De meeste religies hebben een hekel aan homo's. Helaas hebben de moslims nog niet begrepen dat als je dat wilt uiten, je een politieke partij moet beginnen en zo homo's moet pesten.quote:Op maandag 13 juni 2016 09:45 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
En er is geen enkele journalist die eens wat dieper in gaat op het onderwerp bij heren als Nihad Awad? Vraag hem eens wat de islamitische geschriften/sharia zeggen over homoseksuelen. Deze bijvoorbeeld:
[..]
De haat tegen homo's en andersgelovigen wordt in de islam aangeleerd. Laat zo iemand daar maar eens publiekelijk afstand van nemen.
Dit hoort eigenlijk thuis op een heel andere afdeling...quote:Op maandag 13 juni 2016 09:57 schreef Loekie1 het volgende:
Het is de strijd tussen goed en kwaad in de wereld. Het kwaad voelt zich thuis bij de islam, maar zit natuurlijk ook elders. De islam afschaffen in de wereld zal waarschijnlijk niet lukken want het kwaad zal de islam met hand en tand verdedigen, omdat het het kwaad een huis verschaft.
Dan kun je de wereld opsplitsen tussen goed en kwaad, twee werelddelen, maar dan heb je geen zicht meer op het kwaad en is de wereld gauw een blakende zwarte bende geworden.
Dit hoort eigenlijk thuis in de filosofieafdeling maar ik vind het hier nu wel passen.
Alsof ik Harry Potter lees....quote:Op maandag 13 juni 2016 12:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit hoort eigenlijk thuis op een heel andere afdeling...
Als religie in de wereld eens een stapje naar achteren doet, wat gematigder wordt. dan zal niet ineens al het geweld en ellende verdwijnen. Maar als ik het zakelijk bekijk zou het toch een ontzettende 'quick win' zijn om een hoop ellende op te lossen.quote:Op maandag 13 juni 2016 12:07 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Kan relevant zijn voor de horizon van mensen die niet verder terug kijken dan het laatste haatzaaiende facebook bericht.
Ik begrijp werkelijkwaar niet wat je bedoelt.quote:Op maandag 13 juni 2016 12:28 schreef Jaroon het volgende:
Je kan bepaalde dingen wel een beetje aannemen nu.
Goeie samenvatting idd. Moderne kruisvader kruipen al te graag maar in hun slachtofferrol.quote:
Lekker heel Jeruzalem uitmoorden (moslims, joden en christenen) uit zelfverdediging. En kinderen koken en opeten om te voorkomen dat de islam Europa inneemt.quote:
Ach, andersom kan ook hoor:quote:Op maandag 13 juni 2016 13:18 schreef Atak het volgende:
[..]
Goeie samenvatting idd. Moderne kruisvader kruipen al te graag maar in hun slachtofferrol.
Inderdaad, dankzij de kruistochten en het christendom hebben we nu onze moderne samenlevingquote:Op maandag 13 juni 2016 13:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lekker heel Jeruzalem uitmoorden (moslims, joden en christenen) uit zelfverdediging. En kinderen koken en opeten om te voorkomen dat de islam Europa inneemt.
De Kruistochten
Dat klopt dan weer wel. Het klinkt paradoxaal, maar mede dankzij de Kruistochten heeft de westerse beschaving een evolutie doorgemaakt. Ook doordat er sprake was van kennisuitwisseling met de moslims.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Inderdaad, dankzij de kruistochten en het christendom hebben we nu onze moderne samenleving.
Meer ondanks, maar goed.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Inderdaad, dankzij de kruistochten en het christendom hebben we nu onze moderne samenleving.
Uiteraard, maar dat wil Koos niet snappen uit angst om een standpunt in te nemen.quote:
PVVers...quote:Op maandag 13 juni 2016 13:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lekker heel Jeruzalem uitmoorden (moslims, joden en christenen) uit zelfverdediging. En kinderen koken en opeten om te voorkomen dat de islam Europa inneemt.
De Kruistochten
De wereld is niet zwart-wit hé.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dat wil Koos niet snappen uit angst om een standpunt in te nemen.
Gelukkig niet. Maar 'alles is grijs dus er is geen antwoord' is nog minder constructief.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De wereld is niet zwart-wit hé.
Sommige figuren kunnen het niet accepteren dat het christendom niet alleen maar ellende heeft veroorzaakt, maar in bepaalde opzichten ook nut heeft gehad.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De wereld is niet zwart-wit hé.
Ik kan niet voor Koos spreken, maar ik kreeg niet de indruk dat hij dat bedoelt.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gelukkig niet. Maar 'alles is grijs dus er is geen antwoord' is nog minder constructief.
Hij denkt dat iedereen alles zwart-wit ziet dus voelt hij zich geroepen om altijd maar op het hek te gaan zitten. Prima, maar totaal niet constructief.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik kan niet voor Koos spreken, maar ik kreeg niet de indruk dat hij dat bedoelt.
Blinde.quote:
Ik zie dan ook wel degelijk wat verschil tussen afgeslacht worden in een kroeg en moedwillig in een lekke schuit stappen.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:52 schreef crystal_meth het volgende:
Ach, 50 doden...![]()
Dit jaar verzuipen er gemiddeld 200 per week in de Middellandse Zee. Ligt ook niemand wakker van.
200 dodenquote:Op maandag 13 juni 2016 13:52 schreef crystal_meth het volgende:
Ach, 50 doden...![]()
Dit jaar verzuipen er gemiddeld 200 per week in de Middellandse Zee. Ligt ook niemand wakker van.
Oh ja? Wel eens van ouderdom gehoord? Daar moet echt eens iets aan gedaan worden!!1!quote:Op maandag 13 juni 2016 14:08 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
200 doden
Dit jaar sterven er per week meer dan 150,000 mensen aan kanker.
Ik win
Zomaar legendarisch doen.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:32 schreef Nielsch het volgende:
Toen ze onze vliegtuigen kaapten en in onze wolkenkrabbers vlogen, bleven we vliegen en in wolkenkrabbers werken.
Toen ze onze treinen kaapten een opbliezen, bleven we in treinen reizen.
Toen ze onze metro's en bussen opbliezen, bleven we in metro's en bussen reizen.
Toen ze een bloedbad veroorzaakten in een restaurant, bleven we uit eten gaan.
Toen ze een bloedbad veroorzaakten in een concertzaal, bleven we naar concerten gaan.
Toen ze zich opbliezen bij een sportstadion, bleven we naar sportwedstrijden gaan.
Toen ze zich opbliezen in een vertrekhal, bleven we op vakantie gaan.
Toen ze zich weer opbliezen in de metro, bleven we met de metro reizen.
Nu ze een bloedbad hebben veroorzaakt in een club, blijven we dansen.
Het Westen zal niet buigen voor islamterrorisme. Vroeger niet, nu niet, nooit niet.
Zolang hij niet moordt is dit vrijheid he.quote:Op maandag 13 juni 2016 14:38 schreef Kijkertje het volgende:
Vader schutter veroordeelt homo's in videobooschap
Seddique Mir Mateen blijkt, net als zijn zoon Omar, fel tegenstander te zijn van homoseksualiteit. Dit blijkt uit een video die hij vandaag online heeft gezet. De vader van de schutter in Orlando, staat ook bekend als anti-Amerikaans en een aanhanger van de Taliban.
Yup, haten mag idd. Maar je zal maar zo'n vader hebbenquote:Op maandag 13 juni 2016 14:43 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Zolang hij niet moordt is dit vrijheid he.
Anti Amerikaans maar er wel lekker wonenquote:Op maandag 13 juni 2016 14:38 schreef Kijkertje het volgende:
Vader schutter veroordeelt homo's in videobooschap
Seddique Mir Mateen blijkt, net als zijn zoon Omar, fel tegenstander te zijn van homoseksualiteit. Dit blijkt uit een video die hij vandaag online heeft gezet. De vader van de schutter in Orlando, staat ook bekend als anti-Amerikaans en een aanhanger van de Taliban.
Helaas wel, lekker met de waan van de dag meegaanquote:Op maandag 13 juni 2016 14:46 schreef nils7 het volgende:
[..]
Anti Amerikaans maar er wel lekker wonen![]()
Extra stemmen voor Trump weer.
De vergelijking? Geen school gevolgd? En dan statistiek laten liggen?quote:Op maandag 13 juni 2016 14:08 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
200 doden
Dit jaar sterven er per week meer dan 150,000 mensen aan kanker.
Ik win
Wow, compleet langs je heen gegaan buddy. Misschien moet je ff sarcasme googlen.quote:Op maandag 13 juni 2016 14:56 schreef Jaroon het volgende:
[..]
De vergelijking? Geen school gevolgd? En dan statistiek laten liggen?
je punt?quote:Op maandag 13 juni 2016 15:16 schreef Kijkertje het volgende:
De christelijke versie: "Homosexuals are worthy of death!"
Ik vind het dan toch wel lastig te verklaren waarom er tussen die kruistochten en de moderne westerse beschaving nog 700 jaar zat.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat klopt dan weer wel. Het klinkt paradoxaal, maar mede dankzij de Kruistochten heeft de westerse beschaving een evolutie doorgemaakt. Ook doordat er sprake was van kennisuitwisseling met de moslims.
er wachten iig 70 homomaagden op hemquote:Op maandag 13 juni 2016 15:26 schreef Kaas- het volgende:
Zou er op de grafsteen van die moslim ook komen te staan dat z'n sterfplaats een homobar is?
Het is een geleidelijk proces met ups and downs. Dan werd er weer stapje vooruit gezet, daarna weer twee terug, vervolgens weer een paar vooruit.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het dan toch wel lastig te verklaren waarom er tussen die kruistochten en de moderne westerse beschaving nog 700 jaar zat.
Stellen dat we de beschaving hebben te danken aan Christelijk geweld in de middeleeuwen lijkt me nog heel veel korter door de bocht.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben echt pleitbezorger van religie, maar stellen dat het christendom alleen maar ellende heeft voortgebracht, is echt te kort door de bocht.
Dat is dan ook wat Firefly ervan maakte. Dat zijn niet mijn woorden.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Stellen dat we de beschaving hebben te danken aan Christelijk geweld in de middeleeuwen lijkt me nog heel veel korter door de bocht.
De domheid gelukkig wel. We deden vast een andere school.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:10 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wow, compleet langs je heen gegaan buddy. Misschien moet je ff sarcasme googlen.
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:32 schreef Jaroon het volgende:
De domheid gelukkig wel. We deden vast een andere school.
Na het eerdere 'onderzoek' hebben ze hem verwijderd uit de database. En daarom moet je dus nooit iemand uit een database verwijderen.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:50 schreef WhateverWhatever het volgende:
Raar, bekend bij de FBI, werkt bij de beveiliging met een wapen, iets met 1+1=
En zijn vader is geen haar beter...
Nee, lijkt mij ook niet , helemaal niet in deze tijd en het is vreselijk om te zeggen maar je moet toch elke moslim (met een verleden) aanzien als terrorist als hij te gast is in jouw land..quote:Op maandag 13 juni 2016 15:51 schreef Infection het volgende:
[..]
Na het eerdere 'onderzoek' hebben ze hem verwijderd uit de database. En daarom moet je dus nooit iemand uit een database verwijderen.
Wel vreemd dat je de taliban aanhangt en wel in het verderfelijke westen gaat wonen. Beetje paard van troje gedachte.quote:Op maandag 13 juni 2016 14:43 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
het is eerder vreemd dat westerse landen dit pikken.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wel vreemd dat je de taliban aanhangt en wel in het verderfelijke westen gaat wonen. Beetje paard van troje gedachte.
Vreemd dat je er dan wonen. In mijn wereld heet dat laf.quote:Op maandag 13 juni 2016 14:43 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
quote:Op maandag 13 juni 2016 15:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is dan ook wat Firefly ervan maakte. Dat zijn niet mijn woorden.
Tja. Dit is gewoon onzin Koos.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 14:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben weliswaar geen groot fan van religie, maar het valt niet te ontkennen dat we onze moderne beschaving (deels) te danken hebben aan het christendom.
quote:Op maandag 13 juni 2016 16:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Vreemd dat je er dan gaat wonen. In mijn wereld heet dat laf.
Idem met Europa toch, maar wel je handje ophouden voor ''gratis'' geld maar je niet willen aanpassen aan de cultuur want ongelovige moet/mag je niet respecterenquote:Op maandag 13 juni 2016 15:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wel vreemd dat je de taliban aanhangt en wel in het verderfelijke westen gaat wonen. Beetje paard van troje gedachte.
Laf niet, ze zijn de weg aan het voorbereiden voor de rest. Hypocriet is eerder het juiste woordquote:Op maandag 13 juni 2016 16:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Vreemd dat je er dan wonen. In mijn wereld heet dat laf.
In jouw zwart-wit denkende brein zal dat vast zo werken.quote:
Ik vind Amerika en Europa het westenquote:Op maandag 13 juni 2016 16:03 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Idem met Europa toch, maar wel je handje ophouden voor ''gratis'' geld maar je niet willen aanpassen aan de cultuur want ongelovige moet/mag je niet respecteren
da vinci en zijn vrienden zijn het niet met je eens.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is een geleidelijk proces met ups and downs. Dan werd er weer stapje vooruit gezet, daarna weer twee terug, vervolgens weer een paar vooruit.
Ik ben echt pleitbezorger van religie, maar stellen dat het christendom alleen maar ellende heeft voortgebracht, is echt te kort door de bocht.
Je kunt niet niets van je eigen landen maken......en je dan hier ingraven. Ik ken het ook niet zo.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:04 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Laf niet, ze zijn de weg aan het voorbereiden voor de rest. Hypocriet is eerder het juiste woord
quote:Op maandag 13 juni 2016 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In jouw zwart-wit denkende brein zal dat vast zo werken.
Tja.quote:Op maandag 13 juni 2016 13:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hij denkt dat iedereen alles zwart-wit ziet dus voelt hij zich geroepen om altijd maar op het hek te gaan zitten. Prima, maar totaal niet constructief.
Haha, ja iddquote:Op maandag 13 juni 2016 16:05 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik vind Amerika en Europa het westen
Ghehehequote:Op maandag 13 juni 2016 15:26 schreef Kaas- het volgende:
Zou er op de grafsteen van die moslim ook komen te staan dat z'n sterfplaats een homobar is?
Prima, maar dan eis ik als Nederlandse atheïst ook het recht op om moslims te discrimineren en tot in het diepst van hun ziel te krenken. Dat is namelijk wat zij, met de hand op de Koran, ook doen bij anderen.quote:Op maandag 13 juni 2016 11:17 schreef Donnis het volgende:
[..]
Wat wil je eraan doen dan? Je mag een mening hebben, hoe verwerpelijk het ook is. Volgens moslims is homoseksualiteit nu eenmaal een zonde en daar ga je niks aan veranderen door er heel verontwaardigd over te zijn.
quote:Op maandag 13 juni 2016 15:34 schreef TheVulture het volgende:
Ik vind het wel vreemd dat een persoon waarbij aantoonbaar sprake is van radicalisering en waarvan geregistreerd staat dat hij wapens heeft totaal geen alarmbellen afgaan of dat een wapenvergunning dan niet ingetrokken kan worden. Zelfs in een land als de VS met zijn wapenbezit dat overal getolereerd wordt zou dat toch een prioriteit moeten hebben.
Wat heeft het aan goeds gebracht?quote:Op maandag 13 juni 2016 15:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is een geleidelijk proces met ups and downs. Dan werd er weer stapje vooruit gezet, daarna weer twee terug, vervolgens weer een paar vooruit.
Da Vinci was een godvrezende katholiek. De boeken van Dan Brown zijn fictie, beste jongen.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:05 schreef flibber het volgende:
[..]
da vinci en zijn vrienden zijn het niet met je eens.
Armenzorg, ziekenzorg, bewaren van oude Griekse en Romeinse wijsheid, architectuur, kunst.quote:
quote:Op maandag 13 juni 2016 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Da Vinci was een godvrezende katholiek. De boeken van Dan Brown zijn fictie, beste jongen.
Het is gewoon een zelf bedacht goed idee.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Da Vinci was een godvrezende katholiek. De boeken van Dan Brown zijn fictie, beste jongen.
Niet eens; de Da Vinci code is regelrecht afgeleid van het speurwerk van Henry Lincoln, die al in de jaren '70 met dezelfde onhoudbare theorieën kwam.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
[..]
Het is gewoon een zelf bedacht goed idee.
Ik heb het over het geloof. Niet over een erg slecht boek.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet eens; de Da Vinci code is regelrecht afgeleid van het speurwerk van Henry Lincoln, die al in de jaren '70 met dezelfde onhoudbare theorieën kwam.
Alsof die zaken er niet zouden zijn geweest zonder het christendom...quote:Op maandag 13 juni 2016 16:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Armenzorg, ziekenzorg, bewaren van oude Griekse en Romeinse wijsheid, architectuur, kunst.
lol, verzin je nu dingen ter plekke als je er niet meer uit komt?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik noem de kathedraal van Amiens... de Kruisafname van Rubens...quote:Op maandag 13 juni 2016 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Alsof die zaken er niet zouden zijn geweest zonder het christendom...
Sterker nog, omdat we niet weten hoeveel 'heidense' dingen vernietigd zijn door de christenen, kun je die laatste drie puntjes niet eens met zekerheid zeggen.
Da Vinci was tot zijn dood een devoot katholiek en de boeken van Brown zijn inderdaad fictie. Wat is er verzonnen?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:19 schreef flibber het volgende:
[..]
lol, verzin je nu dingen ter plekke als je er niet meer uit komt?
toevallig werkzaam voor joop.nl?
christendom heeft vooruitgang alleen maar tegen gehouden/afgermend.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Alsof die zaken er niet zouden zijn geweest zonder het christendom...
Sterker nog, omdat we niet weten hoeveel 'heidense' dingen vernietigd zijn door de christenen, kun je die laatste drie puntjes niet eens met zekerheid zeggen.
Het ritueel van mensenoffers was niet zo denderend, hoor...quote:Op maandag 13 juni 2016 16:21 schreef flibber het volgende:
[..]
christendom heeft vooruitgang alleen maar tegen gehouden/afgermend.
de islam gaat nog een stapje verder die hollen terug naar de steentijd.
ik heb de dan brown boeken niet gelezen.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Da Vinci was tot zijn dood een devoot katholiek en de boeken van Brown zijn inderdaad fictie. Wat is er verzonnen?
Kunst en architectuur was er ongetwijfeld ook geweest zonder het christendom. Dan hadden we geen kathedralen en Piëta's gehad, maar heel andere kunst die we net zo waardevol zouden vinden.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik noem de kathedraal van Amiens... de Kruisafname van Rubens...
Dat valt ook wel mee. De Romeinen kenden beiden al. En opnieuw: als het christendom dat niet gedaan had, waren er allicht anderen in het gat gesprongen.quote:En het was inderdaad de kerk die voor het eerst gesystematiseerde armen- en ziekenzorg in het leven riep.
Hij werd door de kerk ook beschuldigd van homoseksualiteit toch?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:24 schreef flibber het volgende:
[..]
ik heb de dan brown boeken niet gelezen.
Da vinci was alleen "gelovig" als hij weer op het randje zat.
Veel van zijn werk en onderzoek is ook vernietigd door de kerk, ook tijdens zijn leven en hij heeft geluk gehad dat hij niet vroegtijdig is komen te overlijden.
ja, en ook nu is het een vermoeden dat die het wel degelijk was.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Hij werd door de kerk ook beschuldigd van homoseksualiteit toch?
Ik vind het gemak waarmee mensen positieve dingen die Christenen in de loop der tijd hebben gedaan toeschrijven aan het Christendom ook een beetje storend.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee. De Romeinen kenden beiden al. En opnieuw: als het christendom dat niet gedaan had, waren er allicht anderen in het gat gesprongen.
Wat ik storend vindt is de wijze waarop onze hele culturele erfenis, die grotendeels gebaseerd is op het Christendom, maar bij het grof vuil wordt gezet omdat het niet past binnen het 'atheïstisch/realistisch' kader.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het gemak waarmee mensen positieve dingen die Christenen in de loop der tijd hebben gedaan toeschrijven aan het Christendom ook een beetje storend.
De verlichting is een beweging die juist tegen het geloof in ging, niet zozeer een beweging die er was dankzij het Christendom. Kortom: zonder het Christendom was er geen verlichting nodig.
Vind het wat lastig om dat snel en kort onder woorden te brengen. Ik heb recentelijk het boek ´De kunst van het vreedzaam vechten´ gelezen, en daar heb ik wel wat verrassende inzichten over het christendom en religie in het algemeen uitgehaald. Ik was in ieder geval erg verrast. Zeer interessante kost.quote:
Wat was er positief aan? Of hadden normale mensen het zelf ook kunnen doen?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het gemak waarmee mensen positieve dingen die Christenen in de loop der tijd hebben gedaan toeschrijven aan het Christendom ook een beetje storend.
De verlichting is een beweging die juist tegen het geloof in ging, niet zozeer een beweging die er was dankzij het Christendom. Kortom: zonder het Christendom was er geen verlichting nodig.
Gewoon op mensen.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ik storend vindt is de wijze waarop onze hele culturele erfenis, die grotendeels gebaseerd is op het Christendom, maar bij het grof vuil wordt gezet omdat het niet past binnen het 'atheïstisch/realistisch' kader.
Het past niet binnen het hedendaags morele kader. Dat heeft niks te maken met atheisme.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ik storend vindt is de wijze waarop onze hele culturele erfenis, die grotendeels gebaseerd is op het Christendom, maar bij het grof vuil wordt gezet omdat het niet past binnen het 'atheïstisch/realistisch' kader.
Ik denk dat je in de war bent met Galileo, die verschillende maken z´n wetenschappelijke keutels weer in heeft getrokken onder druk van de kerk.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:24 schreef flibber het volgende:
[..]
ik heb de dan brown boeken niet gelezen.
Da vinci was alleen "gelovig" als hij weer op het randje zat.
Veel van zijn werk en onderzoek is ook vernietigd door de kerk, ook tijdens zijn leven en hij heeft geluk gehad dat hij niet vroegtijdig is komen te overlijden.
De positieve zaken die Christenen graag toeschrijven aan het Christendom hadden helemaal niets met het Christendom te maken.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:43 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wat was er positief aan? Of hadden normale mensen het zelf ook kunnen doen?
Je hebt gewoon geen antwoord. En ik kan dat deels. Daar heb ik geen geloof voor nodig.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind het wat lastig om dat snel en kort onder woorden te brengen. Ik heb recentelijk het boek ´De kunst van het vreedzaam vechten´ gelezen, en daar heb ik wel wat verrassende inzichten over het christendom en religie in het algemeen uitgehaald. Ik was in ieder geval erg verrast. Zeer interessante kost.
Maar goed, in een discussie schermen met een boek dat mede-users mogelijk niet hebben gelezen, schiet natuurlijk niet op. Ik moet je dus nu even een antwoord schuldig blijven.
De Bijbel is ook fictie. Door mensen bedacht en opgeschreven, barstensvol tegenstrijdigheden en bovendien geschikt om selectief in te shoppen. Voor de Koran geldt precies hetzelfde.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. En nu?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De Bijbel is ook fictie. Door mensen bedacht en opgeschreven, barstensvol tegenstrijdigheden en bovendien geschikt om selectief in te shoppen. Voor de Koran geldt precies hetzelfde.
De Verlichting is voortgekomen uit het Christendom, ondanks dat het brak met de christelijke dogma's hebben Christelijke kernwaarden de weg vrijgemaakt voor de Verlichting.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:30 schreef Molurus het volgende:
Ik heb wel een antwoord, maar dan moet ik mijn hersens even laten kraken. En aangezien ik nog even mijn werk af wil maken, moet ik je voor nu een antwoord schuldig blijven.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je hebt gewoon geen antwoord. En ik kan dat deels. Daar heb ik geen geloof voor nodig.
Wat maakt het uit, of het gaat om de beloning of de straf? Het zal voor de een de eeuwige beloning zijn, voor de ander de angst voor eeuwige straf.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Radicalen als deze worden niet gedreven door het vooruitzicht en de belofte op een paradijs, maar door angst voor het tegenovergestelde: de eeuwige brandende put.
Hoe meer dit soort zaken plaats vinden, en hoe meer fundamentalistische moslims en christenen ik hoor spreken, hoe meer ik hiervan overtuigd raak. Niet de beloning staat centraal, maar het afwenden van straf.. en dat is ook precies het manco van de islamitische en christelijke religies: die nadruk op een fysieke en mentale eeuwige straf.
Godsdiensten zonder een dogma omtrent eeuwige straf hebben wat dat betreft veel minder excessen voortgebracht: boeddhisme, hindoeïsme, jaïnisme, maar ook het Jodendom, dat zeker waar het de Thora betreft nergens melding maakt van een plek van eeuwige bestraffing. Ook in natuurgodsdiensten zie je dit nauwelijks tot niet terug.
Religie wordt op zo'n manier een gifbeker, een bron voor psychose, en verleidt angstige mensen ertoe om de grote heerser maar aan te tonen dat zij deze straf niet verdienen, daar vermoorden ze zelfs anderen voor.
De dreiging is wat fundamentalisten drijft, niet de beloning.
Dus zonder?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:50 schreef hoink581 het volgende:
[..]
De Verlichting is voortgekomen uit het Christendom, ondanks dat het brak met de christelijke dogma's hebben Christelijke kernwaarden de weg vrijgemaakt voor de Verlichting.
Om te breken met die dogma's, inderdaad.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:50 schreef hoink581 het volgende:
[..]
De Verlichting is voortgekomen uit het Christendom,
Precies.quote:ondanks dat het brak met de christelijke dogma's
Het omgekeerde, dus. Kritisch denken is het tegenovergestelde van christelijk.quote:hebben Christelijke kernwaarden de weg vrijgemaakt voor de Verlichting.
Weer geen antwoord. Mensen zonder religie kunnen iets. Religie heeft veel verpest.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb wel een antwoord, maar dan moet ik mijn hersens even laten kraken. En aangezien ik nog even mijn werk af wil maken, moet ik je voor nu een antwoord schuldig blijven.
Dat had nul komma niks met 'Christelijke kernwaarden' te maken. Dat was eerder ondanks die Christelijke kernwaarden. (Tenzij we allerlei positieve kernwaarden gaan toeschrijven aan het Christendom, maar dan maken we weer exact dezelfde fout. Je hoeft geen Christen te zijn om je netjes te gedragen. 'Don't be an asshole' is geen Christelijke waarde. Dat is eer die het Christendom niet toekomt.)quote:Op maandag 13 juni 2016 16:50 schreef hoink581 het volgende:
[..]
De Verlichting is voortgekomen uit het Christendom, ondanks dat het brak met de christelijke dogma's hebben Christelijke kernwaarden de weg vrijgemaakt voor de Verlichting.
quote:Op maandag 13 juni 2016 16:52 schreef Fir3fly het volgende:
Het omgekeerde, dus. Kritisch denken is het tegenovergestelde van christelijk.
quote:De Verlichting was geen afwijzing van het geloof, zoals vaak gedacht, maar eerder een herinterpretatie van de geloofsbelijdenis. Dit genuanceerde beeld wordt geschetst in Verlichting in Nederland 1650-1850, onder redactie van de Leidse universiteitsdocent Jan Wim Buisma
Omdat je gelovig bent. In principe kan het zonder........geloof. Niets dat anders zegt of bewijst.quote:Op maandag 13 juni 2016 17:05 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Maak je zinnen nu eens af mongooltje. Ik begrijp er geen fuck van.
Jawel, er is namelijk geen alternatief universum waar het zonder religie is gebeurd.quote:Op maandag 13 juni 2016 17:06 schreef Jaroon het volgende:
Omdat je gelovig bent. In principe kan het zonder........geloof. Niets dat anders zegt of bewijst.
Dat zeg ik ook niet. Ik heb het namelijk helemaal niet over die waarden.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:55 schreef Molurus het volgende:
Dat had nul komma niks met 'Christelijke kernwaarden' te maken. Dat was eerder ondanks die Christelijke kernwaarden. (Tenzij we allerlei positieve kernwaarden gaan toeschrijven aan het Christendom, maar dan maken we weer exact dezelfde fout. Je hoeft geen Christen te zijn om je netjes te gedragen. 'Don't be an asshole' is geen Christelijke waarde. Dat is eer die het Christendom niet toekomt.)
Nogal wat om een argument te baseren op een enkel boekje, maar vooruit. Het punt wat daarin gemaakt wordt lijkt niet ver af te wijken van wat ik zeg. Het christendom moest zich aanpassen om om te kunnen gaan met het fenomeen van mensen die kritisch voor zichzelf denken.quote:
Als het je niets doet ben je vreemd.quote:Op maandag 13 juni 2016 17:09 schreef Zalmplaat010 het volgende:
Op de een of anderen manier doet deze aanslag mij totaal niets, het is natuurlijk verkeerd maar ik had het erger gevonden als er een hoop ontschuldige mensen in een metro zouden omkomen, of een anderen aanslag, heb het hier met familie over gehad en die vinden allemaal dat dit niet normaal is hoe ik denk.
Het zegt niets. Het christendom claimt iets waar men geen recht op heeft. Dat heet gewoon mensheid. Dat neem je mij niet af.quote:Op maandag 13 juni 2016 17:08 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Jawel, er is namelijk geen alternatief universum waar het zonder religie is gebeurd.
Nee, want je zegt dat het het tegenovergestelde is van. Dat is bullshit.quote:Op maandag 13 juni 2016 17:10 schreef Fir3fly het volgende:
Nogal wat om een argument te baseren op een enkel boekje, maar vooruit. Het punt wat daarin gemaakt wordt lijkt niet ver af te wijken van wat ik zeg. Het christendom moest zich aanpassen om om te kunnen gaan met het fenomeen van mensen die kritisch voor zichzelf denken.
Ik begrijp echt niet wat je steeds zegt.quote:Op maandag 13 juni 2016 17:12 schreef Jaroon het volgende:
Het zegt niets. Het christendom claimt iets waar men geen recht op heeft. Dat heet gewoon mensheid. Dat neem je mij niet af.
Wat is de bullshit?quote:Op maandag 13 juni 2016 17:13 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Nee, want je zegt dat het het tegenovergestelde is van. Dat is bullshit.
Dat doe ik niet. Ik zeg niet dat onze culturele erfenis bij het grofvuil moet. Ik zeg alleen dat het niet klakkeloos neergezet moet worden als exclusieve verdienste van het christendom. Het christendom heeft zonder meer goede dingen gedaan, maar het zijn dingen die vrijwel iedere cultuur doet - kunst, armen- en ziekenzorg, architectuur, etc. Die dingen zijn daarom niet minder waard, maar de invloed van het christendom daarin wordt genuanceerd.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
xquote:Op maandag 13 juni 2016 17:13 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik begrijp echt niet wat je steeds zegt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |