Het afschaffen van het referendum.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waar zouden jullie graag een referendum over houden?
Volgens mij kan dat dan weer niet. Het referendumwetsvoorstel werd aanvaard voor de datum vanaf wanneer een stemming in aanmerking komt voor het referendum.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het afschaffen van het referendum.
Waarom niet? Het referendum is niet opgenomen in de grondwet toch?quote:Op woensdag 6 april 2016 23:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat dan weer niet.
Nieuwsuur (wat nu op NPO2 is). Veel plezier met de minuut te zoeken, het is een lange uitzending.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Starm het volgende:
Heb je voor dit nieuws ook een betrouwbare bron?
Alleen voor dit referndum zal ik gebruik maken van mijn kiespas. In alle andere gevallen verscheur ik hem direct.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 6 april 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eenvandaag/nieuwsuur (wat nu op NPO2 is). Veel plezier met de minuut te zoeken, het is een lange uitzending.
Het staat op Google. Veel plezier met zoeken, want er staat best veel op Google.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:02 schreef Starm het volgende:
[..]![]()
Dat is dus niet hoe je een bron in je OP opneemt
Fair enough al is het weinig relevant wie het voorstelde aangezien het om het voorstel zelf gaat, bij deze staat het er wel in.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:02 schreef Starm het volgende:
[..]![]()
Dat is dus niet hoe je een bron in je OP opneemt
Niet zo flauw doen Janneke, het is een voldoende specifieke bronvermelding maar vooruit, het werd binnen 5 minuten voordat ik de openingsreactie van deze draad typte gemeld. Precies genoeg?quote:Op woensdag 6 april 2016 23:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het staat op Google. Veel plezier met zoeken, want er staat best veel op Google.
Nee, alsjeblieft geen referendum over TTIP. Als de TTIP ongunstig voor de EU lijkt te zijn, dan zullen de trollclubjes van GeenStijl gaan trekken om iedereen VOOR te laten stemmen en we zien hoe makkelijk mensen zich laten overtuigenquote:Op woensdag 6 april 2016 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een aantal politici reageerden best enthousiast over het referendum, ze waren aanvankelijk sceptisch maar ze zijn (meer) een voorstander geworden. Jesse Klaver was bijvoorbeeld aangenaam verrast door hoeveel burgers zich hadden verdiept in de kwestie.
Ik hoorde een interessante suggestie van een gast bij Nieuwsuur, een waar ik heel erg sterk achter sta. We zouden een referendum kunnen/moeten houden over TTIP. Voor wie het niet weet, dit is een verdrag wat gericht is op de belangenbehartiging van enkele multinationals in de USA en in Europa wat duidelijk netto negatieve gevolgen heeft voor de gewone burgers en het MKB. Een dergelijk referendumvoorstel zou ik van harte steunen. Waar zouden jullie graag een referendum over houden?
Zo werkt GeenStijl niet, maak je daar maar geen zorgen over. Als het slecht is voor de burgers dan zal GeenStijl echt wel een nee-stem promoten, bovendien heeft GeenStijl vanaf het begin af aan negatieve kritieken geuit m.b.t. TTIP, ere wie ere toekomt. Daarover gesproken, weten jullie nog welke relatief onbekende journalist/presentator TTIP in Nederland bij het grote publiek bekend maakte? Die jongen verdient een standbeeld.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:13 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nee, alsjeblieft geen referendum over TTIP. Als de TTIP ongunstig voor de EU lijkt te zijn, dan zullen de trollclubjes van GeenStijl gaan trekken om iedereen VOOR te laten stemmen en we zien hoe makkelijk mensen zich laten overtuigen
Vergeet het, je haalt daar echt geen meerderheid voor.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:05 schreef Janneke141 het volgende:
Referenda over het afschaffen van de BTW of het halveren van de bijstandsuitkering lijken me trouwens ook machtig interessant.
Dan is het goed. Ik vind ze namelijk niet zo'n goede trackrecord hebben op het gebied van referenda's kapen voor eigen agenda's.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zo werkt GeenStijl niet, maak je daar maar geen zorgen over. Als het slecht is voor de burgers dan zal GeenStijl echt wel een nee-stem promoten, bovendien heeft GeenStijl vanaf het begin af aan negatieve kritieken geuit m.b.t. TTIP, ere wie ere toekomt. Daarover gesproken, weten jullie nog welke relatief onbekende journalist/presentator TTIP in Nederland bij het grote publiek bekend maakte? Die jongen verdient een standbeeld.
Die tweede gaat niet werken, de opkomst van de tegenstemmers wordt 100% en de voorstanders zijn te druk met werken.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:05 schreef Janneke141 het volgende:
Referenda over het afschaffen van de BTW of het halveren van de bijstandsuitkering lijken me trouwens ook machtig interessant.
Arjen Lubach.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo werkt GeenStijl niet, maak je daar maar geen zorgen over. Als het slecht is voor de burgers dan zal GeenStijl echt wel een nee-stem promoten, bovendien heeft GeenStijl vanaf het begin af aan negatieve kritieken geuit m.b.t. TTIP, ere wie ere toekomt. Daarover gesproken, weten jullie nog welke relatief onbekende journalist/presentator TTIP in Nederland bij het grote publiek bekend maakte? Die jongen verdient een standbeeld.
Zou wel moeten. Net zoals in Zwitserland, kunnen wij ook het best bestuurde land worden :-)quote:Op woensdag 6 april 2016 23:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom niet? Het referendum is niet opgenomen in de grondwet toch?
Een eigen agenda hadden ze niet echt. Nu ja, ze vonden het extra bezoek aan de website vast leuk maar buiten dat ging het maar om 1 ding: dat mensen zouden gaan stemmen. Ja, bij GeenStijl waren ze vooral tegen het AV maar de oproep om te gaan stemmen was sterker dan de oproep om tegen te stemmen.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:19 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dan is het goed. Ik vind ze namelijk niet zo'n goede trackrecord hebben op het gebied van referenda's kapen voor eigen agenda's.
Dat was is natuurlijk gelul en dat weet jij ook. Geeft verder niet, ze hebben gewonnen. Gefeliciteerd daar mee. Maar doe het niet anders voorkomen dan het is. Het ging ze niet om het feest van de democratie, het ging ze niet om het feest van het stemmen. Het ging ze puur en alleen om de regering te trollen en in een soort onmogelijke positie te brengen. Anti-EU, dikke vinger naar Ukraine en de marktwaarde van GeenStijl weer wat omhoog. Prima hoor, maar ze hadden dat moeten doen bij iets wat er wel toe doet. Zoals het TTIP. Dan hadden ze wel respect verdiend van mij. Niet dat ze daar behoefte aan hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een eigen agenda hadden ze niet echt. Nu ja, ze vonden het extra bezoek aan de website vast leuk maar buiten dat ging het maar om 1 ding: dat mensen zouden gaan stemmen. Ja, bij GeenStijl waren ze vooral tegen het AV maar de oproep om te gaan stemmen was sterker dan de oproep om tegen te stemmen.
Freudiaans? Want dat is wat er dan van de Nederlandse economie zou overblijven...quote:Op woensdag 6 april 2016 23:34 schreef Infection het volgende:
Een #Nexit referendum zou lijk zijn. Maar dat zal er wel niet in zitten.
leuk*quote:Op woensdag 6 april 2016 23:36 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Freudiaans? Want dat is wat er dan van de Nederlandse economie zou overblijven...
Niet alleen zij hebben gewonnen, ongeveer 428000 mensen hebben gewonnen omdat zij het referendum mogelijk maakten en een paar miljoen Nederlanders die tegen het AV en tegen de EU (zo mag je dat rustig duiden) hebben gestemd hebben gewonnen.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:32 schreef Knipoogje het volgende:
Dat was is natuurlijk gelul en dat weet jij ook. Geeft verder niet, ze hebben gewonnen. Gefeliciteerd daar mee.
Dan hebben we toch iets afgedwongen.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:32 schreef Knipoogje het volgende:
En nu mogen we weer genieten van het ongenuanceerde zwart-wit gehuil als de regering wat aan het verdrag weet te veranderen (zoals wat lastige passages over militaire samenwerking/EU noodhulp laten schrappen ofzo) en het alsnog ratificeren.
Dat ik niet kon laten liggen natuurlijkquote:
Is wel een goed onderwerp in ieder geval.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:39 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dat ik niet kon laten liggen natuurlijk
Serieus, zijn er geen initatieven voor een EU breed referendum voor TTIP? Wat ze bij GS kunnen, kunnen wij hier op Fok! beter toch?
Ik zou het prachtig vinden en ik zou voor stemmen! Wij zijn beter af met onze eigen allianties: de BeNeLux, tal van bilaterale en multilaterale handelsverdragen en allerlei takken van de EU waaraan je mee kan doen zonder lid van de EU zelf te zijn.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:34 schreef Infection het volgende:
Een #Nexit referendum zou leuk zijn. Maar dat zal er wel niet in zitten.
Als GeenStijl zich hierachter zet dan komt dat wel goed. Zoiets moet even momentum krijgen, mensen moeten weten dat het bestaat en ze moeten iets over TTIP weten. Nu zullen de vaste bezoekers van GeenStijl hier wel redelijk over geïnformeerd zijn maar de doorsnee-Nederlander weet er niets over, dat op zichzelf is trouwens een forse schande.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:40 schreef Infection het volgende:
Is wel een goed onderwerp in ieder geval.
Er is in ieder geval al iets gaande: https://ttip-referendum.nl/
Alleen heeft dat niet zo heel veel animo volgensmij.
Wat is er overgebleven van de Zwitserse en Noorse economie?quote:Op woensdag 6 april 2016 23:36 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Freudiaans? Want dat is wat er dan van de Nederlandse economie zou overblijven...
Sterker nog, de Nordic-landen (zie de vlaggen op het plaatje, het is zoiets als de BeNeLux maar dan voor die landen) hebben een betere economie dan de EU.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:51 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Wat is er overgebleven van de Zwitserse en Noorse economie?
Bankengeheim en Olie... En beiden zitten in verdragen met de EU waar ze nagenoeg alles moeten volgen zonder dat ze daar invloed over kunnen uitoefenen... Moet je maar willen... Ik heb liever invloed dan...quote:Op woensdag 6 april 2016 23:51 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Wat is er overgebleven van de Zwitserse en Noorse economie?
M-maar, Br-bram, wil je daarmee zeggen dat die landen, ondanks dat ze niet in de EU zitten, het prima doen??quote:Op donderdag 7 april 2016 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sterker nog, de Nordic-landen (zie de vlaggen op het plaatje, het is zoiets als de BeNeLux maar dan voor die landen) hebben een betere economie dan de EU.
Ja zeker!quote:Op donderdag 7 april 2016 00:11 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
M-maar, Br-bram, wil je daarmee zeggen dat die landen, ondanks dat ze niet in de EU zitten, het prima doen??
Zweden, Denemarken en Finland zitten daar wel in. Noorwegen en IJsland zitten in de EER, dat is nagenoeg hetzelfde...quote:Op donderdag 7 april 2016 00:11 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
M-maar, Br-bram, wil je daarmee zeggen dat die landen, ondanks dat ze niet in de EU zitten, het prima doen??
We hebben het goed geprobeerd, maar het heeft niet genoeg voordelen om onder andere de contributieheffingen te rechtvaardigen. Geniet ervan nu het nog kan, in 2017 is het gebeurd.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:08 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Bankengeheim en Olie... En beiden zitten in verdragen met de EU waar ze nagenoeg alles moeten volgen zonder dat ze daar invloed over kunnen uitoefenen... Moet je maar willen... Ik heb liever invloed dan...
Ik kan niet wachten! Het smaakt voor mij echt naar meer!quote:Op donderdag 7 april 2016 00:10 schreef Infection het volgende:
Thierry Baudet gaf zojuist in het NOS-journaal aan meer referenda te willen. Over o.a. de euro, open grenzen en TTIP.
Engijgleufdaquote:Op donderdag 7 april 2016 00:13 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
We hebben het goed geprobeerd, maar het heeft niet genoeg voordelen om onder andere de contributieheffingen te rechtvaardigen. Geniet ervan nu het nog kan, in 2017 is het gebeurd.
Het zal inderdaad wel langer duren maar de EU bestaat niet meer in de tweeëntwintigste eeuw, dat durf ik rustig te voorspellen.quote:
Precies. Dit zijn wel belangrijke onderwerpen. Een beetje geld daarvoor over hebben moet kunnen. Dat heeft minder nadelen dan het doordrukken van bijvoorbeeld het TTIP-verdrag.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik kan niet wachten! Het smaakt voor mij echt naar meer!
Een paar miljoen burgers die zichzelf informeerden, gesprekken over politiek door niet-politici en je stem kunnen laten horen, allemaal voordelen. Dat het een pintje per Nederlander per keer kost, ach, daar lig ik niet wakker van. We kunnen best 1 keer per jaar 2 referenda houden.
Laat Willy 'zelf' het onderhoud van zijn jacht betalen en we hebben het budget ervoor vrijgemaakt, of zoiets.
Dit.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Referendum over het afschaffen van referenda?quote:
We kunnen ook gewoon de democratie helemaal afschaffen. Per slot van rekening hebben we nu het beste kabinet sinds de oorlogquote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er was een stukje negentiende eeuw waarin het Koninkrijk der Nederlanden niet bestond he... De EU is in feite nog piepjong, een jaar of 60... In de VS hadden ze na 90 jaar een burgeroorlog. Ik hoop van ganser harte dat ons dat bespaard blijft, maar dat er een evolutie zal plaatsvinden dat is wel zeker...quote:Op donderdag 7 april 2016 00:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zal inderdaad wel langer duren maar de EU bestaat niet meer in de tweeëntwintigste eeuw, dat durf ik rustig te voorspellen.
Volgens mij ben je nog serieus of niet?quote:Op donderdag 7 april 2016 00:40 schreef JanKorteachternaam het volgende:
- Nederland uit Schengen
- De gulden terug
- Asielverdragen opschorten en geen asielzoekers meer binnenlaten
- De islam verbieden
Dat andere valt nog enigzins te begrijpen, maar dit is gewoon triest.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:40 schreef JanKorteachternaam het volgende:
- Nederland uit Schengen
- De gulden terug
- De islam verbieden
Hmm, klinkt als het PVV-partijprogramma.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:40 schreef JanKorteachternaam het volgende:
- Nederland uit Schengen
- De gulden terug
- De islam verbieden
Tenzij mijn kleurinstellingen rot zijn, is dat niet de Nederlandse vlag...quote:Op donderdag 7 april 2016 00:45 schreef Infection het volgende:
[..]
Jij bent de Nederlandse vlag niet waardig.
Zeker. Dit lijken mij uitstekende thema's.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:45 schreef Fascination het volgende:
[..]
Volgens mij ben je nog serieus of niet?
Gelukkig staat mijn vlag daarbovenquote:Op donderdag 7 april 2016 00:45 schreef Infection het volgende:
[..]
Jij bent de Nederlandse vlag niet waardig.
Ik hoop op een zachte dood: de EU die overbodig wordt doordat er allerlei andere initiatieven ontstaan die beter werken (uitbreiding van de BeNeLux met Duitsland, samenwerkingsverbanden tussen dat en de Nordic landen, een vorming van een samenwerkingsverband voor de ZE en de OE landen etc.) en de EU beetje bij beetje wordt uitgehold. Dat is de beste manier om van de EU af te komen. Er zijn kwesties waarvan ik wil dat alle Europese landen samenwerken, zelfs met landen van buiten Europa (CERN bijvoorbeeld) maar de EU is zich met heel erg veel gaan bemoeien wat de EU niet aangaat, de EU is een lobbyvehikel geworden en zo zijn er nog wat meer problemen. Helaas is dat voor hier echter offtopic maar we zullen het daar zeker elders nog wel eens over hebben.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:44 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Er was een stukje negentiende eeuw waarin het Koninkrijk der Nederlanden niet bestond he... De EU is in feite nog piepjong, een jaar of 60... In de VS hadden ze na 90 jaar een burgeroorlog. Ik hoop van ganser harte dat ons dat bespaard blijft, maar dat er een evolutie zal plaatsvinden dat is wel zeker...
Benelux als deelstaat van Duitsland zou ik prima vinden.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik hoop op een zachte dood: de EU die overbodig wordt doordat er allerlei andere initiatieven ontstaan die beter werken (uitbreiding van de BeNeLux met Duitsland, samenwerkingsverbanden tussen dat en de Nordic landen etc.) en de EU beetje bij beetje wordt uitgehold. Dat is de beste manier om van de EU af te komen.
De EU zal zichzelf nooit opheffen. Daar zal veel discussie en ongenoegen voor nodig zijn. Ook zal er nog veel meer schade veroorzaakt worden voordat de EU verdwijnt.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik hoop op een zachte dood: de EU die overbodig wordt doordat er allerlei andere initiatieven ontstaan die beter werken (uitbreiding van de BeNeLux met Duitsland, samenwerkingsverbanden tussen dat en de Nordic landen etc.) en de EU beetje bij beetje wordt uitgehold. Dat is de beste manier om van de EU af te komen.
Laten we niet ovedrijven maar ik zou het best kunnen slikken.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:48 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Benelux als deelstaat van Duitsland zou ik prima vinden.
quote:Op donderdag 7 april 2016 00:46 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Tenzij mijn kleurinstellingen rot zijn, is dat niet de Nederlandse vlag...
Ik bedoel inderdaad de prinsenvlag.quote:
Dealquote:Op donderdag 7 april 2016 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik hoop op een zachte dood: de EU die overbodig wordt doordat er allerlei andere initiatieven ontstaan die beter werken (uitbreiding van de BeNeLux met Duitsland, samenwerkingsverbanden tussen dat en de Nordic landen, een vorming van een samenwerkingsverband voor de ZE en de OE landen etc.) en de EU beetje bij beetje wordt uitgehold. Dat is de beste manier om van de EU af te komen. Er zijn kwesties waarvan ik wil dat alle Europese landen samenwerken, zelfs met landen van buiten Europa (CERN bijvoorbeeld) maar de EU is zich met heel erg veel gaan bemoeien wat de EU niet aangaat, de EU is een lobbyvehikel geworden en zo zijn er nog wat meer problemen. Helaas is dat voor hier echter offtopic maar we zullen het daar zeker elders nog wel eens over hebben.
En dan Merkel als leider? Nee, dankje...quote:Op donderdag 7 april 2016 00:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laten we niet ovedrijven maar ik zou het best kunnen slikken.
Het ligt niet aan jouw kleurinstellingen, op mijn IPS-monitor zie ik ook oranje in plaats van rood. Op zich is dat trouwens wel passend.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:46 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Tenzij mijn kleurinstellingen rot zijn, is dat niet de Nederlandse vlag...
Soms moet je water bij de wijn doen, in ieder geval heeft ze grotere kloten dan de meeste mannen.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:51 schreef Infection het volgende:
[..]
En dan Merkel als leider? Nee, dankje...
Goeie inderdaad. Erg ouderwetse regeling.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:51 schreef WammesWaggel het volgende:
De vrijstelling van het koningshuis wbt belasting betalen is ook rijp voor een referendum.
Ja ok, dat dan weer niet..quote:Op donderdag 7 april 2016 00:51 schreef Infection het volgende:
[..]
Graag, een serieuze discussie hierover voer ik met plezier. Helaas lokt het ook snel trolreacties uit van bepaalde mensen maar ik denk dat ik er met jou wel een goede discussie over kan voeren.quote:
Zolang het maar niet onder leiding van een Nederlandse bondscoach is. Of het moet natuurlijk van Gaal zijn.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:52 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Ja ok, dat dan weer niet..
Toch lijkt het me wel wat. Ik bedoel, wat een elftal zouden we hebben met Nederland, Belgie en Duitsland gecombineerd...
Een kanshebber.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:51 schreef WammesWaggel het volgende:
De vrijstelling van het koningshuis wbt belasting betalen is ook rijp voor een referendum.
Daar heb je mijn stem hoor, overbodige poppenkast... Een direct gekozen EU president lijkt me wel wat ...quote:Op donderdag 7 april 2016 00:53 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Een kanshebber.
Het liefst zie ik het hele koningshuis verdwijnen, maar daar lijkt geen draagvlak voor. Dus dan maar dat belastingvoordeel aanpakken.
We krijgen dan natuurlijk wel een Luxemburgse coach. Dat is wel zo politiek correct. Nou goed, een beetje offtopic hahaquote:Op donderdag 7 april 2016 00:53 schreef Infection het volgende:
[..]
Zolang het maar niet onder leiding van een Nederlandse bondscoach is. Of het moet natuurlijk van Gaal zijn.
en het zelf betalen van het onderhoud van hun jacht.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:51 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat is nog minder democratisch. Nederland is maar een klein land, dus onze stem heeft nauwelijks invloed.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:55 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Daar heb je mijn stem hoor, overbodige poppenkast... Een direct gekozen EU president lijkt me wel wat ...
Ja, we zouden gegarandeerd snel wereldkampioen worden, zeker als Nederlandse voetballers weer ouderwets aanvallend gaan voetballen.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:52 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Ja ok, dat dan weer niet..
Toch lijkt het me wel wat. Ik bedoel, wat een elftal zouden we hebben met Nederland, Belgie en Duitsland gecombineerd...
We zijn ook maar klein, je moet niet zo'n grote broek willen aantrekkenquote:Op donderdag 7 april 2016 00:59 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat is nog minder democratisch. Nederland is maar een klein land, dus onze stem heeft nauwelijks invloed.
Er zijn nog kleinere landen: Denk aan de Baltische staten. Die zullen - tegen de tijd dat ze netto betalers zijn in plaats van netto ontvangers - vertrekken, omdat de stem van een land met 2 miljoen inwoners helemaal niets doet.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:00 schreef SureD1 het volgende:
[..]
We zijn ook maar klein, je moet niet zo'n grote broek willen aantrekken
Ik ben sceptisch: dure campagnes en sponsors, geen goed idee. Laten we hier echter verder praten over referenda, open een draad over de toekomst van Europese samenwerking en ik zie je daar.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:55 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Daar heb je mijn stem hoor, overbodige poppenkast... Een direct gekozen EU president lijkt me wel wat ...
Deze petitie is om te zien of er genoeg animo voor is volgens mij. Daarna moeten er (om het referendum aan te kunnen vragen) binnen 4 weken 10.000 handtekeningen verzamelt worden zodat het verzoek goedgekeurd kan worden. Als het goedgekeurd is, moeten er binnen 6 weken 300.000 handtekeningen binnen komen. Als dat bereikt is, kan het referendum plaatsvinden. En pas bij het gedeelte van de 300.000 handtekeningen moet je je burgerservicenummer doorgeven dacht ik.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:55 schreef Kyubey het volgende:
Ik vraag me wel af... Bij het Oekraïne-referendum werd gevraagd naar gegevens als je burgerservicenummer als ik het mij goed herinner. Bij deze TTIP-link volstond een mailtje. Is dit wel echt officieel genoeg?
Kwestie van timing. Zodra er een mogelijkheid komt om over alles een referendum te houden, moeten de mensen die iets tegen de euro willen ondernemen zich inhouden. Wachten totdat er een grote eurocrisis uitbreekt, en dan op het juiste moment toeslaanquote:Op donderdag 7 april 2016 01:05 schreef SeLang het volgende:
Mijn grootste prioriteit zou zijn het verlaten van de euro. Maar een referendum daarover valt niet te winnen want mensen zijn te bang voor die stap, ook al vindt waarschijnlijk een meerderheid dat de euro achteraf een slecht idee was.
Ik denk ook dat maar weinig mensen momenteel doorzien hoe diep de euro ingrijpt in de democratie en de mate waarop de grootste fiscale transfers momenteel door de ECB worden gedaan zonder democratische controle. Dit is overigens verboden, maar wel de praktijk op dit moment. Nederland behoort tot de grootste verliezers vanwege de grootte van onze pensioenpotten.
Het alternatief is om te wachten tot de euro uit elkaar knalt bij de volgende crisis, maar dan heb je er zelf geen controle meer over hoe dat gebeurt. Daarom kun je het maar beter zelf doen op een gecontroleerde manier. En voor een surplus land als NL is dat vrij gemakkelijk omdat je gelijk een geloofwaardige munt hebt.
We hebben minstens een goede media vertegenwoordiger nodig toch. Hoe wil je anders mensen bereiken. Misschien iets voor Lubach. Ik zou sws tegen stemmen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een aantal politici reageerden best enthousiast over het referendum, ze waren aanvankelijk sceptisch maar ze zijn (meer) een voorstander geworden. Jesse Klaver was bijvoorbeeld aangenaam verrast door hoeveel burgers zich hadden verdiept in de kwestie.
Ik hoorde een interessante suggestie van een gast bij Nieuwsuur, een waar ik heel erg sterk achter sta. We zouden een referendum kunnen/moeten houden over de TTIP. Voor wie het niet weet, dit is een verdrag wat gericht is op de belangenbehartiging van enkele multinationals in de USA en in Europa wat duidelijk netto negatieve gevolgen heeft voor de gewone burgers en het MKB, het is zoiets als de NAFTA (USA en Mexico) en de TTP (USA en Azië) Een dergelijk referendumvoorstel zou ik van harte steunen. Waar zouden jullie graag een referendum over houden?
Voor wie graag een referendum over de TTIP wil steunen, klik hier even op: https://ttip-referendum.nl/het-referendum/
We hebben het met het associatieverdrag gered, we kunnen dit nog een keer doen met een verdrag wat vele malen zo belangrijk en ingrijpend is. Laat je niet naaien door de lobby's, neem het lot van het volk in je eigen handen!
We gaan het zien met het huidige referendum. De PvdA en CDA zullen de uitslag van het Oekraïne referendum in ieder geval als bindend beschouwen hebben ze gezegd.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:13 schreef Copa het volgende:
Referenda zijn vrij kansloos als ze niet bindend zijn. Dus het maakt me weinig uit.
Ze zeggen zoveel. Ga er maar vanuit dat het associatieverdrag er alsnog gewoon doorheen gedrukt wordt. Misschien onder een andere naam of na aanpassing van 1 detail, zodat het lijkt alsof het iets totaal anders is.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:15 schreef Infection het volgende:
[..]
We gaan het zien met het huidige referendum. De PvdA en CDA zullen de uitslag van het Oekraïne referendum in ieder geval als bindend beschouwen hebben ze gezegd.
Lubach verdient alle eer, in Nederland, voor het agenderen van de TTIP.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:11 schreef Odaiba het volgende:
[..]
We hebben minstens een goede media vertegenwoordiger nodig toch. Hoe wil je anders mensen bereiken. Misschien iets voor Lubach. Ik zou sws tegen stemmen.
Dat is het mooie van refenda als ze wat met de uitslag doen moet je ook met de gevolgen leven. Ik vind ttip nog belangrijker als het onderwerp van gisteren als mensen uit protest tegen de EU voor gaan stemmen zullen ze zelf de gevolgen moeten ondergaan.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:13 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nee, alsjeblieft geen referendum over TTIP. Als de TTIP ongunstig voor de EU lijkt te zijn, dan zullen de trollclubjes van GeenStijl gaan trekken om iedereen VOOR te laten stemmen en we zien hoe makkelijk mensen zich laten overtuigen
Moeten we er perse uit of valt die munt nog enigsinds aan te passen in het huidige systeem?quote:Op donderdag 7 april 2016 01:05 schreef SeLang het volgende:
Mijn grootste prioriteit zou zijn het verlaten van de euro. Maar een referendum daarover valt niet te winnen want mensen zijn te bang voor die stap, ook al vindt waarschijnlijk een meerderheid dat de euro achteraf een slecht idee was.
Ik denk ook dat maar weinig mensen momenteel doorzien hoe diep de euro ingrijpt in de democratie en de mate waarop de grootste fiscale transfers momenteel door de ECB worden gedaan zonder democratische controle. Dit is overigens verboden, maar wel de praktijk op dit moment. Nederland behoort tot de grootste verliezers vanwege de grootte van onze pensioenpotten.
Het alternatief is om te wachten tot de euro uit elkaar knalt bij de volgende crisis, maar dan heb je er zelf geen controle meer over hoe dat gebeurt. Daarom kun je het maar beter zelf doen op een gecontroleerde manier. En voor een surplus land als NL is dat vrij gemakkelijk omdat je gelijk een geloofwaardige munt hebt.
Getekend.quote:
Als iedere FOK!ker nu 4,50 Euro doneert.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:40 schreef Infection het volgende:
[..]
Is wel een goed onderwerp in ieder geval.
Er is in ieder geval al iets gaande: https://ttip-referendum.nl/
Alleen heeft dat niet zo heel veel animo volgensmij.
Er zou een vergelijkbare partij als GS initiatief moeten nemen, dan is de kans op slagen veel groter. FOK! heeft alleen niet zoveel geld als Geenstijl, dus dat wordt nog lastig.
Een Nexit lijkt mij prima referendabelquote:Op donderdag 7 april 2016 00:40 schreef JanKorteachternaam het volgende:
- Nederland uit Schengen
- De gulden terug
- De islam verbieden
Ik zie persoonlijk ook liever een republiek der Nederlanden. Laat dat referendum maar komen!quote:Op donderdag 7 april 2016 00:53 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Een kanshebber.
Het liefst zie ik het hele koningshuis verdwijnen, maar daar lijkt geen draagvlak voor. Dus dan maar dat belastingvoordeel aanpakken.
Stimmt.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:48 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Benelux als deelstaat van Duitsland zou ik prima vinden.
Liever Angela dan Mark.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:51 schreef Infection het volgende:
[..]
Als friezen dat willen moeten ze dat vooral doen. Een Nederland met of zonder Friesland zal weinig verschil uitmaken. Ze hebben niet eens een gasbel.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:27 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Komt er ook een bindend referendum, waardoor Fryslan eindelijk de vrijheid krijgt die wij verdienen, wij dus een eigen staat kunnen oprichten met een eigen munt, eigen taal, eigen wetgeving, eigen regering die los van de bezetters in Den Haag kunnen handelen en wij als Friezen zelf verdragen kunnen afsluiten met wie wij zelf wensen¿
Of we dan bij Schengen of bij de EU blijven kunnen we dan vervolgens ook zelf regelen in Leeuwarden i.p.v. ver weg in Den Haag, waar geen Fries gevestigd is.
Eens.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lubach verdient alle eer, in Nederland, voor het agenderen van de TTIP.
Wij hebben iets veel beters om elkaar warm te houden, Elzies.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:34 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als friezen dat willen moeten ze dat vooral doen. Een Nederland met of zonder Friesland zal weinig verschil uitmaken. Ze hebben niet eens een gasbel.
Heel schattig.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Wij hebben iets veel beters om elkaar warm te houden, Elzies.
Wij Friezen hebben liefde.
Helemaal mee eens. Nu vinden in Nederland willekeur ID-controles plaats en de politici maar op hun borst roffelen dat je "zonder paspoort" kunt reizenquote:Op donderdag 7 april 2016 07:23 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Schengen opzeggen vind ik een goed idee, wel zie ik dan graag als tegenprestatie dat de ID plicht binnen Nederland wordt teruggedraaid. Voor 2004 mocht je immers zonder ID of paspoort over straat, sinds 2004 mag dit niet meer (overigens heb ik mijn ID nooit bij me, ik negeer deze wet dus).
Eens.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mensen zouden zich wat meer moeten verdiepen in hetgeen wat speelt, dan zou dat allemaal niet spelen.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eens.
Je moet mensen niet opzadelen met beslissingen waar ze de gevolgen niet van kunnen overzien.
Jij houd niet zo van democratie ?quote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zie dat niet gebeuren, jij?quote:Op donderdag 7 april 2016 09:14 schreef Happel het volgende:
TTIP
[..]
Mensen zouden zich wat meer moeten verdiepen in hetgeen wat speelt, dan zou dat allemaal niet spelen.
Een vertegenwoordigingsstelsel is gewoon democratisch. De vergelijking met Iran simpelweg idioot.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:17 schreef MMXMMX het volgende:
Jij houd niet zo van democratie ?
Misschien word het tijd dat je gaat verhuizen naar een land gelijk aan Iran
Klopt. Met referenda bestuur je een land.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Heel schattig.Maar met liefde alleen bestuur je geen land.
Ik ben het met je eens, dat is nog een veel te grote stap. Verder hebben (te)veel politici zich helemaal vastgeklampt aan de EU en euro en willen ze dat niet opgeven. Ondertussen hebben we al heel wat geld verloten door de euro, onder andere door de lage rentes, wat de pensioenen onder druk zet.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:05 schreef SeLang het volgende:
Het grote probleem in deze is dat de EU in de huidige vorm niet zal kunnen veranderen. Dat willen de EU-leiders helemaal niet. Ze hebben lak aan democratie en aan het echt aanpakken van problemen. De enige manier om de boel weer op de rit te krijgen, is het afbreken van de EU en terug te gaan naar een economisch samenwerkingsverband.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:45 schreef R-K het volgende:
Wat mij betreft mag de EU zich hervormen en wel op de volgende manier:
-meer democratie
-aanpakken corruptie in Midden-Europese landen
-aanpakken armoede in Roemenië en Bulgarije
-geen enkel niet-Westers land meer bij de EU voegen
-aanpakken vluchtelingencrisis zonder dat er binnengrenzen van Europa gesloten worden.
quote:Op donderdag 7 april 2016 09:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een vertegenwoordigingsstelsel is gewoon democratisch. De vergelijking met Iran simpelweg idioot.
Ik heb getekendquote:Op donderdag 7 april 2016 10:23 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
Getekend! Al 71.000 van de 75.000 stemmen zijn binnen.
https://ttip-referendum.nl/
Europa verdelen in zes stukken is op zich ook niet verkeerd. Je krijgt dan:quote:Op donderdag 7 april 2016 10:40 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het grote probleem in deze is dat de EU in de huidige vorm niet zal kunnen veranderen. Dat willen de EU-leiders helemaal niet. Ze hebben lak aan democratie en aan het echt aanpakken van problemen. De enige manier om de boel weer op de rit te krijgen, is het afbreken van de EU en terug te gaan naar een economisch samenwerkingsverband.
Een gezamenlijke munt kan op zich wel, maar dan beperkt tot een aantal landen, waarin de economie enigszins vergelijkbaar is. Je kunt vak Noord en vak Zuid niet in een monetaire unie stoppen, zonder dat het allerlei problemen genereert.
Wat is er belangrijk aan het getal 75.000?quote:Op donderdag 7 april 2016 10:23 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
Getekend! Al 71.000 van de 75.000 stemmen zijn binnen.
https://ttip-referendum.nl/
Niets. Dit is ook geen formele aanvraag voor een referendum, maar een petitie.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:58 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Wat is er belangrijk aan het getal 75.000?
Het moeten natuurlijk wel punten zijn waar de politiek zich serieus over kan buigen. Niet punten waar vooral pvv kansenparels zich druk over maken.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:40 schreef JanKorteachternaam het volgende:
- Nederland uit Schengen
- De gulden terug
- De islam verbieden
Dat doen politici dagelijks, dus?quote:Op donderdag 7 april 2016 09:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eens.
Je moet mensen niet opzadelen met beslissingen waar ze de gevolgen niet van kunnen overzien.
En iedereen een pot goud en een eenhoorn.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:40 schreef JanKorteachternaam het volgende:
- Nederland uit Schengen
- De gulden terug
- De islam verbieden
Op zich een goed idee, maar ik denk ook in dit geval dat de huidige EU-leiders er niet aanwillen en dat blijft het grootste probleem op het moment. De huidige groep heeft vooral belang bij het in stand houden of zelfs uitbreiden van de EU.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:55 schreef R-K het volgende:
[..]
Europa verdelen in zes stukken is op zich ook niet verkeerd. Je krijgt dan:
Noord: Nederland, Vlaanderen, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Finland, (Noorwegen, IJsland en Zwitserland)
Zuid: Wallonië, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Slovenië, Kroatië, Griekenland, Malta en Cyprus
Oost: Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Litouwen, Letland en Estland
West: Verenigd Koninkrijk en Ierland
Joegoslavische Unie: Bosnië, Servië, Montenegro, Kosovo, Albanië en Macedonië
Russische Unie: Sovjet-staten muv Estland, Letland en Litouwen
Hierbij wordt getracht geen grenscontroles tussen de leden van een unie en indien mogelijk een gezamenlijke munt te hanteren.
Er zitten er bij ja... Vaak net bij partijen waar ze het hardst schreeuwen. Maar in zijn algemeenheid is de volksvertegenwoordiging veel beter geïnformeerd dan het volk.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat doen politici dagelijks, dus?
Ja! Opperdemocratie! PVV'ers maken geen aanspraak meer op uitkeringen, bier wordt gratis, accijnzen worden afgeschaft, inkomstenbelasting worden gehalveerd en lelijke mensen moeten binnenblijven.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:05 schreef Janneke141 het volgende:
quote:Op woensdag 6 april 2016 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Groot verschil tussen directe en parlementaire democratie.quote:Op donderdag 7 april 2016 15:21 schreef Infection het volgende:
[..]
Schaf dan ook de democratie maar af.
Jij wil zeggen dat jij het beter wist dan experts die er al niks van wiste?quote:Op donderdag 7 april 2016 15:21 schreef Infection het volgende:
[..]
Schaf dan ook de democratie maar af.
Waar niks van wisten?quote:Op donderdag 7 april 2016 15:35 schreef tailfox het volgende:
[..]
Jij wil zeggen dat jij het beter wist dan experts die er al niks van wiste?
Het gaat over referenda in het algemeen. Niet zozeer het Oekraïne referendum.quote:Op donderdag 7 april 2016 15:42 schreef tailfox het volgende:
[..]
wat de gevolgen zijn voor het referendum.
Waarom je beter tegen kon zijn dan voor etc.
toch hebben zeer weinig burgers het hele verdrag gelezen.quote:Op donderdag 7 april 2016 15:45 schreef Infection het volgende:
[..]
Het gaat over referenda in het algemeen. Niet zozeer het Oekraïne referendum.
En om je een antwoord te geven, mensen wisten er wel degelijk wat van, anders hadden de voor- en tegenstanders geen standpunten hierover gehad. De gevolgen werden in aanloop naar het referendum haarfijn uitgelegd. Zowel van voor als tegen.
Oekraïne hoort ook niet in de EU. Daarvoor is het land veel te arm en corrupt. En dan nog niet Rusland te vergeten die op z'n teentjes getrapt wordt als je zaken gaat doen met Oekraïne. En zo zijn er nog veel meer argumenten.quote:Op donderdag 7 april 2016 15:48 schreef tailfox het volgende:
[..]
toch hebben zeer weinig burgers het hele verdrag gelezen.
Ik kreeg gisteren nog vaak genoeg te horen dat ze tegen waren want Oekraïne hoort niet in de EU
zolang het onderwerpen zijn die onder de 10 paginas staan en dat het over ons burgers gaat.quote:Op donderdag 7 april 2016 15:54 schreef Infection het volgende:
[..]
Oekraïne hoort ook niet in de EU. Daarvoor is het land veel te arm en corrupt. En dan nog niet Rusland te vergeten die op z'n teentjes getrapt wordt als je zaken gaat doen met Oekraïne. En zo zijn er nog veel meer argumenten.
Maar in ieder geval, het Oekraïne referendum is geen reden om referanda maar af te schaffen. Er liggen genoeg onderwerpen die voor veel mensen misschien wel een stuk aantrekkelijker zijn. Denk maar bijvoorbeeld aan TTIP.
Het TTIP-verdrag is een uiterst geheim verdrag dus zoveel informatie is er niet. Alleen al om die reden zou het een erg goed onderwerp voor een referendum zijn.quote:Op donderdag 7 april 2016 16:14 schreef tailfox het volgende:
[..]
zolang het onderwerpen zijn die onder de 10 paginas staan en dat het over ons burgers gaat.
Eentje tegen roken in cafés is bijvoorbeeld al veel beter dan die onzin over oekraiene
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |