maar waarom zou je jouw eigen persoonlijkheid (en de vrije keuzes die iemand kan maken) moeten reduceren tot een voorgeprogrammeerde biologische computer? Observatie van actieve hersenwerking geeft geen eenduidig bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan. Daarvoor weten ook neurologen nog te weinig.quote:Op maandag 12 september 2016 14:02 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dat is al heel vaak uitgelegd:
[..]
[..]
[..]
En wat betreft dit:
[..]
Wat is daar halfslachtig aan? Het kabouter-argument is gewoon valide en precies op deze situatie van toepassing. Het bestaan van iets waarvan we nergens ook maar één aanwijzing zien of een greintje bewijs hebben, kun je niet zomaar claimen als reële optie en dan zeggen "toon maar eens aan dat het niet bestaat".
In die zin vallen vrije wil, kabouters, en eenhoorns, toch echt in dezelfde categorie.
Goeie vraag. Het lijkt soms wel alsof mensen van de vrije wil verwachten / eisen dat die helemaal nergens van afhankelijk is en ook nergens door wordt bepaald.quote:Op maandag 12 september 2016 14:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar kan ik helemaal niets mee. Als het niet een genetische aanleg is en ook niet een omgevingsfactor (nogmaals, hoe bepaal je dat?) wat is het dan?
Nee, geen inrichtingsverkeer meer. Kom nu eens met concreet bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan buiten dat het jouw eigen persoonlijke opvatting is.quote:Op maandag 12 september 2016 14:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar kan ik helemaal niets mee. Als het niet een genetische aanleg is en ook niet een omgevingsfactor (nogmaals, hoe bepaal je dat?) wat is het dan?
[..]
Zelfde vraag. Wat is er dan nog meer?
En kom nou niet weer met een stroman, daar verspil je al genoeg tekst aan.
Vaak is het dan de 'wil van god' of iets dergelijks, maar dat lijkt me bij Elzies ook niet het geval.quote:Op maandag 12 september 2016 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goeie vraag. Het lijkt soms wel alsof mensen van de vrije wil verwachten / eisen dat die helemaal nergens van afhankelijk is en ook nergens door wordt bepaald.
En wat kan het dan nog zijn, anders dan compleet willekeurig?
Je quote de verkeerde persoon zo te zien. Probeer het nog eens.quote:Op maandag 12 september 2016 14:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, geen inrichtingsverkeer meer. Kom nu eens met concreet bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan buiten dat het jouw eigen persoonlijke opvatting is.
Ik ben steeds degene die mag toelichten. Kom nu maar eens zelf met wat gedegen argumenten.
Laten we God vooral buiten deze discussie houden. Wat is onze persoonlijkheid en hoe werken de onderliggende processen die zo'n persoonlijkheid doet ontwikkelen buiten de al bestaande genetische aanleg en de invloeden van buitenaf? Daar gaat de discussie over.quote:Op maandag 12 september 2016 14:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vaak is het dan de 'wil van god' of iets dergelijks, maar dat lijkt me bij Elzies ook niet het geval.
In de vrije wil discussie lijkt men te eisen dat die keuze niet alleen vrij is van de omgeving maar ook vrij is van jezelf / zichzelf. Dat laatste wringt nogal. Het kan als idee bestaan, maar daar is dan wel alles mee gezegd.quote:Op maandag 12 september 2016 12:13 schreef jantco het volgende:
@Molurus. Ten eerste moet je inzien, dat wij mensen woorden gebruiken met als bedoeling ideeën over te brengen. Meer betekenis dan dat, heeft een woord niet.
Hier zit dus een diep misverstand. Voorbeeld is het mechanisme van reïficatie. Dit is het verschijnsel, dat mensen denken dat 'iets' bestaat, indien dit 'iets' een naam heeft gekregen.
Hier ook. 'vrije wil', is een term om een idee over te brengen. Namelijk dat je altijd een keuze hebt.
Dit idee is heel nuttig! Laat je niets wijsmaken, je kan je schouders ophalen, je hoeft niet voor zoete koek te slikken wat een ander je voorspiegelt! Kies je eigen weg. Enz.
Bij mijn weten speelt vrije wil geen enkele rol in het strafrecht. Wel zaken zoals wilsbekwaamheid en handelingsvrijheid, maar vrije wil in de klassieke filosofische uitleg daarvan... niet dat ik weet.quote:Op maandag 12 september 2016 12:13 schreef jantco het volgende:
Vrije wil is dus een idee. Daarmee is dit idee juridisch van aard. In de wet is het verder uitgewerkt. Zeker in het strafrecht.
Dan zul je toch echt een keer moeten uitleggen wat dan buiten die 'genetische aanleg en de invloeden van buitenaf' ligt.quote:Op maandag 12 september 2016 14:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Laten we God vooral buiten deze discussie houden. Wat is onze persoonlijkheid en hoe werken de onderliggende processen die zo'n persoonlijkheid doet ontwikkelen buiten de al bestaande genetische aanleg en de invloeden van buitenaf? Daar gaat de discussie over.
Ook als we niet weten hoe het werkt en desondanks (!!!) veronderstellen dat genetica en omgeving geen invloed hebben op een keuze, dan nog zal zo'n keuze *ergens* door bepaald moeten worden.quote:Op maandag 12 september 2016 14:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Laten we God vooral buiten deze discussie houden. Wat is onze persoonlijkheid en hoe werken de onderliggende processen die zo'n persoonlijkheid doet ontwikkelen buiten de al bestaande genetische aanleg en de invloeden van buitenaf? Daar gaat de discussie over.
Want een karaktereigenschap mag dan genetisch bepaald zijn, het betekent niet automatisch dat zo'n karakter zich ook daadwerkelijk zo ontwikkeld. Maar dat geldt ook voor omgevingsfactoren. Mensen kunnen buiten die directe invloedsfeer prima eigen keuzes maken die niet conform de wens van de omgeving is.
Dit dus ja.quote:Op maandag 12 september 2016 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan zul je toch echt een keer moeten uitleggen wat dan buiten die 'genetische aanleg en de invloeden van buitenaf' ligt.
Dat vind ik een nogal verregaande stelling. Daarmee impliceer je dat onze realiteit aan nog meer onderhevig is dan alleen natuurwetten (nota bene: dat zijn dus niet de klassieke of newtoniaanse natuurwetten). Heb je een bewijs, of zelfs maar een redelijke aanwijzing voor de boude claim?quote:Op maandag 12 september 2016 13:48 schreef Elzies het volgende:
Genetische aanleg of omgevingsinvloeden bepalen niet altijd welke beslissing iemand neemt.
Sorry, maar dit kan ik alleen maar onzin noemen. Ik zou zelfs zeggen dat eigenlijk het omgekeerde waar is, misschien dat je dat bedoelt?quote:Op maandag 12 september 2016 14:36 schreef jantco het volgende:
Een stabiel systeem zal eerder blijven bestaan dan een minder stabiel systeem. Darwin noemt dat survival of the fittest.
(of er iets 'vrij' is aan die keuzes is maar ten zeerste de vraag, daar gaat deze hele discussie over)quote:Op maandag 12 september 2016 14:18 schreef Elzies het volgende:
Maar waarom zou je jouw eigen persoonlijkheid (en de vrije keuzes die iemand kan maken)
Ja, maar nogmaals: observatie van actieve hersenwerking geeft ook geen eenduidig bewijs dat er geen kabouters zouden bestaan. Dat kun je afdoen als flauw argument, maar ik vind het gebrek aan onderbouwing van de vrije wil net zo zwak.quote:fenomeen moeten reduceren tot een voorgeprogrammeerde biologische computer? Observatie van actieve hersenwerking geeft geen eenduidig bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan. Daarvoor weten ook neurologen nog te weinig.
Haha, die is goed. Nee, nu draai je het om. De vrije wil is hier de lukrake, onbewezen (en volgens mij ook onbewijsbare) claim. Het lijkt me dan dat je op z'n minst met redelijke argumenten moet komen om het bestaan van zoiets serieus te overwegen.quote:Deterministen gebruiken heel vaak het kabouterargument. Dat doen gelovigen ook. God bestaat totdat je bewijst dat die niet bestaat, is een hele bekende binnen dergelijke discussies. Maar het levert uiteindelijk niets op.
Ik heb al vaker aangegeven dat het Newtoniaanse model de lading niet dekt. Kwantummechanica lijkt me al completer, doch ook niet 100% natuurlijk, we zijn nog lang niet klaar met onze fysica. Maar welke kennis van vandaag maakt wat precies onwaarschijnlijk?quote:Bovendien zie ik binnen jouw voorstelling van het determinisme veel oude Newtoniaanse invloeden. Een mechanisch zinloos universum zonder doel en betekenis, waarbij alles is gegrondvest op een toevallige samenloop van omstandigheden. Uiteraard mag ieder daarin geloven. Maar met de kennis van vandaag, onwaarschijnlijk.
Daar ben ik het op zich mee eens, met dien verstande dat dat ook geldt voor God en kabouters. Dat wil zeggen ik kan ze niet falsificeren, maar het gaat me te ver om ze zonder bewijs of zelfs maar redelijke aanwijzingen, serieus als reële optie open te houden. Dan kun je wel allerlei onzin verzinnen waar geen bewijs voor of tegen bestaat (en wat in wezen ook niets verklaart of anderszins nodig is om onze werking of natuur te beschrijven). Totdat er meer concrete aanleiding is om in zoiets te geloven lijkt Ockham's scheermes me een schappelijk uitgangspunt.quote:Dus ik blijf bij mijn stelling dat we geen eenduidig antwoord kunnen geven op de vraag of de vrije wil wel of niet bestaat. Nogmaals, ik denk echt dat dit het meest eerlijke antwoord is.
Zie jij het begrip 'idee' alleen als iets dat het beginpunt kan zijn van je doen en laten, maar niet iets dat het eindpunt is van het voorafgaande?quote:Op maandag 12 september 2016 14:36 schreef jantco het volgende:
Nogmaals, hoe je iets noemt, doet er niet toe. Een idee heeft in elke taal zijn eigen woord, of niet...
Probeer eens de academische discussie los te laten. Probeer te kijken hoe iets is ontstaan. In de evolutie speelt stabiliteit de hoofdrol. Een stabiel systeem zal eerder blijven bestaan dan een minder stabiel systeem. Darwin noemt dat survival of the fittest.
Daarom is taal ontstaan. Opdat wij dingen kunnen meegeven aan anderen en volgende generaties, om zo een grotere stabiliteit te bewerkstelligen, dat de kans op overleven toeneemt.
Onze wil is geëvolueerd. Maar ook taal, en specifiek hier het woord 'wil'. Zo kunnen we met elkaar ideeën uitwisselen over wat ons bezighoudt.
Advies: probeer niet in woorden te denken, maar in ideeën. In voorgaande bijdragen loopt dat door elkaar, en zo raak je de draad kwijt. Het is dan geen gedachte meer, maar een woordspelletje.
Ten slotte: in de Middeleeuwen kon men oeverloos discussieren over hoeveel engelen er op de punt van een speld passen.
Dat soort discussie is deze draad ook.
Ja, echt discussiëren is moeilijk. Probeer niet te winnen, maar zet scherpe ideeën neer.
Dan is het meest eerlijke antwoord dat we dat *ergens* nog niet kunnen bepalen. Als jij als onderzoeker niet ten volle weet hoe een onderliggend proces werkt of tot stand komt, dan is het toch reëel daar geen definitieve conclusie aan te verbinden?quote:Op maandag 12 september 2016 14:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook als we niet weten hoe het werkt en desondanks (!!!) veronderstellen dat genetica en omgeving geen invloed hebben op een keuze, dan nog zal zo'n keuze *ergens* door bepaald moeten worden.
Dat 'ergens' lijkt me per definitie onderdeel van 'jezelf'. Ook als we het niet kunnen bepalen.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan is het meest eerlijke antwoord dat we dat *ergens* nog niet kunnen bepalen.
Klopt. Maar de uitspraken die mensen zoals Dennett daar bijvoorbeeld over doen gaan daar ook niet vanuit. Sterker nog, die zijn niet eens afhankelijk van de aanname dat 1 en ander zich afspeelt in de hersenen. Die uitspraken zijn net zo geldig als dat gebeurt in een op mysterieuze wijze met jou verbonden toverdoos in de 12e dimensie.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
Als jij als onderzoeker niet ten volle weet hoe een onderliggend proces werkt of tot stand komt, dan is het toch reëel daar geen definitieve conclusie aan te verbinden?
Niemand heeft hier iets beweerd ten aanzien van determinisme. Tot dusver ben je tav determinisme vooral in discussie geweest over standpunten die niemand hier inneemt, wat ik buitengewoon curieus vind.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
Want dan geef je gewoon valse voorstellingen van zaken op basis van een individuele of gedeelde opvatting. Dat is precies wat ik vaak tegenkom als ik met deterministen discussieer. Ze claimen stoïcijns een waarheid op die helemaal niet met eenduidige bewijsvoering is aangetoond.
Het is ieg geen wetenschappelijke hypothese. Of het wel thuishoort in de filosofie heb ik zo mijn twijfels over.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
Daarom is determinisme ook geen wetenschap maar een filosofische stroming.
Ik zou al lang blij zijn als *jij* kunt aangeven wat vrije wil met determinisme te maken heeft. Anders lijkt het me vooral off topic.quote:Op maandag 12 september 2016 16:52 schreef Elzies het volgende:
Als iemand mij met concreet en eenduidig bewijs kan aantonen dat de vrije wil niet bestaat, zal ik de uitkomst uiteraard accepteren. Maar ik lees geen eenduidig bewijs, slechts verschil in zienswijze en opvatting. Ik kan best leven met het idee dat we (nog) niet alles begrijpen of weten. Onze eigen identiteit die beslissingen kan nemen losstaand van een genetische aanleg of van de directe omgevingsfactoren bewijst dat onvermogen dat we dat aspect van onszelf nog niet ten volle begrijpen. Dan kun je het ook niet gemakshalve classificeren omdat anders je model instort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |