Voor zover ik weet niet, de Engelsen hebben sinds ongeveer 1960 een beroepsleger. En in een beroepsleger is er per definitie geen ruimte voor criminelen.quote:Op zondag 3 juli 2016 16:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
LOL, ik heb het over ruim tweehonderd jaar later. Verhaal zou dus niet kloppen?
Uiteindelijk ben je als militair ook niet loyaal aan je land, je vecht ook niet voor je land. Je vecht voor je maatje die naast je staat en voor je eenheid, daar doe je het voor. Al dat trouw aan de koningin en land gezwam verdwijnt als sneeuw voor de zon als je in een vuurgevecht zit.quote:Ook werd mij in dienst verteld dat slechts 25% loyaal voldoende was om een goed werkende eenheid te hebben. Is dat ook achterhaald?
Het Franse Vreemdelingenlegioen bestaat nog steeds uit voornamelijk niet Fransen. Waarom zouden die lui dan trouw willen zijn aan de Franse belangen?
Ik stel vragen, probeer voor mezelf een mening te vormen.
Amen!quote:Op zondag 3 juli 2016 16:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor zover ik weet niet, de Engelsen hebben sinds ongeveer 1960 een beroepsleger. En in een beroepsleger is er per definitie geen ruimte voor criminelen.
[..]
Uiteindelijk ben je als militair ook niet loyaal aan je land, je vecht ook niet voor je land. Je vecht voor je maatje die naast je staat en voor je eenheid, daar doe je het voor. Al dat trouw aan de koningin en land gezwam verdwijnt als sneeuw voor de zon als je in een vuurgevecht zit.
Waarom denk je dat kameraadschap en traditie van je eenheid/ trots op je eenheid er bij defensie zo ingeramd worden? Dat is nl. het enige wat dicht bij je staat als je weer eens ergens in de middle of nowhere gedumpt wordt. Dat vaderland enz. is dan veel te ver weg.
Ik begin hem te snappen. Die 25% joyaal zal dan ook wel gebaseerd zijn op het feit dat je bij een 'opstand' naast je leiding die je bestrijd ook nog steeds te maken hebt met de originele vijand.quote:Op zondag 3 juli 2016 16:08 schreef AchJa het volgende:
Waarom denk je dat kameraadschap en traditie van je eenheid/ trots op je eenheid er bij defensie zo ingeramd worden? Dat is nl. het enige wat dicht bij je staat als je weer eens ergens in de middle of nowhere gedumpt wordt. Dat vaderland enz. is dan veel te ver weg.
OKquote:Op zondag 3 juli 2016 16:16 schreef ErwinRommel het volgende:
Langer dan 3 maanden detentie = geen baan bij de Britse krijgsmacht.
Misschien alleen Marokkanen en Turken, maar veel andere moslims hebben alleen maar 1 paspoort.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 09:20 schreef flibber het volgende:
Alleen moslims krijgstechnieken en wapens...neuh, dan liever dat ze verplicht 2 jaar ergens werk moeten verrichten (kun je toch makkelijk afvangen dat alleen mensen onder de wapenen mogen die 1 paspoort hebben, de nederlandse)
Over de hele generatie jongeren had Buma het geloof ik niet. Het ging in eerste instantie over probleemjongeren. Ik zie niet in waarom het slecht is dat deze groep jongeren naast hun baan ook nog als reservist defensie moet gaan dienen. Later kun je altijd nog beslissen of je de groep jongeren wilt gaan uitbreiden. Vanuit het verleden weten we namelijk wel dat militaire dienst voor veel jongeren een toegevoegde waarde had in hun leven. Los van dat het zwaar was, was het ook de beste tijd van hun leven, met zijn allen afzien en een doel voor ogen hebben. Doe dit zonder het vechten en je kunt die kids nog een heleboel leren. Waar je later wat aan hebt in het leven. Ik denk aan leidinggeven, strategie bepalen, Omgaan met stressvolle situaties, flexibel zijn, je zou er ook een rijschool aan toe kunnen voegen, dat was vroeger ook zo.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:09 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja mijn vrouw is reservist maar dan hoef je een hele generatie jongeren nog niet te dwingen om een soort reservist light te worden naast hun werk. Begin dan maar eens met bijstandslui.
Hangt ervan af.quote:Op zondag 3 juli 2016 16:24 schreef qajariaq het volgende:
Daarnaast lijkt het mij ook niet wenselijk om mensen die al moeite hebben de wet te respecteren te gaan trainen in wapengebruik en vooral gevecht tactieken.
Volgens mij is voor verandering van gedrag de drie W nodig. Werk, Wonen en wijf. Het lijk mij niet dat een diensttijd daar biij helpt. Hoewel je het een soort van werk kan noemen.quote:Op maandag 4 juli 2016 09:29 schreef Pandorado het volgende:
Als ze er even slecht uit komen als dat ze erin gaan, wil je ze inderdaad niet trainen om nog meer schade aan te richten. Al kun je ook redeneren dat de kwaadwillenden toch wel manieren vinden om te leren vechten en met wapens om te gaan
Een dienstplichtig leger is goedkoper dan een beroepsleger, dat je het effe weet.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En omdat er een kuthippie baat bij heeft moeten alle jongeren er mee worden lastiggevallen, ten koste van vele miljarden?
Dan nog kost het vele miljarden per jaar om dit domme onzalige plan te verwezenlijken.quote:Op woensdag 6 juli 2016 17:16 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Een dienstplichtig leger is goedkoper dan een beroepsleger, dat je het effe weet.
en hoe kom je op dat idee?quote:Op woensdag 6 juli 2016 17:16 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Een dienstplichtig leger is goedkoper dan een beroepsleger, dat je het effe weet.
quote:Op woensdag 6 juli 2016 17:16 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Polen is door Duitsland ingenomen?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 08:54 schreef Berk-24 het volgende:
[..]
Er zitten twee grote landen tussen Nederland en Rusland in.
Je snapt toch dat Wit-Rusland niet aan onze zijde staat.quote:Op donderdag 7 juli 2016 04:36 schreef vaduz het volgende:
[..]
Polen is door Duitsland ingenomen?Of komen de Russen via Kaliningrad? Of liggen er misschien toch 3 (grote) landen tussen Nederland en Rusland?
Onderbouw dat eens en leg uit aan wie zijn zijde ze wel staan.quote:Op donderdag 7 juli 2016 07:34 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Je snapt toch dat Wit-Rusland Belarus niet aan onze zijde staat.
quote:Op woensdag 6 juli 2016 18:09 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dan nog kost het vele miljarden per jaar om dit domme onzalige plan te verwezenlijken.
Een van de belangrijke pijlers om een efficient beroepsleger in stand te houden zijn relatief hoge lonen en goede arbeidsvoorwaarden. Nu weet ik dat die van onze militairen nog niet je van het zijn maar vergelijk dat maar eens met een dienstplichtige die geen salaris krijgt maar gewoon soldij, voedsel en een slaapplek.quote:
quote:Idealiseren
,,We moeten de militaire dienstplicht niet idealiseren,'' zegt PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink. ,,Veel jongens kwamen daar niet per se gemotiveerder van terug. Iedereen wil dat jongeren die meer structuur nodig hebben, iets aangeboden krijgen. Maar het leger is geen opvoedinstituut.'' Ook VVD, SP, PVV en D66 denken er zo over.
De militaire dienstplicht is twintig jaar geleden opgeschort. Sindsdien is de krijgsmacht omgevormd tot een beroepsleger. Hoewel andere partijen dat zo willen houden, houdt Buma aan zijn plan vast.
Dienstplicht meer dan 25 jaar geleden gedaan, heb daar een prachttijd gehad.quote:Op maandag 11 juli 2016 10:49 schreef Lurf het volgende:
De mensen die voor herinvoering zijn, zijn vast degenen die zelf nooit geweest zijn en ook niet meer hoeven. Ik ben er eigenlijk wel voor dat alleen degenen die zelf ooit in dienst zijn geweest zich hierover mogen uitspreken.
Eensquote:Op zaterdag 2 juli 2016 09:20 schreef flibber het volgende:
Ben wel voor eigenlijk.
Heb zelf dienst net gemist maar had graag gewild.
Dan had ik 1 of 2 jaar extra om over mijn toekomst/studie na te denken, iets wat je veel ziet mis gaan bij mensen.
En voor velen zou het goed zijn om een beetje karakter te kweken, wat nogal ontbreekt bij de generaties na mij.
Oneens.quote:En je zou naar israelisch voorbeeld groepjes soldaten kunnen laten patrouilleren in wijken waar er veel overlast en geweld is.
Alleen moslims krijgstechnieken en wapens...neuh, dan liever dat ze verplicht 2 jaar ergens werk moeten verrichten (kun je toch makkelijk afvangen dat alleen mensen onder de wapenen mogen die 1 paspoort hebben, de nederlandse)
Nu ja, dat is kort door de bocht.quote:Op maandag 11 juli 2016 10:54 schreef Litpho het volgende:
Waar komt toch altijd dat rare idee dat je in het leger automatisch discipline leert?
De mensen die het karakter hebben/kweken voor interne discipline hadden dat zonder het leger ook wel gered (en dat zijn inderdaad mensen die je graag in je leger hebt).
De hordes dienstplichtigen die alleen maar externe discipline leren, leren dat je net moet doen of je gedisciplineerd bent zolang je betrapt kan worden. Nou, woei, daar win je de oorlog mee.
Ben ik met je eens. Mijn man is ook nog in dienst geweest. Die heeft er ook nog een opleiding kunnen doen. Ook dat is een mogelijkheid voor schoolverlaters die nog niet weten wat ze willen gaan doen.quote:Op maandag 11 juli 2016 11:02 schreef ErwinRommel het volgende:
Nu ja, dat is kort door de bocht.
Dienstplicht, en dan met name onder elkaar samen zijn en dingen doen zorgt wel voor meer saamhorigheid, plus dat je als laagopgeleide/hoogopgeleide ook in aanraking komt met andere mensen met andere achtergronden. Dat is wel een pluspunt.
Ik ben wel voor en zelf in dienst gezeten. Alleen is de vorm wel erg belangrijk. De doelstelling is volgens mij sociale cohesie, en dan kan dienstplicht in een of andere vorm wel een rol in spelen. Dat hoeft niet perse een militaire dienstplicht te zijn. Wat je wel als uitgangspunten moet nemen zijn de volgende;quote:Op maandag 11 juli 2016 10:49 schreef Lurf het volgende:
De mensen die voor herinvoering zijn, zijn vast degenen die zelf nooit geweest zijn en ook niet meer hoeven. Ik ben er eigenlijk wel voor dat alleen degenen die zelf ooit in dienst zijn geweest zich hierover mogen uitspreken.
Ja, goed idee, iedereen standaard een jaar van zijn leven in een interneringskamp. Ik stel voor dat we Nederland dan ook hernoemen tot Noord-Korea aan de Noordzee. Sociale cohesie dwing je niet af met zweepslagen. Waarom blijven toch veel mensen dat geloven?quote:Op maandag 11 juli 2016 12:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik ben wel voor en zelf in dienst gezeten. Alleen is de vorm wel erg belangrijk. De doelstelling is volgens mij sociale cohesie, en dan kan dienstplicht in een of andere vorm wel een rol in spelen. Dat hoeft niet perse een militaire dienstplicht te zijn. Wat je wel als uitgangspunten moet nemen zijn de volgende;
- Uit huis plaatsen (alleen in het weekend en vakanties naar huis),
- Gemixte omgeving, dus zorgen dat je met mensen geplaatst wordt uit alle lagen van de samenleving,
- Strenge hiërarchie met de middelen om dit ook te kunnen afdwingen. (Dit zorgt voor meer cohesie binnen de groepen en dat je het ook kan laten functioneren).
Op deze manier zou het best een bijdrage aan sociale cohesie kunnen leveren.
Ik heb liever dat ze wel leren hoe gevaarlijk wapens zijn en hoe je er op een veilige manier mee om kan gaan.quote:Op maandag 11 juli 2016 11:45 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik weet niet of het nou zo slim is om de jongeren met een dubbele nationaliteit uit bepaalde regionen nou te leren hoe met wapens etc om te gaan.
Jezus! Wie heeft het over zweepslagen?quote:Op maandag 11 juli 2016 12:45 schreef Lurf het volgende:
[..]
Ja, goed idee, iedereen standaard een jaar van zijn leven in een interneringskamp. Ik stel voor dat we Nederland dan ook hernoemen tot Noord-Korea aan de Noordzee. Sociale cohesie dwing je niet af met zweepslagen. Waarom blijven toch veel mensen dat geloven?
Zullen veel Nederlanders niet ontzettend veel nostalgische gevoelens hebben van "vroeger was alles beter". Zie ook het hele anti-EU-sentiment. Ik ben blij dat we in Nederland niet veel referenda hebben en dat de regering de mogelijkheid heeft referenda-uitslagen te negeren. De politici hebben toch wat meer verstand dan de gemiddelde burger. En zo slecht gaat het niet met de Nederlandse jeugd, de meesten volgen gewoon een opleiding om daarna aan het werk te gaan, een enkeling verpest het voor de rest.quote:Op maandag 11 juli 2016 10:35 schreef ErwinRommel het volgende:
Meerderheid Nederlanders vóór herinvoering dienstplicht
[..]
Je krijgt een jaar de kans om met mensen te leven waar je normaal gesproken niet mee in aanraking komt....Ja, dat bevordert sociale cohesie.quote:Op maandag 11 juli 2016 12:45 schreef Lurf het volgende:
[..]
Ja, goed idee, iedereen standaard een jaar van zijn leven in een interneringskamp. Ik stel voor dat we Nederland dan ook hernoemen tot Noord-Korea aan de Noordzee. Sociale cohesie dwing je niet af met zweepslagen. Waarom blijven toch veel mensen dat geloven?
Heb zelf mijn diensttijd moeten vervullen. En ik ben blij dat het nu niet meer bestaat. Het heeft mij in het verleden een baan gekost bij DSM. Achteraf is het allemaal nog goedgekomen.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan zou ik ze voor dat geld liever iets nuttigs laten doen in plaats van wat op een kazerne rondhangen en over een stormbaan rennen.
Maar dat is dan toch omdat het krom ingericht is. Ik ken ook al die verhalen van verveelde gasten in de dienstplicht, maar dat is de invulling die slecht is. Je geeft zelf wel aan op het einde waarom dienstplicht wel degelijk een sociale functie kan invullen.quote:Op maandag 11 juli 2016 13:51 schreef Cherna het volgende:
Heb zelf mijn diensttijd moeten vervullen. En ik ben blij dat het nu niet meer bestaat. Het heeft mij in het verleden een baan gekost bij DSM. Achteraf is het allemaal nog goedgekomen.
Maar er zijn ook jongeren geweest die hun tijd wel nuttig besteden en in militaire dienst een vak hebben geleerd. Van automonteurs tot lassers etc. Maar goed gelukkig is het afgeschaft want met discipline heeft het niets te maken. Juist in militaire dienst heb ik me niet al te best gedragen. Het was meer dagelijks feest vieren uit verveling. Voor mij een nutteloze tijd al moet ik zeggen dat ik met een aantal wel een vriendschap heb overgehouden en we elkander nog zo nu en dan opzoeken. Maar dat had meer te maken dat ik in Duitsland(Hohne) heb gezeten en een maand lang op een kamer lag met 6 personen. Dat moet wel klikken anders heb je een groot probleem. En dat klikte gelukkig.
Die sociale functie valt wel mee. Dat leer je ook op de werkvloer als het goed is. Die invulling blijft slecht omdat oefeningen en het bezig houden van de dienstplichtige militair onbetaalbaar is.quote:Op maandag 11 juli 2016 14:07 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dat is dan toch omdat het krom ingericht is. Ik ken ook al die verhalen van verveelde gasten in de dienstplicht, maar dat is de invulling die slecht is. Je geeft zelf wel aan op het einde waarom dienstplicht wel degelijk een sociale functie kan invullen.
Ah, je verzint het gewoon zelfquote:Op vrijdag 8 juli 2016 15:21 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
[..]
Een van de belangrijke pijlers om een efficient beroepsleger in stand te houden zijn relatief hoge lonen en goede arbeidsvoorwaarden. Nu weet ik dat die van onze militairen nog niet je van het zijn maar vergelijk dat maar eens met een dienstplichtige die geen salaris krijgt maar gewoon soldij, voedsel en een slaapplek.
Het gaat dan ook niet alleen om militaire dienstplicht. Ik kan dan ook goed voorstellen dat je juist geen militaire dienstplicht kiest, maar meer sociale plichten...zorg en dergelijke. Op de werkvloer kom je vaak alleen met gelijkgezinden of uit dezelfde laag van de bevolking in aanraking.quote:Op maandag 11 juli 2016 14:17 schreef Cherna het volgende:
Die sociale functie valt wel mee. Dat leer je ook op de werkvloer als het goed is. Die invulling blijft slecht omdat oefeningen en het bezig houden van de dienstplichtige militair onbetaalbaar is.
Nu heb ik op een Leopard 2 gereden. Weet je hoe vaak op een oefening? 3 maal in 10 maanden tijd. De rest staan die voertuigen in de loods. Bovendien moesten die in de zomer op 10tonners vervoerd worden. Tja tracks maken het wegdek stuk bij een hitte(ondanks de rubbers). Enfin nutteloos. Dan had je nog figuren die opzettelijk de zaak saboteerden om zo een oefening te kunnen ontwijken.
Een goed leger kan alleen maar goed zijn als men daar gemotiveerde beroepsmilitairen voor inzet. Zij maken immers die bewuste keuze. Om een dienstplicht in te voeren voor een stukje discipline heb je dat helemaal niet nodig.
Dan neem ik aan dat sociale plichten voor iedereen gelden? Dus dat mensen die hun ouders laten creperen in het verzorgingstehuis en ze nooit mee nemen voor een sociale activiteit, om vervolgens te klagen over de slechte zorg en te weinig tijd voor onze ouderen, verplicht worden gesteld een aantal uur in de week naar hun eigen ouders om te kijken? Wat een gelul zeg, met dat drukke leventje dat mensen altijd schijnen te hebben. En maar klagen over anderen altijd.quote:Op maandag 11 juli 2016 15:42 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet alleen om militaire dienstplicht. Ik kan dan ook goed voorstellen dat je juist geen militaire dienstplicht kiest, maar meer sociale plichten...zorg en dergelijke. Op de werkvloer kom je vaak alleen met gelijkgezinden of uit dezelfde laag van de bevolking in aanraking.
Dit, nog even los van het feit dat je mensen verplicht werk te doen waarmee je anderen werkloos gaat maken.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:34 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Dan neem ik aan dat sociale plichten voor iedereen gelden? Dus dat mensen die hun ouders laten creperen in het verzorgingstehuis en ze nooit mee nemen voor een sociale activiteit, om vervolgens te klagen over de slechte zorg en te weinig tijd voor onze ouderen, verplicht worden gesteld een aantal uur in de week naar hun eigen ouders om te kijken? Wat een gelul zeg, met dat drukke leventje dat mensen altijd schijnen te hebben. En maar klagen over anderen altijd.
Het is een bizar idee om jongeren massaal een jaar te werk te stellen in een verzorgingstehuis, omdat mensen zelf geen zin hebben om tijd vrij te maken voor degenen die hen hebben opgevoed.
Ik heb het niet over sociale plichten, ik heb het over sociale cohesie. Over dat je een tijd in je leven hebt van bijvoorbeeld een jaar, waarin je moet samenleven met mensen uit andere lagen, andere omgevingen. Dat zorgt voor meer begrip voor elkaar, voor elkaars standpunten en elkaars achtergrond. Dat zou voor mij de doelstelling van zo'n soort (dienst)plicht moeten zijn.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:34 schreef Niek92 het volgende:
Dan neem ik aan dat sociale plichten voor iedereen gelden? Dus dat mensen die hun ouders laten creperen in het verzorgingstehuis en ze nooit mee nemen voor een sociale activiteit, om vervolgens te klagen over de slechte zorg en te weinig tijd voor onze ouderen, verplicht worden gesteld een aantal uur in de week naar hun eigen ouders om te kijken? Wat een gelul zeg, met dat drukke leventje dat mensen altijd schijnen te hebben. En maar klagen over anderen altijd.
Het is een bizar idee om jongeren massaal een jaar te werk te stellen in een verzorgingstehuis, omdat mensen zelf geen zin hebben om tijd vrij te maken voor degenen die hen hebben opgevoed.
Ik vind dat heel enge totalitaire ideeen die je daar hebt. Je ontneemt mensen vrijheid om ze jouw idealen dwangmatig op te leggen. Mensen zijn geen bezit van de staat. In een oorlogssituatie of een dreigende oorlogssituatie kan je een dienstplicht nog enigsinds rechtvaardigen maar een sociale dienstplicht opleggen om een heilstaat te creeeren, brrrr.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:40 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb het niet over sociale plichten, ik heb het over sociale cohesie. Over dat je een tijd in je leven hebt van bijvoorbeeld een jaar, waarin je moet samenleven met mensen uit andere lagen, andere omgevingen. Dat zorgt voor meer begrip voor elkaar, voor elkaars standpunten en elkaars achtergrond. Dat zou voor mij de doelstelling van zo'n soort (dienst)plicht moeten zijn.
Dit. Geheel met je eens.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit, nog even los van het feit dat je mensen verplicht werk te doen waarmee je anderen werkloos gaat maken.
Sinds wanneer is het een taak van de overheid om te verplichten dat ik een jaar lang mijn eigen leven stop moet zetten om mensen die een ander leven hebben te leren kennen? Ga weg, als ik dat graag wil zoek ik zelf wel uit hoe ik dat wil doen.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:40 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb het niet over sociale plichten, ik heb het over sociale cohesie. Over dat je een tijd in je leven hebt van bijvoorbeeld een jaar, waarin je moet samenleven met mensen uit andere lagen, andere omgevingen. Dat zorgt voor meer begrip voor elkaar, voor elkaars standpunten en elkaars achtergrond. Dat zou voor mij de doelstelling van zo'n soort (dienst)plicht moeten zijn.
En de politiek kennende en hoe politici denken, zal een sociale dienstplicht precies dit doen, mensen die hun beroep en carriere hebben gemaakt van zorg vervangen door ongeschoolde krachten.quote:
Kom op zeg, we hebben het over een jaar.... Jij bent er zeker eentje van wel de lusten van een maatschappij maar niet de lasten...Goh, je zou wat voor een ander doen.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind dat heel enge totalitaire ideeen die je daar hebt. Je ontneemt mensen vrijheid om ze jouw idealen dwangmatig op te leggen. Mensen zijn geen bezit van de staat. In een oorlogssituatie of een dreigende oorlogssituatie kan je een dienstplicht nog enigsinds rechtvaardigen maar een sociale dienstplicht opleggen om een heilstaat te creeeren, brrrr.
Nog zo een, maar wel zeiken op de maatschappij.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:44 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het een taak van de overheid om te verplichten dat ik een jaar lang mijn eigen leven stop moet zetten om mensen die een ander leven hebben te leren kennen? Ga weg, als ik dat graag wil zoek ik zelf wel uit hoe ik dat wil doen.
Tuurlijk. Dat doen de mensen die roepen om invoering van de dienstplicht ook, jongeren moeten opgevoed worden en dat soort onzin. Buiten dat roep ik juist dat mensen meer moeten doen voor anderen, maar vind ik een dienstplicht een ontzettend slecht idee.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:48 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nog zo een, maar wel zeiken op de maatschappij.
Het gaat niet om militaire activiteiten, je kan allerlei sociale diensten/activiteiten hiervoor organiseren.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:51 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Dat doen de mensen die roepen om invoering van de dienstplicht ook, jongeren moeten opgevoed worden en dat soort onzin. Buiten dat roep ik juist dat mensen meer moeten doen voor anderen, maar vind ik een dienstplicht een ontzettend slecht idee.
Maar wel alleen door de overheid goedgekeurde diensten en activiteiten toch?quote:Op maandag 11 juli 2016 16:53 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het gaat niet om militaire activiteiten, je kan allerlei sociale diensten/activiteiten hiervoor organiseren.
Je snapt het écht niet. Het punt is dat jij het wil verplichten, het in wilt laten vullen door de overheid wat mijn of anderen zouden moeten doen aan sociale verantwoording.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Kom op zeg, we hebben het over een jaar.... Jij bent er zeker eentje van wel de lusten van een maatschappij maar niet de lasten...Goh, je zou wat voor een ander doen.
Als we dit willen zal het door de overheid georganiseerd moeten worden, dus dat lijkt me wel.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:54 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Maar wel alleen door de overheid goedgekeurde diensten en activiteiten toch?
We hebben leerplicht, je moet een rijbewijs hebben om de weg op te gaan, voor je 18e mag je niet drinken etc etc. Doe nu niet als we in een anarchistisch libertair systeem zitten.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Je snapt het écht niet. Het punt is dat jij het wil verplichten, het in wilt laten vullen door de overheid wat mijn of anderen zouden moeten doen aan sociale verantwoording.
Of en wat ik doe voor een ander bepaal ik, niet de overheid, niet jij. Ik wil dat ook niet dat voor jouw bepalen. Maar jij wilt een door de overheid georganiseerd stelsel van verplichte tewerkstelling voor zaken die jij belangrijk vind.
Als jij zorg voor bv ouderen zo belangrijk vind, ga het dan doen, maak er je opgave van
Nogmaals, heel enge totalitaire ideeenquote:Op maandag 11 juli 2016 17:01 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En nogmaals, je slaat weer de plank mis waarom dit misschien goed idee zou zijn; Sociale cohesie, eens een jaar omgaan met mensen uit andere omgevingen, andere lagen, andere context.
Waarom zou ik, want ik zal in de te gebruiken leeftijdscategorie vallen vermoed ik, me een jaar lang in dienst van de overheid laten gebruiken om met mensen om te gaan waar ik misschien helemaal niet mee om wíl gaan? Als ik dat wil doen, kan ik daar prima zelf voor kiezen. Sterker nog, dankzij de keuze om een baan te nemen in de horeca ontmoet ik mensen uit andere omgevingen, andere lagen en andere context. En de sociale cohesie binnen het bedrijf is zeker aanwezig.quote:Op maandag 11 juli 2016 17:01 schreef truthortruth het volgende:
[..]
We hebben leerplicht, je moet een rijbewijs hebben om de weg op te gaan, voor je 18e mag je niet drinken etc etc. Doe nu niet als we in een anarchistisch libertair systeem zitten.
En nogmaals, je slaat weer de plank mis waarom dit misschien goed idee zou zijn; Sociale cohesie, eens een jaar omgaan met mensen uit andere omgevingen, andere lagen, andere context.
En wie gaat die lui dan bezig houden? Aangezien het geen hol meer heeft te maken dan met het militair zijn...quote:Op maandag 11 juli 2016 17:01 schreef truthortruth het volgende:
[..]
We hebben leerplicht, je moet een rijbewijs hebben om de weg op te gaan, voor je 18e mag je niet drinken etc etc. Doe nu niet als we in een anarchistisch libertair systeem zitten.
En buiten dat, er is totaal geen capaciteit mbt huisvesting. De infrastructuur is er gewoonweg niet (meer)quote:Op maandag 11 juli 2016 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit soort onzin gaat vele miljarden kosten aan de kostenkant en vele miljarden minder inkomsten aan belasting en premiekant. En dat voor wat vage assumpties over sociale cohesie. Zal dan fijn bezuinigd worden op zorg en onderwijs.
Weer allerlei nostalgisch en geromantiseerd gewauwel van een handvol oud dienstplichtigen die de kutdingen vergeten zijn...quote:Op maandag 11 juli 2016 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit soort onzin gaat vele miljarden kosten aan de kostenkant en vele miljarden minder inkomsten aan belasting en premiekant. En dat voor wat vage assumpties over sociale cohesie. Zal dan fijn bezuinigd worden op zorg en onderwijs.
Pantserstormquote:Op maandag 11 juli 2016 17:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Weer allerlei nostalgisch en geromantiseerd gewauwel van een handvol oud dienstplichtigen die de kutdingen vergeten zijn...
En de rest zoals geld, middelen, personeel, materieel toch wel niet...quote:Op maandag 11 juli 2016 17:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En buiten dat, er is totaal geen capaciteit mbt huisvesting. De infrastructuur is er gewoonweg niet (meer)
Omdat je dan leert dat die mensen waar je vooraf niet mee om wil gaan achteraf blijken je beste vrienden te zijn.quote:Op maandag 11 juli 2016 17:19 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Waarom zou ik, want ik zal in de te gebruiken leeftijdscategorie vallen vermoed ik, me een jaar lang in dienst van de overheid laten gebruiken om met mensen om te gaan waar ik misschien helemaal niet mee om wíl gaan?
niet willen begrijpen is ook een kunst.quote:Op maandag 11 juli 2016 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nogmaals, heel enge totalitaire ideeen
Gedaanquote:
2 weken Roosendaal voor een training overleven op het gevechtsveld. Brecon Beacons, de sneeuw van Noorwegen, Saragossaquote:Op maandag 11 juli 2016 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]![]()
Gevechtscursus, parachutespringen, duiken, watersnood 1995, Hohenfels 1997...
Een as hok/ legering van asbest, verf met chroom 6 en px-10 voor de buks... En als je het koud had ging je in de radarbundel staan.quote:Op maandag 11 juli 2016 17:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
2 weken Roosendaal voor een training overleven op het gevechtsveld. Brecon Beacons, de sneeuw van Noorwegen, Saragossa
Kijk, dit kun je doen als er genoeg geld is.
En dat is er nu gewoon niet.
Vervelende zaken, roze lijsten tot in den treure,
As-Hokken in en uit ruimen (?)
Voertuig voor de 10de maal over verven met een blik legergroen.
Je moet het maar willen.quote:Op maandag 11 juli 2016 17:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een as hok/ legering van asbest, verf met chroom 6 en px-10 voor de buks... En als je het koud had ging je in de radarbundel staan.
Oh ja, voor de 100e keer je materiaal en PSU tellen om het daarna weer model op te ruimen...
Tussen de middag jenever scoren bij de adjudant...![]()
Er zijn hele volkstammen bij die opkomen bij de kennismakingsdagen en vervolgens te horen krijgen dat ze hun smartphone in moeten leveren... om vervolgens direct rechtsomkeert maken en in dezelfde bus terug verplaatsen...quote:Op maandag 11 juli 2016 18:04 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Je moet het maar willen.
Denk niet dat de jeugd van tegenwoordig dat zal trekken. Al helemaal niet met dat snelle internet op de legering.
Dan kunnen ze geen pokemons meer zoekenquote:Op maandag 11 juli 2016 18:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er zijn hele volkstammen bij die opkomen bij de kennismakingsdagen en vervolgens te horen krijgen dat ze hun smartphone in moeten leveren... om vervolgens direct rechtsomkeert maken en in dezelfde bus terug verplaatsen...![]()
Waarom quote je niet mijn volledige post?quote:Op maandag 11 juli 2016 17:29 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Omdat je dan leert dat die mensen waar je vooraf niet mee om wil gaan achteraf blijken je beste vrienden te zijn.
Ik begrijp het heel goedquote:Op maandag 11 juli 2016 17:31 schreef truthortruth het volgende:
[..]
niet willen begrijpen is ook een kunst.
quote:Op maandag 11 juli 2016 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Jep, de initiele investering zal nog vele malen hoger zijn, geld wat er niet is, we hebben nu al een tekort op de begrotingquote:Op maandag 11 juli 2016 17:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En buiten dat, er is totaal geen capaciteit mbt huisvesting. De infrastructuur is er gewoonweg niet (meer)
Kunt beter nu investeren in het personeel en goed materieel en een leuke betrouwbare werkgever worden dan de dienstplicht weer laten gelden.quote:Op maandag 11 juli 2016 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, de initiele investering zal nog vele malen hoger zijn, geld wat er niet is, we hebben nu al een tekort op de begroting
Liever 1 goedopgeleide beroepsmilitair dan 10 gymschoenen met puisten.quote:Op maandag 11 juli 2016 18:40 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Kunt beter nu investeren in het personeel en goed materieel en een leuke betrouwbare werkgever worden dan de dienstplicht weer laten gelden.
Geweldigquote:
Omdat 7x24 op elkaar aangewezen zijn van een compleet andere orde is dan werken in de horeca en klanten bedienen.quote:Op maandag 11 juli 2016 18:22 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Waarom quote je niet mijn volledige post?
Een plan afschieten voor de begroting gemaakt is vind ik altijd wel knap. Daarbij kunnen we ook nog niet inschatten wat een grotere sociale cohesie aan geld bespaart. Ik heb zelf geen idee, ik heb nog geen plan gezien, ik weet dus ook nog niet of ik het er mee eens ben en of dat ik het de investering waard vind.quote:
Of uitkering of dienstplicht dat verschil zal zoveel niet zijn, als ze die maar geen zware metalen laten schuren.quote:Op maandag 11 juli 2016 23:48 schreef Seamonkey- het volgende:
CDA![]()
![]()
![]()
Achterlijk idee. Laat die ouders hun kinderen maar eens fatsoenlijk opvoeden. Bovendien gaat dat veel te veel geld kosten lijkt me
Denk dat een militair toch wel een stuk meer verdiend. En wat denk je dat die uitzendingen etc kosten? Gewoon een achterlijk plan. Waar de onderbuik weer op reageerd. Want ja alle jongeren zijn zo slecht tegenwoordig. Man man man. Word zo moe van die mensen die overal maar over klagen.quote:Op maandag 11 juli 2016 23:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Of uitkering of dienstplicht dat verschil zal zoveel niet zijn, als ze die maar geen zware metalen laten schuren.
Heb ik geklaagd?quote:Op maandag 11 juli 2016 23:54 schreef Seamonkey- het volgende:
[..]
Denk dat een militair toch wel een stuk meer verdiend. En wat denk je dat die uitzendingen etc kosten? Gewoon een achterlijk plan. Waar de onderbuik weer op reageerd. Want ja alle jongeren zijn zo slecht tegenwoordig. Man man man. Word zo moe van die mensen die overal maar over klagen.
Sorry was niet op jou gericht dat laatste stukje maar gewoon over de maatschappij in het algemeen de laatste tijd. Het is echt in om overal over te zeiken en te zeuren en dan vervolgens regels te gaan verzinnen.quote:Op maandag 11 juli 2016 23:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heb ik geklaagd?
Dacht het niet en of jongeren slecht zijn daar oordeel ik al helemaal niet over!
Ze hebben als ze slecht zijn hetzelf over zich heen geroepen, men mocht een kind zelfs geen corrigerende tik verkopen zie als ze slecht zijn wat er van gekomen is, als het zo is wel te verstaan he!
Des te meer er verzonnen wordt, is mijn mening, des te meer stront komt ervan!quote:Op maandag 11 juli 2016 23:59 schreef Seamonkey- het volgende:
[..]
Sorry was niet op jou gericht dat laatste stukje maar gewoon over de maatschappij in het algemeen de laatste tijd. Het is echt in om overal over te zeiken en te zeuren en dan vervolgens regels te gaan verzinnen.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 00:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Des te meer er verzonnen wordt, is mijn mening, des te meer stront komt ervan!
Tentjes op de Veluwe. Er staan nog wel wat stukjes hei leeg.quote:Op maandag 11 juli 2016 17:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nee, jij doet dat.quote:
vervangende dienstplicht was langer, formeel was het excuus dat het incluus de herhalingsoproepen was.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 15:09 schreef Strani het volgende:
Als er al een dienstplicht zou moeten komen, dan zouden de jongeren de keuze moeten hebben tussen verschillende soorten dienstplichten. Dat was vroeger natuurlijk ook zo maar als ik me niet vergis was de sociale dienstplicht langer dan de militaire. Dat lijkt me onterecht. Iemand die helpt in een bejaardentehuis is minstens net zo waardevol als iemand die in het leger zit.
We zouden dus moeten kijken naar alle sectoren waar op dit moment een tekort aan personeel is.
Als er sectoren zijn waar er een personeeltekort is of gaat ontstaan dan moet de overheid eens met een structureel plan komen om werklozen aan te trekken voor die sectoren. Gebruik het geld voor die dienstplicht liever om opleidingen voor die sectoren tijdelijke gratis aan te bieden.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 15:09 schreef Strani het volgende:
Als er al een dienstplicht zou moeten komen, dan zouden de jongeren de keuze moeten hebben tussen verschillende soorten dienstplichten. Dat was vroeger natuurlijk ook zo maar als ik me niet vergis was de sociale dienstplicht langer dan de militaire. Dat lijkt me onterecht. Iemand die helpt in een bejaardentehuis is minstens net zo waardevol als iemand die in het leger zit.
We zouden dus moeten kijken naar alle sectoren waar op dit moment een tekort aan personeel is.
Of het nou voor de ene voet stampende persoon is of voor de andere, veel verschil zal het niet uitmaken of wel?quote:Op dinsdag 26 juli 2016 16:10 schreef Nielsch het volgende:
Speelt dit nu nog steeds? Willen we echt dat onze jongens en meisjes straks in NAVO verband moeten gaan vechten voor dictator Tayyip Adolfgeit? Dacht het niet he. Doei!
Het is stampvoeten.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 16:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
Of het nou voor de ene voet stampende persoon is of voor de andere, veel verschil zal het niet uitmaken of wel?
En dan lees voet stampen als een kind wat zijn zin niet krijgt!
maar je antwoord slaat als een tang op een varken.quote:Speelt dit nu nog steeds? Willen we echt dat onze jongens en meisjes straks in NAVO verband moeten gaan vechten voor dictator Tayyip Adolfgeit? Dacht het niet he. Doei!
quote:Op maandag 11 juli 2016 23:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Of uitkering of dienstplicht dat verschil zal zoveel niet zijn, als ze die maar geen zware metalen laten schuren.
quote:Op maandag 11 juli 2016 23:54 schreef Seamonkey- het volgende:
[..]
Denk dat een militair toch wel een stuk meer verdiend. En wat denk je dat die uitzendingen etc kosten? Gewoon een achterlijk plan. Waar de onderbuik weer op reageerd. Want ja alle jongeren zijn zo slecht tegenwoordig. Man man man. Word zo moe van die mensen die overal maar over klagen.
Juist en waar het op slaat lees die bovenstaande bij deze gevoegd eens droeftoeter, toen had je moeten reageren want een dienstplichtige krijgt niet dat wat een beroeps krijgt!quote:Op woensdag 27 juli 2016 00:46 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Het is stampvoeten.
Je reageerde op:
[..]
maar je antwoord slaat als een tang op een varken.
Dienstplichtigen worden niet uitgezonden, tenzij ze dat zelf willen. En natuurlijk maakt het uit of je met beroepsmilitairen werkt of met dienstplichtige jongeren.
Dat is zo niet nog desastreuzer. Hordes ongemotiveerde jongeren die verpleegtaken moeten gaan doen waar normaal een opleiding van 4+ jaar voor staat.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:40 schreef Berk-24 het volgende:
[..]
Maar voor welk belang dient het. Kijk, bij een maatschappelijke dienstplicht waarbij jongeren moeten helpen in verzorgingstehuizen kan ik me nog wel wat bij voorstellen, maar een militaire dienstplicht heeft geen enkel nut, als er geen oorlogsdreiging is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |