quote:Op donderdag 21 april 2016 19:47 schreef 2dope het volgende:
Haha. Wat een kermis.
Ik weet een goed idee voor DWDD. Laten we allemaal in stilte gaan zitten wachten tot Ali B een rap heeft geschreven over Prince.
Iphonequote:Op donderdag 21 april 2016 19:47 schreef YazooW het volgende:
Is Ali reclame aan het maken voor T-Mobile met zijn mobiel?
Autocue, lekker veiligquote:Op donderdag 21 april 2016 19:47 schreef Karina het volgende:
Matthijs is niet zo van de improvisatie.
idd doe dan morgen ff lekker een itemquote:Op donderdag 21 april 2016 19:48 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat een uitzending... hou het dan gewoon bij een mededeling en ga de normale uitzending doen
Wanorde. Gotta love it.quote:
Prince d00d is al erg, maar Ali B maakt het allemaal nog erger.quote:
Omdat ie een eerbetoon maakt?quote:Op donderdag 21 april 2016 19:50 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Prince d00d is al erg, maar Ali B maakt het allemaal nog erger.
Nee... je hebt NU de kans om te scoren... dat wil Matthijs, ... alleen jammer, het lukt niet.quote:Op donderdag 21 april 2016 19:49 schreef Badr_Harry het volgende:
[..]
idd doe dan morgen ff lekker een item
Ja echt kut. Zoals die borduurman nog even door Mathijs werd gebruikt was ook.quote:Op donderdag 21 april 2016 19:49 schreef Snowsquall het volgende:
Die andere gasten zitten gewoon voor jan lul aan tafel....
twitter:IAMDINAND twitterde op donderdag 21-04-2016 om 19:43:02Iedereen gaat. Natuurlijk. Maar Prince... Lives on, dan toch. Wat een dank. De man is fantastisch. En wat een gitarist... ❤️4U. #prince reageer retweet
Oudere nummers waren wel baas. Laatste jaren heb ik er niet veel meer van vernomen tbh.quote:Op donderdag 21 april 2016 19:50 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Prince d00d is al erg, maar Ali B maakt het allemaal nog erger.
Ik ook niet. Ik was ook geen die hard fan.quote:Op donderdag 21 april 2016 19:51 schreef Tem het volgende:
[..]
Oudere nummers waren wel baas. Laatste jaren heb ik er niet veel meer van vernomen tbh.
Als producer/schrijver heeft heel veel gedaan wat dacht je van Nothing compares to youquote:Op donderdag 21 april 2016 19:52 schreef Karina het volgende:
[..]
Dit waren ook zo een beetje alle nummers die ik ken geloof ik van hem.
Dat was vorig jaar ook al niet zoquote:Op donderdag 21 april 2016 19:53 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
Dit jaar geen Queen op de eerste positie de top 2000.
Wie dan wel? Prince lijkt me niet. Misschien Lennon weer als we weer een aanslag aan het eind van het jaar krijgen.quote:Op donderdag 21 april 2016 19:53 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
Dit jaar geen Queen op de eerste positie de top 2000.
Ah ja dat wist ik.quote:Op donderdag 21 april 2016 19:54 schreef cofox het volgende:
[..]
Als producer/schrijver heeft heel veel gedaan wat dacht je van Nothing compares to you
Beide (relatief) vroeg in het jaar overleden, zullen ongetwijfeld een paar hoge noteringen hebben, maar geen 1 en 2 lijkt me.quote:Op donderdag 21 april 2016 19:55 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
Dan David Bowie 1 en Prince op 2
Luister anders maar eens naar Sometimes it snows in april.quote:
Schijnbaar niet wat hij heeft veel bekende nummers die nog steeds op de radio gedraaidquote:
Titel komt me niet bekend voor, ik ga even luisteren.quote:Op donderdag 21 april 2016 20:06 schreef wdn het volgende:
[..]
Luister anders maar eens naar Sometimes it snows in april.
37 albums. en ik heb ze allemaal hier liggen
Plus een hele lading bootlegs
Uit mijn hoofd niet nee, maar toen je het zei dacht ik: oh ja. Ik onthoud dat soort dingen nooit joh.quote:Op donderdag 21 april 2016 20:10 schreef cofox het volgende:
[..]
Schijnbaar niet wat hij heeft veel bekende nummers die nog steeds op de radio gedraaid
worden geschreven
Is ook geen single geweest maar qua tekst 1 van de beste nummers van hem.quote:Op donderdag 21 april 2016 20:13 schreef Karina het volgende:
[..]
Titel komt me niet bekend voor, ik ga even luisteren.
[..]
Ik heb volgens mij de titel gebruikt net in een MM. Weet n9iet meer waar ben drie kwartiwer weggeweest. Kan ook op FV zijn.quote:Op donderdag 21 april 2016 20:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Is ook geen single geweest maar qua tekst 1 van de beste nummers van hem.
Van het nivo Nothing compares 2 U.
Inderdaad.quote:Op donderdag 21 april 2016 20:36 schreef tong80 het volgende:
Ik snap de kritiek niet. Eéb van de grootrste mucici of muzikanten is overleden. Dan mag het een chais worden. Ik ben nog aan yhet sjaken in m'n eigen chaos. mooie tribute van Ali B. Zo makkelijk weer door de nobody;s achter hun PC. Mooi en goed bedoeld
CNN is US, en dat is altijd herhaal-TV...met gezucht en gesteun.quote:Op donderdag 21 april 2016 20:53 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Op CNN is een presentatrice al anderhalf uur aan het kreunen, zuchten en steunen.
Ook ergerlijk.
Maar die mensen voelen zich rot en zijn dus ook maar gewoon ... mensen.
Morgen zal er wel een strakke tribute komen.
Eerst moet Matthijs uithuilen.
Nou, inderdaad. "Laat maar iemand naar beneden komen met een persbericht dan lees ik het met plezier, nou plezier, dan lees ik het voor" is geen toonbeeld van improvisatietalent idd. Die hele uitzending niet, trouwens.quote:Op donderdag 21 april 2016 19:47 schreef Karina het volgende:
Matthijs is niet zo van de improvisatie.
Dit acteert ze, net zoals ze acteert wanneer ze een kopje thee drinktquote:
Als je weet dat je niet kunt improviseren, houd het dan bij het bericht en desnoods op het eind van het programma een clip (of zo). Dit was gewoon een rommeltje.quote:Op donderdag 21 april 2016 21:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. "Laat maar iemand naar beneden komen met een persbericht dan lees ik het met plezier, nou plezier, dan lees ik het voor" is geen toonbeeld van improvisatietalent idd. Die hele uitzending niet, trouwens.
Hoefde niet in te loggen, ze strooien weer met gratis artikelen cadeau.quote:Op vrijdag 22 april 2016 00:03 schreef Arcee het volgende:
Alleen voor Volkskrant-abo's: Vlaggeschip DWDD delft met dood Prince het onderspit
En deze weten heel veel mensen ook niet:quote:Op donderdag 21 april 2016 19:54 schreef cofox het volgende:
[..]
Als producer/schrijver heeft heel veel gedaan wat dacht je van Nothing compares to you
quote:Vrijdag staat de hele uitzending in het teken van de Verkiezing van het Belangrijkste Boek van Nederland.
Bah, weer Reve Mulisch en Zwagermanquote:Op vrijdag 22 april 2016 12:08 schreef BobW het volgende:
rijdag staat de hele uitzending in het teken van de Verkiezing van het Belangrijkste Boek van Nederland.
Weet je nog toen Derksen ooit zei dat Halina Reijn alles acteert.quote:Op donderdag 21 april 2016 21:02 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Wat een heftig nieuws
dat klonk echt raar
Ze moeten zich wel goed kunnen voorbereiden. De unieke talenten hebben het niet van hun parate kennis.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:39 schreef DeeBee het volgende:
Haha, de unieke talenten schitterden gisteren zoals nooit tevoren inderdaad. Wat een farce.
Ik zou eerder zeggen dat ze het zichzelf lastig maaktenquote:Op vrijdag 22 april 2016 15:31 schreef potjecreme het volgende:
DWDD had het ook lastig omdat geen van de gasten wat met Prince had.
Als je kromme tenen wil dan wel.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:01 schreef monkyyy het volgende:
Is de show van gister het terugkijken waard?
Matthijs.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:14 schreef KingRoland het volgende:
Boeken?zijn deze mensen dom ofzo. Wie leest er nou tegenwoordig boeken? BOEKEN?
Ik denk dat na de uitzending van gisteren 3/4 is gekapt met dwdd te kijkenquote:Op vrijdag 22 april 2016 19:36 schreef Joezi het volgende:
Goh rustig hier, blijkt maar weer hoe weinig belezen mensen fok teltDat verklaart een hoop.
Oh gister gemist, kijk alleen als het over literatuur gaat.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:37 schreef Badr_Harry het volgende:
[..]
Ik denk dat na de uitzending van gisteren 3/4 is gekapt met dwdd te kijken
De heer van Egmond met zijn onliteraire pulp doel jij op denk ikquote:Op vrijdag 22 april 2016 19:44 schreef Van_Poppel het volgende:
Gijp zou in dit rijtje niet misstaan.
Die dus ja. Gijp is zijn meesterwerk.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:46 schreef Joezi het volgende:
[..]
De heer van Egmond met zijn onliteraire pulp doel jij op denk ik
Laat Tommy Wieringa het maar niet horenquote:Op vrijdag 22 april 2016 19:44 schreef Van_Poppel het volgende:
Gijp zou in dit rijtje niet misstaan.
Heb m nog gelezen ookquote:Op vrijdag 22 april 2016 19:47 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Die dus ja. Gijp is zijn meesterwerk.
De mensen die boeken lezen, zoals Matthijs vinden dat dat moet, dat je dom bent als je het niet doet.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:14 schreef KingRoland het volgende:
Boeken?zijn deze mensen dom ofzo. Wie leest er nou tegenwoordig boeken? BOEKEN?
Ik kijk zelden tot nooit dwdd, mar doe van gisteren ga ik wel even terugkijken denk ikquote:Op vrijdag 22 april 2016 21:39 schreef sjappiehunter het volgende:
Zo'n uitzending alleen maar over boeken moet toch wel killing zijn voor kijkcijfers?
Valt behoorlijk mee, gewoon 1.1 miljoen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 21:39 schreef sjappiehunter het volgende:
Zo'n uitzending alleen maar over boeken moet toch wel killing zijn voor kijkcijfers?
Je hebt een zwaar leven denk ik zo.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:28 schreef Joezi het volgende:
Annie MG Smiet --> saaie suffe schrijfster
Ik moet de hele week nog terugkijken. Ziek in bed. Gelukkig is iedereen volwaardig negatief. Dan zijn het de beste uitzendingen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:38 schreef Joezi het volgende:
[..]
Oh gister gemist, kijk alleen als het over literatuur gaat.
Büch.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:38 schreef TLC het volgende:
Ik mis die afleveringen van De wereld van Boudewijn Buch met dat prachtige piano intro
quote:
Je weet niet meer wat zijn voornaam is. Dat doe ik dan ook zo. Misplaatst hedonisme. Michel van Egmond is een begenadigd schrijver.quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:46 schreef Joezi het volgende:
[..]
De heer van Egmond met zijn onliteraire pulp doel jij op denk ik
Magnum Epos. Maar niet tippen aan Nico Scheepmaker en mijn buurman.....quote:Op vrijdag 22 april 2016 19:47 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Die dus ja. Gijp is zijn meesterwerk.
Dan moet het wel briljant zijn geweest.quote:
Wat bedoel je nou? Dus jij wilt zeggen als ik ergens naar kijkt op tv en ik vind het niks !! Dat ' t briljant is ! Nou nee ik heb niet gekeken omdat het niks is.quote:
Van Opzeeland was ook bekend van de cycli Sportfotojaarboek en Koningen van de bokssport.quote:Op zaterdag 23 april 2016 11:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
Magnum Epos. Maar niet tippen aan Nico Scheepmaker en mijn buurman.....
Dat woont zomaar tegenover je. M'n overbuurman in de Koningstraat........
Eén van de beste en grootste sportjournalisten van Nederland ooit.
Ik deed in 1997 mee met een voetbalkwis op TV, bij de KRO. Had als specialiteit Gerald Vanenburg. Aangebeld, en gevraagd of ie artikelen had. Wat heet ? Hele boeken en zelf geschreven verhalen. Ik verdronk in z'n boekenkasten. Eric van der Aa en Chris van Brakel kunnen als buurmannen denk ik beamen dat het een inspirerende en bijzondere man is.
De legendarische opmerking Voetbal is oorlog is niet door Rinus Michels verzonnen, maar door sportjournalist Ed van Opzeeland. Ed van Opzeeland is inmiddels 85. Deze journalist heeft nog veel meer sporen achtergelaten in de sport, zoals de naam Studio Sport.
Heeft Rinus Michels nu wel of niet de uitdrukking Voetbal is oorlog zelf verzonnen? Ewoud Sanders zocht dat eens uit voor het NRC Handelsblad. Sanders merkte toen op dat Michels op 10 maart 1971 sprak met John le Noble van het Algemeen Dagblad. Hierin zei de trainer: “Topvoetbal is zoiets als oorlog. Wie netjes blijft, is verloren.” Niet helemaal letterlijk dus, maar dit zou wel het begin zijn van de gevleugelde uitdrukking Voetbal is oorlog.
Maar naar eigen zeggen was Ed van Opzeeland degene, die deze uitdrukking heeft verzonnen, en in verband heeft gebracht met Michels! Op 5 september 2005 had Van Opzeeland een lang gesprek met Henri van der Steen in het Brabants Dagblad. Van Opzeeland zei toen:
“Ik werkte voor de wekelijkse uitgave van Revue. Na die sensationele wedstrijden tegen Liverpool in 1966 heb ik Michels geïnterviewd. Bij het uitwerken van dat interview zocht ik nog een mooi slot. Toen bedacht ik dat. Nee, Michels heeft dat nooit gezegd, hij had het wel kúnnen zeggen. Hij heeft het later trouwens zelf overgenomen.”
Met andere woorden: Van Opzeeland is geestelijk vader van één van de beroemdste voetbaluitspraken. Daarnaast is Voetbal is oorlog niet in 1971 verzonnen, maar al in 1966.
Deze Ed van Opzeeland debuteerde in 1952 op de sportredactie van Het Parool en was later werkzaam bij onder meer Het Vrije Volk, VNU en De Telegraaf Tijdschriftengroep. Verder is hij de bedenker van de naam Studio Sport en verleende langdurig medewerking aan het programma.
Ook schreef hij talrijke boeken, zoals Koningen van de bokssport, Koud vuur en onlangs de biografie Ben Bril, Davidster als ereteken. Tevens is hij de bedenker en maker van de REVU-schaatsspecials, die verschenen in het tijdperk van Ard en Keessie.
Ed van Opzeeland is een gewaardeerd collega. Guus van Holland (vroeger de Volkskrant, nu NRC) zegt over hem:
"Wij kennen elkaar van het ijshockey van een jaar of dertig geleden, toen dat in Nederland op hoog niveau werd gespeeld. Hij had in 1981 het boek Koud Vuur geschreven over ijshockey. Ik pakte dat boek er in die tijd altijd bij.
Hij heeft het ijshockey groot gemaakt in Nederland, samen met Frans Henrichs. Die twee moet je in een adem noemen. Ed was ook van de voetbaljaarboeken over de Europa Cup. Die moest je hebben om alles te weten, en alles terug te kunnen vinden.
Toen ik Ed leerde kennen, werkte ik voor de linkse Volkskrant. Hij zat toen juist bij de rechtse media als De Telegraaf. Ed vond alles geweldig, waar wij toen veel kritischer waren. Tenslotte was Ben de Graaf mijn chef, die nooit complimenten gaf.
Ed schreef ook anders dan wij: heel beeldend, soms wat gezwollen. Dat maakt zijn verhalen wel heel meeslepend om te lezen, maar in de jaren zeventig was dat eigenlijk ouderwets, not-done. Die manier van schrijven komt nu echter weer terug, waardoor Eds manier van schrijven weer aansluit bij de huidige tijd."
Ed van Opzeeland was ook de enige Nederlander bij de eerste finale om de Europa Cup voor landskampioenen. Van Opzeeland tegen Henri van der Steen: "En bij de tweede, zelfs bij de derde finale was ik volgens mij de enige.”
Van Opzeeland ging toen op eigen houtje naar die wedstrijden. "Ik werkte bij Het Parool, maar mijn chef, Rien Bal, hield alles over dat nieuwerwetse gedoe uit de krant, die moest er niks van hebben, kon het ook niet zo goed verkroppen als iemand moderne ideeën had. En ik vond het prachtig, die Europa Cup, vanaf de eerste dag.”
Al snel werd de Europa Cup een hit. Dat bracht de Geïllustreerde Pers op het idee Van Opzeeland weg te kapen bij Het Parool en hem de sector sporttijdschriften te laten opzetten. Dat bleek een goede zet.
Volgens Het Brabants Dagblad kwamen beide partijen met een briljant plan. Van Opzeeland bedacht namelijk het jaarlijkse Europa Cup-boek, dat door de uitgeverij met overweldigend succes werd uitgevent.
Van Opzeeland: "Dat gebeurde in die dagen nog huis-aan-huis - vooral de Margriet was op die manier een enorm succes. Voor de kinderen was er elk jaar een paasboek en een kerstboek, maar de huisvrouwen konden ook breipatronen kopen. En voor hun man dus ook een Europa Cup-boek. En dat deden ze, als alibi om voor zichzelf zo’n boekje met breipatronen aan te schaffen. Het eerste Europa Cup-boek, in 1962, verkocht op die manier 750.000 exemplaren. Later maakten we er drie per jaar.”
Ed en Guus.
Ze gingen naar Benfica-Feyenoord. Het Legioen liet zich daar zien en horen. Duizenden Feyenoord-fans togen naar Lissabon met de schepen De Grote Beer en De Waterman.
Van Opzeeland is op zijn tachtigste nog steeds actief. In het laatste nummer van Achilles schreef hij een meeslepend verhaal over de catcher in het honkbal. Zoals Van Holland al zei: heel beeldend, met gezwollen taal.
Ik spreek hem nog wel eens op straat. Mooie gesprekken. Hoewel ie een beetje afscheid geeft genomen van het huidige voetbal wegens de commercie en financiële belangen. Hij is inmiddels 85. Misschien een beetje vergeten. Iemand die 'Voetbal is oorlog' en 'Studio Sport' heeft bedacht, en als enige Nederlandse journalist bij de eerste drie EC-1 finales aanwezig was, mag wel even in het zonnetje.
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAtwitter:dwdd twitterde op maandag 25-04-2016 om 16:26:46#DWDD: @maximhartman is te gast over zijn boek 'De Nationale Vrouwenspotgids' -> https://t.co/ZuzepVVmzH https://t.co/UUWkym9Rfq reageer retweet
kom je uit Rotterdam?quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:25 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Wat bedoel je nou? Dus jij wilt zeggen als ik ergens naar kijkt op tv en ik vind het niks !! Dat ' t briljant is ! Nou nee ik heb niet gekeken omdat het niks is.
quote:Op maandag 25 april 2016 18:09 schreef Cee het volgende:
[..]
Verdomme Shamone, je bent wel op dreef vandaag.
Het zou dan ook gek zijn als hij ergens nog slechter in is dan SV presenterenquote:Op maandag 25 april 2016 19:07 schreef Bolasie het volgende:
Dit kan Tom veel beter dan SV presenteren
Ja hoor, altijdquote:Op maandag 25 april 2016 19:09 schreef Tagliano het volgende:
[..]
Kijk je straks gezellig mee naar de taalquiz?
Heeft Matthijs nog geen motortje?quote:Op maandag 25 april 2016 19:13 schreef Mani89 het volgende:
Matthijs wil weten hoe hard hij moet fietsen.
Heb je haar weleens horen praten danquote:
Dat gevoel hebben wij bij jou nou ook wel eensquote:Op maandag 25 april 2016 19:15 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Tering, dat mens ratelt maar door.
Lekker boeiend. Die achterlijke Turken moeten gewoon stoppen met hun Stasi-praktijken.quote:Op maandag 25 april 2016 19:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Heb je haar weleens horen praten dan
Doe mij maar flauwekul.quote:
Wie ben jij dan?quote:Op maandag 25 april 2016 19:16 schreef Tagliano het volgende:
[..]
Dat gevoel hebben wij bij jou nou ook wel eens
Heb haar niet geneukt, dus weet niet.quote:Op maandag 25 april 2016 19:17 schreef DrDentz het volgende:
Maar is Ebru Umar nu een kankerhoer ja of nee?
Nee gewoon een hoer.quote:Op maandag 25 april 2016 19:17 schreef DrDentz het volgende:
Lijkt mij niet.quote:Op maandag 25 april 2016 19:17 schreef DrDentz het volgende:
Gebashed door de man die Marsman in Oranje wil, dat moet je wel serieus nemen jaquote:Op maandag 25 april 2016 19:18 schreef Bolasie het volgende:
[..]
OOOOOOOOOOOOO
TAGLIANO DOET VANAVOND GEEN OOG DICHT!
quote:Op maandag 25 april 2016 19:19 schreef Tagliano het volgende:
[..]
Gebashed door de man die Marsman in Oranje wil, dat moet je wel serieus nemen ja
quote:
quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:52 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Overigens geen Marsman in de voorselectie van Oranje.![]()
Van Gaal.![]()
![]()
Ik dacht dat dat de enige post was, maar hij meent het blijkbaar ook nog. Wauw.quote:
Een dooie schrijver.quote:
Is toch mooi manquote:Op maandag 25 april 2016 19:25 schreef Bolasie het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat de enige post was, maar hij meent het blijkbaar ook nog. Wauw.
Kuttoneel!quote:
Het stuk op zich wel, jammer dat deze acteurs het verkrachtenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |