Om snelheden te vergelijken moet je inderdaad verschillende raakruimtes naar elkaar toe transporteren, en dat is een padafhankelijk proces. Maar je kunt de onderlinge ruimtelijke afstand wel opschrijven vanuit een specifiek waarnemerstelsel. Voorbij een bepaalde afstand zal die afstand elke seconde groter worden dan c meter. Daar is niks mis mee; alleen snelheden van objecten in de ruimtetijd worden lokaal beperkt tot de lichtsnelheid.quote:Op woensdag 23 maart 2016 18:17 schreef yarnamc het volgende:
Hmmm, ik denk niet dat dit klopt eigenlijk.
Wrs. Lawrence Krauss in zijn "Universe from Nothing" lecturequote:Op woensdag 23 maart 2016 18:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
laatst nog ene youtube filmpje gezien waar een grote anti-god-gast dat zegt. hij zei letterlijk 'they might think that the milky way is the only galaxy in the universe, but they would be wrong'
Ik heb zijn boek, door hemzelf gesigneerd.quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wrs. Lawrence Krauss in zijn "Universe from Nothing" lecture
Wie niet?quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb zijn boek, door hemzelf gesigneerd.
Haha ja, elke keer komt ie weer voorbij.quote:Op woensdag 23 maart 2016 21:48 schreef Fir3fly het volgende:
Dat filmpje is het meest gelinkte filmpje op het forum denk ik zo.
Het is ook een geniale lecture.
Ketter!!quote:Op donderdag 24 maart 2016 09:19 schreef Haushofer het volgende:
Als tegenwicht dan maar een paper van het arXiv, waar wordt betoogd dat meerdere van zijn claims uit het bijbehorende boek niet solide zijn:
http://arxiv.org/abs/1405.6091
Op Physicsforums vind je ook de nodige kritische aantekeningen van vakgenoten omtrent Krauss en dat boek, maar daar zijn ze erg sceptisch jegens alles wat populair-wetenschappelijk isquote:Op donderdag 24 maart 2016 09:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ketter!!
Maar klinkt wel interessant! Vanavond even doorbladeren. (Hoewel het mogelijk iets te technisch voor me is.)
Er is veel te doen rondom het begrip "niets", wat natuurlijk een redelijk vaag begrip is - zeker geen wetenschappelijk begrip. Maar dat lijkt me an sich meer een semantische kwestie dan een wetenschappelijke.quote:Op donderdag 24 maart 2016 09:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op Physicsforums vind je ook de nodige kritische aantekeningen van vakgenoten omtrent Krauss en dat boek, maar daar zijn ze erg sceptisch jegens alles wat populair-wetenschappelijk is![]()
Begrijpelijk, overigens.
Ze nemen geen blad voor de mondquote:Op donderdag 24 maart 2016 09:19 schreef Haushofer het volgende:
Als tegenwicht dan maar een paper van het arXiv, waar wordt betoogd dat meerdere van zijn claims uit het bijbehorende boek niet solide zijn:
http://arxiv.org/abs/1405.6091
Ja, alleen heb ik zelf het boek niet gelezen, dus daar kan ik verder niet echt op in gaan. De meeste kritiek is volgens mij wel een gebrek aan rigoriteit.quote:Op donderdag 24 maart 2016 09:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is veel te doen rondom het begrip "niets", wat natuurlijk een redelijk vaag begrip is - zeker geen wetenschappelijk begrip. Maar dat lijkt me an sich meer een semantische kwestie dan een wetenschappelijke.
Er is begrijp ik ook wetenschappelijk-inhoudelijke kritiek?
Niet eens? Ik kan het je wel aanbevelen hoor. Het is niet al te dik, en geschreven met veel humor. Het is niet bedoeld als wetenschappelijk werk natuurlijk, maar hij geeft best een aardige samenvatting van de geschiedenis van de kosmologie. Wellicht heb je er iets aan voor je eigen boek.quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, alleen heb ik zelf het boek niet gelezen, dus daar kan ik verder niet echt op in gaan. De meeste kritiek is volgens mij wel een gebrek aan rigoriteit.
Ik heb een tijdje geleden Tegmarks boek "The mathematical universe" gekocht, maar ik merk dat ik toch moeilijk door dat soort boeken kom. Geschiedenis van de kosmologie heb ik onderhand al -tig keer gelezen, dus daarvoor hoeft het nietquote:Op donderdag 24 maart 2016 19:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet eens? Ik kan het je wel aanbevelen hoor. Het is niet al te dik, en geschreven met veel humor. Het is niet bedoeld als wetenschappelijk werk natuurlijk, maar hij geeft best een aardige samenvatting van de geschiedenis van de kosmologie. Wellicht heb je er iets aan voor je eigen boek.
Die heeft omdat die almachtig is altijd al bestaan.quote:
Waar moet het dan vandaan komen als het geen begin gehad heeft.quote:
Wat deed ie dan voordat ie de werkelijkheid heeft geschapen, en waar was hij dan toen er nog geen werkelijkheid was? Schiep hij met de werkelijkheid ook de tijd? Wanneer dan?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:17 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Die heeft omdat die almachtig is altijd al bestaan.
En ja dat is dan voor sommige mensen een knelpunt, willen ze dan niet gaan accepteren.
En ja dat vond ik dus zelf ook altijd het rot punt omdat dat niet te verklaren is, maar de wetenschap zelf weet ook verder niets te verklaren.
[..]
Waar moet het dan vandaan komen als het geen begin gehad heeft.
niks, nergens, ja, t=0quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat deed ie dan voordat ie de werkelijkheid heeft geschapen, en waar was hij dan toen er nog geen werkelijkheid was? Schiep hij met de werkelijkheid ook de tijd? Wanneer dan?
1. Vraag het Hem, ik leefde toen zeg maar nog niet niet.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat deed ie dan voordat ie de werkelijkheid heeft geschapen, en waar was hij dan toen er nog geen werkelijkheid was? Schiep hij met de werkelijkheid ook de tijd? Wanneer dan?
Het is niet zozeer het niet willen accepteren van die mogelijkheid, het is het verwerpen van 1 van de argumenten daarvoor:quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Typisch weer iemand die de mogelijkheid tot God niet wil accepteren, goed bezig hoor
Want waarom zouden we dit argument wel toepassen op het universum / het bestaan, maar niet op die god zelf?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 09:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar wat vergeten wordt is dat het gewoon een begin gehad moet hebben. En DAT is dus weer niet natuurkundig mogelijk.
Waarom is een God die altijd bestaan heeft logischer dan materie die altijd al bestaan heeft? Wat maakt God dan zo speciaal dat hem logischer maakt dan om het even welk ander 'iets' wat altijd bestaan zou hebben?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
2. God heeft altijd al bestaan. En ja een God die altijd al bestaan heeft is logischer dan materie dat uit het complete niets is ontstaan of materie dat altijd al bestaan heeft. Hoe lastig sommigen het accepteren van het mogelijk bestaan van een God ook vinden.
quote:"The designers and engineers decided, in their innocence, to build a prototype Improbability Field into it, which was meant, supposedly, to ensure that it was Infinitely Improbable that anything would ever go wrong with any part of the ship. They did not realize that because of the quasi-reciprocal and circular nature of all Improbability calculations, anything that was Infinitely Improbable was actually very likely to happen almost immediately. The Starship Titanic was a monstrously pretty sight as it lay beached like a silver Arcturan Megavoidwhale amongst the laser-lit tracery of its construction gantries, a brilliant cloud of pins and needles of light against the deep interstellar blackness; but when launched, it did not even manage to complete its very first radio message - an SOS - before undergoing a sudden and gratuitous total existence failure." -- Douglas Adams in Life, the Universe and Everything.
Maar waarom is het er dan maar één? En is dat dan een god met een intelligentie en zoja, waarom ? Kan je wel spreken over intelligentie van die god, zo niet, waarom niet, zoja, waarom wel? En als het maar 1 god is, heeft die dan emotie, is die dan eenzaam? etc. etc.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:22 schreef bianconeri het volgende:
2. God heeft altijd al bestaan. En ja een God die altijd al bestaan heeft is logischer dan materie dat uit het complete niets is ontstaan of materie dat altijd al bestaan heeft. Hoe lastig sommigen het accepteren van het mogelijk bestaan van een God ook vinden.
Oh, dat weer. De wetenschap kan het nog niet verklaren dan verzin ik zelf wat. Niet heel intelligent.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:17 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Die heeft omdat die almachtig is altijd al bestaan.
En ja dat is dan voor sommige mensen een knelpunt, willen ze dan niet gaan accepteren.
En ja dat vond ik dus zelf ook altijd het rot punt omdat dat niet te verklaren is, maar de wetenschap zelf weet ook verder niets te verklaren.
[..]
Dus God bestaat niet uit materie? Uit wat bestaat God dan wel?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:22 schreef bianconeri het volgende:
Jij weet helemaal niet of God bestaat, dat is slechts een aanname op basis van zeer verouderde informatie van verschillende bij elkaar geraapte en slechte vertaalde werken.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Vraag het Hem, ik leefde toen zeg maar nog niet niet.
3. Tijd, tja wat is tijd. Tijd zoals wij dat nu zien? In wezen verliep er altijd wel al tijd, zodra er ook maar iets bestaan heeft.
4. Wanneer er iets geschapen is? Dat mag de wetenschap gaan uitzoeken. Dat is nou iets wat ze wel zouden moeten kunnen vinden.
Je negeert verder mijn kritiek op jouw posts, maar de oerknaltheorie stelt nergens dat er "materie uit het complete niets is ontstaan". De zoveelste aanwijzing dat je er weinig van begrepen hebt.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:22 schreef bianconeri het volgende:
En ja een God die altijd al bestaan heeft is logischer dan materie dat uit het complete niets is ontstaan of materie dat altijd al bestaan heeft.
Dit deja vu heb ik al eens eerder gezien.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 14:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Deja vu heeft te maken met een 'foutje' in de hersenen..
https://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu
En het universum klapt dus hoogstwaarschijnlijk niet weer ineen maar breidt zich steeds verder uit.
ik ben christen en gedoopt, dus ik weet niet waar dat commentaar vandaan komtquote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Typisch weer iemand die de mogelijkheid tot God niet wil accepteren, goed bezig hoor
Dus je neemt aan dat er tijd bestond voordat ons heelal gecreëerd werd immers, god was blijkbaar in staat om te overwegen of hij iets wilde creëren of niet. Daar is tijd voor nodig. Met die bewering werp je alleen maar meer vragen op ipv dat het antwoorden biedt. Want waar komt die tijd dan weer vandaan? Gecreëerd door een oppergod?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
3. Tijd, tja wat is tijd. Tijd zoals wij dat nu zien? In wezen verliep er altijd wel al tijd, zodra er ook maar iets bestaan heeft.
Ruimte, tijd en causaliteit zijn alledrie tamelijk lastige begrippen. Of we het nu over het universum hebben of daarbuiten.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:06 schreef RobbieRonald het volgende:
Hmm, oké. Ligt de oorzaak/veroorzaker van de oerknal niet per definitie buiten ruimte en tijd?
Ik vind het verstandiger om dan gewoon te zeggen dát er een oorzaak geweest is. Meer niet. Wát die oorzaak geweest is kunnen we (tot nu toe) alleen maar over fantaseren. Wat dan ook veelvuldig gedaan wordt door vele gelovigen alleen hebben exotische toverwezens niets met feiten te maken en levert, zoals eerder gezegd, alleen maar extra eigenschappen en dus vragen op.
De veronderstelling dat het universum bestaat, ook als we niet kijken, behelst in elk geval minder aannames dan het idee dat het universum alleen bestaat als we wel kijken.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:25 schreef Waarheidsvinder het volgende:
Bestaat ruimte en tijd überhaubt wel als er niets is dat het waar kan nemen?
Ik bedoel niet alleen kijken, ik doelde meer op het bewustzijn. Wij denken, zien de wereld door onze hersenen, wij hebben tijdsperceptie, stel dat dat er niet was geweest, hoe zit de tijd dan in elkaar? Dan heb je simpelweg doelloze natuurkrachten, maar tijd? Dat is grotendeels onze perceptie.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
De veronderstelling dat het universum bestaat, ook als we niet kijken, behelst in elk geval minder aannames dan het idee dat het universum alleen bestaat als we wel kijken.
Ik ben een groot voorstander van het scheermes van Ockham.
Er zijn inderdaad heel wat wetenschappers die van mening zijn dat tijd niet werkelijk bestaat. Ook niet als we wel kijken trouwens.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:37 schreef Waarheidsvinder het volgende:
[..]
Ik bedoel niet alleen kijken, ik doelde meer op het bewustzijn. Wij denken, zien de wereld door onze hersenen, wij hebben tijdsperceptie, stel dat dat er niet was geweest, hoe zit de tijd dan in elkaar? Dan heb je simpelweg doelloze natuurkrachten, maar tijd? Dat is grotendeels onze perceptie.
Was dat toevallig 'the illusion of time' met Brian Greene? Goeie docu is dat inderdaad.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:37 schreef Waarheidsvinder het volgende:
Zo zag ik een tijdje geleden een documentaire, dat wanneer een wezen in beweging is, dat zijn tijdsperceptie hetzelfde is maar toch verschilt van eentje die stil zit. Dus onze tijd is sowieso relatief.
Ruimte en tijd zoals wij het als mensen kennen komt vanuit ons zelf. Echter, het universum zelf, tja, ik denk dat we niet richting het idealisme moeten gaan met zulke gedachten.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:25 schreef Waarheidsvinder het volgende:
Mooi.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad heel wat wetenschappers die van mening zijn dat tijd niet werkelijk bestaat. Ook niet als we wel kijken trouwens.
Weet niet meer, sorry.quote:[..]
Was dat toevallig 'the illusion of time' met Brian Greene? Goeie docu is dat inderdaad.
In een wereld waarin heel veel gebeurt gebeuren ook heel onwaarschijnlijke dingen. Het is statistisch onwaarschijnlijk dat er nooit iets onwaarschijnlijks gebeurt.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:49 schreef Waarheidsvinder het volgende:
[..]
Ben ik dan eigenlijk de enige met een bewustzijn? Want zoveel geluk, in dit lichaam, dit bewustzijn, dat is toch statistisch onmogelijk?
Solipsisme is een bekend en belangrijk concept in de filosofie. Niet dat er veel solipsisten zijn, maar als idee is het veel besproken.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:49 schreef Waarheidsvinder het volgende:
Dan zou ik ook de enige zijn met een tijdsperceptie en de rest is slechts vulling omdat ik anders niet had kunnen bestaan.
Ik weet het bijna zeker.quote:
Ja, want je premisse is dat het bestaat.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:25 schreef Waarheidsvinder het volgende:
Nee, ruimte en tijd zoals wij het waarnemen komt uit ons zelf.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:44 schreef laforest het volgende:
[..]
Ruimte en tijd zoals wij het als mensen kennen komt vanuit ons zelf. Echter, het universum zelf, tja, ik denk dat we niet richting het idealisme moeten gaan met zulke gedachten.
[ afbeelding ]
Is dat zo? Uitgaande van Bell ongelijkheden kan het universum niet lokaal-realistisch zijn. Dus aannemen dat het universum bestaat, ook als we niet kijken (realisme), impliceert een aanname van non-lokaliteit. Dat lijkt me toch een grote aanname.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
De veronderstelling dat het universum bestaat, ook als we niet kijken, behelst in elk geval minder aannames dan het idee dat het universum alleen bestaat als we wel kijken.
Wat betekent dit? Ik kan er geen chocola van maken.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:00 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dus aannemen dat het universum bestaat, ook als we niet kijken (realisme), impliceert een aanname van non-lokaliteit.
Wetenschappers niet. Kwantumfysica, ons beste model om de werkelijkheid te verklaren, is notoir contraintuïtief.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:27 schreef Molurus het volgende:
Ik ben een groot voorstander van het scheermes van Ockham.
Het scheermes van Ockham stelt niet dat verklaringen intuitief dienen te zijn.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:23 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Wetenschappers niet. Kwantumfysica, ons beste model om de werkelijkheid te verklaren, is notoir contraintuïtief.
Nee, ook niet.quote:
Toch lijkt het idee dat de werkelijkheid (binnen bepaalde parameters) alleen vast komt te staan als het waargenomen wordt te kloppen. En dat is een beetje de valkuil bij ockhams scheermes; dat iets minder voor de hand ligt houdt geen verband met of een vinding klopt of niet.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, ook niet.
Het scheermes van Ockham stelt dat van twee verklaringen, die in principe als verklaring even goed werken, je de verklaring moet prefereren die de minste aannames en entiteiten veronderstelt.
Het idee dat de werkelijkheid alleen bestaat op het moment dat je die waarneemt veronderstelt dat de waarneming een invloed heeft op de wereld, zonder dat die nodig is voor de verklaring van die waarnemingen. Het is een extra aanname.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |