Zie je wel wat je typt?quote:Op zondag 10 april 2016 13:05 schreef Woelwater het volgende:
Maar goed, mevrouw had zich dus netjes aangepast aan de Nederlandse cultuur en kiest er nu vrijwillig voor om onaangepast gedrag te gaan vertonen. Jammer dat ze liever gezien wordt als de "typische allochtoon" dan als Nederlandse.
Maar mijn punt is, hoe leg je die grens?quote:Op zondag 10 april 2016 17:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Openlijke religieuze symbolen horen per definitie niet thuis in een klaslokaal.
Het straalt geen neutraliteit uit.quote:Op zondag 10 april 2016 17:30 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom is het dragen van een kruis/hoofddoek op school een negatieve invloed volgens jou
Wat doet dat wel dan ?quote:Op zondag 10 april 2016 17:34 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het straalt geen neutraliteit uit.
Ik reageerde op de post over de juf. Als je als juf werkt in het basisonderwijs in Nederland, dan spreek je vast en zeker goed Nederlands, dus dat vooroordeel klopt niet en dat weet je zelf ook wel. Dat 'niet door de man willen worden aangesproken' heeft ook geen basis als iemand juf is en dus midden in de maatschappij staat (Je moet immers kinderen meer leren dan enkel taal en rekenen). Oftewel, je lijkt mijn punt dat je een angstig persoon lijkt te zijn te bevestigen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:32 schreef Woelwater het volgende:
Dat is dan een verkeerde conclusieZo ridicuul is het niet om er vanuit te gaan dat een hoofddoekdraagster geen Nederlands spreekt of liever niet door een man wordt aangesproken.
Wat moeten we dan met kerst, Pasen, hemelvaart en goede vrijdag?quote:Op zondag 10 april 2016 17:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Openlijke religieuze symbolen horen per definitie niet thuis in een klaslokaal.
Dat ze juf is valt nergens aan af te lezen als ze over straat loopt, wel dat ze moslima is die erg veel waarde hecht aan haar geloof en dat ook wenst uit te dragen. Mag toch aannemen dat ze dat doekje niet enkel voor de klas gaat dragen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:37 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik reageerde op de post over de juf. Als je als juf werkt in het basisonderwijs in Nederland, dan spreek je vast en zeker goed Nederlands, dus dat vooroordeel klopt niet en dat weet je zelf ook wel. Dat 'niet door de man willen worden aangesproken' heeft ook geen basis als iemand juf is en dus midden in de maatschappij staat (Je moet immers kinderen meer leren dan enkel taal en rekenen). Oftewel, je lijkt mijn punt dat je een angstig persoon lijkt te zijn te bevestigen.
Waarom moet dat per sé volgens jou dan?quote:Op zondag 10 april 2016 17:34 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het straalt geen neutraliteit uit.
Waarom zou je überhaupt een Che Guevarashirt dragen naar je werk?quote:Op zondag 10 april 2016 17:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Maar mijn punt is, hoe leg je die grens?
Che Guevara t-shirt is tegenwoordig gewoon een mode-uiting hoor. Heeft niks met affiniteit met het communisme te maken.
Dit heeft toch niets met mijn post te maken? Jij gebruikt vooroordelen om van een juf te zeggen dat ze niet door mannen wenst te worden aangesproken en dat ze geen Nederlands kan. Dat slaat nergens op. Meer kan ik er ook niet van maken.quote:Op zondag 10 april 2016 17:41 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat ze juf is valt nergens aan af te lezen als ze over straat loopt, wel dat ze moslima is die erg veel waarde hecht aan haar geloof en dat ook wenst uit te dragen. Mag toch aannemen dat ze dat doekje niet enkel voor de klas gaat dragen.
Het is toch niet moeilijk je dusdanig te kleden dat je geen religieuze overtuiging of politieke overtuiging oplegt?quote:
Het is maar een hoofddoek. Jij klinkt eerder als een typische racist.quote:Op zondag 10 april 2016 13:05 schreef Woelwater het volgende:
Maar goed, mevrouw had zich dus netjes aangepast aan de Nederlandse cultuur en kiest er nu vrijwillig voor om onaangepast gedrag te gaan vertonen. Jammer dat ze liever gezien wordt als de "typische allochtoon" dan als Nederlandse.
Plaatst religie op een christelijke school juist mooi in perspectief. Er is niet per se één waarheid en mensen kunnen verschillende dingen geloven.quote:Op zondag 10 april 2016 17:43 schreef Crip het volgende:
Snap het probleem eigenlijk niet, draag zelf ook een hoofddoek en heb voor de klas gestaan(op een christelijke school) en werk nu nog steeds op een school. Die kinderen boeit het geen reet, ze vragen alleen ''wat is dat eigenlijk'' en zijn oprecht geïnteresseerd.
Ik vind het juist goed als kinderen opgroeien met verschillende soorten culturen en mensen zodat je dat hokjes denken niet hebt zoals er tegenwoordig veel is in onze generatie.
Alsof mijn hoofddoek ze belemmert bij hun ontwikkeling
Dat is de vraag niet.quote:Op zondag 10 april 2016 17:45 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Waarom zou je überhaupt een Che Guevarashirt dragen naar je werk?
Die kun je nauwelijks nog religieuze feesten noemen in Nederland.quote:Op zondag 10 april 2016 17:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat moeten we dan met kerst, Pasen, hemelvaart en goede vrijdag?
Maar er blijkt vast wel een voorkeur voor kleur, materiaal etc. uit. Misschien ook voor een bepaald merk. Een bepaalde stijl. Etc.quote:Op zondag 10 april 2016 17:46 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het is toch niet moeilijk je dusdanig te kleden dat je geen religieuze overtuiging of politieke overtuiging oplegt?
De meeste mensen stralen wsl een voorkeur voor kinderarbeid uit met hun kleding.quote:Op zondag 10 april 2016 17:48 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar er blijkt vast wel een voorkeur voor kleur, materiaal etc. uit. Misschien ook voor een bepaald merk. Een bepaalde stijl. Etc.
Waarom de grens bij politieke en religieuze neutraliteit leggen als je een grens wil stellen ?
(nogmaals: ik wil zelf juist geen grens).
Misschien moet iemand idd aan de dame zelf vragen wat de hoofddoek voor haar precies symboliseert. Als haar antwoord iets van "ik wens uit te stralen dat alle mannen varkens zijn die alleen maar aan seks denken als een vrouw haar haar niet bedekt" is of iets dergelijks hebben de criticasters wellicht een punt. Maar wie weet - misschien is het wel iets veel minder onplezierigsquote:
Zeer waar. Is dat niet een grotere reden voor ophef ?quote:Op zondag 10 april 2016 17:49 schreef Chai het volgende:
[..]
De meeste mensen stralen wsl een voorkeur voor kinderarbeid uit met hun kleding.
Je had het ook over symbolen en het zijn wel religieuze symbolen, ook als mensen het niet religieus vieren. Een hoofddoek kan ook worden gedragen door een niet religieus persoon.quote:Op zondag 10 april 2016 17:48 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Die kun je nauwelijks nog religieuze feesten noemen in Nederland.
Omdat het onwenselijk is kinderen een bepaald geloof of bepaalde politieke overtuiging op te leggen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:48 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar er blijkt vast wel een voorkeur voor kleur, materiaal etc. uit. Misschien ook voor een bepaald merk. Een bepaalde stijl. Etc.
Waarom de grens bij politieke en religieuze neutraliteit leggen als je een grens wil stellen ?
(nogmaals: ik wil zelf juist geen grens).
Het is ook onwenselijk om ze een voorkeur voor kinderarbeid op te leggen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:55 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Omdat het onwenselijk is kinderen een bepaald geloof of bepaalde politieke overtuiging op te leggen.
Kleding wordt niet of nauwelijks met kinderarbeid geassocieerd.quote:Op zondag 10 april 2016 17:55 schreef Chai het volgende:
[..]
Het is ook onwenselijk om ze een voorkeur voor kinderarbeid op te leggen.
Precies, zolang je je werk goed doet, is er niks aan de hand. En kinderen kunnen meer hebben dan de meeste volwassenen denken. Die raken inderdaad niet overstuur als ze iemand met een hoofddoekje zien.quote:Op zondag 10 april 2016 17:43 schreef Crip het volgende:
Snap het probleem eigenlijk niet, draag zelf ook een hoofddoek en heb voor de klas gestaan(op een christelijke school) en werk nu nog steeds op een school. Die kinderen boeit het geen reet, ze vragen alleen ''wat is dat eigenlijk'' en zijn oprecht geïnteresseerd.
Ik vind het juist goed als kinderen opgroeien met verschillende soorten culturen en mensen zodat je dat hokjes denken niet hebt zoals er tegenwoordig veel is in onze generatie.
Alsof mijn hoofddoek ze belemmert bij hun ontwikkeling
En een ander soort overtuiging mag wel ?quote:Op zondag 10 april 2016 17:55 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Omdat het onwenselijk is kinderen een bepaald geloof of bepaalde politieke overtuiging op te leggen.
Mensen kiezen er ook zelf voor om tattoos te nemen en nu?quote:Op zondag 10 april 2016 16:59 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Wat een enorme klets.
De meeste vrouwen kiezen er zelf voor een hoofddoekje te dragen, en dat is hun goed recht.
En als ik als ouder het daar wel mee associeer, heb ik dan recht van spreken?quote:Op zondag 10 april 2016 17:56 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Kleding wordt niet of nauwelijks met kinderarbeid geassocieerd.
Ten eerste vond ik je vergelijking niet opgaan. Ik had het over religieuze symbolen in de klas. Dat staat los van vrije dagen en of vakanties, hoewel in Nederland de meeste vrije dagen voortkomen uit het christelijk geloof. Ten tweede is een hoofddoek overduidelijk een religieuze uiting.quote:Op zondag 10 april 2016 17:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je had het ook over symbolen en het zijn wel religieuze symbolen, ook als mensen het niet religieus vieren. Een hoofddoek kan ook worden gedragen door een niet religieus persoon.
Je zou het haast denken ja, met al die steigerende mensen hierquote:Op zondag 10 april 2016 17:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het is maar een hoofddoek. Jij klinkt eerder als een typische racist.
Dat is ook discutabel, maar zoals eerder gezegd, daar is heel makkelijk een arbitraire grens te trekken.quote:Op zondag 10 april 2016 17:58 schreef wolkentoetje het volgende:
[..]
Mensen kiezen er ook zelf voor om tattoos te nemen en nu?
Dat is juist het hele idee achter een hoofddoek.quote:Op zondag 10 april 2016 17:51 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Misschien moet iemand idd aan de dame zelf vragen wat de hoofddoek voor haar precies symboliseert. Als haar antwoord iets van "ik wens uit te stralen dat alle mannen varkens zijn die alleen maar aan seks denken als een vrouw haar haar niet bedekt" is of iets dergelijks hebben de criticasters wellicht een punt. Maar wie weet - misschien is het wel iets veel minder onplezierigs
Je kunt toch niet ontkennen dat die landelijke religieuze symbolen ook in de klas worden gebruikt, je kunt ook niet ontkennen dat kerst en Pasen duidelijk religieuze symbolen zijn. Schijnt allemaal iets van doen te hebben met Jezus, geboorte, kruisigen, wederopstand en weet ik wat niet allemaal.quote:Op zondag 10 april 2016 18:00 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Ten eerste vond ik je vergelijking niet opgaan. Ik had het over religieuze symbolen in de klas. Dat staat los van vrije dagen en of vakanties, hoewel in Nederland de meeste vrije dagen voortkomen uit het christelijk geloof. Ten tweede is een hoofddoek overduidelijk een religieuze uiting.
Dit argument...!quote:Op zondag 10 april 2016 18:05 schreef DaggerOne het volgende:
Een pet op in de klas mag dus ook daar?
Volgens jou. Misschien volgens haar niet - en zij heeft hem op.quote:Op zondag 10 april 2016 18:03 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Dat is juist het hele idee achter een hoofddoek.
Dit argument is uitstekend. Een pet is vaak onderdeel van iemands zorgvuldig vastgestelde imago - en dus minstens net zo belangrijk als een uiting van religie of politieke voorkeur.quote:
Zo denkt de wet er niet over.quote:Op zondag 10 april 2016 18:07 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dit argument is uitstekend. Een pet is vaak onderdeel van iemands zorgvuldig vastgestelde imago - en dus minstens net zo belangrijk als een uiting van religie of politieke voorkeur.
Als er dubbele standaarden zijn wat betreft andere modieuze uitingen is dat een goede reden om die lijn door te trekken idd.quote:
Ik ben ook zeer voor een wetsverandering die erkent dat een religieuze voorkeur niets anders is dan iedere andere persoonlijke voorkeur. Hoofddoek of pet - als het voor jou belangrijk is wil ik best naar je luisteren.quote:
Voor mij is het een principe kwestie: geloof hoort thuis in het privédomein en niet bij mensen in overheidsfuncties.quote:Op zondag 10 april 2016 17:58 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En een ander soort overtuiging mag wel ?
Maar waarom is de uiting verbieden voor jou een betere manier om oplegging te voorkomen dan vrijheid - zodat kinderen dagelijks tientallen verschillende opties zien ?
Dat doet er niet toe. Het gaat om de algemene geldende symboliek erachter. Anders kun je ook wel met een hakenkruis gaan rondlopen en beweren dat het het Hindoeïstische symbool van geluk moet voorstellen.quote:Op zondag 10 april 2016 18:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Volgens jou. Misschien volgens haar niet - en zij heeft hem op.
Dus.. wie vraagt?
Hoe bepaal jij waardoor iemands voorkeur tot stand is gekomen dan?quote:Op zondag 10 april 2016 18:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Voor mij is het een principe kwestie: geloof hoort thuis in het privédomein en niet bij mensen in overheidsfuncties.
quote:Op zondag 10 april 2016 18:00 schreef Chai het volgende:
[..]
En als ik als ouder het daar wel mee associeer, heb ik dan recht van spreken?
Is dat realistisch in een land volgebouwd met kerken en drie partijen in de regering die openlijk verklaren op religieuze grond te handelen ?quote:Op zondag 10 april 2016 18:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Voor mij is het een principe kwestie: geloof hoort thuis in het privédomein en niet bij mensen in overheidsfuncties.
Waar je je maar aan stoort. Jezus man.quote:Op zondag 10 april 2016 18:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Als je dit echt denkt ben je echt compleet wereldvreemd.quote:Op zondag 10 april 2016 18:10 schreef Eenskijken het volgende:
Zo raar vind ik niet wat Woelwater zegt hoor. Ik ga ook niet in gesprek met mensen met hoofddoeken omdat 1. ze staan rechtstreeks tegenover alle normen en waarden die wij hebben 2. ik denk dat ze me toch niet verstaat. En dat werkt door in de supermarkt, op het plein, overal. Ik tolereer die mensen wel, maar ik ga niet met ze om.
Dat was ik ook totdat allemaal mensen symbolen wouden gaan verbieden omdat ze bij een religieuze stroming horen. De praktijk bewijst Nederland niet zonder die bescherming kan.quote:Op zondag 10 april 2016 18:12 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik ben ook zeer voor een wetsverandering die erkent dat een religieuze voorkeur niets anders is dan iedere andere persoonlijke voorkeur. Hoofddoek of pet - als het voor jou belangrijk is wil ik best naar je luisteren.
Dat kan prima. Politieagenten en rechters mogen dat nu ook al niet.quote:Op zondag 10 april 2016 18:13 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Is dat realistisch in een land volgebouwd met kerken en drie partijen in de regering die openlijk verklaren op religieuze grond te handelen ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |