abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163049466

Hallo,

In dit topic zou ik het graag willen hebben over slaapstoornissen, althans dat dacht ik eerst. Vervolgens dacht ik, ach er zijn ook altijd die mensen die niet kunnen slapen, spanning, angst of wat dan ook. Zo kan je niet perse een stoornis hebben betreft het slapen maar toch een hele enge nachtmerrie hebben gehad, om niet alles over één kam te scheren heb ik derhalve het geniale plan ontworpen om gewoon een topic te maken voor mensen die problematiek hebben met het slapen. Of dat nu is omdat je een stoornis hebt denk aan slapeloosheid of dat je gespannen bent.

Welke stoornissen zijn er zoal?

Vertraagde-slaapfasesyndroom:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slapeloosheid:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Narcolepsie:
SPOILER
Slaapapneu:
SPOILER
Slaapwandelen
We weten allemaal wat dit doet ongeveer.

Slaapverlamming:
SPOILER
Hypersomnie
SPOILER
Periodieke beenbewegingen
SPOILER
Rustelozebenensyndroom:
SPOILER
Dan nog dingen als snurken, tandenknarsen jetlag, nachtmerries, spanning, vermoeid zijn. Maar denk ook aan een trage schildklier waardoor je moe kan zijn. Dingen als fysieke pijn rugpijn etc die niet psychisch van aard zijn kunnen beter echter ergens anders gepost worden.

Ben ik iets vergeten zijn er op of aanmerkingen laat het even weten.

Groeten

[ Bericht 0% gewijzigd door Samzz op 18-06-2016 12:40:09 ]
pi_163049482
Zelf heb ik dus slaapverlamming sinds kort, en vanmorgen was zo extreem dat ik niet durf te slapen eigenlijk. :')
pi_163049839
quote:
11s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:05 schreef Argo het volgende:
Zelf heb ik dus slaapverlamming sinds kort, en vanmorgen was zo extreem dat ik niet durf te slapen eigenlijk. :')
Maak zelf ongeveer 4-5 keer per week slaapverlamming mee. Zo ongelooflijk vermoeiend om jezelf er soms uit te werken.

En dat gevoel dat je weet dat het er aan zit te komen, dat strak trekken van mn lichaam. Zo kut.
pi_163049950
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:16 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Maak zelf ongeveer 4-5 keer per week slaapverlamming mee. Zo ongelooflijk vermoeiend om jezelf er soms uit te werken.

En dat gevoel dat je weet dat het er aan zit te komen, dat strak trekken van mn lichaam. Zo kut.
Hoe ga jij ermee om? Persoonlijk ben ik nu zelf ook al super bang voor donkere kamers/ruimtes, en nouja het geluid die gil die ik hoorde, ik wil dat niet meer weer meemaken heb jij eigenlijk tips. Sommige zeggen een lampje aan of gordijn open maar ik ben juist bang dat als ik het heb en er is licht dat ik dan nog duidelijker de hallucinaties zie.
pi_163049969
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:16 schreef FreezePop het volgende:

[..]

En als je je laat gaan, dus niet jezelf er uit werken, wat gebeurd er dan?
Geen idee hoor. Hoe lang zoiets aanhoudt.
Make my day!
pi_163049986
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:18 schreef agter het volgende:

[..]

Uit mijn eigen ervaring zette ik alles op alles om eruit te komen, dat geluid was onheilspellend...
pi_163050142
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:18 schreef agter het volgende:

[..]

Ik heb mezelf aangeleerd om al mn kracht 'mentaal' één kant op te sturen waardoor ik mn lichaam voor mn gevoel opzij laat rollen en uit de verlamming kom.

Ik kan het niet écht 'goed' uitleggen hoe ik er precies uit kom, het is voornamelijk een mentaal ding.

De eerste keer duurde voor mn gevoel een eeuwigheid en heb toen met tranen in mn ogen mn vriendin wakker gemaakt. Soms hallicuneer ik licht en zie ik schimmen die in mn ooghoeken kruipen, alsof er iets in mn kamer is wat er niet moet zijn.
pi_163050218
Is het altijd eng?
Make my day!
pi_163050261
Ik heb al sinds kleins af aan elke nacht minstens 6 nachtmerries. Ik word meerdere keren badend in het zweet wakker. Zodra ik in slaap val begint het. Ik lijk dan meteen in een REM-slaap te komen. De ene nachtmerrie is verschrikkelijker dan de ander. Soms heel erg vermoeiend, dan heb ik heel de nacht lopen moorden of moeten vluchten. Regelmatig heb ik in de ochtend het gevoel alsof ik 's nachts een marathon heb gelopen.
Ik heb periodes waarin ik erg opzie tegen het slapen. Dan slaap ik weken amper. Alleen het hoog nodige om te overleven. Soms word ik er erg ongelukkig van, maar tot nu toe lijkt er geen oplossing te zijn.
pi_163050679
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:27 schreef agter het volgende:
Is het altijd eng?
Soms zijn de hallucinaties wel heftig. Aan de ene kant is dat eng, aan de andere kant vind ik het gevoel van opluchting dat ik er uit ben wel fijn als het wat heftig was, een beetje een runners high. Het is een aparte ervaring maar het is niet meer zoals de eerste paar keer.
pi_163051206
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:44 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Soms zijn de hallucinaties wel heftig. Aan de ene kant is dat eng, aan de andere kant vind ik het gevoel van opluchting dat ik er uit ben wel fijn als het wat heftig was, een beetje een runners high. Het is een aparte ervaring maar het is niet meer zoals de eerste paar keer.
Weet je wat ik wel heb? Ik zie het leven nu een beetje anders na die paar aanvallen heb jij dat ook of dat niet? Maar je hebt niet toevallig tips voor me want ik ben echt te bang te gaan slapen.. :')

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2016 00:03:04 ]
pi_163051654
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 00:02 schreef Argo het volgende:

[..]

Weet je wat ik wel heb? Ik zie het leven nu een beetje anders na die paar aanvallen heb jij dat ook of dat niet? Maar je hebt niet toevallig tips voor me want ik ben echt te bang te gaan slapen.. :')
Ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt. Het hallicuneren voelt alsof je uit je lichaam aan het treden bent.

Mijn tip is wat ik eerder probeerde uit te leggen. Het moment dat je het voelt rustig blijven en 'mentaal' proberen een kant op te rollen. Ik kan het heel moeilijk anders onder woorden brengen. Het is voor mij een mentaal iets.

Probeer dus bewust je lichaam te bewegen. Het kostte mij een paar weken om er aan te wennen en er mee om te gaan, maar ik weet niet hoe vaak je per nacht er last van hebt. Ik heb het een paar keer per week.

Wat voor mij ook werkt is na de verlamming van slaappositie te wisselen en de kamer goed te ventileren door een raampje open te houden, maar misschien is dat placebo.

Geef jezelf tijd er mee om te gaan en blijf rustig op het moment dat je er in zit. Focus op bewegen.

Heb jij ook dat runners high gevoel als je er eenmaal uit bent? Dat je echt uitgeput bent.
pi_163051957
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 00:25 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt. Het hallicuneren voelt alsof je uit je lichaam aan het treden bent.

Mijn tip is wat ik eerder probeerde uit te leggen. Het moment dat je het voelt rustig blijven en 'mentaal' proberen een kant op te rollen. Ik kan het heel moeilijk anders onder woorden brengen. Het is voor mij een mentaal iets.

Probeer dus bewust je lichaam te bewegen. Het kostte mij een paar weken om er aan te wennen en er mee om te gaan, maar ik weet niet hoe vaak je per nacht er last van hebt. Ik heb het een paar keer per week.

Wat voor mij ook werkt is na de verlamming van slaappositie te wisselen en de kamer goed te ventileren door een raampje open te houden, maar misschien is dat placebo.

Geef jezelf tijd er mee om te gaan en blijf rustig op het moment dat je er in zit. Focus op bewegen.

Heb jij ook dat runners high gevoel als je er eenmaal uit bent? Dat je echt uitgeput bent.
Ik had een traan gelaten iets erna en was kapot man... Ik ga nu proberen bedankt!
pi_163052500
Te angstig om te slapen.
pi_163052916
Hehe hele nacht niet geslapen vanwege examenstress. Over 9 uur kan ik gebeld worden... telt dat ook? :(
heroes always get remembered but you know legends never die.
  donderdag 16 juni 2016 @ 09:53:08 #16
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_163054718
Voor de verhuizing sliep ik ongelooflijk goed, na de verhuizing echt zwaar beroerd. Ik kan geen oorzaak vinden, anders dan dat ik van de zandgronden naar de zeeklei ben gegaan... :{
  donderdag 16 juni 2016 @ 11:16:19 #17
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_163056327
Ik slaap zelf ook erg slecht, maar bij ons heeft iedereen er last van, en dan voornamelijk slaapapneu en snurken.
Dus bij ons is het een standaard riedeltje, huisarts, doorverwijzing en gaan.

Heb nu de doorverwijzing, en ook al de vragenlijst van het slaapcentrum.
Die nog even opsturen en dan wachten op de 1e afspraak.
pi_163058058
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 05:41 schreef Wenteleef het volgende:
Hehe hele nacht niet geslapen vanwege examenstress. Over 9 uur kan ik gebeld worden... telt dat ook? :(
Jazeker dat is spanning etc, ik ben net wakker maar heb niet echt vast geslapen, maar ik hoop dat je geslaagd bent laat het ons weten!

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 09:53 schreef Hi_flyer het volgende:
Voor de verhuizing sliep ik ongelooflijk goed, na de verhuizing echt zwaar beroerd. Ik kan geen oorzaak vinden, anders dan dat ik van de zandgronden naar de zeeklei ben gegaan... :{
Dat zou wel kunnen wellicht ook de atmosfeer de lucht en zo die daar anders is vlakker bij de zee, ik zou het niet weten, je kan eens een dokter proberen?
pi_163058067
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2016 11:16 schreef lipjes het volgende:
Ik slaap zelf ook erg slecht, maar bij ons heeft iedereen er last van, en dan voornamelijk slaapapneu en snurken.
Dus bij ons is het een standaard riedeltje, huisarts, doorverwijzing en gaan.

Heb nu de doorverwijzing, en ook al de vragenlijst van het slaapcentrum.
Die nog even opsturen en dan wachten op de 1e afspraak.
Succes aan het slaapcentrum, lijkt me wel vaag zo'n onderzoek hoewel ik wel zou durven te slapen denk ik... Maar pff ik durf nu bijna niet meer... Ik moet vandaag wel wat bedenken anders gaat het mis.
  donderdag 16 juni 2016 @ 13:07:10 #20
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_163058457
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 12:45 schreef Argo het volgende:

[..]

Succes aan het slaapcentrum, lijkt me wel vaag zo'n onderzoek hoewel ik wel zou durven te slapen denk ik... Maar pff ik durf nu bijna niet meer... Ik moet vandaag wel wat bedenken anders gaat het mis.
Ik vind het niet erg om mijn ervaringen ermee te delen hoor van a tot z :)
Ik heb er zelf ook weinig moeite mee, het hoort er maar bij helaas.
Merk namelijk dat ik de laatste tijd steeds slechter functioneer, ik werk als software ontwikkelaar en moet dus wel mijn hoofd op orde hebben.
pi_163058537
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:07 schreef lipjes het volgende:

[..]

Ik vind het niet erg om mijn ervaringen ermee te delen hoor van a tot z :)
Ik heb er zelf ook weinig moeite mee, het hoort er maar bij helaas.
Merk namelijk dat ik de laatste tijd steeds slechter functioneer, ik werk als software ontwikkelaar en moet dus wel mijn hoofd op orde hebben.
Kan me voorstellen dat dat erg zwaar is, vooral als je totaal niet uitgerust bent! Succes ermee hou ons in ieder geval op de hoogte hoe het gaat etc.
  donderdag 16 juni 2016 @ 13:16:34 #22
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_163058648
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:11 schreef Argo het volgende:

[..]

Kan me voorstellen dat dat erg zwaar is, vooral als je totaal niet uitgerust bent! Succes ermee hou ons in ieder geval op de hoogte hoe het gaat etc.
Naja bij deze deel 1 dan alvast.
Had zelf even een afspraak gemaakt bij de huisarts. Hierbij gemeld dat ik vermoeid ben en slecht slaap. Volgens mijn vriendin stop ik wel eens met ademen en snurk ik heel ernstig.
Tevens hierbij vermeld dat zowel mijn vader als mijn broers momenteel onder behandeling zijn voor slaapapneu.

Het gesprek was dan ook van korte duur, met 3 minuten stond ik buiten met de doorverwijzing.

Gisteren kreeg ik een belletje van het ziekenhuis met het verzoek een vragenlijst in te vullen, deze vragenlijst betreft 32 vragen over hoe ik slaap, of ik vermoeid ben, of ik last heb van bepaalde gevolgen (zoals humeur, concentratie, geheugen) enzovoorts.

Deze is nu ingestuurd en nu zal ik dan of bij een longarts & kno arts terecht komen, of bij de neuroloog.
pi_163059809
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:16 schreef lipjes het volgende:

[..]

Naja bij deze deel 1 dan alvast.
Had zelf even een afspraak gemaakt bij de huisarts. Hierbij gemeld dat ik vermoeid ben en slecht slaap. Volgens mijn vriendin stop ik wel eens met ademen en snurk ik heel ernstig.
Tevens hierbij vermeld dat zowel mijn vader als mijn broers momenteel onder behandeling zijn voor slaapapneu.

Het gesprek was dan ook van korte duur, met 3 minuten stond ik buiten met de doorverwijzing.

Gisteren kreeg ik een belletje van het ziekenhuis met het verzoek een vragenlijst in te vullen, deze vragenlijst betreft 32 vragen over hoe ik slaap, of ik vermoeid ben, of ik last heb van bepaalde gevolgen (zoals humeur, concentratie, geheugen) enzovoorts.

Deze is nu ingestuurd en nu zal ik dan of bij een longarts & kno arts terecht komen, of bij de neuroloog.
Succes zal wel spannend zijn, hoop dat ze iets voor je kunnen betekenen, gelukkig geen nare operaties etc. Maar gewoon slapen met wat zendertjes vaak toch?
pi_163060469
Argo ben je al langs de huisarts geweest? Als het echt heel erg is bestaat er ook medicatie als het moet.
  donderdag 16 juni 2016 @ 15:53:13 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_163062382
Interessant topic wel. Slaap zelf de laatste tijd ook echt slecht. Vaak wakker worden, vroeg wakker worden en lastig kunnen slapen vooral. Ben overdag totaal niet moe verder. Sterker nog, heb ook al tijden het gevoel dat een dag van mij een uur of 28-30 uur mag duren, hoe druk ik het ook heb, ik ben toch pas rond een uur of 3 echt moe, als ik er rond 7-8 uit ben.

Denk echter niet dat het iets chronisch is of zo, zoals andere mensen hier.

[ Bericht 9% gewijzigd door IkStampOpTacos op 16-06-2016 15:58:49 ]
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 16 juni 2016 @ 15:57:43 #26
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_163062525
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 14:21 schreef Argo het volgende:

[..]

Succes zal wel spannend zijn, hoop dat ze iets voor je kunnen betekenen, gelukkig geen nare operaties etc. Maar gewoon slapen met wat zendertjes vaak toch?
Bij mijn vader zijn ze nog bezig met onderzoeken, bij mijn oudste broer komt er al een operatie bij aan te pas.
Wat het voor mij gaat betekenen weet ik nog niet.
  donderdag 16 juni 2016 @ 18:56:09 #27
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_163066943
Ernstige vorm van slaapapneu hier (stop gemiddeld 55 keer per uur met ademen 8)7 ).
Heb een soort masker gehad van de dokter , helpt niet echt.
Op het moment dat ik in slaap val met dat masker op , stop ik met ademen en valt m'n bek open , waardoor ik een boel lucht naar binnen krijg , wat m'n hart niet zo tof vindt.
Ik zit dan rechtop in bed met hartkloppingen , probeer ik het daarn anog een keer , zelfde resultaat alleen doet m'n borst een partij pijn ;(
Morgen maar weer de dokter bellen :{
Ik ben inmiddels overleden
pi_163069182
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 14:51 schreef DoubleDip het volgende:
Argo ben je al langs de huisarts geweest? Als het echt heel erg is bestaat er ook medicatie als het moet.
Ik ga dadelijk kijken of ik nog wat spul heb van vroeger, maar ik ga zondag op vakantie, dus nouja... :') Beetje kort dag allemaal.
pi_163069199
quote:
13s.gif Op donderdag 16 juni 2016 18:56 schreef Enchanter het volgende:
Ernstige vorm van slaapapneu hier (stop gemiddeld 55 keer per uur met ademen 8)7 ).
Op het moment dat ik in slaap val met dat masker op , stop ik met ademen en valt m'n bek open , waardoor ik een boel lucht naar binnen krijg , wat m'n hart niet zo tof vindt.
Ik zit dan rechtop in bed met hartkloppingen , probeer ik het daarn anog een keer , zelfde resultaat alleen doet m'n borst een partij pijn ;(
Klinkt zwaar klote man, sterkte daarmee, lijkt me echt vreselijk.
  donderdag 16 juni 2016 @ 20:29:01 #30
47102 Elvi
miemkwien
pi_163069779
Ik knars met mn tanden. Ik ben nu aan mn 5de knarsplaatje toe :') de eerste ging maar een half jaar mee, de tweede een maand _O- :@ Sindsdien krijg ik wat harder plastic :P

Verder praat ik ook in mn slaap, en kan ik nogal agressief reageren in mn slaap :@ Mn ex werd een keer wakker van een bonk naast zn hoofd en dat bleek mn vuist te zijn :D En volgens mij heb ik m ook een keer op zn neus geraakt met mn elleboog...
  donderdag 16 juni 2016 @ 21:48:39 #31
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_163072688
quote:
Wauw :{. Lijkt me echt heel heftig.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_163073599
quote:
Hoe kom je daar achter? Voordat je zo'n onderzoek krijgt.. Wat waren je klachten?
Make my day!
pi_163074208
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:14 schreef agter het volgende:

[..]

Hoe kom je daar achter? Voordat je zo'n onderzoek krijgt.. Wat waren je klachten?
Extreme vermoeidheid. Is ook nog eens gevaarlijk op de lange termijn aangezien je nooit volledig in je REM slaap terecht komt.
  donderdag 16 juni 2016 @ 22:32:41 #34
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_163074301
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:14 schreef agter het volgende:

[..]

M'n vriendin merkte dat 's nachts zo nu en dan stopte met ademen.
Naar de dokter gegaan , die heeft mij doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Die geven je een soort kastje mee waarmee je moet slapen.
Daar kunnen ze van alles uitlezen.
Ik merkte er niet zoveel van alleen je slaapt onbewust heel onrustig en het schijnt niet zo best voor je organen te zijn.
Ik mocht volgens de dokter blij zijn dat ik gezond leef (geen drugs , niet roken , weinig drinken , regelmatig sporten en op m'n voeding letten) .
Mensen met overgewicht , zware drinkers , drugs gebruikers.
Daar is de kans groter dat ze komen te overlijden on hun slaap als ze niet weten dat ze slaapapneu hebben. De hersenen werken dan minder goed en dan kunnen ze wel eens vergeten jou een seintje te geven dat je verder moet gaan met ademen op het moment dat je daar mee in je slaap stopt.
pi_163074310
quote:
Een CPAP? Je hebt ook maskers die over je neus en mond kunnen. Maar het is wel wennen om ermee te slapen. Misschien inderdaad weer terug voor andere opties? Heeft de KNO ook een onderzoek gedaan waar de obstructie zit? Soms kan een operatie ook nog goed helpen.
  donderdag 16 juni 2016 @ 22:41:01 #36
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_163074599
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:32 schreef Tem het volgende:

[..]

Een CPAP? Je hebt ook maskers die over je neus en mond kunnen. Maar het is wel wennen om ermee te slapen. Misschien inderdaad weer terug voor andere opties? Heeft de KNO ook een onderzoek gedaan waar de obstructie zit? Soms kan een operatie ook nog goed helpen.
Ik heb dat masker voor over de mond en neus. Dat werkt prima in tegenstelling tot dat neusmasker .
Het werkt totdat ik in slaap val :')
Morgen ff bellen , voor een na uitje ziekenhuis. Ze zullen moeten onderzoeken waar het 'fout' gaat.
Als dat niet helpt , dan kan altijd nog die operatie.
Maar buiten dat het een zware operatie is , geeft die operatie ook geen 100% kans op genezing :{
pi_163075156
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:41 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Ik heb dat masker voor over de mond en neus. Dat werkt prima in tegenstelling tot dat neusmasker .
Het werkt totdat ik in slaap val :')
Morgen ff bellen , voor een na uitje ziekenhuis. Ze zullen moeten onderzoeken waar het 'fout' gaat.
Als dat niet helpt , dan kan altijd nog die operatie.
Maar buiten dat het een zware operatie is , geeft die operatie ook geen 100% kans op genezing :{
Nope, geeft geen 100% garantie. Ik had mijn keelamandelen nog en dat verwijderen heeft een heel stuk geholpen. Ik gebruik nu al een paar jaar alleen nog een MRA en geen CPAP meer. Ik had 25 stops per uur en na twee obstructie onderzoeken kwam de arts met deze suggestie. Nu heb ik er nog maar 1 à 2 per uur en dat is gewoon normaal. Ik merk wel dat zonder die MRA ik slechter slaap en mijn vriendin hoort dat wel gesnurk en stops.

Ik zag wel erg op tegen die operatie maar buiten dat zo'n Darth Vader masker niet echt een geile aangelegenheid is kreeg ik er ook nog eens flinke rugklachten van aangezien je ongemerkt gefixeerd ligt en ik al rugpatiënt ben. Dus die twee weken ellende van die operatie heb ik er uiteindelijk wel voor over gehad :P

Maar ik weet niet precies jouw situatie. Ik had geen overgewicht ofzo dus afvallen zou niet helpen, daarbij kwam er veel ruimte vrij door het verwijderen van mijn keelamandelen dus dat was redelijk simpel. Soms hoor je ook dat ze een soort verhemelte operatie doen. Zijn best nog wel wat meer opties dan alleen zo'n cpap en moet je goed met je arts bespreken. Sterkte in ieder geval.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2016 22:58:15 ]
  donderdag 16 juni 2016 @ 23:00:34 #38
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_163075259
Ja dank je
We gaan het zien
pi_163075435
Pff dacht slim te zijn in slaap vallen wanneer nog licht is. Helaas pindakaas, nu al gewekt.
pi_163076474
Argo, ik heb heb ook last van slaapverlammingen en wat bij mij goed werkt, is om niet in slaap te vallen op mijn rug.

Je weet natuurlijk nooit wat je doet als je slaapt maar als ik op mijn rug slaap weet ik bijna zeker dat ik er een krijg.

Besef ook goed dat het allemaal nep is, het speelt zich allemaal af in je hoofd.
Het is niet echt. Het is eng maar er gebeurd niets met je. Het helpt mij om tijdens het hallucineren te denken: het is niet echt, het is niet echt.
Klinkt kinderachtig maar het leidt af van de paniek die je voelt opkomen.

Ik kijk geen tv in bed, of een druk programma vlak voor ik naar bed ga.
Gamen ook niet, zijn voor mij allemaal triggers die een slaapverlamming uit kunnen lokken.
pi_163076653
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:48 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
Argo, ik heb heb ook last van slaapverlammingen en wat bij mij goed werkt, is om niet in slaap te vallen op mijn rug.

Je weet natuurlijk nooit wat je doet als je slaapt maar als ik op mijn rug slaap weet ik bijna zeker dat ik er een krijg.

Besef ook goed dat het allemaal nep is, het speelt zich allemaal af in je hoofd.
Het is niet echt. Het is eng maar er gebeurd niets met je. Het helpt mij om tijdens het hallucineren te denken: het is niet echt, het is niet echt.
Klinkt kinderachtig maar het leidt af van de paniek die je voelt opkomen.

Ik kijk geen tv in bed, of een druk programma vlak voor ik naar bed ga.
Gamen ook niet, zijn voor mij allemaal triggers die een slaapverlamming uit kunnen lokken.
Bedankt voor de tips. Ik slaap altijd op mijn zij. Maar had jij in het begin ook angst om weer te slapen dat speelt bij mij heel erg mede ook omdat ik natuurlijk alleen ben in een groot huis
  vrijdag 17 juni 2016 @ 00:06:22 #42
456908 Bugfixed
Beetje lastig
pi_163076745
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:59 schreef Argo het volgende:

[..]

Bedankt voor de tips. Ik slaap altijd op mijn zij. Maar had jij in het begin ook angst om weer te slapen dat speelt bij mij heel erg mede ook omdat ik natuurlijk alleen ben in een groot huis
Het klopt wat je voorganger zegt. Als ik op mijn rug lig voel ik het soms aankomen maar ik kan het net op tijd aanvoelen en draai ik me om.

En hoezo ben je bang in het donker? Je bent zeker gelovig? :')
pi_163076810
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 00:06 schreef Bugfixed het volgende:

[..]

Het klopt wat je voorganger zegt. Als ik op mijn rug lig voel ik het soms aankomen maar ik kan het net op tijd aanvoelen en draai ik me om.

En hoezo ben je bang in het donker? Je bent zeker gelovig? :')
Ik zie niet in wat geloof met angst in donker heeft te maken. Ja ik ben gelovig, maar staat los van deze aanvallen die mij angstig maken.
pi_163078196
De slaapverlamming mensen hier ik had zonet wat heel vreemds.

Ik kreeg slaap verlamming denk ik, had controle over mijn ogen en in paniek probeerde ik me te bewegen en ook te praten, maar praten lukte niet en bewegen niet geweldig.

Toen opeens kon ik bewegen dus ik maakte een licht aan, deed het niet volgende kamer ook niet. Dus denk ik, ik ben een het dromen niet? En toen kon ik naar beneden en dacht ik ga door de voordeur stappen wat niet lukte. Daarna liep ik bewust terug naar boven en daarna trof ik mezelf wakker aan in bed verward en alsof de tijd stil stond.

Of het nu slaap verlamming in een lucide droom was of slaap verlamming in een droom ik weet het niet wat gebeurt is. Had ik maar een voice recorder dan kon ik na luisteren maar ik had paniek toen mijn stem niet eruit wilde komen en later kwam die wel maar verlamming hield een beetje aan en toen kwam die droom.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2016 03:23:22 ]
pi_163078602
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:59 schreef Argo het volgende:

[..]

In het begin had ik dat zeker dus ik herken jouw gevoel heel goed.

Je moet het proberen heel nuchter te zien. De paniek is niet echt, de hallucinaties zijn niet echt. Het zit allemaal in je hoofd.
Door bang te worden ben je de angst aan het voeden en zal het groter worden. Wees sterker dan deze paniek, ik vertik het om helemaal bang te gaan zitten worden elke avond door iets wat niet echt is!

Je angst is niet reëel, er staat geen kwaad om de hoek. Besef dat, voel dat en weet dat!
Als je dat goed beseft zal je zien dat je het niet de overhand krijgt. Je houdt het onder controle.

Klinkt een beetje zweverig en zo ben ik helemaal niet maar door zo te gaan denken heeft het er voor gezorgd dat ik boven mijn angst sta en elke avond mijn bed instap en niet bang ben om te gaan slapen.

Ik onderga de slaapverlamming, voel de angst maar besef dat het nep is, zeg dat tegen mezelf en wacht tot het over is, daarna kom ik er even uit, ga wat drinken en dan ga ik gewoon weer slapen.
pi_163081744
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 12:44 schreef Argo het volgende:

[..]

Jazeker dat is spanning etc, ik ben net wakker maar heb niet echt vast geslapen, maar ik hoop dat je geslaagd bent laat het ons weten!

Ja hoor. Alle spanning voor niks. Ik ben GESLAAGD! Nu lekker vakantie met hopelijk goede nachtrust!
heroes always get remembered but you know legends never die.
pi_163082663
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 11:15 schreef Wenteleef het volgende:

[..]

Ja hoor. Alle spanning voor niks. Ik ben GESLAAGD! Nu lekker vakantie met hopelijk goede nachtrust!
Gefeliciteerd en slaap lekker straks.
pi_163103984
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:04 schreef Argo het volgende:
[ afbeelding ]

Hallo,

In dit topic zou ik het graag willen hebben over slaapstoornissen

Slapeloosheid:
SPOILER
Je vergeet bij deze optie "of gewoonweg niet lang genoeg kunnen slapen", nou net waar ik al sinds ruim een jaartje last van heb.

Anyway, tvp
pi_163105684
Poeh wat een verhalen allemaal zeg. Slaapverlamming lijkt mij echt eng -O-

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 11:15 schreef Wenteleef het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Kun je nu weer rustig slapen ;)

[ Bericht 18% gewijzigd door _Hestia_ op 18-06-2016 10:34:37 ]
pi_163105847
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 02:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je vergeet bij deze optie "of gewoonweg niet lang genoeg kunnen slapen", nou net waar ik al sinds ruim een jaartje last van heb.

Anyway, tvp
Weet je hier de oorzaak ook van dat je niet lang genoeg kunt slapen? Wat heeft het een jaar geleden getriggerd?
pi_163105873
Oh wat een goed idee dit topic! Nu mijn verhaal maar. Ik heb meerdere slaapstoornissen helaas. Vorig jaar eindelijk een uitgebreid slaaponderzoek in het ziekenhuis gehad.
Ik heb het delayed sleep phase syndrom waar ik melatonine voor slik en thuis lichttherapie doe. Alleen ben ik nog aan het experimenteren met de dosis. Slik nu 1.5 mg maar dat lijkt te weinig te zijn. Dus van de week weer melatoninetest gedaan en begin juli weer naar de slaapverpleegkundige.

Ik had slaapapneu. Maar in januari zijn mijn keelamandelen verwijderd en sindsdien is het al een stuk minder ^O^

Ook heb ik het restless leg syndrom. En ik heb te weinig diepe slaap.

Verder heb ik nog PTSS waardoor ik veel nachtmerries/herbelevingen heb. En ik heb altijd al moeite met inslapen en doorslapen gehad. Duurt altijd erg lang voor ik in slaap val, ik word vaak wakker (die nacht in het zkh 26 keer!) En voor ik weer in slaap val duurt ook ff.

Dus door dit alles word ik nooit uitgerust wakker en ben ik altijd vermoeid. Ik slik nu ook sinds deze week vitamineD bij, dat was veel te laag. Misschien dat dat nog helpt.
pi_163106219
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 10:30 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Weet je hier de oorzaak ook van dat je niet lang genoeg kunt slapen? Wat heeft het een jaar geleden getriggerd?

Hier heb ik erg veel over nagedacht en heel erg veel met anderen over gesproken en zo'n beetje alles is wel meermalen onder het licht gehouden. Ik heb gepuzzeld en gemalen, gelezen, alles wat in me op kwam. Ik heb gewoon geen (duidelijke) oorzaak kunnen vinden.

Wat ik wel weet, is hoe het gegaan is.

Ik was eigenlijk altijd al een goede slaper, sliep ook altijd erg vast (werd ook niet snel wakker, zelfs van de deurbel niet en wekkers waren zeg maar ook altijd wel problematisch :P.
Op een gegeven moment lukte het ook om op (zeker voor mijn doen) vaste tijden naar bed te gaan en weer wakker te worden (m'n ritme is enkele jaren 2u naar bed, 10u a 11u weer op geweest).
Ik kon echt door een orkaan heen slapen (bij wijze van :P ).

Achteraf gezien veranderde alles zo'n beetje Januari/Februari vorig jaar, toen ik merkte dat ik steeds vaker wakker werd voor de wekker ging, ook al ging ik nog wel ruwweg dezelfde tijd naar bed.
In de loop van 1e helft 2015 ging ik ook steeds wat eerder naar bed (ik denk omdat ik gewoon moe was) en stond ik steeds eerder en eerder op, totdat ik midden vorig jaar nog maar 5 a 6 uur per nacht sliep en vaak al tussen 1u en 3u alweer wakker was en beneden zat (in de nacht dus, een enorme verschuiving t.o.v. 10u a 11u pas wakker worden).

Mede omdat ik op dat moment ook andere dingen aan m'n hoofd had en mij midden vorig jaar eigenlijk pas opviel dat het wellicht om slapeloosheid zou kunnen gaan i.p.v. alleen maar een verschuiving (slapeloosheid omdat ik ook minder uren ging slapen), ben ik toen pas gaan zoeken naar mogelijke oorzaken en dit ben ik tussen alle andere dingen door ook blijven doen. Maar zoals ik al zei, ik heb nooit een oplossing kunnen vinden, of een oorzaak.

Ik weet dus niet wat het getriggerd heeft, ik weet alleen dat bepaalde dingen die de oorzaak hiervan hadden kunnen zijn, niet de oorzaak kunnen zijn.

1 ding waar ik bijvoorbeeld heel goed over nagedacht heb (en wat ook wel een inkopper was), is dat het wellicht aan m'n medicatiegebruik lag.
Was vorig jaar April gestopt met Abilify en begon in die tijd ook Alprazolam te nemen als slaapmiddel, ook al heb ik dat spul al jaren als kalmeringsmiddel gebruikt.

Maar beide kunnen de oorzaak niet geweest zijn, daar ik al was gaan afbouwen voordat de slapeloosheid begon en de alprazolam kan logisch gezien niet de oorzaak zijn, daar mijn gebruik ervan jarenlang compleet los heeft gestaan van een eventuele gewenning. Ik heb jaren terug iets van een jaar lang ±30 stuks/maand gebruikt en mij viel toen al op dat ik niet steeds meer nodig had om hetzelfde effect te krijgen. Op een gegeven moment ging ik op eigen houtje afbouwen (want ben niet zo van de pillen en was op de hoogte van het verslavende effect hiervan) en mij viel toen (jaren terug) al op hoe makkelijk dat ging.

Nu heb ik de alprazolam sinds afgelopen April vrijwel helemaal niet meer genomen, maar er is nul verbetering.
Ergens eind vorig jaar alles op de tafel gegooid bij m'n psychiater toen we mijn slapeloosheid bespraken en zij vertelde mij dat er ook mensen zijn die veel minder last hebben van deze gewenning, of zelfs (zo goed als) helemaal niet gewennen aan benzo's en blijkbaar val ik in deze laatste categorie.

Ik heb bloed laten prikken, niks gevonden. Ben sinds die tijd ook veel afgevallen, dus ik verwacht niet dat overgewicht een grote rol hier speelt (zit nu bijna op een normale BMI en die ga ik voor eind deze zomer wel redden).

Nooit een oorzaak kunnen vinden. Dit kwam vanuit het niets, maar soms gaan dingen nou eenmaal zo. Ik kan ermee leven :). Maar ik moet er nu wel veel meer rekening mee houden en wie weet loopt de oplossing nog een keertje voor m'n voeten ofzo :P.
pi_163107706
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 02:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Anyway, tvp
Helaas kan ik het niet veranderen we kunnen in feedback vragen of wachten tot een deel 2. Maar goed het is natuurlijk heel generaliserend opgezet omdat nouja je wil topics niet te lang maken.

Morgen ben ik op vakantie overigens dus hoop dat slapen daar gaat.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2016 12:36:36 ]
  zaterdag 18 juni 2016 @ 12:40:27 #54
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_163107786
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 12:35 schreef Argo het volgende:

[..]

Helaas kan ik het niet veranderen we kunnen in feedback vragen of wachten tot een deel 2. Maar goed het is natuurlijk heel generaliserend opgezet omdat nouja je wil topics niet te lang maken.

Morgen ben ik op vakantie overigens dus hoop dat slapen daar gaat.
Heb m erbij gezet :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_163109350
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 12:40 schreef Samzz het volgende:

[..]

Heb m erbij gezet :).
Bedankt :)
pi_163140590
Ik slaap al meer dan een jaar heel licht door chronische gespannenheid. Er zijn bijna geen nachten dat ik meer dan 4 uur onafgebroken slaap, tenzij ik echt heel moe ben. Op de eerste paar uur van mijn slaap na word ik meestal elk uur wel een keer wakker, voor zover ik het onthoud dan (zou kunnen dat het nog veel vaker is). Zeker 's ochtends is het erg, dan zie ik soms de klok een paar uur achter elkaar steeds vijf minuten verspringen. Ik ben ook eigenlijk altijd doodmoe en heb veel moeite met functioneren hierdoor.

Dus ja, ik meld me ook. :')
Puntjes.
pi_163155592
Ow slaapproblemen...
Ik ben zelf een notoire kortslaper, vier uur per nacht maximum, slaaplabo toonde aan dat ik mijn slaapstadia allemaal doorloop, maar veel sneller dan zo'n cyclus normaal hoort te duren.

SPOILER
Als ik die vier uur niet haal, ben ik wel echt een wrak en moet ik echt 'slaap inhalen', en snel, want als ik dat dan de volgende nacht niet doe, evolueer ik om een of andere reden naar letterlijk niet meer in slaap vallen. Langste wakker was 70 uur aan een stuk en toen heeft de huisarts me gewoon meteen naar spoed gedaan omdat hij dacht dat ik psychotisch ging worden.

Maar dat is dus echt uitzondering. Meestal haal ik mijn vier uur en huppel ik wakker door het leven.

Voor de OP, er is ook een REM-slaapgedragsstoornis. Normaal heb je tijdens je remslaaap heel erg levendige en emotionele dromen, maar doordat behalve je ogen en je vingertippen en tenen je lichaam verder verlamd is, ga je die dromen niet uitvoeren. Bij REM-slaapgedragsstoornis is die verlamming van het lichaam er niet en ga je wat je droomt dus ook echt uitvoeren. Let wel, meestal zijn de ogen nog altijd dicht, gaat het om slaan, schoppen, praten, vloeken,... en niet om rondwandelen met open ogen zoals je bij slaapwandelen ziet!

Slaapwandelen/somnambulisme is iets wat plaatsvindt in de nonremslaap, die mensen kan je heel moeilijk wakker maken en ze zullen je nauwelijks kunnen zeggennwat ze droomden. Iemand met een REM-slaapgedragsstoornis (dus ja, in de REMslaap) is snel wakker te maken en kan je meestal in geuren en kleuren vertellen wat ie aan het dromen was en concreet plaatsen wat hij allemaal deed. En ironisch genoeg zijn mensen met die stoornis de volgende dag meestal echt niet moe. De bedpartners van die patiënten daarentegen....
pi_163156823
Ben door de post van MarieAlice hierboven een beetje gaan googlen en vond deze lijst met slaapstoornissen. Zijn er heel wat meer dan ik dacht.
pi_163157808
Ik heb wel ns last van slaapwandelen, met name als ik veel gedronken heb en/of in andere landen ben. Toen ik in de filippijnen was voor mn werk, ben ik in mn boxer naar de receptie gelopen, en hebben die mensen me weer naar mn kamer gebracht. Sochends merkten ze dat de deur van mijn kamer open stond in dat hotel, en hebben ze die weer dicht gedaan. Toen werd ik gebeld dat ik dat ivm security reasons beter niet meer kon doen.

Blijkbaar weet je nog wel wat je doet als je slaapwandelt, maar wordt het niet opgeslagen in het geheugen, heb ik ergens een keer gelezen. In principe is het best genant, maar ach... :)
Lambo of Rekt
pi_163160110
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 03:21 schreef Argo het volgende:
De slaapverlamming mensen hier ik had zonet wat heel vreemds.

Ik kreeg slaap verlamming denk ik, had controle over mijn ogen en in paniek probeerde ik me te bewegen en ook te praten, maar praten lukte niet en bewegen niet geweldig.

Toen opeens kon ik bewegen dus ik maakte een licht aan, deed het niet volgende kamer ook niet. Dus denk ik, ik ben een het dromen niet? En toen kon ik naar beneden en dacht ik ga door de voordeur stappen wat niet lukte. Daarna liep ik bewust terug naar boven en daarna trof ik mezelf wakker aan in bed verward en alsof de tijd stil stond.

Of het nu slaap verlamming in een lucide droom was of slaap verlamming in een droom ik weet het niet wat gebeurt is. Had ik maar een voice recorder dan kon ik na luisteren maar ik had paniek toen mijn stem niet eruit wilde komen en later kwam die wel maar verlamming hield een beetje aan en toen kwam die droom.
Ik had vanochtend dat ik mijn vriendin wel kon zien, dat ik wanneer ik mn ogen sloot ik droomde en voelde dat ik naar haar toe kroop en het moment dat ik mn ogen open deed was ik geen centimeter bewogen. Dit gebeurde twee keer. Het voelde heel lucide.

Ook dacht ik dat ze tegen me fluisterde, alleen kon ik natuurlijk niet antwoorden. Toen ik het later vroeg wist ze zeker dat ze niks zei want ze was al half wakker.
pi_163228163
Werd op dit topic gewezen in het psychisch ziek topic.

Ik heb dus iets raars: Ik word wakker met een soort lichte "paniek", want ik moet "iets" doen. Alleen wat... dát weet ik niet meer zodra ik wakker ben. Het is dan heel vaag in mijn hoofd, maar mijn lichaam lijkt het nog wel te weten. Ik sta namelijk soms - niet altijd - zelfs op om dat "iets" te willen gaan doen. Maar aangezien ik het dan nooit herinner ga ik maar weer terug naar bed.

Heel soms weet ik heel vaag er nog iets van, bijvoorbeeld dat het met mijn vriend te maken heeft. Dat ik iets moet doen voor hij wakker wordt. Maar meer dan dat niet.
Oja wel nog iets: Iedereen weet dat als je droomt het nooit werkelijkheid is, nooit normaal zegmaar. Hetgeen wat ik moet doen als ik op deze manier wakker word is nooit een normaal iets, maar altijd iets raars zoals in een droom kan.

Ik heb dit sinds eind vorig jaar. Niet elke nacht. Het is geen slaapwandelen, geen slaapverlamming, en komt niet door stress.

Wat ik ook sinds een tijdje heb is dat wanneer ik bij mijn ouders slaap, dat ik 's nachts wakker word en de eerste paar seconden zeker weet dat ik thuis ben, tot ik me besef dat dit niet thuis is, maar bij mijn ouders. (En dat is raar wakker worden!) Ik had dit normaal nóóit. Altijd wist ik het wel dat ik ergens anders sliep bij het wakker worden 's nachts.
pi_163228368
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:24 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Werd op dit topic gewezen in het psychisch ziek topic.

Ik heb dus iets raars: Ik word wakker met een soort lichte "paniek", want ik moet "iets" doen. Alleen wat... dát weet ik niet meer zodra ik wakker ben. Het is dan heel vaag in mijn hoofd, maar mijn lichaam lijkt het nog wel te weten. Ik sta namelijk soms - niet altijd - zelfs op om dat "iets" te willen gaan doen. Maar aangezien ik het dan nooit herinner ga ik maar weer terug naar bed.

Heel soms weet ik heel vaag er nog iets van, bijvoorbeeld dat het met mijn vriend te maken heeft. Dat ik iets moet doen voor hij wakker wordt. Maar meer dan dat niet.
Oja wel nog iets: Iedereen weet dat als je droomt het nooit werkelijkheid is, nooit normaal zegmaar. Hetgeen wat ik moet doen als ik op deze manier wakker word is nooit een normaal iets, maar altijd iets raars zoals in een droom kan.

Ik heb dit sinds eind vorig jaar. Niet elke nacht. Het is geen slaapwandelen, geen slaapverlamming, en komt niet door stress.

Wat ik ook sinds een tijdje heb is dat wanneer ik bij mijn ouders slaap, dat ik 's nachts wakker word en de eerste paar seconden zeker weet dat ik thuis ben, tot ik me besef dat dit niet thuis is, maar bij mijn ouders. (En dat is raar wakker worden!) Ik had dit normaal nóóit. Altijd wist ik het wel dat ik ergens anders sliep bij het wakker worden 's nachts.
Wel apart dat dit nooit eerder voorgekomen is (niet dat ik weet tenminste) en eigenlijk schijnbaar vanuit het niets is ontstaan en blijkbaar is gebleven.

Hoe was je slapen voor de rest en zijn er verder nog dingen veranderd? (denk aan lengte slapen, dieper of juist minder diep slapen...andere eetgewoonten/ander medicatiegebruik, ander beddengoed).

Klinkt een beetje alsof je toch (in elk geval in de dromen) iets van druk of haast ervaart. Is er in het verleden weleens iets anders mafs met je slapen aan de hand geweest? Heb je verder dingen die je onbewust ervaart of dingen waarmee je onbewust bezig bent (dit hoeven geen onbewuste dingen te zijn die je sinds dit aparte slaap-iets hebt, ook als je dit al langer hebt, kan dit interessant wezen).

Lijkt wel op haastig en warrig wakker worden.
pi_163236506
quote:
5s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:31 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wel apart dat dit nooit eerder voorgekomen is (niet dat ik weet tenminste) en eigenlijk schijnbaar vanuit het niets is ontstaan en blijkbaar is gebleven.
Vroeger nooit gehad inderdaad. Het is ineens ontstaan en sindsdien gebleven.

Hoe was je slapen voor de rest en zijn er verder nog dingen veranderd? (denk aan lengte slapen, dieper of juist minder diep slapen...andere eetgewoonten/ander medicatiegebruik, ander beddengoed).
Ik heb sinds 2009/2010 slaapproblemen. Word veel wakker 's nachts, slaap soms moeilijk in. Ik slaap heel licht, word van veel dingen wakker. Heb veel slaap nodig, minstens 10 uur. Eetgewoonte/medicatie/bed is niet veranderd. Ja alleen boxspring gekocht, maar dat lijkt me niet de oorzaak.

Klinkt een beetje alsof je toch (in elk geval in de dromen) iets van druk of haast ervaart. Is er in het verleden weleens iets anders mafs met je slapen aan de hand geweest? Heb je verder dingen die je onbewust ervaart of dingen waarmee je onbewust bezig bent (dit hoeven geen onbewuste dingen te zijn die je sinds dit aparte slaap-iets hebt, ook als je dit al langer hebt, kan dit interessant wezen).
Ik heb in het verleden slaapverlammingen gehad. Toen rare dingen gezien (kleurige "slingers" bij het lichtknopje bijv of een meisje naast m'n bed). Ik heb geen flauw idee waar ik onbewust mee bezig ben. Het is volgens mij begonnen toen ik contact kreeg met een man, maar daar heb ik inmiddels geen contact meer mee, behalve op social media. Ik ben niet met hem bezig in m'n onderbewuste.

Lijkt wel op haastig en warrig wakker worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jaimy_Luca op 23-06-2016 12:05:47 (*verleden!) ]
pi_163236973
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 11:38 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Vroeger nooit gehad inderdaad. Het is ineens ontstaan en sindsdien gebleven.

Ik heb sinds 2009/2010 slaapproblemen. Word veel wakker 's nachts, slaap soms moeilijk in. Ik slaap heel licht, word van veel dingen wakker. Heb veel slaap nodig, minstens 10 uur. Eetgewoonte/medicatie/bed is niet veranderd. Ja alleen boxspring gekocht, maar dat lijkt me niet de oorzaak.
Misschien een rare vraag, maar maakt je (nieuwe) bed (veel) herrie als je er op draait enzo? :P (bijvoorbeeld bij het draaien in bed).

Weet dat het vergezocht is, maar kan het net zo goed even vragen, ook aangezien het antwoord wsl een heel korte zal zijn :P.
quote:
Ik heb in het geleden slaapverlammingen gehad. Toen rare dingen gezien (kleurige "slingers" bij het lichtknopje bijv of een meisje naast m'n bed). Ik heb geen flauw idee waar ik onbewust mee bezig ben. Het is volgens mij begonnen toen ik contact kreeg met een man, maar daar heb ik inmiddels geen contact meer mee, behalve op social media. Ik ben niet met hem bezig in m'n onderbewuste.
Hmm...lijkt me niet dat dit dan een oorzaal is idd.

Heb zelf sinds vorig jaar slaapproblemen gekregen en die zijn ook nooit meer weggegaan. Heb ze ook nooit eerder gehad (zit al aardig ver in de 30). Sliep altijd goed en vast, werd zelfs vaak slaapdronken wakker (dat ik letterlijk me moe voelde, ledematen heel zwaar, altijd een half uurtje zeker nodig om een beetje op gang te komen).

Ik sliep ook vrijwel overal doorheen en ongeacht de omstandigheden altijd 8 a 9 uur, heel constant.

Nu slaap ik een stuk lichter en ook korter. Bij tijden moeilijker inslapen en wakker worden tijdens de slaap.

Weet wel dat stress een factor is die meespeelt, al kan dat niet de oorzaak zijn want heb m'n hele leven wel stress gehad (flinke ook).

Nu slaap ik zeg maar wel relatief normaal in en slaap ook wel redelijk goed door, maar slaap nog steeds veel minder. Ritme is ook makkelijker te ontregelen (was het al, maar nu nog extremer).

Maar zolang ik nog redelijk kan functioneren, zit ik er niet meer (zo) mee (maar fijn is anders :P ).

.

edit: Nog een vraagje: Slaap je sinds die tijd ook naast iemand?
pi_163237307
Ik slaap al sinds 5,5 jaar naast iemand. :P
pi_163237628
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 12:07 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik slaap al sinds 5,5 jaar naast iemand. :P
Misschien is dat wel de oorzaak :P

Nee hoor, grapje :P ( :') ).

Maar misschien schrale troost: Ik heb voor mijn eigen slaapissues ook nooit een oorzaak kunnen vinden.

In hoeverre heb je er (verder nog) last van?
pi_163240239
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juni 2016 12:22 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Misschien is dat wel de oorzaak :P

Nee hoor, grapje :P ( :') ).

Maar misschien schrale troost: Ik heb voor mijn eigen slaapissues ook nooit een oorzaak kunnen vinden.

In hoeverre heb je er (verder nog) last van?
Op zich heb ik er geen last van, vind het niet vervelend. Wel interessant waar het nou vandaan komt. Staat het op zich, of is het wellicht een symptoom van iets heel anders? Dat soort vragen...
pi_163240512
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 14:17 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Op zich heb ik er geen last van, vind het niet vervelend. Wel interessant waar het nou vandaan komt. Staat het op zich, of is het wellicht een symptoom van iets heel anders? Dat soort vragen...
Vind ik ook wel leuk.

Droom jij trouwens lucide? Of heb je hele heftige dromen?

Bij mij zijn die heftige dromen best wel weer ingezakt, had een periode dat ik elke dag mijn dromen nog levendig kon herinneren, vaak zelfs 3 of 4 dromen per keer dat ik wakker werd (werd geregeld ook meermalen per etmaal wakker, inclusief al die dromen).

Vind 't ergens wel jammer ook, maar dingen zijn zoals ze zijn. Komt hopelijk nog wel een keertje terug (want dromen is wel gaaf! :D :P ).
pi_163240689
ah een slaaptopic. ik heb binnenkort een slaaponderzoek.
Werewolf
Papa 15/11/1950- 29/08/2025
pi_163240732
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 14:36 schreef sararaats het volgende:
ah een slaaptopic. ik heb binnenkort een slaaponderzoek.
Ik ben echt heel benieuwd hoe jij dit achteraf ervaren hebt! :)

Dan kan ik me daar tenminste ook een voorstelling van maken zeg maar (persoonlijke ervaring is toch wat persoonlijker dan via een soort handleiding zeg maar :P ).
pi_163241350
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juni 2016 14:27 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vind ik ook wel leuk.

Droom jij trouwens lucide? Of heb je hele heftige dromen?

Bij mij zijn die heftige dromen best wel weer ingezakt, had een periode dat ik elke dag mijn dromen nog levendig kon herinneren, vaak zelfs 3 of 4 dromen per keer dat ik wakker werd (werd geregeld ook meermalen per etmaal wakker, inclusief al die dromen).

Vind 't ergens wel jammer ook, maar dingen zijn zoals ze zijn. Komt hopelijk nog wel een keertje terug (want dromen is wel gaaf! :D :P ).
Lucide helaas niet. (Ooit eens 1 keer dat ik besefte dat ik droomde: bam wakker.)
Ik heb nooit nachtmerries in ieder geval. Wel dat ik soms eng droom, maar dat noem ik geen nachtmerrie en zie ik ook niet zo. Gewone hevige dromen ook niet echt volgens mij.
pi_163241975
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 14:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dan kan ik me daar tenminste ook een voorstelling van maken zeg maar (persoonlijke ervaring is toch wat persoonlijker dan via een soort handleiding zeg maar :P ).
Ik heb ook een slaaponderzoek gehad. 1x in het ziekenhuis en 1x thuis. Wat wil je weten voordat ik er een heel boekwerk over schrijf? ;)
  donderdag 23 juni 2016 @ 15:55:40 #73
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163242581
Niets 'fysieks' of symptomatisch wat mij mankeert maar ik hou gewoon van de nachtelijke uurtjes wat me langzaam maar zeker sloopt door slaap gebrek, helaas vind ik die wazige gemoedstoestand ook wel lekker eigenlijk. Maar als ik een keer rond 23:00 23:30 ga slapen lig ik meestal binnen een aantal minuten te tukken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_163244478
quote:

[..]

15 juli moet ik naar het ziekenhuis en 16 juli kom ik naar huis.

hopelijk is het net zo als een 24 uurs EEG. dan droom je pas raar.

ik heb ervoor gekozen omdat ik slecht slaap, snurk en soms stop met ademen.

vooral met stress in mijn hoofd.
Werewolf
pi_163247162
quote:

[..]

Ik heb er twee gehad in het ziekenhuis en een thuis
SPOILER
Dus als je vragen hebt, stel ze dan vooral :)
pi_163247916
Hoe gaat het in zijn werk als je thuis een slaaponderzoek hebt?
pi_163248334
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 20:11 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Hoe gaat het in zijn werk als je thuis een slaaponderzoek hebt?
Dat hangt er een beetje van af waarvoor ze juist een slaaponderzoek doen. Meestal als het thuis is, is het voor snurken, slaapapneu en andere ademgerelateerde stoornissen. Je komt dan ergens in de namiddag naar het ziekenhuis en dan brengen ze sensoren aan op je borst en je buik (om te meten hoe en hoe regelmatig je ademhaalt), je krijgt ook een saturatiemeter aan je vinger en dan een neussensor, maar die laatste twee krijg je gewoon mee en dan leggen ze je uit hoe je dat aan het registratierecorderding koppelt, dat zit meestal op de borstband. Verder doe je alles normaal, de volgende morgen koppel je die dingen af en breng je alles binnen.

Soms wordt er ook slaaponderzoek thuis gedaan met een soort van geavanceerde fitbit, en tegenwoordig willen ze ook onderzoek doen via geavanceerde matrassen met sensoren in. Maar dat is nog echt in testfase.
pi_163248564
Goed uitgelegd Marie-Alice! Ik moest alleen alles in het ziekenhuis laten afkoppelen, mocht alleen thuis de neussensor uitdoen.

Hierbij de foto's van mijzelf bij jouw verhaal ;)
Heel charmant haha :D

Dit was bij het slaaponderzoek thuis:
SPOILER
En dit was in het ziekenhuis:
SPOILER
Daar had ik dus ook allerlei electroden op mn hoofd vastgeplakt. En daar zat ik ook vast aan een computer 's nachts, dus ik moest op een wc-stoel die naast mn bed stond plassen. Kon niet vrij rondlopen toen.

[ Bericht 9% gewijzigd door _Hestia_ op 24-06-2016 07:01:44 ]
pi_163248873
Ik heb ritmisch bewegingsstoornis (RBS of in het engels RMD)
De hele nacht door doe ik in mijn diepe slaap dit:
Wat erg vaak voorkomt in de nacht.

Ik kan er niet goed door slapen omdat het je uit je diepe slaap houdt en je dan steeds weer moe wakker wordt omdat je de hele nacht hebt lopen bewegen.
Het is vrij zeldzaam dus daar heb ik ook nog eens pech mee.

Ook is een nadeel dat als je naast iemand slaapt, diegene geen oog dichtdoet door het geluid dat het maakt (gekraak van bed, geritsel van lakens en kussen) Als je met zijn 2en op een matras ligt dan beweegt het hele matras door mij :') .
Twiddel
pi_163249296
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 20:40 schreef Sylvana het volgende:
Goed uitgelegd Marie-Alice! Ik moest alleen alles in het ziekenhuis laten afkoppelen, mocht alleen thuis de neussensor uitdoen.

Hierbij de foto's van mijzelf bij jouw verhaal ;)
Heel charmant haha :D

Dit was bij het slaaponderzoek thuis:
SPOILER
En dit was in het ziekenhuis:
SPOILER
Daar had ik dus ook allerlei electroden op mn hoofd vastgeplakt. En daar zat ik ook vast aan een computer 's nachts, dus ik moest op een wc-stoel die naast mn bed stond plassen. Kon niet vrij rondlopen toen.
Denk dat het een beetje van ziekenhuis tot ziekenhuis afhangt allemaal. Die elektroden zijn idd heel erg beperkend. Bij een 24u eeg zitten er veel meer elektroden aan je hoofd, maar meestal is de 'computer' waar die aan verbonden is, wel mobiel, waardoor je gewoon kan rondlopen. Bij een psg is dat echt irritant soms.

Ik had zowel bij 24u eeg als psg natuurlijk weer voor dat ik na een kwartier per ongeluk de helft van de elektroden had losgetrokken :') bij de eeg door over die 'staart van draden' te struikelen, bij de psg door mezelf helemaal in al die draden vast te strikken, te panikeren en mja...

SPOILER
pi_163252237
Bedankt voor de info. Zo ben ik geruster.

Bij mijn 24 uurs eeg (2006 dacht ik) keken ze of ik epilepsie heb omdat ik erg afwezig kon zijn.

Dat bleek het niet te zijn.

Mijn haar stond nadien recht van de lijm hihi.

Maar goed, ik probeer jullie op de hoogte te houden.
Werewolf
pi_163253637
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 07:55 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:

[..]

In het begin had ik dat zeker dus ik herken jouw gevoel heel goed.

Je moet het proberen heel nuchter te zien. De paniek is niet echt, de hallucinaties zijn niet echt. Het zit allemaal in je hoofd.
Door bang te worden ben je de angst aan het voeden en zal het groter worden. Wees sterker dan deze paniek, ik vertik het om helemaal bang te gaan zitten worden elke avond door iets wat niet echt is!

Je angst is niet reëel, er staat geen kwaad om de hoek. Besef dat, voel dat en weet dat!
Als je dat goed beseft zal je zien dat je het niet de overhand krijgt. Je houdt het onder controle.

Klinkt een beetje zweverig en zo ben ik helemaal niet maar door zo te gaan denken heeft het er voor gezorgd dat ik boven mijn angst sta en elke avond mijn bed instap en niet bang ben om te gaan slapen.

Ik onderga de slaapverlamming, voel de angst maar besef dat het nep is, zeg dat tegen mezelf en wacht tot het over is, daarna kom ik er even uit, ga wat drinken en dan ga ik gewoon weer slapen.
Ahw ;(

* Taksi zachtjes weer in slaap masseert *
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_163256442
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 19:37 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Ik heb er twee gehad in het ziekenhuis en een thuis
SPOILER
Dus als je vragen hebt, stel ze dan vooral :)
Dank voor je aanbod :).

Op 't moment speelt een eventueel slaaponderzoek geen rol, daar ik op 't moment eventjes belangrijkere prioriteiten heb aan te pakken dan mijn slapeloosheid.

En ik heb altijd die pillen nog voor 't geval het echt even niet meer te doen is :P.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 17:33 schreef sararaats het volgende:

[..]

15 juli moet ik naar het ziekenhuis en 16 juli kom ik naar huis.

hopelijk is het net zo als een 24 uurs EEG. dan droom je pas raar.

ik heb ervoor gekozen omdat ik slecht slaap, snurk en soms stop met ademen.

vooral met stress in mijn hoofd.
Ding is ook dat ik niet weet hoe ik slaap, maar ik heb eigenlijk nooit zeg maar rare slaaptendensen als feedback gekregen. Als 't goed is, snurk ik in elk geval niet (of in elk geval niet meer), maar zeker weten doe ik dit niet 100%.
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juni 2016 15:55 schreef jogy het volgende:
Niets 'fysieks' of symptomatisch wat mij mankeert maar ik hou gewoon van de nachtelijke uurtjes wat me langzaam maar zeker sloopt door slaap gebrek, helaas vind ik die wazige gemoedstoestand ook wel lekker eigenlijk.
Dit inderdaad! _O_

Ik blijf de nacht toch ergens wel wat gaafs vinden hebben. M'n slapeloosheid lijkt weer veranderd te zijn sinds zeg maar april.

Ik lijk wel iets teruggekregen te hebben van m'n oude ritme, maar het is nogal instabiel dus.

Dat van een paar weken terug was toch wel heel bizar, ook nooit eerder gehad (dag/nacht-cycli van rond de 40u, ongeveer 30 a 35u wakker en daarna 5 tot max 7 uur slapen. Was op een gegeven moment ook helemaal kwijt welke dag het nou was), maar op een gegeven moment weer een wat normaler ritme van kunnen maken (weet ondertussen wel zo'n beetje hoe ik dit bij mezelf het beste kan bereiken).

Nu weer terug naar tijden van ergens in de loop van de nacht gaan slapen (vaak begint het dan wel al licht te worden) en ca 6 uur later weer op, en gezien hoe het het afgelopen jaar gegaan is, is dit voor mijn doen nog best wel optimaal :).
pi_163256471
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 15:05 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Lucide helaas niet. (Ooit eens 1 keer dat ik besefte dat ik droomde: bam wakker.)
Ik heb een tijdje (was toen kind) mezelf gewekt elke keer wanneer ik merkte dat ik aan het dromen was. Maar omdat dit niet zo best was voor mijn slaapritme, op een gegeven moment mee gestopt en nu beleef ik de dromen op een meer traditionele manier :).
quote:
Ik heb nooit nachtmerries in ieder geval. Wel dat ik soms eng droom, maar dat noem ik geen nachtmerrie en zie ik ook niet zo. Gewone hevige dromen ook niet echt volgens mij.
Dit is exact hoe ik er naar kijk! _O_

Voor mij is een droom pas een nachtmerrie wanneer ik zeg maar badend in mijn angstzweet wakker wordt en ervan overtuigd ben dat er iets heel heel ergs gaat gebeuren oid (zowat nooit dus).
  Forum Admin vrijdag 24 juni 2016 @ 05:48:50 #85
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_163258093
Hoi. Ik schrik wel eens wakker, compleet buiten adem. Heb zelfs wel eens meegemaakt dat ik wegdommelde en mijn ademhaling eigenlijk voelde stokken (met hetzelfde gevolgd uiteraard)

Dit is eigenlijk alleen zo na.. gebruik van alcohol en cannabis, normaliter geen last van. Ben overdag ook gewoon fit. Toch bezoekje dokter doen?

Mijn ritme is sowieso verstoord en dat is het al zo lang ik me kan herinneren.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_163258424
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 05:48 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoi. Ik schrik wel eens wakker, compleet buiten adem. Heb zelfs wel eens meegemaakt dat ik wegdommelde en mijn ademhaling eigenlijk voelde stokken (met hetzelfde gevolgd uiteraard)

Dit is eigenlijk alleen zo na.. gebruik van alcohol en cannabis, normaliter geen last van. Ben overdag ook gewoon fit. Toch bezoekje dokter doen?

Slaapapneu kan verergert worden door alcohol idd. Dus je zou een bezoekje kunnen brengen (of niet meer zoveel alcohol drinken ;) )
pi_163258491
Ik slaap laat en ik word ook vroeg wakker zo lang ik al weet echt vervelend ;(
Gister had ik zo lekker geslapen door die storm en nu van 1 tot 6 maar (dit is gemiddeld)maar wel vervelend :(
pi_163261992
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 01:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje (was toen kind) mezelf gewekt elke keer wanneer ik merkte dat ik aan het dromen was. Maar omdat dit niet zo best was voor mijn slaapritme, op een gegeven moment mee gestopt en nu beleef ik de dromen op een meer traditionele manier :).

[..]

Dit is exact hoe ik er naar kijk! _O_

Voor mij is een droom pas een nachtmerrie wanneer ik zeg maar badend in mijn angstzweet wakker wordt en ervan overtuigd ben dat er iets heel heel ergs gaat gebeuren oid (zowat nooit dus).
Ja dat dus. Dat je ontzettend bang wakker wordt, niet meer durft te gaan slapen. Dat heb ik niet bij die enge dromen. Ik herinner de droom, draai me om en slaap weer verder.

Enge dingen waar ik over droom zijn voornamelijk weerwolven, daar ben ik bang voor (ja angsten zijn onlogisch!). Overigens niet allesverslindend bang, durf gerust met volle maan 's avonds alleen over straat. Maar meer bang dat ze ooit echt gaan bestaan. :')
Maar ik heb vrijwel nooit enge dromen, een weerwolfdroom is ook alweer een hele tijd geleden.
pi_163262208
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 05:48 schreef Straatcommando. het volgende:

heb ik ook wel eens. daarom ga ik dat slaaponderzoek laten doen.

ik ben 's nachts een zweetpateeke maar niet meer zo erg als een tijdje geleden. nu staat het raam open en slaap ik onder mijn overtrek.
Werewolf
pi_163267702
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 10:43 schreef sararaats het volgende:

[..]

ik ben 's nachts een zweetpateeke maar niet meer zo erg als een tijdje geleden. nu staat het raam open en slaap ik onder mijn overtrek.
Hier ook. Maar bij ons is het raam altijd open, ook 's winters (dan slaap ik het lekkerst). Eigenlijk wil ik dat warm/koudding van dat bekende merk. Die ovaal zegmaar. Dan is de slaapkamer iig lekker koud.
pi_163283045
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 10:34 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Ja dat dus. Dat je ontzettend bang wakker wordt, niet meer durft te gaan slapen. Dat heb ik niet bij die enge dromen. Ik herinner de droom, draai me om en slaap weer verder.

Enge dingen waar ik over droom zijn voornamelijk weerwolven, daar ben ik bang voor (ja angsten zijn onlogisch!). Overigens niet allesverslindend bang, durf gerust met volle maan 's avonds alleen over straat. Maar meer bang dat ze ooit echt gaan bestaan. :')
Maar ik heb vrijwel nooit enge dromen, een weerwolfdroom is ook alweer een hele tijd geleden.
Ik weet niet of ik ze bijna nooit heb (enge dromen), maar ze komen in golven, denk vooral als ik veel stress heb (langere tijd ook).
pi_163404890
Heeft iemand nog tips om de adrenaline in je lichaam te verminderen? Dit is bij mij de reden dat ik zo slecht slaap. Sporten maakt het helaas juist erger, ook als ik dat ruim voordat ik ga slapen doe.
Puntjes.
pi_163407346
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:11 schreef Pg_up het volgende:
Heeft iemand nog tips om de adrenaline in je lichaam te verminderen? Dit is bij mij de reden dat ik zo slecht slaap. Sporten maakt het helaas juist erger, ook als ik dat ruim voordat ik ga slapen doe.
Geen koffie meer na 20:00 's avonds, of iets anders waar suiker in zit. Lezen voor het slapengaan. Niet meer op je mobiel kijken in bed. Tv uit uur voor het slapengaan. Alvast op de bank liggen vlak voor je naar bed moet, misschien word je daar moe van? Geen seks voor het slapengaan. :P Wandeling maken voor het slapengaan?
pi_163408091
quote:
Waaruit maak je op dat dat de reden is dat je slecht slaapt?
pi_163507158
Ik slaap s'nachts hoogstens een uur of 4 met als gevolg dat ik overdag altijd doodmoe ben, soms even een middagdutje moet doen om een beetje te kunnen functioneren.
pi_163524587
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 10:48 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Geen koffie meer na 20:00 's avonds, of iets anders waar suiker in zit. Lezen voor het slapengaan. Niet meer op je mobiel kijken in bed. Tv uit uur voor het slapengaan. Alvast op de bank liggen vlak voor je naar bed moet, misschien word je daar moe van? Geen seks voor het slapengaan. :P Wandeling maken voor het slapengaan?
Weet je vetgedrukte zeker?
Van kroelen kan ik al aardig loom worden _O-

Maar wat die adrenaline betreft (ff lokquote doen)
quote:
Hoe lang heb je dit probleem al? Je hele leven al? Of sinds kort?
Bedoel je adrenaline als in "gespannen voelen" of als in "je adrenaline-productie is te hoog (of andere medische oorzaak"?

ego: Ik heb gewoon warempel de 8 uur aangetikt afgelopen nacht! _O_
Wel 2 delen (was tussendoor even wakker), maar man, ekt unglauplig! _O_ :D
pi_163524978
quote:
2s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Weet je vetgedrukte zeker?
Van kroelen kan ik al aardig loom worden _O-

Maar wat die adrenaline betreft (ff lokquote doen)

[..]

Hoe lang heb je dit probleem al? Je hele leven al? Of sinds kort?
Bedoel je adrenaline als in "gespannen voelen" of als in "je adrenaline-productie is te hoog (of andere medische oorzaak"?

ego: Ik heb gewoon warempel de 8 uur aangetikt afgelopen nacht! _O_
Wel 2 delen (was tussendoor even wakker), maar man, ekt unglauplig! _O_ :D
Seks voor het slapengaan wordt eigenlijk wel aangeraden. Komt behoorlijk veel oxytocine en endorfine bij vrij, die wel slaapbevorderend werken. Bij mannen nog meer dan bij vrouwen. Maar dan moet je natuurlijk niet de meest extreme sm gaan doen of in de chandelier gaan hangen...

Hoop dat je nog zo'n goede nacht hebt!
pi_163525018
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 12:15 schreef 0906 het volgende:
Ik slaap s'nachts hoogstens een uur of 4 met als gevolg dat ik overdag altijd doodmoe ben, soms even een middagdutje moet doen om een beetje te kunnen functioneren.
Val je niet in slaap? Word je vroeg wakker? Slaap je niet aan een stuk door? Snurk je?

Heb je er heel veel last van, of helt dat middagdutje afdoende?
pi_163525025
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:23 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Seks voor het slapengaan wordt eigenlijk wel aangeraden. Komt behoorlijk veel oxytocine en endorfine bij vrij, die wel slaapbevorderend werken. Bij mannen nog meer dan bij vrouwen. Maar dan moet je natuurlijk niet de meest extreme sm gaan doen of in de chandelier gaan hangen...

Hoop dat je nog zo'n goede nacht hebt!
Oxytocine en endorfine! _O_
Krijg ik volgens mij al bij het knuffelen (de endorfine weet ik hier niet zeker).

Ja, ik hoop het ook :P.

Maar als het echt niet meer lukt, heb ik altijd nog pilletjes voor :P (lang verhaal _O-)
pi_163536720
Slechte nacht gehad. Vriendin heeft mini-bed dus de halve nacht op mn rug moeten liggen slapen, drie keer verlamd en wakker worden. :')
pi_163539605
Vandaag weer contact gehad met slaapverpleegkundige.
Blijkt dat mn lichaam de melatonine die ik bij slik omdat ik het 's avonds te weinig heb, niet goed afbreekt. Vandaar dat ik overdag ook nog zo moe ben waarschijnlijk, omdat het dan dus weer te hoog is :{

Dus nou moet ik toch maar weer minderen met slikken. Van 1.5 gram naar 1 gram en als dat na 3 weken nog geen effect heeft naar 0.3 gram. 15 augustus moet ik weer terugkomen. Dus maar afwachten of dit effect heeft. En ik moet dus veel de zon opzoeken omdat dat het ook afbreekt. Dus op therapeutische basis verplicht in de zon zitten haha (en dat is ook goed voor mn vitamine D-tekort natuurlijk ;) Dat slik ik ook extra bij )
pi_163549812
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 16:06 schreef FreezePop het volgende:
Slechte nacht gehad. Vriendin heeft mini-bed dus de halve nacht op mn rug moeten liggen slapen, drie keer verlamd en wakker worden. :')
Goed bed lijkt me wel heel belangrijk.

Mijn afgelopen nacht was prima! (relatief gezien in elk geval :P ).
pi_163573724
Zijn er trouwens meer mensen hier die de lange nachten ergens ook wel weer fijn vinden?
Het is vooral de rust die me trekt (of die het voor mij in elk geval een enorm stuk aangenamer maakt, daar ik natuurlijk liever gewoon slaap en deze wakkere nachten ook weer niet zo mis als ik ze niet meer heb), maar ook het feit dat ik (mede door die rust) dingen in m'n eigen tempo kan doen, zonder zeg maar kunstmatige deadlines (zoals afspraken/activiteiten, openingstijden winkels, etc).

Natuurlijk sliep ik liever gewoon langer door, maar ik probeer er maar gewoon het beste van te maken.

Ik ben alweer ongeveer 6 uur wakker nadat ik afgelopen avond ben ingestort (denk iets van 2u geslapen?), tis weer zo'n rare nacht voor mij.

Scheelt denk ik ook dat ik weet dat de kans dat er nu iemand aanbelt of me opbelt, enorm klein is, wat me ook weer een fijn gevoel geeft, weet ik zekerder dat ik niet *ineens* door iemand gestoord wordt die aandacht gaat claimen enz.
pi_163573824
Weer een hele nacht geen slaap gevat, als je geen verplichtingen hebt niet erg maar als je overdag afspraken hebt wordt het wel erg zwaar. Bovendien is heel mijn slaap waak ritme fucked up, ik slaap hoogstens 2 a 3 uur per nacht waardoor ik overdag slaap moet inhalen.
pi_163686765
Goed topic. Ben zelf altijd een moeilijke slaper geweest. Toen ik een kleuter was, ging ik vaak 's avonds laat uit bed om te gaan spelen in m'n kamer. Nooit echt problemen van ondervonden.
In groep 8 bij een psycholoog geweest i.v.m. slaapproblemen: ik kon niet in slaap vallen. Toentertijd uiteraard wel vervelend, maar nooit echt heel veel last van gehad aangezien voor de rest alles goed ging (school, vrienden).
Daarna ging het eigenlijk jarenlang goed. Ik sliep altijd wel minder dan mijn omgeving, maar had hier geen last van wat betreft mijn functioneren. Sterker nog, ik was tussen m'n 17e - 22e de fitste van mijn vriendengroep en ging altijd als laatste naar huis van uitgaan.
De afgelopen 2 - 2,5 jaar is het echter weer langzaamaan slechter geworden, met als dieptepunt de afgelopen 8-9 maanden. Heb ontzettend veel moeite met inslapen en ook last van nachtelijke paniekaanvallen.
Ik vind het moeilijk om concreet aan te wijzen waar het mis gaat. Vaak ervaar ik stokkende ademhaling / wakker schrikken op het moment van inslapen. Dat resulteert dan weer in heftig wakker schrikken met een enorme stoot adrenaline in m'n lijf. Apneu lijkt het echter niet te zijn omdat ik 's nachts zelden last heb van ademhalingsstilstanden. Andere keren denk ik dat ik iets aan mijn hart heb (hartkloppingen, onregelmatige hartslag, lage bloeddruk, alles wat ik kan bedenken). Ik ben in november vorig jaar zelfs een keer 's nachts naar het OLVG gefietst, om een uur later weer terug in bed te liggen en uiteindelijk in slaap vallen van de vermoeidheid.
Heb diverse bloedonderzoeken gehad en een 48-uurs ECG waar niks uitgekomen is. Daarnaast heb ik altijd drie keer per week krachttraining + cardio gedaan en kan ik makkelijk 40 minuten duursport doen op een hartslag van 170. Hartklachten zijn in mijn familie ook nooit voorgekomen.
Daarnaast manifesteert paniek zich soms ook in mijn ademhaling: hoe gek het ook klinkt, ik ben vaak bang dat mijn ademhaling stopt als ik ga slapen en mijn bewustzijn verlies.

Op het moment weet ik even niet meer waar ik het zoeken moet. Verbeeld ik me dit allemaal, heb ik toch iets onder de leden... Dat soort vragen komen vaak voorbij. Ik kijk inmiddels dagelijks op tegen het slapen en drink elke avond 3-4 standaardconsumpties om te helpen "ontspannen", terwijl ik prima weet dat alcohol de kwaliteit van je slaap niet ten goede komt. Daarnaast check ik voor het slapen gaan tot wel 4-5 keer m'n bloeddruk, met een meter die ik bij de MediaMarkt gekocht heb :') .
Zo, tot dusver mijn verhaal. Misschien herkent iemand zich hier in. Zo niet, wou ik het toch maar even kwijt :W
pi_163686906
Ik heb vorige week in Duitsland weer aanvallen gehad. 1 keer was ik zo in paniek dat ik overal op gebonkt heb.

Sliep als kind al slecht, nooit door, nachtmerries die levensecht leken.

Hopelijk brengt het slaaponderzoek me bij de kern.
Werewolf
pi_163730124
Gebruiken jullie medicijnen, (en welke)?
pi_163730677
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 12:33 schreef 0906 het volgende:
Ja (alprazolam (zo nodig)).

Jij?
pi_163730810
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 12:33 schreef 0906 het volgende:
Ja, flunitrazepam.
Jij?
pi_163730827
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 13:00 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jij?
Slaap jij van alprazolam?
Ik moet echt eens minder benzo's gaan slikken precies. :@
pi_163731366
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 13:07 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Ja. Bij toeval ontdekt.

Lang verhaal kort:
SPOILER
pi_163731926
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 13:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ja. Bij toeval ontdekt.

Lang verhaal kort:
SPOILER
Fijn dat het helpt!

SPOILER
pi_163735828
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 13:00 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jij?
Ik niet meer :(, kreeg een -pam maar dat is geen duurzame oplossing voor de lange termijn.
pi_163735863
ik slik geen slaapmiddelen. vrees voor nog meer paniek.
Werewolf
pi_163735872
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 13:07 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 13:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ja. Bij toeval ontdekt.

Lang verhaal kort:
SPOILER
SPOILER
pi_163736811
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 16:42 schreef 0906 het volgende:

[..]

[..]

SPOILER
Dat zijn ook benzo's.
pi_163736895
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 16:42 schreef sararaats het volgende:
ik slik geen slaapmiddelen. vrees voor nog meer paniek.
Slaapmiddelen zijn ook verre van zaligmakend. Maar na drie keer slaaponderzoek en een aantal keer slaaptrainingen en de conclusies van het laatste slaaponderzoek, hebben we besloten tot af en toe die medicatie, omdat ik anders echt gewoon een wrak ben.

Had jij je slaaponderzoek al gehad eigenlijk?
pi_163736920
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 16:40 schreef 0906 het volgende:

[..]

Ik niet meer :(, kreeg een -pam maar dat is geen duurzame oplossing voor de lange termijn.
Dat is waar. En krijg je nu iets anders in de plaats? Therpie, slaaptraining,...?
pi_163737302
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:06 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Dat is waar. En krijg je nu iets anders in de plaats? Therpie, slaaptraining,...?
Niks :') Daarom ben ik ook elke nacht wakker met soms maar 2 a 3 uur slaap.
pi_163737544
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:05 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Slaapmiddelen zijn ook verre van zaligmakend. Maar na drie keer slaaponderzoek en een aantal keer slaaptrainingen en de conclusies van het laatste slaaponderzoek, hebben we besloten tot af en toe die medicatie, omdat ik anders echt gewoon een wrak ben.

Had jij je slaaponderzoek al gehad eigenlijk?
nee. morgenavond tot zaterdagochtend.

ik denk dat ik vannacht ga dromen over mijn zelfgebakken brood hihi. ziet er iig lekker uit.
Werewolf
pi_163737619
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:18 schreef 0906 het volgende:

[..]

Niks :') Daarom ben ik ook elke nacht wakker met soms maar 2 a 3 uur slaap.
Maar dat 'haal je overdag in'?
Is er ooit verder gezocht naar het waarom van de slaapproblemen?

Ga je elke dag op hetzelfde uur slapen?
Kijk je tv in je bed, zit je op je smartphone,...?
Wat doe je de uren voordat je gaat slapen?
Drink je koffie of thee in de uren voor je gaat slapen?
pi_163737650
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:25 schreef sararaats het volgende:

[..]

nee. morgenavond tot zaterdagochtend.

ik denk dat ik vannacht ga dromen over mijn zelfgebakken brood hihi. ziet er iig lekker uit.
Datis in elk geval een leuke droom! :)
Laat je weten hoe het ging met je slaaponderzoek?
pi_163737675
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:29 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Datis in elk geval een leuke droom! :)
Laat je weten hoe het ging met je slaaponderzoek?
tuurlijk. ik hou jullie op de hoogte.
Werewolf
pi_163738295
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:28 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Maar dat 'haal je overdag in'?
Is er ooit verder gezocht naar het waarom van de slaapproblemen?

Ga je elke dag op hetzelfde uur slapen? JA
Kijk je tv in je bed, zit je op je smartphone,...? NEE
Wat doe je de uren voordat je gaat slapen? WEINIG
Drink je koffie of thee in de uren voor je gaat slapen? NEE
Het is voor mij ook een mysterie waarom ik niet in slaap kom, als ik slaap vaak maar voor een paar uur, gevolg is dat ik chronisch moe ben en overdag in slaap val. Als zzp'er moet ik s'nachts weer werk inhalen totdat ik quitte sta. Het is niet anders.

Vandaar dat ik ook opzoek ben naar het geschikte medicijn wat mij kan helpen met slapen en opstaan en om te voorkomen dat ik overdag telkens in slaap val.
pi_163738494
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 16:42 schreef 0906 het volgende:

[..]

[..]

SPOILER
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:03 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Dat zijn ook benzo's.
Welke is deze dan?
pi_163738543
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:57 schreef 0906 het volgende:

[..]

Het is voor mij ook een mysterie waarom ik niet in slaap kom, als ik slaap vaak maar voor een paar uur, gevolg is dat ik chronisch moe ben en overdag in slaap val. Als zzp'er moet ik s'nachts weer werk inhalen totdat ik quitte sta. Het is niet anders.

Vandaar dat ik ook opzoek ben naar het geschikte medicijn wat mij kan helpen met slapen en opstaan en om te voorkomen dat ik overdag telkens in slaap val.
Als ik dat zo bekijk, dan denk ik dat slaaptraining bij jou wel eens een betere oplossing zou kunnen zijn dan medicatie. Dat kost wel een paar maanden, en daarna moet je je ook wel redelijk strikt aan dingen houden, maar het kan wel helpen.

Meestal begin je dan met pas naar bed gaan wanneer je en moe en slaperig bent (ook al is dat maar een kwartier voor je moet opstaan) en dan opstaan als je wekker gaat, de hele dag niet slapen, 's avonds weer hetzelfde. Of als je veel te vroeg in slaap valt: heel lang wakker blijven, voorbij je slaperigheidsfase en pas bij een volgende slaperigheid gaan slapen, maar dat is allemaal heel specifiek. Op die manier verleg je je circadiaan ritme al enigszins en is de kans dat je langer slaapt 's nachts al groter. Daarnaast is er een sterke nadruk op slaaphygiëne, niet in bed blijven liggen als je wakker wordt, als je toch opstaat 's nachts geen felle lampen aandoen, niet teveel drinken voor je gaat slapen, niet liggen piekeren in bed, geen huisdieren op de kamer, geen zichtbare klokken,... klinkt allemaal wat vaag, maar is wel behoorlijk effectief.

Overdag slapen, dutjes doen van meer dan 15 minuten is dé manierom slecht slapen 's nachts te faciliteren helaas...
pi_163738589
quote:
5s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:08 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

Welke is deze dan?
Zolpidem en zopiclon
Okee, technisch gezien geen benzo, maar werkt ook in op GABA. Mijn excuus. :)
pi_163738614
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 14:06 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Fijn dat het helpt!
Zeker. Dit was letterlijk een geluk bij een ongeluk. Hoefde dus ook niet een maandenlange speurtocht te beginnen naar iets wat hierbij hielp.
't is nog steeds niet opgelost, maar ik weet nu ondertussen wel dat ik er in beperkte mate wel invloed op heb (daar waar het vroeger eigenlijk vanzelf ging), maar het vergt wel erg veel inzet.
quote:
SPOILER
Ja, ik ken er nog zo 1.
SPOILER
pi_163738726
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zeker. Dit was letterlijk een geluk bij een ongeluk. Hoefde dus ook niet een maandenlange speurtocht te beginnen naar iets wat hierbij hielp.
't is nog steeds niet opgelost, maar ik weet nu ondertussen wel dat ik er in beperkte mate wel invloed op heb (daar waar het vroeger eigenlijk vanzelf ging), maar het vergt wel erg veel inzet.

[..]

Ja, ik ken er nog zo 1.
SPOILER
Rot dat iets wat eigenlijk zo natuurlijk is, vaak zo ontzettend veel inzet en discipline lijkt te vragen he.

SPOILER
pi_163738768
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:10 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Als ik dat zo bekijk, dan denk ik dat slaaptraining bij jou wel eens een betere oplossing zou kunnen zijn dan medicatie. Dat kost wel een paar maanden, en daarna moet je je ook wel redelijk strikt aan dingen houden, maar het kan wel helpen.

Meestal begin je dan met pas naar bed gaan wanneer je en moe en slaperig bent (ook al is dat maar een kwartier voor je moet opstaan) en dan opstaan als je wekker gaat, de hele dag niet slapen, 's avonds weer hetzelfde. Of als je veel te vroeg in slaap valt: heel lang wakker blijven, voorbij je slaperigheidsfase en pas bij een volgende slaperigheid gaan slapen, maar dat is allemaal heel specifiek. Op die manier verleg je je circadiaan ritme al enigszins en is de kans dat je langer slaapt 's nachts al groter. Daarnaast is er een sterke nadruk op slaaphygiëne, niet in bed blijven liggen als je wakker wordt, als je toch opstaat 's nachts geen felle lampen aandoen, niet teveel drinken voor je gaat slapen, niet liggen piekeren in bed, geen huisdieren op de kamer, geen zichtbare klokken,... klinkt allemaal wat vaag, maar is wel behoorlijk effectief.

Overdag slapen, dutjes doen van meer dan 15 minuten is dé manierom slecht slapen 's nachts te faciliteren helaas...
Dit zou bij mij al heel lastig worden. 1 ding wat ik wel altijd al had, maar door de slapeloosheid eigenlijk versterkt wordt, is dat ik (wanneer ik over m'n grenzen ben gegaan) vrij plotseling kan instorten. En dit kan om 16u al zijn, maar het is voor mij bijna niet te doen om -dan- nog een uur of 4 tot 8 te rekken, ben soms al blij dat ik de bank tenminste nog haal :')

Omdat ik niet door kan slapen, ben ik sinds een aantal maanden iets meer in de middag gaan bijslapen (m'n ritme was op een gegeven moment zo idioot, dit was opeens wel een best prima idee).

Ik slaap altijd in het donker en in principe blijf ik in wakkere staat eigenlijk nooit lang in m'n slaapkamer (ik ben sowieso nooit van het in wakkere staat urenlang bedhangen geweest, staat geen tv, ik doe in principe niks daar, behalve slapen en me omkleden).

Op dit moment is het best te doen, maar de balans is nog steeds erg fragiel heb ik gemerkt (tis eigenlijk zoals het nu is al niet best, maar tis voor nu even optimaal).
pi_163738867
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:20 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Rot dat iets wat eigenlijk zo natuurlijk is, vaak zo ontzettend veel inzet en discipline lijkt te vragen he.
Klopt, maar ik probeer m'n leefstijl zoveel mogelijk aan te passen.
Voorbeeld: Omdat ik steeds vroeger wakker werd, ben ik op een gegeven moment in de ochtend warm gaan eten en ik moet zeggen dat dit nog steeds heel goed bevalt. Bevalt zo goed, als ik nu niet in de ochtend al een warme maaltijd heb gegeten, dat ik het gewoon mis :D
quote:
SPOILER
Ja, that sucks :')
SPOILER
pi_163738962
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:23 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit zou bij mij al heel lastig worden. 1 ding wat ik wel altijd al had, maar door de slapeloosheid eigenlijk versterkt wordt, is dat ik (wanneer ik over m'n grenzen ben gegaan) vrij plotseling kan instorten. En dit kan om 16u al zijn, maar het is voor mij bijna niet te doen om -dan- nog een uur of 4 tot 8 te rekken, ben soms al blij dat ik de bank tenminste nog haal :')

Omdat ik niet door kan slapen, ben ik sinds een aantal maanden iets meer in de middag gaan bijslapen (m'n ritme was op een gegeven moment zo idioot, dit was opeens wel een best prima idee).

Ik slaap altijd in het donker en in principe blijf ik in wakkere staat eigenlijk nooit lang in m'n slaapkamer (ik ben sowieso nooit van het in wakkere staat urenlang bedhangen geweest, staat geen tv, ik doe in principe niks daar, behalve slapen en me omkleden).

Op dit moment is het best te doen, maar de balans is nog steeds erg fragiel heb ik gemerkt (tis eigenlijk zoals het nu is al niet best, maar tis voor nu even optimaal).
Dat is natuurlijk ook maar een manier, in de praktijk heb je eerst een uur of drie gesprekken met mensen, doe je een polysomnografie om wat fysieke factoren uit te sluiten en dan ga je op maat van de persoon zelf een plan uitwerken. Het is ook allemaal redelijk complex, er zijn zoveel factoren waar je mee moet rekening houden, circadiaan ritme, insuline, cortisol, melatonine, kortslaper/langslaper, ochtendmens/avondmens,...

Op zich is er ook geen probleem met een middagdutje. Maar een middagdutje duurt liefst maximum een uur, gebeurt op de bank of in een zetel en doe je als je verder geen slaapproblemen hebt. Ook al snap ik het wel dat mensen het nodig hebben hoor. Ik doe het zelf soms ook wel, ondanks mijn slaapproblemen en 'Marie, ge moet beter weten'.

Maar de hoeveelheid mensen die een dutje doen tussen 12 en 13 u en dan als ze om 18u thuiskomen nog eens tot 19u en dan komen zeggen 'oh ik slaap zo slecht 's nachts', serieus, je wil ze niet te eten geven...
pi_163739026
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:28 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Klopt, maar ik probeer m'n leefstijl zoveel mogelijk aan te passen.
Voorbeeld: Omdat ik steeds vroeger wakker werd, ben ik op een gegeven moment in de ochtend warm gaan eten en ik moet zeggen dat dit nog steeds heel goed bevalt. Bevalt zo goed, als ik nu niet in de ochtend al een warme maaltijd heb gegeten, dat ik het gewoon mis :D

[..]

Ja, that sucks :')
SPOILER
Ik heb nog wel mensen gehoord die dat deden. Als het werkt, zoveel te beter! Eet je dan echt spaghetti of steak met friet ofzo', of is het nog eerder spek met eieren, bonen ed, zoals met een english breakfast?

Hoe laat je wat eet heeeft trouwens ook een grote invloed op je slapen...
pi_163739215
Sta ik op het punt een lang bericht te posten, loopt de browser vast :')

ff opnieuw beginnen maar :') (ik edit deze wel)

edit:
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:33 schreef MarieAlice het volgende:
Maar de hoeveelheid mensen die een dutje doen tussen 12 en 13 u en dan als ze om 18u thuiskomen nog eens tot 19u en dan komen zeggen 'oh ik slaap zo slecht 's nachts', serieus, je wil ze niet te eten geven...
Lang verhaal kort, het is idd zo dat veel mensen dit lijken te doen (dit is ook een type mens dat ik zoveel mogelijk uit de weg ga).

Het probleem voor mij daarbij is dat er ook veel mensen zijn die er op uit zijn deze "jokkebrokken" zeg maar te "ontmaskeren".
Ze zien iets wat voor hun lijkt op wat een jokkebrok zou doen, gaan vragen stellen (zonder hun ware intenties te laten merken) en hopen dat gesprekspartner iets zegt of doet waarbij onze detective-held deze jokkebrok kan ontmaskeren en onze detective vervolgens de held is van de dag...ofzo :') ).

Maar deze detectives hebben bijgedragen aan het mislukken van mijn eigen slaap-topic, daar ze niet konden geloven dat ik geen last van gewenning heb. Dat dit feit de conclusie is na 5 jaar ervaring met dit middel en meerdere gesprekken met hulpverleners (waaronder minstens 1 psychiater), moest natuurlijk een dekmantel zijn, werden er vervolgens -daarover- vragen gesteld :')

Uiteindelijk hele topic naar de klote 13.gif, maar een excuus kreeg ik natuurlijk niet.

Beetje off-topic dit, maar ik heb zoveel last van dit soort detectivehelden, dat dit ook mijn oplossings-inzet heeft gefrustreerd. Dat topic van mij was compleet onleesbaar geworden (anderen gingen bijvoorbeeld theekransje doen (met de popcorn vlakbij voor het geval dat)).

En dat terwijl ik geen enkele reden heb om te liegen. En dit laatste hadden ze ook gewoon kunnen weten.

Nu even je andere post.

quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:37 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Ik heb nog wel mensen gehoord die dat deden. Als het werkt, zoveel te beter! Eet je dan echt spaghetti of steak met friet ofzo', of is het nog eerder spek met eieren, bonen ed, zoals met een english breakfast?

Hoe laat je wat eet heeeft trouwens ook een grote invloed op je slapen...
Meestal eet ik dan gewoon iets van 450g diepvriesgroenten. Soms (maar meestal niet) vlees of vis erbij.
Dit paste ook het beste bij m'n omstandigheden, die diepvriesgroenten zijn makkelijk te bereiden en relatief goedkoop.

Ik ben niet echt een fan van pasta.

Nog heel even terugkomend op je vorige post: Als ik instort, dan ben ik zo moe dat ik nauwelijks nog kan praten :')
Maarja, dat klinkt natuurlijk ook weer ongeloofwaardig
Dan kan ik niet anders dan even liggen. Vaak lukt het dan trouwens niet om uteindelijk in slaap te vallen, maar als het lukt dan slaap ik meestal een uurtje of 2. Soms tot 4 uur, maar zelden langer (tenzij ik een nacht geskipt heb oid).

Wat voor invloed heeft eten eigenlijk op je slapen?

[ Bericht 45% gewijzigd door magnetronkoffie op 14-07-2016 19:03:40 ]
pi_163739625
Ik heb afgelopen nacht (ochtend eigenlijk) weer eens een slaapverlamming gehad. Kon mezelf eruit krijgen door m'n arm te bewegen. Soms tijdens denk ik dat ik al wakker ben, maar ben ik dat niet.
pi_163741563
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
Sta ik op het punt een lang bericht te posten, loopt de browser vast :')

ff opnieuw beginnen maar :') (ik edit deze wel)

edit:

[..]

Lang verhaal kort, het is idd zo dat veel mensen dit lijken te doen (dit is ook een type mens dat ik zoveel mogelijk uit de weg ga).

Het probleem voor mij daarbij is dat er ook veel mensen zijn die er op uit zijn deze "jokkebrokken" zeg maar te "ontmaskeren".
Ze zien iets wat voor hun lijkt op wat een jokkebrok zou doen, gaan vragen stellen (zonder hun ware intenties te laten merken) en hopen dat gesprekspartner iets zegt of doet waarbij onze detective-held deze jokkebrok kan ontmaskeren en onze detective vervolgens de held is van de dag...ofzo :') ).

Maar deze detectives hebben bijgedragen aan het mislukken van mijn eigen slaap-topic, daar ze niet konden geloven dat ik geen last van gewenning heb. Dat dit feit de conclusie is na 5 jaar ervaring met dit middel en meerdere gesprekken met hulpverleners (waaronder minstens 1 psychiater), moest natuurlijk een dekmantel zijn, werden er vervolgens -daarover- vragen gesteld :')

Uiteindelijk hele topic naar de klote [ afbeelding ], maar een excuus kreeg ik natuurlijk niet.

Beetje off-topic dit, maar ik heb zoveel last van dit soort detectivehelden, dat dit ook mijn oplossings-inzet heeft gefrustreerd. Dat topic van mij was compleet onleesbaar geworden (anderen gingen bijvoorbeeld theekransje doen (met de popcorn vlakbij voor het geval dat)).

En dat terwijl ik geen enkele reden heb om te liegen. En dit laatste hadden ze ook gewoon kunnen weten.

Nu even je andere post.

[..]

Meestal eet ik dan gewoon iets van 450g diepvriesgroenten. Soms (maar meestal niet) vlees of vis erbij.
Dit paste ook het beste bij m'n omstandigheden, die diepvriesgroenten zijn makkelijk te bereiden en relatief goedkoop.

Ik ben niet echt een fan van pasta.

Nog heel even terugkomend op je vorige post: Als ik instort, dan ben ik zo moe dat ik nauwelijks nog kan praten :')
Maarja, dat klinkt natuurlijk ook weer ongeloofwaardig
Dan kan ik niet anders dan even liggen. Vaak lukt het dan trouwens niet om uteindelijk in slaap te vallen, maar als het lukt dan slaap ik meestal een uurtje of 2. Soms tot 4 uur, maar zelden langer (tenzij ik een nacht geskipt heb oid).

Wat voor invloed heeft eten eigenlijk op je slapen?
Hatelijk is dat, als je reactie ineens helemaal weg is. }:|

Ik bedoel het absoluut niet als een 'iemand willen ontmaskeren opdat ik de heldin van de dag zou zijn'. Ik denk alleen dat mensen vaak dingen onderschatten (zoals hoe afhankelijk ze zijn geworden van medicatie, hoeveel glazen alcohol ze drinken, hoeveel ze in bed nog fb'en,...) en overschatten (het aantal uren dat ze wakker liggen, hoeveel ze sporten, hoe goed ze een slaaptekort verteren, hoe weinig last ze hebben van alcohol,...). En vaak als je dan gerichte vragen gaat stellen (in de klinische praktijk!) zie je dan dat mensen beginnen na te denken aan dan concluderen dat ze inderdaad misschien toch meer... of minder... dat is zeker geen bewuste leugen, dat is echt gewoon zelf verkeerd inschatten. Maar dat zijn dan ook dingen die je in andere contexten als een forum doet, denk ik dan.

Wel jammer dat het zo'n invloed had op je oplossingsinzet. Uiteindelijk heb je jezelf daar even hard mee, als wanneer je zou liegen...

Van dat instorten en niet kunnen praten, dat klinkt niet raar hoor. Dat zie je wel vaker. En moeten gaan liggen lijkt me dan ook normaal. Ik zeg ook niet dat dat niet begrijpelijk is, dutjes overdag, ik zeg alleen dat het uiteindelijk niet zo handig is als je langer wil slapen 's nachts. Maar als dat langer slapen 's nachts niet lukt, dan moet je uiteraard wat. :)

SPOILER
Eten heeft op veel manieren effect op je slaap. Met honger gaan slapen, kan je wakker maken. Laat nog een zware maaltijd eten, kan je wakker houden. Als je 's nachts soms opstaat en eet, kan je ook wakker worden om te gaan eten en daardoor kan je soms niet meer slapen. Bepaalde voedingsstoffen, zoals spek, bepaalde kazen, soja,... bevatten bijvoorbeeld tyramine, wat ervoor zorgt dat er meer epinefrine vrijkomt en epinefrine is een neurostimulator die je wakker zal houden. In kalkoen en melk zit bijvoorbeeld tryptofaan, dat een bouwsteen is van serotonine en je zou kunnen slaperig maken (al zou je er dan echt wel een heeeeeel grote hoop van moeten eten en drinken). Alcohol doet mensen in slaap vallen, maar maakt de slaap minder diep en zorgt vaak voor respiratoire problemen waardoor mensen ook af en toe weer wakker worden.

Dat is waar ik nu meteen aan denk, er is nog veel meer, zijn ook al heel wat studies naar gedaan. Een googletje op google scholar zal wel heel wat artikels geven met heel veel extra informatie.
pi_163741606
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik heb afgelopen nacht (ochtend eigenlijk) weer eens een slaapverlamming gehad. Kon mezelf eruit krijgen door m'n arm te bewegen. Soms tijdens denk ik dat ik al wakker ben, maar ben ik dat niet.
Dat klinkt behoorlijk eng...
pi_163744044
Eigenlijk om gek van te worden, de ene keer teveel slapen, andere keer te weinig, geen ritme. Wekkers zetten lukt me niet omdat ik daar doorheen slaap, vroeger ook regelmatig te laat op school, 5(!) wekkers gezet. Dat allemaal het gevolg van het maar niet goed in en door kunnen slapen.

Hoeveel uur slapen jullie gemiddeld?

Ik heb altijd dat als ik 7 uur slaap ik het idee heb dat ik tekort kom. Teveel slapen maakt me duizelig, hoe vind ik de juiste balans?

[ Bericht 0% gewijzigd door 0906 op 14-07-2016 22:33:09 ]
pi_163744474
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 20:39 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Dat klinkt behoorlijk eng...
Ik denk dat dit wel iets is waar ik aan zou kunnen wennen...maar ik kan me van dit specifieke nauwelijks een voorstelling maken, omdat ik het zelf nooit gehad heb.

Enige wat er ook maar enigszins op lijkt, is verdoofde ledematen direct na wakker worden (want erop gelegen).

Zal zo even op je lange post reageren MA :)
pi_163744731
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 22:22 schreef 0906 het volgende:
Eigenlijk om gek van te worden, de ene keer teveel slapen, andere keer te weinig, geen ritme. Wekkers zetten lukt me niet omdat ik daar doorheen slaap, vroeger ook regelmatig te laat op school, 5(!) wekkers gezet. Dat allemaal het gevolg van het maar niet goed in en door kunnen slapen.

Hoeveel uur slapen jullie gemiddeld?

Ik heb altijd dat als ik 7 uur slaap ik het idee heb dat ik tekort kom. Teveel slapen maakt me duizelig, hoe vind ik de juiste balans?
Ik gemiddeld 3 à 4 uur. En de rest van de nacht heb ik met mezelf de afspraak dat ik alleen offline dingen doe. Een serie kijken op dvd, een boek lezen, afgedrukte artikels lezen, dossiers bijwerken...

Misschien toch nog eens langs de huisarts gaan en een slaaponderzoek vragen? Als het je zo hindert in je dagelijkse leven, bedoel ik dan.
pi_163744806
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 22:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat dit wel iets is waar ik aan zou kunnen wennen...maar ik kan me van dit specifieke nauwelijks een voorstelling maken, omdat ik het zelf nooit gehad heb.

Enige wat er ook maar enigszins op lijkt, is verdoofde ledematen direct na wakker worden (want erop gelegen).

Zal zo even op je lange post reageren MA :)
In mijn ervaring lijkt het daar eigenlijk niet echt op... maar daar kan Jaimy_Luca je vast wel meer over vertellen :)

En dat reageren: is goed. Maar: noem me *nooit* meer MA }:| Marie is ook al kort. ;)
pi_163745360
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 20:37 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Hatelijk is dat, als je reactie ineens helemaal weg is. }:|

Ik bedoel het absoluut niet als een 'iemand willen ontmaskeren opdat ik de heldin van de dag zou zijn'. Ik denk alleen dat mensen vaak dingen onderschatten (zoals hoe afhankelijk ze zijn geworden van medicatie, hoeveel glazen alcohol ze drinken, hoeveel ze in bed nog fb'en,...) en overschatten (het aantal uren dat ze wakker liggen, hoeveel ze sporten, hoe goed ze een slaaptekort verteren, hoe weinig last ze hebben van alcohol,...). En vaak als je dan gerichte vragen gaat stellen (in de klinische praktijk!) zie je dan dat mensen beginnen na te denken aan dan concluderen dat ze inderdaad misschien toch meer... of minder... dat is zeker geen bewuste leugen, dat is echt gewoon zelf verkeerd inschatten. Maar dat zijn dan ook dingen die je in andere contexten als een forum doet, denk ik dan.
Note: Ik had het (totaaaaal) niet over jou, moge dat duidelijk zijn (had ik ook nergens zo aangekaart, maar blijkbaar zag je het toch zo...ergens).

Dat onderschatten/overschatten ken ik. Tis gewoon opscheppen. En 't heeft allemaal (o.a.) met status te maken. Bla bla, is niet aan de orde in dit topic.
Maar ik heb dus wel last van dit gedrag, ook IRL.

Als iemand wil dat ik ga nadenken over iets, dan bereiken ze meer dan wanneer ze dat proberen door bijvoorbeeld mij (op sneaky wijze) voor leugenaar/manipulateur/hypocriet uit te maken en hun vriendjes erbij te halen (al dan niet in hetzelfde topic) om mij maar zoveel mogelijk publiekelijk voor schut te zetten. Ik twijfel aan de oprechtheid van de daadwerkelijke motivatie die jij aan deze mensen koppelt en denk dat deze mensen (die waar jij naar refereert) een stuk minder oprecht en goedbedoelend zijn, nog minder dan zoals jij ze nu beschrijft.

En als ze het daadwerkelijk alleen maar verkeerd hadden ingeschat, dan hadden ze dit makkelijk kunnen zien en hun acties terug kunnen draaien...maar dat doen ze niet.

Ze verdwijnen gewoon weer stilletjes in de mist, totdat zich een nieuwe kans aandient. Dat zijn van die users die zich nooooooooit met mij bemoeien...behalve als ze mij en/of mijn reputatie kunnen beschadigen.

Dan lijkt 't -mij- heel duidelijk wat hen drijft.
quote:
Wel jammer dat het zo'n invloed had op je oplossingsinzet. Uiteindelijk heb je jezelf daar even hard mee, als wanneer je zou liegen...
Dit is binnen de hulpverlening ook zo.

Velen proberen te sturen (al dan niet vanuit mijn belang), ze begrijpen dingen niet goed, voelen zich heel snel aangevallen en kunnen een argumentische uitleg simpelweg niet tot zichzelf door laten dringen (gister nog zo'n nutteloze discussie gehad, ik maar uitleggen waarom haar optie een stuk minder effectief was, na 5 keer uitleggen ging ze pas akkoord, maar met duidelijke tegenzin (alsof ik me aanstelde oid, of alsof ik totaal niet serieus te nemen was. Man, ik kan uitleggen als brugman, ik kan bewijzen waarom ik dingen op mijn mn manier wil hebben (ten slotte gaat het om mij), het helpt gewoon niks, ze zijn soms totaal niet vatbaar voor logica, snappen het niet (soms ook echt totaal niet)).

Ik knik dan soms toch maar "ja", want die oneindige koppigheid proberen te doorbreken helpt mij ook niet verder en probeer dan toch maar het maximale hieruit te halen....oneindige frustratie, daarom ga ik ook liever met mensen om die dit probleem simpelweg helemaal niet hebben...scheelt een berg, dat kan ik je verzekeren :).
quote:
Van dat instorten en niet kunnen praten, dat klinkt niet raar hoor. Dat zie je wel vaker. En moeten gaan liggen lijkt me dan ook normaal. Ik zeg ook niet dat dat niet begrijpelijk is, dutjes overdag, ik zeg alleen dat het uiteindelijk niet zo handig is als je langer wil slapen 's nachts. Maar als dat langer slapen 's nachts niet lukt, dan moet je uiteraard wat. :)
Dat is niet zo raar?

Ik hoor er verder bijna niemand over! _O-

Maar in de wat drukkere tijden, heb ik dit geregeld meermalen per week (gewoonlijk omdat ik simpelweg te zwaar belast ben (wat dus o.a. komt omdat hulpverleners het vertikken mij letterlijk te nemen)).

Dus ja...ik heb daar ...last van..en bij tijden zelfs gewoon enorm veel last van, super-irritant.
quote:
SPOILER
Apart wel. Ergens herken ik het wel, dat ik de slaap kan uitstellen (is denk ik niet precies wat je bedoelt, tis meer als m'n beste vergelijking bedoeld).

Als ik zo hoor hoe jouw slaappatroon is (tenminste, als je niet overdrijft :P ), dan vraag ik me af hoe je dat in hemelsnaam vol kunt houden.

't grappige is dat anderen (die die nog minder slaapproblemen hebben dan ikzelf) ditzelfde ook weer tegen mij zeggen, komisch wel ergens :P.
quote:
Eten heeft op veel manieren effect op je slaap. Met honger gaan slapen, kan je wakker maken. Laat nog een zware maaltijd eten, kan je wakker houden. Als je 's nachts soms opstaat en eet, kan je ook wakker worden om te gaan eten en daardoor kan je soms niet meer slapen. Bepaalde voedingsstoffen, zoals spek, bepaalde kazen, soja,... bevatten bijvoorbeeld tyramine, wat ervoor zorgt dat er meer epinefrine vrijkomt en epinefrine is een neurostimulator die je wakker zal houden. In kalkoen en melk zit bijvoorbeeld tryptofaan, dat een bouwsteen is van serotonine en je zou kunnen slaperig maken (al zou je er dan echt wel een heeeeeel grote hoop van moeten eten en drinken). Alcohol doet mensen in slaap vallen, maar maakt de slaap minder diep en zorgt vaak voor respiratoire problemen waardoor mensen ook af en toe weer wakker worden.

Dat is waar ik nu meteen aan denk, er is nog veel meer, zijn ook al heel wat studies naar gedaan. Een googletje op google scholar zal wel heel wat artikels geven met heel veel extra informatie.
Dat van die zware maaltijden en de alcohol kende ik wel een beetje.
Epinefrine...nooit eerder van gehoord. Ook niet de producten waar deze in zitten. Wist ik niet (waarom eigenlijk niet?).

Als ik trouwens al tussendoor wakker wordt, eet ik nooit wat en slaap zo snel mogelijk weer door. Maar dit is iets wat mij pas sinds de laatste tijd iets beter begint te lukken. Was altijd van "Als ik eenmaal wakker ben, kan ik niet nogmaals in slaap vallen".
pi_163745430
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 22:46 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

In mijn ervaring lijkt het daar eigenlijk niet echt op... maar daar kan Jaimy_Luca je vast wel meer over vertellen :)

En dat reageren: is goed. Maar: noem me *nooit* meer MA }:| Marie is ook al kort. ;)
't ding is dat ik dat weet. Tis hetzelfde als depressie (en zeker als het +burnout is)...zolang je het zelf nooit ervaren hebt...kan je je simpelweg NIET voorstellen hoe ontzettend zwaar het is of kan zijn. Kan kan bijna niet (zeker niet voor een leek).
pi_163764798
Ik merk dat ik ook een erg moeilijke slaper ben. Bij het kleinste beetje spanning of een andere slaapomgeving en ik lig de hele nacht wakker. Schijtirritant.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')