In een wereld waarin heel veel gebeurt gebeuren ook heel onwaarschijnlijke dingen. Het is statistisch onwaarschijnlijk dat er nooit iets onwaarschijnlijks gebeurt.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:49 schreef Waarheidsvinder het volgende:
[..]
Ben ik dan eigenlijk de enige met een bewustzijn? Want zoveel geluk, in dit lichaam, dit bewustzijn, dat is toch statistisch onmogelijk?
Solipsisme is een bekend en belangrijk concept in de filosofie. Niet dat er veel solipsisten zijn, maar als idee is het veel besproken.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:49 schreef Waarheidsvinder het volgende:
Dan zou ik ook de enige zijn met een tijdsperceptie en de rest is slechts vulling omdat ik anders niet had kunnen bestaan.
Ik weet het bijna zeker.quote:
Ja, want je premisse is dat het bestaat.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:25 schreef Waarheidsvinder het volgende:
Bestaat ruimte en tijd überhaubt wel als er niets is dat het waar kan nemen?
Nee, ruimte en tijd zoals wij het waarnemen komt uit ons zelf.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:44 schreef laforest het volgende:
[..]
Ruimte en tijd zoals wij het als mensen kennen komt vanuit ons zelf. Echter, het universum zelf, tja, ik denk dat we niet richting het idealisme moeten gaan met zulke gedachten.
[ afbeelding ]
Is dat zo? Uitgaande van Bell ongelijkheden kan het universum niet lokaal-realistisch zijn. Dus aannemen dat het universum bestaat, ook als we niet kijken (realisme), impliceert een aanname van non-lokaliteit. Dat lijkt me toch een grote aanname.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
De veronderstelling dat het universum bestaat, ook als we niet kijken, behelst in elk geval minder aannames dan het idee dat het universum alleen bestaat als we wel kijken.
Wat betekent dit? Ik kan er geen chocola van maken.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:00 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dus aannemen dat het universum bestaat, ook als we niet kijken (realisme), impliceert een aanname van non-lokaliteit.
Wetenschappers niet. Kwantumfysica, ons beste model om de werkelijkheid te verklaren, is notoir contraintuïtief.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:27 schreef Molurus het volgende:
Ik ben een groot voorstander van het scheermes van Ockham.
Het scheermes van Ockham stelt niet dat verklaringen intuitief dienen te zijn.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:23 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Wetenschappers niet. Kwantumfysica, ons beste model om de werkelijkheid te verklaren, is notoir contraintuïtief.
Nee, ook niet.quote:
Toch lijkt het idee dat de werkelijkheid (binnen bepaalde parameters) alleen vast komt te staan als het waargenomen wordt te kloppen. En dat is een beetje de valkuil bij ockhams scheermes; dat iets minder voor de hand ligt houdt geen verband met of een vinding klopt of niet.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, ook niet.
Het scheermes van Ockham stelt dat van twee verklaringen, die in principe als verklaring even goed werken, je de verklaring moet prefereren die de minste aannames en entiteiten veronderstelt.
Het idee dat de werkelijkheid alleen bestaat op het moment dat je die waarneemt veronderstelt dat de waarneming een invloed heeft op de wereld, zonder dat die nodig is voor de verklaring van die waarnemingen. Het is een extra aanname.
Hahaquote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat betekent dit? Ik kan er geen chocola van maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door yarnamc op 26-03-2016 21:31:39 ]
quote:Op zaterdag 26 maart 2016 21:24 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Haha. Stelling van Bell zegt (zie bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/(...)_theorem&redirect=no):
"No physical theory of local hidden variables can ever reproduce all of the predictions of quantum mechanics."
Ik ga ervan uit dat kwantummechanica klopt (én dat de stelling van Bell klopt), dus dat alle voorspellingen van de kwantummechanica moeten gereproduceerd worden door om het even welke unificerende algemenere theorie. Dus uit de stelling van Bell volgt dan dat die theorie niet lokaal én realistisch kan zijn.
Snelle kort-door-de-bocht-uitleg van lokaliteit en realisme: een theorie is realistisch als "de maan er nog is, als we niet kijken". Een theorie is lokaal als er geen "spooky" interacties zijn tussen deeltjes (bijvoorbeeld: in ART is gravitatie lokaal, want de aarde voelt de lokale kromming van de ruimtetijd).
Dus als je zegt dat de wereld realistisch moet zijn, zeg je tegelijk ook dat er "vreemde" (niet-lokale althans) interacties zijn tussen deeltjes. Je kunt ook het scheermes van Ockham daarop toepassen: het universum moet lokaal zijn, want een niet-lokaal universum is een extra aanname -> scheermes van Ockham -> universum is niet-realistisch.Bedankt voor de uitleg. Ik kan er zelf weinig verder aan toevoegen, ik snap er te weinig van ben ik bangSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
Misschien kun je eens uitleggen welke aannames gedaan worden om het ontstaan van het universum middels een oerknal te verklaren?quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, ook niet.
Het scheermes van Ockham stelt dat van twee verklaringen, die in principe als verklaring even goed werken, je de verklaring moet prefereren die de minste aannames en entiteiten veronderstelt.
Het idee dat de werkelijkheid alleen bestaat op het moment dat je die waarneemt veronderstelt dat de waarneming een invloed heeft op de wereld, zonder dat die nodig is voor de verklaring van die waarnemingen. Het is een extra aanname.
Dat hangt er vanaf wat je daar precies mee bedoelt. De oerknaltheorie gaat, zoals vaker hier aangegeven, niet over hoe het universum is ontstaan.quote:Op maandag 28 maart 2016 19:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Misschien kun je eens uitleggen welke aannames gedaan worden om het ontstaan van het universum middels een oerknal te verklaren?
Ockham's scheermes is alleen van toepassing op twee verklaringen voor hetzelfde fenomeen die als verklaring even goed werken.quote:Op maandag 28 maart 2016 19:09 schreef SingleCoil het volgende:
Want ik blijf toch maar denken dat Ockham de voorkeur zou geven aan een uitleg met maar 1 aanname - een omnipotente God.
Dat noem jij 'slechts'?quote:Op maandag 28 maart 2016 19:17 schreef SingleCoil het volgende:
Dat laatste veronderstelt slechts een almachtige God.
Ik sta erop dat je dat met geen van beide kunt.quote:Op maandag 28 maart 2016 19:17 schreef SingleCoil het volgende:
Laten we voor het gemak aannemen dat we het hier hebben over het ontstaan van ruimte en tijd - dat kun je verklaren met de oerknal of met de schepping door God.
Het is maar 1 aanname. Men weigert hier echter aan te geven hoeveel aannamen nodig zijn om alternatieve verklaringen voor het onstaan van ruimte en tijd the onderbouwen.quote:
Nu maak je van god één enkele verklaring, terwijl die ook weer in meerdere dingen is op te splitsen. En anders moet je van de oerknal ook alles op één hoop gooien.quote:Op maandag 28 maart 2016 19:32 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het is maar 1 aanname. Men weigert hier echter aan te geven hoeveel aannamen nodig zijn om alternatieve verklaringen voor het onstaan van ruimte en tijd the onderbouwen.
Dat hangt af van de aard van de hypothese. (Een theorie is iets anders.)quote:Op maandag 28 maart 2016 19:31 schreef SingleCoil het volgende:
Hoe stel je voor de we een theorie voor het ontstaan van het heelal falsifieren?
Het draait niet om de hoeveelheid aannames, maar om de plausibiliteit en complexiteit van de gedane aannames.quote:Op maandag 28 maart 2016 19:32 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het is maar 1 aanname. Men weigert hier echter aan te geven hoeveel aannamen nodig zijn om alternatieve verklaringen voor het onstaan van ruimte en tijd the onderbouwen.
Welke aannamen zijn nodig om alternatieve verklaringen te onderbouwen?quote:Op maandag 28 maart 2016 19:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het draait niet om de hoeveelheid aannames, maar om de plausibiliteit en complexiteit van de gedane aannames.
Een intelligent, oppermachtig wezen dat bestond voor het universum bestond is nogal een aanname.
Splits jij de Almachtige God dan eens op in onderliggende aannamen?quote:Op maandag 28 maart 2016 19:34 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Nu maak je van god één enkele verklaring, terwijl die ook weer in meerdere dingen is op te splitsen. En anders moet je van de oerknal ook alles op één hoop gooien.
God staat boven allesquote:Op maandag 28 maart 2016 19:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Splits jij de Almachtige God dan eens op in onderliggende aannamen?
Maar het is geen verklaring. En het is nogal een aanname, ten eerste alleen al omdat er totaal geen bewijs of aanleiding voor is.quote:
Er is ook maar 1 aanname nodig om te geloven dat de oerknal veroorzaakt is door de scheet van een magische bacterie. Oftewel het aantal mogelijke aannames is eindeloos. Zeg gewoon hoe het zit en dat je het niet weet. Lijkt mij veel bevredigender.quote:
Dat is al meerdere keren gezegd: de oerknaltheorie gaat over de ontwikkeling van de ruimtetijd, niet over het ontstaan ervan. Tenzij je de oerknal definieert als de toestand van het universum na inflatie, wat ook regelmatig gebeurt.quote:Op maandag 28 maart 2016 19:17 schreef SingleCoil het volgende:
Laten we voor het gemak aannemen dat we het hier hebben over het ontstaan van ruimte en tijd - dat kun je verklaren met de oerknal...
Welke theorie is er voor het ontstaan ervan?quote:Op dinsdag 29 maart 2016 07:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is al meerdere keren gezegd: de oerknaltheorie gaat over de ontwikkeling van de ruimtetijd, niet over het ontstaan ervan. Tenzij je de oerknal definieert als de toestand van het universum na inflatie, wat ook regelmatig gebeurt.
Volgens mij dus geen. Wel een aantal vage, ongeteste hypotheses. De vraag is of we daar ooit iets wetenschappelijks over kunnen zeggen. Misschien kunnen we bewijzen voor sommige hypotheses vinden, maar het lijkt me sterk eerlijkgezegd.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 09:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Welke theorie is er voor het ontstaan ervan?
Daar heb je dus je godquote:Op dinsdag 29 maart 2016 10:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij dus geen. Wel een aantal vage, ongeteste hypotheses. De vraag is of we daar ooit iets wetenschappelijks over kunnen zeggen. Misschien kunnen we bewijzen voor sommige hypotheses vinden, maar het lijkt me sterk eerlijkgezegd.
Nog geen concrete, omdat we er een theorie van kwantumzwaartekracht voor nodig hebben, en dat wordt nog steeds slecht begrepen. Er zijn wel scenario's in b.v. snaartheorie met behulp van branen, maar snaartheorie zelf wordt ook nog steeds slecht begrepen.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 09:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Welke theorie is er voor het ontstaan ervan?
laatst ook weer met de LHC dat het hele standaardmodel de deur uit kan.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nog geen concrete, omdat we er een theorie van kwantumzwaartekracht voor nodig hebben, en dat wordt nog steeds slecht begrepen. Er zijn wel scenario's in b.v. snaartheorie met behulp van branen, maar snaartheorie zelf wordt ook nog steeds slecht begrepen.
Het Standaardmodel is zo ongeveer de meest succesvolle theorie in de hele wetenschap, dus ik ben benieuwd wie er beweert dat die "de deur uit kan"quote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
laatst ook weer met de LHC dat het hele standaardmodel de deur uit kan.
Maar waarom worden gefaalde wetenschappelijke theorietjes nog als 'beter' gezien dan het geloof? Van gefaalde wetenschappelijke theorie weet je dat het is bewezen dat het niet bestaat.. van geloofsovertuigingen weet je dat niet altijd.
De god of the gaps ja.quote:
Volgens mij zijn er maar weinig echt "gefaalde" wetenschappelijke theorieën. Theorieën kunnen veranderen, er kan kennis bij komen of bepaalde kennis binnen de theorie wordt bijgeschaafd en soms vervangen door betere inzichten of onderzoeksmethodes.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
laatst ook weer met de LHC dat het hele standaardmodel de deur uit kan.
Maar waarom worden gefaalde wetenschappelijke theorietjes nog als 'beter' gezien dan het geloof? Van gefaalde wetenschappelijke theorie weet je dat het is bewezen dat het niet bestaat.. van geloofsovertuigingen weet je dat niet altijd.
E=mc^2 wordt door veel mensen aangehaald maar klopt eigenlijk nietquote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:54 schreef Semisane het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er maar weinig echt "gefaalde" wetenschappelijke theorieën.
Ik ken de formule, maar hoe bedoel je dat deze eigenlijk niet klopt?quote:Op dinsdag 29 maart 2016 17:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
E=mc^2 wordt door veel mensen aangehaald maar klopt eigenlijk niet.
Omdat de toestand waarin een eventuele God en materie zich in bevinden wel even wat verschilt.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 14:42 schreef TagForce het volgende:
Waarom is een God die altijd bestaan heeft logischer dan materie die altijd al bestaan heeft? Wat maakt God dan zo speciaal dat hem logischer maakt dan om het even welk ander 'iets' wat altijd bestaan zou hebben?
1 God bedoel je? Voor mij persoonlijk is er wel maar 1, voor een ander misschien niet.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:40 schreef truthortruth het volgende:
Maar waarom is het er dan maar één? En is dat dan een god met een intelligentie en zoja, waarom ? Kan je wel spreken over intelligentie van die god, zo niet, waarom niet, zoja, waarom wel? En als het maar 1 god is, heeft die dan emotie, is die dan eenzaam? etc. etc.
Er zijn net zoveel vragen te bedenken rondom dat god idee die niet verklaart kunnen worden, als dat er nog geen verklaringen zijn rondom de oorpsrong van het universum binnen de wetenschap.
Vandaar dat de wetenschap met een hele boel rare dingen komt op dat gebied.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 16:00 schreef Fir3fly het volgende:
Oh, dat weer. De wetenschap kan het nog niet verklaren dan verzin ik zelf wat. Niet heel intelligent.
Bovendien verklaart zo'n almachtige eeuwige god nog steeds niets. Waarom is hij eeuwig?
Je blijft dit maar herhalen, maar je gaat niet in op reacties waarin dit wordt weerlegd. Wetenschap werkt per definitie zonder niet-wetenschappelijke begrippen als God. Dat is nu eenmaal de methode.quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
Vandaar dat de wetenschap met een hele boel rare dingen komt op dat gebied.
(om dus maar geen God te hoeven noemen)
Je bevestigt wat ik je wilde aangeven, je komt zelfs met nog meer vragen. Je kan niet stellen dat de wetenschap een probleem heeft omdat ze nog niet alles kan beantwoorden, als rond die god entiteit nog minstens net zoveel vragen hangen. En bij die vragen hebben we kop noch staart om het op te lossen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
1 God bedoel je? Voor mij persoonlijk is er wel maar 1, voor een ander misschien niet.
Maar als je eenmaal erachter bent of er een God is dan moet je onderzoeken welke religie juist is.
Als je weet welke religie juist is dan weet je ook of God maar 1 is (zoals bij enkele christelijke stromingen zoals die van mij die niet in de 3-eenheid geloven, en in de Islam) en dan weet je of God emotie heeft of niet.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat de toestand waarin een eventuele God en materie zich in bevinden wel even wat verschilt.
Materie is 'maar' materie, daar zit verder helemaal niets achter.
God is de allerhoogste intelligentie die er bestaat.
Een heleboel rare dingen? Die 'rare dingen' zijn anders wel onderbouwd met waarnemingen en extrapolaties van de kennis die we al wel hebben en (meer of minder) bewezen is.quote:Vandaar dat de wetenschap met een hele boel rare dingen komt op dat gebied.
Waarom? Omdat Hij almachtig is.
Het is ook intelligenter dan alsmaar achter wat mensjes aan te huppelen die al heel erg lang van alles proberen uit te leggen maar steeds falen en eigenlijk op dit gebied alleen rare dingen bedenken.
Henry Drummond - The Ascent of Manquote:There are reverent minds who ceaselessly scan the fields of Nature and the books of Science in search of gaps -- gaps which they will fill up with God. As if God lived in gaps? What view of Nature or of the Truth is theirs whose interest in Science is not in what it can explain but in what it cannot, whose quest is ignorance not knowledge, whose daily dread is that the cloud may lift, and who, as darkness melts from this field or from that, being to tremble for the place of His abode?
Het bestaan van een god sluit niet uit dat er ooit een oerknal was.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 09:25 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Als het over religie vs wetenschap in het algemeen gaat ben ik het zeker met je eens. Mijn vraag is expliciet over hoe alles ontstaan is, dus God vs oerknal.
Het is geen "God vs Oerknal" maar "Religieuze aannames vs inductie obv waarneming".quote:Op dinsdag 15 maart 2016 09:25 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Als het over religie vs wetenschap in het algemeen gaat ben ik het zeker met je eens. Mijn vraag is expliciet over hoe alles ontstaan is, dus God vs oerknal.
Als je het niet letterlijk moet nemen, dan kan je het alle kanten op draaien net zoals je wilt.quote:Op dinsdag 5 april 2016 11:25 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het bestaan van een god sluit niet uit dat er ooit een oerknal was.
de oerknal sluit niet het bestaan van God uit.
De oerknal sluit wel uit dat (jong aarde) creationisme klopt.
Maar dat wisten we 200 jaar geleden al voordat de oerknal of de evolutietheorie waren ontdekt of zelfs voordat het jonge aarde creationisme in zijn huidige vorm bestond.
Het is enkel een probleem als je een zeer letterlijke interpretatie van de Bijbel aanhangt.
Materie is "maar" materie? Wat weten wij van materie, op de kleinst mogelijke manier? Helemaal niks, misschien is de kleinste vorm van materie wel datgene wat heel intelligent is?quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat de toestand waarin een eventuele God en materie zich in bevinden wel even wat verschilt.
Materie is 'maar' materie, daar zit verder helemaal niets achter.
God is de allerhoogste intelligentie die er bestaat.
Je hoeft een heleboel niet te weten, om toch een heleboel uit te sluiten. Een God die emotie heeft is niet Alwetend, want waar zou anders die emotie vandaan komen? En niet Almachtig, want dan zou het wel over die emotie heen kunnen komen.quote:1 God bedoel je? Voor mij persoonlijk is er wel maar 1, voor een ander misschien niet.
Maar als je eenmaal erachter bent of er een God is dan moet je onderzoeken welke religie juist is.
Als je weet welke religie juist is dan weet je ook of God maar 1 is (zoals bij enkele christelijke stromingen zoals die van mij die niet in de 3-eenheid geloven, en in de Islam) en dan weet je of God emotie heeft of niet.
Jij moet niet met de term rare dingen komen, als je zelf niet uitblinkt in logica. Waarom is God eeuwig? Omdat hij almachtig is? Wat is dat voor vreemde redenatie? Misschien wil God wel niet eeuwig zijn, maar is hij eeuwig omdat hij niet almachtig is?quote:Vandaar dat de wetenschap met een hele boel rare dingen komt op dat gebied.
Waarom? Omdat Hij almachtig is.
Haha, intelligenter is om dan maar te geloven in wat 2000 jaar geleden is verzonnen door mensen?quote:Het is ook intelligenter dan alsmaar achter wat mensjes aan te huppelen die al heel erg lang van alles proberen uit te leggen maar steeds falen en eigenlijk op dit gebied alleen rare dingen bedenken.
Dit is nieuw voor mij, volgens mij is de oerknal toch het begin van het universum? Dus dan moet je toch nadenken over hoe de oerknal is ontstaan EN heb je hiermee meteen het begin van het universum? Of gaat het om HOE het universum zich heeft ontwikkeld uit de oerknal? En dat dit niets te maken heeft met de oerknal an sich?quote:Op dinsdag 5 april 2016 18:31 schreef Molurus het volgende:
Sowieso gaat de oerknaltheorie niet over hoe het universum is ontstaan. Het gaat over heel veel, maar niet daarover.
Wie zich deze vraag stelt demonstreert voornamelijk dat hij/zij niet begrijpt wat de oerknaltheorie inhoudt. (Wat niet heel ongebruikelijk is voor mensen die religieus gemotiveerd zijn om wetenschap in twijfel te trekken.)
Het is eigenlijk niet heel anders dan denken dat de evolutietheorie gaat over abiogenese.
Dit inderdaad. De oerknaltheorie gaat over hoe het universum zich ontwikkeld heeft na de oerknal. Over de oerknal zelf en wat die oerknal heeft veroorzaakt zegt de theorie helemaal niets.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:03 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Of gaat het om HOE het universum zich heeft ontwikkeld uit de oerknal? En dat dit niets te maken heeft met de oerknal an sich?
Dan begreep ik jou toch goedquote:Op dinsdag 5 april 2016 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad. De oerknaltheorie gaat over hoe het universum zich ontwikkeld heeft na de oerknal. Over de oerknal zelf en wat die oerknal heeft veroorzaakt zegt de theorie helemaal niets.
Mja, maar als je zegt dat iets de oerknal veroorzaakte is er een voor de oerknal, maar ruimtetijd ontstond met de oerknal, dus er kan geen voor de oerknal zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad. De oerknaltheorie gaat over hoe het universum zich ontwikkeld heeft na de oerknal. Over de oerknal zelf en wat die oerknal heeft veroorzaakt zegt de theorie helemaal niets.
Causaliteit is sowieso een moeizaam begrip. Ik zou het begrip zelf uitleggen als een interpretatie van wetenschap die op zichzelf niet noodzakelijk is voor wetenschap.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mja, maar als je zegt dat iets de oerknal veroorzaakte is er een voor de oerknal, maar ruimtetijd ontstond met de oerknal, dus er kan geen voor de oerknal zijn.
Het bestaan van een god is een assumptie, maar die assumptie hebben we helemaal niet nodig om de realiteit te verklaren.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:03 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Materie is "maar" materie? Wat weten wij van materie, op de kleinst mogelijke manier? Helemaal niks, misschien is de kleinste vorm van materie wel datgene wat heel intelligent is?
En wat weten we van God? Helemaal niks, behalve aannames van menselijke kant. Van Hetzelf hebben we nog niks vernomen. Dus we kunnen er niks van zeggen.
We kunnen ook zeggen dat de heilige Koe die het universum geschapen heeft Almachtig is, Alwetend, Alziend, Al...., Al..... Maar daarmee bewijzen we niks.
[..]
Je hoeft een heleboel niet te weten, om toch een heleboel uit te sluiten. Een God die emotie heeft is niet Alwetend, want waar zou anders die emotie vandaan komen? En niet Almachtig, want dan zou het wel over die emotie heen kunnen komen.
[..]
Jij moet niet met de term rare dingen komen, als je zelf niet uitblinkt in logica. Waarom is God eeuwig? Omdat hij almachtig is? Wat is dat voor vreemde redenatie? Misschien wil God wel niet eeuwig zijn, maar is hij eeuwig omdat hij niet almachtig is?
[..]
Haha, intelligenter is om dan maar te geloven in wat 2000 jaar geleden is verzonnen door mensen?
Er zijn heel veel mensen die niet mee huppelen maar die veel lezen en daar het zijne van denken. We weten nog een heleboel niet, maar om daarom te geloven in een bijbelse stamgod? Dat is net weer een stapje te ver. Een stapje of 500 om precies te zijn.
[..]
Dit is nieuw voor mij, volgens mij is de oerknal toch het begin van het universum? Dus dan moet je toch nadenken over hoe de oerknal is ontstaan EN heb je hiermee meteen het begin van het universum? Of gaat het om HOE het universum zich heeft ontwikkeld uit de oerknal? En dat dit niets te maken heeft met de oerknal an sich?
Anders begrijp ik er pet noch jota van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |