abonnement Unibet Coolblue
pi_159304586


Hallo, en welkom in het grote β-studenten topic van FOK! *G*

Hier kan je praten over die ene proef die fout ging, die ene berekening die toch niet helemaal blijkt te kloppen, die gave ontdekking die net ergens is gedaan, of gewoon over andere β-topics. :)

Voor hulp bij wiskunde en overige bèta-problemen kan je in de volgende topics terecht:
- SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic
- SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic
Maar je mag je vraag natuurlijk ook hier stellen, waarschijnlijk zijn er wel mensen hier die je kunnen en willen helpen. :Y

Oh ja, wat verstaan we nou eigenlijk onder bèta hier?
quote:
Een ruime definitie omvat alle natuurwetenschappen en technische wetenschappen alsmede wiskunde en informatica.
Dat dus. :P

Wie doet wat en waar?

Universiteit Leiden:
- Rezania (Life Science & Technology)
- Nattekat (Informatica)
- Anoonumos (Wiskunde)
- GeorgeArArMartin (Wiskunde)

TU Delft:
- Rezania (Life Science & Technology)
- MrStalin (Lucht- & Ruimtevaarttechniek)
- Mitsu (Industrieel Ontwerpen)

Universiteit Utrecht:
- Lokasenna (Aardwetenschappen)
- Aardappeltaart (Wiskunde)

Rijksuniversiteit Groningen:
- Novermars (Econometrics & Operations Research, Theoretische Natuurkunde)
- Lilliesleaf (Scheikundige Technologie, Technische Bedrijfskunde)

TU Eindhoven:
- Amoeba (Technische Wiskunde)

Radboud Universiteit
- Ufopiloot12 (Kunstmatige Intelligentie)
- Tele6 (Scheikunde, Biologie)

Haagse Hogeschool
- Kutmanager (Werktuigbouwkunde)

Avans
- tailfox (Technische Informatica)

Degene die het topic opent mag een nieuw plaatje in de OP zetten. :)

pi_159305059
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 12:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben naar mijn idee mechanica pas goed gaan begrijpen toen ik algemene relativiteit leerde, met name het begrip "schijnkracht" :P
Als ik het goed begrijp dan is een schijnkracht een echte kracht, (bijv. het in je stoel worden gedrukt bij het versnellen van een auto), maar dan een die ontstaat door de versnelling van een niet-inertiaal referentiestelsel (is dat juist vertaald?) in plaats van door de fysische interactie tussen twee objecten. Waarom dan de naam schijnkracht?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159305407
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 20:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is nu wiskunde: zelf bedenken hoe je zo'n vraagstuk aanpakt en ook iedere stap in je aanpak kunnen verantwoorden.

[..]

Dat is geen vage formule, en bovendien moet dat niet, er zijn ook andere manieren.

[..]

Omdat je een (voorbereidend) wetenschappelijke opleiding volgt waar van je wordt verwacht dat je op een gegeven moment zelf oplossingen kunt gaan bedenken voor problemen die je nog niet eerder hebt gezien, en geen ambachtsschool waar een docent methoden en technieken uitlegt die door anderen zijn bedacht en waar de leerlingen zich alleen maar in moeten bekwamen zonder zich diepere vragen te stellen.

Maar goed, ik ga je op weg helpen ook al vind ik dat je de handdoek veel te snel in de ring gooit.

We hebben een cirkel met vergelijking

x^2\,+\,y^2\,=\,10

en een punt met coördinaten (4; 2) buiten deze cirkel. Het is duidelijk dat een raaklijn aan de cirkel door dit punt niet verticaal (i.e. evenwijdig aan de y-as) kan lopen, aangezien het middelpunt van de cirkel in de oorsprong ligt en de straal van de cirkel gelijk is aan √10, en dat is kleiner dan 4. We kunnen dus concluderen dat de beide raaklijnen in ieder geval elk een richtingscoëfficiënt hebben.

Welnu, de vergelijking van een rechte door een punt (x0; y0) met richtingscoëfficiënt m is

y\,-\,y_0\,=\,m(x\,-\,x_0)

zodat we als vergelijking van een rechte door het punt (4; 2) met richtingscoëfficiënt m hebben

y\,-\,2\,=\,m(x\,-\,4)

Om de coördinaten van eventuele gemeenschappelijke punten van deze rechte en de cirkel te bepalen lossen we hieruit y op en dat geeft

y\,=\,mx\,-\,4m\,+\,2

en substitueren we dit in de vergelijking van de cirkel zodat we als voorwaarde voor de x-coördinaat van eventuele gemeenschappelijke punten van de lijn en de cirkel krijgen

x^2\,+\,(mx\,-\,4m\,+\,2)^2\,=\,10

Uitwerken en het rechterlid van deze vierkantsvergelijking in x herleiden op nul geeft

(m^2\,+\,1)x^2\,-\,(8m^2\,-\,4m)x\,+\,(16m^2\,-\,16m\,-\,6)\,=\,0

Nu zijn er drie mogelijkheden, aangezien een rechte door het punt (4; 2) de cirkel met middelpunt in de oorsprong en straal √10 kan snijden in twee punten, kan raken in één punt, en geheel en al buiten de cirkel kan liggen zodat de rechte geen punten met de cirkel gemeen heeft.

Het is duidelijk dat een raaklijn aan de cirkel precies één punt met de cirkel gemeen heeft, en als dat het geval is, dan moet bovenstaande vierkantsvergelijking in x dus precies één (reële) oplossing hebben, en dat is het geval als de discriminant van deze vierkantsvergelijking gelijk is aan nul. Zo vinden we dus als voorwaarde voor de richtingscoëfficiënt m van de raaklijnen aan de cirkel

(8m^2\,-\,4m)^2\,-\,4(m^2\,+\,1)(16m^2\,-\,16m\,-\,6)\,=\,0

Deze vergelijking in m ziet er lastig uit, maar bij uitwerken blijken de vierde en derde machten van m weg te vallen en houden we over

3m^2\,-\,8m\,-\,3\,=\,0

en dit is een vierkantsvergelijking in m met een positieve discriminant en dus inderdaad twee verschillende (reële) oplossingen. De coëfficiënten zijn geheel en de discriminant (−8)² − 4·3·(−3) = 100 is een volkomen kwadraat zodat de beide oplossingen rationaal zijn en we kunnen ontbinden in factoren. Daarvoor zoeken we twee gehele getallen waarvan het product gelijk is aan 3·(−3) = −9 terwijl de som gelijk is aan −8, en die getallen zijn uiteraard −9 en +1. We schrijven de lineaire term −8m nu even als de som van −9m en m, dus

3m^2\,-\,9m\,+\,m\,-\,3\,=\,0

en nu kunnen we bij de eerste twee termen een factor 3m buiten haakjes halen, en dit geeft

3m(m\,-\,3)\,+\,(m\,-\,3)\,=\,0

en dus

(3m\,+\,1)(m\,-\,3)\,=\,0

zodat

m\,=\,-\frac{1}{3}\quad\vee\quad m\,=\,3

De gevraagde vergelijkingen van de raaklijnen zijn dus

y\,-\,2\,=\,-\frac{1}{3}(x\,-\,4)

en

y\,-\,2\,=\,3(x\,-\,4)

Deze vergelijkingen kun je uiteraard nog herleiden tot

x\,+\,3y\,=\,10

resp.

3x\,-\,y\,=\,10

Nu valt je wellicht op dat we in deze beide vergelijkingen in het rechterlid de constante 10 hebben, die we ook hebben in de vergelijking van onze cirkel. Dit is niet toevallig.

We zijn uitgegaan van een vergelijking van een rechte door het punt met coördinaten (4; 2) en hebben vervolgens bepaald wat de richtingscoëfficiënt van deze rechte moest zijn opdat de rechte een raaklijn zou zijn aan de cirkel met vergelijking x² + y² = 10, maar we kunnen ook omgekeerd te werk gaan: als we eerst een algemene vergelijking opstellen voor een raaklijn aan de cirkel in een punt (x0; y0) op de cirkel, dan zouden we vervolgens kunnen bekijken onder welke voorwaarde(n) deze raaklijn door het punt met coördinaten (4; 2) gaat.

Zoals hier al is opgemerkt staat een raaklijn aan een cirkel loodrecht op de straal naar het raakpunt, en daarvan kunnen we gebruik maken om een vergelijking op te stellen voor een raaklijn aan een cirkel met middelpunt in de oorsprong.

Hebben we een punt (x0; y0) op een cirkel met middelpunt in de oorsprong en straal r, dan staat de vector v0 = (x0, y0) loodrecht op de raaklijn aan deze cirkel in het punt (x0; y0) zodat v0 een normaalvector is van deze raaklijn. Beschouwen we nu een willekeurig tweede punt met coördinaten (x; y) op deze raaklijn, en bekijken we de vector v = (x, y), dan is de verschilvector v − v0 evenwijdig aan de raaklijn, zodat de vectoren v0 en v − v0 loodrecht op elkaar staan en hun inproduct dus gelijk is aan nul, oftewel we hebben

\bf{v_0}\cdot(\bf{v\,-\,v_0})\,=\,0

en dus

\bf{v_0\cdot v\,=\,v_0\cdot v_0}

en daarmee

x_0\cdot x\,+\,y_0\cdot y\,=\,x_0^2\,+\,y_0^2

en aangezien het punt (x0; y0) op de cirkel ligt hebben we x0² + y0² = r² zodat we als vergelijking van de raaklijn aan de cirkel met middelpunt in de oorsprong en straal r eenvoudig krijgen

x_0\cdot x\,+\,y_0\cdot y\,=\,r^2

Nu heeft onze cirkel met middelpunt in de oorsprong een straal √10 zodat we als vergelijking van de raaklijn aan deze cirkel in een punt (x0; y0) dus krijgen

x_0\cdot x\,+\,y_0\cdot y\,=\,10

Wil deze raaklijn aan de cirkel door het punt met coördinaten (4; 2) gaan, dan moeten de coördinaten van dit punt uiteraard aan deze vergelijking voldoen, zodat we als voorwaarde voor de coördinaten (x0; y0) van het raakpunt krijgen

4x_0\,+\,2y_0\,=\,10

Nu hebben we één voorwaarde voor de coördinaten (x0; y0) van het raakpunt, maar we hebben nog een tweede voorwaarde nodig om x0 en y0 te bepalen. En die tweede voorwaarde kennen we uiteraard omdat het punt met coördinaten (x0; y0) op onze cirkel ligt, zodat tevens geldt

x_0^2\,+\,y_0^2\,=\,10

Uit de eerste voorwaarde voor het raakpunt (x0; y0) krijgen we

y_0\,=\,5\,-\,2x_0

en substitutie hiervan in de tweede voorwaarde geeft voor de x-coördinaat x0 van het raakpunt

x_0^2\,+\,(5\,-\,2x_0)^2\,=\,10

Uitwerken en herleiden van het rechterlid op nul geeft

x_0^2\,-\,4x_0\,+\,3\,=\,0

en dus

(x_0\,-\,1)(x_0\,-\,3)\,=\,0

zodat

x_0\,=\,1 \quad\vee\quad x_0\,=\,3

Hiermee zijn de x-coördinaten van de raakpunten van de beide raaklijnen aan de cirkel die door het punt met coördinaten (4; 2) gaan gevonden, en door invullen in y0 = 5 − 2x0 vinden we ook de bijbehorende y-coördinaten: de raakpunten hebben de coördinaten (1; 3) en (3; −1). Nu moeten we nog de vergelijkingen opstellen van de rechte door de punten (1; 3) en (4; 2) en van de rechte door de punten (3; − 1) en (4; 2). Dat is hier heel eenvoudig, want we weten immers dat de vergelijking van een raaklijn aan onze cirkel in het punt (x0; y0) luidt

x_0\cdot x\,+\,y_0\cdot y\,=\,10

en invullen van de coördinaten van de raakpunten (1; 3) en (3; −1) geeft dan direct

x\,+\,3y\,=\,10

resp.

3x\,-\,y\,=\,10

en dit zijn uiteraard dezelfde vergelijkingen als die we eerder vonden met de methode met behulp van de discriminant van een vierkantsvergelijking. Je ziet echter ook dat deze tweede methode aanzienlijk minder rekenwerk vergt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 05:22 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dan zijn we het niet met elkaar eens.

Alhoewel in een ideale wereld mensen op een heel abstract niveau met wiskunde bezig zouden moeten zijn, omdat ze hier inderdaad later in hun loopbaan veel profijt van kunnen hebben, is dit voor de meeste mensen onder ons niet weggelegd. We zijn niet allemaal zo ge-hardwired dat we dit wel even doen.

Dit vraagt om een bepaald talent, dat maar dun gezaaid is. Mijn broer heeft dat. Die hoeft zoiets maar een keer te zien, en hij kan het dan wel dromen (ik heb dat gelukkig wel voor natuurkunde). Hij snapte wiskunde indertijd beter dan de leraar. Ik mis boven de infrastructuur om zoiets in een keer te doorzien, en dat zorgt voor frustratie.

In de VS ben ik er achtergekomen dat ze daar studenten klaarstomen voor een examen door ze alle (alle? ja, alle) problemen stapje voor stapje uit te leggen - zonder dat er van de student verwacht wordt dat ze er zelf over na gaan denken - en op die manier kon iedere boerelul met wat inzet slagen voor z'n examen. Er is geen frustratie. Bleek dat ik toch wel "slim" genoeg was om die stof te begrijpen.

Want het is allemaal niet zo moeilijk, als je het een paar keer gezien hebt.

Wat me aan de Nederlandse aanpak irriteert, is dat men de stof aanbiedt op zo'n manier dat mensen met talent er met minimale inspanning voor slagen, terwijl de grote groep die het met minder moet doen, zich afvraagt wat ze op het VWO doen.

Terwijl er tijdens je loopbaan wel meer van je gevraagd wordt dan een cirkel met raaklijnen. :)
Ik ben het met jullie allebei eens, hoe tegenstrijdig dat misschien ook klinkt. Riparius heeft natuurlijk gelijk dat je het meest leert door wat dieper na te denken en dat je dat het best doet door zelf eens een oplossing te zoeken voor een 'nieuw' probleem. Practisch gezien heeft maar een zeer klein deel van de leerlingen (of studenten) op dat moment voldoende talent, kennis en voldoende ontwikkelde vaardigheden - misschien moet ik er ook nog zelfvertrouwen aan toevoegen - om dit volledig zelfstandig te kunnen uitvoeren. De meeste leerlingen hebben dus een leraar nodig die hen een handje op weg helpt: een hint geven, zien wat wel en niet bij de leerling aankomt en heel dat iteratieve proces. Zoals we allemaal weten is die tijd en ruimte er weinig in een klassikale situatie met 30 leerlingen voor 1 leraar.
Verder kan je pas verwachten dat leerlingen zelfstandig nieuwe problemen kunnen oplossen wanneer ze de basistechnieken voldoende beheersen. We kunnen hier een lang verhaal houden over de oorzaken maar dat veel leerlingen in Nederland pas relatief bepaalde basistechnieken van wiskunde goed onder de knie krijgen of überhaupt aangeleerd krijgen (wat mij betreft mag er best wat eerder worden gestart met het aanleren van allerlei technieken), daar zijn we het volgens met zijn drieën over eens, je hoeft maar naar de inhoud van de lesboekjes te kijken om dat waar te nemen.

Wat is beter? Garanderen dat alle leerlingen de technieken goed leren en kunnen werken met situaties waarvoor die geoefend zijn (zoals in de USA, ik herken heel erg duidelijk wat Lyrebird omschrijft) of meer inzetten op het ontwikkelen van inzicht en aanvaarden dat dit slechts bij een kleine minderheid van de leerlingen goed werkt en dat de rest minder goed beslagen ten ijs komt? Ik weet het niet, ik zoek liever de oplossing in een poging om de beide idealen te combineren. Heel erg veel uitgewerkte voorbeelden, veel oefenen van de basis maar ook prikkelende vragen waar je zelf eerst over nadenkt en waarbij de leraar je een helpende hand geeft op het moment dat je vast blijkt te zitten. Alleen is er voor dat laatste te weinig tijd zolang we niet meer willen investeren in dat onderwijs en zolang we niet willen inzien dat voor goed bèta-onderwijs de leerling/leraar-ratio en student/docent-ratio (naar mijn mening is dit op de universiteit een veel groter probleem dan op het VWO aangezien je op het VWO per vak vrij weinig stof hebt en de stof niet al te moeilijk is) niet al te hoog mag zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159305499
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 05:22 schreef Lyrebird het volgende:
Wat me aan de Nederlandse aanpak irriteert, is dat men de stof aanbiedt op zo'n manier dat mensen met talent er met minimale inspanning voor slagen, terwijl de grote groep die het met minder moet doen, zich afvraagt wat ze op het VWO doen.
Ik weet een goede oplossing om de talentvollere VWO-leerlingen wat harder te laten werken: laat hen drie vreemde talen behouden met hun NT-profiel, of maak het in ieder geval roostertechnisch mogelijk. ;)
Verander de huidige opzet met de wiskundevakken zodat talentvollere leerlingen in een hoger tempo kunnen werken en ze de stof beter onder de knie moeten krijgen ('moeilijkere' vragen). Ik zou van wiskunde D een moeilijker volwaardig vervangend vak maken in plaats van een supplementair vak (een pleister op de wonde) en leerlingen vanaf het vierde leerjaar wiskunde D laten volgen in plaats van wiskunde B. Het is maar een start maar in ieder geval zou het een goede stap vooruit zijn voor deze groep leerlingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159311544
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 20:13 schreef Riparius het volgende:
lokquote
Heb jij misschien nog een paar problemen uit de analytische meetkunde die met mijn kennis (assenvergelijking, cirkelvergelijking, normaalvector, richtingsvector, steunvector, maar daar stopt mijn kennis van lineaire algebra) op te lossen zouden moeten zijn? :)
pi_159311665
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 14:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp dan is een schijnkracht een echte kracht, (bijv. het in je stoel worden gedrukt bij het versnellen van een auto), maar dan een die ontstaat door de versnelling van een niet-inertiaal referentiestelsel (is dat juist vertaald?) in plaats van door de fysische interactie tussen twee objecten. Waarom dan de naam schijnkracht?
Omdat de oorzaak idd geen bekende interactie is, maar traagheid (muv zwaartekracht, wat ook een 'schijnkracht' is vanwege het equivalentieprincipe) 'Traagheidskracht' is imo een betere naam. Wiskundig zijn deze krachten niet-tensoriele termen die in Newtons tweede wet opduiken als je naar accelererende waarnemers gaat.

De effecten zijn in elk geval alles behalve schijn :P
-
pi_159311931
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 19:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat de oorzaak idd geen bekende interactie is, maar traagheid (muv zwaartekracht, wat ook een 'schijnkracht' is vanwege het equivalentieprincipe) 'Traagheidskracht' is imo een betere naam. Wiskundig zijn deze krachten niet-tensoriele termen die in Newtons tweede wet opduiken als je naar accelererende waarnemers gaat.

De effecten zijn in elk geval alles behalve schijn :P
Niet-tensoriëel? Wat dan wel?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159311978
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 19:13 schreef netchip het volgende:

[..]

Heb jij misschien nog een paar problemen uit de analytische meetkunde die met mijn kennis (assenvergelijking, cirkelvergelijking, normaalvector, richtingsvector, steunvector, maar daar stopt mijn kennis van lineaire algebra) op te lossen zouden moeten zijn? :)
Het lijkt me handiger als je hem om een goed boek vraagt. Er zijn hele mooie boeken, zowel in het Nederlands als in het Engels, waar geen copyright op zit en die je kan downloaden van websites die ze verzamelen (en via torrents van een betrouwbare bron). ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159313902
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 19:13 schreef netchip het volgende:

[..]

Heb jij misschien nog een paar problemen uit de analytische meetkunde die met mijn kennis (assenvergelijking, cirkelvergelijking, normaalvector, richtingsvector, steunvector, maar daar stopt mijn kennis van lineaire algebra) op te lossen zouden moeten zijn? :)
Tja, het wemelt van dit soort vraagstukken in oude leerboeken analytische meetkunde. Het vraagstukje waar jij niet uitkwam en waar Lyrebird zo moeilijk over meende te moeten doen behoorde vroeger tot de normale stof van de H.B.S. en het Gymnasium die iedereen die de β-richting deed gewoon moest kennen. Bekijk bijvoorbeeld dit Nederlandse boekje uit 1890 maar eens (dat overigens uitsluitend voor Gymnasia was bedoeld).

Als je een recenter Nederlands boekje met een goed overzicht van de vroegere stof analytische meetkunde van het middelbaar inclusief het gebruik van vectoren in de analytische meetkunde, homogene coördinaten en de theorie van pool en poollijn wil zien dan zou je moeten proberen een exemplaar van het Prisma Compendium Analytische meetkunde van C. van der Linden uit 1964 op de kop te tikken. Ook in het archief van oude jaargangen van Euclides kun je soms intrigerende vraagstukjes over analytische meetkunde (en andere schoolwiskunde) vinden.

Een oud maar nog steeds uitstekend leesbaar Amerikaans schoolboek uit het begin van de 20e eeuw vind je hier en uiteraard is er ook op archive.org het nodige te vinden aan Engelstalige oude (school)boeken over analytische meetkunde.

Maar goed, hier is nog een vergelijkbaar (maar moeilijker) vraagstukje om te testen of je het nu echt begrijpt.

Gegeven is een cirkel C met als vergelijking x² + y² − 10x − 12y + 45 = 0 en het punt P met coördinaten (1; 0). Bepaal langs algebraïsche weg de vergelijkingen van de beide raaklijnen door punt P aan cirkel C.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 23-01-2016 15:01:02 ]
pi_159316861
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

Tja, het wemelt van dit soort vraagstukken in oude leerboeken analytische meetkunde. Het vraagstukje waar jij niet uitkwam en waar Lyrebird zo moeilijk over meende te moeten doen behoorde vroeger tot de normale stof van de H.B.S. en het Gymnasium die iedereen die de β-richting deed gewoon moest kennen. Bekijk bijvoorbeeld dit Nederlandse boekje uit 1890 maar eens (dat overigens uitsluitend voor Gymnasia was bedoeld).

Als je een recenter Nederlands boekje met een goed overzicht van de vroegere stof analytische meetkunde van het middelbaar inclusief het gebruik van vectoren in de analytische meetkunde, homogene coördinaten en de theorie van pool en poollijn wil zien dan zou je moeten proberen een exemplaar van het Prisma Compendium Analytische meetkunde van C. van der Linden uit 1964 op de kop te tikken. Ook in het archief van oude jaargangen van Euclides kun je soms intrigerende vraagstukjes over analytische meetkunde (en andere schoolwiskunde) vinden.

Een oud maar nog steeds uitstekend leesbaar Amerikaans schoolboek uit het begin van de 20e eeuw vind je hier en uiteraard is er ook op archive.org het nodige te vinden aan Engelstalige oude (schoolboeken) over analytische meetkunde.

Maar goed, hier is nog een vergelijkbaar (maar moeilijker) vraagstukje om te testen of je het nu echt begrijpt.

Gegeven is een cirkel C met als vergelijking x² + y² − 10x − 12y + 45 = 0 en het punt P met coördinaten (1; 0). Bepaal langs algebraïsche weg de vergelijkingen van de beide raaklijnen door punt P aan cirkel C.
Dank je! Analytische meetkunde is nu geïntegreerd in wiskunde D, maar de Getal en Ruimte boeken zijn nooit zo duidelijk. Ik snap dan ook niet waarom de wiskunde docenten die boeken blijven kopen, regel een paar goede calculus boeken, een boek over (analytische) meetkunde en lineaire algebra, en dan ben je al veel beter voorbereid voor het examen dan met de Getal en Ruimte boeken. Maar goed.

Bij het kwadraatafsplitsen van x² + y² − 10x − 12y + 45 = 0, krijg je (x-5)2+(y-6)2 = 16. Dit betekent dat het middelpunt M van de cirkel de coördinaten (5, 6) heeft met straal 4.
Toen dacht ik de methode zoals die uitgelegd wordt in het boek te gebruiken, dit houdt in dat d(M, l) = 4, waarbij l de raaklijn is. De vergelijking voor l: y - 0 = a(x-1) <=> y = ax - a.
Vervolgens geeft d(M, l) = 4
|5a - 6 + a|/√(a2 + 1) = 4
|6a - 6| = 4√(a2 + 1)
Kwadrateren: 36a2 - 72a + 36 = 16a2 + 16
Herleiden op nul: 20a2 - 72a + 20 = 0
Delen door 4: 5a2 - 18a + 5 = 0
Discriminant: D = 182-4*5*5 = 224
Dit geeft a = (9 ± 2√14)/5 en dus l: y = ((9 - 2√14)/5)x - (9 - 2√14)/5) of y = ((9 + 2√14)/5)x - (9 + 2√14)/5).
Nu is √224 net geen 15, is dit intentioneel? Of heb ik ergens een rekenfout gemaakt? De discriminant methode heb ik ook geprobeerd, maar dan zit ik al snel met te veel termen om nog handig op te kunnen schrijven...

[ Bericht 0% gewijzigd door netchip op 22-01-2016 22:23:21 ]
pi_159317886
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 22:13 schreef netchip het volgende:

[..]

Dank je! Analytische meetkunde is nu geïntegreerd in wiskunde D, maar de Getal en Ruimte boeken zijn nooit zo duidelijk. Ik snap dan ook niet waarom de wiskunde docenten die boeken blijven kopen, regel een paar goede calculus boeken, een boek over (analytische) meetkunde en lineaire algebra, en dan ben je al veel beter voorbereid voor het examen dan met de Getal en Ruimte boeken. Maar goed.

Bij het kwadraatafsplitsen van x² + y² − 10x − 12y + 45 = 0, krijg je (x-5)2+(y-6)2 = 16. Dit betekent dat het middelpunt M van de cirkel de coördinaten (5, 6) heeft met straal 4.
Dit is correct.
quote:
Toen dacht ik de methode zoals die uitgelegd wordt in het boek te gebruiken, dit houdt in dat d(M, l) = 4, waarbij l de raaklijn is. De vergelijking voor l: y - 0 = a(x-1) <=> y = ax - a.
Vervolgens geeft d(M, l) = 4
Dit is inderdaad een (bekende) andere methode, die echter niet zo handig is als werken met een vergelijking voor de raaklijn aan een willekeurig punt op de cirkel omdat de uitdrukking voor d(M, l) niet zo handig is. Maar ik vermoed dat je dit doet omdat je het lastig vindt een algemene vergelijking af te leiden voor de raaklijn aan een cirkel waarvan het middelpunt niet in de oorsprong ligt. Bovendien is er bij deze opgave nog een ander probleem als je deze methode wil gebruiken ...
quote:
|5a - 6 + a|/√(a2 + 1) = 4
Hier gaat het fout.
pi_159319007
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

Tja, het wemelt van dit soort vraagstukken in oude leerboeken analytische meetkunde. Het vraagstukje waar jij niet uitkwam en waar Lyrebird zo moeilijk over meende te moeten doen behoorde vroeger tot de normale stof van de H.B.S. en het Gymnasium die iedereen die de β-richting deed gewoon moest kennen.
Ik denk dat de meeste mensen die de afgelopen jaren van het VWO kwamen en die een beetje goed zijn in wiskunde hier ook nog wel uitkomen hoor: raaklijn dus 1 uitkomst voor de discriminant, begrijpen hoe een tweedegraadsvergelijking in elkaar steekt, dat lukt nog wel. De tweede methode die jij gebruikte valt af als je nog nooit van het inwendig product (wiskunde D :?) hebt gehoord. Dat mag je die (oud-)leerlingen niet verwijten, dat ligt aan de leraren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159320819
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste mensen die de afgelopen jaren van het VWO kwamen en die een beetje goed zijn in wiskunde hier ook nog wel uitkomen hoor: raaklijn dus 1 uitkomst voor de discriminant, begrijpen hoe een tweedegraadsvergelijking in elkaar steekt, dat lukt nog wel.
Bij de opgave die ik vanavond aan netchip gaf zit een addertje onder het gras. Zeg eens eerlijk: zie jij het probleem?
quote:
De tweede methode die jij gebruikte valt af als je nog nooit van het inwendig product (wiskunde D :?) hebt gehoord.
Dat is niet waar. Ik maakte hier alleen gebruik van vectoren om op een elegante en simpele wijze aan te tonen dat bij een cirkel met vergelijking

x2 + y2 = r2

de vergelijking voor de raaklijn in een punt (x0; y0) op die cirkel wordt gegeven door

x0x + y0y = r2

Maar dit is een klassiek resultaat dat vroeger zonder gebruik van vectoren werd aangetoond, zie bijvoorbeeld p. 96 in dit Amerikaanse schoolboek of hier.

Overigens stelt deze zelfde vergelijking voor een punt (x0; y0) buiten de cirkel de poollijn voor van dat punt ten opzichte van de cirkel, en dat geeft de mogelijkheid om de eerdere opgave van netchip nóg eenvoudiger op te lossen: je hoeft namelijk alleen maar de snijpunten te bepalen van de cirkel x² + y² = 10 en de rechte 4x + 2y = 10 om de coördinaten te vinden van de beide raakpunten van de raaklijnen aan de cirkel door het punt (4; 2) en dan kun je de vergelijkingen van die raaklijnen direct opschrijven.

Dit is veruit de snelste en eenvoudigste manier om het vraagstuk op te lossen, maar nee, in plaats daarvan wordt een omslachtige methode geleerd die gebruik maakt van de lastig te hanteren formule voor de loodrechte afstand van een rechte tot een punt ...

[ Bericht 2% gewijzigd door Riparius op 23-01-2016 16:41:37 ]
pi_159323813
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet-tensoriëel? Wat dan wel?
Geen idee hoe je dat noemt :P Inhomogeen oid, net zoals bv een connectie op een varieteit.
-
pi_159330376
Ik doe nu een master (theoretische) natuurkunde, maar wil na mijn studie niet meer de natuurkunde in.

Bij een consultancy (of iets dergelijks) werken lijkt me wel leuk.

Hoe belangrijk denken jullie nu dat individuele cijfers nu zijn?

Ik heb laatst een 7 gehaald. Woensdag is de herkansing en ik weet niet zeker of ik dit nu zou moeten herkansen voor een hoger cijfer (ik sta nog wel een 8 gemiddeld, maar een 7 is niet heel erg mooi)

wat denken jullie?
pi_159330663
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 16:34 schreef RondeKoe het volgende:
Ik doe nu een master (theoretische) natuurkunde, maar wil na mijn studie niet meer de natuurkunde in.

Bij een consultancy (of iets dergelijks) werken lijkt me wel leuk.

Hoe belangrijk denken jullie nu dat individuele cijfers nu zijn?
Dat kan je beter vragen in de draad over inversteringsbankieren, daar zitten de jongens die hier interesse in hebben. Wat ik ervan begrepen heb: er wordt gekeken naar de cijfers, normaal gesproken helpt het als je minstens een 8 gemiddeld staat maar met natuurkunde, wiskunde en techniek heb je een streepje voor en hoef je iets minder hoge cijfers te halen. Het is natuurlijk maar net wie er nog meer solliciteren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159330780
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Bij de opgave die ik vanavond aan netchip gaf zit een addertje onder het gras. Zeg eens eerlijk: zie jij het probleem?
Ik zal er morgen eens naar kijken, ik ben nu een beetje moe.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159340712
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 16:34 schreef RondeKoe het volgende:
Ik doe nu een master (theoretische) natuurkunde, maar wil na mijn studie niet meer de natuurkunde in.

Bij een consultancy (of iets dergelijks) werken lijkt me wel leuk.

Hoe belangrijk denken jullie nu dat individuele cijfers nu zijn?

Ik heb laatst een 7 gehaald. Woensdag is de herkansing en ik weet niet zeker of ik dit nu zou moeten herkansen voor een hoger cijfer (ik sta nog wel een 8 gemiddeld, maar een 7 is niet heel erg mooi)

wat denken jullie?
Nauwelijks.
-
  zaterdag 23 januari 2016 @ 21:45:05 #19
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159340864
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 16:34 schreef RondeKoe het volgende:
Ik doe nu een master (theoretische) natuurkunde, maar wil na mijn studie niet meer de natuurkunde in.

Bij een consultancy (of iets dergelijks) werken lijkt me wel leuk.

Hoe belangrijk denken jullie nu dat individuele cijfers nu zijn?

Ik heb laatst een 7 gehaald. Woensdag is de herkansing en ik weet niet zeker of ik dit nu zou moeten herkansen voor een hoger cijfer (ik sta nog wel een 8 gemiddeld, maar een 7 is niet heel erg mooi)

wat denken jullie?
8 of hoger voor wiskunde op middelbare school :Y
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159341883
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 16:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zal er morgen eens naar kijken, ik ben nu een beetje moe.
Mietje
pi_159350180
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:45 schreef Bravebart het volgende:

[..]

8 of hoger voor wiskunde op middelbare school :Y
Ik had een 5,5 voor wiskunde en m'n cv is met tien anderen uit een stapel van zo'n 200 getrokken van alleen technische studenten voor een workshop bij McKenzie. Dus cijfers alleen zijn in mijn ervaring niet zo belangrijk, en al helemaal niet middelbare school-cijfers.

Wat mij hielp was denk ik een aardig gemiddelde voor m'n master, en wat dingetjes buiten de natuurkundestudie om om te laten zien dat je ook nog wat andere kwaliteiten bezit.
-
pi_159351515
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 09:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik had een 5,5 voor wiskunde en m'n cv is met tien anderen uit een stapel van zo'n 200 getrokken van alleen technische studenten voor een workshop bij McKenzie. Dus cijfers alleen zijn in mijn ervaring niet zo belangrijk, en al helemaal niet middelbare school-cijfers.

Wat mij hielp was denk ik een aardig gemiddelde voor m'n master, en wat dingetjes buiten de natuurkundestudie om om te laten zien dat je ook nog wat andere kwaliteiten bezit.
Wat had je voor dingen gedaan buiten je studie? En wat was je gemiddelde als ik vragen mag?
pi_159352542
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 11:43 schreef RondeKoe het volgende:

[..]

Wat had je voor dingen gedaan buiten je studie? En wat was je gemiddelde als ik vragen mag?
M'n gemiddelde voor m'n master lag rond de 8, ook omdat ik met een 8,5 was afgestudeerd. Buiten de studie om had ik ook b.v. een jaar (bijbels&modern) Hebreeuws gestudeerd, activiteiten/cursussen georganiseerd op een levensbeschouwelijk studentenplatform, een tijdlang rondleidingen gegeven door en over de Martinikerk voor toeristen, dat soort dingetjes. Blijkbaar vonden ze dat wel een aantrekkelijke combi. Ook het feit dat ik een promotie deed (theoretische natuurkunde) zal meegeholpen hebben.

Was een leuke middag, trouwens.
-
  zondag 24 januari 2016 @ 12:50:27 #24
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159352958
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 09:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik had een 5,5 voor wiskunde en m'n cv is met tien anderen uit een stapel van zo'n 200 getrokken van alleen technische studenten voor een workshop bij McKenzie. Dus cijfers alleen zijn in mijn ervaring niet zo belangrijk, en al helemaal niet middelbare school-cijfers.

Wat mij hielp was denk ik een aardig gemiddelde voor m'n master, en wat dingetjes buiten de natuurkundestudie om om te laten zien dat je ook nog wat andere kwaliteiten bezit.
Dat wordt/werd als harde eis gebruikt bij oa McKinsey, zonder die 8 of hoger hoefde je niet eens te komen solliciteren :) Maar wellicht gebruiken ze die eis niet continu, dat kan natuurlijk.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159353256
quote:
7s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:50 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Dat wordt/werd als harde eis gebruikt bij oa McKinsey, zonder die 8 of hoger hoefde je niet eens te komen solliciteren :) Maar wellicht gebruiken ze die eis niet continu, dat kan natuurlijk.
Bij wiskundigen, natuurkundigen en ingenieurs zijn ze daar naar wat ik heb begrepen wat minder streng in aangezien die ook met zevens wel aardig hebben bewezen over de kwaliteiten te beschikken die ze zoeken. Het is natuurlijk maar net een kwestie van wie je concurrenten zijn, ze hebben graag voldoende mensen met een dergelijke achtergrond dus als ze enkel voldoende mensen met zo'n achtergrond kunnen aantrekken door de lat wat lager te leggen dan doen ze dat, net zoals ze de lat verhogen bij mensen die rechten of psychologie of zo hebben gestudeerd, simpelweg omdat het kan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 24 januari 2016 @ 13:01:42 #26
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159353364
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bij wiskundigen, natuurkundigen en ingenieurs zijn ze daar naar wat ik heb begrepen wat minder streng in aangezien die ook met zevens wel aardig hebben bewezen over de kwaliteiten te beschikken die ze zoeken. Het is natuurlijk maar net een kwestie van wie je concurrenten zijn, ze hebben graag voldoende mensen met een dergelijke achtergrond dus als ze enkel voldoende mensen met zo'n achtergrond kunnen aantrekken door de lat wat lager te leggen dan doen ze dat, net zoals ze de lat verhogen bij mensen die rechten of psychologie of zo hebben gestudeerd, simpelweg omdat het kan.
Mwoh, misschien hoorde ik dan net de verhalen in de tijd dat er een grote stroom mensen naar McKinsey wilde. Maargoed, het blijft natuurlijk een redelijk arbitraire selectie-eis.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159353760
quote:
14s.gif Op zondag 24 januari 2016 13:01 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Mwoh, misschien hoorde ik dan net de verhalen in de tijd dat er een grote stroom mensen naar McKinsey wilde. Maargoed, het blijft natuurlijk een redelijk arbitraire selectie-eis.
Het is sowieso arbitrair en wat daadwerkelijk nodig is hangt van heel je profiel (ook dat bepaalt hoeveel concurrenten je hebt) en het jaar (concurrentie op dat moment) af.
Verder zijn er natuurlijk ook altijd uitzonderingen. Chelsea Clinton kon direct beginnen voor dezelfde arbeidsvoorwaarden als die geldt voor anderen die een MBA hebben, ze haalde trouwens wel prima cijfers voor haar opleidingen (geschiedenis in Stanford en politicologie/bestuurskunde in Oxford) maar dat ze direct op dat functieniveau mocht beginnen had ongetwijfeld te maken met wie haar ouders zijn (netwerk wat ze heeft). :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159359280
quote:
7s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:50 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Dat wordt/werd als harde eis gebruikt bij oa McKinsey, zonder die 8 of hoger hoefde je niet eens te komen solliciteren :) Maar wellicht gebruiken ze die eis niet continu, dat kan natuurlijk.
Geen idee. Hoge cijfers halen is ook al weer heel wat anders dan zelf onderzoek kunnen doen. Dat laatste vereist veel meer kwaliteiten.
-
pi_159370674
Middelbare school cijfers leken me nou echt totaal niet belangrijk :P zetten jullie die op jullie cv?
  maandag 25 januari 2016 @ 19:31:38 #30
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159389792
Sorry voor spam in twee topics, maar heb snel antwoord nodig :P

Goedenavond FOK!kers,

Ik heb een vraagje over dynamica/krachten.

Het vraagstuk gaat over een trein die met een bepaalde snelheid door een bocht gaat. Om die bocht goed te kunnen nemen zijn de rails onder een bepaalde hoek gezet. Deze hoek moet ik uitrekenen. Prima te doen dacht ik, totdat ik de normaal kracht (deze kracht dient als middelpuntzoekende kracht) op de trein wilde uitrekenen. Check de foto hieronder:


Kan iemand mij uitleggen waarom de normaal kracht N op de linker manier wordt uitgereken en niet op de rechter manier?
leef de leven
pi_159391066
Die driehoek rechts klopt niet, rechte hoek zit op de verkeerde plek.
Verticale component van N moet even groot zijn als mg

Denk ik
pi_159391297
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 20:04 schreef Anoonumos het volgende:
Die driehoek rechts klopt niet, rechte hoek zit op de verkeerde plek.
Verticale component van N moet even groot zijn als mg

Denk ik
Het punt waar de beide vectoren beginnen moet toch hetzelfde zijn?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 25 januari 2016 @ 20:21:13 #33
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159391607
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 20:04 schreef Anoonumos het volgende:
Die driehoek rechts klopt niet, rechte hoek zit op de verkeerde plek.
Verticale component van N moet even groot zijn als mg

Denk ik
Ja dat klopt, maar waarom? :P Want bij andere opdrachten moet je mg wel ontbinden in een component loodrecht op het (schuine) oppervlak en eentje parallel aan het (schuine) oppervlak.
leef de leven
pi_159392025
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 20:21 schreef RRuben het volgende:

[..]

Ja dat klopt, maar waarom? :P Want bij andere opdrachten moet je mg wel ontbinden in een component loodrecht op het (schuine) oppervlak en eentje parallel aan het (schuine) oppervlak.
je zou het misschien zo kunnen zien :

als die bocht een deel van een perfecte cirkel is (op dezelfde hoogte), moet er hier in de tekening dus een
centrifugale kracht naar rechts zijn , als jouw verticale component van je normaal kracht niet even groot is als de zwaartekracht, zal die kracht niet helemaal naar rechts zijn, maar een kleine hoek naar beneden/boven hebben

denk ik

[ Bericht 1% gewijzigd door RondeKoe op 25-01-2016 20:42:07 ]
  maandag 25 januari 2016 @ 20:58:13 #35
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159392859
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 20:34 schreef RondeKoe het volgende:

[..]

je zou het misschien zo kunnen zien :

als die bocht een deel van een perfecte cirkel is (op dezelfde hoogte), moet er hier in de tekening dus een
centrifugale kracht naar rechts zijn , als jouw verticale component van je normaal kracht niet even groot is als de zwaartekracht, zal die kracht niet helemaal naar rechts zijn, maar een kleine hoek naar beneden/boven hebben

denk ik
Maar in dat foute geval ontbindt ik N ook in een horizontale en verticale component. Die staat dus sowieso niet onder een hoek.
leef de leven
pi_159393785
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 20:58 schreef RRuben het volgende:

[..]

Maar in dat foute geval ontbind ik N ook in een horizontale en verticale component. Die staat dus sowieso niet onder een hoek.
Je plaatje is verwarrend. Teken eens een plaatje waarbij je de trein op de hellende rails in zijaanzicht opvat als een puntmassa en waarbij zowel de zwaartekracht als de normaalkracht aangrijpen op deze puntmassa. De resultante van deze krachten moet een horizontale kracht zijn gericht naar het centrum van de cirkelbaan die de puntmassa beschrijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 25-01-2016 21:53:01 ]
  maandag 25 januari 2016 @ 22:33:51 #37
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159396165
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 21:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je plaatje is verwarrend. Teken eens een plaatje waarbij je de trein op de hellende rails in zijaanzicht opvat als een puntmassa en waarbij zowel de zwaartekracht als de normaalkracht aangrijpen op deze puntmassa. De resultante van deze krachten moet een horizontale kracht zijn gericht naar het centrum van de cirkelbaan die de puntmassa beschrijft.
Ja op die manier is het logisch!

Ik denk dat ik het door elkaar haal met een trein die een helling oprijdt. Daar ontbind je de zwaartekracht altijd in een component loodrecht en parallel aan de helling. De normaalkracht is dan de component loodrecht op de helling. Dit probeerde ik ook toe te passen hier, maar dat werkt dus niet, blijkbaar.
leef de leven
pi_159397026
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:33 schreef RRuben het volgende:

[..]

Ja op die manier is het logisch!

Ik denk dat ik het door elkaar haal met een trein die een helling oprijdt. Daar ontbind je de zwaartekracht altijd in een component loodrecht en parallel aan de helling. De normaalkracht is dan de component loodrecht op de helling. Dit probeerde ik ook toe te passen hier, maar dat werkt dus niet, blijkbaar.
Het gaat hier om de horizontale kracht gericht naar het centrum van de cirkelbaan die de vectoriële som is van de zwaartekracht en de normaalkracht. Maar de horizontale component van de zwaartekracht heeft de grootte nul, zodat de bedoelde horizontale kracht dus de horizontale component is van de normaalkracht die werkt in een richting loodrecht op het baanvlak.

Noem de grootte van de normaalkracht n, de massa m, de zwaartekrachtsversnelling g, de puntmassa m, de baansnelheid van de puntmassa v, de straal van de doorlopen cirkelbaan r en de hoek van het baanvlak met de grond θ, dan hebben we

n\cdot\cos\,\theta\,=\,mg

en

n\cdot\sin\,\theta\,=\,\frac{mv^2}{r}

waaruit volgt

\tan\,\theta\,=\,\frac{v^2}{rg}
  dinsdag 26 januari 2016 @ 09:54:53 #39
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159401683
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:02 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het gaat hier om de horizontale kracht gericht naar het centrum van de cirkelbaan die de vectoriële som is van de zwaartekracht en de normaalkracht. Maar de horizontale component van de zwaartekracht heeft de grootte nul, zodat de bedoelde horizontale kracht dus de horizontale component is van de normaalkracht die werkt in een richting loodrecht op het baanvlak.

Noem de grootte van de normaalkracht n, de massa m, de zwaartekrachtsversnelling g, de puntmassa m, de baansnelheid van de puntmassa v, de straal van de doorlopen cirkelbaan r en de hoek van het baanvlak met de grond θ, dan hebben we

n\cdot\cos\,\theta\,=\,mg

en

n\cdot\sin\,\theta\,=\,\frac{mv^2}{r}

waaruit volgt

\tan\,\theta\,=\,\frac{v^2}{rg}
Ja dat snap ik, alleen die eerste stap naar Ncos(theta)=mg snapte ik niet helemaal, maar nu wel! Bedankt!
leef de leven
pi_159432675
Een wiskundepuzzeltje.
Je stapelt identieke balkvormige blokjes op elkaar (een oneindig groot aantal blokjes tot je beschikking), hoe groot kan de projectie maximaal worden in functie van de lengte van 1 blokje zonder dat de toren instort?
Ik heb een voorzichtige poging gewaagd, ik heb de indruk dat je een grotere projectie krijgt naarmate je elk blokje boven het eerste blokje minder ver laat uitsteken omdat het gemiddelde zwaartepunt van alle blokjes boven het eerste blokje dan bij een grotere projectie even ver naar rechts verschuift. Zijn jullie het daarmee eens?
Ik heb trouwens geen blokjes bij de hand om empirisch te experimenteren. :+

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-01-2016 13:15:05 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:39:15 #41
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159433314
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een wiskundepuzzeltje.
Je stapelt identieke balkvormige blokjes op elkaar (een oneindig groot aantal blokjes tot je beschikking), hoe groot kan de projectie maximaal worden in functie van de lengte van 1 blokje zonder dat de toren instort?
Ik heb een voorzichtige poging gewaagd, ik heb de indruk dat je een grotere projectie krijgt naarmate je elk blokje boven het tweede blokje minder ver laat uitsteken omdat het gemiddelde zwaartepunt van alle blokjes boven het eerste blokje dan bij een grotere projectie even ver naar rechts verschuift. Zijn jullie het daarmee eens?
Ik heb trouwens geen blokjes bij de hand om empirisch te experimenteren. :+
Hij kan natuurlijk gewoon oneindig ver overhangen, simpele harmonische reeks :P
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159433349
quote:
3s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:39 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Hij kan natuurlijk gewoon oneindig ver overhangen, simpele harmonische reeks :P
Hij zei inderdaad dat er een periodieke functie uit zou komen. Uitleg?
Ik kwam er zelf ook op uit dat je het in theorie oneindig ver zou kunnen laten overhangen als je de tussenstapjes maar klein genoeg zou maken, ik kwam voorzichtig tot die hypothese door het tweede blokje een kwart te laten overhangen en het derde een kwart boven het tweede en voor de bovenste twee samen uit te rekenen waar het zwaartepunt ligt (1/8ste minder ver terwijl het derde blokje ook 50% uitsteekt boven het eerste blokje). Ik weet alleen niet zeker of dat die redenatie klopt dus ik wil het even controleren.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-01-2016 11:45:44 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 27 januari 2016 @ 13:07:09 #43
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159435427
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hij zei inderdaad dat er een periodieke functie uit zou komen. Uitleg?
Ik kwam er zelf ook op uit dat je het in theorie oneindig ver zou kunnen laten overhangen als je de tussenstapjes maar klein genoeg zou maken, ik kwam voorzichtig tot die hypothese door het tweede blokje een kwart te laten overhangen en het derde een kwart boven het tweede en voor de bovenste twee samen uit te rekenen waar het zwaartepunt ligt (1/8ste minder ver terwijl het derde blokje ook 50% uitsteekt boven het eerste blokje). Ik weet alleen niet zeker of dat die redenatie klopt dus ik wil het even controleren.
Hier http://www.kennislink.nl/publicaties/maximale-overhang
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159435621
Kende hem al
quote:
"Het was ooit een vraag in de Wetenschapsquiz van VPRO/NWO"

Daarvan waarschijnlijk :P
pi_159435884
quote:
Die nieuwe oplossing waarbij ze die ene voorwaarde lieten vallen is intrigerend, ik ga eens proberen uit te vogelen waarom het zo werkt en hoe ze op het idee kwamen.
Dit lijkt me trouwens ook een prachtig voorbeeld van wat wiskunde in de kern is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 27 januari 2016 @ 15:36:30 #46
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159439896
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 13:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die nieuwe oplossing waarbij ze die ene voorwaarde lieten vallen is intrigerend, ik ga eens proberen uit te vogelen waarom het zo werkt en hoe ze op het idee kwamen.
Dit lijkt me trouwens ook een prachtig voorbeeld van wat wiskunde in de kern is.
Nou hoe ze op het idee kwamen, gewoon contragewichten aanbrengen right? :P
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159442393
quote:
7s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:36 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Nou hoe ze op het idee kwamen, gewoon contragewichten aanbrengen right? :P
Ja, ik had het door op het moment dat ik het voorbeeld met een paar objecten zag. Het ligt dan redelijk voor de hand. Je merkt dat het eraf flikkert als je het meer naar rechts legt dus je legt er ook nog een bovenop die meer naar links ligt etc.
Dat is leuk en aardig maar ik ben geïnteresseerd in de berekeningen, ik ben nu het artikel aan het lezen van de heren die dit hebben ontdekt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159445404
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een wiskundepuzzeltje.
Je stapelt identieke balkvormige blokjes op elkaar (een oneindig groot aantal blokjes tot je beschikking), hoe groot kan de projectie maximaal worden in functie van de lengte van 1 blokje zonder dat de toren instort?
Ik heb een voorzichtige poging gewaagd, ik heb de indruk dat je een grotere projectie krijgt naarmate je elk blokje boven het eerste blokje minder ver laat uitsteken omdat het gemiddelde zwaartepunt van alle blokjes boven het eerste blokje dan bij een grotere projectie even ver naar rechts verschuift. Zijn jullie het daarmee eens?
Ik heb trouwens geen blokjes bij de hand om empirisch te experimenteren. :+
Dit is letterlijk een opgave bij een van de bachelor 1 vakken van Econometrie. Je zwaartepunt komt nog net boven de tafel te hangen en de lengte kan oneindig lang worden gemaakt.

edit: mybad :o

[ Bericht 2% gewijzigd door MrRiot op 27-01-2016 19:41:31 ]
Nope
  woensdag 27 januari 2016 @ 19:30:09 #49
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159446822
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:53 schreef MrRiot het volgende:

[..]

Dit is letterlijk een opgave bij een van de bachelor 1 vakken van Econometrie. Je zwaartepunt komt nog net boven de tafel te hangen en de lengte kan oneindig lang worden gemaakt.
Je zwaartepunt ligt niet boven de tafel hoor :?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159449409
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:53 schreef MrRiot het volgende:

[..]

Dit is letterlijk een opgave bij een van de bachelor 1 vakken van Econometrie. Je zwaartepunt komt nog net boven de tafel te hangen en de lengte kan oneindig lang worden gemaakt.

edit: mybad :o
Je krijgt zwaartepunten bij econometrie?
pi_159450816
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:50 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Je krijgt zwaartepunten bij econometrie?
Was een extra opgave in een calculus boek ;). In principe geen solids en zwaartepunten e.d. bij ectrie inderdaad!
Nope
pi_159459737
Moest 3,5 week wachten op het cijfer van het hertentamen van systeem analyse maar heb een 6 :D, weer een pre-master vak afgesloten *O*
pi_159461848
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:02 schreef Seastem het volgende:
Moest 3,5 week wachten op het cijfer van het hertentamen van systeem analyse maar heb een 6 :D, weer een pre-master vak afgesloten *O*
Mooi
pi_159518719
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:48 schreef Riparius het volgende:
Gegeven is een cirkel C met als vergelijking x² + y² − 10x − 12y + 45 = 0 en het punt P met coördinaten (1; 0). Bepaal langs algebraïsche weg de vergelijkingen van de beide raaklijnen door punt P aan cirkel C.
Afgelopen week hebben we poollijnen behandeld, hiermee is dit vraagstuk volgens mij eenvoudig op te lossen. De poollijn in dit geval is p: (1-5)(x-5)+(0-6)(y-6) = 16 <=> -4x - 6y = -40. Dit snijden met de cirkel geeft (1; 6) en (85/13; 30/13). De eerste raaklijn is dus x = 1 en de tweede is 5x - 12y = 5.

Het waren wel erg vervelende getallen om mee te rekenen.
pi_159520282
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 15:49 schreef netchip het volgende:

[..]

Afgelopen week hebben we poollijnen behandeld, hiermee is dit vraagstuk volgens mij eenvoudig op te lossen. De poollijn in dit geval is p: (1-5)(x-5)+(0-6)(y-6) = 16 <=> -4x - 6y = -40. Dit snijden met de cirkel geeft (1; 6) en (85/13; 30/13). De eerste raaklijn is dus x = 1 en de tweede is 5x - 12y = 5.

Het waren wel erg vervelende getallen om mee te rekenen.
Uitstekend!

Ik vroeg me al af waarom de methode met de poollijn niet werd behandeld, maar gelukkig kwam die dus toch nog aan bod.

Het rekenwerk valt erg mee, want de vergelijking van de poollijn van (1; 0) ten opzichte van de cirkel kunnen we schrijven als

y\,=\,-\frac{2}{3}x\,+\,\frac{20}{3}

en substitutie hiervan in de vergelijking van de cirkel

(x\,-\,5)^2\,+\,(y\,-\,6)^2\,=\,16

geeft na wat herleiding

13x^2\,-\,98x\,+\,85\,=\,0

Het lijkt op het eerste gezicht ondoenlijk om deze vierkantsvergelijking op te lossen door ontbinden in factoren, want dan zouden we twee getallen moeten vinden waarvan het product gelijk is aan 13·85 terwijl de som gelijk is aan −98, maar als je ziet dat 98 = 85 + 13 dan is dit heel gemakkelijk: de gezochte getallen zijn −85 en −13 en we krijgen dus

13x^2\,-\,85x\,\,-\,13x\,+\,85\,=\,0
x(13x\,-\,85)\,-\,(13x\,-\,85)\,=\,0
(x\,-\,1)(13x\,-\,85)\,=\,0
x\,=\,1 \quad\vee\quad x\,=\,\frac{85}{13}

Je ziet nu waarschijnlijk ook wat het addertje onder het gras was bij deze opgave: één van de beide raaklijnen aan de cirkel loopt verticaal (i.e. evenwijdig aan de y-as) en deze raaklijn heeft dus geen richtingscoëfficiënt:



Daarom mislukt elke methode om de vergelijkingen van beide raaklijnen te bepalen met behulp van de richtingscoëfficiënten van de raaklijnen: je vindt dan maar één raaklijn. Kijk hier om te zien wat je krijgt als je de methode met de discriminant of de methode met de formule voor de afstand van een punt tot een rechte gebruikt om de richtingscoëfficiënten van de raaklijnen te bepalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 30-01-2016 18:39:51 ]
pi_159626646
2,8 op calculus *O*.
pi_159631604
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:25 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
2,8 op calculus *O*.
Infinitesimaal, dus :P
-
  woensdag 3 februari 2016 @ 20:30:41 #58
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_159631855
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Infinitesimaal, dus :P
Infinitesimaalrekening was toch gelijk aan Analyse en niet aan Calculus toch?
Ik dacht zelf nl. dat Analyse / Infinitesimaal diepgaander was dan Calculus.Calculus is naar mijn weten wel een onderdeel van Analyse.

[ Bericht 4% gewijzigd door molletjebolletje op 03-02-2016 20:35:43 ]
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_159632283
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:30 schreef molletjebolletje het volgende:

[..]

Infinitesimaalrekening was toch gelijk aan Analyse en niet aan Calculus toch?
Ik dacht zelf nl. dat Analyse / Infinitesimaal diepgaander was dan Calculus.Calculus is naar mijn weten wel een onderdeel van Analyse.
Ik bedoelde meer dat een 2,8 qua tentamenuitslag aardig infinitesimaal benadert.
-
pi_159632614
Dit leeft nog?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159632629
Oh, gewoon overgenomen door een stelletje wiskundigen, krijg nou wat. :{w
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159632759
Het waren mooie tijden toen hier alleen nog blowende nietsnutten kwamen posten.
pi_159632814
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:55 schreef Lokasenna het volgende:
Het waren mooie tijden toen hier alleen nog blowende nietsnutten kwamen posten.
Zeker. Waar is Ollie eigenlijk?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159632923
quote:
10s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:56 schreef Rezania het volgende:

[..]

Zeker. Waar is Ollie eigenlijk?
Gefuseerd met bob ofzo.
pi_159632935
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:58 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Gefuseerd met bob ofzo.
Wie?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:07:38 #67
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_159838954
quote:
Mijn dag is weer helemaal goed!
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_159923971
Dinsdag aan de Matlab, lekker statistisch toetsen. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Rezania op 15-02-2016 01:27:18 ]
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 15 februari 2016 @ 01:24:29 #69
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159927150
MatLab O+
MathCad O+ O+
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159930743
quote:
9s.gif Op zondag 14 februari 2016 22:52 schreef Rezania het volgende:
Dinsdag aan de Matlab, lekker statistisch toetsen. :')
Hoezo doe je dat in matlab?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159931457
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 11:09 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Hoezo doe je dat in matlab?
Omdat we alles in matlab doen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159931847
Verschrikkelijk. Ik leef met je mee.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159937320
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 11:09 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Hoezo doe je dat in matlab?
Dat vroeg ik me ook af. :)
Het kan wel maar het ligt weinig voor de hand. Het zal wel een gevalletje zijn van, dat kennen ze toch al een beetje en een van die andere programma's daar kunnen ze nog helemaal niet in werken dus laten we maar Matlab hiervoor gebruiken ook al is het hier niet in gespecialiseerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159937403
quote:
10s.gif Op maandag 15 februari 2016 12:05 schreef wimjongil het volgende:
Verschrikkelijk. Ik leef met je mee.
Ach, ze zullen toch zeker wel alle functies overhandigd krijgen die ze moeten gebruiken met wat voorbeeldjes. ;)
Daar kom je wel wijs uit. Liever dat dan met Simulink moeten werken met een model wat je niet volledig kan begrijpen omdat je hiervoor kennis nodig hebt die je niet hebt opgedaan bij je opleiding. Why?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159937688
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 15:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ach, ze zullen toch zeker wel alle functies overhandigd krijgen die ze moeten gebruiken met wat voorbeeldjes. ;)
Daar kom je wel wijs uit. Liever dat dan met Simulink moeten werken met een model wat je niet volledig kan begrijpen omdat je hiervoor kennis nodig hebt die je niet hebt opgedaan bij je opleiding. Why?

Geen optie om de kennis op een andere manier bij te spijkeren?
pi_159937785
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 15:50 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Geen optie om de kennis op een andere manier bij te spijkeren?
In dat specifieke geval? Nee. Nu ja, geen realistische optie tenzij je het realistisch vindt dat je bijvoorbeeld zelf even hamiltoniaanse mechanica leert in een paar weken tijd zonder hierbij enige begeleiding te krijgen en zonder dat het vermeld wordt dat zoiets bestaat en dat je het nodig hebt om het op te kunnen lossen op een methodische manier.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159937821
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 15:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ach, ze zullen toch zeker wel alle functies overhandigd krijgen die ze moeten gebruiken met wat voorbeeldjes. ;)
Yes, thank god. :') Dit doen ze waarschijnlijk enkel omdat in de master alles met matlab wordt gedaan en we daar in de bachelor amper ervaring mee hebben.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159938831
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 15:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ach, ze zullen toch zeker wel alle functies overhandigd krijgen die ze moeten gebruiken met wat voorbeeldjes. ;)
Daar kom je wel wijs uit. Liever dat dan met Simulink moeten werken met een model wat je niet volledig kan begrijpen omdat je hiervoor kennis nodig hebt die je niet hebt opgedaan bij je opleiding. Why?

Simulink :r ooit de extensie op mijn laptop moeten zetten (+wat Microsoft visual extensies) voor een paar practica maar mijn hele laptop is er naar de klote gegaan }:|. Uiteindelijk is mijn Windows er corrupt door geraakt (constant verschillende BSOD's) en heeft de laptop een totale reset nodig gehad :') :')
pi_159939485
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 16:40 schreef Seastem het volgende:

[..]

Simulink :r ooit de extensie op mijn laptop moeten zetten (+wat Microsoft visual extensies) voor een paar practica maar mijn hele laptop is er naar de klote gegaan }:|. Uiteindelijk is mijn Windows er corrupt door geraakt (constant verschillende BSOD's) en heeft de laptop een totale reset nodig gehad :') :')
Waarom denk jij dat het door Simulink kwam? Mijn eerste gedachte hierover, als je Windows hierdoor corrupt geraakte dan kwam het door die Microsoft extensies en niet door Simulink.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb zelf trouwens ook wat ervaringen met corrupte Windows maar dan op mijn thuiscomputer. Ik weet niet hoe het komt (een fresh install die niet goed is verwerkt?) maar ik heb al jarenlang dat een deel van de keren Windows weigert op te starten, soms 2 keer achter elkaar. Ooit zat die permanent in zo'n loop maar daar heb ik na een clean install geen last meer van gehad, wel nog steeds een aanzienlijk percentage van de keren dat die weigert te booten, ik op enter drukt en dat het vervolgens wel gewoon boot. :?
Gek genoeg is dat alles wat ik ervan merk, voor de rest heb ik geen problemen met mijn computer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat ik tussen juni en augustus een nieuw systeem ga samenstellen, ik wacht nog even op de nieuwe generatie grafische kaarten aangezien de huidige kaarten flink outdated zijn (de hardware is op leeftijd, de schaal is al een tijd niet verkleind, het is minder geschikt voor hogere resoluties en in het geval van NVidia weinig geschikt voor DX12) en ze voor het eerst in een flink aantal jaren weer eens aan schaalverkleining doen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-02-2016 17:13:45 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159939530
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 15:56 schreef Rezania het volgende:

[..]

Yes, thank god. :') Dit doen ze waarschijnlijk enkel omdat in de master alles met matlab wordt gedaan en we daar in de bachelor amper ervaring mee hebben.
Dat zou het logisch maken. Ik was inderdaad een beetje verbaasd dat jullie (bachelor in jullie richting) überhaupt met Matlab werken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159939657
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom denk jij dat het door Simulink kwam? Mijn eerste gedachte hierover, als je Windows hierdoor corrupt geraakte dan kwam het door die Microsoft extensies en niet door Simulink.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het kwam inderdaad niet door Simulink zelf maar door de Microsoft extensies. Zonder deze extensies werkt Simulink alleen niet. Gelukkig hoef ik er nu waarschijnlijk nooit meer mee te werken.

Uiteindelijk ging rond die tijd ook mijn harde schijf kapot. In het begin wilde hij ook niet altijd goed opstarten en na een tijdje zag ik bij task manager dat mijn schijf bijna constant op 99% zat terwijl ik niks deed. Als hij niet altijd goed wilt opstarten zou ik dus oppassen voor je harde schijf.
pi_159939747
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:12 schreef Seastem het volgende:

[..]

Het kwam inderdaad niet door Simulink zelf maar door de Microsoft extensties. Zonder deze extensies werkt Simulink alleen niet. Gelukkig hoef ik er nu waarschijnlijk nooit meer mee te werken.
Ik ben me er niet bewust van dat ik die Microsoft-extensies ooit heb gedownload terwijl ik meerdere keren Matlab heb geïnstalleerd op meerdere computers. Het kan dat ze in het pakket van Matlab zitten, ik heb er niet op gelet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-02-2016 17:27:23 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159939779
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben me er niet bewust van dat ik die Microsoft extensies ooit heb gedownload terwijl ik meerdere keren Matlab heb geïnstalleerd op meerdere computers. Het kan dat ze in het pakket van Matlab zitten, ik heb er niet op gelet.
Met Matlab gaat alles prima, voor Simulink mistte ik alleen wat extensies blijkbaar.
pi_159939884
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat zou het logisch maken. Ik was inderdaad een beetje verbaasd dat jullie (bachelor in jullie richting) überhaupt met Matlab werken. ;)
We moesten zelfs data van een practicum met matlab verwerken (lees maak een grafiek met een raaklijn). Iedere LST'er kan dat binnen 30 seconden met excel, met matlab was iedereen minimaal een half uur bezig. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159939959
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:12 schreef Seastem het volgende:
Uiteindelijk ging rond die tijd ook mijn harde schijf kapot.
Dat heb ik ook een paar keer meegemaakt: 1 keer met een interne en 1 keer met een externe. :{

quote:
In het begin wilde hij ook niet altijd goed opstarten en na een tijdje zag ik bij task manager dat mijn schijf bijna constant op 99% zat terwijl ik niks deed. Als hij niet altijd goed wilt opstarten zou ik dus oppassen voor je harde schijf.
Dat klopt maar bij mij heeft het waarschijnlijk niets met de harde schijf te maken.
1. Ik merk verder niets van slijtage aan de harde schijf.
2. Het is al jarenlang zo, als het aan de schijf zou liggen dan zou die het al lang hebben begeven, lijkt mij. De diagnostische software (SMART) geeft trouwens ook geen problemen maar dat is niet waterdicht.
3. Ik heb het al eens meegemaakt dat het aan de harde schijf lag, dat gaf andere symptomen, naast het niet goed opstarten. Een voorbeeldje wat heel erg duidelijk is: bij het laden van een overzichtsvenster van je bestanden in Explorer (zo noemt Microsoft dat voor Windows) zie je een flinke traagheid en soms een oplopende 'groene balk' waar maar geen einde aan komt. Als je dat ooit ziet dan weet je 100% zeker dat je de lul bent.
Ik heb trouwens ook nog eens de diskcheckfunctie van Windows gedraaid voor mijn harde schijf tijdens het booten (dat tergend trage proces), dat ging prima voor deze harde schijf.

Hoewel een defecte harde schijf inderdaad vaak de/een oorzaak is van het moeilijk opstarten van
Windows zijn er ook andere oorzaken: bijvoorbeeld als je te veel installaties hebt gedaan en daar ooit eens iets mis mee ging of als er probleempjes zijn met de voeding (die verdenk ik al sinds dat ik deze computer hebt).

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-02-2016 17:28:51 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159940059
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:19 schreef Rezania het volgende:

[..]

We moesten zelfs data van een practicum met matlab verwerken (lees maak een grafiek met een raaklijn). Iedere LST'er kan dat binnen 30 seconden met excel, met matlab was iedereen minimaal een half uur bezig. :')
Dat is herkenbaar. :)
Niet dat het moeilijk is om het met Matlab te doen (helemaal niet) maar het kan soms wel even zoeken zijn naar duidelijke voorbeelden in Jip- en Janneketaal. Het zou gigantisch helpen als ze veel betere en veel uitgebreidere tutorials zouden geven en hier gewoon het internet voor zouden gebruiken en dit in samenwerking met tientallen of honderden organisaties (universiteiten, bedrijven, andere organisaties) zouden doen in plaats van dat iedereen zelf een beetje aanprutst.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159940108
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat heb ik ook een paar keer meegemaakt: 1 keer met een interne en 1 keer met een externe. :{

[..]

Dat klopt maar bij mij heeft het waarschijnlijk niets met de harde schijf te maken.
1. Ik merk verder niets van slijtage aan de harde schijf.
2. Het is al jarenlang zo, als het aan de schijf zou liggen dan zou die het al lang hebben begeven, lijkt mij. De diagnostische software (SMART) geeft trouwens ook geen problemen maar dat is niet waterdicht.
3. Ik heb het al eens meegemaakt dat het aan de harde schijf lag, dat gaf andere symptomen, naast het niet goed opstarten. Een voorbeeldje wat heel erg duidelijk is: bij het laden van een overzichtsvenster van je bestanden in Explorer (zo noemt Microsoft dat voor Windows) zie je een flinke traagheid en soms een oplopende 'groene balk' waar maar geen einde aan komt. Als je dat ooit ziet dan weet je 100% zeker dat je de lul bent.
Ik heb trouwens ook nog eens de diskcheckfunctie van Windows gedraaid voor mijn harde schijf (dat tergend trage proces), dat ging prima voor deze harde schijf.

Hoewel een defecte harde schijf inderdaad vaak de/een oorzaak is van het moeilijk opstarten van
Windows zijn er ook andere oorzaken: bijvoorbeeld als je te veel installaties hebt gedaan en daar ooit eens iets mis mee ging of als er probleempjes zijn met de voeding (die verdenk ik al sinds dat ik deze computer hebt).
Via prompt kan je idd je harde schijf checken, bij mij gaf hij daar ook fouten :') Wat dat betreft kan ik niet wachten totdat SSD's wat goedkoper worden. 512GB is toch wel het minimum qua schijfruimte.

Hopelijk vind je het probleem een keer zodat je het kan oplossen!

@Rezania: Als je nooit uitleg hebt gehad over Matlab of er geen reader van hebt kan ik me voorstellen dat een grafiekje maken nog best lastig is. Gelukkig heb ik daar als hbo'er tijdens de premaster een speciale cursus van gehad. Het is een erg duidelijke reader die de basis makkelijk uitlegt. Helaas is er geen digitale versie van, anders had ik die wel aan je gegeven.
pi_159940120
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Jip- en Janneketaal.
Kwam dit laatst tegen

pi_159940299
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:28 schreef Seastem het volgende:

[..]

Via prompt kan je idd je harde schijf checken, bij mij gaf hij daar ook fouten :')
Ik deed het bij het booten. Of Windows deed het volgens mij aangezien Windows dat aanbeveelde, ik had alle data opgeschreven, niets om van te schrikken.

quote:
Wat dat betreft kan ik niet wachten totdat SSD's wat goedkoper worden. 512GB is toch wel het minimum qua schijfruimte.
De kostprijs is voor mij niet meer een obstakel al vind ikk het zeker niet erg om nog even te wachten als de prijs nu nog aan het dalen is. :)
Het is meer dat ik geen zin heb om alles weer opnieuw te moeten installeren, alle programma's opnieuw te moeten zoeken etc.

quote:
Hopelijk vind je het probleem een keer zodat je het kan oplossen!
Ik ben er zo goed als zeker van dat ik het probleem niet ga vinden. Waarschijnlijk ga ik tussen juni en augustus een nieuw systeem regelen en mijn 6-7 jaar oude computer afdanken. Deze keer een zelfbouw. Jullie mogen uiteraard meedenken als jullie dat willen. Voor het grootste deel kan ik de componenten al uitzoeken (hooguit kies ik dan een ander model/merk wat dezelfde specs en kwaliteit heeft maar op dat moment gunstiger geprijsd is), het is alleen nog even afwachten welke grafische kaart ik ga kiezen: AMD of NVidia, de prijsklasse staat voor mij redelijk vast, ergens tussen de 250 en de 400 euro, de sweet spot zoals ik het zie.

quote:
@Rezania: Als je nooit uitleg hebt gehad over Matlab of er geen reader van hebt kan ik me voorstellen dat een grafiekje maken nog best lastig is. Gelukkig heb ik daar als hbo'er tijdens de premaster een speciale cursus van gehad. Het is een erg duidelijke reader die de basis makkelijk uitlegt. Helaas is er geen digitale versie van, anders had ik die wel aan je gegeven.
Ik kan het met als technische TU'er ook voorstellen, er is gewoon weinig goede uitleg over te vinden die voldoende toegankelijk is. Het staat allemaal wel op een website van Matlab zelf maar het is nogal slecht geschreven. Je moet het leren ontcijferen. :)
Bij programmeren en technische zaken is het ook typisch zo dat de uitleg of te simplistisch is of te gedetailleerd, dat helpt ook niet echt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159945928
SES / Potentieel geschil examencommissie UU

Iemand van jullie een idee?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  maandag 15 februari 2016 @ 20:59:29 #91
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_159947065
Tijd om voortaan alles op Python te doen ipv Matlab enzo.
pi_159966014
In een groepje van 3 met MatLab bezig, vriend voert onmogelijke code in, alles loopt gelijk vast. Weg werk.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159966215
quote:
9s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 15:58 schreef Rezania het volgende:
In een groepje van 3 met MatLab bezig, vriend voert onmogelijke code in, alles loopt gelijk vast. Weg werk.
Na elke run slaat ie het bestand toch automatisch op?
pi_159966361
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 16:06 schreef Seastem het volgende:

[..]

Na elke run slaat ie het bestand toch automatisch op?
Het was gewoon weg helaas.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159966501
quote:
9s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 16:12 schreef Rezania het volgende:

[..]

Het was gewoon weg helaas.
Balen -O-
pi_159968100
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 16:18 schreef Seastem het volgende:

[..]

Balen -O-
Nou ja, gelukkig weet ik nu wel wat ik moet doen, dus vrijdag weer even snel in elkaar flansen. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159977562
Morgen vergadering met de opleidingscommissie, dan maar eens goed duidelijk maken richting het opleidingsbestuur dat statistiek en matlab echt beter moeten. Vandaag tijdens het bioinformaticapracticum allemaal geklaag van studenten, ga ik ze helpen weten ze niet eens wat een normaal verdeling is, normalcdf kennen ze ook niet en t-test ook niet. Ja, logisch dat het dan niet lukt. 8)7 Beschamend slecht dit voor een technische studie. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159982831
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]

Ik ben er zo goed als zeker van dat ik het probleem niet ga vinden. Waarschijnlijk ga ik tussen juni en augustus een nieuw systeem regelen en mijn 6-7 jaar oude computer afdanken. Deze keer een zelfbouw. Jullie mogen uiteraard meedenken als jullie dat willen. Voor het grootste deel kan ik de componenten al uitzoeken (hooguit kies ik dan een ander model/merk wat dezelfde specs en kwaliteit heeft maar op dat moment gunstiger geprijsd is), het is alleen nog even afwachten welke grafische kaart ik ga kiezen: AMD of NVidia, de prijsklasse staat voor mij redelijk vast, ergens tussen de 250 en de 400 euro, de sweet spot zoals ik het zie.
Als je ooit iets anders dan Windows een kans wilt geven: blijf weg bij AMD.

quote:
[..]

Ik kan het met als technische TU'er ook voorstellen, er is gewoon weinig goede uitleg over te vinden die voldoende toegankelijk is. Het staat allemaal wel op een website van Matlab zelf maar het is nogal slecht geschreven. Je moet het leren ontcijferen. :)
Bij programmeren en technische zaken is het ook typisch zo dat de uitleg of te simplistisch is of te gedetailleerd, dat helpt ook niet echt.
Die matlab documentatie is echt verschrikkelijk. Daarnaast is er niks op stackoverflow ofzo te vinden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 22:02 schreef Rezania het volgende:
Morgen vergadering met de opleidingscommissie, dan maar eens goed duidelijk maken richting het opleidingsbestuur dat statistiek en matlab echt beter moeten. Vandaag tijdens het bioinformaticapracticum allemaal geklaag van studenten, ga ik ze helpen weten ze niet eens wat een normaal verdeling is, normalcdf kennen ze ook niet en t-test ook niet. Ja, logisch dat het dan niet lukt. 8)7 Beschamend slecht dit voor een technische studie. :')
Voor mij is het ook altijd weer even opzoeken hoe het nou allemaal zat. Dat is het nadeel van ontzettend diep op de stof ingaan: de triviale dingen hoef je niet vaak te doen en daardoor vergeet je die wel eens. Wat dan wel scheelt is dat je met eventjes zoeken snel weet waar het over gaat en wat het doet.

Vanmiddag voor het eerst een Kolmogorov-Smirnov test gedaan bijvoorbeeld. Ging prima. :P
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159982968
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 01:31 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Als je ooit iets anders dan Windows een kans wilt geven: blijf weg bij AMD.

[..]

Die matlab documentatie is echt verschrikkelijk. Daarnaast is er niks op stackoverflow ofzo te vinden.

[..]

Voor mij is het ook altijd weer even opzoeken hoe het nou allemaal zat. Dat is het nadeel van ontzettend diep op de stof ingaan: de triviale dingen hoef je niet vaak te doen en daardoor vergeet je die wel eens. Wat dan wel scheelt is dat je met eventjes zoeken snel weet waar het over gaat en wat het doet.

Vanmiddag voor het eerst een Kolmogorov-Smirnov test gedaan bijvoorbeeld. Ging prima. :P
Hallo, t-test, z-test, een fucking normaal verdeling. Dat is niet moeilijk en niet diepgaand, dat is wiskunde A vwo-stof. Dieper dan dat gaan we niet dus triviaal is het ook niet.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 17 februari 2016 @ 02:01:02 #100
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_159983112
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 01:31 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Die matlab documentatie is echt verschrikkelijk. Daarnaast is er niks op stackoverflow ofzo te vinden.
Vent, er zijn 60.000 topics over MatLab op stack :') :P
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_159983283
quote:
10s.gif Op woensdag 17 februari 2016 02:01 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Vent, er zijn 60.000 topics over MatLab op stack :') :P
Nooit wat ik zoek in ieder geval. :P Over R is veel meer te vinden, in ieder geval in mijn straatje. Komt natuurlijk deels ook doordat matlab wat breder is en R meer toegespitst is op statistiek, maar daar gebruik ik matlab ook voornamelijk voor.

Als ik matlab uberhaupt gebruik tenminste. Onder Linux zijn alle sneltoetsen anders, ctrl-c ctrl-v is heel iets anders. Totaal onwerkbaar. :D
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159988075
En dan was de bedenker van de t-verdeling nog wel een bier brouwende halve scheikundige.
pi_159988136
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 12:08 schreef Anoonumos het volgende:
En dan was de bedenker van de t-verdeling nog wel een bier brouwende halve scheikundige.
;(
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159996352
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 01:31 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Als je ooit iets anders dan Windows een kans wilt geven: blijf weg bij AMD.
Jij hebt het over het feit dat AMD niet drivers maakt voor de Linux maar in plaats hiervan de code geeft en de OS gemeenschap ermee laat knutselen? Ik kan me voorstellen dat dat allemaal wat minder soepel loopt gezien de korte cyclus van grafische kaarten. Ik heb begrepen dat 'oudere' AMD-kaarten prima werken maar dat je bij Linux vaak 2 generaties of zo achterloopt.

Ik blijf voorlopig Windows gebruiken. Ik hoop dat het over een jaar of 10 niet meer nodig is maar voor nu moet je helaas nog. :{
Er zijn positieve signalen: allerlei software waarbij het steeds gebruikelijker wordt om die ook voor Linux beschikbaar te stellen (zoals Matlab), het feit dat relatief simpele (qua hardwarevereisten) software zoals MS Office gemakkelijk met Wine kan worden gedraaid (functies van Windows-DLL's nabootsen) en er steeds meer games voor Linux beschikbaar komen. Wat betreft het tweede puntje: als onze politci ook maar een piepklein beetje verstand zouden hebben van software (meer dan die 0,001% van hen) dan zouden ze het toestaan dat dit soort bestanden van Windows op je systeem worden gezet zonder dat je een licentie voor het gebruik van Windows hebt. Met enkel deze bestandjes heb je helemaal niets (het doet niets wat met het besturen van je computer te maken heeft zonder dat je die andere software van Windows hebt) maar Microsoft gebruikt ze wel dankbaar om allerlei software te (laten) koppelen aan Windows zodat mensen vast zitten aan Windows.

quote:
Die matlab documentatie is echt verschrikkelijk. Daarnaast is er niks op stackoverflow ofzo te vinden.
Eens.
Ik heb inmiddels geleerd om er enigszins wijs uit te komen maar die documentatie is geschreven door mensen die over weinig didactisch en verbaal talent beschikken.

quote:
[quote]10s.gif Op woensdag 17 februari 2016 02:01 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Vent, er zijn 60.000 topics over MatLab op stack :') :P
Dat is vaak veel te specifiek voor die ene gebruiker zijn ene toepassing. Soms heb je er wat aan, vaak heb je er niets aan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160026726
Ik wist dat Armagaddon flink wat technische fouten heeft (logisch bij Bay) maar dat het zo erg is...
NASA gebruikte deze film om nieuwe medewerkers te testen. Kunnen jullie alle 168 fouten vinden? :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160028230
Waarom vlogen de eagles Frodo niet gewoon naar Mordor?
pi_160035410
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:52 schreef Anoonumos het volgende:
Waarom vlogen de eagles Frodo niet gewoon naar Mordor?
Omdat de eagles niemand van dienst zijn.
pi_160042323
Help, we lopen helemaal vast. ;(

Gegeven:

To start this practical, we will have a look at a microarray gene expression data of 38 leukemia patients, collected by Golub et al. [Golub TR et al., Science 1999]. In this data set, 27 patients are diagnosed with acute lymphoblastic leukemia (ALL) and 11 with acute myeloid leukemia (AML). The log10-transformed expression of 3051 genes across the 38 patients is stored in golub.mat, a file with three variables: (1) data is the 3051×38 expression matrix, (2) names is a vector of gene symbols, and (3) labels is a vector of class labels with 0 corresponding to ALL and 1 corresponding to AML.

To familiarize yourself with the data, run the following code to load the data and calculate the average expression of the gene Gdf5 in the ALL and AML samples.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
% load the Golub dataset (make sure you are in the right directory)
load('golub.mat')
% set the index of gene Gdf5 (it is the 2058th row)
gene_idx = 2058;
% get the expression data of Gdf5
a = data(gene_idx,:);
% obtain the labels of each class
ALL = find(labels == 0);
AML = find(labels == 1);
% calculate the mean of CRH in the ALL and AML samples
b = mean(a(ALL));
c = mean(a(AML));

Opgave:

The following code is used to test if gene CCND3 (row number 1042) is differentially expressed between the ALL and AML samples. Fill in the missing parts of the code to calculate the permutation-based p-value.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
% calculate the original t-statistic for CCND3
matlab_tstat = ???
% select the number of permutation
nperm = ???
for i = 1 : nperm
% generate a new label vector (for now all labels are zero -> ALL)
l = zeros(length(labels),1);
% randomly generate 11 indices between 1 and 38
r = randperm(38,11);
% assign ones to the random 11 indices (random AML samples)
l(r) = 1;
% find the indices of the ALL and ALL samples
randALL = find(l == 0);
randAML = find(l == 1);
% extract the random samples from the original data
rALL = data(gene_idx, randALL);
rAML = data(gene_idx, randAML);
% calculate the t-statistic between rALL and rAML for iteration i
??? = ???
rand_tstat(i) = ???
end
% plot the histogram of all the t-statistics you calculated
figure, hist(rand_tstat)
% draw a line at the original t-statistic value
line([matlab_tstat matlab_tstat], [0 200], ...
'LineWidth',2,'Color','r', 'LineStyle', '--')
% calculate the permutation-based p-value
perm_pvalue = ???

Wat we hebben gedaan:

De tstat voor CCND3 hadden we al bij een vorige opgave uitgerekend, dit is t. Voor permutaties moesten we 1 gedeeld door de significantie nemen, in dit geval is nperm 100. De tstat voor rALL en rAML hebben we zo gedaan:
1[~,~,~,tstat]=ttest2(rALL,rAML)

Dus, dit staat er nu:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
% calculate the original t-statistic for CCND3
matlab_tstat = t
% select the number of permutation
nperm = 100
for i = 1 : nperm
% generate a new label vector (for now all labels are zero -> ALL)
l = zeros(length(labels),1);
% randomly generate 11 indices between 1 and 38
r = randperm(38,11);
% assign ones to the random 11 indices (random AML samples)
l(r) = 1;
% find the indices of the ALL and ALL samples
randALL = find(l == 0);
randAML = find(l == 1);
% extract the random samples from the original data
rALL = data(gene_idx, randALL);
rAML = data(gene_idx, randAML);
% calculate the t-statistic between rALL and rAML for iteration i
[~,~,~,tstat] = ttest2(rALL,rAML)
rand_tstat(i) = ???
end
% plot the histogram of all the t-statistics you calculated
figure, hist(rand_tstat)
% draw a line at the original t-statistic value
line([matlab_tstat matlab_tstat], [0 200], ...
'LineWidth',2,'Color','r', 'LineStyle', '--')
% calculate the permutation-based p-value
perm_pvalue = ???
Maar dan lopen we helemaal vast bij rand_tstat( i ). We hebben geprobeerd tstat daar aan te koppelen, maar dan geeft hij een error. p lukt wel, maar daar zijn we niet naar opzoek lijkt me. Tevens snap ik ook niet waarom er bij rALL en rAML gene_idx staat, want dat is gen 2058 en in dit geval zijn we bezig met gen 1042 (CCND3) lijkt me.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160043148
Bij rand_tstati moet je de waarde van de t-statistic invullen
pi_160043539
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:44 schreef Anoonumos het volgende:
Bij rand_tstati moet je de waarde van de t-statistic invullen
Ja maar, die varieert per i lijkt me. We krijgen het niet voor mekaar om die berekening van de tstat te koppelen aan rand_stati.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160043799
[~,~,~,tstat] = ttest2(rALL,rAML)
rand_tstati = tstat.tstat ( :') ) ?

[~,~,~,a] = ttest2(rALL,rAML)
rand_tstati = a.tstat
pi_160044355
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:11 schreef Anoonumos het volgende:
[~,~,~,tstat] = ttest2(rALL,rAML)
rand_tstati = tstat.tstat ( :') ) ?

[~,~,~,a] = ttest2(rALL,rAML)
rand_tstati = a.tstat
Oh, er moet nog iets voor? :o Dat wist ik niet. Ik deed gewoon rand_tstati=tstat. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160044799
Omg, het werkt. :o Held. _O_
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160044850
Een moooie illustratie van het echte probleem voor studenten die met Matlab werken. Het gevonden krijgen hoe je in godsnaam die functie gebruikt. :)
Ingewikkeld is het niet maar zoek er maar eens naar. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160044917
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een moooie illustratie van het echte probleem voor studenten die met Matlab werken. Het gevonden krijgen hoe je in godsnaam die functie gebruikt. :)
Ingewikkeld is het niet maar zoek er maar eens naar. :')
Staat dus nergens in de 'handleiding' die we hebben gekregen en ik zou echt niet weten hoe ik dit zou moeten Googlen. 8)7
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160045086
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:55 schreef Rezania het volgende:

[..]

Staat dus nergens in de 'handleiding' die we hebben gekregen en ik zou echt niet weten hoe ik dit zou moeten Googlen. 8)7
Voor de duidelijkheid, ik ben het volstrekt met je eens en ik schat in dat het niet aan jou ligt aangezien ik dit zelf als student ook vaak genoeg heb meegemaakt.

Ja, ook dat. Docenten die last hebben van deformatie, voor hen is het vanzelfsprekend en ze staan er niet bij stil dat het voor studenten wat minder vanzelfsprekend is.
Ik zeg het nog maar eens, eigenlijk zouden alle universiteiten, scholen, bedrijven en overheden samen een goede Matlab-tutorial op moeten zetten. Je hebt nu duizenden van zulke initiatieven die allemaal op de een of andere manier mager zijn, als ze zouden samenwerken...
Dit natuurlijk per doelgroep in functie van wat je gebruikt. Moeilijk is het niet maar het moet gewoon 1 keer goed worden uitgelegd en je moet een paar duidelijke voorbeelden hebben van alles. Dan vogel je het vanzelf wel snel uit en leer je vanzelf hoe je het kan gebruiken voor jezelf. Nu ben ik wel iemand die:
- meestal concrete voorbeelden nodig heeft om iets echt goed te begrijpen
- heel erg gemakkelijk de theorie haalt uit die concrete voorbeelden, vaak beter dan uit de theorie zelf :')

Zowel een kracht als een zwakte dus. Maar goed, voor Matlab zou het zeker heel erg helpen en ik denk dat dit algemeen geldt voor programmeren (C++ bijvoorbeeld). Het is echt niet zo moeilijk maar vaak ontbreekt het aan voldoende goede concrete voorbeelden waardoor je maar moet aanmodderen totdat je het toevallig vindt of iemand die er meer ervaring mee heeft je helpt. Ik heb het nu niet over simpele loops en syntax en zo maar over het meer complexe werk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160045637
Alle functies staan toch altijd gewoon ergens beschreven met wat ze doen, welke variabelen je moet meegeven, of je ze kunt overloaden en wat ze teruggeven. Datatypes zijn daarin ook altijd erg belangrijk. Dat moet gewoon ergens staan.
pi_160070303
Ik zat gister bijles te geven, wiskunde B 5 vwo, integralen. Hij moest 8/x² integreren van 1 naar 8. Pakt hij zijn rekenmachine, tikt wat in, en het antwoord kwam er zo uitrollen. 8)7 Wtf. Gelijk rekenmachine afgepakt en gezegd dat hij vanaf nu alles handmatig moet doen. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160072065
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 16:39 schreef Rezania het volgende:
Ik zat gister bijles te geven, wiskunde B 5 vwo, integralen. Hij moest 8/x² integreren van 1 naar 8. Pakt hij zijn rekenmachine, tikt wat in, en het antwoord kwam er zo uitrollen. 8)7 Wtf. Gelijk rekenmachine afgepakt en gezegd dat hij vanaf nu alles handmatig moet doen. :')
Je moet hem dan ook integralen geven waar zijn rekenmachine op stuk loopt. Ik heb er nog wel een paar voor je. Moet je ze zelf natuurlijk wel kunnen oplossen, anders sta je in je hemd.
pi_160072127
Ik moet volgend kwartiel met Matlab, aan de slag. Ben nu al verdrietig over het idee er aan..
  zaterdag 20 februari 2016 @ 18:07:19 #121
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_160072148
Een 10 gehaald op tentamen *O*
leef de leven
pi_160072195
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:02 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je moet hem dan ook integralen geven waar zijn rekenmachine op stuk loopt. Ik heb er nog wel een paar voor je. Moet je ze zelf natuurlijk wel kunnen oplossen, anders sta je in je hemd.
_O- Zeker met complexe getallen?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160072205
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:05 schreef b2py het volgende:
Ik moet volgend kwartiel met Matlab, aan de slag. Ben nu al verdrietig over het idee er aan..
Het gaat wel, alleen het heeft allemaal valkuilen die nergens staan vermeld. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160072211
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:02 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je moet hem dan ook integralen geven waar zijn rekenmachine op stuk loopt. Ik heb er nog wel een paar voor je. Moet je ze zelf natuurlijk wel kunnen oplossen, anders sta je in je hemd.
Partiële integratie, integratie door substitutie, en integratie door breuksplitsing zijn keuzeonderwerpen voor wiskunde B... Hij hoeft die dus niet per se op te kunnen lossen...
pi_160072369
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:09 schreef Rezania het volgende:

[..]

_O- Zeker met complexe getallen?
Nee hoor. Hier heb je er eentje die Casio rekenmachines vast laat lopen.
pi_160072408
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:10 schreef netchip het volgende:

[..]

Partiële integratie, integratie door substitutie, en integratie door breuksplitsing zijn keuzeonderwerpen voor wiskunde B... Hij hoeft die dus niet per se op te kunnen lossen...
Kun je dit nu echt met droge ogen opschrijven? Als je deze technieken niet behandelt kun je net zo goed de hele integraalrekening afvoeren van het programma. In Vlaanderen zit dit trouwens wel in het reguliere programma.
pi_160072412
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:19 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee hoor. Hier heb je er eentje die Casio rekenmachines vast laat lopen.
Delen door nul, hehe.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160072432
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:22 schreef Rezania het volgende:

[..]

Delen door nul, hehe.
Ja. Maar lees even verder in dat topic, dan zie je dat deze (oneigenlijke) integraal prima met pen en papier is op te lossen.
pi_160072460
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja. Maar lees even verder in dat topic, dan zie je dat deze (oneigenlijke) integraal prima met pen en papier is op te lossen.
Ja, zag het. Maar ik laat hem gewoon niks meer met de rekenmachine laten doen. Het is de bedoeling dat je wat leert van bijles, niet dat je leert hoe je met een rekenmachine om moet gaan. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160072801
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:21 schreef Riparius het volgende:

[..]

Kun je dit nu echt met droge ogen opschrijven? Als je deze technieken niet behandelt kun je net zo goed de hele integraalrekening afvoeren van het programma. In Vlaanderen zit dit trouwens wel in het reguliere programma.
Onzin. Je geeft bijles om iemand door de hoepel van het examen te laten springen. Als je extra stof bovenop de examenstop stopt moet daar een goede reden voor zijn.

Je gaat iemand ook geen quantum mechanica leren als je natuurkunde-bijles geeft. Dat er iemand op internet is die autistische obsessie voor wiskunde heeft of dat men in ene ander deel van de wereld andere accenten legt staat daar totaal los van.
pi_160073849
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:45 schreef Alcathous het volgende:

[..]

Onzin. Je geeft bijles om iemand door de hoepel van het examen te laten springen. Als je extra stof bovenop de examenstof stopt moet daar een goede reden voor zijn.
Die goede redenen zijn er zeker, maar het ging mij er vooral om dat integraalrekening op de manier waarop het nu wordt behandeld beter helemaal van het curriculum zou kunnen worden afgevoerd.
quote:
Je gaat iemand ook geen quantum mechanica leren als je natuurkunde-bijles geeft.
Die analogie gaat volkomen mank, en dat weet je zelf ook wel. Als je bij de differentiaalrekening de productregel en de kettingregel behandelt, dan ligt het erg voor de hand om bij de integraalrekening ook partieel integreren en de substitutieregel te behandelen, want dat zijn immers niets anders dan de tegenhangers van resp. de productregel en de kettingregel uit de differentiaalrekening.
quote:
Dat er iemand op internet is die autistische obsessie voor wiskunde heeft of dat men in ene ander deel van de wereld andere accenten legt staat daar totaal los van.
Dit is eigenlijk te belachelijk om op te reageren, maar ik doe het toch. Vlaanderen is niet bepaald 'een ander deel van de wereld', het grenst aan Nederland, en de officiële taal is er ook Nederlands. Sterker nog, tot 1830 was het gewoon een deel van Nederland. Het verschil is dat in Vlaanderen de afbraak van het middelbaar en hoger onderwijs aanmerkelijk minder ver is voortgeschreden dan in Nederland, en dat is een consequentie van allerlei politieke keuzes die in het recente en wat minder recente verleden zijn gemaakt. Op termijn gaat dat ernstige consequenties hebben voor de hele samenleving in Nederland. Het is ook niet voor niets dat steeds meer Nederlanders liever in Vlaanderen gaan studeren dan in Nederland, niet alleen omdat studeren hier zo langzamerhand onbetaalbaar is geworden, maar ook omdat het niveau van de opleidingen daar tenminste nog iets voorstelt. Dat geldt ook voor het middelbaar onderwijs, en het is zeker niet voor niets dat veel ouders in de grensstreken tegenwoordig hun kinderen naar Vlaamse scholen sturen. De Vlaamse overheid weet dit natuurlijk ook en tegen deze achtergrond moet je dan ook de invoer zien van toelatingsexamens voor hogere opleidingen waarmee men probeert de steeds grotere instroom van Nederlandse studenten in te dammen zonder daarmee in conflict te raken met Europese regelgeving.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 21-02-2016 22:34:50 ]
pi_160074606
Inderdaad. Nederland zal een vassalstaat van Brussel worden. Wacht! Dat zijn we al.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 21:38:06 #133
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160077921
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:10 schreef Rezania het volgende:

[..]

Het gaat wel, alleen het heeft allemaal valkuilen die nergens staan vermeld. :')
Het lijkt het echte leven wel :'(
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160078019
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:38 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Het lijkt het echte leven wel :'(
Nou nou, als je een beetje oplet gaat je het al snel beter af irl dan in matlab.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160105464
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 16:39 schreef Rezania het volgende:
Ik zat gister bijles te geven, wiskunde B 5 vwo, integralen. Hij moest 8/x² integreren van 1 naar 8. Pakt hij zijn rekenmachine, tikt wat in, en het antwoord kwam er zo uitrollen. 8)7 Wtf. Gelijk rekenmachine afgepakt en gezegd dat hij vanaf nu alles handmatig moet doen. :')
Heel goed Rez! :)
Zelf zou ik het hem in dit geval eerst laten schrijven als 8*x-2, kwestie van dat hij die regel zeker kent, zelfs al begrijpt hij niet waar die vandaan komt en dat hij nog eens met exponenten oefent).

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:10 schreef netchip het volgende:

[..]

Partiële integratie, integratie door substitutie, en integratie door breuksplitsing zijn keuzeonderwerpen voor wiskunde B... Hij hoeft die dus niet per se op te kunnen lossen...
Nee maar als hij dat wel gewoon met de hand leert te doen dan zal hij ook beter dat rekenkastje kunnen gebruiken. Het probleem van zo'n rekenmachientje is dat je niet meer zelf nadenkt wanneer je dat ding gebruikt. Dat is funest als je nog de basis van de basis moet leren. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:21 schreef Riparius het volgende:

[..]

Kun je dit nu echt met droge ogen opschrijven? Als je deze technieken niet behandelt kun je net zo goed de hele integraalrekening afvoeren van het programma. In Vlaanderen zit dit trouwens wel in het reguliere programma.
In Nederland was dit gewoon verplicht tot begin jaren 0. :?

[ Bericht 20% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-02-2016 22:39:08 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160105502
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Heel goed Rez! :)
Zelf zou ik het hem in dit geval eerst laten schrijven als 8*x-3, kwestie van dat hij die regel zeker kent, zelfs al begrijpt hij niet waar die vandaan komt en dat hij nog eens met exponenten oefent)
Tot de -3 ja? En die regel kent hij, dus dat is het probleem niet.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160105599
quote:
10s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:25 schreef Rezania het volgende:

[..]

Tot de -3 ja? En die regel kent hij, dus dat is het probleem niet.
-2 natuurlijk.
Je zou er verbaasd over zijn hoeveel mensen wel begrijpen hoe je 8*x-2 differentieert maar niet begrijpen hoe je 8/x2 differentieert. Vraag me niet hoe het kan maar het komt niet bij iedereen op dat je dat kan doen. :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160105653
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

-2 natuurlijk.
Je zou er verbaasd over zijn hoeveel mensen wel begrijpen hoe je 8*x-2 differentieert maar niet begrijpen hoe je 8/x2 differentieert. Vraag me niet hoe het kan maar het komt niet bij iedereen op dat je dat kan doen. :?
Niet genoeg nadruk op simpele rekenregels. Ze staan rood en dikgedrukt in het boek, maar niemand leert ze daadwerkelijk. Dat kost punten en kost ook tijd. Daarom geef ik altijd als huiswerk op om die rekenregels te leren.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160105703
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:29 schreef Rezania het volgende:

[..]

Niet genoeg nadruk op simpele rekenregels. Ze staan rood en dikgedrukt in het boek, maar niemand leert ze daadwerkelijk. Dat kost punten en kost ook tijd. Daarom geef ik altijd als huiswerk op om die rekenregels te leren.
Verstandig. Dat is precies mijn punt, door het hem op dat moment te laten doen gaan hopelijk een paar lampjes branden en krijgt hij nog eens wat oefening.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160105875
Wat is trouwens een goed format om Matlab codes in op te slaan? We kopiëren nu alles naar Word, maar dat is nogal onoverzichtelijk.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160106003
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:36 schreef Rezania het volgende:
Wat is trouwens een goed format om Matlab codes in op te slaan? We kopiëren nu alles naar Word, maar dat is nogal onoverzichtelijk.
Notepad++
Open source. Soort van Notepad maar dan goed. Kies de taal en het geeft automatisch gepaste kleurtjes etc.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160106092
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Notepad++
Open source. Soort van Notepad maar dan goed. Kies de taal en het geeft automatisch gepaste kleurtjes etc.
Oh chill. Ga ik de code even overzetten. Thanks.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160106172
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:29 schreef Rezania het volgende:

[..]

Niet genoeg nadruk op simpele rekenregels. Ze staan rood en dikgedrukt in het boek, maar niemand leert ze daadwerkelijk. Dat kost punten en kost ook tijd. Daarom geef ik altijd als huiswerk op om die rekenregels te leren.
Terzijde, ik zou er ook naar streven om hem te doen inzien waarom die regels zijn zoals ze zijn. Dus niet gewoon uitvoeren maar echt zelf afleiden. 1/x^-3 = x/x^-2 etc.
Idem voor logaritmes en wat simpele derivaten (x^2) en zo. Ik vond het het gemakkelijkst om die afleidingen zelf te doen door 10 als grondtal te nemen. Het kost veel tijd maar met de inzicht die je opdoet leer je de rest gemakkelijker.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160106220
quote:
14s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:41 schreef Rezania het volgende:

[..]

Oh chill. Ga ik de code even overzetten. Thanks.
Graag gedaan. Het zal je bevallen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160106292
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Terzijde, ik zou er ook naar streven om hem te doen inzien waarom die regels zijn zoals ze zijn. Dus niet gewoon uitvoeren maar echt zelf afleiden. 1/x^-3 = x/x^-2 etc.
Idem voor logaritmes en wat simpele derivaten (x^2) en zo. Ik vond het het gemakkelijkst om die afleidingen zelf te doen door 10 als grondtal te nemen. Het kost veel tijd maar met de inzicht die je opdoet leer je de rest gemakkelijker.
Inzicht heeft hij wel, maar hij onthoudt het gewoon niet en werkt slordig. Zie ik bij al mijn bijlesleerlingen btw. Niemand werkt netjes, dat werkt in onze kop gestampt als het meest belangrijkste door mijn bètadocenten.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160106345
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:46 schreef Rezania het volgende:

[..]

Inzicht heeft hij wel, maar hij onthoudt het gewoon niet en werkt slordig. Zie ik bij al mijn bijlesleerlingen btw. Niemand werkt netjes, dat werkt in onze kop gestampt als het meest belangrijkste door mijn bètadocenten.
Mijn ervaring is dat ik het niet hoef te onthouden als ik het begrijp en ik het zelf kan afleiden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160106444
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat ik het niet hoef te onthouden als ik het begrijp en ik het zelf kan afleiden.
Snel herinneren dan, ook goed. Anyway, inzicht is echt gewoon niet het probleem hier. Ik zit één op één met deze leerlingen hè, ik heb al snel door wat het probleem is. ;)
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160106607
Over problemen gesproken:

Ik moet de "permutation based p-value" uitrekenen met de volgende formule:



Vraag 1: Hoe voer je dit in? :@
Vraag 2: t is bij mij veel groter dan t*, zie het figuur. 1000 permutaties, t* is blauw, t is de rode lijn. Dit kan toch niet kloppen? :?



De code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
% calculate the original t-statistic for CCND3
matlab_tstat = t.tstat
% select the number of permutation
nperm = 1000
for i = 1 : nperm
% generate a new label vector (for now all labels are zero -> ALL)
l = zeros(length(labels),1);
% randomly generate 11 indices between 1 and 38
r = randperm(38,11);
% assign ones to the random 11 indices (random AML samples)
l(r) = 1;
% find the indices of the ALL and ALL samples
randALL = find(l == 0);
randAML = find(l == 1);
% extract the random samples from the original data
rALL = data(1042, randALL);
rAML = data(1042, randAML);
% calculate the t-statistic between rALL and rAML for iteration i
[~,~,~,g] = ttest2(rALL,rAML)
rand_tstat(i) = g.tstat
end
% plot the histogram of all the t-statistics you calculated
figure, hist(rand_tstat)
% draw a line at the original t-statistic value
line([matlab_tstat matlab_tstat], [0 200], ...
'LineWidth',2,'Color','r', 'LineStyle', '--')
% calculate the permutation-based p-value
Waarbij t.tstat:
1[~,~,~t]=ttest(data,1042,:)
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160107261
De nulhypothese is dat gen 1 en gen 2 niet differentially expressed zijn.

Dus onder de nulhypothese maakt het niet uit als je de groepen door elkaar gooit. Dat doe je dus met die permutaties.

Maar blijkbaar is dat niet gerechtvaardigd want t (de echte waarneming) is veel groter dan de meeste t* (uitkomsten van de permutaties), met andere woorden de p-value is klein, dus je concludeert dat ze wel differentially expressed zijn.
pi_160107424
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:10 schreef Anoonumos het volgende:
De nulhypothese is dat gen 1 en gen 2 niet differentially expressed zijn.
Oke deze zin klopt biologisch niet geloof ik

Of een gen differentially expressed is op sample 1 en 2
pi_160107475
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:10 schreef Anoonumos het volgende:
De nulhypothese is dat gen 1 en gen 2 niet differentially expressed zijn.

Dus onder de nulhypothese maakt het niet uit als je de groepen door elkaar gooit. Dat doe je dus met die permutaties.

Maar blijkbaar is dat niet gerechtvaardigd want t (de echte waarneming) is veel groter dan de meeste t* (uitkomsten van de permutaties), met andere woorden de p-value is klein, dus je concludeert dat ze wel differentially expressed zijn.
Maar het is dus correct dat ik een one-sample t-test neem met alle data van hetzelfde gen als basis t-stat en niet een two-sample t-test waarbij de data van ALL en AML zijn gescheiden?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160107476
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:15 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Oke deze zin klopt biologisch niet geloof ik

Of een gen differentially expressed is op sample 1 en 2
Ja boeie, ik snap je. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160107617
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:17 schreef Rezania het volgende:

[..]

Maar het is dus correct dat ik een one-sample t-test neem met alle data van hetzelfde gen als basis t-stat en niet een two-sample t-test waarbij de data van ALL en AML zijn gescheiden?
Nee moet two-sample zijn lijkt me
pi_160107855
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:22 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Nee moet two-sample zijn lijkt me
Oké, aangepast. Nu heb ik dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
% calculate the original t-statistic for CCND3
matlab_tstat = t.tstat
% select the number of permutation
nperm = 1000
for i = 1 : nperm
% generate a new label vector (for now all labels are zero -> ALL)
l = zeros(length(labels),1);
% randomly generate 11 indices between 1 and 38
r = randperm(38,11);
% assign ones to the random 11 indices (random AML samples)
l(r) = 1;
% find the indices of the ALL and ALL samples
randALL = find(l == 0);
randAML = find(l == 1);
% extract the random samples from the original data
rALL = data(1042, randALL);
rAML = data(1042, randAML);
% calculate the t-statistic between rALL and rAML for iteration i
[~,~,~,g] = ttest2(rALL,rAML)
rand_tstat(i) = g.tstat
end
% plot the histogram of all the t-statistics you calculated
figure, hist(rand_tstat)
% draw a line at the original t-statistic value
line([matlab_tstat matlab_tstat], [0 200], ...
'LineWidth',2,'Color','r', 'LineStyle', '--')
% calculate the permutation-based p-value
perm_pvalue = (find(rand_tstat >= t.tstat))/nperm
Komt er dit uit:
1
2
3
perm_pvalue =

   Empty matrix: 1-by-0
:') Help
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160108023
sum in plaats van find

Geeft dus 0
pi_160108072
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:36 schreef Anoonumos het volgende:
sum in plaats van find

Geeft dus 0
Ahhhhh. Het werkt nu. Held (weer!) _O_
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160108079
Wel fucking gare data zo, maar ja, als zij dit zo willen. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160108182
Je moet denk ik wel absolute waardes van t bekijken. Tweezijdige test dit dat.
pi_160108225
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:42 schreef Anoonumos het volgende:
Je moet denk ik wel absolute waardes van t bekijken. Tweezijdige test dit dat.
Zou geen verschil moeten maken qua resultaten, maar kan het voor de zekerheid wel bijzetten.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160108569
Alleen nog een Wilcoxon rank-sum test, maar dat komt morgen wel. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160147289
Gewoon geen één error gekregen met Matlab vandaag. _O_
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160167753
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:57 schreef Rezania het volgende:
Gewoon geen één error gekregen met Matlab vandaag. _O_
En ik ben al m'n memory leaks kwijt. :D
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_160170299
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 04:16 schreef wimjongil het volgende:

[..]

En ik ben al m'n memory leaks kwijt. :D
8-)
C/C++?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160180460
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 11:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

8-)
C/C++?
C ja. In het eerste jaar van informatica krijg je daarin de meest fundamentele vakken. Omdat je overal op moet letten leer je er wel netjes door programmeren.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_160180719
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:43 schreef wimjongil het volgende:

[..]

C ja. In het eerste jaar van informatica krijg je daarin de meest fundamentele vakken. Omdat je overal op moet letten leer je er wel netjes door programmeren.
Dat heeft voordelen. Wij moeten al die shit maar zelf zien uit te vogelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160189716
Environmental Biotechnology, Industrial Microbiology en Synthetic Biology aangeschreven voor mijn bachelor eindproject. Nu hopen op positieve reacties. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160190233
Ik koos de enige groep waar je geen experimenten hoefde te doen. 8-)
pi_160190353
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 22:41 schreef Anoonumos het volgende:
Ik koos de enige groep waar je geen experimenten hoefde te doen. 8-)
_O- Ik kies juist groepen waar ik eindelijk weer op _O_ het lab _O_ mag staan. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160190887
http://www.observantonlin(...)m-nu-student-te-zijn
Heel veel klaagzang over prestatiedruk, maar wat me opvalt is dat er alleen maar studenten worden genoemd die van die massastudies volgen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 24 februari 2016 @ 23:32:54 #170
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_160192076
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 22:58 schreef Rezania het volgende:
http://www.observantonlin(...)m-nu-student-te-zijn
Heel veel klaagzang over prestatiedruk, maar wat me opvalt is dat er alleen maar studenten worden genoemd die van die massastudies volgen.
+1
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
  woensdag 24 februari 2016 @ 23:35:30 #171
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160192138
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 22:44 schreef Rezania het volgende:

[..]

_O- Ik kies juist groepen waar ik eindelijk weer op _O_ het lab _O_ mag staan. :P
Je lijkt een enorme Lijenaar, waarom kom je dan naar Delft?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160192153
quote:
10s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:35 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Je lijkt een enorme Lijenaar, waarom kom je dan naar Delft?
Omdat Leiden meh is. Hoe kom je erbij dat ik een Lijenaar ben?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 24 februari 2016 @ 23:43:08 #173
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160192393
quote:
10s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:35 schreef Rezania het volgende:

[..]

Omdat Leiden meh is. Hoe kom je erbij dat ik een Lijenaar ben?
Qua dingen waar je het hier over hebt; genetisch modificeren, genen, plasmiden enzo. Heel Leids imho :P
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160192414
quote:
10s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:43 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Qua dingen waar je het hier over hebt; genetisch modificeren, genen, plasmiden enzo. Heel Leids imho :P
IMB doet bijna niks anders. _O- Het ligt eraan wat je ermee doet, niet waar je het doet. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 24 februari 2016 @ 23:51:23 #175
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160192648
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:43 schreef Rezania het volgende:

[..]

IMB doet bijna niks anders. _O- Het ligt eraan wat je ermee doet, niet waar je het doet. :P
Klopt, IMB is ook een stukje Leiden dat verdwaald is in Delft :P
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160192796
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:51 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Klopt, IMB is ook een stukje Leiden dat verdwaald is in Delft :P
Uhm nee, is gewoon toegepaste wetenschap.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 25 februari 2016 @ 00:02:30 #177
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160192946
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:56 schreef Rezania het volgende:

[..]

Uhm nee, is gewoon toegepaste wetenschap.
Uuh nee. Desalniettemin geen slechte groep om BSc-stage bij te lopen :7
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160193014
quote:
14s.gif Op donderdag 25 februari 2016 00:02 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Uuh nee. Desalniettemin geen slechte groep om BSc-stage bij te lopen :7
Ja, want die industriële opdrachtgevers zijn natuurlijk enkel geïnteresseerd in antwoord op de fundamentele vragen des levens. Het doel van IMB is en zal altijd zijn het toepassen van micro-organismen ten behoeve van de industrie. Als jij denkt dat dat fundamentele wetenschap is doen ze in Leiden enkel aan filosofie volgens jou. _O-
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160194537
Het schijnt dat de algebra-groep in Leiden goed is. Dat mag je rustig fundamenteel onderzoek noemen.

Het antwoord op de fundamentele vragen van het leven is natuurlijk 42. :+
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 25 februari 2016 @ 10:12:07 #180
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160196940
quote:
10s.gif Op donderdag 25 februari 2016 00:06 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, want die industriële opdrachtgevers zijn natuurlijk enkel geïnteresseerd in antwoord op de fundamentele vragen des levens. Het doel van IMB is en zal altijd zijn het toepassen van micro-organismen ten behoeve van de industrie. Als jij denkt dat dat fundamentele wetenschap is doen ze in Leiden enkel aan filosofie volgens jou. _O-
Je trekt nu compleet maffe conclusies uit mijn posts, maargoed :P Natuurlijk zijn ze toegepast, het is een TU, maar het werk wat ze doen is 90% Leids, met 10% toepassing in het achterhoofd. Compleet anders dan veel ander onderzoek op de TU :)
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  donderdag 25 februari 2016 @ 10:12:38 #181
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160196954
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 01:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het schijnt dat de algebra-groep in Leiden goed is. Dat mag je rustig fundamenteel onderzoek noemen.

Het antwoord op de fundamentele vragen van het leven is natuurlijk 42. :+
Uiteraard, Leiden is geen TU dus per definitie fundamenteler.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160197463
quote:
14s.gif Op donderdag 25 februari 2016 10:12 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Je trekt nu compleet maffe conclusies uit mijn posts, maargoed :P Natuurlijk zijn ze toegepast, het is een TU, maar het werk wat ze doen is 90% Leids, met 10% toepassing in het achterhoofd. Compleet anders dan veel ander onderzoek op de TU :)
Ja maar, heel BT is compleet anders dan het meeste op de TU. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160197909
Heb trouwens al een uitnodiging tot afspraak binnen, maar juist van degene waarvan ik dacht dat hij niet snel zou reageren. _O-
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 25 februari 2016 @ 11:04:07 #184
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160197910
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 10:41 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja maar, heel BT is compleet anders dan het meeste op de TU. :P
Als jij het zegt :+
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  donderdag 25 februari 2016 @ 11:04:34 #185
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160197921
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 11:04 schreef Rezania het volgende:
Heb trouwens al een uitnodiging tot afspraak binnen, maar juist van degene waarvan ik dacht dat hij niet snel zou reageren. _O-
Tof! Leuk project?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160197944
quote:
14s.gif Op donderdag 25 februari 2016 11:04 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Tof! Leuk project?
Weet niet, hoor ik pas bij de afspraak. Maar die groep is heel erg bezig met gemengde cultures, dus productie met een combinatie van micro-organismen (waardoor je niet meer steriel hoeft te werken), dat leek me wel tof. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 25 februari 2016 @ 11:06:26 #187
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160197953
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 11:05 schreef Rezania het volgende:

[..]

Weet niet, hoor ik pas bij de afspraak. Maar die groep is heel erg bezig met gemengde cultures, dus productie met een combinatie van micro-organismen (waardoor je niet meer steriel hoeft te werken), dat leek me wel tof. :P
Ah ok, je hebt niet op 1 project aangeschreven maar op een hele groep?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160198233
quote:
5s.gif Op donderdag 25 februari 2016 11:06 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Ah ok, je hebt niet op 1 project aangeschreven maar op een hele groep?
Ja, dat is gebruikelijk bij ons, tenzij je echt supergraag een bepaald onderzoek wilt doen. Probleem is wel dat de meeste groepen in Delft in opdracht werken en dus niet snel naar buiten brengen wat ze precies onderzoeken atm.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 25 februari 2016 @ 11:29:37 #189
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160198396
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 11:21 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, dat is gebruikelijk bij ons, tenzij je echt supergraag een bepaald onderzoek wilt doen. Probleem is wel dat de meeste groepen in Delft in opdracht werken en dus niet snel naar buiten brengen wat ze precies onderzoeken atm.
Ah ok. Daar kom je dan achter wanneer je met de prof oid praat? :Y
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160198924
quote:
14s.gif Op donderdag 25 februari 2016 11:29 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Ah ok. Daar kom je dan achter wanneer je met de prof oid praat? :Y
Yes. Maandag al, behoorlijk snel. :P Maar weet nog niet zeker of het die groep wordt hoor, ligt eraan welk onderzoek en wat de rest heeft te bieden.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160206033
Wow dit leeft nog :o
pi_160208657
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 16:40 schreef Mitsu het volgende:
Wow dit leeft nog :o
Jij bent :?

:P
pi_160212809
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 18:28 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Jij bent :?

:P
:')
pi_160214482
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 16:40 schreef Mitsu het volgende:
Wow dit leeft nog :o
Hoe gaat het bij IO?
pi_160216633
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 16:40 schreef Mitsu het volgende:
Wow dit leeft nog :o
Na enkele reanimaties. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160223390
Hoi,

ff een latex-vraagje. Ik heb voor m'n proefschrift mijn afbeeldingen als .ps bestanden gemaakt, en die werken prima wanneer ik compileer (met Texniccenter) als LaTeX --> PS --> PDF (direct compileren naar PDF geeft een wereld aan "undefined control sequence"- errors en is er geen output). (Hoe) Kan ik nu ook nog andere afbeeldingensformaten (PDF of JPG) invoegen? Als ik b.v. een PDF wil invoeren, zegt-ie domweg "File not found". Ik zou natuurlijk gewoon het logo als .ps bestand kunnen invoeren, maar ik vraag me af waarom dit niet werkt. Is er ook een simpele manier om direct naar PDF te compilen en toch .ps afbeeldingen te gebruiken?

Heb ook even gegoogled, maar dan wordt het me al snel duidelijk dat ik niet zo'n Latex-held ben; ik snap er de ballen van :')
-
  vrijdag 26 februari 2016 @ 11:19:17 #197
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160226289
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 08:20 schreef Haushofer het volgende:
Hoi,

ff een latex-vraagje. Ik heb voor m'n proefschrift mijn afbeeldingen als .ps bestanden gemaakt, en die werken prima wanneer ik compileer (met Texniccenter) als LaTeX --> PS --> PDF (direct compileren naar PDF geeft een wereld aan "undefined control sequence"- errors en is er geen output). (Hoe) Kan ik nu ook nog andere afbeeldingensformaten (PDF of JPG) invoegen? Als ik b.v. een PDF wil invoeren, zegt-ie domweg "File not found". Ik zou natuurlijk gewoon het logo als .ps bestand kunnen invoeren, maar ik vraag me af waarom dit niet werkt. Is er ook een simpele manier om direct naar PDF te compilen en toch .ps afbeeldingen te gebruiken?

Heb ook even gegoogled, maar dan wordt het me al snel duidelijk dat ik niet zo'n Latex-held ben; ik snap er de ballen van :')
Huh, het feit dat hij het bestand niet kan vinden zou impliceren dat die file niet in de goede map staat. Als het een compile-error is geeft hij normaliter een andere error..
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160226359
\usepackage{epstopdf} gebruik ik altijd, maar geen idee of die ook .ps bestanden pakt.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 11:34:43 #199
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160226640
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:21 schreef wimjongil het volgende:
\usepackage{epstopdf} gebruik ik altijd, maar geen idee of die ook .ps bestanden pakt.
Volgens mij wel. Maar ik gebruikt louter .eps-bestanden eigenlijk.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:14:57 #200
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_160227568
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 08:20 schreef Haushofer het volgende:
Hoi,

ff een latex-vraagje. Ik heb voor m'n proefschrift mijn afbeeldingen als .ps bestanden gemaakt, en die werken prima wanneer ik compileer (met Texniccenter) als LaTeX --> PS --> PDF (direct compileren naar PDF geeft een wereld aan "undefined control sequence"- errors en is er geen output). (Hoe) Kan ik nu ook nog andere afbeeldingensformaten (PDF of JPG) invoegen? Als ik b.v. een PDF wil invoeren, zegt-ie domweg "File not found". Ik zou natuurlijk gewoon het logo als .ps bestand kunnen invoeren, maar ik vraag me af waarom dit niet werkt. Is er ook een simpele manier om direct naar PDF te compilen en toch .ps afbeeldingen te gebruiken?

Heb ook even gegoogled, maar dan wordt het me al snel duidelijk dat ik niet zo'n Latex-held ben; ik snap er de ballen van :')
Misschien dat deze wikibooks je helpt: https://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Importing_Graphics

Als je andere extensies dan eps(/ps) wil gebruiken moet je compileren met pdftex. In mijn programma (TexShop, is voor mac) kan ik bij typeset aanvinken dat ik pdftex gebruik. JPG, PNG en PDF kan je dan gewoon gebruiken, voor eps (dus ps denk ik ook) moet je dan inderdaad dat epstopdf package gebruiken. Ik hoef die overigens niet in mijn document te laden geloof ik, het staat gewoon op mijn computer geïnstalleerd en dan werkt het gewoon ook in mijn geval. Maar misschien helpt die wikibooks je dus, ik heb die nogal vaak gebruikt als ik ergens niet uitkwam met latex.
pi_160228634
Er zijn inderdaad wat irritante verschillen tussen ps en pdf met LaTeX. Niet alleen met plaatjes, maar ook met pagina-opmaak en zo. Pdf is echter wel het formaat dat de meeste mensen gebruiken, dus in dat opzicht kan het wel handig zijn om geen ps te gebruiken, maar ervoor te zorgen dat alles direct in pdf goed werkt.
pi_160237543
quote:
1s.gif Op donderdag 25 februari 2016 21:41 schreef Seastem het volgende:

[..]

Hoe gaat het bij IO?
Gaat zo z'n gangetje en bij jou?
pi_160238118
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 18:23 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Gaat zo z'n gangetje en bij jou?
Ben ondertussen overgelopen, na het behalen van mijn hbo, naar een WB (pre)master waar ik komend jaar WB met een IO accent ga volgen. :) Ben bijna door de algemene premaster van WB heen (alleen nog calculus 1 herkansen, calculus 2 heb ik wel al en de rest is ook binnen). Tis wel een helse opdracht om al die WB vakken af te ronden als hbo'er die geen WB heeft gedaan :,)
pi_160241157
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 18:47 schreef Seastem het volgende:

[..]

Ben ondertussen overgelopen, na het behalen van mijn hbo, naar een WB (pre)master waar ik komend jaar WB met een IO accent ga volgen. :) Ben bijna door de algemene premaster van WB heen (alleen nog calculus 1 herkansen, calculus 2 heb ik wel al en de rest is ook binnen). Tis wel een helse opdracht om al die WB vakken af te ronden als hbo'er die geen WB heeft gedaan :,)
Oh nice! Wat ga je op WB doen met een IO accent dan?
pi_160242224
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 18:47 schreef Seastem het volgende:

[..]

Ben ondertussen overgelopen, na het behalen van mijn hbo, naar een WB (pre)master waar ik komend jaar WB met een IO accent ga volgen. :) Ben bijna door de algemene premaster van WB heen (alleen nog calculus 1 herkansen, calculus 2 heb ik wel al en de rest is ook binnen). Tis wel een helse opdracht om al die WB vakken af te ronden als hbo'er die geen WB heeft gedaan :,)
Al had jij dat wel gedaan dan zou het waarschijnlijk niet veel minder lastig zijn, ook voor hen is het niveauverschil aanzienlijk. Nog een geluk voor die mensen dat ze van alles mogen overslaan wat de mensen die de volledige werktuigkundeopleiding volgen wel moeten doen. ;)
Maar goed, proficiat met de overstap, het geeft interessante mogelijkheden. ^O^
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160242315
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:55 schreef thabit het volgende:
Er zijn inderdaad wat irritante verschillen tussen ps en pdf met LaTeX. Niet alleen met plaatjes, maar ook met pagina-opmaak en zo. Pdf is echter wel het formaat dat de meeste mensen gebruiken, dus in dat opzicht kan het wel handig zijn om geen ps te gebruiken, maar ervoor te zorgen dat alles direct in pdf goed werkt.
Als je echter veel plaatjes in een document hebt dan gebruik je beter DJVU, dat draait veel soepeler voor zulke documenten, het PDF-formaat is daar niet zo heel erg geschikt voor. Ik ben wel minder tevreden over de DJVU-lezers dan over de PDF-lezers.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160242473
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:37 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Oh nice! Wat ga je op WB doen met een IO accent dan?
Sta ook een beetje van mezelf te kijken dat ik de vakken haal, vaak tijdens de hoorcolleges zeggen ze van 'ja dit hebben jullie al als het goed is tijdens je hbo opleiding gehad' en dan denk ik bij mezelf van 'ik hou mijn mond :x' De overuren hebben gelukkig wel een positief effect maar loop op mijn tenen. Het academische project (testopstelling bouwen, programmeren en testen uitvoeren) met paper en literatuur studie is zelfs met een 8,4 beoordeeld :D

Je hebt bij de UT een WB richting die Design Engineering heet, dan volg je voornamelijk WB achtige ontwerp/engineer vakken met een paar IO gerelateerde vakken erbij. Mijn passie ligt namelijk nog steeds bij de consumenten/kleinere producten maar ook daar kan je niet zonder WB kennis zoals warmteleer, stromingsleer en mechanica. Hopelijk kan ik de 'haat/onbegrip' tussen IO en WB op de werkvloer ermee verminderen door beide kanten gezien en ervaren te hebben. Het mooie is dat de WB'ers mij eerst maar een rare vogel vonden (wat doe jij hier!) en mij nu ook echt accepteren en waarderen.

En @ Bram:
Klopt, voor een hbo WTB student is het al erg pittig, kan je nagaan hoe lastig het is voor een hbo IPO student. Gelukkig was de UT net zo gek als ik door mij een kans te geven :P. Wij hebben een premaster van 30 EC maar daarnaast moeten we tijdens onze master ipv stage nog eens 20 EC aan premaster vakken volgen. Eigenlijk is de premaster dus 50 EC en krijg je behoorlijk/aardig compleet de gehele kern van WB voor de kiezen.
pi_160253437
Bedankt voor alle reacties!

quote:
11s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:19 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Huh, het feit dat hij het bestand niet kan vinden zou impliceren dat die file niet in de goede map staat. Als het een compile-error is geeft hij normaliter een andere error..
Ja, dat verbaasde mij ook, maar hij staat toch echt in de zelfde folder als de tex-file.

quote:
14s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:21 schreef wimjongil het volgende:
\usepackage{epstopdf} gebruik ik altijd, maar geen idee of die ook .ps bestanden pakt.
Bedankt, ik zal daar eens mee omspelen! Een vraagje: Ik moet dan het commando "\write18" toevoegen, dat doe ik dan bij Define Output Profiles? (ik gebruik Texniccenter en Windows)

Wanneer ik het volgende doe:

• ik voeg het package toe na mijn graphicx package:
\usepackage{graphicx}
\usepackage{epstopdf}
• ik voeg --enable-write18 toe bij het command line argument
• ik compileer direct naar PDF: LaTeX --> PDF

dan krijg ik weer een shitload aan errors. Mis ik iets? Misschien snap ik niet goed wat dat pdftex nu precies inhoudt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:14 schreef Gentianella het volgende:

[..]

Misschien dat deze wikibooks je helpt: https://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Importing_Graphics

Als je andere extensies dan eps(/ps) wil gebruiken moet je compileren met pdftex. In mijn programma (TexShop, is voor mac) kan ik bij typeset aanvinken dat ik pdftex gebruik. JPG, PNG en PDF kan je dan gewoon gebruiken, voor eps (dus ps denk ik ook) moet je dan inderdaad dat epstopdf package gebruiken. Ik hoef die overigens niet in mijn document te laden geloof ik, het staat gewoon op mijn computer geïnstalleerd en dan werkt het gewoon ook in mijn geval. Maar misschien helpt die wikibooks je dus, ik heb die nogal vaak gebruikt als ik ergens niet uitkwam met latex.
Misschien een domme vraag, maar wat houdt dat pdftex precies in? Ik gebruik Texniccenter en kan bij m'n outputprofile "LaTeX --> PDF" kiezen, is die keuze wat mensen pdftex noemen? Of moet ik dat ergens anders dan instellen? (Define Output Profiles oid)

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:55 schreef thabit het volgende:
Er zijn inderdaad wat irritante verschillen tussen ps en pdf met LaTeX. Niet alleen met plaatjes, maar ook met pagina-opmaak en zo. Pdf is echter wel het formaat dat de meeste mensen gebruiken, dus in dat opzicht kan het wel handig zijn om geen ps te gebruiken, maar ervoor te zorgen dat alles direct in pdf goed werkt.
Er zit dus een verschil in opmaak wanneer je direct naar PDF compileert, of dat je eerst naar PS compileert en dat dat dan direct wordt geconverteerd naar PS?

Het stomme is dat ik hier helemaal niet over heb nagedacht; ik gebruikte eerder een programmaatje met een interface a la paint om mijn illustraties ed te maken, waarvan ik de naam vergeten ben :') Maar iig zette dit programma de illustratie om naar code \begin{pspicture}, en maakte daar dus een .ps-bestand van.

Het doet me dan ook weer realizeren hoe weinig ik eigenlijk van LaTeX begrijp; zolang het goed gaat is alles prima, maar zodra ik problemen krijg wordt ik weinig wijzer van posts op stackexchange e.d.

In elk geval heb ik een online converter gevonden om m'n logootje naar een .ps-bestand te maken, en die voegt hij in zonder verdere problemen. Maar ik zou voor de toekomst dit soort fratsen toch wel graag willen voorkomen :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Haushofer op 27-02-2016 10:41:02 ]
-
pi_160254035
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 10:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er zit dus een verschil in opmaak wanneer je direct naar PDF compileert, of dat je eerst naar PS compileert en dat dat dan direct wordt geconverteerd naar PS?
Dat kan soms het geval zijn als je je page geometry aanpast, hoeft niet per se echter.
pi_160257357
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 21:13 schreef Seastem het volgende:
Wij hebben een premaster van 30 EC maar daarnaast moeten we tijdens onze master ipv stage nog eens 20 EC aan premaster vakken volgen. Eigenlijk is de premaster dus 50 EC en krijg je behoorlijk/aardig compleet de gehele kern van WB voor de kiezen.
Dat gaat dus wel ten koste van je specialisatie.
Hoe je het wendt of keert, eigenlijk zou er een jaar moeten worden uitgetrokken voor het schakelprogramma (wat mij betreft met 0 euro collegegeld voor alle masterfases van opleidingen aangeizen je dan ook een stufi krijgt, wel zo eerlijk), nu moet het uit de lengte of uit de breedte komen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160257859
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 13:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat gaat dus wel ten koste van je specialisatie.
Hoe je het wendt of keert, eigenlijk zou er een jaar moeten worden uitgetrokken voor het schakelprogramma (wat mij betreft met 0 euro collegegeld voor alle masterfases van opleidingen aangeizen je dan ook een stufi krijgt, wel zo eerlijk), nu moet het uit de lengte of uit de breedte komen.
Je mag als je wilt wel een stage doen, dan ben je alleen langer bezig. Stage ervaring heb ik gelukkig wel al genoeg (1x stage en 1x afstuderen bij een groot bedrijf) maar ik begrijp wat je bedoelt.

Heb altijd het idee dat zowel de overheid als de universiteiten niet willen dat iemand verder gaat leren na het hbo terwijl de stap van mbo naar hbo de hemel in wordt geprezen. Een jaar premaster was ook prima geweest maar met de huidige wetgeving zou dat beteken dat je het laatste jaar van de master zonder studentenov moet doen. Nu heb ik het laatste half jaar geen ov maar dat is nog wel te doen icm afstuderen.
pi_160258060
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 14:14 schreef Seastem het volgende:

[..]

Je mag als je wilt wel een stage doen, dan ben je alleen langer bezig. Stage ervaring heb ik gelukkig wel al genoeg (1x stage en 1x afstuderen bij een groot bedrijf) maar ik begrijp wat je bedoelt.
Als het ten koste van je stage gaat en je hebt al praktijkervaring dan valt het inderdaad erg mee met de impact daarvan. :)

quote:
Heb altijd het idee dat zowel de overheid als de universiteiten niet willen dat iemand verder gaat leren na het hbo terwijl de stap van mbo naar hbo de hemel in wordt geprezen. Een jaar premaster was ook prima geweest maar met de huidige wetgeving zou dat beteken dat je het laatste jaar van de master zonder studentenov moet doen. Nu heb ik het laatste half jaar geen ov maar dat is nog wel te doen icm afstuderen.
Dat verklaart waarom de universiteiten het schakelprogramma (dat is het) slechts een half jaar laten duren. Toch vind ik het een slechte keuze, je zou beter voor een jaar kiezen, de overheid past dan wel de wetgeving aan. Hoewel je best gelijk zou kunnen hebben dat de overheid het stiekem prima vindt dat mensen niet verder leren na een HBO-opleiding kunnen ze het m.i. niet volhouden om niets te wijzigen aan de wetgeving als universiteiten met zijn allen aangeven wat de gevolgen van de huidige wetgeving zijn. Maar ja, zo werkt het helaas in Nederland, iedereen loopt braaf in het gelid van onze politiek terwijl onze politiek rampzalig slecht is. Af en toe moeten organisaties de stoute schoenen aantrekken. In België (Wallonië) staakten de leraren op een gegeven moment maandenlang waardoor de meeste scholen gesloten waren. Lullig voor die generatie leerlingen maar het werkte wel, de politiek veranderde het een en ander. Nu hoeven we misschien niet zo ver te gaan maar een beetje meer opstandigheid van belangrijke organisaties en groepen mensen zou best wel gezond zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160258542
@Bram:Die 20 EC vervangt het stage gedeelte omdat je als hbo'er al voldoende stage ervaring hebt.Je mist gelukkig dus weinig diepgang.

Het zou mooi zijn als er ooit wat zou veranderen in het onderwijs en dat eventuele doorstroom toegankelijker wordt.Dan gaat de kwaliteit ook omhoog omdat de universiteit een uitgebreider programma kan aanbieden met een lagere tijdsdruk. Met de afschaffing van de studiefinanciering wordt de tijdsdruk alleen maar groter helaas.

[ Bericht 2% gewijzigd door Seastem op 27-02-2016 14:59:54 ]
pi_160259820
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 14:51 schreef Seastem het volgende:
@Bram:Die 20 EC vervangt het stage gedeelte omdat je als hbo'er al voldoende stage ervaring hebt.Je mist gelukkig dus weinig diepgang.

Het zou mooi zijn als er ooit wat zou veranderen in het onderwijs en dat eventuele doorstroom toegankelijker wordt.Dan gaat de kwaliteit ook omhoog omdat de universiteit een uitgebreider programma kan aanbieden met een lagere tijdsdruk. Met de afschaffing van de studiefinanciering wordt de tijdsdruk alleen maar groter helaas.
Hetzelfde geldt trouwens voor de jongens en meisjes die van het VWO komen. Ook voor hen wordt een belangrijk deel van de basis verwaarloosd en moet alles snel worden afgehandeld, 5 jaar is te weinig voor een vakgebied zoals werktuigkunde of elektrotechniek, het is er simpelweg te groot voor en je hebt er een te grote basis (wiskunde, natuurkunde, programmeren...) voor nodig. Daarnaast zijn universiteiten bang om een goede wiskundebasis te geven aangezien ze vrezen dat dan te veel studenten zouden afhaken wat voor hen een probleem is aangezien het financieringsstelsel van de overheid dusdanig is dat ze hiervoor financieel zouden worden afgestraft.
Het blijft me verbazen dat ze voor geneeskunde en farmacie wel 6 jaar uittrekken terwijl het inhoudelijk gezien minder complexe vakgebieden zijn maar dat ze het voor technische opleidingen niet over hebben en dit terwijl die veel meer bijdragen aan de welvaart en de innovatie en zij degenen zijn die het werk van artsen mogelijk maken (anders zouden ze nog diabetes moeten vaststellen door urine te proeven, ja, dat deden ze vroeger :)).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160259835
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 10:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat kan soms het geval zijn als je je page geometry aanpast, hoeft niet per se echter.
Ik wacht het eerst maar ff af, denk ik :P
-
pi_160279295
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 21:13 schreef Seastem het volgende:

[..]

Sta ook een beetje van mezelf te kijken dat ik de vakken haal, vaak tijdens de hoorcolleges zeggen ze van 'ja dit hebben jullie al als het goed is tijdens je hbo opleiding gehad' en dan denk ik bij mezelf van 'ik hou mijn mond :x' De overuren hebben gelukkig wel een positief effect maar loop op mijn tenen. Het academische project (testopstelling bouwen, programmeren en testen uitvoeren) met paper en literatuur studie is zelfs met een 8,4 beoordeeld :D

Je hebt bij de UT een WB richting die Design Engineering heet, dan volg je voornamelijk WB achtige ontwerp/engineer vakken met een paar IO gerelateerde vakken erbij. Mijn passie ligt namelijk nog steeds bij de consumenten/kleinere producten maar ook daar kan je niet zonder WB kennis zoals warmteleer, stromingsleer en mechanica. Hopelijk kan ik de 'haat/onbegrip' tussen IO en WB op de werkvloer ermee verminderen door beide kanten gezien en ervaren te hebben. Het mooie is dat de WB'ers mij eerst maar een rare vogel vonden (wat doe jij hier!) en mij nu ook echt accepteren en waarderen.

Oh nice! Wij hebben op IO in delft ook echt een department die design engineering heet, geloof ik, iig die master klinkt heel erg als waar dat department zich mee bezig houdt. Heb je in je master zometeen ook ontwerpvakken of dat niet meer?
pi_160287261
Hallo Bèta's!

Ik zit inmiddels in 4 VWO met het Profiel NT. Ik vind zelf dat ik heel goed ben in wiskunde en heb daar ook veel plezier in! (Ik sta een 9,2 gem.)
Ik zit zo nu en dan te denken over mijn vervolgstudie, mij lijkt iets technisch wel leuk alleen is het enige probleem natuurkunde.

Natuurkunde ging me in het 3e jaar redelijk goed af met een 7,8 gemiddeld, maar nu is dat inmiddels een 6,5 en ik vind het veel lastiger nu in de Tweede Fase.

Is dit een reden om me te weerhouden van een technische studie? Of kennen meerdere mensen een soortgelijke tegenslag in de 4e?
  zondag 28 februari 2016 @ 18:12:58 #218
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_160290598
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 16:22 schreef BroodmetChocopasta het volgende:
Hallo Bèta's!

Ik zit inmiddels in 4 VWO met het Profiel NT. Ik vind zelf dat ik heel goed ben in wiskunde en heb daar ook veel plezier in! (Ik sta een 9,2 gem.)
Ik zit zo nu en dan te denken over mijn vervolgstudie, mij lijkt iets technisch wel leuk alleen is het enige probleem natuurkunde.

Natuurkunde ging me in het 3e jaar redelijk goed af met een 7,8 gemiddeld, maar nu is dat inmiddels een 6,5 en ik vind het veel lastiger nu in de Tweede Fase.

Is dit een reden om me te weerhouden van een technische studie? Of kennen meerdere mensen een soortgelijke tegenslag in de 4e?
Cijfers zeggen imo vrij weinig. zolang je het maar met plezier doet kom je een heel eind ^O^
leef de leven
pi_160302078
http://www.thewindowsclub(...)kbar-buttons-windows
Ik wou dat ik dit 6 jaar eerder had geweten. En dat terwijl het zo gemakkelijk te vinden is. :')
Ach ja, nu wordt W7 de laatste maanden dat ik het gebruik nog iets gebruiksvriendelijker, hopelijk werkt het voor W10 ook als dat nodig zou zijn. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160302120
quote:
19s.gif Op zondag 28 februari 2016 18:12 schreef RRuben het volgende:

[..]

Cijfers zeggen imo vrij weinig. zolang je het maar met plezier doet kom je een heel eind ^O^
+ een technische opleiding is meer dan enkel wiskunde en natuurkunde, tenzij je wiskunde of natuurkunde gaat studeren. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160306653
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 16:22 schreef BroodmetChocopasta het volgende:
Is dit een reden om me te weerhouden van een technische studie? Of kennen meerdere mensen een soortgelijke tegenslag in de 4e?
Niet per se. Zelf had ik een 7,5 op natuurkunde en een 5,5 op wiskunde, en ben theoretische natuurkunde gaan studeren. Dat lag meer aan mijn studiehouding, dus je moet voor jezelf bedenken waarom je minder hoog scoort dan je denkt te kunnen. Bij een studie draait het imo vooral om Intelligentie, Inzet en Interesse.
-
pi_160307487
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 16:22 schreef BroodmetChocopasta het volgende:
Is dit een reden om me te weerhouden van een technische studie? Of kennen meerdere mensen een soortgelijke tegenslag in de 4e?
In de 4e heb ik tijdens het eerste semester nog wel eens een 4 gestaan voor Natuurkunde. Er waren toen Olympische Spelen, volgens mij, erg afleidend. Mijn Wiskunde B cijfers waren helemaal dramatisch.

In de jaren daarna nooit hoger dan een mager 6je gehaald voor Natuurkunde, tot het eindexamen, toen ik de knop echt heb omgedraaid en ben gaan leren. Niet dat ik voorheen niks voor Natuurkunde deed, ik was erg druk bezig, maar zonder het structureel te snappen. Hield mezelf voor de gek. Bij Natuurkunde is het belangrijk dat je ieder stapje doorhebt. Je kunt de kantjes er niet van aflopen.

Met een 9 geslaagd voor m'n examen. In al die jaren was dat de enige 9 die ik gehaald heb. Nou ja, beter zo dan andersom.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 29 februari 2016 @ 11:52:45 #223
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160310182
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 08:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Niet per se. Zelf had ik een 7,5 op natuurkunde en een 5,5 op wiskunde, en ben theoretische natuurkunde gaan studeren. Dat lag meer aan mijn studiehouding, dus je moet voor jezelf bedenken waarom je minder hoog scoort dan je denkt te kunnen. Bij een studie draait het imo vooral om Intelligentie, Inzet en Interesse.
Vooral die laatste 2 denk; iedereen die van het VWO komt heeft een goed stel hersens, het verschil tussen gemiddelde en goede student maak je met die laatste 2 :)
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160310281
quote:
14s.gif Op maandag 29 februari 2016 11:52 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Vooral die laatste 2 denk; iedereen die van het VWO komt heeft een goed stel hersens, het verschil tussen gemiddelde en goede student maak je met die laatste 2 :)
Hoezo heeft iedereen die van het VWO komt een goed stel hersenen?
  maandag 29 februari 2016 @ 12:00:24 #225
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160310351
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 11:57 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Hoezo heeft iedereen die van het VWO komt een goed stel hersenen?
Omdat je tot de top 20% slimste mensen behoort? En ik denk dat de mensen met een natuurprofiel daar ook weer wat aan de bovenkant van zullen zitten :)
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160310402
quote:
14s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:00 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Omdat je tot de top 20% slimste mensen behoort? En ik denk dat de mensen met een natuurprofiel daar ook weer wat aan de bovenkant van zullen zitten :)
Ik persoonlijk geloof daar niet zo in. Denk dat iedereen met een gemiddelde intelligentie het vwo kan afronden met een EM profiel. Voor een NT/NG profiel moet je wel echt inzicht hebben , inderdaad.
  maandag 29 februari 2016 @ 12:09:32 #227
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160310596
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:02 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Ik persoonlijk geloof daar niet zo in. Denk dat iedereen met een gemiddelde intelligentie het vwo kan afronden met een EM profiel. Voor een NT/NG profiel moet je wel echt inzicht hebben , inderdaad.
Ja ok, fair enough :)
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160310617
quote:
14s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:09 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Ja ok, fair enough :)
Mee eens? :)
pi_160311050
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:02 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Ik persoonlijk geloof daar niet zo in. Denk dat iedereen met een gemiddelde intelligentie het vwo kan afronden met een EM profiel. Voor een NT/NG profiel moet je wel echt inzicht hebben , inderdaad.
NT profiel is ook doodmakkelijk en stelt niet zoveel voor. Wiskunde B is ongelooflijk simpel en natuurkunde is ook simpel als je natuurkundig inzicht hebt en goed bent in wiskunde B. Dan heb je nog scheikunde wat voornamelijk goed kijken en vervolgens de juiste conclusies trekken is. Stelt allemaal niet zoveel voor.
pi_160311080
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:27 schreef netchip het volgende:

[..]

NT profiel is ook doodmakkelijk en stelt niet zoveel voor. Wiskunde B is ongelooflijk simpel en natuurkunde is ook simpel als je natuurkundig inzicht hebt en goed bent in wiskunde B. Dan heb je nog scheikunde wat voornamelijk goed kijken en vervolgens de juiste conclusies trekken is. Stelt allemaal niet zoveel voor.
Je post is individueel en laat weinig tot geen empathie zien tot onze 'normale' medemens.

Maar daar ben je dan ook bèta voor, hé. :P
pi_160311947
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:27 schreef netchip het volgende:

NT profiel is ook doodmakkelijk en stelt niet zoveel voor. Wiskunde B is ongelooflijk simpel en natuurkunde is ook simpel als je natuurkundig inzicht hebt en goed bent in wiskunde B. Dan heb je nog scheikunde wat voornamelijk goed kijken en vervolgens de juiste conclusies trekken is. Stelt allemaal niet zoveel voor.
Zo bekeken stelt snaartheorie ook niet zoveel voor, als je maar de juiste wiskundige en natuurkundige inzichten hebt.
-
pi_160321421
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 13:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zo bekeken stelt snaartheorie ook niet zoveel voor, als je maar de juiste wiskundige en natuurkundige inzichten hebt.
Dat is natuurlijk veel ingewikkelder dan de middelbare school natuurkunde waarbij je genoeg hebt aan basiskennis van calculus om principes in te zien. Bijna alles komt neer op integralen of afgeleides, en anders kan je de formule in ieder geval inzien door te bedenken van welke grootheden een grootheid af kan hangen.
pi_160322168
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:27 schreef netchip het volgende:

[..]

NT profiel is ook doodmakkelijk en stelt niet zoveel voor. Wiskunde B is ongelooflijk simpel en natuurkunde is ook simpel als je natuurkundig inzicht hebt en goed bent in wiskunde B. Dan heb je nog scheikunde wat voornamelijk goed kijken en vervolgens de juiste conclusies trekken is. Stelt allemaal niet zoveel voor.
Ik had op het vwo 0,0 inzicht in natuurkunde en puur door blindelings formules uit BINAS in te vullen een 9 gehaald voor het eindexamen.
pi_160324587
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 19:47 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik had op het vwo 0,0 inzicht in natuurkunde en puur door blindelings formules uit BINAS in te vullen een 9 gehaald voor het eindexamen.
Dit vind ik altijd zo een rare uitspraak. Hoe kan je met 0,0 inzicht toch ervoor zorgen dat je de juiste formules neemt en zo je eindexamen halen met een 9? Als ik 0,0 inzicht had in een onderwerp snapte ik toch echt nooit welke formule ik nodig had, maar zal wel weer de enige zijn gezien ik deze uitspraak wel vaker hier voorbij heb zien komen.
pi_160324663
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 20:55 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Dit vind ik altijd zo een rare uitspraak. Hoe kan je met 0,0 inzicht toch ervoor zorgen dat je de juiste formules neemt en zo je eindexamen halen met een 9? Als ik 0,0 inzicht had in een onderwerp snapte ik toch echt nooit welke formule ik nodig had, maar zal wel weer de enige zijn gezien ik deze uitspraak wel vaker hier voorbij heb zien komen.
Daarom had ik ook geen 10. Dat ene puntje waarvoor je wel moest begrijpen wat je deed miste ik altijd.
pi_160324725
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 20:55 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Dit vind ik altijd zo een rare uitspraak. Hoe kan je met 0,0 inzicht toch ervoor zorgen dat je de juiste formules neemt en zo je eindexamen halen met een 9? Als ik 0,0 inzicht had in een onderwerp snapte ik toch echt nooit welke formule ik nodig had, maar zal wel weer de enige zijn gezien ik deze uitspraak wel vaker hier voorbij heb zien komen.
Gewoon het type vragen herkennen en de beperkte vormen die ze vragen bij examens repeteren. Bij examens (op middelbareschoolniveau) maakt het niet uit of je begrijpt wat je doet of waarom een bepaalde berekening op een bepaalde vraag tot een gewenst antwoord leidt. Geen probleem overigens dat is buiten de schoolmuren vaak ook zo.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_160325573
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 19:47 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik had op het vwo 0,0 inzicht in natuurkunde en puur door blindelings formules uit BINAS in te vullen een 9 gehaald voor het eindexamen.
Het eindexamen is dan ook makkelijker dan de proefwerken die ik krijg, die zijn veelal boven eindexamenniveau.
  maandag 29 februari 2016 @ 22:35:44 #238
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160328324
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 20:55 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Dit vind ik altijd zo een rare uitspraak. Hoe kan je met 0,0 inzicht toch ervoor zorgen dat je de juiste formules neemt en zo je eindexamen halen met een 9? Als ik 0,0 inzicht had in een onderwerp snapte ik toch echt nooit welke formule ik nodig had, maar zal wel weer de enige zijn gezien ik deze uitspraak wel vaker hier voorbij heb zien komen.
Het blijft Fok! hè ;) Iedereen heeft hier een IQ van 245.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160328371
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 20:55 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Dit vind ik altijd zo een rare uitspraak. Hoe kan je met 0,0 inzicht toch ervoor zorgen dat je de juiste formules neemt en zo je eindexamen halen met een 9? Als ik 0,0 inzicht had in een onderwerp snapte ik toch echt nooit welke formule ik nodig had, maar zal wel weer de enige zijn gezien ik deze uitspraak wel vaker hier voorbij heb zien komen.
Joh, ze willen gewoon een beetje patsen.
pi_160329152
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 19:30 schreef netchip het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk veel ingewikkelder dan de middelbare school natuurkunde waarbij je genoeg hebt aan basiskennis van calculus om principes in te zien. Bijna alles komt neer op integralen of afgeleides, en anders kan je de formule in ieder geval inzien door te bedenken van welke grootheden een grootheid af kan hangen.
Dus?

Het is gewoonweg feitelijk zo dat veel mensen het niet kunnen. Die mensen kun je dan als debiel bestempelen, maar dat maakt het niet minder waar.
pi_160329258
quote:
7s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:35 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Het blijft Fok! hè ;) Iedereen heeft hier een IQ van 245.
IQ :') Ik beoordeel mensen op hun CITO score.
pi_160329382
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:06 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

IQ :') Ik beoordeel mensen op hun CITO score.
450, echt fantastisch!
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 29 februari 2016 @ 23:11:48 #243
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160329448
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:06 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

IQ :') Ik beoordeel mensen op hun CITO score.
551!
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160330032
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:03 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Dus?

Het is gewoonweg feitelijk zo dat veel mensen het niet kunnen. Die mensen kun je dan als debiel bestempelen, maar dat maakt het niet minder waar.
Bij dit soort dingen is het meer een kwestie van willen dan van kunnen.
pi_160330059
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:30 schreef thabit het volgende:

[..]

Bij dit soort dingen is het meer een kwestie van willen dan van kunnen.
Nee, veel mensen kunnen het oprecht niet.

Ongeveer 20 % van de jeugd zit op het vwo. En van de mensen die op het vmbo en havo zitten, kunnen ook echt relatief veel niet beter.
pi_160330189
quote:
10s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:11 schreef Bravebart het volgende:

[..]

551!
Faculteit? Fucking gigantisch.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 00:02:55 #247
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_160330855
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:31 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Nee, veel mensen kunnen het oprecht niet.

Ongeveer 20 % van de jeugd zit op het vwo. En van de mensen die op het vmbo en havo zitten, kunnen ook echt relatief veel niet beter.
Daarmee spreek je jezelf nu wel heel erg tegen he :') iemand met gemiddelde intelligentie heeft een IQ van 100 en ging/gaat naar het vmbo. Eerder beweerde je nog dat die mensen allemaal wel in staat zijn om vwo EM succesvol af te ronden. De pot verwijt de ketel. Veel leerlingen doen hun uiterste best om het vmbo of de havo te halen en die doe je geen recht door te beweren dat iedereen wel vwo EM zou kunnen.
pi_160330870
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 00:02 schreef Gentianella het volgende:

[..]

Daarmee spreek je jezelf nu wel heel erg tegen he :') iemand met gemiddelde intelligentie heeft een IQ van 100 en ging/gaat naar het vmbo. Eerder beweerde je nog dat die mensen allemaal wel in staat zijn om vwo EM succesvol af te ronden. De pot verwijt de ketel. Veel leerlingen doen hun uiterste best om het vmbo of de havo te halen en die doe je geen recht door te beweren dat iedereen wel vwo EM zou kunnen.
Dat was inderdaad een misplaatste , ongefundeerde reactie van mij.
pi_160330928
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 19:30 schreef netchip het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk veel ingewikkelder dan de middelbare school natuurkunde waarbij je genoeg hebt aan basiskennis van calculus om principes in te zien. Bijna alles komt neer op integralen of afgeleides, en anders kan je de formule in ieder geval inzien door te bedenken van welke grootheden een grootheid af kan hangen.
De wiskunde die ik krijg is daarin niet veel anders. Maarja, ik doe natuurlijk een gammastudie...
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_160333215
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:03 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Dus?

Het is gewoonweg feitelijk zo dat veel mensen het niet kunnen. Die mensen kun je dan als debiel bestempelen, maar dat maakt het niet minder waar.
Ik ben ook een debiel *O*
-
pi_160334007
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 08:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben ook een debiel *O*
Vertel?
pi_160334372
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 00:06 schreef wimjongil het volgende:

[..]

De wiskunde die ik krijg is daarin niet veel anders. Maarja, ik doe natuurlijk een gammastudie...
Ik ben een half jaar lang en waarschijnlijk wat langer bezig geweest met integralen en afgeleides :@
pi_160334598
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 08:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben ook een debiel *O*
Volgens mij heb jij wel eens verteld dat je er gewoon geen zak voordeed, dat is anders.
Trouwens heb ik nooit iemand een debiel genoemd, die wiskunde B of natuurkunde niet snapte.
pi_160334611
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 00:06 schreef wimjongil het volgende:

[..]

De wiskunde die ik krijg is daarin niet veel anders. Maarja, ik doe natuurlijk een gammastudie...
Jouw wiskunde is wel heel wat moeilijker dan een standaard Riemann-integraal... En dat econometrie een gamma studie is, is niet mijn mening en mijn uitspraak, maar van Alcathous als ik het me goed herinner.
pi_160337827
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:19 schreef netchip het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij wel eens verteld dat je er gewoon geen zak voordeed, dat is anders.
Trouwens heb ik nooit iemand een debiel genoemd, die wiskunde B of natuurkunde niet snapte.
Ook, ik was met mijn muzikale carriere bezig :7 Maar ik vond het ook zeker niet zo makkelijk/triviaal als het hier wordt neergezet.
-
pi_160345189
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:20 schreef netchip het volgende:

[..]

Jouw wiskunde is wel heel wat moeilijker dan een standaard Riemann-integraal... En dat econometrie een gamma studie is, is niet mijn mening en mijn uitspraak, maar van Alcathous als ik het me goed herinner.
Het blijven integralen en afgeleides. ;)

En dat tweede was niet heel serieus bedoeld.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 21:41:05 #257
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160352419
quote:
14s.gif Op maandag 29 februari 2016 11:52 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Vooral die laatste 2 denk; iedereen die van het VWO komt heeft een goed stel hersens, het verschil tussen gemiddelde en goede student maak je met die laatste 2 :)
"Iedereen...hersens" is sterk overdreven maar laten we stellen dat van alle studenten die met een echte bèta-opleiding starten ongeveer de helft dat heeft, het verschil wordt deze grote groep inderdaad vooral gemaakt door die laatste twee factoren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160354665
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

"Iedereen...hersens" is sterk overdreven maar laten we stellen dat van alle studenten die met een echte bèta-opleiding starten ongeveer de helft dat heeft, het verschil wordt deze grote groep inderdaad vooral gemaakt door die laatste twee factoren.
Wanneer heb je volgens jou een goed stel hersens?
  dinsdag 1 maart 2016 @ 22:50:59 #259
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160355202
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:38 schreef netchip het volgende:

[..]

Wanneer heb je volgens jou een goed stel hersens?
Dat is moeilijk te zeggen maar voor een bèta-opleiding zou je calculus gemakkelijk moeten kunnen aanleren en zou je natuurkunde en scheikunde gemakkelijk moeten kunnen begrijpen op VWO-niveau.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 1 maart 2016 @ 22:51:40 #260
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160355229
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:56 schreef Haushofer het volgende:
Ook, ik was met mijn muzikale carriere bezig :7
Welke instrumenten?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 2 maart 2016 @ 00:33:40 #261
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_160358063
Gisteren ben ik maar eens definitief gestopt met de zoekmachine van Google te gebruiken en overgestapt op Duckduckgo, wat nu dan ook mijn nieuwe homepage is. Elke paar weken weer opnieuw die privacyverklaring moeten lezen en tekenen, vooraf gegaan door steeds grotere en meer opvallende meldingen dat ik die moet lezen en tekenen en dat ik nog X dagen de tijd heb om dat te doen, schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160358100
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Welke instrumenten?
Snaarinstrumenten, gok ik.
pi_160358184
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gisteren ben ik maar eens definitief gestopt met de zoekmachine van Google te gebruiken en overgestapt op Duckduckgo, wat nu dan ook mijn nieuwe homepage is. Elke paar weken weer opnieuw die privacyverklaring moeten lezen en tekenen, vooraf gegaan door steeds grotere en meer opvallende meldingen dat ik die moet lezen en tekenen en dat ik nog X dagen de tijd heb om dat te doen, schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
Raar, nooit gehad.

Google weet wel waarschijnlijk alles van me, maar dat boeit me niet. :P
pi_160360322
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Welke instrumenten?
Piano (lichte muziek) :P

quote:
12s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:36 schreef thabit het volgende:

[..]

Snaarinstrumenten, gok ik.
:7
-
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:39:36 #265
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160372627
Hoe ging je gesprek maandag dan Rez?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160372746
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:39 schreef Bravebart het volgende:
Hoe ging je gesprek maandag dan Rez?
Die dude kwam niet opdagen. :') Na een half uur en na ondervraging van zijn halve groep maar gemaild voor een nieuwe afspraak. Heb nu wel afspraken bij twee andere groepen, maar pas over een maand.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 2 maart 2016 @ 19:00:10 #267
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160373065
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:45 schreef Rezania het volgende:

[..]

Die dude kwam niet opdagen. :') Na een half uur en na ondervraging van zijn halve groep maar gemaild voor een nieuwe afspraak. Heb nu wel afspraken bij twee andere groepen, maar pas over een maand.
Wut, hij was er gewoon niet? :P
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160373265
quote:
11s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:00 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Wut, hij was er gewoon niet? :P
Hij was er wel, maar niemand wist meer waar toen ik die afspraak met hem had. 8)7
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 2 maart 2016 @ 19:23:37 #269
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160373637
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:09 schreef Rezania het volgende:

[..]

Hij was er wel, maar niemand wist meer waar toen ik die afspraak met hem had. 8)7
_O-
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160373667
quote:
14s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:23 schreef Bravebart het volgende:

[..]

_O-
Zeker verdwaald in de kelder of zo. _O- Ach, was gelukkig ook de minst interessante van de drie groepen die ik had aangeschreven.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 2 maart 2016 @ 19:56:15 #271
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160374509
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:24 schreef Rezania het volgende:

[..]

Zeker verdwaald in de kelder of zo. _O- Ach, was gelukkig ook de minst interessante van de drie groepen die ik had aangeschreven.
Hij zit in een kelder? :D
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160374522
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:56 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Hij zit in een kelder? :D
Daar zijn de laboratoria. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 2 maart 2016 @ 19:58:47 #273
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160374587
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:56 schreef Rezania het volgende:

[..]

Daar zijn de laboratoria. :P
Pfoe, lijkt me niks :X
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160374674
quote:
11s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:58 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Pfoe, lijkt me niks :X
Is ook deprimerend. :') En het meurt daar. We krijgen niet voor niks een nieuwe gebouw. _O-
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160374686
Ik besef me net dat ik mijn BEP in dat nieuwe gebouw kan doen. High-tech laboratoria. O+
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 2 maart 2016 @ 20:05:25 #276
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160374817
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 20:00 schreef Rezania het volgende:

[..]

Is ook deprimerend. :') En het meurt daar. We krijgen niet voor niks een nieuwe gebouw. _O-
Naar gist, net als vroegah in Delft? :D!
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160374873
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 20:05 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Naar gist, net als vroegah in Delft? :D!
Uhm, combi van gist en nog wat gare shit. Het meurt enorm iig, vooral in de zomer. En het ruikt nog steeds naar gist af en toe in Delft. :+
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160375412
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 11:23 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Oh nice! Wij hebben op IO in delft ook echt een department die design engineering heet, geloof ik, iig die master klinkt heel erg als waar dat department zich mee bezig houdt. Heb je in je master zometeen ook ontwerpvakken of dat niet meer?
Ik had nog bij TU Delft gekeken maar kon niet echt een mengsel van WB en IO vinden.

Tijdens de master zijn er nog wel ontwerpvakken waarbij je in project vorm werkt met bijvoorbeeld biomedical engineering en soms met IO.

[ Bericht 0% gewijzigd door Seastem op 02-03-2016 20:30:48 ]
pi_160375504
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 20:22 schreef Seastem het volgende:

[..]

Ik had nog bij TU Delft gekeken maar kon niet echt een mengsel van WB en IO vinden.

Tijdens de master zijn er nog wel ontwerpvakken waarbij je in project vorm werkt met bijvoorbeeld biomedical engineering.
Design Project, nu al nachtmerries over. Misschien iGem doen om daar onderuit te komen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 2 maart 2016 @ 21:05:50 #280
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160376876
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 20:07 schreef Rezania het volgende:

[..]

Uhm, combi van gist en nog wat gare shit. Het meurt enorm iig, vooral in de zomer. En het ruikt nog steeds naar gist af en toe in Delft. :+
Was dat die mengculturengroep?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160377140
quote:
9s.gif Op woensdag 2 maart 2016 20:25 schreef Rezania het volgende:

[..]

Design Project, nu al nachtmerries over. Misschien iGem doen om daar onderuit te komen.
Synthetic biology is zo cool. _O_
pi_160378002
quote:
11s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:05 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Was dat die mengculturengroep?
Yes, Environmental Biotechnology. Lijkt me op zich wel een interessante groep, maar lang niet voor al het onderzoek dat ze daar doen. Bij de andere twee vind ik al het onderzoek wat ze doen wel interessant.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:15 schreef netchip het volgende:

[..]

Synthetic biology is zo cool. _O_
iGem is niet per se synthentic biology, of doel je nu op wat anders? :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160380151
Ik voer een two-sample t-test uit op een dataset. Nu wil ik deze dataset corrigeren met Bonforroni FDR. Ik rangschik de p-waarden die uit de test komen van laag naar hoog. Die p-waarden moet ik keer het totaal aantal metingen doen en dan delen door hun rang, maar hoe doe ik dat laatste? Ik werk in Matlab.

[ Bericht 78% gewijzigd door Rezania op 02-03-2016 22:53:10 ]
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160380728
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:41 schreef Rezania het volgende:

[..]

Yes, Environmental Biotechnology. Lijkt me op zich wel een interessante groep, maar lang niet voor al het onderzoek dat ze daar doen. Bij de andere twee vind ik al het onderzoek wat ze doen wel interessant.

[..]

iGem is niet per se synthentic biology, of doel je nu op wat anders? :P
Ik googlede even, en vond dit: http://igem.org/Main_Page
quote:
The iGEM Foundation is dedicated to education and competition, advancement of synthetic biology, and the development of open community and collaboration.
Dus ik dacht dat je dat bedoelde. :P
pi_160380760
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:56 schreef netchip het volgende:

[..]

Ik googlede even, en vond dit: http://igem.org/Main_Page

[..]

Dus ik dacht dat je dat bedoelde. :P
Ja, ik ken het. Paar LST'ers hebben de laatste versie gewonnen en je kan vrijstelling krijgen voor een zeer moeilijk ontwerpvak uit de master door daar aan mee te doen. Maar in de praktijk is het verre van synthetische biologie, meestal meer metabolic engineering (genetische modificatie dus).
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160383199
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 07:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Piano (lichte muziek) :P

[..]

:7
Leuk. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160385294
quote:
9s.gif Op woensdag 2 maart 2016 20:25 schreef Rezania het volgende:

[..]

Design Project, nu al nachtmerries over. Misschien iGem doen om daar onderuit te komen.
Haha, in het bedrijfsleven werk je ook veelal in projectvorm met diverse disciplines dus daar kan je beter maar aan wennen.
  donderdag 3 maart 2016 @ 10:05:22 #288
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_160385503
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 09:50 schreef Seastem het volgende:

[..]

Haha, in het bedrijfsleven werk je ook veelal in projectvorm met diverse disciplines dus daar kan je beter maar aan wennen.
iGEM is ook projectwerk :)
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_160385544
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 09:50 schreef Seastem het volgende:

[..]

Haha, in het bedrijfsleven werk je ook veelal in projectvorm met diverse disciplines dus daar kan je beter maar aan wennen.
iGem is ook een project met diverse disciplines. Zijn niet alleen maar LST'ers hoor.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160385553
En met iGem mag je sowieso naar Boston, met dat design project hooguit naar Schiphol.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160385622
quote:
10s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:08 schreef Rezania het volgende:
En met iGem mag je sowieso naar Boston, met dat design project hooguit naar Schiphol.
Weet zelf niet veel van iGem af aangezien het niet mijn vakgebied is maar als je blij wordt om naar Boston te mogen dan moet je dat vooral doen. Mij maakt het niet zoveel uit, zolang het project zelf maar interessant is.
pi_160385658
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:13 schreef Seastem het volgende:

[..]

Weet zelf niet veel van iGem af aangezien het niet mijn vakgebied is maar als je blij wordt om naar Boston te mogen dan moet je dat vooral doen. Mij maakt het niet zoveel uit, zolang het project zelf maar interessant is.
Ik doe het echt niet enkel voor Boston, hoewel dat een bijkomend voordeel is. Het lijkt me gewoon supertof om een micro-organisme naar eigen inzien te mogen modificeren en benutten voor een zelf bedacht doel.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160385709
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:16 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik doe het echt niet enkel voor Boston, hoewel dat een bijkomend voordeel is. Het lijkt me gewoon supertof om een micro-organisme naar eigen inzien te mogen modificeren en benutten voor een zelf bedacht doel.
Hopelijk mag je er dan aan meedoen en kom je met een goed zelf bedacht doel :)
pi_160388039
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:19 schreef Seastem het volgende:

[..]

Hopelijk mag je er dan aan meedoen en kom je met een goed zelf bedacht doel :)
Hoop het ook. Best wel wat concurrentie helaas. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160388183
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is moeilijk te zeggen maar voor een bèta-opleiding zou je calculus gemakkelijk moeten kunnen aanleren en zou je natuurkunde en scheikunde gemakkelijk moeten kunnen begrijpen op VWO-niveau.
Je houdt wel erg je eigen definities er op na. Als je deze redenering consequent doortrekt dan zijn de mensen met een gemiddelde intelligentie, volkomen debiel volgens jou.

Wat is de reden van deze eigenzinnige kijk op de realiteit?
pi_160390684
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 12:21 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Je houdt wel erg je eigen definities er op na. Als je deze redenering consequent doortrekt dan zijn de mensen met een gemiddelde intelligentie, volkomen debiel volgens jou.
:?
Mij werd gevraagd wanneer je een goed stel hersens hebt volgens mij en dit in de context van mensen die een echte bèta-opleiding willen volgen.. Niet een redelijk stel hersens volgens algemene definities en buiten die context.
Los hiervan: mensen die intelligent zijn (dus minimaal een hoge intelligentie) hebben geen moeite met eender welk VWO-vak.
Voor wie van jullie het spel Mass Effect heeft gespeeld, het karakter Mordin heeft een mooie definitie van intelligente soorten: soorten waarvan leden calculus beheersen. _O_

Terzijde, ik vind mezelf ook volkomen debiel in vergelijking met de echt slimme mensen, de mensen die zonder enige moeite te doen met negens slagen en die baanbrekend wiskundig en natuurkundig onderzoek doen en honderden goede artikelen schrijven en zo. In vergelijking met hen ben ik volkomen debiel. Verschil moet er zijn. :@

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-03-2016 14:20:51 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160391024
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 09:50 schreef Seastem het volgende:

[..]

Haha, in het bedrijfsleven werk je ook veelal in projectvorm met diverse disciplines dus daar kan je beter maar aan wennen.
Niet vergelijkbaar. Werken met een serieus budget, serieuze hulpmiddelen, overwegend gemotiveerde collega's en dit zo pragmatisch mogelijk vs. het werken met medestudenten die een kater hebben, zonder serieuze middelen en waarbij je per se op manier X Y moet bereiken...
Als je graag wil dat studenten projectjes doen pak het dan serieus aan - met een goed budget en iets dat een jaar of langer mag duren - en wat mij betreft extracuriculair zodat je met enkel gemotiveerde mensen samenwerkt. Dan denk ik aan zonneautoraces, een raketje ontwikkelen die op een bepaalde plaats moet landen etc.
Dat kan je prima doen in samenwerking met bedrijven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160391052
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

:?
Mij werd gevraagd wanneer je een goed stel hersens hebt volgens mij en dit in de context van mensen die een echte bèta-opleiding willen volgen.. Niet een redelijk stel hersens volgens algemene definities en buiten die context.
Los hiervan: mensen die intelligent zijn (dus minimaal een hoge intelligentie) hebben geen moeite met eender welk VWO-vak.
Voor wie van jullie het spel Mass Effect heeft gespeeld, het karakter Mordin heeft een mooie definitie van intelligente soorten: soorten waarvan leden calculus beheersen. _O_

Terzijde, ik vind mezelf ook volkomen debiel in vergelijking met de echt slimme mensen, de mensen die zonder enige moeite te doen met negens slagen en die baanbrekend wiskundig en natuurkundig onderzoek doen en honderden goede artikelen schrijven en zo. In vergelijking met hen ben ik volkomen debiel. Verschil moet er zijn. :@
Waar het mij omgaat is: wanneer je deze definities van intelligentie aanhangt, dan kun je ongeveer 95% van de Nederlandse bevolking als idioot bestempelen. Dat is nogal dubieus, vind je niet?
pi_160392144
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet vergelijkbaar. Werken met een serieus budget, serieuze hulpmiddelen, overwegend gemotiveerde collega's en dit zo pragmatisch mogelijk vs. het werken met medestudenten die een kater hebben, zonder serieuze middelen en waarbij je per se op manier X Y moet bereiken...
Als je graag wil dat studenten projectjes doen pak het dan serieus aan - met een goed budget en iets dat een jaar of langer mag duren - en wat mij betreft extracuriculair zodat je met enkel gemotiveerde mensen samenwerkt. Dan denk ik aan zonneautoraces, een raketje ontwikkelen die op een bepaalde plaats moet landen etc.
Dat kan je prima doen in samenwerking met bedrijven.
Bij bedrijven komen vooral de kosten erg naar voren waardoor helaas vaak bepaalde elementen van een product worden geschrapt die de R&D liever erbij had gehouden. Tijdens de studie heb je meer vrijheid.

Ze zijn wel gemotiveerder ja, dat mag ook wel als je er een salaris voor krijgt.
pi_160392159
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 15:36 schreef Seastem het volgende:

[..]

Bij bedrijven komen vooral de kosten erg naar voren waardoor helaas vaak bepaalde elementen van een product worden geschrapt die de R&D liever erbij had gehouden. Tijdens de studie heb je meer vrijheid.
Zolang het niets kost.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_160392189
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:39 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Waar het mij omgaat is: wanneer je deze definities van intelligentie aanhangt, dan kun je ongeveer 95% van de Nederlandse bevolking als idioot bestempelen.
Nee hoor, je stelt dan dat 10-20% van de Nederlanders intelligent is en dus dat 80-90 van de Nederlanders een normale of lage intelligentie heeft, dat lijkt me volledig conform de waarheid. :)
Dat is dan ook het deel van de bevolking wat naar het VWO gaat en een hoge opleiding volgt.
Binnen de context van een echte bètaopleiding gaat het dan misschien om 5-10% van de Nederlanders, boeiend.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')