quote:Een moslimjuf die opeens heeft besloten dat ze haar hoofddoek weer op wil, heeft voor ophef gezorgd een basisschool in Laren. Ook al hebben ouders (grote) moeite met het besluit, de school respecteert haar keuze.
Enkele weken geleden besloot juf Fatima van groep 7 van De Gooische School in Laren dat ze haar hoofddoek weer op wilde. Juf Fatima werkte al meerdere jaren op de school, en droeg voor die tijd geen hoofddoek.
Brief rondgestuurd
Haar plotselinge besluit is daarom uitvoerig met de schooldirectie van de Gooische school besproken, vertelt schooldirecteur Mirjam Ouderdorp aan RTL Nieuws. Omdat de school de gevoeligheid van de beslissing van de juf wel voelde, kregen alle ouders een brief waarin het besluit van de juf stond toegelicht. Sommige ouders hadden (grote) moeite dat hun kinderen les kregen van een juf met hoofddoek.
POLL: Wat zou jij ervan vinden als jouw kind een juf krijgt met een hoofddoek
De school vraagt de ouders in de brief respect te hebben voor haar keuze: 'De Gooische School is een openbare school. Directie, bestuur en medezeggenschapsraad respecteren vanzelfsprekend haar keuze.'
Verder staat in de brief dat de school de impact van haar besluit begrijpt. Wel zijn er duidelijke afspraken gemaakt tussen de juf en schooldirectie over het dragen van de hoofddoek. Zo mag de juf kinderen niet gaan overhalen ook een hoofddoek te dragen.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)phef-op-school-laren
quote:VRIJHEID , 4 EN 5 MEI!
Schandalig dit
Jij denkt dat het de kinderen niet opvalt dat de juf opeens een doek om haar hoofd heeft gebonden en dat ze daar geen vragen over hebben?quote:
Dat gaat gewoon te ver wat je nu zegt.quote:Op zondag 10 april 2016 13:05 schreef Woelwater het volgende:
Maar goed, mevrouw had zich dus netjes aangepast aan de Nederlandse cultuur en kiest er nu vrijwillig voor om onaangepast gedrag te gaan vertonen. Jammer dat ze liever gezien wordt als de "typische allochtoon" dan als Nederlandse.
Welnee, staat ze achter me in de rij bij de supermarkt met maar 1 product en zonder hoofddoek zal ik vragen of ze even voor wilt gaan als ik een volle kar heb. Heeft ze een hoofddoek om dan zal ik denken "waarschijnlijk verstaat ze me niet eens" of "ze mag niet met mannen praten van haar geloof" en laat ik het maar.. Al met al kiest ze er nu zelf voor om bepaalde vooroordelen en afstandelijkheid over zich af te roepen.quote:Op zondag 10 april 2016 13:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat gaat gewoon te ver wat je nu zegt.
Die vooroordelen zijn toch echt vooral jouw probleem, niet die van haar.quote:Op zondag 10 april 2016 13:26 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Welnee, staat ze achter me in de rij bij de supermarkt met maar 1 product en zonder hoofddoek zal ik vragen of ze even voor wilt gaan als ik een volle kar heb. Heeft ze een hoofddoek om dan zal ik denken "waarschijnlijk verstaat ze me niet eens" of "ze mag niet met mannen praten van haar geloof" en laat ik het maar.. Al met al kiest ze er nu zelf voor om bepaalde vooroordelen en afstandelijkheid over zich af te roepen.
Ze is nu niet meer een van "ons" maar een van "hun".
dit serieus zo aanpakkenquote:Op zondag 10 april 2016 13:26 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Welnee, staat ze achter me in de rij bij de supermarkt met maar 1 product en zonder hoofddoek zal ik vragen of ze even voor wilt gaan als ik een volle kar heb. Heeft ze een hoofddoek om dan zal ik denken "waarschijnlijk verstaat ze me niet eens" of "ze mag niet met mannen praten van haar geloof" en laat ik het maar.. Al met al kiest ze er nu zelf voor om bepaalde vooroordelen en afstandelijkheid over zich af te roepen.
Wat een raar verhaal. Dit is geen topic om je onderbuik te laten zien.quote:Op zondag 10 april 2016 13:26 schreef Woelwater het volgende:
[..]
zoals een hakenkruisquote:Op zondag 10 april 2016 13:25 schreef paddy het volgende:
Neem aan dat het bestuur van deze school er geen problemen mee heeft dat andere leraren ook symbolen van hun overtuigingen mogen dragen of toonbaar mogen maken?
Dat blijkt wel ja, vandaar onaangepast gedrag.. En dan vallen mijn vooroordelen nog mee, er zullen ook mensen zijn die denken dat ze een bomgordel draagt onder haar jas.quote:Op zondag 10 april 2016 13:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die vooroordelen zijn toch echt vooral jouw probleem, niet die van haar.
hilarischquote:Op zondag 10 april 2016 13:34 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat blijkt wel ja, vandaar onaangepast gedrag.. En dan vallen mijn vooroordelen nog mee, er zullen ook mensen zijn die denken dat ze een bomgordel draagt onder haar jas.
Gebruik maken van caps, foto's , smiley'squote:Oprotten naar landen waar dat wel mag. Zoals Nederland dus. Wat een gompie zeg![]()
Uiteraard zal een leraar die zich ondertatoeëert met duivels en skulls om zijn visie uit te dragen ook met fluwelen handschoenen aangepakt worden. Het bestuur zal de ouders in een brief informeren over de doodscultus die deze leraar aanhangt en begrip vragen voor zijn behoefte om satansymboliek te visualiseren voor de kinderen als onderdeel van zijn levensbeschouwing.quote:Op zondag 10 april 2016 13:25 schreef paddy het volgende:
Wat mij betreft laat een lerares zich er helemaal onder tatoeëren omdat ze een visie willen uitdragen. Leg het de kinderen uit. Die hebben minder problemen met veranderingen dan volwassenen hoor.
Neem aan dat het bestuur van deze school er geen problemen mee heeft dat andere leraren ook symbolen van hun overtuigingen mogen dragen of toonbaar mogen maken?
Zou wel veel IS-punten opleveren een dikke boem van de juf tijdens de lenteviering.quote:Op zondag 10 april 2016 13:34 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat blijkt wel ja, vandaar onaangepast gedrag.. En dan vallen mijn vooroordelen nog mee, er zullen ook mensen zijn die denken dat ze een bomgordel draagt onder haar jas.
Het valt niet mee. Je zegt gewoon wat raars.quote:Op zondag 10 april 2016 13:34 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Niet veel raarder dan je haar bedekken omdat mannen je anders misschien wel eens leuk zouden kunnen vinden. Waarom zou je zo iemand überhaupt nog aanspreken dan.quote:Op zondag 10 april 2016 13:42 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het valt niet mee. Je zegt gewoon wat raars.
Zo te lezen heb je je er echt in verdieptquote:Op zondag 10 april 2016 13:46 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Niet veel raarder dan je haar bedekken omdat mannen je anders misschien wel eens leuk zouden kunnen vinden. Waarom zou je zo iemand überhaupt nog aanspreken dan.
Omdat het gewoon een mens is.quote:Op zondag 10 april 2016 13:46 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Niet veel raarder dan je haar bedekken omdat mannen je anders misschien wel eens leuk zouden kunnen vinden. Waarom zou je zo iemand überhaupt nog aanspreken dan.
Misschien dat overal dan wel alle boems ophouden en iedereen weer met elkaar kan dansen, wat een vreugde zou dat zijnquote:Op zondag 10 april 2016 13:41 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Zou wel veel IS-punten opleveren een dikke boem van de juf tijdens de lenteviering.
Spreek jij dan mensen aan in de supermarkt? Ik niet.quote:Op zondag 10 april 2016 13:41 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Zou wel veel IS-punten opleveren een dikke boem van de juf tijdens de lenteviering.
Is er nog een andere reden dan om zo'n doek te dragen volgens de koran?quote:Op zondag 10 april 2016 13:47 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zo te lezen heb je je er echt in verdiept
Nooit. Ik tuf voor hun stalpoten op de grond. Tfoe.quote:Op zondag 10 april 2016 13:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Spreek jij dan mensen aan in de supermarkt? Ik niet.
Geen idee, niet in verdiept, blind haten was makkelijkerquote:Op zondag 10 april 2016 13:50 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Is er nog een andere reden dan om zo'n doek te dragen volgens de koran?
Ik weet niet wat je zegt. Kom je uit het buitenland?quote:Op zondag 10 april 2016 13:50 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Nooit. Ik tuf voor hun stalpoten op de grond. Tfoe.
Het is geen kwestie van haten, meer "ieder zijn eigen wereld". Het feit blijft dat zo'n hoofddoek een bepaalde afstand creëert. Het laten zien dat je bij een groep hoort die zich het liefst zo min mogelijk aanpast.quote:Op zondag 10 april 2016 13:51 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Geen idee, niet in verdiept, blind haten was makkelijker
Maar je komt wel aan met zo'n vb en verhaal. Hoe denk je over Aziaten? Dus de mensen met spleetogen?quote:Op zondag 10 april 2016 13:56 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van haten, meer "ieder zijn eigen wereld". Het feit blijft dat zo'n hoofddoek een bepaalde afstand creëert. Het laten zien dat je bij een groep hoort die zich het liefst zo min mogelijk aanpast.
Jij bent de enige die een bepaalde afstand kan creëren. En dat doe je dan ook, in je hoofd.quote:Op zondag 10 april 2016 13:56 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van haten, meer "ieder zijn eigen wereld". Het feit blijft dat zo'n hoofddoek een bepaalde afstand creëert. Het laten zien dat je bij een groep hoort die zich het liefst zo min mogelijk aanpast.
Zolang ze mijn bestelling verstaan heb ik er geen problemen mee, verder kom ik ze niet zo vaak tegen.quote:Op zondag 10 april 2016 13:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar je komt wel aan met zo'n vb en verhaal. Hoe denk je over Aziaten? Dus de mensen met spleetogen?
Maar jouw Nederlands is niet echt goed. Men begrijpt je wel?quote:Op zondag 10 april 2016 13:59 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Zolang ze mijn bestelling verstaan heb ik er geen problemen mee, verder kom ik ze niet zo vaak tegen.
Denk dat er meer hoofddoekjes rondlopen die moeite hebben om mij te verstaan dan Aziaten.quote:Op zondag 10 april 2016 14:01 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar jouw Nederlands is niet echt goed. Men begrijpt je wel?
Ik denk dat de discussie ergens anders over gaat.quote:Op zondag 10 april 2016 14:06 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Denk dat er meer hoofddoekjes rondlopen die moeite hebben om mij te verstaan dan Aziaten.
Precies, alle kinderen met Superman-shirts direct terug naar huis.quote:Op zondag 10 april 2016 14:11 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Religieuze uitingen horen niet thuis in de klas. Hoofddoek af dus. In haar vrije tijd mag ze die dragen.
Want dat is een religie? En het gaat hier over een lerares. We hebben het niet over een kind dat met hoofddoek nar school komt.quote:Op zondag 10 april 2016 14:13 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Precies, alle kinderen met Superman-shirts direct terug naar huis.
Iedereen weet dat Superman = Jesus.quote:Op zondag 10 april 2016 14:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Want dat is een religie? En het gaat hier over een lerares. We hebben het niet over een kind dat met hoofddoek nar school komt.
Ik ken hem niet echt.quote:Op zondag 10 april 2016 14:18 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Iedereen weet dat Superman = Jesus.
Als religie de deur wordt gewezen kan Superman niet achterblijven. Vieze Kal-El en z'n malle fratsen.
Jazeker wel, zo zwart wit is het precies wel....quote:
Deze vergelijking snap ik niet.quote:Op zondag 10 april 2016 14:13 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Precies, alle kinderen met Superman-shirts direct terug naar huis.
Ketting met kruisje ook dan?quote:Op zondag 10 april 2016 14:11 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Religieuze uitingen horen niet thuis in de klas. Hoofddoek af dus. In haar vrije tijd mag ze die dragen.
Laat ze, kan een goeie aanleiding zijn voor een gesprek over verschillen in de wereld etc.quote:Op zondag 10 april 2016 13:12 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Jij denkt dat het de kinderen niet opvalt dat de juf opeens een doek om haar hoofd heeft gebonden en dat ze daar geen vragen over hebben?
Onzin, zolang je er niemand mee lastig valt mag je van mij je gang gaan.quote:Op zondag 10 april 2016 14:11 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Heeft Geert al een tweet gestuurd?quote:
quote:Op zondag 10 april 2016 14:54 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Uit protest kinderen met dit t-shirt naar school sturen:
[ afbeelding ]
Wat is daar problematisch aan danquote:
[ afbeelding ]
Elke uiting van religie, voorkeur of andere levenswijze moet ten slotte verboden worden. Allemaal dezelfde kleding en kapsel, zonder uitzondering.quote:Op zondag 10 april 2016 14:57 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Wat is daar problematisch aan dan
Hoe bepaal je de grens tussen mode-uiting en een religieuze uiting dan? En waarom mag een religieuze uiting niet en andere persoonlijke uitingen wel?quote:
Allemaal een kim jong un kapsel net als in Noord-Korea.quote:Op zondag 10 april 2016 14:58 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Elke uiting van religie, voorkeur of andere levenswijze moet ten slotte verboden worden. Allemaal dezelfde kleding en kapsel, zonder uitzondering.
Dat zou voor vele mensen het ideaal beeld zijnquote:Op zondag 10 april 2016 14:59 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Allemaal een kim jong un kapsel net als in Noord-Korea.
Daar zou ik meer moeite mee hebben dan met een religieuze uiting als een hoofddoekje of kruisje. Dat zou die persoon van mij nog steeds helemaal zelf mogen weten, maar ik zou me wel even achter de oren krabben.quote:Op zondag 10 april 2016 14:59 schreef Chai het volgende:
[..]
Hoe bepaal je de grens tussen mode-uiting en een religieuze uiting dan? En waarom mag een religieuze uiting niet en andere persoonlijke uitingen wel?
Elke dag in een Che Guevara t-shirt voor de klas staan mag wel?
[ afbeelding ]
Waarom ? Waarom mag een religieuze uiting wel maar een politieke niet ?quote:Op zondag 10 april 2016 15:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Daar zou ik meer moeite mee hebben dan met een religieuze uiting als een hoofddoekje of kruisje. Dat zou die persoon van mij nog steeds helemaal zelf mogen weten, maar ik zou me wel even achter de oren krabben.
Waarom lees je mijn post niet?quote:Op zondag 10 april 2016 15:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waarom ? Waarom mag een religieuze uiting wel maar een politieke niet ?
WMB mag het allemaal en houden we eens op met de speciale behandeling van religie.
quote:Dat zou die persoon van mij nog steeds helemaal zelf mogen weten.
Dat dus. Zolang het voldoet aan de grenzen van het fatsoen mag van mij alles.quote:Op zondag 10 april 2016 15:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
WMB mag het allemaal en houden we eens op met de speciale behandeling van religie.
Laatst regende het en toen heb ik een bejaarde met zo'n aftands plastic hoofddoekje voorgelaten.quote:Op zondag 10 april 2016 13:26 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat is een gevoelsmatig iets voor hem, zit niet per se logica achter.quote:Op zondag 10 april 2016 15:08 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar je maakt toch een onderscheid. Waarom ?
Goede vraag. Daar ga ik nu tijdens mijn toiletbezoek eventjes over nadenken, en dan kom ik er op terug.quote:Op zondag 10 april 2016 15:08 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Goede post.quote:Op zondag 10 april 2016 15:09 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat is een gevoelsmatig iets voor hem, zit niet per se logica achter.
Hij laat zich er niet door leiden, dus dan maakt het toch ook niet uit?
Voor mijn gevoel staat een symbool dat uiting geeft aan iemands geloof, verder weg van de wreedheden die in de naam van datzelfde geloof gepleegd zijn, dan een t-shirt met een afbeelding van de persoon die zelf toch vrij rechtstreeks verantwoordelijk was voor gepleegde wreedheden.quote:Op zondag 10 april 2016 15:08 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Euhm... Je bent je ervan bewust dat dit juist zo'n land is waar dat wel mag? Dat dat 1 van de dingen is die dit land zo mooi maakt?quote:Religie uit je thuis of in de moskee of kerk. Niet in openbare ruimtes.
En if you don't like it dan rot je op naar landen waar dat wel mag.
Heel simpel. Slotje
Zo'n shirt met de harses van Che erop, staat vooral erg slonzig. Dat moet je niet willen.quote:Op zondag 10 april 2016 15:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik denk vooral dat dat geen enkel probleem is. Dan vertel je je kind dat mensen anders kunnen denken en zich kunnen bedenken.quote:Op zondag 10 april 2016 13:12 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Jij denkt dat het de kinderen niet opvalt dat de juf opeens een doek om haar hoofd heeft gebonden en dat ze daar geen vragen over hebben?
Ghehe. En dat eigenlijk ook wel ja ..quote:Op zondag 10 april 2016 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zo'n shirt met de harses van Che erop, staat vooral erg slonzig. Dat moet je niet willen.
Omdat ze daarvoor gekozen heeft.quote:Op zondag 10 april 2016 16:13 schreef Lavenderr het volgende:
Wel vraag ik me af waarom de vrouw ineens toch een hoofddoek is gaan dragen naar haar werk.
Waarom niet ? Schoonmaken moet je ook lerenquote:Op zondag 10 april 2016 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zo'n shirt met de harses van Che erop, staat vooral erg slonzig. Dat moet je niet willen.
Stiekem toch best knap (en verdrietig) dat Wilders het voor elkaar heeft gekregen dat dit topic al aan deel 3 bezig is en er wordt gesproken over dat er met de betreffende juffrouw gepraat moet worden. Als iemand een hoofddoek wil dragen moet ze dat vooral zelf weten, zo spannend is het allemaal niet.quote:Op zondag 10 april 2016 14:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]En gewoon eens normaal met die vrouw gaan praten is niet aan de orde zeker?
Goede vergelijking ja.quote:Op zondag 10 april 2016 13:38 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Uiteraard zal een leraar die zich ondertatoeëert met duivels en skulls om zijn visie uit te dragen ook met fluwelen handschoenen aangepakt worden. Het bestuur zal de ouders in een brief informeren over de doodscultus die deze leraar aanhangt en begrip vragen voor zijn behoefte om satansymboliek te visualiseren voor de kinderen als onderdeel van zijn levensbeschouwing.
Is toch gewoon zo. Met tattoos heb je blijkbaar geen verweer meer ofzk.quote:
quote:Op zondag 10 april 2016 16:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Is toch gewoon zo. Met tattoos heb je blijkbaar geen verweer meer ofzk.
Sorry. Auto correctquote:
Een hoofddoek is geen normaal verschijnsel. Het is een symbool van vrouwenonderdrukking en is discriminerend naar alle mannen toe.quote:Op zondag 10 april 2016 16:13 schreef Lavenderr het volgende:
Veel ophef over iets wat tegenwoordig toch een heel normaal verschijnsel is. Een hoofddoek. Daar schrikken die kinderen echt niet van hoor.
Wel vraag ik me af waarom de vrouw ineens toch een hoofddoek is gaan dragen naar haar werk.
Ik vind tattoo's niet representatief. Althans, het ligt aan de soort tattoo, maar dat is erg arbitrair, daarom is het makkelijker om in voorschriften te verlangen dat ze niet zichtbaar zijn.quote:Op zondag 10 april 2016 16:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sorry. Auto correct
Ik vind dat iemand met een hoofddoek gewoon les zou moeten kunnen geven. Ik heb alleen het idee dat die privilege niet geldt voor mensen met tattoos. En dan praat ik niet over mensen die hun hele gezicht onder gekalkt hebben.
Er zijn dus ook een heleboel mensen zijn die dat over hoofddoeken denken.quote:Op zondag 10 april 2016 16:57 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik vind tattoo's niet representatief. Althans, het ligt aan de soort tattoo, maar dat is erg arbitrair, daarom is het makkelijker om in voorschriften te verlangen dat ze niet zichtbaar zijn.
Wat een enorme klets.quote:Op zondag 10 april 2016 16:56 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Een hoofddoek is geen normaal verschijnsel. Het is een symbool van vrouwenonderdrukking en is discriminerend naar alle mannen toe.
Waar bemoei jij je meequote:Op zondag 10 april 2016 17:00 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zondag 10 april 2016 12:55 schreef Chai het volgende:
Sommige ouders hadden (grote) moeite dat hun kinderen les kregen van een juf met hoofddoek [\quote]
Juf heeft dus al jaren een hoofddoek gedragen, besluit deze niet meer te dragen en als ze dan naar een bepaalde periode besluit deze toch weer om te doen dan gaan we moeilijk lopen doen, alsof een juf met hoofddoek in een keer niet meer in staat is om les te geven en alle kinderen
( meisjes) wil bekeren om ook een hoofddoek te dragen.
Diep triest weer, dit laat weer eens zien hoe intolerant we zijn in Nederland.
.
En met "ons" bedoel je domme angstige tokkies?quote:Op zondag 10 april 2016 13:26 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Pardon, ik geef mijn menig maar als jij daar niet mee om kan gaan, is dat jou probleem.quote:
Tuurlijk, want geen contact willen hebben met iemand die zich openlijk distantieert van de Nederlandse samenleving heeft alles met angst te makenquote:Op zondag 10 april 2016 17:10 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En met "ons" bedoel je domme angstige tokkies?
Inderdaad. Die zijn gewoon bang voor backfire en die dekken zich op deze manier in.quote:Op zondag 10 april 2016 16:44 schreef Hochwinter het volgende:
Wel absurd trouwens dat de school de ouders daar een brief over stuurt? Dit is toch 0,0 relevant voor het uitoefenen van haar vak als leerkracht?
Op het voortgezet onderwijs had ik iig gewoon docenten met tattoo's.quote:Op zondag 10 april 2016 16:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sorry. Auto correct
Ik vind dat iemand met een hoofddoek gewoon les zou moeten kunnen geven. Ik heb alleen het idee dat die privilege niet geldt voor mensen met tattoos. En dan praat ik niet over mensen die hun hele gezicht onder gekalkt hebben.
Als jij vooroordelen nodig hebt om je punt te maken lijk je me een angstig persoon.quote:Op zondag 10 april 2016 17:14 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Tuurlijk, want geen contact willen hebben met iemand die zich openlijk distantieert van de Nederlandse samenleving heeft alles met angst te maken
Dat ik een angstig (quote:Op zondag 10 april 2016 17:18 schreef Operc het volgende:
[..]
Als jij vooroordelen nodig hebt om je punt te maken lijk je me een angstig persoon.
Geloven doe je thuis en niet als je neutraliteit moet uitstralen voor een klas. Geen religieuze symbolen dus.quote:Op zondag 10 april 2016 14:57 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Wat is daar problematisch aan dan
Vooroordelen hebben en vooroordelen gebruiken om je punt te maken zijn twee verschillende dingen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:21 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat ik een angstig () persoon zou zijn is ook een vooroordeel, welkom bij de groep.
Nee hoor, ik richt me op hoe jij post en hoe je argumenteert en trek daar een voorzichtige conclusie uit. Dat is geen vooroordeel. Jij baseert je mening enkel op het feit dat een vrouw een hoofddoek draagt en gebruikt vooroordelen om het dragen van een hoofddoek gelijk te stellen met jezelf distantiëren van de samenleving en andere ridicule ideeën. Dingen die je er zelf bij verzint waar geen enkele informatie over is. Begrijp je het verschil?quote:Op zondag 10 april 2016 17:21 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat ik een angstig () persoon zou zijn is ook een vooroordeel, welkom bij de groep.
Voor de interactie met de kinderen maakt het weinig uit. Misschien leren ze er nog wat van. Of je het nu leuk vindt of niet, waarschijnlijk zie je over 10 jaar wel meer islamitische symbolen in NL.quote:Op zondag 10 april 2016 17:23 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Geloven doe je thuis en niet als je neutraliteit moet uitstralen voor een klas. Geen religieuze symbolen dus.
Het zal per onderwijsinstelling verschillen denk ik. Weet je ook meteen welke gemeden moeten worden.quote:Op zondag 10 april 2016 17:15 schreef Chai het volgende:
[..]
Inderdaad. Die zijn gewoon bang voor backfire en die dekken zich op deze manier in.
edit: Of om te voorkomen dat ouders allemaal stokerige dingen tegen de kinderen gaan zeggen.![]()
Een juf die zoiets niet kan communiceren met de kinderen is sowieso niet erg geschikt als lerares, met of zonder doekje.
[..]
Op het voortgezet onderwijs had ik iig gewoon docenten met tattoo's.
Waarom is het dragen van een kruis/hoofddoek op school een negatieve invloed volgens jouquote:Op zondag 10 april 2016 17:23 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Geloven doe je thuis en niet als je neutraliteit moet uitstralen voor een klas. Geen religieuze symbolen dus.
Is goed hoor, maar misschien ligt er ook een stukje praktijkervaring ten grondslag aan dat vooroordeel.quote:Op zondag 10 april 2016 17:23 schreef Chai het volgende:
[..]
Vooroordelen hebben en vooroordelen gebruiken om je punt te maken zijn twee verschillende dingen.
Dat is dan een verkeerde conclusiequote:Op zondag 10 april 2016 17:27 schreef Operc het volgende:
[..]
Nee hoor, ik richt me op hoe jij post en hoe je argumenteert en trek daar een voorzichtige conclusie uit. Dat is geen vooroordeel. Jij baseert je mening enkel op het feit dat een vrouw een hoofddoek draagt en gebruikt vooroordelen om het dragen van een hoofddoek gelijk te stellen met jezelf distantiëren van de samenleving en andere ridicule ideeën. Dingen die je er zelf bij verzint waar geen enkele informatie over is. Begrijp je het verschil?
Openlijke religieuze symbolen horen per definitie niet thuis in een klaslokaal.quote:Op zondag 10 april 2016 14:59 schreef Chai het volgende:
[..]
Hoe bepaal je de grens tussen mode-uiting en een religieuze uiting dan? En waarom mag een religieuze uiting niet en andere persoonlijke uitingen wel?
Elke dag in een Che Guevara t-shirt voor de klas staan mag wel?
Zie je wel wat je typt?quote:Op zondag 10 april 2016 13:05 schreef Woelwater het volgende:
Maar goed, mevrouw had zich dus netjes aangepast aan de Nederlandse cultuur en kiest er nu vrijwillig voor om onaangepast gedrag te gaan vertonen. Jammer dat ze liever gezien wordt als de "typische allochtoon" dan als Nederlandse.
Maar mijn punt is, hoe leg je die grens?quote:Op zondag 10 april 2016 17:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Openlijke religieuze symbolen horen per definitie niet thuis in een klaslokaal.
Het straalt geen neutraliteit uit.quote:Op zondag 10 april 2016 17:30 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom is het dragen van een kruis/hoofddoek op school een negatieve invloed volgens jou
Wat doet dat wel dan ?quote:Op zondag 10 april 2016 17:34 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het straalt geen neutraliteit uit.
Ik reageerde op de post over de juf. Als je als juf werkt in het basisonderwijs in Nederland, dan spreek je vast en zeker goed Nederlands, dus dat vooroordeel klopt niet en dat weet je zelf ook wel. Dat 'niet door de man willen worden aangesproken' heeft ook geen basis als iemand juf is en dus midden in de maatschappij staat (Je moet immers kinderen meer leren dan enkel taal en rekenen). Oftewel, je lijkt mijn punt dat je een angstig persoon lijkt te zijn te bevestigen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:32 schreef Woelwater het volgende:
Dat is dan een verkeerde conclusieZo ridicuul is het niet om er vanuit te gaan dat een hoofddoekdraagster geen Nederlands spreekt of liever niet door een man wordt aangesproken.
Wat moeten we dan met kerst, Pasen, hemelvaart en goede vrijdag?quote:Op zondag 10 april 2016 17:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Openlijke religieuze symbolen horen per definitie niet thuis in een klaslokaal.
Dat ze juf is valt nergens aan af te lezen als ze over straat loopt, wel dat ze moslima is die erg veel waarde hecht aan haar geloof en dat ook wenst uit te dragen. Mag toch aannemen dat ze dat doekje niet enkel voor de klas gaat dragen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:37 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik reageerde op de post over de juf. Als je als juf werkt in het basisonderwijs in Nederland, dan spreek je vast en zeker goed Nederlands, dus dat vooroordeel klopt niet en dat weet je zelf ook wel. Dat 'niet door de man willen worden aangesproken' heeft ook geen basis als iemand juf is en dus midden in de maatschappij staat (Je moet immers kinderen meer leren dan enkel taal en rekenen). Oftewel, je lijkt mijn punt dat je een angstig persoon lijkt te zijn te bevestigen.
Waarom moet dat per sé volgens jou dan?quote:Op zondag 10 april 2016 17:34 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het straalt geen neutraliteit uit.
Waarom zou je überhaupt een Che Guevarashirt dragen naar je werk?quote:Op zondag 10 april 2016 17:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Maar mijn punt is, hoe leg je die grens?
Che Guevara t-shirt is tegenwoordig gewoon een mode-uiting hoor. Heeft niks met affiniteit met het communisme te maken.
Dit heeft toch niets met mijn post te maken? Jij gebruikt vooroordelen om van een juf te zeggen dat ze niet door mannen wenst te worden aangesproken en dat ze geen Nederlands kan. Dat slaat nergens op. Meer kan ik er ook niet van maken.quote:Op zondag 10 april 2016 17:41 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat ze juf is valt nergens aan af te lezen als ze over straat loopt, wel dat ze moslima is die erg veel waarde hecht aan haar geloof en dat ook wenst uit te dragen. Mag toch aannemen dat ze dat doekje niet enkel voor de klas gaat dragen.
Het is toch niet moeilijk je dusdanig te kleden dat je geen religieuze overtuiging of politieke overtuiging oplegt?quote:
Het is maar een hoofddoek. Jij klinkt eerder als een typische racist.quote:Op zondag 10 april 2016 13:05 schreef Woelwater het volgende:
Plaatst religie op een christelijke school juist mooi in perspectief. Er is niet per se één waarheid en mensen kunnen verschillende dingen geloven.quote:Op zondag 10 april 2016 17:43 schreef Crip het volgende:
Snap het probleem eigenlijk niet, draag zelf ook een hoofddoek en heb voor de klas gestaan(op een christelijke school) en werk nu nog steeds op een school. Die kinderen boeit het geen reet, ze vragen alleen ''wat is dat eigenlijk'' en zijn oprecht geïnteresseerd.
Ik vind het juist goed als kinderen opgroeien met verschillende soorten culturen en mensen zodat je dat hokjes denken niet hebt zoals er tegenwoordig veel is in onze generatie.
Alsof mijn hoofddoek ze belemmert bij hun ontwikkeling
Dat is de vraag niet.quote:Op zondag 10 april 2016 17:45 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Waarom zou je überhaupt een Che Guevarashirt dragen naar je werk?
Die kun je nauwelijks nog religieuze feesten noemen in Nederland.quote:Op zondag 10 april 2016 17:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat moeten we dan met kerst, Pasen, hemelvaart en goede vrijdag?
Maar er blijkt vast wel een voorkeur voor kleur, materiaal etc. uit. Misschien ook voor een bepaald merk. Een bepaalde stijl. Etc.quote:Op zondag 10 april 2016 17:46 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het is toch niet moeilijk je dusdanig te kleden dat je geen religieuze overtuiging of politieke overtuiging oplegt?
De meeste mensen stralen wsl een voorkeur voor kinderarbeid uit met hun kleding.quote:Op zondag 10 april 2016 17:48 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar er blijkt vast wel een voorkeur voor kleur, materiaal etc. uit. Misschien ook voor een bepaald merk. Een bepaalde stijl. Etc.
Waarom de grens bij politieke en religieuze neutraliteit leggen als je een grens wil stellen ?
(nogmaals: ik wil zelf juist geen grens).
Misschien moet iemand idd aan de dame zelf vragen wat de hoofddoek voor haar precies symboliseert. Als haar antwoord iets van "ik wens uit te stralen dat alle mannen varkens zijn die alleen maar aan seks denken als een vrouw haar haar niet bedekt" is of iets dergelijks hebben de criticasters wellicht een punt. Maar wie weet - misschien is het wel iets veel minder onplezierigsquote:
Zeer waar. Is dat niet een grotere reden voor ophef ?quote:Op zondag 10 april 2016 17:49 schreef Chai het volgende:
[..]
De meeste mensen stralen wsl een voorkeur voor kinderarbeid uit met hun kleding.
Je had het ook over symbolen en het zijn wel religieuze symbolen, ook als mensen het niet religieus vieren. Een hoofddoek kan ook worden gedragen door een niet religieus persoon.quote:Op zondag 10 april 2016 17:48 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Die kun je nauwelijks nog religieuze feesten noemen in Nederland.
Omdat het onwenselijk is kinderen een bepaald geloof of bepaalde politieke overtuiging op te leggen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:48 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar er blijkt vast wel een voorkeur voor kleur, materiaal etc. uit. Misschien ook voor een bepaald merk. Een bepaalde stijl. Etc.
Waarom de grens bij politieke en religieuze neutraliteit leggen als je een grens wil stellen ?
(nogmaals: ik wil zelf juist geen grens).
Het is ook onwenselijk om ze een voorkeur voor kinderarbeid op te leggen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:55 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Omdat het onwenselijk is kinderen een bepaald geloof of bepaalde politieke overtuiging op te leggen.
Kleding wordt niet of nauwelijks met kinderarbeid geassocieerd.quote:Op zondag 10 april 2016 17:55 schreef Chai het volgende:
[..]
Het is ook onwenselijk om ze een voorkeur voor kinderarbeid op te leggen.
Precies, zolang je je werk goed doet, is er niks aan de hand. En kinderen kunnen meer hebben dan de meeste volwassenen denken. Die raken inderdaad niet overstuur als ze iemand met een hoofddoekje zien.quote:Op zondag 10 april 2016 17:43 schreef Crip het volgende:
Snap het probleem eigenlijk niet, draag zelf ook een hoofddoek en heb voor de klas gestaan(op een christelijke school) en werk nu nog steeds op een school. Die kinderen boeit het geen reet, ze vragen alleen ''wat is dat eigenlijk'' en zijn oprecht geïnteresseerd.
Ik vind het juist goed als kinderen opgroeien met verschillende soorten culturen en mensen zodat je dat hokjes denken niet hebt zoals er tegenwoordig veel is in onze generatie.
Alsof mijn hoofddoek ze belemmert bij hun ontwikkeling
En een ander soort overtuiging mag wel ?quote:Op zondag 10 april 2016 17:55 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Omdat het onwenselijk is kinderen een bepaald geloof of bepaalde politieke overtuiging op te leggen.
Mensen kiezen er ook zelf voor om tattoos te nemen en nu?quote:Op zondag 10 april 2016 16:59 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Wat een enorme klets.
De meeste vrouwen kiezen er zelf voor een hoofddoekje te dragen, en dat is hun goed recht.
En als ik als ouder het daar wel mee associeer, heb ik dan recht van spreken?quote:Op zondag 10 april 2016 17:56 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Kleding wordt niet of nauwelijks met kinderarbeid geassocieerd.
Ten eerste vond ik je vergelijking niet opgaan. Ik had het over religieuze symbolen in de klas. Dat staat los van vrije dagen en of vakanties, hoewel in Nederland de meeste vrije dagen voortkomen uit het christelijk geloof. Ten tweede is een hoofddoek overduidelijk een religieuze uiting.quote:Op zondag 10 april 2016 17:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je had het ook over symbolen en het zijn wel religieuze symbolen, ook als mensen het niet religieus vieren. Een hoofddoek kan ook worden gedragen door een niet religieus persoon.
Je zou het haast denken ja, met al die steigerende mensen hierquote:Op zondag 10 april 2016 17:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het is maar een hoofddoek. Jij klinkt eerder als een typische racist.
Dat is ook discutabel, maar zoals eerder gezegd, daar is heel makkelijk een arbitraire grens te trekken.quote:Op zondag 10 april 2016 17:58 schreef wolkentoetje het volgende:
[..]
Mensen kiezen er ook zelf voor om tattoos te nemen en nu?
Dat is juist het hele idee achter een hoofddoek.quote:Op zondag 10 april 2016 17:51 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Misschien moet iemand idd aan de dame zelf vragen wat de hoofddoek voor haar precies symboliseert. Als haar antwoord iets van "ik wens uit te stralen dat alle mannen varkens zijn die alleen maar aan seks denken als een vrouw haar haar niet bedekt" is of iets dergelijks hebben de criticasters wellicht een punt. Maar wie weet - misschien is het wel iets veel minder onplezierigs
Je kunt toch niet ontkennen dat die landelijke religieuze symbolen ook in de klas worden gebruikt, je kunt ook niet ontkennen dat kerst en Pasen duidelijk religieuze symbolen zijn. Schijnt allemaal iets van doen te hebben met Jezus, geboorte, kruisigen, wederopstand en weet ik wat niet allemaal.quote:Op zondag 10 april 2016 18:00 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Ten eerste vond ik je vergelijking niet opgaan. Ik had het over religieuze symbolen in de klas. Dat staat los van vrije dagen en of vakanties, hoewel in Nederland de meeste vrije dagen voortkomen uit het christelijk geloof. Ten tweede is een hoofddoek overduidelijk een religieuze uiting.
Dit argument...!quote:Op zondag 10 april 2016 18:05 schreef DaggerOne het volgende:
Een pet op in de klas mag dus ook daar?
Volgens jou. Misschien volgens haar niet - en zij heeft hem op.quote:Op zondag 10 april 2016 18:03 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Dat is juist het hele idee achter een hoofddoek.
Dit argument is uitstekend. Een pet is vaak onderdeel van iemands zorgvuldig vastgestelde imago - en dus minstens net zo belangrijk als een uiting van religie of politieke voorkeur.quote:
Zo denkt de wet er niet over.quote:Op zondag 10 april 2016 18:07 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dit argument is uitstekend. Een pet is vaak onderdeel van iemands zorgvuldig vastgestelde imago - en dus minstens net zo belangrijk als een uiting van religie of politieke voorkeur.
Als er dubbele standaarden zijn wat betreft andere modieuze uitingen is dat een goede reden om die lijn door te trekken idd.quote:
Ik ben ook zeer voor een wetsverandering die erkent dat een religieuze voorkeur niets anders is dan iedere andere persoonlijke voorkeur. Hoofddoek of pet - als het voor jou belangrijk is wil ik best naar je luisteren.quote:
Voor mij is het een principe kwestie: geloof hoort thuis in het privédomein en niet bij mensen in overheidsfuncties.quote:Op zondag 10 april 2016 17:58 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En een ander soort overtuiging mag wel ?
Maar waarom is de uiting verbieden voor jou een betere manier om oplegging te voorkomen dan vrijheid - zodat kinderen dagelijks tientallen verschillende opties zien ?
Dat doet er niet toe. Het gaat om de algemene geldende symboliek erachter. Anders kun je ook wel met een hakenkruis gaan rondlopen en beweren dat het het Hindoeïstische symbool van geluk moet voorstellen.quote:Op zondag 10 april 2016 18:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Volgens jou. Misschien volgens haar niet - en zij heeft hem op.
Dus.. wie vraagt?
Hoe bepaal jij waardoor iemands voorkeur tot stand is gekomen dan?quote:Op zondag 10 april 2016 18:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Voor mij is het een principe kwestie: geloof hoort thuis in het privédomein en niet bij mensen in overheidsfuncties.
quote:Op zondag 10 april 2016 18:00 schreef Chai het volgende:
[..]
En als ik als ouder het daar wel mee associeer, heb ik dan recht van spreken?
Is dat realistisch in een land volgebouwd met kerken en drie partijen in de regering die openlijk verklaren op religieuze grond te handelen ?quote:Op zondag 10 april 2016 18:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Voor mij is het een principe kwestie: geloof hoort thuis in het privédomein en niet bij mensen in overheidsfuncties.
Waar je je maar aan stoort. Jezus man.quote:Op zondag 10 april 2016 18:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Als je dit echt denkt ben je echt compleet wereldvreemd.quote:Op zondag 10 april 2016 18:10 schreef Eenskijken het volgende:
Zo raar vind ik niet wat Woelwater zegt hoor. Ik ga ook niet in gesprek met mensen met hoofddoeken omdat 1. ze staan rechtstreeks tegenover alle normen en waarden die wij hebben 2. ik denk dat ze me toch niet verstaat. En dat werkt door in de supermarkt, op het plein, overal. Ik tolereer die mensen wel, maar ik ga niet met ze om.
Dat was ik ook totdat allemaal mensen symbolen wouden gaan verbieden omdat ze bij een religieuze stroming horen. De praktijk bewijst Nederland niet zonder die bescherming kan.quote:Op zondag 10 april 2016 18:12 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik ben ook zeer voor een wetsverandering die erkent dat een religieuze voorkeur niets anders is dan iedere andere persoonlijke voorkeur. Hoofddoek of pet - als het voor jou belangrijk is wil ik best naar je luisteren.
Dat kan prima. Politieagenten en rechters mogen dat nu ook al niet.quote:Op zondag 10 april 2016 18:13 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Is dat realistisch in een land volgebouwd met kerken en drie partijen in de regering die openlijk verklaren op religieuze grond te handelen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |