Het ritueel van mensenoffers was niet zo denderend, hoor...quote:Op maandag 13 juni 2016 16:21 schreef flibber het volgende:
[..]
christendom heeft vooruitgang alleen maar tegen gehouden/afgermend.
de islam gaat nog een stapje verder die hollen terug naar de steentijd.
ik heb de dan brown boeken niet gelezen.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Da Vinci was tot zijn dood een devoot katholiek en de boeken van Brown zijn inderdaad fictie. Wat is er verzonnen?
Kunst en architectuur was er ongetwijfeld ook geweest zonder het christendom. Dan hadden we geen kathedralen en Piëta's gehad, maar heel andere kunst die we net zo waardevol zouden vinden.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik noem de kathedraal van Amiens... de Kruisafname van Rubens...
Dat valt ook wel mee. De Romeinen kenden beiden al. En opnieuw: als het christendom dat niet gedaan had, waren er allicht anderen in het gat gesprongen.quote:En het was inderdaad de kerk die voor het eerst gesystematiseerde armen- en ziekenzorg in het leven riep.
Hij werd door de kerk ook beschuldigd van homoseksualiteit toch?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:24 schreef flibber het volgende:
[..]
ik heb de dan brown boeken niet gelezen.
Da vinci was alleen "gelovig" als hij weer op het randje zat.
Veel van zijn werk en onderzoek is ook vernietigd door de kerk, ook tijdens zijn leven en hij heeft geluk gehad dat hij niet vroegtijdig is komen te overlijden.
ja, en ook nu is het een vermoeden dat die het wel degelijk was.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Hij werd door de kerk ook beschuldigd van homoseksualiteit toch?
Ik vind het gemak waarmee mensen positieve dingen die Christenen in de loop der tijd hebben gedaan toeschrijven aan het Christendom ook een beetje storend.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee. De Romeinen kenden beiden al. En opnieuw: als het christendom dat niet gedaan had, waren er allicht anderen in het gat gesprongen.
Wat ik storend vindt is de wijze waarop onze hele culturele erfenis, die grotendeels gebaseerd is op het Christendom, maar bij het grof vuil wordt gezet omdat het niet past binnen het 'atheïstisch/realistisch' kader.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het gemak waarmee mensen positieve dingen die Christenen in de loop der tijd hebben gedaan toeschrijven aan het Christendom ook een beetje storend.
De verlichting is een beweging die juist tegen het geloof in ging, niet zozeer een beweging die er was dankzij het Christendom. Kortom: zonder het Christendom was er geen verlichting nodig.
Vind het wat lastig om dat snel en kort onder woorden te brengen. Ik heb recentelijk het boek ´De kunst van het vreedzaam vechten´ gelezen, en daar heb ik wel wat verrassende inzichten over het christendom en religie in het algemeen uitgehaald. Ik was in ieder geval erg verrast. Zeer interessante kost.quote:
Wat was er positief aan? Of hadden normale mensen het zelf ook kunnen doen?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het gemak waarmee mensen positieve dingen die Christenen in de loop der tijd hebben gedaan toeschrijven aan het Christendom ook een beetje storend.
De verlichting is een beweging die juist tegen het geloof in ging, niet zozeer een beweging die er was dankzij het Christendom. Kortom: zonder het Christendom was er geen verlichting nodig.
Gewoon op mensen.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ik storend vindt is de wijze waarop onze hele culturele erfenis, die grotendeels gebaseerd is op het Christendom, maar bij het grof vuil wordt gezet omdat het niet past binnen het 'atheïstisch/realistisch' kader.
Het past niet binnen het hedendaags morele kader. Dat heeft niks te maken met atheisme.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ik storend vindt is de wijze waarop onze hele culturele erfenis, die grotendeels gebaseerd is op het Christendom, maar bij het grof vuil wordt gezet omdat het niet past binnen het 'atheïstisch/realistisch' kader.
Ik denk dat je in de war bent met Galileo, die verschillende maken z´n wetenschappelijke keutels weer in heeft getrokken onder druk van de kerk.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:24 schreef flibber het volgende:
[..]
ik heb de dan brown boeken niet gelezen.
Da vinci was alleen "gelovig" als hij weer op het randje zat.
Veel van zijn werk en onderzoek is ook vernietigd door de kerk, ook tijdens zijn leven en hij heeft geluk gehad dat hij niet vroegtijdig is komen te overlijden.
De positieve zaken die Christenen graag toeschrijven aan het Christendom hadden helemaal niets met het Christendom te maken.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:43 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wat was er positief aan? Of hadden normale mensen het zelf ook kunnen doen?
Je hebt gewoon geen antwoord. En ik kan dat deels. Daar heb ik geen geloof voor nodig.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind het wat lastig om dat snel en kort onder woorden te brengen. Ik heb recentelijk het boek ´De kunst van het vreedzaam vechten´ gelezen, en daar heb ik wel wat verrassende inzichten over het christendom en religie in het algemeen uitgehaald. Ik was in ieder geval erg verrast. Zeer interessante kost.
Maar goed, in een discussie schermen met een boek dat mede-users mogelijk niet hebben gelezen, schiet natuurlijk niet op. Ik moet je dus nu even een antwoord schuldig blijven.
De Bijbel is ook fictie. Door mensen bedacht en opgeschreven, barstensvol tegenstrijdigheden en bovendien geschikt om selectief in te shoppen. Voor de Koran geldt precies hetzelfde.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Da Vinci was een godvrezende katholiek. De boeken van Dan Brown zijn fictie, beste jongen.
Klopt. En nu?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De Bijbel is ook fictie. Door mensen bedacht en opgeschreven, barstensvol tegenstrijdigheden en bovendien geschikt om selectief in te shoppen. Voor de Koran geldt precies hetzelfde.
De Verlichting is voortgekomen uit het Christendom, ondanks dat het brak met de christelijke dogma's hebben Christelijke kernwaarden de weg vrijgemaakt voor de Verlichting.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:30 schreef Molurus het volgende:
Ik heb wel een antwoord, maar dan moet ik mijn hersens even laten kraken. En aangezien ik nog even mijn werk af wil maken, moet ik je voor nu een antwoord schuldig blijven.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je hebt gewoon geen antwoord. En ik kan dat deels. Daar heb ik geen geloof voor nodig.
Wat maakt het uit, of het gaat om de beloning of de straf? Het zal voor de een de eeuwige beloning zijn, voor de ander de angst voor eeuwige straf.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Radicalen als deze worden niet gedreven door het vooruitzicht en de belofte op een paradijs, maar door angst voor het tegenovergestelde: de eeuwige brandende put.
Hoe meer dit soort zaken plaats vinden, en hoe meer fundamentalistische moslims en christenen ik hoor spreken, hoe meer ik hiervan overtuigd raak. Niet de beloning staat centraal, maar het afwenden van straf.. en dat is ook precies het manco van de islamitische en christelijke religies: die nadruk op een fysieke en mentale eeuwige straf.
Godsdiensten zonder een dogma omtrent eeuwige straf hebben wat dat betreft veel minder excessen voortgebracht: boeddhisme, hindoeïsme, jaïnisme, maar ook het Jodendom, dat zeker waar het de Thora betreft nergens melding maakt van een plek van eeuwige bestraffing. Ook in natuurgodsdiensten zie je dit nauwelijks tot niet terug.
Religie wordt op zo'n manier een gifbeker, een bron voor psychose, en verleidt angstige mensen ertoe om de grote heerser maar aan te tonen dat zij deze straf niet verdienen, daar vermoorden ze zelfs anderen voor.
De dreiging is wat fundamentalisten drijft, niet de beloning.
Dus zonder?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:50 schreef hoink581 het volgende:
[..]
De Verlichting is voortgekomen uit het Christendom, ondanks dat het brak met de christelijke dogma's hebben Christelijke kernwaarden de weg vrijgemaakt voor de Verlichting.
Om te breken met die dogma's, inderdaad.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:50 schreef hoink581 het volgende:
[..]
De Verlichting is voortgekomen uit het Christendom,
Precies.quote:ondanks dat het brak met de christelijke dogma's
Het omgekeerde, dus. Kritisch denken is het tegenovergestelde van christelijk.quote:hebben Christelijke kernwaarden de weg vrijgemaakt voor de Verlichting.
Weer geen antwoord. Mensen zonder religie kunnen iets. Religie heeft veel verpest.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb wel een antwoord, maar dan moet ik mijn hersens even laten kraken. En aangezien ik nog even mijn werk af wil maken, moet ik je voor nu een antwoord schuldig blijven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |