Hier heb ik erg veel over nagedacht en heel erg veel met anderen over gesproken en zo'n beetje alles is wel meermalen onder het licht gehouden. Ik heb gepuzzeld en gemalen, gelezen, alles wat in me op kwam. Ik heb gewoon geen (duidelijke) oorzaak kunnen vinden.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:30 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Weet je hier de oorzaak ook van dat je niet lang genoeg kunt slapen? Wat heeft het een jaar geleden getriggerd?
Helaas kan ik het niet veranderen we kunnen in feedback vragen of wachten tot een deel 2. Maar goed het is natuurlijk heel generaliserend opgezet omdat nouja je wil topics niet te lang maken.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 02:11 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je vergeet bij deze optie "of gewoonweg niet lang genoeg kunnen slapen", nou net waar ik al sinds ruim een jaartje last van heb.
Anyway, tvp
Heb m erbij gezetquote:Op zaterdag 18 juni 2016 12:35 schreef Argo het volgende:
[..]
Helaas kan ik het niet veranderen we kunnen in feedback vragen of wachten tot een deel 2. Maar goed het is natuurlijk heel generaliserend opgezet omdat nouja je wil topics niet te lang maken.
Morgen ben ik op vakantie overigens dus hoop dat slapen daar gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik die vier uur niet haal, ben ik wel echt een wrak en moet ik echt 'slaap inhalen', en snel, want als ik dat dan de volgende nacht niet doe, evolueer ik om een of andere reden naar letterlijk niet meer in slaap vallen. Langste wakker was 70 uur aan een stuk en toen heeft de huisarts me gewoon meteen naar spoed gedaan omdat hij dacht dat ik psychotisch ging worden.
Maar dat is dus echt uitzondering. Meestal haal ik mijn vier uur en huppel ik wakker door het leven.
Voor de OP, er is ook een REM-slaapgedragsstoornis. Normaal heb je tijdens je remslaaap heel erg levendige en emotionele dromen, maar doordat behalve je ogen en je vingertippen en tenen je lichaam verder verlamd is, ga je die dromen niet uitvoeren. Bij REM-slaapgedragsstoornis is die verlamming van het lichaam er niet en ga je wat je droomt dus ook echt uitvoeren. Let wel, meestal zijn de ogen nog altijd dicht, gaat het om slaan, schoppen, praten, vloeken,... en niet om rondwandelen met open ogen zoals je bij slaapwandelen ziet!
Slaapwandelen/somnambulisme is iets wat plaatsvindt in de nonremslaap, die mensen kan je heel moeilijk wakker maken en ze zullen je nauwelijks kunnen zeggennwat ze droomden. Iemand met een REM-slaapgedragsstoornis (dus ja, in de REMslaap) is snel wakker te maken en kan je meestal in geuren en kleuren vertellen wat ie aan het dromen was en concreet plaatsen wat hij allemaal deed. En ironisch genoeg zijn mensen met die stoornis de volgende dag meestal echt niet moe. De bedpartners van die patiënten daarentegen....
Ik had vanochtend dat ik mijn vriendin wel kon zien, dat ik wanneer ik mn ogen sloot ik droomde en voelde dat ik naar haar toe kroop en het moment dat ik mn ogen open deed was ik geen centimeter bewogen. Dit gebeurde twee keer. Het voelde heel lucide.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 03:21 schreef Argo het volgende:
De slaapverlamming mensen hier ik had zonet wat heel vreemds.
Ik kreeg slaap verlamming denk ik, had controle over mijn ogen en in paniek probeerde ik me te bewegen en ook te praten, maar praten lukte niet en bewegen niet geweldig.
Toen opeens kon ik bewegen dus ik maakte een licht aan, deed het niet volgende kamer ook niet. Dus denk ik, ik ben een het dromen niet? En toen kon ik naar beneden en dacht ik ga door de voordeur stappen wat niet lukte. Daarna liep ik bewust terug naar boven en daarna trof ik mezelf wakker aan in bed verward en alsof de tijd stil stond.
Of het nu slaap verlamming in een lucide droom was of slaap verlamming in een droom ik weet het niet wat gebeurt is. Had ik maar een voice recorder dan kon ik na luisteren maar ik had paniek toen mijn stem niet eruit wilde komen en later kwam die wel maar verlamming hield een beetje aan en toen kwam die droom.
Wel apart dat dit nooit eerder voorgekomen is (niet dat ik weet tenminste) en eigenlijk schijnbaar vanuit het niets is ontstaan en blijkbaar is gebleven.quote:Op woensdag 22 juni 2016 22:24 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Werd op dit topic gewezen in het psychisch ziek topic.
Ik heb dus iets raars: Ik word wakker met een soort lichte "paniek", want ik moet "iets" doen. Alleen wat... dát weet ik niet meer zodra ik wakker ben. Het is dan heel vaag in mijn hoofd, maar mijn lichaam lijkt het nog wel te weten. Ik sta namelijk soms - niet altijd - zelfs op om dat "iets" te willen gaan doen. Maar aangezien ik het dan nooit herinner ga ik maar weer terug naar bed.
Heel soms weet ik heel vaag er nog iets van, bijvoorbeeld dat het met mijn vriend te maken heeft. Dat ik iets moet doen voor hij wakker wordt. Maar meer dan dat niet.
Oja wel nog iets: Iedereen weet dat als je droomt het nooit werkelijkheid is, nooit normaal zegmaar. Hetgeen wat ik moet doen als ik op deze manier wakker word is nooit een normaal iets, maar altijd iets raars zoals in een droom kan.
Ik heb dit sinds eind vorig jaar. Niet elke nacht. Het is geen slaapwandelen, geen slaapverlamming, en komt niet door stress.
Wat ik ook sinds een tijdje heb is dat wanneer ik bij mijn ouders slaap, dat ik 's nachts wakker word en de eerste paar seconden zeker weet dat ik thuis ben, tot ik me besef dat dit niet thuis is, maar bij mijn ouders. (En dat is raar wakker worden!) Ik had dit normaal nóóit. Altijd wist ik het wel dat ik ergens anders sliep bij het wakker worden 's nachts.
quote:Op woensdag 22 juni 2016 22:31 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wel apart dat dit nooit eerder voorgekomen is (niet dat ik weet tenminste) en eigenlijk schijnbaar vanuit het niets is ontstaan en blijkbaar is gebleven.
Vroeger nooit gehad inderdaad. Het is ineens ontstaan en sindsdien gebleven.
Hoe was je slapen voor de rest en zijn er verder nog dingen veranderd? (denk aan lengte slapen, dieper of juist minder diep slapen...andere eetgewoonten/ander medicatiegebruik, ander beddengoed).
Ik heb sinds 2009/2010 slaapproblemen. Word veel wakker 's nachts, slaap soms moeilijk in. Ik slaap heel licht, word van veel dingen wakker. Heb veel slaap nodig, minstens 10 uur. Eetgewoonte/medicatie/bed is niet veranderd. Ja alleen boxspring gekocht, maar dat lijkt me niet de oorzaak.
Klinkt een beetje alsof je toch (in elk geval in de dromen) iets van druk of haast ervaart. Is er in het verleden weleens iets anders mafs met je slapen aan de hand geweest? Heb je verder dingen die je onbewust ervaart of dingen waarmee je onbewust bezig bent (dit hoeven geen onbewuste dingen te zijn die je sinds dit aparte slaap-iets hebt, ook als je dit al langer hebt, kan dit interessant wezen).
Ik heb in het verleden slaapverlammingen gehad. Toen rare dingen gezien (kleurige "slingers" bij het lichtknopje bijv of een meisje naast m'n bed). Ik heb geen flauw idee waar ik onbewust mee bezig ben. Het is volgens mij begonnen toen ik contact kreeg met een man, maar daar heb ik inmiddels geen contact meer mee, behalve op social media. Ik ben niet met hem bezig in m'n onderbewuste.
Lijkt wel op haastig en warrig wakker worden.
Misschien een rare vraag, maar maakt je (nieuwe) bed (veel) herrie als je er op draait enzo?quote:Op donderdag 23 juni 2016 11:38 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Vroeger nooit gehad inderdaad. Het is ineens ontstaan en sindsdien gebleven.
Ik heb sinds 2009/2010 slaapproblemen. Word veel wakker 's nachts, slaap soms moeilijk in. Ik slaap heel licht, word van veel dingen wakker. Heb veel slaap nodig, minstens 10 uur. Eetgewoonte/medicatie/bed is niet veranderd. Ja alleen boxspring gekocht, maar dat lijkt me niet de oorzaak.
Hmm...lijkt me niet dat dit dan een oorzaal is idd.quote:Ik heb in het geleden slaapverlammingen gehad. Toen rare dingen gezien (kleurige "slingers" bij het lichtknopje bijv of een meisje naast m'n bed). Ik heb geen flauw idee waar ik onbewust mee bezig ben. Het is volgens mij begonnen toen ik contact kreeg met een man, maar daar heb ik inmiddels geen contact meer mee, behalve op social media. Ik ben niet met hem bezig in m'n onderbewuste.
Misschien is dat wel de oorzaakquote:Op donderdag 23 juni 2016 12:07 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik slaap al sinds 5,5 jaar naast iemand.
Op zich heb ik er geen last van, vind het niet vervelend. Wel interessant waar het nou vandaan komt. Staat het op zich, of is het wellicht een symptoom van iets heel anders? Dat soort vragen...quote:Op donderdag 23 juni 2016 12:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Misschien is dat wel de oorzaak
Nee hoor, grapje(
).
Maar misschien schrale troost: Ik heb voor mijn eigen slaapissues ook nooit een oorzaak kunnen vinden.
In hoeverre heb je er (verder nog) last van?
Vind ik ook wel leuk.quote:Op donderdag 23 juni 2016 14:17 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Op zich heb ik er geen last van, vind het niet vervelend. Wel interessant waar het nou vandaan komt. Staat het op zich, of is het wellicht een symptoom van iets heel anders? Dat soort vragen...
Ik ben echt heel benieuwd hoe jij dit achteraf ervaren hebt!quote:Op donderdag 23 juni 2016 14:36 schreef sararaats het volgende:
ah een slaaptopic. ik heb binnenkort een slaaponderzoek.
Lucide helaas niet. (Ooit eens 1 keer dat ik besefte dat ik droomde: bam wakker.)quote:Op donderdag 23 juni 2016 14:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Vind ik ook wel leuk.
Droom jij trouwens lucide? Of heb je hele heftige dromen?
Bij mij zijn die heftige dromen best wel weer ingezakt, had een periode dat ik elke dag mijn dromen nog levendig kon herinneren, vaak zelfs 3 of 4 dromen per keer dat ik wakker werd (werd geregeld ook meermalen per etmaal wakker, inclusief al die dromen).
Vind 't ergens wel jammer ook, maar dingen zijn zoals ze zijn. Komt hopelijk nog wel een keertje terug (want dromen is wel gaaf!![]()
).
Ik heb ook een slaaponderzoek gehad. 1x in het ziekenhuis en 1x thuis. Wat wil je weten voordat ik er een heel boekwerk over schrijf?quote:Op donderdag 23 juni 2016 14:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ben echt heel benieuwd hoe jij dit achteraf ervaren hebt!
Dan kan ik me daar tenminste ook een voorstelling van maken zeg maar (persoonlijke ervaring is toch wat persoonlijker dan via een soort handleiding zeg maar).
15 juli moet ik naar het ziekenhuis en 16 juli kom ik naar huis.quote:Op donderdag 23 juni 2016 14:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dan kan ik me daar tenminste ook een voorstelling van maken zeg maar (persoonlijke ervaring is toch wat persoonlijker dan via een soort handleiding zeg maar).
Ik heb er twee gehad in het ziekenhuis en een thuisquote:Op donderdag 23 juni 2016 14:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus als je vragen hebt, stel ze dan vooral![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |