quote:Op dinsdag 22 maart 2016 16:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bovenstaande is niet relevant meer.
Ik heb wel een andere vraag. Ik zoek een Fix 'n Finish-achtig product voor buiten. Heeft iemand een tip voor me?
Volgens mij zit je dan aan de cementgebonden pleisters, knauf heeft er diversen. Je zou dan de FP205 moeten hebben als ik kijk naar korrelgrootte. Je zou eens contact op kunnen nemen met een lokale bouwer/stukadoor/Knauf om betere/meer info te krijgen.quote:
Heeft de constructeur die je dit hebt laten doorrekenen je dit niet verteld?quote:Op woensdag 23 maart 2016 00:39 schreef Methamorphosis het volgende:
Vraag: wij willen een stuk draagmuur verwijderen en opvangen met behulp van een h balk.
in de buitenmuur draagt de binnenste muur de h balk, in de draagmuur een inkeping maken van zo'n 20cm. nu is mijn vraag welke mortel gebruik ik hiervoor en hoe pak ik dit het beste aan?
Constructeur? Moet dat dan?quote:Op woensdag 23 maart 2016 06:45 schreef Barrah het volgende:
[..]
Heeft de constructeur die je dit hebt laten doorrekenen je dit niet verteld?
Naja, hangt van de polisvoorwaarden van je opstalverzekering & AVP (wanneer er risico is dat de buren er ook last van krijgen) af .quote:
Als je wijzigingen aanbrengt in je constructie heb je een omgevingsvergunning nodig, onderdeel hiervan zal ook een berekening zijn dat hetgeen je wilt maken ook overeind blijft: de constructeur kan deze berekening voor je maken.quote:
Best wel, 16 lijkt mij gebruikelijkerquote:Op donderdag 24 maart 2016 19:52 schreef Isane het volgende:
In ons nieuwbouwhuis wordt standaard loze leiding 3/8 gelegd, dit is dus 9.5 mm.
Is dit niet heel erg smal ?
Thanksquote:Op donderdag 24 maart 2016 21:18 schreef bluemoon23 het volgende:
3/8" kun je niets mee, hoogstens voor een kabeltje voor de beltrafo.
Gewoon eisen dat ze er 3/4" / 19mm instoppen, dat kost zowat niets extra.
De grootste kosten zitten in de arbeid en papierwerk.
5/8 of 3/4 zijn de standaardmaten, dus 3/8 lijkt mij vreemd.quote:Op donderdag 24 maart 2016 19:52 schreef Isane het volgende:
In ons nieuwbouwhuis wordt standaard loze leiding 3/8 gelegd, dit is dus 9.5 mm.
Is dit niet heel erg smal ?
Mn schoonpa dacht dat 3/8 de waterleiding de maat is van de waterleidingen. Ik leg het van t weekend wel even aan hem voor.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:21 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
5/8 of 3/4 zijn de standaardmaten, dus 3/8 lijkt mij vreemd.
Thanks!quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:34 schreef bluemoon23 het volgende:
Net even ingelogd bij Technische Unie
5/8" /16mm is ¤1,01 per 4m
3/4" / 19mm is ¤1,56 per 4m
Dit zijn prijzen met korting (wel incl btw), dus zoiets zal de installateur ook wel betalen.
Ze hebben ook wel 1/2" /12mm buis, maar dat is nog duurder ook nog, zit minder korting op namelijk, niemand gebruikt dat spul......
Dat spul kost geen drol, het materiaal zijn de kosten niet..................
thanks voor het uitzoekenquote:Op donderdag 24 maart 2016 21:36 schreef bluemoon23 het volgende:
3/8" hebben ze bij TU niet eens in electra buis, ik kon het tenminste niet vinden
Interessant. Bij de bouwmaat kost 4 meter 5/8 crème 0,82 euro.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:34 schreef bluemoon23 het volgende:
Net even ingelogd bij Technische Unie
5/8" /16mm is ¤1,01 per 4m
3/4" / 19mm is ¤1,56 per 4m
Dit zijn prijzen met korting (wel incl btw), dus zoiets zal de installateur ook wel betalen.
Ze hebben ook wel 1/2" /12mm buis, maar dat is nog duurder ook nog, zit minder korting op namelijk, niemand gebruikt dat spul......
Dat spul kost geen drol, het materiaal zijn de kosten niet..................
Ik denk dat dat ook niet verkrijgbaar is. Ik vermoed dat ze gewoon een foutje hebben gemaakt in de communicatie en 3/4 of 5/8 bedoelen. Ze hebben beiden waarschijnlijk door de war gehaald en er 3/8 van gemaakt.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:36 schreef bluemoon23 het volgende:
3/8" hebben ze bij TU niet eens in electra buis, ik kon het tenminste niet vinden
Excl btw bij bouwmaat ?quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:41 schreef usernaamvergeten het volgende:
Interessant. Bij de bouwmaat kost 4 meter 5/8 crème 0,82 euro.
Heb de prijzen inclusief btw neergezet. 0,68 euro ex btw, als je meer dan 25 koopt betaal je 0,63 euro.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:43 schreef bluemoon23 het volgende:
Excl btw bij bouwmaat ?
Korting bij TU is ook afhankelijk van hoeveel je afneemt als klant, een grote installateur kan misschien nog wel meer korting krijgen.
Of het is bewust gedaan om zo extra te kunnen vangen voor "meerwerk".quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:43 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook niet verkrijgbaar is. Ik vermoed dat ze gewoon een foutje hebben gemaakt in de communicatie en 3/4 of 5/8 bedoelen. Ze hebben beiden waarschijnlijk door de war gehaald en er 3/8 van gemaakt.
Ik betaal al 90 euro per loze leidingquote:Op donderdag 24 maart 2016 22:43 schreef Barrah het volgende:
[..]
Of het is bewust gedaan om zo extra te kunnen vangen voor "meerwerk".
Wacht maar tot je er draden in wilt laten trekken. Kostte hier 120 euro per leiding.quote:Op donderdag 24 maart 2016 22:46 schreef Isane het volgende:
[..]
Ik betaal al 90 euro per loze leiding
WD40 is misschien niet ideaal. Je kan het met grafietpoeder proberen? Kan je eventueel zelf maken door het binnenste van een gewoon potlod fijn te maken.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:00 schreef GotC het volgende:
Vraagje.. We krijgen onze achterdeur ineens niet meer open . De deur zat al op slot, maar nu krijg ik de sleutel niet omgedraaid. DW40 al erin gespoten, geen effect.
Nieuw slot erin dan maar?
Grafietquote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:00 schreef GotC het volgende:
Vraagje.. We krijgen onze achterdeur ineens niet meer open . De deur zat al op slot, maar nu krijg ik de sleutel niet omgedraaid. DW40 al erin gespoten, geen effect.
Nieuw slot erin dan maar?
Probeer een andere sleutel, of laat iemand anders het proberen, dat scheelt soms ook nog.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:00 schreef GotC het volgende:
Vraagje.. We krijgen onze achterdeur ineens niet meer open . De deur zat al op slot, maar nu krijg ik de sleutel niet omgedraaid. DW40 al erin gespoten, geen effect.
Nieuw slot erin dan maar?
Lijkt mij echt 3/4" of te wel 19mm.quote:Op donderdag 24 maart 2016 19:52 schreef Isane het volgende:
In ons nieuwbouwhuis wordt standaard loze leiding 3/8 gelegd, dit is dus 9.5 mm.
Is dit niet heel erg smal ?
quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:19 schreef Volvoman het volgende:
[..]
WD40 is misschien niet ideaal. Je kan het met grafietpoeder proberen? Kan je eventueel zelf maken door het binnenste van een gewoon potlod fijn te maken.
quote:
Ik ga even kijken of het lukt met grafietpoeder En mijn man heeft het ook geprobeerd Er zit simpelweg geen beweging in. Erg handig, aangezien we ons huis te koop gaan zetten.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Probeer een andere sleutel, of laat iemand anders het proberen, dat scheelt soms ook nog.
Ook niet als het inmiddels al een week geleden is sinds WD40?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:59 schreef Makrolon het volgende:
Grafietpoeder lijkt me niet ideaal als er al wd40troep in zit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook kwam ik dit tegen op de plek waar er een kabel (aardedraad?) de woning binnenkomt. Het is een plakkerige substantie. Iemand idee wat dit is?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 27 maart 2016 15:55 schreef bondage het volgende:
Ook kwam ik dit tegen op de plek waar er een kabel (aardedraad?) de woning binnenkomt. Het is een plakkerige substantie. Iemand idee wat dit is?Smegma?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
5 minuten werk; dat doe je toch effe zelf?quote:Op maandag 28 maart 2016 19:45 schreef GotC het volgende:
Grafietpoeder haalt ook niets uit. Denk dat we maar een nieuw slot laten plaatsen
Als de deur open zou kunnen, zou ik het gerust doen. Of eigenlijk niet, dan was er geen probleem .quote:Op maandag 28 maart 2016 19:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
5 minuten werk; dat doe je toch effe zelf?
Hét ideale moment om eens op youtube te kijken hoe je een euroslot amputeertquote:Op maandag 28 maart 2016 20:02 schreef GotC het volgende:
[..]
Als de deur open zou kunnen, zou ik het gerust doen. Of eigenlijk niet, dan was er geen probleem .
Hoe kan ik een slot vervangen als de deur niet open gaat?
Kijk, dat ziet er goed uit Morgen effe proberen, bedankt!quote:Op maandag 28 maart 2016 20:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hét ideale moment om eens op youtube te kijken hoe je een euroslot amputeert
easy as F!@#
sterker nog, je meter kast heeft slechts 1 fase. maar door de kookgroep krijg je 2x Fase en 2x Nul bij je perilex ( dit kan je nameten )quote:Op vrijdag 1 april 2016 16:12 schreef vlindertje89 het volgende:
Vraagje!
Dit is mijn meterkast:
klik!
Mijn elektrische kookplaat is helaas gesneuveld, want als ik hem aanzet slaat de stop waaronder sraat 'aardlekschakelaar witte groepen' door. Waarschijnlijk bij het schoonmaken wat water onder de kookplaat gelekt en daar ergens in gelopen oid..
Nu moet ik dus een nieuwe. Die wil ik graag van marktplaats halen (student en zo). Maar ik kom er niet uit wat voor aansluiting die dan moet hebben! Perilex stekker weet ik, maar ik kwam er dus achter dat je dan nog 2 en 3 fase hebt. Klopt het dat ik een 2 fase aansluiting heb in mijn meterkast en dat ik dus een kookplaat van marktplaats moet halen waarbij de perilex stekker voor een 2 fase aansluiting is aangesloten?
De stekker nu zit een rode sticker op dat hij is aangesloten voor 3 fase, maar hij heeft het wel gewoon 2 jaar lang gedaan (alle pitten). Betekent dit dat de vorige eigenaren hem wss hebben omgebouwd naar 2 fase? Aangezien ik zou denken dat als hij 3 fase is aangesloten op een 2 fase aansluiting er ergens iets mis zou moeten gaan en hij dan wss niet volledig zou werken/hij al eerder kortsluiting had gemaakt?
Thanks! (Sorry, enorme klus noob hier...)
Heb je je al ingelezen in dit uiterst leerzame topic ?quote:Op vrijdag 1 april 2016 16:12 schreef vlindertje89 het volgende:
Vraagje!
Dit is mijn meterkast:
klik!
Mijn elektrische kookplaat is helaas gesneuveld, want als ik hem aanzet slaat de stop waaronder sraat 'aardlekschakelaar witte groepen' door. Waarschijnlijk bij het schoonmaken wat water onder de kookplaat gelekt en daar ergens in gelopen oid..
Nu moet ik dus een nieuwe. Die wil ik graag van marktplaats halen (student en zo). Maar ik kom er niet uit wat voor aansluiting die dan moet hebben! Perilex stekker weet ik, maar ik kwam er dus achter dat je dan nog 2 en 3 fase hebt. Klopt het dat ik een 2 fase aansluiting heb in mijn meterkast en dat ik dus een kookplaat van marktplaats moet halen waarbij de perilex stekker voor een 2 fase aansluiting is aangesloten?
De stekker nu zit een rode sticker op dat hij is aangesloten voor 3 fase, maar hij heeft het wel gewoon 2 jaar lang gedaan (alle pitten). Betekent dit dat de vorige eigenaren hem wss hebben omgebouwd naar 2 fase? Aangezien ik zou denken dat als hij 3 fase is aangesloten op een 2 fase aansluiting er ergens iets mis zou moeten gaan en hij dan wss niet volledig zou werken/hij al eerder kortsluiting had gemaakt?
Thanks! (Sorry, enorme klus noob hier...)
Jazeker, maar bovenstaande vraag was voor mij na het lezen van de OP nog steeds niet helemaal duidelijk, vandaar dat ik dat hier nog even wilde checken. Had ik misschien beter in dat topic even kunnen doen (was al paar dagen geleden dat ik daar had gelezen, en dit topic stond in mn myAT, dus vandaar dat ik hier terecht kwam).quote:Op vrijdag 1 april 2016 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb je je al ingelezen in dit uiterst leerzame topic ?
K&W / Elektrisch koken; perilex aansluiten #3
Gewone twee componenten lijm is op epoxy basis en dat is bestand tegen benzine.quote:Op vrijdag 1 april 2016 17:15 schreef Barrah het volgende:
[crosspost]
In dit topic op PTA
Kan iemand een (tweecomponenten) lijm aanraden geschikt voor plastic en die zo goed mogelijk bestand is tegen benzine? Zoiets als dit of dit?
[/crosspost]
Ik zag je pm verschijnen; vandaar dat ik even de tijd neem om even een reactie te geven.quote:Op zaterdag 2 april 2016 06:11 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Jazeker, maar bovenstaande vraag was voor mij na het lezen van de OP nog steeds niet helemaal duidelijk, vandaar dat ik dat hier nog even wilde checken. Had ik misschien beter in dat topic even kunnen doen (was al paar dagen geleden dat ik daar had gelezen, en dit topic stond in mn myAT, dus vandaar dat ik hier terecht kwam).
Dat geeft geen 100% garantie dat zo'n kookplaat van marktplaats 1 op 1 gaat werken op jou aansluiting; de plek waar de draden zitten op de aansluiting in de muur kan heel anders zijn dan in jou perilex wandcontactdoos.quote:Ik wil juist niet zelf hoeven klooien met de aansluiting omdat ik daar geen verstand van heb en niet wil klooien met elektriciteit, dus wil een kookplaat van marktplaats halen waarvan de perilex stekker al geschikt is voor mijn aansluiting.
Je zult moeten vast stellen waar welke draad zit op je oude aansluiting; het makkelijkst gaat dit met behulp van een multimeter. Maar zoals je zelf aangeeft heb je er eigenlijk geen verstand van en geen idee hoe je iets moet meten en wat je dan met die gegevens moet doen.quote:Dus is mijn voornaamste vraag: kan ik gewoon elke kookplaat met perilex stekker en <7duizendnogwat aansluitwaarde kopen of moet ik letten op hoe die perilex stekker is aangesloten en zo ja klopt het dat ik er dan een moet hebben met 2 fase aansluiting? Ik denk zelf dat laatste op basis van het perilex topic. Dus ik wilde dat graag controleren voor ik iets koop wat niet werkt/onnodig moeilijk doe.
Kun je een foto van de kookgroep hier plaatsen ? Dan kunnen we we zien of die dan twee of drie fase is.quote:Daarnaast heb ik geen multimeter om te checken hoe de perilex contactdoos is aangesloten, dus baseer dat ik denk dat 'ie 2 fase is op de meterkast (want de kookgroep ziet er niet uit als het plaatje bij 3 fase). Maar of ik die conclusie idd zo kan trekken week ik ook niet zeker en wilde ik even checken!
Onwijs bedankt dat je de tijd hebt genomen om uitgebreid te reageren!quote:Op dinsdag 5 april 2016 22:02 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik zag je pm verschijnen; vandaar dat ik even de tijd neem om even een reactie te geven.
[..]
Dat geeft geen 100% garantie dat zo'n kookplaat van marktplaats 1 op 1 gaat werken op jou aansluiting; de plek waar de draden zitten op de aansluiting in de muur kan heel anders zijn dan in jou perilex wandcontactdoos.
In het ergste geval blaas je je "nieuwe" kookplaat op omdat die kortsluiting maakt.
Er hoeft maar één draad te zijn die op een verkeerde plek zit en het is kookplaat.
[..]
Je zult moeten vast stellen waar welke draad zit op je oude aansluiting; het makkelijkst gaat dit met behulp van een multimeter. Maar zoals je zelf aangeeft heb je er eigenlijk geen verstand van en geen idee hoe je iets moet meten en wat je dan met die gegevens moet doen.
Iedere kookplaat is anders, iedere perilex wandaansluiting is anders.
Daar kom je alleen achter door te meten, en de juiste draden op de juiste aansluiting te monteren. Het aansluitschema bevind zich op een sticker/afbeelding achter op de kookplaat.
[..]
Kun je een foto van de kookgroep hier plaatsen ? Dan kunnen we we zien of die dan twee of drie fase is.
De vraag is hoe werkt dat precies met afstellen? Of hij hangt scheef, of te laag of te hoog of de bovenkant sluit niet netjes tegen het binnenwerk of de onderkant niet etc.quote:Op dinsdag 5 april 2016 22:25 schreef Geralt het volgende:
Niet echt een blunder of iets, maar ik heb een tweetal slaapkamerkasten in elkaar gezet en zit een beetje te klooien met de afstelling van de deuren.
Er zitten 3 scharnieren op per deur met een schroefje waarmee je de spleet tussen de deuren groter of kleiner kan maken en de scharnieren zelf kunnen omhoog en omlaag schuiven een beetje.
Meen je dat ik die fatsoenlijk recht afgesteld krijg!?
Ik snap heel de logica erachter niet
Het is vast heel simpel, maar aangezien ik 2 linkerhanden heb heb ik het maar even laten rusten na een uur aankloten
Gaten vul ik met twee componenten houtvuller (krimpvrij). Naden kit ik af met een polymeren kit (bijvoorbeeld polymax).quote:Op zaterdag 9 april 2016 13:03 schreef juiced01 het volgende:
Ik heb plinten van naaldhout verstek gezaagd en gebruikt voor de lijst van een spiegel. Hoe kan ik de naden het beste vullen, zodat ik de lijst kan verven en lakken zonder dat ik de naden zie? Voor MDF heb ik altijd MDF vuller wat goed werkt. Kan ik voor dit projectje het beste houtplamuur pakken, of zijn er betere oplossingen? Zag ook grondverf met plamuur d'r in, is dat wat?
Dan draai je aan één schroefje en kijk je wat het effect is, al dan niet met een afstandsmaat.quote:Op dinsdag 5 april 2016 22:47 schreef Geralt het volgende:
En met lukraak wat aan de schroefjes draaien kom ik er niet.
Het is me teveel gekut en het interesseert me geen hol als ik eerlijk ben. Dan heb ik het geduld niet om er echt op mn gemak voor te gaan zitten en het zelf uit te gaan zoeken.quote:Op dinsdag 12 april 2016 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan draai je aan één schroefje en kijk je wat het effect is, al dan niet met een afstandsmaat.
Dat moet je helemaal zelf weten, maar ik zou ophouden met kutten en gewoon even die deuren afstellen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 11:15 schreef Geralt het volgende:
[..]
Het is me teveel gekut en het interesseert me geen hol als ik eerlijk ben. Dan heb ik het geduld niet om er echt op mn gemak voor te gaan zitten en het zelf uit te gaan zoeken.
Mijn broertje handelt in kozijnen en dergelijke; die weet prima hoe zoiets af te stellen. Die vraag ik binnenkort wel eens. Die heeft dat binnen no time gepiept. Waarom zou ik zelf dan gaan lopen kutten?
Demontage van het blad is niet mogelijk? Kun je het niet uitfrezen?quote:Op dinsdag 12 april 2016 20:51 schreef bleiblei het volgende:
Iemand een slimme tip hoe ik 18mm multiplex ondieper maak op een specifieke plek waar ik niet goed bij kan?
Ik heb nu lopen klooien met een multitool, beitel en schuurpapier, maar het werkt voor geen meter . Ik wil namelijk een wasbakkraan monteren, maar het blad is 4cm dik en daardoor kan ik de kraan aan de onderkant niet meer vast zetten .
Een oplossing om een wasbakkraan iets langer te maken voldoet ook . Ik kom maar een cm of 2 te kort namelijk .
Het is trouwens deze kraan:
[ afbeelding ]
Een Grohe Universal.
Het is het betonnen aanrechtblad van de bar .quote:Op dinsdag 12 april 2016 20:55 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Demontage van het blad is niet mogelijk? Kun je het niet uitfrezen?
Grondschaaf gebruiken? Als een grote niet past moet het met een kleine wel lukken lijkt mij.quote:Op dinsdag 12 april 2016 20:51 schreef bleiblei het volgende:
Iemand een slimme tip hoe ik 18mm multiplex ondieper maak op een specifieke plek waar ik niet goed bij kan?
Ik heb nu lopen klooien met een multitool, beitel en schuurpapier, maar het werkt voor geen meter . Ik wil namelijk een wasbakkraan monteren, maar het blad is 4cm dik en daardoor kan ik de kraan aan de onderkant niet meer vast zetten .
Een oplossing om een wasbakkraan iets langer te maken voldoet ook . Ik kom maar een cm of 2 te kort namelijk .
Het is trouwens deze kraan:
[ afbeelding ]
Een Grohe Universal.
Bij een betonnen blad?quote:Op dinsdag 12 april 2016 22:03 schreef Gieliovd het volgende:
Gatenzaag en het rondje wip je er zo uit.... Als je erbij kunt.
Nee, het is 2,2cm beton met daaronder 1,8cm multiplex.quote:
Oh... oops... niet goed gelezen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 22:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nee, het is 2,2cm beton met daaronder 1,8cm multiplex.
Maar ik ga gatenboor proberen. Hopelijk lukt het. Grondschaaf past helaas niet.
Iemand een idee?quote:Op dinsdag 12 april 2016 10:55 schreef NealMoonshine het volgende:
Gevalletje "waar vul ik mijn CV circuit aan". Komt veelvuldig voor hier en elders op het web maar elk geval is weer anders lijkt wel. Mijn CV/warm water installatie is oud (maar oerdegelijk, heb ik me laten vertellen bij de controle een paar maanden geleden). Er is een verbinding van de waterleiding naar het expansievat, dus ik vermoed dat het hiermee te doen is (dat rode kraantje?), voor de rest zie ik niet echt andere mogelijkheden. Zit ik juist of moet ik toch nog verder zoeken?
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Moeilijk te zien/zeggen. Heb je beterer overzichtsfoto's?quote:
Als je er niet bij kan neem dan een verlenging van de doppenset. De as van een gatzaag is zeskant dus dopje er op de verlenging en dan de gatzaag er op. Dan moet je de boel nog in de boormachine krijgen aan de nadere kant. Zou zelf de haakse slijper pakken en dat stuk er afslijpen. Of je pakt de haakse ratel en doet het handmatig voor dit eenmalige klusje.quote:Op dinsdag 12 april 2016 22:26 schreef bleiblei het volgende:
Maar ik ga gatenboor proberen. Hopelijk lukt het.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jeroentje.
Zo te zien is dat je vulkraan ja. Maar mijn hemel wat een zootje. Kraantje, kraantje, nippel, sok, verloop, kraan... lijkt wel een gaskraan ook die ertussen zit.quote:
quote:Op woensdag 13 april 2016 07:00 schreef jpajs het volgende:
[..]
Als je er niet bij kan neem dan een verlenging van de doppenset. De as van een gatzaag is zeskant dus dopje er op de verlenging en dan de gatzaag er op. Dan moet je de boel nog in de boormachine krijgen aan de nadere kant. Zou zelf de haakse slijper pakken en dat stuk er afslijpen. Of je pakt de haakse ratel en doet het handmatig voor dit eenmalige klusje.
Geen idee hoe slecht je er bij kan. Maar als de gatzaag weg loop even een malletje met gat maken en op de juiste plek vast schroeven. Dan hoef je de center boor niet te gebruiken.
Alleen voor de pro's dus niet verder lezen als je dat niet bent.Holy shit, 20.000 toeren gatenzaag van de ActionSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laat die handjes wapperen!
quote:Op woensdag 13 april 2016 07:00 schreef jpajs het volgende:
[..]
Als je er niet bij kan neem dan een verlenging van de doppenset. De as van een gatzaag is zeskant dus dopje er op de verlenging en dan de gatzaag er op. Dan moet je de boel nog in de boormachine krijgen aan de nadere kant. Zou zelf de haakse slijper pakken en dat stuk er afslijpen. Of je pakt de haakse ratel en doet het handmatig voor dit eenmalige klusje.
Geen idee hoe slecht je er bij kan. Maar als de gatzaag weg loop even een malletje met gat maken en op de juiste plek vast schroeven. Dan hoef je de center boor niet te gebruiken.
Alleen voor de pro's dus niet verder lezen als je dat niet bent.Oef, die laatste durf ik niet aan .SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar zitten goeie tips tussen, dank je!
Ik had me even verkeken op de datum van je post inderdaad.quote:
Het is gelukt! Het rode kraantje had ik al eens eerder geprobeerd maar blijkbaar moest ik ook die twee kleine zwarte kraantjes opendraaien. Nu bedenk ik me wel dat ik het waarschijnlijk in de verkeerde volgorde heb gedaan, als je eerst de verste rode kraan opendraait, dan het eerste zwarte kraantje en ten slotte het zwarte kraantje vlak bij het expansievat, kan de lucht eerst ontsnappen via dat ventiel ertussen. Maar goed.quote:Op woensdag 13 april 2016 07:16 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Zo te zien is dat je vulkraan ja. Maar mijn hemel wat een zootje. Kraantje, kraantje, nippel, sok, verloop, kraan... lijkt wel een gaskraan ook die ertussen zit.
Ik zeg zet die kraan open en kijk wat hij doet.
Daar wordt het waterleiding bedrijf niet blij van inderdaadquote:Op woensdag 13 april 2016 12:55 schreef Makrolon het volgende:
Volgens mij mag dat helemaal niet, je CV in verbinding met je drinkwater zonder terugslagklep.
Ja, dat was ik ook al tegengekomen, maar het is nu zo. In de niet al te verre toekomst zullen we die oude installatie wel volledig vernieuwen en dan vliegt al het knutselwerk van de vorige eigenaar eruit. :-)quote:Op woensdag 13 april 2016 12:55 schreef Makrolon het volgende:
Volgens mij mag dat helemaal niet, je CV in verbinding met je drinkwater zonder terugslagklep.
Ja, dat is toegestaan en gebruikelijk.quote:Op vrijdag 15 april 2016 09:19 schreef Roschambo het volgende:
mag ik de groep die naar de oven gaat in een keer naar de oven leggen en daar in een wandcontactdoos laten eindigen?
Stel je hebt 1 aparte groep voor je wasmachine, met 1 stopcontact (namelijk bij de wasmachine), dan hoef je voor die specifieke leiding natuurlijk geen aparte centraaldoos te plaatsen. Zo lang je de bedrading maar niet in dezelfde leidingen of dozen vermengd met die van andere groepen.quote:Op vrijdag 15 april 2016 11:59 schreef Roschambo het volgende:
Maar zodra er meerdere stopcontacten op een groep zijn aangesloten die zich niet op dezelfde muur zitten, zoals bij de vaatwasser, koelkast en extra wandcontactdoos het geval is moet er wel gebruik worden gemaakt van een centraal doos of begrijp ik dat verkeerd?
En anders krijg je een bekeuring van de elektriciteitspolitie?quote:Op vrijdag 15 april 2016 13:49 schreef Mute_Me het volgende:
De stopcontacten even je aanrecht mogen niet allemaal op 1 groep zitten voor zover ik heb begrepen. Dus als je links en rechts van je aanrecht stopcontacten hebt moeten deze op verschillende groepen.
Ja hoor. Vlekken achteraf verwijderen met zout of witte wijn.quote:Op vrijdag 15 april 2016 13:53 schreef nick202 het volgende:
Me dak lekt. Ik weet niet waar het vandaan komt. Kan ik rode wijn op het dak gieten en kijken waar het op de muur rood word.
mag niet, mag niet, het is niet handig maar of het niet mag is weer een andere vraag.quote:Op vrijdag 15 april 2016 13:49 schreef Mute_Me het volgende:
De stopcontacten even je aanrecht mogen niet allemaal op 1 groep zitten voor zover ik heb begrepen. Dus als je links en rechts van je aanrecht stopcontacten hebt moeten deze op verschillende groepen.
Zal wel een NEN norm zijn, ik ga het niet voor je opzoeken. Maar als je het tegendeel vind dan hoor ik het graagquote:Op vrijdag 15 april 2016 14:20 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
mag niet, mag niet, het is niet handig maar of het niet mag is weer een andere vraag.
En zo ja, waar staat dat dan ?
Volgens mij heb je gelijk, zoiets staat mij ook bij namelijk. Ik vind het persoonlijk een beetje onzin, dat terzijdequote:Op vrijdag 15 april 2016 18:55 schreef Mute_Me het volgende:
[..]
Zal wel een NEN norm zijn, ik ga het niet voor je opzoeken. Maar als je het tegendeel vind dan hoor ik het graag
http://nen1010.cobouw.nl/(...)installaties-keukensquote:Op vrijdag 15 april 2016 18:55 schreef Mute_Me het volgende:
Zal wel een NEN norm zijn, ik ga het niet voor je opzoeken. Maar als je het tegendeel vind dan hoor ik het graag
wenselijk, dus niet verplichtquote:Het aantal wandcontactdozen voor algemeen gebruik in de keuken kan worden afgeleid uit de richtlijnen opgenomen in blad 51 van de NPR 5310. In de tabel wordt voor een normale installatie een aantal van 10 enkelvoudige of 5 dubbele contactdozen aangegeven en 3 lichtaansluitpunten. Het is wenselijk de aansluitpunten over ten minste twee eindgroepen te verdelen.
Pcies, het is niet verplichtquote:Op vrijdag 15 april 2016 19:41 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
http://nen1010.cobouw.nl/(...)installaties-keukens
[..]
wenselijk, dus niet verplicht
quote:
Absoluut niet nodig. Gewoon gat boren van 5mm, Plug er in, schroef van 4mm er in en ophangen.quote:Op zondag 17 april 2016 16:11 schreef Goddelijker het volgende:
Ik heb een nieuwe hanglamp gekocht voor boven de tafel.
Alleen zit deze een stuk van het centraalpunt af in het plafond.
Dus de lamp moet los daarvan opgehangen worden, hoe kan ik deze het beste bevestigen?
Boren, plug en schroef? Of beter een andere manier? Keilbout?
Nee, lamp is denk ik al met al 5 kg. Betonnen plafond.quote:
Oranje rijstpapier tape bij Ecotools is erg goed, beter dan dat gele tape van Tesa en nog een stuk goedkoper ook.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand een goede afplaktape, goedkoper dan Tesa? Of waar ik Tesa goedgeprijsd kan kopen?
Dank je. Zo'n rol gaat hard en dan zijn we nog niet eens met het grote klussen begonnen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:14 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Oranje rijstpapier tape bij Ecotools is erg goed, beter dan dat gele tape van Tesa en nog een stuk goedkoper ook.
Ik zie alleen deze. Bedoel je die?quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:14 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Oranje rijstpapier tape bij Ecotools is erg goed, beter dan dat gele tape van Tesa en nog een stuk goedkoper ook.
Wij hebben maar 2 (zichtbare) dubbele, geaarde stopcontacten, maar wel de inductieplaat op een aparte groep.quote:Op vrijdag 15 april 2016 19:41 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
http://nen1010.cobouw.nl/(...)installaties-keukens
[..]
wenselijk, dus niet verplicht
Ieder vast opgesteld toestel met een vermogen groter dan 2000 watt; d.w.z. wasmachines, wasdroger, vaatwasser, quooker, oven, stoomoven, warmhoudladen, combimagnetron e.d. enz. dienen altijd aangesloten te worden op een geheel eigen eindgroep.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij hebben maar 2 (zichtbare) dubbele, geaarde stopcontacten, maar wel de inductieplaat op een aparte groep.
Overigens ook een compleet nieuwe groepenkast.
En inmiddels vrijwel alle stopcontacten van aarde voorzien.
Goedkope rollen kunnen wel tot frustratie leiden.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dank je. Zo'n rol gaat hard en dan zijn we nog niet eens met het grote klussen begonnen.
Ik ga ervan uit dat dat hier wel het geval zal zijn. Nieuwe groepenkast is door een officiële installateur aangelegd, zoals het hoort.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:27 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ieder vast opgesteld toestel met een vermogen groter dan 2000 watt; d.w.z. wasmachines, wasdroger, vaatwasser, quooker, oven, stoomoven, warmhoudladen, combimagnetron e.d. enz. dienen altijd aangesloten te worden op een geheel eigen eindgroep.
https://www.ecotools.nl/afplaktape-rijstpapier-19x50meter/quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik zie alleen deze. Bedoel je die?
Edit: Ecotools, niet Toolstation
Iemand wel eens de tape van Zwaluw geprobeerd?
Frustratie alom inderdaad zulke tape.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Goedkope rollen kunnen wel tot frustratie leiden.
Scheuren namelijk regelmatig schuin in, en moet je weer een nieuw begin zoeken.
Duurdere rollen rollen makkelijker af, zonder te scheuren.
Bedankt, ook maar even naar grondverf kijken dan:)quote:Op woensdag 20 april 2016 12:49 schreef Barrah het volgende:
Ik zou die platen eerst in de grondverf zetten. Dit bevordert de hechting, heft de zuigende werking wat op en daarnaast wil dat groene nog wel eens door de verf heen trekken.
Als roller kun je wel gewoon een vachtroller gebruiken. Ik zou eentje met niet al te lange haren kiezen, al zul je bij muurverf altijd een structuurtje van de roller blijven zien.
Wil je echt een strak resultaat, dan zou je er eerst glasvlies of glasweefselbehang over de platen heen kunnen plakken.
Hoeveel tijd en geld je wilt besteden hangt vooral af van de functie die de zolder gaat krijgen. Als het meer wordt dan een simpele bergzolder dan zou ik het meteen goed aanpakken en dit desnoods even uitstellen als dat je beter uitkomt.
Ik wel zeggen wat het precies gaat kosten, 2x de helft namelijk.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:37 schreef macondo het volgende:
Wat zou dat grofweg een beetje gaan kosten (ja, je kan het zo duur maken als je wil etc etc : maar grofweg)
Een aannemer. Het ligt echt helemaal aan hoeveel je zelf wil doen, en wat je wil doen. Keuken/badkamer, vloerverwarming, elektra vervangen en meer groepen/stopcontacten op 30cm ipv in het zicht, isoleren van zolder, HR+++ ramen, verven over het behang of alles eraf en stucen. En wil je de indeling zo laten, of moeten er ook muren verplaatst worden? Wil je de zolder af laten werken, dakkapel, nieuwe CV-ketel?quote:Op woensdag 20 april 2016 13:37 schreef macondo het volgende:
Is er hier iemand die een aardige schatting kan maken voor de kosten van verbouwen - op basis van funda fotos? Ik zag bijvoorbeeld dit huis.
Wat zou dat grofweg een beetje gaan kosten (ja, je kan het zo duur maken als je wil etc etc : maar grofweg)
Ik kan standaard dingen wel inschatten (nieuwe badkamer, nieuwe keuken, muurtje keuken-woonkamer doorbreken).quote:Op woensdag 20 april 2016 13:47 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Een aannemer. Het ligt echt helemaal aan hoeveel je zelf wil doen, en wat je wil doen. Keuken/badkamer, vloerverwarming, elektra vervangen en meer groepen/stopcontacten op 30cm ipv in het zicht, isoleren van zolder, HR+++ ramen, verven over het behang of alles eraf en stucen. En wil je de indeling zo laten, of moeten er ook muren verplaatst worden? Wil je de zolder af laten werken, dakkapel, nieuwe CV-ketel?
200 euro voor histor latexquote:Op woensdag 20 april 2016 13:37 schreef macondo het volgende:
Is er hier iemand die een aardige schatting kan maken voor de kosten van verbouwen - op basis van funda fotos? Ik zag bijvoorbeeld dit huis.
Wat zou dat grofweg een beetje gaan kosten (ja, je kan het zo duur maken als je wil etc etc : maar grofweg)
Je vergeet de broodjes kroket voor de hulp nog.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:57 schreef bleiblei het volgende:
[..]
200 euro voor histor latex
20 euro alabastine plamuurmeuk.
50 euro kwasten, afdekzeil, plamuurmes, rollers en afplaktape.
En 15 euro voor het kratje bier
Die krijgen al bier. Tssk .quote:Op woensdag 20 april 2016 13:58 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Je vergeet de broodjes kroket voor de hulp nog.
Bier op een nuchtere maag tijdens/na het klussen....quote:
Badkamer, keuken, likkie verf... 30 duizend? Volledige renovatie is 500-1000m2 als je het laat doen. Hangt er dus volledig vanaf wat je wil.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:37 schreef macondo het volgende:
Is er hier iemand die een aardige schatting kan maken voor de kosten van verbouwen - op basis van funda fotos? Ik zag bijvoorbeeld dit huis.
Wat zou dat grofweg een beetje gaan kosten (ja, je kan het zo duur maken als je wil etc etc : maar grofweg)
Ja, die kunststofkozijnen zijn wel erg jammer inderdaad.quote:Op donderdag 21 april 2016 01:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Aan de binnenkant zijn er nog veel originele (jaren 20) details.
Maar de buitenkozijnen zijn van kunststof zo te zien
Hoezo kun je inschatten wat dat muurtje gaat kosten, misschien is het wel een dragende muur...quote:Op woensdag 20 april 2016 13:56 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik kan standaard dingen wel inschatten (nieuwe badkamer, nieuwe keuken, muurtje keuken-woonkamer doorbreken).
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar het zit nu allemaal erg netjes bevestigd, dezelfde moet ik waarschijnlijk bestellen en die zullen echt geen 4 euro zijn, dus zit je met anderen die anders open gaan, andere boorgaten en dan moet het allemaal weer netjes uitlijnen en een bouwmarktbezoek komt ook niet goed uit.quote:Op donderdag 21 april 2016 11:43 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou een nieuwe scharnier kopen.
Ben je voor een paar euro (max 4 bij erg dure scharnieren) kwijt en het bespaard je een hoop frustratie.
Wat is daar raar aan?quote:
Als het schroefdraad aan gort is, is het meer geluk dan wat anders als je het weer werkende krijgt. En dan hangt het waarschijnlijk aan een flintertje schroefdraad wat ie dan nog net pakt, waardoor het stelschroefje er bij een klein tikje al uit schiet.quote:Op donderdag 21 april 2016 12:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar het zit nu allemaal erg netjes bevestigd, dezelfde moet ik waarschijnlijk bestellen en die zullen echt geen 4 euro zijn, dus zit je met anderen die anders open gaan, andere boorgaten en dan moet het allemaal weer netjes uitlijnen en een bouwmarktbezoek komt ook niet goed uit.
Dus is pruts er liever een gefrustreerd een kwartiertje mee. De vraag is dus eigenlijk vooral of het mogelijk is, of dat ze definitief onklaar zijn gemaakt.
Nee, hij pakt de schroefdraad gewoon niet.quote:Op donderdag 21 april 2016 13:17 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat is daar raar aan?
Dat kom je zelfs in Eindhoven nog regelmatig tegen .
[..]
Als het schroefdraad aan gort is, is het meer geluk dan wat anders als je het weer werkende krijgt. En dan hangt het waarschijnlijk aan een flintertje schroefdraad wat ie dan nog net pakt, waardoor het stelschroefje er bij een klein tikje al uit schiet.
Nee, dat kan niet. Hij heeft een gladde kop aan de andere kant die achter een plaatje zit. Dat is allemaal niet demontabel.quote:Als je echt niet het scharniertje wil vervangen (wat dus echt een kwestie van typenr in Google inkloppen, paar euro excl. verzenden over maken, 2 dagen wachten, scharniertje eraf schroeven, scharniertje erop schroeven & klaar).
Dan zou je er evt. een langer schroefje in kunnen draaien.
Tja... maar eens een natte vinger. Geen idee of de bedragen enigszins realistisch zijnquote:Op woensdag 20 april 2016 13:37 schreef macondo het volgende:
Is er hier iemand die een aardige schatting kan maken voor de kosten van verbouwen - op basis van funda fotos? Ik zag bijvoorbeeld dit huis.
Wat zou dat grofweg een beetje gaan kosten (ja, je kan het zo duur maken als je wil etc etc : maar grofweg)
Je draait wel de goede kant op? Dezen werken, mijns inziens, "verkeerd" om.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb even een vraag over keukenkast scharnieren. Er zit een verzonken stelschroef aan, waarmee je het deurtje meer of minder dicht op de scharnier kunt draaien, en dus ook recht kunt hangen.
Helaas lijken deze, door iemand anders, door de schroefdraad heengedraaid zodat die stelschroef de schroefdraad niet meer pakt, waardoor het deurtje zowel scheef als te ver van het scharnier af hangt.
Deze lijkt er (functioneel) wel op:
[ afbeelding ]
Die linker stelschroef ligt bij mij dus veel dieper, onder de schroefdraad, en hij pakt die schroefdraad dus niet. Het voelt als een dolgedraaide schroef met een tikje. Hoe zorg ik dat hij die schroefdraad weer pakt? Het gaat dus om een kruiskop zonder echte kop, de kop past in de schroefdraad.
Vind je het heel erg als ik meer waarde hecht aan de NEN1010 zelf dan een een interpretatie van cobouw.nl?quote:Op vrijdag 15 april 2016 19:41 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
http://nen1010.cobouw.nl/(...)installaties-keukens
[..]
wenselijk, dus niet verplicht
Bepaling 720.55.1.3 is trouwens de volgende:quote:720.55.1.4 Wandcontactdozen voor algemeen gebruik in keukens moeten over ten minste twee
eindgroepen zijn verdeeld.
Deze bepaling heeft ten doel het gelijktijdig gebruik van keukentoestellen mogelijk te maken.
Voorbeelden van dergelijke toestellen zijn:
a) losse grill- en bakovens;
b) magnetrons;
c) koffiezetmachines;
d) waterkokers.
Op keukentoestellen met een aansluitwaarde van 2 kVA of meer en met een vaste opstelling of die zijn ingebouwd, is bepaling 720.55.1.3 van toepassing.
Citaten zijn uit de NEN 1010:2007+C1:2008/A1:2011/C1:2011.quote:720.55.1.3 Indien een opstelplaats is voorzien voor een verbruikend toestel met een verwachte
aansluitwaarde van 2 kVA of meer, dan moet dit verbruikende toestel kunnen worden
aangesloten op een afzonderlijke eindgroep.
Wat is voldoende? Wanneer is het nodig? Het wordt er niet duidelijker op, maar wat volgens de huidige normen nog moet, is natuurlijk niet ineens onzin. Ik ben benieuwd naar een nieuwe NPR5310, de Nederlandse Praktijkrichtlijn bij de NEN1010, hoe ze het daar gaan uitleggen.quote:510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
Nou, I beg to differ.quote:
Tja, dat is een discussie op zich waard.quote:Op donderdag 21 april 2016 22:15 schreef bluemoon23 het volgende:
Goed, volgens die artikelen heb jij gelijk.
Ik kijk alleen maar naar de openbare bronnen die ik kan vinden.
Als het NEN er voor kiest om zijn artikelen niet openbaar en vrij toegankelijk voor iedereen te maken, dan moet je het ook niet raar vinden dat wel eens niet alles conform de Norm word gebouwd.......
Uhm, ja?quote:Op donderdag 21 april 2016 22:19 schreef Chicolade het volgende:
Zou jij echt een extra groep aanleggen in je keuken omdat je twee stopcontacten wil, als de zwaarste belasting de combi van een waterkoker en een oldschool koffiezetautomaat is? De nieuwe norm houdt daar tenminste rekening mee, dat tegenwoordig bijna alles ingebouwd is (en in geval van zwaardere apparaten een eigen groep heeft).
Moet die tweede groep er wel zijn in de buurt. In mijn woning zou het betekenen dat je vanaf de meterkast door de dekvloer een extra buis moet trekken, of het stopcontact op de groep van vaatwasser/oven moet zetten. Dat is meer dan een kleine moeite, terwijl één groep de belasting ook zonder problemen aankan.quote:Op donderdag 21 april 2016 22:33 schreef XanderH het volgende:
[..]
Tja, dat is een discussie op zich waard.
Maar helaas heeft de wetgever er voor gekozen om te verwijzen naar betaalde normen. Dat is vervelend, maar het maakt het niet minder verplicht.
[..]
Uhm, ja?
Die twee groepen voor de algemene WCD's hoeven geen aparte eindgroepen te zijn. 1 WCD kan gewoon bij de verlichting van de keuken, de andere bij een willekeurige andere groep (woonkamer?). Is als je een installatie aanlegt een kleine moeite.
En misschien is er tegenwoordig veel ingebouwd, maar ik heb nog steeds geen inbouw frietpan, tosti ijzer, gourmetstel, blender, mixer, keukenmachine...
Dan mag er hier nog al wat gebeurenquote:Op donderdag 21 april 2016 22:05 schreef XanderH het volgende:
[..]
Vind je het heel erg als ik meer waarde hecht aan de NEN1010 zelf dan een een interpretatie van cobouw.nl?
Daar staat namelijk vrij duidelijk:
[..]
Bepaling 720.55.1.3 is trouwens de volgende:
[..]
Citaten zijn uit de NEN 1010:2007+C1:2008/A1:2011/C1:2011.
In de nieuwe NEN1010:2015 (deze is nog niet aangewezen in het bouwbesluit) staat het niet zo letterlijk. Deze norm hebben ze vager geschreven dan de vorige, nu moet je het doen met:
[..]
Wat is voldoende? Wanneer is het nodig? Het wordt er niet duidelijker op, maar wat volgens de huidige normen nog moet, is natuurlijk niet ineens onzin. Ik ben benieuwd naar een nieuwe NPR5310, de Nederlandse Praktijkrichtlijn bij de NEN1010, hoe ze het daar gaan uitleggen.
[..]
Nou, I beg to differ.
Volgens mij zegt de woningwet nog steeds dat woningen aan het bouwbesluit moeten voldoen, en het laatste bouwbesluit (2012) zegt toch vrij helder dat elektrische installaties aan de NEN1010 moeten voldoen. De versie van de NEN1010 die ze in het bouwbesluit noemen is de NEN 1010 2007 +C1 2008. Die citaten van 720.55.1.3 en 720.55.1.4 die ik aan het begin van deze post noem komen daar uit. De betreffende paragraven staan ook niet in het lijstje met paragraven dat door het bouwbesluit uitgesloten zijn.
Naar mijn bescheiden mening is er dus een wet die (met een berg verwijzingen) stelt dat die WCD's over ten minste twee eindgroepen moeten zijn verdeeld. Lijkt mij dan toch een verplichting.
Dat heb ik wel geprobeerd, maar ik zal nog eens checken of ik dat wel geduldig genoeg heb gedaan.quote:Op donderdag 21 april 2016 21:27 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Je draait wel de goede kant op? Dezen werken, mijns inziens, "verkeerd" om.
Ok, enig speurwerk leert me dat dit automatische ontluchters zijn, die inderdaad op het hoogste punt in huis horen te zitten. Ook lees ik dat die een relatief beperkte levensduur hebben en dus inderdaad wel vaker gaan lekken. Gewoon vervangen dus, misschien best beide in één keer.quote:Op donderdag 21 april 2016 20:32 schreef NealMoonshine het volgende:
Vorige week ben ik er dus in geslaagd mijn CV waterpeil bij te vullen, deze week lekt mijn CV. Of misschien was het lek er al, en was het peil daarom zo laag gezakt, al waren er toen nog geen zichtbare sporen. Nu in ieder geval wel en de oorzaak is een bepaald ventiel:
[ link | afbeelding ]
Dit is op zolder (de cv ketel en zo staan beneden). Nu vraag ik me af:
- wat is eigenlijk het nut van deze twee ventielen (heb immers ook al een overstortventiel vlak bij mijn expansievat)?
- kan het lekken het gevolg zijn van een te hoge druk? Ik heb bijgevuld tot 1,7 bar. Of misschien een niet goed functionerend expansievat of zo? Of zou dat ding gewoon stuk zijn?
- zou dit te doen zijn om zelf te vervangen, of moet ik er een stielman bijhalen?
Zelf doen? Ik neem aan dat ze gewoon PVC leggen en het centraaldoossysteem toepassen. Heb je wel een metalen trekveer nodig, kost niet zoveel gelukkig. Wel kwaliteitsdraad nemen, bv Nexans, geen bouwmarktrommel.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:05 schreef Isane het volgende:
In ons nieuwbouwhuis wil ik graag domotica hebben en daarom wil ik een blauw installatiedraad hebben naar alle schakelaars. Nu vraagt het installatiebedrijf er 30 euro voor per schakelaar. Nu heb ik er al 13 in het huis, dus dat maakt al een best bedrag samen.
Als ik snel op google zoek kost 100m installatiedraad slechts 30 euro.
Alle stroomdraden moeten nog getrokken worden.
Wat vinden jullie?
quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:32 schreef bluemoon23 het volgende:
Gewoon zelf die nuldraad er bij trekken naar elke schakelaar.
Maarre hoe werkt dat bij jou dan precies met die domotica ?
Ik weet er niet veel van hoor, maar volgens is mij de centrale "besturing" dan in de meterkast.
En moet er van elke lichtpunt of wandcontactdoos die je wilt bedienen met je domotica draden rechtstreeks naar die besturing, en niet via het centraaldoos-systeem zoals gebruikelijk.....
Wat akatar zegtquote:Op zaterdag 23 april 2016 00:17 schreef akatar het volgende:
dit klinkt een beetje als z-wave, die heeft vaak 1 controller (1 master evt met extra slaves)
en sommige schakelaars hebben inderdaad een 0 nodig
Pcies, gewoon achteraf zelf doenquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:16 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Zelf doen? Ik neem aan dat ze gewoon PVC leggen en het centraaldoossysteem toepassen. Heb je wel een metalen trekveer nodig, kost niet zoveel gelukkig. Wel kwaliteitsdraad nemen, bv Nexans, geen bouwmarktrommel.
Gefixt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Pcies, gewoon achteraf zelf doen
En gebruik dan inderdaad kwaliteitsdraad zoals Donné, Nexan, TKF oid. verwerkt vaak veel makkelijker dan de bouwmarkt meuk
Wow, mooi spulquote:Op zondag 24 april 2016 13:15 schreef bleiblei het volgende:
- kosten, bijv. merfoplex platen zijn mij te duur (linkje).
Met een beetje geluk zijn het geen keilbouten maar stokeinden of draadeind in een messing spreidplug. Dan kun je twee moeren er op draaien en met de achterste moer het zaakje een paar slagen er uit draaien.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:45 schreef Burdie het volgende:
Tegelsnijder en dan tape op de tegel zodat 'ie niet breekt? Heb er geen ervaring mee verder sorry, maar ik zou dat proberen .
Wel heb ik zelf een vraag: de stukadoor is geweest en heeft het trappenhuis netjes glad gemaakt. Alleen nu zijn sommige keilbouten (tenminste, ik denk dat het keilbouten zijn) te kort om de trapleuning terug te kunnen hangen . Daar is een simpele oplossing voor he? Ja toch? Please? .
Insnijden, omdraaien zodat de snijkant onder zit, onder een hoek op de vloer zetten en net zolang voorzichtig met een hamer op de achterkant van de tegel tpv de snijlijn tikken totdat ie breekt. Anders knabbeltang, anders tegelzaag...quote:Op woensdag 27 april 2016 17:41 schreef Puala het volgende:
Is er een makkelijke manier om tegels van 20x15 cm over de hele lengte op 1 cm af te snijden? Ik heb een tegelsnijder, maar die breekt de hele tegel in 2-en bij zo'n smal randje. En met de handzaag 15 tegels is niet zo aantrekkelijk
15.89mm oftewel 5/8inchquote:Op donderdag 24 maart 2016 19:54 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Best wel, 16 lijkt mij gebruikelijker
een tegelzaagtafel lijkt me het snelste en meest eenvoudigquote:Op woensdag 27 april 2016 17:41 schreef Puala het volgende:
Is er een makkelijke manier om tegels van 20x15 cm over de hele lengte op 1 cm af te snijden? Ik heb een tegelsnijder, maar die breekt de hele tegel in 2-en bij zo'n smal randje. En met de handzaag 15 tegels is niet zo aantrekkelijk
Die dingen zien er eng uitquote:Op woensdag 27 april 2016 18:59 schreef akatar het volgende:
[..]
een tegelzaagtafel lijkt me het snelste en meest eenvoudig
die kan je huren, maar in jouw geval zou ik 1 kopen. kosten een paar tientjes (rond de 50 euro ofzo)
dan laat je het de buurman 15 x voordoen?quote:Op woensdag 27 april 2016 19:05 schreef Puala het volgende:
[..]
Die dingen zien er eng uit
* Puala is een watje met zagen
Haha dat is een optiequote:Op woensdag 27 april 2016 19:16 schreef akatar het volgende:
[..]
dan laat je het de buurman 15 x voordoen?
Met de (klus)verwondingen die jij hier wel eens laat zien in K&W lijkt mij dat ook niet verstandigquote:Op woensdag 27 april 2016 19:05 schreef Puala het volgende:
Die dingen zien er eng uit
* Puala is een watje met zagen
Ik heb een reputatie hé?quote:Op woensdag 27 april 2016 19:40 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Met de (klus)verwondingen die jij hier wel eens laat zien in K&W lijkt mij dat ook niet verstandig
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks. Ik ga me er eens in verdiepenquote:Op zaterdag 23 april 2016 17:48 schreef Makrolon het volgende:
Kaku schakelaars geen optie? Die hebben geen nul nodig.
kaku heeft als grootste nadeel dat het geen feedback geeft.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:43 schreef Isane het volgende:
[..]
Thanks. Ik ga me er eens in verdiepen
quote:Op woensdag 27 april 2016 19:40 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik heb een reputatie hé?
Mijn vriend vraagt ook eerst hoeveel verwondingen heb voor hij vraagt of alles gelukt iskan je niet beter een huisarts als vriend nemen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het met een knabbeltang gedaan, oh de blaren. Dan is de handzaag fijner .quote:Op woensdag 27 april 2016 17:41 schreef Puala het volgende:
Is er een makkelijke manier om tegels van 20x15 cm over de hele lengte op 1 cm af te snijden? Ik heb een tegelsnijder, maar die breekt de hele tegel in 2-en bij zo'n smal randje. En met de handzaag 15 tegels is niet zo aantrekkelijk
Klopt, dus zorgen voor een goede zender... De dimmer die ik hier heb heeft geen nul nodig iig.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:00 schreef akatar het volgende:
[..]
kaku heeft als grootste nadeel dat het geen feedback geeft.
zo te zien hebben de inouwschakelaars van kaku ook een 0 nodig
http://www.klikaanklikuit(...)ontvangers/aws-3500/
Het zijn idd geen keilbouten maar ze zijn te kort voor dit truukje . Sommige steken nog maar een halve centimeter uit de muur.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:17 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Met een beetje geluk zijn het geen keilbouten maar stokeinden of draadeind in een messing spreidplug. Dan kun je twee moeren er op draaien en met de achterste moer het zaakje een paar slagen er uit draaien.
Kan je niet iets doen met een busmoer ???quote:Op donderdag 28 april 2016 10:31 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het zijn idd geen keilbouten maar ze zijn te kort voor dit truukje . Sommige steken nog maar een halve centimeter uit de muur.
Tang er op zetten en waarschijnlijk nieuwe er in draaien dan?quote:Op donderdag 28 april 2016 10:31 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het zijn idd geen keilbouten maar ze zijn te kort voor dit truukje . Sommige steken nog maar een halve centimeter uit de muur.
Wat voor iets? .quote:Op donderdag 28 april 2016 11:14 schreef jpajs het volgende:
[..]
Kan je niet iets doen met een busmoer ???
Thanks! Het geef in ieder geval een goed referentiepunt waar op te letten bij het verbouwen. Het zijn (voor mij althans) vooral het grote aantal kostenposten die er in hakken.quote:Op donderdag 21 april 2016 13:31 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Tja... maar eens een natte vinger. Geen idee of de bedragen enigszins realistisch zijn
- gevelisolatie: 5k (spouwmuurisolatie of voorzetwanden)
- dakisolatie: 5k
- voorzetwanden naar buren (geluid): 5k
- vloer begane grond eruit + beton + vloerverwarming: 10k
- alle plafonds vervangen (hardboard, bah!): 15k
- elektra renoveren: 10k
- nieuwe kozijnen (kunststof, bah!) + HR++ glas: 20k
- alle wanden stuken: 15k
- mechanische ventilatie aanleggen: 5k
- schilderwerk binnen: 10k
- keuken: 20k-25k
- badkamer: 20k-30k
- tuin: 20k
Dus, zo'n anderhalve ton uitgeven aan een verbouwing lijkt me geen enkel probleem
Maar, als je handig en/of niet zo kritisch bent, kan je met een ton minder ook een eind komen. Een ton meer uitgeven is trouwens ook goed te doen.
Nee en nee.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 11:36 schreef Akilla het volgende:
Ik heb op zolder een erg onhandig geplaatste lichtschakelaar. Nu wil ik deze verplaatsen, maar daar is het draad te kort voor.
Kan ik deze draden verlengen met een nieuw snoer, deze uiteindes in elkaar draaien en isolatietape eroverheen? Of moet ik dit echt meet een kroonsteentje gaan doen?
Muurverf die nog moet drogen is donkerder, kleurt vanzelf lichter bij zodra deze droog is. Is dat wat je bedoelt? Het beste even een proefje smeren op een niet opvallende plek, paar uur laten drogen en dan kijken of de kleur goed is.quote:Op zaterdag 30 april 2016 08:22 schreef Helsinki het volgende:
Muur van een kleurtje voorzien en daarvoor matte muurverf gebruikt. Nu is er iemand geweest die deze muur met zijdeglans verf heeft bijgewerkt (hoekjes, etc. waardoor je dus vlekken ziet, en er vervolgens met de matte muurverf overheen is gegaan waardoor je nu dus ook weer kleurverschil ziet ). Ik ga de muur opnieuw doen, maar hoe krijg ik het beste resultaat? De muur wordt echt een tint donkerder als ik er weer overheen ga, wat ik eigenlijk niet zo mooi vind .
Geen van beide is toegestaan. Verlengen doe je met lasdoppen en je moet vd draad of YMVK/XMVK kabel gebruiken. Snoer mag je ook niet gebruiken.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 11:36 schreef Akilla het volgende:
Ik heb op zolder een erg onhandig geplaatste lichtschakelaar. Nu wil ik deze verplaatsen, maar daar is het draad te kort voor.
Kan ik deze draden verlengen met een nieuw snoer, deze uiteindes in elkaar draaien en isolatietape eroverheen? Of moet ik dit echt meet een kroonsteentje gaan doen?
Bedankt! lasklemmen had ik inderdaad ook nog als alternatief. Wilde het "makkelijk" oplossen, maar denk dat ik toch maar een nieuw langer draad ga trekkenquote:Op dinsdag 3 mei 2016 11:49 schreef Barrah het volgende:
[..]
Nee en nee.
Draden verlengen doe je met lasklemmen of lasdoppen.
Beter nog trek je een volledig nieuwe langere draad vanaf waar de draad vandaan komt.
Treden zitten in de zijdeglanslak. Lijm blijft deels op de trap achter als ik ee boel los haal. Zijn van die zelfklevende dingen.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 11:02 schreef _Chris_ het volgende:
Wat zit er op de trede? En waar hecht de lijm niet op? (Waar blijft de lijm op plakken als je het loshaalt?) Op de trede of de tegel?
Als de trede gelakt is, deze wat opruwen / schuren. Wat heb je nu gebruikt als lijm?
Goede (montage) lijm / kit gebruiken. Bijvoorbeeld iets als een montagekit of polymax.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 11:14 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Treden zitten in de zijdeglanslak. Lijm blijft deels op de trap achter als ik ee boel los haal. Zijn van die zelfklevende dingen.
Dit. Niet met cement gaan kloten, dat maakt de reparatie volgend jaar alleen maar lastiger en geeft alleen maar schijnveiligheid. Een gebogen stuk ijzer bevestigen aan de kozijnstijl is voor nu de beste oplossing. Wel even voorboren voor je de bouten vastzet natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 13:00 schreef blomke het volgende:
Ik denk dat cement er weer uit flikkert. Als dat verticale witte ding een kozijnstijl is, zou ik de stang daaraan borgen met een stuk omgebogen ijzer o.i.d. Grootste risico is roesten+uitzetten van de bout.
Plaatje 3a... knelsetje voor 12mm naar 3/8"quote:Op vrijdag 6 mei 2016 16:55 schreef derLudolf het volgende:
Mis ik een onderdeel?
(Sorry voor de onscherpe foto, kreeg hem niet goed scherpgesteld in het badmeubel, hopelijk herkent de kenner het )
[ afbeelding ]
De oude kraan kon ik zo met sleutel 19 losdraaien, die moer lijkt hier niet op te zitten
RTFM? Yeah I did but I do not see a place for sleutel negentien
[ afbeelding ]
Lijkt mij ook het eenvoudigst te realiseren, en voldoende veiligheid te gevenquote:Op vrijdag 6 mei 2016 13:00 schreef blomke het volgende:
Ik denk dat cement er weer uit flikkert. Als dat verticale witte ding een kozijnstijl is, zou ik de stang daaraan borgen met een stuk omgebogen ijzer o.i.d. Grootste risico is roesten+uitzetten van de bout.
Een laag grondverf met daar overheen gewone latex werkte voor mij prima, maar ik ben geen expert.quote:Op zondag 8 mei 2016 08:56 schreef Akilla het volgende:
Ik wil graag de groene spaanplaten op zolder gaan verven. Bij de behang/verf winkel is mij verteld dat dit met synthetische muurverf kan(die schijnbaar ademend kan zijn). De aannemer van het nieuwbouwhuis adviseerde dit niet (het zou dan een vochtige zolder worden) deze adviseerde het met latex op waterbasis te doen.
Naar wie ga ik nu luisteren? Wat vinden de fok experts de beste keus
Latex is ook hartstikke dampdicht, dus dat aannemersargument slaat als een tang op een varken.quote:Op zondag 8 mei 2016 08:56 schreef Akilla het volgende:
Ik wil graag de groene spaanplaten op zolder gaan verven. Bij de behang/verf winkel is mij verteld dat dit met synthetische muurverf kan(die schijnbaar ademend kan zijn). De aannemer van het nieuwbouwhuis adviseerde dit niet (het zou dan een vochtige zolder worden) deze adviseerde het met latex op waterbasis te doen.
Naar wie ga ik nu luisteren? Wat vinden de fok experts de beste keus
Die zou ik niet aan je verlaagde plafond monteren, maar aan het normale / reeds bestaande plafond, als dat een optie is?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 10:35 schreef Roschambo het volgende:
Ik ben klaar met het maken van mijn metalstud verlaagde plafond frame nu moet ik daar de centraaldozen en buizen op vast maken, hoe vaak moeten deze buizen vast liggen en mogen de buizen diagonaal over het plafond lopen om een zo kort mogelijke afstand af te leggen of moeten ze haaks op de muren staan?
Wat bedoel je met dwars aan de muur?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 23:04 schreef Teslynd het volgende:
Hoe bevestig je contactdozen dwars aan de muur, dus met minstens 2 bevestigingspunten?
Ik overweeg een lat aan de muur waar diverse attributen opgeschroefd kunnen worden. Lat, dus geen brede plank, dus geen wandcontacttdoos die alleen bovenaan een ophanggaatje heeft en recht omlaag moet hangen. Of hebben ze tegenwoordig helemaal geen ophanggaatje meer? En hoe moet het als de afstand langer dan de 1,5 m die eraan vast zit is?quote:Op donderdag 12 mei 2016 15:49 schreef _Chris_ het volgende:
[..]
Die zou ik niet aan je verlaagde plafond monteren, maar aan het normale / reeds bestaande plafond, als dat een optie is?
[..]
Wat bedoel je met dwars aan de muur?
Ik ben er al achter aan de bovenlaag hing een riet stuc plafond maar dat vervang ik voor een metal stud gipsplaat plafond. Nu ben ik ook al de elektra aan het vervangen dus daar komen nieuwe centraaldozen in. Vonkenboer zij dat de buizen in het plafond gewoon goed vast moeten zitten zodat het tijdens het draadtrekken niet los komt.quote:Op donderdag 12 mei 2016 15:49 schreef _Chris_ het volgende:
[..]
Die zou ik niet aan je verlaagde plafond monteren, maar aan het normale / reeds bestaande plafond, als dat een optie is?
Ik ben bang van wel. Dingen heten al een tijdje anders dan ik het ooit geleerd heb. Tafelcontactdoos? Maar dan aan de wand vastgeschroefd.quote:Op donderdag 12 mei 2016 16:12 schreef Barrah het volgende:
Waar je contactdoos zei, bedoelde je daar misschien stekkerdoos?
aan beide zijden een spijkerklemmetje ?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 23:04 schreef Teslynd het volgende:
Hoe bevestig je contactdozen dwars aan de muur, dus met minstens 2 bevestigingspunten?
Dat staat op de pot.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 22:09 schreef juiced01 het volgende:
Zojuist Albestine MDF grondverf gebruikt. Kan ik hier lak op terpetinebasis op gebruiken of is dat af te raden en moet ik morgen even op en neer om lak op waterbasis te halen? Zo ja: nog tips om dit zo strak mogelijk af te lakken?
S3 of een balkjequote:Op zaterdag 14 mei 2016 09:20 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe haal ik deze ruit er uit? 🙈
Merk is Intal
aan welke kant zitten de glaslatten? Die er eerst uittrekken, is waarschijnlijk geklemd. Dan goed uitkijken want dat glaasje valt er dan zo uitquote:Op zaterdag 14 mei 2016 09:20 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe haal ik deze ruit er uit? 🙈
Merk is Intal
Hoeveel betaal je voor die studentenkamer ?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 09:20 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe haal ik deze ruit er uit? 🙈
Merk is Intal
¤450quote:Op zaterdag 14 mei 2016 17:37 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Hoeveel betaal je voor die studentenkamer ?
Welke glaslatten?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 16:15 schreef lipje het volgende:
[..]
aan welke kant zitten de glaslatten? Die er eerst uittrekken, is waarschijnlijk geklemd. Dan goed uitkijken want dat glaasje valt er dan zo uit
En als Back-up SD zijn methode
Dank je!quote:Op zondag 15 mei 2016 22:05 schreef bleiblei het volgende:
Ja, dat moet wel goed gaan, al zou ik wel de onderkant insmeren met paraffine (waxinelichtje) of er van die wieltje in zetten. Die paar euro aan wieltjes ga je na een paar jaar wel waarderen denk ik .
Oh! En als je ze in de lak wil zetten, voor én achterkant. Anders trekt het krom.
Maar moet ik dan de parket boen/schuurmachine (roterend) gebruiken, of kan na korrel 80 ook geolied worden.quote:Op maandag 16 mei 2016 21:54 schreef Barrah het volgende:
Fijn schuurwerk gaat meestal niet met de bandschuurmachine inderdaad.
Zou ik niet doen, dan zie je de krassen in je vloer staan.quote:Op maandag 16 mei 2016 22:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar moet ik dan de parket boen/schuurmachine (roterend) gebruiken, of kan na korrel 80 ook geolied worden.
Heb nog even schuurband 120 gehaald. Het wordt al redelijk egaal met 80, moet ik zeggen.quote:Op maandag 16 mei 2016 22:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zou ik niet doen, dan zie je de krassen in je vloer staan.
Al kan het wel, als je die krassen mooi vindt .
Is die deur ook bedoeld als buitendeur?quote:Op maandag 23 mei 2016 11:22 schreef Stefanovic83 het volgende:
Hoi. Een voordeur van watervast multiplex, is dat een goed idee? Schijnt veel toegepast te worden maar ik lees ook dat vanwege het temperatuur verschil het geen goed idee is. Gaat dan teveel werken denk ik?
We krijgen er wel 20 jaar garantie op.
quote:
Denk dat een voordeur altijd een buitendeur is ??quote:Een voordeur van watervast multiplex,
Aluplex moet je hebben. Multiplex deurplaat met twee dunne lagen aluminium erin verwerkt, iets duurder maar blijft gegarandeerd goed.quote:Op maandag 23 mei 2016 11:22 schreef Stefanovic83 het volgende:
Hoi. Een voordeur van watervast multiplex, is dat een goed idee? Schijnt veel toegepast te worden maar ik lees ook dat vanwege het temperatuur verschil het geen goed idee is. Gaat dan teveel werken denk ik?
We krijgen er wel 20 jaar garantie op.
De bestaande S-koppeling in de muur vervangen door 1/2" exemplaren.quote:Op maandag 16 mei 2016 16:19 schreef m1990 het volgende:
Zonder gebruik te maken van de s-koppeling zou de aansluiting op de kranen met 15 cm hartafstand gewoon passen (want daar zit standaard 3/4 op), maar de aansluiting op de kranen met 12cm past niet. *dit is weer standaard 1/2)
Er zijn wel verloopjes voor, maar ik ben bang dat dan de rozetten niet passen.
Het liefst heb ik dus de aansluiting in de muur op 3/8, zodat ik de 3/8 naar 1/2 s koppeling er tussen kan zitten.
Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?
Zit je boven een kozijn te boren ? Dan zit je waarschijnlijk precies op het ijzer van een latei o.i.d.quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:54 schreef dedodo het volgende:
[ afbeelding ]
Stond mijn SSD te sterk dat de pluggen eruit getrokken zijn?
8mm gat met SX 8x40 pluggen en 5x50 schroeven. In een volgens jullie kalkzandsteen muur.
Volgens de handleiding moet de schroef minimaal 1 schroefdikte langer zijn dan de plug, over meer staat er niets bij dus leek mij prima.
//edit
NVM fout gevonden, dat gat was blijkbaar niet diep genoeg. Lengte afmeetding blijkbaar verkeerd.
//edit2
Maar krijg die gaten ook gewoon niet dieper :/
//editquote:Op woensdag 25 mei 2016 19:33 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zit je boven een kozijn te boren ? Dan zit je waarschijnlijk precies op het ijzer van een latei o.i.d.
Kan je er niet beter gewoon wat glaswol of iets degelijks in stoppen? Als er dan iets aan de hand is kan je er makkelijk bij.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 23:15 schreef bleiblei het volgende:
Ik wil trouwens wat CV leidingen wegwerken op zolder achter een schotje. Zou ik de ruimte achter dat schot (plm 40cm2 over de breedte van het huis) vol kunnen purren? Of is dat garantie op gezeik als er een keer wat mis is met de leiding? Vrijwel alles is gelast, ik heb op 1 punt de leiding afgedopt met knelkoppelingen.
Nee is niet nodig.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:51 schreef Isane het volgende:
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor de vraag, maar ik stel m toch
Binnenkort laten we geel zand storten op onze grond voor onder de tegels. Klopt het dat er van te voren anti worteldoek er op moet?
Het lijkt me in ieder geval wel logisch?
Nee.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:21 schreef derLudolf het volgende:
Is dit een massief tafelblad?
IMG_20160528_165117509_zpsfk9lvhl8.jpg
Dat dachten wij ook. Toen wisten we nog niet wat Japanse duizendknoop was. Nu, zo'n 3 weken later begint er een japans tapijtje door het zand te groeien.quote:
Die zooi gaat ook wel door een laagje folie hoorquote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:09 schreef Loopfiets het volgende:
[..]
Dat dachten wij ook. Toen wisten we nog niet wat Japanse duizendknoop was. Nu, zo'n 3 weken later begint er een japans tapijtje door het zand te groeien.
Liggen wel nog geen tegels, maar dan nog...
Niet bij portiekwoningen.quote:Op maandag 23 mei 2016 12:02 schreef jpajs het volgende:
[..]
[..]
Denk dat een voordeur altijd een buitendeur is ??
Oh dat is minder... Blad schuren en opnieuw lakken kan dus niet?quote:
Waarom niet? Gewoon voorzichtig schuren (met de hand), lakken. Dat plastic kantenband zou ik niet lakken.quote:Op zondag 29 mei 2016 11:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh dat is minder... Blad schuren en opnieuw lakken kan dus niet?
Geen idee hoe dik zo'n fineerlaag isquote:Op zondag 29 mei 2016 13:22 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Waarom niet? Gewoon voorzichtig schuren (met de hand), lakken. Dat plastic kantenband zou ik niet lakken.
Dan blijf je de kringen door de nieuwe laklaag zien toch?quote:Op zondag 29 mei 2016 14:25 schreef bleiblei het volgende:
Gewoon opschuren zodat de verf pakt, niet schuren zoals je doet om een verflaag eraf te schuren. Fineer is al snel 0,5mm dik, dus daar ben je niet doorheen als je het licht opschuurt met korrel 120.
Heb je ook een foto van de voorkant van de tegel? Misschien herkent iemand hem zo wel.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 11:42 schreef Professional het volgende:
We willen de huidige badkamer herinrichten en nu ben ik op zoek naar het merk van een bepaalde tegel, ik heb alleen werkelijk geen idee welk merk het betreft. Ik zie alleen de volgende kenmerken erop staan: Made in Spain en het nummer 2.
Omdat ik niet een nieuw topic wil aanmaken, wellicht iemand een idee welk merk dit betreft? Als ik dat wist, dan hebben we een goede start in de juiste richting gezet. Kan de zoektocht naar deze tegel verdergaan.
[ afbeelding ]
Heb nog maar één tegel over, betreft een wandtegel.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 11:55 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Heb je ook een foto van de voorkant van de tegel? Misschien herkent iemand hem zo wel.
Je hebt zeker geen restje verpakking meer waar deze tegels in zaten?
Je blijft altijd kleur verschil zien. Ook in het zelfde merk moet je oppassen dat je een zelfde partij code hebt.Anders wijkt de kleur marginaal af. Het zelfde als met behang. Dus vergeet het maar dat je dezelfde tegels gaat vinden en ook de dezelfde kleurcode.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 11:42 schreef Professional het volgende:
We willen de huidige badkamer herinrichten en nu ben ik op zoek naar het merk van een bepaalde tegel, ik heb alleen werkelijk geen idee welk merk het betreft. Ik zie alleen de volgende kenmerken erop staan: Made in Spain en het nummer 2.
Omdat ik niet een nieuw topic wil aanmaken, wellicht iemand een idee welk merk dit betreft? Als ik dat wist, dan hebben we een goede start in de juiste richting gezet. Kan de zoektocht naar deze tegel verdergaan.
[ afbeelding ]
Even met de hand een schroef in de plug draaien. Dan de schroef met plug er uittrekken met een klauwhamer. Rustig en voorzichtig anders wordt het gat groter of trek je de hele tegel er af. Daarna vol kitten met schimmelvrij siliconenkit. Even tuitje op de bodem van het gat zetten en langzaam terugtrekken. Daarna met plamuurmes en wat zeepsop gladstrijken.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:15 schreef Makrolon het volgende:
Ja dat kan kwaad. Plug er uit en volspuiten met siliconenkit.
Dat is eigenlijk de enige goede manierquote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:19 schreef jpajs het volgende:
[..]
Even met de hand een schroef in de plug draaien. Dan de schroef met plug er uittrekken met een klauwhamer. Rustig en voorzichtig anders wordt het gat groter of trek je de hele tegel er af. Daarna vol kitten met schimmelvrij siliconenkit. Even tuitje op de bodem van het gat zetten en langzaam terugtrekken. Daarna met plamuurmes en wat zeepsop gladstrijken.
Die gaten zitten er al even in: is het verstandig om dat extra te laten drogen? (dat ik bv geen vocht 'opsluit').quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:19 schreef jpajs het volgende:
Even met de hand een schroef in de plug draaien. Dan de schroef met plug er uittrekken met een klauwhamer. Rustig en voorzichtig anders wordt het gat groter of trek je de hele tegel er af. Daarna vol kitten met schimmelvrij siliconenkit. Even tuitje op de bodem van het gat zetten en langzaam terugtrekken. Daarna met plamuurmes en wat zeepsop gladstrijken.
Heb ik nooit last vanquote:Op zaterdag 4 juni 2016 17:24 schreef Atmoz het volgende:
En heb je dan niet te weinig "spul" erin om het gat helemaal gevuld te krijgen?
Dat vocht dat er nu in zit droogt wel vanaf de andere kant.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:03 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Die gaten zitten er al even in: is het verstandig om dat extra te laten drogen? (dat ik bv geen vocht 'opsluit').
En uit nieuwsgierigheid: wat kan het voor kwaad dat er water achter de tegel komt? Er komt geen direct water op, aangezien het op de wand zit.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe
Staat daar een dag voor?quote:
De tegels worden er op gezet m,et een lijmkam. Hierdoor krijg je achter de tegel allemaal kleine kanaaltjes. Daar wil je geen water hebben want het loopt langzaam overal achter langs.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:03 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Die gaten zitten er al even in: is het verstandig om dat extra te laten drogen? (dat ik bv geen vocht 'opsluit').
En uit nieuwsgierigheid: wat kan het voor kwaad dat er water achter de tegel komt? Er komt geen direct water op, aangezien het op de wand zit.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe
Hier wel aanquote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Staat daar een dag voor?
Hier kan het toch niet aan liggen?
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hehe, nee het is vrij duidelijkquote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:56 schreef jpajs het volgende:
....
Als iemand nog aanvullingen heeft of het nog duidelijker kan schrijven. GA UW GANG.
Thanks, ik ga het zsm proberenquote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:56 schreef jpajs het volgende:
[..]
De tegels worden er op gezet m,et een lijmkam. Hierdoor krijg je achter de tegel allemaal kleine kanaaltjes. Daar wil je geen water hebben want het loopt langzaam overal achter langs.
Dus het tuitje, puntje, tipje, uiteinde van de kitspuit zo diep mogelijk. Zodat echt het hele gat gevuld is. Druk op de tube, kit, pistool opvoeren en langzaam uit het gaatje laten komen. En dan een bultje, toefje boven op de tegel krijgen. Door de druk die je opbouwt in het gaatje smeert de kit in alle kiertjes. Afstrijken en je hebt geen problemen meer.
Als iemand nog aanvullingen heeft of het nog duidelijker kan schrijven. GA UW GANG.
Denk je duidelijker dan duidelijk geweest te zijn gaat er iemand alsnog binnenkort het nog duidelijker proberen te omschrijven. Ben erg benieuwd naar die tekst.............quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jeroentje.
quote:Op zaterdag 4 juni 2016 23:12 schreef jpajs het volgende:
[..]
Denk je duidelijker dan duidelijk geweest te zijn gaat er iemand alsnog binnenkort het nog duidelijker proberen te omschrijven. Ben erg benieuwd naar die tekst.............Idd, je beschrijving is meer dan duidelijkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
Ik zou gewoon even langs een paar tegelwinkels gaan, kan je even advies vragen en iets uitzoeken wat er het beste op lijkt.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:05 schreef Professional het volgende:
[..]
Heb nog maar één tegel over, betreft een wandtegel.
Rest van de tegels zitten nog op de muur vast, zou daarom eerst willen weten welk merk het is voordat ik er eventueel eentje van de muur ga halen.
Hierbij de voorkant:
[ afbeelding ]
Graniet niet, maar mijn composieten U blad is inderdaad zo geplaatst (vastkitten op de kastjes)quote:Op zondag 5 juni 2016 12:45 schreef Tom_ het volgende:
het dat deze gewoon op de kasten kan worden gelegd en zodra hij goed gesteld is met een paar dotten kit in de kast wordt vastgelegd tegen verschuiven? Het is een U-vormige keuken dus ik heb 2 plaatsen waar het blad gekoppeld wordt, hier moet wel op de kopse kant verlijmd worden heb ik begrepen.
Dus ook niet 'in' de kit gelegd maar gewoon een streep kit langs de onderkant zonder hem nog op te liften?quote:Op zondag 5 juni 2016 20:38 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Graniet niet, maar mijn composieten U blad is inderdaad zo geplaatst (vastkitten op de kastjes)
De bladen onderling werden met een stinkend lijm goedje (epoxy?) aan elkaar gezet, en daarna afgekit.
Ik had een aanbieding van de bladenleverancier dat ze gratis kwamen plaatsen en inmeten.
Dus zelf plaats ervaring heb ik niet. Bedenk je wel dat zo'n blad loeizwaar is, dus zo makkelijk is plaatsen niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2 stuks van +\- 200x60 naar 4 cm opgedikt en nog een klein stuk naast de hoge kasten, als ik het al kon tillen dan zou ik het niet durven in mijn eentje met die grote uitsparing voor de kookplaat erin.
Nu nog bezig om alle kasten goed waterpas te stellen en extra multiplex stukken met opvulplaatjes op de kasten te zetten, dat kan allemaal nog in m'n eentje. Zou blij zijn als het ding er straks goed en wel opligt.
cirkel tekenen op de tegel en dan met een betonboortje rondom de gaatjes erin boren en dan voorzichtig eruit tikken.quote:Op maandag 6 juni 2016 08:12 schreef Thrilled het volgende:
Aloha
Ik ga over twee weken een oprit bestraten met betonnen tegels van 6 centimeter dik. Nu komen daar LED-spotjes in waar ik een gat voor moet boren. Diameter: 30 mm. Ik kon gisteren alleen in de bouwmarkt niet echt iets vinden om die gaten mee te boren.
Het zijn ook maar 6 gaatjes en daarna heb ik het waarschijnlijk nooit meer nodig Iemand tips/ideeën wat ik hier het beste voor kan kopen/huren?
Maak even een malletje op een kolomboormachine in underlayment. Ongeveer 25 gaatjes van 6 mm heb je een cirkeltje van 30 mm. Voordeel van een malletje dat je vlak naast elkaar kan boren.quote:Op maandag 6 juni 2016 09:26 schreef kovenant het volgende:
quote:
0s.gif
Op maandag 6 juni 2016 08:12 schreef Thrilled het volgende:
Aloha
Ik ga over twee weken een oprit bestraten met betonnen tegels van 6 centimeter dik. Nu komen daar LED-spotjes in waar ik een gat voor moet boren. Diameter: 30 mm. Ik kon gisteren alleen in de bouwmarkt niet echt iets vinden om die gaten mee te boren.
Het zijn ook maar 6 gaatjes en daarna heb ik het waarschijnlijk nooit meer nodig Iemand tips/ideeën wat ik hier het beste voor kan kopen/huren?
cirkel tekenen op de tegel en dan met een betonboortje rondom de gaatjes erin boren en dan voorzichtig eruit tikken.
https://www.nemaco.nl/ver(...)olomboormachine-DK12quote:Op maandag 6 juni 2016 09:42 schreef Makrolon het volgende:
Diamant boor huren... je kan beter niet met de hamer boor in zo'n tegel boren.
Anders even de tegels in de auto gooien en langs een boor bedrijf rijden?
Is diameter 25mm of 35mm ook goed? http://www.hornbach.nl/sh(...)7569313/artikel.html Eerst met een dunne boor compleet doorheen boren, en dan vanaf twee kanten inboren met diamantboor (max diepte van deze boortjes is 45mm).quote:Op maandag 6 juni 2016 08:12 schreef Thrilled het volgende:
Aloha
Ik ga over twee weken een oprit bestraten met betonnen tegels van 6 centimeter dik. Nu komen daar LED-spotjes in waar ik een gat voor moet boren. Diameter: 30 mm. Ik kon gisteren alleen in de bouwmarkt niet echt iets vinden om die gaten mee te boren.
Het zijn ook maar 6 gaatjes en daarna heb ik het waarschijnlijk nooit meer nodig Iemand tips/ideeën wat ik hier het beste voor kan kopen/huren?
Denk ik niet, want dan passen de spotjes toch niet?quote:Op maandag 6 juni 2016 11:07 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Is diameter 25mm of 35mm ook goed? http://www.hornbach.nl/sh(...)7569313/artikel.html Eerst met een dunne boor compleet doorheen boren, en dan vanaf twee kanten inboren met diamantboor (max diepte van deze boortjes is 45mm).
Spotjes die ik had gaven altijd een range waarin je moest blijven. Maar die uit jouw linkje is dan idd beter! Vind alleen de verzendkosten van ecotools altijd een beetje jammer, en toolstation heeft deze maat niet betaalbaar.quote:Op maandag 6 juni 2016 12:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Denk ik niet, want dan passen de spotjes toch niet?
Bovendien is zo'n boor bij Ecotools een stuk goedkoper
https://www.ecotools.nl/tegelboor-30mm/
Ik zou eerst met zo'n boor een gat boren en door laatste centimeters wat toch de onderkant wordt met een 8mm betonboor
Die is wel interessant! Buurman erbij met een tuinslang en mn boormachine op een laag toerental.. moet wel lukken toch?quote:Op maandag 6 juni 2016 12:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Denk ik niet, want dan passen de spotjes toch niet?
Bovendien is zo'n boor bij Ecotools een stuk goedkoper
https://www.ecotools.nl/tegelboor-30mm/
Ik zou eerst met zo'n boor een gat boren en door laatste centimeters wat toch de onderkant wordt met een 8mm betonboor
Nee sorry, inderdaad zoals jij het zegt, eerst legde ze wat klodders kit neer op de plekken waar normaal de schroeven in een houten blad gaan.quote:Op maandag 6 juni 2016 00:03 schreef Tom_ het volgende:
Dus ook niet 'in' de kit gelegd maar gewoon een streep kit langs de onderkant zonder hem nog op te liften?
die heb ik toevallig zelf...quote:Op maandag 6 juni 2016 12:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Denk ik niet, want dan passen de spotjes toch niet?
Bovendien is zo'n boor bij Ecotools een stuk goedkoper
https://www.ecotools.nl/tegelboor-30mm/
Ik zou eerst met zo'n boor een gat boren en door laatste centimeters wat toch de onderkant wordt met een 8mm betonboor
zal vuil in zitten en slijtagevuil. beter open je het, maak je het schoon en nieuw vet eraan.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:21 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hoi allen.
Wij hebben een oud zonnescherm met zo een hand draai ding.
Hij loopt ontzettend stroef, is ook al heel lang niet gebruikt.
Kun je die WD40 gebruiken daarvoor? Of is dat geen goed idee?
Kan ik die WD40 in dat ding spuiten?
en op die haak met dat zwarte deel?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is wel het beste; er zo maar lukraak WD40 inspuiten is denk ik niet een oplossing voor op de lange termijn.quote:Op maandag 6 juni 2016 18:33 schreef flibber het volgende:
[..]
zal vuil in zitten en slijtagevuil. beter open je het, maak je het schoon en nieuw vet eraan.
als er veel roest is, eerst een roestoplosser erop.
rest inspuiten met bijvoorbeeld ballistol.
WD40 is leuk als het snel of ff los moet.
Ik heb er nu WD 40 ingespoten, want hij ging niet meer ophoog.. hopelijk dat ik hem straks weer omhoog krijg.quote:Op maandag 6 juni 2016 19:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat is wel het beste; er zo maar lukraak WD40 inspuiten is denk ik niet een oplossing voor op de lange termijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |