Volgens mij dus geen. Wel een aantal vage, ongeteste hypotheses. De vraag is of we daar ooit iets wetenschappelijks over kunnen zeggen. Misschien kunnen we bewijzen voor sommige hypotheses vinden, maar het lijkt me sterk eerlijkgezegd.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 09:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Welke theorie is er voor het ontstaan ervan?
Daar heb je dus je godquote:Op dinsdag 29 maart 2016 10:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij dus geen. Wel een aantal vage, ongeteste hypotheses. De vraag is of we daar ooit iets wetenschappelijks over kunnen zeggen. Misschien kunnen we bewijzen voor sommige hypotheses vinden, maar het lijkt me sterk eerlijkgezegd.
Nog geen concrete, omdat we er een theorie van kwantumzwaartekracht voor nodig hebben, en dat wordt nog steeds slecht begrepen. Er zijn wel scenario's in b.v. snaartheorie met behulp van branen, maar snaartheorie zelf wordt ook nog steeds slecht begrepen.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 09:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Welke theorie is er voor het ontstaan ervan?
laatst ook weer met de LHC dat het hele standaardmodel de deur uit kan.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nog geen concrete, omdat we er een theorie van kwantumzwaartekracht voor nodig hebben, en dat wordt nog steeds slecht begrepen. Er zijn wel scenario's in b.v. snaartheorie met behulp van branen, maar snaartheorie zelf wordt ook nog steeds slecht begrepen.
Het Standaardmodel is zo ongeveer de meest succesvolle theorie in de hele wetenschap, dus ik ben benieuwd wie er beweert dat die "de deur uit kan"quote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
laatst ook weer met de LHC dat het hele standaardmodel de deur uit kan.
Maar waarom worden gefaalde wetenschappelijke theorietjes nog als 'beter' gezien dan het geloof? Van gefaalde wetenschappelijke theorie weet je dat het is bewezen dat het niet bestaat.. van geloofsovertuigingen weet je dat niet altijd.
De god of the gaps ja.quote:
Volgens mij zijn er maar weinig echt "gefaalde" wetenschappelijke theorieën. Theorieën kunnen veranderen, er kan kennis bij komen of bepaalde kennis binnen de theorie wordt bijgeschaafd en soms vervangen door betere inzichten of onderzoeksmethodes.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
laatst ook weer met de LHC dat het hele standaardmodel de deur uit kan.
Maar waarom worden gefaalde wetenschappelijke theorietjes nog als 'beter' gezien dan het geloof? Van gefaalde wetenschappelijke theorie weet je dat het is bewezen dat het niet bestaat.. van geloofsovertuigingen weet je dat niet altijd.
E=mc^2 wordt door veel mensen aangehaald maar klopt eigenlijk nietquote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:54 schreef Semisane het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er maar weinig echt "gefaalde" wetenschappelijke theorieën.
Ik ken de formule, maar hoe bedoel je dat deze eigenlijk niet klopt?quote:Op dinsdag 29 maart 2016 17:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
E=mc^2 wordt door veel mensen aangehaald maar klopt eigenlijk niet.
Omdat de toestand waarin een eventuele God en materie zich in bevinden wel even wat verschilt.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 14:42 schreef TagForce het volgende:
Waarom is een God die altijd bestaan heeft logischer dan materie die altijd al bestaan heeft? Wat maakt God dan zo speciaal dat hem logischer maakt dan om het even welk ander 'iets' wat altijd bestaan zou hebben?
1 God bedoel je? Voor mij persoonlijk is er wel maar 1, voor een ander misschien niet.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:40 schreef truthortruth het volgende:
Maar waarom is het er dan maar één? En is dat dan een god met een intelligentie en zoja, waarom ? Kan je wel spreken over intelligentie van die god, zo niet, waarom niet, zoja, waarom wel? En als het maar 1 god is, heeft die dan emotie, is die dan eenzaam? etc. etc.
Er zijn net zoveel vragen te bedenken rondom dat god idee die niet verklaart kunnen worden, als dat er nog geen verklaringen zijn rondom de oorpsrong van het universum binnen de wetenschap.
Vandaar dat de wetenschap met een hele boel rare dingen komt op dat gebied.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 16:00 schreef Fir3fly het volgende:
Oh, dat weer. De wetenschap kan het nog niet verklaren dan verzin ik zelf wat. Niet heel intelligent.
Bovendien verklaart zo'n almachtige eeuwige god nog steeds niets. Waarom is hij eeuwig?
Je blijft dit maar herhalen, maar je gaat niet in op reacties waarin dit wordt weerlegd. Wetenschap werkt per definitie zonder niet-wetenschappelijke begrippen als God. Dat is nu eenmaal de methode.quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
Vandaar dat de wetenschap met een hele boel rare dingen komt op dat gebied.
(om dus maar geen God te hoeven noemen)
Je bevestigt wat ik je wilde aangeven, je komt zelfs met nog meer vragen. Je kan niet stellen dat de wetenschap een probleem heeft omdat ze nog niet alles kan beantwoorden, als rond die god entiteit nog minstens net zoveel vragen hangen. En bij die vragen hebben we kop noch staart om het op te lossen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
1 God bedoel je? Voor mij persoonlijk is er wel maar 1, voor een ander misschien niet.
Maar als je eenmaal erachter bent of er een God is dan moet je onderzoeken welke religie juist is.
Als je weet welke religie juist is dan weet je ook of God maar 1 is (zoals bij enkele christelijke stromingen zoals die van mij die niet in de 3-eenheid geloven, en in de Islam) en dan weet je of God emotie heeft of niet.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat de toestand waarin een eventuele God en materie zich in bevinden wel even wat verschilt.
Materie is 'maar' materie, daar zit verder helemaal niets achter.
God is de allerhoogste intelligentie die er bestaat.
Een heleboel rare dingen? Die 'rare dingen' zijn anders wel onderbouwd met waarnemingen en extrapolaties van de kennis die we al wel hebben en (meer of minder) bewezen is.quote:Vandaar dat de wetenschap met een hele boel rare dingen komt op dat gebied.
Waarom? Omdat Hij almachtig is.
Het is ook intelligenter dan alsmaar achter wat mensjes aan te huppelen die al heel erg lang van alles proberen uit te leggen maar steeds falen en eigenlijk op dit gebied alleen rare dingen bedenken.
Henry Drummond - The Ascent of Manquote:There are reverent minds who ceaselessly scan the fields of Nature and the books of Science in search of gaps -- gaps which they will fill up with God. As if God lived in gaps? What view of Nature or of the Truth is theirs whose interest in Science is not in what it can explain but in what it cannot, whose quest is ignorance not knowledge, whose daily dread is that the cloud may lift, and who, as darkness melts from this field or from that, being to tremble for the place of His abode?
Het bestaan van een god sluit niet uit dat er ooit een oerknal was.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 09:25 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Als het over religie vs wetenschap in het algemeen gaat ben ik het zeker met je eens. Mijn vraag is expliciet over hoe alles ontstaan is, dus God vs oerknal.
Het is geen "God vs Oerknal" maar "Religieuze aannames vs inductie obv waarneming".quote:Op dinsdag 15 maart 2016 09:25 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Als het over religie vs wetenschap in het algemeen gaat ben ik het zeker met je eens. Mijn vraag is expliciet over hoe alles ontstaan is, dus God vs oerknal.
Als je het niet letterlijk moet nemen, dan kan je het alle kanten op draaien net zoals je wilt.quote:Op dinsdag 5 april 2016 11:25 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het bestaan van een god sluit niet uit dat er ooit een oerknal was.
de oerknal sluit niet het bestaan van God uit.
De oerknal sluit wel uit dat (jong aarde) creationisme klopt.
Maar dat wisten we 200 jaar geleden al voordat de oerknal of de evolutietheorie waren ontdekt of zelfs voordat het jonge aarde creationisme in zijn huidige vorm bestond.
Het is enkel een probleem als je een zeer letterlijke interpretatie van de Bijbel aanhangt.
Materie is "maar" materie? Wat weten wij van materie, op de kleinst mogelijke manier? Helemaal niks, misschien is de kleinste vorm van materie wel datgene wat heel intelligent is?quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat de toestand waarin een eventuele God en materie zich in bevinden wel even wat verschilt.
Materie is 'maar' materie, daar zit verder helemaal niets achter.
God is de allerhoogste intelligentie die er bestaat.
Je hoeft een heleboel niet te weten, om toch een heleboel uit te sluiten. Een God die emotie heeft is niet Alwetend, want waar zou anders die emotie vandaan komen? En niet Almachtig, want dan zou het wel over die emotie heen kunnen komen.quote:1 God bedoel je? Voor mij persoonlijk is er wel maar 1, voor een ander misschien niet.
Maar als je eenmaal erachter bent of er een God is dan moet je onderzoeken welke religie juist is.
Als je weet welke religie juist is dan weet je ook of God maar 1 is (zoals bij enkele christelijke stromingen zoals die van mij die niet in de 3-eenheid geloven, en in de Islam) en dan weet je of God emotie heeft of niet.
Jij moet niet met de term rare dingen komen, als je zelf niet uitblinkt in logica. Waarom is God eeuwig? Omdat hij almachtig is? Wat is dat voor vreemde redenatie? Misschien wil God wel niet eeuwig zijn, maar is hij eeuwig omdat hij niet almachtig is?quote:Vandaar dat de wetenschap met een hele boel rare dingen komt op dat gebied.
Waarom? Omdat Hij almachtig is.
Haha, intelligenter is om dan maar te geloven in wat 2000 jaar geleden is verzonnen door mensen?quote:Het is ook intelligenter dan alsmaar achter wat mensjes aan te huppelen die al heel erg lang van alles proberen uit te leggen maar steeds falen en eigenlijk op dit gebied alleen rare dingen bedenken.
Dit is nieuw voor mij, volgens mij is de oerknal toch het begin van het universum? Dus dan moet je toch nadenken over hoe de oerknal is ontstaan EN heb je hiermee meteen het begin van het universum? Of gaat het om HOE het universum zich heeft ontwikkeld uit de oerknal? En dat dit niets te maken heeft met de oerknal an sich?quote:Op dinsdag 5 april 2016 18:31 schreef Molurus het volgende:
Sowieso gaat de oerknaltheorie niet over hoe het universum is ontstaan. Het gaat over heel veel, maar niet daarover.
Wie zich deze vraag stelt demonstreert voornamelijk dat hij/zij niet begrijpt wat de oerknaltheorie inhoudt. (Wat niet heel ongebruikelijk is voor mensen die religieus gemotiveerd zijn om wetenschap in twijfel te trekken.)
Het is eigenlijk niet heel anders dan denken dat de evolutietheorie gaat over abiogenese.
Dit inderdaad. De oerknaltheorie gaat over hoe het universum zich ontwikkeld heeft na de oerknal. Over de oerknal zelf en wat die oerknal heeft veroorzaakt zegt de theorie helemaal niets.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:03 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Of gaat het om HOE het universum zich heeft ontwikkeld uit de oerknal? En dat dit niets te maken heeft met de oerknal an sich?
Dan begreep ik jou toch goedquote:Op dinsdag 5 april 2016 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad. De oerknaltheorie gaat over hoe het universum zich ontwikkeld heeft na de oerknal. Over de oerknal zelf en wat die oerknal heeft veroorzaakt zegt de theorie helemaal niets.
Mja, maar als je zegt dat iets de oerknal veroorzaakte is er een voor de oerknal, maar ruimtetijd ontstond met de oerknal, dus er kan geen voor de oerknal zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad. De oerknaltheorie gaat over hoe het universum zich ontwikkeld heeft na de oerknal. Over de oerknal zelf en wat die oerknal heeft veroorzaakt zegt de theorie helemaal niets.
Causaliteit is sowieso een moeizaam begrip. Ik zou het begrip zelf uitleggen als een interpretatie van wetenschap die op zichzelf niet noodzakelijk is voor wetenschap.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mja, maar als je zegt dat iets de oerknal veroorzaakte is er een voor de oerknal, maar ruimtetijd ontstond met de oerknal, dus er kan geen voor de oerknal zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |